je vraagt dus ik draai.
persoonlijke mening, en zeer discutabel. (maar meestal gaat het dan over achter de komma.)
ik ben geen voorstander van te groot uitgevoerde zonnecollectoren.
de collector moet groot genoeg zijn om een mooi deel van het jaar warm tap water te kunnen produceren.
(de boiler zelf graag wel wat te groot uitvoeren, collectors krijgen een grotere boiler ook wel warm, en kun je er langer van genieten)
en dit zeg ik niet zodat je meer pv dan gaat leggen, maar een goed geïsoleerd dakraam is gewoon efficiënter als een collector om warmte binnen te krijgen.
ik heb zitten rekenen om de warmte van de zonnecollector te gebruiken voor verwarming, maar het is zo zinloos in mijn huis (jouw situatie kan erg verschillen), omdat ik elk jaar wel zo laat begin met stoken in het jaar(van wegen de isolatie) en ik heb nergens een stukje dak naar zuid voor wat extra winter opbrengst.
ik moet het met oost-west doen
(om een zonnecollector te maken voor verwarming, wil je eigenlijk een vrij stijlen hoek richting zuid.
dan pas kun je genoeg warmte in de herfst binnen hengelen voor verwarming)
voor mij is een serre aan het huis bouwen zelfs al interessanter als een te grote zonnecollector gebruiken.
daarmee kan ik de warmte beter binnen houden (extra isolatie/buffer) in plaats van dat ik moet opwekken.
(
trias energetica, wat je niet verliest hoef je niet op te wekken)
en ja een serre kan ook leuk uitgevoerd worden.
b.v.
http://www.zonneveranda.nl/
(ik vind ze daar wel erg duur, en betwijfel de verkoop methode, zie het als voorbeeld niet als product)
je zou natuurlijk nog kunnen kijken of je de zonnecollector niet kunt uitvoeren met 2 collectoren.
1 op het dak voor de zomer, en 1 tegen de muur voor de winter.
dan veranderen de situaties best veel.
(niet teveel piepen over vergunning vrij en zo, een beetje burgerlijke groene ongehoorzaamheid, heb ik niet gezien, mijn naam is haas, en ik weet nergens van.

)
en dan zou ik op het dak een vlakke plaat pakken, zo 1 die de zelfde maat heeft als de pv panelen.
dan ziet het er meteen leuk uit. (en heb je minder snel problemen met vergunningen)
en op de muur een vacuüm buizen set.
het word dan allemaal best duur, en je moet dan een wil hebben en geen tvt.
ik ga het je niet makkelijker maken sorrie,
maar heb je ook al gekeken naar een warmte pomp, zelfs zonder salderen kunnen ze al aardig concurreren met gas(en met salderen is het een lachertje). maakt wel veel uit of je voor water-water of lucht-water gaat.
het is wel een aardige investering. (maar een grote zonnecollector is dat ook)
als je echt denkt dak ruimte tekort te komen.
dan zou ik niet voor yingli gaan, maar eerder sanyo(panasonic) of sunpower.
dat levert meer Wp per m2 op.
(momenteel zou ik voor sanyo gaan, prijs is goed te doen tegenwoordig, maar ik weet geen goede prijs voor sunpower op het moment. 530 euro(1,6 euro/Wp) is echt te duur tegen over >280 euro(1,16 euro/Wp) sanyo, maar ik hoop dat iemand mij een echte prijs kan geven van sunpower.)
de panelen op zuid kun je ook nog combineren met panelen op noord.
zelfs het noord dakje vangt nog best wel wat zon. (ik zou allen niet al te dure panelen pakken.)
wat dacht je van (merken kunnen vervangen worden voor de persoonlijke voorkeur):
je pakt een power-one 3.0 en daar hang je 12x 250Wp aan (je schakelt de mpp parallel, dat kan die omvormer ook).
die hang je gewoon op zuid.
na een paar jaar wil je de zonneboiler gaan doen.
dan hang je de 12 panelen op noord en nu alles op 1 mpp.
de andere mpp gebruik je voor een stel hoog rendement panelen op zuid.
(ik beschrijf dus niet een installatie, maar een meer jaren plan naar een oplossing.)
maar wat ik denk dat je eigenlijk wil weten is:
welke verdien ik snel terug, zodat ik geld heb voor de volgende stap.
en dan moet ik zeggen helaas, er is geen simpele fix.
het is altijd een beetje links en een beetje rechts, maar uiteindelijk is het gewoon doen.
sucses. (ik ook zit altijd met het zelfde probleem, welke doe ik het eerst.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)