Ik ben mij als zovelen in dit topic aan het verdiepen in een NAS.
Ik sta voor de keuze. Kant en klaar Synology of zelf iets maken.
Gebruiksdoel:
1. Downloaden: Usenet (SABNZBd heeft de voorkeur) Torrents
2. Uploaden: Hosting voor eigen foto's, VM en ISO's voor de zaak (als opslag niet om te virtualiseren)
3. Opslag voor alles waar ik thuis gebruik van maak, van tablet / tv / notebook / telefoons etc.
4. Streaming via DLNA of wat ik handiger vind gewoon benaderen via SMB
Vereisten:
1. 150Mbit verbinding moeiteloos kunnen verwerken Downloads/Uploads
2. 1GBit verbinding schrijven/lezen binnen bedrade netwerk
3. Snel rarren / parren / uitpakken / mounten
4. Moeiteloos streamen binnen netwerk naar meerdere doelen
5. Gebruiksvriendelijk, niet moeilijk, geen XBMC, gewoon Shares die makkelijke te bereiken zijn, https verkeer en makkelijk een FTP.
Een Synology DS213+ voldoet bijvoorbeeld
niet aan deze eisen. Punten 1 en 3 lukt hem niet, komt zeker met iets als SABNZBd niet verder dan 40-50Mbit
Optie 1: Ik heb de hoop dat een DS214+ hier verandering in brengt, eerste NAS uit deze klasse met de nieuwe Atom / C CPU die ook HT doet, maar ik denk dat dit niet voldoende is.
Optie 2:
Zelf iets bouwen. Ik heb eindeloos veel systemen gebouwd door de jaren maar nog nooit een server.
Dit is wat ik tot nu toe bedacht heb met behulp van advies uit dit forum. Helaas staat er nog weinig over de nieuwe Haswell. Ik denk dat de zuinigheid van deze CPU wel eens doorslaggevend kan zijn.
Mijn overwegingen zijn veelal gebaseerd op Most Value for the Money én zuinig.
Ik ben geen voorstander van HT, komt energiezuinigheid niet ten goede onder middelmatige belasting
FreeNAS en het gebruikersdoel dan ik heb verwacht ik niet dat meer dan 2 threads voluit te gebruiken. Ik bedoel: liever 3GHz op 2 cores dan 2,4GHz op 2/4 cores door HT. AMD is geen optie door het praktijk verbruik. Een A4 5400 heeft al moeite met uitpakken / SABNZBd threads en dergelijke. AMD is alleen in idle 0-5% usage echt zuinig, en dat komt in de praktijk bijna nooit voor. Bij een belasting van 20-30% is het verbruik al bijna maximaal. Voor Intel zit naar mijn weten die grafiek anders in elkaar.
Een SSD, snel starten, makkelijk hybernaten etc en inschakelen op WakeOnLAN, HDDs schakelen uit als er geen activiteit is en heeft dan geen invloed op het OS. Een array opbouwen zonder het besturingssysteem te hoeven vervangen.
Graag hoor ik wat jullie bedenkingen zijn. Kast is gebaseerd op mijn meterkast, die kan ik daar makkelijk ophangen.
Vraag
Grote vraag die ik nog heb heeft betrekking op de voeding. Ik heb een aantal heel mooie Dell notebook voedingen liggen die qua efficiëntie niet te toppen zijn. Maar die zijn 19,4V, dus niet compatibel met de picopsu ATX stekkers die je zo overal kunt krijgen. Heeft iemand daar een idee voor? Vind de 60 euro voor de voeding niet zo'n probleem, maar ik knutsel graag en zou graag een van mijn notebook psu's inzetten.
Ik heb overigens ook nog een 12-14volt model liggen van Asus, ook erg efficiënt, maar slechts 65Watt max, ik denk dat dat onder belasting net te weinig is.
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Pentium G3220 Boxed | € 57,90 | € 57,90 |
1 | ASRock B85M Pro4 | € 63,95 | € 63,95 |
2 | Western Digital Red WD30EFRX, 3TB | € 116,89 | € 233,78 |
1 | Chieftec Mesh CT-01B-OP | € 37,50 | € 37,50 |
1 | Crucial CT102464BA160B | € 56,12 | € 56,12 |
1 | Seasonic G-Serie 360Watt | € 58,- | € 58,- |
1 | Kingston SSDNow V Series V300 120GB | € 69,99 | € 69,99 |
Bekijk collectie
Importeer producten | Totaal | € 577,24 |
[
Voor 5% gewijzigd door