Het grote zuinige server topic Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 17 ... 63 Laatste
Acties:
  • 537.312 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:22

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
AMD kan interessant zijn als htpc. grafisch zijn ze wat krachtiger dan de intels.

selectie amd (FN2)

selectie intel 1155 b75 (zet b75 uit voor heul veel resultaten)

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 10-09-2013 17:40 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 07:42
AMD is wel goed als HTPC, maar minder geschikt als 24/7 NAS vanwege hoger verbruik.
Intel systemen zijn doorgaans zuiniger en liggen niet achter op het gebied van HTPC in mijn ogen.
AMD heeft een iets betere videokaart, maar Intel's GPU speelt ook vloeiend 1080p af.

En ja, of je nou 2 of 3 streams tegelijk 1080p kan kijken, meestal kijkt men er toch maar 1.

Tenzij je echt live wil transcoden en tegelijk 1080p wil kijken, zou ik lekker bij Intel blijven. Voor de prijs hoef je het niet te doen, een G1610 is al snel genoeg en die kost maar 36,-.

Zoek er een simpel bordje bij en je bent eigenlijk klaar.

Qua NAS functionaliteit zit je dan nog niet meteen goed, maar dan moet je eerst even met wat eisen komen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
FireDrunk schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:51:
AMD is wel goed als HTPC, maar minder geschikt als 24/7 NAS vanwege hoger verbruik.
Intel systemen zijn doorgaans zuiniger en liggen niet achter op het gebied van HTPC in mijn ogen.
AMD heeft een iets betere videokaart, maar Intel's GPU speelt ook vloeiend 1080p af.

En ja, of je nou 2 of 3 streams tegelijk 1080p kan kijken, meestal kijkt men er toch maar 1.

Tenzij je echt live wil transcoden en tegelijk 1080p wil kijken, zou ik lekker bij Intel blijven. Voor de prijs hoef je het niet te doen, een G1610 is al snel genoeg en die kost maar 36,-.
amd heeft met de pricewatch: AMD A4-4000 Boxed ook een goedkoop alternatief. setupprijs maakt weinig uit. idle verbruik is idd in het voordeel van intel voor zover ik weet

het beste zijn natuurlijk meerdere bronnen zijn maar dit is het enige wat ik heb kunnen vinden.

http://www.xbitlabs.com/a...sion-intel-core-i3_8.html
Afbeeldingslocatie: http://www.xbitlabs.com/images/cpu/amd-fusion-intel-core-i3/power-1.png

[ Voor 14% gewijzigd door mrc4nl op 10-09-2013 18:04 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Mja, die testjes zijn leuk, maar real world getallen (zoals zoveel hier in dit topic) komen eerder in het voordeel van Intel. (Hoewel ik moet zeggen dat AMD de laatste tijd ook gewoon niet zo veel meer langs komt).

Van Intel weten we zeker dat het zuinig is, en we weten dat het net zo duur, zo niet goedkoper is.

Wat heeft AMD dan dat Intel niet heeft behalve een (te) snelle videokaart voor NAS/HTPC gebruik? :)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Ik zit nog steeds aan twee beaglebone blacks/liever een wat krachtiger ARM-bordje te denken. Voor een server met 2.5"HDD moet <8W er dan wel inzitten denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

FireDrunk schreef op dinsdag 10 september 2013 @ 17:51:

Voor zover de cijfers van http://www.anandtech.com/...00k-core-i3-2100-tested/8 nog kloppen, voor meerdere streams moet je vooral geen AMD GPU nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Kijk, weer wat geleerd :D

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21:10
Ok, bedankt allemaal. Ik denk dat ik er één SSD voor windows en dan 2 x 4tb schijven voor opslag in wil stoppen. Er zal geen cruciale data op staan: vooral media waarbij ik mijn muziek collectie ook off-site backup. Enkel de muziek vind ik namelijk echt belangrijk om te bewaren, maar die backup ik dus ook wekelijks.

STRAVA | Panasonic 5kW J Monoblock

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
mux schreef op maandag 09 september 2013 @ 11:44:
[...]

Ah, ik heb recent niet opgemerkt dat ze inmiddels hun eigen spulletjes hebben. In het verleden hebben ze leenapparatuur van Chroma gekregen, en daar hebben ze onder andere de beruchte massatest met energiekostenmeters op gedaan, plus een aantal oudere voedingentests. Ik ging er vanuit dat ze tegenwoordig nog steeds hetzelfde deden.
Haal je niet iets door elkaar, want ik kan mij niet herinneren dat HWI ooit met een Chroma heeft gereviewed. Als ik de test van de energieverbruiksmeters lees dan noemen ze alleen maar hun eigen ZES Zimmer LMG95 vermogensmeter. Waarmee ze eerst het stroomverbruik van een willekeurig apparaat hebben gemeten en daarna vergeleken met de rest van de meters, niet echt nou keurig natuurlijk. :p

http://nl.hardware.info/n...en-energieverbruiksmeters

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Hm, ik kan idd helemaal niks terugvinden van chroma op hardware.info. Dan ben ik in de war met wat anders... Zal komend weekend eens terugzoeken in mijn collectie eeuwig onafgemaakte blogs, ik zal wel een andere site in m'n hoofd hebben dan (ik heb eens een keer een gigantisch blog geschreven over de verschillende PSU-reviewers en hun methodieken, maar nooit afgemaakt of gepubliceerd).

@intel vs amd: altijd intel voor headless taken, altijd amd voor computers waar een beeldscherm aan hangt. AMD is niet slecht met verbruik, en biedt je zo ontzettend veel meer grafische performance (als je gelijk geprijsde systemen vergelijkt) dat het het volledig waard is.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Zijn al prijzen bekend? Het enige wat ik heb gevonden is ±390euro... Daarnaast lijkt mij voor mijn gebruik een C2530 veel aantrekkelijker.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 11-09-2013 10:56 ]

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

SM biedt nog geen andere opties aan. Zou fijn zijn om een te hebben zonder grafische chip erin.

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

• vandermark
mux schreef op woensdag 11 september 2013 @ 10:01:
@intel vs amd: altijd intel voor headless taken, altijd amd voor computers waar een beeldscherm aan hangt. AMD is niet slecht met verbruik, en biedt je zo ontzettend veel meer grafische performance (als je gelijk geprijsde systemen vergelijkt) dat het het volledig waard is.
Ok, dat betekent dus dat voor een NAS/HTPC server die dus ook duidelijk grafisch moet presteren (o.a. een keer een simpel spelletje) voor AMD moet gaan? Ik dacht dat een i3 ook voldoende grafische power heeft voor wat ik nodig heb (1080p decoderen, geen 3d, simpel racespelletje zoals trackmania nations)? Is het verbruik van bijvoorbeeld een A10 inderdaad ongeveer gelijk dus?

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 03-09 11:04

mux

99% efficient!

Topicstarter
Idle is het verschil in verbruik van een AMD vs Intel niet zo groot, maar de GPU in de AMD is zowel veel efficiënter als veel krachtiger. Het geheel verbruikt onder max. belasting ook aanzienlijk meer, maar je krijgt echt idioot veel meer prestaties dan bij Intel, dus dat is het zeker waard. Bovendien zit al het verbruik op één plek, zodat je daar een stille CPU-koeler op kunt kwakken en klaar kunt zijn. Dat is lastiger bij een discrete GPU.

Intel is nog altijd een klein beetje zuiniger, en zeker een stuk zuiniger onder belasting. Maar dit gaat voorbij aan je primaire doel: je wil een computer die bepaalde features heeft, zoals games spelen. Als je maar net aan een beperkte selectie aan games kunt spelen en voor nieuwere titels een andere computer moet aanzwengelen, heeft je build niet zo heel veel zin als echte HTPC.

Je moet dus goed nadenken en het liefst even wat reviews opzoeken of de Intel-IGP echt doet wat je wil, en of het niet net even wat te krap bemeten is. Mijn ervaring is dat je zoals ik bijna alleen Minecraft en oudere spellen moet spelen om iets te kunnen doen met een Intel IGP, zelfs Haswell-IGPs. Je wil sowieso niet in de situatie komen dat je op termijn een discrete GPU moet inbouwen. Die dingen zijn groot en relatief moeilijk om stilletjes te koelen, ongeschikt voor een HTPC in mijn boek. Of je moet weer veel extra geld uitgeven aan een beter gekoeld exemplaar, ook niet ideaal.

Voor non-gaming HTPC-taken voldoet werkelijk elke IGP. Allemaal decoderen ze 1080p (en tegenwoordig hoger ook) op max. bitrates, met alle features die je wil, en met goede beeldkwaliteit. Als je besluit geen games te gaan spelen is Intel wel weer in het voordeel.

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• nv1980
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 15-09-2023
Goeie morgen, ik wil jullie even bedanken voor het meedenken met mijn server. Dit was voor mij de 1e keer dat ik een systeem zelf in elkaar heb gezet en het draait nu. Mijn setup ziet er nu zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Celeron G1610 Boxed€ 35,45€ 35,45
1ASRock B75 Pro3-M€ 55,53€ 55,53
2Western Digital Green WD10EADS, 1TB€ 0,-€ 0,-
1Western Digital Green WD20EARX, 2TB€ 82,90€ 82,90
1Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 104,67€ 104,67
1Fractal Design ARC MINI€ 65,35€ 65,35
1Microsoft Windows Home Server 2011 64bit Nederlands OEM 10clients€ 40,-€ 40,-
1Corsair CMV16GX3M2A1333C9€ 110,34€ 110,34
1Seasonic G-Serie 360Watt€ 58,-€ 58,-
1Samsung 840 EVO 250GB€ 150,70€ 150,70
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 702,94

Helaas kan WHS2011 niet op 16 GB geheugen draaien dus ik heb wat overcapaciteit.

Het is een verademing hoe snel het systeem is en wat mij is opgevallen is dat ik op de downloads in mijn oude setup met moeite 4,5 MB/s haalde en nu fluitend 7+ haal.

Tot nu toe ben ik er erg tevreden mee, al draait alles net en ga ik nog wel wat tweaken met fans e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matin112
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 13-09 00:39
Mijn dns320 begint aardig vol te raken en ben daarom van plan een nas te bouwen met Freenas als OS. Ik wilde gaan voor de g1610 build met de Asrock b75 zoals die op de voorpagina staat. Maar na wat onderzoek gedaan te hebben, vind ik veel over corruptie met zfs en non-ecc.

Het doel van de nas is een simpele media server. Films, muziek en foto's. Zal GEEN gebruik maken van backups zoals Raid Z. Mijn plan is om steeds een harde schijf toe te voegen wanneer de nas vol raakt. Ook zal ik proberen Wake On Lan goed in te stellen zodat de nas niet 24/7 aan staat.

Is voor deze doeleinden ZFS nog steeds het beste? Verder is ECC hier van belang? Zo ja, kan ik dan beter voor een amd build gaan? Zag dat de G1610 ECC wel ondersteunt, maar dan moet je ook een moederbord hebben die dat ondersteund en waarschijnlijk een sata controller erbij kopen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
matin112 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 09:54:
Mijn dns320 begint aardig vol te raken en ben daarom van plan een nas te bouwen met Freenas als OS. Ik wilde gaan voor de g1610 build met de Asrock b75 zoals die op de voorpagina staat. Maar na wat onderzoek gedaan te hebben, vind ik veel over corruptie met zfs en non-ecc.

Het doel van de nas is een simpele media server. Films, muziek en foto's. Zal GEEN gebruik maken van backups zoals Raid Z. Mijn plan is om steeds een harde schijf toe te voegen wanneer de nas vol raakt. Ook zal ik proberen Wake On Lan goed in te stellen zodat de nas niet 24/7 aan staat.

Is voor deze doeleinden ZFS nog steeds het beste? Verder is ECC hier van belang? Zo ja, kan ik dan beter voor een amd build gaan? Zag dat de G1610 ECC wel ondersteunt, maar dan moet je ook een moederbord hebben die dat ondersteund en waarschijnlijk een sata controller erbij kopen...
Als je geen redundantie nodig hebt kan je beter niet voor zfs kiezen.

Als ik het zo lees kan je beter iets vaneen spanned volume, jbod of VHD gebruiken. Zo kan je makkelijk uitbreiden.

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnerQi
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 12-09 21:22
matin112 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 09:54:
Er is veel onderzoek gedaan hoe ZFS corruptie kan tegengaan (of niet) met non-ecc. Conclusie, ZFS kan veel maar niet alles ;). Het voordeel is dat ZFS nog 'iets' kan doen, de rest van de legacy filesystemen niet.

Het nut van ZFS zonder RaidZ is minder (geen mogelijkheid tot reparatie bij falen harde schijf), in feite bouw je steeds een pool met 1 harde schijf wat natuurlijk mogelijk is. ECC is van belang als je desktop pc's (en laptops) dat geheugen ook hebben. Omdat dit niet gebruikelijk is, lijkt me dit voor jou dus geen toegevoegde waarde hebben.

p.s. RaidZ is geen backup. Hooguit een veiligheidje. Backup is een standalone harde schijf met data die niet onnodig aangesloten is op een computer en stroom (in een notedop).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
EnerQi schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:03:
ECC is van belang als je desktop pc's (en laptops) dat geheugen ook hebben.
Hoe bedoel je dit precies? Die twee hebben toch helemaal niets met elkaar te maken?

[ Voor 54% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 13-09-2013 10:22 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redfoxert
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
DuDePrOdUcTiOnS schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:21:
[...]

Hoe bedoel je dit precies? Die twee hebben toch helemaal niets met elkaar te maken?
Als alleen je server voorzien is van ECC kan dat je niet beschermen tegen corrupte data die op de server gekopieerd word vanaf een werkstation/laptop. Als dus de data al corrupt is om mee te beginnen zal je ECC geheugen in je server daar niks meer aan kunnen doen. ZFS overigens net zo goed niet.

Ergo, de hele keten moet dan voorzien zijn van ECC, tenzij je alles binnenhaalt of genereert op je server met ECC, dan hoeft het niet. De kans op dat laatste is wel bizar klein dat je in zo'n situatie zit :)

https://discord.com/invite/tweakers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Je desktops verzinnen de data, als er al op de desktop een fout in sluipt, kan je ZFS machine nog zo slim zijn en/of ECC hebben, maar die fouten komen gewoon in je filesystem terecht. ZFS krijgt namelijk de foutieve data gewoon aangeleverd via SMB/NFS en daar zal ZFS de data gewoon voor waarheid aannemen.

Als je desktop van ECC voorzien is, en de fout wordt daar al gecorrigeerd kan je ZFS machine de data wel gewoon correct op slaan. Zelfs zonder dat je ZFS machine van ECC voorzien is.

Als in je ZFS machine fouten in het geheugen voorkomen, zal ZFS deze wel gewoon kunnen corrigeren.

@redfoxert, dammit je was sneller 8-)

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DuDePrOdUcTiOnS
  • Laatst online: 23-08 16:51
Ja ok, dat is duidelijk. Ik had even 5 seconden langer moeten nadenken over wat er bedoel werd.. :p

Ik zat zelf in mijn hoofd met de situatie dat de server via usenet dingen binnenhaalt, parren/unrarren, opslaan en dat vervolgens de data alleen 'gestreamd' wordt naar de workstations.

[ Voor 48% gewijzigd door DuDePrOdUcTiOnS op 13-09-2013 10:30 ]

www.teamgenie.nl
You raise the blade, you make the change
You re-arrange me till I'm sane
You lock the door, and throw away the key
There's someone in my head but it's not me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matin112
mrc4nl schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 10:03:
[...]

Als je geen redundantie nodig hebt kan je beter niet voor zfs kiezen.

Als ik het zo lees kan je beter iets vaneen spanned volume, jbod of VHD gebruiken. Zo kan je makkelijk uitbreiden.
Zie dat Freenas alleen ZFS of UFS ondersteunt. UFS schijnt >5TB niet aan te raden te zijn.
Welke zouden jullie aanraden? Ik zat zelf te denken aan Nas4Free en dan ext4 te nemen.
Verder dacht ik dat JBOD gewoon verschillende hdd's als 1 grote hdd laat zien. Mocht 1 hdd kapot gaan dan is de data op de andere hdd's nog in orde. Nu lees ik dat de schijven worden geconcatenate. Als 1 schijf kapot gaat betekent dat, dat alles op de andere schijven ook foetsie is. Is hier een oplossing voor of alleen dat ik de schijven niet aan elkaar koppel en iedere keer een nieuwe volume erin moet gooien wanneer ik wil toevoegen.

1 harde schijf vervangen vind ik niet zo'n probleem, maar als alle data op de andere hdd's ook weg zijn lijkt het mij een beetje gevaarlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
NAS4Free = BSD, en BSD en Ext4 gaan niet zo goed samen volgens mij... Dan kan je beter gewoon Ubuntu draaien. Door middel van FlexRAID kan je wel doen wat jij wil volgens mij.

Je kan het ook met de hand doen met mountpoints (1 disk voor videos, 1 voor series, maar wel allemaal op 1 share).

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• matin112
Als ik alle beveiligingen van ZFS uitzet. Is het dan niet vergelijkbaar met ext4, NTFS en de rest? Als ik het goed begrijp is het gevaar van bit corruptie voornamelijk doordat zfs scrubs steeds opnieuw verifieert en herschrijft. Als er dan in de ram een fout optreedt tijdens het scrubben wordt je data corrupt.

Als ik dit uit zou zetten wordt de data gewoon op de hdd gezet en that's it toch? Of is ZFS dan nog steeds niet aan te raden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Hoe zit het eigenlijk met HAMMER?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07:38
Ik heb mijn B75M-ITX ontvangen, samen met een G1610 en een PicoPSU PicoPSU-150XT + 102W Adapter Power Kit, 2x 8GB RAM, WD NAS 4 TB en Intel X25 SSD

Helaas zit hier geen SeaSonic bij. Als het geheel uit staat gebruikt het 15 VA en 3 watt (oftewel, een hele beroerde power factor), gemeten met een Energy Monitor 3000 van Conrad. Ingeschakeld gebruikt het ongeveer 26 watt met een heel wat betere power factor (Windows 7, PlanetWatt R7 of Debian Stable maakt daarvoor niet uit). Als ik de harde schijf in slaap zet wordt dat ~22 watt. Na een beetje spelen met de voltages in het BIOS duik ik af en toe al onder de 20,00 maar ik ben nog niet klaar :P Iedere keer 0,025 V eraf en rebooten gaat na een half uur ook vervelen 8)7

Ik ga de PicoPSU terugbrengen en er een 90/80 aan hangen met SeaSonic want dit verschil is me nog te groot met de A / A+ die de TS noemt :P Verder moet ik het topic hier nog eens 6x doornemen want de 'juiste' BIOS-instellingen staan een beetje versnipperd geloof ik :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 22:07
Ik ben mij als zovelen in dit topic aan het verdiepen in een NAS.

Ik sta voor de keuze. Kant en klaar Synology of zelf iets maken.

Gebruiksdoel:
1. Downloaden: Usenet (SABNZBd heeft de voorkeur) Torrents
2. Uploaden: Hosting voor eigen foto's, VM en ISO's voor de zaak (als opslag niet om te virtualiseren)
3. Opslag voor alles waar ik thuis gebruik van maak, van tablet / tv / notebook / telefoons etc.
4. Streaming via DLNA of wat ik handiger vind gewoon benaderen via SMB

Vereisten:

1. 150Mbit verbinding moeiteloos kunnen verwerken Downloads/Uploads
2. 1GBit verbinding schrijven/lezen binnen bedrade netwerk
3. Snel rarren / parren / uitpakken / mounten
4. Moeiteloos streamen binnen netwerk naar meerdere doelen
5. Gebruiksvriendelijk, niet moeilijk, geen XBMC, gewoon Shares die makkelijke te bereiken zijn, https verkeer en makkelijk een FTP.

Een Synology DS213+ voldoet bijvoorbeeld niet aan deze eisen. Punten 1 en 3 lukt hem niet, komt zeker met iets als SABNZBd niet verder dan 40-50Mbit

Optie 1: Ik heb de hoop dat een DS214+ hier verandering in brengt, eerste NAS uit deze klasse met de nieuwe Atom / C CPU die ook HT doet, maar ik denk dat dit niet voldoende is.

Optie 2:
Zelf iets bouwen. Ik heb eindeloos veel systemen gebouwd door de jaren maar nog nooit een server.

Dit is wat ik tot nu toe bedacht heb met behulp van advies uit dit forum. Helaas staat er nog weinig over de nieuwe Haswell. Ik denk dat de zuinigheid van deze CPU wel eens doorslaggevend kan zijn.

Mijn overwegingen zijn veelal gebaseerd op Most Value for the Money én zuinig.

Ik ben geen voorstander van HT, komt energiezuinigheid niet ten goede onder middelmatige belasting
FreeNAS en het gebruikersdoel dan ik heb verwacht ik niet dat meer dan 2 threads voluit te gebruiken. Ik bedoel: liever 3GHz op 2 cores dan 2,4GHz op 2/4 cores door HT. AMD is geen optie door het praktijk verbruik. Een A4 5400 heeft al moeite met uitpakken / SABNZBd threads en dergelijke. AMD is alleen in idle 0-5% usage echt zuinig, en dat komt in de praktijk bijna nooit voor. Bij een belasting van 20-30% is het verbruik al bijna maximaal. Voor Intel zit naar mijn weten die grafiek anders in elkaar.

Een SSD, snel starten, makkelijk hybernaten etc en inschakelen op WakeOnLAN, HDDs schakelen uit als er geen activiteit is en heeft dan geen invloed op het OS. Een array opbouwen zonder het besturingssysteem te hoeven vervangen.

Graag hoor ik wat jullie bedenkingen zijn. Kast is gebaseerd op mijn meterkast, die kan ik daar makkelijk ophangen.

Vraag
Grote vraag die ik nog heb heeft betrekking op de voeding. Ik heb een aantal heel mooie Dell notebook voedingen liggen die qua efficiëntie niet te toppen zijn. Maar die zijn 19,4V, dus niet compatibel met de picopsu ATX stekkers die je zo overal kunt krijgen. Heeft iemand daar een idee voor? Vind de 60 euro voor de voeding niet zo'n probleem, maar ik knutsel graag en zou graag een van mijn notebook psu's inzetten.

Ik heb overigens ook nog een 12-14volt model liggen van Asus, ook erg efficiënt, maar slechts 65Watt max, ik denk dat dat onder belasting net te weinig is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 57,90€ 57,90
1ASRock B85M Pro4€ 63,95€ 63,95
2Western Digital Red WD30EFRX, 3TB€ 116,89€ 233,78
1Chieftec Mesh CT-01B-OP€ 37,50€ 37,50
1Crucial CT102464BA160B€ 56,12€ 56,12
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 69,99€ 69,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,24

[ Voor 5% gewijzigd door StraightOn.NL op 13-09-2013 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
matin112 schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 12:31:
Als ik alle beveiligingen van ZFS uitzet. Is het dan niet vergelijkbaar met ext4, NTFS en de rest? Als ik het goed begrijp is het gevaar van bit corruptie voornamelijk doordat zfs scrubs steeds opnieuw verifieert en herschrijft. Als er dan in de ram een fout optreedt tijdens het scrubben wordt je data corrupt.

Als ik dit uit zou zetten wordt de data gewoon op de hdd gezet en that's it toch? Of is ZFS dan nog steeds niet aan te raden?
Volgens mij draai je de wereld om... Ext4, NTFS en de hele mikmak is NOOIT beschermt tegen geheugen fouten. Die voeren op geen enkele wijze continue controles uit zoals ZFS dat doet. Bij geheugenfouten (op de goede plekken) is de kans zeer groot dat de data gewoon corrupt weggeschreven word.

Bij ZFS is de kans vele (zo niet onmogelijk) malen kleiner... Het is altijd aan te raden om ZFS te gebruiken boven Ext4, NTFS en UFS.
Dat werkt momenteel alleen in DragonFlyBSD.
Paul schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:50:
Ik heb mijn B75M-ITX ontvangen, samen met een G1610 en een PicoPSU PicoPSU-150XT + 102W Adapter Power Kit, 2x 8GB RAM, WD NAS 4 TB en Intel X25 SSD

Helaas zit hier geen SeaSonic bij. Als het geheel uit staat gebruikt het 15 VA en 3 watt (oftewel, een hele beroerde power factor), gemeten met een Energy Check 3000 van Conrad. Ingeschakeld gebruikt het ongeveer 26 watt met een heel wat betere power factor (Windows 7, PlanetWatt R7 of Debian Stable maakt daarvoor niet uit). Als ik de harde schijf in slaap zet wordt dat ~22 watt. Na een beetje spelen met de voltages in het BIOS duik ik af en toe al onder de 20,00 maar ik ben nog niet klaar :P Iedere keer 0,025 V eraf en rebooten gaat na een half uur ook vervelen 8)7

Ik ga de PicoPSU terugbrengen en er een 90/80 aan hangen met SeaSonic want dit verschil is me nog te groot met de A / A+ die de TS noemt :P Verder moet ik het topic hier nog eens 6x doornemen want de 'juiste' BIOS-instellingen staan een beetje versnipperd geloof ik :+
Die Energy Check 3000 is niet de beste meter... Misschien dat een andere wel hele andere waardes weergeeft.
StraightOn.NL schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 14:54:
Ik ben mij als zovelen in dit topic aan het verdiepen in een NAS.

Ik sta voor de keuze. Kant en klaar Synology of zelf iets maken.

Gebruiksdoel:
1. Downloaden: Usenet (SABNZBd heeft de voorkeur) Torrents
2. Uploaden: Hosting voor eigen foto's, VM en ISO's voor de zaak (als opslag niet om te virtualiseren)
3. Opslag voor alles waar ik thuis gebruik van maak, van tablet / tv / notebook / telefoons etc.
4. Streaming via DLNA of wat ik handiger vind gewoon benaderen via SMB

Vereisten:

1. 150Mbit verbinding moeiteloos kunnen verwerken Downloads/Uploads
2. 1GBit verbinding schrijven/lezen binnen bedrade netwerk
3. Snel rarren / parren / uitpakken / mounten
4. Moeiteloos streamen binnen netwerk naar meerdere doelen
5. Gebruiksvriendelijk, niet moeilijk, geen XBMC, gewoon Shares die makkelijke te bereiken zijn, https verkeer en makkelijk een FTP.

Een Synology DS213+ voldoet bijvoorbeeld niet aan deze eisen. Punten 1 en 3 lukt hem niet, komt zeker met iets als SABNZBd niet verder dan 40-50Mbit

Optie 1: Ik heb de hoop dat een DS214+ hier verandering in brengt, eerste NAS uit deze klasse met de nieuwe Atom / C CPU die ook HT doet, maar ik denk dat dit niet voldoende is.

Optie 2:
Zelf iets bouwen. Ik heb eindeloos veel systemen gebouwd door de jaren maar nog nooit een server.

Dit is wat ik tot nu toe bedacht heb met behulp van advies uit dit forum. Helaas staat er nog weinig over de nieuwe Haswell. Ik denk dat de zuinigheid van deze CPU wel eens doorslaggevend kan zijn.

Mijn overwegingen zijn veelal gebaseerd op Most Value for the Money én zuinig.

Ik ben geen voorstander van HT, komt energiezuinigheid niet ten goede onder middelmatige belasting
FreeNAS en het gebruikersdoel dan ik heb verwacht ik niet dat meer dan 2 threads voluit te gebruiken. Ik bedoel: liever 3GHz op 2 cores dan 2,4GHz op 2/4 cores door HT. AMD is geen optie door het praktijk verbruik. Een A4 5400 heeft al moeite met uitpakken / SABNZBd threads en dergelijke. AMD is alleen in idle 0-5% usage echt zuinig, en dat komt in de praktijk bijna nooit voor. Bij een belasting van 20-30% is het verbruik al bijna maximaal. Voor Intel zit naar mijn weten die grafiek anders in elkaar.

Een SSD, snel starten, makkelijk hybernaten etc en inschakelen op WakeOnLAN, HDDs schakelen uit als er geen activiteit is en heeft dan geen invloed op het OS. Een array opbouwen zonder het besturingssysteem te hoeven vervangen.

Graag hoor ik wat jullie bedenkingen zijn. Kast is gebaseerd op mijn meterkast, die kan ik daar makkelijk ophangen.

Vraag
Grote vraag die ik nog heb heeft betrekking op de voeding. Ik heb een aantal heel mooie Dell notebook voedingen liggen die qua efficiëntie niet te toppen zijn. Maar die zijn 19,4V, dus niet compatibel met de picopsu ATX stekkers die je zo overal kunt krijgen. Heeft iemand daar een idee voor? Vind de 60 euro voor de voeding niet zo'n probleem, maar ik knutsel graag en zou graag een van mijn notebook psu's inzetten.

Ik heb overigens ook nog een 12-14volt model liggen van Asus, ook erg efficiënt, maar slechts 65Watt max, ik denk dat dat onder belasting net te weinig is.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 57,90€ 57,90
1ASRock B85M Pro4€ 63,95€ 63,95
1Chieftec Mesh CT-01B-OP€ 37,50€ 37,50
1Kingston SSDNow V Series V300 120GB€ 69,99€ 69,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 577,24
Er zijn wide input PicoPSU's die pakken 12-24V of zelfs 12-32V. 65W moet denk ik wel kunnen trouwens, maar heel zeker durf ik het niet te zeggen... Tis een beetje een rand gevalletje bij piekbelasting.

Maar als je een 90W 19V adapter pakt, gaat dat allemaal prima lukken. Ik zou in jou geval ook niet naar AMD kijken inderdaad.

[ Voor 56% gewijzigd door FireDrunk op 13-09-2013 15:05 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
FireDrunk schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:00:
[...]

Volgens mij draai je de wereld om... Ext4, NTFS en de hele mikmak is NOOIT beschermt tegen geheugen fouten. Die voeren op geen enkele wijze continue controles uit zoals ZFS dat doet. Bij geheugenfouten (op de goede plekken) is de kans zeer groot dat de data gewoon corrupt weggeschreven word.

Bij ZFS is de kans vele (zo niet onmogelijk) malen kleiner... Het is altijd aan te raden om ZFS te gebruiken boven Ext4, NTFS en UFS.

[...]

Dat werkt momenteel alleen in DragonFlyBSD.

[...]

Die Energy Check 3000 is niet de beste meter... Misschien dat een andere wel hele andere waardes weergeeft.

[...]

Er zijn wide input PicoPSU's die pakken 12-24V of zelfs 12-32V. 65W moet denk ik wel kunnen trouwens, maar heel zeker durf ik het niet te zeggen... Tis een beetje een rand gevalletje bij piekbelasting.

Maar als je een 90W 19V adapter pakt, gaat dat allemaal prima lukken. Ik zou in jou geval ook niet naar AMD kijken inderdaad.
Ahhh super, dat is een goed idee! Maar heb je een voorbeeld van zo'n picoPSU. Ik heb ze niet gevonden of misschien naar het verkeerde gezocht. Gisteravond in ieder geval een paar uur gespeurd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
pricewatch: Mini-box picoPSU 80-WI-32V

80W model, internationaal is er ook wel een 120W model te krijgen.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Er zijn helaas niet veel wide-input varianten beschikbaar, wel jammer.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StraightOn.NL
FireDrunk schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 15:13:
pricewatch: Mini-box picoPSU 80-WI-32V

80W model, internationaal is er ook wel een 120W model te krijgen.
Aha, oke die had ik gemist! Maar ik schrik ook wel van de prijs...deze is immers zoals ik zie zonder de eigenlijke voeding...

Eens kijken wat eBay China, Ali-express, Alibaba of dx.com zeggen :P

In ieder geval bedankt! Als er alternatieven zijn hoor ik het graag!

================================================

€33 Ebay Hongkong 200W wide input

Zou het wat zijn? Voor dit geld wil ik de gok wel nemen! Scheelt meer dan de helft@

Voordeel: 2 echte SATA aansluitingen 1x Molex en 4pin ATX
================================================

*Bought a Z2 from this dealer 9 mounth ago, and have been wery happy with it. But under heavy load, prime95 on a A10-5700, the 12v rail goes down from 12.4v at idle, to 11.4v witch is on the edge of the 5% permitted headroom. Its probably because it uses the 12v directly from the cheap 12v brick. The Z3 regulates the 12v rail, due to the wide range input, and with a low cost 19v brick it idles at 12.33v and only goes down to 12.30v at load. The Vcore drop is also a bit smaller, so i am very satisfied with this product.

*Power converter is superior! There are 2 necessary SATA power connectors + Molex (and of course ATX+4pin connectors). When turned on there is blue light on its back. Mine Core i5 completely silent now :)

Klinkt goed

[ Voor 55% gewijzigd door StraightOn.NL op 13-09-2013 19:19 . Reden: Reviews toegevoegd! ]

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10-09 23:26

Jag

Een thin itx bord die gewoon 19 volt accepteert geen optie?

• redfoxert
  • Niet online
Deze week heb ik dus de knoop doorgehakt om mijn fileserver te upgraden met een nieuwe Haswell Processor.

Wat er uit ging:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core 2 Duo E8400 Boxed€ 0,-€ 0,-
1Asus P5Q-EM€ 0,-€ 0,-
4Kingston KTD-DM8400C/2G€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 0,-

Wat er nieuw in kwam:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 56,45€ 56,45
1Asus B85M-E€ 66,90€ 66,90
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C9€ 65,99€ 65,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 189,34

Na het inbouwen mn server met Windows Server 2008R2 gestart ... niks. Kon niet eens een BSOD zien, zo snel boot het setje. Waarschijnlijk dus de 0x07B BSOD, ergo, storage controller drivers niet beschikbaar.

Na het maken van een image van het systeem (de OS disk) Windows 2012R2 erop geinstalleerd. Alles werkt als een zonnetje, inclusief mijn IBM M1015 geflashed in IT mode. Na een paar dagen het verbruik eens bekeken vanaf een Energy Logger 4000. Hetzelfde (iets meer zelfs nog) verbruik als mijn oude set!! 62.5W idle. What the f*ck... Alle Power settings gecontroleerd, disken zouden in spindown mode moeten gaan. En toen begon me iets te dagen. Voor de vorige installatie moest ik in de drivers of registry een aanpassing doen bij de LSI controller zodat deze ook de disken laat downspinnen. Nadat ik dat gedaan had werd het verbruik nog maar 44.5W

Nu nog op zoek naar de laatste beetjes stroombesparing. For the record, dit is het hele systeem:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Pentium G3220 Boxed€ 56,45€ 56,45
1Asus B85M-E€ 66,90€ 66,90
1Seagate Barracuda 7200.11 ST31500341AS, 1.5TB€ 0,-€ 0,-
1Seagate Barracuda ES.2 ST3500320NS, 500GB€ 0,-€ 0,-
5Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 121,99€ 609,95
2Western Digital Green WD30EZRX, 3TB€ 107,90€ 215,80
1Cooler Master Centurion 590€ 0,-€ 0,-
3Cooler Master 4-in-3 Device Module€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance CMZ8GX3M1A1600C9€ 65,99€ 65,99
1IBM ServeRAID M1015 SAS/SATA Controller for System x€ 118,58€ 118,58
1Cooler Master Real Power M520€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.133,67

Er zit nog een Hitachi 2.5" 250GB (HTS725025A9A364) disk in voor het OS. Deze disk doet 0.8W bij seeks dus echt heel veel besparing kan ik daar niet op halen. Alle tips om het verbruik nog verder omlaag te halen zijn gewaardeerd :)

Nog even de wijzigingen die ik in de registry heb gedaan in mijn 2012R2 server voor diegenen die ook een M1015 willen gebruiken icm Windows Server 2008/2012:

code:
1
2
3
4
5
6
7
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\VEN_1000&DEV_0072&SUBSYS_30201000&REV_02\4&3834d97&0&0008\Device Parameters\ScsiPort]
"NeedsSystemShutdownNotification"=dword:00000001

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\VEN_1000&DEV_0072&SUBSYS_30201000&REV_02\4&3834d97&0&0008\Device Parameters\StorPort]
"EnableIdlePowerManagement"=dword:00000001

• FireDrunk
Intel INF drivers wel geinstalleerd op 2012? Scheelt ook weer wat volgens mij.

Even niets...

• redfoxert
  • Niet online
FireDrunk schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:30:
Intel INF drivers wel geinstalleerd op 2012? Scheelt ook weer wat volgens mij.
Ofcourse :) Alleen niet alle devices zijn geinstalleerd omdat ik er geen 2012 drivers voor kan vinden. Een ACPI device van het Asus bordje en de Intel Management Engine Interface.

• Oguz286
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 23-02 10:10
Beste mensen,

Een hele tijd geleden had ik een servertje samengesteld op basis van de toenmalige aanbevelingen in dit topic. Helaas is deze server niet betrouwbaar en kan het soms datacorruptie veroorzaken. Het kan zijn dat ik gewoon pech heb en dat een van mijn onderdelen misschien niet helemaal lekker is.

Daarom heb ik de knoop doorgehakt en wil ik een nieuwe (file)server samenstellen. Mijn eisen:
  • ZFS. Ik wil gewoon een fatsoenlijk filesystem die i.i.g. kan aangeven als er corruptie o.i.d. optreedt.
  • ECC. Als het geheugen niet helemaal lekker is dan kan dat de error-checking van ZFS negatief beinvloeden.
  • Redundancy. RAIDZ of mirror. Ik neig meer naar RAIDZ want ik neem sowieso nog een harde schijf die als backup gebruikt gaat worden (want RAID is geen backup!). Zo verlies ik niet teveel ruimte.
  • Zuinig. Ik ben geen wattage-extremist zoals jullie maar een server die 98% van de tijd idle is hoeft geen 50+ watt te verbruiken :P
  • Multi purpose. Mijn huidige server (AMD 4850e) wordt gebruikt als NAS, om via torrents te downloaden, git repository en dat soort meuk. Allemaal niet zo zwaar, maar met Ubuntu erop kan zowat alles ermee doen wat ik zou willen. Het liefst wil ik dit ook met de nieuwe server.
Na wat onderzoek heb ik de volgende onderdelen gevonden:
  • Intel Celeron G1610. Ondersteunt ECC, kost niks en is blijkbaar zuinig. Ik weet niet hoe snel het is vergeleken met de AMD 4850e maar als het ongeveer even snel is lijkt het mij een prima keuze. Misschien dat ik later een Pentium G-serie processor erin kan stoppen.
  • Intel Server Board S1200KPR of Asus P8B-X. Goedkoopste borden die ECC ondersteunen van wat ik kon vinden. Asus zal misschien wat meer tweakmogelijkheden hebben i.v.m. voltages.
  • Kingston ValueRAM unbuffered ECC RAM 2x8GB. Hoe meer RAM, des te blijer ZFS en kwa stroomverbruik maakt het toch haast niks uit.
  • Seagate Barracuda ST3000DM001 3TB HDD. Drie keer in RAIDZ en dan een 4TB Seagate Barracuda Desktop HDD.15 als externe backup schijf.
Zelf heb ik een kast, een Seasonic S12II 330W voeding en een 120GB 2.5" HDD als bootschijf. Deze komen van de oude server en kan ik gewoon hergebruiken.

Ik heb uiteraard dit topic wel enigszins doorgenomen maar toch zou ik graag jullie mening willen horen. Miscchien zie ik iets over het hoofd of zijn er betere onderdelen voor mijn doel. :)

• FireDrunk
redfoxert schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:32:
[...]

Ofcourse :) Alleen niet alle devices zijn geinstalleerd omdat ik er geen 2012 drivers voor kan vinden. Een ACPI device van het Asus bordje en de Intel Management Engine Interface.
Pak drivers voor Windows 8 64Bit, werken ook altijd.

@Oguz, Volgens mij klopt het allemaal wel. Ik zou zelf in jouw geval liever voor de Intel gaan, die is zeer waarschijnlijk zuiniger dan de Asus.

Die G1610 rent trouwens rondjes om je 4850e.

[ Voor 21% gewijzigd door FireDrunk op 14-09-2013 13:45 ]

Even niets...

• StraightOn.NL
redfoxert schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:07:
Deze week heb ik dus de knoop doorgehakt om mijn fileserver te upgraden met een nieuwe Haswell Processor.
************************knip*********************
[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Enum\PCI\VEN_1000&DEV_0072&SUBSYS_30201000&REV_02\4&3834d97&0&0008\Device Parameters\StorPort]
"EnableIdlePowerManagement"=dword:00000001[/code]
Vraag van een heel andere orde:

Waarom het Asus moederbord?

Naar wat ik heb gezocht komt de ASRock B85M Pro4 beter uit de bus voor dit soort aangelegenheden, maar ik hoor graag jou motivatie en keuze. Ik ben namelijk nog zoekende 8)

• redfoxert
  • Niet online
StraightOn.NL schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 14:02:
[...]

Vraag van een heel andere orde:

Waarom het Asus moederbord?

Naar wat ik heb gezocht komt de ASRock B85M Pro4 beter uit de bus voor dit soort aangelegenheden, maar ik hoor graag jou motivatie en keuze. Ik ben namelijk nog zoekende 8)
Beter is natuurlijk ook maar relatief. Ik had al een Asus bord en dat beviel me prima, heeft me 4 jaar lang nooit in de steek gelaten. Is natuurlijk geen garantie voor de toekomst :) Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar een bordje met de meeste toekomst wat betreft uitbreidingen. Als ik zie dat het Asrock bord 2x PCIe x16 en 2 PCI sloten heeft, dan denk ik dat eventuele uitbreidingen wat betreft PCIe snel ophouden. Het Asus bordje heeft 2x PCIe x16 maar ook 2x PCIe x1 sloten. Eventuele extra NIC's zijn dan makkelijker geplaatst. Het is maar net hoeveel waarde je er aan hecht. Oh, en not to mention, het Asus bordje heeft alle uitgangen wat betreft video: HDMI, DisplayPort, VGA en DVI. Het Asrock bord mist DisplayPort. Daar staat dan weer tegenover dat het Asus bord geen Optical out heeft (maar wie heeft dat nu weer nodig op een server??)

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:22
Onlangs mijn oude server met Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4450E omgezet naar:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel DH77EB€ 84,39€ 84,39
1Corsair CMV8GX3M1A1333C9€ 57,99€ 57,99
1Crucial m4 mSATA CT128M4SSD3 128GB€ 104,-€ 104,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 281,83

Mijn oude server had een laptop schijfje voor Ubuntu en 2x 2TB 3,5 inch schijven. In de nieuwe een SSD voor Ubuntu en dezelfde 2x2TB voor data.

Het energieverbruik van de oude server was rond de 52 watt idle en de nieuwe ging naar ongeveer 31 watt idle (energy monitor 3000).

Wilde nog wat experimenteren met de schijven en dacht handig te zijn door de ene 2TB Samsung 3,5 inch te vervangen door een 2TB 2,5inch schijf om te kijken hoeveel zuiniger dat was.
De volgende gekocht:
#ProductPrijsSubtotaal
1Western Digital My Passport 2TB Zwart€ 114,95€ 114,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 114,95

Met het idee dat de interne 2TB 2,5 inch schijven duurder zijn en je een enclosure makkelijke kunt open slopen.

De enclosure open gemaakt en helaas bleek er geen Sata schijf in te zitten alleen USB 3.0 (op zich logisch, Sata zou dubbelop zijn omdat het toch naar USB moet). Geen echte ramp want mijn moederbord heeft intern USB 3.0 headers en met een verloopje zo aangesloten en de schijf gemonteerd op een 2,5" -> 3,5" bracket.
Verbruik ging met zo'n 4 watt idle naar beneden, mooi!
Grootste nadeel van deze setup is dat de USB schijf niet met Smart te benaderen is en ik dus blind moet varen dat hij zich gezond voelt en je kunt ook niet instellen hoe snel hij in slaapstand gaat. Default is 10 of 15 minuten wat op zich OK is.
Dit weerhoudt me om de andere schijf ook om te zetten. De oude 2TB schijven kan ik weer in mijn desktop gebruiken voor video editing.

Dus als je een paar tientjes wilt besparen door deze externe USB 3.0 schijf om te bouwen naar intern rekening houden dat er geen Sata op zit maar alleen USB 3.0.
Er is inmiddels ook een goedkope Toshiba 2TB 2,5" schijf. Mag iemand anders proberen of daar Sata of USB in zit intern :-)
Let ook op dat de 2TB 2,5" schijven een niet standaard dikte hebben.

Weet iemand of een USB schijf toch met Smart uit te lezen is onder Linux?
Edit: Inmiddels met hulpprogramma's die Smart ook uit USB schijven zouden moeten lezen getest: Device does not support SMART :-(

Groet

[ Voor 1% gewijzigd door oeps op 22-09-2013 08:26 . Reden: aanvulling ]

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:59
Voor een server met 2x Floppy DTV met DVBlogic, dacht ik aan dit ter vervanging van mijn oude X24850e servertje. Voor de floppy's heb ik wel een 1394 poort nodig.

Voor DVBlogic en streamen heb je een processor nodig. De i3 zal het wel trekken, maar een G1610 weet ik niet.
Ik zou ook voor de G3220 kunnen gaan op het LGA1150 platform, maar dan is 1394 weer zeldzaam.

Maakt 2x2 of 1x4 TB nog uit in performance/verbruik en datacorruptie (dichtheid van de platters)

Wil weer WHS2011 erop draaien.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3210 Boxed€ 106,25€ 106,25
1Intel DH77DF€ 102,96€ 102,96
2Seagate Barracuda 7200.14 ST2000DM001, 2TB€ 74,85€ 149,70
1Fractal Design Node 304 Zwart€ 66,50€ 66,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 481,53

COTE!

• StraightOn.NL
redfoxert schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 14:09:
[...]

Beter is natuurlijk ook maar relatief. Ik had al een Asus bord en dat beviel me prima, heeft me 4 jaar lang nooit in de steek gelaten. Is natuurlijk geen garantie voor de toekomst :) Daarnaast ben ik op zoek gegaan naar een bordje met de meeste toekomst wat betreft uitbreidingen. Als ik zie dat het Asrock bord 2x PCIe x16 en 2 PCI sloten heeft, dan denk ik dat eventuele uitbreidingen wat betreft PCIe snel ophouden. Het Asus bordje heeft 2x PCIe x16 maar ook 2x PCIe x1 sloten. Eventuele extra NIC's zijn dan makkelijker geplaatst. Het is maar net hoeveel waarde je er aan hecht. Oh, en not to mention, het Asus bordje heeft alle uitgangen wat betreft video: HDMI, DisplayPort, VGA en DVI. Het Asrock bord mist DisplayPort. Daar staat dan weer tegenover dat het Asus bord geen Optical out heeft (maar wie heeft dat nu weer nodig op een server??)
Thanks. Klinkt als een logisch keuze. Maar in een 16lanes slot kan je prima een 1x of 4x steken. Dus je hebt zelfs meer mogelijkheden. Nouja oke je mist een insteek optie. Maar stel je haalt ooit een Raid kaart dan kan je het 4x of 8x prima gebruiken!
Jag schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 02:41:
Een thin itx bord die gewoon 19 volt accepteert geen optie?
@hierboven. Een 19v ITX bord heb ik nog nooit gezien. Maar ook nog nooit heen gezocht. Iemand een voorbeeld?

[ Voor 6% gewijzigd door StraightOn.NL op 14-09-2013 23:26 ]

• redfoxert
  • Niet online
StraightOn.NL schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 18:01:
[...]

Thanks. Klinkt als een logisch keuze. Maar in een 16lanes slot kan je prima een 1x of 4x steken. Dus je hebt zelfs meer mogelijkheden. Nouja oke je mist een insteek optie. Maar stel je haalt ooit een Raid kaart dan kan je het 4x of 8x prima gebruiken!
Ik heb er al een IBM M1015 in zitten :) In de kast is niet veel ruimte meer voor extra disken maar een grotere kast is zo gehaald. Samen met de modulaire voeding is het heel makkelijk extra kabels aan te sluiten. Heb er destijds een extra setje kabels voor bijbesteld :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Duskwither
  • Laatst online: 22:32
StraightOn.NL schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 18:01:
@hierboven. Een 19v ITX bord heb ik nog nooit gezien. Maar ook nog nooit heen gezocht. Iemand een voorbeeld?
Intel DQ77KB is volgens mij een prima voorbeeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Intel DQ77KB
Intel DH61AG
Gigabyte B75-TN

Bijna alle Thin ITX bordjes hebben dat.

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bijvoorbeeld de Fujitsu mITX-borden hebben het volgens mij ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

FireDrunk schreef op zondag 15 september 2013 @ 10:41:
Intel DQ77KB
Intel DH61AG
Gigabyte B75-TN

Bijna alle Thin ITX bordjes hebben dat.
Die 19V aansluiting is onderdeel van de Thin mini-itx standaard :). Die intels zijn momenteel alleen amper leverbaar, da's jammer. Ik hoop dat er snel Haswell varianten uitkomen of dat ze weer goed leverbaar worden.

[ Voor 12% gewijzigd door JvS op 15-09-2013 11:08 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
Dat is alleen de CPU, en waarschijnlijk gemeten via de P4 stekker.

[ Voor 3% gewijzigd door FireDrunk op 15-09-2013 14:50 ]

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

I isolate the power coming through the 8-pin ATX connector using an in-line meter that provides voltage and current readings, and total wattage passed through.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 13:03

sphere

Debian abuser

De specs in de PW zijn ook vaud, hij heb helegaar geen 8 sata poorten. Waar blijft de Haswell opvolger van de B75-Pro3-M?

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 00:35
pricewatch: ASRock B85M Pro4

Jammer dat ie ook geen 8 sata poorten heeft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybastiaans
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 13-03 20:38
sphere schreef op zondag 15 september 2013 @ 14:54:
De specs in de PW zijn ook vaud, hij heb helegaar geen 8 sata poorten. Waar blijft de Haswell opvolger van de B75-Pro3-M?
Volgens mij mis ik iets... Ik heb dit weekend een thuisserver in elkaar gebouwd met een B75 Pro3-M en die had toch echt 3x sata600 en 5x sata300. Ik heb ze voor de zekerheid nog maar even nageteld.

Heb trouwens met het uitpakken van de bestelling nog even in de ogen gewreven: ik heb één reep van 8gb DD3 van Corsair besteld. Krijg ik een doosje met (wat later bleek) wel het correcte geheugen maar in een nog onaangebroken doosje '1 GB DDR1' geheugen... Heel apart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Sphere bedoelt de Asus TUF Gryphon Z87; in de Pricewatch staat dat ie 8x SATA 600 heeft, maar hij heeft er echt maar 6.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 01:26
Hij kwam idle in de duitse CT wel als één van de zuinigste uit de test met 12,2W, de Fujitsu was het zuinigst met 10,3W.
Stressed was de Asrock weer het zuinigst.
Wel een rare test want er worden borden getest met Z, H en B chipsets.

[ Voor 7% gewijzigd door audiojunk op 16-09-2013 13:14 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:39
Ik zie dat de Jetway NF9J-Q87 inmiddels verkrijgbaar is. Zijn er toevallig mensen die ervaring met dit mini-itx bord hebben?
Ik vind deze erg interessant vanwege 2x gigabit, 5x SATA, Intel AMT (vanwege Q87 chipset).

If it ain't broken, tweak it!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Laatst online: 01:26
Leuk systeem bij de buren:

Weil es ja noch immer kaum einer glaubt, folgendes:

- Intel Pentium G3220
- 2x 4GB G.Skill DDR3-1333 RAM
- Asrock H87M-ITX
- Crucial M4 128GB
- Pico 90-XLP
- HiPower 1280 MB (80W Morex Klon)
- Win8 X64 Pro, installiert im UEFI Mode

Im Idle mit aktivem Bildschirm lese ich gerade 7.5W ab und im Idle mit Bildschirm im Stromsparmodus sind's noch schlanke 6.0W.
Bevor jemand fragt, Video werde ich keins drehen, aus reiner Faulheit.
Und gemessen wurde mit dem Klassiker KD302.

http://www.hardwareluxx.d...1-beispiel-799083-79.html

Nog wat hardware mods van Mux en we zitten op 5W :*)

Zie dat er ook nog een H81M ITX is en die kost nog geen 60€, misschien nog wel zuiniger.
2 SATA en eSATA is misschien een beetje weinig voor een server maar voor een HTPC genoeg.

pricewatch: ASRock H81M-ITX

[ Voor 18% gewijzigd door audiojunk op 16-09-2013 16:13 ]

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vandermark
Ik zoek een combi van HTPC/NAS. Om die reden wil ik voor een i3 gaan met HD4000 onboard. Ik zal het gebruiken voor NAS taken (media storage, DLNA/UPNP streamen, sabnzbd, sickbeard en dergelijke) en als HTPC waarbij ik ook af en toe een simpel spelletje speel (die spellen doen het prima op de HD4000 weet ik uit ervaring op mijn desktop). Dit is wat ik nu heb opgesteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i3 3225 Boxed€ 116,50€ 116,50
1ASRock B75M-ITX€ 66,01€ 66,01
1Silverstone Grandia GD04B€ 96,50€ 96,50
1Lite-On IHOS104 (4x, SATA-150, dual-layer, Zwart, OEM)€ 34,70€ 34,70
1Crucial m4 CT128M4SSD2 128GB€ 100,10€ 100,10
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 761,71

Mijn vragen: hoeveel winst levert een picopsu op en welke zal ik dan nodig hebben?

Andere suggesties? Zo zijn er net nieuwe moederborden en komen er ook haswell cpu's, moeite om even op te wachten? Ik heb er geen grote haast mee. Deze NAS/HTPS vervangt een bestaande oude HTPC en een syno 110j.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Wat zijn de platste koelblokken voor i3 CPU's? Ik zit te overwegen om toch maar een i3 te nemen als update vor de C7, maar ik zou de EMKO EM-141 graag willen blijven doorgebruiken. Ik heb daar overigens wel al een 9cm/15mm fan ingezet (in het rooster boven het moederbord)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Coenen
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-09 17:17

Coenen

=LoT= IJsbier @ ET

Ik heb een 1u 19" kast, voor mijn i3 heb ik de stock intel koeler gebruikt. Ik heb de fan er voorzichtig afgeknipt en een 12cm fan aan de buitenkant van de kast geplaatst. Dat werkt voor mij goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:13

EraZor

Don't mention the war

heren, Kort vraagje,
Ik gebruik voor mijn systeem een 84W voeding (adapter + dc-dc bordje), maar nou heb ik geregeld dat ik de tweede HDD (de WD RED 3TB) niet meer kan benaderen of niet eens zie in windows verkenner. kan 't zijn dat mijn voeding tekort schiet? Of heb ik echt met een defecte schijf te maken? In de korte tijd dat ik de schijf in m'n dekstop gebruik zie ik 't probleem niet iig (geen smart errors ook...)

Systeem:
Asus P8H67-I Pro
geen optische drive
1x 80mm Noctua fan
Celeron G530
2x2GB RAM
64GB Crucial M4
3TB WD RED

[ Voor 3% gewijzigd door EraZor op 17-09-2013 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bontje Blauw
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07:59
Ik heb nu de volgende hardware
DH61CR
I3 3225
1x ddr3
1x ssd 90GB vertex 2
1x hdd 4TB
2x floppyDTV

Kan dit op een pico PSU of beter de Seasonic G360

Ik heb nog geen idee of WHS2011 + DVBlogic in standby wil anders telt zeker elke watt besparing.

COTE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Opperpanter2
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 13-09 21:16
EraZor schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 21:12:
heren, Kort vraagje,
Ik gebruik voor mijn systeem een 84W voeding (adapter + dc-dc bordje), maar nou heb ik geregeld dat ik de tweede HDD (de WD RED 3TB) niet meer kan benaderen of niet eens zie in windows verkenner. kan 't zijn dat mijn voeding tekort schiet? Of heb ik echt met een defecte schijf te maken? In de korte tijd dat ik de schijf in m'n dekstop gebruik zie ik 't probleem niet iig (geen smart errors ook...)

Systeem:
Asus P8H67-I Pro
geen optische drive
1x 80mm Noctua fan
Celeron G530
2x2GB RAM
64GB Crucial M4
3TB WD RED
qua voeding (of de voeding moet stuk zijn) moet het makkelijk kunnen.
Ik heb een vergelijkbaar systeem, maar dan nog s een wd green 1.0 en 1.5gb erbij. plus nog een 2.5" 0.64gb.
Ook een 84w adapter. Draait zonder problemen. picopsu 90W.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EraZor
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 07:13

EraZor

Don't mention the war

Opperpanter2 schreef op dinsdag 17 september 2013 @ 22:37:
[...]

qua voeding (of de voeding moet stuk zijn) moet het makkelijk kunnen.
Ik heb een vergelijkbaar systeem, maar dan nog s een wd green 1.0 en 1.5gb erbij. plus nog een 2.5" 0.64gb.
Ook een 84w adapter. Draait zonder problemen. picopsu 90W.
Hmm.. ik twijfel een beetje aan de kwaliteit van t dc-dc bordje. Als de schijf aan het overlijden is (twee weken oud) zou ik dat toch bijvoorbeeld met acronis drive monitor moeten kunnen uitlezen?

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

Beste mede tweakers,
Na lang nadenken toch maar besloten om een iets krachtigere machine neer te gaan zetten.
Heb momenteel een nas / homeserver op basis van windows homeserver 2011 draaien die de volgende taken op zich neemt.

Rdp
Download machine,usenet inc unrarren en parren etc.
Teamspeak server.
Storage / filesharing (4x2TB)

De huidige config is als volgt:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus C60M1-I€ 0,-€ 0,-
2Samsung HD204UI , 2TB SATA-300, 32MB, 5400rpm€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 85,-€ 170,-
1Chenbro ES34069€ 0,-€ 0,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 72,-€ 72,-
1OCZ Vertex Turbo 30GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 242,-

Dit alles verstookt idle met schijven in slaap stand tussen de 16 en 19wat.
En @ full load zit het ergens rond de 40wat.
Overigens is dit wel volgens de kijkshop cresta energie meter, hoe precies die is laat ik in het midden.
De reden dat ik deze machine wil gaan vervangen is omdat voor al met het uitpakken etc hij het gewoon niet trekt.Teamspeak gaat dan laggen etc niet wenselijk dus.
Een groot deel van de oude config gaat opnieuw gebruikt worden omdat ik daar gewoon te vreden over ben,een aantal onderdelen heb ik reeds in mijn bezit.
Wat heb ik allemaal al:
#ProductPrijsSubtotaal
1Asus P8-H77-I€ 83,95€ 83,95
2Samsung HD204UI , 2TB SATA-300, 32MB, 5400rpm€ 0,-€ 0,-
2Western Digital Green WD20EARS, 2TB€ 85,-€ 170,-
1Chenbro ES34169€ 146,80€ 146,80
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9B Blue€ 38,90€ 38,90
1OCZ Vertex Turbo 30GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 439,65

Het geen waar ik nu tegen aan loop is zoals je in de lijst kan zien de cpu.
Ik lees onwijs goeie dingen over de Intel Celeron G1610,maar twijvel of deze met het oog op de toekomst zal voldoen. (upgraden kan altijd nog ik weet het)
Hier voor had ik een Intel Pentium G680 en die deed alles wel naar wens eigenlijk.
Dus mijn vraag is wat zouden jullie adviseren?
en wat zal haalbaar zijn kwa verbruik?

Ps sidenote,systeem zal zeker 75% van de tijd idle draaien.
Verbruik maakt niet super veel uit ben enkel benieuwd.
De hele zwik word gevoed door de Powerbrick die bij de Chenbro behuizing word geleverd nl de:
http://www.fspgroup.com/C...ers%5CFSP120%20Series.pdf
is dat een beetje knappe powerbrick?

Na rose e cient spin

• Oguz286
Oguz286 schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 13:37:
Beste mensen,

Een hele tijd geleden had ik een servertje samengesteld op basis van de toenmalige aanbevelingen in dit topic. Helaas is deze server niet betrouwbaar en kan het soms datacorruptie veroorzaken. Het kan zijn dat ik gewoon pech heb en dat een van mijn onderdelen misschien niet helemaal lekker is.

Daarom heb ik de knoop doorgehakt en wil ik een nieuwe (file)server samenstellen. Mijn eisen:
  • ZFS. Ik wil gewoon een fatsoenlijk filesystem die i.i.g. kan aangeven als er corruptie o.i.d. optreedt.
  • ECC. Als het geheugen niet helemaal lekker is dan kan dat de error-checking van ZFS negatief beinvloeden.
  • Redundancy. RAIDZ of mirror. Ik neig meer naar RAIDZ want ik neem sowieso nog een harde schijf die als backup gebruikt gaat worden (want RAID is geen backup!). Zo verlies ik niet teveel ruimte.
  • Zuinig. Ik ben geen wattage-extremist zoals jullie maar een server die 98% van de tijd idle is hoeft geen 50+ watt te verbruiken :P
  • Multi purpose. Mijn huidige server (AMD 4850e) wordt gebruikt als NAS, om via torrents te downloaden, git repository en dat soort meuk. Allemaal niet zo zwaar, maar met Ubuntu erop kan zowat alles ermee doen wat ik zou willen. Het liefst wil ik dit ook met de nieuwe server.
Na wat onderzoek heb ik de volgende onderdelen gevonden:
  • Intel Celeron G1610. Ondersteunt ECC, kost niks en is blijkbaar zuinig. Ik weet niet hoe snel het is vergeleken met de AMD 4850e maar als het ongeveer even snel is lijkt het mij een prima keuze. Misschien dat ik later een Pentium G-serie processor erin kan stoppen.
  • Intel Server Board S1200KPR of Asus P8B-X. Goedkoopste borden die ECC ondersteunen van wat ik kon vinden. Asus zal misschien wat meer tweakmogelijkheden hebben i.v.m. voltages.
  • Kingston ValueRAM unbuffered ECC RAM 2x8GB. Hoe meer RAM, des te blijer ZFS en kwa stroomverbruik maakt het toch haast niks uit.
  • Seagate Barracuda ST3000DM001 3TB HDD. Drie keer in RAIDZ en dan een 4TB Seagate Barracuda Desktop HDD.15 als externe backup schijf.
Zelf heb ik een kast, een Seasonic S12II 330W voeding en een 120GB 2.5" HDD als bootschijf. Deze komen van de oude server en kan ik gewoon hergebruiken.

Ik heb uiteraard dit topic wel enigszins doorgenomen maar toch zou ik graag jullie mening willen horen. Miscchien zie ik iets over het hoofd of zijn er betere onderdelen voor mijn doel. :)
Niemand?

• chickpoint
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 15:52
Ik ben van plan een nieuwe server te gaan bouwen welke in een rack moet passen, deze zal voornamelijk routing taken tot zich nemen onder windows server 2012.

Nu is mij de GA-B75TN aangeraden door mux maar weet iemand of er ook een variant is met dubbele gigabit poorten? De kunst is natuurlijk om hem idle zo zuinig als een kant en klaar routertje te laten draaien.

Of is Atom een goed alternatief (hier zijn regelmatig server bordjes in te verkrijgen). Heb geen flauw idee wat die aan energie eten.

Dit is tot nu toe de setup die ik bij elkaar geklikt heb.

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte GA-B75TN (rev 1.0)€ 78,93€ 78,93
1Supermicro SuperChassis 502L-200B€ 75,10€ 75,10
1Intel Gigabit CT Desktop Adapter€ 22,39€ 22,39
1Noctua NH-L9i€ 34,20€ 34,20
1Crucial CT102464BF1339€ 56,72€ 56,72
1Crucial m4 mSATA CT064M4SSD3 64GB€ 69,36€ 69,36
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,15

Ik heb echt geen 9 tot 5 mentaliteit! Eerder 10 tot 3...

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
GA-B75N

• Nessuno
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 22-08 01:31

Nessuno

io sono nessuno

chickpoint schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:15:
Ik ben van plan een nieuwe server te gaan bouwen welke in een rack moet passen, deze zal voornamelijk routing taken tot zich nemen onder windows server 2012.

Nu is mij de GA-B75TN aangeraden door mux maar weet iemand of er ook een variant is met dubbele gigabit poorten? De kunst is natuurlijk om hem idle zo zuinig als een kant en klaar routertje te laten draaien.

Of is Atom een goed alternatief (hier zijn regelmatig server bordjes in te verkrijgen). Heb geen flauw idee wat die aan energie eten.

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,15
Als hij alleen moet routeren ... waarom dan voor een heel systeem gaan?
Denk nl dat als je een beetje knappe router uitzoekt dus geen sweex etc dat die wel zuiniger zijn dan een systeem wat het zelfde moet doen.
Helemaal als je een router neemt die ddwrt ondersteund.
volgens het linkje hier onder gebruikt mijn router ongeveer 14,5w
http://us.hardware.info/r...esults-energy-consumption
Denk dat het erg moeilijk is om zonder veel tijd geld en energie er in te steken,Op het zelfde verbruik uit te komen.

Na rose e cient spin

• FireDrunk
Die SuperMicro kast heeft geen verwisselbaar IO Port backplane, die heeft de standaard SuperMicro layout, en kan je dus niet gebruiken voor andere moederborden.

Je moet dus OF zagen, of een andere kast zoeken ;)

Even niets...

• chickpoint
Nessuno schreef op woensdag 18 september 2013 @ 19:42:
[...]

Als hij alleen moet routeren ... waarom dan voor een heel systeem gaan?
Denk nl dat als je een beetje knappe router uitzoekt dus geen sweex etc dat die wel zuiniger zijn dan een systeem wat het zelfde moet doen.
Helemaal als je een router neemt die ddwrt ondersteund.
volgens het linkje hier onder gebruikt mijn router ongeveer 14,5w
http://us.hardware.info/r...esults-energy-consumption
Denk dat het erg moeilijk is om zonder veel tijd geld en energie er in te steken,Op het zelfde verbruik uit te komen.
Nah is vooral om met windows server te spelen en later eventueel ook ter vervanging van mijn NAS. Ik heb op het moment inderdaad een RT-AC66U met Tomato erop.
FireDrunk schreef op woensdag 18 september 2013 @ 19:56:
Die SuperMicro kast heeft geen verwisselbaar IO Port backplane, die heeft de standaard SuperMicro layout, en kan je dus niet gebruiken voor andere moederborden.

Je moet dus OF zagen, of een andere kast zoeken ;)
Zagen is no problemo, daar hebben ze gereedschap voor :+

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Topicstarter
ik heb geen idee, aangezien ik geen zfs gebruik, misschien kun je de vraag in de zfs topic posten?

ora et labora

• ArcticTiger
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:13
chickpoint schreef op woensdag 18 september 2013 @ 17:15:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 372,15
Misschien de Gigabyte GA-Z77N-WIFI?
Is een socket 1155 mini-itx met 2x gigabit (welke ook nog eens out-of-the-box werken met ESXi)

• significant
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 20:49
Heb nu een systeem gebouwd met een DH61AG moederbord, waar Crucial 2x4GB, DDR3 SODIMM, PC10666, CL9, LV in is gestoken.
Dit geeft geen beeld (speaker is niet aangesloten, dus dat kan ik niet valideren) maar daar kom ik al snel op dit gegeven uit:
http://www.intel.com/supp...p/dh61ag/sb/CS-032444.htm
M.a.w. het RAM geheugen is hoogst waarschijnlijk incompatible.

Wie weet welk 2x4Gb ram setje met dit moederbord in ieder geval werkt (uit eigen ervaring?)

• Oguz286
mrc4nl schreef op donderdag 19 september 2013 @ 00:36:
[...]
ik heb geen idee, aangezien ik geen zfs gebruik, misschien kun je de vraag in de zfs topic posten?
Maar misschien heeft er iemand wel ervaring met deze of een soortgelijke setup en wil hij/zij zijn ervaring delen. Het is dus niet ZFS specifiek :)
@chickpoint

De Noctua NH-L9i lijkt me niet geschikt in een 1U kast. Doorgaans worden koelvinnen gebruikt waar kleine ventilatoren doorheen blazen. De koeler in de Noctua zou tegen de kap aanblazen.

De koeler in mijn Dell PowerEdge R210 II is 33mm hoog. Veel hoger kan niet, want dan kan de kap er niet meer op, er is totaal 35mm ruimte in de hoogte. De ventilatoren zijn 40mm, ze staan buiten het moederbord.

• Wimbo
  • Laatst online: 11-09 12:19
-

[ Voor 115% gewijzigd door Wimbo op 19-01-2015 16:38 ]

Afbeeldingslocatie: http://www.dynatron-corp.com/upload/product/9823.28177791.jpg
Koeler met platte fan.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Bedankt voor de tips allemaal, zoals gezegd, ik heb er al een fan ingezet en ik heb na wat nameten toch wel redelijk wat centimeters in de EMKO-behuizing. Ik heb ook gezien dat ookSupermicro best wel wat platte koelblokken (maar niet noodzakelijk voor de juiste socket) in de aanbieding heeft. Ik denk dat ik nog even aanzie of er OKe ITX-borden met C2530(of eventueel andere) CPUs uitkomen en anders ga ik toch maar serieus een 115x-bordje overwegen. Met name voor video-transcoding is de C7 te langzaam. Als ik van die wens afstap ga ik denk ik over op twee BBBs als server...

[ Voor 13% gewijzigd door begintmeta op 19-09-2013 23:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
mrmrmr schreef op donderdag 19 september 2013 @ 21:54:
@chickpoint

De Noctua NH-L9i lijkt me niet geschikt in een 1U kast. Doorgaans worden koelvinnen gebruikt waar kleine ventilatoren doorheen blazen. De koeler in de Noctua zou tegen de kap aanblazen.

De koeler in mijn Dell PowerEdge R210 II is 33mm hoog. Veel hoger kan niet, want dan kan de kap er niet meer op, er is totaal 35mm ruimte in de hoogte. De ventilatoren zijn 40mm, ze staan buiten het moederbord.
Die dell heb ik inderdaad ook naar gekeken, alleen denk ik dat als ik zelf ga knutselen toch idle op een lager verbuik uit kan gaan komen. De tijd die ik erin moet gaan steken vind ik niet zo heel erg, het is immers een hobby :). Overigens moet het wel een hobby blijven dus de prijs wil ik wel enigsinds beperken.
begintmeta schreef op donderdag 19 september 2013 @ 23:10:
Bedankt voor de tips allemaal, zoals gezegd, ik heb er al een fan ingezet en ik heb na wat nameten toch wel redelijk wat centimeters in de EMKO-behuizing. Ik heb ook gezien dat ookSupermicro best wel wat platte koelblokken (maar niet noodzakelijk voor de juiste socket) in de aanbieding heeft. Ik denk dat ik nog even aanzie of er OKe ITX-borden met C2530(of eventueel andere) CPUs uitkomen en anders ga ik toch maar serieus een 115x-bordje overwegen. Met name voor video-transcoding is de C7 te langzaam. Als ik van die wens afstap ga ik denk ik over op twee BBBs als server...
Die Super micro koeler ziet er ook wel interesant uit, helaas staat er nergens bij hoeveel warmte deze af kan voeren. Maar ik neem aan dat hij een G1610 wel gekoeld krijgt? pricewatch: Supermicro SNK-P0046P
ArcticTiger schreef op donderdag 19 september 2013 @ 13:52:
[...]

Misschien de Gigabyte GA-Z77N-WIFI?
Is een socket 1155 mini-itx met 2x gigabit (welke ook nog eens out-of-the-box werken met ESXi)
Denk toch dat ik op het B75TN bordje blijf omdat dit thin mini-itx is (jammer dat er geen zijn voor haswell). Ik denk dat hier toch iets meer te winnen is dan een mini itx bordje. Ik ga maar eens kijken voor een goede flexibele pci-e x1 riser card (suggesties zijn welkom :) )

Mocht er toevallig iemand een Intel Desktop Board DQ77KB hebben liggen en er vanaf willen neem ik deze graag over! V&A gevraagd: Intel Desktop Board DQ77KB

BTW: Doodzonde dat Intel gestopt is met moederborden maken. Ik vond dat ze meestal toch de meest feature rijke borden hadden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
Vandaag een Seasonic G450 voeding binnengekregen. Ik had al een G360, en ik was erg nieuwsgierig of er op lage verbruiken verschil tussen de 2 voedingen zit:

Systeem met G360 idle: 19,1 watt
Systeem met G450 idle: 19,8 watt

De G360 doet het iets beter, wat natuurlijk niet raar is, omdat de G360 op zulk laag verbruik toch iets hoger op de efficiëncy curve zit, maar het verschil is wel minimaal.

Voordelen van de G450 zijn toch wel dat ie semi-modulair is, beschikt over flat cables, en het feit dat je doordat ie semi-modulair is je eigen gemaakte voedingskabels rechtstreeks in de voeding kan inpluggen. Handig als je tientallen harde schijven hebt.

[ Voor 3% gewijzigd door GioStyle op 20-09-2013 22:02 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
begintmeta schreef op woensdag 11 september 2013 @ 10:55:
[...]

Zijn al prijzen bekend? Het enige wat ik heb gevonden is ±390euro... Daarnaast lijkt mij voor mijn gebruik een C2530 veel aantrekkelijker.
Er komen inmiddels al wat benchmarks en prijzen vrij. Ziet er op zich allemaal wel aardig uit, maar voor mijn doeleinden qua prijs, prestaties en stroomverbruik wat overkill. Hopelijk komt ook een simpeler C2530bordje....

• FREAKJAM
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 00:12

FREAKJAM

"MAXIMUM"

Ik zou dit model in de gaten houden dan :) Daar kun je ook gewoon normale DDR3 dimmetjes in kwijt (supermicro bordje ondersteunt alleen SO-DIMM en die zijn stuk duurder ook)

[ Voor 17% gewijzigd door FREAKJAM op 21-09-2013 19:27 ]

is everything cool?

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Interessant inderdaad, als zal ik eerder voor het C2550-model gaan denk ik. Ben ook benieuwd of Gigabyte, Asus, MSI en eventueel Tyan, Fujitsu of toch ook Intel nog met iets komen. En wanneer de borden beschikbaar zullen zijn.

• onox
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 18-05 22:02
12 SATA poorten + 2 Intel gigabit poorten + 32 GiB ECC + 8 cores op een mini-ITX bordje :o. Kun je leuk nasje van bouwen :p

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

FREAKJAM schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 19:26:
Ik zou dit model in de gaten houden dan :) Daar kun je ook gewoon normale DDR3 dimmetjes in kwijt (supermicro bordje ondersteunt alleen SO-DIMM en die zijn stuk duurder ook)
Oeh nice :D Die zal vast wel wat goedkoper zijn dan het eerder voorbij gekomen Supermicro plankje. Het Asrock plankje gebruikt Intel NIC's waar ESXi drivers voor zijn, dus als iemand die wil gebruiken, dan kan dat zo te zien. Die van Supermicro heeft Marvel NIC's :/

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Raven schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 19:49:
... Die van Supermicro heeft Marvel NIC's :/
Is die Marvell chip niet gewoon een verbindingsstuk tussen de SGMII op de Intel Avaton SoC en ethernet?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Geen flauw idee :S Maar in onderstaande quote staat daar iets over:

Overigens vind ik net benchmarks en wat stroomverbruik van dat Supermicro bordje:
http://forums.servethehom...permicro-a1sai-2750f.html
Intel Avoton C2750 Benchmarks - Supermicro A1SAi-2750F

Keeping a bit of a live blog but only have 2x 2GB 1333MHz ECC SODIMMs (that work) at this point.

Windows Benchmarks
Windows 7 Ultimate SP1 (x64) Configuration
- Supermicro A1SAi-2750F with Intel C2750 Avoton 8C/ 8T SOC
- OCZ Vertex 4 256GB SSD
- 2x 2GB 1333MHz 1.5v Hynix DIMMs

Power Consumption (2x 2GB 1.5v DIMMs)
- Machine powered off - BMC Active - 5x LAN Ports Linked: 6.7w
- Idle - 16.8w
- Windows 7 - Linpack benchmark + 4x 125MB/s file transfers: 32.2w peak

Great results so far. One major tip is that although we see a Marvell quad Ethernet solution listed, the drivers used for the Supermicro A1SAi-2750F are Intel branded.

Linux Benchmarks
Ubuntu 13.04 (x64) Configuration
- Supermicro A1SAi-2750F with Intel C2750 Avoton 8C/ 8T SOC
- OCZ Vertex 4 256GB SSD
- 4x 8GB 1600MHz 1.35v Kingston KVR16LSE11/8 DIMMs

Power Consumption (4x Kingston 8GB 1.35v DIMMs)
- Machine powered off - BMC Active - 5x LAN Ports Linked: 6.8w
- Idle - 16.6w
- Load -

The interesting note here is that we see lower idle power consumption with the 4x 8GB lower voltage DIMMs than we did with the 2x 2GB higher voltage parts.

Will be posting more as they come in.
edit: En een stukje verderop:
Two updates: Network - I used the daily saucy-server-amd64.iso and the installer shows four Intel i354 adapters!
edit2: Prijs van het Supermicro bordje: $478
http://avnetexpress.avnet...istIndex=-1&page=1&rank=0

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 21-09-2013 20:21 ]

Oscar Wilde

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:29

JvS

Ik heb hem zelf ook

chickpoint schreef op vrijdag 20 september 2013 @ 09:50:
Mocht er toevallig iemand een Intel Desktop Board DQ77KB hebben liggen en er vanaf willen neem ik deze graag over! V&A gevraagd: Intel Desktop Board DQ77KB

BTW: Doodzonde dat Intel gestopt is met moederborden maken. Ik vond dat ze meestal toch de meest feature rijke borden hadden.
Het is inderdaad jammer dat dat moederbord van de aardbodem verdwenen is. Maar waar haal je vandaan dat itel geen moederborden meer maakt?

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• GioStyle
onox schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 19:41:
12 SATA poorten + 2 Intel gigabit poorten + 32 GiB ECC + 8 cores op een mini-ITX bordje :o. Kun je leuk nasje van bouwen :p
Een paar jaar geleden kon ik hiervan alleen maar dromen. :+

Iemand enig idee of dit bordje out of the box gaat werken met bijvoorbeeld FreeNAS?

[ Voor 12% gewijzigd door GioStyle op 21-09-2013 21:03 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Waar is FreeNAS opgebaseerd? Zie lijstje hieronder:
Microsoft Windows
- Server 2008 R2 (x64)
- Server 2012 (x64)
Linux
- RedHat Enterprise Linux Server 5.5/6.4 (x32 and x64)
- CentOS 5.5 / 6.4 (x32 and x64)
- SUSE Enterprise Linux Server 11 SP1 (x32 and x64)
- FreeBSD 9.1 (x32/x64)
- Fedora core 18 (x64)
- UBuntu 12.04/12.10 (x64)
Virtual
- VMWare ESXi 5.1

[ Voor 3% gewijzigd door Raven op 21-09-2013 21:06 ]

Oscar Wilde

• GioStyle
Dat zegt niets over bijvoorbeeld de ondersteuning van de netwerkkaarten.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nee, daarvoor moet je bij de maker van het (onderliggende) besturingssysteem zijn ;)

Oscar Wilde

• FireDrunk
FreeNAS = FreeBSD 9.0/9.1

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chickpoint
JvS schreef op zaterdag 21 september 2013 @ 20:22:
[...]

Het is inderdaad jammer dat dat moederbord van de aardbodem verdwenen is. Maar waar haal je vandaan dat itel geen moederborden meer maakt?
Het is al een tijdje bekend dat intel gaat stoppen met moederborden (in ieder geval desktop borden). Dit heeft ook in een nieuwsartikel gestaan hier op tweakers.
nieuws: Intel gaat stoppen met de productie van desktopmoederborden

Ik denk dat ik nog maar eventjes wacht met mijn servertje bouwen tot dat er wat fatsoenlijke thin mini-itx bordjes uitkomen op Haswell. Met het liefst natuurlijk een Q87 chipset, dus ik hoop dat ik daar niet te veel in wens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeps
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 00:22
oeps schreef op zaterdag 14 september 2013 @ 14:54:
Onlangs mijn oude server met Gigabyte GA-MA78GM-S2H, AMD Athlon 64 X2 Dual-Core 4450E omgezet naar een nieuwe setup met een G1610 en Intel DH77EB board.
Wat leverde vervangen van de Power supply op in in die nieuwe server?

In mijn vorige post het vervangen van de server zelf.

Ik had de Power supply als laatste gepland omdat in de kast al een 80+ brons PS zat. Dat zal al (een beetje) goed...., dacht ik.
Kast:
http://www.antec.com/product.php?id=1107&fid=117 in die kast zat een af fabriek 80+ PS
(ooit gekocht om al een kast te hebben die niet in de huiskamer zou misstaan. Op zich niet een gebruikelijke server kast. Nu staat er een xtreamer in de huiskamer die connect naar de server).

Ik heb een PicoPSU-90 DC-DC Power Converter, 90 W gekocht. Niet dat ik de 90W echt nodig heb maar meer omdat ik niet echt weet wat het piek gebruik is bij opstarten is en dat er bij deze al een 4-pin connector zit voor het moederbord, scheelt weer kosten voor een kabel.
Als Power supply erbij een Power Adapter DC 12 V, 80 W van Seasonic na adviezen hier.

Ik was verbaast wat dit nog extra opleverde aan stroombesparing! (had het veel eerder moeten doen):
In rust van ongeveer 27 W naar rond de 18,2 W.
Nu gebruik ik deze server altijd headless maar heb uit luiheid er altijd wel een USB toetsenbord aan hangen. Die bleek 1 W te gebruiken! Die er ook maar uitlaten en het idle gebruik zit nu op 17,2 W.
Vervangen van de Power Supply leverde dus zo'n 9 W op!
Voorlopig tevreden en voldoende ruimte om er nog wat zuinige schijven bij te zetten.
(volgende stap is kijken of meer tunen van Ubuntu nog iets kan opleveren).

Volledige specs van mijn setup met 2x2TB schijven en een mSATA SSD in mijn vorige post, zie link hierboven.

Voor wat het waard is:
Als de Seasonic Power adapter in de energy monitor zit zonder iets er aan zegt de meter 0,2 W.
Alle Wattages gemeten aan de 220V.

Pico PSU in combinatie met een mATX bord:
Gaat net! De de voedingskabel die je naar de buitenkant van de kast brengt om daar de adapter op aan te sluiten staat vrijwel strak. Hij moet het hele MB oversteken.
De Pico PSU heeft een 20 pin MB adapter die in de 24 pin MB connector past. Je mist dan de extra 4 power aansluitingen. Zou bij mijn zuinige setup geen probleem moeten zijn.
Dat ik nu 1 USB 3.0 schijf in de server heb zitten maakt de bekabeling vanuit de Pico PSU weer erg makkelijk. Maar 1 voedingsaansluiting hoeven te gebruiken. Wel een verlengkabel gebruikt omdat de Sata voeding te kort was om de schijf te bereiken. Mijn kast heeft nette compartimenten met doorgangen voor kabels maar kost lengte.

Groet,
oeps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-09 13:03

sphere

Debian abuser

Als je die USB3.0 schijf permanent in gebruik hebt, kan je hem dan niet beter rechtstreeks aansluiten? Scheelt weer een circuit dat je in bedrijf moet houden.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1 ... 17 ... 63 Laatste

Dit topic is gesloten.