ik ben de steentjes voor de nieuwe schutting aan het sjouwen op dit moment.
de bedoeling is dat ik er ook een afdakje ga maken voor onze stalen rossen (fiets).
zoek ook nog naar panelen die er mooi voor zouden zijn.
(ben bang dat het duur gaat worden, maar dat mag)
sunschinecompany heeft het ook al een keer gedaan en daar speciale band voor gebruikt om het water dicht te maken tussen de panelen. (hem eens een berichtje sturen daar voor, hij had nog over)
maar ik heb zelf ook nog geen goeie methode daar voor.
word voor mij waarschijnlijk toch volgend jaar pas.
(en dan word ik neggie, maar ik kan over 2 fase gaan salderen, lol)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
De panelen zullen in de lengte richting geplaatst moeten worden (de korte kant dus tegen de muurkant). Er moet nl. een pad worden overbrugd. Het regenwater loopt dan de tuin in.
Het is aan de achterkant van een garage die in de breedterichting achter het huis staat en die zijkant kijkt op de tuin.
Niet te zien vanuit de voorkant van het huis. Geen vergunningsgeneuzel hiero.
[ Voor 6% gewijzigd door Schinnen-groen op 25-07-2013 14:52 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
Mooi hoor. Enjoy!jjonkie schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:31:
Precies full black systemen dienen een algemeen belang, ik doe ook een soort van WAF ontwikkelingswerk... alle beetjes helpen
[afbeelding]
Ander voorbeeldje,
Dit heb ik nageaapt,

In het klein.
pagina 24 http://www.agentschapnl.n...0Zonnestroomprojecten.pdf
als die er een vergunning voor krijgen?
Het hangt bij mij nu ruim 3 maanden ( voor, straat zijde ) en heb nog geen gemeentelijke dwang
bevel op de deurmat gehad.
Wel is het zaak dat je het "verkoopt "als zonnewering, en niet als afdak want dan hang je.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
wife afgunst factor ? (uhum)Rukapul schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:28:
[...]
Uiteraard is de WAF wel belangrijk, maar daarvoor hebben de achterburen met hun all-black systeem gezorgd.
Schinnen-groen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:12:
Als je met de juiste string begint, volgt de rest vanzelf.....
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Of zoiets, wordt gebruikt om polycarbonaat afdakjes waterdicht te makenmigjes schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 14:48:
...sunschinecompany heeft het ook al een keer gedaan en daar speciale band voor gebruikt om het water dicht te maken tussen de panelen. (hem eens een berichtje sturen daar voor, hij had nog over)
http://www.platenenprofie.../aluminium-afdekprofielen
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Komt in de richting, maar niet exact. Toen ze na de wintersport erop lagen vroeg ze gewoon waarom wij dat (nog) niet hadden. Ze heeft genoeg benul ervan om te weten dat je die normaal op zuid legt en blijkbaar was het een combi van dat het kon bij onze soort huizen en dat het er gewoon netjes uitzag.Barrycade schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 20:55:
Zo kan je het ook lezen, maar denk dat Rukapul meer bedoelde dat de all blacks van de buren lieten zien dat zonnepanelen niet zo lelijk waren als Mrs Rukapul dacht.
Later toen achterburen verderop (buiten ons directe zicht gelukkig) wanstaltige blauwe poly's geplaatst hadden was de overtuiging wel sterk btw
I.t.t. velen hier is er ook niet gerekend aan t.v.t.-s etc. Soms moet je iets gewoon doen omdat je er zin in hebt en het goed voelt.
[ Voor 3% gewijzigd door Rukapul op 25-07-2013 21:11 ]
Rukapul schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 21:10:
[...]
I.t.t. velen hier is er ook niet gerekend aan t.v.t.-s etc. Soms moet je iets gewoon doen omdat je er zin in hebt en het goed voelt.
Was hier ook het uitgangspunt. Wel even voor moeten sparen maar dat doen mensen ook voor een nieuwe zithoek of zo.
Warm water.... hmmm, daar heb ik wat anders voor...MeTooPV schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 00:06:
Als je pv leuk vind, dan zou je eens warm water moeten proberen. Daar wordt je helemaal blij van. Douchen zonder dat de gasmeter loopt, zwembadje voor de kinderen gewoon met warm water vullen. Nog leuker gevoel dan een terugdraaiende meter.
Wel een beetje off topic maar wel ook leuk.
Op een goede zonnige dag (en dan bedoel ik niet deze hitte van 30graden) stroomt er water uit met een temperatuur van 35-40 graden...
Werkt dus als een tierelier... (op dagen zoals nu continu 40+ graden)
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Sketchup, zitten best veel standaard PV panelen in de object dbEnderQ schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 00:20:
Kent iemand software voor de topografie panelen puzzel voor je dak. Iets dat ook een schaal faktor heeft zodat je strings en benodigde kabellengte kunt berekenen/afleiden.
Ja de kracht van de zon kun je veel mee bereiken.
Bovenstaande is mooi als je de ruimte hebt. Ik zou zoiets op het platte dak van de garage bij keuken kunnen leggen maar ons zwembadje is zo klein dan kook ik de kinderen eruit denk.
Wat ik nu doe is 's avonds schoon water erin en afdekken met 2 vuilniszakken ( zo klein is het badje dus)
Als je de kinderen er aan het eind van de middag in wilt doen is het water rond de 30-35 graden.. Gratis en voor niks...
Slimjjonkie schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 08:11:
beetje oftopic
Wat ik nu doe is 's avonds schoon water erin en afdekken met 2 vuilniszakken ( zo klein is het badje dus)
Als je de kinderen er aan het eind van de middag in wilt doen is het water rond de 30-35 graden.. Gratis en voor niks...
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Verwijderd
Graag uw mening hierover.
Recom... nothing better!
Wel strakke paneeltjes, maar ze zijn qua uiterlijk gelijk aan mijn ET-Solars.
Recom is van oorsprong Grieks lijkt het, pff ik zou het niet durven....
[ Voor 21% gewijzigd door Appie Heijn op 26-07-2013 21:34 ]
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd
mvg Peter
44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L
Verwijderd
De panelen zijn gelijk aan jouw ET Solars maar zijn ze ook net zo goed?
Weet jij misschien ergens informatie te vinden behalve dat van de firma zelf?
Zijn hier ook voorstanders van? Steca 500 lijkt me niet echt een alternatief.
Ook is de power one pvi 3.8 gesignaleerd bij solar-trading. Maar daar geen ervaring mee. Zou wel aansluiten op de wensen.
Ik denk dat niet veel mensen precies weten hoelang de eigen panelen meegaan en of ze goed blijven presteren. Het blijft koffiedik kijken.Verwijderd schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 23:23:
Het gaat om 12 panelen van 250wp en de omvormer Omnik 3.0
De panelen zijn gelijk aan jouw ET Solars maar zijn ze ook net zo goed?
Weet jij misschien ergens informatie te vinden behalve dat van de firma zelf?
Ik heb zelf 14 chinese sunrupu's en een drietal Kingsuns op het dak liggen, daar is ook niet zoveel info over te vinden. De omniks kwamen toen net op de markt en die heb ik dus ook hangen. Daar in het begin wat probleempjes gehad, maar nu draaid het prima en de logging is lekker makkelijk.
Als het om de spanning gaat: ik heb drie Sharp ND190 R1S panelen met een werkspanning van 23,5 volt op een Soladin 600 zitten. Open klemspanning is 29,6 volt, maar optimale productie dus bij 3x23,5=70,5 volt.databeestje schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 23:40:
Ik kan me niet heugen dat er veel mensen zijn of waren die 2 panelen van 200 wp met 5 inch cellen (36v mpp) aansloten op een soladin 600. Volgens de specificatie zou dat wel moeten kunnen werken.
Ook is de power one pvi 3.8 gesignaleerd bij solar-trading. Maar daar geen ervaring mee. Zou wel aansluiten op de wensen.
Dat werkt prima, check 'PV dakkapel' op deze link: http://www.robkds.nl:8080. Zuidoost. hellingshoek 20 graden. De andere panelen op de link hebben een hellingshoek van 45 graden.
[ Voor 3% gewijzigd door robkds op 27-07-2013 07:01 ]
Goed man!
[ Voor 14% gewijzigd door Tikje op 27-07-2013 11:09 ]
Ik kan melden dat het het prima reinigingsprogramma is. We hebben het wasprogramma net achter de rug.Tikje schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 11:07:
[Reclame]Dit intensieve reinigingsprogramma voor uw zonnepanelen, voor het verwijderen van het stof van de afgelopen maand, wordt u gratis aangeboden door Moeder Natuur:[/Reclame]
[afbeelding]
De panelen zijn zojuist weer opgestart. de productie kan weer verder met fris gewassen panelen.
[ Voor 9% gewijzigd door trinity999 op 27-07-2013 11:42 ]
Dan heb je idd niet genoeg aan keilbouten en/of andere gebruikelijke muurpluggen.Schinnen-groen schreef op donderdag 25 juli 2013 @ 20:27:
Ik wil ze 90 graden gedraaid monteren.
Je bent dan muurankers nodig voor de bovenste bevestigingspunten, dus
een draadstang geheel door de muur en aan de binnenzjide gesteund door een
ijzeren of multiplex plaat ( ankerplaat ) van +/- 20x20 cm, voor de lagere bevestigings
punten kun je dan wel keilbouten en/of muurpluggen met houtfretten gebruiken.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Voor 2 paneeltjes met 5'' cellen is de Steca 300 ideaal. Een Soladin 600 is een stukje duurder, heeft geforceerde koeling (lawaai) en is minder efficiënt, maar kan qua spanningsbereik wel prima.databeestje schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 23:40:
Ik kan me niet heugen dat er veel mensen zijn of waren die 2 panelen van 200 wp met 5 inch cellen (36v mpp) aansloten op een soladin 600. Volgens de specificatie zou dat wel moeten kunnen werken.
Wat is 'het beste geschikt'? Alsof andere panelen niet geschikt zijn. Er is weinig mis met de specificaties, maar in Nederland zijn volgens mij niet speciale panelen nodig voor een optimale opbrengst. Wellicht komen dunne film panelen nog wel het dichtst in de buurt, omdat deze hogere opbrengsten bij bewolking schijnen te hebben. De prijs per wattpiek ligt echter ook bijna altijd hoger, dus kan je naar mijn mening het best gewoon zoveel mogelijk Wp neerleggen voor je geïnvesteerde euro.peter martens schreef op vrijdag 26 juli 2013 @ 20:33:
Volgens mij zijn RECOM Black Phanter panelen de het beste geschikt voor Nederland, mee eens of niet mee eens?
Graag uw mening hierover.
Ben wel erg benieuwd naar die 'minimum-prijs'. Hoeveel is dit dan? Maar daarvoor is dit topic beter geschikt: Importheffingen voor panelen uit china?
[ Voor 12% gewijzigd door antonboonstra op 27-07-2013 14:02 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Je bent waarschijnlijk uitgegaan van een moderne halfsteens muur. Dit is nog het degelijke 1-steens gebeuren. Ik denk dat je met keilbouten dan toch een eind kan komen ?PClop schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 12:34:
[...]
Dan heb je idd niet genoeg aan keilbouten en/of andere gebruikelijke muurpluggen.
Je bent dan muurankers nodig voor de bovenste bevestigingspunten, dus
een draadstang geheel door de muur en aan de binnenzjide gesteund door een
ijzeren of multiplex plaat ( ankerplaat ) van +/- 20x20 cm, voor de lagere bevestigings
punten kun je dan wel keilbouten en/of muurpluggen met houtfretten gebruiken.
Zomaar iets roepen over hele zware ankers slaat nergens op.
Het is gewoon mechanica hoor, natuurkunde op mavo of mbo niveau, icm kennis van de eigenschappen van de ankers en het materiaal.
[ Voor 27% gewijzigd door engelbertus op 27-07-2013 15:28 ]
e.e.a. moet ook dienen als een afdak boven het bestrate pad.
Indien ja, mag dit ook als op deze groep ook keukenapparatuur zoals een boiler aangesloten zit?
https://www.wattco.nl/nl/...len/73,797/basicsolarpack
Tot 500w is dat geen enkel probleem.daanNL schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 20:41:
Kan ik een setje (één paneel) als deze gewoon op een willekeurig stopcontact prikken zonder een extra groep aan te leggen? Zoveel wordt er immers ook weer niet mee opgewekt.
Indien ja, mag dit ook als op deze groep ook keukenapparatuur zoals een boiler aangesloten zit?
Ja dat mag gewoon, je blijft immers ruim onder hetgeen je maximaal mag invoeden op een groep waar ook verbruikers op zitten.daanNL schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 20:41:
Kan ik een setje (één paneel) als deze gewoon op een willekeurig stopcontact prikken zonder een extra groep aan te leggen? Zoveel wordt er immers ook weer niet mee opgewekt.
<<< heeft ervaring met uitgebrande lasdozen en verbindingen.
[ Voor 18% gewijzigd door Geurt-kun op 27-07-2013 21:09 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Dat is wat geurtjan bedoelt.
En wat er niet is kun je niet minder belasten toch?
Overigens deel ik de mening om de aparte groep apart te houden.
snameroc
Het invoeden zal de lasdozen niet extra belasten, maar om te kunnen invoeden zul je een extra lasdoos moeten maken, voor het nieuwe stopcontact van de inverter. Bij zware gebruikers liever niet teveel onderbrekingen. Dus zet de inverter op een "normaal" stopcontact in je keuken erbij.
De minimumprijs per Wp is €0,50.
Bron:
http://www.ibtimes.co.uk/...r-trade-dispute-gucht.htm
Ja idd, je noemde een garage, en die hebben veelal een halfsteens muur vandaar.Schinnen-groen schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 15:14:
[...]
Je bent waarschijnlijk uitgegaan van een moderne halfsteens muur. Dit is nog het degelijke 1-steens gebeuren. Ik denk dat je met keilbouten dan toch een eind kan komen ?
Je moet zelf dan even aftasten hoe het met de windvang is op die plek, het kan tussen
gebouwen behoorlijk spoken tijdens harde wind en storm, meer nog dan boven op een dak.
Dat slaat op de wetenschap dat de bovenste +/-3 rijen stenen de zwakste plek van zoéén muur is,engelbertus schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 15:25:
Muur met pv eraan, e.a.a is afhankelijk van de hoek waaronder je de panelen plaats en hoe ver de bovenste en onderste bevestigingspunten in de muur boven elkaar zitten, en natuurlijk hoeveel bevestigingspunten je maakt, en hoe sterk de draagconstructie wordt.
Zomaar iets roepen over hele zware ankers slaat nergens op.
Het is gewoon mechanica hoor, natuurkunde op mavo of mbo niveau, icm kennis van de eigenschappen van de ankers en het materiaal.
niet qwa drukkracht, maar qwa trekkracht daar waar Schinnen-groen dus de beugels aan wil bevestigen.
Zomaar iets roepen slaat idd nergens op.
Ah, dan is het logisch ja, dankjewelsnameroc schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 23:41:
Als je maar een toestel hebt op die groep heb je geen lasdoppen in die groep.
Dat is wat geurtjan bedoelt.
En wat er niet is kun je niet minder belasten toch?
Zelf heb ik een Steca500 op een dubbel stopcontact zitten waar ook een (2kW) wasdroger in zit, dat is dan geen slecht idee neem ik aan (geen extra verbindingen)?
[ Voor 20% gewijzigd door Proton_ op 28-07-2013 11:05 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Het risico wat je hebt met zowel PV (dat terug levert) als gebruikers op de groep is namelijk dat er over de elektrische installatie achter de groep in totaal een hogere stroom dan 16A kan gaan lopen zonder dat de groepszekering eruit springt. Door de groepszekering gaat namelijk alleen de netto stroom dus om het simpel te zeggen de stroom die rechtstreeks van je PV naar bijvoorbeeld een boiler op dezelfde groep loopt gaat niet via de zekering.
Om problemen daarmee te voorkomen is er ook de richtlijn / regelgeving dat je niet meer dan 2.6A mag invoeden op een groep waar ook verbruikers op zitten.
[ Voor 9% gewijzigd door ik222 op 28-07-2013 12:20 ]
Als je de boiler alleen gebruikt als de zon flink schijnt, zou je een punt hebben.Proton_ schreef op zaterdag 27 juli 2013 @ 21:52:
Zonder je ervaring te willen betwisten (en ik weet dat aangeraden wordt om >2000VA een eigen groep te geven, lees ook Mogen meerdere omvormers achter één eindgroep?), vermindert teruglevering op een bestaande groep niet juist de belasting op lasdozen en verbindingen? (serieuze vraag)
Het zou best kunnen dat je overdag helemaal niet thuis bent en de boiler alleen 's avonds gebruikt. In dat geval gaat je punt niet op.
Kudos voor snameroc en MeTooPV
Zelf weten, vaak zijn dubbele wcd's geschikt voor 10 Ampere, beveiligen met 16 A. Uitgebrande wcd's horen ook bij mijn lijstjeProton_ schreef op zondag 28 juli 2013 @ 10:59:
[...]
Ah, dan is het logisch ja, dankjewel
Zelf heb ik een Steca500 op een dubbel stopcontact zitten waar ook een (2kW) wasdroger in zit, dat is dan geen slecht idee neem ik aan (geen extra verbindingen)?
@ ik222 geen kudos.
Alsof het uitbranden van lasdozen geen risico is...
Dat je ook achter een groep een fatsoenlijke installatie moet hebben is duidelijk. Alleen hier worden allemaal aannames gedaan over doorverbinden in lasdozen e.d. die niet in de oorspronkelijke vraag stonden. Maar ook verbindingen met lasdoppen in een lasdoos kunnen prima 16A (uiteraard mits degelijk aangesloten en met degelijke materialen). Dat is ook wel fijn want anders zou elke huisinstallatie gevaarlijk zijn en kunnen 'uitbranden'.
Het antwoord op de oorspronkelijke vraag is namelijk heel simpel. Een omvormer van 500 watt mag gewoon op een bestaande groep erbij. Dat neemt natuurlijk niet weg dat je je gezonde verstand moet gebruiken bij de manier van aansluiten. Een beetje hetzelfde als dat verlengsnoer achter verlengsnoer ook niet handig is, zeker niet bij zware apparatuur.
[ Voor 78% gewijzigd door ik222 op 28-07-2013 13:10 ]
Het "uitbranden" heeft meestal als oorzaak het niet goed (te kort) afstrippen van de isolatie van de installatiedraad.
73's
NEN 1010
NTA 8493
Willekeurige lasdop: 24 Ampère
[ Voor 25% gewijzigd door Dre op 28-07-2013 13:16 ]
Mocht je er een stopcontact bij willen maken gebruik dan je gezonde verstand en de juiste spullen.
E.e.a het gevolg van wm en droger tegelijk aan ondanks dat ik duidelijk en meermaals had gezegd dat dat niet mocht/kon.
En zelfde dikte draad, geen 2e hands insteeklasdoppen van opa.pa3eia schreef op zondag 28 juli 2013 @ 12:59:
Het "uitbranden"van lasdozen/klemmen is in de meeste gevallen te voorkomen door de draailasdoppen te gebruiken.
Het "uitbranden" heeft meestal als oorzaak het niet goed (te kort) afstrippen van de isolatie van de installatiedraad.
73's
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
auw! daar helpt niet zo veel tegen denk ikstyno schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:02:
Vraagje: zijn zonnepanelen sterker dan gebakken (klei) pannen?
YouTube: Hagel in Arpke Juli 2013
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Bedankt voor alle antwoorden! Gaan we 'm gewoon in een bestaand stopcontact prikkenProton_ schreef op zondag 28 juli 2013 @ 13:43:
Excuses voor het afdwalen; het antwoord op de vraag lijkt me intussen duidelijk: prik de stekker van de omvormer in een willekeurig vrij (bestaand) stopcontact en geniet van de duurzame opwek.
Mocht je er een stopcontact bij willen maken gebruik dan je gezonde verstand en de juiste spullen.
Verwijderd
hier hebben we 2jr terug ook zo'n soort hagelbui gehad, hagelstenen tussen de 4 en 6cm groot.
ik had toen nog geen zonnepanelen maar sindsdien rijden hier geen autos meer maar poffertjespannen op wielen.
wel is het zo dat het allemaal verzekerd is , dus ook je pv.
ontopic het word toch een mooi afsluiter qua productie deze maand
Ik denk dat ik net tegen de 600 kW/h aankom.
Als morgen nou een mooi dagje wordt, zal ik er iets overheen tikken...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Valt me tegen, is nog geen 100kWh/kWppaulv1973 schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 09:36:
Qua produktie deze maand...
Ik denk dat ik net tegen de 600 kW/h aankom.
Als morgen nou een mooi dagje wordt, zal ik er iets overheen tikken...
De meeste hier in Zuid-Limburg komen toch richting 140kWh/kWp of nog meer.
Heb je last van schaduw of ontzettend veel aftopping?
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
Ik zit inderdaad met een onverwacht schaduwgevalletje.klump4u schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 10:10:
[...]
Valt me tegen, is nog geen 100kWh/kWp
Heb op 20 meter naast mijn huis een hele rij hoge loofbomen staan.
Laat daar nu in de zomer net de zon achter verdwijnen zo rond half 8.
Dus ik mis sávonds wel wat opbrengst.
Ik had niet gedacht dat dat zo veel zou zijn maar nu ga ik de kettingzaag
toch maar eens slijpen...
STOP....
Valt me net in dat ik deze omvormer pas van 10 juli heb ophangen.
Dus ik moet er nog 9 dagen bijtellen van de oude omvormer..
pfffff.... Is alweer een meevaller.
Ik ga even tellen...
[ Voor 14% gewijzigd door paulv1973 op 30-07-2013 11:36 ]
Ik zie dat ik die gegevens van de oude omvormer (SB4000TL-20) niet heb opgeslagen.
Hij hangt momenteel bij een vriend van me.
Moet ik daar toch even langs om een en ander van die data uit te lezen....
Trouwens.
Daar ga ik ook een SB5000TL-20 ophangen. Die heb ik zojuist binnen gekregen via DHL. E-bay duitsland.
Ik schat inderdaad een kleine 865 kWh in de maand juli.klump4u schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 10:10:
[...]
Valt me tegen, is nog geen 100kWh/kWp
is dan toch 138kWh/kWp.
De eerste 9 dagen van juli waren superdaagjes.
Ik zie het aan de logging van weer een ander systeem.
Daar waren dagen bij met 37 en 38 kWh opbrengst met 6000Wp. op een SB4000TL-20.
Wel een verdeling van 13x250 op ZO en 11x250 op ZW. Met een dakhelling van 25 graden.
Dan zou het schaduuwverlies toch nog meevallen
3240Wp word "as i type" nu geplaatst, 12x 270 met SMA-3000TLST
PvOutput : http://pvoutput.org/list.jsp?userid=24170
Waar vind ik die tweakerspagina ?
[ Voor 43% gewijzigd door Andre_J op 30-07-2013 20:50 . Reden: aanvullingen ]
Foto's!the_nowhereman schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 12:12:
Zo....
3240Wp word "as i type" nu geplaatst, 12x 270 met SMA-3000TLST
En vergeet je niet bij de Tweakerspagina's aan te melden (google doc's en natuurlijk op PVOutput)
Merk sinds vandaag dat m'n logging soms hapert. PVOutput laat op de live pagina een mooi doorlopend lijntje zien maar op het moment dat je compared met een ander systeem merk je de gaten in de gegevens pas op (vandaag bijvoorbeeld 7:20/7:25/8:05) Irritant.. Vanavond eens uitzoeken waar het aan ligt.
[ Voor 96% gewijzigd door Niek_ op 30-07-2013 14:18 ]
dat probleem heb ik ook, ben al wat logging aan het toevoegen om te kijken waar het vandaan komtNiek_ schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:03:
[...]
Merk sinds vandaag dat m'n logging soms hapert. PVOutput laat op de live pagina een mooi doorlopend lijntje zien maar op het moment dat je compared met een ander systeem merk je de gaten in de gegevens pas op (vandaag bijvoorbeeld 7:20/7:25/8:05) Irritant.. Vanavond eens uitzoeken waar het aan ligt.
Je moet ook niet exact iedere 5 min (minimum) wat opsturen, als je nl net te vroeg bent wordt het niet overgenomen. je kan beter 6 min nemen (10x per uur). Toch ?DanTm schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:34:
[...]
dat probleem heb ik ook, ben al wat logging aan het toevoegen om te kijken waar het vandaan komt
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
je moet de tijd meegeven die je wilt loggen, die is exact op de 5 minuten bij mij. Verder rond pvoutput het af op 5 minuten als je er 1 of 2 minuten naast zit.WoudseHoeve schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 15:13:
[...]
Je moet ook niet exact iedere 5 min (minimum) wat opsturen, als je nl net te vroeg bent wordt het niet overgenomen. je kan beter 6 min nemen (10x per uur). Toch ?
Ik dacht geharde glasplaten van zonnepanelen sowieso tot 4cm hagelstenen kan. Daarna zal ie wel breken, maar kapot knappen denk ik nog niet. Die hagel in Arpke was tussen de 3 en 6 cm. Elders nabij Münster is uit dezelfde bui* 10 cm hagel gevallen: klik. Ja daar doe je vrij weinig aan, behalve heel erg balen denk ik en hopen dat je goed verzekerd bent.styno schreef op maandag 29 juli 2013 @ 11:02:
Vraagje: zijn zonnepanelen sterker dan gebakken (klei) pannen?
YouTube: Hagel in Arpke Juli 2013
Minder geharde autoruiten gaan tot 4cm ongeveer. De voorruit zal dan wel breken net als bij steenslag, een lichte verbrijzeling, maar niet compleet kapot gaan. De achteruit en zijramen zijn van enkel en vrij dun glas en breekt daarentegen vrij snel.
* De bui is in dit geval een supercell (SC) geweest, totaal anders dan de buien uit het MCS dat wij in Nederland over ons heen kregen eind van de morgen op 27-07-2013. Dat mag dan ook wel blijken uit de structuur van de hagelsteen, welke duidelijk slechts in een paar keer op en neer in de bui niet-egaal is samengeklonterd/aangegroeid in de sterke stijgstroom. Als je hem doormidden zou zagen, kan je precies zien hoe vaak hij op en neer is geweest, net als de jaarringen van een boomstam of ringen van een ui.
Dit maakt een beetje uit voor de schade die hagel kan maken. Als ie snel is aangegroeid is het ijs van mindere kwaliteit en is ie vooral lomp. Dan is ie ook witter van kleur. Blank ijs heeft weinig luchtbellen en is dus zuiverder/zwaarder per gelijk oppervlak. Nadeel is dat ie door zijn omvang wel zwaarder is, dus de snelheid is ook hoger. Dat resulteert in alsnog een hoop schade.
Een quote van wikipedia zegt het volgende (komt uit deze bron):
A hailstone of 1 centimetre (0.39 in) in diameter falls at a rate of 9 metres per second (20 mph), while stones the size of 8 centimetres (3.1 in) in diameter fall at a rate of 48 metres per second (110 mph).
Mooi stukje over hagel hier.
Om weer back ontopic te komen...
Zonnepanelen worden getest volgens de IEC61215 normering, waar ook hageltesten zijn uitgevoerd. Helaas is het complete document zover ik zag alleen te downloaden als je betaald, zoals dat vrijwel altijd is met normeringen. (vrij krom naar mijn mening overigens)
De meesten hier zullen dit filmpje wel kennen, ook al is dat een nagebootste situatie in een testopstelling:
Nog wat documenten die ik had gevonden:
- document 1
- document 2
- document 3
Ik denk overigens ook dat dakpannen op den duur brozer worden en daarmee hun elasticiteitswaarde achteruit loopt. Glas wordt niet perse brozer nadat deze ouder wordt en zal dus langer zijn voldoen aan zijn beginspecificatie. Actuele temperaturen zullen vast nog wel wat invloed uitoefenen, maar of dat groot is weet ik niet.
Uiteindelijk wat er toe doet is de rekspanning in het materiaal als je het mij vraagt. Dus σ = E * ε. Nou is deze materie weer ff geleden voor mij, maar denk dat voor dakpannen zowel de elasticiteitsmodulus als de rek relatief gezien kleiner is dan dat van glas. Dat betekent dat ie sowieso minder trek of druk spanning kan hebben wanneer er een normaalkracht wordt uitgeoefend, veelal loodrecht op het oppervlak... zoals je dat met hagel ook min of meer hebt.
[ Voor 87% gewijzigd door Aardwolf op 30-07-2013 16:59 ]
Afgelopen week is er een blikseminslag geweest zo'n 75 meter van mijn huis. Nu had ik een vraag over mijn situatie, mijn huis (vrijstaand) is hoger en er liggen 22 x 250wp panelen op mijn dak. Vanuit de panelen gaan er 2 leidingen de omvormer (kostal piko 5.5) in, vanuit de omvormer gaat er een 5 aderige leiding 4 mm2 rechtstreeks de meterkast in. De omvormer kan dus alleen in de meterkast worden afgekoppeld. Is het verstandig om de wipschakelaars (zijn automaten op aparte groep) in de meterkast om te zetten -op uit- bij onweer?
Is het verstandig om ook de automaatgroep uit te zetten waar de tv op zit of helpt hier alleen de stekker eruit?
alvast dank voor jullie reacties.
Zaken fysiek ontkoppelen kan wel helpen bij een indirecte inslag. Je bespaart daarmee mogelijke schade aan je omvormer etc.
Persoonlijk geef ik er de voorkeur aan dit risico voor rekening van m'n verzekering te laten komen dan actief buienrader te blijven kijken.
Helemaal precies heb ik het nog niet uitgemeten, maar er is ruimte voor tussen de 15-18 panelen. Er staat een schoorsteen op dak en ook een ontluchter van het WTW systeem, maar 15 panelen zou zonder problemen moeten passen. Het dak is 5,76m breed en ongeveer 6m lang.
De schoorsteen en WTW ontluchter zullen 's ochtends en 's middags schaduw werpen op de omliggende panelen. Om het maximale rendement uit de panelen te halen lijkt mij het beste om met micro omvormers te gaan werken zodat de schaduw van de schoorsteen en ontluchter maar zeer beperkt invloed zal hebben op het totaal.
Ik heb bij een aantal 'is uw dak geschikt' calculators op internet ingevuld dat ons dak op het noorden ligt. Bij sommige van deze calculators krijg je dan direkt de melding dat ons dak niet geschikt is.
Is een dak op het noorden met een helling van ongeveer 18 echt zo kansloos? Dat het slechter is dan een dak wat op het zuiden gericht is, dat is me wel duidelijk. Wat zal ongeveer het rendement zijn (60% vind ik nog wel acceptabel)? Het plaatje in de TS geeft aan 80%, maar daar staat ook bij vermeld dat dit plaatje niet helemaal juist is en er alleen staat bij gebrek aan beter. 80% lijkt mij overigens wat al te optimistisch.
Ik heb bij antonboonstra gezien dat hij een aantal panelen op het noorden heeft liggen, maar deze liggen onder een veel ongunstigere hoek (uit mijn hoofd 35 graden). Verder heb ik in dit topic geen mensen kunnen vinden waarbij de panelen echt richting het noorden liggen.
Heb je e.e.a. ook al eens ingevuld op de siteLeechGuy schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 00:30:
Sinds kort ben ik me ook aan het verdiepen in zonnepanelen. Nu is het zo dat wij een lessenaarsdak hebben wat met ongeveer 18 graden afloopt. Probleem is dat deze op het noorden gericht is (suncalc link).
Helemaal precies heb ik het nog niet uitgemeten, maar er is ruimte voor tussen de 15-18 panelen. Er staat een schoorsteen op dak en ook een ontluchter van het WTW systeem, maar 15 panelen zou zonder problemen moeten passen. Het dak is 5,76m breed en ongeveer 6m lang.
De schoorsteen en WTW ontluchter zullen 's ochtends en 's middags schaduw werpen op de omliggende panelen. Om het maximale rendement uit de panelen te halen lijkt mij het beste om met micro omvormers te gaan werken zodat de schaduw van de schoorsteen en ontluchter maar zeer beperkt invloed zal hebben op het totaal.
Ik heb bij een aantal 'is uw dak geschikt' calculators op internet ingevuld dat ons dak op het noorden ligt. Bij sommige van deze calculators krijg je dan direkt de melding dat ons dak niet geschikt is.
Is een dak op het noorden met een helling van ongeveer 18 echt zo kansloos? Dat het slechter is dan een dak wat op het zuiden gericht is, dat is me wel duidelijk. Wat zal ongeveer het rendement zijn (60% vind ik nog wel acceptabel)? Het plaatje in de TS geeft aan 80%, maar daar staat ook bij vermeld dat dit plaatje niet helemaal juist is en er alleen staat bij gebrek aan beter. 80% lijkt mij overigens wat al te optimistisch.
Ik heb bij antonboonstra gezien dat hij een aantal panelen op het noorden heeft liggen, maar deze liggen onder een veel ongunstigere hoek (uit mijn hoofd 35 graden). Verder heb ik in dit topic geen mensen kunnen vinden waarbij de panelen echt richting het noorden liggen.
www.comparemysolar.nl
Volgens mij is dat wel een redelijke benadering van het slagingspercentage...
Solaredge lijkt me een leuk systeempje.
Heb het nu zien werken.
Die optimale hoek moeten we voor een dak oriëntatie op het noorden met een korreltje zout nemen lijkt mij. Het lijkt mij tenmiste dat in dit geval geldt hoe dichter bij de 0º hoe beter.Jouw zonnepotentie is 70% van een optimaal dak
Je hebt een medium zonnepotentie.
Je oriëntatie is noord (7º). Optimaal is zuid (180º), tussen ZO en ZW is goed.
Je dakhoek is 20º. Optimale hoek is van 35º tot 40º.
Solaredge zal ik eens verder onderzoeken. Zij claimen meer rendement te genereren dan micro- en string inverters bij 'heavy shading'. Die 'heavy shading' die hebben we met name in de winter, dan is er zelfs achter in de tuin geen zon
Door de 0 graden is nog beter ( zuid ...... )LeechGuy schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 09:39:
Het resultaat van comparemysolar:
[...]
Die optimale hoek moeten we voor een dak oriëntatie op het noorden met een korreltje zout nemen lijkt mij. Het lijkt mij tenmiste dat in dit geval geldt hoe dichter bij de 0º hoe beter.
Solaredge zal ik eens verder onderzoeken. Zij claimen meer rendement te genereren dan micro- en string inverters bij 'heavy shading'. Die 'heavy shading' die hebben we met name in de winter, dan is er zelfs achter in de tuin geen zon
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Als je één micro omvormer per paneel hebt dan zie ik niet direct in waarom een solaredge NxDC/DC + 1xDC/AC inverver efficienter is dan één DC/AC inverter per paneel.paulv1973 schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 08:36:
[...]
Heb je e.e.a. ook al eens ingevuld op de site
www.comparemysolar.nl
Volgens mij is dat wel een redelijke benadering van het slagingspercentage...
Solaredge lijkt me een leuk systeempje.
Heb het nu zien werken.
De DC/DC inverter is volgens solar edge 99.5% piek-efficient dus de string inverter moet zeker een half procent efficienter zijn dan een micro inverter wil het nut hebben. Of zie ik dat verkeerd?
@WoudseHoeve
Precies
[ Voor 6% gewijzigd door LeechGuy op 31-07-2013 10:59 ]
dat heeft te maken met de kosten.LeechGuy schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:58:
Dat komt dan overeen met wat www.comparemysolar.nl zegt, en eerlijk gezegd valt mij dat alles mee. Waarom sommige sites dan zo hard roepen dat een dak op het noorden niet kan is mij dan ook een raadsel.
en zeker bij het laten leggen, dan kun je gouw op 1,6euro/Wp uit komen en is het amper rendabel.
bij zelf leggen en goed zoeken kun je onder de 1euro/Wp komen en is het al gouw rendabel en maakt de richting een stuk minder uit.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Als de TVT belangrijk is, dan loopt die snel op bij dit soort efficienties. Wees gewaarschuwd.
Dus niet de efficiëntie van het hele systeem per Wp per jaar. Dat is van veel meer factoren afhankelijk, o.a. de geografische ligging.
dat denk ik ook.mrmrmr schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:21:
Ik vermoed dat de tabel weergeeft de verhouding tot de maximaal haalbare efficiëntie (100%) tot de panelen.
Dus niet de efficiëntie van het hele systeem per Wp per jaar. Dat is van veel meer factoren afhankelijk, o.a. de geografische ligging.
te minste dan komt de tabel best aardig uit met mijn systeem.
omgeving doet ongeveer 970kWh/kWp.
mijn systeem zit tussen de 75% en de 79%. (wel een beetje schaduw)
dus dat zou een 727kWh/kWp tot 766kWh/kWp zijn volgens die tabel.
ik zit nu op 740kWh/kWp, maar stijg nog een beetje, door wat optimalisaties.
zijn er anderen die dit ook berekend hebben voor hun systeem?
[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 31-07-2013 11:35 ]
Elke inverter bestaat volgens mij altijd uit een DC/DC converter gevolgd door een DC/AC converter, aangezien de DC/AC converter een vaste spanning nodig heeft (rond de 360V meestal). Een micro inverter moet de lage paneelspanning dus eerst omzetten in 360V, en dat grote spanning/stroom verschil heeft een negatieve invloed op de efficiëntie. Bij solaredge wordt de spanning van de paneel converters bij elkaar opgeteld, en hoeft de spanning en stroom dus maar een klein beetje aangepast te worden -> hogere efficiëntie.styno schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 10:01:
[...]
Als je één micro omvormer per paneel hebt dan zie ik niet direct in waarom een solaredge NxDC/DC + 1xDC/AC inverver efficienter is dan één DC/AC inverter per paneel.
De DC/DC inverter is volgens solar edge 99.5% piek-efficient dus de string inverter moet zeker een half procent efficienter zijn dan een micro inverter wil het nut hebben. Of zie ik dat verkeerd?
Je ziet bij gewone omvormers ook vaak dat de maximale efficiëntie gehaald wordt bij 360V ingangspanning, omdat de DC/DC converter dan vrijwel niets hoeft te doen.
Dit zijn berekeningen van verschillende bronnen mijn systeem is op 6 juni 2013 in bedrijf gegaan.
kan nog niet zeggen dat het met de praktijk klopt.
http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22346
ik denk niet dat micro inverters gebouwd zijn voor 360V, dat zal wel optimaliseert zijn voor +/-35V een beetje afhankelijk van het type/soort.nielsdc schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:13:
[...]
Elke inverter bestaat volgens mij altijd uit een DC/DC converter gevolgd door een DC/AC converter, aangezien de DC/AC converter een vaste spanning nodig heeft (rond de 360V meestal). Een micro inverter moet de lage paneelspanning dus eerst omzetten in 360V, en dat grote spanning/stroom verschil heeft een negatieve invloed op de efficiëntie. Bij solaredge wordt de spanning van de paneel converters bij elkaar opgeteld, en hoeft de spanning en stroom dus maar een klein beetje aangepast te worden -> hogere efficiëntie.
Je ziet bij gewone omvormers ook vaak dat de maximale efficiëntie gehaald wordt bij 360V ingangspanning, omdat de DC/DC converter dan vrijwel niets hoeft te doen.
ik heb zelf ook nog wel het idee dat micro omvormers waarschijnlijk iets minder effectief zijn als een string omvormer, maar dat verschil zal maar erg klein zijn. (klein genoeg om het niet zomaar te zien in een setup)
probleem is eerder de prijs, een 5kW omvormer is er al voor 550 euro daar koop je met moeite 4 micro omvormers voor en heb je maar 1kW omvormer.
en bij optimizers komt de prijs vaak nog boven op de omvormer, wat het ook nog eens duur maakt.
je hebt heel veel schaduw problemen nodig om dat goed te maken en dan vraag ik mij af of je er wel panelen moet neer leggen.
(voordelen zijn er natuurlijk wel met micro/optimizers.
makkelijk uitbreidbaar, erg veel dakvlakken in verschillende richtingen etc...)
Ja, tuurlijk. Juist daarom waarschuwde ik ook dat dit soort theoretische percentages niet zomaar naar werkelijke opbrengt omgezet kunnen worden, en dat die laatste er best wel eens flink onder kan ziten.mrmrmr schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 11:21:
Ik vermoed dat de tabel weergeeft de verhouding tot de maximaal haalbare efficiëntie (100%) tot de panelen.
Maar de DC/DC converter zit hoe dan ook in de string inverter, de DC/DC optimizer blijft een stap extra en die 0,5% vermogensverlies moet uiteindelijk door een hogere opbrengst per paneel opgevangen worden.nielsdc schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:13:
[...]
Elke inverter bestaat volgens mij altijd uit een DC/DC converter gevolgd door een DC/AC converter, aangezien de DC/AC converter een vaste spanning nodig heeft (rond de 360V meestal). Een micro inverter moet de lage paneelspanning dus eerst omzetten in 360V, en dat grote spanning/stroom verschil heeft een negatieve invloed op de efficiëntie. Bij solaredge wordt de spanning van de paneel converters bij elkaar opgeteld, en hoeft de spanning en stroom dus maar een klein beetje aangepast te worden -> hogere efficiëntie.
Ja, dat is een probleem met micro invertersmigjes schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 12:28:
probleem is eerder de prijs, een 5kW omvormer is er al voor 550 euro daar koop je met moeite 4 micro omvormers voor en heb je maar 1kW omvormer.
Een optimizer kost zo'n 50€, daarvoor moet een paneel over een periode van ca 25 jaar (levensduur optimizer) ruwweg 217 kWh (8.5kWh per jaar per paneel) meer opbrengen dan zonder optimizer. Dat betekend voor een paneel van 250 Wp dat deze ongeveer 3,5% per jaar meer op moet wekken door de optimizer. Breng de 0.5% verlies in de omvormer ook in rekening en de benodigde extra opbrengst voor de optimizer moet 4% zijn. Zonder zware schaduwproblemen lijkt me dat een lastige opgave. Of valt dat juist erg mee?en bij optimizers komt de prijs vaak nog boven op de omvormer, wat het ook nog eens duur maakt.
je hebt heel veel schaduw problemen nodig om dat goed te maken en dan vraag ik mij af of je er wel panelen moet neer leggen.
Ja, op dat vlak scoren ze wel erg goed.(voordelen zijn er natuurlijk wel met micro/optimizers.
makkelijk uitbreidbaar, erg veel dakvlakken in verschillende richtingen etc...)
Dus de investering kost meer dan het opbrengt.styno schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:44:
[...]
Een optimizer kost zo'n 50€, daarvoor moet een paneel over een periode van ca 25 jaar (levensduur optimizer) ruwweg 217 kWh (8.5kWh per jaar per paneel) meer opbrengen dan zonder optimizer.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Nee, de solaredge string inverter heeft geen DC/DC converter, en heeft een constante 350V input spanning nodig. Deze wordt verzorgd door de DC/DC optimizers, die dus de DC/DC conversie zo regelen dat de spanning voor de converter altijd constant is. Daarom moeten de optimizer en de inverter ook altijd samen gebruikt worden.styno schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:44:
[...]
Maar de DC/DC converter zit hoe dan ook in de string inverter, de DC/DC optimizer blijft een stap extra en die 0,5% vermogensverlies moet uiteindelijk door een hogere opbrengst per paneel opgevangen worden.
Aha, je hebt gelijk, nu valt me dat ook op bij de omschrijving. Daarmee is het dus redelijk belangrijk dat de converters altijd met een SolarEdge inverter gebruikt worden.nielsdc schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:57:
[...]
Nee, de solaredge string inverter heeft geen DC/DC converter, en heeft een constante 350V input spanning nodig. Deze wordt verzorgd door de DC/DC optimizers, die dus de DC/DC conversie zo regelen dat de spanning voor de converter altijd constant is. Daarom moeten de optimizer en de inverter ook altijd samen gebruikt worden.
Ja, zo kun je ook je opbrengst verhogen (mits je de ruimte hebt).maxtrash schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 13:58:
@steno: je rekent nu met een kWh prijs van het net. Stel je hebt andere opties dan lijkt me dat aantrekkelijker. Je hebt bijvoorbeeld 20 panelen. Voor 5% meeropbrengst betaal je 1000 euro. 1 paneel erbij kost ongeveer 400 en levert ook 5% op
Als alternatief kun je dan Tigo gebruiken en dat alleen bij 2 panelen of zo doen. Heb ik ook.styno schreef op woensdag 31 juli 2013 @ 14:11:
Aha, je hebt gelijk, nu valt me dat ook op bij de omschrijving. Daarmee is het dus redelijk belangrijk dat de converters altijd met een SolarEdge inverter gebruikt worden.
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Ik log met de youless, af en toe heb ik er ook last van. Moet de tijd van de youless dan met een minuut verhogen overlagen en alles werkt weerDanTm schreef op dinsdag 30 juli 2013 @ 14:34:
[...]
dat probleem heb ik ook, ben al wat logging aan het toevoegen om te kijken waar het vandaan komt
Bing
Dit topic is gesloten.
![]()