Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 102 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.450 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 10:03
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:20:
[...]

Ik kan minstens 8 en waarschinlijk 10 panelen op de west kant, de oost kan ook zoiets maar ik heb nu een dakraam geplaats wat de mogelijkheden beperkt. Maar ik verbruik 2100 tot 2200Kwh per jaar dus met 2x6 hoop ik dat op te wekken. Ooit zal ik misschien meer gebruiken(gezins uitbreiding) maar dat zit er verlopig nog niet in (en alle apparatuur is al A+++ en lampen zijn bijna allemaal Leds).
cool,laag gebruik, goed bezig.

dan kom ik op net iets minder uit als 3000Wp, dan heb je een kleine over productie voor de toekomst.
dat moet makkelijk passen.
gebruik de stukken dak waar je geen last heb van die pijpjes schaduw.

de power-one kan ook goed ingesteld worden om op een lagere V te werken.
maar met dit soort hoeveelheden kan een omnik ook.

als je met wat lagere hoeveelheid Wp panelen gaat werken (die zijn meestal goedkoper, ik heb alleen effen geen 230Wp panelen meer gezien)
kun je wel 2 stringen maken van 7 stuks.
en dan heb je al over productie (lol)

(ik krijg bijna geen oost-west voor elkaar die zo weinig opbrengt, lol
wat een luxe.)

je zou ook nog kunnen kijken naar solar frontier panelen. (170Wp panelen, met een hoog rendement, is wat nieuw spul, maar ik hoor hier erg goede verhalen. en is betaalbaar aan het worden)
die hebben een lage A en een hoge V.
en dan 5 op het platte dak west met een hoek van 15 graden.
en dan 5 op west schuin.
die 2 samen parrallel op 1 mpp. (als een string parallel word geschakeld, hoeven de panelen niet in de zelfde richting te staan.)
en de andere mpp af vullen met wat je nodig hebt.
(en hier kun je nog van allerlei tussen vormen mee verzinnen.
speel er maar eens mee met sunnydesign.)

(heb je een slimme meter of een ouderwetse draaischijf?.)

edit:
trouwens, je kunt ook nog denken aan een lucht-water warmte pomp, om zo met elektra ook je gas rekening te drukken.
of denk ook eens aan een zonnecollector.

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 16-01-2014 12:47 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 06:45

B2

wa' seggie?

migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:07:
[...]
natuurlijk het werkt, het kan allen beter.
Tuurlijk kan het altijd beter, maar soms heb je geen andere optie als je twee MPP's nodig hebt. Afgelopen jaar heb ik in een niet ideale opstelling (schaduw, ZW) met deze combinatie een rendement van 85% gehaald. Vind ik prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
B2 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:07:
[...]

Tuurlijk kan het altijd beter, maar soms heb je geen andere optie als je twee MPP's nodig hebt. Afgelopen jaar heb ik in een niet ideale opstelling (schaduw, ZW) met deze combinatie een rendement van 85% gehaald. Vind ik prima.
je moet ook kijken in welke context het word gezegd.
(we hebben het over oost-west, waardoor een omvormer van 1750W met 2x mpp het al gaat trekken.
helaas bestaan die niet, maar als i zou bestaan kan hij makkelijk 50% goedkoper zijn.
en dat tvt'd een stuk makkelijker. ;)
grove berekening scheelt dat 1 1/2 jaar tvt. )

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 16-01-2014 13:35 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wil panelen op een platdak en een schuindak plaatsen. Kunnen hiervan panelen in dezelfde string zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 17-09 19:54
Technisch kan dat wel, maar voor je opbrengst is het doorgaans niet optimaal (qua impact afhankelijk van het verschil in hellingshoek).
Dat kun je ondervangen door het inzetten van optimizers.

Voordat er hier echter gefundeerd advies gegeven kan worden, graag even iets meer melden (bijv. aantal panelen, hoeveel op platte en schuine dak, hellingshoek, orientatie enz enz).
Misschien ook nog wat foto's er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:36:
Ik wil panelen op een platdak en een schuindak plaatsen. Kunnen hiervan panelen in dezelfde string zitten?
nee dat raad ik af. (als de richting en hoek te veel verschillen, een klein beetje kan wel)
de mpp vind dan niet het goede punt en de set zal minder presteren.

(je kunt wel 2 stringen van gelijke panelen en aantallen maken en die parallel op een mpp zetten, mits de omvormer het aan kan.
of aparte mpp's gebruiken.
je komt wel snel in de problemen met de omvormer en bepaalde type panelen.
ook kun je kijken naar optimizers(b.v. tigo) of micro omvormers. )

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 16-01-2014 13:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:19:
[...]

je moet ook kijken in welke context het word gezegd.
(we hebben het over oost-west, waardoor een omvormer van 1750W met 2x mpp het al gaat trekken.
helaas bestaan die niet, maar als i zou bestaan kan hij makkelijk 50% goedkoper zijn.
en dat tvt'd een stuk makkelijker. ;)
grove berekening scheelt dat 1 1/2 jaar tvt. )
Ik heb het niet over de specifieke o-w situatie, maar over de situatie om 12 panelen op de SB3000-TL21 te hebben. Hoewel het inderdaad niet ideaal zal zijn, en er goedkopere oplossingen te bedenken zijn kan een O-W ook prima. Je kan dan wel aan de lage kant qua voltage zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok ik denk dat ik het begrijp.

Ik wil :
15 panelen op plat dak 1 , (alle richingen geen schaduw)
2 a 3 panelen op platdak 2 (alle richingen na 5 uur schaduw)
2 panelen op een schuin dak. (zuid)

Het verschil tussen plat dak 1 en 2 is dat er op 2 na 5 uur schaduw kan onstaan.

Moet ik dan 3 paralelle strings maken ?

Hoeveel panelen kunnen er maximaal in een string ?

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 14:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nee dat kan niet parallelle strings moet gelijke aantallen panelen bevatten ivm de spanning.
Het type paneel, hoek en oriëntatie moet het zelfde zijn binnen 1 string anders geven ze niet een gelijke stroom.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:02:
Nee dat kan niet parallelle strings moet gelijke aantallen panelen bevatten ivm de spanning.
Het type paneel, hoek en oriëntatie moet het zelfde zijn binnen 1 string anders geven ze niet een gelijke stroom.
Dus zit ik vast aan micro-omvormers ? En zo ja hoeveel heb je er daar dan voor nodig denk je ?

1 per paneel ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
B2 schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:49:
[...]

Ik heb het niet over de specifieke o-w situatie, maar over de situatie om 12 panelen op de SB3000-TL21 te hebben. Hoewel het inderdaad niet ideaal zal zijn, en er goedkopere oplossingen te bedenken zijn kan een O-W ook prima. Je kan dan wel aan de lage kant qua voltage zitten.
ja maar: ik heb het wel over een context en dus een specifieke situatie.
je moet geen zinnen uit een verhaal trekken en daar zelf iets van gaan maken. 8)7
dan kan ik er ook wel 10 verzinnen.
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 13:52:
Ok ik denk dat ik het begrijp.

Ik wil :
15 panelen op plat dak 1 ,
2 a 3 panelen op platdak 2
2 panelen op een schuin dak.

Het verschil tussen plat dak 1 en 2 is dat er op 2 na 5 uur schaduw kan onstaan.

Moet ik dan 3 paralelle strings maken ?

Hoeveel panelen kunnen er maximaal in een string ?
je hebt een opleiding nodig, want helemaal begrijpen doe je het niet. >:)

normaal zitten panelen in een string (serieel)
1 paneel levert 8A en 30V.
2 panelen in een string(serieel) leveren 8A en 60V
3 panelen in een string(serieel) leveren 8A en 90V
etc.. etc...

maar parallel kan ook.
1 paneel levert 8A en 30V.
2 panelen in een parallel leveren 16A en 30V
3 panelen in een parallel leveren 24A en 30V
etc.. etc...

als je string parallel maak moeten beide stringen de zelfde V leveren anders kan de mpp er niks mee.
dus 4 panelen in een string(serieel) met 2 stringen parallel geeft 120V en 16A.
er zijn allen weinig tot geen omvormers die 120V aan kunnen met 16A.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Je kan die 15 panelen gewoon op 1 grote omvormer zetten.
Vervolgens de andere (2)3 en 2 ieders op een kleine omvormer of micro's maar daar ben ik niet in thuis.
Dan hebben ze geen last van elkaar.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WoudseHoeve schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:08:
Je kan die 15 panelen gewoon op 1 grote omvormer zetten.
Vervolgens de andere (2)3 en 2 ieders op een kleine omvormer of micro's maar daar ben ik niet in thuis.
Dan hebben ze geen last van elkaar.
Ok dat is een goeie. Dan ga ik me daar maar op richten.

Nog een vraag: Wat moet er ongeveer gebeuren in de meterkast en wat in de groepenkast ?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 12:42:
[...]

cool,laag gebruik, goed bezig.

dan kom ik op net iets minder uit als 3000Wp, dan heb je een kleine over productie voor de toekomst.
dat moet makkelijk passen.
gebruik de stukken dak waar je geen last heb van die pijpjes schaduw.
Ik heb mijn best gedaan om het verbruik zo laag te krijgen, maar met sommige dingen zoals de warmtepompdroger vraag ik mij af of ik niet het extra betaald geld voor een zuinig apparaat beter had kunnen investeren in panelen. Zal eens uitrekenen welke kwh bespaarde maatregel beter uit kan.

De pijpjes zitten aan de noord kant van het op het western gerichte dak dus ik zou daar alleen last van hebben als ik een paneel onder de pijpje plaats. Verder kan ik er ook 1je weghalen, die staat gewoon open met de woning. Mechanische afzuiging en cv zitten op 1 pijpje. Maar ik laat hem nog wel staan want misschien ga ik hem gebruiken voor mijn kabel doorvoer.

als je met wat lagere hoeveelheid Wp panelen gaat werken (die zijn meestal goedkoper, ik heb alleen effen geen 230Wp panelen meer gezien)
kun je wel 2 stringen maken van 7 stuks.
en dan heb je al over productie (lol)

(ik krijg bijna geen oost-west voor elkaar die zo weinig opbrengt, lol
wat een luxe.)
Ik moet juist 2x7 hebben zie ik net, dus dat komt ook wel goed.
Edit: Oeps nee ik heb al genoeg met 2x6 rekenfoutje.
(heb je een slimme meter of een ouderwetse draaischijf?.)
Ouderwetse draaischijf, maar dat maakt toch tegenwoordig niet meer uit? Het is alleen makkelijker voor de meterstanden opnemer om het foutloos te doen dacht ik.
edit:
trouwens, je kunt ook nog denken aan een lucht-water warmte pomp, om zo met elektra ook je gas rekening te drukken.
of denk ook eens aan een zonnecollector.
Een lucht-water warmte pomp lijkt mij ook interessant, heb je mij weer huiswerk gegeven voor komend weekend. Ik moet dit toch zien als een omgekeerde koelkast? Weet iemand toevallig wat de tvt is van zoiets+ gevoed door zonnepanelen (is natuurlijk situatie afhankelijk). Die gas rekening is mij nog wel een doorn in het oog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 18-09 18:04
Geen probleem met gas. Tussenwoning en een paar flessen bioethanol leiden tot:

Gasverbruik vanaf 31-05

Meterstanden actueel

Update elke twee minuten.

Dal afgenomen 00646,469 KWh
Piek afgenomen 00556,517 KWh
Dal teruggeleverd 00435,252 KWh
Piek teruggeleverd 01097,480 KWh
Momenteel afgenomen vermogen 3040 Watt
Momenteel teruggeleverd vermogen 0 Watt
Gas 101060 dm3

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Brendan.B
ja mijn wasmachine moet ook nog een keer vervangen worden.
maar mijn wasdroger gebruikt 0W.
low tech is toch het best, gewoon een rekje in het trapgat.
daar kan niks tegen op.
(maar je hebt trias energetica begrepen, en dat was slim, ga zo door.)

jep een lucht-water warmte pomp is een omgekeerde ijskast. (of een omgedraaide airco)
grove berekening die niet klopt!
gas wat je gebruikt om te verwarmen*8/gemiddelde cop = wat je nodig hebt om je huis te verwarmen met een warmtepomp
voor mij is dat 400*8/2 = 1600kWh
maar deze berekening heeft veel aannamen en fouten.
voor meer info:
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
(en natuurlijk, isoleren,isoleren en nog eens isoleren, maar die had je al door denk ik)

je moet wel effe opletten met de draaischijf of hij geen rem heeft op het telwerk.
(hij draait dan wel achter uit maar telt niet achteruit.)
als dat zo is moet je haast wel naar een slimme meter.(ik zelf blijf het een sluwe meter vinden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 15:17:
@Brendan.B
ja mijn wasmachine moet ook nog een keer vervangen worden.
maar mijn wasdroger gebruikt 0W.
low tech is toch het best, gewoon een rekje in het trapgat.
daar kan niks tegen op.
(maar je hebt trias energetica begrepen, en dat was slim, ga zo door.)

jep een lucht-water warmte pomp is een omgekeerde ijskast. (of een omgedraaide airco)
grove berekening die niet klopt!
gas wat je gebruikt om te verwarmen*8/gemiddelde cop = wat je nodig hebt om je huis te verwarmen met een warmtepomp
voor mij is dat 400*8/2 = 1600kWh
maar deze berekening heeft veel aannamen en fouten.
voor meer info:
Lucht/water warmtepomp om stroomoverschot af te fikken
(en natuurlijk, isoleren,isoleren en nog eens isoleren, maar die had je al door denk ik)

je moet wel effe opletten met de draaischijf of hij geen rem heeft op het telwerk.
(hij draait dan wel achter uit maar telt niet achteruit.)
als dat zo is moet je haast wel naar een slimme meter.(ik zelf blijf het een sluwe meter vinden.)
rekje in het trapgat werkt niet meer met 5 personen kan ik je vertellen, je huis word zo vochtig als de neten, in de zomer kan het best door buiten te drogen.
Maar met een warmtepomp droger gaat best, ding heeft een verbruik van 22kWh in de afgelopen maand en hij heeft veel staan draaien, daar lach ik om.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

En toch deden we het vroeger zo. Gewoon boven alles volgehangen en de ramen open.
Daar werd niet gestookt, trouwens. Er was ook geen verwarming.

In de winter zat het ijs aan de binnenkant op de ramen, maar met een paar lekkere dikke dekens nooit koud gehad. ;)
's nachts naar de WC was een andere zaak, daar hadden we een "nachtspiegel" voor. Wie het laatst opstond mocht deze onder op de WC ledigen.

Duurzaam, want slechts 1 x spoelen :>

[ Voor 25% gewijzigd door Schinnen-groen op 16-01-2014 17:24 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-HJiUv-fDwbg/UtgPpbmaTZI/AAAAAAAACqI/60kWqZsQcKc/w615-h323-no/Nokvorst.jpg
Ik zit nog steeds een beetje met het plaatsen kort onder de nok(vorsten).
Kan iemand aan deze foto zien hoe onze nokvorsten vast zouden zitten?
In ieder geval niet met mortel ofzo, maar is het zo een herkenbaar systeem en zouden ze makkelijk los te halen zijn of zouden de pannen eronder omhoog te schuiven zijn voor montagesystemen van de panelen?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-09 18:11

databeestje

Von PrutsHausen

sjimmie schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:01:
[afbeelding]
In ieder geval niet met mortel ofzo, maar is het zo een herkenbaar systeem en zouden ze makkelijk los te halen zijn of zouden de pannen eronder omhoog te schuiven zijn voor montagesystemen van de panelen?
Deze nok heb ik ook, er zit nog wat bewegingsvrijheid in de bovenste pan, ik heb deze niet los gehaald maar ik kreeg de clickfit haak er wel (schuin) onderdoor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
[afbeelding]
die zitten gespijkerd of geschroefd op een bak.
is makkelijk los te halen.
helaas kom je er dan meestal wel achter dat het er al 20 jaar zat en het niet meer helemaal perfect is.
makkelijk op te lossen met een klodder cement. (of beter een lichter mengsel met toeslag middel)
(zelf heb ik dat soort band nooit ergens in de lossen verkoop gevonden)

en met een beetje mazzel databeestje zijn truk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
databeestje schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:08:
Deze nok heb ik ook, er zit nog wat bewegingsvrijheid in de bovenste pan, ik heb deze niet los gehaald maar ik kreeg de clickfit haak er wel (schuin) onderdoor.
migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:09:
die zitten gespijkerd of geschroefd op een bak.
is makkelijk los te halen.
helaas kom je er dan meestal wel achter dat het er al 20 jaar zat en het niet meer helemaal perfect is.
makkelijk op te lossen met een klodder cement.n met een beetje mazzel databeestje zijn truk.
Dat schroeven of spijkeren snap ik niet helemaal, zit er dan een schroef/spijker gewoon van bovenaf dwars door die dingen heen gejast?? 8)7

Hopelijk werkt het dan inderdaad zonder ze los te halen, maar ik denk dat ik voor de zekerheid maar eens MP in de gaten ga houden voor een paar reserve. En een paar extra pannen op voorraad zou ook wel prettig zijn (hebben we er nu ook maar 1 van).

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sjimmie schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:29:
[...]

[...]

Dat schroeven of spijkeren snap ik niet helemaal, zit er dan een schroef/spijker gewoon van bovenaf dwars door die dingen heen gejast?? 8)7

Hopelijk werkt het dan inderdaad zonder ze los te halen, maar ik denk dat ik voor de zekerheid maar eens MP in de gaten ga houden voor een paar reserve. En een paar extra pannen op voorraad zou ook wel prettig zijn (hebben we er nu ook maar 1 van).
dat plastic wat je onder de vorst ziet dat is vast geschroefd/gespijkerd.
de vorst zelf zit daar weer op vast geclickt (tot zelfs soms los liggend)
soms zie je ook wel eens dat de vorst zelf ook een gaatje heeft en dan is vast gespijkerd.
maar het is geen rocket-science en altijd simpel.

(voor als je het durft, gewoon naar toe klimmen en eens probereen los te maken, geeft veel inzicht
anders overlaten aan een installateur.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:22:
En toch deden we het vroeger zo. Gewoon boven alles volgehangen en de ramen open.
Daar werd niet gestookt, trouwens. Er was ook geen verwarming.

In de winter zat het ijs aan de binnenkant op de ramen, maar met een paar lekkere dikke dekens nooit koud gehad. ;)
's nachts naar de WC was een andere zaak, daar hadden we een "nachtspiegel" voor. Wie het laatst opstond mocht deze onder op de WC ledigen.

Duurzaam, want slechts 1 x spoelen :>
Vroegah, " de goede ouwe tijd he "
Enige goede er aan is dat het voorbij is, dus gaan we zo niet meer doen, en zo zijn er nog veel dingen.
Desalniettemin kunnen we wel duurzaam drogen, het koste wat maar dan hebben we er ook wat voor.
;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Rol-Co schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:50:
[...]

Vroegah, " de goede ouwe tijd he "
Enige goede er aan is dat het voorbij is, dus gaan we zo niet meer doen, en zo zijn er nog veel dingen.
Desalniettemin kunnen we wel duurzaam drogen, het koste wat maar dan hebben we er ook wat voor.
;)
Wie zich het verleden niet herinnert, is gedoemd het opnieuw te beleven.
quote van George Santayana.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Ingewikkeld maar mooi topic! Wij hebben een garage dak gericht op west/zuidwest. Met draaien van pannelen zouden we kunnen richten op zuidwesten. Echter, achter de garage ligt het hus dus de zon moet eerst over het huis heen komen en dat is in de zomer vaak pas rond 12.00 uur. Heeft enige zin om 4 stuks panelen achter elkaar op het dak te plaatsen? Regio ZO brabant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hieronder mijn dak en mijn plan. Een combi van plat en schuin. Is dit haalbaar ?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34867479/dak.jpg

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/34867479/Untitled.jpg

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01:14

franssie

Save the albatross

@Markprinsen: post eens eens google earth screenshot? En hoe hoog is je huis, en hoe hoog is je dak? Dan valt er iets te rekenen in zonnestand, maar als het pas in de zomer (einde lente = start zomer staat de zon op haar hoogst) echt zon op komt lijkt mij niet de meest logische plaats .
(hierboven een mooi voorbeeld overigens)

@Stellarc +][][ waarom die zijkanten gebruiken, oost-west lijkt me dan een optie met hoger rendement? (of snap ik het niet goed kan ook, maar mij lijkt een oostwest oplossing goedkoper want maar twee MPP's nodig)?

[ Voor 24% gewijzigd door franssie op 16-01-2014 21:33 ]

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 07:15

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:26:
Hieronder mijn dak en mijn plan. Een combi van plat en schuin. Is dit haalbaar ?

[afbeelding]

[afbeelding]
Lees eerst deze tekst op de site van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed.
http://www.cultureelerfgo...januari-2012-voor-erfgoed

Op die site staan twee pdf-jes met veel informatie.

Ik denk dat je dak niet aangemerkt wordt als plat dak maar als een mansardedak. Dat betekent panelen in het dakvlak. En dan krijg je hoogstwaarschijnlijk geen vergunning voor het grootste deel van je dak. Je woont nu eenmaal in een rijksmonument. Komt bij dat het pand ook van de Tuinstraat goed zichtbaar is. Eén van de criteria voor een vergunning is zichtbaarheid vanuit de openbare ruimte.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De panelen zullen niet zichtbaar zijn vanaf de straat. Het dak is 18 meter hoog.
Daarbij komt nog het feit dat de buren laatst een vergunning hebben gekregen voor een afzichtelijke airco-installatie van +/- 1.5 meter hoog op het dak. Mocht de gemeente mijn plan afkeuren dan laat ik het voor komen en mag de rechter beslissen.

In de pdf-jes staat dat ik een vergunning nodig heb ipv vergunningvrij plaatsen.
Ik denk dat als ik kan aantonen dat ze straks niet te zien zijn dat ik wel een vergunning kan krijgen tenzij
ze geen google maps vervuiling van panden willen hebben.

De panelen zijn ook nu en de toekomst makkelijk te verwijderen er wordt geen schade aan het pand gepleegd.

@ Fransie Oost\West is geen optie ,het is een rijksmonument en dan zijn ze zichtbaar...

@ericplan Wat bedoel je met dakvlak ? Met andere woorden wat is een dakvlak ?

[ Voor 49% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Jouw woning heeft geen plat dak maar een mansardekap. Op een plat dak mag je panelen in een helling zetten. Op een schuin dak moeten de panelen in dezelfde hoek liggen als het dak(vlak).

Het gaat om zichtbaarheid vanuit openbaar gebied, niet vanaf de straat. Het gaat er dus om of de panelen vanuit het Kenaupark zichtbaar zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok dus als jij gelijk hebt moet ik er vanaf de west kant er panelen afhalen.
De helling van het mansarde dag is ongeveer 3 graden denk je echt dat ze zo lullig zullen zijn?

Ze komen ongeveer to 30 centimeter hoog als ze 20 graden liggen. Ik gok dat als ik er dan 9 vanaf
moet halen en dan is er niets zichtbaar meer vanaf het Kenaupark.
Maar hoe verklaar jij dat de buren wel een mega airco op het dak mogen plaatsen die zeer duidelijk zichtbaar is vanuit het park?
Werk je bij de gemeente soms ?

Ik kan ook een hypermoderne windmolen op men dak zetten die precies de afmetingen heeft als de airc-installatie van mijn buren. Dan zit ik ook op 4000 kwu per jaar..

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2

B2

wa' seggie?

migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 14:07:
[...]

ja maar: ik heb het wel over een context en dus een specifieke situatie.
je moet geen zinnen uit een verhaal trekken en daar zelf iets van gaan maken. 8)7
dan kan ik er ook wel 10 verzinnen.
Ik geef alleen maar mijn ervaring met 2 van 6 panelen strings en een SB3000-TL21. Jij hebt het er in het begin over dat de vraagsteller dit niet moet doen, terwijl ik aangaf dat het prima kan. Of het nou een O-W opstelling is of niet maakt in principe dan niet uit. Als ik 1 string eruit trek dan functioneert de SB3000-TL21 ook nog prima terwijl jij half aangaf dat dit niet zou werken.

Of het verstandig is deze omvormer te nemen voor zijn specifieke situatie is een heel ander verhaal. Niet te snel gaan blèren als het niet precies op jouw verhaal aansluit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:23:
Ok dus als jij gelijk hebt moet ik er vanaf de west kant er panelen afhalen.
De helling van het mansarde dag is ongeveer 3 graden denk je echt dat ze zo lullig zullen zijn?
Dat denk ik inderdaad. Ik ben bang dat je vrijwel niets kan plaatsen, vandaar mijn eerdere advies om contact te zoeken met bouwzaken.
Ze komen ongeveer to 30 centimeter hoog als ze 20 graden liggen. Ik gok dat als ik er dan 9 vanaf
moet halen en dan is er niets zichtbaar meer vanaf het Kenaupark.
Maar hoe verklaar jij dat de buren wel een mega airco op het dak Mogen plaatsen die zeer duidelijk zichtbaar is vanuit het park?
Hebben ze daar een vergunning voor? Ik kwam in de verslagen uit 2013 van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit niets tegen bij Kenaupark.
Werk je bij de gemeente soms ?
Nee, woon in Amsterdam Centrum (beschermd stadsgezicht) en heb destijds de nodige moeite moeten doen om zonnepanelen te mogen plaatsen op ons nieuwbouwpand. De regels waren voor 2012 nog strenger.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ericplan Ja daar hebben ze een vergunning voor gekregen. De vergunning kan ook al eerder zijn afgegeven.. 2012 etc dat weet ik niet precies.

Ik denk dat de eigenaar van het pand connecties heeft met de gemeente want als ze echt zo streng zijn als jij zegt (ik geloof je ) dan kan dat dus niet anders....

Kan je die verslagen online inzien ? ik kan het niet vinden....

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 22:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 22:45:
@ericplan Ja daar hebben ze een vergunning voor gekregen. De vergunning kan ook al eerder zijn afgegeven.. 2012 etc dat weet ik niet precies.

Ik denk dat de eigenaar van het pand connecties heeft met de gemeente want als ze echt zo streng zijn als jij zegt (ik geloof je ) dan kan dat dus niet anders....

Kan je die verslagen online inzien ? ik kan het niet vinden....
2013 staat hier, onderaan de pagina. 2012 kan ik ook niet vinden.
https://gemeentebestuur.h...sie-ruimtelijke-kwaliteit

Het lezen van de notulen geeft overigens een aardig beeld over de gedachtengang van de commissie. Je zal zien dat ze erg zuinig zijn op het daklandschap.

[ Voor 10% gewijzigd door ericplan op 16-01-2014 23:05 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ericplan. Ik ga het lezen bedankt voor je link en moeite.

2012 en 2011 staan niet meer online... Maar goed ik neem je waarschuwing van harte.

Desnoods leg ik alles plat op het dak. Iedereen wil een beter milieu toch?

In de buurt om mij heen worden huizen behangen met zonnepanelen. Ik wil ook :)

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2014 23:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itchin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 16-09 21:29
Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:53:
@ Fransie Oost\West is geen optie ,het is een rijksmonument en dan zijn ze zichtbaar...
Zonder uitspraak te doen of je dak plat of niet plat is, maar met Oost/West wordt hier bedoeld dat je de 19 panelen op het ongeveer platte dak een slagje draait zodat je er 38 op kwijt kan. Om en om rijen naar west en naar oost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 23:06:
@ericplan. Ik ga het lezen bedankt voor je link en moeite.

2012 en 2011 staan niet meer online... Maar goed ik neem je waarschuwing van harte.

Desnoods leg ik alles plat op het dak. Iedereen wil een beter milieu toch?

In de buurt om mij heen worden huizen behangen met zonnepanelen. Ik wil ook :)
Bij je oorspronkelijke (plat dak) plannen moet je overigens wel kijken of het constructief zou passen. Je moet gelet op de hoogte en de locatie dicht bij de kust toch al gauw rekenen op 50 kg. ballast per paneel. Dat komt dus ruim boven de 1000 kg.

-edit-
Vreemd dat je buurman vergunning heeft gekregen voor de airco. Staat inderdaad weinig subtiel op het dak.
(Fietste er net langs, werk in Haarlem)

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 17-01-2014 08:50 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

migjes schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 18:50:
[...]

dat plastic wat je onder de vorst ziet dat is vast geschroefd/gespijkerd.
De juiste naam voor dat plastic is ondervorst.

btw De ondervorst kan ook gemaakt zijn van lood, koper of aluminium.
de vorst zelf zit daar weer op vast geclickt (tot zelfs soms los liggend)
Dat heb ik nog nooit meegemaakt!

De vorstpannen zitten vast met speciale specie, (spengler) schroeven of spijkers en soms ook nog vorsthaken om opwaaien te voorkomen.

Als het met spijkers vastzit kun je er beter vanaf blijven want met oudere betonpannen heb je grote kans dat de vorstpannen beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Verwijderd schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 21:26:

[afbeelding]

[afbeelding]
Heb jij zo'n kast van een huis of is dat gezichtsbedrog ? :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Leuk kaartje over de zonnestanden daglengten enz...per maand...

http://www.weerstationuithoorn.nl/Weer/Zonnestand.htm

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 15-09 06:44
Rol-Co schreef op donderdag 16 januari 2014 @ 17:08:
[...]
rekje in het trapgat werkt niet meer met 5 personen kan ik je vertellen, je huis word zo vochtig als de neten, in de zomer kan het best door buiten te drogen.
Dat moet ik op dit moment tegenspreken, alhoewel mijn kinderen nog jong/klein (2, 5 en 8jr) zijn, hangt bij ons alle was (van vijf personen) gewoon boven het trapgat en aan het rek in het washok.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dit systeem heeft geen ballast nodig op platte daken :
Het is alleen niet te betalen...

http://us.sunpower.com/co...rooftop-solar-systems/T5/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

zal best..
Met een hoek van 5 graden heb je ook bij andere systemen niet veel ballast nodig

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:10:

Een ander optie is om O-W te plaatsen, dat kan je ook makkelijk koppelen (minder ballast), en dan plaats je ze onder 10 graden. nog minder ballast.
En i.p.v dat je dan vanaf de straat tegen de zijkant koijkt kijk je op het paneel (rechte lijn), valt minder op.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja, die O-W opstelling gaat denk ik de beste oplossing zijn aangezien de hoek waarin ze staan ook kleiner kan. Dus ze zullen minder zichtbaar zijn. En daarbij ook idd het ballast voordeel. :)

Donderdag komt er iemand langs om naar de mogelijkheden te kijken en een offerte op te maken.
En met het plan wat eruit komt ga ik dan maar m,et knikkende knieeen naar de gemeente.

De langste afstand dat mensen naar mijn dak kunnen kijken is +/- 100 meter.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 17-01-2014 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

En eindelijk staan ze op ons kantoorpand en hebben ze bijna de eerste dag productie achter de rug. De 33 Solar Frontier SF170-S panelen aangesloten op een Power One Trio PVI-6.0-TL omvormer.

Ik heb ervoor gezorgd dat de opbrengsten uiteraard worden gelogd op PVOutput.
Let niet al te veel op de logging van de eerste dag. Omdat ik de automatische koppeling nog aan het testen was, is dit is een combinatie van handmatige en automatische metingen.

Zonnepanelen Cofely Roden
PV omvormer Cofely Roden

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

[afbeelding]
Deze nok noemen we los.
Dat betekend dat de bovenste pan niet aan de nok vast zit gemetseld, maar dat er beweging in zit, daardoor kan je op de 2e pan een clickfit haak zetten, door de bovenste pan wat op te tillen. Is wel een beetje een kunstje.
Maar er zit een spijker in de overlap, dus als je een nokpan optild dan zie je daaronder een spijker ziten.
Daardoor kan je eventueel ook makkelijk zonder te veel schade eventueel de hele nok loshalen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

@AntonBoonstra, ziet er mooi uit! Maar ondanks de CIS panelen toch geen bijzonder hoge efficientie op een diffuse dag als vandaag. Dat heeft misschien nog met de hellingshoek van doen (hopelijk)? Zie ik het voerigens goed en staan die frames op het grind i.p.v. rechtstreeks op het dakleer?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 14:10:

Maar wel meer opbrengst per m2. Dat zou een extra voordeel kunnen zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

styno schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:02:
@AntonBoonstra, ziet er mooi uit! Maar ondanks de CIS panelen toch geen bijzonder hoge efficientie op een diffuse dag als vandaag. Dat heeft misschien nog met de hellingshoek van doen (hopelijk)? Zie ik het voerigens goed en staan die frames op het grind i.p.v. rechtstreeks op het dakleer?
Niet alleen diffuus, maar ook grijs. Het was een vrij donkere dag hier. Toch als ik het vergelijk met mijn 570Wp set, dan presteren de SF panelen toch 12% beter. Een dag is alleen te kort om een goede vergelijking te kunnen maken.

De frames staan inderdaad op het grind. Onder het grind zit geen standaard dakleer, maar een ander soort dakbedekking wat enigszins kwetsbaar is. Het grind ligt er ook op als ballast en bescherming voor deze dakbedekking. Zou je het grind weg scheppen, dan is de kans groot dat je het dak lek maakt.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
Die Solar Frontier SF170-S lijken mij een goede vervanging van mijn oude Shell 110W panelen aangezien deze verzonken in mijn dak liggen op zuid (dus daar geen dakpannen).
Ik heb nu 6 Shell van 122x85 dus er zouden 9 Solar Frontier SF170-S moeten passen in de ruimte die vrijkomt, in het voorjaar maar eens meten of de lengte van 126,5 ook past.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

audiojunk schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:33:
Die Solar Frontier SF170-S lijken mij een goede vervanging van mijn oude Shell 110W panelen aangezien deze verzonken in mijn dak liggen op zuid (dus daar geen dakpannen).
Ik heb nu 6 Shell van 122x85 dus er zouden 9 Solar Frontier SF170-S moeten passen in de ruimte die vrijkomt, in het voorjaar maar eens meten of de lengte van 126,5 ook past.
De SF zijn ongeveer 125 x 100 cm. die zijn dus per stuk al groter dan die oude shell panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

styno schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 16:02:
Ik was er eerder ook al verbaasd over.
Volgens mij krijg je zo puntbelastingen.
Ik haal altijd het grind weg, en dan op wat van die tegeldragers plaatsen, eventueel met van dat vilt er tussen bij een PVC dak.

[ Voor 11% gewijzigd door Andre1973 op 17-01-2014 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Andre1973 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:21:
[...]

Ik was er eerder ook al verbaasd over.
Volgens mij krijg je zo puntbelastingen.
Ze liggen toch niet op Rolling Stones :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20:20

DjVe

Hatsaflats!

Of kunststof UV bestendige bakken, waar je het grind als ballast kan gebruiken. Dan verdeel je de belasting ook stukken beter (naar mijn idee)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
antonboonstra schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 15:51:
En eindelijk staan ze op ons kantoorpand en hebben ze bijna de eerste dag productie achter de rug. De 33 Solar Frontier SF170-S panelen aangesloten op een Power One Trio PVI-6.0-TL omvormer.
Prachtig gezicht!

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Snowmiss schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 13:09:
[...]

Dat moet ik op dit moment tegenspreken, alhoewel mijn kinderen nog jong/klein (2, 5 en 8jr) zijn, hangt bij ons alle was (van vijf personen) gewoon boven het trapgat en aan het rek in het washok.
Het zal verschillen per situatie misschien, nu kan ze weer 5-6 wassen op 1 dag doen, ook wel prettig

@ ballast
Ik heb ze op noord 1-5 graden op een laag dak, helemaal geen ballast nodig 8)

@anton

Mooi setje Sf paneelkes <3

[ Voor 30% gewijzigd door Rol-Co op 17-01-2014 18:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:33
Andre1973 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 17:19:
[...]
De SF zijn ongeveer 125 x 100 cm. die zijn dus per stuk al groter dan die oude shell panelen.
Van de week gegoogled en kwam ik de maat 126x55 tegen maar is inderdaad 125x100 dus dat zijn dan maar 5 panelen.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22:08
Mooie frames! Van merk zijn ze?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

GioStyle schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:16:
[...]

Mooie frames! Van merk zijn ze?
Solar Frontier

[ Voor 81% gewijzigd door Andre1973 op 17-01-2014 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

audiojunk schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:11:
[...]

Van de week gegoogled en kwam ik de maat 126x55 tegen maar is inderdaad 125x100 dus dat zijn dan maar 5 panelen.
Was dat maar waar, dan trok ik nu mij dak leeg en ging die vol met die 170 Wp SF.
En dan meteen een warmtepomp erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Andre1973 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:34:
[...]

Was dat maar waar, dan trok ik nu mij dak leeg en ging die vol met die 170 Wp SF.
Even een domme vraag tussendoor. Wat is een warntepomp ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:59
Een eigenwijze koelkast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ok een warmtepomp is een soort elektrische boiler. Wat verbruikt een warmtepomp aan kwh ?
Dure dingen die waterpompen...

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 18-01-2014 00:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Als je er een beetje op in wilt lezen:

Wikipedia: Warmtepomp

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Warmtepomp; zelf vond ik deze link wel handig als je wil gaan rekenen.
http://www.warmtepomp-info.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Hier beide grafieken van 2 gelijkwaardige systemen...
Links goede opbrengst, rechts problemen... Schaduw??
Je ziet duidelijke overeenkomsten in pieken (tijdstippen)
Alleen veel lagere pieken.
Op het einde van de dag (15,45uur) lopen beide grafieken weer gelijk.

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2v1nnec.jpg

[ Voor 59% gewijzigd door paulv1973 op 18-01-2014 12:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schaduw is niet met pieken, lijkt meer een boom in de weg of zoiets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 00:16:
Ok een warmtepomp is een soort elektrische boiler. Wat verbruikt een warmtepomp aan kwh ?
lol, een warmte pomp is dat ding die je buren hebben geplaatst, een airco dus, maar dan omgedraaid.

edit:
en dit is waarschijnlijk de goedkoopste:
http://warmeweiden.nl/
en de duurste vind je op grote kantoor gebouwen.

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 18-01-2014 13:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Andre1973 schreef op vrijdag 17 januari 2014 @ 23:34:
[...]

ik weet het nog niet met die SF panelen.
vind ze wel mooi en het lever best wel wat op. (erg degelijke indruk)
ze schieten aardig wat hoger met vergelijkbare setjes in de zon.
maar ik kan nog slecht zien wat ze doen met bewolking. (iedere fabrikant beweert haast wel dat hun panelen het goed doen met diffuse licht, dus ik neem dat met een korreltje zout. ik was daarvan in ieder geval niet van onder de indruk, maar staat nog open)

ik vraag me ook nog af hoe het zit met de diodes in die panelen.
schaduw management is op Nederlandse daken meestal wel een probleem.
hoe dat op te lossen met dat soort panelen?

en als ik een SF tegen over een sanyo/panasonic zet, dan is de prijs per Wp niet een heel groot verschil.
maar heb ik wel meer Wp per m2 met sanyo/panasonic. zelfs mijn suntechs 195Wp kunnen met prijs van 2 jaar geleden nog concurreren (hoewel dat niet echt een vergelijking is.).
(sanyo =1,6x0,8 = 1,28m2 met 240Wp = 187,5Wp/m2
SF = 1,25x1 = 1,25m2 met 170Wp = 137Wp/m2
suntech = 1,6x0,8 = 1,28m2 met 195Wp = 152Wp/m2)

en waar 10x sanyo/panasonic snel goed gaan op een tl omvormer, dan moet je al gouw verschillende stringen parallel doen met een SF (zie ik niet als een probleem, maar sommige omvormer fabrikanten wel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

Of je kijkt even op de website:
Afbeeldingslocatie: http://www.solar-frontier.eu/typo3temp/pics/c6778380df.jpg

http://www.solar-frontier...gy/high-shadow-tolerance/ voor de tekst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
paulv1973 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:08:

[afbeelding]
Staan er bij het rechter systeem geen afvoerpijpen in de buurt van de panelen?
Is het mogelijk om van beide daken ook eens een foto te posten. Misschien zien we iets over het hoofd.
Welke panelen en omvormers zijn er gebruikt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 00:16:Ok een warmtepomp is een soort elektrische boiler. Wat verbruikt een warmtepomp aan kwh ?
Een warmtepomp is exact wat de naam al vertelt: een pomp die warmte pompt van de ene locatie naar de andere ;) Een koelkast heeft ook een warmtepomp, die pompt warmte uit de koelkast naar buiten de koelkast.

En ja, zo "simpel" is het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 17-09 23:11

Barrycade

Through the...

paulv1973 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:08:

[afbeelding]
Optitrack bij bij beide systemen hetzelfde ingesteld? Ik denk dat het bij de linker wel aan staat en bij de rechter niet. Of omgekeerd :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
jep, dat is normaal bij dat type paneel.
het is alleen wel weer een vergelijking van: wij van wc eend adviseren wc eend.
en natuurlijk een mono paneel(zonder ook maar een diode) tegen over hun eigen product.
marketing of echt techniek?

bij mij worden panelen gewoon uit de string getrokken als ze teveel schaduw hebben, doen deze dat ook als ze volledig in de schaduw liggen?
(gaat regelmatig fout bij sommige weer type en schaduw en is niet feilloos, maar gebeurd wel)
gedeeltelijke schaduw is maar 1 stukje van het verhaal.

edit:
een duidelijker voorbeeld van wat ik bedoel.
stel je hebt er 12. in 3 stringen parallel van 4 stuks op een tl omvormer.
1 paneel raakt volledig in de schaduw.

gaat het paneel in sper en schakelt hij 1 parallelle string uit.
en draait de rest door.
(dit zou hij doen als er geen beveiliging is in gebouwd)

of

bypast hij het paneel zodat je in eens een on gebalanceerde parallelle stringen hebt van 11 panelen. (2x4 en 1x3)
daar heeft zelfs optitrac/pvsweep/mppscanning moeite mee.
dus 3 panelen draaien dan buiten optimum of trekken de rest naar beneden (afhankelijk van de omvormer zijn mpp en de string indeling of optitrac er nog iets mee kan.)

dit kan uit maken als je de panelen horizontaal of verticaal parallel zet.

[ Voor 31% gewijzigd door migjes op 18-01-2014 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 12:15:
Schaduw is niet met pieken, lijkt meer een boom in de weg of zoiets.
Rechter systeem: 25x Renesola 250Wp op een SMA SB5000TL-21
Er staat bij het rechter systeem inderdaad een flinke boom op Zuid Oost.
Panelen zijn op ZZW georienteerd op een plat dak onder 25 graden portrait.
Inderdaad ook wat last van een schoorsteen.
Optitrack staat voor dit systeem aan.

Foto rechter systeem om 11.00uur. duidelijk schaduw van boom

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/30xfxmu.jpg

Foto rechter systeem. Schaduw van Schoorsteen..

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/2i03eja.jpg

Linker foto is 25x Renesola 250Wp op een SMA SB5000TL-21
op een dak. Rcihting ZW. onder een hoek van ongeveer 35-40 graden.
Geen schaduw probleem op dit dak.

Systeem linker grafiek:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/25rcx39.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
paulv1973 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:54:
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Systeem linker grafiek:
[afbeelding]
Flink verschil! Clear sky vs schaduw problemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:18:
[...]

lol, een warmte pomp is dat ding die je buren hebben geplaatst, een airco dus, maar dan omgedraaid.

edit:
en dit is waarschijnlijk de goedkoopste:
http://warmeweiden.nl/
en de duurste vind je op grote kantoor gebouwen.
Ok voor de mensen die het verhaal gevolgd hebben. De buren (kantoor) vertelden mij dat voor het plaatsen van hun wanstaltige , zichtbare airco er geen vergunning nodig was ... 8)7

Dan moet ik toch wel met een oost/west opstelling, 10 graden, niet te zien vanaf de openbare ruimte
een zonnepanelen vergunning kunnen krijgen lijkt me. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Yes! Vandaag eerste dag met 2 S0-meters. Ik ga proberen Jonagold te vergelijken met Elstar.
Ik ben benieuwd hoe de systemen zich verhouden tot elkaar (als er genoeg data is om te vergelijken).

Overeenkomsten systemen:
- 20 graden
- Yingli panelen
- Oriëntatie
- Bevestiging

Verschillen:
- 3 panelen op Enecsys micro's
- 6 panelen op SMA 1300TL (met mini schaduw van ventilatie garage in de winter)

Opbrengst van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202014-01-18%20om%2017.51.58.png

Performance verschil van vandaag:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202014-01-18%20om%2017.54.26.png

Nu is het verschil aanzienlijk. Drie panelen string leveren nl. net zoveel op als 6 panelen string. Ik denk door lage zon i.c.m. met 30cm pijpje. Of er is iets anders maar daar is nog niet genoeg data voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

twixx schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:57:
[...]

Flink verschil! Clear sky vs schaduw problemen.
Volgende week zaterdag gaat de boom eraan...
Achterste rij panelen wordt dan ook een halve meter naar achter gezet.
Denk dat het probleem dan ver verholpen is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

PV-systeem in de schaduw leggen en je dan afvragen waarom het systeem zo slecht functioneert (:+) (Schaduw is wel zeer extreem, zelfs voor januari)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:58:
[...]

Ok voor de mensen die het verhaal gevolgd hebben. De buren (kantoor) vertelden mij dat voor het plaatsen van hun wanstaltige , zichtbare airco er geen vergunning nodig was ... 8)7

Dan moet ik toch wel met een oost/west opstelling, 10 graden, niet te zien vanaf de openbare ruimte
<lezen met een komische nood.>
ik merk dat het nog niet goed is gegaan met je inburgerings-cursus.
dus bij deze welkom in Neederland.

in dit land is iedereen gelijk (allen de ene is iets meer gelijk als de andere).

luister goed naar ericplan zijn woorden, die heeft van dat stuk meer kaas gegeten.
(hoop dat het je helpt)

ook technisch zie ik wel wat problemen met dat dak.
maar doe rustig aan, met woede in het hoofd is het slecht denken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:12:
PV-systeem in de schaduw leggen en je dan afvragen waarom het systeem zo slecht functioneert (:+) (Schaduw is wel zeer extreem, zelfs voor januari)
Tja,
Ik heb deze schaduw problemen ook alleen maar gezien vanaf foto...
Ben terplekke geweest en heb alles doorgemeten. Waarden waren toen ok.
Dit was wel een dag geheel bewolkt.
Dan zie je helaas de schaduw niet zo goed.
Wel meteen geopperd dat dat het probleem wel eens kon zijn.
Niet wetende dat inderdaad de schaduw val zo groot was op de panelen.
Zelfs een boom zonder bladeren. Had ik niet gedacht.
Maar goed,
Er wordt wat aan gedaan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:16:
[...]

<lezen met een komische nood.>
ik merk dat het nog niet goed is gegaan met je inburgerings-cursus.
dus bij deze welkom in Neederland.

in dit land is iedereen gelijk (allen de ene is iets meer gelijk als de andere).

luister goed naar ericplan zijn woorden, die heeft van dat stuk meer kaas gegeten.
(hoop dat het je helpt)

ook technisch zie ik wel wat problemen met dat dak.
maar doe rustig aan, met woede in het hoofd is het slecht denken.
Ik weet het Migjes. Ik luister heel goed naar ericplan. Ik ben me bewust van het feit dat ze gewoon keihard nee gaan zeggen.

Wat voor technische uitdagingen zie je als ik vragen mag ?
Ik hoop dat jullie wel door hebben dat dit allemaal nieuw is voor mij... duss

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:19:
[...]

Ik weet het Migjes. Ik luister heel goed naar ericplan. Ik ben me bewust van het feit dat ze gewoon keihard nee gaan zeggen.

Wat voor technische uitdagingen zie je als ik vragen mag ?
Ik hoop dat jullie wel door hebben dat dit allemaal nieuw is voor mij... duss
ik probeer van uit de korte heren straat naar het dak te kijken, maar ik kom niet verder als het stijlen gedeelte.
dus ik weet niet hoe het dak er van boven uit ziet. behalve wat ik op google earth zie.
en dan zie ik wat lijntjes over dat dak lopen, wat betekend dat het waarschijnlijk niet helemaal vlak is.
dus met de huidige gegevens durf ik niet veel te schatten.

geen idee of je makkelijk op dat dak kunt komen?
en wat betere gegevens kunt verzamelen.

wil je eigenlijk zelf gaan leggen of laten doen?
(niet iedereen durft zomaar het dak op, en voor sommige is dat ook niet verstandig. dat is geen schande)

woon je er alleen? is het koop of huur?

ben wel bang dat er wel wat concessies zullen moeten gebeuren voor de vergunning, maar beter te weinig Wp als geen Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
[...]

Schaduw moet voorkomen worden.
Maar dan met die panelen in portret is dat vragen om extra problemen.
Die dioden in een paneel zitten dan echt verkeerd en werken averechts. :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
opuntia1 schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:49:
[...]
Die dioden in een paneel zitten dan echt verkeerd en werken averechts. :(
Dat ligt aan je schaduwval toch? Als de schaduw horizontaal komt (b.v. door een daklijn) kan heel anders werken dan een schaduw welke verticaal verschijnt (b.v. als hij achter een huis verdwijnt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Maar met de schaduw op de foto maakt het niets uit, dat is gewoon veel te veel en killing voor een systeem.
Opzich nog niet eens slecht zoals het nu werkt. Je kan het ook goed zien op bewolkte dagen, dan zal de opbrengst van beide systemen nagenoeg gelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
twixx schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:55:
[...]

Dat ligt aan je schaduwval toch? Als de schaduw horizontaal komt (b.v. door een daklijn) kan heel anders werken dan een schaduw welke verticaal verschijnt (b.v. als hij achter een huis verdwijnt).
Daar heb je natuurlijk gelijk in.
Maar kijk eens hoe de schaduw van de schoorsteen op de panelen valt.

[ Voor 3% gewijzigd door opuntia1 op 18-01-2014 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:58:
Maar met de schaduw op de foto maakt het niets uit, dat is gewoon veel te veel en killing voor een systeem.
Opzich nog niet eens slecht zoals het nu werkt. Je kan het ook goed zien op bewolkte dagen, dan zal de opbrengst van beide systemen nagenoeg gelijk zijn.
Inderdaad.. Afgelopen woensdag en donderdag waren geheel bewolkt.
Opbrengst was toen nagenoeg gelijk...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 18-09 10:42
[...]

[afbeelding]

[afbeelding]

Linker foto is 25x Renesola 250Wp op een SMA SB5000TL-21
op een dak. Rcihting ZW. onder een hoek van ongeveer 35-40 graden.
Geen schaduw probleem op dit dak.

Systeem linker grafiek:

[afbeelding]
Tja dit is echt een schaduw probleem, zonder twijfel.

P.S. waar zijn al die kabels die op het dak liggen eigenlijk goed voor? (zie bovenste foto)
Probeer je via inductielussen ook energie op te vangen :)
succes met de bomenkap volgende week

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dat zijn PE slangen.
Liggen inderdaad in een lus van 5x100meter.
Daar wordt water doorheen gepompt om het zwembad mee op te warmen.
Trouwens. Dit is niet mijn dak...!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

migjes schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 18:38:
[...]

ik probeer van uit de korte heren straat naar het dak te kijken, maar ik kom niet verder als het stijlen gedeelte.
dus ik weet niet hoe het dak er van boven uit ziet. behalve wat ik op google earth zie.
en dan zie ik wat lijntjes over dat dak lopen, wat betekend dat het waarschijnlijk niet helemaal vlak is.
dus met de huidige gegevens durf ik niet veel te schatten.

geen idee of je makkelijk op dat dak kunt komen?
en wat betere gegevens kunt verzamelen.

wil je eigenlijk zelf gaan leggen of laten doen?
(niet iedereen durft zomaar het dak op, en voor sommige is dat ook niet verstandig. dat is geen schande)

woon je er alleen? is het koop of huur?

ben wel bang dat er wel wat concessies zullen moeten gebeuren voor de vergunning, maar beter te weinig Wp als geen Wp.
Het dak is niet 100% plat en er komt donderdag een gespecialiceerd bedrijf kijken wat er mogelijk gaat zijn.

Met hun plan ga ik dan naar de gemeente. (ik begin steeds meer een hekel te krijgen aan het wordt gemeente)

Het is een koopwoning . Qua zon is het dak perfect. Geen schaduw .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Verwijderd schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 17:58:
[...]

Goed, zal ik je vertellen wat er gaat gebeuren. De airco's worden binnenkort gespot door de Vrienden van de Haarlemse Binnenstad(bond Heemschut of zoiets) die constateren dat er geen vergunning is aangevraagd. Zij tippen de gemeente. Bouw en Woningtoezicht gaat vervolgens over tot handhaving. Buurman moet airco's verwijderen en een vergunning aanvragen. Die zal hij waarschijnlijk krijgen, alleen voor een minder hoog model en alleen geplaatst op de achterste dakhelft, zover mogelijk uit het zicht.

Ga dus zelf niets doen zonder vergunning! De airco van de buren valt zo op dat je dit jaar de gemeente mag verwachten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

gelukkig lees ik de gemeenteberichten altijd goed, en bewaar de aankoopbon (bewijs van plaatsingsdatum) ook erg goed.
zo heb ik nu een warmtepomp per augustus en is deze 1-1-2014 ineens vergunningsplichtig in mijn woonplaats in mijn omstandigheid.

ineens telt voor mij niet, ik wist het al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ericplan schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 20:42:
[...]

Goed, zal ik je vertellen wat er gaat gebeuren. De airco's worden binnenkort gespot door de Vrienden van de Haarlemse Binnenstad(bond Heemschut of zoiets) die constateren dat er geen vergunning is aangevraagd. Zij tippen de gemeente. Bouw en Woningtoezicht gaat vervolgens over tot handhaving. Buurman moet airco's verwijderen en een vergunning aanvragen. Die zal hij waarschijnlijk krijgen, alleen voor een minder hoog model en alleen geplaatst op de achterste dakhelft, zover mogelijk uit het zicht.

Ga dus zelf niets doen zonder vergunning! De airco van de buren valt zo op dat je dit jaar de gemeente mag verwachten.
Ik ga ook zeker niets doen zonder toestemming. Ik ga meehelpen aan een beter milieu en dat is mijn insteek. Als het niet mag ... dan maar niet. Over een jaar of 50 wordt het waarschijnlijk verplicht om zonnepanelen op je huis te zetten maar dan leef ik niet meer....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Je kan je bijdrage voor het milieu natuurlijk ook leveren door je centjes of PV-systeem bij iemand anders op het dak te leggen :)

[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 19-01-2014 19:58 . Reden: Knipje ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 16:12
Mijn ouders kwamen net met het volgende verhaal.
Er was iemand van stedin langs geweest met problemen met gasmeter en die vertelde dat en feraris meter de schijf wel terug draait maar de meterstand niet.
Nu is het een model met hoog/laag tarief maar heeft iemand wel eens de getallen zien terug lopen?

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Pagina: 1 ... 102 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.