Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 14 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.304 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrsvK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 17-01 10:18
Een hoop gespit verder en denk dat ik er nu echt uit ben :)

probleem is wel dat hij een stukje duurder is uitgevallen dan ik van tevoren had gepland. (maar dat overkomt me altijd) Via een goedkope minipci controller kunnen er in totaal 7x3,5'' schijven geplaatst worden dus uitbreiden in de toekomst zal geen probleem zijn. Ik zal de bijgeleverde PCI afsluitbrackets gebruiken om de 6 extra schijven in op te hangen. (zal deze met wat mosrubber en een lijmpistool aan de bodemplaat vastzetten. Ook kunnen de schijven niet tegelijkertijd met de rest van het systeem worden opgestart dus wil ik ofwel de knoppen op de frontpanel of een extra schakelaar op de achterkant monteren om deze van stroom te voorzien nadat de rest is geboot. Aangezien het een 24/7 kastje moet worden is dat niet zo'n probleem..

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 169,90€ 169,90
1ASRock B85M-ITX€ 74,50€ 74,50
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 150,50€ 150,50
1Epsilon EC-HTPC-1€ 48,10€ 48,10
1Noctua NH-L9i€ 33,30€ 33,30
1Corsair Air Series SP120 PWM High Performance Edition Single Pack, 120mm€ 14,-€ 14,-
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 57,50€ 57,50
1Mini-box picoPSU 90€ 32,83€ 32,83
1Seasonic Power Adapter 80 Watt (12V)€ 31,95€ 31,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 612,58

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
FireDrunk schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 15:59:
Ziet er wat mij betreft prima uit! Ik durf niets te zeggen over de kwaliteit van de voeding, daar moet iemand anders even iets van vinden.
Niet best, laatste revisie die ik heb gezien zelfs slecht. De eersten van meer dan een jaar geleden hadden nog een redelijke DC board, laatsten niet meer. Adapter die er bij komt is erg goedkoop, ook geen power factor correctie.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Zijn er eigenlijk zuinige borden met c2xx chipsets? Wil voor mn nas toch ECC gaan gebruiken,.. Dit topic maakt een i3 weer interessant :) http://hardforum.com/showthread.php?t=1693051

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XzeroD
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21-07 20:35

XzeroD

ⓧ ⓩ Ⓔ Ⓡ Ⓞ Ⓓ

-The_Mask- schreef op donderdag 08 augustus 2013 @ 19:43:
[...]

Niet best, laatste revisie die ik heb gezien zelfs slecht. De eersten van meer dan een jaar geleden hadden nog een redelijke DC board, laatsten niet meer. Adapter die er bij komt is erg goedkoop, ook geen power factor correctie.
Wat raad je aan om de voeding mee te vervangen in mijn opstelling ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Mijn Via C7-servertje is eigenlijk wel aan vervanging toe... het loopt soms wel wat tegen de limieten op. Ik zat te denken aan het vervangen van het mini-ITX-moederbordje door een model met Intel Atom N2800 (heeft ongeveer dezelfde TDP als de huidige CPU), maar ik twijfel er eigenlijk over of dat wel zinvol is....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Toch niet de DN2800MT? Bij deze vast een waarschuwing, driver ondersteuning is bagger. Of je moet 'm headless willen draaien. Voor de chipset, geluidskaart en LAN zijn er wel (werkende) drivers, als je zoekt op het component zelf en niet op het moederbord, maar de GPU.... Intel forum heeft aardig wat topics daarover, de GMA 3600/3650 serie.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 09-08-2013 12:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hmm, aan dat bordje dacht ik inderdaad. Op zich draai ik de boel nu (en in de toekomst) headless (en de ondersteuning van de huidige chipset (met S3 video) is ook nogal bagger), maar de slechte driver-ondersteuning is misschien toch een reden om nog even te wachten (had ik niet echt verwacht bij Intel-spul). Wellicht is het sowieso handig om op de volgende generatie Atoms (of top-of-the-line Arms (en whatever AMD eventueel nog zou hebben)). Onlangs heb ik ook een BeagleBone gekocht, eens kijken wat zo'n lichte Arm-CPU allemaal weet te trekken.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 09-08-2013 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 19:42
Ik heb hier ook een Intel DN2800MT. Prima bordje.. Vrij snel en zuinig. Alles werkt perfect, maar de grafische chip is inderdaad een ramp qua drivers. Gelukkig heb ik dat niet nodig :)
Ik gebruik de DN2800MT als router/accesspoint. Ik heb er 3 mini-pci-express wifi kaartjes in zitten en draai er Mikrotik RouterOS op.
Misschien is het inderdaad handig om op de volgende generatie Atoms te wachten. Deze krijgen een fatsoenlijke grafische chip.

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Voor mij was het iig een flinke verassing toen ik achter het gebrek aan drivers kwam. Er zwerft wel een beta driver op het web die die GPU herkend, maar na een reboot doet ie niet meer en gaat Windows op zijn bek. Voor Linux was het geloof ik niet veel beter.

Toen ben ik verder gaan kijken en nu heb ik een wat krachtigere (maar niet veel onzuinigere) systeempje staan op basis van de 3470T en de DQ77KB dat ook nog eens geschikt is voor ESXi. De DN2800MT die hier nog ligt kan ik nog altijd voor testen van OS'sen en hardware gebruiken, als een VM niet voldoet.

Maar dit had ik echt niet van Intel verwacht. En ze beweren ook nog glashart dat 64-bit OSsen niet zouden draaien op dat bordje, dat blijkt verre van waar. Het draait prima, maar dan wel met de GPU drivers die in het OS zitten ingebakken.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
Ja, 64bit gaat prima. Net als 8GB geheugen (Intel zegt: max 4GB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 12-09 19:01

thof

FP ProMod
Volgens mij is dat wat Intel zegt m.b.t. het maximum geheugen het aantal dat gebruikt kan worden in 1 tick/operatie en niet het maximale in het totaal. Bij mijn mobiele quadcore SandyBridge cpu heb ik ook 12GB (3*4GB) geheugen, terwijl er eigenlijk maar 8GB supported was...

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Iemand ervaring met dit bordje qua energieverbruik?

http://www.newegg.com/Pro...aspx?Item=N82E16813121743

[ Voor 24% gewijzigd door gitaarwerk op 09-08-2013 21:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr.DJ95
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 18:23
Na het advies van GENETX en HyperBart kom ik op de volgende samenstelling uit.

Graag jullie advies :)

Aantal Product Prijs Subtotaal
2 Crucial Ballistix Sport 16GB DDR3-1600 CL9 kit € 110,00 € 220,00
1 Intel DB75EN € 72,95 € 72,95
1 Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter € 25,68 € 25,68
1 Intel Xeon E3-1245 v2 € 250,00 € 250,00
1 Samsung 840 Series Pro 256GB € 198,99 € 198,99
1 Seasonic G-Series 360W € 58,00 € 58,00
1 Xigmatek Gigas Silver € 98,40 € 98,40

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:47

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
mr.DJ95 schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 14:12:
Na het advies van GENETX en HyperBart kom ik op de volgende samenstelling uit.

Graag jullie advies :)

Aantal Product Prijs Subtotaal
2 Crucial Ballistix Sport 16GB DDR3-1600 CL9 kit € 110,00 € 220,00
1 Intel DB75EN € 72,95 € 72,95
1 Intel PRO/1000 GT Desktop Adapter € 25,68 € 25,68
1 Intel Xeon E3-1245 v2 € 250,00 € 250,00
1 Samsung 840 Series Pro 256GB € 198,99 € 198,99
1 Seasonic G-Series 360W € 58,00 € 58,00
1 Xigmatek Gigas Silver € 98,40 € 98,40
wait wut 220 euro voor 16gb geheugen? dat kan goedkoper: pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G
ik verbaas mij eigenlijk dat ddr3 zo duur is, dat was niet altijd zo toch? setje wat ik noemde was in 2012 rond de 60 euro dan zou je voor 120 euro 32 gb hebben!

[ Voor 5% gewijzigd door mrc4nl op 11-08-2013 14:49 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennusB
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
mrc4nl schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 14:26:
[...]

wait wut 220 euro voor 16gb geheugen? dat kan goedkoper: pricewatch: Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G
ik verbaas mij eigenlijk dat ddr3 zo duur is, dat was niet altijd zo toch? setje wat ik noemde was in 2012 rond de 60 euro
Volgens mij zijn het 2 16GB kitjes, 32GB dus!

Owner of DBIT Consultancy | DJ BassBrewer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Klopt, alleen is geheugen de laatste maanden weer gestegen. Ik heb driekwart jaar geleden voor 135 euro ofzo 32GB gekocht.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowiel
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 20-08 16:09
Weet iemand een zuinig Mini-ITX bord met ondersteuning voor RAID en voor mij een belangrijke functie; een mogelijkheid om er een weekplanning in te zetten om het systeem in en uit te schakelen. Met name deze laatste functie is moeilijk op te zoeken, maar misschien weet één van jullie dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Bijna elk modern moederbord kan dat? Wake timers heet dat geloof ik in windows, maar hoe je daar op moet zoeken. Je kan het bij sommige moederborden in het BIOS doen, maar ik dacht dat het ook vanuit Windows moet kunnen.

Windows Media Center kan het bijvoorbeeld om opnames te starten enzo.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowiel
Wat denken jullie van deze setup? Op hoeveel watt zou het ongeveer idle uitkomen?

pricewatch: ASRock H87M-ITX
pricewatch: Intel Core i5 4570T Tray
pricewatch: Kingston ValueRAM KVR1066D3N7/4G
pricewatch: Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB

PicoPSu 80 (nog liggen)
En Mini ITX behuizing (nog liggen)
2 x 2 TB 5200 rpm schijfen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
OS?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Autowiel
Windows 2008 R2 server

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Van overblijfselen van oude systemen heb ik een server gebouwd, bestaande uit:
(idle stroomverbruik)

P5E-VM HDMI (20W?)
E8400 (5W)
2x Hitachi HDP72505 500GB (2x12W!)
2x Toshiba DT01ACA300 3TB (2x7W)
Fans (5W?)
Voeding (18W?)

TOTAAL 86Watt

Totaal gemeten wisselstroom vermogen bedraagt 86 Watt. Het vermogen van de moederbord heb ik gegokt. Ik heb een merkloze voeding van 600W waarvan ik het rendement 70% heb geschat, als ik dan terugreken zou het moederbord idle 20W verbruiken.

Nu vroeg ik me af of ik een zinvolle investering kan maken om het stroomverbruik en daarmee de kosten te verminderen.

Ik ben nogal geschrokken van het vermogen van de Hitachi HDD van 12W idle, hier heb ik er 2 (raid1)van en hier staat alleen de OS op. Een Samsung SP M7 160GB verbruikt slechts 3W per stuk. Dat wordt een besparing van 9W = 18 euro per jaar. Na 3 jaar heb ik daarmee 54 euro terug verdient en dat is meer dan de HDD kost. Dit lijkt me dus rendabel!

De voeding heeft naar verwachting 18W verlies bij idle gebruik (aangenomen rendement 70%). Een Huntkey jumper 450B heeft naar verwachting een rendement van 85% (bij 50W) een daardoor zal het velies de helft zijn: 9W = 18 euro per jaar, Na 3 jaar heb ik daarmee 54 euro terug verdient en dat is meer dan de voeding kost. Dit lijkt me dus rendabel!

Het nieuwe systeem zal dan totaal 59W gaan verbruiken idle. De twee 3TB schijven zouden een grootdeel van de tijd standby kunnen staan waardoor het totaal op 49W uitkomt. Waarschijnlijk kan het niet uit om de moederbord en processor te vervangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:49
Nou, ik denk dat je best wel wat zooi kan weggooien en vervangen door zoiets te bouwen:
Budget energiezuinige stille HTPC+Server combo

Die doet 23W idle. CPU + mobo kost je 100 euro, de voeding 30 euro en eventueel een SSD ofzo erbij en je moet onder de 200 euro blijven. Je verbruik zal dan idle ook, zeker met een SSD, rond 20-25W moeten liggen. Een besparing van 60W dus. Bij een energieprijs van rond 20 cent heb je dat er in 2 jaar uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
20-30W ofzo, afhankelijk van hoe goed de drivers zijn voor de verschillende componenten.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcos600
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-12-2014
hoi , ik gebruik dit bord in mijn main pc . Zuinig en ondersteunt ECC .
Heeft geen audio on board . Geen grote heatsink op cpu anders pcie slot bezet .

+/- 17 watt iddle , +/- 22 watt bij gewoon gebruik cpu i3-3225 gemeten met simpele meter en standard settings in Bios .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

marcos600 schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 10:39:
[...]

hoi , ik gebruik dit bord in mijn main pc . Zuinig en ondersteunt ECC .
Heeft geen audio on board . Geen grote heatsink op cpu anders pcie slot bezet .

+/- 17 watt iddle , +/- 22 watt bij gewoon gebruik cpu i3-3225 gemeten met simpele meter en standard settings in Bios .
Thanks, dan kan dat een mooie oplossing zijn dan voor mijn ECC "probleem". Lijkt alsof er nog wel het een en ander getweaked kan worden. Jammer dat de AMD Opteron X-serie nog niet eris voor consumenten, dat had echt te gek geweest. Eens kijken wat dit gaat kosten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 07:52
Voor de gene die geïnteresseerd zijn, ik heb afgelopen weekeind een Asrock-A180 bordje gebruikt. Hierop zat een Kabini GX-210HA. Dit bordje werd gevoed door een PicoPSU zonder watt vermelding en een laptop voeding van Sinpro welke 80W output max had.
Als SSD een Kingston SSDnow van 32GB
Als input een USB keyboard en muis.

In combinatie met Win8 pro + asrock drivers behaalde ik 11 tot 13 watt uit het stopcontact. Veel heb ik niet getest maar dit was met XBMC en een 1080p mkv. Waarbij ik alles over HDMI naar mijn onkyo 607 afspeelde. Deze combinatie was ook in staat op TrueHD. Ik meen ook te herinneren dat DTS-MA goed afspeelde.

De CPU werd ongeveer 50 graden tijdens mkv playback maar het bordje zat niet in een kast dus er was genoeg luchtkoeling.

Het bordje ook nog even getest met de laatste openelec fusion build. Onder deze omstandigheid heb ik 9-13 watt gemeten. Het leek erop dat het iets lager was in algemeen gebruik, ik vermoed omdat win8 meer taken heeft lopen dan de gestripte linux openelec. Met deze build heb ik het niet voor elkaar gekreegn om TrueHD werkend te krijgen, maar hier heb ik ook (bijna) geen tijd ingestopt.

Al met al ben ik zeer tevreden met dit systeempje onder windows 8. Mogelijk zal ik wel voor een Kabini GX-415GA gaan. Tijdens mijn tests was windows toch vaak op 15% cpu load. Ook XBMC "idle" op system info screen gebruikte nog eens 5-10% extra. Ik hoop dat de iets snellere 4 core de race idle sneller maakt en daardoor in het geheel zuiniger maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Ik zat ook nog even kort naar de G-serie te kijken, allene ondersteunen deze geen ECC :( . De X-serie is wel gebaseerd geloof ik op de G-serie architectuur, maar ondersteund dan wel ECC. Anders zou dit wel erg mooi zijn. De Turion Neo bordjes met ECC ondersteuning zijn er eigenlijk ook niet echt, maar zijn daarbij ook gelijk weer minder zuinig.

Er zijn veel twijfels over gebruik van ECC, maar ik heb er ook gewoon belangrijke data op staan. Natuurlijk kan ik wel bijvoorbeeld met dropbox syncen, maar dan nog kunnen er biyflips komen. Heb al eens eerder gehad dat er gewoon complete fotoalbums slecht zijn geworden, en als je geen kopie hebt, is dat gewoon heel zuur :P.

Andere kant kan ik natuurlijk een atom bord neerzetten met een niet-zfs systeem draaien, alleen dan word de dataintegriteit nog minder dan ZFS.

Nu is dit geen ZFS topic, maar vraag me af als je 6TB (4x 3tb) in raidz2 plaatst en 8GB het kan redden? Op sich is de performance echt van aanzienelijk minder belang. Alhoewel minimale throughput van 80mb/s wenselijk is. Natuurlijk zou de max cap fijn zijn ;-)

http://www.supermicro.com...oard/atom/x9/x9sbaa-f.cfm dit bord lijkt me dan wel beter. Maar de vraag is, is het te redden met 8GB? (aangezien ik toch minimaal 16GB wilde hebben). Ik ga op de datastore toch niet echt virtualiseren dus is cpu kracht echt ondergeschikt. Atom / SoC oplossingen + iSCSI / ns shares lijken mij ivm schaalbaarheid de fijnste oplossing.

[ Voor 68% gewijzigd door gitaarwerk op 12-08-2013 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 21:16
WoKo schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 13:31:
Het bordje ook nog even getest met de laatste openelec fusion build. Onder deze omstandigheid heb ik 9-13 watt gemeten. Het leek erop dat het iets lager was in algemeen gebruik, ik vermoed omdat win8 meer taken heeft lopen dan de gestripte linux openelec. Met deze build heb ik het niet voor elkaar gekreegn om TrueHD werkend te krijgen, maar hier heb ik ook (bijna) geen tijd ingestopt.
HD audio werkt niet onder linux voor AMD gpu/apu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
PCM Bitstream werkte niet, maar DTS toch wel?

http://wiki.xbmc.org/index.php?title=AudioEngine

Zie hier, niet altijd dus inderdaad...

[ Voor 53% gewijzigd door FireDrunk op 12-08-2013 17:45 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoKo
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-09 07:52
Ik had weinig tijd om dit uit te zoeken en andere en/of betere drivers te vinden/ in te stellen. Ik merkte dat het DTS lampje wel ging branden.

Ik deed vooral de test om te kijken hoever AMD is met zijn platform voor zuinige chips en wat ik aan performance kan verwachten. Nu hopen dat deze bordjes in nederland snel op de markt komen. Dit bordje was van mijn werk. Deze is direct ingekocht bij asrock en de verzendkosten waren vrij hoog :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ter vervanging van mijn energie vretende HDD (12W idle) zoek ik een andere HDD of SSD. Iemand ervaring met deze 2,5" HDD's?

WD Blue WD3200LPVX
pricewatch: Western Digital Blue WD3200LPVX, 320GB

of de Toshiba MQ01ABF050
pricewatch: Toshiba MQ01ABF050H, 500GB

Kan iemand deze aanbevelen, of wellicht een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
De meeste 2.5" schijven doen idle ongeveer 0,5 tot 1 watt en tijdens lezen/schrijven max 3 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Beide schijven hebben sata-600 interface, biedt dit voor deze schijven in de praktijk nog voordelen? Anders kan ik weer een paar euro besparen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Niet echt. Dat is de maximale interfacesnelheid. Die kunnen die schijfjes bij lange na niet behalen. Ook SATA-300 niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:21:
Beide schijven hebben sata-600 interface, biedt dit voor deze schijven in de praktijk nog voordelen? Anders kan ik weer een paar euro besparen :)
de limiet van een gemiddelde schijf ligt rond de 130MB/s sata300 zit daar ruim boven.

sata600 is meer voor snelle ssd's ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dat vermoeden had ik al. De volgende onderdelen ga ik dan maar bestellen en vervolgens kijken wat mijn stroombesparing wordt.

pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
pricewatch: Seagate Momentus Spinpoint ST320LM001, 320GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:49
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 21:21:
Ik heb deze en bevalt goed,zuinig,stil en heb niet het gevoel dat die langzaam is.

http://www.wdc.com/global.../?driveID=1049&language=1

[ Voor 39% gewijzigd door audiojunk op 12-08-2013 23:28 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DrDoo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 22-05 10:48
Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 22:52:
Dat vermoeden had ik al. De volgende onderdelen ga ik dan maar bestellen en vervolgens kijken wat mijn stroombesparing wordt.

pricewatch: be quiet! Pure Power L7 300W
Waarom niet de;
pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W
Ik dacht laatst een test gezien te hebben waar de L8 nog iets zuiniger was. En dat maakt qua kosten echt bijna niets uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 13-08 13:05

psy

Verwijderd schreef op maandag 12 augustus 2013 @ 21:21:
Ter vervanging van mijn energie vretende HDD (12W idle) zoek ik een andere HDD of SSD. Iemand ervaring met deze 2,5" HDD's?

WD Blue WD3200LPVX
pricewatch: Western Digital Blue WD3200LPVX, 320GB

of de Toshiba MQ01ABF050
pricewatch: Toshiba MQ01ABF050H, 500GB

Ik begrijp niet waarom je 2,5 inch neemt. Op zich zijn ze inderdaad iets zuiniger, maar als je een courante 3,5 inch neemt bijvoorbeeld een WD Green, die draaien in rust ook niet meer als 3 Watt, maar je krijgt wel veel meer ruimte voor je geld.

Ik zou trouwens die oude P5 en core2duo ook vervangen hoor. Dat zuipt echt te veel stroom 24/7. Zoiets krijg je nooit zuinig. In 24/7 modus is zoiets rucksichtlos te vervangen. Haal je er altijd uit.

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 13-09 23:36
hallo ik gebruik nu een intel i7 920 gamebak met 6x2gb ram als tv tuner server in combinatie met de http://digitaldevices.de/Octopus_CI.html en 2x de http://digitaldevices.de/DuoFlex_CT.html
dit verbruikt in idle flink stroom maar omdat ik woonruimte huur inclusief gas water en licht is dat geen probleem. Maar binnenkort ga ik verhuizen naar een andere woning en dan moet ik gwl zelf betalen.
nu heb ik ook nog een nas en die wil ik ook over zetten op de server. Ook moet het systeem krachtig genoeg zijn om meerdere streams via de web service van mediaportal te kunnen streamen.

dus de eisen zijn:
behuizing minimaal 2 sloten voor pci kaarten hebben en ruimte hebben voor 1 2,5inch en 2 3,25 inch harde schijf
mobo moet minimaal 1 pcie hebben
8gb ram (als de mobo 4 ddr 3 ram sloten heeft kan ik eventueel de ram van de gamebak over zetten)
voldoende rekenkracht ivm webstreaming van tv
heb een recente ssd van 120gb die ik zowiezo over zet
goedkoop

wie heeft er suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zijn het ongecomprimeerde streams? Of wat voor formaat komt er uit? Als het encoden van die streams in die kaarten gebeurt, en het dus alleen de distributie van de streams is, valt het allemaal wel mee hoeveel power je nodig hebt. Als de drivers de CPU alles laten doen (dus de kaartjes zijn niets anders dan 'domme' ontvangers van DVB signaal) kan je inderdaad wat meer power nodig hebben.

Als je dat weet, kunnen we je een beter advies geven :)

Behuizing kan je overigens prima zelf zoeken, daar is de Pricewatch voor.

[ Voor 8% gewijzigd door FireDrunk op 13-08-2013 09:36 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
FireDrunk schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:36:
Zijn het ongecomprimeerde streams? Of wat voor formaat komt er uit? Als het encoden van die streams in die kaarten gebeurt, en het dus alleen de distributie van de streams is, valt het allemaal wel mee hoeveel power je nodig hebt. Als de drivers de CPU alles laten doen (dus de kaartjes zijn niets anders dan 'domme' ontvangers van DVB signaal) kan je inderdaad wat meer power nodig hebben.

Als je dat weet, kunnen we je een beter advies geven :)

Behuizing kan je overigens prima zelf zoeken, daar is de Pricewatch voor.
het encoderen gebeurt door de cpu
bij de i7 920 had als ik 4 webstreams had rond de 25 procent processorbelasting

[ Voor 5% gewijzigd door jwvdst op 13-08-2013 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

jwvdst schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:33:
hallo ik gebruik nu een intel i7 920 gamebak met 6x2gb ram als tv tuner server in combinatie met de http://digitaldevices.de/Octopus_CI.html en 2x de http://digitaldevices.de/DuoFlex_CT.html
dit verbruikt in idle flink stroom maar omdat ik woonruimte huur inclusief gas water en licht is dat geen probleem.
Volgens opgaaf verbruikt zo'n DuoFlex 2-3 Watt? Ik vind ze net zuinig in vergelijk met mijn FloppyDTV's.
hmm zal wel de hele bak zijn dan he :)

ben wel benieuwd wat alléén zo'n duoflex verbruikt, daadwerkelijk gemeten

[ Voor 9% gewijzigd door psy op 13-08-2013 09:48 ]

8.960 Wp - 16 kW Daikin L/W - 2 x MHI L/L - gasloos sinds 2017 - Loxone - SAP/IS-U/ABAP - rijdt nog LPG ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zoals je hier: http://www.bit-tech.net/h...tel-core-i3-3220-review/5 kan zien, is een Ivy Bridge i3-3220 ongeveer net zo snel als een oudere i7-920. De 920 heeft een wat hogere geheugen bandbreedte gok ik, dus daar heb je wel wat lol van, maar in principe kan je dus met een i3 prima toe.

@Psy, die i7 zorgt denk ik voor al het verbrui, die kaartjes vallen daarbij in het niets... Zo'n i7 doet > 100W idle.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
psy schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:47:
[...]

Volgens opgaaf verbruikt zo'n DuoFlex 2-3 Watt? Ik vind ze net zuinig in vergelijk met mijn FloppyDTV's.
hmm zal wel de hele bak zijn dan he :)

ben wel benieuwd wat alléén zo'n duoflex verbruikt, daadwerkelijk gemeten
van de floppy wordt alleen nog meer de S versie gemaakt en de C/T versie is al een paar jaar uit produktie dus voor mij geen optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

die i7 is inderdaad niet erg zuinig nee.

@jwvdst floppyDTV's zijn nog gewoon leverbaar hoor. Echter ik raad dit toch niet aan ofzo?
Op dit moment zijn die DuoFlex's gewoon betere keuzes.

Edit. Nu zijn de floppy's wel EOL
http://shop.digital-devic...ywhere-Floppy-DTV-C-CI/de
wel nog leverbaar dus

[ Voor 26% gewijzigd door psy op 13-08-2013 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xAn52
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 22:07

xAn52

Whatever...

Autowiel schreef op zondag 11 augustus 2013 @ 19:44:
Weet iemand een zuinig Mini-ITX bord met ondersteuning voor RAID en voor mij een belangrijke functie; een mogelijkheid om er een weekplanning in te zetten om het systeem in en uit te schakelen. Met name deze laatste functie is moeilijk op te zoeken, maar misschien weet één van jullie dit?
Kijk eens naar de optie "RTC Alarm Power On" in je ACPI settings van je BIOS van je huidige PC. Als dat voldoet ben je klaar. Die optie zit vrijwel in elke BIOS (even gecheckt bij een ASRock B75M-ITX). Check het manual van het mainboard voordat je deze koopt om er zeker van te zijn. Afsluiten kan je vaak wel in het OS instellen, dus dat hoeft geen probleem te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
psy schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 09:54:
die i7 is inderdaad niet erg zuinig nee.

@jwvdst floppyDTV's zijn nog gewoon leverbaar hoor. Echter ik raad dit toch niet aan ofzo?
Op dit moment zijn die DuoFlex's gewoon betere keuzes.

Edit. Nu zijn de floppy's wel EOL
http://shop.digital-devic...ywhere-Floppy-DTV-C-CI/de
wel nog leverbaar dus
heb nog even gekeken op de site en van de floppy is alleen de dvb-c versie nog leverbaar
heb nog even gekeken naar het verbruik en voor de octopus twin ci pcie is het verbruik 1,5 wat en voor elke duoflex c/t is dat 2 watt dus waarvan ik er 2 heb dus het totale verbruik is 5,5 wat en dat red je niet met 4 floppys

voor de goede orde ik maak gebruik van digitenne

wat voor mobo zouden jullie mij aanraden dan icm een i3 processor?

[ Voor 7% gewijzigd door jwvdst op 13-08-2013 10:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

We praten langs elkaar heen vrees ik. Ik beweer OOK dat de Duoflex veel zuiniger is, lees maar terug. Ik zeg helemaal niet dat je een Floppy moet nemen ;)

Als je gaat streamen naar tablets e.d. zou ik wel een i5 nemen trouwens. Is voor een i3 wel krap als je zelfs meerdere zenders wil doen.

[ Voor 31% gewijzigd door psy op 13-08-2013 10:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
ik las het idd verkeerd
digitenne heeft (nog) geen hd zenders ik weet niet of hd wat uit maakt voor de processorbelasting
als dat in de toekomst veranderd is dan eenvoudig de processor te upgraden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
@Psy, En waar baseer je dat oordeel op? :S De ene kaart is de andere niet, en de ene stream is de andere niet... Als het alleen gaat om het uncompressed doorgeven van data stelt het voor een CPU niet zoveel voor... Die verzet makkelijk een paar GB/s als het moet. Als het gaat om smerige "host-based" encodering in bagger formaten (WMA/QuickTime) dan heb je een ander verhaal.

Maar hij zegt zelf al, een i7-920 doet 25% CPU usage, die i3 is even snel, dus die gaat ook 25% doen... Waarom wil je hem dan een i5 aanraden?

@jwvdst, Wil je wat duurder, maar goed, ga je voor een DQ77KB (Ingebouwde voeding) of een DQ77MK (externe voeding), wil je wat goedkoper, ga je voor een ASRock B75-Pro3-M, of een MSI B75MA-P45. Wil je persé ITX, dan kan je naar een ASRock B75M-ITX, een MSI B75IA-E33 of een Intel DH61AG.

Keuze genoeg.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

ik zeg toch ook....streamen naar tablets
streamen naar mediacenter stelt inderdaad niets voor. dat doet een oude core2duo nog met 2 vingers in de neus

maar meerdere HD zenders encoden naar iDevices....succes

edit - ik lees het nu ja...webstreams 25%...tja dat zal een i3 ook wel trekken

[ Voor 16% gewijzigd door psy op 13-08-2013 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
psy schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 10:56:
ik zeg toch ook....streamen naar tablets
streamen naar mediacenter stelt inderdaad niets voor. dat doet een oude core2duo nog met 2 vingers in de neus

maar meerdere HD zenders encoden naar iDevices....succes

edit - ik lees het nu ja...webstreams 25%...tja dat zal een i3 ook wel trekken
scheelt dat ik geen hd zenders heb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
ik zag dat de MSI B75MA-E33 ook nog en dat dit een millitairy class 3 produkt is in hoeverre maakt dat wat uit voor het verbruik? d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Nu online
Volgens mij is dat gewoon marketinggeblaat voor duurzame componenten en maakt op zich niet veel uit voor het verbruik.

[ Voor 26% gewijzigd door GioStyle op 13-08-2013 12:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Klopt, Gigabyte heeft UltraDurable, ASUS heeft ROG, MSI heeft Military Class, en zo zijn er nog zat van die merken met hun marketing geneuzel.

Gewoon negeren.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
het gaat er gewoon om dat ze geen rotzooi op je moederbord schroeven maar solid caps en dat soort dingen.
t zou de levenduur verhogen,maar geen enkele fabrikant maakt zich daar sterk voor door dat ze 10 jaar garantie geven

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jwvdst
Ik vroeg het me af omdat ie 15 euro goedkoper is dan zn broer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Kenmerk van marketinggeblaat: wel met allerlei termen smijten, maar vervolgens geen enkele geldende certificatie voor je hardware aandurven. Als ze echt mil-spec componenten erop gooien, waarom laten ze hem dan niet mil-spec certificeren bij UL?

Kortom, totaal waardeloos. Zelfde als 'weathersealed' bij Canon-lenzen, ook onzin. Laat me een IP-rating zien.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DrDoo schreef op dinsdag 13 augustus 2013 @ 08:43:
[...]

Waarom niet de;
pricewatch: be quiet! Pure Power L8 300W
Ik dacht laatst een test gezien te hebben waar de L8 nog iets zuiniger was. En dat maakt qua kosten echt bijna niets uit.
Uit onderstaande test blijkt dat de L8 0.4% efficiënter is bij een belasting van 22.5W.
http://nl.hardware.info/r...t-efficient-225-watt-test
Als je meettoleranties gaat meenemen en het verschil tussen de voedingen onderling bepaald mag je waarschijnlijk concluderen dat ze identiek zijn, zijn ze dat ook gewoon niet?, afgezien van behuizing en connectoren.
Bij deze test staat dat de L8 8euro duurder is vandaar dat ik de 7 heb genomen. Ik zie nu dat b.v. bij Afuture, waar ik de 7 inmiddels besteld heb, de voedingen even veel kosten....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Als de link begint met http://nl.hardware.info, mag je de testresultaten meteen weggooien ;)

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb vandaag de Be quite system power7 300W binnen gekregen en geinstalleerd. Wat een tegenvaller! Stroomverbruik gaat idle van 56Watt naar 54Watt. Blijkbaar was die merkloze 600Watt voedingen nog niet zo slecht. Power factor is wel aanzienlijk beter maar daar heb ik weer niet zo veel aan.

Dus toch maar het hele systeem updaten. Ik twijfel alleen nog welk moederbord ik zal nemen.
Een ASRock B75-Pro3-M of toch de MSI B75MA-P45. Ik lees dat MSI in het algemeen vaak zuiniger is dan Asrock. Weet iemand het verschil van stroomverbruik tussen deze 2 borden?
Ik heb de 8 sata aansluitingen van de Asrock niet direct nodig maar komen mogelijk ooit nog wel van pas, daarom ben ik geneigd dit moederbord te kopen tenzij de MSI zuiniger is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Out-of-the-box is de MSI volgens mij zuiniger, maar de ASRock ondersteunt undervolten.
Met een hoop gepriegel (en wat mazzel) kan je de ASRock naar het schijnt iets zuiniger krijgen.

Maar veel zal het elkaar niet ontlopen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik ga binnenkort eens testen of een BeagleBone Black mijn VIA C7 server zou kunnen vervangen. Nu heb ik voor dat ding dan nog een zuinige 230AC naar 5V DC (ik zou zeggen bij 1,5-2A voor het geval ik er nog schijven/andere zaken aan zou willen koppelen) voeding nodig. Is er significant verschil tussen dergelijke voedingen? Waar moet ik op letten (of welke exemplaren zijn specifiek aan te raden)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:55
Een iPad lader (wel een originele, geen namaak!)? Die zit intern goed in elkaar, en kan dat vermogen leveren.
Kost je wel wat, maar dan heb je ook wat...

Wel eentje van een iPad 2 of 3, die van een iPad Mini is maar 5V 1A... Zal voor iPhones hetzelfde zijn
http://store.apple.com/nl...adapter-van-12-w?fnode=3c

[ Voor 39% gewijzigd door ThinkPad op 14-08-2013 23:58 ]

• psy

psy

De iPhone lader is slechts 1A, de iPad is pas 2A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zal eens naar een Ipad lader kijken, het probleem is dat ik dan nog een USB- 5.5/2.1mm kabeltje ergens vandaan moet zien te krijgen, daarom lijkt me Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/image/1054316-0/5-volt-ac-dc-adapter-uitgaande-stroom-2500ma-max-bij-5v.jpg zoiets ook wel handig, aar ik heb dan weer geen idee of dat technisch iets zou zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sloth
  • Niet online
begintmeta schreef op woensdag 14 augustus 2013 @ 23:31:
Ik ga binnenkort eens testen of een BeagleBone Black mijn VIA C7 server zou kunnen vervangen. Nu heb ik voor dat ding dan nog een zuinige 230AC naar 5V DC (ik zou zeggen bij 1,5-2A voor het geval ik er nog schijven/andere zaken aan zou willen koppelen) voeding nodig. Is er significant verschil tussen dergelijke voedingen? Waar moet ik op letten (of welke exemplaren zijn specifiek aan te raden)?
Als je USB devices gaat aansluiten wordt tenminste 2A aangeraden
The recommended supply current is at least 1.2A (or 6W), but at least 2A (or 10W) is recommended if you are going to connect up anything over the USB. The actual power consumption will vary greatly with changes on the USB load.
Zelf heb ik deze voeding voor m'n BBB.
Geen idee of het kwalitatief wat is, heeft voor zover ik zie CE, TÜV en cUL certificering.
mux? :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
sloth schreef op zaterdag 17 augustus 2013 @ 18:04:
[...]
Zelf heb ik deze voeding voor m'n BBB.
Geen idee of het kwalitatief wat is, heeft voor zover ik zie CE, TÜV en cUL certificering.
mux? :+
geen idee wat de kwaliteit is maar volgens de spec sheet doet ie iets van 70% wat niet echt efficient is maar aan de andere kant voor 10 watt ook niet heel veel uitmaakt.
ow en daar staat dat ie een ripple heeft van 130mv mux weet vast wel of dat veel is :P

[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 18-08-2013 01:06 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Input van de elektro-guru(s) hier zou natuurlijk nog heel erg gewaardeerd worden, maar na wat googlen lijkt het er inderdaad wel op dat die Apple-lader best OK is. Een van de links die ik gevonden had: http://www.righto.com/201...gers-in-lab-apple-is.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martynvs
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik heb nog een oude Asrock A780GXH/128M liggen en was van plan daar een server van te maken, tot ik dit topic tegenkwam. Nu ben ik benieuwd hoe goed dit moederbord zou presteren als het om zuinigheid gaat voordat ik ermee aan de slag ga. Ik kan dit moederbord niet in het topic terugvinden en ook op Mux' site staat hij er volgens mij niet bij.
Hoe kan ik erachter komen hoe zuining dit moederbord is? Zouden jullie me aanraden er gewoon mee aan de slag te gaan of voor een paar tientjes toch maar een echt zuinige te kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Cyberpope schreef op zaterdag 25 mei 2013 @ 11:24:
Even advies vragen. Ongeveer 4(??) jaar geleden op basis van advies in het oude topic het volgende systeempje gebouwd

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon X2 4850e Boxed€ 0,-€ 0,-
1Gigabyte GA-MA78GM-S2H€ 0,-€ 0,-
1Antec New Solution NSK1380€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 94,99

ondertussen wel met 8 gig geheugen + 2x 3TB HDD's. En er draait server 2012 naar volle tevredenheid op.
Het verbruik zit hierbij rond de 50watt.

Alleen heeft hij ondertussen wat moeite met opstarten. Soms krijg ik plots dat hij geen OS-disk heeft, maar even de stekker eruit en erin het het probleem is opgelost.

Omdat mijn desktop systeem (wat ik niet vaak gebruik) nog ouder is, wil ik graag dit server systeempje (exclusief behuizing) naar mijn desktop verhuizen en het mobo/server/mem geheugen upgraden. Even zoeken leerde mij al dat de celeron G1610 al 2x zo snel is als mijn huidige 4850. Dus dat moet wel goed zitten zo veel vraag ik niet ervan (wat downloaden, veel als nas gebruik, Squeezebox draaien erop. Verder vind ik het fijn om van diverse plekken erop in te loggen om het zo als mijn desktop te gebruiken (RDP dus)).

Dus zal ik hier aan te denken:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,90€ 36,90
1ASRock B75M-ITX€ 67,60€ 67,60
1Kingston KVR1333D3N9/8G€ 42,16€ 42,16
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 146,66

Wat alleen niet goed werkt op mijn huidige mobo is mijn wake-on-lan. Dat zou ik nog erg graag hebben. Dat ik mijn server kan laten slapen tot ik hem nodig heb. Als ik thuis ben schop ik hem wel even aan via het knopje, maar remote is dat lastig. Daarom start hij nu altijd automatisch op om 7.30 elke morgen, maar dat vind ik eigenlijk zonde van de energie.

Mijn vragen dus.
- Is het verstandig om de behuizing (daarmee dus de voeding, want die is custom in de antec kast) ook te vervangen?
- of kan ik dan een andere (pico??) voeding nemen en de voeding uit de anteckast halen (zoals gemeld, de standaardvoedingen passen daar niet in...
- hoe goed zou WOL werken met het genoemde moederbord.
- Mis ik iets/zie ik iets over het hoofd?
Gezien ik de vorige keer weinig reactie heb gehad, stel ik de vraag nog maar een keer. Zeker omdat ik nu echt tot aanschaf over moet gaan ivm overlijden van een andere pc.

Vooral de vraag over de behuizing en de voeding zijn relevant. Iemand daar nog suggesties op? Hoewel ik denk dat ik de pico-voeding voorlopig even parkeer.

Verder las ik hier regelmatig de opmerking dat het MSI bordje standaard wat zuiniger is, maar deze Asrock zuiniger te krijgen is. Maar waar vind ik een guide om hem goed in te stellen?

Er komen dus 2 HDD's nog aan te hangen en 1 DVD-writer.

o'ja.. en kan ik beter voor de 1620 of de 1610 gaan? Zo veel verschil zit er niet tussen. De 1620 is 10euro duurder en slechts 4% sneller.

En gezien er nu mATX inzit en geen ITX neig ik nu erg naar een MSI B75MA-P45... nog suggesties iemand?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psy

psy

martynvs schreef op zondag 18 augustus 2013 @ 09:29:
Ik heb nog een oude Asrock A780GXH/128M liggen en was van plan daar een server van te maken, tot ik dit topic tegenkwam. Nu ben ik benieuwd hoe goed dit moederbord zou presteren als het om zuinigheid gaat voordat ik ermee aan de slag ga. Ik kan dit moederbord niet in het topic terugvinden en ook op Mux' site staat hij er volgens mij niet bij.
Hoe kan ik erachter komen hoe zuining dit moederbord is? Zouden jullie me aanraden er gewoon mee aan de slag te gaan of voor een paar tientjes toch maar een echt zuinige te kopen?
dat bord zegt me zo niets, maar als het een 780G is, zal het nooit heel zuinig worden, ik heb er twee gehad en beide kwamen ze op een dikke 40W idle

de vraag is dan ook meer, gebruik je hem 24/7 of niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Iemand nog advies tussen het ASRock B75 Pro3-M of het MSI B75MA-P45 bordje?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Cyberpope schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 09:45:
Iemand nog advies tussen het ASRock B75 Pro3-M of het MSI B75MA-P45 bordje?
Ze lijken zo op het oog behoorlijk veel op elkaar, misschien kan je nog verbruiksgegeven en benchmarks vinden? Er zit wel wat verschil in aansluitingen, daar kan je ook op letten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Met het Asrock krijg je meer voor je geld, meer aansluitingen en meer tweakopties in het bios.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15:25
Iemand ervaring met dit thin itx bordje?

GA B75TN

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

begintmeta schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:42:
[...]

Ze lijken zo op het oog behoorlijk veel op elkaar, misschien kan je nog verbruiksgegeven en benchmarks vinden? Er zit wel wat verschil in aansluitingen, daar kan je ook op letten.
Aansluitingen vind ik iets minder belangrijk, ging me meer om het verbruik. En ja, ik zoek wel, maar zie van MUX bijna alleen opmerkingen dat andere verkeerd meten en je dus die resultaten weg kunt gooien.
audiojunk schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 10:47:
Met Asrock krijg je meer voor je geld, meer aansluitingen en meer tweakopties in het bios.
Ja.. In dit topic is voor mijn verbruik doorslaggevend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayPe
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 11-09 21:55

JayPe

Ondertitel

Hallo,

Ik heb een aantal maanden geleden een zuinige server gebouwd, met een intel boardje, een 60watt seasonic adapter en picoPSU. Naast de picoPSU zijn ook mijn modem (Huawei) en switch (NetGear) op de seasonic aangesloten. Werkt als een tiet. Totaal verbruik in idle ongeveer 30 watt.

Nu wil ik een UPS plaatsen, en omdat alles op 12v draait, vroeg/vraag ik mij af, of een standaard APC UPS op 230volt dan wel zo slim is, of dat ik beter op een andere manier de spanning kan garanderen. Bijvoorbeeld met een 12v accu..

Mux heeft in zijn zuinige NAS een batterij packet zitten, maar zoals hij zelf aan aangeeft is het niet slim om zelf te gaan knutselen als je er geen idee van hebt hou je dat zou kunnen maken.

Wat is wijsheid?
Een 230V ups voor +/- 100 euro aanschaffen
Een 12V ups bouwen voor +/- ?? euro

Een oude onderhoudsaccu + 12v zonnepaneel zijn aanwezig, maar of dat te combineren valt?

To change something insignificant to significant - adding love and compassion - Tweaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tsjoender
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:05
De makers van Pico PSU hebben ook een product Pico UPS:

http://www.mini-box.com/p...tem-battery-backup-system

Misschien dat dat iets is? Voor die prijs zou ik zelf niet gaan knutselen.

EDIT: Ik zie dat ze ook een Open UPS hebben:

http://www.mini-box.com/OpenUPS

Daar is ook monitoring software voor waarmee je een systeem netjes uit kan zetten als die langer op batterijen draait.

[ Voor 43% gewijzigd door tsjoender op 20-08-2013 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Laatst online: 20:55
Zou idd een picoUPS of OpenUPS halen, APC is zonde, omdat die ook stroom slurpt.

Denk dat je er zelfs met alleen een relais al bent.

Je moet dan een relais met NO (Normally Open), en NC (Normally Closed) contact hebben. Je hangt je picoPSU dan aan het middelste contact. Seasonic aan het NO contact, en je accu aan NC contact. De spoel laat je dan bekrachtigen door de Seasonic. Zodra de spanning vanuit de Seasonic wegvalt zal het relais afvallen, en schakelt hij over naar accu.

Laden van de accu doe je door het zonnepaneel gewoon rechtstreeks op de accu te knopen denk ik? Geen idee hoe dat werkt.

Dat ziet er dan zo uit: (in deze toestand is 230V aanwezig).
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EL5hzUoKaFgVpTHyYKHnhpbK/full.png

Ik denk dat dat prima moet werken, als je wel een relais hebt die snel schakelt. Eventueel kun je nog wat doen met elco's aan de picoPSU kant, met redelijk wat capaciteit, om de schakeltijd wat te overbruggen.

Hierbij ga ik er wel vanuit dat je picoPSU 13.8V aan kan (dat is het druppellaad voltage waarbij je een gelaccu eeuwig aan de lader kunt laten hangen). Je kunt zelf nog een ladertje maken met een LM317 afgeregeld op 13,8V.

Je hebt dan geen monitoring, al zou je daar zelf ook nog wat voor kunnen maken. Optocoupler die je ook laat voeden door de Seasonic, en waarvan de andere kant van de optocoupler aan je seriële poort hangt, en via een scriptje wordt uitgelezen.

[ Voor 122% gewijzigd door ThinkPad op 20-08-2013 17:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

De PicoUPS heeft wel een nadeel, er zit geen spanningsomvormer in. Dus bij aanwezigheid 230v is de spanning op de uitgang gelijk aan dat wat op de ingang staat (13-18v). Valt de 230v weg, dan komt de spanning van de accu (11 tot 14v, afhankelijk van hoe vol de accu is) op de uitgang te staan.

Hiervoor heb je dus een wide-input PicoPSU nodig of de DCDC-converter van dezelfde fabrikant.

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 13:54
Al geruime tijd lees ik hier mee en nu is het moment aangebroken om op korte termijn de huidige server te vervangen voor een energie zuiniger alternatief. Aangezien de huidige server op een AMD 4600+EE draait, verwacht ik tevens een performance boost... :9

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 115,95€ 115,95
1ASRock B75M-ITX€ 65,84€ 65,84
1Samsung Spinpoint F4 EG HD204UI, 2TB€ 0,-€ 0,-
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,71€ 66,71
1Crucial CT102464BA160B€ 54,99€ 54,99
1Mini-box picoPSU 90 + 80W Adapter Power Kit€ 64,95€ 64,95
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 62,89€ 62,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 431,33

De Crucial SSD en Samsung HDD heb ik reeds in mijn bezit, overige hardware wil ik aanschaffen.

Ik ben van plan om de machine voor de volgende taken in te zetten:
  • XBMC mediacenter
  • SabNZBD+
  • Spotweb
  • Sickbeard
  • Couchpotato
  • MySQL server t.b.v. shared SQL db voor de π in slaapkamer
  • HTPC manager (link)
  • Wellicht toekomstige gadgets... :)
Bovenstaande configuratie zou dit met twee vingers in haar ( O+ ) neus moeten kunnen, right? Heb gekozen voor de i3 3225 i.v.m. de ietwat krachtigere graka ten opzichte van de i3 3220. G1610 valt voor mij af omdat wij van tijd tot tijd een 3D film kijken.

Iemand nog aan- of opmerkingen op de configuratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Nu online
Als ik jou was zou ik gewoon een G360 voeding nemen in plaats van een picoPSU. Je kast heeft er sowieso plek voor en dan kan je rustig nog meer schijven aansluiten in de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Eindelijk bijna al mijn apparatuur binnen.

De Dell r21 II teru gekregen naar 29W idle. Geen superniveau als 10W hier en daar, maar er ziten dan wel 4 NICS in, xeon e3v2 en 4 40mm fans. Oh ja, de PSU is silver label, du sniet de allerzuinigste.

De swich (unmanaged) is vervangen door SG200-26 Cisco (managed). verbruik hiervan is 4,5-5W. Iedere connectie is 0.15W extra.

Vandaag krijg ik nog een HP Microserver N54L erbij. Ook niet de allerzuinigste. Die ga ik proberen terug te brengen . Daar komen in ieder geval 4x3TB schijven in (WD red). Wellicht nog de 1TB disk (Dell Constellation ES (seagate). Dat kost wel wat denk ik.

Als iemand tips heeft om (gemakkelijk) de voedingen efficiener te kunnen krijgen, hoor ik het graag. Vanavond weet ik meer over het gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
Ook ik lees al een tijd mee en ben ook op zoek naar een vervanging voor sommige onderdelen. Ik heb ook nog enkele undervolted amd x2 ... be of ee systemen en enkele alix bordjes die hoog nodig vervangen moeten worden. De alix bordjes is een ander probleem en wil ik graag buiten beschouwing laten.
De systemen met am2+ waren destijds gekozen omdat ze zuinig waren en ecc ondersteunden. De ecc functionaliteit werkt ook echt want het OS rapporteerde keurig de mce als je het geheugen thermisch of elektrisch plaagde. Met een beetje geduld kon je eerst een single bit error triggeren en daarna nog een klein beetje meer stress en je had double bit errors. Dus echt werkend tegen een super zacht prijsje. Sommige van deze systemen hebben uptimes van 2 of 3 jaar en hebben in het totaal 6 ecc errors gevonden. Ik houd mezelf daarom nu maar voor dat zonder ecc had ik nooit zulke stabiele en zorgeloze systemen gehad en dat ik nu weer ecc nodig heb. Door de nm race to the bottom heb ik weinig extra vertrouwen gekregen in dram. De kans dat er iets misgaat bij de hedendaagse capaciteiten op dergelijke kleine proces afmetingen lijkt mij alleen maar toegenomen, zie hoe flash geheugen alleen maar minder betrouwbaar is geworden. Ook moet ik toegeven dat ik bij, wel regelmatig vervangen, dual en quad socket systemen niet een toename in het aantal ecc errors heb gezien.

Nu ben ik op zoek naar een vervanging van deze borden. Ik gebruik deze systemen met of zonder disks en bijna altijd headless hoogstens een console via seriele poort. Ik ben dus niet opzoek naar wat voor fancy gpu dan ook, liever helemaal niets. Wat zoek ik qua features?
  • Idle zuinig, dat wordt bijna automatisch Intel. Load is over het algemeen piekerig, behalve network processors daar is de belasting meer gelijk en ook hoger.
  • ECC memory
Nice too haves:
  • seriele poort
  • geen audio
  • intel nic
  • onboard usb connector
  • ipmi
  • pxe boot
  • watchdog
  • 6gb/s sata
  • usb3
  • aes acceleratie
niet belangrijk:
  • Form factor
  • vt-d of amd-vi
  • graphics
  • sleep / standby (het zijn servers)
Wat heb ik al bekeken:
  • een bord met een C202,C204 of C206 chipset icm met een cpu die ecc support heeft (zelfs een G1620 heeft dat) Bijvoorbeeld de supermicro X9SCM of een intel S1200KPR

bron
    wat verbruik van de X9SCM
    rapport van de S1200KPR
  • de centerton atom S12xx tot 2ghz met ecc bijvoorbeeld de supermicro X9SBAA. Duur en tel daarbij de ecc sodimm bij op een relatief heel duur systeempje maar idle 10watt icm met ipmi en load zo'n 15 watt

bron
    een review van de X9SBAA-F
  • een mb uit de M5A serie (AM3+) van Asus icm met een AM3+ proc. Alle APU's ondersteunen geen ecc.
    Geen enkel datapunt qua te verwachten energie verbruik gevonden. Lastig qua hardware support voor sommige os.
De haswell celerons en pentiums komen pas op het einde van het jaar. Ik vind een v3 xeon veel te duur voor sommige machines.

Heeft er iemand nog een leuke suggestie voor een zuinige bord+proc combinatie? Of onderbouwde (te verwachten) energie verbruiken van de diverse platforms? Zelfs met dezelfde chipset kunnen er nog grote verschillen zijn tussen borden qua verbruik.

Bijvoorbaat dank,

less is more!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Nou.. bij mij is de kogel door de kerk.. ik ga vanmiddag dit setje bestellen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,38€ 36,38
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,50€ 55,50
1Kingston KVR1333D3N9/8G€ 57,04€ 57,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 148,92

Ben benieuwd of ik daarmee veel lager kom als nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tvwes schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 09:47:

Nice too haves:
  • seriele poort
  • geen audio
  • intel nic
  • onboard usb connector
  • ipmi
  • pxe boot
  • watchdog
  • 6gb/s sata
  • usb3
  • aes acceleratie
niet belangrijk:
  • Form factor
  • vt-d of amd-vi
  • graphics
  • sleep / standby (het zijn servers)
Je kan echt nog alle kanten op. Vraag is, hoeveel wil je draaien erop. Een HP Microserver zonder disks kun je ook headless en zuinig draaien. Ligt eraan waar die gaat staan, dan moet je een remote kaart evt kopen. Supermicro heeft natuurlijk leuke betaalbare opties. Een afgebouwde dell kan ook..

Ik kan niet uit je verhaal opmaken hoeveel ram en cpu kracht je nodig hebt, en hoe zuinig deze mag zijn (scope). En waar komt deze te staan? maakt geluid uit? vind je overigens TPM ook belangrijk?

Puur uit interesse, wat vind je de toegevoegde waarde van watchdog? Ik heb deze destijds bij mij direct uitgezet. Maar wil dieper hier op ingaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• L1NO_
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 09-09 17:17
Om even in te haken.

Ik heb voor een iTunes server de volgende componenten bij elkaar gesprokkeld:
  • Asus C60M1I
  • 4GB Dimmetje.
  • 2TB WD RED
  • 32GB Corsair ReadyCache (als SSD)
  • Picco 90w
  • 110W Delta Power Brick
Dit in een Bitfenix Prodigy met Windows7.

Voorziet 3 Apple Tv's en streamt naar Airplay receivers/ruimtes. Remote app op de i-devices en go!
In downspin haal ik een (!) 11Watt. Upspin een 16Watt.

Als upgrade wil ik een server die ook zou kunnen converteren.
Ik heb een script geschreven die de volgende stappen automatiseert: Folder/File > Handbrake > Subler > (kan op website confirm geven) > save > Add to iTunes folder. Oude server word Freenasje.

Is een i3 een beetje rap tegenwoordig? Al in Haswell beschikbaar (Zuiniger).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
gitaarwerk schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 10:22:
[...]

Je kan echt nog alle kanten op. Vraag is, hoeveel wil je draaien erop. Een HP Microserver zonder disks kun je ook headless en zuinig draaien. Ligt eraan waar die gaat staan, dan moet je een remote kaart evt kopen. Supermicro heeft natuurlijk leuke betaalbare opties. Een afgebouwde dell kan ook..

Nog even ter verduidelijking, ik heb mijn eigen redenen om niet alles te consolideren in een grote ESXi config. Mijn ESXi biedt alleen wat niet essentiele services. Opslag en network services(routing, vpn, radius etc) is allemaal redundant. Dan kan ik makkelijk iets aanpassen, patchen of vervangen zonder downtime. Dus ik ben echt op zoek naar meerdere systemen. Voor een enkel systeem zou niet zoveel moeite doen maar als ik van 6x40watt 6x30watt kan maken dan graag.

Ik wil ook alle kanten op. Ik heb destijds gestandaardiseerd rondom een am2+ en een am3 moederbord. CPU, RAM, opslag wisselden sterk. Van snel en 8gb (was de max destijds), 4 nics, een usb stickje met ESXi tot slow, 1x2Gb, 2 Nics en geen enkele storage hier wordt via pxe geboot. Maar ik heb geen enkel bord meer over dus als er nu iets kapot gaat dan ben ik zuur.
Ik heb al behuizingen(atx en matx), voedingen, nic's en opslag. Ook al is het merendeel afgeschreven toch blijft het zonde om weg te doen. Ik zal nog eens kijken naar de hp micro server. Kan je concrete low power servers noemen van Dell?
Ik kan niet uit je verhaal opmaken hoeveel ram en cpu kracht je nodig hebt, en hoe zuinig deze mag zijn (scope). En waar komt deze te staan? maakt geluid uit? vind je overigens TPM ook belangrijk?
De CPU en ram wensen varieren van minimaal 1ghz single 2gb tot hoge clock dual met 32gb voor storage en een budget quad met 32gb voor ESXi. Alles staat in een koele droge ruimte. Huidige apparatuur is in feite desktop class, dus vrij stil. Ik zit niet te wachten op jankende 1" servers. Nee, TPM maak ik geen gebruik van op dit moment.
Puur uit interesse, wat vind je de toegevoegde waarde van watchdog? Ik heb deze destijds bij mij direct uitgezet. Maar wil dieper hier op ingaan.
De watchdog reset je systeem als de watchdog niet zelf wordt gereset. Het os moet de watchdog taak kunnen schedulen om de watchdog weer te kunnen resetten. Als het os is vastgelopen, bsod of panic dan verloopt de timer en wordt je systeem gereset. Sommigen vinden dit soort automatische resets helemaal niets, die willen het graag met eigen ogen zien of zo. Maar ik kan op dat moment niet zoveel meer aanvangen met het systeem. Reboot liever en dan kijk ik wel of ik in de dump nog wat kan vinden. De service is in ieder geval snel weer hersteld zonder tussenkomst van menselijk handelen. Ik heb het twee keer in actie gezien na een zfs panic, nooit bij ESXi, FreeBSD en OpenBSD.
Het enige wat altijd een beetje tricky is tijdens afsluiten. Op een gegeven moment wordt de watchdog routine ook uitgezet. Maar dat is echt niet een stap voor de echte reset of powerdown. Er gebeurt nog van alles daarna. Als je de watchdog niet echt disabled en het interval te kort is dan reset de watchdog je systeem voordat alles echt is afgesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
Allen,

Na 2 jaar is mijn Synology DS1511+ gecracht, toestel is opgestuurd via Coolblue naar Synology. Na 4 weken heb ik te horen gekregen dat mijn toestel niet meer te herstellen was en dat ik mijn geld teruggestort krijg.

Ben door dit voorval het vertrouwen in Synology wat kwijt en aan het kijken om zelf een pc samen te stellen om mijn kant en klare nas te vervangen.

Gezien ik vrij veel opslagruimte nodig heb dacht ik aan volgende config:

voeding: Seasonic G-Serie 450Watt 90
moederbord: ASRock Z87 Extreme6 163
case: Lian Li PC-V650B 166
processor: Intel Core i5 4670 Boxed 194
geheugen: Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G 120

totaal prijs 733 Euro

Disken kan ik van mijn Synology recupereren.
Als startup disk dacht ik 2x een WD black in RAID te zetten

iemand suggesties voor het OS: Windows Server of iets linux achtig ?

Server gaat dienen als media server (video/muziek), downloadserver, server voor domotica (IP camera's), fileserver, ....

Als ik de prijs van deze config vergelijk met een Synology DS1813+ (aan ongeveer 880 euro) biedt deze config veel meer mogelijkheden.

wat denken jullie van de voorgestelde config, iemand suggesties voor aanpassingen ?

groetjes,
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcos600
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 09-12-2014
@tvwes
De opvolger van de S1200KP , de S1200V3 komen er aan ( in 4 varianten )
http://www.intel.com/cont...rver-board-s1200v3rp.html

Is wel mATX ,geen miniITX . Dit icm met haswell core i3 , ECC compatibel , ( release september ) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
surfonce schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:56:
voeding: Seasonic G-Serie 450Watt 90
moederbord: ASRock Z87 Extreme6 163
case: Lian Li PC-V650B 166
processor: Intel Core i5 4670 Boxed 194
geheugen: Kingston HyperX KHX1600C10D3B1K2/16G 120

totaal prijs 733 Euro

Disken kan ik van mijn Synology recupereren.
Als startup disk dacht ik 2x een WD black in RAID te zetten
Lijkt me niet echt zuinig en waarom geen SSD als startup disk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• surfonce
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 17:17
audiojunk schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 15:34:
[...]

Lijkt me niet echt zuinig en waarom geen SSD als startup disk?
bedankt voor je reactie.
Bedoel je dat de voeding wat te zwaar is ? en moederbord te veel stroom vraagt ?

groetjes,
Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Z87 is eigenlijk een overklok chipset, en vaak iets minder zuinig dan niet-overklok chipsets.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
Ik denk inderdaad dat een Z87 minder zuinig is dan een B85, ook de voeding vind ik zwaar maar ik weet niet hoeveel hd's je wil gebruiken.
De 2x WD Black lijkt me ook niet echt zuinig vandaar de SSD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ErikCornelissen
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 13-09 13:54
GioStyle schreef op dinsdag 20 augustus 2013 @ 23:46:
Als ik jou was zou ik gewoon een G360 voeding nemen in plaats van een picoPSU. Je kast heeft er sowieso plek voor en dan kan je rustig nog meer schijven aansluiten in de toekomst.
Wat zal het verschil in verbruik zijn (idle)? Ik vermoed een paar watt...

Ik verwacht niet dat ik in de toekomst veel HDD's zal bijplaatsen. En twee HDD's en één SSD zal toch geen probleem zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
marcos600 schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 15:23:
@tvwes
De opvolger van de S1200KP , de S1200V3 komen er aan ( in 4 varianten )
http://www.intel.com/cont...rver-board-s1200v3rp.html

Is wel mATX ,geen miniITX . Dit icm met haswell core i3 , ECC compatibel , ( release september ) .
@marcos600
bedankt voor de tip, weet jij ook wanneer de haswell celerons (opvolger van de g1620 bijv) , pentiums en core i3's MET ecc komen? Ik dacht pas aan het einde van het jaar maar misschien heb jij een beter overzicht.

Laat onverlet dat ik nog steeds niks weet van het (te verwachten) energie verbruik op bijvoorbeeld een sandy- ivybridge systeem met ECC. De fantastische tweaks van mux en anderen zijn prachtig maar allemaal desktop boards.

Ik snap dat een IPMI BMC extra stroom kost. Zeker als je het systeem uitzet zie dat het plots zo'n 4-8 watt verbruikt. Maar vergeet niet dat er op dat moment een complete computer met network stack en een actieve ethernet verbinding nog aanstaat. Dit icm de inefficientie van de voeding vindt ik dan wel weer meevallen.

Maar wat verbruikt zo'n server chipset nu echt tov de desktop variant? Het ontbreken van allerlij componenten als ultra ruisvrije audio circuits, dubbele bios, bt etc lijkt mij zeker bij te dragen. Maar in vergelijkingen van desktop boards met bijna dezelfde componenten zag ik tot mijn verbazing tot wel 20watt verschil tussen in mijn ogen gelijkwaardige borden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
Oh een voor diegenen die net als ik meerdere systemen hebben heb ik nog een tip.
De picopsu, prima voor sommige apparaten alleen heb je weer een losse voeding nodig. Deze blokken icm met de picopsu zijn niet goedkoop tov een gewone atx voeding. De meeste atx voedingen zijn zwaar onder belast en daardoor inefficient. Wat ik doe is de oa de pico psu's voeden vanaf mijn enige twee atx voedingen. Die atx voedingen worden nu voor zo'n 70% belast. Ik heb een hele rits connectors in de kasten gemaakt en daar tap ik vanaf. Die extra 12v rails voor de gpu gebruik ik hiervoor.
Voordat iedereen roept "aah spof". Waar als je alles runt van een enkele voeding. Gelukkig heeft mini box een fantastisch transfer switch. Hiermee kan je twee voeding aansluiten op de picopsu. Valt de ene weg dan heb je er nog een. Als ik mijn storage uit zou moeten zetten dan pakt mijn tweede storage het over.
Pagina: 1 ... 14 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.