cool,laag gebruik, goed bezig.Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:20:
[...]
Ik kan minstens 8 en waarschinlijk 10 panelen op de west kant, de oost kan ook zoiets maar ik heb nu een dakraam geplaats wat de mogelijkheden beperkt. Maar ik verbruik 2100 tot 2200Kwh per jaar dus met 2x6 hoop ik dat op te wekken. Ooit zal ik misschien meer gebruiken(gezins uitbreiding) maar dat zit er verlopig nog niet in (en alle apparatuur is al A+++ en lampen zijn bijna allemaal Leds).
dan kom ik op net iets minder uit als 3000Wp, dan heb je een kleine over productie voor de toekomst.
dat moet makkelijk passen.
gebruik de stukken dak waar je geen last heb van die pijpjes schaduw.
de power-one kan ook goed ingesteld worden om op een lagere V te werken.
maar met dit soort hoeveelheden kan een omnik ook.
als je met wat lagere hoeveelheid Wp panelen gaat werken (die zijn meestal goedkoper, ik heb alleen effen geen 230Wp panelen meer gezien)
kun je wel 2 stringen maken van 7 stuks.
en dan heb je al over productie (lol)
(ik krijg bijna geen oost-west voor elkaar die zo weinig opbrengt, lol
wat een luxe.)
je zou ook nog kunnen kijken naar solar frontier panelen. (170Wp panelen, met een hoog rendement, is wat nieuw spul, maar ik hoor hier erg goede verhalen. en is betaalbaar aan het worden)
die hebben een lage A en een hoge V.
en dan 5 op het platte dak west met een hoek van 15 graden.
en dan 5 op west schuin.
die 2 samen parrallel op 1 mpp. (als een string parallel word geschakeld, hoeven de panelen niet in de zelfde richting te staan.)
en de andere mpp af vullen met wat je nodig hebt.
(en hier kun je nog van allerlei tussen vormen mee verzinnen.
speel er maar eens mee met sunnydesign.)
(heb je een slimme meter of een ouderwetse draaischijf?.)
edit:
trouwens, je kunt ook nog denken aan een lucht-water warmte pomp, om zo met elektra ook je gas rekening te drukken.
of denk ook eens aan een zonnecollector.
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 16-01-2014 12:47 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)