Daar heb ik wel over zitten denken. Ik maak nu wel gebruik van RAID op kritische data die ik op de server heb staan dus een mutli hdd setup is wel wenselijk. Daarnaast probeer ik de kosten van vervanging te beperken zonder mezelf in de vingers te snijden als ik later nog uitbreidingen of aanpassingen zou willen doen.
Kritische data moet je niet alleen op RAID zetten. RAID is absoluut geen backup.
Je kan ook voor 2 keer 3TB gaan in RAID1, 3TB schijven zijn momenteel het goedkoopst qua €/GB, alleen als je stroom meerekent zijn ze iets duurder. Dan ben je zowel voorzien van RAID, als voorzien van een zuinigere setup dan wat je nu hebt.
Investering is inderdaad iets groter, maar je kan misschien je oude schijven voor een goede prijs kwijtraken, dat scheelt in de kosten.
Je kan ook voor 2 keer 3TB gaan in RAID1, 3TB schijven zijn momenteel het goedkoopst qua €/GB, alleen als je stroom meerekent zijn ze iets duurder. Dan ben je zowel voorzien van RAID, als voorzien van een zuinigere setup dan wat je nu hebt.
Investering is inderdaad iets groter, maar je kan misschien je oude schijven voor een goede prijs kwijtraken, dat scheelt in de kosten.
Even niets...
Dat is een idee, om de bestaande schijven te slijten.
Van kritische data heb ik ook extern back-ups, dat vertrouw ik niet alleen toe aan de server ;-)
Voor de schijven kan aanpassing dus nog wenselijk zijn, de rest van de samenstelling geen opmerkingen bij?
Van kritische data heb ik ook extern back-ups, dat vertrouw ik niet alleen toe aan de server ;-)
Voor de schijven kan aanpassing dus nog wenselijk zijn, de rest van de samenstelling geen opmerkingen bij?
Prima setje, inderdaad niets mis mee. Maar vergeet 1 ding niet:
Ik gebruik een aparte disk om m'n downloads op weg te zetten en zet deze later handmatig weg.
Dit blijf je houden zolang je de films blijft afspelen vanaf de zelfde hdd als waar je ze ook op repareert/uitpakt.nv1980 schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 16:41:
De setup die ik heb functioneert maar daar houdt het mee op. Ik kijk dus naar een goede vervanging. Eén groot bezwaar van de Acer is dat wanneer er gedownload wordt of gevalideerd/gerepareerd dat het afspelen van films enorm hapert.
Ik gebruik een aparte disk om m'n downloads op weg te zetten en zet deze later handmatig weg.
De inrichting van de server was ik nog niet direct mee bezig geweest maar je maakt een opmerking die later zeker aan de orde zou komen. Ik zet nu ook na repareren de mappen over naar de media map, dus dat is niet zo'n probleem. Enige waar ik met WHS 2003 tegenaan loop is dat alle dataschijven in 1 pool terecht komen en ik dus geen onderscheid heb kunnen maken tussen reparatie schijf en afspeelschijf. Nu heeft WHS 2011 deze feature niet die WHS 2003 wel heeft en denk ik dit beter te kunnen sturen.
Zeker weten, the mentioning is very much appreciated
Die past niet in die kleine ITX kast, maar je wou toch een grotere Fractal dus dan boeit het niet meer. Was ik even vergetennv1980 schreef op donderdag 29 augustus 2013 @ 22:20:
[...]
De ASRock B75 Pro3-M heeft er toch 8, of begrijp ik je verkeerd?
Ben je niet beter af met gewoon een Windows 2012 installatie?
Ok, helder.
Ik heb naar Windows 2012 gekeken en vond deze behoorlijk aan de prijs in vergelijking met WS2011. Daarnaast vind ik de auto back-up functionaliteit in WHS erg prettig.
Ik ben wel benieuwd waarom jij toch voor 2012 zou kiezen.
Ik heb naar Windows 2012 gekeken en vond deze behoorlijk aan de prijs in vergelijking met WS2011. Daarnaast vind ik de auto back-up functionaliteit in WHS erg prettig.
Even 2 puntjes die ik zo weet op te noemen:nv1980 schreef op vrijdag 30 augustus 2013 @ 14:33:
Ok, helder.
- WHS2011 kan geen backups groter dan 2tb maken
- WHS2011 kan geen gpt partities backuppen
Zijn beide toch wel een heikel punt, zeker vanwege de schijfgrootte tegenwoordig.
[ Voor 7% gewijzigd door mkroes op 30-08-2013 15:44 ]
Dit lijkt me een erg leuke build voor een zuinig en volledig stil workstationJag schreef op woensdag 28 augustus 2013 @ 23:22:
[...]
Nou als iemand een voeding zoekt voor de Gigabyte GA-B75TN, die voldoet aan de thin itx standaard waarin ook de DC plug afmetingen in zijn vastgelegd. Heb net als JvS uiteindelijk deze set besteld:
# Product Prijs Subtotaal 1 Intel Core i3 3220 Boxed € 101,80 € 101,80 1 Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0) € 79,44 € 79,44 1 Akasa Akasa Euler Fanless Case incl. 120W Power Adapter € 88,40 € 88,40 1 Corsair Value Select CMSO4GX3M1A1600C11 € 29,79 € 29,79 1 Samsung 840 EVO 120GB € 85,49 € 85,49 Bekijk collectie
Importeer productenTotaal € 384,92
Voeding efficientie werd op 87% geraamd in een review en de case is fanless. Leek me wel een aardige optie. Nou hopen dat alles past.
Wel had ik op basis van CiPHER's blog voor een Crucial M500 gekozen, maar dat is wellicht persoonlijke voorkeur.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en het idle verbruik! In de review van SPCR van de Akasa behuizing kwamen ze op 16,5watt idle met een Intel DQ77KB, hopelijk valt dit te evenaren.
Grappig, ik heb het systeem met een mSATA crucial m500 besteld (en gecanceld, ik wil spdif uit, perse). Wat is 'Ciphers blog' precies?
Reden om voor mSATA te gaan is dat ik misschien opslag met een 2TB 2,5" schijfje in dezelfde behuizing wil kunnen doen.
Reden om voor mSATA te gaan is dat ik misschien opslag met een 2TB 2,5" schijfje in dezelfde behuizing wil kunnen doen.
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Dat is de blog van ChipherJvS schreef op zondag 01 september 2013 @ 10:11:
Wat is 'Ciphers blog' precies?
CiPHER's Storageblog: SSD best buy guide
Any intelligent fool can make things bigger, more complex, and more violent. It takes a touch of genius -- and a lot of courage -- to move in the opposite direction.
Heeft iemand nog interesse om mijn oude zuinige server over te nemen?
Dat is een iets oudere build van een i3 2100, DQ67OWB3, dual intel nic enz.
Zie mijn add
Dat is een iets oudere build van een i3 2100, DQ67OWB3, dual intel nic enz.
Zie mijn add
Be nice, You Assholes :)
Inmiddels staan de eerste Haswell Pentium G3xxx modellen op de Intel site.
Vanaf $64, alleen 2C/2T.
Nog geen Haswell Celerons te bekennen.
Vanaf $64, alleen 2C/2T.
Gaat de goede kant op, nu nog een G1710 ofzo
Even niets...
Ik ben in een discussie met een Amerikaanse kennis van me en ik ben benieuwd naar jullie mening. Jullie advies voor de Intel Celeron G1610 voor mijn server klinkt als een goede keuze, maar hij heeft het over onderpresterende cpu's van het type celeron en zou een Intel Pentium G2020 als vervangende cpu kiezen.
Wat is jullie mening hierover?
Status: Launched ... das vreemd. Vorige week met de aankondiging van nieuwe procs stonden deze er niet tussen. Ben benieuwd naar de prijzen want ik ben juist op zoek naar vervanging voor mn fileserver (Socket 775 platform, E8400). Die G3220 staat al een tijdje op mn verlanglijstje maar heb hem nog nergens kunnen vinden bij een webshop. Misschien komt er dan nu eindelijk wat verandering inTheByteBoy schreef op maandag 02 september 2013 @ 13:11:
Inmiddels staan de eerste Haswell Pentium G3xxx modellen op de Intel site.
Vanaf $64, alleen 2C/2T.
Edit:
Toch een aantal shops gevonden die hem in de product list hebben staan:
http://www.informatique.n...220-3-0ghz-3mb-s1150.html
http://afuture.nl/productview.php?productID=1052815
https://maxict.nl/product...3-00ghz-3mb-cache-lga1150
Allemaal zo tussen de 61 en 66 euro voor de G3220. Zodra het ding een beetje leverbaar word (1-2 weken?) ga ik een setje bestellen met een B85 bordje
Iemand een tip voor een zuinig B85 bordje met 4 geheugen slots en 6 SATA poorten? En liefst 2x PCIe 16x slots (hoeft niet electrisch 16x).
[ Voor 35% gewijzigd door redfoxert op 03-09-2013 09:33 ]
Tja, bekijk de benchmarks en bepaal het zelf. Celerons, pentiums, i3's, i5's... het is allemaal marketing, je hebt er geen bal aan zonder zelf naar de specs en benchmarks te kijken.nv1980 schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 09:17:
Ik ben in een discussie met een Amerikaanse kennis van me en ik ben benieuwd naar jullie mening. Jullie advies voor de Intel Celeron G1610 voor mijn server klinkt als een goede keuze, maar hij heeft het over onderpresterende cpu's van het type celeron en zou een Intel Pentium G2020 als vervangende cpu kiezen.
Het idee om één 12v-voedingsblok te gebruiken voor alle apparaten is best interessant, ik moet thuis eens kijken of huidige blok wat ik gebruik voor het servertje ook nog het modem en de router van electriciteit zou kunnen voorzien, wordt denk ik wel wat krap,en ik moet dan ergens een geschikt kabeltje opduikdelen/maken.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe server-atoms, hoop dat die binnenkort verschijnen.
Ik ben benieuwd naar de nieuwe server-atoms, hoop dat die binnenkort verschijnen.
Heb hem inmiddels in elkaar zitten. Helaas is de sata power connector gesneuveld van de kabel die werd meegeleverd met de Akasa case. De SSD kan er maar op 1 manier in, dus had per se die kabel nodig. Uiteindelijk gelukt om te lijmensloth schreef op zaterdag 31 augustus 2013 @ 23:19:
[...]
Dit lijkt me een erg leuke build voor een zuinig en volledig stil workstation
Wel had ik op basis van CiPHER's blog voor een Crucial M500 gekozen, maar dat is wellicht persoonlijke voorkeur.
Ik ben benieuwd naar je ervaringen en het idle verbruik! In de review van SPCR van de Akasa behuizing kwamen ze op 16,5watt idle met een Intel DQ77KB, hopelijk valt dit te evenaren.

Mooie case wel! Heel zwaar eigenlijk voor de grootte (2,2kg).
Helaas nog wel een probleem met het systeem. Het wil alleen maar booten als er max 1 usb device aanhangt. Maakt niet uit wat, maar 2 devices blijft ie hangen op het splashscreen met Gigabyte. Iemand een idee?
Misschien trekken ze te veel stroom? Zet er eens een hub met eigen voeding tussen?
(Just thinking out loud here
)
(Just thinking out loud here
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Een toetsenbord en muis willen niet eens samen. Een bus powered schijf wel in zijn eentje. Vaag he?Raven schreef op dinsdag 03 september 2013 @ 21:37:
Misschien trekken ze te veel stroom? Zet er eens een hub met eigen voeding tussen?
(Just thinking out loud here)
Dan is het geen stroomlimietoverschrijding. Hoeveel verschillende combinaties van USB-hardware heb je geprobeerd? Misschien is het 1 specifiek apparaat dat dwarsligt.
Maar uhm, kun je dat splashscreen uitzetten? Als het goed is moet dat wel kunnen, dan kun je zien waar ie precies hangt.
Maar uhm, kun je dat splashscreen uitzetten? Als het goed is moet dat wel kunnen, dan kun je zien waar ie precies hangt.
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
De eerste i3 4330's zijn leverbaar, lijken me ook fijne procs voor een zuinige server, wel aan de prijzige kant. In het artikel op de frontpage stond 54W tdp, maar in Intel's ARK hebben ze het over 65w. Niet dat de TDP zo boeiend is.
Zo'n i3 heeft ondersteuning voor HT en VT-x, dus dat is ook mooi. Ik denk dat ik hier maar eens een build van ga maken te vervanging van mijn Synology DS412+. Laatst een i5 systeem in elkaar gezet, die idlede op ongeveer 45 watt.
Zo'n i3 heeft ondersteuning voor HT en VT-x, dus dat is ook mooi. Ik denk dat ik hier maar eens een build van ga maken te vervanging van mijn Synology DS412+. Laatst een i5 systeem in elkaar gezet, die idlede op ongeveer 45 watt.
[ Voor 8% gewijzigd door storeman op 04-09-2013 15:11 ]
"Chaos kan niet uit de hand lopen"
Korte vraag, ik ben een systeempje aan het samenstellen voor 24/7 gebruik (server/htpc). Nou heb ik nog een picopsu-actige voeding liggen uit een Procase Noah kastje (powerbrick 12v 80W), met een dc-dc bordje. Heeft iemand ervaringen met deze voeding?

Zo niet; een picopsu is een alternatief (ik dacht zelf aan een 80w en dan zelf ff p4 stekkertje regelen, of een 90w exemplaar). Zou voldoende moeten zijn voor een h67 mitx bordje, 1x 3TB wd red schijf, en 1x crucial m4, icm een celeron g530. Ik zie alleen dat vrijwel alle picopsu's een 20pins atx formaat hebben, ipv 24 pins. Laat ik die 4 pinnen van de atx aansluiting gewoon leeg dan? (niet de p4 stekker, uiteraard)

Zo niet; een picopsu is een alternatief (ik dacht zelf aan een 80w en dan zelf ff p4 stekkertje regelen, of een 90w exemplaar). Zou voldoende moeten zijn voor een h67 mitx bordje, 1x 3TB wd red schijf, en 1x crucial m4, icm een celeron g530. Ik zie alleen dat vrijwel alle picopsu's een 20pins atx formaat hebben, ipv 24 pins. Laat ik die 4 pinnen van de atx aansluiting gewoon leeg dan? (niet de p4 stekker, uiteraard)
[ Voor 12% gewijzigd door EraZor op 04-09-2013 18:12 ]
Beetje afhankelijk van wat je gaat draaien natuurlijk, maar Intel heeft ook de Pentium G3220, G3430 en G3420 aangekondigd. Nog wat goedkoper dan die i3's en waarschijnlijk krachtig genoeg.storeman schreef op woensdag 04 september 2013 @ 14:04:
De eerste i3 4330's zijn leverbaar, lijken me ook fijne procs voor een zuinige server, wel aan de prijzige kant. In het artikel op de frontpage stond 54W tdp, maar in Intel's ARK hebben ze het over 65w. Niet dat de TDP zo boeiend is.
Die 4 pinnen van de atx stekker kun je inderdaad gewoon leeg laten, als ik het goed heb wordt daar normaal gesproken het pci-e slot mee gevoed. Verder denk ik dat 80 W wel genoeg is voor de opstelling zoals jij die in gedachten hebt, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.EraZor schreef op woensdag 04 september 2013 @ 16:13:
Korte vraag, ik ben een systeempje aan het samenstellen voor 24/7 gebruik (server/htpc). Nou heb ik nog een picopsu-actige voeding liggen uit een Procase Noah kastje (powerbrick 12v 80W), met een dc-dc bordje. Heeft iemand ervaringen met deze voeding?
[afbeelding]
Ik vraag me af hoe de prestaties van de [url]Atom C2530[/url] zullen zijn (en prijs/beschikbaarheid van bordjes ermee). Eventueel kan ik ook als ik transcodingwensen terugbreng mijn server op twee BeagleBone Blacks laten draaien denk ik, dat moet op zich ook redelijk zuinig kunnen zijn met een 2.5" schijf.
Mijn bordje (Intel DH61DLB3) start toch niet op zonder die P4 stekker :-/webbier schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:13:
[...]
Die 4 pinnen van de atx stekker kun je inderdaad gewoon leeg laten, als ik het goed heb wordt daar normaal gesproken het pci-e slot mee gevoed. Verder denk ik dat 80 W wel genoeg is voor de opstelling zoals jij die in gedachten hebt, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
Hij heeft het over de extra 4 pinnen in de 20 pins ATX stekker, niet je P4 stekker. Zonder je P4 stekker start je CPU niet.
Even niets...
Oops my bad! Niet goed gekeken sorryFireDrunk schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:50:
Hij heeft het over de extra 4 pinnen in de 20 pins ATX stekker, niet je P4 stekker. Zonder je P4 stekker start je CPU niet.
Ik zou een zuinige setup willen maken op basis van Haswell CPUs, en dan bijvoorbeeld de i3-4130 inbouwen, want die ondersteund ECC.
De vraag is nu, waar haal je een moederbord vandaan dat ECC ondersteund, de GPU ingebouwd in de CPU, audio, en ook nog zuining & zonder fans loopt?
Ik heb tot nu toe alleen dit moederbord kunnen vinden:
http://www.supermicro.nl/...oard/Xeon/C220/X10SAE.cfm
Iemand enig idee wat het idle verbruik van zo'n bord gaat zijn? Er zit geen IPMI op dus dat scheelt, maar wel extra SATA en USB poorten...
Of weet iemand nog andere 1150 moederborden die ECC, GPU en audio ondersteunen?
De vraag is nu, waar haal je een moederbord vandaan dat ECC ondersteund, de GPU ingebouwd in de CPU, audio, en ook nog zuining & zonder fans loopt?
Ik heb tot nu toe alleen dit moederbord kunnen vinden:
http://www.supermicro.nl/...oard/Xeon/C220/X10SAE.cfm
Iemand enig idee wat het idle verbruik van zo'n bord gaat zijn? Er zit geen IPMI op dus dat scheelt, maar wel extra SATA en USB poorten...
Of weet iemand nog andere 1150 moederborden die ECC, GPU en audio ondersteunen?
OK dank heren! Ik ga 't met de 80W ff proberen.webbier schreef op donderdag 05 september 2013 @ 09:13:
[...]
Die 4 pinnen van de atx stekker kun je inderdaad gewoon leeg laten, als ik het goed heb wordt daar normaal gesproken het pci-e slot mee gevoed. Verder denk ik dat 80 W wel genoeg is voor de opstelling zoals jij die in gedachten hebt, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
Om mijn inmiddels toch wel bejaarde Intel SS4200 Storage server te vervangen ben ik van plan om een server te bouwen Chenbro SR30169 kast. Nu wil het geval dat die dus 6 SATA devices (4x 3,5" swappable en 2x2,5" ingebouwd) aankan. Ik ben dus op zoek naar een Mini-ITX bordje met socket 1155 of 1150 die over 6 SATA poorten beschikt. Helaas werkt die t.net pricewatch niet mee (geen mogelijkheid volgens mij om aantal SATA Poorten te selecteren...), dus ik hoop dat hier iemand mij op weg kan helpen
[ Voor 13% gewijzigd door Tomba op 05-09-2013 14:41 ]
Als je in het pull-down menu bij "inhoud kolom" kiest voor "HD bus (int)" krijg je in de lijst met moederborden direct te zien hoeveel SATA poorten er aanwezig zijn.
www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me
Ik heb zojuist deze besteld, morgen mijn build maken, resultaten post ik hier:Tomba schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:40:
Om mijn inmiddels toch wel bejaarde Intel SS4200 Storage server te vervangen ben ik van plan om een server te bouwen Chenbro SR30169 kast. Nu wil het geval dat die dus 6 SATA devices (4x 3,5" swappable en 2x2,5" ingebouwd) aankan. Ik ben dus op zoek naar een Mini-ITX bordje met socket 1155 of 1150 die over 6 SATA poorten beschikt. Helaas werkt die t.net pricewatch niet mee (geen mogelijkheid volgens mij om aantal SATA Poorten te selecteren...), dus ik hoop dat hier iemand mij op weg kan helpen
pricewatch: Asus H87I-PLUS
Weer wat geleerd! BedanktDuDePrOdUcTiOnS schreef op donderdag 05 september 2013 @ 14:59:
Als je in het pull-down menu bij "inhoud kolom" kiest voor "HD bus (int)" krijg je in de lijst met moederborden direct te zien hoeveel SATA poorten er aanwezig zijn.
Wat zijn de verdere specs van je build?storeman schreef op donderdag 05 september 2013 @ 15:02:
[...]
Ik heb zojuist deze besteld, morgen mijn build maken, resultaten post ik hier:
pricewatch: Asus H87I-PLUS
i3 4330
Asus H87I-PLUS
Seasonic G360
Fractal Design 304
Ik haal mem uit m'n htpc, evenals de SSD. De disk uit m'n syno komen er ook in (2x 1TB + 1x 3TB)
Asus H87I-PLUS
Seasonic G360
Fractal Design 304
Ik haal mem uit m'n htpc, evenals de SSD. De disk uit m'n syno komen er ook in (2x 1TB + 1x 3TB)
Cool, ziet er niet slecht uitstoreman schreef op donderdag 05 september 2013 @ 15:46:
i3 4330
Asus H87I-PLUS
Seasonic G360
Fractal Design 304
Ik ook! Ik ben m'n DS412+ een beetje zat die continue 40 watt uit het stopcontact staat te trekken. Bovendien kan de DS de snelheid van mijn glasvezel niet meer bijhouden voor nieuwsgroepen, ik betaal niet voor niets voor die snelheid
.
Ach das niksstoreman schreef op donderdag 05 september 2013 @ 16:23:
Ik ook! Ik ben m'n DS412+ een beetje zat die continue 40 watt uit het stopcontact staat te trekken. Bovendien kan de DS de snelheid van mijn glasvezel niet meer bijhouden voor nieuwsgroepen, ik betaal niet voor niets voor die snelheid.
Maar goed, dit is het zuinige server topic. Nu is zuinigheid natuurlijk relatief, maar dan nog...
Zo is het.
Voor een Atom, die een TDP van 10W heeft (en dus ook bijbehorende rekenkracht), vind ik de rest van het energieverbruik nogal riant. Ik vraag me sterk af waar dat in zit, lijkt me nergens voor nodig. Zeker niet als ik zie dat een systeem in de TS, met een celeron en echte voeding rond de 14W zit. Ik zou zeggen dat zo'n Atom wel beter zou moeten kunnen. Ik had 20-25W met 3 schijven acceptabel gevonden, ik vind 40W met 3 schijven gewoon te veel.
Voor een Atom, die een TDP van 10W heeft (en dus ook bijbehorende rekenkracht), vind ik de rest van het energieverbruik nogal riant. Ik vraag me sterk af waar dat in zit, lijkt me nergens voor nodig. Zeker niet als ik zie dat een systeem in de TS, met een celeron en echte voeding rond de 14W zit. Ik zou zeggen dat zo'n Atom wel beter zou moeten kunnen. Ik had 20-25W met 3 schijven acceptabel gevonden, ik vind 40W met 3 schijven gewoon te veel.
I should RTFM before posting
..sorry my bad

[ Voor 113% gewijzigd door ShockWave op 06-09-2013 12:23 ]
Systeem net in elkaar geschroefd:
Intel i3 4330
Asus H87I-Plus
8 GB Corsair Vengeance (2x 4GB)
Fractal Node 304 met 3 fans op low via de controller
Plextor 128GB ssd
Seasonic G360 voeding
Idled op windows desktop rond de 20 Watt. Nog weinig tot niets getweaked in het bios. Ik zal dit eens gaan doen met de blog van MUX ernaast. Hopelijk kan er nog watt af, maar gezien de Seasonic op lage vermogens al ongeveer 9 watt verstookt, zal er niet heel veel minder te halen zijn.
Al met al denk ik dat dit een mooie vooruitgang is, kan ik nog eens een VM op draaien.
Intel i3 4330
Asus H87I-Plus
8 GB Corsair Vengeance (2x 4GB)
Fractal Node 304 met 3 fans op low via de controller
Plextor 128GB ssd
Seasonic G360 voeding
Idled op windows desktop rond de 20 Watt. Nog weinig tot niets getweaked in het bios. Ik zal dit eens gaan doen met de blog van MUX ernaast. Hopelijk kan er nog watt af, maar gezien de Seasonic op lage vermogens al ongeveer 9 watt verstookt, zal er niet heel veel minder te halen zijn.
Al met al denk ik dat dit een mooie vooruitgang is, kan ik nog eens een VM op draaien.
Met andere woorden het bordje is zoals verwacht van Asus niet extreem zuinig.
20W zonder een PicoPSU vind ik zo slecht nog niet hoor...
Even niets...
De vraag is natuurlijk nog wel waarmee het gemeten is. Maar stel dat het met een Energy Logger 4000 is gedaan, vind ik het in verhouding vrij hoog. Ik heb met een soortgelijk setup (DH77DF plus i5 3570K) al 15W gehaald.
Plus de CPU-koeler heeft nog 2 Noctua fans van 92mm. Videokaart trekt ongeveer 15 watt.GioStyle schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 10:22:
Ter vergelijking:
- Fractal Design Node 304
- Intel Core i5 3570K
- Intel DH77DF
- Crucial mSATA 128GB
- Corsair LP Vengeance 2x 4GB
- Noctua 92mm fan @ 7v (2x)
- Noctua 140mm @ 7v
- MSI GTX 660Ti
- Seasonic G360
Netwerkkabel aangesloten, plus HDMI videokaart -> tv. Idle: 31,2 watt.
Zonder videokaart kom ik uit op 1x,x watt.
Gemeten met een of ander aldi dingetje. PF zit op iets van .6.
Ik wist al dat asus niet de zuinigste van de klas is, maar ja, het enige mITX bordje met 6x sata. Dus helaas erg weinig keuze.
Ik wist al dat asus niet de zuinigste van de klas is, maar ja, het enige mITX bordje met 6x sata. Dus helaas erg weinig keuze.
Er zijn nog wel meer mITX-bordjes met 115x met 6x sata volgens heise's preisvergleich
Met 1150? hmm, ik ben ze in ieder geval niet tegengekomen, to bad
.
ASRock Z87E-ITX (ook niet zuinig zou ik denken)
[ Voor 51% gewijzigd door begintmeta op 06-09-2013 17:45 ]
hier komt dat bordje net wat beter uit de test, scheelt 1,2 watt, en volgens de pricewatch 50 euro.
Zijn er brackets die je in je kast kan zetten waardoor je een paar 12V aansluitingen hebt? Lijkt me handig om de router ook gewoon op de voeding te laten draaien.
Zijn er brackets die je in je kast kan zetten waardoor je een paar 12V aansluitingen hebt? Lijkt me handig om de router ook gewoon op de voeding te laten draaien.
[ Voor 24% gewijzigd door storeman op 06-09-2013 18:40 ]
Hardware.info en stroom metingen gaan niet samen. Negeren die handel...
Even niets...
Ok, dat wist ik niet. Maar kun je niet stellen dat het relatief wel klopt? Als je altijd dezelfde apparatuur gebruikt, heb je toch altijd dezelfde afwijking?
Verwijderd
Als de temperatuur, duur van de meting, power factor, voltage en stand van de maan gelijk zijn, ja. In de praktijk: nee.
Edit: of eigenlijk niet. Dan heb je nog steeds te maken met de precisie van de meetapparatuur doe hopelijk deskundig wordt gebruikt.
Edit: of eigenlijk niet. Dan heb je nog steeds te maken met de precisie van de meetapparatuur doe hopelijk deskundig wordt gebruikt.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 06-09-2013 21:02 ]
Het probleem met hardware.info is niet zozeer dat ze geen goede meetapparatuur hebben (meestal gebruiken ze leenapparatuur van Chroma - min of meer de industriestandaard) maar dat ze geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn, en dat ook meermalen is doorgeschemerd in hun geschreven teksten en testresultaten. Het lijkt er bijna op dat ze gewoon iets aan de meetapparatuur hangen, vijf seconden aanzetten, de meetwaarde op het scherm noteren en op naar de volgende. Dat is geen meten.
@Mux, welk Haswell moederbordje zou je dan op dit moment aanraden voor een lowpower server? Gecombineerd met een G3220 processor.
Voorwaarden:
Voorwaarden:
- PCIe x16 slot waarin mn IBM M1015 past en werkt (hoeft niet electrisch x8 te zijn, snelheid gebruik ik toch - niet)
- mATX of groter (vanwege de kast waar het in moet)
- 6x SATA2 of sneller (niet lastig met mATX of groter lijkt me)
[ Voor 63% gewijzigd door redfoxert op 07-09-2013 13:32 ]
Ik heb eerlijk gezegd nog helemaal nul eigen ervaring met haswell afgezien van één moederbord, maar die komt pas over een paar maanden op de markt
en daar gaat momenteel al m'n vrije tijd in zitten.
Wat ik in ieder geval kan zeggen is: het heeft niet zo veel zin vanuit het oogpunt van verbruik om de stap van ivy bridge naar haswell te maken op de desktop. Alles wat nieuw is, is op mobile gericht. Desktop-spul is niet of niet noemenswaardig zuiniger dan Ivy Bridge. En omdat IVB voorlopig ook nog goedkoper is dan Haswell zou ik eigenlijk zeggen: koop een Ivy Bridge-systeem.
Wat ik in ieder geval kan zeggen is: het heeft niet zo veel zin vanuit het oogpunt van verbruik om de stap van ivy bridge naar haswell te maken op de desktop. Alles wat nieuw is, is op mobile gericht. Desktop-spul is niet of niet noemenswaardig zuiniger dan Ivy Bridge. En omdat IVB voorlopig ook nog goedkoper is dan Haswell zou ik eigenlijk zeggen: koop een Ivy Bridge-systeem.
Wat denk je van (nog niet beschikbare (en misschien ook wel nooit komende)) borden met C2530 etc? Of is dat uiteindelijk allemaal gerommel in de marge/niet zinvol spul? Ik vind het lastig in te schatten wat gunstiger is (zal natuurlijk ook verschillen, mijn huidige VIA C7 zit meestal tussen de 10 en 30% belasting over 5 minuten, maar soms ook minutenlang tegen de 100%) , een zuinige server (zuinig max&zuinig idle) CPU met wat lagere prestaties of een krachtigere server met evt wat hogere idle (en zeker maximale) verbruikswaarden. Is natuurlijk wel te schatten ...
DO tell...!mux schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 13:58:
....afgezien van één moederbord, maar die komt pas over een paar maanden op de markten daar gaat momenteel al m'n vrije tijd in zitten.
Historisch gezien zijn dat borden met vooral interessante featuresets geweest (Kontron spul met PC/104, duizend seriële poorten, embedded spul, vage features die je alleen in industriële settings nodig hebt) maar met een structureel teleurstellend hoog verbruik. Ik zit hier om die redenen niet echt zo in, weet ook niet of er veel verbruiks-enthousiastelingen zullen zijn die daarmee gaan spelen.begintmeta schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 14:07:
Wat denk je van (nog niet beschikbare (en misschien ook wel nooit komende)) borden met C2530 etc? Of is dat uiteindelijk allemaal gerommel in de marge/niet zinvol spul? Ik vind het lastig in te schatten wat gunstiger is (zal natuurlijk ook verschillen, mijn huidige VIA C7 zit meestal tussen de 10 en 30% belasting over 5 minuten, maar soms ook minutenlang tegen de 100%) , een zuinige server (zuinig max&zuinig idle) CPU met wat lagere prestaties of een krachtigere server met evt wat hogere idle (en zeker maximale) verbruikswaarden. Is natuurlijk wel te schatten ...
De kracht van dit topic zit hem er toch wel een beetje in dat je tegenwoordig zowat de allergoedkoopste commodity moederborden met de allergoedkoopste processor en andere peripherals uitrust, en dan alsnog de zuinigste oplossing krijgt met de laagst mogelijke TCO. Win-win op alle fronten.
@Kek: vanzelfsprekend mag ik daarover niks vertellen
In dat geval bestel ik gewoon een bordje dat het dichtst bij mijn wensen komt. Aangezien mijn huidige fileserver een S775 systeem is (E8400 met een Asus G45 chipset bordje) verwacht ik toch redelijk wat winst qua energieverbruik te halen.
IB based oplossing scheelt 15-20 euro met een Haswell setup, mijn inziens niet de moeite waard van het bouwen op een verouderde socket.
Ik zal het verschil tussen oud en nieuw tzt hier wel posten
IB based oplossing scheelt 15-20 euro met een Haswell setup, mijn inziens niet de moeite waard van het bouwen op een verouderde socket.
Ik zal het verschil tussen oud en nieuw tzt hier wel posten
Jammer dat die intel thin mini-itx bordjes beide niet meer leverbaar zijn
. Hopelijk komt er snel een 1150 moederbord uit of worden ze weer leverbaar. Ik wil het als mini HTPC gebruiken met een Akasa Euler en ik wil perse spdif uit hebben. Te gebruiken in combinatie met een i3 3225 of een Haswell (i3 4130 / 4330).
4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp
Zat net te zoeken naar een plankje met de C2750: http://www.supermicro.com.../Atom/X10/A1SAi-2750F.cfmbegintmeta schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 14:07:
Coming Soon
Key Features
1. Intel® Atom processor C2750, SoC, FCBGA 1283, 20W 8-Core
2. Up to 32GB DDR3 1600MHz ECC SO-DIMM in 4 DIMM sockets
3. Quad LAN with Marvell® Alaska® 88E1543
4. 2x SATA3 and 4x SATA2 ports
5. 1x PCI-E 2.0 x8 slot
6. 4x USB 3.0 (2 rear, 1 via header, 1 Type A), 2x USB 2.0 ports (rear)
7. 1x SATA DOM power connector, 2x fast UART 16550 serial (1 rear, 1 header), TPM 1.2 onboard Header
8. Operating Temperature: 0°C - 60°C

Oscar Wilde
Dat is wel een tof bordje zeg!
Even niets...
Maar niet geschikt voor ESXi mocht iemand daar aan denken (zoals ik), dat type NIC en ESXi levert niks op dus denk dat die niet ondersteund is. Anders Windows of Linux + VMWare Workstation erop en op afstand beheren
[ Voor 20% gewijzigd door Raven op 08-09-2013 15:29 ]
Oscar Wilde
Nooit gedacht dat ik ooit een ITX bord zou zien met 4 geheugensloten erop.
Maar wat ga je er mee doen?
Zoals Raven zegt, het bord is wellicht niet ESXi compatible, dus die mogelijkheid valt al af.
Een DIY nas dan? Klein, 6x sata, tot 32GB geheugen door die 4 geheugensloten. Alleen zit je met een octacore op 2,4 GHz als CPU. In een thuissituatie heb je daar niet echt veel aan lijkt me. Een snelle dualcore is in zo'n situatie wenselijker.
Komt er nog bij dat ik dit bord snel al over de 300 euro zie gaan (o.a. door de quad core NIC waar je niet zoveel aan hebt) dus ook prijstechnisch gezien minder interessant, lijkt me.
Zoals Raven zegt, het bord is wellicht niet ESXi compatible, dus die mogelijkheid valt al af.
Een DIY nas dan? Klein, 6x sata, tot 32GB geheugen door die 4 geheugensloten. Alleen zit je met een octacore op 2,4 GHz als CPU. In een thuissituatie heb je daar niet echt veel aan lijkt me. Een snelle dualcore is in zo'n situatie wenselijker.
Komt er nog bij dat ik dit bord snel al over de 300 euro zie gaan (o.a. door de quad core NIC waar je niet zoveel aan hebt) dus ook prijstechnisch gezien minder interessant, lijkt me.
[ Voor 3% gewijzigd door sloth op 08-09-2013 16:58 ]
Nou, ik heb (samen met nog iemand) al een tijdje zitten zoeken naar een zuinige oplossing met meer dan 4 CPU cores om VM's op te kunnen draaien en dit kan volgens mij een goede oplossing zijn. Jammer genoeg geen passthrough, maar dat hoeft geen probleem te zijn.
Oscar Wilde
ESX 5.5 is al aangekondigd en zal binnen een maand beschikbaar zijn. Wellicht dat daar wel de drivers al in zitten?
Heb wat zitten lezen en ESXi ondersteund helemaal géén Marvell nic's. Al schijnt er wel een driver te zijn maar daar staat die niet tussen http://www.vm-help.com/esx41/sky2_driver.php
Oscar Wilde
Nou, laten we eerlijk zijn ESXi is niet de enige deftige bare-metal hypervisor...
Hyper-V R3 komt anno 2013 zeker op een aantal punten even goed uit de bus als ESXi. Dat is zeker een waardig alternatief en vaak is de hardware-support iets minder kieskeurig.
Enige ruk vind ik nog altijd voor thuis omgevingen dat je geen memory overprovisioning kan doen.
Hyper-V R3 komt anno 2013 zeker op een aantal punten even goed uit de bus als ESXi. Dat is zeker een waardig alternatief en vaak is de hardware-support iets minder kieskeurig.
Enige ruk vind ik nog altijd voor thuis omgevingen dat je geen memory overprovisioning kan doen.
[ Voor 16% gewijzigd door HyperBart op 08-09-2013 19:02 ]
Maar dan moet je wel een compleet Windows (Server?) OS draaien toch?
* Raven kent alleen VMware producten en ESXi is gratis
* Raven kent alleen VMware producten en ESXi is gratis
[ Voor 17% gewijzigd door Raven op 08-09-2013 20:18 ]
Oscar Wilde
Nou, het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Met ESXi draai je de hypervisor en bovenop die hypervisor draai je een soortement management console/OS. Bij Hyper-V is Hyper-V je hypervisor en draait in het management gedeelte (=parent partition heet dat daar) Windows.
Het is vergelijkbaar, bij beide HV's als het mgmt OS crasht, crasht je HV ook...
En ja, dat is een vaak gehoord argument: "Ja maar het is Windows toch dan", en dat is ook iets wat ik persoonlijk minder vind. Maar aan de andere kant: als je een core-versie van Windows 2012 draait ben je in mijn ogen even veilig af als met ESXi. Even uit het hoofd (pak me er niet hard op): 90% van de security leaks in Windows Full zijn niet te vinden in Windows Core. Dat wordt trouwens ook aangeraden en is best practices vanuit MS: core draaien met enkele management-machines. Zeker met Windows 2012.
http://blogs.technet.com/...n-itpro.aspx#.Uiy_tD9pstc
Voor de prijs moet je het dus ook al niet doen
Ik raad het iedereen aan om het minstens toch eens geprobeerd te hebben. Voor Enterprises en KMO's is het prijstechnisch gewoon het go to product.
3 x Windows 2012 Datacenter + 1 Windows 2012 Standard om SMB 3 aan te bieden en je hebt een een cluster die alleen nog maar beperkt is door je hardware, licentietechnisch mag je nu op die 3 hosts zoveel virtualiseren als je wil.
Het is vergelijkbaar, bij beide HV's als het mgmt OS crasht, crasht je HV ook...
En ja, dat is een vaak gehoord argument: "Ja maar het is Windows toch dan", en dat is ook iets wat ik persoonlijk minder vind. Maar aan de andere kant: als je een core-versie van Windows 2012 draait ben je in mijn ogen even veilig af als met ESXi. Even uit het hoofd (pak me er niet hard op): 90% van de security leaks in Windows Full zijn niet te vinden in Windows Core. Dat wordt trouwens ook aangeraden en is best practices vanuit MS: core draaien met enkele management-machines. Zeker met Windows 2012.
Voor de prijs moet je het dus ook al niet doen
Ik raad het iedereen aan om het minstens toch eens geprobeerd te hebben. Voor Enterprises en KMO's is het prijstechnisch gewoon het go to product.
3 x Windows 2012 Datacenter + 1 Windows 2012 Standard om SMB 3 aan te bieden en je hebt een een cluster die alleen nog maar beperkt is door je hardware, licentietechnisch mag je nu op die 3 hosts zoveel virtualiseren als je wil.
[ Voor 8% gewijzigd door HyperBart op 08-09-2013 20:22 ]
Dat is inderdaad wel mooi, ik moet maaar eens wat serieuzer gaan vergelijken als ik mijn huidige C7 daadwerkelijk wil vervangen...mux schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 14:25:
...
De kracht van dit topic zit hem er toch wel een beetje in dat je tegenwoordig zowat de allergoedkoopste commodity moederborden met de allergoedkoopste processor en andere peripherals uitrust, en dan alsnog de zuinigste oplossing krijgt met de laagst mogelijke TCO. Win-win op alle fronten.
...
Kontron heeft trouwens nu ook een ARM-bordje in de pijplijn, de doelstelling daarvoor is <7W. Wat W/performance is vind ik nu lastig in te schatten (en het zal het toch peperduur zijn).
En dan ben ik nog niet eens over storage begonnenHyperBart schreef op zondag 08 september 2013 @ 20:21:
Nou, het ligt er maar aan hoe je het bekijkt. Met ESXi draai je de hypervisor en bovenop die hypervisor draai je een soortement management console/OS. Bij Hyper-V is Hyper-V je hypervisor en draait in het management gedeelte (=parent partition heet dat daar) Windows.
Voor de prijs moet je het dus ook al niet doen![]()
Oscar Wilde
Lijkt mij sterk dat ze Chroma spul gebruiken. Dat spul is zo duur dat hebben zij sowieso niet en een voedings fabrikant laat hun er ook niet zonder begeleiding mee spelen lijkt mij.mux schreef op zaterdag 07 september 2013 @ 09:35:
Het probleem met hardware.info is niet zozeer dat ze geen goede meetapparatuur hebben (meestal gebruiken ze leenapparatuur van Chroma - min of meer de industriestandaard) maar dat ze geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn, en dat ook meermalen is doorgeschemerd in hun geschreven teksten en testresultaten. Het lijkt er bijna op dat ze gewoon iets aan de meetapparatuur hangen, vijf seconden aanzetten, de meetwaarde op het scherm noteren en op naar de volgende. Dat is geen meten.
Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic
Hyper-V in Core heeft minimaal 8GB nodig... Nu jijRaven schreef op zondag 08 september 2013 @ 20:37:
[...]
En dan ben ik nog niet eens over storage begonnenESXi draait hier vanaf een 4GB USB stickje en dat is al veel meer dan genoeg capaciteit, Hyper-V heeft "ietsje" meer nodig
Qua servers vind ik dat nu ook niet echt een valide argument. Ok, in je thuisservertje heb je een extra HDD/SSD nodig om je hypervisor op te installeren, maar dan nog... Voor de rest is er geen verschil in storage requirements. Enterprise storage die werkt met esxi werkt doorgaans ook met hyperv. Het leuke van Hyperv is dat je tegenwoordig zelfs geen dure SAN meer moet aanschaffen maar je storage bouwt op basis van Windows 2012 zelf en een scale out tactiek toepast. Heel interessant en bijzonder kostenbesparend voor bedrijven. Als ik kon draaide ik hier thuis 2 Hyper-v hosts met Samba 3 storage, omdat het kostengewijs qua hardware en software de meest volledige v-omgeving levert... Dat we het allemaal gratis draaien maakt ESXi voor de meeste hobbyisten onder ons heel aantrekkelijk omdat het niet zo confronterend is dat we memory te weinig hebben. Hyperv gebruikt dynamic memory maar puristen vinden dat maar een klusoplossing terwijl ESXi het guest OS unaware houdt over het feit dat er memory pressure plaats vindt op de host.
Keuzes keuzes.
Hmm, dat is minder dan wat ik heb gelezen
Maar extra hdd voor OS is extra stroomverbruik terwijl er OSsen zijn die (meer dan) genoeg hebben aan een USB stick of geheugenkaartje. Dat maakt de keus voor mij wel makkelijk
Oscar Wilde
Hyper-V kan je ook wel op een usb stick installeren: Run Hyper-V Server 2012 From a USB Flash Drive.
Hyper-V wordt steeds meer volwassen en komt steeds dichter bij VMware vSphere qua mogelijkheden. De keuze tussen Hyper-V Core en ESXi wordt steeds meer een 'persoonlijke' keuze dan een keuze qua mogelijkheden.
Ik kijk uit naar de komst van Hyper-V 2012 R2.
Hyper-V wordt steeds meer volwassen en komt steeds dichter bij VMware vSphere qua mogelijkheden. De keuze tussen Hyper-V Core en ESXi wordt steeds meer een 'persoonlijke' keuze dan een keuze qua mogelijkheden.
Ik kijk uit naar de komst van Hyper-V 2012 R2.
Is ook wel echt minimaal. Windows XP heeft ook maar 10GB minimaal nodig zeker? Maar dat is veel te weinig om bruikbaar te zijn. Maar met een USB stickje van 16GB of 32GB moet je prima toekomen en die zijn nu ook niet meer ZO prijzig.Raven schreef op maandag 09 september 2013 @ 10:31:
Hmm, dat is minder dan wat ik heb gelezenMaar extra hdd voor OS is extra stroomverbruik terwijl er OSsen zijn die (meer dan) genoeg hebben aan een USB stick of geheugenkaartje. Dat maakt de keus voor mij wel makkelijk
Ik raad het je echt aan: probeer het eens.
Ah, ik heb recent niet opgemerkt dat ze inmiddels hun eigen spulletjes hebben. In het verleden hebben ze leenapparatuur van Chroma gekregen, en daar hebben ze onder andere de beruchte massatest met energiekostenmeters op gedaan, plus een aantal oudere voedingentests. Ik ging er vanuit dat ze tegenwoordig nog steeds hetzelfde deden.-The_Mask- schreef op zondag 08 september 2013 @ 23:33:
[...]
Lijkt mij sterk dat ze Chroma spul gebruiken. Dat spul is zo duur dat hebben zij sowieso niet en een voedings fabrikant laat hun er ook niet zonder begeleiding mee spelen lijkt mij.Ze hebben het ook altijd op hun site over hun eigen stratron loadtester, dus lijkt mij dat ze die gebruiken. Als ze echt een Chroma konden gebruiken was er vast ook wel iemand die kon vertellen hoe die werkt en hoe ze het moeten aansluiten. Want ik heb nu altijd het idee dat ze niet eens weten hoe ze het moeten aansluiten, door die extreme spanningsdrop bij alle voedingen die ze testen.
Chroma is vrij aggressief met hun marketing. Overal waar studentenprojecten zijn proberen ze bijvoorbeeld met hun bus vol meetapparatuur studenten over te halen om hun zooi te gebruiken. Zelfde geldt met startups die iets met energiemetingen te doen hebben. En als ze niet langskomen, nodigen ze je uit in hun NL vestiging om zelf metingen in hun lab te verrichten, iets dat ik ook een aantal keer heb mogen doen met het elektrische-kart-team van delft (Formula Zero). Ik wed dat hardware.info ook zo bij ze was gekomen, en het verbaast me dat ze niet nog steeds bij chroma shoppen
[ Voor 3% gewijzigd door mux op 09-09-2013 11:50 ]
Veroorzaakt een laag om te virtualiseren niet ook iets meer stroomgebruik?Raven schreef op maandag 09 september 2013 @ 10:31:
Hmm, dat is minder dan wat ik heb gelezenMaar extra hdd voor OS is extra stroomverbruik terwijl er OSsen zijn die (meer dan) genoeg hebben aan een USB stick of geheugenkaartje. Dat maakt de keus voor mij wel makkelijk
Maar XP werkt niet vanaf USB stickjeHyperBart schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:17:
[...]
Is ook wel echt minimaal. Windows XP heeft ook maar 10GB minimaal nodig zeker? Maar dat is veel te weinig om bruikbaar te zijn. Maar met een USB stickje van 16GB of 32GB moet je prima toekomen en die zijn nu ook niet meer ZO prijzig.
Ik raad het je echt aan: probeer het eens.
Wel iets meer ja, niet zo heel veel volgens mij. Maar ESXi 5.5 (zodra die uit is ESXi bakje maar eens bijwerken) heeft betere powermanagement. Dus die wordt als het goed is zuinigerbegintmeta schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:45:
[...]
Veroorzaakt een laag om te virtualiseren niet ook iets meer stroomgebruik?
Oscar Wilde
Kaal Windows 8 / 2012 (maakte geen enkel verschil) deed hier 20-21W.
Hyper-V aanzetten en het gaat naar 24-25W
ESXi doet 25-26W.
Het verschilt allemaal maar weinig.
ESXi doet 25-26W.
Even niets...
Absoluut gezien is het niet zoveel, maar relatief: 20-21W vs 25-26W scheelt toch ongeveer 25%.FireDrunk schreef op maandag 09 september 2013 @ 13:21:
Kaal Windows 8 / 2012 (maakte geen enkel verschil) deed hier 20-21W.
ESXi doet 25-26W.
Maar die 25% mag je niet doortrekken naar de rest van de hardware.
Een disk zal onder elk OS even veel toevoegen. Net als PCIe kaarten.
Relatief is het misschien veel, maar absoluut dus niet.
Het zou dus voor nieuwere systemen je keuze niet meer (zo veel) moeten beinvloeden...
Bovendien, die 20-21W is ZONDER virtualisatie. Daar zit het verschil vooral in. Zodra je een HyperVisor activeert heb je gewoon minder power saving opties.
Het is dus niet zozeer de keuze tussen 2012 of ESXi (dat scheelt maar 1-2W). Eerder tussen wel of niet virtualiseren (dat scheelt 5W).
Een disk zal onder elk OS even veel toevoegen. Net als PCIe kaarten.
Relatief is het misschien veel, maar absoluut dus niet.
Het zou dus voor nieuwere systemen je keuze niet meer (zo veel) moeten beinvloeden...
Bovendien, die 20-21W is ZONDER virtualisatie. Daar zit het verschil vooral in. Zodra je een HyperVisor activeert heb je gewoon minder power saving opties.
Het is dus niet zozeer de keuze tussen 2012 of ESXi (dat scheelt maar 1-2W). Eerder tussen wel of niet virtualiseren (dat scheelt 5W).
[ Voor 35% gewijzigd door FireDrunk op 09-09-2013 15:25 ]
Even niets...
Je kan natuurlijk ook zelf een lite versie maken van XP of Win7, doe ik al vanaf win98.HyperBart schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:17:
[...]
Is ook wel echt minimaal. Windows XP heeft ook maar 10GB minimaal nodig zeker?
Mijn Win7Lite is met drivers nog geen 3GB.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Dan heb je er wel een hoop uit gesloopt... Geen WinSXS zeker
Even niets...
Nou, geen idee hoe, maar het draait (dat zijn altijd de moosteRaven schreef op woensdag 04 september 2013 @ 10:09:
Dan is het geen stroomlimietoverschrijding. Hoeveel verschillende combinaties van USB-hardware heb je geprobeerd? Misschien is het 1 specifiek apparaat dat dwarsligt.
Daarna CMS op legacy laten staan. En ondanks dat ik dat al eens geprobeerd had, wil ie nu wel booten met 4 usb devices eraan.
Mijn server idlet nu op 16watt. Maar dat is dan wel gemeten met een Basetech meter
Na even teruggebladerd te hebben, een Gigabyte GA-B75TN toch? Heb net de manual doorgespit, ik zie geen optie staan om 't splash screen uit te zetten zodat je kan zien waar ie blijft/bleef hangen.
Oscar Wilde
Ik ook niet. Idd Gigabyte GA-B75TN. Mijn beste gok zou zijn dat het iets met de UEFI / csm instellingen te maken heeft Ik heb 32 bit versie van win7. Alleen zou ik dan verwachten dat ie het OS niet ziet, niet dat ie helemaal hangt en niet eens setup meer in wil.Raven schreef op maandag 09 september 2013 @ 18:56:
Na even teruggebladerd te hebben, een Gigabyte GA-B75TN toch? Heb net de manual doorgespit, ik zie geen optie staan om 't splash screen uit te zetten zodat je kan zien waar ie blijft/bleef hangen.
Ik zit een beetje met de volgende vraag:
Mijn huidige HTPC (circa 5 jaar oud, op basis van een AMD Athlon 64 X2,BE-2400, Socket AM2) en mijn NAS (synology 110J) zijn beide te traag aan het worden en de NAS heeft met één bay te weinig capaciteit. Ik gebruik de NAS als opslag voor films, series en muziek m.b.v. UPNP en DLNA. Daarnaast downloaden mbv sabnzbd.
De vraag die ik nu heb ik is of het niet beter/zuiniger is om één nieuw systeem aan te schaffen dat zowel de NAS is als de HTPC. Is in het algemeen dat een betere keuze, er rekening mee houdend dat ik momenteel beide systemen wil gaan vervangen? Afhankelijk van het antwoord ga ik vervolgens wel e.e.a. uitzoeken.
Mijn huidige HTPC (circa 5 jaar oud, op basis van een AMD Athlon 64 X2,BE-2400, Socket AM2) en mijn NAS (synology 110J) zijn beide te traag aan het worden en de NAS heeft met één bay te weinig capaciteit. Ik gebruik de NAS als opslag voor films, series en muziek m.b.v. UPNP en DLNA. Daarnaast downloaden mbv sabnzbd.
De vraag die ik nu heb ik is of het niet beter/zuiniger is om één nieuw systeem aan te schaffen dat zowel de NAS is als de HTPC. Is in het algemeen dat een betere keuze, er rekening mee houdend dat ik momenteel beide systemen wil gaan vervangen? Afhankelijk van het antwoord ga ik vervolgens wel e.e.a. uitzoeken.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Dat ligt aan je OS keuze, wil je Windows / Linux / FreeNAS / NAS4Free / ZFSguru?
De een heeft veel betere NAS functionaliteit, en bij de ander is UPNP en DLNA weer veel beter geimplementeerd...
De een heeft veel betere NAS functionaliteit, en bij de ander is UPNP en DLNA weer veel beter geimplementeerd...
[ Voor 21% gewijzigd door FireDrunk op 10-09-2013 16:27 ]
Even niets...
Ik wil het liefste windows 7.
STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock
Dit topic is gesloten.