Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 103 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.430 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
The-Source schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:43:
Mijn ouders kwamen net met het volgende verhaal.
Er was iemand van stedin langs geweest met problemen met gasmeter en die vertelde dat en feraris meter de schijf wel terug draait maar de meterstand niet.
Nu is het een model met hoog/laag tarief maar heeft iemand wel eens de getallen zien terug lopen?
Bij mijn ferraris meter lopen de teller standen ook echt terug. Er bestaan wel een aantal ferraris meter met een blokkering erop voor het telwerk. Vaak staat er dan een speciaal symbooltje erbij.

http://www.uploadarchief....mloos%20%5B320x200%5D.png

Hier zie je zo'n teruglooprem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17-09 17:42
Er was iemand van stedin langs geweest met problemen met gasmeter en die vertelde dat en feraris meter de schijf wel terug draait maar de meterstand niet.
Nu is het een model met hoog/laag tarief maar heeft iemand wel eens de getallen zien terug lopen?
hij kan hier als den dolle terug draaien.
maxen die ik gezien heb is ongeveer 2 kWh per uur.
en dan een 18kWh per dag.

maar het is wel: er zijn modellen die hebben een rem op het telwerk, en dan draait de schijf wel terug maar het telwerk niet.
(nu is het moeilijk schatten, maar vaak komen die berichten hier niet, dus ik verwacht eigenlijk niet heel veel van die modellen in Nederland. maar het kan erg akelig zijn als je zo een ding hebt en je hebt zonnepanelen.)

het testen is vaak lastig voor mensen.
maar eigenlijk goed te doen als je pv hebt.
alles in huis uit zetten (stroom die je zelf gebruikt gaat niet langs de meter)
en de pv laten opwekken. (een zonnige dag uit kiezen natuurlijk)
en dan zie je vanzelf na een paar uur de meter terug draaien of niet.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 12:12
Die symbolen staan er allemaal niet. Dus lijkt goed te wezen, is alleen niet zonnig genoeg om het daadwerkelijk zelf te controleren.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
The-Source schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:59:
Die symbolen staan er allemaal niet. Dus lijkt goed te wezen, is alleen niet zonnig genoeg om het daadwerkelijk zelf te controleren.
van de lente dan gaan de opbrengsten het harst (koude panelen met zonnetje)

gewoon alle groepen in huis effen uit zetten behalve de pv.
en op het terras bij een caffe gaan zitten voor een paar uur. (niet te veel drinken, je moet de meter nog kunnen lezen.)
en dan checken wat de stand heeft gedaan.

is een zware taak, maar wel te doen. >:)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peeveetje
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-09-2023
Voor de mensen met de omnik app. Hij doet het weer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

The-Source schreef op zondag 19 januari 2014 @ 11:59:
Inderdaad even alles uitzetten, en dan kijken, en bijna altijd zie je m dan wel gaan.
Het kan zijn dat ie (te) langzaam lijkt terug te lopen.
Meestal staat er een r factor op die kan verschillen, 600 komt veel voor, 120 zie ik ook wel langs komen.
Dit slaat op het aantal rondjes dat ie moet draaien voor 1 kWh. bij een r van 120 draait ie dus langzaam.
Misschien leuk om te weten als je bij een ander staat te klijken naar de meter.
De digitale hebben vaak een aanduiding 500 / 1000 of 2000 imp / kWh. Bij elke impuls knippert het lichtje dan.
Leuk ook van dat tekentje, ik wist wel dat er waren met terugloopblokkering, maar wist niet dat het erop kan staan. : Weer wat geleerd, net Teleac hier :)

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 13:24
Wellicht geen foto van die meter beschikbaar? misschien dat men er dan iets meer over kan vertellen (wellicht heeft iemand dezelfde thuis hangen ?)

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

NIK0 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 13:52:
[...]

Wellicht geen foto van die meter beschikbaar? misschien dat men er dan iets meer over kan vertellen (wellicht heeft iemand dezelfde thuis hangen ?)
Het schijnt zo te zijn dat er feraris meters zijn die niet terug draaien, maar ik ben ze nog niet tegen gekomen, maar er zijn er ook erg veel verschillende soorten, merken en uitvoeringen.
Maar mocht het zo zijn dat je er eentje hebt waarvan je zeker weet dat ie niet achteruit draait, dan kun je m kostenloos laten vervangen door een ander die dat wel doet, als je particulier bent en een PV systeem op je dak hebt.
Maar de mijne draait al jaren ook achteruit, eind februari staat ie meestal rond de 1700 1800, en eind september rond de 1200 / 1300.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16-09 21:23
migjes schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 13:54:
[...]

ik weet het nog niet met die SF panelen.
vind ze wel mooi en het lever best wel wat op. (erg degelijke indruk)
ze schieten aardig wat hoger met vergelijkbare setjes in de zon.
maar ik kan nog slecht zien wat ze doen met bewolking. (iedere fabrikant beweert haast wel dat hun panelen het goed doen met diffuse licht, dus ik neem dat met een korreltje zout. ik was daarvan in ieder geval niet van onder de indruk, maar staat nog open)

ik vraag me ook nog af hoe het zit met de diodes in die panelen.
schaduw management is op Nederlandse daken meestal wel een probleem.
hoe dat op te lossen met dat soort panelen?

en als ik een SF tegen over een sanyo/panasonic zet, dan is de prijs per Wp niet een heel groot verschil.
maar heb ik wel meer Wp per m2 met sanyo/panasonic. zelfs mijn suntechs 195Wp kunnen met prijs van 2 jaar geleden nog concurreren (hoewel dat niet echt een vergelijking is.).
(sanyo =1,6x0,8 = 1,28m2 met 240Wp = 187,5Wp/m2
SF = 1,25x1 = 1,25m2 met 170Wp = 137Wp/m2
suntech = 1,6x0,8 = 1,28m2 met 195Wp = 152Wp/m2)
Goed dat je dit zo doorrekent migjes.
Ter info:
Er wordt nog regelmatig onjuiste info over CIS-modulen geschreven, zelfs afgelopen zomer in het Duitse vaktijdschrift Photovoltaik getuige het berekening van Ingenieur Matthias Diehl van photovoltaikbuero http://www.photovoltaikbu...e-fur-Ost-Westdacher.aspx

Zijn knowhowblog is vermaard en velen kennen zijn filmpjes op youtube, bijvoorbeeld hoe je m.b.v. Google Sketchup je dak en installatie kan doorrekenen etc.

Hieronder zijn commentaar in het Duits (de berekening is echter goed te volgen).

Remco45

Um es klar zu sagen: Es ist völlig unbestritten, dass Module, die mit verschiedenen Halbleitermaterialien gefertigt werden eine unterschiedliche spektrale Empfindlichkeit haben. Auch die Unterschiede in den Temperaturabhängigkeiten verschiedener Zelltechnologien, sind physikalische Tatsachen, jederzeit messbar und unbestritten.

Doch was besagt eigentlich die spektrale Empfindlichkeit über die Eignung einer bestimmten Zelltechnologie für eine bestimmte Montagesituation ? Besonders technisch unbedarfte Leser werden durch Artikel wie diesen gezielt in eine falsche Richtung geleitet und kommen am Ende zu dem Schluss, nur weil Ihr Dach nicht nach Süden ausgerichtet sei, sei die Dünnschichttechnologie, die für sie "bessere" Lösung. Doch was bedeutet "besser" in diesem Fall überhaupt ? [...]
Es gibt ganz einfache und klare Kriterien, wie man die Investition in eine Solarstromanlage auch als technischer Laie beurteilen kann. Die Ausgangsdaten sind die Größe der Dachfläche (oder der Freilandfläche) ,deren Standort, deren Orientierung und Neigung. Möchte man nun verschiedene technologische Lösungen vergleichen, so genügt es vollkommen sich zwei Größen anzuschauen:
1.Die in einem Jahr auf der betreffenden Fläche erzeugten kWh Strom
2.Den Preis, den eine kWh dieses Stromes kostet (hier fließen selbstverständlich die Investitionskosten und die Betriebskosten für die Anlage ein)

Zugegeben muss man zur Ermittlung des kWh Preises noch eine Amortisationszeit festlegen. Wählt man diese Zeit für alle zu vergleichenden Technologien gleich, ergibt sich ein objektiver Vergleich, ohne dass man dafür im Detail wissen muss wie und mit welcher Technologie die geernteten kWh denn nun erzeugt wurden. Das Einzige was man benötigt, ist eine vernünftige Ertragsprognose des Anbieters.

Wenn im besagten Artikel nun stolz darauf verwiesen wird, dass CIS Module einen um bis 7,8% höheren spezifischen Energieertrag als monokristalline Module haben, welcher Nutzen steckt in dieser Aussage, wenn nicht zeitgleich betrachtet wird, wie viel "weniger" an Leistung mit der CIS Technologie montiert werden konnte und wo der Preisunterschied beider Technologien liegt ?

Die beschriebene Anlage hat Module mit einem Wirkungsgrad von 10,6%, dass heißt 106Wp pro Quadratmeter Modulfläche. Schon ein durchschnittliches kristallines Modul hat allerdings einen Wirkungsgrad von über 13,5%. also 135Wp/m². Hochleistungsmodule erreichen inzwischen schon bis zu 200Wp/m². Das bedeutet eine Mehrleistung auf gleicher Dachfläche von mindestens 27%, in der Regel sogar noch deutlich mehr. Die 180kWp der beschriebenen Dünnschichtanlage entsprechen also etwa 228 kWp bei einer kristallinen Anlage. Die Anlage produzierte laut Artikel 181.000 kWh Strom im Jahr 2012. Das entspricht einem Ertrag von 1005kWh/kWp. Selbst wenn die kristalline Anlage tatsächlich einen um 8% geringeren spezifischen Ertrag hat, sind das auf gleicher Dachfläche aber immer noch 228kWp * 1005*0,92 = 210.809 kWh also rund 16 % mehr Strom.
Der Autor hingegen schreibt: "Denn Dünnschichtmodule aus Kupfer, Indium und Selen (CIS) erlauben aufgrund ihrer physikalischen Eigenschaften Erträge, die mit der kristallinen Technik nicht möglich sind" Hätte er an dieser Stelle noch von spezifischen Erträgen gesprochen, wäre der Satz wenigstens fachlich richtig gewesen. So entbehrt die Aussage jeder Grundlage.
Wie lässt sich bei dieser Faktenlage überhaupt noch ein Vorteil für Dünnschichtmodule konstruieren ?
Der Vorteil bestünde einzig darin, wenn die Dünnschichtanlage derart exorbitant niedrigere Investitionskosten aufgewiesen hätte, so dass man den Nachteil der geringeren Stromerzeugung durch den Vorteil eines deutlich günstigeren Strompreises pro erzeugter kWh wettgemacht hätte. Hierüber schweigt sich der Autor allerdings aus.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Remco45
thanks, helaas is mijn Duits vrij slecht te noemen.
dus ik moet eens proberen of ik het ontcijferd krijg. (effe wat hulp middelen zoeken.)

tot nu toe liepen elke berekening om een string te vervangen op mijn dak elke keer op maar zoon marginaal verschil met wat ik nu heb, dat de 10% extra productie het nog niet goed maakte dat moest naar minimaal 30% meer om het te laten lukken.
maar ben erg benieuwd wat er uit gaat komen met de extra info.
ik sta altijd open voor nieuwe inzichten en mogelijkheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
NIK0 schreef op zondag 19 januari 2014 @ 13:52:
[...]

Heb er geen foto van genomen. Maar is model met 375 omwentelingen / KWh en dan met hoog/laag tarief. Ben nu niet meer bij mijn ouders en het testen met alles uit was gezien de bewolking nu ook niet echt te doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
The-Source schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:40:
[...]

Heb er geen foto van genomen. Maar is model met 375 omwentelingen / KWh en dan met hoog/laag tarief. Ben nu niet meer bij mijn ouders en het testen met alles uit was gezien de bewolking nu ook niet echt te doen ;)
hoeft ook niet nu maar wanneer je in de gelegenheid bent :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Laatst online: 16-09 11:15
Dre schreef op zaterdag 18 januari 2014 @ 22:02:
Je kan je bijdrage voor het milieu natuurlijk ook leveren door je centjes of PV-systeem bij iemand anders op het dak te leggen :)

Ik ken wel wat daken. Stuur maar een DM (Dre)
Jouw bijdrages aan dit forum zijn zo nu en dan best flauw te noemen. Daarmee stoppen zou ook best helpen aan een beter milieu. Je kan niet bezig blijven Dre...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

The-Source schreef op zondag 19 januari 2014 @ 14:40:
[...]

Maar hoe lang liggen die panelen bij je ouders? En hoeveel hebben ze liggen? Als ze de panelen langer dan een zomer hebben liggen zou je zeker terugloop moeten zien in de meterstanden.

Zie je dat niet dat niet dan zou die monteur gelijk hebben (en waarom zou hij niet gelijk hebben?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Remco45
oke google translate maakt er wel wat van, het is een puzzel, maar ik kom er wel uit.

dus om mijn 10x 195Wp suntechs (mono) te vervangen voor 12x 170 Solar frontiers.
dan kom ik op 1950Wp naar 2040Wp , maar ik heb wel 3m2 meer ruimte nodig voor de SF panelen.
die ruimte is er wel (alleen in die ruimte dan kan ik ook 12x sanyo op hangen met 2880Wp. of eigenlijk moet ik dat vergelijken met 12x suntech 195Wp of 2340Wp)

nu heeft mij dak erg veel last van warmte, mijn suntechs zakken van 36Vmpp naar 28Vmpp.
(ja de panelen worden extreem gebakken op mijn dak, waarschijnlijk wel iets meer als op andere daken in de omgeving, zwarten dakpannen en aardig in gebouwd met grotere gebouwen om me heen dus weinig wind.)
op dit punt zijn de solar frontiers de duidelijke winnaar (maar met 200Wp meer met suntech, omdat goed te maken gaat misschien wel lukken. allen als ik de prijs vergelijk dan is sanyo niet veel duurder en 840Wp goed maken, dat word wel erg lastig om die 40% meer Wp te over treffen met meer opbrengst.).

door dat ze eigenlijk nog best duur zijn in de prijs per Wp vallen ze me eigenlijk nog best tegen.
als je veel dak ruimte hebt en ver van de zee woont(in gebieden waar het wat warmer word) hebben ze zeker voordelen.
maar voor de krappe nederlandse daken zie ik weinig voordelen om voor solar frontier te gaan.
het blijven gewoon cis panelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BThomas
  • Registratie: Oktober 2010
  • Niet online
verkeerde forum.

[ Voor 99% gewijzigd door BThomas op 19-01-2014 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
Barrycade schreef op zondag 19 januari 2014 @ 15:06:
[...]

Maar hoe lang liggen die panelen bij je ouders? En hoeveel hebben ze liggen? Als ze de panelen langer dan een zomer hebben liggen zou je zeker terugloop moeten zien in de meterstanden.

Zie je dat niet dat niet dan zou die monteur gelijk hebben (en waarom zou hij niet gelijk hebben?)
Nou het was een vertegenwoordiger van stedin en die kwam na aanleiding van gaslek in kruipruimte. En dan denk je dat ruik je wel, maar omdat wij op een biovergister zijn aangesloten (als plaats zijnde) zat hier blijkbaar geen gaslucht aan :X maar meer en muf kruipruimte luchtje. De kruipruimte bleek dus helemaal gevuld met gas en dat rare luchtje was er al een half jaar, dus mag blij zijn dat er geen ongelukken waren gebeurd.
En die vertegenwoordiger zei dat zonder echt bij de meter te kijken, meer als jullie kunnen ook over op een digitale... :X

Panelen liggen er sinds juni vorig jaar. De vraag is de ( nu achteraf) of het telwerk wel is terug gelopen, draaischijf zelf wel maar de rest is dus niet in de gaten gehouden.

[ Voor 8% gewijzigd door The-Source op 19-01-2014 18:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Met all due respect maar je geeft geen antwoorden op Barrycade z'n vragen ;)
Wellicht eerst even checken met je ouders en picture posten dan maakt dit het voor iedereen wat makkelijker..

[ Voor 45% gewijzigd door NIK0 op 19-01-2014 20:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Ja hoor. Hij staat hier nog dik lager in cijfers als vorig jaar

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,
Zojuist account aangemaakt en nog niet helemaal bekent met deze site.
Maar even vraag. Had hier wat gelezen over de Enermet TK420NNs.
Loopt deze meter nu wel of niet terug als je zonnepanelen hebt en stroom ¨over* hebt...
Dank alvast voor jullie reactie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:heren, en dames. Ook dit deel is weer over de 10.000 posts gevlogen. Wie maakt er een deel 3?
Voor evt, hosting voor afbeeldingen kan gezorgd worden.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Input voor de startpost.

Serie en parallel
Recent hebben we gesproken over serie en parallel en combinaties daarvan. Volgens mij moet dat terug komen in de startpost.

Bypass
De nut en noodzaak van bypass diodes en hun werking (zeker als je de legrichting gaat bepalen).
Afbeeldingslocatie: http://www.sanelsolar.com/sites/default/files/resize/bypass_diode2-500x327.jpg

Omvormers
De omvormer is één van de twee belangrijkste onderdelen van je installatie. Je wil licht omzetten in DC en vervolgens in AC wat je thuis kan gebruiken. Hoe betrouwbaarder en efficiënter dit gebeurt hoe hoger je rendement. Kies een omvormer welke past bij je set én je toekomstplannen. Hoe beter hij past hoe lager je prijs/Wp.

String omvormers
Een stringomvormer maakt van je panelen in serie AC stroom. Omvormers onderscheiden zich in kwaliteit, toepasbaarheid en mogelijkheden tot logging.

A-categorie (let op! mening van solar-tweakers)
MerkTypeAantal MPPAC powerBijzonderhedenGebruikers
SMAAll--Kwalitatief sterk, verschillende modellen in IP65, t.b.v. logging extra module nodig-
SMA1300 TL11.300 WattVoorzien van solar-switchtwixx
StecaAll----
StecaStecaGrid 500Aantal MPPAC powerBijzonderheden-
KostalAll--Zeer geschikt voor systemen met hogere voltages (b.v. door O of W ligging waardoor je veel panelen op 1 string zet.-
KostalPiko 3,0 - 1 fase???-
KostalPiko 10,1???WoudseHoeve
B-categorie
OmnikStecaGrid --Door ingebouwde WiFi eenvoudig vwb logging. Prijsbewuste keus.-
OmnikOmniksol-1.0k-TL-DC-WifiAantal MPPAC powerBijzonderheden?

Dit betreft geen compleet overzicht maar een overzicht van populaire of door solar-tweakers toegepaste modellen.

Als iedere gebruiker mij 1 regel code aanlevert, in deze 6 kolommen vorm, voeg ik hem graag in.

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

The-Source schreef op zondag 19 januari 2014 @ 16:44:
[...]

Nou het was een vertegenwoordiger van stedin en die kwam na aanleiding van gaslek in kruipruimte. En dan denk je dat ruik je wel, maar omdat wij op een biovergister zijn aangesloten (als plaats zijnde) zat hier blijkbaar geen gaslucht aan :X maar meer en muf kruipruimte luchtje. De kruipruimte bleek dus helemaal gevuld met gas en dat rare luchtje was er al een half jaar, dus mag blij zijn dat er geen ongelukken waren gebeurd.
En die vertegenwoordiger zei dat zonder echt bij de meter te kijken, meer als jullie kunnen ook over op een digitale... :X

Panelen liggen er sinds juni vorig jaar. De vraag is de ( nu achteraf) of het telwerk wel is terug gelopen, draaischijf zelf wel maar de rest is dus niet in de gaten gehouden.
In combinatie over het muffe luchtje is het gek als ik dat een beetje "muffig" vind van je ouders? :P

Dat je niet als een verslaafde dagelijks de standen opschrijft is begrijpelijk. Maar ik verwacht toch minimaal een maandelijkse meterstanden rapportage/controle als je zonnepanelen hebt. Want als het je blijkbaar niet uitmaakt waarom hebben je ouders dan zonnepanelen? :?

Daarnaast als je ouders in een rijtje wonen is de kans natuurlijk groot dat men weet welke meter ze hebben hangen. Namelijk dezelfde als de buren. En anders staat het gewoon in het systeem (in ieder geval zo is het bij Liander).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

twixx schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:03:
Input voor de startpost.

Serie en parallel
Recent hebben we gesproken over serie en parallel en combinaties daarvan. Volgens mij moet dat terug komen in de startpost.

Bypass
De nut en noodzaak van bypass diodes en hun werking (zeker als je de legrichting gaat bepalen).
[afbeelding]

Omvormers
De omvormer is één van de twee belangrijkste onderdelen van je installatie. Je wil licht omzetten in DC en vervolgens in AC wat je thuis kan gebruiken. Hoe betrouwbaarder en efficiënter dit gebeurt hoe hoger je rendement. Kies een omvormer welke past bij je set én je toekomstplannen. Hoe beter hij past hoe lager je prijs/Wp.

String omvormers
Een stringomvormer maakt van je panelen in serie AC stroom. Omvormers onderscheiden zich in kwaliteit, toepasbaarheid en mogelijkheden tot logging.

SMAAll--Kwalitatief sterk, verschillende modellen in IP65, t.b.v. logging extra module nodig-
StecaAll----
KostalAll--Zeer geschikt voor systemen met hogere voltages (b.v. door O of W ligging waardoor je veel panelen op 1 string zet.-
KostalPiko 3,0 - 1 fase???-
B-categorie
OmnikStecaGrid --Door ingebouwde WiFi eenvoudig vwb logging. Prijsbewuste keus.-

Dit betreft geen compleet overzicht maar een overzicht van populaire of door solar-tweakers toegepaste modellen.

Als iedere gebruiker mij 1 regel code aanlevert, in deze 6 kolommen vorm, voeg ik hem graag in.
Steca 3000 coolcept

Hoge efficientie 98% ,hoge stringspanning met breed mpp bereik, 1 mppt, dc switch, dag/maand/jaar logging en 24h uitleesbaar, 7 jaar garantie

Kostal piko 3.0
Middel efficientie 92,5% , hoge stringspanning, 1 mppt, dc switch, webserver 24h

Effekta es4200
Hogere efficientie 96% v lage stringspanning , 2 mppt, geen dc switch, 5 jaar garantie

Fronius ig 15
Middel efficientie 95% , lage stringspanning, 1 mppt, geen dc switch, veel opties dmv insteekkaarten.

:)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Input voor de startpost.
Micro omvormers
Omvormers op paneelniveau. Heb je onregelmatig schaduw, dat wil zeggen dat sommige panelen in de zon liggen en sommige (deels) in de schaduw? Dan kunnen micro-omvormers (of optimizers) de beste keus zijn.

Enkele fabrikanten
MerkLinkRichtprijs
(incl. btw)
AC powerCEC
efficiency
Bijzonderheden
Enecsys
- Single
- Duo
Site
€ 170
€ 265

225W
450W

93,5%
20 jaar garantie
(mits gateway actief is)
Enphase M215Site€ 125215W96,0%
20 jaar garantie
Involar MAC 250Site€ 140250W
%
Power-one Aurora microSite€190
€215
250W
300W
%
SMA micro omvormerSitePrijs onbekend240W%
Aptronic INV350SitePrijs onbekend360W%

Deze moet ik nog wat verder in werken; nu ben ik de tabellen even zat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

ericplan

5180 Wp PV

twixx schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:24:
Input voor de startpost.
Micro omvormers
Omvormers op paneelniveau. Heb je onregelmatig schaduw, dat wil zeggen dat sommige panelen in de zon liggen en sommige (deels) in de schaduw? Dan kunnen micro-omvormers (of optimizers) de beste keus zijn.

Enkele fabrikanten
MerkLinkRichtprijs
(incl. btw)
AC powerCEC
efficiency
Bijzonderheden
Enecsys
- Single
- Duo
Site
€ 170
€ 265

225W
450W

93,5%
20 jaar garantie
(mits gateway actief is)
20 jaar garantie
%
€215
250W
300W
%

Aptronic heet nu aeconversion en heeft meerdere typen tot de inv500-90

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
verwerkt!
String omvormers

StecaAll----
StecaSteca 3000 coolcept1AC powerEfficientie 98% ,hoge stringspanning met breed mpp bereik, DC switch, d/m/j logging en 24h uitleesbaar.?
KostalPiko 3,01?Efficientie 92,5% , hoge stringspanning, DC switch, webserver 24h-
EffektaAll---
EffektaEffekta es42002?Efficientie 96% v lage stringspanning-
FroniusAll---
FroniusFronius ig 15?1Efficientie 95%, lage stringspanning, veel opties dmv insteekkaarten-
B-categorie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Input voor de startpost.
Micro omvormers

Enkele fabrikanten
MerkLinkRichtprijs
(incl. btw)
AC powerCEC
efficiency
Bijzonderheden
Enecsys
- Single
- Duo
Site
€ 170
€ 265

225W
450W

93,5%
20 jaar garantie
(mits gateway actief is)
20 jaar garantie
%
€215
250W
300W
%

Hehe, nice. Ik zal het van de week ff updaten :) En binnenkort zelf eens de TS even grondig gaan uitbouwen... broodnodig!

Je kan mij altijd op de hoogte houden via dm!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:27:
[...]
Aptronic heet nu aeconversion en heeft meerdere typen tot de inv500-90
Bedankt, verwerkt!

Input voor de startpost.
Micro omvormers

Enkele fabrikanten
MerkLinkRichtprijs
(incl. btw)
AC powerCEC
efficiency
BijzonderhedenGebruikers
Enecsys
- Single
- Duo
Site
€ 170
€ 265

225W
450W

93,5%
20 jaar garantie
(mits gateway actief is)
twixx
Enphase M215Site€ 125215W96,0%20 jaar garantie
Involar MAC 250Site€ 114235W
%
€215
250W
300W
%
AEconversion
- INV250
- INV350
Site
€ 252
€ 261

240W
330W

91.4%
91.8%

[ Voor 3% gewijzigd door twixx op 19-01-2014 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Linkje naar prijzen:
http://pvshop.eu/micro-inverters?currency=EUR

Misschien in de tabel een kolom met mpp-voltage toevoegen? Daar komt de INV500-90 goed uit de verf.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Net even opgezocht wat die CEC-efficiency nou is:

Afbeeldingslocatie: http://www.solarchoice.net.au/blog/wp-content/uploads/CEC-and-Euro-efficiency.jpg

Lijkt me niet echt iets voor de TS, maar wel interessant.

[ Voor 84% gewijzigd door Dre op 19-01-2014 21:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
ericplan schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:46:
Linkje naar prijzen:
http://pvshop.eu/micro-inverters?currency=EUR

Misschien in de tabel een kolom met mpp-voltage toevoegen? Daar komt de INV500-90 goed uit de verf.
Verwerkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:02
twixx schreef op zondag 19 januari 2014 @ 21:34:
[...]

verwerkt!
String omvormers

StecaAll----
StecaSteca 3000 coolcept1AC powerEfficientie 98% ,hoge stringspanning met breed mpp bereik, DC switch, d/m/j logging en 24h uitleesbaar.?
KostalPiko 3,01?Efficientie 92,5% , hoge stringspanning, DC switch, webserver 24h-
EffektaAll---
FroniusAll---
FroniusFronius ig 15?1Efficientie 95%, lage stringspanning, veel opties dmv insteekkaarten-
FroniusFronius ig 30?~2650?wattEfficientie 95%, lage stringspanning, veel opties dmv insteekkaartenBarryH
B-categorie
OmnikStecaGrid --Door ingebouwde WiFi eenvoudig vwb logging. let op: geen internetconnectie, geen logging (ook niet achteraf).Prijsbewuste keus.-
OmnikOmniksol-3.0k-TL-DC-WifiAantal MPP =2AC power 3400BijzonderhedenBarryH

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Top ! Mensen hier hebben beginnelingen/orienteerders veel aan _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Deze link geeft direct de vier verschillende types
http://www.aptronic-solar.com/en/power-versions.html

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Seafarer
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22:47

Seafarer

XXX

Input voor de startpost.
Micro omvormers

Enkele fabrikanten
MerkLinkRichtprijs
(incl. btw)
AC powerCEC
efficiency
Bijzonderheden
Enecsys
- Single
- Duo
Site
€ 170
€ 265

225W
450W

93,5%
20 jaar garantie
(mits gateway actief is)
20 jaar garantie
%
€215
250W
300W
%

Zou je me een klein beetje willen helpen met die tabellen. Ik weet dat je het zat bent. Maar ik krijg het helemaal niet voor elkaar. (ik dacht even wat uit excel te knippen en plakken 8)7 )

Een CV-Ketel is een vlamkoeler en een radiator is een waterkoeler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Vraagje: ik heb een heel raar dak ... schuin , licht hellend en een plat dak. Is het dan handig om die micro- omvormers te gebruiken?
En de dataloggers hoe werkt dat? Krijg ik op een of amdere manier de cijfers binnen zodat ik daarmee kan rekenen en grafiekjes kan maken ?

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-01-2014 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Wellicht ook handig om de oplossingen van SolarEdge toe te voegen:
Wat doen de oplossingen van SolarEdge :
http://www.solaredge.com/...der_shaded_conditions.pdf

Omvormers
http://www.solaredge.com/groups/products/pv-inverter
SE2200
12 jaar standaard garantie
864 EUR

SE3000
12 jaar standaard garantie
985 EUR

PowerOptimizers
http://www.solaredge.com/groups/powerbox-power-optimizer

OP 250LV
55V
25 jaar garantie
62 eur

OP 300MV
75V
25 jaar garantie
64 eur

[ Voor 16% gewijzigd door NIK0 op 19-01-2014 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:59
Ja, ik miste SolarEdge al... Dank aan Nostradamus99!

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17-09 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

SMA SB2000HF, prijzig, 1mppt, hoge ingangspanning, Bluetooth, galvanische scheiding, schaduwmanagement

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Merk Link Richtprijs (incl. btw) AC power CECefficiency Bijzonderheden
http://www.kostal-solar-e...=5&ass=7&al=de&mp=7&kat=6, 1500,-, 5.5kW, 95.7%, houdt van hoge spanning

Als aanvulling op het optimizer verhaal:
Tigo, www.tigoenergy.com, 50,- , 300W, -, je houdt je eigen omvormer, maar hebt wél een Management unit nodig.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Situatie:

Je krijgt 385 euro per jaar terug van de Energiewet. Aangezien per kWh ongeveer 14 cent energiebelasting is, betaal je over de eerste 2750 kWh verbruik geen belasting (385/0,14=2750), correct?

Als je een jaarverbruik hebt van 5000 kWh en je gaat 2250 (5000-2750) kWh opwekken met behulp van zonnepanelen, dan betaal je in feite geen energiebelasting, correct?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:54
dat is correct.
Je krijgt, ongeacht hoeveel je opwekt, die 385€ terug op je energierekening.

[ Voor 3% gewijzigd door Cranberry op 20-01-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
GioStyle schreef op maandag 20 januari 2014 @ 10:10:
Situatie:

Je krijgt 385 euro per jaar terug van de Energiewet. Aangezien per kWh ongeveer 14 cent energiebelasting is, betaal je over de eerste 2750 kWh verbruik geen belasting (385/0,14=2750), correct?

Als je een jaarverbruik hebt van 5000 kWh en je gaat 2250 (5000-2750) kWh opwekken met behulp van zonnepanelen, dan betaal je in feite geen energiebelasting, correct?
jep ook als je 0 kWh per saldo uit komt krijg je die korting en ga je de min in.
zelfs als vastrecht er van af is ga je nog de min in.
vraag me wel af of ze je nog leuk vinden als ze dan het min bedrag moeten uitbetalen (maar leuk gevonden worden is een persoonlijke keuze, >:) )
en niet kunnen verrekenen met b.v. de gas rekening.

zelf probeer ik altijd een lekker stuk in de + te blijven op de elektra rekening.
ik betaal graag mijn deel vastrecht heb ik niet zoon moeite mee.
en dan kan ik lekker wat affakkelen of ander hobby projectje doen.
als de prijs dan toch zo laag is waarom niet, het is een heerlijke luxe.
er is niks mis met stoom die kolenfooi kost ergens voor te gebruiken.
zolang het maar een verstandig project is en niet dom weggooien.
(kolenfooi = denigrerende term voor de elektra prijs zonder belasting, maar dekt voor sommige mensen wel de juiste waarden, voor mij ook er is een einde aan salderen)
ik sta op het moment maar 1000kWh in de +, dus het ziet er naar uit dat ik deze zomer wel weer de min in ga.
ik moet effen rond gaan kijken hoe ik het dit jaar ga doen.
ach ja een luxe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Seafarer schreef op zondag 19 januari 2014 @ 22:07:
[...]

Zou je me een klein beetje willen helpen met die tabellen. Ik weet dat je het zat bent. Maar ik krijg het helemaal niet voor elkaar. (ik dacht even wat uit excel te knippen en plakken 8)7 )
Tuurlijk. Nieuwe dag dus frisse moed om weer met de HTML tags te werken voor deze tabellen :)

Bijgewerkt tabel met informatie van Andre1973 en databeestje.
String omvormers

SMA2000 HF12.000 WattCEC rendement 96,3 %databeestje
StecaAll----
StecaStecaGrid 5001500 WattCEC efficiëntie 94,5%-
StecaSteca 3000 coolcept1Efficientie 98% ,hoge stringspanning met breed mpp bereik, DC switch, d/m/j logging en 24h uitleesbaar.?
EffektaAll---
FroniusAll---
FroniusFronius ig 1511500 WattCEC Efficientie 91,4%, lage stringspanning, veel opties dmv insteekkaarten-
FroniusFronius ig 30?2650 WattCEC Efficiëntie 92,7%, lage stringspanning, veel opties dmv insteekkaartenBarryH
OmnikAll--Door ingebouwde WiFi eenvoudig vwb logging. let op: geen internetconnectie, geen logging (ook niet achteraf).Prijsbewuste keus.-
OmnikOmniksol-1.0k-TL-DC-Wifi
OmnikOmniksol-3.0k-TL-DC-Wifi23400 WattBarryH
MastervoltAll---
MastervoltSoladin 6001500 WattPopulair model voor 3-paneel systemen welke niet op pal-zuid liggen! Gunstige prijs per Wp. Oudere type alleen uit te lezen met stekkertje van Mastervolt, naar seriele sub-D 9, en eventueel converter naar USBAndre1973
Power-OneAll---
Power-OnePVI-3.023300 WattMax rendement 96,8% + MPP scan optie + uitleesbaar met RS485 + Stringsizer onlineWimlem

Als iedere gebruiker mij 1 regel code aanlevert, in deze 6 kolommen vorm, voeg ik hem graag in. Beter nog, quote dit bericht en vul zelf aan ;)

[ Voor 88% gewijzigd door twixx op 20-01-2014 20:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Nu online
GioStyle schreef op maandag 20 januari 2014 @ 10:10:
Situatie:

Dat klopt alleen als je geen gas verbruikt. De teruggave energiebelasting wordt gedaan via de elektriciteitsrekening, maar heffing zowel over gas als Electra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GioStyle
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 23:03
Hier is er (helaas) sprake van stadsverwarming. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wimlem
  • Laatst online: 19:37
Input voor de startpost.

Power-One, 3.0, 2 MPP, 3300 watt, Max rendement 96,8% + MPP scan optie + uitleesbaar met RS485 + Stringsizer online; http://stringtool.power-one.com/

SolarEdge 7k met 8070wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp / HikVision leverancier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Weinig op GoT hier, vanwege de geboorte van onze dochter Leila.. :) En ondertussen natuurlijk de business die doorloopt.

Deze was echter wel de moeite waard van 't posten. Vrijwel ballastvrij, 10 graden, 306 stuks YL255 poly op 3 stuks STP170000.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BecZN3CIEAEK7Ws.jpg:large

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

SunshineCompany schreef op maandag 20 januari 2014 @ 22:37:
Weinig op GoT hier, vanwege de geboorte van onze dochter Leila.. :) En ondertussen natuurlijk de business die doorloopt.

Deze was echter wel de moeite waard van 't posten. Vrijwel ballastvrij, 10 graden, 306 stuks YL255 poly op 3 stuks STP170000.

[afbeelding]
Gefeliciteerd met de kleine.... :z

plat dak 10 graden...
Wat noem je vrijwel ballast vrij??

[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 20-01-2014 22:47 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:38

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Congrats! *O*

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HoaHong
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 14-09 14:12

[afbeelding]
Gefeliciteerd met de kleine!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Van harte gefeliciteerd met jullie nieuwe wereldburger *O*

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 21:42

[afbeelding]
Is ook veeeeeel belangrijker. Het gozertje van mij is alweer 6 jaar. Gefeliciteerd man! Geniet ervan voor je het weet gaan ze alweer het huis uit. Haha.

Duncan.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

Misschien kunnen jullie me even helpen. Ik ben me ernstig aan het inlezen maar een deel van de openingspost kom ik niet helemaal uit. Het zal wel aan mijn gebrek aan technische kennis liggen, maar dat terzijde.
Selectiviteit
Een omvormer kan ten gevolg van een defect een kortsluiting vormen op het lichtnet. In dat geval is het wenselijk dat alleen de zekering van de PV-groep uitschakelt en niet de hoofdbeveiliging. Als de hoofdbeveiliging uit zou vallen betekend dit dat het gehele woonhuis spanningsloos is. Bij de oudere huizen zit de hoofdbeveiliging achter een verzegelde installatie die de gebruiker in principe niet kan vervangen/herstellen en dus moet laten vervangen door de netbeheerder. Om te voorkomen dat de hoofdzekering uitvalt dient de PV-groep selectief te zijn ten opzichte van de voorliggende beveiliging (hoofdzekering). Als vuistregel hanteert men een factor 1,6 tussen beide beveiligingen. Dit is een vuistregel, maar voor de "volledige selectiviteit" dient men de karakteristieken (grafieken) van de zekeringen met elkaar te vergelijken. Selectiviteit is een keuze of wens van de gebruiker, maar geen eis. Het is een afweging tussen de risico's (wat zijn gevolgen van een uitschakelde hoofdzekering) en de kans daarop (hoe groot is de kans op een foutstroom).
Vragen:
  1. Wat is een hoofdbeveiliging?. Is dat hetzelfde als een aardlekschakelaar?
  2. Wat wordt bedoeld met selectiviteit? Moet ik dan 2 aardlekschakelaars hebben waarbij achter de ene 1,6 keer zoveel stroom zit als achter de andere? Of wordt hier bedoeld dat de aardlekschakelaar minimaal 1,6 keer zo zwaar moet zijn als de zekeringen die erachter zitten?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Dankjulliewel :)

Die 306 panelen zijn geballast met in totaal 1400kg aan tegels. Dat is een halve tegel per paneel gemiddeld, dit ligt echter aan de randen. In het midden ligt niets.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omniksol-2.0k-TL-DC-Wifi toegevoegd

SMA2000 HF12.000 WattCEC rendement 96,3 %databeestje
StecaAll----
StecaStecaGrid 5001500 WattCEC efficiëntie 94,5%-
StecaSteca 3000 coolcept1Efficientie 98% ,hoge stringspanning met breed mpp bereik, DC switch, d/m/j logging en 24h uitleesbaar.?
EffektaAll---
FroniusAll---
FroniusFronius ig 1511500 WattCEC Efficientie 91,4%, lage stringspanning, veel opties dmv insteekkaarten-
FroniusFronius ig 30?2650 WattCEC Efficiëntie 92,7%, lage stringspanning, veel opties dmv insteekkaartenBarryH
OmnikAll--Door ingebouwde WiFi eenvoudig vwb logging. let op: geen internetconnectie, geen logging (ook niet achteraf).Prijsbewuste keus.-
OmnikOmniksol-1.0k-TL-DC-Wifi
OmnikOmniksol-2.0k-TL-DC-Wifi12200 WattMasaman
OmnikOmniksol-3.0k-TL-DC-Wifi23400 WattBarryH
MastervoltAll---
MastervoltSoladin 6001500 WattPopulair model voor 3-paneel systemen welke niet op pal-zuid liggen! Gunstige prijs per Wp. Oudere type alleen uit te lezen met stekkertje van Mastervolt, naar seriele sub-D 9, en eventueel converter naar USBAndre1973
Power-OneAll---
Power-OnePVI-3.023300 WattMax rendement 96,8% + MPP scan optie + uitleesbaar met RS485 + Stringsizer onlineWimlem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
Deze gemist?
hansdegit schreef op maandag 20 januari 2014 @ 07:43:
Kostal Piko 5.5 http://www.kostal-solar-e...=5&ass=7&al=de&mp=7&kat=6, 1500,-, 5.5kW, 95.7%, houdt van hoge spanning

Als aanvulling op het optimizer verhaal:
Tigo, www.tigoenergy.com, 50,- , 300W, -, je houdt je eigen omvormer, maar hebt wél een Management unit nodig.
@Luuk: van harte man!

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
***knip***
er zijn vele zaken die belangrijker zijn als pv. :*)

gefeliciteerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Heb mijn jaarafrekening binnen van Essent.
Het teveel aan dagstroom (750Kwh) wordt gewoon verekend aan dagstroom tarief(ongeveer 23cent)
Het te weinig aan nachtstroom (775Kwh) wordt verekend aan nachtstroom tarief (ongeveer 21cent)

Heb nog de feraris meter... En na dit bericht gaat die er voorlopig ook niet meer uit.
Denk dat ik de deur van de meterkast ga dichtmetselen...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

paulv1973 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 10:52:
Heb mijn jaarafrekening binnen van Essent.
Het teveel aan dagstroom (750Kwh) wordt gewoon verekend aan dagstroom tarief(ongeveer 23cent)
Het te weinig aan nachtstroom (775Kwh) wordt verekend aan nachtstroom tarief (ongeveer 21cent)
Deden ze bij GreenChoice bij mij ook.
Heb nog de feraris meter... En na dit bericht gaat die er voorlopig ook niet meer uit.
Denk dat ik de deur van de meterkast ga dichtmetselen...
Zou ik niet doen kan je de meter niet meer aflezen .......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 10:55:
[...]

Deden ze bij GreenChoice bij mij ook.

[...]

Ik neem aan dat je dan GEEN ferrarismeter hebt?
Anders meten ze bij GC met twee maten.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

GioStyle schreef op maandag 20 januari 2014 @ 19:17:
Hier is er (helaas) sprake van stadsverwarming. :)
Ook hier,maar ze gaan aan mij steeds minder verdienen.
2012 40GJ, 2013 41GJ, 2014 gewenst max 20GJ= -€600

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17-09 18:25
P_Tingen schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 08:42:
Misschien kunnen jullie me even helpen. Ik ben me ernstig aan het inlezen maar een deel van de openingspost kom ik niet helemaal uit. Het zal wel aan mijn gebrek aan technische kennis liggen, maar dat terzijde.

[...]

Vragen:
  1. Wat is een hoofdbeveiliging?. Is dat hetzelfde als een aardlekschakelaar?
  2. Wat wordt bedoeld met selectiviteit? Moet ik dan 2 aardlekschakelaars hebben waarbij achter de ene 1,6 keer zoveel stroom zit als achter de andere? Of wordt hier bedoeld dat de aardlekschakelaar minimaal 1,6 keer zo zwaar moet zijn als de zekeringen die erachter zitten?
Hallo P_Tingen,

Met de hoofdbeveliging wordt de hoofdzekering bedoeld, als het goed is heb je in de buurt van je meters ook nog een hoofdzekering zitten. Dit om te voorkomen dat er een groot probleem ontstaat als een 'gewone' zekering dienst weigert.
Met de selectiviteit wordt bedoeld dat de hoofdzekering ongeveer 1,6 keer zo zwaar moet zijn uitgevoerd als de zekering van de groep waarop je de PV installatie aansluit.
Bij normale installaties zal dit helemaal geen probleem zijn, normale zekering is vaak 16A, hoofdzekering 25A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

[...]

[/quote]

Kijkglaasje van kogelvrij glas inmetselen..!!? |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Leuk om te zien...
Mijn "ferari" meter staat doodstil, precies met het zwarte meetstreepje vooraan.
Terwijl ik opwek 185Wh... _O-
Oftewel, ergens in huis verbruikt er iemand of iets stiekum 185Watt... :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Schinnen-groen schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:07:
[...]

bij essent meten ze in ieder geval met 2 maten.
mensen die zaken rustig en netjes regelen worden nog wel eens gematst.
door een berekening wat positiever te doen.
of soms juist benadeeld. (ik ben er nog steeds niet uit of het wel goed gaat als je op 0 kWh uit komt bij die club (zit nog iets met de btw, waar ik over twijfel, maar dat zit zo diep en is afgelopen jaar nog geweizicht))
eigenlijk vind k het niet vreemd dat het overal zo gaat en het gewoon niet veel uitmaakt waar je zit.
paulv1973 schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:35:
Leuk om te zien...
Mijn "ferari" meter staat doodstil, precies met het zwarte meetstreepje vooraan.
sluipverbruik is een bitch.
vind het en kill het. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:07:
[...]
Die heb ik wel.
De negatieve dag stand werd uitgerekend tegen dag tarief. ( een negatief getal )
De positieve nacht stand tegen nacht tarief ( een positief getal )
En vervolgens netjes in de optelling verrekend.
Uiteindelijk bleef er -8,50 euro over terwijl ik in kWh gewoon nog 1000kWh positief stond.

Hoezo 2 maten ?

Ik weet wel dat je van GC een 4 teller meter nodig hebt om in aanmerking te komen voor een vol tarief betaling van max 1000kWh wat je eventueel negatief staat (teveel opgewekt tov je verbruik)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Leuk om te zien...
Alles waar een stekker aan zit kan sluip verbruik geven, ook als je het niet verwacht :
" Hij staat toch uit ??? " .
En alles bij elkaar tada : 185Watt ......

Een ATX format computer kast met voeding gaat niet uit, die blijft stroom leveren voor de aan/uit schakelaar en de WOL functie enz.
De mechanische ventilatie staat vaak permanent op stand I.
De CV-ketel ( of draait de pomp ?)
De computer waar je nu op zit te typen ..... :)
Enz
Enz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:46:
[...]

Die heb ik wel.
De negatieve dag stand werd uitgerekend tegen dag tarief. ( een negatief getal )
De positieve nacht stand tegen nacht tarief ( een positief getal )
En vervolgens netjes in de optelling verrekend.
Uiteindelijk bleef er -8,50 euro over terwijl ik in kWh gewoon nog 1000kWh positief stond.

Hoezo 2 maten ?

Ik weet wel dat je van GC een 4 teller meter nodig hebt om in aanmerking te komen voor een vol tarief betaling van max 1000kWh wat je eventueel negatief staat (teveel opgewekt tov je verbruik)
Aha, nu begrijp ik het. Na wegstrepen kreeg je voor de rest gewoon de kale kWh-prijs betaald.
Zo is het hier ook verrekend.

Zo had ik het niet begrepen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Oeeh... krijg het er warm van...
de meter draait terug. lever momenteel 308Wh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Schinnen-groen schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 11:54:
[...]

Aha, nu begrijp ik het. Na wegstrepen kreeg je voor de rest gewoon de kale kWh-prijs betaald.
Zo is het hier ook verrekend.

Zo had ik het niet begrepen.
Nou ik weet het niet of je het verkeerd begreep....
Mijn overschot overdag krijg ik gewoon de volle mep voor terug en voor mijn tekort nachts betaal ik ook de volle mep van het nacht tarief.
Waardoor ik uiteindelijk ( na vastrecht en terug gave energiebelasting) 8.50 terug kreeg.

Ik denk dat wanneer ook het nacht tarief negatief wordt ze beginnen te miepen voor een nieuwe meter. ....

Eigenlijk moet ik nu een provider zoeken met een heel laag gas tarief maar die wel prettig omgaat met terug leveren ..... Wie ? ( via vergelijkings-site kom ik op E-ON ....)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op dinsdag 21 januari 2014 @ 12:00:
[...]

Nou ik weet het niet of je het verkeerd begreep....
Mijn overschot overdag krijg ik gewoon de volle mep voor terug en voor mijn tekort nachts betaal ik ook de volle mep van het nacht tarief.
Waardoor ik uiteindelijk ( na vastrecht en terug gave energiebelasting) 8.50 terug kreeg.

Ik denk dat wanneer ook het nacht tarief negatief wordt ze beginnen te miepen voor een nieuwe meter. ....

Eigenlijk moet ik nu een provider zoeken met een heel laag gas tarief maar die wel prettig omgaat met terug leveren ..... Wie ? ( via vergelijkings-site kom ik op E-ON ....)
Daar ben ik ook naar op zoek....
Maar ben eigenlijk ook wel tevreden met de afwikkeling van Essent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Zelf ook op zoek geweest naar leveranciers met een lagere gasprijs.
Helaas wordt er in de regel een bijna uniforme gasprijs gehanteerd.

Dat schiet ook hier niet op. Maar weer een jaarcontract bij GC afgesloten in december.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bozevkwa
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 17-09 13:49

Bozevkwa

The Falcons have landed

[afbeelding]
Luuk,

gefeliciteerd *O* met de kleine 'Sunshine'! Geniet ervan

"What day is it?" asked Pooh. "It's today" squeaked Piglet. "My favorite day" said Pooh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

[afbeelding]
Gefeliciteerd met de kleine Sunshine !!! ( foto or it did not happen .... ) Ik ben blij dat ik uit de luiers ben, de jongste is 18 jaar ..... voor je het weet willen ze je auto sleutels .....

Leuke setup, maar eigenlijk verdienen ze dat nooit terug ( ivm lage EB boven de 10MWh verbruik )? Of is dat zakelijk door de extra aftrek posten wel te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 16-09 14:09
nieuws: Overheid start met goedkope leningen voor zonnepanelen

Ik weet niet of het nu, zelfs met een lage rente, wel zo slim is om een lening hier voor af te sluiten...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Gefeliciteerd! Hopelijk gunt ze jou nog wat slaap ;)
[afbeelding]
Jij bent tegenwoordig écht van het onderdimensioneren! Gemiddeld 26 kWp op een 17kW omvormer... Zeer benieuwd naar de praktijkopbrengsten. Ben wel benieuwd of mijn theoretisch model nu ook een beetje klopt. Ik neem aan dat je voor deze setup hebt gekozen vanwege een 3x80A aansluiting?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Leuk om te zien...
Dat is dan het dode punt.
Eerst moet de wrijvingskracht van de kleine lagertjes overwonnen worden om de schijf te laten draaien. :(
Met een digitale meter heb je hier geen last van. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 17-09 18:40
opuntia1 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:22:
[...]

Eerst moet de wrijvingskracht van de kleine lagertjes overwonnen worden om de schijf te laten draaien. :(
Lijkt me erg hoog voor een dood punt, of niet? Is dat punt bovendien niet de opwek minus het gelijktijdige verbruik? 185W - X dus, waarbij X van 0 tot 185W kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

opuntia1 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 09:22:
[...]
Daar geloof ik niets van, 185 Watt (en niet Wh !) is wel erg veel voor statische wrijving. Dan zal de uit eindelijke meterstand wel erg gaan afwijken. Ik denk trouwens dat de minimale stroom (of vermogen) wel vermeld zal staan op de meter of in de specs.

Ter vergelijking denk eens aan het geweld van een mixer van 300Watt, slechts 2 zoveel ....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:15:
[...]

Daar geloof ik niets van, 185 Watt (en niet Wh !) is wel erg veel voor statische wrijving. Dan zal de uit eindelijke meterstand wel erg gaan afwijken. Ik denk trouwens dat de minimale stroom (of vermogen) wel vermeld zal staan op de meter of in de specs.

Ter vergelijking denk eens aan het geweld van een mixer van 300Watt, slechts 2 zoveel ....
Denk ook niet dat het wrijving is....
Koelkast en vriezer...
Kleine ledjes van de CV ketel en televisie enz...
Dan kom je wel aan 185Wh

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

het zogenoemde dode punt kan nooit een waarde van 185 watt hebben dan moet je denken aan miliwats
maar 185 watt opwek en tegelijk vebruik kan heel goed
je koelkast staat toevallig net aan, of je cv pomp draait nog tv's op standby ga zo maar door

ik ziet hier op een zogenoemd dood punt van 350 a 400 watt
maar dan ook met tv aan uv unit van de vijver van 65 watt plus vijverpomp van 100 watt en nog wat standbyprul

ps: sinds vandaag geen last meer van die grrr flat hahahah zon nog wel laag erop maar we gaan weer duidelijk omhoog

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-01-2014 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

paulv1973 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:22:
[...]

Denk ook niet dat het wrijving is....
Koelkast en vriezer...
Kleine ledjes van de CV ketel en televisie enz...
Dan kom je wel aan 185Wh
Eenheden politie .....:
Wh is energie ( 1Wh == 3600 Joules )
Watt is vermogen. (
Als je 1000W een uur lang opwekt (tegenwoordige tijd) dan heb je 1000Wh aan energie(verleden tijd) opgewekt.

Dus je kan nooit zeggen "ik wek nu 185Wh op".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

kan iemand mij vertellen hoe ik de display taal gewijzigd krijg naar nederlands op een SMA SB5000TL-20?
Hij staat nu op duits..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
@paulv1973, afhankelijk van je model gok ik dat SMA die niet heeft meegeleverd. Duits, Engels, Spaans of Italiaans zijn volgens mij de opties die je hebt.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

paulv1973 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 16:53:
kan iemand mij vertellen hoe ik de display taal gewijzigd krijg naar nederlands op een SMA SB5000TL-20?
Hij staat nu op duits..
http://files.sma.de/dl/15330/SB3-5TL-21-BE-en-10.pdf#page=41

http://www.solarclarity.n...4000TL-5000TL.pdf#page=51

Gebruiksaanwijzing doorlezen ? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik denk er over om mijn 48 250Wp poly panelen te vervangen voor 250Wp of meer all black panelen.
  • 2de hands brengen deze panelen nog goede prijzen op
  • Ik kan de BTW terug vragen voor de nieuwe ........
  • Ik moet toch alle panelen los halen voor het veranderen van de strings en dat ik ze dan even eraf haal en andere terug leg maakt niet zoveel uit.
  • Heb ik all black
  • Mogelijk meer vermogen
  • Kan ik er 8 bij passende bij kopen, is het dak vol.
Kan dat uit ?
Moeten dat dan mono's of polys worden ?

[ Voor 3% gewijzigd door WoudseHoeve op 22-01-2014 18:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VPI
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 17-09 15:07

VPI

Wat wil je hiermee bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Tja.... Ik had erbij moeten typen dat dit niet lukt met de "wieltjes" in de omvormer.
Moet toch ook op de een of andere manier gaan middels Sunny Explorer??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 17:51:
Ik denk er over om mijn 48 250Wp poly panelen te vervangen voor 250Wp of meer all black panelen.
  • 2de hands brengen deze panelen nog goede prijzen op
  • Ik kan de BTW terug vragen voor de nieuwe ........
  • Ik moet toch alle panelen los halen voor het veranderen van de strings en dat ik ze dan even eraf haal en andere terug leg maakt niet zoveel uit.
  • Heb ik all black
  • Mogelijk meer vermogen
  • Kan ik er 8 bij passende bij kopen, is het dak vol.
Kan dat uit ?
Moeten dat dan mono's of polys worden ?
nog een beetje van je apropo van de kroeg?
zijn niet handige vragen.
voor all black zit je al gouw aan mono.
allblack's kun je maar moeilijk krijgen in hogere Wp aantallen. (dan vaak duurder)
of het uit kan = pikoplan gebruiken.
de kosten moet je zelf bepalen, het zal lastig worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17-09 16:39
WoudseHoeve schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:28:
[...]

Eenheden politie .....:
Watt is vermogen. (
Als je 1000W een uur lang opwekt (tegenwoordige tijd) dan heb je 1000Wh aan energie(verleden tijd) opgewekt.

in de context van het verhaal heb je wel gelijk, maar strikt genomen is er niets mis met wat er in je quote staat geschreven.... ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 12:28:
[...]

Eenheden politie .....:
Watt is vermogen. (

Ik geef mijn foutjes graag toe...
Ik heb op de verkeerde regel de eenheid afgelezen... 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

paulv1973 schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 18:34:
[...]

Tja.... Ik had erbij moeten typen dat dit niet lukt met de "wieltjes" in de omvormer.
Moet toch ook op de een of andere manier gaan middels Sunny Explorer??
En ook de juiste methode toegepast.... de omvormer AC en DC vrij maken ( afkoppelen )
en ongeveer een half uurtje wachten op dat ook de elco's hun lading kwijt zijn ?

Waarschijnlijk wel ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

engelbertus schreef op woensdag 22 januari 2014 @ 20:22:
[...]
in de context van het verhaal heb je wel gelijk, maar strikt genomen is er niets mis met wat er in je quote staat geschreven.... ;)
"Ik wek nu 185Wh op" kan niet juist zijn. het woordje "nu" impliceert een ondeelbaar moment in tijd. Er is dus geen "h" zoals de eenheid "Wh" vermeld. Alleen "W" is mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

- All black is mooier
- Toevoegen van 8 panelen van hetzelfde type, huidige niet meer te koop ( nu dunner )
- Meer Wp, Ik moet nu nog 1000kWh inkopen.
- Dak vol ( al hoewel die paarden stal ...... mmm grotere hoofdzekering ..... )
- Omdat het kan :)

@Migjes:
- Voldoende omvormer vermogen, ik heb er een PIKO 4.2 naast gehangen voor het "her-stringen". Ik heb dan 4 strings nodig.
- Als ik de 8 extra panelen bijleg dan kan ik ook de 2de string van de piko 4.2 gebruiken en zit ik exact op het omvormer vermogen en ben ik niet meer onder gedimensioneerd.
- De vraag is wat brengt een 250Wp poly paneel op van iets meer als 1 jaar oud.....
- Mono's = welk voordeel ? Beter als poly's ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@WoudseHoeve
ik was net voor je aan het kijken, maar heb nog niet genoeg koffie.
o ja je hebt nog een extra pico, niet aan gedacht.
er is geen voorkeur bij mij voor mono of poly.
alleen als je all black wil gaat dat gewoon niet met poly.
(de kristal structuur van poly is gewoon niet echt zwart.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-09 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Opbrengst verschillen tussen mono en poly panelen zijn voor zover ik weet verwaarloosbaar. Dan zal het zwarte mono paneel eerder in het nadeel zijn, omdat deze warmer wordt. Volgens mij zijn de meeste zwarte panelen momenteel in 255Wp uitvoering te krijgen, dus zal je qua vermogen iets vooruit gaan (plus de 8 extra panelen natuurlijk).

Het kan natuurlijk nog wel lastig worden om alle 48 panelen kwijt te raken op Marktplaats. Waarschijnlijk heb je dan meerdere kopers nodig, want er zijn niet veel mensen die ruimte hebben voor zoveel panelen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op donderdag 23 januari 2014 @ 10:11:
Opbrengst verschillen tussen mono en poly panelen zijn voor zover ik weet verwaarloosbaar. Dan zal het zwarte mono paneel eerder in het nadeel zijn, omdat deze warmer wordt. Volgens mij zijn de meeste zwarte panelen momenteel in 255Wp uitvoering te krijgen, dus zal je qua vermogen iets vooruit gaan (plus de 8 extra panelen natuurlijk).
ik ga nog steeds uit van Wp =Wp of dat nu mono/poly of all black is.

het valt wel op dat alle all black's altijd gewoon een 10Wp minder hebben als hun niet all black's broertjes.
dus ga er wel van uit dat dat de fabrikant het zwart stukje compenseert met wat minder Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@antonboonstra
even iets anders.
kun jij een keer een poeze deken testjes doen op de solarfrontier panelen op je werk.
(gaat wel een tijdje duren als ik naar het weer kijk buiten.)
ik verwacht bij die panelen een volledige bypass van de string bij volledige schaduw maar kan er niks van vinden in de specs.
maar het kan ook een bypass zijn van het paneel.
maakt natuurlijk flink uit anders moeten er wat diodes in de parallellen stings worden gezet.

Pagina: 1 ... 103 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.