zoals je al merkt is schaduw, een lastig probleem en niet iedereen is het er dan ook met elkaar eens.
je zult zelf een keuze moeten maken voor welke oplossing je wilt gaan.
Verwijderd schreef op woensdag 17 juli 2013 @ 20:07:
Bedankt voor jullie goede adviezen. Ik ben tot de conclusie gekomen dat de volgende opstelling misschien het meest handige is dan wel het meeste rendemant oplevert en ook nog redelijk gemakkelijk te realiseren is. CV ketel verhangen en zij afvoer maken is toch wel een aardige onderneming. Misschien kan ik beter de rookafvoer op het dak inkorten.
verplaatsen is de beste optie, hoewel het de pijp van de buren niet oplost.
inkorten is niet zomaar mogenlijk, het ziet er uit als een hr-ketel, dan heb je een lucht uit en een lucht in in de zelfde buis. (de bedoeling is dan dat de uit gaande lucht de in komende lucht voorverwarmt)
Voorzijde: (panelen zijn genummerd van links naar rechts en van boven naar beneden.)
Alle panelen zo veel mogelijk naar links, hierdoor pakt paneel 5 geen schaduw/minder schaduw.
Panelen 6 en 7 in landscape en panelen 8 en 9 portrait. 10 vervalt. Daardoor liggen panelen 6 en 7 om 13.00 uur al in de volle zon in plaats van 15.00 uur en is de schaduwval gunstiger.
Paneel 10 eventueel in portrait op het zuiden op de dakkapel.
Achterzijde:
Paneel 1, 1 dakpan zakken. Paneel pakt daardoor pas om 14.00 uur schaduw in plaats van 11.00 uur.
Paneel 6 en 7 schuiven 1 dakpan naar links, 8 en 9 in landscape. 10 vervalt. Paneel 6 en 7 pakken daardoor minder schaduw. Panelen 8 en 9 pakken pas schaduw om 16.00 uur in plaats van 15.00 uur en de schaduwval is gunstiger.
Paneel 10 eventueel in portrait op het zuiden op de dakkapel.
echt goed overzien of dit wel iets oplost of het probleem verplaatst kan ik helaas niet.
Is bovenstaande mogelijk. Wat is de minimale hoek ivm schoonspoelen door regen van panelen.
Welke omvormers gebruiken en hoe?
minimale hoek die ik aanhoud is eigenlijk 15 graden, minder kan ook wel maar liever niet.
welke omvormer?
sorrie, ik heb geen goede tip.
databeestje gaf al een lijstje en die klopt wel, maar zelfs een power-one (die heb ik, en is heel flexibel) zal hier moeite mee hebben met deze schaduw en combi panelen.
als je de vraag had gesteld voor het leggen had ik je deze suggereert.
power-one 3.0 met 6x 200Wp onder het dakkapel en dan nog 6x boven het dakkapel en die dan parallel op 1x mpp. (en dat natuurlijk aan de andere kant nog een keertje)
(merk panelen moet ik dan ook effen gaan zoeken, uit mijn hooft weet ik ook niet welke panelen de diodes goed hebben zitten.)
is helaas wel mosterd na de maaltijd.
ik zie 4 opties:
1. elk paneel een eigen mpp geven.
dit kan met tigo of micro omvormers. (voor micro omvormers, zie start post)
2. een omvormer zoals de power-one. (maar dan moet ik ook eens goed gaan zoeken in de handleiding of die het wel gaat trekken, meer info voor nodig.) of andere omvormer.
3. ook de panelen vervangen voor een ander type.
4. niks doen, is ook geen slechte optie (maar zal hier niet populair worden ontvangen)
je hebt wel flinke dips, maar nog steeds een aardige opbrengst dat is altijd nog meer als geen panelen.
een overzicht van het verloop van de V op een mooie dag is wel handig om te zien hoe erg de diodes inschakelen, zodat er een betere schatting gemaakt kan worden.
edit:
heb je toevallig ook nog een schuurtje in de tuin, voor een erg creatieve oplossing?
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)