Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 12 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.293 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Doet idle volgens dit nieuwsbericht 4.9 watt: nieuws: Hitachi verkoopt 4TB-harddisk in Japan

De schijven in Mux zijn database, gaan die uit van idle of in gebruik? :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09:10
Mux heeft recentelijk al de VN000 aangeraden (als de specs kloppen).
Ik heb zelf de HDD.15 en moet nog een keer de multimeter ertussen hangen om daadwerkelijk te testen wat hij verbruikt. Ik heb alleen maar 1 multimeter, en ik heb er twee nodig (5v en 12v)

[ Voor 15% gewijzigd door FireDrunk op 10-07-2013 14:11 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stroomverbruik scheelt 3 watt zie ik bij lezen. Er vanuitgaande dat er 24 uur 365 dagen per jaar leesoperaties zijn, scheelt dat 27kWh. Dat maal de kosten van 1 kWh (25 cent oid?) en je komt uit op een besparing van nog geen 7 euro per jaar t.o.v. de andere 4TB.

What to do... What to do. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
24 uur 365 dagen per jaar leesoperaties? Wat doe je met je schijven, het weerbericht voorspellen voor elke minuut? :+

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 14:59:
24 uur 365 dagen per jaar leesoperaties? Wat doe je met je schijven, het weerbericht voorspellen voor elke minuut? :+
_O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:03

sphere

Debian abuser

FireDrunk schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 14:10:
Mux heeft recentelijk al de VN000 aangeraden (als de specs kloppen).
Ik heb zelf de HDD.15 en moet nog een keer de multimeter ertussen hangen om daadwerkelijk te testen wat hij verbruikt. Ik heb alleen maar 1 multimeter, en ik heb er twee nodig (5v en 12v)
What er in datasheets staat en wat tom's hardware meet in reviews is niet hetzelfde.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Het verschil is dat 99% van de reviewsites geen flauw idee heeft wat ze aan het doen zijn, zeker wat betreft power consumption-metingen. Datasheets don't lie. OEMs kunnen miljoenenclaims verwachten als hun specs niet kloppen.

Of om het iets beter te beargumenteren: die datasheets zijn door UL en FCC heengegaan, en daar zitten strikte eisen aan dit soort specs. Je mag niet liegen, dus er wordt niet gelogen. Als het lijkt alsof een apparaat meer of minder verbruikt dan de specs, dan heb je (in orde van waarschijnlijkheid):
- Verkeerd gemeten
- ....
- ....
- ....
- (groooooooooot gat)
- ....
- de verkeerde HDD voor je neus
- iemand heeft een fuckup in firmware gedaan

Als een fabrikant geen betrouwbare power consumption specs kan neerzetten, dan worden ze simpelweg niet gelist op de datasheet.

Het is historisch wel voorgekomen dat er andere schijven uitgekomen zijn in dezelfde productserie, zoals de welbekende WD20EARS die opeens een platter minder had en sinds augustus 2012 1,5W minder verbruikt. Echter, dat gaat toch vaak gepaard met een verandering in de naam: WD gebruikte een 6-cijfer/letterige code na de productcode om aan te geven dat het om een nieuwe serie ging. Met bijbehorende nieuwe datasheet. Dat maakt de markt (en reviews, en prijzen) erg ondoorzichtig.

[ Voor 22% gewijzigd door mux op 11-07-2013 00:11 ]

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

De realiteit is dat zowel Samsung als WD zomaar firmware (Samsung) en drives (WD EZRX 3TB) releasen die qua versienummer niet te onderscheiden is van de vorige en toch niet hetzelfde is. Die firmware kan weer de power consumption beinvloeden.

Ik snap dat ze hun best doen om zinnige getallen op te nemen in datasheets, maar de manier waarom zij meten voor de datasheet (een of andere norm) en hoe de drives zich gedragen in real world applicaties hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
En waar haal jij die beweringen vandaan? Jij kan beter meten dan Seagate? Of je vertrouwd meer op hardware review sites?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

sphere schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:36:
Ik snap dat ze hun best doen om zinnige getallen op te nemen in datasheets, maar de manier waarom zij meten voor de datasheet (een of andere norm) en hoe de drives zich gedragen in real world applicaties hoeft helemaal niet hetzelfde te zijn.
Uiteindelijk bepaalt het gebruik toch de uiteindelijke belasting. En dat is met alles altijd. Als je een 24/7 gebruikt maak van iets, zal dat anders wezen dan gemiddeld, of laag natuurlijk. Temperatuurverschillen, druk. etc... volgens mij worden in specificaties altijd wel een dergelijke spec opgesteld.

Uiteindelijk blijt het beste om af te gaan op specs, en dan meten in jouw context.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47
Bij een DC load ( een complexe, dat wel ) is meet technisch niet erg veel te b0rken.
Lees : dan moet je al goed je best doen.

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
sphere schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:36:
De realiteit is dat zowel Samsung als WD zomaar firmware (Samsung) en drives (WD EZRX 3TB) releasen die qua versienummer niet te onderscheiden is van de vorige en toch niet hetzelfde is. Die firmware kan weer de power consumption beinvloeden.

Ik ben het met je eens dat het voor de gemiddelde consument totaal ondoorzichtig is, maar het is niet zo dat het onmogelijk is om uit te vinden waar je mee te maken hebt: het enige wat je eigenlijk hoeft te weten is de EAN. Totnogtoe - en ja, firmware-revisies daarbuiten gelaten - heb ik geen 'andere' producten met dezelfde EAN gezien.

De realiteit blijft dat we betere reviewers en betere reviewhardware nodig hebben voordat je echt kunt zeggen dat reviews zulke subtiele dingen als firmware-veranderingen kunnen meten in het verbruik. En om dit soort verbeteringen in kwaliteit van reviews te krijgen moet energieconsumptie een hoger profiel krijgen bij mensen die HDDs kopen (en reviewers van storagemedia). Het is momenteel nog echt hakken met de botte bijl, en dan blijven datasheets onze beste vriend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dames en heren. Ik heb op dit moment een combinatie van het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,95€ 35,95
1Gigabyte GA-H61N-D2V€ 47,95€ 47,95
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B€ 120,30€ 120,30
1Sweex Power Supply 400W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,20

Reden: het hele zwikkie (uitgezonderd processor :+ ) had ik nog liggen.

Dit systeem doet, inclusief de harde schijf, 30W onder Windows 8 volgens een Alecto energiemonitor. Als de HDD zich uitschakelt schakelt dit terug naar 26 a 25W.

Is er echt nog een grote winst te boeken door een Asrock moederbord te nemen en een (veel) efficientere voeding?

En aan wat voor wattages moet ik dan denken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Vooral METEEN de voeding vervangen, dat ding is sowieso van waardeloze kwaliteit, niet alleen op het gebied van efficiëntie, maar ook op het gebied van kapot gaan...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 14:44:
Vooral METEEN de voeding vervangen, dat ding is sowieso van waardeloze kwaliteit, niet alleen op het gebied van efficiëntie, maar ook op het gebied van kapot gaan...
Doet het al drie jaar prima en de 12V lijn geeft hele mooie waardes :D. Verbaasde me zelf eigenlijk ook nogal.

Het gaat mij veel meer om de vraag of een andere voeding / ander moederbord beduidend minder verbruik als gevolg zou hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een stabiele 12v zegt in zijn eentje echt helemaal niets over de kwaliteit van de voeding...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:47
SWEEEX !!!

KILL KILL KILL

hum ...
Misschien is een wat degelijkere voeding geen slechte investering inderdaad ....

Maar het kan erger, het had ook zo'n mooie goudkleurige q tec kunnen zijn, dan weet je tenminste zeker dat ie je moederbord EN harde schijven mee neemt als ie sneuvelt.

[ Voor 40% gewijzigd door Sine op 14-07-2013 00:33 ]

Repareren doe je zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 14:51:
[...]

Doet het al drie jaar prima en de 12V lijn geeft hele mooie waardes :D. Verbaasde me zelf eigenlijk ook nogal.
Hoe weet je dat de 12V mooie waardes geeft? Lijkt mij sterk dat je een loadtester, multimeter en oscilloscoop hebt en het dan ook nog allemaal op de juiste manier aan het meten bent.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

-The_Mask- schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:55:
[...]

Hoe weet je dat de 12V mooie waardes geeft? Lijkt mij sterk dat je een loadtester, multimeter en oscilloscoop hebt en het dan ook nog allemaal op de juiste manier aan het meten bent.
Mijn broer heeft Electrotechniek en computer engineering gedaan aan de TUDelft en zei dat de waardes 'meer dan prachtig' zijn. Die vertrouw ik dus echt wel.

Drie keer raden wat ik in het ouderlijk huis vond in het rommelhok van mijn pa? Een B75M-ITX _/-\o_ Had ie ooit gekocht toen zijn PC het niet deed, probleem bleek echter de processor te zijn. Is nooit teruggebracht.

Dat wordt dus weer ombouwen _O_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Sorry maar als hij echt verstand van voedingen had gehad, had die waarschijnlijk met een hele andere conclusie gekomen over het wel of niet gebruiken van die voeding.

Maar wat is dan het gene wat volgens hem de voeding zo goed maakt of wat is er zo goed aan de 12V? Wat en hoe heeft hij dat dan getest?

[ Voor 29% gewijzigd door -The_Mask- op 14-07-2013 15:07 ]

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik ben het 100% met je eens The_Mask, maar ik heb zo'n vermoeden dat dit een eindeloze discussie is...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
In naspeuringen naar een geschikte zuinige notebook voor gebruik als gateway heb ik een lijstje gemaakt van 'environmental data' uit enkele HP QuickSpecs sheets:

230VHP ProBook 6540bHP ProBook 6450bHP ProBook 430
Normal Operation13.29W13.50W6.10W
Sleep0.97W1.11W0.60W
Off0.55W0.52W0.37W

De 430 heeft 4e generatie Intel Core (Haswell). De andere twee zijn gebaseerd op oudere processoren (2010).

Systeemselectie gebaseerd op: 1Gb ethernet, Expresscard (voor tweede Ethernet).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom wil je zoveel geld uitgeven terwijl je dat niet terugverdient?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zondag 14 juli 2013 @ 17:34:
Waarom wil je zoveel geld uitgeven terwijl je dat niet terugverdient?
Reageer je op mijn bericht? Het gaat wat mij betreft over de nieuwe Haswells en het energieverbruik in notebooks. Er zijn er nog maar weinig verkrijgbaar. Ik verwacht betaalbare prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Maar een desktop verbruikt maar een fractie meer en kost de helft?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zondag 14 juli 2013 @ 17:46:
Maar een desktop verbruikt maar een fractie meer en kost de helft?
Bij een fractie denk ik aan enkele procenten, niet 3-5 keer meer (appels met appels vergeleken). Het gaat om een altijd-aan - 365x24 uur computer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Een echt goed in elkaar gestoken desktop systeem verbruikt 10W. Dat is een verschil met die laptop van 3.5W.

Dan praat je over 7 euro per jaar.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zondag 14 juli 2013 @ 18:18:
Een echt goed in elkaar gestoken desktop systeem verbruikt 10W. Dat is een verschil met die laptop van 3.5W.

Dan praat je over 7 euro per jaar.
Bij een verschil van 6W (Haswell laptop volgens HP) versus 31W (gewone desktop met extra Gbit PCI netwerkkaart) kost het meerverbruik ongeveer 45 euro per jaar. Uitersten zoals een desktop van 10W of een laptop van 3.5W zijn doorgaans niet realistisch of praktisch, ze hebben meestal ook niet de vereiste netwerkkaarten.

Als je echt weinig wilt verbruiken met een gateway, dan zijn er SoC processoren, maar dat is een hele andere klasse qua prestaties en gebruik. De laptop kan in het dagelijks gebruik hetzelfde als een gewone desktop. Embedded/industriële systemen met meer dan 1 netwerkaansluiting zijn vaak ook duur en niet zo zuinig meer.

Verder gaat het hier vooral over zuinige servers. Laten we daar verder over doorkakelen, dat is een stuk interessanter. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Uhm.. Als een laptop wél de juiste hardware heeft en zo'n 10W desktop niet, dan doe je iets fout...

Je gaat niet worst-case met best-case vergelijken. Je vergelijkt best case met best case. Anders is er niks te vergelijken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mux schreef op zondag 14 juli 2013 @ 19:18:
Uhm.. Als een laptop wél de juiste hardware heeft en zo'n 10W desktop niet, dan doe je iets fout...

Je gaat niet worst-case met best-case vergelijken. Je vergelijkt best case met best case. Anders is er niks te vergelijken!
Nee. Ik vergelijk systemen met gelijke snelheid en specificaties. Het gaat hier niet over een theoretische best case, het gaat over de praktijk.

Als je een realitische, niet uitgeklede 10W desktop hebt met 300 GB laag verbruik disk, 2 x 1 Gbe PCI, 4GB RAM, x64 cpu op normale desktop snelheid en virtualisatie weet, dan houd ik me aanbevolen. Zonder soldeerbout en snelheidsverminderende truuks uiteraard. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15:25
mrmrmr schreef op zondag 14 juli 2013 @ 20:08:

Als je een realitische, niet uitgeklede 10W desktop hebt met 300 GB laag verbruik disk, 2 x 1 Gbe PCI, 4GB RAM, x64 cpu op normale desktop snelheid en virtualisatie weet, dan houd ik me aanbevolen. Zonder soldeerbout en snelheidsverminderende truuks uiteraard. ;)
Je zou bijvoorbeeld ook dit topic door kunnen lezen, dan kom je vanzelf setups tegen die tegen de 10 watt idle verbruik aanhikken. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 14 juli 2013 @ 20:11:
[...]

Je zou bijvoorbeeld ook dit topic door kunnen lezen, dan kom je vanzelf setups tegen die tegen de 10 watt idle verbruik aanhikken. :+
Ik zou bijvoorbeeld al dit topic doorgelezen kunnen hebben. :)

Misschien kun je wat preciezer zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Blijkbaar niet goed dus. :+
GioStyle schreef op dinsdag 30 april 2013 @ 15:36:
Nieuwe pc gebouwd:

- M350 behuizing + Seasonic 19V adapter
- Intel DQ77KB plus laatste biosversie
- Intel Core i3 3225 + stock koeler
- 2x 4GB Cosair Value
- Crucial M4 256GB
- Windows 8
- 2x Dell U2312HM

Idle (zonder peripherals, fan van stockkoeler niet aangesloten): 7,1 watt
Idle (1 UTP-kabel, HDMI, DisplayPort, Logitech Unifying receiver): 12,6 watt
Load (Prime95): 45,5 watt
Load (Prime95 + FurMark): 71,5 watt

De boel gemeten met een Energy Logger 4000.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 15:04
Ben nu van plan de volgende PC aan te schaffen:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 163,-€ 163,-
1Asus H87I-PLUS€ 101,80€ 101,80
1Crucial CT102464BA160B€ 52,50€ 52,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 317,30

Uit metingen blijkt dat de Haswell i5 zuiniger is dan Ivy Bridge, daarom wou ik voor deze combinatie gaan. Iemand een idee hoe zuinig het bijbehorende MB is?

Dit wordt voor mij dan mijn vaste PC die ik ook ga gebruiken als thuisserver, omdat het Idle verbruik dus zo laag is.

De nieuwe generatie Core i5's met bijbehorende chipsets staan nog niet in dit topic, dus als ik bestel, zal ik zeker metingen doen.

Zie ook: Hardware Info

[ Voor 8% gewijzigd door Devil777 op 14-07-2013 20:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
B75 is NIET voor Haswell, dan moet je naar borden met een B85 chipset kijken.
Haswell is socket 1150 en niet 1155.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Sorry, die tabel klopte niet, verbeterd. Ik had inderdaad de 1150 op het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Als je dan toch voor Haswell gaat, kies dan liever een merk waar al van bekend is dat het zuinig is, of waarvan je benchmarks/reviews kan laten zien dat het echt een zuinig bord is, want ASUS is nou niet echt sterspeler op de zuinige markt.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
mrmrmr schreef op zondag 14 juli 2013 @ 20:08:
[...]

Nee. Ik vergelijk systemen met gelijke snelheid en specificaties. Het gaat hier niet over een theoretische best case, het gaat over de praktijk.

dq77kb, M500 256GB msata, G1610. 400 euro, 7W.

(ok, 9.5W als je daadwerkelijk iets met je NICs en SSD doet)

[ Voor 6% gewijzigd door mux op 14-07-2013 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
beter dan dus de ASRock B85M-ITX kopen? Die stamt mogelijk af van de B75M, en is vermeld in de TS als zuinig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Die is waarschijnlijk zuinig inderdaad, maar zeker weten doet nog niemand het. Er zijn nog maar heel weinig Haswell setups bekend, maar als je persé wil kiezen, kan je inderdaad denk ik het beste voor een MSI of een ASRock gaan.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GioStyle schreef op zondag 14 juli 2013 @ 20:19:
Blijkbaar niet goed dus. :+
[...]
Dat board is een laptop-achtige. Niks mis mee natuurlijk. ;)

Het gaat om een praktische, stabiele toepassing, zonder kunstgrepen zoals het uitschakelen van een koeler en Ethernet aansluiting. Dan ga ik uit van de 12W. Daar komt bij circa 2W voor een extra Gbe. En de aanname dat je goed gemeten hebt en dat het ook herhaalbaar is. Er zijn iets te vaak mensen in dit forum die met hoger dan verwachte metingen komen na de aanschaf. Dat is een onzekerheidsfactor.

Behuizing: 50
Moederbord: 135
Adapter: 50
Processor: 125
Geheugen: 45 (4GB)
Storage: 170
Totaal: 575

Een laptop met geschat ~10W idle verbruik is verkrijgbaar voor ongeveer 500 euro (TMP453-M-33114G32Mikk) met i3 3110M. Een bekende notebook site heeft een zusje gereviewed met i5-3210M.

Die 3000 serie procesoren zijn oud, niet de nieuwe 4e generatie Haswell met lage TDP/SDP.

Dan kom ik weer terug op de nogal lage "normaal operationeel verbruik" van iets meer dan 6W voor die HP ProBook 430. Hebben ze bij deze zuinigheidsmeting de spiegels ingeklapt, heuvelaf, op extra dunne bandjes met warme motor gereden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

FireDrunk schreef op zondag 14 juli 2013 @ 22:03:
Die is waarschijnlijk zuinig inderdaad, maar zeker weten doet nog niemand het. Er zijn nog maar heel weinig Haswell setups bekend, maar als je persé wil kiezen, kan je inderdaad denk ik het beste voor een MSI of een ASRock gaan.
Ben ook wel erg benieuwd. Las dat een voltage regulator (VRM) ook ipv op moederbord nu ook in de processor zit. Nu weet ik neits van stroom echt af, maar het lijkt mij qua zuinigheid heel erg fijn. Maar wellicht heb ik dat totaal mis 8)7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
mrmrmr schreef op zondag 14 juli 2013 @ 23:38:
[...]

Het gaat om een praktische, stabiele toepassing, zonder kunstgrepen zoals het uitschakelen van een koeler en Ethernet aansluiting. Dan ga ik uit van de 12W. Daar komt bij circa 2W voor een extra Gbe. En de aanname dat je goed gemeten hebt en dat het ook herhaalbaar is. Er zijn iets te vaak mensen in dit forum die met hoger dan verwachte metingen komen na de aanschaf. Dat is een onzekerheidsfactor.

Behuizing: 50
Moederbord: 135
Adapter: 50
Processor: 125
Geheugen: 45 (4GB)
Storage: 170
Totaal: 575

Een laptop met geschat ~10W idle verbruik is verkrijgbaar voor ongeveer 500 euro (TMP453-M-33114G32Mikk) met i3 3110M. Een bekende notebook site heeft een zusje gereviewed met i5-3210M.

Die 3000 serie procesoren zijn oud, niet de nieuwe 4e generatie Haswell met lage TDP/SDP.

Dan kom ik weer terug op de nogal lage "normaal operationeel verbruik" van iets meer dan 6W voor die HP ProBook 430. Hebben ze bij deze zuinigheidsmeting de spiegels ingeklapt, heuvelaf, op extra dunne bandjes met warme motor gereden?
Behuizing: pricewatch: LC-Power LC-1320mi
12 euro goedkoper dan jij zegt.

Moederbord: pricewatch: Intel Desktop Board DQ77KB
5 euro goedkoper dan jij zegt.

Adapter: http://www.logicsupply.nl...adapters/pw-19v4a74-5-uk/
20 euro goedkoper dan jij zegt.

Processor: pricewatch: Intel Celeron G1610 Boxed
90 euro goedkoper dan jij zegt.

Geheugen: pricewatch: Corsair CMSO4GX3M1A1333C9
15 euro goedkoper dan jij zegt.

Storage: pricewatch: Samsung SpinPoint M8 HN-M101MBB, 1TB
110 euro goedkoper dan jij zegt.

Totaal: 350,-

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@FireDrunk

Wat jij aanhaalt is niet het gemeten zuinige systeem van <10W. Ik ging uit van het door GioStyle beschreven systeem dat ik bij 1 leverancier zou kunnen kopen inclusief kosten. De genoemde laptop staat ook te koop voor 466 in pricewatch.

Verder vind ik deze discussie niet zo nuttig, het is bekend dat laptops vaak duurder zijn. Daar is geen discussie over. Maar, het gaat hier over zuinige servers. Zuinige laptops zijn bruikbaar als zuinige servers. Als je goed shopt kun je voor een acceptabel bedrag een zuinige laptop scoren. Het gaat niet alleen om de prijs (al is dat wel belangrijk) maar ook om hoe groen het systeem is.

Graag lees ik welke laptops zuinig zijn, want zoveel informatie is daar niet over. Dus laten we de discussie daarop richten, bijvoorbeeld hoe de zuinige i3 Haswells het doen en of Intel de claims van zuinigheid kan waarmaken.

Overigens nog een technisch dingetje bij deze toepassing: mechanische hard disks kunnen op een gateway/web/mail server niet uit, want het systeem is altijd bezig te loggen. Een zuinige (2.5" laptop) HDD of een zuinige SSD is nodig om het verbruik zo laag mogelijk te laten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
OK... het is prima als we praten over welke laptops zuinig zijn, maar onze vraag was vooral: waarom zou je een laptop kopen als een desktop voor je doel even goed is? Zeker als het een stationaire toepassing is.

Het probleem is namelijk: laptops zijn niet bedoeld voor continu bedrijf. Ik heb in mijn computercarrière eindeloos veel met zowel laptops als desktops gewerkt, en laptops geven het steevast veel eerder op. Niet eens laptops die continu worden meegesjouwd, ook laptops die gewoon stilstaan (zoals mijn eigen werklaptops). En het is niet alsof ze na een jaar totaal afgeleefd zijn: ze laten gewoon na een halfjaar of jaar gebruik hun eerste zwaktes zien, instabiliteit, brakke keuze voor peripherals, etc.

Daarnaast houdt zowat geen enkele laptop langer dan een minuut volle prestaties vol. Zeker niet moderne 17Wers. Ze klokken allemaal terug om de warmteontwikkeling te beperken of ze oververhitten. By design! De package power limit van de cores in mijn i5-3317U is 35W, net als een desktop dualcore, maar het TDP is 17W. Om binnen die thermische limiet te zitten moet hij dus na verloop van tijd ruwweg 50% terugklokken om binnen zijn TDP te blijven. Je hebt heel even profijt van near-desktop snelheden, maar na een minuut val je terug naar snelheden die lager zijn dan een G1610. Dat geeft inconsistente prestaties op typische NAS/server-bezigheden, en is zeker gezien het prijsverschil dus gewoon een slechtere deal.

Als je een laptop met vergelijkbare specs wil en zodanige bouwkwaliteit dat hij even lang meegaat als een desktop, ben je 2x zoveel geld kwijt. Of je moet een laptop gaan modden met betere koeling.

Op een desktop heb je deze issues allemaal niet. Je krijgt altijd dezelfde prestaties, kunt zelfs nog tegenwoordig zonder in te hoeven boeten op zuinigheid een stukje overklokken, het ding is reparabel, aanpasbaar naar je eigen wensen en veel goedkoper.

De enige reden om voor een laptop te gaan, is als je bijvoorbeeld voor een zacht prijsje een tweedehandsje met kapot scherm kunt krijgen oid. Ik heb ivy bridge-laptops langs zien komen voor 200 euro op marktplaats met kapot scherm en kapotte behuizing, maar werkende guts. Dat is juist weer een hele 'groene' keuze: je hergebruikt iets wat je anders nieuw had gekocht (wat ongeveer de beste manier is om het milieu te sparen) en het is nog zuinig in het gebruik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:18
FireDrunk schreef op zondag 14 juli 2013 @ 22:03:
Er zijn nog maar heel weinig Haswell setups bekend, maar als je persé wil kiezen, kan je inderdaad denk ik het beste voor een MSI of een ASRock gaan.
Bij Hardware.info was een grote review van Haswell moederborden, MSI B85 was idle het zuinigist en een Asrock Z87 stond op de tweede plaats.
Helaas geen B85 van Asrock in de test.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@mux

Goed gebouwde laptops houden het prima jarenlang vol 365x24. Ik heb er een gehad die 7 jaar draaide en weinig kostte. Er zijn (vaak duurdere/high end) laptops die onvoldoende gekoeld worden, en/of met desktop cpu's worden uitgerust. Daar moet je van weg blijven. Gateways/web/mail servers hebben typisch weinig te doen. Wat ze moeten doen is zonder vertraging op netwerk verkeer reageren. Terugklokken doen ze inderdaad, dat maakt het zuiniger. Een paar zomers terug hadden we een kamertemperatuur van 38 graden, maar dat had geen invloed op de response van het systeem. Door de extra koeling is het verbruik wel wat hoger. Bij een normale zomerse kamertemperatuur staat de koeling langdurig uit. Er is geen sprake van terugschakelen vanwege TDP restricties.

De server moet niet de ethernet interface of hard disk uitschakelen om stroom te besparen. Dan vallen de responsetijden inderdaad tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dames en heren. Ik heb op dit moment een combinatie van het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-H61N-D2V€ 47,95€ 47,95
1Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Corsair CMZ16GX3M2A1600C10B€ 120,30€ 120,30
1Sweex Power Supply 400W€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 204,20

Oke. Het hele zwikkie boven verbouwt naar een B75M-ITX. Nog steeds ongeveer 30Watt, net zoveel als bij het Gigabyte bord :(. Nog niet begonnen met undervolten van de processor, en dat durf ik eerlijk gezegd ook niet met de Sweex voeding. Daar komt een vervanger voor.

Toch ben ik wel teleurgesteld over het verbruik: is het PUUR die Sweex dan die zo onefficient is als de pest, of heb ik gewoon bepaalde instellingen niet goed staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:17:
Nog steeds ongeveer 30Watt, net zoveel als bij het Gigabyte bord :(. Nog niet begonnen met undervolten van de processor, en dat durf ik eerlijk gezegd ook niet met de Sweex voeding. Daar komt een vervanger voor.

Toch ben ik wel teleurgesteld over het verbruik: is het PUUR die Sweex dan die zo onefficient is als de pest, of heb ik gewoon bepaalde instellingen niet goed staan?
Is dat niet puur het moederbord? Aangezien Gigabyte niet hier bekenst staat als de zuinigste?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gitaarwerk schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:38:
[...]

Is dat niet puur het moederbord? Aangezien Gigabyte niet hier bekenst staat als de zuinigste?
heb dus hetzelfde verbruik met een asrock b75m-itx. Dus vraag ik me af hoe dat mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nu de 360W Seasonic G gekocht die in de OP stond. Ik heb nu letterlijk exact dezelfde setup als waarmee Mux onder de 10 Watt kwam. Hopen dat dat hier dus ook lukt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
mrmrmr schreef op zondag 14 juli 2013 @ 23:38:

Jij vroeg om een random systeem dat 10 watt idle verbruik kan halen zonder te modden, dat systeem heb ik je gegeven. Vervolgens zeg je eigenlijk dat het niet te reproduceren is en niet goed gemeten. Een beetje jammer.

Dat voorbeeld dat ik je heb gegeven gebruik ik hier als workstation (vandaar de i3 3225, die beschikt over HD4000 graphics). Om een indruk te geven van het verbruik van bepaalde componenten heb ik inderdaad bij verschillende secenario's het verbruik gemeten. Daarnaast heb ik een soortgelijk setup (quadcore + 16GB ram) in gebruik als server. Het verbruik is zeker reproduceerbaar.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat je met de juiste componenten een prima sub 10 watt systeem kan bouwen, echter moet je wel weten wat je doet. Kies je voor 1 geheugenmodule of voor 2? Neem je een ssd, of een 2.5"? Een ssd is duurder in aanschaf, maar aan de andere kant (in het algemeen) zuiniger dan een 2.5", maar is het het prijsverschil waard? Etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vliegnerd
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 15:13

vliegnerd

Nintendo fan.

Verwijderd schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:59:
Nu de 360W Seasonic G gekocht die in de OP stond. Ik heb nu letterlijk exact dezelfde setup als waarmee Mux onder de 10 Watt kwam. Hopen dat dat hier dus ook lukt...
Hou ons op de hoogte van het resultaat! Altijd interessant om te zien hoe reproduceerbaar e.e.a. is. (Inclusief de reproduceerbaarheid van het meten)

4,8kW ZO-NW PVOutput 8x300Wp ZO 12 graden. 8x300Wp NW 12 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Eh, het G360-powered systeem deed bij mij 14W, niet sub-10W...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Onder de 10W kun je wel vergeten, ga je niet redden met een gewone voeding en een 3,5inch HD.
Zelfs met een Pico PSU en een 2,5inch HD of SSD wordt het nog moeilijk.
Maar met de componenten die je nu hebt moet 15-20W idle wel haalbaar zijn.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

mux schreef op maandag 15 juli 2013 @ 21:52:
[...]

Eh, het G360-powered systeem deed bij mij 14W, niet sub-10W...
Kijk, dat verklaart al een hoop. :D

Ik zit nu op 16W. Gaat al rap omlaag. Had niet verwacht dat een efficiënte voeding en ondervolten zoveel verschil kon maken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Als je er een i5 3330 in zou schuiven, maakt dat dan nog veel uit voor idle verbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Processor kapt ermee als ik meer dan -0,150V undervolt. :(. Toch blij dat ik 1/6e van het totaal het kunnen undervolten _O_

Het ram liet zich dan weer wel enorm undervolten :o Maar dat zijn dan ook 2x 8 gig ramreepjes die nu over de toonbank gaan voor 150 euro o.i.d. :+ Ooit gekocht voor 33 euro, true story: foutje in de database van een winkel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 24-07 04:15
Ik zit zelf ook hard te kijken naar een zuinige server, en als ik het goed bereken zit ik net boven de zwaarste pico-psu als ie vol draait.

En toen zag ik deze: http://www.logicsupply.nl...s/power-kits/ss250-su-eu/ Leek me wel wat voor als je 360watt en hoger helemaal niet nodig heb, is een 80+ model, iets goedkoper dan een pico met bijbehorende zware adapter, netjes in een behuizing weg te werken met wat handigheid(dit is tweakers tenslotte, ik heb al wat ideeën), alleen ben ik in het algemeen niet zo'n fan van flex-atx en sfx voedingen. Slechte ervaringen met standaard voedingen in bulkverpakking behuizingen zeg maar. Review zoeken: http://www.xbitlabs.com/a...onic-psu-roundup-2_4.html
En die lijkt me niet eens zo slecht. Iemand anders een andere mening? Zou ik net zo goed af zijn met een BeQuiet L7 300 watt?

Nog wat kijken in de pricewatch levert dit model op: pricewatch: Fortron FSP180-50LE Misschien interessant voor sommige builds? Volgens Azerty geschikt voor 24/7 gebruik, maar ja, dat is een verkoper. Iemand anders die hier iets zinnigs over kan zeggen? Review niet 1-2 te vinden. Zal wel niet stil zijn, maar dat is voor mij niet belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Niet online
Be Quiet Pure Power L7 300W is ten alle tijden een slechte keuze door de slechte kwaliteit van de condensators. Neem dan de System Power 7 300W ook nog goedkoper.

AMD Nieuwsdiscussie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:52
lezzmeister schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 18:12:
Ik zit zelf ook hard te kijken naar een zuinige server, en als ik het goed bereken zit ik net boven de zwaarste pico-psu als ie vol draait.
al gedacht om de 12v van de adapter direct op de p4 aan te sluiten ? scheelt een hoop amps door de pico.
Review zoeken: http://www.xbitlabs.com/a...onic-psu-roundup-2_4.html
En die lijkt me niet eens zo slecht. Iemand anders een andere mening?
Als ik de efficiency grafiek bekijk, dan zakt deze rap bij loads lager dan 50W. Beetje pc hand idle rond de 10-25W. Linear doortrekken (zal zeker niet helemaal realistisch zijn, maar ter indicatie) van de lijn in de grafiek gaat deze bij 25W load ong. 75% eff. aangeven, bij 12,5W hang je ergens rond de 67% eff. Dat zijn geen denderende getallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
Rayures schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 09:48:
[...]
al gedacht om de 12v van de adapter direct op de p4 aan te sluiten ? scheelt een hoop amps door de pico.
[...]
Als ik de efficiency grafiek bekijk, dan zakt deze rap bij loads lager dan 50W. Beetje pc hand idle rond de 10-25W. Linear doortrekken (zal zeker niet helemaal realistisch zijn, maar ter indicatie) van de lijn in de grafiek gaat deze bij 25W load ong. 75% eff. aangeven, bij 12,5W hang je ergens rond de 67% eff. Dat zijn geen denderende getallen.
Niet aan gedacht, zijn daar stekkers voor? Waar Google ik op?

En is die efficiency zo slecht? In vergelijking met pico's, ja dat geloof ik. Maar ivm met bijvoorbeeld een Seasonic G360? Die zitten met watts weer wat hoger, waardoor die dan minder zuinig zijn onder de 50 watt. Of zit ik dan fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De P4 stekker is een mini fit jr als ik het mij goed herinner ;)

edit: Google op 4 pin mini-DIN to mini-FIT JR adapter
Afbeeldingslocatie: http://img.auctiva.com/imgdata/0/5/8/1/7/0/webimg/304965378_tp.jpg
hang daar een P4 splitter achter en dan ene aansluiting naar de DC-input van de PicoPSU en de ander naar de P4 aansluiting op het moederbord.

[ Voor 89% gewijzigd door Raven op 17-07-2013 13:59 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
lezzmeister schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 13:04:
[...]
Niet aan gedacht, zijn daar stekkers voor? Waar Google ik op?
Geen idee of daar verloopstekkers voor te koop zijn. (edit: wat Raven zegt ) Ik heb het zelf gesoldeerd. (12v adapter (4pin din) naar 2x P4; 1x6p PCIe (P4,Pico, GPU). Scheelde 50% aan load (80WDC) door de Pico.
[/quote]
En is die efficiency zo slecht? In vergelijking met pico's, ja dat geloof ik. Maar ivm met bijvoorbeeld een Seasonic G360? Die zitten met watts weer wat hoger, waardoor die dan minder zuinig zijn onder de 50 watt. Of zit ik dan fout?
Afgezien of de test goed gedaan is, stelt http://www.silentpcreview.com/article1297-page3.html dat de G360 bij 21,6W DC 69,5% efficiënt is. Zit je ongeveer hetzelfde als de SS250.
Bij hogere wattages >90W DC, gaat de G360 wel naar 90+% efficiency. Dat gaat de pico opstelling niet halen.

Tweaker Ploink heeft een de Seasonic 60W 12v adapter gemeten, en stelt "Seasonic voeding heeft dus bij een belasting van 12W (slechts 20%) een efficiency van 88%". Dit vermenigvuldigen van met de efficiency van een Pico bij 1A (80W en 160-XT zitten op 93%) = 82% efficiency bij 1A (3.3v en 5v lijn; 12v gaat passtrough, dus 88% )
Jij hebt waarschijnlijk wel iets sterkers nodig dan de 60W, maar even als referentie.

[ Voor 36% gewijzigd door Rayures op 17-07-2013 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
Ze bestaan dus wel kant en klaar. Maar verzenden is te veel. Dat word solderen, dan kan ik het met een pico vast af. http://www.ebay.com/itm/Y...MADE-IN-USA-/130681372619

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 30-08 19:47
Het kostte me een klein weekje aan leeswerk, maar ik heb dit hele topic door kunnen spitten. Werkt wel goed, want je steekt een hele hoop op :+

Na even flink wat gepuzzel met onderdelen (en om de kosten zoveel als mogelijk te drukken), ben ik uiteindelijk op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B75IA-E33€ 71,95€ 71,95
1Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9€ 56,95€ 56,95
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 64,90€ 64,90
1Samsung 840 series 120GB€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,75

Een redelijk rechttoe-rechtaan configuratie waarvan er hier al een hoop voorbij zijn gekomen. Het eerste wat me wel op viel toen ik weer aan het samen stellen was, is dat de prijzen voor geheugen behoorlijk zijn gestegen in de laatste anderhalf jaar :'(

In eerste instantie wilde ik er nog een nieuwe WD Green HDD bij kopen, maar ik heb nog een externe WD Elements liggen, van 1TB, en ik vind 't zonde om er dan een nieuwe in te prikken. Na een snelle rekensom mag mijn oude HDD ongeveer 13W meer verbruiken dan een nieuwe, met een terugverdienperiode van 3 jaar. Het lijkt me dat (ondanks dat hij 4 jaar oud is) hij daar wel onder zal zitten, dus die sloop ik gewoon uit elkaar.

Bovendien wil ik met de SSD de momenten dat de HDD in gebruik is zo veel mogelijk beperken. Die zal alleen fungeren als opslaglocatie voor grote data zoals media om af te spelen via (waarschijnlijk) XBMC.

Alleen, nu loop ik tegen exact hetzelfde probleem aan als Paul een tiental pagina's terug: Paul in "Het grote zuinige server topic", namelijk de kast. Ik hoef alleen 1 of 2 3.5" bays te hebben, en dan nog 1 2.5" bay. Bovendien heb ik een picoPSU, dus alle kasten die je kan krijgen zijn veel te lomp door die extra ruimte. En ik heb een ontzettende hekel aan gepoetst staal :+ Dus mochten mensen nog tips hebben voor een mooie kleine kast, dan houd ik me zeker aanbevolen!

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lezzmeister
Ik heb zelf het idee opgevat om pricewatch: AOpen H300A te bestellen alleen om te slopen voor de binnenkant, en dan bij http://www.ijzershop.nl/301-staalplaat te bestellen. Gratis zaagservice, alleen zit je met de 4mm verlies en 4mm afwijking. Zat te kijken of het ergens anders goedkoper kon, of dat er nauwkeuriger gezaagd kan worden. Aan de andere kant heeft mijn moeders vriend wel een kekke frees liggen. Misschien dat hij de platen dan helemaal gelijk kan frezen, als ik maar een staalkop bestel, hij doet alleen hout voor zichzelf namelijk. Jij kan er vast ook iets op vinden.

Heb ik een aantal ontwerpen opgeschetst. Sketchup geprobeerd, maar zit ik weer een uur tutorials door te werken om iets te tekenen, en om weer te gaan hannessen in Blender net nu ik het een jaar niet heb aangeraakt..

Iig, heb een mooi ontwerp voor een zo kaal mogelijke 19" behuizing, maar dan moet ik weer een rack ervoor gaan versieren, en eBay wil nu niet. Dan heb ik nog 2 fijne ontwerpen gemaakt, die ik nog niet helemaal klaar heb. Een à la Antec's kleine ISK's en een die zo slank mogelijk is en rechtop staat, alleen moet ik nog een mooie voet verzinnen. Maar ja, welke ga je dan in elkaar raggen he? Keuzes keuzes. (Heb al eerder zoiets gedaan, had toen de behuizing helemaal gepolijst en in dikke lagen lak gezet. Mooi, maar dat ding glom je helemaal blind als er ook maar een beetje zon scheen. En met deze ervaring kan ik je zeggen dat je metaalplaten niet gelijk wil gaan vijlen.)

Beetje offtopic, maar hoop dat ik jou (en anderen) een paar goede ideeën heb gegeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rayures
lezzmeister schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 17:59:
Ze bestaan dus wel kant en klaar. Maar verzenden is te veel. Dat word solderen, dan kan ik het met een pico vast af. http://www.ebay.com/itm/Y...MADE-IN-USA-/130681372619
let wel even op de dikte van de draad in de ebay kabels. Mijn ervaringen zijn dat 99% plastic is en de werkelijke metalen kabel maar iets van 0,1mm. Als je daar 5+ amp doorheen haalt, blijft er niet veel het plastic over (aan den lijve ondervonden .... ).
Omdat ik 13Amp moet kunnen leveren aan mijn pc, heb ik voor de zelf gemaakte splitter dan ook 1,5mm2 gebruikt (zou voldoende moeten zijn tot 16A) per stekker en waar ze samenkomen 2,5mm2 (tot 25Amp). Dikke overkill natuurlijk, maar iig nooit gezeur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Nu online
Kazu schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 00:24:
Alleen, nu loop ik tegen exact hetzelfde probleem aan als Paul een tiental pagina's terug: Paul in "Het grote zuinige server topic", namelijk de kast.
Ik ga het advies van Munchkin opvolgen: Munchkin in "Het grote zuinige server topic", in plaats van de ATX-voeding zet ik er wat aluminium profiel in om de SSD (en later eventueel nog een 3.5" schijf) te bevestigen.

De hoofdreden dat ik nog in toekomstige tijd praat is omdat ik nog aan het sparen ben, een barst in de voorruit van de auto is net zo duur als een (zelfbouw) NAS :X Ik heb dus helaas nog geen verbruiksgetallen van mijn setup (to be)... En tegen de tijd dat ik ga bestellen mag ik opnieuw dit topic doornemen om te zien wat er allemaal veranderd is (Haswell??) :P

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kazu schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 00:24:
Het kostte me een klein weekje aan leeswerk, maar ik heb dit hele topic door kunnen spitten. Werkt wel goed, want je steekt een hele hoop op :+

Na even flink wat gepuzzel met onderdelen (en om de kosten zoveel als mogelijk te drukken), ben ik uiteindelijk op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI B75IA-E33€ 71,95€ 71,95
1Corsair XMS3 CMX8GX3M1A1333C9€ 56,95€ 56,95
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 64,90€ 64,90
1Samsung 840 series 120GB€ 81,-€ 81,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 310,75

Een redelijk rechttoe-rechtaan configuratie waarvan er hier al een hoop voorbij zijn gekomen. Het eerste wat me wel op viel toen ik weer aan het samen stellen was, is dat de prijzen voor geheugen behoorlijk zijn gestegen in de laatste anderhalf jaar :'(

In eerste instantie wilde ik er nog een nieuwe WD Green HDD bij kopen, maar ik heb nog een externe WD Elements liggen, van 1TB, en ik vind 't zonde om er dan een nieuwe in te prikken. Na een snelle rekensom mag mijn oude HDD ongeveer 13W meer verbruiken dan een nieuwe, met een terugverdienperiode van 3 jaar. Het lijkt me dat (ondanks dat hij 4 jaar oud is) hij daar wel onder zal zitten, dus die sloop ik gewoon uit elkaar.

Bovendien wil ik met de SSD de momenten dat de HDD in gebruik is zo veel mogelijk beperken. Die zal alleen fungeren als opslaglocatie voor grote data zoals media om af te spelen via (waarschijnlijk) XBMC.

Alleen, nu loop ik tegen exact hetzelfde probleem aan als Paul een tiental pagina's terug: Paul in "Het grote zuinige server topic", namelijk de kast. Ik hoef alleen 1 of 2 3.5" bays te hebben, en dan nog 1 2.5" bay. Bovendien heb ik een picoPSU, dus alle kasten die je kan krijgen zijn veel te lomp door die extra ruimte. En ik heb een ontzettende hekel aan gepoetst staal :+ Dus mochten mensen nog tips hebben voor een mooie kleine kast, dan houd ik me zeker aanbevolen!
Waarom het MSI moederbord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
In principe om dezelfde reden als waarom XeNeRgY ook een MSI bordje in zijn setup had. Ook toegelicht door FireDrunk: FireDrunk in "Het grote zuinige server topic". Namelijk de out-of-the-box zuinigheid. Misschien dat ik hem uiteindelijk ook wel vervang, omdat ik een beetje underclocken ook wel leuk vind om te doen.

@lezzmeister: Het zelf maken van een kastje had ik zelf ook al even over na zitten denken, maar gezien de tijd die daar in gaat zitten (en mijn gebrek aan tijd :+) kies ik toch liever voor een kast die al klaar is, of in ieder geval minimale aanpassingen nodig heeft.
Paul schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 12:12:
[...]
Ik ga het advies van Munchkin opvolgen: Munchkin in "Het grote zuinige server topic", in plaats van de ATX-voeding zet ik er wat aluminium profiel in om de SSD (en later eventueel nog een 3.5" schijf) te bevestigen.
Dus dan is dit inderdaad wel een goed plan. Ik zal vanavond eens kijken of ik hiervoor een geschikte kast kan vinden.

[ Voor 0% gewijzigd door Kazu op 18-07-2013 14:10 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kazu schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 13:11:
[...]

In principe om dezelfde reden als waarom XeNeRgY ook een MSI bordje in zijn setup had. Ook toegelicht door FireDrunk: FireDrunk in "Het grote zuinige server topic". Namelijk de out-of-the-box zuinigheid. Misschien dat ik hem uiteindelijk ook wel vervang, omdat ik een beetje underclocken ook wel leuk vind om te doen.

@lezzmeister: Het zelf maken van een kastje had ik zelf ook al even over na zitten denken, maar gezien de tijd die daar in gaat zitten (en mijn gebrek aan tijd :+) kies ik toch liever voor een kast die al klaar is, of in ieder geval minimale aanpassingen nodig heeft.

[...]

Dus dan is dit inderdaad wel een goed plan. Ik zal vanavond eens kijken of ik hiervoor een geschikte kast kan vinden.
Dat 'veel tunen' valt echt mee. In tien minuten tijd had ik alle instellingen van Mux' erin staan.

Heb nu een systeem wat zelfs 13W idle doet, 1 wattje minder dan Mux met exact dezelfde hardware (Asrock B75M, 1610, 8 gig ram Seasonic PSU et cetera) :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
grmbl laten we dat maar op de meetfout houden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
Verwijderd schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:47:
[...]
Dat 'veel tunen' valt echt mee. In tien minuten tijd had ik alle instellingen van Mux' erin staan.

Heb nu een systeem wat zelfs 13W idle doet, 1 wattje minder dan Mux met exact dezelfde hardware (Asrock B75M, 1610, 8 gig ram Seasonic PSU et cetera) :P
Dat is zeker waar, en mijn innerlijke tweaker heeft me toch doen besluiten om de ASRock te halen. Daarnaast de Node 304 besteld als kast, ondanks dat ik echt onzettend gecharmeerd was door de pricewatch: BitFenix Prodigy Zwart maar ik heb mezelf echt moeten slaan omdat de kast echt zware overkill is :+

Over twee weken heb ik de tijd om de hele handel in elkaar te steken, en dan laat ik wel weten hoe het verbruik is.

En even terzijde: Mux, veel succes met je project. Lees het net op de frontpage, en het ziet er veelbelovend uit!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MaTr1x
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-09 15:13
FYI:
Ik gebruik twee Dell PERC H310 RAID-kaarten die zoals iedere SAS-kaart geen HDD spindown ondersteunt. Ik moest even uitzoeken en proberen hoe ik het wel werkzaam kreeg, en het is me gelukt. Door de volgende regel toe te voegen aan de percsas2.inf en dan de driver opnieuw te installeren spinnen de HDD's wel down d.m.v. de instelling in Windows:
code:
1
HKR, "StorPort", "EnableIdlePowerManagement", 0x00010001, 0x01

Dit doe je onder het kopje
code:
1
[Install_AddReg_HW]

Driver kun je hier downloaden voor Windows:
http://www.dell.com/suppo...verdetails?driverid=0TM0H Het bestand heet "DRVR_SAS_Dell_PERC8_Win7_X64_A01_setup-0TM0H_ZPE.exe"

Ik heb deze driver met de al aangepaste .inf ook hier beschikbaar gesteld:
https://dl.dropboxusercon...4_A01_setup-0TM0H_ZPE.zip

Scheelt me toch 40W (120W vs 80W).

π MW finishers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xorecs
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 13-09 13:44
Verkeerde topic, het was al laat ;). Excuus!

[ Voor 109% gewijzigd door Xorecs op 20-07-2013 12:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nMad
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 21:28
Deze vraag hoort niet in dit topic thuis. Hiervoor kun je beter een nieuw topic openen.

PV: 10,4 kWp | EV: Tesla M3 LR ‘19 | L/W WP: Panasonic WH-MDC07J3E5 + PAW-TD20C1E5 | L/L WP: Daikin FVXM35A/RXM35R + Daikin FTXM25R/RXM25R + MHI 2x SRK25ZS-WF/SCM40ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
Volgens de laatste (Duitse) C't een interessant Haswell bord met 10W idle:

http://www.fujitsu.com/ft...cle-main/pmod_135945.html

(en vPro). Heb het alleen nog niet in een webwinkel gezien.

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik verwacht dat eerlijk gezegd van bijna alle Q87 bordjes
En daar staan er al een paar van in de PW.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• secoh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 12-02 09:13
FireDrunk schreef op zondag 21 juli 2013 @ 09:26:
Er zit blijkbaar toch wel wat verschil in, om het artikel te citeren:
Biostar HiFi Z87x30 21,1W
Gigabyte Z87XUD3H 22,9W
Asus H87M-Pro 15,6W
MSI H87-G43 12,6W
Asrock B85M PRO4 12,2W
Fujitsu D3222-B Q87 10,3W

You are standing in an open field west of a white house, with a boarded front door. There is a small mailbox here.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik zei ook, Q87... :), komt veelal doordat bijna alle meuk in het chipset zit, en er dus geen externe chips nodig zijn, maakt het zuiniger.

[ Voor 73% gewijzigd door FireDrunk op 21-07-2013 10:34 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere

sphere

Debian abuser

Zo feature rijk als de B75 Pro3-M heb ik ze met Haswell nog niet gezien (voor vergelijkbare prijs).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Asrock B85M PRO4 met 12,2W is de helft goedkoper dan de Fujitsu D3222-B Q87.
Jammer dat in de test niet staat wat voor CPU en PSU ze gebruikt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casss
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 11-08 20:01
Voor een hobby build wil ik gebruik gaan maken van een picoPSU. Is de eerste keer en hoor graag of wat ik hier gelezen heb en voor ogen heb mogelijk is.

Heb een oud MSI h55m-e33 bord maar ga waarschijnlijk over naar mini-itx. Kom zelf uit op de Asrock b75m-itx. Deze is zo te zien in dit topic populair, dus dat komt mooi uit. Qua cpu heb ik nog geen keuze gemaakt tussen de Intel Celeron G1610 en de Intel Pentium G2020. Verder komt er een draadloze PCI-e x1 netwerkkaart en een 2,5" hdd in. Misschien in de toekomst een ssd ipv de hdd maar dat maakt volgens mij ivm picoPSU keuze geen verschil.

Is een 80W picoPSU voldoende met mijn voorgestelde moederbord(en), cpu(s), netwerkkaart en hdd? Of is het beter eentje van 90 of 120W te nemen?

De 80W picoPSU kan in een kit besteld worden met een 60W voeding. Ik kan aan een 80W 12V voeding komen, gaat dit werken met de 80W picoPSU en heeft dit gevolgen voor het energieverbruik?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat ligt totaal aan de kwaliteit van je power brick, als die waardeloos is, presteert je PicoPSU ook waardeloos.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casss
Over de kwaliteit weet ik niks, is 2dehands... Dan is het dus tricky om deze aan te schaffen. Ga ik liever voor hetgeen hier al voorbij is gekomen. Is de 80W picoPSU wel voldoende?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Yep, makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• casss
Nice, bedankt. Ga ik wat onderdelen bestellen en kan ik aan de slag.

Puur uit nieuwsgierigheid. De picoPSU 80W kit wordt met een 60W adapter geleverd. Heb wat gegoogled en klopt het als ik stel dat deze 60W gebaseerd is op het voltage(12) x ampère(5)?

Bij logic supply wordt een 80W kit aangeboden met een 80W adapter (Seasonic geloof ik) voor ongeveer dezelfde prijs als een kit met 60W adapter in de pricewatch. Heeft het meerwaarde om deze 80W adapter kit te kopen en heeft dit gevolgen voor het energie verbruik? Of is die 80W totaal onnodig en voldoet de 60W voldoende.

[ Voor 79% gewijzigd door casss op 23-07-2013 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoVegan
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 28-07 15:05
ziet iemand hier prolemen in?
http://link.marktplaats.nl/698840440

vind hem nogal goedkoop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
casss schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 14:50:
Nice, bedankt. Ga ik wat onderdelen bestellen en kan ik aan de slag.

Puur uit nieuwsgierigheid. De picoPSU 80W kit wordt met een 60W adapter geleverd. Heb wat gegoogled en klopt het als ik stel dat deze 60W gebaseerd is op het voltage(12) x ampère(5)?

Bij logic supply wordt een 80W kit aangeboden met een 80W adapter (Seasonic geloof ik) voor ongeveer dezelfde prijs als een kit met 60W adapter in de pricewatch. Heeft het meerwaarde om deze 80W adapter kit te kopen en heeft dit gevolgen voor het energie verbruik? Of is die 80W totaal onnodig en voldoet de 60W voldoende.
Met 80 watt heb je wat meer ademruimte als jebijv een extra schijven wil gebruiken.
Het is niet zo dat de 80 watt opeens een energieslurper is en de 60 watt niet. Slechts klein verschil.je kan gerust 60 watt gebruiken. Wat wel uit kan maken is als de adaper van de 80 efficiënter is dan de 60 watt kit. Maar ik weet niet hoe efficiënt de 60 watt versie is. De seasonic 80 watt had (uit het hoofd) een efficiëntie level 5

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!
FireDrunk schreef op zondag 21 juli 2013 @ 09:26:
Deze chipset wordt vooral toegepast in "industriële" moederborden. Aangezien ze in die tak van sport zuinigheid als een bijkomstigheid beschouwen, verwacht ik er weinig van. Ga dus vooral niet uit van 10W totdat er betrouwbare cijfers zijn.

Industrieel:
Jetway NF9J-Q87, NAF95-Q87, NMF95-Q87
ASRock IMB-180, IMB-181-D (QM87)
DFI HD310-Q87, HD631-Q87
BCM MX87QD
Kontron KTQ87
MSI MS-98D6
Portwell RUBY-D716VG2AR

Minder/niet industrieel:
Intel DQ87PG (95W TDP*), DQ87RG
Asus Q87M-E/CSM
Gigabyte GA-Q87M-D2H
Fujitsu D3222-B

* Voorganger Intel DQ77KB (Q77) had nog een 65W TDP.

[ Voor 33% gewijzigd door mrmrmr op 30-07-2013 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-09 15:09
Voor een nieuwe server thuis zoek ik eigenlijk ook iets met Q87 chipset (vanwege Intel AMT/vPro) in mini-itx formaat, maar daar is verdomd weinig keuze in, of het is VEEL te duur (€200+).
Beetje jammer...

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Wat zou een goeie processr zijn welke nog goed kan transcoden (hier heb ik wenig verstand van namelijk :P ). Ik ga dus onder esxi en een aantal low use vm's erbij draaien... dus transcoden zal wel een van de zwaarste taken zijn. Sowieso on-the-fly, en op 1080 oid. Moet naar de PS3, of Bravia tv voorlopig ,maar zou fijn zijn als het tablets en pc's ook kunnen. Waarschijnlijk iets van 3-4 streams moet die aankunnen terwijl de andere vm's nog wel enigzins werken. Dus mag geen 100% trekken. Ik las dat een i5 al aardig overweg kan hiermee. Zelf denk ik toch weer voor een E3 te gaan.

Wilde wellicht eerst een premade halen van Dell of HP, maar het is het -net- niet. Of een kleinere kast met uitbereiding met 2 pcie sloten (dell r320 kan weer wel), maar dan is de proc weer verouderd. Een E5-2403,.. of die dan weer zo zuinig is. Wil toch idle ongeveer rond de 35W max lopen,...Ik kan maar geen juiste rackserver vinden :P ... 2 pcie met oude proc, of 1 pcie met de juiste proc,..

--- edit:

Ander idee.. ik was heel erg gefocussed op een externe DAS of interne schijven. Nu is dit mijn plan met de zuinige server... misschien een beetje buiten de scope van dit topic..maar dump het toch maar even :)

1) Stabiele sterke server voor het 'zware' en 'meeste werk'. Hier stop ik een quad port gigabit kaart bij.

2) Daarbij zal ik FreeNas op een andere server plaatsen (wellicht een HP microserver..zijn nu 200 euro inc btw..valt mee). Geen Passtrough op, dus OF zonder ESXi draaien,.. of een alternatieve VT-D/IOMMU draaien,...

3) Ik kies om de iSCSI over IP ipv een DAS oplossing. Dus meer richting SAN. Zo kan ik het allemaal schaalbaar houden.

4) Op de Microserver zal ik een paar andere lw-use vm's plaatsen welke de slaves zijn van de primaire machine.

[ Voor 28% gewijzigd door gitaarwerk op 26-07-2013 18:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Heb nu de volgende Setup:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4430 Boxed€ 161,95€ 161,95
1ASRock B85M-ITX€ 74,50€ 74,50
2Samsung EcoGreen F2 EG HD154UI, 1.5TB€ 0,-€ 0,-
1Asus Xonar Essence ST€ 144,50€ 144,50
1BitFenix Prodigy Zwart€ 62,92€ 62,92
1Kingston ValueRAM KVR16N11/8€ 53,95€ 53,95
1Mini-box picoPSU 120€ 38,09€ 38,09
1Intel Postville X25-M SSDSA2MH080G2K5 80GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 535,91

Het DC verbruik wat ik nu heb terwijl ik type is 23W (HDD's schakelen automatisch uit), maar ik ga straks kijken wat het afkoppelen van de harde schijven en de geluidskaart gaat doen met het verbruik.
-HDD's losgekoppeld, geluidskaart aangekoppeld: 21W
-Zonder HDD, Zonder geluidskaart: 13W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Welk OS? Voor DC is dit behoorlijk hoog, veel hoger dan ik verwacht van dit platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Welke adapter is misschien ook wel handig om te weten, als dat een niet-efficiënt type is...
En staan alle powersavingsinstellingen aan? Automagisch terugklokken o.a.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Devil777
Adapter is niet relevant, dit is gemeten na de adapter. Voor zover ik weet staat alles aan, maar de pc gedraagt zich wel een beetje vreemd, nadat het beeldscherm is uitgegaan schiet het verbruik ineens weer omhoog. Ik ga komende dagen nog even wat instellingen tweaken. Overigens is 13W voor mijn doel prima.

Ik heb gekozen om niet meer een aparte thuisserver te hebben, en ik gebruik dus 1 pc voor alles, die wel constant aan blijft. Ik ga waarschijnlijk de geluidskaart vervangen door een USB DAC.

Mijn vorige server (ION 330) gebruikte 22W DC, en mijn e8400 desktop iets van 120W idle. Dit is dus een grote verbetering. En hij is sneller, de i5

[ Voor 13% gewijzigd door Devil777 op 27-07-2013 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beeldscherm? Ja kan beter testen zonder beeldscherm. Het zal niet de eerste keer zijn dat een meting wordt verprutst doordat een scherm 5W uit de VGA/DVI stekker trekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Hee die ziet er interessant uit...
- Q87
- LGA1150
- 2x Ethernet (1x vPro / AMT)
- Wide Range DC input

Afbeeldingslocatie: http://www.bcmcom.com/img/img_products/lg_MX87QD_Haswell_mini_itx_Intel_4th_gen.jpg

Mooie opvolger voor de DQ77KB?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hebbe!

Gezien de featureset zal dat bord wel €200+ zijn... helaas :(

[ Voor 84% gewijzigd door mux op 27-07-2013 19:34 ]

Pagina: 1 ... 12 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.