Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.071 views

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

paulv1973 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 17:34:
[...]

Als je alle panelen aan mekaar koppelt middels het montagematerieel mag de totale belasting/verzwaring minder zijn dan dat je elk paneel apart moet verzwaren.
Het geheel wordt dan sowieso minder makkelijk door wind beinvloedt.
Het is vast zoals je zegt, maar mijn gevoel zegt dat je vooral een groter zeil/oppervlak hebt waar de wind onder kan schieten..

wellicht heeft de wind minder vat, als als die wel vat krijgt.....

maar ja, gevoel hoeft niet altijd correct te zijn.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-11 19:47
Dre schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 18:35:
[...]

Apart dat je de SMA omvormer instelt op 4660 Watt en dat hij begrenst op 44xx Watt. Heb je al eens aan SMA gevraagd waarom 4660 Watt bij hun niet 4660 Watt is?
Dat is dus de powerfactor. Bij de DE instellingen gaat de omvormer met de powerfactor stroom terugleveren, in plaats van de "ideale" factor 1 kom je dan uit op bijv. 0,95-0,96. En bijv. 4660 x 0,95 = 4427.

Verwijderd

migjes schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 10:56:
zoals je al merkt is schaduw, een lastig probleem en niet iedereen is het er dan ook met elkaar eens.
je zult zelf een keuze moeten maken voor welke oplossing je wilt gaan.

[...]

verplaatsen is de beste optie, hoewel het de pijp van de buren niet oplost.
inkorten is niet zomaar mogenlijk, het ziet er uit als een hr-ketel, dan heb je een lucht uit en een lucht in in de zelfde buis. (de bedoeling is dan dat de uit gaande lucht de in komende lucht voorverwarmt)

[...]

echt goed overzien of dit wel iets oplost of het probleem verplaatst kan ik helaas niet.

[...]

minimale hoek die ik aanhoud is eigenlijk 15 graden, minder kan ook wel maar liever niet.

welke omvormer?
sorrie, ik heb geen goede tip.
databeestje gaf al een lijstje en die klopt wel, maar zelfs een power-one (die heb ik, en is heel flexibel) zal hier moeite mee hebben met deze schaduw en combi panelen.

als je de vraag had gesteld voor het leggen had ik je deze suggereert.
power-one 3.0 met 6x 200Wp onder het dakkapel en dan nog 6x boven het dakkapel en die dan parallel op 1x mpp. (en dat natuurlijk aan de andere kant nog een keertje)
(merk panelen moet ik dan ook effen gaan zoeken, uit mijn hooft weet ik ook niet welke panelen de diodes goed hebben zitten.)
is helaas wel mosterd na de maaltijd.

ik zie 4 opties:
1. elk paneel een eigen mpp geven.
dit kan met tigo of micro omvormers. (voor micro omvormers, zie start post)
2. een omvormer zoals de power-one. (maar dan moet ik ook eens goed gaan zoeken in de handleiding of die het wel gaat trekken, meer info voor nodig.) of andere omvormer.
3. ook de panelen vervangen voor een ander type.
4. niks doen, is ook geen slechte optie (maar zal hier niet populair worden ontvangen)
je hebt wel flinke dips, maar nog steeds een aardige opbrengst dat is altijd nog meer als geen panelen. ;)

een overzicht van het verloop van de V op een mooie dag is wel handig om te zien hoe erg de diodes inschakelen, zodat er een betere schatting gemaakt kan worden.

edit:
heb je toevallig ook nog een schuurtje in de tuin, voor een erg creatieve oplossing?
Ja ik heb een schuurtje en daar heb ik al een creatieve oplossing voor. Ik heb op het dak een moerafilter gemaakt voor mijn vijver.

Hoe komt het dat mijn opbrengst toch nog goed is? Door het oost/west dak? Wat jij ook heb zie ik.

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
paulv1973 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 21:15:
Misschien voor iemand die nog een omvormer actief wil koelen maar geen stroom uit het netje wil trekken...

http://www.ebay.de/itm/So...1e7cd5638b#ht_2259wt_1091
Grappig, ik heb net mijn 4 watt paneeltje op het dak geplaatst. De twee fannetjes via klein spanningregelaartje aangesloten en onder de omnik gehangen. Morgen kijken of het werkt. 'T spul lag al ff klaar, maar met een gipspols het dak op had een lage GAF (gips is er nu af).

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Patrickske
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23-11 16:53
Voor de liefhebbers die graag hun analoge draaischijf kWh meter willen uitlezen met een Raspberry Pi, dan is hier een schema: http://bit.ly/1dI3Sty

Deze maakt gebruik van de volgende componenten:
* 2 CNY70 sensoren
* 1 MCP3004 of MCP3008 A/D converter
* wat LEDs om status weer te geven
* een switch om handmatig iets uit te voeren (zoals een kalibratie van de sensoren)
* handje vol weerstanden (van ongeveer 20k en ongeveer 47 Ohm zijn geschikt)
* een connector voor een flatcable (2x13 pins)

Ben momenteel nog bezig met het verbeteren van de source code die de sensoren uitleest, en een script dat de import + export energie en vermogen kan verrekenen met de PV energie en vermogen, en deze daarna upload naar PVOutput.

Ik gebruik zelf om de PV gegevens van mijn SMA SB uit te lezen SMASpot en SMA Bluetooth.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

SunshineCompany schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 16:04:
Ja, uhm, druk. Krijg nog net geen mail van bezorgde Tweakers. Wel in 't echt opmerkingen.. vooral als ik appeltaart afleveren. Nooit meer online? Etc. Dit is overigens een via-Tweakers systeem. Leuk omdat het een maatwerkframe oplossing is. Ligt op het westdak 10x YL255 Black, op het platte dak 12x YL270, dit alles op een SB5000.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Lijkt scheef, is het niet.
Laat ze maar l*llen Sunshine, ze weten niet beter, eens een schans, altijd een schans *O* _O-

Plus dat de kleine hoek meer resultaat geeft dan een ondergedemensioneerde omvormer :X
in de zomer heb je je piek, plus van vroeg tot laat de zon boven de panelen ipv erachter
en met difuus licht de meeste opbrengst door meer hemellicht vangst.

Elk preekt hier voor eigen parochie

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

paulv1973 schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 21:15:
Misschien voor iemand die nog een omvormer actief wil koelen maar geen stroom uit het netje wil trekken...

http://www.ebay.de/itm/So...1e7cd5638b#ht_2259wt_1091
Ik heb vorig jaar een tweetal 5Wp paneeltjes gekocht en had nog een aantal fans liggen uit oude PC (12V). De paneelspanning is max. 17V dus ik heb de fan rechtstreeks aangesloten. Een fan zit boven de SMA en de andere ligt op de verwarming. Bij warm weer leg ik het paneeltje bij de SMA even buiten de stal. In de woonkamer staat het paneel voor het raam.

Ik heb in de kamer nu koeling en het geluid van die fan geeft mooi de fluctuaties in de zonnekracht weer. ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Cyberpope schreef op donderdag 18 juli 2013 @ 23:18:
[...]
Het is vast zoals je zegt, maar mijn gevoel zegt dat je vooral een groter zeil/oppervlak hebt waar de wind onder kan schieten..
wellicht heeft de wind minder vat, als als die wel vat krijgt.....
maar ja, gevoel hoeft niet altijd correct te zijn.
Wat altijd vergeten wordt is dat de wind bij dak constructies ( dakpannen/panelen) het er niet afblazen wordt maar dat de luchtdruk boven de dakpannen daalt door dat de wind over de rand van het dak blaast (lift). Door dat de lucht druk boven de dakpannen daalt drukt de lucht achter de dakpannen met een normale druk de pannen omhoog waarna de wind er inderdaad onder kan komen.

Om dit te voorkomen moet je zorgen dat er voldoende ruime spleten tussen de dakpannen (oude handvorm) is waar de lucht met hogere druk achter de dakpannen vandaan kan.
Ik heb een dak met goed sluitende kruispannen en een met oud Hollandse handvorm. De kruispannen liggen er met een Zuidwester storm vaak een paar af flak langs de rand van het dak. De oud Hollandse pannen hebben nooit een probleem, ondanks dat ze dezelfde oriëntatie en dak hoek hebben als de kruispannen.

Om op de zonnepanelen in een schans terug te komen (Zuid oriëntatie):
1) Voldoende ruimte tussen de panelen.
2) Zijkanten NIET dicht maken (aan de noord en oost kant)
3) Ook dicht bij de rand verzwaren, deze worden als eerste opgetild. De achterkant heeft alleen last in de winter als er NO wind is.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
volgens mij ontstaat er op het hele oppervlak lift, doordat het 1 gesloten vlak is.
nu ligt de ballast aan 1 de hoogste rand, waar de wind er onder zou kunnen komen.
voor onderdruk zou de ballast gelijkmatig verdeeld moeten zijn, of voldoende zwaar, en de schans voldoende sterk en stijf om over het hele oppervlak de schans omlaag te houden. aan de voorzijde is de schans nu relatief licht, en zou daar omhoog kunnen, zodat er meer wind onder kan komen.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13:13

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik ben het wel eens met dat mogelijke 'liften' van de punt.
Mijn flatfix opstelling heeft daar duidelijk last van, je tilt 2 panelen bij de punt zo op en de ballast zorgt op een gegeven moment dat hij kan doorslaan als je het balanspunt voorbij gaat.
Nu heeft flatfix wel gesloten zijkanten en staat het in principe stijf op het oppervlak.
De beugeltjes aan de zijkant zijn wel gevoelig voor wat frictie, als de boel maar lang genoeg staat te rammelen kan er speling in komen en buigt het los.
'We will see ... '

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 00:00:
[...]

Ja ik heb een schuurtje en daar heb ik al een creatieve oplossing voor. Ik heb op het dak een moerafilter gemaakt voor mijn vijver.

Hoe komt het dat mijn opbrengst toch nog goed is? Door het oost/west dak? Wat jij ook heb zie ik.
lol, zeer creatief dat schuurtje (ik heb daar een granieten jak drink bak voor.)

als je een export kunt maken van je logging, kan ik die wel door excel halen.
en een vergelijk berekenen met mijn set.
dan heb je in iedergeval een goed idee van het verlies van schaduw.

toch goed, niet zo goed als het zou moeten zijn, maar echt slecht is het ook weer niet.
staar je ook niet te veel blind op deze zonnige dagen, als het bewolkt is dan werkt schaduw weer anders.
maar we zullen eens eerst een berekening maken voor we verder kijken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:25
Mooie dak contructie... wat me aan het denken zet.

Heb sinds 2 maanden al een systeem welke bestaat (op schuin dak, 35gr.) uit een set van 9x paneel op ZZO en 6x paneel op NW. Aangesloten op een SMA3600 (ja, overkill... maar goedkoop in aanschaf, en in ieder geval geen aftopping)
Elk van de sets is op aparte MTTP aangesloten van de SMA3600

Nu heb ik nog een dakkapel waar 6xpaneel op kan, de ligging van de dakkapel is ZZO.
Echter de hoek van de panelen op de dakkapel zal dan erg klein moeten zijn (10-15gr.) omdat anders de set zal uitsteken boven de nok, wat niet kan vanwege de enorme wind die er dan gevangen wordt.

Kan ik de set van 6 stuks op de dakkapel dan paralel (??) aansluiten op de MTTP van de NW set?
Of is dit niet mogelijk, dat het te weinig opbrengt?

Mijn PVOutput

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 24-11 18:43

databeestje

Von PrutsHausen

Chris12 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:35:
Mooie dak contructie... wat me aan het denken zet.

Heb sinds 2 maanden al een systeem welke bestaat (op schuin dak, 35gr.) uit een set van 9x paneel op ZZO en 6x paneel op NW. Aangesloten op een SMA3600 (ja, overkill... maar goedkoop in aanschaf, en in ieder geval geen aftopping)
Elk van de sets is op aparte MTTP aangesloten van de SMA3600

Nu heb ik nog een dakkapel waar 6xpaneel op kan, de ligging van de dakkapel is ZZO.
Echter de hoek van de panelen op de dakkapel zal dan erg klein moeten zijn (10-15gr.) omdat anders de set zal uitsteken boven de nok, wat niet kan vanwege de enorme wind die er dan gevangen wordt.

Kan ik de set van 6 stuks op de dakkapel dan paralel (??) aansluiten op de MTTP van de NW set?
Of is dit niet mogelijk, dat het te weinig opbrengt?
Jawel, dit is goed mogelijk met gelijke strings, eventueel diodes in de strings opnemen om teruglevering aan elkaar te voorkomen. Hier zijn ook verloopkabels met MC4 connectoren voor. Zelf diodes 10A 1000Volt opnemen kan natuurlijk ook.

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 12:25
databeestje schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:40:
[...]

Jawel, dit is goed mogelijk met gelijke strings, eventueel diodes in de strings opnemen om teruglevering aan elkaar te voorkomen. Hier zijn ook verloopkabels met MC4 connectoren voor. Zelf diodes 10A 1000Volt opnemen kan natuurlijk ook.
gelijke strings houd in dat zelfde aantal panelen/wattage ?
Mooi dat het kan, ga er eens even wat aan rekenen. Uitgaande van 6x 195Wp panelen, wat zou zo een beetje een redelijke prijs zijn?

Mijn PVOutput

• migjes
Chris12 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:50:
[...]

gelijke strings houd in dat zelfde aantal panelen/wattage ?
Mooi dat het kan, ga er eens even wat aan rekenen. Uitgaande van 6x 195Wp panelen, wat zou zo een beetje een redelijke prijs zijn?
zelfde soort panelen met een gelijke V over de hele string gezien.
(zelf zou ik wel proberen het zelfde merk en soort te gebruiken als mogelijk.)

edit:
ook wil je onder de 15A blijven van de omvormer, maar met dit soort panelen lukt dat met gemak.
misschien zelfs met 2x 8A strings.(kan ik moeilijk schatten)

[ Voor 15% gewijzigd door migjes op 19-07-2013 11:02 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 22:58
Heeft iemand hier toevallig ook een Delta Solivia G3 omvormer? (in mijn geval een 2.5). Ook al is het een strakblauwe dag (zoals gisteren) zie ik af en toe (paar keer per dag) de omvormer even naar "calibration ongoing" gaan. Op dat moment wekt ie even een paar seconden niks op en dan begint ie weer met opbouwen vanaf 0 watt en dan is de opbrengst met een seconde of 15 weer in orde. Ik vroeg me af of dat normaal gedrag is en wat ie dan aan het doen is/

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Lijkt er op dat er een MPP sweep (of hoe het ook bij Delta mag heten) of zoiets dergelijks uitgevoerd wordt. Maar het kan ook zijn dat de AC kant instabiel is en dat hij daarom opnieuw opstart. Of dat wellicht je DC spanning buiten bereik gaat.

Wat zegt de gebruikshandleiding over deze melding? En hoe ziet de installatie er voor de rest uit? Dus panelen orientatie etc.

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Voor wie nog van plan is om subsidie aan te vragen, niet te lang wachten:

http://www.ad.nl/ad/nl/55...run-op-zonnepanelen.dhtml

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 00:41
Ariemaiden schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 12:53:
Voor wie nog van plan is om subsidie aan te vragen, niet te lang wachten:

http://www.ad.nl/ad/nl/55...run-op-zonnepanelen.dhtml
Stemmingmakerij. Maanden geleden zou de pot ook al in september leeg zijn.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

TFX77 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 12:57:
[...]

Stemmingmakerij. Maanden geleden zou de pot ook al in september leeg zijn.
Je bedoelt dat de subsidie van 2012 in november/december op was.

Vooralsnog denk ik dat Poldermans het bij het juiste eind heeft en dat het in september dit jaar ook met de subsidie 2013 klaar is. Er is nog 6,8 miljoen over in de pot met de stand van 12 juli.

http://www.polderpv.nl/BT...13_AgNL_update_12juli2013

• TFX77
databeestje schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 12:59:
[...]

Je bedoelt dat de subsidie van 2012 in november/december op was.

Vooralsnog denk ik dat Poldermans het bij het juiste eind heeft en dat het in september dit jaar ook met de subsidie 2013 klaar is. Er is nog 6,8 miljoen over in de pot met de stand van 12 juli.

http://www.polderpv.nl/BT...13_AgNL_update_12juli2013
Nee toen ik ging kijken voor zonnepanelen in april/mei was er ook al sprake dan dit jaar in september de pot leeg zou zijn. Dus stemmingmakerij.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

• savale
Barrycade schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 11:54:
Lijkt er op dat er een MPP sweep (of hoe het ook bij Delta mag heten) of zoiets dergelijks uitgevoerd wordt. Maar het kan ook zijn dat de AC kant instabiel is en dat hij daarom opnieuw opstart. Of dat wellicht je DC spanning buiten bereik gaat.

Wat zegt de gebruikshandleiding over deze melding? En hoe ziet de installatie er voor de rest uit? Dus panelen orientatie etc.
10 poly yingli panelen, 250WP stuk. 45 graden hellingshoek op west
DC kabel van ongeveer 5 meter naar de omvormer. Naar de meterkast nog ongeveer 12meter AC kabel naar de meterkast (1,5mm2)

vandaag toevallig om 11:45 eentje in de logging weten te pakken. In het gemiddelde heeft dit gelukkig niet heel veel effect, maar toch...
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=23215&sid=21093

handleiding zegt niet zo veel: "Normal function before input mode."

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

TFX77 schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:08:
[...]

Nee toen ik ging kijken voor zonnepanelen in april/mei was er ook al sprake dan dit jaar in september de pot leeg zou zijn. Dus stemmingmakerij.
Dus we zitten op boven op de planning?

Poldermans doet niet aan stemmingmakerij, wel aan cijfers, _heel_ _veel_ cijfers.

• migjes
@savale
ik neem aan dat de 10 panelen in 1 string zitten.
ik vind dat je V wel erg op en neer gaat, dat is een stuk vlakker bij mij. (viel me op)
hij zwabber aardig tussen de 309 en de 266V.

kun je op de omvormer zien wat de netspanning is rond de tijd dat het gebeurd?

• TFX77
databeestje schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:23:
[...]

Dus we zitten op boven op de planning?

Poldermans doet niet aan stemmingmakerij, wel aan cijfers, _heel_ _veel_ cijfers.
De AD wel. Die doen net of de subsidie spontaan verdampt. Terwijl dit al een half jaar geleden voorspelt werd.

Verwijderd

Zo, net terug van 2 weken zonnig Zeeland. Daar de meeste zonuren van Nederland wat je ook kan zien aan mijn bruine velletje.

Wat mij werkelijk verbaast is dat je daar dus bijna nog geen panelen ziet. Ik dacht dat die Zeeuwen zuunig zijn maar dit is toch echt verkeerde zuinigheid in mijn ogen. Erg jammer. Kom op Zeeuwen, vol leggen die daken !!!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Kan je niet beter als je toch in zeeland bent daar als missionaris langs de deuren gaan? Waarschijnlijk weinig zeeuwen hier op het forum :P

• Derby
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Is het logisch als de cellen (van 1 paneel) die aangesloten zitten op de junction box (1 ingang en de ander als uitgang) veel warmer worden als de cellen erom heen?

If liberty means anything at all it means the right to tell people what they do not want to hear - Eric Arthur Blair

• Juncto
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 24-11 20:35
ik zie een aantal schuco sgi 3500 aangeboden worden voor weinig, zijn dit goede omvormers?

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Heeft er iemand ervaring met 300 Wp panelen icm micro-omvormers? Om mijn dak maximaal te benutten kom ik hierop uit. De leverancier waarmee ik in zee wilde gaan levert dit niet. Hij zegt dat de Emphase micro-omvormers tot 260 Wp gaan en dat 300 Wp panelen moeilijk leverbaar zijn.

Ik heb die indruk (nog) niet. Enphase verkoopt de M250 die tot 300 Wp gaat. 300 Wp panelen zijn niet zo speciaal, toch?

iRacing Profiel

• Knielen
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 10:20
Patrickske schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 00:50:
Voor de liefhebbers die graag hun analoge draaischijf kWh meter willen uitlezen met een Raspberry Pi, dan is hier een schema: http://bit.ly/1dI3Sty

Deze maakt gebruik van de volgende componenten:
* 2 CNY70 sensoren
* 1 MCP3004 of MCP3008 A/D converter
* wat LEDs om status weer te geven
* een switch om handmatig iets uit te voeren (zoals een kalibratie van de sensoren)
* handje vol weerstanden (van ongeveer 20k en ongeveer 47 Ohm zijn geschikt)
* een connector voor een flatcable (2x13 pins)

Ben momenteel nog bezig met het verbeteren van de source code die de sensoren uitleest, en een script dat de import + export energie en vermogen kan verrekenen met de PV energie en vermogen, en deze daarna upload naar PVOutput.

Ik gebruik zelf om de PV gegevens van mijn SMA SB uit te lezen SMASpot en SMA Bluetooth.
Interessant project, ik ga dit zeker in de gaten houden, ben benieuwd naar de software

• savale
migjes schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 13:23:
@savale
ik neem aan dat de 10 panelen in 1 string zitten.
ik vind dat je V wel erg op en neer gaat, dat is een stuk vlakker bij mij. (viel me op)
hij zwabber aardig tussen de 309 en de 266V.

kun je op de omvormer zien wat de netspanning is rond de tijd dat het gebeurd?
Ja ze zitten op 1 string. Het DC voltage zwabbert een beetje, maar dat kan best werk van de MPP zijn? Ik ga vanaf nu ook het AC voltage loggen via de v7 parameter. Ik heb hem toegevoegd, maar zie hem nog niet. Even morgen afwachten dan maar. Ik heb trouwens grafieken van anderen bekeken (niet persé een delta omvormer) maar ik zie het fenomeen ook wel bij anderen. (ook op een strakblauwe dag...)

edit:

via de service interface van de delta wat boeiende info weten te verzamelen:
max power wilde ik iets omhoog zetten omdat mijn piek iets hoger was dan 2700watt maar dat gaat niet. (limiet van deze omvormer denk)
Verder zie ik dat de max net freq 50,7 was en de limiet nu op 50,4 staat, dus die naar 51hz gezet.
Iemand verder nog boeiende instellingen gezien?

status:
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/b7f1o2.png

dc setup:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/nq9wrl.png

temp setup:
Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/1zq56z8.png

isolation setup:
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/j64u82.png

ac setup:
Afbeeldingslocatie: http://i41.tinypic.com/14kvcev.png

mpp setup
Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/16hotg5.png

[ Voor 44% gewijzigd door savale op 19-07-2013 21:56 ]

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 10:09:
[...]

lol, zeer creatief dat schuurtje (ik heb daar een granieten jak drink bak voor.)

als je een export kunt maken van je logging, kan ik die wel door excel halen.
en een vergelijk berekenen met mijn set.
dan heb je in iedergeval een goed idee van het verlies van schaduw.

toch goed, niet zo goed als het zou moeten zijn, maar echt slecht is het ook weer niet.
staar je ook niet te veel blind op deze zonnige dagen, als het bewolkt is dan werkt schaduw weer anders.
maar we zullen eens eerst een berekening maken voor we verder kijken.
Ik kan die logging niet uploaden. Mag ik je even mailen. Mijn emailadres staat in mijn profiel.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 23:43

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Wat zouden jullie een leuke setje vinden (ex montagekosten), voor rond de 2000,-. Wil nog even snel van de subsidie genieten.

Gaat 1600WP lukken?

Gulfstream G650

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 13:40
SalimRMAF schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 03:12:
Wat zouden jullie een leuke setje vinden (ex montagekosten), voor rond de 2000,-. Wil nog even snel van de subsidie genieten.

Gaat 1600WP lukken?
Wat heb je zelf al bij elkaar gesprokkeld? Handiger is om zelf met een 2-3 combinaties te komen en dan te vragen naar voor-tegens. Er is hier genoeg kennis aanwezig om te kunnen zeggen of je een goede panelen-omvormer combi hebt gekozen.

1600WP zou moet lukken gok ik. Lever ook effe info over je dak(ligging/helling/schaduw(?) Liefst een foto.

[ Voor 6% gewijzigd door Appie Heijn op 20-07-2013 07:51 ]

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• TFX77
Appie Heijn schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 07:51:
[...]

Wat heb je zelf al bij elkaar gesprokkeld? Handiger is om zelf met een 2-3 combinaties te komen en dan te vragen naar voor-tegens. Er is hier genoeg kennis aanwezig om te kunnen zeggen of je een goede panelen-omvormer combi hebt gekozen.

1600WP zou moet lukken gok ik. Lever ook effe info over je dak(ligging/helling/schaduw(?) Liefst een foto.
Dan wordt het wel allemaal el cheapo. Sta er goed bij stil dat je dit voor 20+ jaar op je dak legt. Let ook op schaduw. Heb je schaduw dan zou ik voor een duurder systeem gaan die dit ook op kan vangen en niet je opbrengst op de hele string terug valt omdat er schaduw op 1 paneel valt.

Ik persoonlijk heb 3380 Wp voor 6550 euro exclusief subsidie. SolarEdge 3000SE met losse optimizers voor schaduw van de schoorsteen en voor het geval een van mijn buren zich bedenkt en een dakkapel gaat plaatsen. Zwarte panelen omdat ik persoonlijk die blauwe foei lelijk vind.

Vergeet dus niet 20+ jaar in de toekomst te denken. SolarEdge is duurder met de optimizers erbij. Echter zit er op de omvormer 12 jaar garantie en op de optimizers zelfs 25 jaar. Koop je een SMA dan moet je nog 5 jaar garantie bijkopen tot 10 jaar en ben je dus hetzelfde bedrag kwijt.

Duncan.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Appie Heijn schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 07:51:
[...]

Voor circa 2200 euro inclusief btw en ex montage kan je 1600Wp krijgen in het zwart met een SMA 1600TL. Hou dan nog rekening met circa 100 euro voor een nieuwe groep in de meterkast en kabel.

Er blijft dan nog een hoop ruimte over om in the schuiven denk ik. Let wel op dat het geheel een beetje fatsoenlijk op elkaar aansluit. 8 panelen van 200 Wp kan je op de meeste omvormers probleemloos aansluiten, maar let hier wel op.

Ik ben het eens met Appie Heijn dat je nu een beetje algemene vraag stelt. Zonder enige criteria is er geen zinnig antwoord op te formuleren.

• migjes
SalimRMAF schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 03:12:

Gaat 1600WP lukken?
ben het eens met databeestje en Appie heijn
erg algemene vraag.

ik weet een omvormer te vinden van 5000W met 2x mpp voor 550 euro.
vul 1x een mpp met het overige bedrag met goedkope panelen.
+/- 1600Wp (met een klein beetje meer haal je de 2000Wp wel)
en dan kun je later de andere mpp nog wel een keer vullen.

• SalimRMAF
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 24-11 23:43

SalimRMAF

SpaceX - 4K

Bedankt, het lijkt alsof iedereen zijn 'eigen' inverters lief heeft. Zit daar echt zoveel verschil in?
Mijn dak ligt precies 180 graden gericht op het zuiden, en tegen de zon. Verder is er geen schaduw mogelijk op de schuine daken.

Gulfstream G650

• Dre
  • Niet online

Dre

SalimRMAF schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 12:42:
Bedankt, het lijkt alsof iedereen zijn 'eigen' inverters lief heeft. Zit daar echt zoveel verschil in?
Mijn dak ligt precies 180 graden gericht op het zuiden, en tegen de zon. Verder is er geen schaduw mogelijk op de schuine daken.
Zonder schaduw maakt het niks uit. Hooguit vergelijken op EU-efficiency. Het klopt inderdaad dat bijna iedereen zijn eigen omvormer de hemel in prijst. Ik heb wel eens iemand op dit forum voor verkoper uitgemaakt :X, was ie niet zo blij mee. Zal vast wel een psychologische reden voor zijn dat mensen hun eigendommen/ aankopen geweldig vinden.

• styno
  • Laatst online: 24-11 20:14

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Dre schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 12:54:
[...]

Zonder schaduw maakt het niks uit. Hooguit vergelijken op EU-efficiency. Het klopt inderdaad dat iedereen zijn eigen omvormer de hemel in prijst. Ik heb wel eens iemand op dit forum voor verkoper uitgemaakt :X, was ie niet zo blij mee. Zal vast wel een psychologische reden voor zijn dat mensen hun eigendommen/ aankopen geweldig vinden.
Nou niet iedereen hoor :z

Persoonlijk ben ik achteraf niet zo'n fan van m'n SMA SB 2100TL, vooral vanwege de geluidsproductie. Qua stroomproductie kan ik er nog niet zoveel over zeggen, behalve dan dat 1 paneel 's middags een harde schaduw krijgt van een dakkapel maar dat de opbrengst niet bijzonder daaronder te lijden lijkt te hebben. Harde cijfers moeten nog komen.

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dre schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 12:54:
[...]

Zonder schaduw maakt het niks uit. Hooguit vergelijken op EU-efficiency. Het klopt inderdaad dat bijna iedereen zijn eigen omvormer de hemel in prijst. Ik heb wel eens iemand op dit forum voor verkoper uitgemaakt :X, was ie niet zo blij mee. Zal vast wel een psychologische reden voor zijn dat mensen hun eigendommen/ aankopen geweldig vinden.
You rang?

Ik zou wel een Steca 2300 willen hebben, lijkt me een erg mooi ding met die EU efficiency. Vlammen met dat hok!

Er zijn al een paar Steca 3000 gebruikers hier geloof ik, ervaringen?

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Tja, er zijn maar een paar tweakers die ervaringen hebben met meerdere omvormers. Dus als men dan tevreden is over hun omvormer zullen ze dat uit het oogpunt van 1 ervaring doen.

En daarnaast zijn er een paar tweakers die alles in twijfel trekken, zolang het afwijkt van hun eigen mening. Maar daar ook vrij consequent in zijn ;)

Maar om het nuttig te houden:
SMA 3000TL-21 hier:

Plus:
2 MPP trackers met ruime Wp aansluitmogelijkheden, Groot Voltage bereik (175-750V)
In geval van schaduw: Global Optitrack mogelijk, wat in mijn geval goed werkt om opbrengsten te verhogen.
Stil, geen ventilator, geen piep
Informatief display
Goede uitgebreide handleidingen, veel info op website(s)
Eventueel buiten toepasbaar
Meerdere connectie mogelijkheden voor logging (Webconnect in mijn geval)

Min:
Duur(der)
Logging anders dan BT, niet gratis (Webconnect wel eenmalige aanschaf, dus geen abbo)
Vrij groot en redelijk opvallende kleur (WAF onderhevig wellicht)
Relaisschakeling wel redelijk harde tikken (keer wakker van geworden ondanks dat de omvormer op een verdieping hoger hangt).

[ Voor 54% gewijzigd door Barrycade op 20-07-2013 15:21 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Barrycade schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:08:
Tja, er zijn maar een paar tweakers die ervaringen hebben met meerdere omvormers. Dus als men dan tevreden is over hun omvormer zullen ze dat uit het oogpunt van 1 ervaring doen.

En daarnaast zijn er een paar tweakers die alles in twijfel trekken, zolang het afwijkt van hun eigen mening. Maar daar ook vrij consequent in zijn ;)
Kan het zijn dat deze "paar tweakers" hun eigen "mening" kunnen onderbouwen in tegenstelling tot andere 'tweakers' die maar wat uit hun duim zuigen?

• luckydream
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 16-06 22:27
vraagje voor de specialisten hier

Ik heb een sma 3000 tl 21

In de setting bij inloggen als installateur zie ik staan

:Grens spanning voor terug levering A 125v - 500v

staat standaard op 150v

is het verstandig op deze veranderen naar 125 v om de omvormer eerder laten opstarten

• Dre
  • Niet online

Dre

Waarom denk je dat de omvormer eerder zal opstarten?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:45:
Waarom denk je dat de omvormer eerder zal opstarten?
Ik heb me dat ook al eens afgevraagd met een 3000TL-20. Bij mij staat ook 150V ingesteld.

Logischerwijze zou dit op stand 125V toch eerder moeten beginnen?

Heb eigenlijk geen idee en heb de instelling maar op 150V laten staan.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:28:
[...]

Kan het zijn dat deze "paar tweakers" hun eigen "mening" kunnen onderbouwen in tegenstelling tot andere 'tweakers' die maar wat uit hun duim zuigen?
Dat noemt men dan onderbouwen ? _O-

Dre, ga buiten spelen want het is mooi weer. ( althans, hier schijnt ti lekker :P )

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Barrycade schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:08:

Maar om het nuttig te houden:
SMA 3000TL-21 hier:

Plus:
Relaisschakeling wel redelijk harde tikken (keer wakker van geworden ondanks dat de omvormer op een verdieping hoger hangt).
Dat gebeurt mij nog met enige regelmaat als de 2000HF opstart.
Schinnen-groen schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 15:56:
[...]

Ik heb me dat ook al eens afgevraagd met een 3000TL-20. Bij mij staat ook 150V ingesteld.

Logischerwijze zou dit op stand 125V toch eerder moeten beginnen?

Heb eigenlijk geen idee en heb de instelling maar op 150V laten staan.
Deze spanning heeft niet met het inschakelen maar met het uitschakelen te maken gek genoeg.

Voorbeeld, bij de 2000HF is de minimum spanning 175 Volt, echter, de minimale start spanning is 220 Volt, deze schakelt echter pas uit bij 175 Volt. Dit in verband met de open klemspanning, anders zou je bij het inschakelen in de situatie komen dat deze geen vermogen uit de panelen kan halen.

Kortom dit bepaalt wat de uitschakelspanning is voor teruglevering. Eigenlijk hoeft dit alleen maar aangepast te worden als de string zo "klein" is dat deze altijd dicht bij de grensspanning zit.

Het is al vaker langsgekomen, maar dit heeft niet veel met het inschakelmoment te maken. Onder normale omstandigheden, zelfs in de winter, is er genoeg spanning voor er sprake is van teruglevering. Als het te donker is in de winter hebben eigenlijk alle omvormers wel in de gaten dat er geen vermogen is, en schakelen uit, of niet in.

[ Voor 47% gewijzigd door databeestje op 20-07-2013 17:47 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

databeestje schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 17:40:
[...]

Dat gebeurt mij nog met enige regelmaat als de 2000HF opstart.

[...]

Deze spanning heeft niet met het inschakelen maar met het uitschakelen te maken gek genoeg.

Voorbeeld, bij de 2000HF is de minimum spanning 175 Volt, echter, de minimale start spanning is 220 Volt, deze schakelt echter pas uit bij 175 Volt. Dit in verband met de open klemspanning, anders zou je bij het inschakelen in de situatie komen dat deze geen vermogen uit de panelen kan halen.

Kortom dit bepaalt wat de uitschakelspanning is voor teruglevering. Eigenlijk hoeft dit alleen maar aangepast te worden als de string zo "klein" is dat deze altijd dicht bij de grensspanning zit.

Het is al vaker langsgekomen, maar dit heeft niet veel met het inschakelmoment te maken. Onder normale omstandigheden, zelfs in de winter, is er genoeg spanning voor er sprake is van teruglevering. Als het te donker is in de winter hebben eigenlijk alle omvormers wel in de gaten dat er geen vermogen is, en schakelen uit, of niet in.
Helder verhaal.
Thanks!!

• Dre
  • Niet online

Dre

databeestje schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 17:40:
Als het te donker is in de winter hebben eigenlijk alle omvormers wel in de gaten dat er geen vermogen is, en schakelen uit, of niet in.
Enige methode om te bepalen of er voldoende vermogen op de panelen schijnt is het belasten van de PV-modules. En dan te kijken of de spanning niet instort. Volgens mij doet mijn Effekta dit niet. Mijn Effekta staat vaak 's ochtends te klapperen (in/uit/in/uit/...) met zijn relais omdat hij zelf de panelen niet kan belasten. (denk ik).
Hij ziet voldoende spanning, probeert terug te voeden, maar dan blijkt het nullastvermogen toch te groot te zijn waardoor de spanning in stort. Omvormer gaat uit (minder energieverbruik) en de spanning stijgt weer en het riedeltje begint overnieuw. Totdat het ingestraalde vermogen voldoende is om de omvormer aan te houden.

Hopelijk overleeft het relais het aantal schakelcycli 8)7

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 18:43:
[...]

Enige methode om te bepalen of er voldoende vermogen op de panelen schijnt is het belasten van de PV-modules. En dan te kijken of de spanning niet instort. Volgens mij doet mijn Effekta dit niet. Mijn Effekta staat vaak 's ochtends te klapperen (in/uit/in/uit/...) met zijn relais omdat hij zelf de panelen niet kan belasten. (denk ik).
Hij ziet voldoende spanning, probeert terug te voeden, maar dan blijkt het nullastvermogen toch te groot te zijn waardoor de spanning in stort. Omvormer gaat uit (minder energieverbruik) en de spanning stijgt weer en het riedeltje begint overnieuw. Totdat het ingestraalde vermogen voldoende is om de omvormer aan te houden.

De SMA heeft dat gedrag ook. Ik heb in het begin eens de moeite genomen om dit proces een paar dagen te volgen. Het aantal schakelmomenten vond ik toch wel meevallen. Dat zal her relais wel overleven, denk ik.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dre schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 18:43:
[...]

De 2000HF heeft daar iets voor maar kan mijn vinger er niet op leggen. Er schakelt geen relais in, want die hoor je echt wel tikken, zoals Schinnen-groen beaamt.

Ik zie op de analoge voltmeter dat, ik denk 2 keer per minuut of zo, de spanning een stuk zakt. Mijn eerste gedachte is dat ze 1 van de Fets openzetten en de bulkcaps laden of misschien in een dump weerstand duwen. Het is kortstondig, circa 3 seconden, waarna de spanning teruggaat naar de open klemspanning.

Het is duidelijk geen MPP proces of iets dergelijks, maar kennelijk meten ze wel of het dump vermogen groot genoeg is. ( > 12 Watt )

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

databeestje schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 18:52:
[...]

De 2000HF heeft daar iets voor maar kan mijn vinger er niet op leggen. Er schakelt geen relais in, want die hoor je echt wel tikken, zoals Schinnen-groen beaamt.

Ik zie op de analoge voltmeter dat, ik denk 2 keer per minuut of zo, de spanning een stuk zakt. Mijn eerste gedachte is dat ze 1 van de Fets openzetten en de bulkcaps laden of misschien in een dump weerstand duwen. Het is kortstondig, circa 3 seconden, waarna de spanning teruggaat naar de open klemspanning.

Het is duidelijk geen MPP proces of iets dergelijks, maar kennelijk meten ze wel of het dump vermogen groot genoeg is. ( > 12 Watt )
Volgens mij is dit een voor de hand liggende methode voor zowel de TL als de HF omvormer.
Zou je dit niet doen, dan klapper je een relais inderdaad naar de vaantjes.

Hoe weet je dat dit vermogen >12 Watt is? Kan ik dit ergens vinden in de handleiding?
Hebben de varistors in de TL daar ook nog last van?

• Dre
  • Niet online

Dre

@databeestje
Relais schakelt bij mij pas als ie met het net gaat verbinden. Wat jij hebt is inderdaad waarschijnlijk een dumpweerstand of andere belasting zoals opladen van de zogenaamde 'tussenkring' condensatoren. Denk dumpweerstand. Is een nettere manier van opstarten dan mijn Effekta doet.

@Schinnen-groen
Wat bedoel je met varistoren?

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 20-07-2013 19:05 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op zaterdag 20 juli 2013 @ 19:01:

@Schinnen-groen
Wat bedoel je met varistoren?
Volgens de handleiding zijn die varistoren onderdelen die op enig moment vervangen moeten worden. Ze zijn als spare parts te bestellen. Dat zijn m.i. onderdelen die door de werking van de omvormer dus kunnen "slijten".

Het is maar een gok.

• Dre
  • Niet online

Dre

Varistoren kunnen zeker slijten, waarschijnlijk zijn het varistoren die op de netspanning aangesloten zitten en daarmee alle spikes op het net te verwerken krijgen. Ik verwacht niet dat ze slijten door gedrag van de omvormer zelf.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Piko doet dit ook heel netjes, eerst op standby voor een kwartiertje en dan een lichte tik en aan.
Effekta is wat wilder inderdaad.
Voltage heeft weinig te maken met aangaan, ik had smorgens ruim 500v maar gaat niet leveren voordat er voldoende vermogen uit te krijgen is.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 22:21

MissSunshine

2915Wp

Vraagje aan andere Enecsys-gebruikers: hebben jullie vandaag ook system alerts / inverter alerts om 10.02 en 12.02 uur in monitoring systeem?
De panelen lijken goed te werken, misschien is men bezig met een software-update?

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

• sjnelle
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06:20
Denk dat bij enecsys zit zag ook net die alerts van 10 en 12 uur was me ook al beetje zorgen aan maken

• stef110
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 15-11 18:10
hier het zelfde probleem met enecsys systeem draait wel gewoon!

4350Wp 48 heatpipes 300L boiler cv ondersteuning met houtcv + zelfbouw L/W warmtepomp

• alaintje
  • Laatst online: 13:14
Zijn evergreen panelen betrouwbaar? ES-E-210-fc3?
Ik zie dat een boel mensen ze hebben, maar er zijn er een heel aantal te koop op marktplaats.
Is 0,85€/wp een goede prijs?
Misschien beginnen met 3 panelen.

spoiler:
Waar kan ik terecht met berekeningen vragen?
Ik kom heel kort/grof gezegd met 630wp uit op een besparing van 600-750kw per jaar uit.

[ Voor 5% gewijzigd door alaintje op 21-07-2013 14:07 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 19 juli 2013 @ 22:30:
[...]

Ik kan die logging niet uploaden. Mag ik je even mailen. Mijn emailadres staat in mijn profiel.
nu met cijfers, en gegevens.

wat heb ik gedaan:
jouw logging bewerkt zodat het +/- Computable is met mijn logging.
(aarg de logging van een omnik is wekelijk waar bagger, hij verloopt gewoon, maar dat mag de pret niet drukken. met wat kunst greepjes wel wat bij kunnen weken.)
een berekening gemaakt zodat mijn set even groot is als jouw set.
en dat verwerkt in deze grafiek:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Nicowico.jpg
(je ziet een aardig verloop tussen mijn set en de jouwe in de ochtend en avond, dit is de slechte logging van de omnik, kon hem niet helemaal bij trekken.)

de omnik trekt het nog best oke met de schaduw problemen, had ik niet zo verwacht.
de V blijft hoog genoeg om door te werken.
mijn power-one zou het iets beter doen(mpptracking,optitrack), maar dat is alleen als de schaduw van de pijp+dakkapel over de beide strings vallen, zeer marginaal dus.

3700kWh per jaar ga je niet halen.
dat lijkt me wel zeker, als de set op mijn dak licht dan zou ik het wel halen, maar dan ook maar net.
ik gok (met een korreltje zout, ongeveer een paar kilo) dat je net de 2800kWh gaat halen per jaar.

zelf zou ik over gaan op iets van tigo's of micro omvormers.
(dit is dan niet op de economische stoel gebaseerd)
en dan de 2 panelen bij de schoorsteen op het dakkapel leggen richting zuid. (daar zit het grootste probleem)
dan kom je waarschijnlijk een heel eind richting de 3500kWh per jaar.
(zie dit wel als koffiedik kijken)

extra info:
staar je niet blind op 1x een mooie dag, als het bewolkt is zal het verschil tussen ons minder zijn. (diffuse licht dus minder schaduw problemen)
de stap naar micro of tigo's is gewoon duur, maar geld is niet het enige beslissings-punt in mijn optiek.
ik had je al een keer verteld hoe ik zelf dit dak gedaan zou hebben.
laat maar weten, of en hoe je iets wil gaan doen, dan kijken we wel verder.

Verwijderd

extra info:
staar je niet blind op 1x een mooie dag, als het bewolkt is zal het verschil tussen ons minder zijn. (diffuse licht dus minder schaduw problemen)
&das belangrijk 1x een hete dag levert hier nu nog net niet evenveel op als een bewolkte dag met oost west zuid set (gisteren bewolkt nu heet en zon)
theres no substitute for cubic squares of pv.
das toch opmerkelijk, conclusie : je kan niet genoeg neerleggen

/edit
evergeen solar ging failliet en werd een chinees bedrijf
als je ze nu koopt nieuw heb je dus garantie, als je oude koopt, vraag dan hoe het zit

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2013 15:38 ]

• Luiaard
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-11 21:57
Gisteren de set bij mijn schoonouders gelegd. Gelukkig was het overwegend bewolkt, prima weer ervoor.
Eerst de Solar Bears omhoog gebracht met een gehuurd materiaalliftje (op handkracht) en daarna de panelen. De boel uitgemeten en begonnen met plaatsen. De Solar Bears werken makkelijk, er zijn weinig handelingen nodig, zolang je de boel goed uitlijnt zit je snel goed. Als doe-het-zelver zijn ze prima te hanteren op een dak in deze hoeveelheden. Ik kan mij voorstellen dat met een grote installatie en ARBO-eisen andere criteria gelden, maar ze waren voor ons met zijn tweeën goed te hanteren. In verhouding is het leggen van de kabels op een platdak wel wat werk, we hebben ervoor gekozen alles in slagvaste buis verhoogd te monteren. Daarnaast waren de Conergy panelen voorzien van H&S Radox stekkers, zodat ik de rijen onderling en de verbindingen richting omvormer heb vervangen voor MC4. Achteraf gezien daar een fout gemaakt door overal waar Radox male zat MC4 male te doen en bij de female idem. Want naderhand bleek dat dit bij Radox precies verkeerd om zit wat min en plus is!
Uiteindelijk bij de omvormer dit maar opgelost, misschien niet de netste manier, maar wel de makkelijkste.

Afgezien van dit schoonheidsfoutje in de aansluiting is alles goed verlopen. Omvormer hangt in een inbouwkast precies naast de meterkast. Netaansluiting lekker kort kunnen houden en toch voldoende ventilatie voor de omvormer. Installatie staat vanaf vandaag lekker te produceren. Ik zal nog even vragen of mijn schoonvader wat foto's kan maken.

Import van EVs

• alaintje
  • Laatst online: 13:14
ddf

[ Voor 98% gewijzigd door alaintje op 21-07-2013 17:07 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• JakeNL
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-07 20:16
stef110 schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:51:
hier het zelfde probleem met enecsys systeem draait wel gewoon!
Mijn systeem leek ook goed te draaien, maar als ik in de logging software van enecsys de grafiek van opbrengsten per uur bekijk, zie ik rare pieken en dalen ipv een mooie klok curve in de afgelopen dag. De totaalopbrengst van deze dag valt daarom ook tegen. Hopelijk is het alleen een logging issue!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:31
Echt, vraag me niet hoe ik er nu bij kom...maar ik vroeg me het volgende af.
Als het komende winter weer eens sneeuwt, en die kans is er ;), heeft het dan zin om van een string van 12 panelen op een plat dak bijvoorbeeld 1 paneel sneeuwvrij te maken? Gok erop dat er ook wat warmte opgewekt wordt en de andere panelen op deze manier vanzelf sneeuwvrij worden. Klopt dat?
Lijkt me dat ik op deze manier de grootste kans op nog een beetje opbrengst heb?

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Vraagje, mijn Kostal Piko omvormer heeft een ander ip adres gekregen (dhcp).
Nu wil het "Piko master control" programma niet meer verbinden met de omvormer ....
Ik vul gewoon het ipadres in bij de "instellingen omvormer" en dan ""Naam van omvormer laden".
Dat duurt een tijd en dan "kan naam omvoermer niet laden" en "Kan serienumer niet vinden"

Iemand enig idee ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23
antonboonstra schreef op zaterdag 29 juni 2013 @ 15:56:
[...]

Heerlijk, zo'n oost-west opstelling met 1MPP tracker. Zoals al eerder aangegeven, werken meerdere strings (zelfs met verschillende oriëntaties) prima op 1 MPP, zolang je maar evenveel panelen per string aansluit.

Ben wel benieuwd naar de live opbrengsten om te kunnen zien of je nog veel aftopt. Ik dimensioneer trouwens nog wat extremer: 960Wp op een 500W Steca, maar die zit dan ook op NNW.
Sinds 16 juni 856 kWh gescoord.

http://pvoutput.org/list.jsp?id=22845&sid=20728

Hier nog een foto van de set:

http://img194.imageshack.us/img194/7265/ycyk.jpg

Aftopping tot nu toe alleen gezien op 9 juli van ca. een uur, dat was tot nu toe ook de beste dag.

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Rustig hier....

Maar wat raar gedrag hier. Nu heb ik al een tijdje panelen en weet dat ik 4 maanden lang (daarna is de zon eerder onder) wat schaduw heb van een dakkapel aan mijn linker zijde. Dat geeft meestal maar een paar kleine dipjes, dus so what.... zie hier de schaduw (foto is van 20:28)
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/4fPg1Z5VjmBtQcENW8P2Bf9h/full.jpg

Gezien de dipjes die ik had, had ik geen aanleiding om actie te ondernemen..

zie hier de dag van 18-7 voor het effect.
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EeDiKkXIShzCpibdZSSX6eER/full.jpg

of 19/7

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/RuGUREX0ovnK6ZSD3OPnaRTT/full.jpg

Maar wat heb ik vandaag.. Volle zon (zie foto) met dit effect... Iemand enige verklaring?
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/viEZWxvWdfRFI7CxVn9ZeZmI/full.jpg

Mij is het een raadsel... Iemand die het wel snapt?

Mijn omvormer is een power-one.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Niek_ schreef op zondag 21 juli 2013 @ 20:32:
Echt, vraag me niet hoe ik er nu bij kom...maar ik vroeg me het volgende af.
Als het komende winter weer eens sneeuwt, en die kans is er ;), heeft het dan zin om van een string van 12 panelen op een plat dak bijvoorbeeld 1 paneel sneeuwvrij te maken? Gok erop dat er ook wat warmte opgewekt wordt en de andere panelen op deze manier vanzelf sneeuwvrij worden. Klopt dat?
Lijkt me dat ik op deze manier de grootste kans op nog een beetje opbrengst heb?
Dat klopt niet als ze allemaal in serie op 1 omvormer staan.
Er kan door de andere besneeuwde panelen nog steeds geen grotere stroom lopen dus de boel warmt dan ook niet op.
Zelf zit ik aan kleine ventilatorkachels te denken, mijn flatfix opstelling is namelijk redelijk afgesloten dus ik verwacht dat de warmte wel even blijft hangen onder de panelen.
Deze winter baalde ik als een stekker dat 1 dag sneeuw 2 weken lang de opbrengst vermindert, als je dit kan voorkomen door een uurtje te stoken dan heb je wel 2 weken de kans om de verbrukte energie op te wekken en liefst nog wat meer natuurlijk ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• wanro
  • Laatst online: 10-03-2024
@ woudeshoeve: even met een IP scanner kijken welke IP adressen worden uitgegeven, of in de router naar de dhcp uitgifte kijken welke apps. waar opstaan.

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08:51
MissSunshine schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:32:
Vraagje aan andere Enecsys-gebruikers: hebben jullie vandaag ook system alerts / inverter alerts om 10.02 en 12.02 uur in monitoring systeem?
De panelen lijken goed te werken, misschien is men bezig met een software-update?
Gelukkig kijk ik nog op Tweakers voordat ik mijn installateur ging spammen (contact your installer..). Enecsys zou wel wat actiever mogen zijn in communicatie naar klanten bij problemen, vorige keer toen er storing was in de logging was er ook geen enkel bericht van hun kant op de website of twitter oid. Hebben mensen met een eigen beheersaccount nog iets meer gehoord van ze?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Cyberpope schreef op zondag 21 juli 2013 @ 21:02:

Maar wat heb ik vandaag.. Volle zon (zie foto) met dit effect... Iemand enige verklaring?
Mij is het een raadsel... Iemand die het wel snapt?
Mijn omvormer is een power-one.
Vandaag is de schaduw scherper afgetekend dan gisteren, toen er bewolking was.
Ik zie dat een paneel bijna geheel in de schaduw ligt, die verpest het voor de rest.
Normaal gesproken vangen de diodes in de panelen dit op, maar misschien lukt het de inverter niet meer om in deze situatie goed te reageren door een lage totaalspanning.
Heb je ergens het spanningsverloop in een log?

• Cyberpope
  • Niet online

Cyberpope

Speedy-Andre schreef op zondag 21 juli 2013 @ 21:47:
[...]

Vandaag is de schaduw scherper afgetekend dan gisteren, toen er bewolking was.
Ik zie dat een paneel bijna geheel in de schaduw ligt, die verpest het voor de rest.
Normaal gesproken vangen de diodes in de panelen dit op, maar misschien lukt het de inverter niet meer om in deze situatie goed te reageren door een lage totaalspanning.
Heb je ergens het spanningsverloop in een log?
Vandaar dat ik 18/7 erbij had gezet.. Dat was ook een onbewolkte dag als vergelijk..

Hierbij de stroom in een log volgens mij:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Ld5Jb04vPkwrMBXHDm0JA2sc/full.jpg

helaas kan ik dit niet terugkijken voor de 18/7

[ Voor 3% gewijzigd door Cyberpope op 21-07-2013 22:31 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 08:38
@woudsehoeve Waarschijnlijk kan je in je modem ook een vast ip adres (naar keuze) toekennen aan je omvormer. Je hebt daar het MAC adres van de omvormer (zal ergens op het apparaat staan) voor nodig.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Cyberpope schreef op zondag 21 juli 2013 @ 22:25:
[...]

Vandaar dat ik 18/7 erbij had gezet.. Dat was ook een onbewolkte dag als vergelijk..

Hierbij de stroom in een log volgens mij:

helaas kan ik dit niet terugkijken voor de 18/7
Ik zie dat om 18u de mpp spanning opeens oploopt en de stroom in elkaar stort.
Dit duidt mogelijk op een hoge weerstand in de keten en dat kan heel goed een beschaduwd paneel zijn.
Zeker is dat de zon vanaf nu weer lager gaat staan, dus dat heeft invloed op de schaduw.
Dit is echter wel een extreem verschil met een paar dagen terug :/

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

wanro schreef op zondag 21 juli 2013 @ 21:26:
@ woudeshoeve: even met een IP scanner kijken welke IP adressen worden uitgegeven, of in de router naar de dhcp uitgifte kijken welke apps. waar opstaan.
Heb ik gedaan die heb ik ingevuld, pingd ook, tevens pingen met serienummer.....

• drielp
Speedy-Andre schreef op zondag 21 juli 2013 @ 21:22:
[...]

Dat klopt niet als ze allemaal in serie op 1 omvormer staan.
Er kan door de andere besneeuwde panelen nog steeds geen grotere stroom lopen dus de boel warmt dan ook niet op.
Zelf zit ik aan kleine ventilatorkachels te denken, mijn flatfix opstelling is namelijk redelijk afgesloten dus ik verwacht dat de warmte wel even blijft hangen onder de panelen.
Deze winter baalde ik als een stekker dat 1 dag sneeuw 2 weken lang de opbrengst vermindert, als je dit kan voorkomen door een uurtje te stoken dan heb je wel 2 weken de kans om de verbrukte energie op te wekken en liefst nog wat meer natuurlijk ;)
En de panelen sneeuwvrij vegen? Lijkt me eenvoudiger dan elektrische kacheltjes plaatsen. En hoeveel opbrengst mis je werkelijk? Drie dagen juli brengt meer op als de gehele maand december.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

drielp schreef op zondag 21 juli 2013 @ 23:40:
[...]

En de panelen sneeuwvrij vegen? Lijkt me eenvoudiger dan elektrische kacheltjes plaatsen. En hoeveel opbrengst mis je werkelijk? Drie dagen juli brengt meer op als de gehele maand december.
Da's bij mij niet echt handig te doen, ik moet door een slaapkamerraam klimmen, een trap erdoor naar buiten brengen en met de nodige troep aan de schoenen/kleding enz. weer naar binnen zien te komen.
Ik kan het met m'n broer in Epe vergelijken die exact hetzelfde systeem heeft.
Dit jaar had ik in januari 17KWh en hij 32, februari ik 56 en hij 96, vanaf maart heb ik meer dan hij.
Hij heeft een schuin dak en ik plat.
Ik heb kleine kacheltjes gezien voor minder dan €10 die 500 of 1000W verbruiken, als ik die even laat loeien en het helpt nog ook dan heb ik m'n systeem getweakt zonder gevaarlijke toeren uit te hoeven halen ;)

• snameroc
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-11 23:26
JakeNL schreef op zondag 21 juli 2013 @ 19:21:
[...]

Mijn systeem leek ook goed te draaien, maar als ik in de logging software van enecsys de grafiek van opbrengsten per uur bekijk, zie ik rare pieken en dalen ipv een mooie klok curve in de afgelopen dag. De totaalopbrengst van deze dag valt daarom ook tegen. Hopelijk is het alleen een logging issue!
Hier hetzelfde.
Ik heb een installer account maar niets gehoord van enecsys.
Overigens log ik ook op een 2e manier en aan de opwekking is natuurlijk geen probleem met enecsys de conventionele meter geeft in mijn geval uitsluitsel.

Johan

snameroc

Verwijderd

Ik hou het wel op vegen.
Afbeeldingslocatie: http://www.energiebewustzeeland.nl/fotos/03.%20Plaatsing%20zonne-panelen%20ZZO/foto009.jpg

Om in de winter een kachel van 1000W te gebruiken om mijn zonne-panelen te ontdooien, levert voor mij niks op. Over heel de dag gemeten levert dat zelfs negatief op. M.a.w. het kost me meer dan wat het me opbrengst op zo'n winterdag.

Ik gebruik die elektriciteit voor mijn elektrische kachels, die hier en daar in het huis staan. :)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2013 00:22 ]

• drielp
Speedy-Andre schreef op maandag 22 juli 2013 @ 00:04:
[...]

Da's bij mij niet echt handig te doen, ik moet door een slaapkamerraam klimmen, een trap erdoor naar buiten brengen en met de nodige troep aan de schoenen/kleding enz. weer naar binnen zien te komen.
Ik kan het met m'n broer in Epe vergelijken die exact hetzelfde systeem heeft.
Dit jaar had ik in januari 17KWh en hij 32, februari ik 56 en hij 96, vanaf maart heb ik meer dan hij.
Hij heeft een schuin dak en ik plat.
Ik heb kleine kacheltjes gezien voor minder dan €10 die 500 of 1000W verbruiken, als ik die even laat loeien en het helpt nog ook dan heb ik m'n systeem getweakt zonder gevaarlijke toeren uit te hoeven halen ;)
Even rekenen

10 elektrische kachels voor de 10 panelen á €10 = €100,00
Extra opbrengst 15 + 40 = 55 kWh á 0,25 ct = €13.75 (aannemend dat jouw meer-opbengst vanaf maart temperatuur gerelateerd is en dat telt niet zo zwaar mee in de wintertijd. Platdak is meer koeloppervlakte)
ROI = 7,3 jaar

En dan maar hopen dat ze langer meegaan dan 7 jaar. Een elektrisch kacheltje in de nattigheid is geen goed plan m.i.
Ik zou het niet doen. Als je dan toch wil verwarmen, neem dan verwarmingslint (voor waterleidingen). Aanbrengen aan de onderkant van je paneel. De onderste laag smelt en valt eraf. De rest volgt vanzelf. Lijkt me een tikje veiliger en toch effectief (en is volgens mij ook nog goedkoper).

http://www.verwarmings-sh...rwarmingslint-elektrisch/

Maar we praten over sneeuw, ik smelt zelf bijna.... :)

• waldorf
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 04-10 09:46
Wat voor een montage systeem heb jij gebruikt en hoeveel ballast was nodig?

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

waldorf schreef op maandag 22 juli 2013 @ 07:05:
[...]

Wat voor een montage systeem heb jij gebruikt en hoeveel ballast was nodig?
Lijken me blokken voor "heras hekwerk" in te zetten. Bouwhekken...
Slim idee. Had ik nog niet aan gedacht terwijl ik er honderden voor mijn neus heb liggen iedere dag... |:(

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Luiaard schreef op zondag 21 juli 2013 @ 15:38:
Gisteren de set bij mijn schoonouders gelegd. Gelukkig was het overwegend bewolkt, prima weer ervoor.
Eerst de Solar Bears omhoog gebracht met een gehuurd materiaalliftje (op handkracht) en daarna de panelen. De boel uitgemeten en begonnen met plaatsen. De Solar Bears werken makkelijk, er zijn weinig handelingen nodig, zolang je de boel goed uitlijnt zit je snel goed. Als doe-het-zelver zijn ze prima te hanteren op een dak in deze hoeveelheden. Ik kan mij voorstellen dat met een grote installatie en ARBO-eisen andere criteria gelden, maar ze waren voor ons met zijn tweeën goed te hanteren. In verhouding is het leggen van de kabels op een platdak wel wat werk, we hebben ervoor gekozen alles in slagvaste buis verhoogd te monteren. Daarnaast waren de Conergy panelen voorzien van H&S Radox stekkers, zodat ik de rijen onderling en de verbindingen richting omvormer heb vervangen voor MC4. Achteraf gezien daar een fout gemaakt door overal waar Radox male zat MC4 male te doen en bij de female idem. Want naderhand bleek dat dit bij Radox precies verkeerd om zit wat min en plus is!
Uiteindelijk bij de omvormer dit maar opgelost, misschien niet de netste manier, maar wel de makkelijkste.

Afgezien van dit schoonheidsfoutje in de aansluiting is alles goed verlopen. Omvormer hangt in een inbouwkast precies naast de meterkast. Netaansluiting lekker kort kunnen houden en toch voldoende ventilatie voor de omvormer. Installatie staat vanaf vandaag lekker te produceren. Ik zal nog even vragen of mijn schoonvader wat foto's kan maken.
Vraagje....
Waar heb je je solar bears vandaan "getoverd".??
Ik heb er waarschijnlijk ook 18 nodig.
Vind het een mooier ogende constructie dan van die zwarte bakken....
8)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• VandrHam
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 20:58
MissSunshine schreef op zondag 21 juli 2013 @ 12:32:
Ik heb inderdaad ook die foutmeldingen op precies hetzelfde tijdstip. Verder lijkt alles bij mij ook prima te werken. Sinds afgelopen vrijdag 19u kloppen de grafieken voor geen meter meer. Ik heb in sommige uren een opbrengst van 1 kWh en de rest 0. Ik heb ook ingelogd met een demo account (enecsys.demo / demonstration1) en daar zie je eigenlijk precies hetzelfde euvel.

Als jet het mij vraagt moet dit wel een software issue zijn aan de server kant. Ik zie ook wel wat kleine veranderingen aan de monitoring site in het algemeen dus er zal wel iets niet helemaal goed zijn gegaan met een software upgrade ofzo |:(

• VandrHam
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 20:58
snameroc schreef op maandag 22 juli 2013 @ 00:21:
[...]

Hier hetzelfde.
Ik heb een installer account maar niets gehoord van enecsys.
Overigens log ik ook op een 2e manier en aan de opwekking is natuurlijk geen probleem met enecsys de conventionele meter geeft in mijn geval uitsluitsel.

Johan
Komt jouw dagtotaal aan het eind van bv afgelopen zaterdag dag wel overeen met jouw eigen metingen voor die dag?

• Luiaard
paulv1973 schreef op maandag 22 juli 2013 @ 09:03:
[...]

Vraagje....
Waar heb je je solar bears vandaan "getoverd".??
Ik heb er waarschijnlijk ook 18 nodig.
Vind het een mooier ogende constructie dan van die zwarte bakken....
8)
Je hebt een DM.

Import van EVs

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

drielp schreef op maandag 22 juli 2013 @ 02:20:
[...]

Even rekenen

10 elektrische kachels voor de 10 panelen á €10 = €100,00
Extra opbrengst 15 + 40 = 55 kWh á 0,25 ct = €13.75 (aannemend dat jouw meer-opbengst vanaf maart temperatuur gerelateerd is en dat telt niet zo zwaar mee in de wintertijd. Platdak is meer koeloppervlakte)
ROI = 7,3 jaar

En dan maar hopen dat ze langer meegaan dan 7 jaar. Een elektrisch kacheltje in de nattigheid is geen goed plan m.i.
Ik zou het niet doen. Als je dan toch wil verwarmen, neem dan verwarmingslint (voor waterleidingen). Aanbrengen aan de onderkant van je paneel. De onderste laag smelt en valt eraf. De rest volgt vanzelf. Lijkt me een tikje veiliger en toch effectief (en is volgens mij ook nog goedkoper).
Je rekent verkeerd, ik heb 4 rijen verdeeld in 2-3-3-2, elke rij heeft een grote vrije ruimte onder de panelen.
Ik hoop dus met 4 kacheltjes voldoende te kunnen stoken.
Verwarmingslint is duurder, 2 panelen is 3,3m breed en 3 stuks is 5m waarmee ik 4 linten nodig heb.
Dat het veiliger is ben ik met je eens, maar aanbrengen is een stuk lastiger.
Het is naar mijn idee plaatselijke warmte terwijl kacheltjes het hele oppervlak bereiken.

• Luiaard
Voor die paar weken dat we hier in Nederland sneeuw hebben in een periode dat je toch al niet veel opbrengst hebt vind ik dit soort verwarmingsideeën een beetje overtrokken. Ik heb eerlijk gezegd meer last van vogelpoep door het jaar heen!

Import van EVs

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Is het wellicht een principe kwestie ofzo; dat je van je broer in alle seizoenen meer productie moet halen :?
Voor die 60kWh opbrengst extra ga je toch geen kacheltjes plaatsen is het wel? 8)7 Als je toch aan de slag wil ermee: je panelen schuiner zetten in de winter heeft dan meer opbrengst zonder kans op electrocutie of zijn het IP65 kacheltjes?

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Maar misschien is het sneeuwprobleem wat simpeler op te lossen.
Ook ik krijg niet alle panelen sneeuwvrij. Maar als ik een aantal wel redelijk schoon krijg, dan warmen die anderen wel op en verdwijnt de sneeuw (na een tijdje) vanzelf. Hier werkt 't.

Met een lange uitschuifbare stok (Action of zo) en hieraan een raamtrekker kom je een eind. Ook als je uit het raam hangende maar een paar panelen (voor een gedeelte) kan schoon vegen.

Gewoon proberen bij de volgende sneeuwval >:)

Energieverbruik: een paar kcal.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Barrycade schreef op maandag 22 juli 2013 @ 11:36:
Is het wellicht een principe kwestie ofzo; dat je van je broer in alle seizoenen meer productie moet halen :?
Voor die 60kWh opbrengst extra ga je toch geen kacheltjes plaatsen is het wel? 8)7 Als je toch aan de slag wil ermee: je panelen schuiner zetten in de winter heeft dan meer opbrengst zonder kans op electrocutie of zijn het IP65 kacheltjes?
Haha, geen principe maar meer een wedstrijdje :+
M'n broer kan iets eenvoudiger zijn dak bereiken en door de grotere hoek is hij de sneeuw eerder kwijt.
Panelen schuiner zetten is niet echt eenvoudig met de flatfix frames, of ik moet het geheel iets verhogen en aan de 'lichte' kant een mechaniekje verzinnen.
Waar de ballast zit kan ik niets laten bewegen, bij de punt kan dat wel.
Alles moet wel windvast blijven natuurlijk dus dat maakt het minder eenvoudig.
Nog even een plaatje bij mijn praatje, ik kan de panelen zeker niet via een dakraampje bereiken :o
Rechts kun je zien hoe ik dat doe :)

Afbeeldingslocatie: http://dc587.4sync.com/img/pj77GgI0/13fd46832f0/DSC_0215.jpg

• MissSunshine
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 13-07 22:21

MissSunshine

2915Wp

VandrHam schreef op maandag 22 juli 2013 @ 09:12:
[...]

Ik heb inderdaad ook die foutmeldingen op precies hetzelfde tijdstip. Verder lijkt alles bij mij ook prima te werken. Sinds afgelopen vrijdag 19u kloppen de grafieken voor geen meter meer. Ik heb in sommige uren een opbrengst van 1 kWh en de rest 0. Ik heb ook ingelogd met een demo account (enecsys.demo / demonstration1) en daar zie je eigenlijk precies hetzelfde euvel.

Als jet het mij vraagt moet dit wel een software issue zijn aan de server kant. Ik zie ook wel wat kleine veranderingen aan de monitoring site in het algemeen dus er zal wel iets niet helemaal goed zijn gegaan met een software upgrade ofzo |:(
Totalen kloppen inderdaad voor geen meter.
En nu ligt de Enecsys site er helemaal uit... dus hopelijk zijn ze het probleem dan nu aan het oplossen.

11x Canadian Solar CS6P-265MM & Enecsys Micro inverters. http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=14173

• migjes
@Speedy-Andre
pak een omvormer met 2x een mpp (of een parallel systeem, maar dat lijkt mij vrij lastig met je panelen)
en hang een string op 90 graden richting zuid.
dan blaas je je broer er in elk jaar getijden uit het water of sneeuw >:) .
dan heb je meer opbrengst en hoef je nooit te vegen.

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-11 22:01

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Als Tweaker zijnde is het altijd leuk om voor de max te gaan. Als er daarvoor wat geknutseld kan worden dat goed werkt is het nog mooier :)

Maar wees consequent: Als je persé het onderste uit de kan wilt halen qua productie in de winter, waarom neem je dan ook geen maatregelen tegen de zeer hoge paneeltemperatuur op een dag als vandaag (en gisteren + morgen + overmorgen)?
Dit is "low hanging fruit", dat echter lastig te plukken valt.

Dus 's winters kachels. Dan 's zomers ventilatoren, waterkoeling, of misschien kleine airco's die kunnen koelen en verwarmen?

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

migjes schreef op maandag 22 juli 2013 @ 12:07:
@Speedy-Andre
pak een omvormer met 2x een mpp (of een parallel systeem, maar dat lijkt mij vrij lastig met je panelen)
en hang een string op 90 graden richting zuid.
dan blaas je je broer er in elk jaar getijden uit het water of sneeuw >:) .
dan heb je meer opbrengst en hoef je nooit te vegen.
Ik zoek nog een sponsor :+

• migjes
die heb ik 1 voor je gevonden. >:)
huidige set bespaart +/- 450 euro per jaar.
huidige omvormer verkopen(225 euro, maar misschien krijg je er wel meer voor.) + 1 jaar opbrengst is genoeg voor een nieuwe omvormer.
dan nog een jaar opbrengst gebruiken voor een string panelen en je bent er al.

edit:
het spul is eigenlijk allemaal zo goedkoop tegenwoordig, waarom niet zou ik zeggen.

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 22-07-2013 12:53 ]

Pagina: 1 ... 66 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.