Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Met de nieuwe gateway van enecsys icm met de nieuwe micro omvormers was dit wel mogelijk geweest.VandrHam schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 23:33:
[...]
Ik heb zeker een gateway, maar ik wil natuurlijk graag zo snel mogelijk mooie grafiekjes zien![]()
Wat ik trouwens wel een klein nadeeltje vindt aan het systeem van enecsys is dat je niet op de gateway zelf kan zien hoeveel Watt je atm produceert.
Heb zelf ook de enecsys gateway icm 4x 480 duo inverters, maar ik baal ontzettend van de monitoring tool.
Klopt helemaal niets van qua opbrengsten. Heb diverse problemen aangekaart maar nog geen oplossingen.
Heb daarom een kwh-meter (ABB C-11 ) in de meterkast geplaats icm de youless en log dit naar PV output ... bevalt me vele malen beter.http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=22545&sid=20437
denk dat dat wel mee valt, ben het aardig eens met je conclusie.Proton_ schreef op zondag 14 juli 2013 @ 11:57:
Ik lees de datasheet dus verkeerd
Wat wordt er dan bedoeld met 'single-tracker operation' ? Blijkbaar niet 'er wordt maar 1 tracker gebruikt'?
single-tracker operation = meestal dat alle mpp's aan elkaar geknoopt worden tot 1 mpp en dan lopen de mpp's in tandem als 1 mpp.
(ik heb ook geen idee wat hij zal doen als 1 mpp gewoon een string heeft en de andere niet,
maar dat is in iedergeval niet het zelfde als single-tracker operation.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
We moesten de dakpannen even een beetje bijslijpen om ze weer mooi aan te laten sluiten. Er ligt dus nog wat rood stof op de panelen en het dak. Dus wat regen zou ik niet erg vinden ( beetje gevaarlijk om dat hier te roepen...?)
11 x 250 WP full black Mono van Infinity
Effekta 3300 omvormer
Clickfit zwart montage materiaal.
De opbrengst van gisteren was 15 KWH oftwel 5,45kwh/kwp
Niet slecht lijkt mij gezien de bewolking in de ochtend..

[ Voor 12% gewijzigd door jjonkie op 14-07-2013 13:34 ]
Duitse land instelling heeft niets met de garantie te maken.caddyslack schreef op zondag 14 juli 2013 @ 11:09:
Waarom in vredesnaam in omvormer instellen op duitse norm terwijl je in nederland woont?
Dat antwoord zul je direct van SMA krijgen wanneer je de grid guard code gaat opvragen bij SMA. Lijkt mij dat ze moeilijk kunnen gaan doen bij een garantieclaim, wanneer ze erachter komen dat hij ingesteld staat met de verkeerde landinstellingen.
Terugkomend op je "lage" vermogen; neem aan dat je al als intallateur ingelogd zijnde in Sunny Explorer al eens gekeken hebt bij Instellingen > Apparaat > Omvormer > "ingestelde limiet werkelijk vermogen"?
Als deze wel op 4600W (4660W) ingesteld staat, dan moet je het ergens anders in gaan zoeken lijkt me zo.
Ben benieuwd!
Deze instellingen zijn per land anders. Wil je de omvormer goed op de nederlandse norm instellen kan dit in de eerste 8 bedrijfsuren met de draaiknoppen dacht 6E. Daarna zul je het met de grid gaurd code moeten doen. Deze code heeft normaal je leverancier wel.
http://www.sma-benelux.co...ingen-voor-nederland.html
Heh, een gevalletje RTFM: volgens SMA is ruim 50 graden normaal. Maar aangezien de levendsuur van elektronica temperatuursafhankelijk is heb ik nu een pc-ventilator op het koellichaam liggen en die is nu lauw-warm. Die ga ik combineren met een simpele temperatuur regeling en een schakelklok. Het hoeft officieel niet maar geeft wel een fijn gevoelstyno schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 15:24:
Sinds een week ook m'n eerste eigen set in de lucht en dan probeer je een gevoel te kweken van wat je nou in huis hebt gehaald, dus ik heb net zo'n 10 minuten naar m'n omvormer staan kijken...
Met dit wit-blauwe weer (vrijwel bewolkingsloos maar een heiige lucht) levert de 2320 Wp set i.c.m. SMA SB2100TL omvormer zo'n 1800 W.
Volgens m'n multimeter is het koellichaam van de omvormer zo'n 56 graden C. Is dat normaal? Doen jullie hier nog wat mee, bijvoorbeeld een PC ventilator er bovenop leggen?
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Hier heb ik ook 92mm fans van een oude server op de koelribben geplakt. Geschakeld op een 6v voeding en een tijdschakelaar. Werkt prima. De ribben blijven nu koel en de body van de omvormer voelt ook een stuk kouder aan.styno schreef op zondag 14 juli 2013 @ 14:15:
[...]
Heh, een gevalletje RTFM: volgens SMA is ruim 50 graden normaal. Maar aangezien de levendsuur van elektronica temperatuursafhankelijk is heb ik nu een pc-ventilator op het koellichaam liggen en die is nu lauw-warm. Die ga ik combineren met een simpele temperatuur regeling en een schakelklok. Het hoeft officieel niet maar geeft wel een fijn gevoel

Baat het niet dan schaad niet. Hoewel ik bijna zeker weet dat het levensduur verlengend is. Hoge temperaturen en temperatuurswisselingen is niet heel goed voor electronica.
Ik wil binnenkort de Soladin 600 aanpakken, die wordt naar mijn idee ook te warm. Deze is wel actief gekoeld maar de luchtdoorstroming in de case is erg beperkt door het gebrek aan ventilatie sleuven.
[ Voor 13% gewijzigd door revolution-nl op 14-07-2013 14:42 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Gefeliciteerd! Dat ziet er esthetisch sjiek uitjjonkie schreef op zondag 14 juli 2013 @ 13:25:
Hier nog even een plaatje van het resultaat.
We moesten de dakpannen even een beetje bijslijpen om ze weer mooi aan te laten sluiten. Er ligt dus nog wat rood stof op de panelen en het dak. Dus wat regen zou ik niet erg vinden ( beetje gevaarlijk om dat hier te roepen...?)
11 x 250 WP full black Mono van Infinity
Effekta 3300 omvormer
Clickfit zwart montage materiaal.
De opbrengst van gisteren was 15 KWH oftwel 5,45kwh/kwp
Niet slecht lijkt mij gezien de bewolking in de ochtend..
[afbeelding]
[afbeelding]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Waarom Duitse instellingen qua netwerk??!!silvester6 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 14:12:
[...]
Duitse land instelling heeft niets met de garantie te maken.
Deze instellingen zijn per land anders. Wil je de omvormer goed op de nederlandse norm instellen kan dit in de eerste 8 bedrijfsuren met de draaiknoppen dacht 6E. Daarna zul je het met de grid gaurd code moeten doen. Deze code heeft normaal je leverancier wel.
http://www.sma-benelux.co...ingen-voor-nederland.html
Omdat er geen nederlandse instelling bestaat bij deze omvormer.
De nederlandse instelling is pas leverbaar met de nieuwste versies TL-21.
Daarvoor moest je zelf de instellingen als speciale instelling aanmaken, waarna je zelf alle
waarden kan invullen.
Aangezien de duitse instellingen nagenoeg gelijk zijn aan de nederlandse, kun je ook gewoonweg de duitse instelling laten draaien.
Tot nu toe (bij mij en bij 5 andere SMA's) geen probleem. Nooit storing gehad.
Daarom de duitse instelling.
Met de draaiknoppen op 6E zetten kan dus pas sinds kort met de nieuwste versie van de TL-21.
Zie vandaag ook weer een top van ongeveer 4300Wp voorbijkomen.
Alleen nu draait de string met 1 paneel meer 2400wp en de andere 2100Wp.
Het zal wel aan het weer liggen...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Juist eenheid/ notatie voor DC vermogen is "Watt DC" en niet Wp"Paneel spanning? Cos Phi?"
Hoeveel en welke panelen welke string?
String spanningen?
String stromen?
String vermogens?
AC vermogen?
Cos Phi?
Optitrac?
Handleiding gelezen?
etc?
[ Voor 14% gewijzigd door Dre op 14-07-2013 18:17 ]
String 1: 12 panelen Renesola jc250m-24/BbDre schreef op zondag 14 juli 2013 @ 15:16:
[...]
[...]
Hoeveel en welke panelen welke string?
String spanningen?
String stromen?
String vermogens?
AC vermogen?
Cos Phi?
etc?
String 2: 13 panelen gelijk
Voc: 37.4V
Imp: 8.31A
Vmp: 30.1V
Isc: 8.83A
Temp Coef Voc: -0.30%/C'
Temp coef. Isc: 0.04%/C'
Temp coef. Pmax: -0,40%/C'
Cosphi... ??
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
staat daar links
bedrijfsmodus met daarachter "Begrenzing werkelijk vermogen"...
hmmm laat dat niet het geval zijn ...!!??
Heeft dit nog iemand bij Sunny Explorer staan?
ligt ond de 335 Volt en 345VDre schreef op zondag 14 juli 2013 @ 15:28:
Lees eens de actuele spanningen en stromen uit van je omvormer
met een Stroom van 5,50A en 6,00A
met nu 1900Wp en 2100Wp
[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 14-07-2013 15:32 ]
In de link staat precies hoe en wat je moet instellen via sunny explorer.
http://www.sma-benelux.co...d-via-sunny-explorer.html
Hmm, klinkt ook wel logischmigjes schreef op zondag 14 juli 2013 @ 12:49:
[...]
denk dat dat wel mee valt, ben het aardig eens met je conclusie.
single-tracker operation = meestal dat alle mpp's aan elkaar geknoopt worden tot 1 mpp en dan lopen de mpp's in tandem als 1 mpp.
(ik heb ook geen idee wat hij zal doen als 1 mpp gewoon een string heeft en de andere niet,
maar dat is in iedergeval niet het zelfde als single-tracker operation.)
Hoewel, als 1 tracker het volledige vermogen kan verwerken en een ruimer spanningsbereik heeft, heeft het alleen nadelen om de tandem-optie aan te bieden. Waarom zou die optie er dan zijn
In de datasheet kon ik niets vinden over het maximumvermogen van een enkele tracker.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Have fun
als de mpps in tandem staan dan kan de enkele mpp(die dan over is) in plaats van 9A ineens 13A verwerken.
maar ik mis in de datascheet ook ergens het tabletje wat de mpp's nu echt kunnen.(meestal zit daar wel een grens aan en soms ook nog verschillend per A op de mpp.)
op de website hebben ze het over 4370W per mpp.
maar waarop ze dat baseren is mij ook een vraag.
verder lijkt de omvormer wel een kostal pico kloon of anders om
edit:
als ik pico plan gebruik.
dan kunnen alle 16 panelen het best op 1 string op 1x mpp.
verschil is dan ongeveer 1% betere opbrengst. (niet echt bizonder, maar elke % telt..)
edit: oeps foutje, had de verkeerde pico gepakt.
20 van die panelen is de max. (en dat verdelen over de 2x mpp, met minimaal 8 per mpp)
dus een verdeling van 12 en 8 kan.
[ Voor 61% gewijzigd door migjes op 14-07-2013 18:31 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder
Bijzonder fraai. Natuurlijk omdat het mooie zwarte panelen zijn, maar ook de manier waarop je om het dakraam heen bent gegaan. Normaal zou je denken dat het doorbreken van het raster van de panelen er niet uit zou zien, maar ik vind het hier juist bijzonder geslaagd. Gefeliciteerd!jjonkie schreef op zondag 14 juli 2013 @ 13:25:
Hier nog even een plaatje van het resultaat.
revolution-nl schreef op zondag 14 juli 2013 @ 14:35:
[...]
Gefeliciteerd! Dat ziet er esthetisch sjiek uit
Dank !MeTooPV schreef op zondag 14 juli 2013 @ 22:14:
[...]
Bijzonder fraai. Natuurlijk omdat het mooie zwarte panelen zijn, maar ook de manier waarop je om het dakraam heen bent gegaan. Normaal zou je denken dat het doorbreken van het raster van de panelen er niet uit zou zien, maar ik vind het hier juist bijzonder geslaagd. Gefeliciteerd!
Ik heb even getwijfeld of ik het raster intact zou laten of niet. Uiteindelijk hier voor gekozen. En ik ben er wel content mee.
De opbrengsten zijn tot nu toe ook naar tevredenheid.
Oeps, dan zijn mijn 20 CentroSolar S250 panelen op 1 mpp van een Piko 4.2 vast niet in orde.migjes schreef op zondag 14 juli 2013 @ 18:00:
edit:
als ik pico plan gebruik.
dan kunnen alle 16 panelen het best op 1 string op 1x mpp.
verschil is dan ongeveer 1% betere opbrengst. (niet echt bizonder, maar elke % telt..)
edit: oeps foutje, had de verkeerde pico gepakt.
20 van die panelen is de max. (en dat verdelen over de 2x mpp, met minimaal 8 per mpp)
dus een verdeling van 12 en 8 kan.
Toch vindt PikoPlan dat prima. Ik ook, het voltage is hoog genoeg, volgens PikoPlan wisselt het tussen 844V (bij -10 C) en 501 V (bij 70 C) paneeltemperatuur.
Waarom zouden die 20 panelen over 2 mpp's verdeeld moeten worden?
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Aantal kWph Aantal Wp op dak Orientatie dak Dakhelling
1) 30,87 6000 12x Zuid met schaduw + 12x ZW 25' + 40'
2) 32,76 6250 25x ZZW 38'
3) 35,60 6000 13xZZO + 11x ZW 25' + 30'
4) 27,39 4505 17xZZO 38'
Systeem 1 en 3 allen met Renesola 250Wp panelen en SMA SB4000TL-20 omvormer
Systeen 2 met Renesola 250Wp en SMA SB5000TL-21 omvormer
Systeem 4 met Yinghli 265 en Solaredge micro omvormers
Het valt me op dat systeem 3 een wel zeer goede opbrengst heeft t.o.v. systeem 1 en 2.
Waarschijnlijk door de kleine dakhelling denk ik.
Ook de Yinglis doen het aanmerkelijk beter dan de Renesola's
Van Systeem 1 gaan we vanavond de 12 stuks op Zuid (plat dak) draaien naar ZW om het schaduuw probleem op te lossen.
[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 15-07-2013 08:19 ]
Op je piko moet je gewoon die 20 panelen in serie laten staan hoor. Die spanningen zijn perfect! daar "houd" de piko omvormer van! Zolang je geen schaduw problemen hebt ...thunder7 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 08:14:
[...]
Oeps, dan zijn mijn 20 CentroSolar S250 panelen op 1 mpp van een Piko 4.2 vast niet in orde.
Toch vindt PikoPlan dat prima. Ik ook, het voltage is hoog genoeg, volgens PikoPlan wisselt het tussen 844V (bij -10 C) en 501 V (bij 70 C) paneeltemperatuur.
Waarom zouden die 20 panelen over 2 mpp's verdeeld moeten worden?
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Doen panelen het nu beter in de schaduw als het bewolkt is? Op zich kan dit wel logisch zijn omdat de wolken wat licht reflecteren, maar zo'n groot verschil?
edit: of zal ik een gevalletje storing hebben ofzo...
[ Voor 11% gewijzigd door savale op 15-07-2013 10:15 ]
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
haha een hele familie dan denk ik
even ontopic: kan dit nou wel kloppen of kan ik beter even gaan kijken voordat m;n zoldertje affikt?
De spanning op de panelen zal dan ook wel laag zijn.
Er is ooit een merk panelen geweest met slechte junctionboxen, die konden idd in de hens vliegen
Als je vanuit het zolderraampje kijkt kan je een brandje wel zien denk ik (rent gauw weg)
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=23215&sid=21093
edit: pffft zo laag heb ik nog niet gezien in de ochtend... Sta bijna op het punt om op mijn fietsje naar huis te stappen en te kijken wat er aan de hand is...
[ Voor 44% gewijzigd door savale op 15-07-2013 10:43 ]
Binnenkort nog een Rasberyy PI kopen om iets meer uit te kunnen lezen dan wat met de standaard webconnect kan.
[ Voor 24% gewijzigd door ik222 op 15-07-2013 10:40 ]
Nice! Gaat dat leggen lukken op 1 dag?ik222 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:39:
Op dit moment wordt hier 30 x 250Wp (LG All Black) panelen op het dak gelegd (oriëntatie zuid). De omvormer wordt een SMA STP-8000TL. Zal wanneer alles ligt wat foto's posten.
Dat is de vraag, de installateur is wel bereid vanavond wat langer door te werken. Maar het is inderdaad nog afwachten of alles vanavond op het dak ligt en aangesloten is.
Allemachtig. Dat is méér dan een huishouden, lijkt me. Of heb je een verwarmd zwembad voor koi-karpers o.i.d.?ik222 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:39:
Op dit moment wordt hier 30 x 250Wp (LG All Black) panelen op het dak gelegd (oriëntatie zuid). De omvormer wordt een SMA STP-8000TL. Zal wanneer alles ligt wat foto's posten.
Binnenkort nog een Rasberyy PI kopen om iets meer uit te kunnen lezen dan wat met de standaard webconnect kan.
Verbruik ligt hier op ongeveer 8000 KWh per jaar, het systeem gaat dat dus net niet helemaal afdekken. Gedeeltelijk komt dat inderdaad door een vijver (een filterpomp doet al snel 200+ watt continu) en gedeeltelijk ook door alle netwerk en server apparatuur die continu aan staat.thunder7 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:51:
[...]
Allemachtig. Dat is méér dan een huishouden, lijkt me. Of heb je een verwarmd zwembad voor koi-karpers o.i.d.?
[ Voor 5% gewijzigd door ik222 op 15-07-2013 11:05 ]
Dat zou best knap zijn, bij mij deden ze er 1,5 dag over om 8 panelen te installeren. Granted: geen al te makkelijk dak en steiger op-/afbouw, maar daar tegenover staat dat ze geen elektriciteit hoefden aan te leggen.ik222 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:42:
[...]
Dat is de vraag, de installateur is wel bereid vanavond wat langer door te werken. Maar het is inderdaad nog afwachten of alles vanavond op het dak ligt en aangesloten is.
Overigens vond ik 1,5 dag best lang voor zo'n kleine installatie...
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
Zat gisteren even wat websites door te klikken, maar kom gewoon bedragen van 1800 euro tegen.
Ik weet niet hoor, maar het is toch geen geschoold werk? Toch lijkt me zelf doen geen optie...
Daarnaast vraag ik me af hoe groot mijn installatie moet gaan worden...
Op basis waarvan wegen jullie de grootte van de installatie af?
[ Voor 9% gewijzigd door jjonkie op 15-07-2013 11:36 ]
Maar is het einddoel altijd 100%?jjonkie schreef op maandag 15 juli 2013 @ 11:35:
in mijn geval: beschikbare ruimte, energievebruik en in mindere mate aanschaf kosten
Dus als je 3000 KWH verbruikt op jaarbasis, doe je dan ook 3000 KWH per jaar proberen op te wekken?
En moet je nu echt BTW gaan betalen over terug geleverde energie?
Daarnaast kan ik voor volgens alle berekenmachines beter geen panelen achter op het dak doen, maar juist voor, dit vaart echt tegen mijn gedachten in...
Of is het zo dat de zon in de namiddag bijna geen energie meer opwekt?
Vanaf een uur of 12:00 tot einde dag, 20:00 uur, schijnt de zon echt op het dak achter... Voor is hij dan echt weg! Ik zal eens op zonnige dagen foto's gaan maken en voorleggen aan eventuele installateurs.
Dit alles was in 5 uurtjes gepiept met 2 man en het vroor net niet
90 euro per uur is toch best wel veel?Speedy-Andre schreef op maandag 15 juli 2013 @ 11:46:
In december 2012 was ik een kleine €900 kwijt voor plaatsen van 10 panelen op een plat dak, dat was incl. kabel naar de meterkast trekken, een groep erbij maken, 50 stoeptegels het dak op slepen en opbouwen van een steiger.
Dit alles was in 5 uurtjes gepiept met 2 man en het vroor net niet
Of heb ik gewoon een onrealistisch beeld van kosten ongeschoold werk?
90 euro betaal je tegenwoordig voor een ICT consultant ook...
Denk je dat de werktijd pas in gaat als ze voor mijn deur staan?dfrenner schreef op maandag 15 juli 2013 @ 11:54:
[...]
90 euro per uur is toch best wel veel?
De rit van Wezep naar Almere en terug moet ook betaald worden en wat denk je van alle spullen in de auto laden, gaat dat vanzelf?
Dan zijn er auto's die je moet leasen en die brandstof verbruiken, bij elkaar vind ik het bedrag best redelijk.
Zeker als ik lees dat er soms €1800 gevraagd wordt
Ongeschoold? Je moet installateur zijn wil je een groep mogen aanmaken binnen de meterkast. Ook lijkt mij werken op een dak een bepaald risico factor hebben. Ook hier lijkt mij scholing nodig.dfrenner schreef op maandag 15 juli 2013 @ 11:54:
[...]
De installatie bij mij was zo'n 1000 euro. Voor twee personen vrijwel een hele dag. Dertien panelen en de installatie van de meterkast en omvormer + optimizers. Das ongeveer 60 euro per persoon per uur.
Duncan.
13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus
90 euro is ook erg veel, maar trek er de voorrijkosten nog af.dfrenner schreef op maandag 15 juli 2013 @ 11:54:
[...]
misschien hadden ze een kar met lift bij (dan die er ook nog af trekken.)
en het zal wel een makkelijk klusje zijn geweest, dus de mannen hadden mazzel. (is ook wel eens lekker)
maar het zal wel een aanneem klusje zijn geweest, dan kan het mee zitten of soms tegen.
je kunt ook gewoon iemand per uur of dagdeel inhuren, dan loop je zelf het risico als het uit loopt of juist mee zit.
of zelf op dak klimmen (pas wel op, maar het is goed te doen)
verder probeer je ongeveer 100% van je eigen gebruik op te wekken.
niet meer niet minder. (lukt toch nooit precies, maar dat mag de pret niet drukken)
kijk op zonnestroomopbrengst wat ongeveer jouw buurt doet en bereken jouw set daar voor.
voor de meeste mensen is dat wel 100% van het dak vol en dan geen 100% van het gebruik kunnen dekken.
daken zijn vaak te klein.
Plus vraag en aanbod: er zijn meer mensen die kunnen typen dan die zich op een dak thuis voelen
De adviezen zijn gebaseerd op de (onduidelijke) satellietfoto die een normaal huis met 'standaard' pannendak laat zien waarbij de nok grofweg zuidwest-noordoost loopt (en de dakvlakken dus zuidoost-noordwest). Klopt dat?
Als je twijfelt aan de voor/achter adviezen kan je ook met Sketchup bijvoorbeeld een simulatie doen; dat is vrij nauwkeurig.
Hier een uitleg: http://www.solarwebsite.n...up-en-zonnestroompanelen/
Dan is er nog iemand met factuurtjes bezig enz., je betaalt echt niet alleen het werk wat je letterlijk ziet.
Tegenwoordig mag men niks verdienen. Men gunt elkaar niets meer, alles moet uitgeknepen worden.Speedy-Andre schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:04:
[...]
Denk je dat de werktijd pas in gaat als ze voor mijn deur staan?
De rit van Wezep naar Almere en terug moet ook betaald worden en wat denk je van alle spullen in de auto laden, gaat dat vanzelf?
Dan zijn er auto's die je moet leasen en die brandstof verbruiken, bij elkaar vind ik het bedrag best redelijk.
Zeker als ik lees dat er soms €1800 gevraagd wordt
Is normaal hoor. Een dak in schaduw doet het minder goed als de zon dan schijnt, dan wanneer het bewolkt is. Komt doordat er meer reflectie is (diffuus licht) in het tweede geval. Heb dat zelf ook regelmatig gezien.savale schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:37:
Ik zit 8km verderop op het werk, maar ik hou de brandweermonitor wel in de gatenNou schaduw omdat ik op het westen zit (dus mijn eigen dak op dit moment). De spanning is in redelijk orde trouwens? (10x250wp yingli poly)
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=23215&sid=21093
edit: pffft zo laag heb ik nog niet gezien in de ochtend... Sta bijna op het punt om op mijn fietsje naar huis te stappen en te kijken wat er aan de hand is...
Wel interessant, had niet zoveel verschil verwacht (ruim 2x minder dan bij bewolking). Nu de zon er op schijnt is de opbrengst prima, dus niks aan de hand.Terpen Tijn schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:43:
[...]
Is normaal hoor. Een dak in schaduw doet het minder goed als de zon dan schijnt, dan wanneer het bewolkt is. Komt doordat er meer reflectie is (diffuus licht) in het tweede geval. Heb dat zelf ook regelmatig gezien.
Klopt.Proton_ schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:11:
Een consultant heeft alleen een laptop nodig, een monteur gekeurde steigers, klimgerei, boor/schroefmachines,...
Plus vraag en aanbod: er zijn meer mensen die kunnen typen dan die zich op een dak thuis voelen
Dat klopt.De adviezen zijn gebaseerd op de (onduidelijke) satellietfoto die een normaal huis met 'standaard' pannendak laat zien waarbij de nok grofweg zuidwest-noordoost loopt (en de dakvlakken dus zuidoost-noordwest). Klopt dat?
Ja ik denk dat ik het ook gewoon aan installateurs ga voorleggen.Als je twijfelt aan de voor/achter adviezen kan je ook met Sketchup bijvoorbeeld een simulatie doen; dat is vrij nauwkeurig.
Hier een uitleg: http://www.solarwebsite.n...up-en-zonnestroompanelen/
Nou ja, gunnen en gunnen...revolution-nl schreef op maandag 15 juli 2013 @ 12:14:
Tegenwoordig mag men niks verdienen. Men gunt elkaar niets meer, alles moet uitgeknepen worden.
Wat gunt de klant mijn werkgever dan als de uurtarieven omlaag moeten?
Daarnaast zit er al; een redelijk groot verschil in het bedrag dat je normaal per uur krijgt als je werkt en de 90 euro per uur zoals hierboven beschreven.
tot 50 zou ik persoonlijk acceptabel vinden...
Ik vind 1200W uit een 2500Wp installatie niet 'prima', ik haal om deze tijd bijna 2000W uit 2350Wpsavale schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:03:
[...]
Wel interessant, had niet zoveel verschil verwacht (ruim 2x minder dan bij bewolking). Nu de zon er op schijnt is de opbrengst prima, dus niks aan de hand.
bij mij was het ruim meer dan 1800 euro en toch zijn ze er niet te best uitgesprongen kwa uurprijs. Ik schat in dat het minder dan 25 euro per uur was uiteindelijk. En dan heb je nog de uren van de verkoop, in het magazijn, de boekhouding etc. en die ken ik niet eens.dfrenner schreef op maandag 15 juli 2013 @ 11:31:
Ik moet zeggen dat ik installatiekosten best hoog vind...
Zat gisteren even wat websites door te klikken, maar kom gewoon bedragen van 1800 euro tegen.
Ik weet niet hoor, maar het is toch geen geschoold werk? Toch lijkt me zelf doen geen optie...
Daarnaast vraag ik me af hoe groot mijn installatie moet gaan worden...
Op basis waarvan wegen jullie de grootte van de installatie af?
In mijn geval was het grote installatie (23 panelen), landscape leggen, hoog dak, wat pech. Het hangt er dus maar vanaf. En ja, soms kan het meezitten dus dan hebben ze misschien 300 euro "verdiend" maar de andere kant op kan het voor de installateur veel beroerder uitpakken.
Niet iedereen heeft zijn installatie op het zuiden heSpeedy-Andre schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:24:
[...]
Ik vind 1200W uit een 2500Wp installatie niet 'prima', ik haal om deze tijd bijna 2000W uit 2350Wp
Barrycade schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:31:
Ligt jouw dak dan ook op het westen onder 45 graden, want dat is de installatie van Savale?
[ Voor 24% gewijzigd door savale op 15-07-2013 13:32 ]
@dfrenner
Het is zeker een goed idee om het optimale dak aan installateurs te vragen, maar het is ook fijn om het zelf te begrijpen denk ik. Let op dat schaduw op de grond niet altijd een goede maat is voor zoninstraling op je dak.
De zon staat om 13:45 op z'n hoogst en in het zuiden.
Om 15:15 schijnt de zon recht over de nok (dit kan je eenvoudig controleren). Op dat moment hebben beide dakhelften precies evenveel zon en geven de voorgevel en achtergevel beide geen schaduw.
Daarvoor heeft het zuidoostdak dus meer zon gehad (vanaf zonsopgang 05:30 tot 15:15: 9uur45min).
Daarna heeft het noordwestdak meer zon (15:15 tot zonsondergang 22:00: 6uur45min)
Nog los van de hoogte van de zon boven de horizon.
In onderstaande afbeelding zie je dat mijn SMA 5000 STP richting max gaat. Op tracker A liggen 12 panelen en op B 11. Nu zie je duidelijk dat de stroom praktisch gelijk is dus dan liggen beide strings vol in de zon en hebben ze hetzelfde MPP? Wat zou er gebeuren als de omvormer gaat maximeren?
Kan ik ongestraft een verdeling maken van panelen op de twee dankhelften, op één omvormer?Proton_ schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:32:
De discussie over wat een eerlijk uurloon is, is wellicht wat offtopic
@dfrenner
Het is zeker een goed idee om het optimale dak aan installateurs te vragen, maar het is ook fijn om het zelf te begrijpen denk ik. Let op dat schaduw op de grond niet altijd een goede maat is voor zoninstraling op je dak.
De zon staat om 13:45 op z'n hoogst en in het zuiden.
Om 15:15 schijnt de zon recht over de nok (dit kan je eenvoudig controleren). Op dat moment hebben beide dakhelften precies evenveel zon en geven de voorgevel en achtergevel beide geen schaduw.
Daarvoor heeft het zuidoostdak dus meer zon gehad (vanaf zonsopgang 05:30 tot 15:15: 9uur45min).
Daarna heeft het noordwestdak meer zon (15:15 tot zonsondergang 22:00: 6uur45min)
Nog los van de hoogte van de zon boven de horizon.
Of geldt het zwakste schakel principe?
ja dat kan als de omvormer 2 MPP trackers heeft. Anders kan het ook redelijk ongestraft, maar dan moet je op beide dakhelften eenzelfde aantal panelen zetten. Dan zet je ze per dakhelft in serie, maar de 2 dakhelften parallel.dfrenner schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:09:
[...]
Kan ik ongestraft een verdeling maken van panelen op de twee dankhelften, op één omvormer?
Je ziet op deze manier nog weleens een oost / west opstelling. Een bijkomend voordeel hiervan is dat je een minder grote piek hebt waardoor je een iets lichtere omvormer kunt gebruiken. Deze logging van een medetweaker geeft hiervan een goed inzicht
het heeft de voorkeur om een omvormer met 2x een mppt te gebruiken.dfrenner schreef op maandag 15 juli 2013 @ 14:09:
[...]
Kan ik ongestraft een verdeling maken van panelen op de twee dankhelften, op één omvormer?
(sma3000tl-21 sma3600tl-21, power-one 3.0/3.6, kostal pico 3.6 etc.....)
per mppt kun je verschillende grote of zelfs soort panelen gebruiken.
met wel de kant tekening, dat een mppt ook een max heeft.
niet iedere omvormer heeft een mppt die vergenoeg gaat voor een oost-west setup.
voorbeeld:

hier zie je 1900Wp op oost en 1950Wp op west bijde op 45 graden.
op een power-one 3.0 (max per mppt = 2000W, max omvormer is 3300W)
(dit was trouwens een warme dag dus lage W in de lente is het anders.)
verder is het verstandig om goed te kijken naar de hoeveelheid V die de panelen leveren.
dit wil je zeker een stuk boven de minimum spanning hebben (in de zomer worden de panelen heet en zakt de V een stuk naar beneden) en eigenlijk het liefst zo dicht mogelijk bij het max rendement van de omvormer.
(met mijn omvormer 342V)
edit:
@savale
jatter, lol.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 15-07-2013 14:57 ]
als je bij de specs van je panelen kijkt zie je een grafiekje:maxtrash schreef op maandag 15 juli 2013 @ 13:46:
vandaag is wel een lekkere zonnige dag. Uit interesse probeer ik een beetje te begrijpen hoe dat nu werkt met het MPP tracken.
In onderstaande afbeelding zie je dat mijn SMA 5000 STP richting max gaat. Op tracker A liggen 12 panelen en op B 11. Nu zie je duidelijk dat de stroom praktisch gelijk is dus dan liggen beide strings vol in de zon en hebben ze hetzelfde MPP? Wat zou er gebeuren als de omvormer gaat maximeren?
[afbeelding]

op het moment dat je te veel hebt zal de mppt er voor zorgen dat de V iets gaat afwijken van het optimum.
waardoor de W(V*A) zal zakken.
verschillende omvormers gaan daar wel verschillend mee om, hoe mijn omvormer het doet heb ik geen idee van, dat punt bereik ik eigenlijk nooit. wel heb ik al gezien dat de mppt naar de 2098W kan gaan en dat is 98W over de specs (en ook flink meer als de specs van mijn panelen.).
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Het is geluktik222 schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:42:
[...]
Valt me enorm mee. Die paar dipjes zullen vast niet zoveel kWh kosten. Vind dat het systeem zich goed houdt.Rol-Co schreef op maandag 15 juli 2013 @ 17:48:
Zie het effect van een dakkapel naast je panelen![]()
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982
Zo te zien hervindt de omvormer zich elk half uur als er 1 volledig paneel in de schaduw ligt?Terpen Tijn schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:38:
[...]
Valt me enorm mee. Die paar dipjes zullen vast niet zoveel kWh kosten. Vind dat het systeem zich goed houdt.
Hier een vergelijk van mijn oost naar west met 1 omvormer met 1 MPP met of zonder MPP scan.
http://pvoutput.org/compa...=20130706&dt=20130715&m=0
Vandaag staat deze namelijk uit, voor de rest van de week laat ik hem ook even zo, ik wil nog even zien wat de dakkapel in de avond voor roet in het eten gooit.
Je kan een dag of 4-5 vooruit gaan met de knop eronder. Het enige wat ik duidelijk kan ontdekken is het kleine stukje in het middag uur, dan met name de linker zijkant van de bult. Met scan aan is deze minder diep en is de helling minder stijl. Toegegeven, het is niet veel in dit specifieke geval, maar altijd meer opbrengst erbij dan de 1% verlies ten opzichte van ideaal.
Ze moeten het denk ik niet op de markt zetten als "meer opbrengst", maar als "minder verlies". Een flexibele omvormer voor niet ideale omstandigheden.
"Later als ik geld heb, koop nog een omvormer"
Voorlopig moet het dingen even zijn geld verdienen.
Huidige situatie:
2,4kWp op zuid-zuidoost. Ochtend zon, maar vanaf uur of 17:00 loopt af tot schaduw van eigen huis en dat van de buren. Verwachtte oplevering is zo'n 1950-2000kWh per jaar. AEG PV2800 heeft ruimte over met 2 strings van 6 x 200Wp @ 45v Voc
Eigen verbruik ligt rond de 3,6kWu per jaar. Lager lukt slecht, WTW, HLV, warmtepomp droger, led verlichting, maar ook home theater die regelmatig aan staat en meterkast met NAS e.d.
Dus ja, verlagen behoort tot de opties, maar meer opwekken ook.
Optie 1:
extra string van 6 x 200Wp toevoegen op de westzijde op bestaande installatie als derde parallele string. Zon na de lunch tot ie ondergaat. Kans op piekbelasting > 2800Watt tussen 13:00 en 15:00, maar meer verwacht ik niet.
Relatief hoge installatiekosten, kom op 1,58/Wp (offerte binnen). Moet ik zelf nog iets freubelen met electra in de strings om backcurrent te voorkomen. Opbrengst wellicht zo'n 800kW extra per jaar?
Optie 2: Doorsparen op westzijde en een nieuwe PV groep maken met eigen inverter. Wellicht iets duurder in totaal, maar zal per Wp incl inverter niet veel duurder worden dan optie 1. Dak moet toch beklommen worden zeg maar. Opbrengst afhankelijk van hoeveelheid panelen. Kan dan meteen 2000-2500Wp neerleggen om zo 1500-1800Wp bij te maken.
Optie 1 is leuk experiment, maar bij nader inzien wel prijzig. Zelf doen is op dat stijle dak op pakweg 8-12 meter hoogte (hoek is zo'n 60') geen optie voor me
Gewoon doorsparen voor een grotere installatie, dus?
[ Voor 5% gewijzigd door NiGeLaToR op 15-07-2013 20:48 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
dat zou wat minder haren op mijn rug omhoog doen laten staan en geeft mijn inziens ook meer de werkelijkheid weer.databeestje schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:40:
[...]
Ze moeten het denk ik niet op de markt zetten als "meer opbrengst", maar als "minder verlies". Een flexibele omvormer voor niet ideale omstandigheden.
NiGeLaToR schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:45:
Sta voor een dillema; gaag jullie ongezouten feedback
Als dit op het dak ligt kan je altijd nog een aparte inverter gebruiken met meerdere inputs. Zo lang alle strings even lang zijn kunnen ze alle 3 parallel.Optie 1:
extra string van 6 x 200Wp toevoegen op de westzijde op bestaande installatie als derde parallele string. Zon na de lunch tot ie ondergaat. Kans op piekbelasting > 2800Watt tussen 13:00 en 15:00, maar meer verwacht ik niet.
Relatief hoge installatiekosten, kom op 1,58/Wp (offerte binnen). Moet ik zelf nog iets freubelen met electra in de strings om backcurrent te voorkomen. Opbrengst wellicht zo'n 800kW extra per jaar?
Ik heb diodes 10A 1000Volt a 20 euro cent met een stuk krimpkous in de kabel opgenomen voor oost en west.
Ik ben voorstander van deze opstelling doordat je meer van de eigen opwek direct kan gebruiken zonder salderen. Daarnaast zijn de bedrijfsuren lekker lang.
Als de draden van de panelen naar binnen komen is het relatief makkelijk om later hier zelf nog iets mee te doen.Optie 2: Doorsparen op westzijde en een nieuwe PV groep maken met eigen inverter. Wellicht iets duurder in totaal, maar zal per Wp incl inverter niet veel duurder worden dan optie 1. Dak moet toch beklommen worden zeg maar. Opbrengst afhankelijk van hoeveelheid panelen. Kan dan meteen 2000-2500Wp neerleggen om zo 1500-1800Wp bij te maken.
Optie 1 is leuk experiment, maar bij nader inzien wel prijzig. Zelf doen is op dat stijle dak op pakweg 8-12 meter hoogte (hoek is zo'n 60') geen optie voor me
De vraag is misschien beter, hoeveel wil je op het west dak kwijt en wil je nu aanschaffen?
Dat experimenteren heb ik al gedaan, de resultaten zijn niet zo hoog als een losse omvormer of een omvormer met meerdere MPP trackers, maar de kosten heb je ook niet gemaakt. Als over 10 jaar de omvormer stuk is koop je er gewoon 1 met meer dan 1 onafhankelijke ingang.
"Klinkt als een plan B"
Sommige dagen een 10% +Terpen Tijn schreef op maandag 15 juli 2013 @ 19:38:
[...]
Valt me enorm mee. Die paar dipjes zullen vast niet zoveel kWh kosten. Vind dat het systeem zich goed houdt.
http://pvoutput.org/compare.jsp?sid=9982&sid1=8345
Valt me ook mee hoor uiteindelijk maar ik ga ze wel verplaatsen denk ik.
Ik zie best verschildatabeestje schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:40:
[...]
Zo te zien hervindt de omvormer zich elk half uur als er 1 volledig paneel in de schaduw ligt?![]()
Hier een vergelijk van mijn oost naar west met 1 omvormer met 1 MPP met of zonder MPP scan.
http://pvoutput.org/compa...=20130706&dt=20130715&m=0
Vandaag staat deze namelijk uit, voor de rest van de week laat ik hem ook even zo, ik wil nog even zien wat de dakkapel in de avond voor roet in het eten gooit.
Je kan een dag of 4-5 vooruit gaan met de knop eronder. Het enige wat ik duidelijk kan ontdekken is het kleine stukje in het middag uur, dan met name de linker zijkant van de bult. Met scan aan is deze minder diep en is de helling minder stijl. Toegegeven, het is niet veel in dit specifieke geval, maar altijd meer opbrengst erbij dan de 1% verlies ten opzichte van ideaal.
"Later als ik geld heb, koop nog een omvormer"![]()
Voorlopig moet het dingen even zijn geld verdienen.
http://pvoutput.org/compa...=20130608&dt=20130715&m=0
Verwijderd
bekend verschijnsel wat ik ook heb, en hans de git ook, vooral op west smorgenssavale schreef op maandag 15 juli 2013 @ 10:06:
Hey interessant dit: het is nu helder weer en mijn panelen liggen nog in de schaduw. De opbrengst is tot nu toe erg laag: ~150watt. Gisteren was het in de ochtend bewolkter en zat ik rond dit tijdstip op ~450watt.
Doen panelen het nu beter in de schaduw als het bewolkt is? Op zich kan dit wel logisch zijn omdat de wolken wat licht reflecteren, maar zo'n groot verschil?
edit: of zal ik een gevalletje storing hebben ofzo...
beetje irritant is het, op een zonnige dag start het systeem laat, de instraling is dan ook een hoek van ~1 graad, even de situatie verstoren helpt soms maar levert geen meeropbrengst
verstoren kan zijn :
een wolkje
een flinke vogel erlangs
even een stukje afdekken
We kunnen op basis van deze twee dagen zeggen dat Optitrac eigenlijk helemaal niks doet, op dit moment tenminste. Kan je optitrac niet beter testen door een dekentje over 1 van de panelen te gooien?Rol-Co schreef op maandag 15 juli 2013 @ 21:37:
[...]
Ik zie best verschil
http://pvoutput.org/compa...=20130608&dt=20130715&m=0
* Dre runs
[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 15-07-2013 21:50 ]
We zijn in een financieel gezonde situatie dus hebben wel wat speelruimte, maargoed, uiteraard kun je het maar 1 keer uitgeven. Wel goed punt dat als de draden er al liggen het minder lastig is om er ooit nog een zwik panelen bij te kieperen. Enige aandacht punt is dat ik ET Solar 200Wp's voor de derde string zou moeten gebruiken en dat dakdeel passen ook grotere panelen. Maargoed, dat is een consessie (nee, geen 2 maten op 1 dagdeel, gewoon nee).databeestje schreef op maandag 15 juli 2013 @ 20:58:
[...]
[...]
Als dit op het dak ligt kan je altijd nog een aparte inverter gebruiken met meerdere inputs. Zo lang alle strings even lang zijn kunnen ze alle 3 parallel.
Ik heb diodes 10A 1000Volt a 20 euro cent met een stuk krimpkous in de kabel opgenomen voor oost en west.
Ik ben voorstander van deze opstelling doordat je meer van de eigen opwek direct kan gebruiken zonder salderen. Daarnaast zijn de bedrijfsuren lekker lang.
[...]
Als de draden van de panelen naar binnen komen is het relatief makkelijk om later hier zelf nog iets mee te doen.
De vraag is misschien beter, hoeveel wil je op het west dak kwijt en wil je nu aanschaffen?![]()
Dat experimenteren heb ik al gedaan, de resultaten zijn niet zo hoog als een losse omvormer of een omvormer met meerdere MPP trackers, maar de kosten heb je ook niet gemaakt. Als over 10 jaar de omvormer stuk is koop je er gewoon 1 met meer dan 1 onafhankelijke ingang.
"Klinkt als een plan B"
Dus op zich een plan, zal nog even checken of de Wp prijs turnkey is, op de diodes na dan.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
(Ik heb 1600Wp op WNW op 50graden)
Is er geen uitbreiding op de ZZO kant mogelijk?
Het is een huis met zadeldak, achterkant op zuiden. Dakje van uitbouw achter ligt vol met 2400Wp, dus uitbreiding niet mogelijk. Zijdak heb ik dus oost en west, maar net niet helemaal precies zo, iets meer zon aan de westkant. Dak zo stijl is op zich wel ideaal, het dak op het zuiden is vrij vlak, dus dan ga ik van de hoge zon op zuidkant over in lager wordende zon aan westkant, toch?Barrycade schreef op maandag 15 juli 2013 @ 22:57:
ZZO is dus NNW en dan 60 graden? Daar zou ik zelfs niet voor gaan.
(Ik heb 1600Wp op WNW op 50graden)
Is er geen uitbreiding op de ZZO kant mogelijk?
Voor vandaag oost uitgezet zodat ik de flank van west beter kan zien, morgen optitrac weer aanzetten en kijken hoe de west curve er dan uit ziet. Hopelijk blijft het weer vergelijkbaar.Dre schreef op maandag 15 juli 2013 @ 21:47:
[...]
We kunnen op basis van deze twee dagen zeggen dat Optitrac eigenlijk helemaal niks doet, op dit moment tenminste. Kan je optitrac niet beter testen door een dekentje over 1 van de panelen te gooien?
* Dre runs
Import van EVs
Op markt[plaats worden renesol bakken te koop aangeboden voor 30 euro per stuk.Luiaard schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:12:
Ben er nog niet helemaal uit voor platdak montage bij mijn schoonouders. Meest voordelige in Nederland zijn Flatfix eco en Valkbox (ca. €35-40/paneel incl. BTW excl. ballast) Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier. Goed spul of toch beter iets anders nemen? Andere oplossingen zijn al snel twee keer duurder of meer.
Heb ik er ook 20 van gekocht. Zijn nieuw...
Moet daar geen shitload aan grind of steen in? Ik zie ballastcijfers voor de 6.2 console tussen 83kg en 136kg, die laatste voor de buitenrand.paulv1973 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:30:
[...]
Op markt[plaats worden renesol bakken te koop aangeboden voor 30 euro per stuk.
Heb ik er ook 20 van gekocht. Zijn nieuw...
In Duitsland vind je ze gebruikt zelfs nog goedkoper geloof ik, maar met zulke hoeveelheden ballast twijfel ik nog even.
[ Voor 19% gewijzigd door Luiaard op 16-07-2013 12:27 . Reden: Ballastgegevens toegevoegd ]
Import van EVs
De Steca zit op 6 Shell panelen van 110W waarvan verleden jaar de OK4 omvormers kapot zijn gegaan.
De opbrenst is leuk maar wil eigenlijk meer en zit te kijken naar 6-8 250W panelen maar wat is een goede omvormer voor deze panelen aangezien deze maar 180-240V opleveren en de meeste omvormers een veel hogere spanning nodig hebben om efficient te werken.
Bijvoorbeeld de Omnik Omniksol-1.5k werkt goed vanaf zo'n 300V.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
heb je algekeken naar een power-one PVI-2000?
(ik zie er 1 voor +/-500 euro)
of mischien passen er wel 5" cellen panelen op dak?
zoals de hjsolar HJM260M-32?
5-6 panelen op een SMA 1200/1300TL doenaudiojunk schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:49:
Mijn Steca 500 is nu bijna 11 maanden in bedrijf en heeft al 500kWh opgeleverd, hopelijk de laatste maand mooi weer zodat er nog 100kWh bij kan.
De Steca zit op 6 Shell panelen van 110W waarvan verleden jaar de OK4 omvormers kapot zijn gegaan.
De opbrenst is leuk maar wil eigenlijk meer en zit te kijken naar 6-8 250W panelen maar wat is een goede omvormer voor deze panelen aangezien deze maar 180-240V opleveren en de meeste omvormers een veel hogere spanning nodig hebben om efficient te werken.
Afhankelijk van je ligging kan 8x 250 op een 1600TL of een 2100TL hoewel je string voor een 2100TL wel iets aan de kleine kant is.
Fronius ig15audiojunk schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 10:49:
Mijn Steca 500 is nu bijna 11 maanden in bedrijf en heeft al 500kWh opgeleverd, hopelijk de laatste maand mooi weer zodat er nog 100kWh bij kan.
Staan voor 400 op mp nieuw.
Ik heb er ook 1 in gebruik en leuk ding.
@duicnl: Universiteit Utrecht zoekt mensen die hun eigen zonne-energie opwekken http://dlvr.it/3g15cP #utrecht
8x hjsolar op een power-one geeft +/- 367V op de Mpp(360 = nominal voor de omvormer).
(geen onderdimensionering)
of op een Fronius maar dan eerder 6x de hjsolar. (8x kan een beetje te krap zijn, voor een snelle berekening of andere panelen gebruiken)
een sma1200 moet ook niet al te duur zijn.(werden aardig gedumpt een tijdje geleden)
maar dan geen hjsolar panelen, maar iets anders gebruiken.
met hjsolar zouden het er maar 5x zijn.
edit:
lol een power-one 3.0 met 2x een mpp kan ook.
dan wil je wel wat extra shell paneeltjes ergens vandaan halen.
en is wel een duurdere optie.
[ Voor 25% gewijzigd door migjes op 16-07-2013 11:38 ]
Bedankt, ik heb mij gelijk aangemeld.robutrecht schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 11:11:
Misschien intressant voor tweakers?
@duicnl: Universiteit Utrecht zoekt mensen die hun eigen zonne-energie opwekken http://dlvr.it/3g15cP #utrecht
Import van EVs
Specificaties
Vermogen: 7500Wp
Omvormer: SMA STP8000TL-20 (3 fase)
Panelen: 30 x LG All Black 250Wp
Oriëntatie: Zuid
Hellingshoek: Tussen de 20 en 25 graden
Installatie
Omdat het geen standaard pannendak betreft maar een dak op basis van aluminium profielen (een Kalzip dak) waren voor de montage speciale klemmen nodig die op de dak profielen geklemd konden worden. Bovenop deze klemmen zitten dan gewoon de standaard profielen waar de zonnepanelen op bevestigd worden.

Ook moest er een doorvoer voor de DC bekabeling gemaakt worden, gelukkig kon daarvoor de aan en afvoer van de CV gebruikt worden:

Eindresultaat
Hieronder een foto zoals het dak er nu uitziet. Te zien is dat er tussen paneel 3 en paneel 4 in een rij wat extra ruimte zit. Dit was noodzakelijk in verband met het dak dat nog moet kunnen werken. De profielen lopen op die plek dus ook niet door.

En ook nog wat foto's van de omvormer en meterkast. Op de foto van de meterkast ontbreekt nog één afdekplaatje wat ik vanmorgen gehaald en erop gezet heb.

Tot slot nog een afbeelding vanuit de webconnect op dit moment. Helaas is het hier nu behoorlijk bewolkt met soms slechts een waterig zonnetje. Daarom nu dus geen extreem hoge opbrengt.
[ Voor 21% gewijzigd door ik222 op 20-07-2013 21:36 ]
Op zich vertekent het wel wat op de foto, de afstand tussen de eerste panelen en het weerstation is ongeveer 2,5 meter.databeestje schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 12:57:
Ziet er heel erg mooi uit, alleen in de winter krijg je last met het weerstation ben ik bang.
aar inderdaad twijfel ik daar zelf ook nog enigszins over voor wat er in de winter gebeurt, ik ga het gewoon goed in de gaten houden en anders is de oplossing simpel. Dan wordt er gewoon een meter van de mast voor het weerstation afgehaald en dan is het probleem zeker weg.
[ Voor 4% gewijzigd door ik222 op 16-07-2013 13:00 ]
Je zou hem ook in een zigzag kunnen buigen zodat hij meer naar de lage kant van het dak omhoog steekt.ik222 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 12:59:
[...]
Op zich vertekent het wel wat op de foto, de afstand tussen de eerste panelen en het weerstation is ongeveer 2,5 meter.
aar inderdaad twijfel ik daar zelf ook nog enigszins over voor wat er in de winter gebeurt, ik ga het gewoon goed in de gaten houden en anders is de oplossing simpel. Dan wordt er gewoon een meter van de mast voor het weerstation afgehaald en dan is het probleem zeker weg.
Mooie installatie! Vergeet niet, om nu je een slimme meter hebt, hem ook uit te lezen - zie andere topics in dit forum.
[ Voor 12% gewijzigd door ik222 op 16-07-2013 13:07 ]
Dit is daarvoor de ideal kabel, met een RJ9 stekkertje prik hem zo op je Kamstrupik222 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:05:
De bestelling voor de Raspberry Pi is er al uitDaarmee kan ik sowieso direct via bluetooth de omvormer uitgebreider uitlezen en loggen naar mijn eigen site en/of PVOutput. Voor de slimme meter wil ik inderdaad nog een USB naar Serial + serial kabel bestellen (de laatste kan ik misschien ook zelf maken). Maar volgens mij is dat in China erg goedkoop dus daar zal wat meer levertijd op zitten.
http://www.antratek.nl/ft...-serieel-ttl-kabel-5v-ttl
Wellicht ook ergens anders te verkrijgen, let in ieder geval er op dat je de 5V versie pakt en niet de 3,3V
Linkje met wat tips: http://www.zonstraal.be/wiki/Datalogging_van_slimme_meters
Mijn complimenten voor je vette PV installatie enne zeer netjes aangelegd
[ Voor 9% gewijzigd door Petje72 op 16-07-2013 13:16 ]
RJ9 plugjes en een tang heb je nog een paar liggen, ik kan je wel opsturen voor paar euro, PM me maar even.ik222 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:16:
Thanks, dan moet ik alleen nog ergens zo'n RJ9 connector zien te krijgen... Kun je die RJ9 connector overigens gewoon monteren met een tang om RJ11 en RJ45 connectoren te knijpen?
De RJ9 gaat in je smille meter, daar past geen RJ11 in. Althans in mijn meter Kamstrup 382.thunder7 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:18:
Voorzover ik me kan herinneren heb ik gewoon een rj11 connector gehaald bij de bouwmarkt. Google suggereert ook dat RJ11 het goede type is. Wellicht eerst proberen voor je een RJ9 zoekt?
Dan moet je inderdaad een RJ11 connecter (+tang) hebben.thunder7 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:22:
De meter op de foto is echter een Iskra, en volgens http://www.maartendamen.c...ndis-gyr-gasmeter-e06140/ gaat daar een RJ11 in. Ik heb hetzelfde type als hier op de foto.
Dat is mooi want die heb ik wel gewoon liggen. Thanks voor de informatie allemaal!Petje72 schreef op dinsdag 16 juli 2013 @ 13:26:
[...]
Dan moet je inderdaad een RJ11 connecter (+tang) hebben.
Dit topic is gesloten.
![]()