Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.073 views

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:05

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Joepla schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:15:
Als Tweaker zijnde is het altijd leuk om voor de max te gaan. Als er daarvoor wat geknutseld kan worden dat goed werkt is het nog mooier :)

Maar wees consequent: Als je persé het onderste uit de kan wilt halen qua productie in de winter, waarom neem je dan ook geen maatregelen tegen de zeer hoge paneeltemperatuur op een dag als vandaag (en gisteren + morgen + overmorgen)?
Dit is "low hanging fruit", dat echter lastig te plukken valt.

Dus 's winters kachels. Dan 's zomers ventilatoren, waterkoeling, of misschien kleine airco's die kunnen koelen en verwarmen?
Ik ben idd het type tweaker dat altijd meer uit iets wil halen of op z'n minst wil denken dat het kan.
Praktisch gezien zou koelen met water bij mij niet kunnen als ik dat water opnieuw wil gebruiken, of er moet een nogal grote ingreep gedaan worden om het water niet op het grind terecht te laten komen maar gericht af te voeren richting een vat.
De winst per dag is ongeveer 2KWh als ik de opbrengst van nu vergelijk met een koele dag zoals 2 juni.
Voor het lichtjes kantelen van de panelen voel ik wel, liefst met een elektrische bekrachtiging omdat ik dan lekker kan hobbyen ;)
Zoals aangegeven zijn de fondsen hier beperkt, ik ben al blij dat ik me de installatie kon veroorloven.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Speedy-Andre schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:53:
[...]

Ik ben idd het type tweaker dat altijd meer uit iets wil halen of op z'n minst wil denken dat het kan.
Praktisch gezien zou koelen met water bij mij niet kunnen als ik dat water opnieuw wil gebruiken, of er moet een nogal grote ingreep gedaan worden om het water niet op het grind terecht te laten komen maar gericht af te voeren richting een vat.
De winst per dag is ongeveer 2KWh als ik de opbrengst van nu vergelijk met een koele dag zoals 2 juni.
Voor het lichtjes kantelen van de panelen voel ik wel, liefst met een elektrische bekrachtiging omdat ik dan lekker kan hobbyen ;)
Zoals aangegeven zijn de fondsen hier beperkt, ik ben al blij dat ik me de installatie kon veroorloven.
Kantelen zou idd ook helpen. Mijn dak heeft een hellingshoek van 40 graden, hier blijft geen sneeuw op liggen. In het najaar een paar extra tegels het dak op, achterkant ietsje liften en klaar is Speedy-Andre. Voor dat liften op afstand kan je een elektrische (12V) autokrik gebruiken. Ik heb deze een keer in Frankrijk aangeschaft voor € 25,-. Verlengkabel eraan en webcam voor de visuele inspectie. Maar is vast iest anders te verzinnen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Kunnen we die info delen? Op zich zijn die dingen best interessant, maar waar ik ze vind zijn ze te prijzig naar mijn zin :)

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
MissSunshine schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:32:
Vraagje aan andere Enecsys-gebruikers: hebben jullie vandaag ook system alerts / inverter alerts om 10.02 en 12.02 uur in monitoring systeem?
De panelen lijken goed te werken, misschien is men bezig met een software-update?
Hier ook, inverters werken verder prima. Alle drie tegelijk, dus moet wel een software euvel zijn...

edit: nu is het trouwens weer oké :+

[ Voor 4% gewijzigd door Bartjuh op 22-07-2013 13:40 ]

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:51
snameroc schreef op maandag 22 juli 2013 @ 00:21:
[...]

Hier hetzelfde.
Ik heb een installer account maar niets gehoord van enecsys.

Johan
De alerts zijn weer weg, zo te zien is eea opgelost.

Kon je als installer nog meer zien over de aard van de fout?

Als simpele gebruiker zag ik alleen 'contact your installer' bij elke inverter, dus ik ben benieuwd wat jij als 'installer' meer wist dan ik...

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 22:21

MissSunshine

2915Wp

duinsel schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:40:
[...]

De alerts zijn weer weg, zo te zien is eea opgelost.

Kon je als installer nog meer zien over de aard van de fout?

Als simpele gebruiker zag ik alleen 'contact your installer' bij elke inverter, dus ik ben benieuwd wat jij als 'installer' meer wist dan ik...
Wij hebben gister contact gehad met onze installer. Hij kreeg hetzelfde overzicht per inverter, maar dan de melding 'mi (=micro inverter) internal failure' in plaats van 'contact your installer'.

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

drielp schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:37:
[...]

Kantelen zou idd ook helpen. Mijn dak heeft een hellingshoek van 40 graden, hier blijft geen sneeuw op liggen. In het najaar een paar extra tegels het dak op, achterkant ietsje liften en klaar is Speedy-Andre. Voor dat liften op afstand kan je een elektrische (12V) autokrik gebruiken. Ik heb deze een keer in Frankrijk aangeschaft voor € 25,-. Verlengkabel eraan en webcam voor de visuele inspectie. Maar is vast iest anders te verzinnen.
Je komt leuke dingen als je naar krikken zoekt, zo vond ik een luchtkussen krik :D
Het idee staat me wel aan, ik durf eigenlijk niet 2 of 3 panelen met een enkele krik omhoog te bewegen.
Een oplossing met lucht is wellicht geschikt om in een keer meerdere lokaties te bedienen.
Ook heb ik aan drijvers gedacht, je hoeft alleen maar een bak vol water te laten lopen om de panelen omhoog te bewegen, in de winter werkt dat helaas niet.
Ik ben wel bang dat de constructie de boel teveel verhoogt, een krik vraagt minimaal 12cm tenzij je iets maakt waardoor dit anders kan.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 17:03

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:59:
[...]

je hoeft alleen maar een bak vol water te laten lopen om de panelen omhoog te bewegen, in de winter werkt dat helaas niet.
Je kan de bak ook vullen moet koelvloeistof of een andere substantie die bij lagere temperaturen pas bevriest :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

revolution-nl schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:01:
[...]

Je kan de bak ook vullen moet koelvloeistof of een andere substantie die bij lagere temperaturen pas bevriest :)
Ik bedenk me net dat die bak wel onder de panelen moet komen, anders wordt het leuk als het regent :+
Stel dat ik 3 of 4 steunpunten van drijvers voorzie en de bakken verbind met een buis, dan zorgt de wet van communicerende vaten ervoor dat de boel redelijk gelijkmatig beweegt.
Als er troep in gaat die je niet zomaar op het dak kan lozen wordt het al lastiger, dan heb je een vat nodig.
Onder de panelen zou dit best kunnen denk ik want er is in de breedte veel ruimte.
Bewaking staat trouwens al klaar.

Afbeeldingslocatie: http://dc587.4sync.com/img/FEfcK9DL/14006512178/dome.jpg

[ Voor 10% gewijzigd door Speedy-Andre op 22-07-2013 14:20 ]

• _-= Erikje =-_
Heeft er iemand een leuk adresje voor 6mm2 solar kabel (en eventueel 6mm2 3aderig YMVK) ? Goedkoopste YMVK die ik nu kan vinden is € 3,28 per meter, solarkabel 6mm2 rond de euro per meter, maar 15 euro verzendkosten :(

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 21:57
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:38:
[...]

Kunnen we die info delen? Op zich zijn die dingen best interessant, maar waar ik ze vind zijn ze te prijzig naar mijn zin :)
Ik heb gewoon de reguliere prijs betaald bij 365zon. Vergeleken met andere systemen niet heel duur. Er zijn goedkopere oplossingen, maar dan moet er weer xx ballast bij. Verzenden is trouwens maar 25 euro, niet gek voor 2 pallets van 400kg/stuk.

Op mijn panelen, omvormer en bekabeling had ik al voldoende bespaard om op deze post niet te bezuinigen. Een stevige montage op het dak is wel prettig voor de komende 20+ jaar. De betonnen voetjes zijn daar prima voor. Al kan er aan de beugels bij dit systeem nog wel wat verbeterd worden. Dat is nu een beetje dun alu.

Import van EVs

• Luiaard
  • Laatst online: 22-11 21:57
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:25:
Heeft er iemand een leuk adresje voor 6mm2 solar kabel (en eventueel 6mm2 3aderig YMVK) ? Goedkoopste YMVK die ik nu kan vinden is € 3,28 per meter, solarkabel 6mm2 rond de euro per meter, maar 15 euro verzendkosten :(
Ik heb nog vrij ruim 6mm^2 solarkabel over en MC4 stekkers, Eldra Solinq, mooi spul. Doe ik graag van de hand aan andere dhz'ers tegen redelijke prijzen. Krimpspullen heb ik, dus kan ook voorgemonteerd op lengte.

Mijn 6mm^2 YMVK heb ik van Elektroproducten.nl is ook Eldra, per meter te bestellen en boven 40 euro geen verzendkosten.

[ Voor 9% gewijzigd door Luiaard op 22-07-2013 14:45 ]

Import van EVs

• _-= Erikje =-_
Luiaard schreef op maandag 22 juli 2013 @ 14:30:
[...]

Ik heb nog vrij ruim 6mm^2 solarkabel over en MC4 stekkers, Eldra Solinq, mooi spul. Doe ik graag van de hand aan andere dhz'ers tegen redelijke prijzen. Krimpspullen heb ik, dus kan ook voorgemonteerd op lengte.

Mijn 6mm^2 YMVK heb ik van Elektroproducten.nl is ook Eldra, per meter te bestellen en boven 40 euro geen verzendkosten.
Ik ben zeker geïnteresseerd, DM maar ff wat je hebt en wat je er voor wilt (of we gaan naar het V&A topic)

• VandrHam
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 20:58
Bartjuh schreef op maandag 22 juli 2013 @ 13:39:
[...]

Hier ook, inverters werken verder prima. Alle drie tegelijk, dus moet wel een software euvel zijn...

edit: nu is het trouwens weer oké :+
Bij mij zijn de foutmelding idd ook weg, maar de logging klopt nog steeds voor geen meter. Wat bedoel je precies met 'oké'? Zie je weer een normale verdeling bij het dagrapport?

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 15:31

Nox

Noxiuz

Ik zat laatst te denken, op het schuine dak hebben we een goot (duh) met daarop aangesloten een regenton. Als men nou een pompje pakt met voldoende opstuwhoogte en het water over de panelen laat stromen, zou je dan veel winst pakken tov een pomp? Die gaat natuurlijk alleen aan als de temperatuur daarvoor toereikend is, 40 graden paneeltemp. bijvoorbeeld. Het water stroomt daarna weer de ton in, pompje onderop en zo een beetje verkoeling leveren.

Overigens doen we het hier aan de kust heel niet onaardig, gisteren ondanks de hitte 17,3 kwh op 2.7wp (6,4kwh/kwp)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

NoxiuZ schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:58:
Ik zat laatst te denken, op het schuine dak hebben we een goot (duh) met daarop aangesloten een regenton. Als men nou een pompje pakt met voldoende opstuwhoogte en het water over de panelen laat stromen, zou je dan veel winst pakken tov een pomp? Die gaat natuurlijk alleen aan als de temperatuur daarvoor toereikend is, 40 graden paneeltemp. bijvoorbeeld. Het water stroomt daarna weer de ton in, pompje onderop en zo een beetje verkoeling leveren.

Overigens doen we het hier aan de kust heel niet onaardig, gisteren ondanks de hitte 17,3 kwh op 2.7wp (6,4kwh/kwp)
En dan zou ik nog een waterrad monteren in de regenpijp... 8)7
Het is en blijft simpel...
Energie maken met energie gaat, maar je levert altijd in... O-)

Als je nu een ladder tegen het dak zet en zelf met het emmertje omhoog loopt, dan het water over de panelen sprenkelt, en weer een nieuw emmertje water gaat halen enz... Dan levert het wat op.
alhoewel.!! Dan wil je aan het einde van de dag wel een extra koud biertje... Kost ook weer wat. :?

[ Voor 15% gewijzigd door paulv1973 op 22-07-2013 17:06 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 23-11 18:43
Schinnen-groen schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:47:
Maar misschien is het sneeuwprobleem wat simpeler op te lossen.
Ook ik krijg niet alle panelen sneeuwvrij. Maar als ik een aantal wel redelijk schoon krijg, dan warmen die anderen wel op en verdwijnt de sneeuw (na een tijdje) vanzelf. Hier werkt 't.

Met een lange uitschuifbare stok (Action of zo) en hieraan een raamtrekker kom je een eind. Ook als je uit het raam hangende maar een paar panelen (voor een gedeelte) kan schoon vegen.

Gewoon proberen bij de volgende sneeuwval >:)

Energieverbruik: een paar kcal.
Ik heb bij overtoom een stok gekocht van 9 meter lengte, als ik dan op het platte dak sta kan ik net overal bij.
Ik wil wel eens proberen of het met een tuinslang ook wil lukken om de sneeuw te laten smelten die in de winter op de panelen ligt.
Wel een lekker verfrissend onderwerp zeg. :)

• Bartjuh
  • Niet online
VandrHam schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:36:
[...]
Bij mij zijn de foutmelding idd ook weg, maar de logging klopt nog steeds voor geen meter. Wat bedoel je precies met 'oké'? Zie je weer een normale verdeling bij het dagrapport?
Dat de melding weg is.

Dagtotalen van afgelopen dagen kloppen niet, daggrafieken op het oog wel, alsmede momentaan vermogen.

Ik zie nu een prima verdeling bij het dagrapport...

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

NoxiuZ schreef op maandag 22 juli 2013 @ 16:58:

Lees dit eens door .... Zonnepanelen koelen

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• VandrHam
Bartjuh schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:22:
[...]

Dat de melding weg is.

Dagtotalen van afgelopen dagen kloppen niet, daggrafieken op het oog wel, alsmede momentaan vermogen.

Ik zie nu een prima verdeling bij het dagrapport...
Dan is er bij mij toch nog iets anders aan de hand.
Dit is mijn grafiek voor vandaag:

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/5ul736.jpg

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

zonnefreak schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:19:
[...]

Ik heb bij overtoom een stok gekocht van 9 meter lengte, als ik dan op het platte dak sta kan ik net overal bij.
Ik wil wel eens proberen of het met een tuinslang ook wil lukken om de sneeuw te laten smelten die in de winter op de panelen ligt.
Wel een lekker verfrissend onderwerp zeg. :)
Ik zou erg voorzichtig zijn met water in de winter.....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 20:06
Schinnen-groen schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:47:
Ik zou erg voorzichtig zijn met water in de winter.....
Want...?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Het schijnt dat water kan bevriezen, is niet fijn voor slangen e.d. omdat het dan uitzet :P

• Nox

Nox

Noxiuz

Beetje tuinslang kan dat hebben. Kranen niet maar daar heb je droogloopkranen voor. Van die dingen die nadruppelen en mensen vervolgens slopen omdat ze denken dat hij niet goed dicht is en doordraaien...

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Nox

Nox

Noxiuz

Je kan ook een fan zoeken met een startvoltage van rond de 5v. Vervelend is dat je geen PWM kan gebruiken, dan draait je fan heel langzaam maar hij draait wel.

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23
waldorf schreef op maandag 22 juli 2013 @ 07:05:
[...]

Wat voor een montage systeem heb jij gebruikt en hoeveel ballast was nodig?
Het montagesysteem heb ik besteld bij de aluminiumshop.
Het zijn per schans 3 stuks gelaste driehoeken die aan mekaar worden gebout met een alu strip.
Dan blijft het geheel rechtop staan tijdens montage van de panelen.
Werkt prima, het plaatsen van de beugels en de montage van de panelen heb ik in m'n eentje gedaan.

De hoeveelheid ballast heb ik zelf maar gegokt.
Ik heb 6 bouwhekvoeten a 25 kg per 4 panelen gebruikt, dat is totaal 37,5 kg ballast per paneel.
Lijkt mij meer dan voldoende, ik kan de schans niet optillen, dan kan ze in mij ogen ook niet wegwaaien :)

• Limojo
paulv1973 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 08:59:
[...]

Lijken me blokken voor "heras hekwerk" in te zetten. Bouwhekken...
Slim idee. Had ik nog niet aan gedacht terwijl ik er honderden voor mijn neus heb liggen iedere dag... |:(
Klopt, kosten niks.

Blokken zijn altijd 'over'.
Hekwerk beschadigd en raakt krom in de loop der tijd.
Daarna gaat het naar de oud ijzerboer.

De blokken zijn gemaakt van gerecycled kunststof en krijgen zo nog een 3e leven voor minstens 25 jaar op het dak.

O-)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Limojo schreef op maandag 22 juli 2013 @ 20:58:
[...]

Het montagesysteem heb ik besteld bij de aluminiumshop.
Het zijn per schans 3 stuks gelaste driehoeken die aan mekaar worden gebout met een alu strip.
Dan blijft het geheel rechtop staan tijdens montage van de panelen.
Werkt prima, het plaatsen van de beugels en de montage van de panelen heb ik in m'n eentje gedaan.

De hoeveelheid ballast heb ik zelf maar gegokt.
Ik heb 6 bouwhekvoeten a 25 kg per 4 panelen gebruikt, dat is totaal 37,5 kg ballast per paneel.
Lijkt mij meer dan voldoende, ik kan de schans niet optillen, dan kan ze in mij ogen ook niet wegwaaien :)
Vergis je niet...
Wind is ZEER sterk.

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

[...]

Kantelen ook vaak aan gedacht, of met luchcilinders eventueel op alle 4 de hoeken dan kan je ze ook van oost naar west kantelen door de dag.

Of van die electrische dakraam openers, daar kan je ze goed voorover mee kantelen.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: http://www.polderpv.nl/Assets/images/Detail_ballastprobleem.jpg

Met dank aan Polderpv voor dit 'mooie' plaatje :X

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 22:58
oops :')

• Limojo
paulv1973 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:24:
[...]

Vergis je niet...
Wind is ZEER sterk.
De panelen liggen op de schans onder een hoek van 15 graden.
Het (eigen) paneelgewicht is 19 kg en telt zeker mee gezien de lage hoek.

http://www.aluminiumshop....est_1_westlandsolar_2.jpg

Ik heb een installateur gesproken die als norm bij deze opstelling 35 kg ballast per paneel hanteert.

Iemand een 'betere' berekening bij de hand ?

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Nu online
Wind is, zeker sinds de invoering van de eurocode, een zeer complexe belasting.
Maar een simpele indicatie is rekenen met 100 kg winddruk per m2 waar de wond tegenaan blaast. In jouw geval valt dat dus wel mee en 35kg per paneel lijkt mij een prima ballast.

De panelen kunnen kantelen, wegschuiven (komt veel voor, omdat het bij veel wind ook regent, een nat dak is gladder), of gehele opgetild worden.

Extra punt van aandacht is of het dak al die ballast wel kan dragen. Vooral bij houten daken oppassen.

• Bartjuh
  • Niet online
VandrHam schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:47:
[...]

[afbeelding]
Bij mij was het vandaag zo:

Afbeeldingslocatie: http://members.ziggo.nl/bartzor/pv/22juli2013.PNG

Prima dus (OZO installatie), dagtotaal klopt ook. Alleen paar dagtotalen van afgelopen dagen niet... (te weinig).

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

[...]

Dan heb ik nog een stukje te kantelen zeg, de panelen hellen nu 25 graden.
Ik zou de ballast kant verhogen en de punt laten bwegen omdat daar de minste kracht voor nodig is.
Echter is het dan wel zaak om kieren rondom te voorkomen, de windvastheid hou ik graag in takt.
Verder zou ik het liefst op meerdere punten (bij de dwarssteunen) het mechaniek koppelen zodat het geheel zijn stijfheid niet verliest.
Slechte contacten of een breuk door torderen wil ik absoluut voorkomen ;)

• snameroc
  • Laatst online: 23-11 23:26
VandrHam schreef op maandag 22 juli 2013 @ 17:47:
[...]

[afbeelding]
Hier soortgelijke verlopen op het dag overzicht.
De storingsmelding is weg en het life vermogen klopt ook redelijk goed volgens mij maar de dagrapporten zijn raar.

snameroc

• Beter Zon
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 19-11 16:05

Beter Zon

Bedrijfsaccount Beter Zon
Bij mij ook rare spikes in de Enecsys daggrafeken ter grootte van het opgewekte vermogen van afgelopen week.

En dat op alle dagen vanaf afgelopen vrijdag, en op "belachelijke" tijdstippen als 4, 5 of 6 uur.
De dagtotalen kloppen dan ook totaal niet: de spikes worden meegeteld.

Wanneer ik exhter bij Reports de weektotale bekijk, worden deze waarden niet meegenomen in het totaal....

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
Systeem van een collega heeft dit ook sinds 20 juli. zal wel wat fout zitten bij enecsys

• Nox

Nox

Noxiuz

Speedy-Andre schreef op maandag 22 juli 2013 @ 21:34:
[afbeelding]

Met dank aan Polderpv voor dit 'mooie' plaatje :X
Eerste huis van onder, vijfde paneel van links. Staat ook goed fout |:(

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

NoxiuZ schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 11:46:
[...]

Eerste huis van onder, vijfde paneel van links. Staat ook goed fout |:(
Ik denk dat die goed staat..
Alleen de rij ervoor (2e rij van links).
Die is een stukje naar voren geduuwd...

Verwijderd

Kijk, het PV virus grijpt bij ons om zich heen, ook m'n tante gaat aan de panelen en een kennis van ons ook :+

Verwijderd

Goedendag,

Ik heb 12 zonnepanelen gekocht maar van het merk LDK 250wp all black maar deze zijn niet meer leverbaar men wil mij nu panelen van het merk Recom 250wp all black leveren.
Mijn dak ligt op het zuid westen ik dacht iets van 210 graden in ieder geval bijna op het zuiden met een hellingshoek van ongeveer 18 graden, ik heb alleen smorgens wat schaduw tot ongeveer 10.30 uur vanwege een boom.
De omvormer is de Omnik 3.0 en eventueel te vervangen door een Goodwe omvormer
Kan mij iemand mij uit ervaring vertellen welke van de 2 soorten panelen voor mij het beste zijn en welke omvormer voor mij het beste is?

groetjes Peter

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@peter martens
leuk dakje lekker lage hoek.
de goodwe is hier nog niet langs gekomen.
dus ik heb er nog niks over gehoord.

wat me wel opvalt (maar je geeft geen type op, en ik ga er van uit dat het een metdezon setje is?)
als dat de GW3000-SS is, heeft die maar 1x een mpp.
als het de bedoeling was op de omniks 2x mpp te gebruiken voor een beetje schaduw probleem, dan is het wel een puntje om naar te kijken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

Het gaat hier om een Solar Kompas setje.
Het gaat mij vooral om de keuze van de zonnepanelen wat betreft productie op mijn dak.
Is de hellingshoek niet voldoende?

Verwijderd

Het is inderdaad de Goodwe 3000 SS

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 15:55 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Hellingshoek is prima, heb je in de late lente en zomer en veel plezier van. Dan staat de zon lekker hoog en vang je dus veel zonlicht. Juist op de momenten wanneer je setje het meeste op moet gaan leveren.

Als je nu al bij deze hoge zon schaduw hebt tot 10.30 dan zou ik zeker niet gaan voor een omvormer met 1 MPP, of het moet er een zijn die goed met schaduw om kan gaan. Anders gooi je in het voor en na jaar echt heel veel weg met de lagere zonnestanden. Omniks hebben wel moeite met schaduw, van de Goodwe weet ik niet of hij iets van MPP tracking, Optitrack oid aan boord heeft.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@peter martens
oke het mpp verhaal is wel duidelijk, denk ik dan.

en in principe wp=wp, en verder moet je over een jaar of 10 nog een keer vragen of ldk/recom beter is. >:)
het probleem is dat de verschillen vaak marginaal zijn tussen soorten panelen.
en daar gewoon weinig over te vertellen is.

wel vind ik dat:
als mensen perse all black willen ze beter voor een mooi all black paneel moeten gaan.
soms zie ik all blacks waar van ik dan denk mmm met zoon niet te all black had je beter voor een gewoon paneel kunnen gaan, was gewoon mooier geweest.
maar met die lage hoek kun je ze ook amper zien.

@barricade
de omnik trok het nog best redelijk met nicowico zijn set.
dat was behoorlijk wat schaduw.
en dat vond ik toch aardig meevallen.
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

[ Voor 16% gewijzigd door migjes op 23-07-2013 16:36 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• brain150
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-11 17:26
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 15:09:
Goedendag,

Ik heb 12 zonnepanelen gekocht maar van het merk LDK 250wp all black maar deze zijn niet meer leverbaar men wil mij nu panelen van het merk Recom 250wp all black leveren.
Mijn dak ligt op het zuid westen ik dacht iets van 210 graden in ieder geval bijna op het zuiden met een hellingshoek van ongeveer 18 graden, ik heb alleen smorgens wat schaduw tot ongeveer 10.30 uur vanwege een boom.
De omvormer is de Omnik 3.0 en eventueel te vervangen door een Goodwe omvormer
Kan mij iemand mij uit ervaring vertellen welke van de 2 soorten panelen voor mij het beste zijn en welke omvormer voor mij het beste is?

groetjes Peter
Toch niet toevallig bij Suntrap? Ze boden mij dezelfde aan (Recom ipv LDK Solar)... Leken me ook prima panelen, maar ineens hadden ze toch weer LDK.
Hier een antwoord over de verschillen:
migjes in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

Ondertussen heb ik nog steeds mijn dak niet volliggen, moet volgende week gedaan gaan worden, maar ik heb nog 1 vraag:
Er ligt 1 kolom (2 kolommen met laagstaande zon) 's ochtends in de schaduw (richting ZZO). Is het verstandig om hier geen panelen op te leggen en dus genoegen te nemen met 12 ipv 15 panelen, omdat het toch een hoop capaciteitsverlies oplevert OF is het toereikend om die panelen in een andere string op een Omnik-omvormer te zetten, zodat de rest van de panelen wel gewoon in de zon ligt en geen last heeft van de schaduw (en dus wel voor 15 panelen te gaan)? Op dit moment is vanaf een uur of 10.30 de schaduw verdwenen.

Verwijderd

Is er ergens nog een site met een hnadige "pricewatch" voor panelen ?

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i1121.photobucket.com/albums/l505/B1G-L/20130608_105206_resized.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i1121.photobucket.com/albums/l505/B1G-L/20130608_105159_resized.jpg
Hallo iedereen, hier mijn installatie bestaande uit 10x300wP EC-Solar en een Eaton 2800 alles pal op het zuiden. :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:37:
Is er ergens nog een site met een hnadige "pricewatch" voor panelen ?
Working on it, maar eerst andere dingen te fixen :P Verder is prijsinformatie lastig te vinden is mijn ervaring.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2013 21:40 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:40:
[...]

Working on it, maar eerst andere dingen te fixen :P Verder is prijsinformatie lastig te vinden is mijn ervaring.
Zie door de bomen namelijk het bos niet meer.
Prijsinformatie is inderdaad belachelijk....(marktplaats vind ik nou niet echt een betrouwbare bron :'( )

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11 20:35
Marktplaats kan je al wel op weg helpen, dmv de bedrijven die op marktplaats te googlen en de verschillende paneelmerken te googlen.

• Juncto
Ik heb een offerte liggen met de volgende aanbieding:
- 8 Bisol panelen a 250 Wp - polycrystalline cellen,
- Omnik 2K-TL met Wifi,
- Clickfit Montagepakket voor schuin dak met dakpannen Portrait.
De prijs exclusief montage is € 2.459 (montage rekenen ze € 1400 voor.
Het dak ligt op het zuiden en is een schuin dak, hellingshoek weet ik (nog) niet.
Is dit een goed pakket en een mooie prijs?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Juncto schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:11:
Ik heb een offerte liggen met de volgende aanbieding:
- 8 Bisol panelen a 250 Wp - polycrystalline cellen,
- Omnik 2K-TL met Wifi,
- Clickfit Montagepakket voor schuin dak met dakpannen Portrait.
De prijs exclusief montage is € 2.459 (montage rekenen ze € 1400 voor.
Het dak ligt op het zuiden en is een schuin dak, hellingshoek weet ik (nog) niet.
Is dit een goed pakket en een mooie prijs?
Ik vind de montage een beetje duur in elk geval.
Ik had 15 panelen en die lagen er in 6 uur op..

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• martinvdm
  • Laatst online: 15:15

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:39:
[afbeelding]
[afbeelding]
Hallo iedereen, hier mijn installatie bestaande uit 10x300wP EC-Solar en een Eaton 2800 alles pal op het zuiden. :)
Mooie foto's. Waar is dit als ik vragen mag? Type huizen lijken me bekend voor te komen.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Verwijderd

Als je echt puur vd prijs van panelen uitgaat op wat voor een prijs per Wp zitten we op het moment ?
Laten we zeggen 4 panelen van 250 Wp incl btw. (dus geen inverter)

Markplaats zit rond de 1,20 ?

• Bartjuh
  • Niet online
Welnee, joh, ik kom met 10 seconden zoeken op MP al prijzen tegen van 68 cent/Wp incl. btw.

• Juncto
@Cyberpope, Woon je in Noord-Brabant en zoja, door welk bedrijf heb je het laten aanleggen en wat was je (ongeveer) kwijt?

Ik zag op Marktplaats Imholz panelen, die geeft aan bij een set met panelen een montage prijs van 750 EUR. Imholz heeft goede recensies op werkspot en dergelijke.

[ Voor 40% gewijzigd door Juncto op 23-07-2013 22:46 ]

Verwijderd

Bartjuh schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:42:
Welnee, joh, ik kom met 10 seconden zoeken op MP al prijzen tegen van 68 cent/Wp incl. btw.
Mag ik 1 voorbeeldje van je (desnoods via pm) ..dan weet ik wat ik ongeveer moet zoeken ;)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Ik woon in noordbrabant, maar mijn panelen zijn gelegd door Guus uit omgeving a'dam.
De kosten waren door de lagere btw < 50 euro per paneel montage dacht ik. 1400 euro voor 8 panelen, is ruim 170 euro per paneel... dat lijkt me erg veel.

enne 68ct per Wp.. ben ik ook nog benieuwd naar...

[ Voor 10% gewijzigd door Cyberpope op 23-07-2013 22:57 ]

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Juncto
@cyberpope kan je mij (evt. via pm) de gegevens van Guus doorgeven, alsjeblieft? mits je tevreden over hem bent. Ik woon in Breda.

• Bartjuh
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:49:
[...]
Mag ik 1 voorbeeldje van je (desnoods via pm) ..dan weet ik wat ik ongeveer moet zoeken ;)
http://www.marktplaats.nl...oren.html?categoryId=2622

Ik ga niet direct linken, maar hier halverwege voor 169 voor 245 Wp. Die is wel van een Duitser btw, nabij grens, maar ik heb soortgelijke prijzen ook voorbij zien komen van Nederlanders. 70-80 cent/Wp is zo te vinden.

[ Voor 24% gewijzigd door Bartjuh op 23-07-2013 23:00 ]

Verwijderd

Bartjuh schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:59:
[...]

http://www.marktplaats.nl...oren.html?categoryId=2622

Ik ga niet direct linken, maar hier halverwege voor 169 voor 245 Wp. Die is wel van een Duitser btw, nabij grens, maar ik heb soortgelijke prijzen ook voorbij zien komen van Nederlanders. 70-80 cent/Wp is zo te vinden.
Bedankt !!! ;)

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 21:39:
[afbeelding]
[afbeelding]
En nu de zaag nog hanteren en die boom inkorten. Ik dacht 4 meter boven de grond ofzo. Het gaat je in het voor- en najaar procductie schelen......

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• VandrHam
Verwijderd schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:37:
Als je echt puur vd prijs van panelen uitgaat op wat voor een prijs per Wp zitten we op het moment ?
Laten we zeggen 4 panelen van 250 Wp incl btw. (dus geen inverter)

Markplaats zit rond de 1,20 ?
Ik heb drie weken geleden 4 chinese panelen van 240Wp gekocht voor 150 per stuk (ja, inclusief BTW :9), dus 60 cent per Wp, maar dat waren panelen die volgens de verkoper nog net voor de importheffing gekocht waren. Ik heb toen veel gezocht naar andere panelen en mijn indruk was dat je niet onder de 70 ct/Wp uitkomt.

1,20 per paneel lijkt me persoonlijk niet echt goedkoop, maar misschien betaal je dan weer voor het feit dat ze mooi zwart zijn of hogere opbrengst per oppervlakte-eenheid.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

VandrHam schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:44:
[...]

Ik heb drie weken geleden 4 chinese panelen van 240Wp gekocht voor 150 per stuk (ja, inclusief BTW :9), dus 60 cent per Wp, maar dat waren panelen die volgens de verkoper nog net voor de importheffing gekocht waren. Ik heb toen veel gezocht naar andere panelen en mijn indruk was dat je niet onder de 70 ct/Wp uitkomt.

1,20 per paneel lijkt me persoonlijk niet echt goedkoop, maar misschien betaal je dan weer voor het feit dat ze mooi zwart zijn of hogere opbrengst per oppervlakte-eenheid.
Misschien mag ik het hier niet roepen...
Maar in Duitsland zijn zat aanbieders van zonnepanelen onder de 70c/Wp
:X

• VandrHam
paulv1973 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:51:
[...]

Misschien mag ik het hier niet roepen...
Maar in Duitsland zijn zat aanbieders van zonnepanelen onder de 70c/Wp
:X
Dat mag je best zeggen hoor O-)
Maar ben je dan niet meer kwijt aan verzend/ophaal kosten dan dat je bespaart door ze in Duitsland te halen?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

VandrHam schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 08:57:
[...]

Dat mag je best zeggen hoor O-)
Maar ben je dan niet meer kwijt aan verzend/ophaal kosten dan dat je bespaart door ze in Duitsland te halen?
Verzenden kost standaard 125 euro per pallet.
Per pallet max 25 of 26 panelen (of minder natuurlijk. Alleen die 125 euro blijft gelijk)
Dus 5 euro per paneel. Dus 2cent/Wp.
Ik ben ze gaan ophalen toendertijd. Was 260km enkel.
Ik ben niet zo van geld overmaken/betalen en wachten tot ik wat krijg.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 12:45

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

drielp schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 02:32:
[...]
En nu de zaag nog hanteren en die boom inkorten. Ik dacht 4 meter boven de grond ofzo. Het gaat je in het voor- en najaar procductie schelen......
Misschien staat de zon nu nog hoog genoeg, maar als ik de foto zo bekijk, dan denk ik ook dat B1G-L al snel veel last krijgt van schaduw.

Aan de merken/types te zien een setje van sun-solar.nl?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

martinvdm schreef op dinsdag 23 juli 2013 @ 22:30:
[...]

Mooie foto's. Waar is dit als ik vragen mag? Type huizen lijken me bekend voor te komen.
Ik ben woonachtig in Vlissingen..in het zonnige Zeeland. ;)

Verwijderd

antonboonstra schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 09:46:
[...]

Misschien staat de zon nu nog hoog genoeg, maar als ik de foto zo bekijk, dan denk ik ook dat B1G-L al snel veel last krijgt van schaduw.

Aan de merken/types te zien een setje van sun-solar.nl?
Ik heb gelukkig totaal geen last van die boom....het is een beetje vertekend maar deze boom staat circa 10 meter vanaf mijn gevel...ook komt de boom niet hoog genoeg om schaduw te veroorzaken. Kortom de hele dag volle bak zon. _/-\o_

Verwijderd

Wij hebben volgens de omvormer een prachtige opbrengst gehad in 1 jaar tijd. Zo mooi dat ik twijfel of het wel waar kan zijn...

We hebben 17 Sharp panelen van 190 Wp (3230 Wp dus totaal). Het ligt op een plat dak, vol op het zuiden gericht onder hoek van 15 graden. Tussen de panelen is het dak bedekt met groendak/sedum.

Volgens de omvormer is er in 1 jaar tijd (van 4 juli 2012 tot 4 juli 2013) 3215 kWh geproduceerd. Dat is bijna 100% van het vermogen. Klinkt te mooi om waar te zijn...

Kan dit juist zijn?

Korte tijd heeft er een verbruiker aangesloten gezeten op het stopcontact waar we op terugleveren. Kan dit het zeer optimistische beeld veroorzaakt hebben?

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:36:
Wij hebben volgens de omvormer een prachtige opbrengst gehad in 1 jaar tijd. Zo mooi dat ik twijfel of het wel waar kan zijn...

We hebben 17 Sharp panelen van 190 Wp (3230 Wp dus totaal). Het ligt op een plat dak, vol op het zuiden gericht onder hoek van 15 graden. Tussen de panelen is het dak bedekt met groendak/sedum.

Volgens de omvormer is er in 1 jaar tijd (van 4 juli 2012 tot 4 juli 2013) 3215 kWh geproduceerd. Dat is bijna 100% van het vermogen. Klinkt te mooi om waar te zijn...

Kan dit juist zijn?

Korte tijd heeft er een verbruiker aangesloten gezeten op het stopcontact waar we op terugleveren. Kan dit het zeer optimistische beeld veroorzaakt hebben?
Die verbruiker maakt niet uit.
Waar zit je in Nederland ? aan de kust, zeker in het noorden kan je een 1000kWh/kWp halen! Mogelijk nog wat positieve tolerantie van de panelen.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

We zitten in Almere.
[...] zeker in het noorden kan je een 1000kWh/kWp halen! Mogelijk nog wat positieve tolerantie van de panelen.
Ik wist niet dat dat kon! Ik ging altijd uit van 80%...
Dit zou dan een mooie meevaller zijn. :)

[ Voor 54% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2013 12:50 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:48:
[...]

We zitten in Almere.

[...]

Ik wist niet dat dat kon! Ik ging altijd uit van 80%...
Dit zou dan een mooie meevaller zijn. :)
Met zonnige dagen zit ik regelmatig in de Tweakers pvoutput top-10 van efficiënte systemen en met mij een paar andere Almeerders.
Misschien log je daar ook, dan kan ik het eens vergelijken.
Ik ben in december gestart en zit al over de 1400KWh met 2350Wp 8)

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Barrycade schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 14:18:

@ Almeerders: volgens mij hebben jullie baat bij de reflectie / invloed van het IJsselmeer.
Dan is er toch nog één voordeel als je daar woont :+
Overigens bedoel je het Markermeer denk ik, want er ligt nog ergens een dijk tussen :P

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:03

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

WoudseHoeve schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:41:
[...]

Die verbruiker maakt niet uit.
Waar zit je in Nederland ? aan de kust, zeker in het noorden kan je een 1000kWh/kWp halen! Mogelijk nog wat positieve tolerantie van de panelen.
Inderdaad, het Sunpower systeem van m'n ouders in zuidwest Friesland haalde (uit m'n hoofd) ongeveer 1100 kWh/kWp ruim (pal zuid, plat dak, vrijwel vrije horizon).

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Nou ik ga gewoon door hoor !
Net een Piko 4.2 gekocht op de veiling site DAAN voor een leuke prijs !
Nu kan ik de installatie optimaliseren ivm schaduw, en onderdimensionering.
Ook kan ik nu nog 8 paneeltjes extra erbij leggen, heb ik echt mijn volledige verbruik afgedekt.
Het worden straks 3x13 van 250Wp = 9750Wp op de piko 10.1 en 1x 9 en 1x 8 (nieuwe) = 4250 op de piko 4.2....
Ik moet nu alleen nog wat clickfit rails, haken, connectors kabel en 8 paneeltjes hebben ...... geduld.....
Dan kan ik alles een beetje naar rechts en 15 cm naar boven schuiven, minder schaduw en ruimte voor de nieuwe panelen ......

maar nu eerst de zonneboiler helemaal af, nieuwe klep binnen, isolatie, controller kopen mmmm .......

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:36
Argh. Vandaag voor de 2e keer dat de aardlek gesprongen is. Precies ook weer op het moment dat er een klein regenbuitje over Eindhoven kwam wat in combinatie met het drukkende weer precies de conditie voor SMA TL omvormers biedt om over de 30mA te gaan. Om 14.30 gesprongen en om 19.00 pas achter gekomen :/

Toch maar aanpassen.

Verwijderd

Hm ik heb er met mijn AEG nog geen last van gehad, die heeft een eigen alamat met 30ma aardlek, gaat tot op heden gelukkig goed :)

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
Rukapul schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:11:
Argh. Vandaag voor de 2e keer dat de aardlek gesprongen is. Precies ook weer op het moment dat er een klein regenbuitje over Eindhoven kwam wat in combinatie met het drukkende weer precies de conditie voor SMA TL omvormers biedt om over de 30mA te gaan. Om 14.30 gesprongen en om 19.00 pas achter gekomen :/

Toch maar aanpassen.
SMA adviseert zelf 100mA aardlek. Voor zulke dingen is de webconnect echt een ideaal product

• Rukapul
silvester6 schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 22:44:
[...]

SMA adviseert zelf 100mA aardlek.
Dat weet ik, maar in de meeste gevallen gaat het goed dus je kunt het altijd proberen :)
(SMA heeft voor de tri-powers een optie in recente firmwares ingebakken waar je met een optie de 100mA kunt terugzetten naar 30mA (met marginaal verlies).
Voor zulke dingen is de webconnect echt een ideaal product
Als ik even goed op m'n telefoon had gekeken dan had ik het ook geweten. (PVoutput logging)

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Je kunt bij pvoutput toch een alarm instellen voor zoiets?

• Rukapul
Cyberpope schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 23:10:
Je kunt bij pvoutput toch een alarm instellen voor zoiets?
Heb je een linkje of iets meer info hierover? Ik kan niets vinden.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Bij live settings bij mijn systeem (als ik op het wattage klik in mijn scherm) kan ik dit instellen:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/zg1HgWfm5IR1DLkPIdWAEI3w/full.jpg

tenzij dan ook je logging uitvalt, maar dat kun je er boven regelen....

hier: http://pvoutput.org/help.html#alerts-system

[ Voor 9% gewijzigd door Cyberpope op 24-07-2013 23:28 ]

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:51

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Modbreak:Na klachten zijn er een aantal posts die te maken hebben met verkoopbaarheid van je huis verplaatst naar een (let op, hier komt het) eigen topic:
huis beter verkoopbaar mét panelen?

Andere posts zijn te offtopic, versnipperd of geïsoleerd voor een eigen topic en helaas "gearchiveerd".
Denk hierbij aan CO2 praat, gascentrales, mileu vs muntjes, nuon die in de etalage staat....
Er is een heel duurzaam forum beschikbaar voor al uw berichten: Duurzame Energie & Domotica, use it wisely :Y

Wise enough to play the fool

• TeGek
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 19-09 11:50

TeGek

Engineer in hart en nieren.

De knoop is thuis doorgehakt, na onze bruiloft mag ik wat panelen aanschaffen, enkele regels die de vrouw heeft:

Het liefst doe-het-zelf, zonder (veel)aanpassingen aan bedrading e.d. in huis
<2000 euro, als ik meer er in wil steken mag het in de toekomst.
Uitbreidbaar als het bevalt, het liefst door nogmaals dezelfde set aan te schaffen.

Nu heb ik deze gevonden:
http://www.zonnepanelen.n...en-systeem-1200-watt.html

er staat bij de Verwachte opbrengst: 1080 kWh p/j nu snap ik dat ik dit met een korreltje zout moet nemen. ze worden op een plat dak gemonteerd waar 90% van de dag zon op staat en geen schaduwen van schoorstenen e.d, is het reëel om aan 800 kWh per jaar te denken?

Of is er een beter plan/prijs voor een set die ik ergens kan vinden?

PoSh Fan? Automation? RMM? blog - op zoek naar een nieuwe job? kijk dan hier.

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:32
TeGek schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 09:49:
er staat bij de Verwachte opbrengst: 1080 kWh p/j nu snap ik dat ik dit met een korreltje zout moet nemen. ze worden op een plat dak gemonteerd waar 90% van de dag zon op staat en geen schaduwen van schoorstenen e.d, is het reëel om aan 800 kWh per jaar te denken?
Met de panelen op het zuiden moet 1080 wel haalbaar zijn.

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

De knoop is thuis doorgehakt, na onze bruiloft mag ik wat panelen aanschaffen, enkele regels die de vrouw heeft:
Gefeliciteerd ! maarre wie is er de baas in huis ???
Uitbreidbaar als het bevalt, het liefst door nogmaals dezelfde set aan te schaffen.
Wat moet er aan een zonnepanelen set "bevallen" ? je kan overal lezen dat het werkt, hoe het er uitziet, enz. En dezelfde set over een paar jaar erbij leggen kan je vergeten, die bestaat dan niet meer, ander model, dikker, dunnel, andere maat, andere kleur enz.
Als je het doet doe het dan meteen goed, is ook goedkoper !
Nu heb ik deze gevonden:
Nog even door zoeken, meerdere offertes vragen...... moet goedkoper te vinden zijn.
Of zelf samen stellen, als je er een beetje in verdiept is dat goed te doen.
De opbrengst is volledig afhankelijk van locatie, hoek, oriëntatie, eventuele schaduw enz.
Als je uitgaat van 0.85 *1200Wp = 1020 kWh/jaar zit je in de buurt voor een zuid georiënteerd systeem onder een hoek van 35 graden, waarschijnlijk is het meer (bij mij (0.92) wel)

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

Voor jou wens is een nieuwe groep vereist als je 1 omvormer hebt die rond de 1200 watt levert.

Maar of dat veel aanpassing is aan de bedrading van het huis is, ik denk minder dan 2 kleine omvormers op 2 groepen plaatsen. Je moet kijken waar je de omvormer plaatst en waar je meterkast is. Daar tussen moet er een kabel komen, via koof langs de binnen of buiten muur. Maar dit alles kunnen wij niet zien.

Als je een dakpan kan verschuiven, draden door een buis kan trekken, een accuboormachine kan hanteren en een beetje power om een zonnepaneel te kunnen tillen, zou je het met inlezen van de kennis van de materie het makkelijk zelf kunnen. Laat je alleen een elektromonteur een nieuwe groep in bouwen. ( laat je meteen je vrouw ook dit topic door spitten als ze vragen heeft :+ )

[ Voor 4% gewijzigd door Leon303 op 25-07-2013 10:50 ]

1060 Wp

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Leon303 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 10:48:
[...]
Voor jou wens is een nieuwe groep vereist als je 1 omvormer hebt die rond de 1200 watt levert.

Maar of dat veel aanpassing is aan de bedrading van het huis is, ik denk minder dan 2 kleine omvormers op 2 groepen plaatsen. Je moet kijken waar je de omvormer plaatst en waar je meterkast is. Daar tussen moet er een kabel komen, via koof langs de binnen of buiten muur. Maar dit alles kunnen wij niet zien.

Als je een dakpan kan verschuiven, draden door een buis kan trekken, een accuboormachine kan hanteren en een beetje power om een zonnepaneel te kunnen tillen, zou je het met inlezen van de kennis van de materie het makkelijk zelf kunnen. Laat je alleen een elektromonteur een nieuwe groep in bouwen. ( laat je meteen je vrouw ook dit topic door spitten als ze vragen heeft :+ )
Wel even een steiger huren / lenen

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:16

databeestje

Von PrutsHausen

Nu heb ik deze gevonden:

Plat dak is goed zelf te installeren.
- Koop een degelijk platdak montage systeem of goed beugels zoals bijvoorbeeld aluminiumshop.
- De hoek is meestal 35 graden, bij aluminiumshop kan je deze ook op maat laten maken, zoals 20, dat gaat harder in de zomer en levertt meer opbrengst totaal.
- Leg een nieuwe groep aan voor de omvormer. Tip, plaats voor 30 euro een losse kWh meter in de meterkast voor het bemeten. Dat is omvormer onafhankelijk.
- Sommige omvormers kunnen buiten hangen, wellicht het overwegen waard.
- Zorg dat de UV bestendige solar kabel in slagvaste buis boven de dakbedekking loopt.

Als je van plan bent om later uit te breiden heb je de volgende opties:
a) Koop nu een groter omvormer met 2e input zodat je een 2e set panelen aan kan sluiten.
b) Plaats een nieuwe omvormer voor de 2e set
c) Koop een nieuwere grotere omvormer en verkoop de oude.

• VandrHam
databeestje schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 11:04:
[...]
<knip>
Als je van plan bent om later uit te breiden heb je de volgende opties:
a) Koop nu een groter omvormer met 2e input zodat je een 2e set panelen aan kan sluiten.
b) Plaats een nieuwe omvormer voor de 2e set
c) Koop een nieuwere grotere omvormer en verkoop de oude.
d) Start met een systeem gebaseerd op micro-inverters, deze zijn op elk moment uitbreidbaar door een extra inverter te koppelen.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Das ook een primeur, moeten trouwen voordat je Pv mag nemen :)

Wat is de termijn dat je mag uitbreiden als het bevalt? En is dat eigenlijk wel zeker en moet alleen de WAF ingemasseerd worden? Dan zou je kunnen kijken naar een set van bv een Omnik 3.0 en dan 1 MPP volledig vullen. Zodat al je vrouw uit de trouwstress is je de 2e string vol kan leggen. Maar 2K is dan een redelijke uitdaging maar te doen als je op Marktplaats ed wil neuzen en niet het nieuwste wil en en meest recente panelen.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Barrycade schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:01:
Das ook een primeur, moeten trouwen voordat je Pv mag nemen :)

Wat is de termijn dat je mag uitbreiden als het bevalt? En is dat eigenlijk wel zeker en moet alleen de WAF ingemasseerd worden? Dan zou je kunnen kijken naar een set van bv een Omnik 3.0 en dan 1 MPP volledig vullen. Zodat al je vrouw uit de trouwstress is je de 2e string vol kan leggen. Maar 2K is dan een redelijke uitdaging maar te doen als je op Marktplaats ed wil neuzen en niet het nieuwste wil en en meest recente panelen.
Als je met de juiste string begint, volgt de rest vanzelf.....

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:47
Stoere mannen modus: ik zou scheiding papieren regelen en hele dak vol leggen.... tjonge jonge....

Echte mannen modus:
Dit soort aankopen beslis je in een goede relatie meestal niet alleen maar hier valt mijn mond toch wel van open..

Maar goed mooi dat je mag ! Veel plezier met uitzoeken, lezen en leren...

Ontopic:

Omvormer met mogelijkheid tot 2 strings voor weinig geld is bijvoorbeeld een Effekta ES 4200. Degelijke omvormer.

[ Voor 16% gewijzigd door jjonkie op 25-07-2013 14:21 ]

• Rukapul
jjonkie schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:15:
Stoere mannen modus: ik zou scheiding papieren regelen en hele dak vol leggen.... tjonge jonge....

Echte mannen modus:
Dit soort aankopen beslis je in een goede relatie meestal niet alleen maar hier valt mijn mond toch wel van open..

Maar goed mooi dat je mag ! Veel plezier met uitzoeken, lezen en leren...
*grin*

Je moet het gewoon van je hobby budget kopen. Heb ik ook gedaan. Uiteraard is de WAF wel belangrijk, maar daarvoor hebben de achterburen met hun all-black systeem gezorgd.

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16:47
Precies full black systemen dienen een algemeen belang, ik doe ook een soort van WAF ontwikkelingswerk... alle beetjes helpen

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/1072665_143291172539262_591396883_o_zps772fd56f.jpg

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Even een on topic vraag:
Er zijn mensen die een paneel hebben gebruikt als afdakje bij de voordeur.
Zijn er ook mensen die dit bijvoorbeeld aan de zijkant van bijv. de garage hebben aangelegd?

Ik zit eraan te denken om een paar panelen langs de muur, onder de regengoot te monteren. Zeg maar als een afdak. Gewoon met alu frames langs de muur.(er moeten dan wel eerst een paar coniferen worden verwijderd).

Dit zou het elektrische verbruik kunnen compenseren op de hobbykamer van mijn vrouw. In de winter wordt hier elektrisch bijverwarmd.

Pagina: 1 ... 67 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.