6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
op de Details pagina vind je toch de logging met alle info per string?fabstar81 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 10:50:
enige wat overblijft is inderdaad de dagwaarde van i1 en i2 op het scherm uitlezen.
SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier
Ik heb deze vraag uitgezet bij de Installateur en die gaven mij het advies, dit kastje te laten monteren:Aegle schreef op zondag 12 januari 2014 @ 13:43:
Hierbij de foto's van de meterkast. Ik weet niet goed hoe hier foto's te plaatsen. Ik heb ze als link naar een Dropbox folder geplaatst:
https://www.dropbox.com/s/fxxq306nr9m7e1n/Meterkast_1.JPG
en:
https://www.dropbox.com/s/qlx762rh5l3mnds/Meterkast_2.JPG
Hopelijk gaat dit goed.
@ migjes: De groep naar zolder waar de wasmachine is geplaatst is de tweede groep van links-boven. Dit is een autonome groep zonder aftakkingen. Bedraad met 3 x 2,5mm2. De drie groepen met groene schakelaars zijn de groepen achter de ALS. O.a de badkamer, keuken. Maar ook de huiskamer, hal, WC, etc.
De groep midden-onder naast de ALS is een aparte groep voor de elektrische oven en links-boven een aparte groep van de close-in boiler in de keuken.
Wat betreft de aparte kast voor op zolder: De enige mogelijkheid om een aparte kabel vanuit de meterkast naar zolder te trekken is door ventilatie pijp van de geforceerde ventilatie. Die loopt zowel langs de plaats van de omvormer als door de meterkast. Daarbij is het een ouderwetse aansluitkast. Ik zal dan toch een apart aansluitkastje moeten monteren waar de automaten inpassen.
Ik heb reeds een 4 en een 8-module kastje en 2 stuks 16A automaten in huis. Alleen de eventueel benodigde ALS moet ik nog achteraan. En niet te vergeten een goede digitale kWh-meter. (Iemand nog tips voor een goede digitale kWh-meter?). Het installeren is voor mij geen probleem.
EDIT: Als het al mogelijk is om een extra blauwe en bruine draad erbij te trekken (waarschijnlijk alle draden opnieuw door de pijp trekken), mag dat dan? twee groepen in één 5/8 pijp?
ZV16-3101+H22+2WCD, bestelnummer 1SPN001600F0010
http://www02.abb.com/glob...ductleaflet_ZV16_NLlr.pdf
Kastje hangt inmiddels, PV installatie staat in de planning voor volgende week. (foto's volgen zodra het feest compleet is)
Ben wel benieuwd hoe jij lokaal je SE3000 wilt gaan uitlezen aangezien hier nog niet veel over te vinden valt.
[ Voor 3% gewijzigd door NIK0 op 14-01-2014 12:23 ]
Member of the Ukraine IT Army
probleem is niet het vermogen.Wimlem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:07:
[...]
op de Details pagina vind je toch de logging met alle info per string?
maar het aantal kWh per dag.
en die staat er niet in.
(komt ook niet uit de logging van de power-one, die moet apart berekend worden per mpp.
de power-one levert allen het totaal van de 2 mpp
en ik vraag me af of je het wel zou kunnen berekenen, er zit ook nog een stukje rendements-verlies na de mpp en die is variabel na het aantal W, maar een goede schatting kan denk wel.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
heb net aan de installateur gevraagd wat de dakhelling was. schuin zou dat 20 tot 30 graden moeten zijn (wist ie niet (meer)), op platte dak 20 graden.migjes schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:27:
[...]
ik vind freemann's software wel mooi. (ik heb hem nu door)
ik ben alleen zelf meer van de ruwe data, grafiekjes maak ik wel in mijn hoofd.
de power-one geeft wel de mppt's appart op(in A en V), maar dan moet je zelf de W(A*V) uit rekenen.
en daar na het aantal uur (W*h) om het aantal kWh te krijgen per sting per dag. (en even mee nemen dat de logging om de X minuten is, dus converteren naar uur.)
ik dacht uit mijn hoofd niet dat freemann zoiets had ingebouwd.
(zou wel leuk zijn om dat aan hem te vragen, is wel een optie die hij zelf ook kan gebruiken met zijn oost-west, en daar ben ik zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar wat het eigenlijk doet bij hem met die steilere hoek.)
je moet ook kijken naar de dak hoek, dat maakt veel uit op dit moment.
mensen met een steiler dak doe het op het moment een stuk beter als die platter liggen.
is er een reden dat je maar 6 panelen gebruikt op oost?
de power-one kan in dat geval ook draaien met 2x 2000Wp? (en nog meer als het moet)
(ik gok dak ruimte te kort, zoals meestal,lol)
de 6 panelen op oost was geld (lees: vrouw) en ruimte. op het schuine dak kunnen er niet meer, heel misschien nog 1. het is een zoldertje met deels plat/schuin dak. dus geen boven tot onder schuine daken zoals je ziet bij 2 onder 1 kappers.

ik moet zelf nog eens het dak op om te bekijken hoe ze nu precies liggen.
Freemann heeft inderdaad ziets niet ingebouwd in WSL.
daar staat inderdaad niet de opbrengst per string op. ik zal eens kijken of ik mijne ook kan publiceren. hoewel je ook op pvoutput kan kijken.Wimlem schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:07:
[...]
op de Details pagina vind je toch de logging met alle info per string?
[ Voor 6% gewijzigd door fabstar81 op 14-01-2014 12:50 ]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
Zoiets wordt het bij mij ook, alleen stel ik de inhoud van het kastje zelf samen en installeer het ook zelf . Ik heb een automatenkastje van, ik meen Sarel, waar de automaten worden ingebouwd. de WCD voor de wasmachine komt door praktische redenen op een halve meter van het kastje.NIK0 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 12:22:
[...]
Ik heb deze vraag uitgezet bij de Installateur en die gaven mij het advies, dit kastje te laten monteren:
ZV16-3101+H22+2WCD, bestelnummer 1SPN001600F0010
http://www02.abb.com/glob...ductleaflet_ZV16_NLlr.pdf
Kastje hangt inmiddels, PV installatie staat in de planning voor volgende week. (foto's volgen zodra het feest compleet is)
Ben wel benieuwd hoe jij lokaal je SE3000 wilt gaan uitlezen aangezien hier nog niet veel over te vinden valt.
Ik heb nul komma nul praktische ervaring met PV-omvormers. Echter weet ik wel iets over data protocollen. Eens kijken of ik de dat uit SE3000 kan peuteren en analyseren. Ik begreep dat lokaal alleen de omvormer gegevens zijn uit te lezen. Echter via de webportal is ook data van de individuele optimizers te zien. Dat moet ergens vandaan komen
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
Good luck!
^Cranberry schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 13:04:
@Aegle, 'k volg je verrichten met buitengewone interesse
Good luck!
What he said
What they said
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Werd net op deze posts gewezen en moest hier even op reagerenmigjes schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 11:27:
[...]
ik vind freemann's software wel mooi. (ik heb hem nu door)
ik ben alleen zelf meer van de ruwe data, grafiekjes maak ik wel in mijn hoofd.
de power-one geeft wel de mppt's appart op(in A en V), maar dan moet je zelf de W(A*V) uit rekenen.
en daar na het aantal uur (W*h) om het aantal kWh te krijgen per sting per dag. (en even mee nemen dat de logging om de X minuten is, dus converteren naar uur.)
ik dacht uit mijn hoofd niet dat freemann zoiets had ingebouwd.
(zou wel leuk zijn om dat aan hem te vragen, is wel een optie die hij zelf ook kan gebruiken met zijn oost-west, en daar ben ik zelf eigenlijk ook wel nieuwsgierig naar wat het eigenlijk doet bij hem met die steilere hoek.)
je moet ook kijken naar de dak hoek, dat maakt veel uit op dit moment.
mensen met een steiler dak doe het op het moment een stuk beter als die platter liggen.
is er een reden dat je maar 6 panelen gebruikt op oost?
de power-one kan in dat geval ook draaien met 2x 2000Wp? (en nog meer als het moet)
(ik gok dak ruimte te kort, zoals meestal,lol)
We hebben zelf ook uitgebreide naar dit verhaal (strings apart monitoren) gekeken. Helaas is het in onze optiek niet mogelijk om dit geloofwaardig vast te leggen.
Het probleem is dat de PowerOne op geen enkele mogelijk houvast biedt over hoeveel welke string geproduceerd heeft. De PowerOne rapporteert alleen maar kWh totaal naar Grid gezet en maakt daarbij geen onderscheid wat van welke MPP komt.
wil je iets doen wat in de buurt van dit verhaal komt, dan moet je bijv. iedere 1 seconden de omvormer pollen,dan bekijken wat het procentuele aandeel van de verschillende MPP's is in de Wh's die op het net gezet worden. De langer je tussen 2 polls laat zitten, de onzekerder het verhaal wordt. Als je bijv. iedere 10sec. een poll doet en we hebben een oud-hollandse-vlekken-lucht, dan krijg je een heel erg vertekend beeld. We krijgen namelijk te maken met moment opnames.
Gaan we iedere seconden pollen, dan lopen we tegen een aantal praktische en technische problemen aan;
1. kan de omvormer deze (hoge?) frequentie van poll aan?
2. kan een (low-power) device deze frequentie aan? (WSL is gemaakt om op een relatief low-power device te kunnnen draaien)
3. iedere seconden voor 24 uur pollen en data opslaan levert (60*60*24=) 86400 records per dag op. De vraag is of een low-power device deze data na bijv. 1 jaar nog kan behappen...
4. ???
We hebben een heleboel gerekend, wat zaken getest, maar volgens ons geen werkbare/betrouwbare oplossing gevonden.
Mocht de PowerOne netjes per MPP aangeven wat die geproduceerd heeft, dan is het "probleem" een stuk makkelijker te tackelen.
@migjes;
Maak je nu (eindelijk) gebruik van WSL en was het zo lastig om het te doorgronden?!!?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
(lol ik wou je ook nog effen mailen, stond ook nog wat anders open)
Polling van de omvormer , het houd wel een beetje op rond de 1x per 3 seconde.
en als je dan een 0,5W van het verlies van de mpp aftrekt.
en dan een berekening maakt met het rendement veldje.
kom je een aardig eind.
dan moet je ook nog 1x per dag, de hele zaak comprimeren en veel tussen gegevens verwijderen.
(zal lastig worden met jouw programma.)
maar geloof waardigheid is een probleem, het klopt niet met cijfers achter de coma, maar wel een aardige benadering.
ik zelf laat het allemaal in een txt filetje lopen, en bereken dan later met excel wat het gedaan heeft.
(doe ik maar af en toe eens, om een beetje een idee te krijgen hoeveel het verschil tussen oost en west is.)
edit:
sorrie geen WSL voor mij, ben meer van de terminal schermen, niet van de grafiekjes of Windows achtige dingen.
tail -f /var/log/pvoutput
edit2:
en server = ook werk.
en een aantal modules van WSL zijn niet comptabele met werk.
nog geen omweg voor gevonden.
[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 14-01-2014 15:40 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Pas er geen Rpi meer in je meter/path -kast annex datacenter?
Welke modules zijn eigenlijk niet compatible?
Op zich moet het wel mogelijk zijn om bijv. iedere 3 seconden een poll te doen en daar voor 1 dag data van bij te houden. Na 1 dag mak je een gemiddelde van die dag en is het dailyData > /dev/null. Echter weet ik nu bijv. al ik zo al meerdere omvormers die 3 sec. ook niet leuk gaat vinden en zelf al bij <8 seconden gaan bokken... (SMA's via BT vinden dit niet leuk en de Diehl vind het ook niet heel erg prettig...)
[ Voor 7% gewijzigd door Freemann op 14-01-2014 15:47 ]
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
ik probeer te minderen met server en data centers, maak het me niet eens zo moeilijk.
(ik heb mijn cluster ook al afgebroken, en dan weer een Rpi er bij.)
gelukkig heb ik de helle zaak al geautomatiseerd voor lange termijn gegevens.
de vrouw vult elke dag de gegevens handmatig in.
en dat doet wonderen aan de waf. ze zeurt om meer Wp.
(ik ben nu de gene die meer Wp tegen houd, ik wil wachten op een beter moment)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Als ik zoek op zonneenergie word ik overspoeld door aanbieders, bomen/bos, boink
En is het zelf aansluiten goed te doen?
Zjemm schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:17:
Waar halen jullie je panelen en apparatuur vandaan?
Van de leverancier die je kiest en vertrouwd.
Als ik zoek op zonneenergie word ik overspoeld door aanbieders, bomen/bos, boink
Ligt er aan waar je woont. Ik was heel tevreden met Volt4U uit Wijk bij Duurstede.
Tot 600 Wp mag dit daarna moet je het door een installateur laten doen.
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
Panelen uit china en apparatuur uit duitsland.Zjemm schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:17:
even zonder dollen. Voer een minionderzoekje uit door in dit topic of deel 1 te zoeken. Daarmee krijg je antwoord op de vragen die je nu stelt.
owja, en lees de topic start. daar staat ook een link naar de aanbieders en evt aansluit informatie
[ Voor 9% gewijzigd door looyenss op 14-01-2014 16:40 ]
Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel
Gewoon wat offertes opvragen bij bedrijven die al wat langer bestaan en dan kom je een heel eind.Zjemm schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 16:17:
Als je alles snapt van meterkasten, voltages, ampere en je bent handig op een dak en met het aansluiten van omvormers dan zeg ik ga ervoor..als je ook maar twijfelt over 1 van deze zaken, ga dan niet zelf rommelen, dit is een investering voor 20+ jaar dus het dient goed en zorgvuldig uitgevoerd te worden.
my $0.02
Terug van het probleem gevalletje...
Sunny explorer uitgelezen en deze gaf nergens een foutmelding aan.
Voc gemeten... beide prima. 1 string (12 panelen) 420Voc, 2e string (13panelen) 455Voc.
Daarna de aarde test gemeten en geen foutieve waarden gemeten.
Dus... Conclusie: op het dak zit alles in orde volgens de metingen.
Daarna omvormers gewisseld.
Mijn omvormer deed ongeveer dezelfde waarden als de orginele omvormer...
Dus daar ligt het "probleem" ook niet. Zij het niet dat de PE (aarde) aansluiting aan AC kant wel
erg los zat... Mogelijk slecht contact?? Wat kan dat tot gevolg hebben?
Daarna de orginele omvormer weer opgehangen en voorzien van de juiste landnormering.
Aangezien het een TL-21 is heeft deze een cos phi van 0,8. Blindvermogen. Volgens mij heeft dat alleen effect bij piekwaarden.
Ook een software update toegepast.
Volgens mij is het grooootste probleem een joekel van een boom op Zuid Oost...
Deze gaat morgen al tegen de vlakte. Geen halve maatregelen dus.
Zal mee benieuwen.
We gaan in ieder geval nu even dagelijks de opbrengst met elkaar vergelijken.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Een slecht contact/verbinding/paneel in de string heb je met deze wijze van meten nog niet uit kunnen sluiten. Je zou ook nog de kortsluitstroom kunnen meten van de verschillende strings. Maar een "joekel" van een boom lijkt me ook niet gunstigpaulv1973 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:10:
Zo!
Terug van het probleem gevalletje...
Sunny explorer uitgelezen en deze gaf nergens een foutmelding aan.
Voc gemeten... beide prima. 1 string (12 panelen) 420Voc, 2e string (13panelen) 455Voc.
Daarna de aarde test gemeten en geen foutieve waarden gemeten.
Dus... Conclusie: op het dak zit alles in orde volgens de metingen.
(hopelijk hoef je niet alsnog het dak op
Hoe meet je die kortsluitstroom?Dre schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:17:
[...]
Een slecht contact/verbinding/paneel in de string heb je met deze wijze van meten nog niet uit kunnen sluiten. Je zou ook nog de kortsluitstroom kunnen meten van de verschillende strings. Maar een "joekel" van een boom lijkt me ook niet gunstigIk ben benieuwd!
(hopelijk hoef je niet alsnog het dak op)
Met een ampere meter er tussen.
De te verwachten stroom waarde staat op de sticker van het paneel.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Gewoon draadjes (via de multimeter) aan elkaar inderdaad. De meeste panelen halen circa 8 Ampère onder STC condities, dit staat op de sticker. Aangezien je twee strings hebt zou je die ook gewoon met elkaar onderling kunnen vergelijken. Bij dezelfde lichtinstraling zou Isc vrijwel gelijk moeten zijn. Het aantal panelen in serie heeft geen invloed op de kortsluitstroom.
[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 14-01-2014 17:44 ]
Dus... even voor de duidelijkheid.WoudseHoeve schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:33:
Kortsluiten
Met een ampere meter er tussen.
De te verwachten stroom waarde staat op de sticker van het paneel.
Ik koppel de + en - van de string weer los van de omvormer.
Neem een multimeter.
Zet deze op Ampere. en meet dan de + en - door de multimeter...
Dit moet dan in mijn geval: Isc= 8,83A zijn...
Moet dit per paneel of mag dat de hele serie in 1 keer zijn?
Isc is uiteraard wel afhankelijk van de instraling. De eerder genoemde boom heeft dus ook invloed op je Isc.
[ Voor 8% gewijzigd door Dre op 14-01-2014 17:58 ]
Doe je wel een beetje voorzichtig, je krijgt op het moment van het loskoppelen van de ampèremeter wel een vlamboog van zo'n 450 volt. Je kunt hier behoorlijk van schrikken.paulv1973 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 17:39:
[...]
Dus... even voor de duidelijkheid.
Ik koppel de + en - van de string weer los van de omvormer.
Neem een multimeter.
Zet deze op Ampere. en meet dan de + en - door de multimeter...
Dit moet dan in mijn geval: Isc= 8,83A zijn...
Moet dit per paneel of mag dat de hele serie in 1 keer zijn?
Gebruik anders voor de zekerheid een paar rubberen handschoenen als je het niet vertrouwd.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Maar goed, aangezien de huidige groepenkast een oud apparaat is met keramische zekeringen, is de WAF daarvan verlopen. Dus daar moet ook een nieuwe. Ik heb nu 4 groepen in huis. Nu leek het mij slim om de groepenkast te laten uitbreiden met 1 groep waar ik dan de zonnepanelen en de omvormer op aansluit.
Op zich zou er geen aparte groep voor hoeven want er gaat max 1500 Wp het dak op (4 tot 6 panelen) dus zou vermoedelijk wel bij een bestaande groep in kunnen, maar omdat de groepenkast toch wordt vervangen leek het me wel slim om er een aparte groep voor aan te maken.
Eens?
... en gaat over tot de orde van de dag
A'dam PVOutput
Wel een kritische vrouw heb jij dat de groepenkast vervangen moet worden. Anders zweepslagen ofzo
[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 14-01-2014 21:15 ]
Ik zat een beetje op MP te bladeren en kwam daar 2e hands vierkante hardhouten tuinpalen van 60x60 x 2100 voor 5 uuro p/st tegen Daar zou je toch prima een platdakconstructie van kunnen maken? de juiste hoek zagen, wat rvs bouten en moeren, een paar gaatjes boren eventueel nog een stripje alu om wat tegels achterop te plaatsen en klaar toch?
Zijn er nadelen (misschien wat zwaarder maar ik heb een sterk dak) die jullie zien?
Een installatie welke meer dan 500W kan leveren moet op een aparte groep.P_Tingen schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:03:
Ik ben van plan zonnepanelen te laten plaatsen.
Op zich zou er geen aparte groep voor hoeven want er gaat max 1500 Wp het dak op (4 tot 6 panelen) dus zou vermoedelijk wel bij een bestaande groep in kunnen, maar omdat de groepenkast toch wordt vervangen leek het me wel slim om er een aparte groep voor aan te maken.
Eens?
Op mp kom je ook veel platdak constructies tegen voor niet teveel geld, ook hier op tweakers vraag en aanbod topic stonden er een paar, of je moet erg veel panelen gaan plaatsen.JaNuZz schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:41:
Wellicht ga ik in de toekomst wat extra panelen op het platdak van de garage gooien. Nu zie ik dat je als snel erg veel geld kwijt bent voor stukje een platdak aluminium constructie.
Ik zat een beetje op MP te bladeren en kwam daar 2e hands vierkante hardhouten tuinpalen van 60x60 x 2100 voor 5 uuro p/st tegen Daar zou je toch prima een platdakconstructie van kunnen maken? de juiste hoek zagen, wat rvs bouten en moeren, een paar gaatjes boren eventueel nog een stripje alu om wat tegels achterop te plaatsen en klaar toch?
Zijn er nadelen (misschien wat zwaarder maar ik heb een sterk dak) die jullie zien?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Als het sterk genoeg is, is het sterk genoeg. Een houtconstructie kan prima sterk genoeg zijn. De keuze voor aluminium is denk ik vooral ingegeven door de bouwsnelheid, gemak van op het dak krijgen, uiterlijk en duurzaamheid. Je moet het geheel natuurlijk wel sterk genoeg maken, maar hardhout 60x60 kan wel wat hebben. Zorg de de verbinding met de ballast goed is!JaNuZz schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:41:
Wellicht ga ik in de toekomst wat extra panelen op het platdak van de garage gooien. Nu zie ik dat je als snel erg veel geld kwijt bent voor stukje een platdak aluminium constructie.
Als je alleen in de meterkast aan de gang gaat zou ik dan kiezen voor een groepenkast waar meer dan alleen die 4 groepen in kunnen, dan kan die automaat er netjes bij. Ga je ook de rest openmaken dan zou ik meteen een 3x2,5 mm kabel of desnoods een lege 19 mm buis leggen tot aan zolder, of waar de omvormer dan ook logischer wijs zou komen.P_Tingen schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:03:
Ik ben van plan zonnepanelen te laten plaatsen. Ik heb geen zin om zelf het dak op te gaan en aansluiten laat ik ook liever over aan iemand die het geen probleem vindt zichzelf te electrocuteren
Maar goed, aangezien de huidige groepenkast een oud apparaat is met keramische zekeringen, is de WAF daarvan verlopen. Dus daar moet ook een nieuwe. Ik heb nu 4 groepen in huis. Nu leek het mij slim om de groepenkast te laten uitbreiden met 1 groep waar ik dan de zonnepanelen en de omvormer op aansluit.
Eens?
Dat kan goed van pas komen in de onderhandeling met diegene die ooit gaat plaatsen.
Ik hoop op de dag dat er een loze 19mm pijp in de NEN 1010 komt die naar de zolder gaat t.b.v een zonnepanelen installatie.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Zelf heb ik gebruik gemaakt van aluminium metselprofielen voor een aanbouw aan een flatfix systeem (oost/west constructie). Deze zijn 60 bij 60 mm en hebben een mooi kunststof blok aan het eind. Meestal hebben ze ook nog in het profiel een kunststof blok die je kan gebruiken om flinke schroeven in te draaien.JaNuZz schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:41:
[ Voor 0% gewijzigd door tw_eek op 14-01-2014 22:49 . Reden: aluminium toegevoegd ]
hardhout klasse 1 heeft onbehandeld in de buitenlucht een levensduur van +25 jaar..Terpen Tijn schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:45:
Hout gaat het geen 25 jaar uithouden in ons natte landje, denk ik zo...
Ooh dat is ook een goed idee! , heb je daar een fotootje van ?tw_eek schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:48:
[...]
Zelf heb ik gebruik gemaakt van aluminium metselprofielen voor een aanbouw aan een flatfix systeem (oost/west constructie). Deze zijn 60 bij 60 mm en hebben een mooi kunststof blok aan het eind. Meestal hebben ze ook nog in het profiel een kunststof blok die je kan gebruiken om flinke schroeven in te draaien.
Het punt is ook als er ooit wat gebeurd, wat zegt de verzekering daar dan van. Veel producenten van dat spul schermen met windtunnel rapporten etc. de platdak beugels zijn al voor onder de E20,00 te koop, en het gaat idd ook om montage snelheid.JaNuZz schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 21:41:
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
Niet echt maar hier zou je naar kunnen kijken.. http://link.marktplaats.nl/763699028JaNuZz schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:51:
[...]
Ooh dat is ook een goed idee! , heb je daar een fotootje van ?
Is niet mijn advertentie
Dat is een goed punt Andre! , ik wou eigenlijk met een beugel over de rand aan de achterkant van de muur de constructie extra bevestigen ,dit tesamen met fatsoenlijke ballast, het gewicht van de palen en panelen lijkt me het dan schier onmogelijk dat dit wegwaait op een dakje van 2 meter hoogte in de beschutte bebouwde kom.Andre1973 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:51:
[...]
Het punt is ook als er ooit wat gebeurd, wat zegt de verzekering daar dan van. Veel producenten van dat spul schermen met windtunnel rapporten etc. de platdak beugels zijn al voor onder de E20,00 te koop, en het gaat idd ook om montage snelheid.
Helemaal mee eens. Geen gedoe, het past en je bent snel klaar. In mijn geval moest ik wel iets in elkaar knutselen om van standaard flatfix een oost/west opstelling te maken. Het was mij te gortig om de bestaande constructie in te wisselen voor een marktproduct.Andre1973 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 22:51:
[...]
Het punt is ook als er ooit wat gebeurd, wat zegt de verzekering daar dan van. Veel producenten van dat spul schermen met windtunnel rapporten etc. de platdak beugels zijn al voor onder de E20,00 te koop, en het gaat idd ook om montage snelheid.
Zo als ik al zei, wordt vervolgt.
De foto's van de vuurwerkschade zijn beoordeeld door de schadeverzekering en die zijn
tot de slotsom gekomen dat ik alle 3 panelen mocht vervangen en worden dus volledig vergoed.
( welke verzekeraar ? N.V. Noordhollandsche van 1816 )

Volgens mij zit ie zelfs onder de kilo prijs van oud allu.JaNuZz schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:10:
Bedankt tw_eek! goed idee en dat is ook nog eens vlakbij
Een constructie met tuinpalen is mogelijk, bovengronds zijn die toch ook wel duurzaam.Andre1973 schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:34:
[...]
Volgens mij zit ie zelfs onder de kilo prijs van oud allu.
Zelf aluminium gekocht per kg van sloop.
Maar ook duur gekochte profielen voor een kas.
Het is dan wel handig om een zaag te hebben die met aluminium overweg kan.

Moah, ik had gister nog ruim 1800W uit de 2320 Wp set. Koude lucht met een fel zonnetje aan een blauwe hemel doet al verbazingwekkend veel. Voorzichtigheid geboden dus.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Heb je daar een foto van?tw_eek schreef op dinsdag 14 januari 2014 @ 23:00:
[...]
... om van standaard flatfix een oost/west opstelling te maken....
11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º
String 1: 234V
String 2: 287V.
Maar terugleveren ho maar, hij blijft reconnecten, zodra hij bij ongeveer 8 seconden is (hij telt immers terug) begint hij weer opnieuw met tellen.... heb ik iets verkeerd gedaan of is er gewoon geen zon genoeg met dit bewolkte weer?
Klopt heb hier 3420Wp maar levert momenteel 0 Watt.maarud schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:19:
Vandaag de omvormer aangesloten voor de 15 panelen. Totaal 2 strings.
String 1: 234V
String 2: 287V.
Maar terugleveren ho maar, hij blijft reconnecten, zodra hij bij ongeveer 8 seconden is (hij telt immers terug) begint hij weer opnieuw met tellen.... heb ik iets verkeerd gedaan of is er gewoon geen zon genoeg met dit bewolkte weer?
ik kan niet zeggen dat er veel uit de omvormer komt met dit weer. (>0,5kWh voor vandaag)
maar draaien doet hij wel, dus dat zou hij bij jouw ook moeten doen.
(maar mijn systeem met "teveel" Wp op de omvormer draait eigenlijk altijd. het is niet teveel omdat het oost-west is)
edit:
logging geeft voor van daag 235W voor hoogste peik, en op dit moment nog 8W.
die gaat zo uit vallen dus.
[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 15-01-2014 15:28 ]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
Hier liggen de panelen tot net onder de nok, zo pasten er precies drie rijen hoog op
zijn geen echte regels voor, maar er is meer mogelijk.sjimmie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:27:
Heeft iemand ervaring of "regels" over hoe kort panelen onder de bovenkant van een schuin dak moeten blijven? Concreet: Op ons (35 graden) schuine pannendak zitten nokvorsten, maar is het dan voldoende om de panelen pal onder die nokvorsten te plaatsen?
normaal bevestiging systeem (click-fit etc.)
"hangt" aan de dakpannen, en de bovenste dak pan kun je niet om hoogschuiven vanwege de nokvorsten.
dus hang je de haak 2 pannen lager als de nokvorst en komt het paneel dus uit op 1 1/2 dakpan lager als de nokvorst.
nokvorsten losmaken en en de haken hoger hangen kan goed.
(ik twijfel dan alleen aan click-fit wel een oplossing is in zulke gevallen.
misschien is het dan wel beter om een vast schroef systeem te gebruiken als je op de grens gaat komen.
click-fit begint dan eigenlijk wel wat gewicht van de pannen tekort te komen.)
@maarud
foto's anders is het niet gebeurd en geloven we er niks van
maarud schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:34:
Hier liggen de panelen tot net onder de nok
Dat lijkt heel strak, ik zie de nok nieteens meer!

Zit bijna nog één rij dakpannen tussen
Als je te dicht bij de nok komt kunnen ze bij flinke wind gaan 'zingen', werd mij verteld.sjimmie schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:27:
is het dan voldoende om de panelen pal onder die nokvorsten te plaatsen?
l'art pour l'art
Ik vraag me dat soort dingen ook af, inderdaad.art schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 16:02:
[...]
Als je te dicht bij de nok komt kunnen ze bij flinke wind gaan 'zingen', werd mij verteld.
Maar ik zit met vrijwel 0 ruimte over met de beoogde panelen. Die zouden met hun bovenkant dan gelijk met de onderkant van de nokvorsten moeten komen. Als click-fit het dan niet wordt, welke systemen zijn er dan zoal?
[ Voor 36% gewijzigd door sjimmie op 15-01-2014 16:03 ]
Bij nieuwe woningen is de nok vaak vastgezet in kunststof profielen waarbij de de nok pan gewoon even los gemaakt kan worden.
Verwijderd

Bij wilde de installateur daar niet aan met kleine 1,3 m panelen die precies tussen de dakkapel en de nok zouden passen (portrait). Maar gelukkig kon ik uiteindelijk met een wat meer conventionele setup dezelfde hoeveelheid Wp kwijt (1m brede panelen in landscape).
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Bij ons zou dan 1 rij van 5st in portrait naast elkaar komen, dat zou dus te monteren zijn als ik het goed begrijp met horizontaal en vertikale dingen?
Met click fit systeem gelegd.
De bovenste rail ging helaas niet hoger ivm de in cement gelegde nokvorst.
Ik had ze graag 1 pan hoger gehad, maar ja...
Dit werkt zo ook.
Misschien heb je er wat aan...

Om half 4 deed mijn omvormer het ook nog.migjes schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 15:26:
@maarud
ik kan niet zeggen dat er veel uit de omvormer komt met dit weer. (>0,5kWh voor vandaag)
maar draaien doet hij wel, dus dat zou hij bij jouw ook moeten doen.
(maar mijn systeem met "teveel" Wp op de omvormer draait eigenlijk altijd. het is niet teveel omdat het oost-west is)
edit:
logging geeft voor van daag 235W voor hoogste peik, en op dit moment nog 8W.
die gaat zo uit vallen dus.
Zij het met 35Watt...
Maar hij liep.
Zou inderdaad eens door de ruime onderdimensionering kunnen zijn.
Vandaag totaal 2,228 Kwh binnen gehengeld...
Zal Essent weer blij mee zijn denk ik

Dat lijkt wel wat op mijn situatie, alleen komt hier dus 1 rij:paulv1973 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 18:07:
Ik heb ze ook tot net onder de nok liggen.
Dit werkt zo ook.
EN:
Nog een paar paneeltjes op het platte dak natuurlijk...
Voor zover mogelijk, vanwege de opstaande randen van de dakkapel ja.paulv1973 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 18:55:
Lekker onderaan laten uitsteken dus...
Ik maak me alleen zorgen omdat "sommige" aanbieders roepen dat de wind eronder kan slaan en/of dat ze kunnen gaan fluiten...
Ja maar dan heb ik ineens een hele andere opzet nodig.paulv1973 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 18:55:
Nog een paar paneeltjes op het platte dak natuurlijk...
Dit is de westzijde van een oost-west opstelling. Als ik puur oost-west plaats kan ik af met een omvormer met 2 MPPT's. Als ik daar ook nog panelen op de dakkapellen (ook eentje aan beide zijden van het dak) aan toe wil voegen dan moet ik weer iets heel anders bedenken.
Maar 2x 5 panelen zo boven de dakkapel is qua opbrengst en omvormer (zoals een Growatt 2500MTL) prima wat mij betreft.
hoor ik daar in de verte toekomstmuziek klinken?
Gewoon een platdak constructie met dezelfde hoek als het dak.
En dan een zwaardere omvormer...
Is wellicht een optie maar dan passen er geen 2 op het platte dak.paulv1973 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:11:
Gewoon een platdak constructie met dezelfde hoek als het dak.
En dan een zwaardere omvormer...
Dat is namelijk een dakkapel waarop volgens mij net geen 2 panelen in landscape in die orientatie gaan passen. En dan loop ik het risico dat die schaduw gaan werpen op de onderkant van die andere rij.
2 stuks een kwartslag gedraaid (pal zuid) kan beter maar dan hebben ze dus een hele andere instraling.
5 stuks op het schuine oostdak en 2x2 op de dakkapellen richting zuid
Of alles met micro omvormers.... Solaredge of zo
[ Voor 16% gewijzigd door paulv1973 op 15-01-2014 19:20 ]
Met micro omvormers wordt het toch wel wat duurder.paulv1973 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:19:
Dan zou ik misschien kiezen voor een Oost Zuid opstelling
5 stuks op het schuine oostdak en 2x2 op de dakkapellen richting zuid
Of alles met micro omvormers.... Solaredge of zo
Die O/Z opstelling ga ik eens proberen door te rekenen.
Ook of 4 panelen op Z wel lekker passen in 1 string op dezelfde omvormer als 5 panelen op de O string.
(minpuntje is dat we het minder mooi vinden als ze op de dakkapel staan, ivm zichtbare punten haaks op de dakkapel)
Jouw panelen steken wel erg ver boven en onder de rails uit (best ver out of spec als ik het zo inschat; de documentatie van de panelen gaf hiervoor enige maten op).paulv1973 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 18:07:
Dit werkt zo ook.
[afbeelding]
[afbeelding]
Zelf heb ik m'n clickfit beugel over de 2e pan heengeschoven. Ik heb m'n in cement gelegde nokvorst dus losgebikt, haak geplaatst en de nokvorst met Flexim weer vastgezet (waar ik nog wat van over heb).
Klopt. de bovenste rail ligt ongeveer 45cm onder bovenkant paneel.Rukapul schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 19:35:
[...]
Jouw panelen steken wel erg ver boven en onder de rails uit (best ver out of spec als ik het zo inschat; de documentatie van de panelen gaf hiervoor enige maten op).
Zelf heb ik m'n clickfit beugel over de 2e pan heengeschoven. Ik heb m'n in cement gelegde nokvorst dus losgebikt, haak geplaatst en de nokvorst met Flexim weer vastgezet (waar ik nog wat van over heb).
Spec is ietss van 20cm.
Heb wel een aantal dakhaken extra geplaatst. Maar dat was meer omdat ik ze toch over had.
Toch heb ik er vertrouwen in dat het 25 jaar blijft liggen.

[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 15-01-2014 19:39 ]
Lijkt het nou of de derde rail van boven een dakpan te hoog is gemonteerd? Of ligt dat aan de foto?paulv1973 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 18:07:
Dit werkt zo ook.
[afbeelding]
[afbeelding]
Even een off-topic vraagje: Hoe plaatsen jullie nou rechtstreeks foto's in een post?
Heb toen bewust gekozen voor deze rij.
Onze panelen komen zeer binnenkort beschikbaar. Dan kan ik eindelijk aan de slag. Als het mooi weer is natuurlijk...
Dan zou ik maar een extra dakhaakje erbij plaatsen.Aegle schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:38:
Ah, ok. Helder. Ik heb bijna dezelfde layout. Alleen voor 2 rijen van 5 panelen. Volgens de specs van Yingli is de montage ongeveer 35 cm vanaf de rand. Mijn dakpannen zijn, gelegd, 33 cm hoog. Ik kom dan op rails op ongeveer om de twee dakpannen. Dat lijkt hetzelfde als bij jou. Alleen wil ik om de twee dakpannen dakbeugels plaatsen en onder de buitenste panelen onder elke dakpan. Ik woon op ongeveer 13 km van de kust. Open veld richting zuid-west tot noord-oost. Het kan hier behoorlijk spoken.
Onze panelen komen zeer binnenkort beschikbaar. Dan kan ik eindelijk aan de slag. Als het mooi weer is natuurlijk...
Om de spoken tegen te gaan...
Twee dagen terug zag ik wat raar gedrag en ik heb direct toch een 2e kWh meter besteld. Gisteren het leeuwendeel van 't werk gedaan (2e kWh meter (ABB C11)) en vanavond de 2e S0 meter op de Arduino aangesloten. De Enecsys string zit nu met een eigen groep op eigen kWh meter.
Hopelijk is het morgen zonnig, dan weet ik of alles werkt. De nieuwe kWh meter heeft vandaag maar liefst 26 Wh geregistreerd. Wat een treurige dag.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
*grinnik* (Ik zie al wie die opmerking maaktetwixx schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 20:48:
Iemand in dit topic zei toen ik m'n Enecsys string op de zelfde groep bij de bestaande SMA string: die moeten eigenlijk op een aparte groep.
Meer info hier:
Mogen meerdere omvormers achter één eindgroep?
(iets voor in de topicstart?)
[ Voor 202% gewijzigd door Dre op 15-01-2014 21:41 ]
Het zijn 15 panelen op een Growatt 3600MTL omvormer. Ik wacht morgen (of anders een beetje zonnige dag) wel even af...anders is er wat aan de handpaulv1973 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 18:15:
[...]
Om half 4 deed mijn omvormer het ook nog.
Zij het met 35Watt...
Maar hij liep.
Zou inderdaad eens door de ruime onderdimensionering kunnen zijn.
Vandaag totaal 2,228 Kwh binnen gehengeld...
Zal Essent weer blij mee zijn denk ik
Omvormer starte vandaag rond 9uur op.
Had wel effe een piekje van 800W om 14.00uur.
jep en zo moet je het dus niet doen.paulv1973 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 18:07:
Dit werkt zo ook.
[afbeelding]
[afbeelding]
duidelijk voorbeeld hoe het niet moet.
het is zelfs dom om het zo te doen.
kijk in de specs van de panelen en je hebt geen garantie meer.
en dat terwijl je wel de materialen hebt om het goed te doen.
(hier kom je wel mee weg als het limburg is, maar bij de zee is het gewoon niet voldoende.)
Die panelen komen uit een land waar ze met bamboe ervaring hebben met buigen zonder barsten of breken.migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 00:07:
[...]
jep en zo moet je het dus niet doen.
duidelijk voorbeeld hoe het niet moet.
het is zelfs dom om het zo te doen.
kijk in de specs van de panelen en je hebt geen garantie meer.
en dat terwijl je wel de materialen hebt om het goed te doen.
(hier kom je wel mee weg als het limburg is, maar bij de zee is het gewoon niet voldoende.)
Misschien zit er bamboe in die panelen verwerkt i.p.v. glas en aluminium.
Soort van "duurzame" panelenopuntia1 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 08:40:
[...]
Die panelen komen uit een land waar ze met bamboe ervaring hebben met buigen zonder barsten of breken.
Misschien zit er bamboe in die panelen verwerkt i.p.v. glas en aluminium.
http://www.engadget.com/2...ev-solar-charging-system/
Een lader voor de auto die ook de Zon en/of kan gebruiken, deze kan ook de auto enkel met de zon laden, klinkt als iets voor op het werk. Kan je de auto op het werk laden als ze het dak ter beschikking stellen, zonder noodzakelijk de zakelijke stroom te gebruiken.
Een stuk beter alternatief dan het iniatief van Ford met zijn Fresnel lens boven een auto plaatsen. Laat de carport met zonnepanelen maar komen, deze is er klaar voor.
Als je hier goed over nadenkt .......databeestje schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:26:
Fanfare, Honda heeft het begrepen
http://www.engadget.com/2...ev-solar-charging-system/
Een lader voor de auto die ook de Zon en/of kan gebruiken, deze kan ook de auto enkel met de zon laden, klinkt als iets voor op het werk. Kan je de auto op het werk laden als ze het dak ter beschikking stellen, zonder noodzakelijk de zakelijke stroom te gebruiken.
Een stuk beter alternatief dan het iniatief van Ford met zijn Fresnel lens boven een auto plaatsen. Laat de carport met zonnepanelen maar komen, deze is er klaar voor.
Iedere lader zal energie van de zon gebruiken als die beschikbaar is. Als er 1kW wordt op gewekt en de lader trekt 1kW zal het resulterende vermogen over de kabel naar het gebouw 0Kw zijn. Zelfs als de stroom bij je thuis wordt opgewekt zal het resultaat op het net 0kW zijn op wat transport verliezen na. Het enige voordeel wat kan ontstaan is dat de lader WEET hoeveel energie wordt opgewekt door de panelen en daar het laden op aanpast. Het nadeel is natuurlijk dat je auto niet "vol" is als het een slechte dag is ....
Geniaal die mannen van Honda.
Gek genoeg is het niet "vol" niet zo'n probleem denk ik. Electrische auto's zijn nooit elke dag helemaal leeg als je deze elke dag gewoon aansluit.WoudseHoeve schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 09:36:
[...]
Als je hier goed over nadenkt .......
Iedere lader zal energie van de zon gebruiken als die beschikbaar is. Als er 1kW wordt op gewekt en de lader trekt 1kW zal het resulterende vermogen over de kabel naar het gebouw 0Kw zijn. Zelfs als de stroom bij je thuis wordt opgewekt zal het resultaat op het net 0kW zijn op wat transport verliezen na. Het enige voordeel wat kan ontstaan is dat de lader WEET hoeveel energie wordt opgewekt door de panelen en daar het laden op aanpast. Het nadeel is natuurlijk dat je auto niet "vol" is als het een slechte dag is ....
Geniaal die mannen van Honda.
Het geniale is misschien wel dat we de auto accus als buffer gaan gebruiken juist om de grillige opwek van energie van de zon (en later misschien wind) gaan toepassen. Het is een kwestie van geduld voordat andere fabrikanten ook vergelijkbare apparaten kunnen leveren.
Zoals bijvoorbeeld de HVDC laad punten wat eigenlijk gewoon hoge spanning gelijkstroom is, niet anders dan wat de zonnepanelen leveren. Zonder de omzetting van DC/AC/DC valt er nog wel wat voordeel te halen.
Verwijderd
Ik ben zelf heel handig (al zeg ik het zelf) en was van plan om een frame te maken om 4 panelen te plaatsen op mijn aanbouw. Hierdoor kan ik de panelen op het zuiden plaatsen en ze zullen onder een hellingshoek van 10 tot 15 graden staan.
Verder wil ik 6 panelen op mijn dakkapel plaatsen, hiervoor maak ik weer een frame dat vast gebout word aan de 4 hijs ogen van de dakkapel. De panelen staan weer op het zuiden met een hellingshoek van 10 tot 15 graden. Mijn panelen zullen wel iets over de dakkapel steken (wel binnen mijn woning) de buren vinden dit ook niet erg (de gemeente hoeft het niet te weten).
Vinden jullie dit een goed oplossing of zal ik heel veel verlies krijgen doordat de schaduw s 'middags op de panelen valt door het dak nok?
Of kan ik beter 6 panelen per kant op het schuin dak leggen met een omvormer met 2 MPPT's?
Het verlies is moeilijk te bepalen voor het eerste opstelling (op de platte daken) maar voor de 2e opstelling lees ik op sun4ever.info dat het oostkant 24,7% verlies zal lijden en het westkant 20,4% verlies.
Hierbij wat foto's van mijn woning. Voorkant is west achterkant is oost.
Bij 40/50 graden op oosten/westen haal je nog wel een rendement van 70%. En dan zou je een systeem met twee strings van bijvoorbeeld 6 panelen op twee MPP trackers kunnen zetten (of twee losse kleine omvormers). Je hebt het geluk dat je de btw nu nog relatief makkelijk terug kan krijgen, dus je terugverdientijd is nog steeds gunstig (rond de 8 jaar).
[ Voor 39% gewijzigd door DjVe op 16-01-2014 11:23 ]
Verwijderd
Bedankt voor je antwoord.DjVe schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:17:
Ik ben er niet zo kapot van om buiten de regels om panelen te plaatsen. Die regels zijn er niet voor niets, ook al vind de buurman het niet erg. Ik denk dat de buurman er ook anders over gaat denken als straks een complete opstelling in zijn tuin ligt. En wat als de buurman gaat verhuizen? Ga alsjeblieft geen houtje-touwtje oplossingen maken, maar doe wat mag en neem het verlies voor rekening.
Ik zou me idd ook afvragen of ter zijnde tijd mijn nieuwe buurman er wel blij mee is en daarom zou ik voor die optie misschien niet gaan. Ik weet niet of ik dan wel lekker slaap... Wat ik mij hoofdzakelijk afvraag is of het wel eens nut zou hebben doordat ik nogsteed niet de hele dag zon op mijn panelen heb.
Nog een vraag, wat is het voordeel/verschil tussen 1 omvormer met 2 MPPT's of 2 omvormers. Ik zat zelf te kijken naar een SMA SB3000TL-21 omdat deze 2 MPPT's heeft.
dat is een veel te zware omvormer voor 12 panelen.Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:39:
[...]
Bedankt voor je antwoord.
Ik zou me idd ook afvragen of ter zijnde tijd mijn nieuwe buurman er wel blij mee is en daarom zou ik voor die optie misschien niet gaan. Ik weet niet of ik dan wel lekker slaap... Wat ik mij hoofdzakelijk afvraag is of het wel eens nut zou hebben doordat ik nogsteed niet de hele dag zon op mijn panelen heb.
Nog een vraag, wat is het voordeel/verschil tussen 1 omvormer met 2 MPPT's of 2 omvormers. Ik zat zelf te kijken naar een SMA SB3000TL-21 omdat deze 2 MPPT's heeft.
ik heb 3950Wp(10x190wp + 10 x 195Wp) oost-west 45 graden en kan met een omvormer werken van ongeveer 2500W.
voorbeeldje van een warme dag:

voordeeltje van een omvormer met 2x mpp kan de prijs zijn, en het rendement.
maar voor prijs en rendement heb je wel wat meer panelen nodig, zelfs een omnik kan het beter met 2x7 panelen.
Hier doet hij het nu ookpaulv1973 schreef op woensdag 15 januari 2014 @ 22:23:
morgen wordt niet veel beter qua weer...
Omvormer starte vandaag rond 9uur op.
Had wel effe een piekje van 800W om 14.00uur.
Verwijderd
Bedankt voor je grafiek maakt ook meer duidelijk over de verdeling.
Ik zit wel te kijken naar Yingli 255 of 260wp panelen (dus minimaal 1530wp per string). Dan nog blijft het een grote omvormer voor deze panelen. Je raad dus aan om 2 losse omvormers te nemen?
@DjVe
Wat gebruik je op je link voor systeem verlies, ik begrijp dat dit hoofdzakelijk afhangt van je omvormer. Moet ik het verlies van de omvormer pakken+1% voor bedrading om veilig te zijn of vergeet ik nog wat?
Ik heb ook 2x6 (12) 245Wp panelen op een SB3000-TL21, werkt eigenlijk prima.migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:45:
[...]
dat is een veel te zware omvormer voor 12 panelen.
ik heb 3950Wp(10x190wp + 10 x 195Wp) oost-west 45 graden en kan met een omvormer werken van ongeveer 2500W.
voorbeeldje van een warme dag:
[afbeelding]
voordeeltje van een omvormer met 2x mpp kan de prijs zijn, en het rendement.
maar voor prijs en rendement heb je wel wat meer panelen nodig, zelfs een omnik kan het beter met 2x7 panelen.
ik weet niet alle maten en gegevens van het dak, maar ik denk dat je wel wat meer panelen kunt ophangen.Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 11:57:
@migjes
Bedankt voor je grafiek maakt ook meer duidelijk over de verdeling.
Ik zit wel te kijken naar Yingli 255 of 260wp panelen (dus minimaal 1530wp per string). Dan nog blijft het een grote omvormer voor deze panelen. Je raad dus aan om 2 losse omvormers te nemen?
en dan is een omvormer met 2x een mpp mogelijk.
van klein naar groot:
omniksol 3.0 (1750W per mpp)
power-one pvi 3.0 (2000W per mpp)
sma3000tl-21 (genoeg W per mpp, word niet opgegeven in de specs, maar veel is mogelijk)
ook voor 6 panelen een losse omvormer is wat lastig met die panelen.
je haalt dan niet zo heel veel V voor de mpp (je blijft wel erg ver van het optimum af)
alle voorbeeld omvormer die ik gaf, hebben het liefst iets van 350V op de mpp.
ik heb bij mijn ouders een power-one 3.0 met 18x265Wp panda op oost west hangen.
opbrengst per jaar is 3500kWh.
natuurlijk het werkt, het kan allen beter.B2 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:05:
[...]
Ik heb ook 2x6 (12) panelen op een SB3000-TL21, werkt eigenlijk prima.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 16-01-2014 12:19 ]
Verwijderd
Ik kan minstens 8 en waarschinlijk 10 panelen op de west kant, de oost kan ook zoiets maar ik heb nu een dakraam geplaats wat de mogelijkheden beperkt. Maar ik verbruik 2100 tot 2200Kwh per jaar dus met 2x6 hoop ik dat op te wekken. Ooit zal ik misschien meer gebruiken(gezins uitbreiding) maar dat zit er verlopig nog niet in (en alle apparatuur is al A+++ en lampen zijn bijna allemaal Leds).migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:07:
[...]
ik weet niet alle maten en gegevens van het dak, maar ik denk dat je wel wat meer panelen kunt ophangen.
Dit topic is gesloten.