Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 15 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.308 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:42
Geniaal systeem! :D En dan nog een redundante UPS en je zit gebakken!

[ Voor 56% gewijzigd door FireDrunk op 21-08-2013 17:27 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:43
ErikCornelissen schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:19:
[...]

Wat zal het verschil in verbruik zijn (idle)? Ik vermoed een paar watt...

Ik verwacht niet dat ik in de toekomst veel HDD's zal bijplaatsen. En twee HDD's en één SSD zal toch geen probleem zijn?
Klopt, het zal een paar watt schelen, <5 watt gok ik. Als je geen HDD's bij gaat plaatsen dan is er geen enkel probleem met de PicoPSU. Maar als later blijkt dat je toch wel meer HDD's gaat toevoegen, dan moet je dus ook je voeding vervangen. Een normale voeding brengt alleen flexibiliteit met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:20
tvwes schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:51:
Oh een voor diegenen die net als ik meerdere systemen hebben heb ik nog een tip.
[..]
Netjes :) Zo'n loadcontroller is dan wel handig, daarmee zorg je dat de 2e voeding ook belast wordt, en niet bij het overschakelen ineens de volle mep krijgt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvwes
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 06-04-2022
FireDrunk schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 17:26:
Geniaal systeem! :D En dan nog een redundante UPS en je zit gebakken!
Dank je. Het werkt allemaal supermakkelijk. Het is eigenlijk de DC-datacenter (bijv Facebook) strategie in het klein. Ik probeer overal dc te gebruiken en zo min mogelijk AC-DC stappen te introduceren. Ook voor een desktop is dit een makelijke manier om randapparatuur van 5V of 12V te voorzien. Ik heb zelf externe schijven, de picopsu's, alix borden en wat netwerk spul allemaal zo gevoed. Scheelt ook enorm in de hoeveel benodigde netaansluitingen.
Het enige wat ik een beetje zozo vind zijn die dc pluggen. Ja, het werkt maar het blijven een beetje matige dingen. Geen losneembeveiliging, niet geschikt voor grotere vermogens en geen krimp aansluitingen. Ik heb wel gekekeken naar XLR en MC4 maar vond dat weer te duur worden. Maar alle apparatuur wordt ook gevoed via deze pluggen dus waarom moeilijk doen...
Een redundante ups is een wat rekbaar begrip. Ook al bestaan ze wel degelijk. Belangrijker is om te bepalen of en waarom je eventuele redundantie nodig hebt. Als je van mening bent dat je iets van redundantie nodig hebt dan komt daarna de analyze van de keten vanaf de client tot aan de backend. Als daar een spof tussen zitten heb je alsnog je doel niet bereikt. Als ik netspanning verlies dan start ik na 5 minuten al een complete shutdown. Ja ik gebruik twee ups'en voor ieder storage block een eigen maar daar stopt het dan. Ik heb geen dubbele voedingen of whatever. Wel heb ik heel veel softwarematige HA onderdelen. Dubbele core switches maar een enkele poe switch voor de AP's. Je kan wel overal twee AP's naast elkaar gaan ophangen en als de ene POE switch faalt de volgende activeren maar dat is mij in ieder geval veel te gek. Dubbele core switches is superhandig en levert soms ook nog extra bandbreedte op. Je kan een switch probleem upgraden, herconfiguren of kabels verplaatsen zonder dat je iets verstoord. Valt die tweede plots uit, dan ben je zuur.
Mensen zeuren (nog) niet als de stroom is uitgevallen dat ze niet van je diensten gebruik kunnen maken. Helaas nu mensen mobiel internet hebben is dat ook een beetje klaar, "Ja maar internet werkt wel op mn mobiel" De vraag naar always on 24/7 services neemt alleen maar toe. Maar heel veel makkelijker is het er nog niet op geworden.

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

tvwes schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:24:
[...]

@marcos600
bedankt voor de tip, weet jij ook wanneer de haswell celerons (opvolger van de g1620 bijv) , pentiums en core i3's MET ecc komen?
Laat onverlet dat ik nog steeds niks weet van het (te verwachten) energie verbruik op bijvoorbeeld een sandy- ivybridge systeem met ECC. De fantastische tweaks van mux en anderen zijn prachtig maar allemaal desktop boards.
de meeste i3's hebben ECC ;-) ook sommige P4's. Beetje sneaky, maar het is er. Je kan namelijk (dat is niet de reden), servers bestellen met gewoon i3's erin + ECC. Er zijn verschillende verhalen op internet welke bewijzen dat ECC ook daadwerkelijk werkt :Y).
tvwes schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 13:17:
[...]

Dus ik ben echt op zoek naar meerdere systemen. Voor een enkel systeem zou niet zoveel moeite doen maar als ik van 6x40watt 6x30watt kan maken dan graag.

Dan helpt inderdaad ieder beetje ;-). Ik snapniet waarom je niet alles in een cluster wilt zetten dan. Scheelt ook veel stroom natuurlijk. (Hele idee om servers juist beter te benuten). Uiteraard zal je er een reden voor hebben. Al ben ik benieuwd waarom :) (enige wat ik kan bedenken welke niet fijn zijn om te virtualiseren zijn grote databases, of andere hoge IOPS)
Ik wil ook alle kanten op. Ik heb destijds gestandaardiseerd rondom een am2+ en een am3 moederbord. CPU, RAM, opslag wisselden sterk. Van snel en 8gb (was de max destijds), 4 nics, een usb stickje met ESXi tot slow, 1x2Gb, 2 Nics en geen enkele storage hier wordt via pxe geboot. Maar ik heb geen enkel bord meer over dus als er nu iets kapot gaat dan ben ik zuur.
Ik heb al behuizingen(atx en matx), voedingen, nic's en opslag. Ook al is het merendeel afgeschreven toch blijft het zonde om weg te doen. Ik zal nog eens kijken naar de hp micro server. Kan je concrete low power servers noemen van Dell?
[...]
True, soms zonde, maar even afweging tov stroomverbruik natuurlijk.

HP Microserver heb ik zelf giseren binnen, moet nog even aan de stroommeter hangen als FreeNas erop draait.

Dell bijvoorbeeld gewoon de R210 II. die is iets zuiniger dan de SuperMicro, alhoewel het nog beter kan met een goede voeding. Daar heb je ook desktopvarianten van, zijn iets goedkoper, en zijn geen jankende 1". Overigens valt het wel mee als ze niet hoog draaien.
De CPU en ram wensen varieren van minimaal 1ghz single 2gb tot hoge clock dual met 32gb voor storage en een budget quad met 32gb voor ESXi. Alles staat in een koele droge ruimte. Huidige apparatuur is in feite desktop class, dus vrij stil. Ik zit niet te wachten op jankende 1" servers. Nee, TPM maak ik geen gebruik van op dit moment.
Ik ben toch wel benieuwd wat jij draait allemaal. Ik kan letterlijk alles in 1 bak draaien, en wellicht nog 3x dat erbij.
[...]

De watchdog reset je systeem als de watchdog niet zelf wordt gereset. Het os moet de watchdog taak kunnen schedulen om de watchdog weer te kunnen resetten. Als het os is vastgelopen, bsod of panic dan verloopt de timer en wordt je systeem gereset. Sommigen vinden dit soort automatische resets helemaal niets, die willen het graag met eigen ogen zien of zo. Maar ik kan op dat moment niet zoveel meer aanvangen met het systeem. Reboot liever en dan kijk ik wel of ik in de dump nog wat kan vinden. De service is in ieder geval snel weer hersteld zonder tussenkomst van menselijk handelen. Ik heb het twee keer in actie gezien na een zfs panic, nooit bij ESXi, FreeBSD en OpenBSD.
Het enige wat altijd een beetje tricky is tijdens afsluiten. Op een gegeven moment wordt de watchdog routine ook uitgezet. Maar dat is echt niet een stap voor de echte reset of powerdown. Er gebeurt nog van alles daarna. Als je de watchdog niet echt disabled en het interval te kort is dan reset de watchdog je systeem voordat alles echt is afgesloten.
Thx for the info :) Bij mij rebootte deze ESXi continue omdat het niet aangezet was daarin. Was erg naar :+. Ik vind het zeker voor thuis wel handig zoiets. Ga er eens weer mee spelen :) In ieder geval watchdog niet op <1 minuut zetten :X

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• HyperBart
  • Registratie: Maart 2006
tvwes schreef op woensdag 21 augustus 2013 @ 16:51:
Oh een voor diegenen die net als ik meerdere systemen hebben heb ik nog een tip.
De picopsu, prima voor sommige apparaten alleen heb je weer een losse voeding nodig. Deze blokken icm met de picopsu zijn niet goedkoop tov een gewone atx voeding. De meeste atx voedingen zijn zwaar onder belast en daardoor inefficient. Wat ik doe is de oa de pico psu's voeden vanaf mijn enige twee atx voedingen. Die atx voedingen worden nu voor zo'n 70% belast. Ik heb een hele rits connectors in de kasten gemaakt en daar tap ik vanaf. Die extra 12v rails voor de gpu gebruik ik hiervoor.
Voordat iedereen roept "aah spof". Waar als je alles runt van een enkele voeding. Gelukkig heeft mini box een fantastisch transfer switch. Hiermee kan je twee voeding aansluiten op de picopsu. Valt de ene weg dan heb je er nog een. Als ik mijn storage uit zou moeten zetten dan pakt mijn tweede storage het over.
Kan je eens wat foto's en een schets van je omgeving laten zien? Kunnen we er allemaal beetje bij kwijlen ;)

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:00
Ik heb sinds kort een halogeenbureaulamp omgebouwd naar een led uitvoering en aangesloten op de atx voeding,besparing 19W
Wil eigelijk ook nog mijn monitor proberen zijn voeding te voorzien van de ATX voeding.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• tvwes
gitaarwerk schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 08:17:
[...]

de meeste i3's hebben ECC ;-) ook sommige P4's. Beetje sneaky, maar het is er. Je kan namelijk (dat is niet de reden), servers bestellen met gewoon i3's erin + ECC. Er zijn verschillende verhalen op internet welke bewijzen dat ECC ook daadwerkelijk werkt :Y).
Als het een echte server is van een echt merk en die claimt ecc support dan zal het wel. Het lastige is om een enkele bit flip te veroorzaken voor testen.
"Wat niet weet wat niet deert". NOT!
Dat meeste hier hun zuinige server zonder ECC draaien en vervolgens zeggen dat ze nooit problemen hebben dat zal zeker waar zijn. Maar wil niet zeggen dat er geen bit flips plaats vinden en dat data niet beschadigt raakt. Alleen heeft bijna niemand de mogelijkheid omdat vast te stellen en/of er hinder van te ondervinden. Bijna alle audio en video is extreem tolerant voor data corruptie. Blokje kapot in de stream, geeft niks. De decoder verzint wat en niemand die het merkt. Nu met de komst van bijvoorbeeld ZFS is het probleem van data corruptie veel zichtbaarder geworden. ZFS is (helaas) bikkelhard, checksum mismatch == data corrupt. Er is geen negeer optie. Het belang van betrouwbaar geheugen is daar echt goed merkbaar. Kijk maar eens naar de hoeveelheid mensen die data of zelfs de hele pool zijn kwijt geraakt op hun niet-ECC systeem (meestal icm met een zware overclock of undervolt) terwijl de harddisken prima waren. Voor mij is een server een apparaat wat jaren zonder reboot kan functioneren. De kans dat er op zo'n lange periode een keer een bitflip optreed is gewoon groot, hier is iemand die claimt 96% kans voor 1x4gb binnen 3 dagen Ik zie in ieder geval niet een dergelijke frequentie, maar ze komen wel voor.

Als de laatste de beroemde paper over ECC erors binnen Google, dit om de discussie over of er uberhaubt wel bitflips optreden te voorkomen.

ECC is voor mij in ieder geval een zeer goede verzekering tegen een hoop ellende.

Wat achtergrond over ECC handling in Linux
Dan helpt inderdaad ieder beetje ;-). Ik snapniet waarom je niet alles in een cluster wilt zetten dan. Scheelt ook veel stroom natuurlijk. (Hele idee om servers juist beter te benuten). Uiteraard zal je er een reden voor hebben. Al ben ik benieuwd waarom :) (enige wat ik kan bedenken welke niet fijn zijn om te virtualiseren zijn grote databases, of andere hoge IOPS)
Ik neem aan dat je met cluster hier bedoelt "servers consolideren in een enkele machine" en niet "een aantal servers die samen lijken als een enkel systeem te werken".
Ik heb daar meerdere redenen voor:
  • Veiligheid. Als je een keer een demo hebt gezien van een hack van een ESX systeem. Dan slik je toch echt wel even. Ik ben daarin heel realistisch, het kan iedereen overkomen, gehackt te worden. Ik ga er niet vanuit dat je doelbewust wordt gehackt, maar meer het slachtoffer bent van een worm, botnet etc. Met dat in je achterhoofd heb ik een aantal services op standalone machines gezet. En draai ik applicaties wel geconsolideerd, in jails zones en vm's. Wordt een applicatie gehackt dan is dat te overzien. Als mijn VPN wordt gehackt vind ik dat veel erger.
  • Continuiteit. Niet-network services kan ik zonder enig probleem uitzetten. Ja, dan maar geen mail, planner etc. Je gehele netwerk blijft gewoon werken. Als je radius, dns, dhcp etc uitvalt dan heb ik nog minder blije gezichten. Dat soort zaken draai ik het liefst standalone en ook zo dat ze heel snel booten. Zodat ESX en zijn vm's daarna zonder enig probleem booten.
Kijk ook even hoeveel patches ervoor ESX uitkomen en hoe weinig voor OpenBSD. Ik moet helaas veel meer aandacht aan ESX geven dan aan OpenBSD. En de meeste van de OpenBSD fixes kan ik ook nog eens negeren omdat het bij mij niet gebruikt wordt.
HP Microserver heb ik zelf giseren binnen, moet nog even aan de stroommeter hangen als FreeNas erop draait.
Heb jij die N54L? Ik ben benieuwd wat je resultaten zijn. Installeer ook eens even een hele recente illumos kernel als je wilt en kijk eens of de l2arc compressie veel uitmaakt in termen van belasting en performance.
Wel graag even je exacte config vermelden en test methodiek. Ik ben benieuwd en je kan een mooie review maken.
Dell bijvoorbeeld gewoon de R210 II. die is iets zuiniger dan de SuperMicro, alhoewel het nog beter kan met een goede voeding. Daar heb je ook desktopvarianten van, zijn iets goedkoper, en zijn geen jankende 1". Overigens valt het wel mee als ze niet hoog draaien.
dell T110-ii review, idle 38w met C202 chipset.
Ik heb twee ibex peak X8 serie supermicro systemen die zijn idle met net als die dell zo'n 30 tot 40 watt met een xeon en 4x4gb en twee actieve gbit nic en actieve ipmi. Het hing een beetje van de voeding af.
Het verbaast me dat dat oude serie 5 chipset ongeveer gelijk verbruikt als die serie 6 in de Dell. Misschien kan de Dell veel zuiniger met een betere voeding.

• tvwes
HyperBart schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:17:
[...]

Kan je eens wat foto's en een schets van je omgeving laten zien? Kunnen we er allemaal beetje bij kwijlen ;)
Verwacht niet al te veel. Wat atx kasten en een paar matx en wat network spul. Ik heb nu niet zoveel tijd want ik moet nieuwe spullen bestellen en testen. Maar in het najaar als ik alles heb gemigreerd dan zal ik wel een schemaatje en een foto posten.
Voor mij is de hardware bijzaak. De software is veel lastiger en tijd rovender. Als die hardware eenmaal goed is dan heb je er geen omkijken meer naar voor jaren.

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

@tvwes, is dit allemaal voor thuis? Kwa opzet enzo mag menig bedrijf er waarschijnlijk wel jaloers op zijn.

• HyperBart
Coenen schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 16:36:
@tvwes, is dit allemaal voor thuis? Kwa opzet enzo mag menig bedrijf er waarschijnlijk wel jaloers op zijn.
Dat meen je toch niet he? :X

OK, het is een leuke setup voor thuis. Maar als je hier in België met een zelfgeknutselde oplossing aankomt (die desnoods mooi, goed, en misschien wel beter werkt dan kant en klare storage bv) dat je nog niet eens tot bij de koffie komt. In het bedrijfsleven wil je toch een zekere mate van garantie dat de afgeleverde hardware aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet EN dat je er goede contracten mee kan afsluiten zodat binnen de X aantal uur of dag een vervangende onderdeel ligt. In CAPEX is dit misschien een leuke opzet, maar in OPEX en kennis/custom tailored oplossing is dit een bijzonder dure aangelegenheid om te managen. Om nog niet te spreken van potential business loss als er *iets* misloopt wat je zelf niet op een twee drie kan oplossen.
tvwes schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:46:
dell T110-ii review, idle 38w met C202 chipset.
Ik heb twee ibex peak X8 serie supermicro systemen die zijn idle met net als die dell zo'n 30 tot 40 watt met een xeon en 4x4gb en twee actieve gbit nic en actieve ipmi. Het hing een beetje van de voeding af.
Het verbaast me dat dat oude serie 5 chipset ongeveer gelijk verbruikt als die serie 6 in de Dell. Misschien kan de Dell veel zuiniger met een betere voeding.
De 19" Dell PowerEdge R210 II verbruikt 25W idle (eigen meting) met een Xeon E3-1230v2 en een 1TB HDD. De behuizing heeft plaats voor maximaal 2x3.5" HDD's. Uit de test blijkt dat de prestaties afhangen van de processor.

Ik denk dat 40W met 4 hard disks uitstekend is (bedoelde je 4TB i.p.v 4GB?). Kun je een preciezere meting geven met draaiende HDD's, met meer details over alle componenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Zal later hierop antwoorden :)
mrmrmr schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 20:49:
[...]

De 19" Dell PowerEdge R210 II verbruikt 25W idle (eigen meting) met een Xeon E3-1230v2 en een 1TB HDD. De behuizing heeft plaats voor maximaal 2x3.5" HDD's. Uit de test blijkt dat de prestaties afhangen van de processor.

Ik denk dat 40W met 4 hard disks uitstekend is (bedoelde je 4TB i.p.v 4GB?). Kun je een preciezere meting geven met draaiende HDD's, met meer details over alle componenten?
Hmm..hier veel meer dus. Begon bij 35W idle (geen hdd spinned down), wel de 1TB constellation ES.

Nu zit er een plextor m5 SSD in. Scheelt een watt of 3. Overigens wel een dual Broadcom netxtreme netwerk adapter erbij. Wil die vervangen door een of dual- of quadport i30 van intel. Nog in dubio.

Als je nog tips hebt om de Dell zuiniger te krijgen, hoor ik het graag. Zag overigens dat er geen optie was in de bios voor andere dan C-state opties.

[ Voor 6% gewijzigd door gitaarwerk op 23-08-2013 11:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
HyperBart schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 20:18:
[...]

Dat meen je toch niet he? :X

OK, het is een leuke setup voor thuis. Maar als je hier in België met een zelfgeknutselde oplossing aankomt (die desnoods mooi, goed, en misschien wel beter werkt dan kant en klare storage bv) dat je nog niet eens tot bij de koffie komt. In het bedrijfsleven wil je toch een zekere mate van garantie dat de afgeleverde hardware aan bepaalde kwaliteitseisen voldoet EN dat je er goede contracten mee kan afsluiten zodat binnen de X aantal uur of dag een vervangende onderdeel ligt. In CAPEX is dit misschien een leuke opzet, maar in OPEX en kennis/custom tailored oplossing is dit een bijzonder dure aangelegenheid om te managen. Om nog niet te spreken van potential business loss als er *iets* misloopt wat je zelf niet op een twee drie kan oplossen.
Dit is wel een beetje ouderwets gedacht he. Je kunt bij kleinere bedrijven probleemloos (sterker nog: aan te raden) custom of off the shelf systemen neerzetten die met vrij verkrijgbare onderdelen te upgraden zijn. Zolang je weet wat je doet kun je daar dan ook een veel betere levensduur uit persen.

De problemen starten als persoon A systemen in elkaar heeft gezet, en vervolgens persoon B ze moet ondersteunen. Maar bij kleinere bedrijven (zeg tot 50 units) en een competente systeembeheerder heb je véél snellere ondersteuning en minder verlies van werkuren met custom of COTS dan met enterprise workstations. Of je moet een idiote hoeveelheid spares hebben staan en *alles* met virtual desktops doen.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 21:14

EraZor

Don't mention the war

Heeft er iemand ervaring met een asus p8h67-I pro bordje? Heb deze onlangs voor weinig op de kop kunnen tikken, maar ben nog op zoek naar de juiste processor. Ik zou uiteraard het liefste voor een celeron G1610 gaan, maar ik weet niet zeker of t bordje deze ondersteunt.

De cpu lijst op de Asus site vermeldt m niet, maar deze is verre van compleet, lijkt me. Volgens mij zijn de 22nm cpu's vanaf bios 0503 ondersteund maar of die specifieke celeron kan ik niet vinden. Kan ik beter voor een (vorige generatie) celeron of Pentium gaan? Gaat me dat veel schelen in stroomverbruik? (wordt een 2012 essentiële servertje, file server / downloadbak)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Bovendien geld wat mux zegt niet alleen voor kleine bedrijven. Ook voor middelgrote en grote bedrijven is het ondertussen al interessant om twee keer na te denken tussen zelfbouw en een 'professionele' oplossing. Het hangt natuurlijk van een hoop factoren af. Als je geen systeembeheerder / technieker hebt met voldoende ervaring dan is het inderdaad af te raden. Maar als je hem wel hebt dan kan je net veel uitsparen en veel snellere support hebben dan de 'next business day' of X-uren support contracten die je handen vol geld kosten. Door die op de correcte plaatsen uit te sparen kan je de nodige cold spares en onderdelen aankopen om direct in te grijpen wanneer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
mux schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:57:
[...]

Dit is wel een beetje ouderwets gedacht he. Je kunt bij kleinere bedrijven probleemloos (sterker nog: aan te raden) custom of off the shelf systemen neerzetten die met vrij verkrijgbare onderdelen te upgraden zijn. Zolang je weet wat je doet kun je daar dan ook een veel betere levensduur uit persen.
Akkoord, helemaal.
De problemen starten als persoon A systemen in elkaar heeft gezet, en vervolgens persoon B ze moet ondersteunen. Maar bij kleinere bedrijven (zeg tot 50 units) en een competente systeembeheerder heb je véél snellere ondersteuning en minder verlies van werkuren met custom of COTS dan met enterprise workstations. Of je moet een idiote hoeveelheid spares hebben staan en *alles* met virtual desktops doen.
Ook akkoord, het probleem is dat er vaak daar een overdracht is. En dat zit je dus met soms incompetente mensen die bakken in mekaar hebben gevezen waar bedrijfskritische processen of applicaties op draaien en dan opeens bij een andere IT leverancier aankloppen om de problemen op te lossen. Dan komt opeens heel pijnlijk financieel naar boven dat ze beter "echte" server HW hadden aangeschaft omdat dat nu eenmaal makkelijker over te nemen is door eender welke leverancier.

Nevertheless droom ik soms ook wel eens dat we IT nog meer als commodity moeten gaan bekijken en er geen flikker meer om moeten geven welke badge er op de machines hangt. Ik droom nog altijd dat mijn grote klanten waar ik nu zit ooit eens zeggen van: "doe eens gek, bouw ons een custom rack à la Facebook, waar we moederbordjes in gooien en dat dat onze cluster wordt"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

enthernal schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 14:06:
Bovendien geld wat mux zegt niet alleen voor kleine bedrijven. Ook voor middelgrote en grote bedrijven is het ondertussen al interessant om twee keer na te denken tussen zelfbouw en een 'professionele' oplossing. Het hangt natuurlijk van een hoop factoren af. Als je geen systeembeheerder / technieker hebt met voldoende ervaring dan is het inderdaad af te raden. Maar als je hem wel hebt dan kan je net veel uitsparen en veel snellere support hebben dan de 'next business day' of X-uren support contracten die je handen vol geld kosten. Door die op de correcte plaatsen uit te sparen kan je de nodige cold spares en onderdelen aankopen om direct in te grijpen wanneer nodig.
Je kan within 3 hour support hebben op locatie. Als je zelf naar Amsterdam of ergens anders moet heen rijden, kan je afvragen wat dus goedkoper is. Uiteindelijk kun je op eigen locatie een hoop doen, maar als dat niet zo is, misschien toch ergens anders ;).

Sommige dingen zijn niet altijd als cold-spare. Ook ondersteuening tussen bijvoorbeeld hardware en software. Waar je met zelfbouw die support gewoon niet kan krijgen. Soms is het zelfbouwen dan ook niet waard dus ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• enthernal
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-02 10:24
Ik beweer ook niet dat het altijd de moeite waard is he. Je mag er gewoon niet vanuit gaan dat het moet.
Binnenen 3 uur service op locatie is zeer snel, dan hebben die ook hun hardware winkel niet mee neem ik aan. Ik zeg 'neem ik aan' omdat het snelste support contract waar ik ooit ervaring mee gehad heb 'binnen de dag' was. Contracten van 3 uur en dergelijke kosten nog sloten meer geld. Daarbij mag je ook niet vergeten dat als het echt goed fout zit die techniekers je toch niet binnen de zoveel uur uit de penarie kunnen helpen.

Je kan inderdaad niet van alles een cold-spare hebben, maar van een hoop zaken zou het wel kunnen als je niet aan prebuild hardware vast zit. Hetzelfde geld voor hard/software ondersteuning, maar aan de andere kant kan je ook net een beter product hebben. Zo is onze secundaire zelfbouw ZFS backup-target op het werk al betrouwbaarder gebleken dan de HP oplossing die primair draait.

Soms heb je een simpel servertje nodig (denk ML-310 en consoorten) die eigenlijk niet meer dan gewone PC's zijn. Door zelf iets samen te stellen kan je voor hetzelfde geld een pak meer features hebben of een stuk minder betalen. Ook is het bij zo'n servertjes echt weg gesmeten geld om voor een (goed) support contract te betalen. Een typische situatie waar je met zelfbouw dus een stuk verder geraakt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Bij Dell en HP is 4hr Call to repair niet super raar hoor, kost een paar honderd euro per server per jaar.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
gitaarwerk schreef op vrijdag 23 augustus 2013 @ 09:46:
[Hmm..hier veel meer dus. Begon bij 35W idle (geen hdd spinned down), wel de 1TB constellation ES.

Nu zit er een plextor m5 SSD in. Scheelt een watt of 3. Overigens wel een dual Broadcom netxtreme netwerk adapter erbij. Wil die vervangen door een of dual- of quadport i30 van intel. Nog in dubio.

Als je nog tips hebt om de Dell zuiniger te krijgen, hoor ik het graag. Zag overigens dat er geen optie was in de bios voor andere dan C-state opties.
Als je de deksel eraf hebt zorgt dat voor fors meer verbruik (en lawaai). Boot dus met deksel erop. Ik heb dezelfde schijf (Dell Constellation ES ST1000NM0011, made in Thailand by Seagate) als jij, met 1 actieve Gbit Ethernet verbinding op een standaard aanwezige poort. De voeding is een Dell L250E-S0, p/n CKMX0, 80plus silver. Er zit 2x8 GB Crucial CT102472BD1339 low voltage geheugen in, het originele Dell geheugen is eruit.
Gemeten onder Ubuntu 12.04. Het duurt lang voordat het verbruik in idle stabiliseert, het gaat tamelijk langzaam naar beneden. Er is niets speciaals gewijzigd in de BIOS.

Het kan theoretisch zo zijn dat mijn simpele meter fors te laag meet, maar dat verwacht ik niet, bij andere computers meet ik geen onverwachte waarden. Eerder tegenvallende cijfers bij Sandy Bridge zelfbouw PC's.

Edit 13-09-2013:

Ik heb nu een ELV Energy Master Basic, een true-rms meter.

Dell PowerEdge R210 II

PC configuratie (USB toetsenbord, USB muis, VGA, 1 x UTP)
stand-by 5.0W
boot (max)59.0W
Ubuntu 12.04 LTS (na 5 min)26.7W
Ubuntu 12.04 LTS (na 15 min)26.5W

rack configuratie (USB toetsenbord, USB muis, VGA, 1 x UTP)
stand-by 5.0W
boot (max)58.0W
Ubuntu 12.04 LTS (na 5 min)25.7W
Ubuntu 12.04 LTS (na 15 min)25.5W

Er is een klein verschil met de meting van een Elro M12 die uitkwam op 25W in de rack configuratie.

Meting Elro met 75W gloeilamp: 73.9W.
Meting ELV met dezelfde 75W gloeilamp: 73.7W.

[ Voor 30% gewijzigd door mrmrmr op 19-09-2013 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
tvwes schreef op donderdag 22 augustus 2013 @ 14:46:
[...]

Als het een echte server is van een echt merk en die claimt ecc support dan zal het wel. Het lastige is om een enkele bit flip te veroorzaken voor testen.
"Wat niet weet wat niet deert". NOT!
Dat meeste hier hun zuinige server zonder ECC draaien en vervolgens zeggen dat ze nooit problemen hebben dat zal zeker waar zijn. Maar wil niet zeggen dat er geen bit flips plaats vinden en dat data niet beschadigt raakt. Alleen heeft bijna niemand de mogelijkheid omdat vast te stellen en/of er hinder van te ondervinden. Bijna alle audio en video is extreem tolerant voor data corruptie. Blokje kapot in de stream, geeft niks. De decoder verzint wat en niemand die het merkt. Nu met de komst van bijvoorbeeld ZFS is het probleem van data corruptie veel zichtbaarder geworden. ZFS is (helaas) bikkelhard, checksum mismatch == data corrupt. Er is geen negeer optie. Het belang van betrouwbaar geheugen is daar echt goed merkbaar. Kijk maar eens naar de hoeveelheid mensen die data of zelfs de hele pool zijn kwijt geraakt op hun niet-ECC systeem (meestal icm met een zware overclock of undervolt) terwijl de harddisken prima waren. Voor mij is een server een apparaat wat jaren zonder reboot kan functioneren. De kans dat er op zo'n lange periode een keer een bitflip optreed is gewoon groot, hier is iemand die claimt 96% kans voor 1x4gb binnen 3 dagen Ik zie in ieder geval niet een dergelijke frequentie, maar ze komen wel voor.
kijk das nou het leuke van microsoft ReFs (ik geef het toe het staat nog in de kinderschoenen)
When all else fails…continued volume availability

We expect many customers to use ReFS in conjunction with mirrored Storage Spaces, in which case corruptions will be automatically and transparently fixed. But there are cases, admittedly rare, when even a volume on a mirrored space can get corrupted – for example faulty system memory can corrupt data, which can then find its way to the disk and corrupt all redundant copies. In addition, some customers may not choose to use a mirrored storage space underneath ReFS.

For these cases where the volume gets corrupted, ReFS implements “salvage,” a feature that removes the corrupt data from the namespace on a live volume. The intention behind this feature is to ensure that non-repairable corruption does not adversely affect the availability of good data. If, for example, a single file in a directory were to become corrupt and could not be automatically repaired, ReFS will remove that file from the file system namespace while salvaging the rest of the volume. This operation can typically be completed in under a second.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon9114
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 08-08 17:58
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met een AMD Athlon II x3 450 cpu ?

ik heb namelijk een server samen gesteld die het zelfde zou moeten presteren als de server intel server voor > 2TB opslag en support heeft voor ECC geheugen en niet al te veel duurder is.( op moment van schrijven maar 7 euro duurder :*) )

wat ik wil weten is of het mogelijk is om het energie verbruik van de x3 450 flink omlaag te krijgen zonder al te veel te moeten inleveren op de prestaties ?

het systeem:
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon II X3 450 Boxed€ 54,50€ 54,50
1Asus M5A78L-M LE€ 40,-€ 40,-
2Western Digital Green WD20EZRX, 2TB€ 76,40€ 152,80
1Crucial CT102472BD160B€ 70,-€ 70,-
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Crucial m4 CT064M4SSD2 64GB€ 62,89€ 62,89
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 438,19

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 18:05
Ik heb hier nog een 19" Lacie Ethernetdisk staan met voeding en heb nog 4 stuks HD liggen. Nu ben ik op zoek naar een Mini-ITX bordje met proc wat er in past.

Nu vroeg ik mij af of ik hier een bordje als de ASrock B75M-ITX met proc+koeler kan inschroeven, of toch op zoek moet naar een bordje met CPU onboard (bv. Atom)?

Compromises are for the weak

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:49
De Intel DH61AG gaat ook voor mijn nieuwe systeem dienst doen (voor de volledigheid lijst hieronder). Nu heb ik hier nog een hele bak Lenovo 20V 90W adapters liggen, met de 19V +/- 10% zijn deze geschikt voor deze setup, ware het niet dat het plugje niet compatibel is.
Bij de enig overgebleven elektronica zaak in deze stad hadden ze deze niet (de verkoper voelde zich erg vervelend, want normaal hebben ze altijd alles of kunnen ze er wel aan komen). Weet iemand waar je deze plug met buiten diameter van 7.4 en binnendiamter van 5.1mm kunt krijgen?

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3245 Boxed€ 121,-€ 121,-
1Intel Desktop Board DH61AG€ 109,65€ 109,65
1Hitachi Travelstar 7K200, 100GB SATA-150, 16MB, 7200rpm€ 0,-€ 0,-
1Samsung EcoGreen F2 HD502HI, 500GB€ 0,-€ 0,-
1Lian Li PC-Q05€ 54,-€ 54,-
1Intel HTS1155LP€ 21,78€ 21,78
1Crucial CT2KIT51264BF1339J€ 57,90€ 57,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 364,33

De twee HDD's heb ik nog liggen, die 3.5" klus ik op een of andere manier er wel in. Ben benieuwd hoe het gaat werken...

[ Voor 4% gewijzigd door significant op 24-08-2013 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Waarom knip je dat ding er niet gewoon af?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:49
En dan? Ik wil inderdaad de Lenovo connector er af knippen en er dan iets aansolderen wat in de DC plug van de DH61AG past. Moet ik wel zo'n plug/connector kunnen vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Als je een gaatje in de behuizing niet erg vind, neem een verlengkabel voor de P4-connector, die normaal gesproken (wanneer een standaard ATX-voeding gebruikt wordt) de CPU van extra juice voorziet. Die past op dat interne connectortje wat pal achter de DC-input zit. Het andere eind maak je vast aan de voeding. Zo heb ik het met mijn DQ77KB, aangezien ik geen goede connectors kon vinden die meer dan 1 a 2A aankunnen. Plus, er zat al een opening in de behuizing. Geen idee waarvoor, maar de P4 stekker past erdoor :+

edit: Deze dus: NEW 4PIN P4 ATX Power Supply Extension Cable 36"

edit2: Al zou je eventueel een connector in de behuizing kunnen plaatsen. Bijv. XLR, staat wat netter dan een kabel door de behuizing :P

[ Voor 48% gewijzigd door Raven op 24-08-2013 19:28 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Kijk anders voor die plug bij Conrad. Daar zouden zo'n plug wel moeten hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dat was een van de plekken waar ik heb gekeken. Bij een vorig mITX systeem was de 5.5/2.1mm (of was het 5.5/2.5mm) connector nodig, die kon ik alleen met ratings van 1 tot 2 ampère vinden. De DQ77KB die ik nu heb heeft een volgens mij nogal ongebruikelijke aansluiting met de maat 7.4/5.1mm.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:04
Ik heb zo'n m350 kastje in de meterkast staan; maar af-en-toe zou ik er graag een schermpie aan hangen. Wat zijn jullie ervaringen met HELE KLEINE beeldschermpen voor linux based systemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat voor schermpje heb je het dan over, zoiets als de http://www.mini-box.com/picoLCD-256x64-Sideshow-CDROM-Bay (die daar niet in past bedenk ik mij net) of hele kleine TFT-displays a la http://www.conrad.nl/ce/nl/product/413439/ ?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CeesBak
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-09 11:00
Wat me opvalt in deze discussie is de prijs van een zuinig systeem versus de werkelijke kosten op jaar basis. In Nederland komt het verbruik van 1W neer op een prijs van €2,-- per jaar. Als je een server bouwt die 30 Watt verbruikt dan kost dat ongeveer €60,-- per jaar of te wel €5,-- per maand.

Mocht je een verbruik halen van 20 Watt dan worden de energiekosten €40,--. Die 10 Watt vermindering aan energieverbruik leveren dus 20 Euro op, op jaarbasis. Voor mij speelt deze overweging ook mee wanneer ik iets aan mijn server verander, toch?.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

smeerbartje schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:13:
Ik heb zo'n m350 kastje in de meterkast staan; maar af-en-toe zou ik er graag een schermpie aan hangen. Wat zijn jullie ervaringen met HELE KLEINE beeldschermpen voor linux based systemen?
Een Android tablet met een of ander remote desktop appje (daar zijn er genoeg van, ook voor Linux, bijv. Google Play: android-vnc-viewer) lijkt me een voordelige optie. Hoef je ook niet per se fysiek bij het ding te zijn. En als je al een tablet hebt is het helemaal makkelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smeerbartje
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 19:04
Raven schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:28:
Wat voor schermpje heb je het dan over, zoiets als de http://www.mini-box.com/picoLCD-256x64-Sideshow-CDROM-Bay (die daar niet in past bedenk ik mij net) of hele kleine TFT-displays a la http://www.conrad.nl/ce/nl/product/413439/ ?
Ik bedoel dus het laatste :). Heel soms moet ik fysiek aanwezig zijn om commando's uit te voeren. Bijvoorbeeld tijdens een dist-upgrade ofzo. Of als er iets mis is, of als ik mezelf heb buitengesloten met IPTABLES :).

Ofwel het liefst heb ik een VGA monitor die héél erg klein is... de link die je stuurde betreft een USB aansluiting; dit lijkt me niet heel erg gebruikelijk, right?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Dergelijke kleine TFT-schermpjes maken volgens mij zelden gebruik van dsub/dvi/hdmi, USB en Wikipedia: Composite video komen volgens mij het meeste voor.

edit: http://www.adafruit.com/products/1033 heeft wat meer keus qua aansluitingen :)
The visible display measures only 7" (17.8cm) diagonal, and the TFT comes in an enclosure with HDMI, VGA and Composite inputs.

[ Voor 35% gewijzigd door Raven op 25-08-2013 12:03 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
CeesBak schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:36:
Wat me opvalt in deze discussie is de prijs van een zuinig systeem versus de werkelijke kosten op jaar basis. In Nederland komt het verbruik van 1W neer op een prijs van €2,-- per jaar. Als je een server bouwt die 30 Watt verbruikt dan kost dat ongeveer €60,-- per jaar of te wel €5,-- per maand.

Mocht je een verbruik halen van 20 Watt dan worden de energiekosten €40,--. Die 10 Watt vermindering aan energieverbruik leveren dus 20 Euro op, op jaarbasis. Voor mij speelt deze overweging ook mee wanneer ik iets aan mijn server verander, toch?.
Ja, dat is je return on investment. Alleen sommigen hier kijken daar niet naar, omdat het gewoon leuk is om een server op te zetten die single digit verbruikscijfers geeft. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aghanim
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb inderdaad onlangs een nieuw zuinig systeem van 500 euro gekocht ter vervanging van een wat minder zuinig systeem van 2 jaar oud wat ik voor 250 euro verkocht heb. Die 250 euro ga ik niet terugverdienen zo lang als ik deze pc heb maar het blijft altijd leuk om weer wat nieuws en beters en zuinigers te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ilovebrewski
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 02-04 21:37
smeerbartje schreef op zondag 25 augustus 2013 @ 10:13:
Is dit iets wat je zoekt of nog te groot?

http://www.beetronics.nl/p/26/7-inch-hdmi-monitor

http://www.beetronics.nl/p/65/9-inch-monitor-hdmi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Iemand al een goede opvolger voor de DQ77KB gevonden? Ik zou het liefst geen losse pico psu gebruiken. DH61 lijkt ook niet meer leverbaar helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Wat is er mis met de DQ77KB?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Helemaal niets mis mee, behalve dat ie niet meer leverbaar is als ik de pricewatch moet geloven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
En verkeerde socket als je Haswell wilt.

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
He, dat is snel gegaan. Ik dacht dat ze pas niet meer geleverd zouden worden als de Haswell celerons/pentiums leverbaar werden, dus ~half september. Het is dus iets eerder.

Heel voorzichtig kan ik de Gigabyte (oh nee, vloeken in de kerk!) B75TN aanraden. Ik heb hem nog niet zelf onder handen genomen, maar van een aantal Duitsers heb ik begrepen dat er vrijwel identieke resultaten mee te bereiken vallen als DH61AG/DQ77KB - minus vPro uiteraard.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel
  • Laatst online: 10:44

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Onze Duitse vrienden van C'T is het gelukt om met standaard hardware (Haswell CPU, Enermax 300W NT, Intel Board en dus géén pico PSU!) 10,3W idle te halen.
http://www.heise.de/ct/pr...uvorschlaege-1375124.html

Is welleswaar geen 'server', maar qua verbruik wel een vermelding waard.

[ Voor 14% gewijzigd door Pantagruel op 28-08-2013 10:36 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Ik kan echt bijna geen Duits, een kitlist weet ik bv niet direct te vinden. Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gassiepaart
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 09-09 15:04
HyperBart schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:47:
Ik kan echt bijna geen Duits, een kitlist weet ik bv niet direct te vinden. Iemand?
google translate???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ze willen ook graag bladen verkopen trouwens, dus volgens mij is niet alle informatie gratis beschikbaar.

Eerder hadden ze trouwens wat onvoorzichtigheden bij dit project: http://www.heise.de/ct/ar...-beim-PC-Bau-1939235.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Thanks Captain Obvious :+ . Zo ver was ik al, maar aan de hand daarvan lijkt het er op dat in de hele website de kitlist niet te vinden is, tenzij je het tijdschrift hebt. Dus daarom de vraag of er misschien iemand was die de kitlist toch ergens had weten op te snorren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

begintmeta schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 10:57:
Ze willen ook graag bladen verkopen trouwens, dus volgens mij is niet alle informatie gratis beschikbaar.

Eerder hadden ze trouwens wat onvoorzichtigheden bij dit project: http://www.heise.de/ct/ar...-beim-PC-Bau-1939235.html
Klopt, moet vanavond ff t blad erbij pakken, is nog niet online beschikbaar als pdf.

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Waarom bestempel je het niet echt als "server"? Want op zich, alle prut die hier voorbij komt zijn ook geen "servers" ;)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

mux schreef op dinsdag 27 augustus 2013 @ 15:53:
He, dat is snel gegaan. Ik dacht dat ze pas niet meer geleverd zouden worden als de Haswell celerons/pentiums leverbaar werden, dus ~half september. Het is dus iets eerder.

Heel voorzichtig kan ik de Gigabyte (oh nee, vloeken in de kerk!) B75TN aanraden. Ik heb hem nog niet zelf onder handen genomen, maar van een aantal Duitsers heb ik begrepen dat er vrijwel identieke resultaten mee te bereiken vallen als DH61AG/DQ77KB - minus vPro uiteraard.
Dank voor de reactie. Dan zou dit hem worden voor mij:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 101,80€ 101,80
1Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)€ 98,11€ 98,11
1Streacom F1C Evo Zwart€ 74,70€ 74,70
1Corsair Value Select CMSO4GX3M1A1600C11€ 29,79€ 29,79
1Seasonic Power Adapter 120Watt (19V)€ 41,90€ 41,90
1Samsung 840 EVO 120GB€ 85,49€ 85,49
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 431,79

Alleen nog geschikte voeding vinden, ik kan nog niet de afmetingen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pantagruel

Pantagruel

HyperBart schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:09:
Waarom bestempel je het niet echt als "server"? Want op zich, alle prut die hier voorbij komt zijn ook geen "servers" ;)?
Klopt, C'T zelf noemt het een desktop, toegegeven de term server is heden ten dage niet langer afhankelijk van de omvang van de kast aan gezien je met een handvol 4 TB disks snel voldoende opslagruimte kunt verkrijgen in een redelijk compacte behuizing. Aangezien ik de lijst met gebruikte hardware niet om handen heb kan ik ook niet controleren in hoeverre t mobo v-Pro ondersteuning en dus iets a la IPMI ondersteund (wat meer in de server hoek ligt).

De gebruikte hardware vlgs C'T

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570 Boxed€ 173,-€ 173,-
1Intel Desktop Board DH87RL€ 92,34€ 92,34
1Corsair Carbide 200R€ 48,90€ 48,90
1Scythe Mugen 4€ 35,70€ 35,70
1Kingston KVR16N11S8K2/8€ 56,77€ 56,77
1Lite-On IHAS124 Zwart€ 20,-€ 20,-
1Enermax Triathlor 300W ca. € 45 ca. € 45
1Samsung 840 series 250GB€ 143,99€ 143,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaalca. € 610

Welke RAM exact is gebruikt staat niet in hun lijst, in ieder geval Kingston Value RAM PC3-12800 en de Enermax Triathlor 300W staat niet in de pw.

[ Voor 68% gewijzigd door Pantagruel op 28-08-2013 16:18 . Reden: hardware lijst ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nv1980
  • Laatst online: 15-09-2023
Ik kom hier als compleet nul over zelf samengestelde servers met de volgende vraag. Ik heb een Acer H340 Homeserver met Windows Homeserver 2003. De Acer wordt gebruikt om de laptops te back-uppen, dient als centrale opslag voor data (o.a. foto's). Daarnaast staat sabnabd+ erop welke wordt aangestuurd door Spotnet op de laptops en de films die erop staan worden afgespeeld via een mediaplayer. Er zitten nu 4 hdd's in.

De setup die ik heb functioneert maar daar houdt het mee op. Ik kijk dus naar een goede vervanging. Eén groot bezwaar van de Acer is dat wanneer er gedownload wordt of gevalideerd/gerepareerd dat het afspelen van films enorm hapert.

Ik hoop dat jullie suggesties hebben voor een vervangend systeem. De zuinigheid is niet mijn kern prio, maar is natuurlijk altijd meegenomen. Hij moet in de woonkamer komen te staan (staat de Acer nu ook) dus geluidsarm zou wel prettig zijn. Een optie om eventueel de data capaciteit uit te breiden zou ik wel prettig vinden.

Jullie advies en suggesties worden enorm op prijs gesteld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
Wat heb je zelf al gezocht? Heb je de recente builds al eens bekeken? Wat denk je daarvan?
Een beetje inzet is wel op zijn plaats, ook als leek ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nv1980
@HyperBart ik heb dit topic en het topic hiervoor doorgelezen en zie zo hier en daar door de bomen het bos niet meer. Het begint al met het moederbord, moeten daar 4 Hardeschijf bussen op zitten om er 4 schijven in moeten komen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10
Er moeten minimaal 4 sata aansluitingen op zitten voor de schijven en eventueel nog 1 voor een dvd speler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
We gaan anno 2013 toch geen DVD spelers meer aanraden 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Weet iemand wat het stroomverbruik is van dit ding:
http://www.ibood.com/nl/n...50_processor_Refurbished/

Ik zit in het betaalscherm maar weet niet of ik hem zal nemen.

Edit: Hmm... las hier iets over 40 Watt idle.

Da's teveel. :N

[ Voor 25% gewijzigd door CaptJackSparrow op 28-08-2013 18:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dxue
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-09 08:47

Dxue

PSN:EvilDrunk

FireDrunk schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 17:23:
is een BR drive dan nog wel "in" anno 2013? :P

ikzelf ben nu ook aan het rondneuzen voor een nieuwe pc/server (eigenlijk al een hele lange tijd), maar opslag begint nu weer op te raken, dus het moet er nu maar eens echt van komen. dit is wat ik nu voor ogen heb:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5 4570S Boxed€ 158,95€ 158,95
1ASRock B85M Pro4€ 66,45€ 66,45
1Asus B85M-G€ 65,99€ 65,99
1Fractal Design ARC MINI€ 64,29€ 64,29
1G.Skill F3-10600CL9D-16GBNT€ 107,36€ 107,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 521,04

ik weet niet welke moederbord nu echt zuinig is voor een haswell cpu, vandaar 2 modellen. Ik dacht eraan om een ssd erin te zetten voor het OS en download verkeer en als het klaar is, naar de hdd's te verplaatsen. Dit zou het allemaal zuiniger moeten maken, gezien de hdd's een spindown kunnen doen.

Gebruik
NAS
vpn server (voor als ik in china ben en handig om met vrienden online te gamen via lan)
mogelijkheid om game servers te runnen (sporadisch)
foto's en filmpjes ermee bewerken.
xbmc (of een soortgelijke software)
software gaat via Inholland, ik weet nog niet of ik een server of gewone windows 7 editie erop zet (zal beide downloaden, is toch gratis :9 )
De media wordt ook van buiten af benaderd (als in buitenshuis), weet nog niet hoe, via ftp of andere methoden

Eisen
zuinig
mogelijkheid om meerdere schijven in de toekomst extra aan te sluiten
moet lange tijd meegaan

Budget
voor de pc zonder hdd's zo rond de 500 a 600 euro, maar hoe minder hoe beter natuurlijk.

ik heb nooit met redundancy gewerkt en dat zal ook niet nodig zijn (denk ik), heb zat externe hdd's om belangrijke foto's en filmpjes te backuppen. Dit komt ook omdat ik niet het geld heb om nu gelijk veel hdd's aan te schaffen. Gezien de prijzen ga ik direct voor 4 TB schijven, dit scheelt weer ruimte in de toekomst.

aangezien ik niet zo heel snel back ups maak, is het misschien verstandig om 1 raid1 van 3 schijven te maken voor de foto's en filmpjes en de rest los? (ik moet eerlijk bekennen dat ik nog moet uitzoeken of jbod gewoon 1 schijf als 1 schijf wordt gezien of dat er nog iets meer mee gebeurt). het liefst wil ik gewoon 1 schijf waar alles daarna in mappen wordt onderverdeelt, maar ik weet dat daar grote risico's aan hangen als 1 schijf kapot gaat (misschien is raid toch niet zo'n heel slecht idee).

Ik zit zelf wel nog met wat vragen over de voeding, wat ik zo her en der lees wordt deze voeding vaker aangeraden vanwege zuinigheid en degelijkheid. wat mij dan opvalt is dat die maar 7 of 8 aansluitingen heeft om hdd/ssd aan te sluiten. Nu heb ik ook in andere setups met meerdere hdd's deze voeding voorbij zien komen, hoe kunnen ze die dan aansluiten? koppelstukjes bij de 4 pins?

ik zie vast nog veel dingen over het hoofd, als er dus tips zijn om te verbeteren graag. En zoals eerder gezegt, ik kan nog wachten als er nog betere modellen van moederbord/processor gaan uitkomen.

Het geheim van het handhaven van een succes berust vaak op het succes van het handhaven van een geheim.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wortelsoft
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22:10
FireDrunk schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 17:23:
ik raad het niet aan, maar als iemand het zou willen is wel handig dat het past.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HyperBart
nv1980 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:57:
@HyperBart ik heb dit topic en het topic hiervoor doorgelezen en zie zo hier en daar door de bomen het bos niet meer. Het begint al met het moederbord, moeten daar 4 Hardeschijf bussen op zitten om er 4 schijven in moeten komen?
Per SSD, HDD of ODD heb je een zogenaamde SATA poort nodig. Je kan ook insteekkaartjes in je setup steken om connectiviteit bij te krijgen, maar het komt de zuinigheid natuurlijk niet ten goede.

Eigenlijk, als ik eerlijk mag zijn, dan denk ik dat je met de "standaard" oplossing die we voor veel mensen voorstellen al heel ver gaat geraken:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 36,09€ 36,09
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,90€ 55,90
1Seagate Desktop HDD.15 (OEM), 4TB€ 147,16€ 147,16
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,20€ 66,20
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 104,82€ 104,82
1Samsung 840 EVO 250GB€ 149,-€ 149,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 617,17

Als je dan bv een Samsung EVO van 250GB in combinatie met een of meerdere 4TB-schijven neemt heb je een zeer zuinige, performante, kleine server.

Kast mag je zelf nog kiezen naar eigen smaak, maar persoonlijk vind ik voor NAS/HTPC servers die Fractal wel heel leuk.

Oeps, even vergeten dat dat mobo daar uiteraard niet in gaat passen :) . Kast mag je zelf kiezen. Als je een ITX mobo wilt moet je hier eens wat rondzoeken wat de laatste tijd het vaakst voorbij gekomen is. Ken ik niet vanbuiten.

Interessant leesvoer voor je:
mux' blog: BBG Zuinige Server (Maart 2013)

Beetje outdated, de Seagate 4TB's concurreren met Hitachi's maar voor de rest nog prima van toepassing. SSD kies je beter de EVO vandaag de dag.

Het moederbord is superzuinig en toch nog 8 SATA poorten. Een G1610 is vandaag de dag nog steeds de snelste CPU voor het minste geld voor het minste verbruik.

Als je nog gerichte vragen hebt en eventueel antwoorden hebt die je hier wilt aftoetsen: shoot!

[ Voor 9% gewijzigd door HyperBart op 28-08-2013 22:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:27

PuijkeN

euhm ?

Ik heb zonet enkele metingen gedaan op men gewone pc/gamebak en kom tot een verbruik van ongeveer 110 - 120 watt in idle. Op zich lijkt me dit vrij logisch aangezien het om een degelijke pc gaat met een degelijke videokaart en de nodige harde schijven er in.

Daarom ben ik dus aan het kijken om een klein servertje bij te plaatsen. In mijn huidige pc zitten reeds 3x WD Green WD30EZRX die ik zou hergebruiken. Bij voorkeur zou ik er nog eentje bijkopen om er dan een RAID5 array van te maken (om eventueel defecte schijf op te vangen). Kan dit bijvoorbeeld via Intel RST of is een andere software raid aan te raden (bv. Windows RAID?)

Ik zou opteren om een Windows 8 'server' te bouwen tenzij het beter is om bijvorbeeld Windows Server 2012 te nemen. Welk OS is het meest zuinig?

Verder is het de bedoeling dat de server een Plex Media server draait, zodat ik kan streamen naar mijn mediaspeler. De mediaspeler ondersteund direct play dus transcoding is niet noodzakelijk. De server zal ook worden gebruikt als download bak, maar dit zal altijd remote zijn, het is dus niet belangrijk dat het uitpakken van bv. rar files iets langer duurt.

Ik heb momenteel reeds een case met Antec Green 500 Watt voeding (http://store.antec.com/Pr...een/0-761345-27504-0.aspx). Deze voeding is in principe te zwaar voor de server maar beschikt wel over een 80 Plus Bronze certificaat. Kan deze gebruikt worden of is het beter om toch een iets lichtere voeding te nemen zoals in de guide staat? EDIT: anders gezegd, valt er nog veel winst te halen met bv. een Seasonic 360 watt ?

Nog aan te schaffen hardware:
  • ASRock B75 Pro3-M
  • CPU (Pentium G1610 of Core i3 3210)
  • 2x 4GB Kingston Valueram
  • 1x WD30EZRX
  • 1x 64 - 128 GB SSD (Samsung 830/840)
Te combineren met:
• 3x WD30EZRX
• Antec Green 500 Watt

Ik heb wat opzoekwerk gedaan en het lijkt er op alsof Intel het idle verbruik behoorlijk onder controle heeft. Klopt het dus dat een idle Pentium G1610 en Core i3 ongeveer hetzelfde zullen verbruiken?

Wat kan ik ongeveer verwachten van dit systeem? Ik heb ervaring met voltages en dergelijke aanpassen dus zou zeker wat experimenteren om het verbruik nog wat naar beneden te halen (welke cpu reageert hier trouwens het beste op?). Ikzelf hoop op ongeveer 50 Watt idle maar minder is natuurlijk altijd beter. Is dit ongeveer haalbaar?

[ Voor 4% gewijzigd door PuijkeN op 28-08-2013 22:40 ]

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
PuijkeN schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 22:37:
Ik heb zonet enkele metingen gedaan op men gewone pc/gamebak en kom tot een verbruik van ongeveer 110 - 120 watt in idle. Op zich lijkt me dit vrij logisch aangezien het om een degelijke pc gaat met een degelijke videokaart en de nodige harde schijven er in.
Naja, logisch? Ik vind het belachelijk veel. Mijn htpc/gamebak (i5 3570K + GTX 660 Ti plus 4x 3TB) verbuikt idle tussen de 40 en 45 watt.
Daarom ben ik dus aan het kijken om een klein servertje bij te plaatsen. In mijn huidige pc zitten reeds 3x WD Green WD30EZRX die ik zou hergebruiken. Bij voorkeur zou ik er nog eentje bijkopen om er dan een RAID5 array van te maken (om eventueel defecte schijf op te vangen). Kan dit bijvoorbeeld via Intel RST of is een andere software raid aan te raden (bv. Windows RAID?)
Dat kan, dat heb ik ook, maar let er wel op dat write speeds om te huilen zijn, rond de 35 MB/s.
Ik zou opteren om een Windows 8 'server' te bouwen tenzij het beter is om bijvorbeeld Windows Server 2012 te nemen. Welk OS is het meest zuinig?
Windows 8 en Server 2012 zijn op zich hetzelfde, Windows 8 / Server 2012 zijn iets zuiniger vergeleken met Windows 7 / Server 2008 R2.
Verder is het de bedoeling dat de server een Plex Media server draait, zodat ik kan streamen naar mijn mediaspeler. De mediaspeler ondersteund direct play dus transcoding is niet noodzakelijk. De server zal ook worden gebruikt als download bak, maar dit zal altijd remote zijn, het is dus niet belangrijk dat het uitpakken van bv. rar files iets langer duurt.

Ik heb momenteel reeds een case met Antec Green 500 Watt voeding (http://store.antec.com/Pr...een/0-761345-27504-0.aspx). Deze voeding is in principe te zwaar voor de server maar beschikt wel over een 80 Plus Bronze certificaat. Kan deze gebruikt worden of is het beter om toch een iets lichtere voeding te nemen zoals in de guide staat? EDIT: anders gezegd, valt er nog veel winst te halen met bv. een Seasonic 360 watt ?

Nog aan te schaffen hardware:
  • ASRock B75 Pro3-M
  • CPU (Pentium G1610 of Core i3 3210)
  • 2x 4GB Kingston Valueram
  • 1x WD30EZRX
  • 1x 64 - 128 GB SSD (Samsung 830/840)
Te combineren met:
• 3x WD30EZRX
• Antec Green 500 Watt

Ik heb wat opzoekwerk gedaan en het lijkt er op alsof Intel het idle verbruik behoorlijk onder controle heeft. Klopt het dus dat een idle Pentium G1610 en Core i3 ongeveer hetzelfde zullen verbruiken?
Verschil in idle verbruik tussen een G1610 en i3 is inderdaad te verwaarlozen.
Wat kan ik ongeveer verwachten van dit systeem? Ik heb ervaring met voltages en dergelijke aanpassen dus zou zeker wat experimenteren om het verbruik nog wat naar beneden te halen (welke cpu reageert hier trouwens het beste op?). Ikzelf hoop op ongeveer 50 Watt idle maar minder is natuurlijk altijd beter. Is dit ongeveer haalbaar?
De 50 watt idle verbruik is makkelijk haalbaar. Mijn htpc/gamebak verbruikt al 40/45 watt. Haal ik de videokaart eruit, dan gaat er ongeveer 15 watt er vanaf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PuijkeN
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:27

PuijkeN

euhm ?

GioStyle schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 22:49:

Naja, logisch? Ik vind het belachelijk veel. Mijn htpc/gamebak (i5 3570K + GTX 660 Ti plus 4x 3TB) verbuikt idle tussen de 40 en 45 watt.
Mja volgens verschillende bronnen (waaronder Tweakers) heb ik niet de zuinigste hardware gekozen. Asus ROG + hexacore i7 + serie ramlatten + GTX680 en waterkoeling. Het leek mij dus aanvaardbaar. Vergeken met het Tweakers testsysteem heb ik in ieder geval gelijkaardige resultaten.
Dat kan, dat heb ik ook, maar let er wel op dat write speeds om te huilen zijn, rond de 35 MB/s.
Bedoel je dat je ook het Windows of Intel systeem gebruikt? Ik had in ieder geval gehoopt op iets meer snelheid aangezien ik een bedraad gigabit netwerk heb. Wat zijn de mogelijkheden? Andere RAID software? Of is een hardware raid met insteekkaart de enige oplossing?
De 50 watt idle verbruik is makkelijk haalbaar. Mijn htpc/gamebak verbruikt al 40/45 watt. Haal ik de videokaart eruit, dan gaat er ongeveer 15 watt er vanaf.
Oke dat is in ieder geval leuk om te horen. Gaat er vooral om dat het verbruik tijdens Plex kijken op de mediacenter wat naar beneden gaat. Is beetje lullig om 120 watt te verbruiken terwijl ik aan mijn TV zit... en het ook kan met bv. 40 - 50 Watt (of zelfs nog minder).

PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
PuijkeN schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:02:
Mja volgens verschillende bronnen (waaronder Tweakers) heb ik niet de zuinigste hardware gekozen. Asus ROG + hexacore i7 + serie ramlatten + GTX680 en waterkoeling. Het leek mij dus aanvaardbaar. Vergeken met het Tweakers testsysteem heb ik in ieder geval gelijkaardige resultaten.
Klopt, dat soort componenten zijn niet bepaald zuinig, ze zijn voor performance en uiterlijk vertoon bedoeld, waar energieverbruik aan ondergeschikt is. ;)
Bedoel je dat je ook het Windows of Intel systeem gebruikt? Ik had in ieder geval gehoopt op iets meer snelheid aangezien ik een bedraad gigabit netwerk heb. Wat zijn de mogelijkheden? Andere RAID software? Of is een hardware raid met insteekkaart de enige oplossing?
Ik heb precies dezelfde harde schijven die jij ook hebt. Veel verschil zit er niet tussen raid5 (Intel chipset) of raid5 (Windows), beide scenario's uitgeprobeerd. ;) Write speeds zijn in beide gevallen om te huilen. Read speeds zijn wel ok, daar trek je een gigabit lan mee dicht. Als je Windows wil blijven gebruiken samen met een raidset die redelijk performt, dan ben je toegewezen aan hardware raidkaarten die toch een behoorlijk prijskaartje hebben.

Ik had in mijn situatie gekeken naar FreeNAS (ZFS bestandssysteem) onder Hyper-V, maar je kan in Hyper-V maar slechts 2 harde schijven toewijzen aan FreeNAS, anders was het een mooie oplossing geweest om fatsoenlijke read/write speeds te hebben.
Oke dat is in ieder geval leuk om te horen. Gaat er vooral om dat het verbruik tijdens Plex kijken op de mediacenter wat naar beneden gaat. Is beetje lullig om 120 watt te verbruiken terwijl ik aan mijn TV zit... en het ook kan met bv. 40 - 50 Watt (of zelfs nog minder).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Jag schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 11:11:

Alleen nog geschikte voeding vinden, ik kan nog niet de afmetingen vinden.
Nou als iemand een voeding zoekt voor de Gigabyte GA-B75TN, die voldoet aan de thin itx standaard waarin ook de DC plug afmetingen in zijn vastgelegd. Heb net als JvS uiteindelijk deze set besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3220 Boxed€ 101,80€ 101,80
1Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)€ 79,44€ 79,44
1Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter€ 88,40€ 88,40
1Corsair Value Select CMSO4GX3M1A1600C11€ 29,79€ 29,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 384,92

Voeding efficientie werd op 87% geraamd in een review en de case is fanless. Leek me wel een aardige optie. Nou hopen dat alles past.

[ Voor 5% gewijzigd door Jag op 28-08-2013 23:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkroes
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 16:40
Ik had in mijn situatie gekeken naar FreeNAS (ZFS bestandssysteem) onder Hyper-V, maar je kan in Hyper-V maar slechts 2 harde schijven toewezen aan FreeNAS, anders was het een mooie oplossing geweest om fatsoenlijke read/write speeds te hebben.
Al eens gekeken naar bijv. Ubuntu met zfs on linux? Werkt net zo leuk. Heb er hier 1 draaien onder hyper-v.

• FireDrunk
mkroes schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:44:
[...]

Al eens gekeken naar bijv. Ubuntu met zfs on linux? Werkt net zo leuk. Heb er hier 1 draaien onder hyper-v.
Wait, whut? Je hebt Ubuntu draaien met ZFS-on-Linux onder Hyper-V?
En hoe publiceer je de disks?

Even niets...

• mkroes
FireDrunk schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 08:31:
[...]

Wait, whut? Je hebt Ubuntu draaien met ZFS-on-Linux onder Hyper-V?
En hoe publiceer je de disks?
Jazeker, zet de disks raw door.
Na het lezen van Het grote ZFS topic was ik toch wel onder de indruk. En als hyper-v gebruiker zijn er niet veel andere opties dan ZFS on Linux.

• GioStyle
Daar ga ik binnenkort eens naar kijken!

• FireDrunk
Ok, ik heb nog niet getest of ZFS dan ook echt fatsoenlijk werkt, maar jij werkt blijkbaar met de IDE controller? Of werk je met de Paravirtual SCSI controller?

Dan heb je sowieso geen TRIM support, en ik vraag me af of je wel SMART support hebt?

Even niets...

• mkroes
Ik werk met de SCSI controller. Trim support zou (in theorie) moeten werken maar ik heb geen ssd doorgezet, alleen harddisks. Maar zolang je een ssd niet helemaal vol zet moet dit nog geen probleem wezen.
SMART support is er niet. Ik monitor m'n schijven op host niveau met Hard Disk Sentinel (zo heb ik alles in een keer te pakken).

• FireDrunk
Hmm, ik ben eerlijk gezegd heel benieuwd wat er gebeurt bij een bad sector... Ik vertrouw die SCSI controller nog niet helemaal...

Ik weet niet zo goed of dat te testen is, misschien CiPHER eens vragen?

Even niets...

• mkroes
Mijn ervaring: geen probleem, heb ik al gehad.

• FireDrunk
Ah kijk, dat is goed nieuws! Dan is Hyper-V wel een valide optie :D

Oh wacht, heb je dan wel 10Gb netwerk? of zit je nog vast aan 1Gb?

[ Voor 34% gewijzigd door FireDrunk op 29-08-2013 10:34 ]

Even niets...

• mkroes
Hier durf ik eerlijk gezegd geen duidelijk antwoord op te geven.
Als ik een file van 15GB van m'n zfs machine naar een ssd kopieer over de virtuele switch van hyper-v trekt ie over de 200MB/s. Maar kan nergens binnen ubuntu vinden of ie nou echt 10GB link speed heeft.

Eerlijk gezegd heb ik me hier ook niet verder in verdiept aangezien ik toch vanaf m'n clients vast zit aan de 1GB verbinding.
Maar wil dit wel even voor je uitzoeken.

• nv1980
Dank voor je input en uitleg, het heeft me stof tot nadenken gegeven en ook wel e.e.a. duidelijk gemaakt waar naar te kijken.

Ik overweeg om Windows Homeserver 2011 te gaan draaien, dan is 250Gb ssd wel noodzakelijk qua omvang. Wat ik ook wel een aardige behuizing vind is de Fractal Design Arc Mini als alternatief voor de Node 304, mede omdat de Arc iets meer ruimte biedt dan de Node. Daarnaast vraag ik me af of 16Gb Ram voor het gebruik wat ik beoog geen overkill is en 1x 8 Gb voorlopig niet voldoende is.

De hdd laat ik even buiten beschouwing omdat ik reeds 4 hdd's in mijn server heb.

Reacties zijn welkom en leerzaam voor mij.

• FireDrunk
WHS heeft geen Hyper-V? Of reageer je op iemand anders?

Even niets...

• mkroes
Whs2011 heeft geen hyper-v rol. Heb ik hier draaien als VM.

Waarom een 250GB ssd? WHS2011 kan prima op een 64GB ssd. Is groot genoeg. Mits je je data op hdd's weg zet natuurlijk

[ Voor 52% gewijzigd door mkroes op 29-08-2013 11:43 ]

• nv1980
System Requirements
At least one 160 GB (or larger) hard drive

Vandaar mijn opmerking

• mkroes
Daar is een workaround voor.
Even snel googlen whs on 60GB ssd

[ Voor 106% gewijzigd door mkroes op 29-08-2013 11:55 . Reden: link gewijzigd ]

• FireDrunk
Dat kan je toch Thin provisionen onder Hyper-V? :)

Even niets...

• mkroes
Onder hyper-v kan je gebruik maken van thin provisioning. Maar dan nog zou ik de groote van de vhd(x) wel willen beperken, zeker op en ssd.

Voor een fysieke bak is dit sowieso de oplossing. Is gewoon zonde van een ssd want er word maar 20-25GB gebruikt op de bootpartitie.

• nv1980
Dus dan is een 64GB ssd ruim voldoende als bootpartitie

• FireDrunk
2 schijven geven? 1 x boot en 1 x data voor WHS? Of wil WHS alleen maar 160GB op de boot partitie?

Even niets...

• mkroes
Whs2011 wil standaard niet installeren op een disk kleiner dan 160gb. Volgens mij maakt ie er tijdens de installatie wel 2 partities van.

Met de workaround pak je gewoon een kleine ssd en maakt hij maar 1 partitie voor alles.

• FireDrunk
Ah fijn, ik zie net dat Hyper-V nog niet van SCSI kan booten, dat gaat pas kunnen in 2012 R2 (door middel van UEFI)

Even niets...

• mkroes
Neem aan dat je de VM bedoeld?
Ik gebruik een vhdx via de IDE controller als bootdisk. Dit kan inderdaad niet anders.
Mijn datadisks geef ik raw door. Mijn pool kan ik gewoon weer importeren op een andere machine.

• Tomba
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:33

Tomba

Quis custodiet ipsos custodes?

mkroes schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 15:39:
Neem aan dat je de VM bedoeld?
Ik gebruik een vhdx via de IDE controller als bootdisk. Dit kan inderdaad niet anders.
Mijn datadisks geef ik raw door. Mijn pool kan ik gewoon weer importeren op een andere machine.
Zo doe ik het ook, kleine boot VHDX staat op een snelle SSD, overige disks direct attached.

tomba.tweakblogs.net || Mijn V&A

• FireDrunk
Mja ok, is een optie :) Ik vind het een tikkie vies persoonlijk, maar goed, het zij zo ;)

Als ze het doen vanwege emulatie en shit begrijp ik het wel... Liever goed goed dan compatible 8-)

Even niets...

• HyperBart
nv1980 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 11:26:
Dank voor je input en uitleg, het heeft me stof tot nadenken gegeven en ook wel e.e.a. duidelijk gemaakt waar naar te kijken.

Ik overweeg om Windows Homeserver 2011 te gaan draaien, dan is 250Gb ssd wel noodzakelijk qua omvang. Wat ik ook wel een aardige behuizing vind is de Fractal Design Arc Mini als alternatief voor de Node 304, mede omdat de Arc iets meer ruimte biedt dan de Node. Daarnaast vraag ik me af of 16Gb Ram voor het gebruik wat ik beoog geen overkill is en 1x 8 Gb voorlopig niet voldoende is.

De hdd laat ik even buiten beschouwing omdat ik reeds 4 hdd's in mijn server heb.

Reacties zijn welkom en leerzaam voor mij.
Ik heb altijd van mux begrepen dat Gigabyte en Asus niet bepaalde meest efficiente bordjes waren. Maar onderstaand bordje is zover ik weet het enige bordje compatibel met een G1610 wat toch nog 6 SATA poorten heeft.

pricewatch: Asus P8-H77-I

Maar dan vraag ik me af wat het minst verbruikt: een AsRock B75 Pro3M icm een M1015 kan toch nooit zo zuinig zijn dat die een Asus op zichzelf verslaat.

• nv1980
HyperBart schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:14:
[...]

Ik heb altijd van mux begrepen dat Gigabyte en Asus niet bepaalde meest efficiente bordjes waren. Maar onderstaand bordje is zover ik weet het enige bordje compatibel met een G1610 wat toch nog 6 SATA poorten heeft.

Maar dan vraag ik me af wat het minst verbruikt: een AsRock B75 Pro3M icm een M1015 kan toch nooit zo zuinig zijn dat die een Asus op zichzelf verslaat.

De ASRock B75 Pro3-M heeft er toch 8, of begrijp ik je verkeerd?

• GioStyle
Met het P8H77-I bordje heb ik uit mijn hoofd ongeveer 25 watt gehaald. Quadcore i5, 2 latjes geheugen, 2 ssd's, seasonic S12-II 330W. Echt zuinig is het bord niet. Ik weet nog toen ik mijn Logitech Unifier Receiver inplugde het verbruik zomaar 3 watt steeg. Om die reden had ik het bord retour gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nv1980
De samenstelling waar ik nu aan zit te denken is dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,45€ 35,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,90€ 55,90
1Fractal Design ARC MINI€ 64,29€ 64,29
1Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients€ 40,-€ 40,-
1Corsair CMSO8GX3M1A1333C9€ 56,75€ 56,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 395,88

Kan dit? Zijn er onderdelen waarop jullie zouden afwijken of aanpassen? Ik kan me voorstellen dat dit ook te maken heeft met het gebruik van de server dus vraag gerust door en ik zal proberen een antwoord te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ik mis even wat voor harde schijven je gaat gebruiken?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nv1980
Ik heb in mijn huidige homeserver 4 hdd's die hierin gaan,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Zoals ik al vroeg, "Wat voor"? Als je namelijk 4 oude 7200RPM schijven gebruikt, kan je beter nieuwe schijven gebruiken vanwege stroomkosten.

Dus nogmaals: Wat voor schijven?

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nv1980
Ok, excuus. Heb even zitten zoeken en het zijn deze schijven die erin zitten:

#ProductPrijsSubtotaal
1Hitachi Deskstar 7K1000.C, 1TB€ 57,98€ 57,98
2Western Digital Green WD10EADS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 81,90€ 81,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 139,88

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Ok prima, de Deskstar is niet zo zuinig volgens mij, maar de rest is prima. Wel even opletten met headparking misschien.

Is het niet beter om gewoon 1 schijf van 4TB te kopen? Dat scheelt je al snel 20W verbruik, en dus (bij 24/7 gebruik van je server) 40,- per jaar. Na 3 jaar heb je dus al bijna je 4TB schijf terugverdiend.

Enige nadeel is dat je dan geen RAID hebt.

Even niets...

Pagina: 1 ... 15 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.