Ik ben idd het type tweaker dat altijd meer uit iets wil halen of op z'n minst wil denken dat het kan.Joepla schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:15:
Als Tweaker zijnde is het altijd leuk om voor de max te gaan. Als er daarvoor wat geknutseld kan worden dat goed werkt is het nog mooier![]()
Maar wees consequent: Als je persé het onderste uit de kan wilt halen qua productie in de winter, waarom neem je dan ook geen maatregelen tegen de zeer hoge paneeltemperatuur op een dag als vandaag (en gisteren + morgen + overmorgen)?
Dit is "low hanging fruit", dat echter lastig te plukken valt.
Dus 's winters kachels. Dan 's zomers ventilatoren, waterkoeling, of misschien kleine airco's die kunnen koelen en verwarmen?
Praktisch gezien zou koelen met water bij mij niet kunnen als ik dat water opnieuw wil gebruiken, of er moet een nogal grote ingreep gedaan worden om het water niet op het grind terecht te laten komen maar gericht af te voeren richting een vat.
De winst per dag is ongeveer 2KWh als ik de opbrengst van nu vergelijk met een koele dag zoals 2 juni.
Voor het lichtjes kantelen van de panelen voel ik wel, liefst met een elektrische bekrachtiging omdat ik dan lekker kan hobbyen
Zoals aangegeven zijn de fondsen hier beperkt, ik ben al blij dat ik me de installatie kon veroorloven.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren