Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16
Even een berichtje delen:

Zonnepanelen-maken-huis-aantrekkelijker-voor-verkoop

Dus voor iedereen die :

"niet weet of hij nog 10 jaar in zijn huis blijft wonen"

als reden gebruikt om geen zonnepanelen te leggen of een Zonne Boiler te installeren !

Niet uitsluitende bijvoorbeeld :
  • Isolatie,
  • Passieve Verwarming / Verlichting,
  • Balans Ventilatie (met wtw),
  • Douche wtw
kortom alle Duurzame Maatregelen.
Als ik wat gemist heb hoor ik het graag ....

[ Voor 27% gewijzigd door WoudseHoeve op 02-08-2013 09:00 . Reden: Klachten van Tweakes over het beperkte bereik van de discussie, andere duurzame maatregelen toegevoegd. ]

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

WoudseHoeve schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:07:
Even een berichtje delen:

Zonnepanelen-maken-huis-aantrekkelijker-voor-verkoop

Dus voor iedereen die :

"niet weet of hij nog 10 jaar in zijn huis blijft wonen"

als reden gebruikt om geen zonnepanelen te leggen !
Ik lees dit toch iets anders.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Terpen Tijn
  • Nu online
Bij verkoop zou ik er niet vanuit gaan dat je een bevredigend bedrag voor de panelen krijgt. Hoe makkelijk is het niet voor de koper om weinig interesse te veinzen, omdat die wel inziet dat het weghalen ervan toch niet erg ideaal is voor de verkoper. Die zit dan immers met arbeid en alle kosten van demontage en hermontage elders (als dat daar straks dan ook past!).

En als de koper toevallig wel echt interesse heeft in PV, dan heeft die misschien zijn/haar eigen set, of voorkeur qua aanschaf. Het enige wat hij/zij dan bij overname spaart is de installatie, maar daar staat een verouderde set tegenover, die misschien niet eens de voorkeur heeft.

Dus een markt-conforme prijs (Marktplaats-conforme!?) zit er eigenlijk al niet in. Enige troost is dat je als verkoper inderdaad niet gedwongen bent om de set onder zijn waarde te slijten. Maar je zit wel met de verhuizing ervan; extra kosten hoe dan ook.

• WoudseHoeve
Schinnen-groen schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:20:
[...]
Ik lees dit toch iets anders.
Ik lees :

"De uitkomsten van het onderzoek zijn interessant voor woningbezitters die in zonnepanelen willen investeren, maar die niet zeker zijn of zij gaan verhuizen voor de investering is terugverdiend’, aldus Wissink. ”Zonnepanelen hebben zelfs zo’n positieve invloed op de keuze van de woning, dat een systeem een goede investering zou kunnen zijn voor woningen die te koop staan.”

Terpen tijn: Het veinzen van geen interesse geld voor alles in/aan/van een huis bij aankoop ... onderdeel van de onderhandeling voor de prijs .... vind ik geen argument. ( het vertellen dat je het er af haalt als er niet voor betaald wordt ook :) = bluf.... )
Veel hebben geen echt idee over zonnepanelen, horen alleen de besparing in geld en het "nou dat hoeven we zelf niet meer te regelen" argument speelt sterk, mensen zijn lui ....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• WoudseHoeve
Terpen Tijn schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:24:
Bij verkoop zou ik er niet vanuit gaan dat je een bevredigend bedrag voor de panelen krijgt. Hoe makkelijk is het niet voor de koper om weinig interesse te veinzen, omdat die wel inziet dat het weghalen ervan toch niet erg ideaal is voor de verkoper. Die zit dan immers met arbeid en alle kosten van demontage en hermontage elders (als dat daar straks dan ook past!).

En als de koper toevallig wel echt interesse heeft in PV, dan heeft die misschien zijn/haar eigen set, of voorkeur qua aanschaf. Het enige wat hij/zij dan bij overname spaart is de installatie, maar daar staat een verouderde set tegenover, die misschien niet eens de voorkeur heeft.

Dus een markt-conforme prijs (Marktplaats-conforme!?) zit er eigenlijk al niet in. Enige troost is dat je als verkoper inderdaad niet gedwongen bent om de set onder zijn waarde te slijten. Maar je zit wel met de verhuizing ervan; extra kosten hoe dan ook.
Als je op Marktplaats kijkt wat er betaald wordt voor 2de hands set(jes) ! Zelf laten verwijderen erbij en je bent ze zo kwijt voor een goede prijs en lage kosten.

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 12:24:

Ik ben het hier niet echt mee eens omdat naar mijn mening een huis met pv wel degelijk beter verkoopt dan 1 zonder....natuurlijk moet je geen dikke winst verwachten maar ik denk wel dat je minstens de kosten van je installatie eruit zal halen....als bijvoorbeeld 2 huizen naast elkaar tekoop staan en 1 ervan heeft een pv systeem dan is de kans groot dat dit huis eerder en ook voor een hogere prijs weg zal gaan....want wat is er nu mooier dan een huis dat al een eigen energie bron heeft....ik verwacht dat een huis met pv systeem tussen de 5 a 10 k meer weg zal gaan dan een huis zonder systeem.....zie de vergelijking maar als een huis met bijvoorbeeld een garage en een zonder wat ook ongeveer 15 a 20 k scheelt of een huis met dakkapel of zonder wat 10 k kan schelen.

Verwijderd

PV zal echt de verkoop van het huis niet maken of breken, daarvoor is de effectieve meerwaarde te klein. Leuke bonus, kan misschien net de doorslag geven, maar ik verwacht er niet door er ook maar een cent extra voor te beuren.

Een garage / dakkapel zijn wel even wat anders dan zaken die voor de meeste mensen feitelijk alleen een financieel voordeeltje opleveren, waarbij de verkoper het bedrag meestal al grotendeels afgeschreven zal hebben.

• Leon303
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 03-03 09:10

Leon303

1060 Wp

2 weken geleden had ik ook een taxateur naar me huis laten kijken. Die zei dat de duurzame investeringen het huis niet veel meer waard maakt. Wel een beetje, natuurlijk. Maar ja ik weet ook niet wat hij precies bedoelde. Maar ja hij vond isolatie volgens het bouwbesluit al netjes (r2,5) 8)7

1060 Wp

• WoudseHoeve
Er is al meer onderzoek naar gedaan (ik het betreffende onderzoek even niet vinden) maar daar werd gesteld dat de verkoop prijs ~3% hoger lag en de huur pijs ~6% hoger wanneer er zonnepanelen op het dak lagen.
Zag net ook nog een Belgisch onderzoek van het kadaster langs komen waar het resultaat ook was dat de verkoop prijs hoger is met zonnepanelen ( in belgie is de situatie anders, volgens mij krijgen ze daat een FIT voor 15 jaar)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Voordeel in zonnepanelen bij verkoop zal zijn dat je gerichtte kopers zal kunnen vinden. In de huidige markt is het een kwestie van positief opvallen.

Maar ik denk dat als je een jaren 60 "hut" hebt met 3 Shell paneeltjes van 100Wp dat je niet opeens jezelf rijk moet rekenen. En daarnaast kan het ook tegen je werken. Je ziet soms "creatief puzzelen/tetris" experimenten hier voorbij komen die mij eerder zouden afstoten dan ze me zouden laten toehappen. Zeker als die experimenten aan de straatkant uitgevoerd worden.

@ Almeerders: volgens mij hebben jullie baat bij de reflectie / invloed van het IJsselmeer.

[ Voor 8% gewijzigd door Barrycade op 24-07-2013 14:21 ]

Verwijderd

de pv paneeltjes zijn bij mij maar een fractie van het geheel, meer aandacht verdienen ze niet,
de andere maatregelen maken de woning veel waardevoller, de energiebehoefte per m2 om te verwarmen en vast te houden.
daar zit de echte waarde, prettig wonen tegen lage lasten, op een leuke plek.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
ach eigenlijk wil ik dit huis niet kopen (veins) maar toch bied ik je er geld voor.... :s
ik denk dat pv op je dak geen negatieve invloed heeft op de verkoop van je huis. hoogstens bij een vervente tegenstander van pv. dus in alle andere gevallen heeft het een positieve invloed op de verkoop, dan wel qua verkooptijd, danwel hogere prijs of sneller verkopen dan de buurman zonder pv.

en een paar maand hypotheek loopt ook behoorlijk op qua kosten. dus wat dat betrfet loont het altijd.
wanneer de koper geen interesse veinst zeg je toch dat je de pv er afhaalt, en dat de koper waarschijnlijk xxx gaat betalen voor gas en electrisch, terwijl jij slechts yy betaalde. maar dat je ze eventueel ook kunt laten liggen.

Verwijderd

Barrycade schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 14:18:
Voordeel in zonnepanelen bij verkoop zal zijn dat je gerichtte kopers zal kunnen vinden. In de huidige markt is het een kwestie van positief opvallen.

Maar ik denk dat als je een jaren 60 "hut" hebt met 3 Shell paneeltjes van 100Wp dat je niet opeens jezelf rijk moet rekenen. En daarnaast kan het ook tegen je werken. Je ziet soms "creatief puzzelen/tetris" experimenten hier voorbij komen die mij eerder zouden afstoten dan ze me zouden laten toehappen. Zeker als die experimenten aan de straatkant uitgevoerd worden.

@ Almeerders: volgens mij hebben jullie baat bij de reflectie / invloed van het IJsselmeer.
Helemaal mee eens. Ik zie hier in de buurt kasten van huizen met el cheapo blauwe panelen met een verschrikkelijk tetris motief en dat is gewoon een aanfluiting van je welste. Ik vind eigenlijk dat hier de welstand zou moeten ingrijpen ondanks dat ik geen voorstander ben van allerlei wetjes en regels. Keus van de bewoners natuurlijk maar het ontsiert gewoonweg het beeld van een straat en het huis.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 14:43:
[...]

Helemaal mee eens. Ik zie hier in de buurt kasten van huizen met el cheapo blauwe panelen met een verschrikkelijk tetris motief en dat is gewoon een aanfluiting van je welste. Ik vind eigenlijk dat hier de welstand zou moeten ingrijpen ondanks dat ik geen voorstander ben van allerlei wetjes en regels. Keus van de bewoners natuurlijk maar het ontsiert gewoonweg het beeld van een straat.
Hmm, el cheapo panelen: -1. Geen standaard geometrische afmetingen: -1. Het beeld van de straat: -1.

Even over nadenken......

Waar ging het ook alweer over? :X

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 14:48:
[...]

Hmm, el cheapo panelen: -1. Geen standaard geometrische afmetingen: -1. Het beeld van de straat: -1.

Even over nadenken......

Waar ging het ook alweer over? :X
Volgens mij over meerwaarde van je huis van panelen en dat heb je op deze wijze zeker niet. Daar ging het volgens mij even over...... ;w

• Terpen Tijn
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 13:31:
[...]een huis met dakkapel of zonder wat 10 k kan schelen.
Grappig, dat voorbeeld, want mij is altijd verteld dat je bij de aanschaf van iets als een dakkapel uit moet gaan van 50% her-verkoopwaarde. Voor veel andere verbouwingen is dat nog veel ongunstiger.

Ik sprak met een makelaar die een verhaal had over een kerel die zijn hele huis had geisoleerd, tot in de puntjes, zeg maar, en na een paar jaar moest verhuizen. Dat leverde toen een tekort op van 90k; bij snelle verkoop ligt een (zwaar) verlies nou eenmaal voor de hand. Na jaren besparen ligt het natuurlijk anders, maar dan komen we weer terug op die "minstens 10 jaar".

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:49

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

afgesplitst uit het PV topic. Nieuwe topics maken mág echt in DED :+

Wise enough to play the fool

• WoudseHoeve
Ik ben vereerd dat Teacher naar aanleiding van het bericht van mij een nieuw topic heeft geopend.

Ik ben van mening dat dit een belangrijk punt is in het beslis traject voor vele bijna PV-bezitters. Zelf plan ik nog jaren in mijn huis te blijven wonen, maar je weet het nooit.

Zeker voor starters en gezinnen in opbouw (nieuwe aanwas), of afbouw (kids het huis uit).
Het probleem is natuurlijk dat de 1ste en 2de groep vaak weinig te besteden heeft en de derde wel maar niet weet af ze in hun huis blijven wonen of dat ze kleiner gaan wonen ....

Daarbij komt dus de onzekerheid van de waarde bij verkoop voordat de TvT is bereikt.
Het grappige is wel dat de verwachte levens duur van een PV installatie ongeveer gelijk aan die van een Hypotheek is ......

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 12:24

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Verwijderd schreef op woensdag 24 juli 2013 @ 13:34:
PV zal echt de verkoop van het huis niet maken of breken, daarvoor is de effectieve meerwaarde te klein. Leuke bonus, kan misschien net de doorslag geven, maar ik verwacht er niet door er ook maar een cent extra voor te beuren.

Een garage / dakkapel zijn wel even wat anders dan zaken die voor de meeste mensen feitelijk alleen een financieel voordeeltje opleveren, waarbij de verkoper het bedrag meestal al grotendeels afgeschreven zal hebben.
Er is nogal een verschil tussen een kleine installatie van bijvoorbeeld vier panelen die weinig zoden aan de dijk zet of een grote installatie waarmee je 150 euro energiekosten per maand kunt uitsparen. Voor 150 euro per maand kun je 25K lenen en aflossen in 30 jaar.

Ik kan me echter ook voorstellen dat een huis waarvan het dak op een esthetisch waardeloze manier bezaaid is met zonnepanelen wel eens moeilijker verkoopbaar wordt. Ik vind zonnepanelen heel leuk en interessant maar helaas worden ze vaak facepalmend lelijk gemonteerd.

• yzf1kr
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 01-11 19:16
Ik geloof best dat een huis met PV beter verkoopbaar is tov gelijkwaardige zonder PV.

Maar voordat je een PV installatie op je dak gooit en je rijk rekent moet je eerst zorgen dat de rest klopt.
Je kan beter je tuin een onderhoudsbeurtje geven, en je huis laten schilderen, dat levert meer kans op verkoop op dan een PV installatie.

Sowieso geld lenen om een PV installatie op het dak te leggen is het domste wat je kan doen.
Je bent je rijk aan het rekenen met resultaten uit het verleden,als de huidige salderingsregels op de schop gaan (iets wat zeer waarschijnlijk is) dan ga je opeens flink de boot in. Dan bespaar je opeens stukken minder en ben je gewoon netto aan het betalen voor die PV installatie op het dak.

En daarbij, een lening nemen voor PV terwijl je wil gaan verhuizen is ook dom, daarmee bezorg je jezelf een hoop problemen bij het verkijgen van een nieuwe hypotheek.

[ Voor 10% gewijzigd door yzf1kr op 25-07-2013 09:33 ]

https://www.facebook.com/hausbrandeck

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 18:26
Het ging erom dat het argument "ik weet niet of ik hier wel 10 jaar blijf wonen" van tafel kan. Zelfs als je na een paar jaar 50% van de aanschaf terugverdiend hebt, en het huis geen cent meer waard is geworden, kun je nog spekkoper zijn omdat het een potentiele kandidaat die tussen twee huizen twijfelt over de streep kan trekken om dan voor jouw huis te kiezen. Een vlottere verkoop is soms ook wat waard, je huis maanden langer te koop hebben staan kost ook geld.

En inderdaad, mits het een beetje netjes gelegd en fraai staat natuurlijk. Heel veel mensen hebben zich er nog niet in verdiept, en als dan ineens een huis de revue passeert waar al een PV installatie op ligt dan kan dat interessant zijn voor ze (hoeven ze het niet meer uit te zoeken).

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

coyote1980 schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 11:22:
Het ging erom dat het argument "ik weet niet of ik hier wel 10 jaar blijf wonen" van tafel kan. Zelfs als je na een paar jaar 50% van de aanschaf terugverdiend hebt, en het huis geen cent meer waard is geworden, kun je nog spekkoper zijn omdat het een potentiele kandidaat die tussen twee huizen twijfelt over de streep kan trekken om dan voor jouw huis te kiezen. Een vlottere verkoop is soms ook wat waard, je huis maanden langer te koop hebben staan kost ook geld.

En inderdaad, mits het een beetje netjes gelegd en fraai staat natuurlijk. Heel veel mensen hebben zich er nog niet in verdiept, en als dan ineens een huis de revue passeert waar al een PV installatie op ligt dan kan dat interessant zijn voor ze (hoeven ze het niet meer uit te zoeken).
Je kan dat ook andersom zien,
Als dat huis voor 10.000,- meer tekoop staat, wat zeer waarschijnlijk is kan het ook afschrikken omdat ze denken dat dit hoogstwaarschijnlijk door de pv komt, als er dan al niet veel interesse is voor pv zal iemand voor diegene zonder pv gaan met de lagere aanschafprijs.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Raafz0r
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-11 10:29
yzf1kr schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 09:30:
Sowieso geld lenen om een PV installatie op het dak te leggen is het domste wat je kan doen.
Je bent je rijk aan het rekenen met resultaten uit het verleden,als de huidige salderingsregels op de schop gaan (iets wat zeer waarschijnlijk is) dan ga je opeens flink de boot in. Dan bespaar je opeens stukken minder en ben je gewoon netto aan het betalen voor die PV installatie op het dak.
Niet per se mee eens. Ik heb zelf een duurzaamheidslening afgesloten voor isolatie en PV. Kost me 2% rente en de aflossing begint pas na een jaar en loopt dan gedurende 10 jaar.

Effectief loop ik dus voor met de besparingen ten opzichte van de rente en aflossing, zonder dat ik er zelf cash in heb hoeven te stoppen.

Mochten de salderingsregels ten nadele veranderen dan zijn alle PV bezitters de sjaak. Zolang je zorgt dat je de aflossing kan betalen is er niks aan de hand. Als je wilt kun je natuurlijk het geld van de uitgespaarde investering op een bankrekening of deposito zetten, zodat je altijd de lening kunt aflossen.

Met andere woorden: wat mij betreft is er niks op tegen om te lenen voor een investering (zoals PV of isolatie) als je op dat moment betere dingen kunt doen met je cash en de lening tegen gunstige voorwaarden wordt verstrekt. Consumptieve leningen zijn natuurlijk een ander verhaal.

• robutrecht
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 30-10 13:57
Tja,als je in de verkooptekst van funda zet dat je door de zonnepanelen geen elektriciteitsrekening meer hebt in dit huis, gaan misschien mensen wel denken als ze in hun oude huis een rekening hebben van 200 euro in de maand.
Uiteraard ligt dit er ook aan dat je zuinig bent, maar goed het kan net het goede zetje zijn om je huis te verkopen. Ik geloof er wel in.

• HvB83
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13-01 05:24
Ach, ik zit zelf in het vastgoed en geloof me, particulieren vinden het grappig, maar betalen er echt geen cent extra voor. Hoeveel mensen maken zich druk om een energielabel?

Wellicht zullen mensen hier nu roepen "Zo'n EPA klopt voor geen meter!". Deels waar, maar het geeft wel een goede richting voor mensen die niks snappen van energiezuinige maatregelen. Als je ziet dat misschien 1 op de 500 huizen op Funda zo'n label aanbiedt, dan weet je gelijk hoeveel waarde mensen hechten aan energiezuinige maatregelen, laat staan dat ze ervoor willen betalen.

Reken je niet rijk. Doe het lekker voor jezelf als je panelen wilt plaatsen, maar reken er niet op dat het uiteindelijk een meerwaarde bij verkoop betekent. Hoogstens dat het een pluspuntje kan zijn in de overweging die een koper voor zichzelf maakt.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
Volgens mij scheelt pv op je dak ook bij de onderhandelingen met de hypotheekverkoper.
Je kunt een deel tegen minder rente lenen twv de waarde van de pv, en bij de berekening van het maximale hypotheekbedrag wordt een berekening gemaakt waar ook de vaste lasten in worden meegerekend, en die zijn lager bij een huis met pv. Dus houdt je meer over voor de hypotheek. Ook telt debpv mee bij taxatie en wordt de waarde dus hoger.
Wanneer je dat er niet extra voor hoeft te betalen dan hhoef je dus een kleiner deel van de woz waarde te lenen, en is het risico voor de geldverstrekker dus lager.
En kun je tegen minder rente en gunstiger voorwaarden lenen. Dat kan dus ook allemaal bijdragen aan een snellere verkoopmof een hogere prijs rechtvaardigen. Voor de verkoper maken die zaken verder niet uit, die krijgt gewoon betaald.

Verwijderd

Persoonlijk zou ik als er 2 identieke huizen te koop staan,waarvan degene met pv een zelfde prijs vraagt deze kopen.Maar is de prijs hoger als bv de aanschaf van een set dan zou ik deze woning niet kiezen.Ik betaal dan de uiteindelijke nieuwprijs voor een bestaande set van een aantal jaren oud.

Of een dakkapel van 10000 euro de woning 10000 meer waard maakt weet ik niet.Er zijn wel veel mensen die iets niet goed van papier kunnen inschatten,en daarom al een woning kopen waar als een dakkapel op zit.Hebben ze ook alle rompslomp van een verbouwing niet.
Ik zelf heb een verdieping van 90m2 laten opbouwen casco voor 25000 euro.Lijkt me niet dat dit maar 12500 meerwaarde voor mijn woning geeft.Als je de gehanteerde standaard bouwkosten neemt per m2 kom je hoger uit.
Maar mensen laten zich graag bedonderen.Om de hoek hier zijn apartementen gebouwd boven een winkel van 90 m2 voor € 185000.En dan ook graag nog even elke maand € 100 neerleggen voor servicekosten.

En de panelen op mijn dak staan er voor mijn genot.Mocht een koper de panelen niet willen hebben,dan haal ik ze er af.Laat in ieder geval niet mijn prijs zakken

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:47
Huizenkopers vinden ze in ieder geval aantrekkelijker. Zie http://www.geldenrecht.nl...kkelijk-door-zonnepanelen

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• WoudseHoeve
Dit komt allemaal van het zelfde onderzoek van diezelfde meneer .........
"afstudeeronderzoek van Thomas Wissink, student Bouwkunde aan de Technische Universiteit Eindhoven"

Bijna alle artikelen die deze bron hebben zijn echte copy/paste producten ......

• PeterZ(on)
Ik kwam het toevallig tegen op nu.nl en dacht, laat ik er een berichtje aan wagen. Maar gebeurd wel vaak dat je de zelfde artikelen op verschillende media tegenkomt. En het was ook al even geleden dat ik het topic oppervlakkig had gelezen. Want waardeverhogend of aantrekkelijker bij verkoop heeft bij mij geen enkele rol gespeeld want ik verkoop mijn huis toch niet.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• WoudseHoeve
PeterZ(on) schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 17:53:
Ik kwam het toevallig tegen op nu.nl en dacht, laat ik er een berichtje aan wagen. Maar gebeurd wel vaak dat je de zelfde artikelen op verschillende media tegenkomt. En het was ook al even geleden dat ik het topic oppervlakkig had gelezen. Want waardeverhogend of aantrekkelijker bij verkoop heeft bij mij geen enkele rol gespeeld want ik verkoop mijn huis toch niet.
Ik ook niet !

Verwijderd

het topic deugt niet, ik heb panelen op het dak, maar 8Kw ervan is een warmte collector,
te beperkt dus op pv.
mijn energielast is negatief, dus zeker wel meerwaarde

• Terpen Tijn
  • Nu online
Anders open je toch een apart topic voor de meerwaarde van warmte collectoren?

Verwijderd

de eenzijdigheid tiert weer welig

• WoudseHoeve
Verwijderd schreef op donderdag 01 augustus 2013 @ 19:52:
het topic deugt niet, ik heb panelen op het dak, maar 8Kw ervan is een warmte collector,
te beperkt dus op pv.
mijn energielast is negatief, dus zeker wel meerwaarde
Op verzoek de topic starter aangepast O-)

• PeterZ(on)
Het is denk ik net als met auto's en de extra's. Er zullen heel weinig mensen zijn die een auto alleen om de mooie velgen zullen kopen en zeker niets extra's voor die velgen zullen geven. Je kijkt dan toch naar het geheel. Is ie schadevrij, staat ie in de was, de km-stand en zitten alle rekeningen van de beurten erbij.Hoe komt de verkoper op je over. Als dat allemaal klopt zou ik een hogere prijs betalen dan een afgetrapt exemplaar.

Met een huis zal het niet anders zijn. Hoe is de buurt, hoe groot is het en hoeveel grond zit er bij, hoe is het onderhoud. Heeft het een gunstig energielabel. Hoe gunstiger het totale plaatje hoe hoger de verkoopprijs zal zijn. Dure zaken zoals vloeren, keuken en badkamers verhogen de verkoopprijs maar in geringe mate, zeker als het een rijtjeswoning betreft en je goed kunt vergelijken. Vooropgesteld dat de zaken naar jouw smaak zijn, anders kan het de waarde nog wel eens nadelig beïnvloeden.

Ik denk dus niet dat alleen een pv-set of zonne boiler de prijs van een huis zal verhogen, net zo min als een keuken of badkamer. Uitzonderingen daargelaten.

• Terpen Tijn
  • Nu online
Ik vind velgen iets heel anders dan panelen.

Mooie OEM velgen zou ik wel 'iets' voor betalen, aftermarket velgen meestal niet (of er moet zelfs iets van de prijs af), want grote kans dat de verkoper Sjonnie is.

Met panelen heb je die connotatie niet, of alleen een positieve.

• PeterZ(on)
Terpen Tijn schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 12:16:
Ik vind velgen iets heel anders dan panelen.

Mooie OEM velgen zou ik wel 'iets' voor betalen, aftermarket velgen meestal niet (of er moet zelfs iets van de prijs af), want grote kans dat de verkoper Sjonnie is.

Met panelen heb je die connotatie niet, of alleen een positieve.
Je geeft het zelf eigenlijk al aan. Als liefhebber van mooie OEM velgen zou je 'iets' willen betalen. M.a.w. mensen die niets met velgen hebben, betalen niets. Zelfde geldt m.i. voor panelen.

En hoe mensen tegen panelen aankijken hangt er maar van af. Ik weet zeker dat niet iedereen daar positief over is. Zeker als die lelijke veelkleurige blauwe mono panelen op een mooi rood pannendak ziet.

Verwijderd

PeterZ(on) schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 10:18:
Ik denk dus niet dat alleen een pv-set of zonne boiler de prijs van een huis zal verhogen, net zo min als een keuken of badkamer. Uitzonderingen daargelaten.
ik weet al zeker dat het wel werkt,
in juli 2012 veranderde ik mijn hypotheek, en het aantonen van geen energielast ging mee in de berekening en rente.
een aantal mensen van het forum heb ik hierin gekend, dus er is wel degelijk iets.
ik ga er niet nogmaals over beginnen, maar er valt iets te ontdekken hierover.

energie thuis en je thuis hebben 1 overeenkomst,
bank en energiebedrijf floreren bij sleepers (klanten die stilzitten en netjes betalen)

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 13:30:
[...]

ik weet al zeker dat het wel werkt,
in juli 2012 veranderde ik mijn hypotheek, en het aantonen van geen energielast ging mee in de berekening en rente.
een aantal mensen van het forum heb ik hierin gekend, dus er is wel degelijk iets.
ik ga er niet nogmaals over beginnen, maar er valt iets te ontdekken hierover.

energie thuis en je thuis hebben 1 overeenkomst,
bank en energiebedrijf floreren bij sleepers (klanten die stilzitten en netjes betalen)
Daar heb je gelijk in, bij banken kun je inderdaad korting op de rente krijgen als je een energiezuinig huis hebt. Of een hogere hypotheek. Dus er valt inderdaad nog veel te ontdekken alleen moet het nog bij de mensen tussen de oren komen. Zelfs makelaars weten het verschil zonnepaneel en zonnecollector nog eens en worden de termen en opbrengsten door elkaar gehaald.

Alleen de vraag in dit topic is of je je huis beter verkoopt met panelen. Ik denk zelf dat dat nogal mee valt. Want als ik zo eens om mij heen hoor en vraag, dan is er maar weinig animo voor. Een enkeling heeft interesse maar de meesten vinden het wel goed zo. Wij bezitters vinden het heel normaal maar de rest ziet het als gedoe wat maar weinig oplevert.

Verwijderd

mijn huis is voor een koper simpeler te financieren, daarvoor wil ik natuurlijk wat terug.
nieuwsgierig als ik was heb ik het meteen maar laten taxeren (triodos vroeg dat ook in de offerte)
ook hier valt veel te ontdekken.
opmerkelijk was dat alleen rabo en triodos reageerden op mijn vragen, de oude banken namen niet eens de moeite te reageren.
toen ze de voorstellen van rabo/triodos zagen, gingen ze het eenvoudigweg ook matchen, want klantje kwijt is ineens slecht voor je rating denk ik.

je moet alleen wel een energie jaarrekening of 3 kunnen laten zien.
interesaant was ook dat ze 10 jaars staffels gebruiken voor energie (+voeding woning kleding etc)
het wegvallen van ~200 euro maandelijks wat stijgt(accijnzen) heeft grote impact op de financiering.

• PeterZ(on)
Verwijderd schreef op vrijdag 02 augustus 2013 @ 15:03:
mijn huis is voor een koper simpeler te financieren, daarvoor wil ik natuurlijk wat terug.
nieuwsgierig als ik was heb ik het meteen maar laten taxeren (triodos vroeg dat ook in de offerte)
ook hier valt veel te ontdekken.
opmerkelijk was dat alleen rabo en triodos reageerden op mijn vragen, de oude banken namen niet eens de moeite te reageren.
toen ze de voorstellen van rabo/triodos zagen, gingen ze het eenvoudigweg ook matchen, want klantje kwijt is ineens slecht voor je rating denk ik.

je moet alleen wel een energie jaarrekening of 3 kunnen laten zien.
interesaant was ook dat ze 10 jaars staffels gebruiken voor energie (+voeding woning kleding etc)
het wegvallen van ~200 euro maandelijks wat stijgt(accijnzen) heeft grote impact op de financiering.
Het is duidelijk dat jij en ik hier mee bezig zijn maar voor de meeste mensen is dit onbekend terrein. Daarom zou in deze tijden ook denken dat banken, makelaars en adviseurs hier veel meer werk van maken. De verkoper kan meer voor zijn huis krijgen, een koper krijgt lagere maandlasten en de rest krijgt meer omzet. Onbegrijpelijk eigenlijk.

Voor mij is isolatie, energiebesparing e.d. oftewel lagere maandlasten altijd al een issue geweest. Heel veel mensen vragen zich af of ze iets kunnen betalen, ik vraag mij altijd af of ik het nodig heb. Misschien als de crisis maar lang genoeg duurt, dat er dan echt iets verandert. In dat geval zullen energiezuinige huizen zeer in trek zijn. :)

Ik dacht overigens dat er naast Rabo en Triodus nog een bank was die korting gaf. Naam is mij even ontschoten maar is gelieerd aan de Rabobank.

Pagina: 1