Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 99 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.464 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-09 19:33

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Hoewel de Photon testen uniek zijn in de wereld en daarom erg interessant, kun je je afvragen of je er harde conclusies uit kunt trekken. Ze kijken alleen naar de opbrengsten op relatief korte termijn. Zaken als defecten, degradatie, continuïteit en service worden hierin niet meegenomen.

Omdat productiemethoden steeds verbeteren, liggen de paneel efficienties steeds hoger. Toen een Yingli YL240P paneel net op de markt kwam, lag het flash vermogen tussen de 240Wp en 241Wp (altijd plus tolerantie). Een paar maanden later ligt dit bijvoorbeeld tussen de 242 en 244Wp. Twee maand later ligt de efficiëntie nog hoger, alleen wordt dit uitgebracht als een YL245P paneel. Als er bij de Photontest een YL240P paneel wordt geplaatst met flash vermogens rond de 244Wp, dan krijg je natuurlijk erg goeie resultaten, omdat wordt gerekend met 240Wp.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 09:24
Wellicht interessant voor vergelijk van een testlokatie Solar Frontiers FS-155 waar men 4 verschillende types panelen heeft liggen op 1 lokatie:

Panelen:
30 x LG 245
48 x Solar Frontier 155
30 x Sharp ND-R 245
164 x Sharp NA-128 F

http://agro-nrg.nl/nieuws...frontier-bekend-gemaakt-1

+ The specific energy production per year of Solar Frontier modules measured in kWh/kWp is
12,3% higher compared to the amorphous modules,
9,2% higher compared to poly-crystalline modules and
10,6% higher compared to mono-crystalline modules

http://agro-nrg.nl/upload...ng%20Solar%20Frontier.pdf

maar hoe onafhankelijk dat is..

[ Voor 2% gewijzigd door JaNuZz op 08-01-2014 12:09 . Reden: sf typenr verkeerd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Ok, vervolgvraag naar aanleiding van JaNuZz: is het normaal dat mono panelen slechter presteren dan poly zoals blijkt uit de SF-test opstelling? Ik was in de veronderstelling dat dit in het algemeen andersom is...

Edit: Google vertelt me dat polys het beter doen dan monos by diffuus licht. Maar dan is het nog steeds raar dat in testopstelling 3 polys het nog steeds beter doen dan monos :?
Jammer dat SF geen detail informatie geeft over flashdata, gebruikte omvormers e.d.

Maar ook hier weer: de SF modules hebben per Wp meer oppervlak nodig, dus kun je wellicht meer opbrengst halen uit hetzelfde stuk dak met poly's of mono's. Dan wordt het geen vraag welke het efficientst is maar wat je het belangrijkst vindt...

[ Voor 22% gewijzigd door styno op 08-01-2014 12:22 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:31
En zo duur dat die winst is als sneeuw in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaNuZz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-09 09:24
izdp schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:18:
En zo duur dat die winst is als sneeuw in de zomer.
duur? de sf-170 panelen staan al aangeboden voor 185 euro incl btw hier in NL, in Duitsland zag ik ze zelfs voor 155 euro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09:42
styno schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:17:
Ok, vervolgvraag naar aanleiding van JaNuZz: is het normaal dat mono panelen slechter presteren dan poly zoals blijkt uit de SF-test opstelling? Ik was in de veronderstelling dat dit in het algemeen andersom is...

Maar ook hier weer: de SF modules hebben per Wp meer oppervlak nodig, dus kun je wellicht meer opbrengst halen uit hetzelfde stuk dak met poly's of mono's. Dan wordt het geen vraag welke het efficientst is maar wat je het belangrijkst vindt...
ik las hier laats een prijs van iets van 170 euro voor een 170Wp paneel.
mijn panelen heb ik 2 jaar geleden ook ongeveer gekocht voor die prijs en zijn 190Wp panelen.
en het aantal m2 is bijna gelijk tussen de panelen allebei ongeveer 1,2m2.
(prijs is vast nog wel gezakt in die 2 jaar.)
als ze 10% beter presteren vind ik ze eigenlijk gelijk aan elkaar als je kijkt naar opbrengst.
maar vandaag de dag koop je ook een 200Wp mono paneel, voor misschien wel minder zelfs als 155 euro (ik heb effen nergens een goede prijs voor 200Wp panelen).

(als ik antonboonstra zo hoor heb ik wel het idee dat sf een stuk degelijker frame heeft.
als anton dat zegt geloof ik hem meteen.
maar alles is erg subjectief en flink achter de coma gereken om verschillen te zien.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Nu het toch over de SF panelen gaat: ik heb een stenen schuur met plat dak op zo'n 15 meter pal noord van mijn woning (3 hoog) staan. 'sWinters komt er niet echt directe zon op behalve misschien 's ochtends vroeg eventjes en ook in het voor en najaar is er 's avonds schaduw van een rij huizen dat haaks op die van mij staat en er is eigenlijk geen vrije horizon.

Er past een schans op met 4 panelen schat ik zo. Zou dat niet een ideale plek zijn voor 4 SF-150 of SF-170 panelen op een 500 Wp omvormer? Max 500 Wp invoeden omdat anders er een aparte kabel naartoe moet en er geen vrije groep meer is in de meterkast (die toch al aardig vol zit).

"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Duitsland is goedkoper, maar komt duurder transport bij.
Neem 170 euro en het is 1 euro per w/p en dat is veul geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

styno schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:34:
Nu het toch over de SF panelen gaat: ik heb een stenen schuur met plat dak op zo'n 15 meter pal noord van mijn woning (3 hoog) staan. 'sWinters komt er niet echt directe zon op behalve misschien 's ochtends vroeg eventjes en ook in het voor en najaar is er 's avonds schaduw van een rij huizen dat haaks op die van mij staat en er is eigenlijk geen vrije horizon.

Er past een schans op met 4 panelen schat ik zo. Zou dat niet een ideale plek zijn voor 4 SF-150 of SF-170 panelen op een 500 Wp omvormer? Max 500 Wp invoeden omdat anders er een aparte kabel naartoe moet en er geen vrije groep meer is in de meterkast (die toch al aardig vol zit).
Let wel even op: de SF geven een hoge spanning en een lage stroom, de meeste kleine omvormers (500 Wp) kunnen daar niet goed mee om gaan.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Goed punt Andre, en migjes hieronder ook, bedankt! Kan wellicht beter voor de goedkoopste poly gaan aangezien het toch al geen topplek is.

[ Voor 72% gewijzigd door styno op 08-01-2014 13:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
styno schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:34:

oei een soladin of een steca?
die panelen doen een hoge V en een lage A.
dat word lastig,

effen snel uit het hoofd (dus ik kan er naast zitten)
ik heb het idee dat bijde omvormers eigenlijk geen panelen in serie kunnen verdragen.
dus zou je ze allemaal parallel moeten aansluiten.
maar dan heb je eigenlijk te weinig V voor een steca/soladin.
en voor de steca zelfs te veel A.
(wie zoekt het precies uit?
a andre twijfelt ook al, maar typt sneller.)
izdp schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 12:35:
Duitsland is goedkoper, maar komt duurder transport bij.
Neem 170 euro en het is 1 euro per w/p en dat is veul geld.
en dat terwijl een sanyo (gekocht bij Nederlandse/Belgische importeur) een bijna gelijke prijs heeft per Wp.
je moet dan wel meer Wp kopen, dus duurder.
maar kan dan wel op een steca

edit:
prijzen in Duitsland zijn eigenlijk amper goedkoper.
het spul word via Nederland aangeleverd (Rotterdam)
wel zie je in Nederland meer zaken die veel winst maken op het spul wat in Duitsland beter is geregeld.
(misschien laten Duitsers zich niet zomaar afzetten, en zijn Nederlanders een beetje dom.)

[ Voor 8% gewijzigd door migjes op 08-01-2014 12:50 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 11:13:
[...]

zijn ze nog steeds zo duur?
(woudsehoeven heeft het over 550 euro)
ik zie dat de panasonics/sanyo al aardig gedaald waren.
maar ik heb geen goeie prijzen van sunpower, het zijn altijd prijzen van te dure installateurs.
De enige die ik kon vinden

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:13
wij willen toch ook beginnen met zonnepanelen
we zouden een stukje dak hebben (voor de dakkapel een vlak stukje waar een schans zou kunnen staan)
op dat stukje 2m bij 4,5 / 5m (tussenwoning, huis is 5,5m) zouden de panelen moeten komen
kijkt redelijk vrij richting zuid/oost
de schans zou een hoek krijgen van ongeveer 35/40 graden

maar ik heb moeite met het bepalen welke panelen het best zouden passen, en de beste opwek leveren

of is er ergens een verzamel site waar staat wat de afmetingen van de panelen zijn met daarbij Wp/m2
omdat de afmetingen verschillen is ook het vermogen anders, en is het lastig een eerlijke vergelijking te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@creon
voor vergunnigs vrij moet je ook nog de hoogte van de panelen van de dakrand afblijven.
(als je dat negeert vind ik het ook goed, maar is wel handig om vast te weten.)
vaak zijn dat soort plaatsen makkelijker te doen als je 15 of 20 graden gebruikt.

verder het hoeft geen schans te zijn.
je kunt de panelen ook draaien en op een enkel rek zetten als je een paneel pakt van 2 meter.
(het nadeel is dan wel dat als je 2 meter panelen pakt, je vaak niet genoeg V hebt voor een omvormer of erg laag zit met 4 panelen.)

het is niet onmogelijk iets te verzinnen, maar zal altijd een afweging worden tussen prijs en opbrengst.
(meer gegevens nodig om iets echt teverzinnen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
migjes schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:14:
(meer gegevens nodig om iets echt teverzinnen)
wat moet je nog meer weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
creon schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 13:23:
[...]

wat moet je nog meer weten :)
fototje is handig, dat om te zien hoeveel schuin dak er nog achter zit, om eventueel iets vast te kunnen maken.
ook om te kunnen schatten hoeveel ballast het dak kapel kan hebben.
(mijn dakkapel kan 1000 kilo aan per m2, maar houten dak kapellen storten dan volledig naar beneden.)

de maat 4,5/5 meter is ook erg ruw.
precieze maten (met of zonder dak rand etc...)
water afvoeren kunnen ook in de weg zitten (oppassen een dakkapel is niet plat, maar loopt af voor het water)

edut:
o ja, wil je het zelf aan leggen. (dus het kan ingewikkelder worden.)
of het laten doen?

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 08-01-2014 13:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno

styno

Nog even terugkomend of 4x SF-150 panelen. Herberg-PV heeft zo'n set liggen op een Mastervolt Soladin omvormer:
Na 1 jaar hebben de CIS panelen (aangesloten op een Mastervolt Soladin omvormer) beter gepresteerd dan ik vooraf had ingeschat: de analoge meter registreerde 480 kWh opbrengst, precies 800 kWh/kWp.

De CIS panelen presteerden daarmee bijna gelijkwaardig aan de kristallijne panelen die in dezelfde periode op 803 kWh/kWh bleven steken. Terwijl de kristallijne panelen minder vlak liggen en veel minder schaduw krijgen. CIS is de juiste keuze geweest voor toepassing op het schaduwrijke schuurtje.
It kin sa wol! >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
ik denk dat je me verkeert begrijpt (kan gebeuren met de info die ik gaf)
ik zou de panelen VOOR het dakkapel willen plaatsen (raar huis, hopenlijk zijn mijn paint skills goed genoeg)
het huis is 5,5 meter breed, maar om van de scheiding weg te blijven gaf ik 4,5 / 5 meter aan (dan zit ik 25 tot 50 cm uit de erfgrens (als je dat zo kan noemen op een dak)

blauw = schuin dak
groen = dakkapel
rood = zonnepanelen

Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y248/323F/zonnepanelen-1.jpg

zonnepanelen OP het dakkappel zijn we nog over aan het denken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

@creon
Je zou ook kunnen denken aan panelen van bijna 2 meter lang, en die dan aan 2 kanten vastzetten.
Dan hoef je weinig aan frame te maken.
Het oude systeem van http://www.solarnrg.nl/do...n-pannen-dak-portrait.pdf bestaat uit haken die gevormd zijn uit een stuk RVS, die zijn dus redelijk te verbuigen.
En die voor mastiek dak volgens mij ook (Heb ik niet mee gewerkt, maar omdat ze alles zelf maken in eigen fabriek ga ik er van uit),
Dan leg je onderaan een rails vast op het mastiek dak en bovenaan een op het dak zoals je het op een pannendak zou doen, en dan zu het wel kunnen denk ik.
Ik zou wel de zijkanten afdichten op een of andere manier.
Wat erfscheiding betreft hou ik altijd 1 dakpan aan, dat is ook de regel bij dakkapellen.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@creon
jep je paint skils maken een hoop duidelijker. :*)
(ik ga er van uit dat je dakkapel dus structureel bij je huis hoord, dus een houten of beton vloer heeft net zo als de zolder, zo als ik het thuis ook heb, zit de isolatie op dak onder de bedekking of onder het dak?)

zou je ook nog meer gegevens kunnen in vullen?
de maat van het platdak + de maat schuin dak naar het dakkapel.
een foto zou ook nog wel handig zijn, voor onverwachte loodflappen te kunnen spotten.

(is nog een losse lodder omdat ik maten mis.
maar ik zit nu te denken aan 2 rijen, 1 op het schuine gedeelte (45 graden)+ 1 op het platte gedeelte met andere hoek(15 graden).
die dan parallel op 1 omvormer, voor een leuke zomer opbrengst en een leuke winter opbrengst.
een beetje dit idee:
http://www.ecologieforum....c.php?f=23&t=2500&start=0 )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Andre1973 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:15:
Wat erfscheiding betreft hou ik altijd 1 dakpan aan, dat is ook de regel bij dakkapellen.
dakkapel moet 50cm uit de erscheiding
ik kan alleen niet onder de laatste rij pannen omdat daar een flap overheen zit die de dakkapel waterdicht zou moeten maken
vandaar dat ik eraan dacht om alles op het platte stuk dak te zetten

maar dan nog, welke panelen zouden het best zijn
en dan ook met afmetingen die bij mij passen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunnySel
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-07 19:46
creon schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:21:
[...]

ik kan alleen niet onder de laatste rij pannen omdat daar een flap overheen zit die de dakkapel waterdicht zou moeten maken

6 panelen , landscape, 2 boven elkaar, vrij gangbare maat kom je op circa hoog 2 meter, breed bijna 5 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Of 5 panelen van 1x2 meter in portrait, zoals Andre opmerkte.
Hoef je ze alleen onder en boven op een rail vast te zetten.
Deze panelen zijn meest 300Wp ( minder is goedkoper en meer duurder)
Dus kom je dan op ~1500Wp en dat op een SMA 1200 of zo (is er ook een 1500? ik weet dat niet) beetje onder gedimensioneerd
Een AEG PV1500 kan ook.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
creon schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 14:21:
[...]

moeilijk iets van te zeggen met deze gegevens.

als de ruimte op het schuine gedeelte groot genoeg is. (kleinste verzie)
en je daar 4x sanyo neer kunt hangen + 4x op het platte gedeelte. (160x80)
dan zit je al op 1920Wp. (deze is wat moeilijker te doen met 200Wp panelen.)
maar is duur

heb je iets meer ruimte op het schuine gedeelte. (deze zal wel niet passen)
dan 6x 200Wp (166x82m) op schuin mogelijk.
met 6x 200Wp op het platen gedeelte. (dit kan natuurlijk ook met sanyo panelen)

er zijn ook nog panelen die de maat van +/- 120x100 hebben, dus een tussen vorm is ook nog mogelijk.
allemaal afhankelijk van de maten.

zo dus.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/2%20verschillende%20hoeken.jpg
maar met deze mogelijkheden heb je geen speciale spullen nodig en doe je het met standaard spullen.

edit:
als je 2 strings parallel doet met verschillende hoeken, dan kun je ook nog iets verder gaan met het onder dimensioneren van de omvormer, maar het kan lastig zijn er een goede omvormer voor te vinden.

edit2:
nog een paar voordeeltjes:
je panelen op het platten dak zullen het nu eerder starten in de zomer, want die hebben minder last van de schaduw van het dakkapel.
in de lente en herfst doe de panelen het beter op het schuine gedeelte vanwege de steilere hoek.
maar het zijn maar kleine voordeeltjes.

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 08-01-2014 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

migjes schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 15:45:
[...]

moeilijk iets van te zeggen met deze gegevens.

als de ruimte op het schuine gedeelte groot genoeg is. (kleinste verzie)
en je daar 4x sanyo neer kunt hangen + 4x op het platte gedeelte. (160x80)
dan zit je al op 1920Wp. (deze is wat moeilijker te doen met 200Wp panelen.)
maar is duur

heb je iets meer ruimte op het schuine gedeelte. (deze zal wel niet passen)
dan 6x 200Wp (166x82m) op schuin mogelijk.
met 6x 200Wp op het platen gedeelte. (dit kan natuurlijk ook met sanyo panelen)

er zijn ook nog panelen die de maat van +/- 120x100 hebben, dus een tussen vorm is ook nog mogelijk.
allemaal afhankelijk van de maten.

zo dus.
[afbeelding]
maar met deze mogelijkheden heb je geen speciale spullen nodig en doe je het met standaard spullen.

edit:
als je 2 strings parallel doet met verschillende hoeken, dan kun je ook nog iets verder gaan met het onder dimensioneren van de omvormer, maar het kan lastig zijn er een goede omvormer voor te vinden.
Dan heb je wel een omvormer met 2 mpp's nodig, of 2 kleinere of per paneel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
WoudseHoeve schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 16:33:
[...]

Dan heb je wel een omvormer met 2 mpp's nodig, of 2 kleinere of per paneel.
nop, gewoon parallel net zo als databeestje doet maar dan minder extreem.
(nadeel is wel dat beide strings even groot moeten zijn en iets van optitrack/mppscanning is gewenst maar niet nodig
zie http://www.ecologieforum....c.php?f=23&t=2500&start=0)

en met sommige soorten panelen is dit niet te doen (denk aan panelen die 8A of meer leveren, dan ga je over de 16A met 150V, dan weet ik geen omvormers meer die het nog kunnen)

edit:
lol, het duurt effen voor hier reactie op komt.
het is ook een flink stuk tekst met veel techniek.

edit2:
ik zit er zelf ook aan te denken om het te gaan doen.
maar dan met 14x 190Wp op oost van mijn power-one in 2 stringen van 7.
blijf net boven de 200V (203V) van mijn mpp.
maar moet eerst mijn dakraam vervangen worden (die begint te lekken en is enkel glas)

[ Voor 36% gewijzigd door migjes op 08-01-2014 17:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
Afbeeldingslocatie: http://i6.photobucket.com/albums/y248/323F/IMG_20140108_171349.jpg
hier een foto, ik hoop dat het een beetje duidelijk is
het vlakke stuk is 1,2m
het stuk tegen de dakpannen is 1m
de hoek van de dakpannen is 50graden
richting is zuid oost

ik vind een hele schans persoonlijk mooier (eventueel met panelen van 2 bij 1m)
maar als zo'n dubbele hoek beter is voor de opbrengst zou ik dat ook kunnen overwegen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
creon schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:29:
[afbeelding]
het vlakke stuk is 1,2m
richting is zuid oost

maar als zo'n dubbele hoek beter is voor de opbrengst zou ik dat ook kunnen overwegen
Ik verwacht dat een schans wat lastiger is om te realiseren. Ik denk dan aan bevestiging en balast. Als je 2 vlakken neemt kun je b.v. met standaard 10 graden beugels op het vlakke stuk werken en met rails op het dak gedeelte.

In de winter zal het 50 graden gedeelte meer opbrengen dan de hoek van de schans. Aan de andere kant het leeuwendeel van je stroom komt uit niet-winter, zijn in volgorde zomer, lente, herfst.

Leuke uitdaging!

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
twixx schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:24:
Arena krijgt op één na grootste zonnedak van Nederland
• Investering: 1,6M
• 4.200 panelen
• 930 MWh

Wil er nog iemand vragen of ze landscape of portrait komen, er een extra ALS benodigd is en of de omvormer onder gedimensioneerd is?

Heel ander PV niveau dit :)
dit wordt vast ook leergelegd door de installateur die nu met de goedkoopste aanbieding komt, zonder echt duidelijk te maken wat ervoor gedaan wordt, ook de aanvraag van de ofertes wordt vast gedaan door een medewerker die wat overijverig is, en normaal verantwoordelijk is voor de kaartjesverkoop. en de offerte wordt ook vast beoordeeld door de algemeen directeur, die alleen verstand heeft van verzekeringen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
creon schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:29:
[afbeelding]
het vlakke stuk is 1,2m
richting is zuid oost

oei het vlak is 1,2m.dat word krap.
dan heb je panelen nodig van 1m op het platte dak met 10 graden.
die 50 graden is dan wel weer positief. (door een grotere hoek verschil is meer mogelijkheden met omvormer)

een dubbele hoek is maar marginaal beter als een schans.
maar het licht wel aan de definitie van opbrengst.
een goedkopere omvormer kunnen gebruiken = kleinere investering = ook betere opbrengst b.v.
je zakt iets in kWh/kWp met een dubbele hoek, maar er komt veel meer kWh uit het systeem door dat je meer Wp er aan hangt.
(alles heeft zij + en zijn - soms links om soms rechts om)

snel antwoord:
met sanyo's kom je een heel eind.
maar ik ben bang niet waar je naar toe wil.
dan zijn het 2x 3 stringen aan panelen.
(dat word hem niet.)

maar ik kan nog gaan kijken of er niet een 5" mono paneel ergens te verkrijgen is waar mee het wel zou kunnen. (een mono paneel van 1 meter, die landscape op het dak kan, en portrait op schuin, want daar heb je meer ruimte. of misschien een combineerbaar paneel, maar dan moet ik ook gaan zoeken, en ik heb mijn twijfels of het kan/past)

een schans kan altijd ook. (nu noem ik het geen schans als het maar 1 rij panelen betreft)
twixx schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:37:
[...]

Ik verwacht dat een schans wat lastiger is om te realiseren. Ik denk dan aan bevestiging en balast. Als je 2 vlakken neemt kun je b.v. met standaard 10 graden beugels op het vlakke stuk werken en met rails op het dak gedeelte.

In de winter zal het 50 graden gedeelte meer opbrengen dan de hoek van de schans. Aan de andere kant het leeuwendeel van je stroom komt uit niet-winter, zijn in volgorde zomer, lente, herfst.

Leuke uitdaging!
je hebt hem door,
er is best wel wat mogelijk met het spul.
databeestje draait best wel leuk met 1 mpp en panelen parallel op oost-west.
om eens een extreme te noemen.
het leuke van dit soort ideeën is dat de opbrengst erg lekker is in de lente en in de zomer.
(denk ook aan de vlakke panelen die het erg goed doen als het bewolkt is, dus met teveel Wp op de omvormer lekker door draaien met bewolking)
en je kunt ook nog aardig onder dimensioneren.
(eigenlijk is dit gedeelte niet van het forum niet tweakers waardig, er word te weinig geëxperimenteer en de antwoorden zijn meestal vrij conservatief, maar dat is wel een beetje een overblijfsel van vroeger toen de panelen nog duur waren.)
ik zelf denk aan 14 x190Wp op een mpp van 2000W op oost.
en dan de andere mpp op west vullen met 10x sanyo, 5060Wp op een power-one 3.0 (werken zal i moeten voor de kost, lol)
(maar helaas ook nog 10 andere projecten)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 08-01-2014 18:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

engelbertus schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:49:
[...]

dit wordt vast ook leergelegd door de installateur die nu met de goedkoopste aanbieding komt, zonder echt duidelijk te maken wat ervoor gedaan wordt, ook de aanvraag van de ofertes wordt vast gedaan door een medewerker die wat overijverig is, en normaal verantwoordelijk is voor de kaartjesverkoop. en de offerte wordt ook vast beoordeeld door de algemeen directeur, die alleen verstand heeft van verzekeringen....
Zou typisch zijn, geloof me. Net als al die Gemeenten die opeens zonnepanelenexpert zijn.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Kan iemand Agent Scully bellen aub?

Een maand geleden zag de klant rechtsbovenin een vlekje, die zich dus blijkbaar langzaam uitbreidt. Iemand die hier iets herkenbaars inziet? Is een poly van YL.

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-mCkFtRsjTUM/Us2VEGpr--I/AAAAAAAAbIg/Ydir6e4qXoE/s742/Rommel.jpg

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Tumor onder de nokvorst?
Nare plek om een defect/slecht paneel te hebben ivm verwijderen en aanbrengen van een nieuwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Tumor!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10:28

databeestje

Von PrutsHausen

Het lijkt wel teer dat langzaam gesmolten is en naar beneden gedropen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Bitumenkit? Wellicht is dat gebruikt ergens in de nok..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
hangplek voor vogels?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
De nokvorst, naast diegene op de hoek, is ligt duidelijk hoger.
Het is een soort humor. Goedaardig dakgezwel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Hangplek voor vleermuisjongeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

@creon

Die 200Wp paneeltjes waar migjes het over heeft zijn bijna niet meer te krijgen en zo wel dan voor de hoofprijs per Wp of 2e hands. dat komt omdat ze worden samengesteld uit 5" cellen, en die worden steeds minder geproduceerd omdat iedereen 6" cellen gebruikt. en je kan je voorstellen dat die sowieso duurder zijn per Wp. of alleen 3 panelen landscape, dan kan je ook met een kleine omvomer af die in een WCD mag.
ter aanvulling op WoudseHoeve: er bestaad een SMA1300 (zonder trafo, dus hoger rendement en beter te tillen), dat is de jongere verbeterde versie waar voorheen veel de 1200 (met trafo, leuk voor in de sportschool). werd gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
ik heb boven op zolder wel een groep waar allen de cv ketel op zit
die wilde ik "ombouwen" zodat daar 16A op ingevoed kan worden
is alleen de vraag
gaan we voor 5 panelen portraid (2mx1m)
of 2 rijen 1 rij 10° 1 rij 50°, panelen kunnen dan 1mx1.5m zijn

zou het zoveel beter zijn om heel het jaar wat minder te oogsten of in de zomer veel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
creon schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:29:
ik heb boven op zolder wel een groep waar allen de cv ketel op zit
die wilde ik "ombouwen" zodat daar 16A op ingevoed kan worden
is alleen de vraag
gaan we voor 5 panelen portraid (2mx1m)
of 2 rijen 1 rij 10° 1 rij 50°, panelen kunnen dan 1mx1.5m zijn

zou het zoveel beter zijn om heel het jaar wat minder te oogsten of in de zomer veel
voor 2 rijen moet je panelen gebruiken die korter zijn als 1,2 (de breedten van het vlakke stuk)
dus ik ga uit van +/-1m.
en dan het liefst van 0,8m breed anders past het niet onder het dakkapel/voor de omvormer.
je wil niet dat de panelen over elkaar heen vallen in de rijen.

en er zijn 2 problemen:
1. die zijn erg duur.
2. door de kleine ruimte, is het ook te weinig Wp om er een omvormer mee gevuld te krijgen.
dus kan ik je niet aanraden.
jammer, het leek net te passen, tot ik de foto zag, met de maten er bij. (paint skills waren helaas niet goed genoeg.)
ik haal dat wel, omdat ik er geen dakkapel er boven heb zitten.

(roll-co had er wel via ebay gescoord, voor een leuke prijs. of dat nog mogelijk is weet ik niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 12:02

Greyfox

MSX rulez

antonboonstra schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:10:
[...]

SAJ moet zichzelf eerst maar eens bewijzen lijkt mij. Een hoge efficiëntie is leuk, maar een omvormer moet ook betrouwbaar, flexibel, instelbaar, uitleesbaar etc. zijn. Er zit vast niet zo'n grote service organisatie achter als bij bijvoorbeeld SMA. Ik vind de combi LG/SAJ in ieder geval vreemd.
Thanks voor de responses!
De LG is dus het beste paneel wat ik geoffreerd heb gekregen, maar de meningen over de SAJ zijn verdeeld. Of eigenlijk heeft het (nog) niet zo'n track record.

Door de verkoper is mij gezegd dat de SAJ niet na 10-15 jaar vervangen hoeft te worden. Bij alle andere offertes is dat wel het geval. Is dat een unique selling point van de SAJ of een foutje van de verkoper?
Hoe moet ik de levensduur van een omvormer inschatten?

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Verkoopbullshit. Hoe lang bestaat SAJ? En een 'duur' paneel met een 'goedkope' omvormer vind ik de slechtste combi ooit. Koop dan een goedkoop paneel en een dure omvormer. Of desnoods goedkope panelen én een goedkope omvormer. Maar bezuinigen op de omvormer en vervolgens wel geld uitgeven aan een duur paneel is m.i. geen wijze keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Wat zijn eigenlijk de kwetsbare onderdelen van een omvormer?
Is stuk een synoniem voor total loss?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
ik zou ook eerder een wat duurdere omvormer kopen dan duurdere anelen, als dat niets oplevert.
in verhouding gat het bij de prijs van de omvormer om een lager bedrag dan de panelen, of plaatsen. en een mooie omvromer, met leuke handige en efficiente functies en beveiligingen is mooi meegenomen. panelen hebben nooit mooiere functies of iets dergelijks, om als argument te dienen voor een duurder paneel.
Ook al zijn er geen bewijzen voor, de omvormer moet je eerder vervangen dan de panelen qua levensduur. dat moet dan toch. je wilt dat moment zo makkelijk mogelijk, zo ver mogelijk voor je uit schuiven, en goeie garantie als er eerder iets stuk gaat.

bij panewlen zijn er zover bekend nauwelijks risicos bekend, die het ene paneel een langere levensduur geven dan een ander paneel.
wel zijn er verschillen in paneelrendementen en eventuele garanties.

maar dan nog, als je goedkope panelen hebt, en die gaan sneller stuk dan je dacht, dan ga je misschien liever een hele nieuwe set nemen, dan panelen vervangen, of je setup wijzigen, als dat mogelijk is op je omvormer.
een compleet nieuwe set kun je bij je bestaande omvormer matcen, of je kooptalles nieuw, met de stand van de techniek van dat moment.
en in 10 jaar verwacht ik nogal wat rende,emtverbeteringen, en de panelen zullen niet zomaar veel duurder worden.. waarom zou je dure panelen maken als dat niet uit kan tov goedkope en bestaande techniek gebruiken.

het rendement van omvromers of de qualiteit ervan kan bijna niet heel veel beter meer als je al op 95% rendement zit, is mijn mening.
maar dan nog, over een jaar of tien moet je misschien toch al een nieuwe door een defect of zo.

maar goed. ook dat is een goed argument om ook voor de omvormer niet voor de dure varianten te kiezen, als je alleen maar rendement wilt halen. ( qua omzetting, en qua tvt op de omvormer)

[ Voor 13% gewijzigd door engelbertus op 09-01-2014 01:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

engelbertus schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 01:10:
bij panewlen zijn er zover bekend nauwelijks risicos bekend, die het ene paneel een langere levensduur geven dan een ander paneel.
wel zijn er verschillen in paneelrendementen en eventuele garanties.
>:) Vertel dat tegen de mensen die extra hebben betaald om Scheuten solar panelen op hun dak te leggen. ten opzichte van de Ying li o.i.d. en nu de klos zijn omdat zowel producent als leverancier failliet zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

izdp schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 00:14:
Hoeft niet, maar als je nog garantie hebt dan wisselt bijvoorbeeld SMA m gewoon uit met een andere (ze doen hun best om dat binnen ik geloof 24 uur te regelen), die ze dan repareren, zodat je minimale down tijd hebt.
Dat is anders dan de omruil garantie van Mastervolt, daar kon je met een beetje pech zo een maand wachten op een ander soladin 600 (met mijn eigen omvormers meegemaakt).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
Andre1973 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 01:14:
[...]

>:) Vertel dat tegen de mensen die extra hebben betaald om Scheuten solar panelen op hun dak te leggen. ten opzichte van de Ying li o.i.d. en nu de klos zijn omdat zowel producent als leverancier failliet zijn.
ok.
dus garanties mag je niet meenemen in je besluiten, en ook de levensduur vervalt als argument.
nou, dan blijft prijs/Wp over he.....
want uiterlijk is mij niets waard als ik verder ook niks op gevoel mag besluiten ( qua gevoel bij de beloftes en garanaties van de spullen) wees dan ook eerlijk, je koopt ze niet omdat het zo mooi staat op je dak, zonder er stroom mee op te wekken, want ja, dat kost toch maar extra aan installatie, en een omvormer die ook nog stuk kan gaan....

dan weet je dus helemaal zeker dat je altijd de goedkoopste moet nemen.. en dat geldt dan automatisch ook voor de omvormer...
en installatie....
kan dat dan nog mis gaan?

of gaan we er dan wel vanuit dat er iemand is die aan kan tonen en echt kan garanderen dat installatie door hen beter is?
binnenkort bij de mediamarkt. ik ben toch niet GEK...

[ Voor 19% gewijzigd door engelbertus op 09-01-2014 01:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkS_
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23-08 11:12
In oudere electronica in het algemeen gingen de electrolytische condensatoren nogal eens stuk, en die dingen waren nodig omdat de schakelfrequentie (15 kHz) van de dc-dc omvormers nogal laag was.
Met hogere schakelfrequenties kun je soms toe met kleinere niet-electrolytische condensatoren (zoals waarschijnlijk in de 250W micro-omvormers) en is de levensduur veel langer.
Je kunt de SAJ schema's bestuderen (of de fabrikant vragen).

Het hoeft geen 'total loss' te zijn, alleen de condensatoren vervangen is vaak voldoende.
(Of dat 'economisch' haalbaar is...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Gezien de aantallen en de meest voorkomende garantietermijn van 5 jaar, zal er tzt een golf van kapotte apparaten komen, die niet meer gedekt worden.
Dan komt het economische repareren een stuk dichterbij, mits technisch kan.
Wel interessant hoe dat zich zal ontwikkelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 07:34

DjVe

Hatsaflats!

Andre1973 schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 01:19:
[...]

Hoeft niet, maar als je nog garantie hebt dan wisselt bijvoorbeeld SMA m gewoon uit met een andere (ze doen hun best om dat binnen ik geloof 24 uur te regelen), die ze dan repareren, zodat je minimale down tijd hebt.
Dat is anders dan de omruil garantie van Mastervolt, daar kon je met een beetje pech zo een maand wachten op een ander soladin 600 (met mijn eigen omvormers meegemaakt).
Bij Mastervolt krijgen wij altijd eerst een nieuwe voor we de oude terug hoeven te zenden. Gaat altijd erg rap! Moet eerlijk zeggen dat wij vrijwel geen Soldadin modellen gebruiken (muv de 1500WEB), dus geen idee of daar de rma procedures anders voor zijn.

Over de discussie van A/B klasse panelen en het vervangen bij defect. Ik verkoop momenteel echt liever betere Chinese panelen als Eging/Trina/BYD/LDK als iets Europees, juist om het feit dat veel Europese bedrijven er gewoon mee kappen/over de kop gaan. Dat het technisch wellicht "iets" betere producten zijn, gaat bij mij niet op tegen de de continuïteit van een bedrijf en het risicio wat mijn klant (en uiteindelijk ik zelf ook) er mee lopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Andre1973 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 20:08:
@creon

Die 200Wp paneeltjes waar migjes het over heeft zijn bijna niet meer te krijgen en zo wel dan voor de hoofprijs per Wp of 2e hands. dat komt omdat ze worden samengesteld uit 5" cellen, en die worden steeds minder geproduceerd omdat iedereen 6" cellen gebruikt. en je kan je voorstellen dat die sowieso duurder zijn per Wp.
Panelen met 5'' cellen komen inderdaad minder voor, maar ze zijn zeker wel verkrijgbaar! Bijvoorbeeld bij Sun-Solar.nl, maar ook de ET Solar M572195BB-40mm All Black is nog ruim op voorraad bij Roemer installatie (twee bedrijven waar ik 'toevallig' mijn installaties heb aangeschaft).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
antonboonstra schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:44:
[...]

Panelen met 5'' cellen komen inderdaad minder voor, maar ze zijn zeker wel verkrijgbaar! Bijvoorbeeld bij Sun-Solar.nl, maar ook de ET Solar M572195BB-40mm All Black is nog ruim op voorraad bij Roemer installatie (twee bedrijven waar ik 'toevallig' mijn installaties heb aangeschaft).
die panelen zijn 1580x808mm hoe zou ik die dan het beste neer kunnen zetten
1,5m gaat niet passen portraid
en 0,8m portraid ga je dan niet te veel beschikbare oppervlakte verliezen

(liggend vlak was 1,2m, schuin vlak was 1m, dus ik denk dat 2 panelen van 1m netjes boven elkaar zouden kunnen 1ste paneel 10° 2de paneel 50°
en anders het staande paneel 0,8m zodat je misschien wat minder schaduw zou hebben van het 10° paneel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Eging Mono 190Wp panelen hebben dezelfde afmetingen en zijn ook gewoon verkrijgbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

SunshineCompany schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 23:24:
Verkoopbullshit. Hoe lang bestaat SAJ? En een 'duur' paneel met een 'goedkope' omvormer vind ik de slechtste combi ooit. Koop dan een goedkoop paneel en een dure omvormer. Of desnoods goedkope panelen én een goedkope omvormer. Maar bezuinigen op de omvormer en vervolgens wel geld uitgeven aan een duur paneel is m.i. geen wijze keuze.
Dat en een passende omvormer.

Er is een boel keuze, als deze maar goed past en aansluit op de klant wensen denk ik dan.
- schaduw geen / weinig / veel
- string spanning
- type paneel poly / mono / dunne film
- galvanische scheiding ja / nee (vereist bij sommige dunne film)
- logging: geen / wifi / bluetooth / serieel
- kleur

De garantie is toch ook lastig zonder glazen bol, alle merken hebben wel eens problemen, zelfs de "beste". Daarnaast moet men de lengte van de garantie niet gelijk stellen aan probleemloze werking.

Bijvoorbeeld: De enecsys is een micro welke op het dak gemonteerd wordt en bij afname van de gateway 20 jaar garantie krijgt. Dat wil niet zeggen dat deze niet binnen 20 jaar stuk gaat. Zo zijn er diverse mensen die helaas een Enecsys Duo 480 hadden die geen zin meer hadden binnen het jaar, maar dat is niet de norm.

Aan de andere kant was 1 van de eerste klanten van de GoodWe omvormers erachter gekomen dat deze het pas deed na het uit en aanzetten elke dag. Uiteindelijk wel opgelost met de garantie.

Ook diverse meldingen gezien van mensen met de SMA 1300TL dat deze wel eens uitviel. Een vriend van mij heeft de 1600TL en ziet dit ook wel eens terug in de statistieken. Vergelijkbaar met een kenmerk van de Steca 500.

Toch zijn er ook heel veel Omnik omvormers in het veld uitgezet, en de meesten doen het gewoon elke dag. Er zijn wel wat problemen gesignaleerd maar wel binnen garantie opgelost.

Met de weinig statistische gegevens uit honderden pagina's topic kan er niet al teveel afgeleid worden.

- Er zijn een paar Growatt gebruikers zonder klachten, dus die hebben 100% score. :)
- SMA, Diehl, Kostal, Delta alswel Steca(Grid) weinig bijzonderheden.
- Een hardnekkige Ground Fault gezien met een AEG maar vele anderen probleemloos goed presterend.
- Een aantal problemen met de Omnik, kapotte stekker verbinding, kapotte MPPT ingang, hoog piep geluid, allemaal onder de garantie opgelost door de leveranciers.
- Enecsys weinig problemen, een aantal meldingen van kapotte Duo's onder garantie vervangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ik probeer het in volgorde te zetten van vermoedelijke probleem gevallen in mijn power-one.
varisatoren (conrad heeft ze voor +/-2 euro per stuk, en het zijn er 4,vervangbaar met een tangentje)
relais (die worden wat lastiger te vervangen, dan moet de helle kast open gemaakt worden, en waarschijnlijk verlies ik dan de water dichtheid, die ik niet nodig hij hangt binnen)
voeding van de computer gedeelte. (de voeding is eigenlijk altijd het zwakke punt bij alles wat via een computer word aangestuurd)
condensatoren (zitten een aantal flinke jongens in die bak van een goed type, maar vervangbaar zonder problemen voor mij)
computer gedeelte = waarschijnlijk een total loss als dat kapot gaat.

buiten de varisatoren en de relais, verwacht ik eigenlijk een gewone werking van het apparaat van minimaal 20 jaar. het zit allemaal goed in elkaar, heb er wel vertrouwen in.
(en ik sta er niet vreemd van te kijken als alles nog steeds werkt na 10 jaar, zonder ook maar één probleempje)

maar ik moet ook niet zeuren, ik heb 19ct per W betaald en als je een sma koopt zit je al gouw op de 41ct per W . dat is wel een aardig verschil.
de opbrengst tot nu toe is al groot genoeg om 2 nieuwe omvormers te kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Ik denk dat het Ongeveer 2 jaar geleden was dat ik een schrijven kreeg dat er iets mis kon zijn met mijn Soaldin 600's.
Je kon dat uitzoeken door te kijken naar het serienummer. van de 5 had ik met 2 prijs (ik heb o.a 4 subsidie setjes liggen uit 2006 en 2010).
Die moest ik via een byzondere vervoerder versturen, weet niet meer hoe die heet, maar dan moet je m bij een lokale winkel inleveren.
Dat gedaan op een woensdag, kreeg ik te horen dat ze pas op dinsdag zouden worden opgehaald en dat het na aankomst 2 weken zou gaan duren voordat ik een ander ruil exemplaar kreeg (met wie weet meer draai uren, en op een stoffige zolder gehangen waar ze niet goed tegen kunnen). dus een goede 3 weken verder, maar dan zou ik op vakantie zijn, nog 1 1/2 week erbij.

Dus Mastervolt gebeld, die hebben meteen 2 verse afgestuurd. Misschien hebben ze daar toen een hoop comentaar op gehad, en doen ze het nu beter.

[ Voor 3% gewijzigd door Andre1973 op 09-01-2014 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:58
engelbertus schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 17:49:
[...]

valt nogal mee: http://www.iex.nl/Nieuws/...-dak-Amsterdam-ArenA.aspx

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 19-09 12:02

Greyfox

MSX rulez

SunshineCompany schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 23:24:
Welke omvormer zou jij dan adviseren?

Ik heb begrepen dat de SAJ passieve koeling heeft, zijn de andere omvormers dan zulke lawaaimakers?

@DjVe: Jij ziet Eging als A merk, eerder kreeg ik door ieman dat als B merk aangemerkt. Dat is precies het probleem waar ik mee zit, hoe weet ik wat A en wat B is. Liefst objectief 8)

[ Voor 13% gewijzigd door Greyfox op 09-01-2014 14:00 ]

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Greyfox schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:48:
[...]

Ik heb begrepen dat de SAJ passieve koeling heeft, zijn de andere omvormers dan zulke lawaaimakers?
die is makkelijk, sunschine gebruikt het liefst sma.
(en als bedrijf zijnde is dat waarschijnlijk niet dom.
ongeveer 99% van wat je uit de doos haalt werkt ook meteen zonder problemen.
en als hij 1x terug moet naar een klant omdat iets niet werkt, dan vervliegt meteen zijn winst marge voor een groot deel, dat betekend niet dat een andere omvormer slecht is.)

het verhaal dat SAj langer mee gaat als andere omvormers is gewoon verkopers praat.
(veer garantie beloven, en weinig geven.
doet een verkoper vreugde in het leven.)

de meeste andere omvormers zijn ook niet al te grote lawaai makers.
maar kan erg verschillen tussen de modellen.
zo heeft mijn omvormer (power-one 3.0) wel een ventilator, maar die gaat pas draaien als hij warmer word als 45 graden. en dan heb je het geluid van een gemiddelde laptop.
ik zou hem niet boven mijn bed willen hebben hangen, maar op zolder met de deuren open heb ik er geen last van. (de power-one 3.6 maakt dan weer wel een tikkend bijgeluid)

zoals anton al heel slim aan geeft met alleen A en B (en de C maar achterwegen laat) per omvormer.
is het beste wat we kunnen vertellen.

wat je nog wel zou kunnen doen (vergt wel wat technische kennis) is de setjes die je hebt aangeboden gekregen even in te vullen bij sma in sunnydesign.
en dan checken hoeveel V er bij de extremen er uit komt (warm weer/ koud weer heeft een flinke invloed.)
en dan in specificatie van de omvormer kijken hoe dicht hij bij het max rendement van de omvormer komt. maar dat is veel werk om dat voor al die setjes te doen. (en het begint zeldzaam te worden dat installateurs daar nog fouten mee maken, de sector begint aardig volwassen te worden.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Greyfox schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 13:48:
[...]

@DjVe: Jij ziet Eging als A merk, eerder kreeg ik door ieman dat als B merk aangemerkt. Dat is precies het probleem waar ik mee zit, hoe weet ik wat A en wat B is. Liefst objectief 8)
Ik denk dat dat objectief erg moeilijk te achterhalen is. In mijn ogen zijn het gewoon prima opgebouwde panelen die aan de eisen voldoen en waar een fatsoenlijke fabrikant achter staat. Vaak is het bestempelen van A/B "kwaliteit" door een expert meer een mening die niet onderbouwd is op feiten, maar op gevoel.

Het is overigens ook erg moeilijk om iemand aan te geven hoeveel geluid een omvormer maakt. Ik heb meerdere klanten die geen enkel probleem hebben met een wat luidruchtige Mastervolt XS serie. Maar als je dat ding boven een trapgat gaat hangen of aan een schotje met een loze ruimte erachter, dan kan je het geluid als vervelend ervaren. Mastervolt heeft overigens ook mooie passief gekoelde omvormers zoals de ES3.6TL. Persoonlijk vind ik dat een zeer goede en breed inzetbare omvormer die ook redelijk goed geprijsd is.

Overigens gebruiken we ook Samil Solar omvormers en die zijn verre van slecht. Je moet er alleen wel een DC schakelaar aan hangen, want dat hebben ze helaas niet aan boord :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

creon schreef op donderdag 09 januari 2014 @ 10:56:
[...]

die panelen zijn 1580x808mm hoe zou ik die dan het beste neer kunnen zetten
1,5m gaat niet passen portraid
en 0,8m portraid ga je dan niet te veel beschikbare oppervlakte verliezen

(liggend vlak was 1,2m, schuin vlak was 1m, dus ik denk dat 2 panelen van 1m netjes boven elkaar zouden kunnen 1ste paneel 10° 2de paneel 50°
en anders het staande paneel 0,8m zodat je misschien wat minder schaduw zou hebben van het 10° paneel)
http://sv650s.home.xs4all...nvolar/SunLink%20155w.pdf Deze maat panelen vind je nog veel
op de duitse EBay het zijn zogenaamd halve 300Wp panelen met een maat van 1483 x 665 mm
( 9 x 4 cellen ) kun je daar iets mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
In feite als enige heb jij migjes antwoord gegeven op mijn vraag.
Na de garantie en stuk ga jij openen en kijken.
Omdat je zelf heel wat kan.
Ik niet en zou zeer bijzonder zijn als tzt dat anders zou zijn.
Als de fabrikanten zelf die markt niet oppakken zie ik wel revisiebedrijfjes ontstaan.
Omdat het hele dure dingen zijn en ik weinig zie qua echte vooruitgang en prijsdalingen.
Integendeel zelfs qua prijs. Maar dat kan gekleurd zijn door mijn korte kijken van nog geen 2 jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Omdat ik er zelf nog te weinig van weet, laat ik me maar voorzien van "complete offertes".

Ik heb een offerte gekregen waarin de leverancier aanbiedt: 6 panelen van 255Wp met Enphase micro omvormers. De optstelling wordt 3x Oost en 3x West (vandaar de micro's).
Nu stelt de leverancier eerste dat de opbrengst 1320kWh in het eerste jaar zal zijn. (dat is omdat het oost/west is en niet zuid)
Tot zover kan ik hem volgen.

Maar vervolgens zegt de leverancier dat het 15% meer wordt vanwege de micro omvormers.
Dat zou, zoals ik het zie, betekenen dat met micro omvormers de oost/west opstelling nagenoeg hetzelfde volle vermogen zou gaan opleveren als een normale zuid opstelling!

Zie ik hier iets over het hoofd, of word ik hier rijk gerekend?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blik1984
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:27
sjimmie schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 08:47:
Omdat ik er zelf nog te weinig van weet, laat ik me maar voorzien van "complete offertes".

Ik heb een offerte gekregen waarin de leverancier aanbiedt: 6 panelen van 255Wp met Enphase micro omvormers. De optstelling wordt 3x Oost en 3x West (vandaar de micro's).
Nu stelt de leverancier eerste dat de opbrengst 1320kWh in het eerste jaar zal zijn. (dat is omdat het oost/west is en niet zuid)
Tot zover kan ik hem volgen.

Maar vervolgens zegt de leverancier dat het 15% meer wordt vanwege de micro omvormers.
Dat zou, zoals ik het zie, betekenen dat met micro omvormers de oost/west opstelling nagenoeg hetzelfde volle vermogen zou gaan opleveren als een normale zuid opstelling!

Zie ik hier iets over het hoofd, of word ik hier rijk gerekend?
Die 1320 lijkt me al niet te kloppen, aangezien dat de opbrengst is van een normale Zuid-opstelling (86%)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Blik1984 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 09:36:
[...]
Die 1320 lijkt me al niet te kloppen, aangezien dat de opbrengst is van een normale Zuid-opstelling (86% 860 kWh/kWp)
Voor een oost-west installatie is dit inderdaad aan de hoge kant. De micro omvormers helpen alleen bij gedeeltelijke schaduw over de panelen. Het heeft in principe geen meerwaarde bij oost-west opstellingen en zorgt dus ook niet voor 15% meer opbrengst. Er zijn alleen weinig omvormers die een string van 3 panelen ondersteunen. In dit geval zou een Soladin 600 of micro omvormers kunnen. De verwachte jaaropbrengst van een oost-west installatie, zonder al te veel schaduw, ligt rond de 700 kWh/kWp (20% minder dan een zuid georiënteerde installatie). Bij 6 panelen van 255Wp komt dit dus op ongeveer 1075 kWh per jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Ik zou inderdaad ook een opstelling maken met 3 panelen op een Soladin 600 of dergelijke ipv losse microomvormers. Wat is je dakhelling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Oja, helling ongeveer 35 graden.
Ze komen pal onder de nok met de schoorsteen aan de N-zijde waardoor er geen schaduw zal zijn.

Als ik er nu wat verder op door zoek, begrijp ik dat hier een ideale opstelling per 1000Wp circa 850kWh oplevert en dat ik daarvan weer circa 85% moet rekenen vanwege de O/W 35gr opstelling.

15% gemiddeld meer opbrengst met micro omvormers is dus niet voor mij van toepassing want ik heb geen gemiddeld schaduwverlies
DjVe schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:20:Ik zou inderdaad ook een opstelling maken met 3 panelen op een Soladin 600 of dergelijke ipv losse microomvormers.
Ik snap ook niet helemaal waarom er meteen micro converters worden aangeboden en niet 2 (lichte) normale omvormers. Een andere leverancier heeft het nu over en SolarEdge SE2200 met per PV een OP250 ertussen. Lijkt me ook overbodige luxe.

[ Voor 32% gewijzigd door sjimmie op 10-01-2014 10:59 . Reden: omvormers toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

sjimmie schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:43:
[...]

Ze komen pal onder de nok met de schoorsteen aan de N-zijde waardoor er geen schaduw zal zijn.

Als ik er nu wat verder op door zoek, begrijp ik dat hier een ideale opstelling per 1000Wp circa 850kWh oplevert en dat ik daarvan weer circa 85% moet rekenen vanwege de O/W 35gr opstelling.

15% gemiddeld meer opbrengst met micro omvormers is dus niet voor mij van toepassing want ik heb geen gemiddeld schaduwverlies

[...]

Ik snap ook niet helemaal waarom er meteen micro converters worden aangeboden en niet 2 (lichte) normale omvormers. Een andere leverancier heeft het nu over en SolarEdge SE2200 met per PV een OP250 ertussen. Lijkt me ook overbodige luxe.
Je kan ook denken aan 1 omvormer met de oost en west strings parallel kan de omvormer wat kleiner blijven omdat de peak power van beide strings nooit zullen samen vatten. De verliezen van de iets minder optimale mpp punten die worden gevonden zullen minimaal zijn.
Met een 1200W omvormer kom je al een heel eind. Financieel is dit zeker aantrekkelijk.
Dit is hier al vaker langs gekomen ..... Ook leuke plaatjes van dag curves.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

WoudseHoeve schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:09:
[...]
Je kan ook denken aan 1 omvormer met de oost en west strings parallel kan de omvormer wat kleiner blijven omdat de peak power van beide strings nooit zullen samen vatten. De verliezen van de iets minder optimale mpp punten die worden gevonden zullen minimaal zijn.
Met een 1200W omvormer kom je al een heel eind. Financieel is dit zeker aantrekkelijk.
Dit is hier al vaker langs gekomen ..... Ook leuke plaatjes van dag curves.
Helaas zijn er geen omvormers van +1000W die iets met een lage stringspanning van slechts drie panelen kunnen.
Wat je wel zou kunnen doen: 2x4 Solar Frontier SF170 panelen. Deze panelen zijn iets kleiner, zodat je qua afmetingen op hetzelfde uit komt. Deze hebben een veel hogere spanning. Beide strings parallel aansluiten op bijvoorbeeld een SMA SB 1300TL-10.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

antonboonstra schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:13:
[...]

Helaas zijn er geen omvormers van +1000W die iets met een lage stringspanning van slechts drie panelen kunnen.
Wat je wel zou kunnen doen: 2x4 Solar Frontier SF170 panelen. Deze panelen zijn iets kleiner, zodat je qua afmetingen op hetzelfde uit komt. Deze hebben een veel hogere spanning. Beide strings parallel aansluiten op bijvoorbeeld een SMA SB 1300TL-10.
Je hebt gelijk, goed plan! Zeker goede panelen voor oost/west vanwege de "bolle" curve.
De hogere spanning is ook optimaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sjimmie schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 10:43:
[...]

[...]

zoals woudsehoeven al zegt (ik opt alleen een 1800W omvormer, want die is nog goedkoper als de 1200W)
kan ik een aardige berekening maken wat dat zou doen als je de panelen dus parallel schakelt op 1 omvormer of zelfs parallel op de micro's.
parallel schakelen = minder kWh per jaar, maar een stuk goedkoper en waarschijnlijk kosten effectief.
maar het kan ook zijn dat je gewoon meer kWh van je dak wil en de kosten niet uit maken. (is ook kosten effectief alleen een langere tvt.)

(in geval van 2de optie, kijk eens of er een klein beetje meer ruimte er is, dan zou je ook 2x 4 sanyo's kunnen plaatsen van 245Wp. kleine panelen met hoog rendement (of sunpower))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
antonboonstra schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:13:
[...]

heb je deze al in de lijst staan?
http://www.mastervoltsola...-1000-web/#specifications

edit:
mischien is de 700 beter, een beetje afhankelijk van het type paneel wat gebruikt word.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 10-01-2014 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
migjes schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:19:
[...]
kan ik een aardige berekening maken wat dat zou doen als je de panelen dus parallel schakelt op 1 omvormer of zelfs parallel op de micro's.
parallel schakelen = minder kWh per jaar, maar een stuk goedkoper en waarschijnlijk kosten effectief.
maar het kan ook zijn dat je gewoon meer kWh van je dak wil en de kosten niet uit maken. (is ook kosten effectief alleen een langere tvt.)

(in geval van 2de optie, kijk eens of er een klein beetje meer ruimte er is, dan zou je ook 2x 4 sanyo's kunnen plaatsen van 245Wp. kleine panelen met hoog rendement (of sunpower))
Ruimte valt tegen, ze komen op het schuine stuk tussen nok en dakkapel (beide zijden). Breedte max 5,00m maar dan zit ik aan 1 kant strak tegen de erfscheiding en aan 1 kant tegen de schoorsteen.
Hoogte 1,50m tussen dakkapel en nokvorst of een paar cm meer als ze ook voor de nokvorst langs kunnen worden geplaatst.

Kosten maken met niet uit, totale TVT wel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sjimmie schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:26:
[...]

Ruimte valt tegen, ze komen op het schuine stuk tussen nok en dakkapel (beide zijden). Breedte max 5,00m maar dan zit ik aan 1 kant strak tegen de erfscheiding en aan 1 kant tegen de schoorsteen.
Hoogte 1,50m tussen dakkapel en nokvorst of een paar cm meer als ze ook voor de nokvorst langs kunnen worden geplaatst.

helaas is het systeem grofweg zo:
kosten laag = korte tvt met een lagere hoeveelheid kWh.
kosten hoog = lagere tvt maar meer kWh.
daar tussen moet je altijd kiezen.

ga je het zelf doen of laten aanleggen?
(maakt best uit, in de mogelijkheden, er zijn maar weinig bedrijven die alle mogelijkheden kunnen bieden)

ik heb niet echt een goed idee van hoe de situatie er nu uit ziet, dus kan er weinig over vertellen.
een foto en wat maten helpt veel!

ik ben niet zomaar een voorstander om de panelen tot over/aan de vorst te laten lopen.
maar er zijn wel oplossingen.
zit de vorst gespijkerd of gemetseld?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
migjes schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:41:
helaas is het systeem grofweg zo:
daar tussen moet je altijd kiezen.
Op zich geen helaas, ik bedoelde alleen dat er geen beperking is in de factor kosten.
Als een korte TVT betekent dat de kosten ook relatief laag blijven dan is dat zo.
Wel wil ik natuurlijk zo optimaal mogelijk de ruimte benutten, dus hoe meer opbrengst op de beschikbare ruimte hoe liever.
Ik ga liever niet de helft benutten omwille van de TVT.
ga je het zelf doen of laten aanleggen?
(maakt best uit, in de mogelijkheden, er zijn maar weinig bedrijven die alle mogelijkheden kunnen bieden)
Ik ben geen handige harry (sorry, alle harry's!) die zelf het dak op gaat.
Daarom ben ik uiteindelijk gebonden aan een leverancier die ook plaatst.
ik heb niet echt een goed idee van hoe de situatie er nu uit ziet, dus kan er weinig over vertellen.
Foto kan ik morgen pas maken, nu te ver weg en vanavond pas in het donker thuis.
Wellicht kan vrouw-lief er vanmiddag nog eentje maken...
Maar op zich is het eenvoudig zoals ik eerder beschreef.
Schuin dak 35gr op W en O. Op elke kant een dakkapel (plat dak) met daarboven 7 pannen hoog x 21,5cm per pan is 150,5cm (neem ik aan, alleen de pannen gemeten op een plek waar ik wel bij kon). Aan de N-kant staat de gemetselde schoorsteen op de nok op de erfgrens en verder volledig vrij. Van schoorsteen tot de andere erfgrens nagenoeg 500cm.
ik ben niet zomaar een voorstander om de panelen tot over/aan de vorst te laten lopen.
maar er zijn wel oplossingen.
zit de vorst gespijkerd of gemetseld?
Helaas... Gemetseld. Het zijn van die donkergrijze betonnen pannen met dito nokvorsten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

sjimmie schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:26:
[...]

Met 6 panelen ~250Wp, 2 strings van 3 op 2 x Mastervolt Soladin 600. (~75-90 Volt, ~8 Ampere)
Met 6 SolarFrontier SF-170 panelen, alle parallel op 1 x Mastervolt Soladin 700 WEB (~80-100 Volt, ~10 Ampere)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
sjimmie schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 11:53:
Op zich geen helaas, ik bedoelde alleen dat er geen beperking is in de factor kosten.
Als een korte TVT betekent dat de kosten ook relatief laag blijven dan is dat zo.
Wel wil ik natuurlijk zo optimaal mogelijk de ruimte benutten, dus hoe meer opbrengst op de beschikbare ruimte hoe liever.
Ik ga liever niet de helft benutten omwille van de TVT.
ik heb het idee dat je deze nog niet helemaal door hebt.
als je panelen gebruikt zoals sanyo/sunpower/solar fronteer , allemaal vrij duur.
dan heb je een lagere tvt vanwege de hogere aanschaf prijs maar wel meer kWh.
of je gebruikt de panelen die je aan draagt,
dan heb je een lage aanschaf prijs met een korte tvt met minder kWh.
(het is allemaal erg relatief, ik zelf heb geen problemen met een langer tvt, als ik maar veel kWh heb)
Ik ben geen handige harry (sorry, alle harry's!) die zelf het dak op gaat.
Daarom ben ik uiteindelijk gebonden aan een leverancier die ook plaatst.
oke, dit kan wat lastig worden, maar we zullen wel zien.
Foto kan ik morgen pas maken, nu te ver weg en vanavond pas in het donker thuis.
Wellicht kan vrouw-lief er vanmiddag nog eentje maken...
Maar op zich is het eenvoudig zoals ik eerder beschreef.
Schuin dak 35gr op W en O. Op elke kant een dakkapel (plat dak) met daarboven 7 pannen hoog x 21,5cm per pan is 150,5cm (neem ik aan, alleen de pannen gemeten op een plek waar ik wel bij kon). Aan de N-kant staat de gemetselde schoorsteen op de nok op de erfgrens en verder volledig vrij. Van schoorsteen tot de andere erfgrens nagenoeg 500cm.
neem rustig je tijd, het heeft geen haast. (haast is een slechte raadgever)
Helaas... Gemetseld. Het zijn van die donkergrijze betonnen pannen met dito nokvorsten.
als je dus tot aan/over de nok wil gaan, dan moet die nok ook afgebroken worden en opnieuw gemetseld.
hier zijn bedrijven vaak niet zo blij mee en geeft gewoon extra kosten.
waarschijnlijk dan ook geen click-fit gebruiken, maar iets wat je vast schroeft. (maar dat is niet duurder.)
databeestje gaf al de optie voor solar frontier panelen, wat misschien wel een oplossing is.

edit:
je kunt ook kiezen voor een leverancier die de max uit je dakje weet te halen.
die zijn vaak wel wat duurder, want die hebben meer tijd nodig om iets te verzinnen.

[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 10-01-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Als je gewoon een normaal 250Wp paneel pakt (Egint/Trina/LDK) dan kom je met een 2X3 panelen op 2 Soladin 700WEB op een hoek van 35 graden op 1168kWh op jaarbasis uit (even gemeten met klimaatgegevens van Nijmegen). De Soladin 700WEB is dan voor 84% bezet en heeft naast wat foefjes ook Wi-Fi aan boord voor monitoring.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
migjes schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 12:11:
[...]
ik heb het idee dat je deze nog niet helemaal door hebt.
Euhm:
Je bedoelde langere TVT maar die snapte ik inderdaad nog niet. :?
Maargoed, liefst haal ik een goede TVT met voldoende opbrengst.
Dus primair TVT, secundair opbrengst, tertiair kosten.
neem rustig je tijd, het heeft geen haast. (haast is een slechte raadgever)
Snap ik, maar ik werd al wat nerveus van leveranciers die er erg lang over doen om gewoon een standaard copy/paste offerte te sturen zonder even naar de situatie te kijken.
je kunt ook kiezen voor een leverancier die de max uit je dakje weet te halen.
die zijn vaak wel wat duurder, want die hebben meer tijd nodig om iets te verzinnen.
Tip voor een goede? Ik zit in hartje NL. (PM mag ook)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@jvdmast
je hebt dus liever een full service pv organizate/installateur als een copy/past dakdekker/loodgieter.
dat snap ik wel.

heb je een tip gestuurt.
(Neanderthaler71)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
[...]
Oke, een poging:
Het geheel
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-ihF_1i1PGuE/Us_ksVNFLAI/AAAAAAAACoU/yRl962RGYrQ/s144/dak4.jpg

Links van de dakkapel met de schoorsteen
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-B4YjfrYflUg/Us_k-m22CLI/AAAAAAAACpE/YSlMn8gm3GQ/s144/dak3.jpg

Rechts van de dakkapel, erfgrens is dus NIET midden tussen de dakkapellen
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-roekpCZLjDU/Us_ksZFMZ8I/AAAAAAAACoY/txn_fKiDs-M/s144/dak1.jpg

De nok(vorsten) waarvan ik nu zie dat ze via een mij onbekend systeem vast lijken te zitten
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-XZDZ7sISpwI/Us_k69OgfnI/AAAAAAAACo8/_agDZc9Y3-4/s144/dak2.jpg

Aan de andere kant staat bij ons eenzelfde dakkapel, alleen hebben de buren daar verder niets staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@jvdmast
oke, dat helpt iets.
eigenlijk ook nog maten nodig, maar om nu de vrouw het dak op te jagen. (ik ga nooit verder als op de kast jagen)

plannetje is nog wat grof en niet precies uitgewerkt.
boven het dakkapel 4x solar frontier 170Wp (45 graden).
op het dakkapel 2x solar frontier (15 graden)
en dat op een soladin 1000 web, dus 2 panelen in 3 stringen parallel.
(een solar frontier is ongeveer 1,22x1m)

nu kun je ook nog wel wat panelen onder het dakkapel leggen (is iets minder effectief, maar kan wel)
kan allen niet goed schatten hoeveel ruimte daar nu is.
(een beetje vreemde maat dakpannen van 21cm, maar kan kloppen.)

nu zijn solar frontier panelen niet echt goedkoop, en ik heb er nog niet echt een goede mening over.
(alles wijst op best wel oke spul, maar ik heb pas een mening over een langere test tijd.)

edit:
iets verder gekeken naar de soladin web 1000.
hij is iets te nieuw voor om te weten wat de sterke punten en zwakke punten zijn van die omvormer.
maar alles valt wel lekker op zijn plaats met deze combi.
maar steca heeft ook wel een leuke optie om als omvormer te dienen.

[ Voor 14% gewijzigd door migjes op 10-01-2014 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

De nok(vorsten) waarvan ik nu zie dat ze via een mij onbekend systeem vast lijken te zitten
[afbeelding]

Aan de andere kant staat bij ons eenzelfde dakkapel, alleen hebben de buren daar verder niets staan.
[/quote]

Ik voel hem al hangen....
Dat worden nog een 2x2-tal paneeltjes op de dakkappel... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
paulv1973 schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:48:
Ik voel hem al hangen....
Dat worden nog een 2x2-tal paneeltjes op de dakkappel... O-)
Wat mij betreft is dat een idee, maar omdat die niet bijster groot zijn vraag ik me af of dat wel handig is. Effectief 3.00x1.60m schat ik op die platte daakjes.
Ik had begrepen dat je de panelen beter niet plat kan leggen ivm zelfreiniging.
En onder een hoek ben ik dan weer bang dat ze schaduw gaan werpen op de panelen pal boven de dakkapellen.
Dan zal de nok ofwel op de W ofwel op de O dakkapel-panelen deels schaduw gaan werpen.
Plus dat een systeem om ze onder een hoek te plaatsen weer extra kost (tvt...).
En kan zoiets wel qua gewicht (geen verstand van hoe ik dat kan bepalen, is een recent geplaatste dakkapel maar ik heb geen details op papier staan).
migjes schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:48:
eigenlijk ook nog maten nodig, maar om nu de vrouw het dak op te jagen. (ik ga nooit verder als op de kast jagen)
Zelfs ik ga voor geen goud het dak op. :F
Maten heb ik dus alleen op basis van gemeten en getelde dakpannen of meten met Google Maps.
Effectief boven de dakkapel tussen erfgrens en schoorsten = 500x125 (excl nokvorst)
Effectief op de dakkapel = 300x160 (weet niet hoe het met opstaande randen precies valt)
Naast en onder dakkapel lijkt me niet nuttig.
migjes schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 13:48:
(een beetje vreemde maat dakpannen van 21cm, maar kan kloppen.)
Ja, ik heb er eerst 1 gemeten en toen 3 gedeeld door 3. hoogte 21,5cm kwam ik op.

[ Voor 6% gewijzigd door sjimmie op 10-01-2014 14:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@jvdmast
zo als je de maten geeft van het dakkapel, is het plan niet on haalbaar om dat met 6x solar frontier te doen.
er is zelfs ruimte om de panelen op het dakkapel op 20 graden te doen. (maar 15 graden is beter)

nu zij je ook nog dat je een andere kant had.
en dan zou het misschien ook nog kunnen dat een steca een mogelijkheid bied zodat je maar 1 omvormer nodig hebt in plaats van 2. (of nog iets anders met 2x mpp)
maar dat laat ik liever over aan de installateur, hij moet het wel kunnen leveren.
(zitten ook veel haken en ogen aan, niet elke combi is mogelijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timorad
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 08:26
Mijn ouders gaan waarschijnlijk ook voor de zonnepanelen en hebben een offerte binnen:

- 16 LDK 250-P-20 Professional serie panelen
- Omniksol 4.0-TL omvormer met 2 MPP trackers

Totaal 4000 Wp dus, en met een offerte (inclusief installatie en bevestigingsmaterialen) van ongeveer 6600 euro wordt dit ongeveer 1,60 euro / Wp. Dit lijkt mij wel een redelijke prijs, maar natuurlijk wil ik het nog even delen met de experts hier :)

Verder, heeft iemand nog aanmerkingen over de combinatie van zonnepanelen en omvormer? Het betreft een plat dak, geen schaduw.

[ Voor 3% gewijzigd door Timorad op 10-01-2014 16:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Op de dakkapel staan weer onder een andere hoek ......
om strings parallel te zetten moet ze dezelfde aantal panelen bevatten.
bv steeds 2 parallel, dan krijg je 4 panelen boven en 2 op de dakkapel ( 6x170=1020Wp per kant)

Ook de maat 1580 x 808 mm (200Wp) kan leuk uit komen wat betreft aantallen in de strings, spanning en Wp. Bv 3 landscape op de pannen en 3 portrait op de dakkapel. ( 1200Wp per kant)

En dan dus 4 strings van 3 parallel.
,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Timorad
als er nog plek is voor een paar panelen extra, dan komt die omvormer wat beter in zijn rendement.
de V is een beetje laag uit de panelen voor de omvormer. (ik ga uit van de LDK 250 PA, Multicrystalline)
maar levert verder geen problemen op.
die omvormer kan ook 4400W aan. (en je kunt ook nog onder dimensioneren)
(ook de prijs per Wp word dan wat beter. ;) )

een beetje afhankelijk in welk gebied je woont, kun je ook een omniksol 3 gebruiken.
maar is lastig bepalen en een persoonlijke keuzen (zoveel bespaar je daar niet mee)

prijs valt mij een beetje pittig uit, maar ik ben verwend omdat ik het zelf installeer.
en dan zijn de prijzen een stuk lager.

edit:
natuurlijk een platdak, dat is wat duurder bevestiging materiaal.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 10-01-2014 17:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Timorad schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 16:14:
Mijn ouders gaan waarschijnlijk ook voor de zonnepanelen en hebben een offerte binnen:

- 16 LDK 250-P-20 Professional serie panelen
- Omniksol 4.0-TL omvormer met 2 MPP trackers

Totaal 4000 Wp dus, en met een offerte (inclusief installatie en bevestigingsmaterialen) van ongeveer 6600 euro wordt dit ongeveer 1,60 euro / Wp. Dit lijkt mij wel een redelijke prijs, maar natuurlijk wil ik het nog even delen met de experts hier :)

Verder, heeft iemand nog aanmerkingen over de combinatie van zonnepanelen en omvormer? Het betreft een plat dak, geen schaduw.
Vind de prijs niet heel verkeerd, maar ik weet niet op welke manier er gemonteerd wordt (landscape/portrait/plat). Maar vind de keuze van een 4.0 wel erg ruim. Voor mijn klanten bied ik een vergelijkpaar pakket aan met 16 Eging 250Wp in portrait en een Mastervolt ES3.6TL met installatie aan voor minder. Ben zelf niet zo kapot van Omnik na wat garantiegevalletjes ;(

Edit: ah, plat dak.... Nee, dan is de prijs wel ok :)

[ Voor 6% gewijzigd door DjVe op 10-01-2014 17:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
DjVe schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 17:03:
[...]

Vind de prijs niet heel verkeerd, maar ik weet niet op welke manier er gemonteerd wordt (landscape/portrait/plat). Maar vind de keuze van een 4.0 wel erg ruim. Voor mijn klanten bied ik een vergelijkpaar pakket aan met 16 Eging 250Wp in portrait en een Mastervolt ES3.6TL met installatie aan voor minder. Ben zelf niet zo kapot van Omnik na wat garantiegevalletjes ;(

Edit: ah, plat dak.... Nee, dan is de prijs wel ok :)
lol, ik las ook over het plat dak heen.

vind die combi mastervolt(1x mpp) met 250Wp panelen wel wat leuker als de omnik(2xmpp).

maar mag je onderhand niet een bedrijfs account aanvragen?
gewoon voor de netheid en duidelijkheid naar gebruikers toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

migjes schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 18:02:
[...]

lol, ik las ook over het plat dak heen.

vind die combi mastervolt(1x mpp) met 250Wp panelen wel wat leuker als de omnik(2xmpp).

maar mag je onderhand niet een bedrijfs account aanvragen?
gewoon voor de netheid en duidelijkheid naar gebruikers toe.
Het is niet mijn bedrijf en reageer hier op persoonlijke basis. Ik ga hier ook niets verkopen en men weet niet waar ik werk, dus nee een bedrijfsaccount lijkt me niet nodig. Ik kom hier gewoon om wat te leren en te adviseren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

DjVe schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 19:20:
[...]
Het is niet mijn bedrijf en reageer hier op persoonlijke basis. Ik ga hier ook niets verkopen en men weet niet waar ik werk, dus nee een bedrijfsaccount lijkt me niet nodig. Ik kom hier gewoon om wat te leren en te adviseren :)
Nee, dat is geheim :X
http://nl.linkedin.com/pub/jordy-van-engelen/73/ba8/272

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Beetje onsportieve reactie ericplan. Ik loop er niet mee te koop en ga geen prijzen geven. Zoals ik net al aan gaf: "ik reageer hier op persoonlijke basis".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

DjVe schreef op vrijdag 10 januari 2014 @ 20:36:
Beetje onsportieve reactie ericplan. Ik loop er niet mee te koop en ga geen prijzen geven. Zoals ik net al aan gaf: "ik reageer hier op persoonlijke basis".
Dat is niet onsportief, zo werkt internet. Je geeft zelf aan dat je in die branche werkt, je naam staat in je profiel en dan is een Google-opdracht genoeg.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Fijn dat je weet hoe het Internet werkt, maar daar gaat het niet om ;) Het gaat er om dat ik hier op persoonlijke basis reageer en hier dus geen bedrijfsactiviteiten uit wil halen. Ik praat/lees/leer graag mee, dat betekend dat ik dus zelf reageer en niet het bedrijf waar ik voor werk. Dat jij mij vervolgens gaat Googelen moet je zelf weten (ik heb niets te verbergen), maar om dat dan hier neer te zetten is wel degelijk onsportief.

Nu weer ontopic: :)

[ Voor 3% gewijzigd door DjVe op 10-01-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Nu online

ericplan

5180 Wp PV

Regel toch maar een bedrijfsaccount, iets anders kan ik niet uit je eigen woorden halen.

"Voor mijn klanten bied ik een vergelijkpaar pakket aan met 16 Eging 250Wp in portrait en een Mastervolt ES3.6TL met installatie aan voor minder. Ben zelf niet zo kapot van Omnik na wat garantiegevalletjes."

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe

DjVe

Hatsaflats!

Volgens mij staat er meer in die reactie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

voor mijn klanten = bedrijfsaccount.
het ging niet over krentebollen.
Pagina: 1 ... 99 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.