Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 98 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.468 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op zondag 05 januari 2014 @ 11:38:
[...]
Maar de Danfoss zal hier wel weer worden afgefakkeld om z,n rendement :X
Inderdaad, je vraagt erom ;)

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/28vt2z9.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 18-09 21:39

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-09 17:30
ericplan schreef op zondag 05 januari 2014 @ 11:16:
Enthousiasme is leuk, maar blijven we wel met beide benen op de grond staan?
Afhankelijk van de opstelling en locatie zijn jaaropbrengsten boven de 1000 kWh/kWp mogelijk. Maar velen halen dat niet. Bovendien was 2013 voor mijn installatie veruit het beste van de afgelopen vier jaar. Dat is niet voor iedereen zo geweest, maar het geeft wel aan dat er enorme verschillen mogelijk zijn. Voor mijn installatie is het waarschijnlijk dat de opbrengst in 2014 lager zal zijn.

Bovendien is TVT is geen keihard gegeven. In de berekening zitten allemaal aannames, waarvan het de vraag is wat ze waard zijn. Twee jaar terug was ik er zeker van dat de stroomprijs zou stijgen, nu ben ik daar minder van overtuigd. Het hele saldeerverhaal gaat ook op de schop. Hoe dat gaat veranderen is nog onduidelijk, maar dat het gaat veranderen is zeker.

Mijn advies is al langer:
-Installeer als je ruimte en geld hebt ongeveer net zoveel Wp als je jaarverbruik.

Meer is niet handig tenzij je concrete plannen en geld voor een warmtepomp hebt.
Wijze woorden ericplan.

Ik was in al mijn enthousiasme ook overtuigd van 1100 Wh/Wp. Helaas, ik haal flink minder. Dat maakt de pret niet minder, maar je leert wel heel rap om je verwachtingen bij te stellen. Het is overigens nog steeds heel lekker om jaarlijks 2-2,5MWh in overschot te hebben. Voor de warmtepomp inderdaad. ;)

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 16:02:
Ik wil 2 dakvlakken van Solar Frontier 170Wp panelen voorzien. Op de zuidzijde komen 15 panelen en op de westzijde 12 panelen.
De zuidzijde levert 15 x 170Wp van 1,0 = 2550Wp.
De westzijde levert 12 x 170Wp x 0,92 = 1877Wp
Ik weet niet of de Solar Frontier nu wel beter presteren, misschien alleen als er erg veel schaduw is?

Dit systeem op zuid met weinig schaduw, levert 40% minder op dan mijn systeem, op Zuid-West met 50 graden dakhelling in de donkere maanden.

http://pvoutput.org/compa...?sid=24782&sid1=11351&t=m

Weet natuurlijk niet hoe de instraling daar geweest is, maar je zou verwachten dat Solar Frontier in de meer donkere dagen beter zouden doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Roamor schreef op zondag 05 januari 2014 @ 14:01:
Voor het betere zoekwerk: dat heet anti-eiland beveiliging. ;)
Maar wat als je door wil met bijv een generator, of accu's met omvormer? Hoofdschakelaar uit zodat het niet het net op kan en een gevaarlijke situatie kan worden voor werklieden bijvoorbeeld Dan komt er weer stroom op het hele huis en gaat de omvormer weer aan, scenario dat het zonnig is en 2000W staat te blazen maar ik verbruik maar 500 op dat moment?

Iemand een idee wat de omvormer van de panelen dan doet? Hij kan het niet kwijt.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snameroc
  • Laatst online: 23:06
Als je een generator zou hebben gaat het zonnepaneel de verbrandingsmotor aandrijven bij een overschot.
Wat weer met zich meebrengt dat de frequentie verhoogd waardoor de omvormer afslaat als dat al niet van tevoren gebeurt is door de instabiliteit van de frequentie van de generator.
Een omvormer welke uit een accu werkt en niet zelf de accu op kan lader zal het zelfde effect hebben als boven genoemde generator, de boel gaat in storing. Daarbij zal een standaard zonnepanelen omvormer niet starten op een accu gevoerde omvormer tenzij je een hele dure treu sinus versie hebt.

Ik zou zeggen probeer heten vertel hier je ervaring, ik heb het gedaan met een soladin600 achter een 40kva aggregaat zelfs dat werkte niet toerental en spanning niet stabiel genoeg bij de minst of geringste lastwisseling stopte de soladin.

snameroc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

ZuinigeRijder schreef op zondag 05 januari 2014 @ 21:56:
[...]

Ik weet niet of de Solar Frontier nu wel beter presteren, misschien alleen als er erg veel schaduw is?

Dit systeem op zuid met weinig schaduw, levert 40% minder op dan mijn systeem, op Zuid-West met 50 graden dakhelling in de donkere maanden.

http://pvoutput.org/compa...?sid=24782&sid1=11351&t=m

Weet natuurlijk niet hoe de instraling daar geweest is, maar je zou verwachten dat Solar Frontier in de meer donkere dagen beter zouden doen?
Dit zijn screenshots van https://www.sunnyportal.com van een systeem van 9 kWp met een 60 tal solar frontier 150 Wp (let op: deze hebben een iets lagere spanning als die 170 Wp) per stuk die ik heb geplaatst in april 2013, allemaal in vlak op een behoorlijk zuid liggend dak onder een hellingshoek van 30- 35 graden. zo goed als geen schaduw in Utrecht. De prognose is gesteld op 1kWh / Wp, en gaat ie ruim boven uit in bijna alle maanden.
Prognose komt uit de site van SMA vandaan en is een meer jaars gemiddelde.
Hangen aan een SMA 9000TL-20 met 4x7 en 4x8 panelen in serie (de ene MPP met 7 en de andere met 8 ).
Nu reeds 7500 kWh opgewekt en de beste maanden moeten nog komen als het goed is.
Wij wachten ook in spanning af wat de totale jaar opbrengst is op 1 mei 2014.
Ga je meer dan 3 strings parallel plaatsen dan adviseerd SMA om dan een stringbox te gebruiken waar ook diode's in zitten dit voorkomt overbelasting in strings zodra er 1 paneel stuk is.
Dan kan nl de stroom van de 3 strings door die ene string gaan lopen waar het kapotte paneel in zit.
Meestal kan 1 paneel wel de stroom aan van 2 panelen parallel. Ik kan het niet uitleggen of verdedigen, maar het kwam langs op de cursus bij SMA. voor vragen dus graag bij SMA benelux aankloppen. anders moet ik het gaan opzoeken ergens.

Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/schermafbeelding%202014-01-05%20om%2023.01.30.png
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/schermafbeelding%202014-01-05%20om%2023.10.07.png
Afbeeldingslocatie: http://www.uploadarchief.net/files/download/schermafbeelding%202014-01-05%20om%2023.10.21.png

[ Voor 23% gewijzigd door Andre1973 op 05-01-2014 23:43 ]

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

snameroc schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:57:
Als je een generator zou hebben gaat het zonnepaneel de verbrandingsmotor aandrijven bij een overschot.
Wat weer met zich meebrengt dat de frequentie verhoogd waardoor de omvormer afslaat als dat al niet van tevoren gebeurt is door de instabiliteit van de frequentie van de generator.
Een omvormer welke uit een accu werkt en niet zelf de accu op kan lader zal het zelfde effect hebben als boven genoemde generator, de boel gaat in storing. Daarbij zal een standaard zonnepanelen omvormer niet starten op een accu gevoerde omvormer tenzij je een hele dure treu sinus versie hebt.

Ik zou zeggen probeer heten vertel hier je ervaring, ik heb het gedaan met een soladin600 achter een 40kva aggregaat zelfs dat werkte niet toerental en spanning niet stabiel genoeg bij de minst of geringste lastwisseling stopte de soladin.
Nou ik was het wel van plan ja, ik heb de beschikking over een aantal gel accu's van 12 v en wil eens wat proberen met dit apparaat.

http://www.omvormer-omvor...r_24_volt_-_230_volt.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Rol-Co schreef op zondag 05 januari 2014 @ 22:09:
[...]

Maar wat als je door wil met bijv een generator, of accu's met omvormer? Hoofdschakelaar uit zodat het niet het net op kan en een gevaarlijke situatie kan worden voor werklieden bijvoorbeeld Dan komt er weer stroom op het hele huis en gaat de omvormer weer aan, scenario dat het zonnig is en 2000W staat te blazen maar ik verbruik maar 500 op dat moment?

Iemand een idee wat de omvormer van de panelen dan doet? Hij kan het niet kwijt.....
Waarschijnlijk gaat je omvormer als e meer vermogen produceerd an ie kwijt kan de spanning opvoeren richting de 115% van de nominaamlingestelde spanning, omdat ie z'n vermogen kwijt wil, zodra die dat heeft bereik gaat ie uit, hij mag geen moment leveren boven de 115 %, hij mag maximaal 10 minuten boven de 110 % zitten (nieuwe regels o.a voor duitsland, en op deze regels worden de meeste omvormers die nu worden verkocht ingesteld).
Als ie uit is ziet ie weer de nominale netspanning en gaat ie weer aan en zal ie waarschijnlijk weer de spanning gaan opvoeren.
Maar je moet wel een hele stabiele generator hebebn wat frequentie betreft daar zijn ze erg gevoelig voor.
Er zit zelfs een trucje ingebouwd in de SMA omvormers om dit te voorkomen als een hele wijk op een grote generator word gezet om wat voor reden dan ook.
(eerst generator een dan een klein tijdje boven een bepaalde frequentie laten draaien, dan gaan alle omvormers uit als het goed is en dan weer terug naar de 50 Hz).

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Voor boten etc bestaan er gewoon omvormers waar je accu's aan kunt hangen en zonnepanelen, en dan 230 uit kunt halen.
bij deze o.a. http://www.zaanzon.nl/laadregelaars/
Veel van die omvormers die van 12 of 24 Vdc 230 AC maken geven zo'n slechte sinus dat de meeste netgekoppelde omvormers daar niet intrappen.

[ Voor 29% gewijzigd door Andre1973 op 05-01-2014 23:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

EWK schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:26:
Een vraag ; ben in bezit van een AEG 2800 omvormer
Hierop 9 panelen à 300 wp aangesloten
Hoeveel panelen , dan wel hoeveel wp kan ik nog op de bestaande omvormer aansluiten?
En wat gebeurd er wanneer ik er teveel op aansluit ?
Niemand weet het kennelijk ..........

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lytsepier
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 20:39
Beste Zuinigerijder,

ik ken toevallig de situatie van BoumaSolar, hij is nog druk bezig met de leverancier omdat hij zwaar onderpresteert. Het is nog niet duidelijk waarom zijn configuratie zo laag presteert.

Vergelijk eens met mijn set, ook ik heb in het begin problemen gehad, maar draai inmiddels vaak in de top mee:

http://pvoutput.org/compa...=17739&sid1=11351&c=0&t=w

Je draait de afgelopen weken 27% onder mijn efficientie.. ik zit pal op het zuiden met een dak van ongeveer 40 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Lytsepier schreef op maandag 06 januari 2014 @ 08:09:
Beste Zuinigerijder,

ik ken toevallig de situatie van BoumaSolar, hij is nog druk bezig met de leverancier omdat hij zwaar onderpresteert. Het is nog niet duidelijk waarom zijn configuratie zo laag presteert.

Vergelijk eens met mijn set, ook ik heb in het begin problemen gehad, maar draai inmiddels vaak in de top mee:

http://pvoutput.org/compa...=17739&sid1=11351&c=0&t=w

Je draait de afgelopen weken 27% onder mijn efficientie.. ik zit pal op het zuiden met een dak van ongeveer 40 graden.
Ok, ik kon zo snel geen andere grote systemen op PVOUTPUT vinden met een Solar Frontier 170S. En blijkbaar is dat net het systeem dat zeer onder de maat presteert. Goed te horen dat de Solar Frontier bij jouw nu wel goed draaien. Welke problemen zijn er bij jouw geweest?

Mijn ligging op Zuid West is natuurlijk niet heel ideaal en ik zit in mijn regio ook op minder zoninstraling. Op jaarbasis haal ik zo een 850 kWh/kWp met een onderbemeten omvormer. Dat komt ongeveer overeen met de jaargemiddelde van Siderea.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

EWK schreef op maandag 06 januari 2014 @ 07:43:
[...]

Niemand weet het kennelijk ..........
Als je de specs van de AEG 2800 bekijkt zul je zien dat de max Voc 500 volt is. Dat is een van de factoren die het max aantal panelen bepaald.
Daarnaast is de maximum stroom 13A voor als je strings panelen parallel zet.
Ook staat er een max van 3100Wp DC vermogen. Als je daar overheen gaat zal de omvormer niet stuk gaan maar zal je wel wat opbrengst missen van de pieken. De omvormer bepaald de stroom die gaat lopen, dus zal gewoon op het max vermogen van de omvormer gaan werken. een 10% onder dimensionering is niet ongebruikelijk.

Dus met de specs van de panelen kan je nu bepalen waar je max ligt. (10 of 11 als je alleen naar het vermogen kijkt.)

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lytsepier
Ok, ik kon zo snel geen andere grote systemen op PVOUTPUT vinden met een Solar Frontier 170S. En blijkbaar is dat net het systeem dat zeer onder de maat presteert. Goed te horen dat de Solar Frontier bij jouw nu wel goed draaien. Welke problemen zijn er bij jouw geweest?
De problemen die ik had waren redelijk simpel: van de 14 panelen waren er 4 niet aangesloten. Ik ben behoorlijk lang bezig geweest om de installateur zover te krijgen om het dak nog een keer op te gaan.. Dit is uiteindelijk door een andere installateur gedaan. (2 juli 2013)

Sindsdien draai ik zonder problemen. :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Lytsepier schreef op maandag 06 januari 2014 @ 09:19:
De problemen die ik had waren redelijk simpel: van de 14 panelen waren er 4 niet aangesloten. Ik ben behoorlijk lang bezig geweest om de installateur zover te krijgen om het dak nog een keer op te gaan.. Dit is uiteindelijk door een andere installateur gedaan. (2 juli 2013)
Zo... wat een beun de haas is dat voor een installateur geweest.. Gewoon vergeten 4 panelen an te sluiten en dat niet willen herstellen?

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lytsepier
Zo... wat een beun de haas is dat voor een installateur geweest.. Gewoon vergeten 4 panelen an te sluiten en dat niet willen herstellen?
Praat mij niet meer over die installateur, kan mij er weer boos om maken :( .. Uiteindelijk heeft de verkoper een andere installateur ingeroepen (met 4 man) kwam de kreet van het dak dat ze een kabeltje gevonden hadden die zij niet hadden losgetrokken. (bijna alle panelen zijn toen van het dak gehaald)

Ben nu erg blij met de opbrengsten, denk dat ik op 2 juli 2014 (een jaar compleet) wel een opbrengst kan halen van minimaal 1.100kWh/kWp :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:51

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

EWK schreef op zondag 05 januari 2014 @ 15:26:
Een vraag ; ben in bezit van een AEG 2800 omvormer
Hierop 9 panelen à 300 wp aangesloten
Hoeveel panelen , dan wel hoeveel wp kan ik nog op de bestaande omvormer aansluiten?
En wat gebeurd er wanneer ik er teveel op aansluit ?
Als aanvulling op WoudseHoeve, er kunnen maximaal 10 panelen in serie. Dan zit je op 452V openklem spanning, zo'n 10% onder de maximaal toegestane spanning. Deze ruimte heb je wel nodig, omdat bij lagere temperaturen de openklem spanning toeneemt. Je kunt er dus gemakkelijk 1 paneel extra op aansluiten. Als je nog meer panelen wilt aansluiten (dat kan) dan moet je met twee strings werken, omdat anders de openklemspanning te hoog kan worden. Omdat de omvormer maar 1 MPP heeft, moeten beide strings gelijk zijn. Dus twee strings van bijvoorbeeld 6 panelen.

Bij 6 panelen in serie zal in de zomer de stringspanning rond de 200V liggen. Omdat de omvormer maximaal 13A kan verwerken, zal het maximum vermogen ook rond de (200x13=) 2600W liggen, terwijl je panelen in theorie 3600W zouden kunnen leveren. Aardige piekverliezen dus. Hoewel ik niet vies ben van onderdimensioneren, zou ik bij deze panelen en omvormer het bij 10 panelen houden.

[ Voor 10% gewijzigd door antonboonstra op 06-01-2014 10:14 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-09 11:53
Beste PV systeem tweakers,

Ik loop sinds kort met het idee in me hoofd om te kijken of het voor onze woning rendabel is om wat energie op te wekken middels zonnepanelen. Onze buren hebben ook zonnepanelen en verder in ons dorp zie ik steeds meer panelen opdoemen.
Ik heb me enigszins wat ingelezen en zie ontzettend veel mooie resultaten voorbij komen en de vele mogelijke combinaties van systemen. Dit maakt het op een aantal vlakken ook weer lastig. Voor ik een serieuze stappen ga zetten wil ik eerst eens mijn idee hier neerleggen en hoop ik dat jullie hier op willen schieten… heb al gelezen dat hier de ware (ervarings)deskundigen zitten en ben dan ook benieuwd wat jullie denken/adviseren..

Onze situatie is als volgt:
Ik woon samen met mijn vriendin in een tussenwoning in St. Pancras (Noord Holland). Na bijna een jaar verbruiken wij naar schatting een kleine 3.000 kWh. Wij koken op inductie en hebben een stoomoven die regelmatig gebruikt wordt. Verder geen rare energie-slurpers, zoals een treinenhobby op zolders of een krultangen verzameling.

Wij hebben aan onze woning aan de achterzijde een vaste stenen aanbouw die bij de originele bouw hoort. Deze aanbouw heeft een plat dak bedekt met bitumen. Het dak is 5,9 meter lang en 2,8 meter breed en is 2,5 meter hoog.

Ligging plat dak:
Ons huis ligt met de voorzijde op oost, tuin op west en de aanbouw staat hierop dus haaks, dus op het Zuiden. Ideaal volgens mij.
Hier een screen met Bing maps:
Afbeeldingslocatie: http://i1065.photobucket.com/albums/u397/Bart_Marcelis/project%20zonnepanelen/platdaksituatie_zpsc7055d8b.jpg

Vanuit de aanbouw met me neus en telefoon naar het zuiden heb ik deze screen gemaakt met de sunseeker app.
Afbeeldingslocatie: http://i1065.photobucket.com/albums/u397/Bart_Marcelis/project%20zonnepanelen/foto_zps1cd93cb9.png
Geen idee of dit een accuraat beeld geeft, maar zoals ik het kon beoordelen klopte het goed met de zon die ook zichtbaar en precies op lijnde op dat moment.
Gezien de ligging van platte dak t.o.v. de huizen zal er dus ongeveer vanaf 12 uur a half 1 zonlicht op het platte dak komen. De uren daarvoor schijnt de zon nog aan de voorzijde van het huis. Dit is de huidige situatie, wellicht in de zomer iets eerder..

Het idee is om op dit platte dak een 6 tal panelen in landscape (2 rijen van 3) toe te passen. Zoal deze opstelling hier:
Afbeeldingslocatie: http://i1065.photobucket.com/albums/u397/Bart_Marcelis/project%20zonnepanelen/zaanzon-plat-dak-instructies-12-310x310_zps2f66e0c7.jpg

Hardware:
- Panelen: Ik denk aan (6x) 260 – 280 Wp panelen met een goede efficiëntie. De Yingli Panda serie leek mij wel aardig, puur op basis van gevoel, prijs en populariteit. Suggesties zijn uiteraard welkom. Zag ook 300/320 Wp panelen, maar die zijn behoorlijk aan de prijs.
Het totale Wp vermogen zal dan ergens tussen de 1.560 en 1.680 zijn.
- Omvormer: advies nodig voor mijn toepassing.
- Groepenkast is nieuw en kan ik eenvoudig aanpassen om een eigen groep met eventueel een eigen ALS te creëren. Slimme meter hebben we al, geregistreerd op slimmemeterportal.nl
- Paneelsteunen: Ik denk aan deze KLIK , hierop passen twee panelen achter elkaar in landscape. De hoek is wel 10 graden, wellicht dat dit te weinig is?? Wie kan hier iets over vertellen. Wat is de aanbevolen hellingshoek?

De panelen zullen ongeveer voor gedurende een uur niet allemaal zonlicht hebben. Er is wat schaduw tussen 12 en 13 uur. Moet ik hier rekening mee houden met optimizers, schaduwmanagement o.i.d.??

Installatie ga ik zelf doen, mede om de kostprijs te drukken en daarnaast lijkt het leuk om zelf te doen. Het platte dak is goed bereikbaar om dergelijke installatie veilig te plaatsen. Budget is maximaal: € 2.500,-

Hopelijk heb ik een goed beeld geschept van wat mijn plan is. Het doel in deze is om met de beschikbare situatie (beperkte m2) toch een mooi resultaat te krijgen en hiermee misschien wel de helft van ons totale verbruik uit de zon te halen. Is dit haalbaar? Alvast bedankt voor jullie reacties.

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Ik denk dat je opbrengst aardig te lijden heeft onder de ochtend schaduw van je huis. Daarnaast zie ik ook een aantal bomen...

Een zonneschans is een prima idee voor een beperkte ruimte. Hiervoor schijn je ook goed terecht te kunnen bij http://www.aluminiumshop.nl/aluminium/zonneschans Ik zou wel voor minimaal 15° helling of meer gaan. Een hellingshoek 35° is ideaal, maar niet gebruikelijk voor een plat dak opstelling, omdat je dan (veel) meer ballast moet toepassen. Dus als je dak het niet aan kan, zul je een lage hellingshoek moeten nemen.

Persoonlijk zou ik vanwege de schaduw perikelen en het beperkt aantal panelen voor Enecsys DUO omvormers gaan (SMI-D480W-60). Hierop kun je twee panelen parallel aansluiten. De Yingli Panda is een paneel met een prima prijs/prestatie verhouding. De 300Wp panelen zijn meestal ook een stuk groter. Wil je meer opbrengst, dan kun je ook nog prima twee panelen op je schuine dak monteren op west (past waarschijnlijk dan niet meer binnen budget).

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

C[quote]WoudseHoeve schreef op maandag 06 januari 2014 @ 09:14:
[...]

Als je de specs van de AEG 2800 bekijkt zul je zien dat de max Voc 500 volt is. Dat is een van de factoren die het max aantal panelen bepaald.
Daarnaast is de maximum stroom 13A voor als je strings panelen parallel zet.
Ook staat er een max van 3100Wp DC vermogen. Als je daar overheen gaat zal de omvormer niet stuk gaan maar zal je wel wat opbrengst missen van de pieken. De omvormer bepaald de stroom die gaat lopen, dus zal gewoon op het max vermogen van de omvormer gaan werken. een 10% onder dimensionering is niet ongebruikelijk.

Dus met de specs van de panelen kan je nu bepalen waar je max ligt. (10 of 11 als je alleen naar het vermogen kijkt.)
[/quote

Okay, bedankt voor jouw antwoord!

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20-09 09:42
@Bart_Denon
zuid is niet het belangrijkste, maar secundaire voorwaarde.
het aantal uren zon is belangrijker. (oke zuid is dan al gouw in het voordeel.)
ik twijfel bij het zien van de bomen en het huis of boven op dak geen betere plek is.

uit eindelijk wil je 3000kWh opwekken.
dat doe ik met mijn oost-west ongeveer ook.
(jij zult waarschijnlijk een hogere opbrengst hebben als ik, gezien je locatie.
dus je kunt wat minder Wp gebruiken als ik)
maar dat valt nog net iets boven je budget. (al gouw 3500-4000 euro)

ik zou rustig beginnen met een steca500 of soladin600 (ruim onder de helft van je budget)
heb je ook nog geen aparte groep nodig en is makkelijk aan te leggen.
en zo te installeren op het platte dak.
dan kun je het eens rustig aankijken (en binnen no-time heeft het virus je te pakken en wil je een uitbreiding >:) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Bart_Denon schreef op maandag 06 januari 2014 @ 15:48:
Onze situatie is als volgt:
Ik woon samen met mijn vriendin in een tussenwoning in St. Pancras (Noord Holland). Na bijna een jaar verbruiken wij naar schatting een kleine 3.000 kWh. Wij koken op inductie en hebben een stoomoven die regelmatig gebruikt wordt. Verder geen rare energie-slurpers, zoals een treinenhobby op zolders of een krultangen verzameling.
Hoeveel je gebruikt kan een uitgangspunt zijn maar ook als je 3.000 kWh gebruikt en je wekt 1.000 op betaal je nog maar 2.000 en heb je 1.000 duurzaam opgewekt.
Hoe dan ook, gefeliciteerd met deze beslissing!
- Panelen: Ik denk aan (6x) 260 – 280 Wp panelen met een goede efficiëntie. De Yingli Panda serie leek mij wel aardig, puur op basis van gevoel, prijs en populariteit. Suggesties zijn uiteraard welkom. Zag ook 300/320 Wp panelen, maar die zijn behoorlijk aan de prijs.
Het totale Wp vermogen zal dan ergens tussen de 1.560 en 1.680 zijn.
Deze heb ik liggen, in 270 Wp. Mooie panelen (vwb constructie). In diverse tests komen ze er ook goed uit (de tests die ik gezien heb).
- Omvormer: advies nodig voor mijn toepassing.
Schaduw op een string is wel belangrijk om rekening mee te houden. Met micro's zit je zowiedes goed al zal je TVT wat toenemen. Met de voorgesteld Enecsys duo's valt de prijs per paneel denk ik wel mee. Al kan je ook enphase toepassen (125,- per stuk)

Met 6 panelen zit je aan ongeveer 2.350 excl. kabels en montage materiaal.
- Groepenkast is nieuw en kan ik eenvoudig aanpassen om een eigen groep met eventueel een eigen ALS te creëren. Slimme meter hebben we al, geregistreerd op slimmemeterportal.nl
Als je nog een ALS hebt met 3 of minder groepen kan hij daar bij. Een aparte kWh meter heb je wel nodig voor deze groep omdat je via je slimme meter alleen bruto kan meten, niet wat er netto van je panelen komt.
- Paneelsteunen: Ik denk aan deze KLIK , hierop passen twee panelen achter elkaar in landscape. De hoek is wel 10 graden, wellicht dat dit te weinig is?? Wie kan hier iets over vertellen. Wat is de aanbevolen hellingshoek?
De schans die @antonboonstra liet zien ziet er goed uit!

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Even een nieuwe post omdat dit over wat anders gaat. Wie kent deze beugels? Lijkt me een mooi systeem nu m'n garage dak vol is om aan de zijkant van de garage verder te gaan, dat wil zeggen ook op ZZW.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/603847/pv/Schermafbeelding%202014-01-06%20om%2020.01.36.png

[ Voor 8% gewijzigd door twixx op 06-01-2014 20:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

twixx schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:21:
Even een nieuwe post omdat dit over wat anders gaat. Wie kent deze beugels? Lijkt me een mooi systeem nu m'n garage dak vol is om aan de zijkant van de garage verder te gaan, dat wil zeggen ook op ZZW.

[afbeelding]
Ik ken ze niet, maar ik ben wel benieuwd, waar komt het plaatje vandaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Andre1973 schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:32:
[...]

Ik ken ze niet, maar ik ben wel benieuwd, waar komt het plaatje vandaan?
Van PVoutput; ik heb het plaatje klikbaar gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-09 10:46
Ziet er goed uit. Kan ik op een nette manier nog 3 of 6 panelen op een rijtje kwijt = overschot PV = warmtepomp = lekker blijven dromen ;)
Maar toch benieuwd waar die steunen vandaan komen/wat ze kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 22:19

ericplan

5180 Wp PV

twixx schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:45:
[...]
Het lijkt of ze ingemetseld zitten.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

wel veel schaduw van de eigen dakrand...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
antonboonstra schreef op maandag 06 januari 2014 @ 17:00:
Ik denk dat je opbrengst aardig te lijden heeft onder de ochtend schaduw van je huis. Daarnaast zie ik ook een aantal bomen...

Een zonneschans is een prima idee voor een beperkte ruimte. Hiervoor schijn je ook goed terecht te kunnen bij http://www.aluminiumshop.nl/aluminium/zonneschans Ik zou wel voor minimaal 15° helling of meer gaan. Een hellingshoek 35° is ideaal, maar niet gebruikelijk voor een plat dak opstelling, omdat je dan (veel) meer ballast moet toepassen. Dus als je dak het niet aan kan, zul je een lage hellingshoek moeten nemen.

Persoonlijk zou ik vanwege de schaduw perikelen en het beperkt aantal panelen voor Enecsys DUO omvormers gaan (SMI-D480W-60). Hierop kun je twee panelen parallel aansluiten. De Yingli Panda is een paneel met een prima prijs/prestatie verhouding. De 300Wp panelen zijn meestal ook een stuk groter. Wil je meer opbrengst, dan kun je ook nog prima twee panelen op je schuine dak monteren op west (past waarschijnlijk dan niet meer binnen budget).
Dank je voor je reactie. Ik was even vergeten te vermelden dat de bomen op de satelliet foto inmiddels allemaal weg zijn. Dat is een groot voordeel natuurlijk.
De (SMI-D480W-60) omvormer kan ook 2 panelen aan van rond 275 Wp? Je zit dan toch over 500 watt?
Lijkt me overigens wel een mooie oplossing. Stel ik zou werken met 3x van dit type omvormer. Ik zou dit toch het beste over een separate groep laten lopen? Of kan ik 3 x 500 watt via een WCD op een bestaande groep gooien?
migjes schreef op maandag 06 januari 2014 @ 18:16:
@Bart_Denon
zuid is niet het belangrijkste, maar secundaire voorwaarde.
het aantal uren zon is belangrijker. (oke zuid is dan al gouw in het voordeel.)
ik twijfel bij het zien van de bomen en het huis of boven op dak geen betere plek is.

uit eindelijk wil je 3000kWh opwekken.
dat doe ik met mijn oost-west ongeveer ook.
(jij zult waarschijnlijk een hogere opbrengst hebben als ik, gezien je locatie.
dus je kunt wat minder Wp gebruiken als ik)
maar dat valt nog net iets boven je budget. (al gouw 3500-4000 euro)

ik zou rustig beginnen met een steca500 of soladin600 (ruim onder de helft van je budget)
heb je ook nog geen aparte groep nodig en is makkelijk aan te leggen.
en zo te installeren op het platte dak.
dan kun je het eens rustig aankijken (en binnen no-time heeft het virus je te pakken en wil je een uitbreiding >:) )
Wat betreft de bomen zie mijn reactie hierboven. Uiteraard zou 3000 kWh heel mooi zijn. Wil voor nu eerst rustig opbouwen. Mijn buren hebben aan de oost kant 10 panelen hangen. Zal eens vragen wat dit op jaarbasis doet.
twixx schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:13:

Hoeveel je gebruikt kan een uitgangspunt zijn maar ook als je 3.000 kWh gebruikt en je wekt 1.000 op betaal je nog maar 2.000 en heb je 1.000 duurzaam opgewekt.
Hoe dan ook, gefeliciteerd met deze beslissing!

[...]

Deze heb ik liggen, in 270 Wp. Mooie panelen (vwb constructie). In diverse tests komen ze er ook goed uit (de tests die ik gezien heb).
[...]

Schaduw op een string is wel belangrijk om rekening mee te houden. Met micro's zit je zowiedes goed al zal je TVT wat toenemen. Met de voorgesteld Enecsys duo's valt de prijs per paneel denk ik wel mee. Al kan je ook enphase toepassen (125,- per stuk)

Met 6 panelen zit je aan ongeveer 2.350 excl. kabels en montage materiaal.

[...]

Als je nog een ALS hebt met 3 of minder groepen kan hij daar bij. Een aparte kWh meter heb je wel nodig voor deze groep omdat je via je slimme meter alleen bruto kan meten, niet wat er netto van je panelen komt.

[...]

De schans die @antonboonstra liet zien ziet er goed uit!
Die micro's zullen zeker voor mij ook aantrekkelijk zijn. Helemaal omdat dit ook nog iets praktischer is ingebruik en plaatsing. Mocht ik toch voor aparte groep gaan dan heb ik ook nog een ALS waar nu maar 1 groep achter zit. Wat is TVT? Ben nog niet zo thuis in alle termen..

PV; 4.050kW op Z-W, 1.215kW Z-O, douchen met Auer Edel Eau 200L , verwarming met Vaillant VWL 55/6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Tvt = terugverdientijd.

Een term waar je eigenlijk geen rekening mee hoeft te houden ;)

2k op west bij Pv Output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

ALS is niet perse noodzakelijk indien je rechtstreeks je omvormer op een aparte groep aansluit.
TVT is voor mij het meest belangrijke wat betreft mijn installatie. Maar daar verschillen de meningen over.
Indien je van plan bent "ooit:" te gaan uitbreiden is het misschien wel verstandig daar nu al rekening mee te
houden voor zover dat kan... Achteraf uitbreiden brengt altijd extra kosten met zich mee tov in 1 keer instaleren.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20-09 11:13
twixx schreef op maandag 06 januari 2014 @ 20:21:

[afbeelding]
Zo te zien is dat maatwerk. Ooit zoiets gemaakt voor draadglas afdakje. 4 x 0.8 m. Het vak zou nu dan wel 1m moeten zijn ipv 0,8m. Eenvoudig te doen voor panelen. Belangrijkste is de juiste keilbouten.

Op verschillende manieren mogelijk.
Muurbeugels en dan een hoekijzer frame waarin de panelen komen te liggen of,
muurbeugels met daarop standaard rail en daarop de panelen monteren alsof ze of een pannedak liggen. Beide hebben hun voor en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 11-08 19:42
ericplan schreef op zondag 05 januari 2014 @ 11:16:
Het hele saldeerverhaal gaat ook op de schop. Hoe dat gaat veranderen is nog onduidelijk, maar dat het gaat veranderen is zeker.

Mijn advies is al langer:
-Installeer als je ruimte en geld hebt ongeveer net zoveel Wp als je jaarverbruik.

Meer is niet handig tenzij je concrete plannen en geld voor een warmtepomp hebt.
Dat het salderen over een aantal jaren op de schop gaat is al aangekondigd.
In dat licht bezien kan ik je laatste advies niet helemaal plaatsen.
Je kunt wel een installatie plaatsen met een fors overschot voor je warmtepomp, maar het
is maar de vraag of onze overheid zo'n groot overschot toestaat.
Zeker als je straks een meter hebt met aparte telwerken voor verbruik en produktie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

waldorf schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:32:
[...]
Je kunt wel een installatie plaatsen met een fors overschot voor je warmtepomp, maar het
Zeker als je straks een meter hebt met aparte telwerken voor verbruik en produktie.
Daar heb je helemaal gelijk in. Maar als je nu iets aanschaft kan je daar misschien nog een aantal jaar van gebruik maken en salderen, zo bedoelde ik het.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bart_Denon schreef op maandag 06 januari 2014 @ 23:31:
[...]

Dank je voor je reactie. Ik was even vergeten te vermelden dat de bomen op de satelliet foto inmiddels allemaal weg zijn. Dat is een groot voordeel natuurlijk.
De (SMI-D480W-60) omvormer kan ook 2 panelen aan van rond 275 Wp? Je zit dan toch over 500 watt?
Lijkt me overigens wel een mooie oplossing. Stel ik zou werken met 3x van dit type omvormer. Ik zou dit toch het beste over een separate groep laten lopen? Of kan ik 3 x 500 watt via een WCD op een bestaande groep gooien?

[...]

Wat betreft de bomen zie mijn reactie hierboven. Uiteraard zou 3000 kWh heel mooi zijn. Wil voor nu eerst rustig opbouwen. Mijn buren hebben aan de oost kant 10 panelen hangen. Zal eens vragen wat dit op jaarbasis doet.

[...]

Die micro's zullen zeker voor mij ook aantrekkelijk zijn. Helemaal omdat dit ook nog iets praktischer is ingebruik en plaatsing. Mocht ik toch voor aparte groep gaan dan heb ik ook nog een ALS waar nu maar 1 groep achter zit. Wat is TVT? Ben nog niet zo thuis in alle termen..
per bestaande in gebruik zijnde groep in de meterkast kun je 500W invoeren.
meeste mensen doen dat met een steca500 of een soladin600 (beide doen 500W).
hoeveel Wp je op de omvormer aansluit is dan niet belangrijk de omvormer bepaald.

dat de bomen weg zijn betekend nog niet dat de schaduw van het huis weg is.
en dat levert nog best wel wat minder uren zon op.
(is op te vangen met micro omvormers/optimizers, maar schaduw blijft schaduw, het is niet meer als een pleister op de wonden)

wat misschien wel een leuke optie is:
een omvormer zoeken van ongeveer 2000-3000W en een omvormer die een hoge V aan kan (denk aan 800V).
en dan de panelen koppelen met b.v. tigo's (er zijn ook andere systemen)
als je dan met panda's wil werken moet de omvormer ook minimaal 9A kunnen verwerken (liever iets meer).
door met tigo's te werken kun je later makkelijk uitbreiden als je meer wil.
een tigo voorbeeld: http://www.gitjesstroomfabriek.nl/
(als je er vragen over hebt, dan reageert hij wel er op ;) )
dan kun je makkelijk uitbouwen tot je de 3000kWh hebt.
(die ga je makkelijk halen, kijk maar eens op www.zonnestroomopbrengst.eu of pvoutput.org en dan bij mensen in jouw buurt)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10
waldorf schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 09:32:
[...]

Dus als ik overweeg meer duurzaam energie op te wekken kan ik beter overwegen een warmwater installatie te plaatsen om gasverbruik te verlagen? Heb geen warmwater verwarming, dus kan mijn huis er helaas niet mee verwarmen.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
NiGeLaToR schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 11:52:
[...]

Dus als ik overweeg meer duurzaam energie op te wekken kan ik beter overwegen een warmwater installatie te plaatsen om gasverbruik te verlagen? Heb geen warmwater verwarming, dus kan mijn huis er helaas niet mee verwarmen.
klopt een zonneboiler kunnen ze nooit van je af pakken.
maar dat salderen ergens in 2017 op de schop gaat betekend nog niet dat het helemaal afgeschaft word.
er komt gewoon een andere regeling, misschien beter misschien slechter, allemaal kristallen bol werk.
(zal er van afhangen op wie we stemmen en wat die club in hun bol haalt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-09 08:13
Beter zal het niet worden. De stroom geld naar de schatkast mag niet substantieel afnemen.

't Is meer de vraag hoeveel slechter het gaat worden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Cranberry schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:01:
Beter zal het niet worden. De stroom geld naar de schatkast mag niet substantieel afnemen.

't Is meer de vraag hoeveel slechter het gaat worden....
het zijn jouw woorden, ik vind dat kristallen bol werk.
het zal ergens tussen de:
1: alles wat je niet gebruikt en nu saldeert levert maar 8ct op
2. we krijgen een fit van max de prijs die we betalen dus 22ct.
beide opties zijn goed mogelijk, (erg afhankelijk op wie er gestemd gaat worden.)
(voor nu behoud ik mijn feraris meter, ter zekerheid, dat is pas slim ;) )

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 07-01-2014 12:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
migjes schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 10:52:
[...]

per bestaande in gebruik zijnde groep in de meterkast kun je 500W invoeren.
meeste mensen doen dat met een steca500 of een soladin600 (beide doen 500W).
hoeveel Wp je op de omvormer aansluit is dan niet belangrijk de omvormer bepaald.

dat de bomen weg zijn betekend nog niet dat de schaduw van het huis weg is.
en dat levert nog best wel wat minder uren zon op.
(is op te vangen met micro omvormers/optimizers, maar schaduw blijft schaduw, het is niet meer als een pleister op de wonden)

wat misschien wel een leuke optie is:
een omvormer zoeken van ongeveer 2000-3000W en een omvormer die een hoge V aan kan (denk aan 800V).
en dan de panelen koppelen met b.v. tigo's (er zijn ook andere systemen)
als je dan met panda's wil werken moet de omvormer ook minimaal 9A kunnen verwerken (liever iets meer).
door met tigo's te werken kun je later makkelijk uitbreiden als je meer wil.
een tigo voorbeeld: http://www.gitjesstroomfabriek.nl/
(als je er vragen over hebt, dan reageert hij wel er op ;) )
dan kun je makkelijk uitbouwen tot je de 3000kWh hebt.
(die ga je makkelijk halen, kijk maar eens op www.zonnestroomopbrengst.eu of pvoutput.org en dan bij mensen in jouw buurt)
Ok, voor mij betekent dat evengoed dat ik vanuit de meterkast naar de keuken/berging een kabel moet trekken. Of je nu 3 omvormers van 450 watt neemt of 1 omvormer van 1300 komt dat op hetzelfde neer natuurlijk.
Tja, wat betreft de schaduw/minder zon uren ga ik maar eens meten (de tijdsduur) wat er nu daadwerkelijk op het platte dak schijnt aan zon. Meten = (zeker) weten.
Plaatsing op ons schuine dak wil ik echt nog mee wachten, ook gezien daar gewoon meer bij komt kijken. Ik wil echt niet zelf dat dak op en dit zal dus uitbesteed moeten worden, met de bijbehorende extra kosten.

Navraag bij 1 van de vele panelen aanbieders zegt men: bij 10 graden hellingshoek is minder ballast nodig dan bij 15 graden. Terwijl het rendementsverschil 1% is.
Vind het lastig wat ik hier nu voor moet aanhouden....10,15, 20 ? etc...
Het dak ik 40 jaar oud en wil ik inderdaad niet te veel belasten... Als het rendementsverschil daadwerkelijk zou weinig is dan vraag ik me af waarom ik toch veel panelen zie die op minimaal 20 graden staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Als de dakbedekking 40 jaar oud is moet je dat eerst aanpakken!

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:10
migjes schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:09:
[...]

het zijn jouw woorden, ik vind dat kristallen bol werk.
het zal ergens tussen de:
1: alles wat je niet gebruikt en nu saldeert levert maar 8ct op
2. we krijgen een fit van max de prijs die we betalen dus 22ct.
beide opties zijn goed mogelijk, (erg afhankelijk op wie er gestemd gaat worden.)
(voor nu behoud ik mijn feraris meter, ter zekerheid, dat is pas slim ;) )
Kans is wel groter dat een nieuwe regeling draait om behoud van belastinginkomsten dan stimulering van duurzaam opwekken. Zodra blijkt dat we de laatste jaren weer meer gaan voldoen aan uitstootnormen etc zal men neerdalen in het pluche en de calculator ter hand nemen hoe er geld verdiend kan worden aan energie opgewekt door.. de zon. En zo zal ook de zon niet meer voor niets op gaan :+

Maar, hoop is er en binnenkort mogen we weer stemmen - dus doe daar wat mee, hoe zinloos dat de laatste jaren ook is gebleken.

Enfin, maar 's verdiepen in de TVT van een warmteinstallatie.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19-09 20:57

BCM

Kan iemand hier iets over zeggen:

Ik wil op de schuur (linker gebouw) zonnepanelen leggen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/8170021/front%20huis.jpeg

Op het woonhuis zit al een dakkapel, is een tweede dakkabel gepland en willen we op termijn een zonneboiler plaatsen.

Het huis is ongeveer een meter hoger dan de schuur. Doordat de schuur wat verder naar achteren staat, is er geen last van de schaduw van de schoorsteen.
Het dak ligt ongeveer een graad of 10 oostelijker dan zuid.

Gaan we veel rendement verliezen door de schaduw van het huis? Hoe kan ik dit achterhalen?

(add. info: De schuur is 20,5 meter lang, de planning is om portrait de panelen te plaatsten. We kunnen op ons verbruik zeker een 7k aan productie kwijt. Er is 3fase 16A aanwezig in de schuur.)

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Je moet de panelen iig landscape leggen ivm de bypass dioden.
Daarnaast proberen horizontale strings te realiseren, dan valt er steeds maar 1 rij panelen uit, en dat nog stapsgewijs door de dioden.

De verliezen zullen voornamelijk optreden in de winter en sochtends en savonds. De bulk van je opwek vind in de zomer overdag plaats. Een percentage kan ik je niet geven. Een maand in de winter doet slechts 10% van een maand in de zomer.....

Je kan solar frontier panelen overwegen, die doen het wat beter bij minder zon. (bollere instralings-curve)

Waarom niet op het woonhuis?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Bart_Denon schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:33:
[...]

Ok, voor mij betekent dat evengoed dat ik vanuit de meterkast naar de keuken/berging een kabel moet trekken. Of je nu 3 omvormers van 450 watt neemt of 1 omvormer van 1300 komt dat op hetzelfde neer natuurlijk.
Tja, wat betreft de schaduw/minder zon uren ga ik maar eens meten (de tijdsduur) wat er nu daadwerkelijk op het platte dak schijnt aan zon. Meten = (zeker) weten.
Plaatsing op ons schuine dak wil ik echt nog mee wachten, ook gezien daar gewoon meer bij komt kijken. Ik wil echt niet zelf dat dak op en dit zal dus uitbesteed moeten worden, met de bijbehorende extra kosten.

Navraag bij 1 van de vele panelen aanbieders zegt men: bij 10 graden hellingshoek is minder ballast nodig dan bij 15 graden. Terwijl het rendementsverschil 1% is.
Vind het lastig wat ik hier nu voor moet aanhouden....10,15, 20 ? etc...
Het dak ik 40 jaar oud en wil ik inderdaad niet te veel belasten... Als het rendementsverschil daadwerkelijk zou weinig is dan vraag ik me af waarom ik toch veel panelen zie die op minimaal 20 graden staan.
op het platte dak kun je de panelen iets meer naar oost of west draaien (van het huis af) zodat ze langer de volle zon pakken.
(de eerste 25 graden die je van zuid af draait levert eigenlijk weinig verlies op.)

kun je op het platte dak lopen dan kan het al 100kilo per m2 hebben.
kun je er ook nog op springen en zak je er niet door heen dan is 200 kilo per m2 mogelijk.
(al dat soort daken moet minimaal 200 kilo kunnen hebben vanwege het bouw besluit en dan vaak nog met de marge van 2x.)
ericplan zegt ook iets belangrijks.
vaak is er meer mogelijk als mensen denken.
met 20 graden en in jouw gebied op jouw hoogte, ga je de 100kilo per m2 niet halen. ;)

bedenk je wel dat de zon op dit moment erg laag staat.
dat kan een wat vertekend beeld geven, winter opbrengst is een stuk minder belangrijk als de zomer opbrengst.

het schuine dak, ik heb het zelf gedaan, geen probleem. zo moeilijk is het niet.
(maar ik kan makkelijk praten, heb er een groot balkon onder het schuine gedeelte zitten.
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html)

over de hoek kun je veel zeggen.
als je uit gaat van een plat dak met geen schaduw objecten in de buurt (zoals een huis,lol).
dan is hoe platter hoe beter. (ik ga liever niet platter als 15 graden, dan spoelen de panelen makkelijk schoon)
maar denk er niet te lang over na, geen panelen = geen rendement. veel belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

WoudseHoeve schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:48:

Je kan solar frontier panelen overwegen, die doen het wat beter bij minder zon. (bollere instralings-curve)

Waarom niet op het woonhuis?
Ik zal in ieder geval uitgaan van landscape.

Het woonhuis-dak is al wat voller en de planning is om daar een extra dakkapel en een zonneboiler installatie op te leggen voor warmwater voorziening.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

DjVe

Hatsaflats!

BCM schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:41:
Kan iemand hier iets over zeggen:

Ik wil op de schuur (linker gebouw) zonnepanelen leggen.
[afbeelding]

Op het woonhuis zit al een dakkapel, is een tweede dakkabel gepland en willen we op termijn een zonneboiler plaatsen.

Het huis is ongeveer een meter hoger dan de schuur. Doordat de schuur wat verder naar achteren staat, is er geen last van de schaduw van de schoorsteen.
Het dak ligt ongeveer een graad of 10 oostelijker dan zuid.

Gaan we veel rendement verliezen door de schaduw van het huis? Hoe kan ik dit achterhalen?

(add. info: De schuur is 20,5 meter lang, de planning is om portrait de panelen te plaatsten. We kunnen op ons verbruik zeker een 7k aan productie kwijt. Er is 3fase 16A aanwezig in de schuur.)
Ik zou er inderdaad twee strings op leggen in landscape en daar iets achter hangen met schaduwmanagement. Dan heb je bij eventuele schaduw in de avonduren toch een aardig rendement. Maar wat heb je zelf voor ogen of wat is je verbruik nu?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCM

BCM

DjVe schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:56:
[...]

Ik zou er inderdaad twee strings op leggen in landscape en daar iets achter hangen met schaduwmanagement. Dan heb je bij eventuele schaduw in de avonduren toch een aardig rendement. Maar wat heb je zelf voor ogen of wat is je verbruik nu?
Het exacte verbruik is nu lastig te zeggen: We wonen er pas net en het voorschot is gebaseerd op 10.000 kWh. We verwachten dit een heel eind te kunnen reduceren maar mede door mn Ampera verwacht ik niet onder de 7000 uit te komen.

Cedo Nulli

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 19:41

DjVe

Hatsaflats!

Ah dat is behoorlijk ja. Even afhankelijk waar je woont in Nederland heb je onder een hoek van 50 graden dakhelling een een azimuth van -10 graden een rendement tussen de 80 en 90%. Bij dit soort grotere systemen ga je wel direct naar een 3-fase aansluiting, maar ik vermoed dat je die wel hebt vanwege de Ampera.

Ik zou dan overigens wel een SMA tripower 7.0TL nemen ivm schaduwmanagement. En daaraan bijvoorbeeld 32 Eging 250Wp panelen in een 2 maal 16 string configuratie.

[ Voor 20% gewijzigd door DjVe op 07-01-2014 13:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

BCM schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:56:
[...]
Ik zal in ieder geval uitgaan van landscape.
Inderdaad landscape leggen en zo ver mogelijk bovenaan het dak (bij de nok). Per rij kun je dan 12 panelen kwijt (12x 1,65 = 20 meter). Gebruik je 270Wp Yingli panelen en monteer je 2 rijen, dan kom je dus op 6,48 kWp aan panelen en zo'n 6000 kWh opbrengst op jaarbasis. Als omvormer een SMA STP 6000TL-20, Danfoss TLX6K of Power One Trio PVI-6.0-TL-OUTD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

antonboonstra schreef op donderdag 12 december 2013 @ 12:21:
Ik zit even te kwijlen :9~ Hier op het werk zijn onderstaande materialen binnengekomen, welke binnenkort op ons kantoorpand worden geplaatst.
[afbeelding]
[afbeelding]
En ze zijn begonnen met de montage
Plaatsing Solar Frontier op Flatfix

Plaatsing Solar Frontier op Flatfix

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ze leggen eerst de panelen en daarna de ballast?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik vind het nog altijd vreemd dat flatfix geen verbindende strip heeft aan de voorzijde, dus de lage kant van het paneel.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

thunder7 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:17:
Ze leggen eerst de panelen en daarna de ballast?
Je zult toch eerst de kabels moeten vastmaken, voordat de ballast er op kan. Daarnaast staat het aardig in de luwte door het muurtje rondom.
ericplan schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:23:
[...]
Ik vind het nog altijd vreemd dat flatfix geen verbindende strip heeft aan de voorzijde, dus de lage kant van het paneel.
Op zich mee eens, maar als je zo'n Solar Frontier paneel in handen hebt gehad... het aluminium frame is volgens mij minstens dubbel zo dik als bij een standaard paneel (bijv. ET Solar). Zwaar gebouwde panelen die echt wel onderdeel van de constructie zijn. Zie je trouwens ook wel in het gewicht terug. Een Yingli Panda paneel van 1,63 m2 weegt 19,5 kg. Een Solar Frontier van 1,23 m2 weegt 20 kg :o

[ Voor 9% gewijzigd door antonboonstra op 07-01-2014 15:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

paulv1973 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 00:46:
ALS is niet perse noodzakelijk indien je rechtstreeks je omvormer op een aparte groep aansluit.
TVT is voor mij het meest belangrijke wat betreft mijn installatie. Maar daar verschillen de meningen over.
Indien je van plan bent "ooit:" te gaan uitbreiden is het misschien wel verstandig daar nu al rekening mee te
houden voor zover dat kan... Achteraf uitbreiden brengt altijd extra kosten met zich mee tov in 1 keer instaleren.
Een ALS is wel verplicht ! als je in een nieuw huis woont (zeg na 1985) waar de aardverspreidingsweerstand groter is dan 1 Ohm (max 166 Ohm als je grootste zekering / automaat van en eindgroepeen B16 is).
Dat is lastig te meten zonder speciale apparatuur, maar als al je groepen achter een ALS zitten, ga er dan maar vanuit dat je omvormerdat ook moet. sommige huizen die ieyts ouder zijn hebben een deel van de groepen achter de ALS zitten en een deel niet, nl de natte groepen. als dat het geval is of geen van de eindgroepen zt achter een ALS dan mag je m zonder ALS aansluiten.
Dat veel zonnepanelen installateurs zich daar niet aan houden omdat ze eigenlijk dakdekker zijn, of omdat een ALS duur is, is een ander verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

antonboonstra schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:26:
[...]

Je zult toch eerst de kabels moeten vastmaken, voordat de ballast er op kan. Daarnaast staat het aardig in de luwte door het muurtje rondom.

[...]

Op zich mee eens, maar als je zo'n Solar Frontier paneel in handen hebt gehad... het aluminium frame is volgens mij minstens dubbel zo dik als bij een standaard paneel (bijv. ET Solar). Zwaar gebouwde panelen die echt wel onderdeel van de constructie zijn. Zie je trouwens ook wel in het gewicht terug. Een Yingli Panda paneel van 1,63 m2 weegt 19,5 kg. Een Solar Frontier van 1,23 m2 weegt 20 kg :o
Solar frontier is een dubbel glas paneel, je kunt er ook op lopen.vandaar dat ze ook zwaarder zijn per m2 (ik heb het afeglopen maanden veel gedaan, eerste keer is het wel vreemd)
Meeste andere panelen hebben een glas voorkant een een kunststof backsheet.

Maar wat mij opvalt is dat ze OP de kiezels staan, hoop niet dat er iemand komt keuren, dan kan je opnieuw beginnen.

Maar je hebt gelijk over de ballast, die plaats ik ook achteraf, al laat ik het niet graag leeg staan als ik weg ga, zeker met de wind van de laatste maanden.

En wat betreft die stripo aan de voorkant, is echt niet nodig, er staan er 10.000 + op flatfix. zolang je de ballast en zijkappen netjes plaatst niks aan de hand.

[ Voor 20% gewijzigd door Andre1973 op 07-01-2014 16:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

twixx schreef op maandag 06 januari 2014 @ 21:45:
[...]

Ik krijg dan alleen de gegevens van een of andere harry in beeld.
Heeft iemand er een naam voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Andre1973 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 16:06:
[...]

En wat betreft die stripo aan de voorkant, is echt niet nodig, er staan er 10.000 + op flatfix. zolang je de ballast en zijkappen netjes plaatst niks aan de hand.
Dat is maar de vraag. Recent kwam hier een systeem voorbij dat in z'n geheel verschoven was door de storm. Zeker bij lange rijen, zoals hier, zou de onderste klem van een paneel kunnen loswerken en de rij kunnen gaan scharen. Die verbinding is alleen maar geklemd. En als er één paneel los is volgen er meer.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bart_Denon
ericplan schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 12:39:
Als de dakbedekking 40 jaar oud is moet je dat eerst aanpakken!
Geen idee, woon er net pas een jaar. Volgens mij is het nog origineel. Ga het in ieder geval niet in zijn geheel preventief vervangen. Daarnaast loopt het dak door naar mijn buren, dus zij moeten dit ook wel willen.. Wel een goed punt om even navraag over te doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Bart_Denon schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 17:46:
[...]
Geen idee, woon er net pas een jaar. Volgens mij is het nog origineel. Ga het in ieder geval niet in zijn geheel preventief vervangen. Daarnaast loopt het dak door naar mijn buren, dus zij moeten dit ook wel willen.. Wel een goed punt om even navraag over te doen...
Gemiddelde levensduur van bitumen dakbedekking is 20-25 jaar. Als het inderdaad 40 jaar oud is heb je mazzel, maar is het ook aan vervanging toe.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Andre1973 schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 15:57:
[...]

Een ALS is wel verplicht ! als je in een nieuw huis woont (zeg na 1985) waar de aardverspreidingsweerstand groter is dan 1 Ohm (max 166 Ohm als je grootste zekering / automaat van en eindgroepeen B16 is).
Dat is lastig te meten zonder speciale apparatuur, maar als al je groepen achter een ALS zitten, ga er dan maar vanuit dat je omvormerdat ook moet. sommige huizen die ieyts ouder zijn hebben een deel van de groepen achter de ALS zitten en een deel niet, nl de natte groepen. als dat het geval is of geen van de eindgroepen zt achter een ALS dan mag je m zonder ALS aansluiten.
Dat veel zonnepanelen installateurs zich daar niet aan houden omdat ze eigenlijk dakdekker zijn, of omdat een ALS duur is, is een ander verhaal.
Huh :? Wie verplicht dat dan?

Op internet lees ik namelijk dit:
Eindgroepen die uitsluitend toestellen voeden die vast zijn aangesloten, dat wil zeggen niet door middel van een wandcontactdoos, behoeven niet te zijn beveiligd door 30 mA-aardlekschakelaars.
Bron

[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 07-01-2014 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

Dre schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:48:
[...]
Huh :? Wie verplicht dat dan?
[...]

Bron
De NEN 1010, het probleem is eigenlijk dat niet alle huizen dezelfde standaard hebben, omdat de huizen niet perse worden aangepast aan de laatste eisen van de NEN 1010.
Als je meer dan 30% van het huis elektrich vernieuwd moet je alles brengen naar de nieuwe standaard, maar vaak gebeurd het dat er minder dan 30% word aangepast, of houd men zich daar niet aan.
Omdat het plaatsen van een aardpen met een aardverspreidingsweerstand kleiner dan 1 Ohm nog al duur is, mag je sinds een tijd (rond 1985 dacht ik) ook een aarde hebben van kleiner dan 166 Ohm. Maar dan moet wel alles (dus ook de omvormer) van ALS voorzien zijn. Stel dat je een aarde hebt van 150 Ohm, en je krijgt een volle sluiting naar aarde dan gaat daar minder dan 2A lopen, en dat blijft ie ook doen.
Heb je een ALS er tussen zitten dan meet die dit verlies op en schakeld ie de boel af.
Is puur een geldwestie, een kleiner dan 1 Ohm aardpen slaan kost meer dan een paar ALS.

Nu kan het zijn dat een omvormer het goed doet achter een 30mA waar ook nog meer groepen op zitten, maar soms ook niet, dan adviseren de grote omvormer fabrikanten een 100 mA (100mA per omvomer als er meer zijn, met een max van 300 mA) ALS te plaatsen, maar dan mag je deze ALS niet gebruiken om bijvoorbeeld ook nog groepen met WCD of licht te plaatsen, dus een wasmachine oven etc. mag wel.

De regel die SMA hanteerd is een omvormer in een huis zo aansluiten zoals je een grote afnemer aansluit, dus zoals een wasmachine bijvoorbeeld.
Op de cursus voor gevorderden van SMA was dit een hot item, en kwam als vraag van meerdere installateurs die al een tijdje aan de gang waren. en bovenstaande was het antwoord.
Dre schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 18:48:
[...]
Op internet lees ik namelijk dit:
[...]

Bron
Ondertussen weet ik dat niet alles dat op internet staat ook altijd waar is. ;)

er staat ook: (mits aan alle voorwaarden is voldaan)
Die voorwaarde is een aardpen van minder dan 1 Ohm, maar als je dat niet zeker weet of kan meten, en het huis heeft alle groepen achjter ALS, zet 'm dan maar achter ALS.

Ik plaats ook wel eens omvormers gewoon met een B16 achter de hoofdschakelaar, maar dan moeten er dus wel al groepen aanwezig zijn die niet achter ALS zitten, dat is mijn aanwijzing dat er een goede aarde is, dan wel tijdens de aanleg was, en zelfs dan adviseer ik om het wel een ALS te plaatsen, en wat de extra kosten daarvan zijn. Als je een tijdje meeloopt hoor je genoeg verhalen over een douche of een kraan die prikt ......

[ Voor 21% gewijzigd door Andre1973 op 07-01-2014 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
en wat als de netbeheerder aarde aanbied?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

engelbertus schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:28:
en wat als de netbeheerder aarde aanbied?
Als deze aarde minder dan 1 Ohm is, dan mag t, ik zag t laatst voor het eerst bij en nichtje van mij, en daar zat wel alles achter ALS. Dus .....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 19-09 12:31
is een ALS dan alsnog niet verplicht? t wordt volgens mij standaard zo gedaan bij nieuwbouw(wijken), want je weet van te voren niet hoe de aarde zal zijn lijkt mij..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Zullen we voor discussie over NEN 1010 de zoekfunctie gebruiken? Alsjeblieft?
Dit onderwerp is al zo ontzettend vaak besproken.

[ Voor 24% gewijzigd door ericplan op 07-01-2014 19:48 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fietslampje
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 16-09 19:54
Ik ben me aan het inlezen over zonnepanelen, ik kom er alleen niet helemaal uit of het slim is om alvast meer neer te leggen dan benodigd en wat fiscaal de nadelen hiervan zijn. We wonen nu met z'n 2en in een ruime woning met een dak op het zuiden (hoek van 20°). Ons energie verbruik is nu vrij laag, maar de verwachting is dat deze in de toekomst zeker nog omhoog gaat (nieuwe keuken, kids, etc..).

Dus wat is verstandig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

fietslampje schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 19:47:
Ik ben me aan het inlezen over zonnepanelen, ik kom er alleen niet helemaal uit of het slim is om alvast meer neer te leggen dan benodigd en wat fiscaal de nadelen hiervan zijn. We wonen nu met z'n 2en in een ruime woning met een dak op het zuiden (hoek van 20°). Ons energie verbruik is nu vrij laag, maar de verwachting is dat deze in de toekomst zeker nog omhoog gaat (nieuwe keuken, kids, etc..).

Dus wat is verstandig?
het is een beetje afhankelijk of het allemaal op 1 dak komt te liggen.
Is dat het geval dan zou ik ook omdat een grote installatie minder kost dan een kleine per opgewekte kWh, en omdat het aanbod van de panelen nogal wisselt (wat je vandaag koopt hoeft er over 3 jaar niet meer te zijn, en er dus anders uitzien) meteen een grotere installatie aanschaffen, en wat je teveel opwekt kan je eventueel opstoken met een elektrisch kacheltje in de winter, scheelt weer gas.
Komt het op meerdere daken, dan maakt t niet zoveel uit. je kan dan wel met een bedrijf afspreken dat ze alvast de andere daken inmeten, zodat je tegen die tijd goedkoper uit bent bij hun.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:26

Dus wat is verstandig?
Mijn gebruik is na het leggen van zonnepanelen sterk afgenomen (door bewustwording zuiniger met stroom omgaan). Ik hoor dat hier bij meer mensen dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je verbruik straks zal toenemen. Ik heb er hier ook 2 kinderen rondlopen, maar we verbruiken nog maar net 2.000 KWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greyfox
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:02

Greyfox

MSX rulez

Ik ben begonnen met het doorlezen van dit topic, maar met 390+ pagina's is het bijna niet te doen om alles te lezen. Dus bij voorbaat excuses als deze of vergelijkbare vraag al gesteld is.

Ik was al aan het orienteren op zonenpanelen, maar met de (zakelijke) aanschaf van een Outlander kan ik de panelen ook zakelijk opvoeren en is het nog interessanter geworden om panelen neer te leggen.

Er is op mijn zuidelijk georienteerde dak plek voor 17 a 18 panelen en ik heb diverse offertes ontvangen.
Het probleem wat ik heb is dat ik niet weet wat A-merk panelen/omvormers zijn en wat niet.
Op internet is het lastig zoeken, dus ik hoop wat advies te krijgen.

Als jullie onderstaande opties zien, gaan er dan alarmbellen rinkelen of is het allemaal lood om oud ijzer?
Wat is een goede bewezen combinatie of kan ik misschien beter een andere weg inslaan?

- Sunerg Solar XP 60/156 250 of 270 wp
- StecaGrid 3000

- Simax 156 black SM660 250 wp
- SAJ TL4K

- LG Mono X NeoN 290 wp
- SAJ TL3K

- Surrise Solartech 250 wp
- SMA Sunny Boy 3600 TL-10

- Eging All black 255 wp
- Omniksol 4.0

Mijn totale verbruik gaat met de Outlander richting de 7000 kWh en ik zoek een kwalitatief goed systeem om een groot deel van dat verbruik te compenseren.

Alle tips zijn welkom :-)

MSX 2 rulez more

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
blissard schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:29:
[...]

Mijn gebruik is na het leggen van zonnepanelen sterk afgenomen (door bewustwording zuiniger met stroom omgaan). Ik hoor dat hier bij meer mensen dus ik zou er niet zomaar vanuit gaan dat je verbruik straks zal toenemen. Ik heb er hier ook 2 kinderen rondlopen, maar we verbruiken nog maar net 2.000 KWh.
Dat merk ik hier ook. Volgens mij ook gezond. Je kunt niet je PC/server 24*7 laten aan staan en dan zonnepanelen neer leggen en dan op zo'n dag als van daag 1,5 kWh binnen harken.

Ik zit zelfs te denken om de droger te vervangen door een warmtepomp droger, dat zal het gebruik met 4-5 droogbeurten nog wel wat naar naar beneden brengen.

Dus wat is verstandig?
Wat je ook opwekt, het is groener en op den duur (TVT, >6 jaar denk ik) goedkoper. Dus ook 3 panelen met een Soladin 600 is een mooie start. Wel geldt dat meer tegelijk leggen is een lagere prijs per Wp. Gewoon starten is het advies en je verbruik en opwek niet aan elkaar relateren behalve misschien niet meer opwekken dan je gebruikt (ivm salderen).

[ Voor 36% gewijzigd door twixx op 07-01-2014 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

@Andre1973
Helder. Het woord "verplicht" viel als eerst op mijn netvlies en pas veel later dat het gaat om woningen met een slechte aarde (te lage aardfoutstroom). De aardfoutstroom van mijn woning is voldoende hoog (gemeten) en derhalve mag ik de omvormer aansluiten zonder ALS. Dan is het dus niet per definitie verplicht, maar hoeft het niet verkeerd te zijn om alsnog een ALS toe te passen.

Case closed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

twixx schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:54:
[...]

Dat merk ik hier ook. Volgens mij ook gezond. Je kunt niet je PC/server 24*7 laten aan staan en dan zonnepanelen neer leggen en dan op zo'n dag als van daag 1,5 kWh binnen harken.

Ik zit zelfs te denken om de droger te vervangen door een warmtepomp droger, dat zal het gebruik met 4-5 droogbeurten nog wel wat naar naar beneden brengen.

[...]

Wat je ook opwekt, het is groener en op den duur (TVT, >6 jaar denk ik) goedkoper. Dus ook 3 panelen met een Soladin 600 is een mooie start. Wel geldt dat meer tegelijk leggen is een lagere prijs per Wp. Gewoon starten is het advies en je verbruik en opwek niet aan elkaar relateren behalve misschien niet meer opwekken dan je gebruikt (ivm salderen).
Die warmtepomp droger is zoiezo een goed plan, gisteren 6 wassen gedroogd, totaal 6,3 kWh verbruik. :)
8 kg panasonic nh-p80G2 droger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier ook enthousiast over de WP droger, maar die zuinige wasmachine kan er ook wat van!

Het duurt wat langer, maar dan heb je ook wat (elektriciteit verdiend). >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Schinnen-groen schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 22:16:
Hier ook enthousiast over de WP droger, maar die zuinige wasmachine kan er ook wat van!

Het duurt wat langer, maar dan heb je ook wat (elektriciteit verdiend). >:)
Wasmachine is ook een panasonic 8kg 1600 rpm A+++ -35% :)
NA-168VG4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973

Andre1973

@ greyfox:
Als je zoveel mogelijk zelf wil gaan opwekken met die ruimte voor 17 of 18 panelen dan kan je ook naar Sunpower http://nl.sunpowercorp.be...00288451886&ssbinary=true kijken dan heb je wel een A+ merk tepakken, die hebben het hoogste rendement per m2.
En wat mij betreft is de enige A-merk omvormer een SMA omvormer (daar krijg ik vast reactie's op, hoeft niet).
Ik heb nog nooit gezeur gehad met en SMA omvormer, en ik heb er al meer dan honderd opgehangen.
Die sunpowers hoef je tegenwoordig niet meer op het frame te aarden, dat was vroeger wel zo.
Als je 3 fase hebt dan kun je met 18 x 345Wp leuk wat opwekken.
Maar hier hangt wel een redelijk prijskaartje aan.

[ Voor 8% gewijzigd door Andre1973 op 08-01-2014 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 21:57:
@Andre1973
Helder. Het woord "verplicht" viel als eerst op mijn netvlies en pas veel later dat het gaat om woningen met een slechte aarde (te lage aardfoutstroom). De aardfoutstroom van mijn woning is voldoende hoog (gemeten) en derhalve mag ik de omvormer aansluiten zonder ALS. Dan is het dus niet per definitie verplicht, maar hoeft het niet verkeerd te zijn om alsnog een ALS toe te passen.

Case closed :)
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.

PClop flikkert bijna van verbazing uit zijn zetel. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Arena krijgt op één na grootste zonnedak van Nederland
• Investering: 1,6M
• 4.200 panelen
• 930 MWh

Wil er nog iemand vragen of ze landscape of portrait komen, er een extra ALS benodigd is en of de omvormer onder gedimensioneerd is?

Heel ander PV niveau dit :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dus wat is verstandig?
Ik zou zeggen probeer in te schatten wat een gezin met 2 kinderen gaat verbruiken ...
Sommige kunnen uit met 2000kWh anderen hebben toch zeker 4000kWh nodig door veel computers, elektrisch koken, oven, zonnebank enz. Maar ook afhankelijk van je beschikbaar dak.

Alles wat je nu over hebt kan je gebruiken met een airco, COP > 1, of door Green Choice laten uitbetalen (tot 1000kWh volle mep met een "slimme meter") of Eneco 9.2 cent/kWh.

Daarnaast ben je gewoon goed duurzaam bezig als je veel stroom op wekt! Ook als je het gebruik met en airco of kacheltje je huis te verwarmen en dus gas verbruik vermijd.

Je kan ook overwegen nu of wat later de verwarming met een Warmtepomp te regelen.

Ook kan je naar een Zonneboiler kijken om wat warmte op te wekken met je dak (geen salderings-perikelen)

Vanwege het prijs voordeel nu met een grotere installatie, en het feit dat de panelen die je nu legt volgend jaar niet meer te vinden zijn (ik heb in zomer 2012 gelegd en zomer 2013 wilde ik er nog 8 bij maar die zijn niet meer te vinden) zou ik adviseren direct voldoende neer te leggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Andre1973 schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 01:02:
@ greyfox:
Als je zoveel mogelijk zelf wil gaan opwekken met die ruimte voor 17 of 18 panelen dan kan je ook naar Sunpower http://nl.sunpowercorp.be...00288451886&ssbinary=true kijken dan heb je wel een A+ merk tepakken, die hebben het hoogste rendement per m2.
En wat mij betreft is de enige A-merk omvormer een SMA omvormer (daar krijg ik vast reactie's op, hoeft niet).
Ik heb nog nooit gezeur gehad met en SMA omvormer, en ik heb er al meer dan honderd opgehangen.
Die sunpowers hoef je tegenwoordig niet meer op het frame te aarden, dat was vroeger wel zo.
Als je 3 fase hebt dan kun je met 18 x 345Wp leuk wat opwekken.
Maar hier hangt wel een redelijk prijskaartje aan.
Dat zijn echt schitterende panelen !!! Zullen wel een paar centen kosten ..... ?
Die van mij maar verkopen en deze neer leggen ? ........ :)

edit:
Nog even gekeken maar voor 550 euro per stuk (1.60E/Wp), laat ik die van mij nog even liggen ......

[ Voor 5% gewijzigd door WoudseHoeve op 08-01-2014 09:48 . Reden: prijs ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

WoudseHoeve schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:36:
[...]
Dat zijn echt schitterende panelen !!! Zullen wel een paar centen kosten ..... ?
Die van mij maar verkopen en deze neer leggen ? ........ :)

edit:
Nog even gekeken maar voor 550 euro per stuk, laat ik die van mij nog even liggen ......
Ik heb nu één x21 335 liggen naast 10 oudere sunpowers. Die x21 lijkt het (nog) beter te doen dan de spr-300-wht die ernaast liggen. Kan nog niet veel zeggen. Ervaring met x21 is sinds 8 oktober.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Greyfox schreef op dinsdag 07 januari 2014 @ 20:43:
Het probleem wat ik heb is dat ik niet weet wat A-merk panelen/omvormers zijn en wat niet.

- Sunerg Solar XP 60/156 250 of 270 wp B
- StecaGrid 3000 A

- Simax 156 black SM660 250 wp B
- SAJ TL4K B

- LG Mono X NeoN 290 wp A :9~
- SAJ TL3K B

- Surrise Solartech 250 wp B
- SMA Sunny Boy 3600 TL-10 A

- Eging All black 255 wp B
- Omniksol 4.0 B
Ik zal maar geen onderscheid in B en C merken maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
SAJ vind zichzelf een A merk. Beste score voor TL5K bij Photon International in 2012 in zijn klasse (2 MPPT, <6 kW).

Het zou raar zijn om dure LG's te koppelen aan een minderwaardige omvormer.

[ Voor 12% gewijzigd door mrmrmr op 08-01-2014 10:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

mrmrmr schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:07:
SAJ vind zichzelf een A merk. Beste score voor TL5K bij Photon International in 2012 in zijn klasse (2 MPPT, <6 kW).

Het zou raar zijn om dure LG's te koppelen aan een minderwaardige omvormer.
SAJ moet zichzelf eerst maar eens bewijzen lijkt mij. Een hoge efficiëntie is leuk, maar een omvormer moet ook betrouwbaar, flexibel, instelbaar, uitleesbaar etc. zijn. Er zit vast niet zo'n grote service organisatie achter als bij bijvoorbeeld SMA. Ik vind de combi LG/SAJ in ieder geval vreemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
antonboonstra schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:00:
[...]

Ik zal maar geen onderscheid in B en C merken maken ;)
Waar zet je Yingli en Solar frontier?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
twixx schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:11:
[...]

yingly = B (maar dan wel B en geen C)
sf = A
maar daar heeft iedereen wel een mening over, en kun je lang of kort over l.....,
daar gaan we toch niet uit komen.
de tijd is een betere raadgever als wie hier dan ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

twixx schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:11:
[...]
Solar Frontier zie ik wel als A merk. Yingli zit naar mijn mening een beetje tussen A/B. Maar til niet te zwaar aan mijn mening. Het is maar een mening en niet onderbouwd met jarenlange ervaringscijfers op het gebied van uitval/degradatie/service.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
Yingli is duidelijk een A merk. Het is een van de grootste producenten en de P240-29b streeft ieder ander betaalbaar paneel voorbij in de Photon (duur)tests.

[ Voor 6% gewijzigd door mrmrmr op 08-01-2014 11:18 . Reden: correctie typeaanduiding en betaalbaarheid ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mrmrmr schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:26:
Yingli is duidelijk een A merk. Het is een van de grootste producenten en de 29b-250 streeft ieder ander paneel voorbij in de Photon (duur)tests.
vond het wel jammer dat ze tegenwoordig ook 3,5cm frames gebruiken voor de 265Wp variant. (dat was eerst 5cm)
met zo één groot paneel tordeerd het wel een beetje als je niet oppast of een vlak dak hebt.
dus een mooie B+ een A net niet.
(heb er nu 18 x 265Wp op power-one 3.0 oost-west hangen bij mijn ouders,
dat heeft nog 3500kWh gedaan in een jaar, 733kWh/kWp
niet slecht voor een beperkte oost-west in deze omgeving)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Niet online
Toch is deze verzameling van meningen wel zinvol voor de startpost als je wil beginnen met PV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:50

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ah de zoon van migjes is er weer, ik snap nog steed niet waarom |:(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Qua absolute top efficientie moet je inderdaad bij Sunpower zijn (en Panasonic HIT), maar net daaronder zit een stuk 'preisbilliger' LG met zijn NEON MonoX panelen en wellicht ook Yingli Panda's.

Een maximale opbrengst haal je overigens niet altijd met Sunpowers. Dat wil zeggen, het formaat van de panelen en de vorm+afmetingen van je dak kan betekenen dat je met een paneel met andere maten uiteindelijk meer Wp op je dak kwijt kan. In mijn persoonlijke geval -met complex dak- kon ik met de LG's net zoveel Wp installeren als met Sunpower maar wel een stuk goedkoper.

Edit: Per heden lid van het Tweakers.net PVOutput team :)

[ Voor 36% gewijzigd door styno op 08-01-2014 10:49 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:29
Prijs/kwaliteit verhouding is nog altijd een aardige maatstaf.
Koppel dit aan de definitie van sunshine over a-merken en je zal zien hoeveel zgn b-merken absoluut a zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

mrmrmr schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 10:26:
Yingli is duidelijk een A merk. Het is een van de grootste producenten en de 29b-250 streeft ieder ander paneel voorbij in de Photon (duur)tests.
Misschien heb ik een oudere Photon test, maar hierin stonden toch echt de SunPower panelen bovenaan en stond de Yingli YL240P-29b op plaats 5. Ik ben met je eens dat de Yingli panelen een zeer goede prijs/prestatie verhouding hebben. Beter dan bij SunPower, Solar Frontier of LG. Maar puur op het gebied van kwaliteit schat ik deze merken nog wel iets hoger in dan Yingli.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@antonboonstra
Klopt helemaal. Rangnummers 1-4 zijn geen gewone betaalbare panelen, maar zeer duur en daardoor economisch niet te verantwoorden. Alleen als geld onbelangrijk is kies je voor SunPower.

ET Solar P660-240 komt direct na de Yingli 240P-29b in de ranglijst. Dat zijn beide panelen met een normale prijs en goede prestaties.

Solar Frontier en LG maken geen deel uit van deze test en dat is wel jammer. Ook jammer is dat de test gaat over nu al weer enigszins verouderde producten, maar dat is inherent aan een duurtest. Verder blijkt dat ook al blijft het typenummer hetzelfde, fabrikanten wel wijzigingen aanbrengen in de producten. Wat dat doet met de prestaties is vaak niet duidelijk.

Maar soms wel: Yingli heeft bijvoorbeeld een YL210P-29b in deze test op de 95e plaats. De kwaliteit is dus niet alleen maar gekoppeld aan een merk, maar zeker ook aan het product.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
ericplan schreef op woensdag 08 januari 2014 @ 09:51:
[...]

Ik heb nu één x21 335 liggen naast 10 oudere sunpowers. Die x21 lijkt het (nog) beter te doen dan de spr-300-wht die ernaast liggen. Kan nog niet veel zeggen. Ervaring met x21 is sinds 8 oktober.
zijn ze nog steeds zo duur?
(woudsehoeven heeft het over 550 euro)
ik zie dat de panasonics/sanyo al aardig gedaald waren.
maar ik heb geen goeie prijzen van sunpower, het zijn altijd prijzen van te dure installateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Even ter info voor mij omdat ik geen toegang heb tot Photon: Hoe groot zijn de verschillen in efficiency (kWh/kWp) tussen de A + B merken? De reden van mijn vraag, wat is belangrijker: een paneel wat net iets efficienter is of gewoon waarmee de meeste Wp op het dak passen? En prijs natuurlijk.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@styno
helemaal niks verschil, en als er al verschil is dan is het subjectief.
de term A en B merken komen niet van photon, maar van verkopers die willen verkopen.
je kunt wel wat zeggen over sunpower/sanyo/sf omdat die andere cellen gebruiken met andere productie methoden waardoor ze ook vaak duurder zijn.(en aan dat lijstje zijn er nog wel meer toe te voegen)

en dan heb je ook nog "A" merken die gebruiken gewoon de zelfde cellen uit de zelfde fabriek als een "B" merk.
en soms willen mensen Europese panelen (en die kunnen aardig op hun bek gaan, omdat sommige fabrikanten gewoon chinese cellen gebruiken, hoe Europees is het dan nog?)

en hier vragen wat A of B of C is, is eigenlijk niet te doen.
(iedereen vind wat hij op dak heeft eigenlijk wel een A merk, en kan maar moeilijk vergelijken met iemand anders.
suntech dat is pas een A merk, er bestaat niks beter. (dat heb ik dus op dak liggen, lol)
maar om eerlijk te zijn het zijn nog al flaschie panelen, met diep te punten tot wel 28V en hoogte punten tot 49V, ik heb mijn string zien zakken tot 1100W tot stijgen naar 2100W met 1900Wp en een omvormer die max 2000W per mpp doet.)

dus kijken naar welke maat het handigste past op dak, en dan nog een leuke V geeft voor de omvormer (dus minstens binnen het bereik van de mpp vallen bij warm en koud weer, niet kijken naar de opstart spanning dat is geen mpp bereik) en dan niet te duur word.

zo vallen voor mij persoonlijk panelen van 1mx2m op een schuindak eigenlijk al af, te groot en lastig installeren, maar op een plat dak zou het mij weer niet uit maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
styno, dat is een goede vraag. Ik heb eerder al eens aangegeven dat de verschillen niet zo groot zijn. De YL240P-29 komt op 2.22% (1118.7 kWh/kW) afstand van een SunPower SPR327NE-WHT-D, het verschil met nummer 100 is 6,33% (1071.6 kWh/kW). Een verschil van ~4,1%, als we even bij de economische panelen blijven. De hekkensluiter op 151 heeft een verschil van 17.04% (949.2 kWh/kW). De mediaan is 5,65%.

Het is niet makkelijk een onderscheid te maken tussen A en B merken. Die 151ste is een Sharp uit 2003.

Uitgaande van de afwijkingscijfers: de meeste Wp per oppervlak is meestal het beste, als je weet dat het goed zit met de duurzaamheid en verzekerde (degradatie) garantie van de panelen.
Pagina: 1 ... 98 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.