Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 100 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.463 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Powrskin
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 21:31:
voor mijn klanten = bedrijfsaccount.
het ging niet over krentebollen.
zit niet zo te zeuren.
hij mag toch een mening hebben? dat hij een iets meer gefundeerde mening heeft is in dit geval vooral een voordeel... Als hij hier nu direct zou verkopen zou die mening al veel minder waarde hebben.

Nukezone FTW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:21

franssie

Save the albatross

offtopic:
idd http://gathering.tweakers...ord=%22voor+mijn+klant%22 dat zijn er ook wel wat

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
iedereen werkt ergens
iedereen maar een account aanmaken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Ik heb het ook altijd over mijn klanten, terwijl ze wel degelijk van mijn werkgever zijn.
Alleen maar te prijzen dat hij zo opgaat in zijn werk.
En daarnaast, praktijk ervaring van een vakman is mooi meegenomen op het forum.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Geurt-kun schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 07:14:
Ik heb het ook altijd over mijn klanten, terwijl ze wel degelijk van mijn werkgever zijn.
Alleen maar te prijzen dat hij zo opgaat in zijn werk.
En daarnaast, praktijk ervaring van een vakman is mooi meegenomen op het forum.
Zo is het !!!! kunnen we het nu weer over Zonnepanelen hebben ?????

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 03:30

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Met hem ^

Verder maak ik er geen woorden aan vuil.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 21:50

mb1

Over zonnepanelen hebben. Ja goed idee!

Ik heb aan jullie de volgende vraag:
Ik heb al heeeeeel veel gelezen maar zie door de bomen het bos niet meer!

Kunnen jullie eens meedenken?

Onderstaand is mijn dakvlak
https://www.dropbox.com/s/rw3dj65l09l0pdt/dak.jpg

Situering 235 graden op zuid west als ik het goed omschrijf zo.
dakhelling 37 graden.
Beschikbare breedte 5,5 meter.
Beschikbare hoogte 6,1 meter.
Dakkapel bij de buren op 0,5 meter van mijn dakvlak welke in de late namiddag schaduw (kan?) geven.
Diverse afvoeren, te weten van boven naar beneden, CVketel, Mechanische ventilatie, ont- be-luchting riool en afvoer wasdroger.

Zelf zit aan het volgende te denken:
Zo hoog mogelijk op het dakvlak vlak onder de nok 2 rijen x 5 panelen http://estg-zonnepanelen....el-yingli-yl275c-30b.html in portrait.
Dan heb ik de bovenste helft van het dak 5 meter breed en 3,3 meter hoog voorzien van panelen.
hiervoor moet ik dan de afvoer van de CV en MV verplaatsen dat weet ik, is wat werk, maar geen probleem!
Dan zo ver mogelijk naar rechts situeren zodat de dakkapel zo min mogelijk in de weg zit?
Op deze manier houd ik onder ruime genoeg over voor toekomstige uitbreiding (met vacuüm buizen?)

Overwegingen:
Nog een derde rij PV panelen á 5 stuks, maar dan houd ik a: te weinig ruimte over voor vacuüm buizen en b: dan heb ik oneven aantal, dat kan je niet mooi over 2 strings verdelen. c: dan kom ik boven de 3680 WPiek uit, wat ik niet wil, ik wil max op een standaard 16 Ampère groep terugleveren.

Nog 2 panelen links onder zodat het er 12 worden, op deze manier houd ik 3,5 x 2,8 rechts onder over.

Wat zouden jullie doen?

Ik ga (onderbuikgevoel) liefst voor goede panelen met een hoge Pmax per m2 zodat ik idealiter al op de bovenste rij van 2x 5 panelen ca 3680 Wp heb! maar die panelen zijn er (nog niet).

Zijn de aangegeven panelen een goede keus?
Zo ja welke omvormer en deze onder- of over- dimensioneren?
Rekening houden met een omvormer die a-symmetrisch belast kan worden over 2 strings als er ooit eens één paneel defect ga en ik deze uit de string haal en niet vervang?

Ik wil niet meer dan het genoemde PV vermogen, omdat a: ik niet te zwaar wil salderen en geen vertrouwen heb dat dit nog lang blijft, b: in de toekomst tapwater en vloerverwarming voor een deel op zonnewarmte zou willen doen. en c: als ik nu hoog op het dak PV plaats ik daar in de toekomst geen "last" van heb bij de (latere) aanleg van vacuüm buizen o.i.d.

Alvast bedankt voor jullie input en denk nou niet dat ik me er alleen makkelijk van af wil maken, maar ik zie zoals gezegd door de bomen het bos niet helemaal meer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Beste Tweakers...
Het volgende probleem bij een colega van mij.
Hij heeft exact dezelfde panelen en omvormer als mij.
25x (strings van 12+13) 250Wp op een SMA SB5000TL-21.
Alleen haalt hij met zijn systeem VEEEEL minder kWh binnen dan mij.
Zojuist even e.e.a. telefonisch vergeleken met elkaar.
Resultaat. Mijn voltages van beide strings zijn 380V en 405V
De zijne zijn 445 en 420V.
Amperages van mij beide 0,8A
Bij zijn systeem 0,4A en 1,1A (dus redelijk verschil)
Ik haal binnen rond de 700Watt
Hij rond de 200Watt

Wat gaat er hier fout in het systeem van mijn collega?
Stekkers van de panelen niet goed verbonden?
Vocht? of de omvormer kaduuk?

Alvast bedankt voor het meedenken

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 19-09 18:09
@paulv1973
zo als je het schrijft lijkt het de omvormer.
maar ik verwacht een probleempje in de string.
maar kijkend naar jouw manier van werken, waarom niet effen de omvormers om hangen.
dan weet je die zeker. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
@paulv1973 just 2 be sure: hoe zit het met orientatie, hoek en locatie? Zijn die vergelijkbaar?
Zie je dit verschil alleen nu of blijkt het ook over der opbrengst van de afgelopen weken/maanden?
Verschil in schaduw?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Cranberry schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 12:20:
@paulv1973 just 2 be sure: hoe zit het met orientatie, hoek en locatie? Zijn die vergelijkbaar?
Zie je dit verschil alleen nu of blijkt het ook over der opbrengst van de afgelopen weken/maanden?
Verschil in schaduw?
We kwamen achter de opbrengstproblemen toen we de opbrengst van afgelopen jaar vergeleken met elkaar.
Conclusie was dat hij structureel ongeveer de helft van de opbrengst had van mij. Over een hele maand geteld...
En dat over alle maanden.
Toen ik daarop naar de voltages keer vond ik die van hem erg hoog...
Ik zit normaal altijd met beide strings tussen de 360-400V.
Hij rond de 450V.

Orientatie en hoek is in zijn voordeel. Ik lig op 40 grad ZW
Hij op 30Grad zuid (plat dak) beide geen schaduw.

Bovenstaande Power net vergeleken, en dat zou nu in zijn voordeel moeten zijn vanwege de Zuid ligging.
Toch doe ik 700Watt en hij 220Watt...

Wat kan er fout gaan met een string aansluiten?
Indien een string niet goed aan elkaar is er toch 0 Volt!?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

paulv1973 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 12:03:
Hij rond de 200Watt.
Deze metingen komen uit de omvormer?
Het sommetje bij hem klopt namelijk niet.
Bij jou 785*0.8=700.
Bij hem zou 1 string al 420V*1.1A=462W moeten zijn.
Klinkt als een omvormerdefect.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Proton_ schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 12:38:
[...]

Bij jou 785*0.8=700.
of een kabel met een slecht contact, waardoor de mpp zijn punt niet kan vinden en maar wat rond zwabbert.
de metingen die je ziet op de omvormer zoals de V en A, worden vaak intern berekend uit meerdere metingen en een soort gemiddelde van gemaakt. (en vaak positief uitgedrukt)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Daar hoop ik ook op. Op een slecht cotact ergens in de string.
Collega loopt nu op het dak alle connectors te controleren...
Hopelijk levert dat wat op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Proton_ schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 12:38:
[...]

Bij jou 785*0.8=700.
Inderdaad. had ik nog niet aan gedacht om het zo
na te rekenen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
je vraagt dus ik draai.
persoonlijke mening, en zeer discutabel. (maar meestal gaat het dan over achter de komma.)

ik ben geen voorstander van te groot uitgevoerde zonnecollectoren.
de collector moet groot genoeg zijn om een mooi deel van het jaar warm tap water te kunnen produceren.
(de boiler zelf graag wel wat te groot uitvoeren, collectors krijgen een grotere boiler ook wel warm, en kun je er langer van genieten)
en dit zeg ik niet zodat je meer pv dan gaat leggen, maar een goed geïsoleerd dakraam is gewoon efficiënter als een collector om warmte binnen te krijgen.
ik heb zitten rekenen om de warmte van de zonnecollector te gebruiken voor verwarming, maar het is zo zinloos in mijn huis (jouw situatie kan erg verschillen), omdat ik elk jaar wel zo laat begin met stoken in het jaar(van wegen de isolatie) en ik heb nergens een stukje dak naar zuid voor wat extra winter opbrengst.
ik moet het met oost-west doen
(om een zonnecollector te maken voor verwarming, wil je eigenlijk een vrij stijlen hoek richting zuid.
dan pas kun je genoeg warmte in de herfst binnen hengelen voor verwarming)
voor mij is een serre aan het huis bouwen zelfs al interessanter als een te grote zonnecollector gebruiken.
daarmee kan ik de warmte beter binnen houden (extra isolatie/buffer) in plaats van dat ik moet opwekken.
(trias energetica, wat je niet verliest hoef je niet op te wekken)
en ja een serre kan ook leuk uitgevoerd worden.
b.v. http://www.zonneveranda.nl/
(ik vind ze daar wel erg duur, en betwijfel de verkoop methode, zie het als voorbeeld niet als product)

je zou natuurlijk nog kunnen kijken of je de zonnecollector niet kunt uitvoeren met 2 collectoren.
1 op het dak voor de zomer, en 1 tegen de muur voor de winter.
dan veranderen de situaties best veel.
(niet teveel piepen over vergunning vrij en zo, een beetje burgerlijke groene ongehoorzaamheid, heb ik niet gezien, mijn naam is haas, en ik weet nergens van. ;) )
en dan zou ik op het dak een vlakke plaat pakken, zo 1 die de zelfde maat heeft als de pv panelen.
dan ziet het er meteen leuk uit. (en heb je minder snel problemen met vergunningen)
en op de muur een vacuüm buizen set.
het word dan allemaal best duur, en je moet dan een wil hebben en geen tvt.

ik ga het je niet makkelijker maken sorrie,
maar heb je ook al gekeken naar een warmte pomp, zelfs zonder salderen kunnen ze al aardig concurreren met gas(en met salderen is het een lachertje). maakt wel veel uit of je voor water-water of lucht-water gaat.
het is wel een aardige investering. (maar een grote zonnecollector is dat ook)

als je echt denkt dak ruimte tekort te komen.
dan zou ik niet voor yingli gaan, maar eerder sanyo(panasonic) of sunpower.
dat levert meer Wp per m2 op.
(momenteel zou ik voor sanyo gaan, prijs is goed te doen tegenwoordig, maar ik weet geen goede prijs voor sunpower op het moment. 530 euro(1,6 euro/Wp) is echt te duur tegen over >280 euro(1,16 euro/Wp) sanyo, maar ik hoop dat iemand mij een echte prijs kan geven van sunpower.)

de panelen op zuid kun je ook nog combineren met panelen op noord.
zelfs het noord dakje vangt nog best wel wat zon. (ik zou allen niet al te dure panelen pakken.)
wat dacht je van (merken kunnen vervangen worden voor de persoonlijke voorkeur):
je pakt een power-one 3.0 en daar hang je 12x 250Wp aan (je schakelt de mpp parallel, dat kan die omvormer ook).
die hang je gewoon op zuid.
na een paar jaar wil je de zonneboiler gaan doen.
dan hang je de 12 panelen op noord en nu alles op 1 mpp.
de andere mpp gebruik je voor een stel hoog rendement panelen op zuid.
(ik beschrijf dus niet een installatie, maar een meer jaren plan naar een oplossing.)

maar wat ik denk dat je eigenlijk wil weten is:
welke verdien ik snel terug, zodat ik geld heb voor de volgende stap.
en dan moet ik zeggen helaas, er is geen simpele fix.
het is altijd een beetje links en een beetje rechts, maar uiteindelijk is het gewoon doen.
sucses. (ik ook zit altijd met het zelfde probleem, welke doe ik het eerst.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

@Migjes, bedankt voor je antwoord!

Nee je maakt het er niet makkelijker op, maar dat had ik zelf ook al niet gedaan.......
Het plan warmte pomp (Nefit of vergelijkbaar) heeft mijn aandacht.
Plan is PV panelen aanleggen en de LATEN LIGGEN, wel zo dat deze ruimte overlaten voor (anders dan PV???) uitbreiding.
Voorzijde vd woning is niet echt een optie, a: rookgasafvoer welke van achterste dakvlak komt zit in de weg....
b: maar heel even zon 's ochtends aan de voorzijde.

Als mijn optimale installatie dan in bedrijf is, vloerverwarming aanleggen beneden en badkamer, deze is dan als LTV te gebruiken en kan naar keuze op collector of warmte pomp bedreven worden.
Als salderen blijft (kan het me niet voorstellen) dan wellicht nog 10x PV op onderste dak helft en lucht/water WP en gaan!
De rest van het dakvlak kan ook voor collectoren gebruikt worden indien salderen afgeschaft gaat worden.
Tegen de tijd dat a: mijn 1e PV set ligt en b: er duidelijkheid is omtrent salderen c: mijn banksaldo het weer toelaat ;) hoop ik een keuze te kunnen maken!
Op deze manier ben ik volgens mij wel maximaal flexibel of zie ik dat verkeerd?

P.s. wat is er mis met de Yingli, volgens mij is de (installateurs prijs) best scherp van die panelen.
Maar input van anderen is altijd welkom!
Voor mijzelf ben ik er redelijk uit dat de eerste stap een deel van m'n dakvlak met PV panelen gaat worden, maar welke en met welke omvormer......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mb1
ik schreef echt niet dat er iets mis is met yingli, maar als je denkt dak ruimte te kort te komen.
(dat is meestal wel, als je zoveel wil als je schrijft)
dat er panelen zijn die meer kWh op leveren per m2 dak vlak, dus dat je je beperkte ruimte ook efficiënter kunt gebruiken. ;) (zijn wel dure panelen dan, dat is een nadeel)

panelen op noord werken ook niet echt op direct zon licht.
die werken meer op diffuus licht, als het bewolkt is b.v.
(anton heeft ook een setje op noord liggen.
http://www.antonboonstra.nl/energie/
is wel leuk om naar te kijken en ideeën over te vormen)

ik vond mijn plan nog iets flexibeler.
een string niet te dure panelen, zijn in 3 jaar terug verdiend. (alleen de panelen niet de rest)
dan mogen ze daarna hun oude dag uit zingen op noord en vind ik het niet erg dat ze minder opleveren.
dit is hoe ik het nu doe, mijn eerste string heb ik nog voor het einde van deze zomer terugverdiend, en gaat dus naar een minder economische plaats om ruimte te maken voor de volgende stap.

uiteindelijk wil je een systeem wat echt werkt.
niet 3 sytemen die allemaal maar half werken.
daar mee bedoel ik, een zonneboiler die niet genoeg warm water geeft zodat je toch nog gas moet gebruiken voor na verwarming, pv die niet genoeg oplevert om je gebruik te dekken, en een warmte pomp die allen in het voor en na seizoen draait en de rest met gas doet.
daar heb ik allemaal geen zin in.
het moet goed of het gaat gewoon niet. (ik geloof niet in de tussen weg, vind ik zelfs een beetje laf, niet persoonlijk bedoeld.)

daarom heb ik ook geen zin in een elga/nefit, ik ga liever voor een dimplex/zubudan (nog niet bepaalt wat het gaat worden, aan alle sytemen zitten voor en nadelen)
dat zijn warmte pompen die ook tapwater kunnen maken (ook in samen werking met de zon).
ik ga in ieder geval een proef boring doen in de tuin om eens te kijken wat en waar ik water tegen ga komen.

(ik kan wel makkelijk praten, ik kan veel zelf, zelfs het boren in de tuin ga ik zelf doen.
dat geld ook voor mijn pv.
geef mij een stukhout met een roestige spijker er in, tijd en geld. en ik bouw een huis.
dan vraag je je misschien af waarvoor heeft hij dat stuk hout en roestige spijker toch nodig.
die zijn er voor om te zorgen dat de schoonheids-commissie op afstand blijft >:) )

ik maak alleen een uitzondering voor elektra, ik ben bang dat ik nooit genoeg opgewekt krijg om in mijn behoefte te voor zien. ik ben helaas een groot gebruiker, vanwege werk en apparatuur.
zelfs als ik elke minimeter vol leg ga ik het niet redden, dus ook ik moet concessies doen.

maar om ontopic te blijven:
10 panelen van +/-250Wp op een b.v. power-one 3.0/3.6 met 2x mpp zodat er later nog een string bij gelegd kan worden.
in die zelfde ruimte passen ook 12x sanyo's van 245Wp of 10x 330Wp sunpower.
(dat wou ik eigenlijk vertellen ;) )

(merken van panelen en omvormers is in mijn ogen niet echt belangrijk.
gebruik ik eigenlijk alleen omdat je anders wel heel erg theoretisch ga praten.
verschil tussen het ene paneel en de andere is vaak niet zo groot.
dat geld ook voor omvormers, hoewel ik sma wel erg duur vind, met mijn omvormer zat ik op de helft of een vol jaar minder tvt.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

paulv1973 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 12:27:
[...]

Wat kan er fout gaan met een string aansluiten?
Indien een string niet goed aan elkaar is er toch 0 Volt!?
Genoeg, bijv een aantal panelen overslaan kwa aansluiten, of een aantal aan elkaar ipv in serie aan de hele string, je maakt dat foutje zo.
Het zou ook zeker niet het eerste systeem zijn waar dat zo een foutje heeft.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
migjes schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:25:
@mb1
(anton heeft ook een setje op noord liggen.
http://www.antonboonstra.nl/energie/
is wel leuk om naar te kijken en ideeën over te vormen)
Eigenlijk iets wat ik al langer wilde doen maar zeker naar het zien van de grafieken van @antonboonstra wil ik er mee aan de slag. Ik heb, in csv formaat data van pre-arduino en van pvoutput in csv formaat gedetaileerde data vanaf de datum dat ik met de arduino werk.

De data ziet er als volgt uit:
meterdatereading
Electricity laag of I19-03-12 08:1021894
Electricity laag of I10-03-12 13:4421893
Electricity laag of I04-03-12 18:3721824

Hoe kan ik dit nu slim omzetten tot een gebruik per maand? Ik heb dus data maar met gaten.

Met een formule kan ik wel uitrekenen wat de delta tussen 2 metingen is en hoeveel dagen er tussen zit. Maar daarmee heb ik nog geen maandverbruik.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Het meest praktisch lijkt me lineair interpoleren zodat je een schatting hebt van de stand op de eerste van de maand.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

migjes schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 15:25:
@mb1
uiteindelijk wil je een systeem wat echt werkt.
niet 3 sytemen die allemaal maar half werken.
daar mee bedoel ik, een zonneboiler die niet genoeg warm water geeft zodat je toch nog gas moet gebruiken voor na verwarming, pv die niet genoeg oplevert om je gebruik te dekken, en een warmte pomp die allen in het voor en na seizoen draait en de rest met gas doet.
daar heb ik allemaal geen zin in.
het moet goed of het gaat gewoon niet. (ik geloof niet in de tussen weg, vind ik zelfs een beetje laf, niet persoonlijk bedoeld.)

daarom heb ik ook geen zin in een elga/nefit, ik ga liever voor een dimplex/zubudan (nog niet bepaalt wat het gaat worden, aan alle sytemen zitten voor en nadelen)
dat zijn warmte pompen die ook tapwater kunnen maken (ook in samen werking met de zon).
Ik ben wel voorstander van een (laagvermogen) systeem warmtepomp dat 24/7 draait en de basis warmte last kan verzorgen, dan wel een collector met buffer, deze voorziet dan de vloerverwarming van warmte om zo de woning op een graadje of 16-17 te kunnen houden.
Als we dan thuis komen kunnen we naar behoefte de CV of de sfeerhaard (gas) bijzetten om het 20 graden te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

VOOR de OMNIK gebruikers
Sinds een paar dagen werkt de omnik APP voor smartphones niet meer via internet alleen locaal rechtstreeks verbonden met de omvormer.

zoek even in je playstore op solarmanpv app voor monitoring van je pv
taal en systeem instellen en je inloggegevens van je omnikportal gebruiken en klaar je kan weer online monitoren , ziet er ook netter uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18-09 23:11
Even een paar technische vragen voor de electriciens onder ons:

De speurtocht naar een omvormer is beslecht: Het wordt een SolarEdge SE3000.
Ik ga op zolder de wasmachine aansluiting gebruiken voor het aansluiten van de omvormer. De bestaande WCD wil ik vervangen door een groepenkastje met twee stuks 16A B-klasse automaten, eentje voor de wasmachine met een WCD en eentje voor de omvormer, direct aangesloten via een lastscheider.

In de huidige situatie is de wasmachine WCD aangesloten op een groep achter een diazed smeltveiligheid van 16A traag (zo eentje met een slakje als symbool van een trage zekering). Bij het uitpluizen hoe onze groepenkast door het huis verdeeld is, verbaasde mij dat deze WCD niet achter de 30mA aardlek was aangesloten. Ik meen me te herinneren dat zgn. "natte ruimtes" altijd achter een aardlek aangesloten moeten zijn. Blijkbaar is dat niet zo?

Mijn vragen:
1. Mag en kan ik een 16A automaat achter een smeltveiligheid van 16A traag aansluiten? Zal de automaat met B of misschien zelfs C-karakteristiek er eerder uitvliegen dan de smelteveiligheid in de meterkast?

2. Moet ik alsnog een extra ALS op zolder plaatsen voor de omvormer? En ook voor de wasmachine? Hoewel die laatste nu ook niet achter de ALS is aangesloten?

Alvast weer bedankt voor de antwoorden!

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Aegle schreef op zondag 12 januari 2014 @ 12:04:
Hoe ziet je meterkast (foto) eruit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3eia
  • Registratie: Januari 2008
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

@Aegle,

Een B karakteristiek schakel sneller uit als een C.
Een aardlek schakelaar in deze groep (WA) is niet verplicht zolang de aardverspeidings weerstand voldoende is.

Waarom probeer je niet nog een bruin en blauw draad (2,5mm) in de WA buis erbij te trekken en de WA groep in de MK te vervangen door een "kook"groep.

73's

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Ik zie zoiets raars vandaag. Ik heb 1 kWh meter op 2 sets. Ik moet ze nog uitsplitsen dus dat maakt het troubleshooten wat lastiger.

De zonintensiteit lijkt gelijk te blijven en de hoek wordt beter (de zon stond op ZO en m'n set ligt op ZZW) MAAR het vermogen zakt echter hard in. Ik heb een heel klein schaduwdingetje, maar dat stond er hiervoor ook al. Probleemtijdstip: 12:00 http://pvoutput.org/intra...212&gs=3&da=1&dt=20140112

Omdat ze achter 1 kWh meter hangen schakel ik om 0:05 (YouTube: kWh meter) de Enecsys string uit. De V op de omvormer (SMA 1300TL) geeft dik 200 aan.

Na het uitschakelen zakt het geheel van dik 400 W naar slechts 130 W. Aan de SMA string hangen 6 265 Wp panelen. Dat komt overeen met hetgeen de SMA ook weergeeft op 't display.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/2014-01-12%2012.31.21.jpg
Beetje spiegeling omdat de foto door 't raam heen genomen is.

Na het uitschakelen volgt een wolk voor de zon. Om 12:50 schakel ik de Enecsys string weer aan (en neemt de zon iets toe).

[ Voor 5% gewijzigd door twixx op 12-01-2014 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Mijn vragen:
1. Mag en kan ik een 16A automaat achter een smeltveiligheid van 16A traag aansluiten? Zal de automaat met B of misschien zelfs C-karakteristiek er eerder uitvliegen dan de smelteveiligheid in de meterkast?

2. Moet ik alsnog een extra ALS op zolder plaatsen voor de omvormer? En ook voor de wasmachine? Hoewel die laatste nu ook niet achter de ALS is aangesloten?

1. ja dat zou moeten kunnen.
(maar ook ik heb effen een moment van kleine twijfel, ben benieuwd wat anderen er van denken.)

2. ja een ALS.
(hoe hard dat nu echt nodig is is een apart verhaal, maar ja zeggen is altijd goed.
het kan zijn dat je nog een keer de omvormer moet vervangen en dan houd je in ieder geval de keuzes open, omvormer niet gecheckt of die een ALS nodig heeft.)

in mijn huis was het ook zo, de wasmachine moest je eigenlijk aansluiten met een kabel.
maar eigenlijk deed iedereen er meteen een WCD aan maken, wat eigenlijk niet de bedoeling was.
oude wasmachines waren wat zwaardere apparaten als de moderne die we tegenwoordig hebben.
ik zit te wachten op de eerste wasmachine die onder de 10A gaan duiken, dan heb je eigenlijk geen aparte groep meer nodig. (nu heb ik zelf ook jaren lang de wasmachine niet op zijn eigen groep gedraaid zonder problemen, als je maar weet wat je doet is dat geen probleem. probleem is eerder dat de wasmachine word bediend door iemand die dat niet weet.)

een foto is altijd goed natuurlijk.
en deze wil ik je ook effen mee geven.
voor de prijs van een kastje, ALS en 2x 16A, koop je ook makkelijk +/-50 meter ymvk kabel.
is er echt geen andere oplossing mogelijk, desnoods buiten om (ymvk-as).
mb1 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 22:34:
[...]
Ik ben wel voorstander van een (laagvermogen) systeem warmtepomp dat 24/7 draait en de basis warmte last kan verzorgen, dan wel een collector met buffer, deze voorziet dan de vloerverwarming van warmte om zo de woning op een graadje of 16-17 te kunnen houden.
Als we dan thuis komen kunnen we naar behoefte de CV of de sfeerhaard (gas) bijzetten om het 20 graden te krijgen.
we raken wel erg offtopic. (hoewel ik ook van mening ben dat opwekken en het gebruiken erg bij elkaar horen. het 1 kan niet zonder het ander met de nl regels..)
misschien in een ander hoekje van het forum door gaan?

gisteren heb ik het huis opgestookt naar 20 graden, van ochtend was het nog 19 graden. (was ook niet echt koud vannacht.) de isolatie heeft zijn werk gedaan. als je huis zover afkoelt word het erg duur om dat met een warmte pomp op te lossen. ik zou zeggen eerst beter isoleren. (of je geeft een voorbeeld dat niet op de praktijk gestoeld is.)

zoals je schrijft, ben je dus ook geen voorstander van een nefit/elga, maar eerder een voorstander van dimplex/zubudan. (niet denken dat die apparaten zwaarder zijn als een nefit/elga, je hebt ze zelfs lichter)
met nefit/elga word er gewoon te pas en onpas overgeschakeld naar gas zonder dat je dat onder controle hebt. (je kunt een elga wel foppen en hem los koppelen van de gas ketel, maar koop dan meteen een carrier(elga = carrier alleen dan met een koppeling naar gas))
pa3eia schreef op zondag 12 januari 2014 @ 12:53:
@Aegle,

Een B karakteristiek schakel sneller uit als een C.
Een aardlek schakelaar in deze groep (WA) is niet verplicht zolang de aardverspeidings weerstand voldoende is.

Waarom probeer je niet nog een bruin en blauw draad (2,5mm) in de WA buis erbij te trekken en de WA groep in de MK te vervangen door een "kook"groep.

73's
is wel een optie die ik ooit eens een keer heb proberen uit te zoeken.
je komt alleen 1 probleem tegen, bij een kookgroep mag het maar aangesloten zijn op 1 apparaat. (wat gemaakt is voor een kookgroep)
(dat apparaat, moet beide groepen uit schakelen als er in 1 van de 2 een probleem is.)
en dan moet het ook nog een ander type buis zijn. (iets dikker als standaard)
dus heb ik afgeschreven als mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Hierbij de foto's van de meterkast. Ik weet niet goed hoe hier foto's te plaatsen. Ik heb ze als link naar een Dropbox folder geplaatst:

https://www.dropbox.com/s/fxxq306nr9m7e1n/Meterkast_1.JPG

en:

https://www.dropbox.com/s/qlx762rh5l3mnds/Meterkast_2.JPG

Hopelijk gaat dit goed.

@ migjes: De groep naar zolder waar de wasmachine is geplaatst is de tweede groep van links-boven. Dit is een autonome groep zonder aftakkingen. Bedraad met 3 x 2,5mm2. De drie groepen met groene schakelaars zijn de groepen achter de ALS. O.a de badkamer, keuken. Maar ook de huiskamer, hal, WC, etc.
De groep midden-onder naast de ALS is een aparte groep voor de elektrische oven en links-boven een aparte groep van de close-in boiler in de keuken.

Wat betreft de aparte kast voor op zolder: De enige mogelijkheid om een aparte kabel vanuit de meterkast naar zolder te trekken is door ventilatie pijp van de geforceerde ventilatie. Die loopt zowel langs de plaats van de omvormer als door de meterkast. Daarbij is het een ouderwetse aansluitkast. Ik zal dan toch een apart aansluitkastje moeten monteren waar de automaten inpassen.
Ik heb reeds een 4 en een 8-module kastje en 2 stuks 16A automaten in huis. Alleen de eventueel benodigde ALS moet ik nog achteraan. En niet te vergeten een goede digitale kWh-meter. (Iemand nog tips voor een goede digitale kWh-meter?). Het installeren is voor mij geen probleem.

EDIT: Als het al mogelijk is om een extra blauwe en bruine draad erbij te trekken (waarschijnlijk alle draden opnieuw door de pijp trekken), mag dat dan? twee groepen in één 5/8 pijp?

[ Voor 10% gewijzigd door Aegle op 12-01-2014 13:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 22:12

ericplan

5180 Wp PV

Twee groepen mogen niet door één buis.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Aegle
je begrijpt dat de ALS mischien niet nodig is, maar het gewoon lastig is om te zeggen op het forum :"laat maar weg" dus zou hem gewoon doen.
(dat is lekkerder uit slapen op een "zon"dag, lol )

een goede kWh meter, bestaat niet, lol, het is altijd wat is afdoende voor mij.
je kunt ook gewoon de omvormer gebruiken voor de opbrengsten (niet gecheckt hoe die omvormer het doet)
bij mij is de kWh meter in de meter kast, zodat ik niet elke dag naar zolder hoef om een indruk te krijgen van hoeveel zon er nu was, maar als de kWh meter op zolder zit is dat voordeeltje een beetje weg.
(maar het kan zijn dat je de s0 poort van een kWh meter wilt gebruiken om een automatische logging te doen. zoals antonboonstra doet b.v.)

ik kan ook de omvormer zelf uitlezen, dat geeft nog veel meer info als een kWh meter kan leveren.
(denk aan de A en V per string, en verder alles wat een omvormer weet van het systeem.
zelfs de V en HRz die de netbeheerder levert aan mij.)

en nee er mogen geen 2 groepen door een 5/8 buis daar heb je een 3/4 buis voor nodig en dan heb je nog een stel regels die dan gelden zoals het apparaat moet het ook ondersteunen. (kookgroep voor kooktoestel)
(effen nuanceren, misschien is het niet totaal onmogelijk, maar dan moeten er allerlei andere zaken ook mee genomen worden, een warmte berekening van de kabels of de buis in gemetseld is of niet en in wat voor muur dat is, etc etc......, maar simpel kun je zeggen nee. zoals ericplan zegt)

ik bedenk me trouwens nog een derde optie voor dit soort problemen.
wat als je nu een power-router of bepaalde effecta modellen zou gebruiken als omvormer.
het zou kunnen dat je dan de wasmachine kunt door koppelen op de omvormer.
(dit zou ik eens moeten uit zoeken of dat ook echt kan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Sommigen hoor ik hier zeggen dat omvormers niet altijd de correcte opbrengst weergeven. vandaar de wens van een kWh-meter met s0 uitgang. Ik wil een eigen lokale datalogger maken waarbij ik naast de waarden uit de omvormer ook de kWh meter mee wil nemen. Maar da's een heel ander topic ;) . Dat komt later wel. ADe panelen, dakconstructie en omvormer met power optimizers moeten nog komen. Ik heb nog een paar weekjes de tijd.

Waar het me nu even om gaat is dat ik de omvormer correct volgens de regeltjes aan wil gaan sluiten aan het 230V net.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Aegle
klopt sommige omvormers doen dat wel heel erg afronden naar boven.
maar je komt er wel uit heb ik het idee.

ik zou gewoon een ALS plaatsen, een meting laten doen aan de aarde is al gouw duurder.
je weet wat je moet weten en ik denk dat het wel gaat lukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@algemeen.
zijn er nog mensen die hier een probleem mee hebben?
(pciop, Geurt-kun, of nog iemand anders met kennis van zaken?)
ik zie eigenlijk geen problemen, maar zoek conformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Uit de topicstart:
Selectiviteit
Een omvormer kan ten gevolg van een defect een kortsluiting vormen op het lichtnet. In dat geval is het wenselijk dat alleen de zekering van de PV-groep uitschakelt en niet de hoofdbeveiliging. Als de hoofdbeveiliging uit zou vallen betekend dit dat het gehele woonhuis spanningsloos is. Bij de oudere huizen zit de hoofdbeveiliging achter een verzegelde installatie die de gebruiker in principe niet kan vervangen/herstellen en dus moet laten vervangen door de netbeheerder. Om te voorkomen dat de hoofdzekering uitvalt dient de PV-groep selectief te zijn ten opzichte van de voorliggende beveiliging (hoofdzekering). Als vuistregel hanteert men een factor 1,6 tussen beide beveiligingen. Dit is een vuistregel, maar voor de "volledige selectiviteit" dient men de karakteristieken (grafieken) van de zekeringen met elkaar te vergelijken. Selectiviteit is een keuze of wens van de gebruiker, maar geen eis. Het is een afweging tussen de risico's (wat zijn gevolgen van een uitschakelde hoofdzekering) en de kans daarop (hoe groot is de kans op een foutstroom).
De B-automaat is waarschijnlijk sneller dan de smeltveiligheid met uitschakelen. Maar je moet daarvoor de karakteristiek van de smeltveiligheid even opzoeken. Het zou voor mij weinig uitmaken welke er als eerste uitvliegt. Het voordeel van de smeltveiligheid is dat vrouwlief meteen ziet dat de wasmachine het niet meer doet >:) (en je dus de uitval sneller merkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Helaas weet ik de specs van de hoofdzekering niet. Daar kan ik niet bij. Ik mag aannemen dat ie trager is dan de zekeringen van de groepen.
@ migjes en anderen, bedankt voor jullie reacties zover.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Als de groepenzekering (16 Ampère) in de meterkast blijft zitten heb je vrijwel niks te maken met de hoofdzekering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

@ Dre, zijn smelt patroon is in de huidige situatie al 16 A traag, wat op zich al discutabel is.
Die waarden komen wel erg dicht bij elkaar te liggen.

@ Migjes, zo goed als je niet kan zeggen dat je de ALS maar weg moet laten, kun je ook niet zeggen dat je de weerstand van je aardleiding niet hoeft te meten.
Aarding is namelijk altijd leidend en beveiliging met ALS is aanvullend.

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Even een paar technische vragen voor de electriciens onder ons:

De speurtocht naar een omvormer is beslecht: Het wordt een SolarEdge SE3000.
Ik ga op zolder de wasmachine aansluiting gebruiken voor het aansluiten van de omvormer. De bestaande WCD wil ik vervangen door een groepenkastje met twee stuks 16A B-klasse automaten, eentje voor de wasmachine met een WCD en eentje voor de omvormer, direct aangesloten via een lastscheider.

In de huidige situatie is de wasmachine WCD aangesloten op een groep achter een diazed smeltveiligheid van 16A traag (zo eentje met een slakje als symbool van een trage zekering). Bij het uitpluizen hoe onze groepenkast door het huis verdeeld is, verbaasde mij dat deze WCD niet achter de 30mA aardlek was aangesloten. Ik meen me te herinneren dat zgn. "natte ruimtes" altijd achter een aardlek aangesloten moeten zijn. Blijkbaar is dat niet zo?

Mijn vragen:

Leesvoer >:)

http://files.sma.de/dl/7418/LSS-TI-de-41.pdf

Hier nog iets op pagina 26 / http://files.sma.de/dl/15330/SB3-5TL-21-BE-de-10.pdf

Lees dit ook maar eens aandachtig door, http://sv650s.home.xs4all...sche_gegevens_nov2008.pdf
als je er dan nog geen snars van snapt, ga dan maar de plaatselijke installateur bellen.

Resumé, je eerste opmerking is gewoon goed, dus ipv de wcd ( als je zeker weet dat er niets anders nog ergens op aangesloten zit ) een subverdeler met 2 st 16A(b) installatieautomaten er in, plaatsen en
dat kan dus gewoon op de met een smeldveiligheid beveiligde groep van de wasmachiene
zo lang als je die 'stop" maar niet gebruikt als lastscheider, ( daar heb je dan ook de subverdeler voor)
Of je ook een ALS moet gebruiken laat ik even in het midden, daar daarover veel verschillende
meningen hier rond gaan ( ik zou het wel doen, dus 2x alamat ( met ingebouwde ALS ) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben me aan het orienteren op de aanschaf van zonnepanelen. Hoeveel zonnepanelen
kan ik kwijt op een plat dak van +/- 81 m2 . Elke berekensite geeft een ander aantal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ranzige pad
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11-09 16:29

ranzige pad

kwaaak kwaak

Klopt, dat zal liggen aan type verschillen hoek, en orrentatie. Graag iets meer info.

HT & NAS & Inventaris

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Plat dak met ligging op het zuiden. geen schaduw etc.

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:12:
Plat dak met ligging op het zuiden. geen schaduw etc.
Lengte en breedte ?
eventuele hoogte dakrand.

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

O sorry . Lengte 9 , breedte 9 .

geen echte dakrand.. :

https://maps.google.nl/ma...arlem,+Noord-Holland&z=19

[ Voor 95% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:17:
O sorry . Lengte 9 , breedte 9 .

De dakrand zit 2 meter van de rand. :

https://maps.google.nl/ma...arlem,+Noord-Holland&z=19
Geen monument?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja rijksmonument. Ik ga een vergunning aanvragen.

[ Voor 50% gewijzigd door Verwijderd op 12-01-2014 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
PClop schreef op zondag 12 januari 2014 @ 18:08:
[...]

Leesvoer >:)

http://files.sma.de/dl/7418/LSS-TI-de-41.pdf

Hier nog iets op pagina 26 / http://files.sma.de/dl/15330/SB3-5TL-21-BE-de-10.pdf

Lees dit ook maar eens aandachtig door, http://sv650s.home.xs4all...sche_gegevens_nov2008.pdf
als je er dan nog geen snars van snapt, ga dan maar de plaatselijke installateur bellen.

Resumé, je eerste opmerking is gewoon goed, dus ipv de wcd ( als je zeker weet dat er niets anders nog ergens op aangesloten zit ) een subverdeler met 2 st 16A(b) installatieautomaten er in, plaatsen en
dat kan dus gewoon op de met een smeldveiligheid beveiligde groep van de wasmachiene
zo lang als je die 'stop" maar niet gebruikt als lastscheider, ( daar heb je dan ook de subverdeler voor)
Of je ook een ALS moet gebruiken laat ik even in het midden, daar daarover veel verschillende
meningen hier rond gaan ( ik zou het wel doen, dus 2x alamat ( met ingebouwde ALS ) )
Ik weet wat ik doe, hoor. Wees niet bang ;) . Dat document van SMA had ik al doorgenomen. Ik wil het alleen veilig maken en me enigszins aan de NEN1010 houden... Maar bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik er wel uit ben. Installatie kastje boven met twee automaten op de wasmachine groep.
Mocht het toch nodig of verplicht zijn, knoop ik er alsnog wel ALS-en bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zondag 12 januari 2014 @ 22:25:
Ja rijksmonument. Ik ga een vergunning aanvragen.
Is het het dak bij de rode A of die daarnaast? Gaat wel lastig worden met de vergunning, denk ik.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:34

DjVe

Hatsaflats!

In Nijmegen zijn ook alle singels in de binnenstad onder rijkstoezicht gekomen. Je mag daar gewoon PV plaatsen, maar het mag onder geen enkele hoek vanaf straatzijde zichtbaar zijn. Je hebt daar verder geen vergunning voor nodig in Nijmegen. Ik zou in dit geval gewoon een belletje plegen naar de gemeente.

Bron: http://www.rijksoverheid....anelen-20november2012.pdf

[ Voor 35% gewijzigd door DjVe op 13-01-2014 08:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjVe schreef op maandag 13 januari 2014 @ 08:52:
In Nijmegen zijn ook alle singels in de binnenstad onder rijkstoezicht gekomen. Je mag daar gewoon PV plaatsen, maar het mag onder geen enkele hoek vanaf straatzijde zichtbaar zijn. Je hebt daar verder geen vergunning voor nodig in Nijmegen. Ik zou in dit geval gewoon een belletje plegen naar de gemeente.

Bron: http://www.rijksoverheid....anelen-20november2012.pdf
Ok dat geeft de burger moed. Ik zal ze dus zo plat mogelijk op het dak moeten plaatsen zodat ze
vanaf de straat niet te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Om nog even terug te komen op je verzoek. Als het gaat om het pand bij A zal je weinig kunnen plaatsen. Het dak is weliswaar vrijwel plat, maar het platte stuk maakt deel uit van de kap. Dan is alleen de achterste driehoek aan de oostkant vergunningvrij. Bovendien moeten ze in het dakvlak geplaatst worden. Als het gaat om het pand ernaast wordt het lastiger. Platte daken worden niet omschreven in de aanpassing van de monumentenwet uit 2012. In een mailwisseling met de rijksdienst gaf men aan in een beschermd stadsgezicht panelen op de achterste helft toe te staan. Maar men gaf direct een voorbehoud dat dit alleen voor mijn situatie gold.

Je woont erg mooi, maar daarbij heb je de pech dat de hele gevelrij vanaf grotere afstand te bekijken is. Dat maakt al gauw dat zonnepanelen als storend worden gezien, maar dat geldt voor elke verstoring van het dak, ook een ventilatiepijpje.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

Wellicht dat een enkele lange rij zwarte panelen over de gehele breedte van het aanzicht niet als "storend" wordt ervaren. Al zal het altijd lastig worden als het in een discussie met de ambtenaar in kwestie verzand.

Wellicht dat plaatsing onder een lage hoek als 20 graden een optie is, dat maakt het wellicht makkelijker om een vergunning voor te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

databeestje schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:46:
Wellicht dat een enkele lange rij zwarte panelen over de gehele breedte van het aanzicht niet als "storend" wordt ervaren. Al zal het altijd lastig worden als het in een discussie met de ambtenaar in kwestie verzand.

Wellicht dat plaatsing onder een lage hoek als 20 graden een optie is, dat maakt het wellicht makkelijker om een vergunning voor te krijgen.
10 graden is toch ook verkrijgbaar??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-09 18:54

databeestje

Von PrutsHausen

10 graden in portret heb ik zelf gebruikt op mijn dakkapel, daarmee is de nok van het paneel circa 30cm hoog en past een stoeptegel precies tegen de achterzijde. Enkel bij zij aanzicht van de dakkapel is een klein deel van de zijkant van deze opstelling te zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou gewoon landscape leggen onder een hoek van 20 graden. Afhankelijk welk soort paneel je dan gebruikt, kom je dan tussen 27 en 35 cm hoog uit. Zet vervolgens iets op het dak van die hoogte en ga vanaf meerdere punten bekijken of het zichtbaar is. De achtergevel is in de meeste gevallen inderdaad vergunningsvrij

Portret 15 graden leggen kan ook wel, maar vaak is dat materiaal erg duur wegens windbelasting etc. Ik heb het een aantal weken geleden wel gedaan voor een klant met 12 panelen. Het ziet er fantastisch uit, maar dat mag ook wel voor €900 (excl) aan bevestigingsmateriaal :P
paulv1973 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 10:53:
[...]

10 graden is toch ook verkrijgbaar??
Een collega heeft dat liggen omdat dat op zijn pand (ook wegens vergunning) niet anders kon, maar het regent zichzelf amper schoon. Dus je moet dan wel één keer per jaar (beetje afhankelijk waar je woont) het dak op om de panelen te poetsen.

[ Voor 25% gewijzigd door DjVe op 13-01-2014 11:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bij mijn buren hebben ze op het dak laatst een vergunning gekregen voor een gigantische airco apparaat op het dat. Dat ding steekt 1.5 meter uit is is werkelijkwaar geen gezicht. Ik denk dat als ik in het midden van het dak de panelen zo vlak mogelijk plaats ze nauwelijks zichtbaar zullen zijn...

Ik heb ook nog een uitstulping aan de achterkant van 3.5 bij 3.5 . Hoeveel kan je er daar op kwijt ?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2014 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Je hebt de hoogte van het pand mee, dat scheelt. Je kan hier met wat klik en sleepwerk een opstelling maken op je eigen dak: http://www.zonatlas.nl/ha...-zonatlas/?addr=Kenaupark

Ik gebruik het wel vaker om te kijken of het dak wel echt schaduwvrij is, voor ik een opstelling ga intekenen in de simulatiesoftware.

[ Voor 5% gewijzigd door DjVe op 13-01-2014 12:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie link DjVe , ik kom dan uit op 16 panelen op het dak en 4 aan de zijkant.

Nu kan ik gaan kijken wat het allemaal gaat kosten ongeveer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

even ander vraagje
je ziet steeds grotere pv's op huizen komen alsook bijv 2e set op schuur
natuurlijk blijf je qua maximum wel lager als je hoofdaansluitng van 1*35 of 3*25
echter stel nu dat je voor een aantal uren midden op de dag 25A op het net legt
omdat je t zelf niet gebruikt op dat moment
is dan die huisaansluiting wel voldoende qua kabeldikte ??

normaliter is de kans klein dat je en je wasmachine en oven en vaatwasser en droger tegelijk aanhebt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
als de hoofdaansluiting 35 ampere per fase moet kunnen doen, dan mag je dat ook afnemen, en/of op het net zetten lijkt mij, de kabel moet daar dus voor voldoen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ok duidelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:01:

Ik zou eerst een oriënterend gesprek voeren met bouwtoezicht! Dat geeft een beter inzicht in de mogelijkheden met je rijksmonument. De zonatlas houdt geen rekening met een beschermde status.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 22:40
Dat zou ik juist niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 13:01:

is het eigenlijk wel jouw gebouw?
of huur je het?
is het gedeeld met andere bewoners?
ik zie iets wat lijkt op een advocaten kantoor of iets anders?
maar duidelijk is het mij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Waarom niet? Een aanvraag indienen kost geld. Maar ook voor een geweigerde vergunning moet je leges betalen. Het is dus wel handig om te weten waarop exact getoetst wordt.

@-]Stellarc[- Laat de offerte splitsen in twee delen: een buitendeel en een binnendeel. Voor de vergunningaanvraag geef je de kosten van het buiteninstallatiewerk op. Het binneninstallatiewerk is immers niet vergunningplichtig. Dat scheelt in leges, die meestal een percentage van de bouwkosten zijn.

[ Voor 32% gewijzigd door ericplan op 13-01-2014 14:25 . Reden: leges ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

ericplan schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:03:
[...]

Ik zou eerst een oriënterend gesprek voeren met bouwtoezicht! Dat geeft een beter inzicht in de mogelijkheden met je rijksmonument. De zonatlas houdt geen rekening met een beschermde status.
De versie van Zonatlas in Haarlem is wat ouder. In Nijmegen zijn ze iets verder en daar staat ook bij of er een vergunning voor verplicht is. Neemt niet weg dat ik ook een goede partij in de arm zou nemen, die op de hoogte is van dit soort procedures (en contacten heeft bij de gemeente). Als je het éénmaal een afwijzing hebt gehad, dan is dat niet zomaar te corrigeren.
ericplan schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:20:
[...]

Waarom niet? Een aanvraag indienen kost geld. Maar ook voor een geweigerde vergunning moet je leges betalen. Het is dus wel handig om te weten waarop exact getoetst wordt.

@-]Stellarc[- Laat de offerte splitsen in twee delen: een buitendeel en een binnendeel. Voor de vergunningaanvraag geef je de kosten van het buiteninstallatiewerk op. Het binneninstallatiewerk is immers niet vergunningplichtig. Dat scheelt in leges, die meestal een percentage van de bouwkosten zijn.
Dat wist ik niet! Goede tip! :)

[ Voor 31% gewijzigd door DjVe op 13-01-2014 14:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op zaterdag 11 januari 2014 @ 12:03:
Beste Tweakers...
Het volgende probleem bij een colega van mij.
Hij heeft exact dezelfde panelen en omvormer als mij.
25x (strings van 12+13) 250Wp op een SMA SB5000TL-21.
Alleen haalt hij met zijn systeem VEEEEL minder kWh binnen dan mij.
Zojuist even e.e.a. telefonisch vergeleken met elkaar.
Hij rond de 200Watt

Wat gaat er hier fout in het systeem van mijn collega?
Stekkers van de panelen niet goed verbonden?
Vocht? of de omvormer kaduuk?

Alvast bedankt voor het meedenken
Even terugkomende op bovenstaand probleempje.
Collerga heeft inmiddels volgende meting verricht:
Voltage meting tussen de + pool van de beide strings met de PE aansluiting van de omvormer (aarde)
String 1 geeft op de omvormer aan 405V. Meting geeft aan 405V. Lijkt dus ok.
String 2 geeft op de omvormer aan 435V. Meting geeft 206V aan. Hier lijkt me dus iets niet in de haak....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 17-09 17:20
DjVe schreef op maandag 13 januari 2014 @ 12:19:
Je hebt de hoogte van het pand mee, dat scheelt. Je kan hier met wat klik en sleepwerk een opstelling maken op je eigen dak: http://www.zonatlas.nl/ha...-zonatlas/?addr=Kenaupark

Ik gebruik het wel vaker om te kijken of het dak wel echt schaduwvrij is, voor ik een opstelling ga intekenen in de simulatiesoftware.
Voor de zekerheid, gegevens van Zonatlas lijken me niet altijd even betrouwbaar/bruikbaar. Zie ook een eerdere post mbt mijn eigen dak:

Ervaringen zonatlas.nl voor geschiktheid dak voor PV

Volgens ZA ongeschikt, terwijl er toch echt met vertrouwen een mooie set op is gelegd.

There's nothing moister than an oyster.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
een vriend van mij 10 panelen op zuid-something liggen. ik 8 op zuid-something en 6 op oost-something (lees: weet niet nauwkeurig hoeveel graden).

zijn productie gisteren 5,24 kWh
mijn productie gisteren 3,88 kWh

wij wonen zo een 14km van elkaar. nu snap ik dat e.e.a. niet te vergelijken is, het kan op deze afstand heus wat meer bewolkt zijn dan ergens anders. maar dat er bijna 1,5 kWh verschil tussen zit kan er bij niet in. zeker omdat ik nog 4 panelen meer heb als hem. beide hebben we 250wp panelen.

ik maak gebruik van WSL voor mijn monitoring van de powerone 3.0. Hij heeft een SMA welke hij niet monitort, behalve in de ochtend voor onze test de waarde heeft opgeschreven, en savonds.

waar kan het verschil zitten?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DjVe schreef op maandag 13 januari 2014 @ 14:41:
[...]

De versie van Zonatlas in Haarlem is wat ouder. In Nijmegen zijn ze iets verder en daar staat ook bij of er een vergunning voor verplicht is. Neemt niet weg dat ik ook een goede partij in de arm zou nemen, die op de hoogte is van dit soort procedures (en contacten heeft bij de gemeente). Als je het éénmaal een afwijzing hebt gehad, dan is dat niet zomaar te corrigeren.

[...]

Dat wist ik niet! Goede tip! :)
Goede tips idd. Nog 1 vraagje :

Hoe weet ik wat een goede partij is ?

Dit vond ik trouwens aan ifor omtrent monumenten in Haarlem:

Beschermd stadsgezicht/ Monument

Voor het plaatsen van zonnepanelen op woningen en gebouwen in het beschermd stadsgezicht en op monumenten moet je een vergunning aanvragen. Het aanvragen van een vergunning voor zonnepanelen is in Haarlem legesvrij.

Een belangrijk criterium bij het toekennen van een vergunning voor zonnepanelen in het beschermd stadsgezicht is of de zonnepanelen vanaf de openbare weg zichtbaar zijn. Met andere woorden, zonnepanelen op een plat dak of op een schuin dak aan de achterzijde van de woning wordt over het algemeen toegestaan, op het schuine dak aan de voorzijde van een woning wordt over het algemeen niet toegestaan.

Zonnepanelen op dak PhilharmoniePhilharmonie: 242 zonnepanelen

Voorbeeld: op het dak van de Philharmonie (gelegen in het beschermd stadsgezicht van Haarlem) liggen 242 zonnepanelen. Omdat deze zonnepanelen niet vanaf de openbare weg zichtbaar zijn, is de vergunning verleend.

Monumenten

Bij monumenten wordt per geval beoordeeld of zonnepanelen het monumentale karakter van het pand aantasten. Zonnepanelen op een plat dak van een monument en niet zichtbaar vanaf de grond zal over het algemeen vergund worden. Het is dus niet zo dat eigenaren van deze woningen naast het net vissen. Dit hangt van de situatie af.

[ Voor 52% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2014 15:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@fabstar81
eerst uit rekenen wat de kWh/kWp is.

jij hebt 3500Wp(3,5kWp) dus 3,88/3,5=1,1kWh/kWp
en 5,24/2,5 = 2,09kWh/kWp)
dan heb je de grote van de set in ieder geval verrekend.

nu heb je panelen op oost en die zijn op dit moment erg in het nadeel.
in de zomer is dat verschil waarschijnlijk een stuk minder.

normaal kun je bij de power-one niet de opbrengst(kWh) per string zien. (dat is wel jammer.)
maar waarschijnlijk is het verschil een stuk minder als je dat alleen voor de zuid string zou berekenen.

en misschien is er op het moment ook wel een schaduw verschil met de laag staande zon.
(het zijn verder geen getallen verschillen waar ik me druk over zou maken, alles kan aardig verklaarbaar zijn)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:46:
@fabstar81

normaal kun je bij de power-one niet de opbrengst(kWh) per string zien. (dat is wel jammer.)
maar waarschijnlijk is het verschil een stuk minder als je dat alleen voor de zuid string zou berekenen.

en misschien is er op het moment ook wel een schaduw verschil met de laag staande zon.
(het zijn verder geen getallen verschillen waar ik me druk over zou maken, alles kan aardig verklaarbaar zijn)
Ook de helling van de panelen is erg belangrijk.
Daarnaast kan er net een flinke wolk langs gekomen zijn als de oost panelen belangrijk waren.

eigenlijk kan je alleen de jaar oprengsten vergelijken, die zijn meer resultaten van gemiddelden.

[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 13-01-2014 15:53 . Reden: Jaar opbrengsten ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Gisteren was bij ons (zuid Limburg) een vrijwel onbewolkte dag... Stralende blauwe hemel.
Dus ik denk dat die 2 panelen op Zuid toch meer brengen dan die 6 op oost.
Oost en West zijn in de winter inderdaad minder productief.
Ik had zelf 13Kw (met 6250Wp) op ZW.
Merk dat voor het deel dat ik op West lig de zon net te vroeg ondergaat.
Dat zal voor oost zeker ook gelden bij zonopkomst.
Hellingskoek is dan inderdaad ook belangrijk

[ Voor 36% gewijzigd door paulv1973 op 13-01-2014 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

dat is weird, die zonatlas geeft voor mijn woning matig geschikt, weinig instraling.
voor mijn extreem goed presterende garage-set is het zelf niet goed.
wat jammer, volgens meetgegevens van mijn postcode gebied is dat juist heel erg hoog.
(sonnenertrag/pvoutput)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:40:
[...]

Goede tips idd. Nog 1 vraagje :

Hoe weet ik wat een goede partij is ?
Rondvragen en verschillende partijen over de vloer laten komen om offerte op te maken.
Verwijderd schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:13:
dat is weird, die zonatlas geeft voor mijn woning matig geschikt, weinig instraling.
voor mijn extreem goed presterende garage-set is het zelf niet goed.
wat jammer, volgens meetgegevens van mijn postcode gebied is dat juist heel erg hoog.
(sonnenertrag/pvoutput)
FAQ van Zonatlas:

MIJN DAK IS "MINDER GESCHIKT" (ROOD) TERWIJL ER OP MIJN DAK EEN GOED WERKEND ZONNEPANELENSYSTEEM LIGT. HOE KAN DAT?
De zonatlas definieert een dak als geschikt als er minimaal 11m² aaneengesloten dakoppervlak beschikbaar is met voldoende zoninstraling (11m² hellend dak of 22m² plat dakoppervlak). Indien er al zonnepanelen op het dak lagen op het moment dat het vliegtuig van Rijkswaterstaat overvloog om de data te verzamelen waarmee de zonatlas gebouwd is, kan het zijn dat de panelen voor reflectie zorgden waardoor er op het dakvlak geen homogeen geschikt oppervlak gedetecteerd kan worden. Hierdoor wordt het dak als ongeschikt geclassificeerd omdat de zonatlas minder dan 11m2 (of 22m2 plat dak) geschikt aaneengesloten dakoppervlak vindt om een tweede zonnepaneleninstallatie rendabel te laten zijn. Dat wil niet zeggen dat het niet rendabel zou zijn om uw huidige installatie met extra zonnepanelen uit te breiden. Wij raden u aan om contact op te nemen met een installateur voor maatwerkadvies.

http://www.zonatlas.nl/home/vraag-en-antwoord/#anker14

[ Voor 71% gewijzigd door DjVe op 13-01-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

tsja, maar de hele buurt heeft het... dus dit verhaal gaat niet op.
juist alle oost-westdaken met sneldekkers op 30 graden, met een eigen garagebox op zuid, (groot) zouden toch een ander resultaat moeten geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fabstar81
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13-07 17:56
migjes schreef op maandag 13 januari 2014 @ 15:46:
@fabstar81

:F
pfieuw...ik vond het nogal een groot verschil op zo een laag aantal opbrengst. procentueel scheelt het behoorlijk. e.e.a. terugrekenen naar aantal panelen op zuid etc. had ik nog niet over nagedacht.

zal toch wel jammer zijn als ik over een jaar heen straks minder opbrengst heb met 4 panelen meer. daar ben ik gewoon benieuwd naar. schaduwwerking heb ik overigens volgens mij niet erg, zelfs niet met lage zon.

wat wel kan natuurlijk is wolken, wolken en nog eens wolken op moment dat net de oostpanelen belangrijk waren inderdaad. ik zal vanavond eens kijken of ik in WSL 2 verschillende stringen heb. :?

făbŞŤĄŘ - Mijn PC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
fabstar81 schreef op maandag 13 januari 2014 @ 16:31:
[...]

:F
pfieuw...ik vond het nogal een groot verschil op zo een laag aantal opbrengst. procentueel scheelt het behoorlijk. e.e.a. terugrekenen naar aantal panelen op zuid etc. had ik nog niet over nagedacht.

zal toch wel jammer zijn als ik over een jaar heen straks minder opbrengst heb met 4 panelen meer. daar ben ik gewoon benieuwd naar. schaduwwerking heb ik overigens volgens mij niet erg, zelfs niet met lage zon.

wat wel kan natuurlijk is wolken, wolken en nog eens wolken op moment dat net de oostpanelen belangrijk waren inderdaad. ik zal vanavond eens kijken of ik in WSL 2 verschillende stringen heb. :?
ik heb geen idee wat je met WSL bedoeld eigenlijk?
(ken ik niet)

je kunt wel een usb kabel aan de power-one hangen en hem aardig uit lezen met hun software.
(en dan moet je in excel of zo een berekening maken wat het per string doet)
helaas is de usb poort een beetje crappy (het zou ook de software kunnen zijn), na een paar dagen hangt dat ding altijd.

paul en woudse zeggen ook belangrijke dingen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JBplap
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

JBplap