Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 63 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.065 views

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Wij zitten hier op zuid-zuid-oost maar de set piekt duidelijk rond 1300-1400 uur. En de zon staat pal op de set ook rond 13:30. Maar volgens google maps zitten we toch echt zuid-zuid-oost 8)7
Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:15:
@NoxiuZ Die derde string is in Omnikportal gewoon een default optie van de monitoringsoftware, wordt dus niets mee gedaan bij de Omnik 3.0 kTL. Dezelfde software geeft ook rijen in de tabel voor AC power in meer dan één fase, waardoor het lijkt alsof string 2 geen AC vermogen levert, ipv AC vanuit string twee is dat veld gewoon AC op fase 2...
Maar, begrijp ik goed dat de 'quote' uit de monitoring van de bewuste 'onderpresterende set' komt? Dan zijn er wel degelijk twee losse strings van 5 modules aangesloten (anders zouden er identieke stringspanningen staan van ca 2x zo hoog. Tijd dus om dat eens wat netter aan te laten sluiten, in één string, parallel over de twee aansluitingen. Met stringspanningen van ca 150V (lager bij warme panelenweer zoals vandaag) werkt de mpp tracker niet (goed) meer. Produceren doet hij wel, maar niet altijd op mpp en dus verlies je opbrengst.
Even gekeken, de ene string doet 144v en de ander 145v op dit moment, dat is van de 2400wp set op een Omnik die >6% minder presteert. De datasheet van de omvormer (ik ga er even sneaky vanuit dat het een omnik 3.0 is) er even bijgepakt en jahoor, mppt 150-500v. Hij kan dan toch gewoon de min van string 1 op de plus van string 2 zetten en de min van string 2 op de min van aansluiting 2 zetten (tl;dr: 2 strings in serie). Want ook paralel aansluiten gaat dan geen 300v opleveren, toch? Je krijgt dan alleen een hoger amperage.

Hier staat alles gewoon in 1 string, veel makkelijker.

Misschien moet ik me er helemaal niet mee bemoeien; ik ken de installateur van die set namelijk en die hielp hier eventjes mee en zei dat ik geen knap spul had gehaald voor mijn ouders. Ik zal hem de cijfers van juli wel laten zien over drie weken :+ >:)

[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 10-07-2013 15:28 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

(Omnik specifiek:) Je zet inderdaad de twee strings in serie voor de dubbele spanning.
De plus van beide inputs moeten daarnaast doorverbonden worden (en de min-aansluitingen ook) als je maar 1 string hebt, anders kan de Omnik 3.0 niet het hele vermogen verwerken maar topt die af op ~1700W.
Dat is wat mr Distel bedoelt met 'in één string, parallel over de twee aansluitingen', beide trackers werken samen aan één string.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Gisteravond mijn SMA SB4000TL-20 vervangen door een SMA SB5000TL-21.

Nu kan ik bij deze 5000 TL-21 de onderstaande parameters zelf kiezen mbv Sunny Explorer:
Nu gaat het mij even om de parameters: "minimaal inschakelvermogen"
Deze stond ingesteld op 1500W.
Aangezien ik deze omvormer "2de hands" heb gekocht lijkt me dat eenzelf gekozen waarde.
Heb net even zitten googlen maar kan hier niets over terug vinden.
Ik heb hem maar ingesteld op 100W, omdat ik dacht en denk dat de omvormer dan s'morgens eerder opstart.
Maar eerlijk gezegd ben ik hier niet zeker van.

Iemand een idee wat deze intellingen moeten zijn? of waar deze instellingen voor dienen??

Iemand een idee... Of: Op welke waarden staan deze bij jullie ingesteld??

Afbeeldingslocatie: http://i44.tinypic.com/qy6zp2.jpg

[ Voor 5% gewijzigd door paulv1973 op 10-07-2013 19:03 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Proton_

Proton_

Team Welles

NoxiuZ schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 15:25:
Wij zitten hier op zuid-zuid-oost maar de set piekt duidelijk rond 1300-1400 uur. En de zon staat pal op de set ook rond 13:30. Maar volgens google maps zitten we toch echt zuid-zuid-oost
http://hemel.waarnemen.com/oponder/
De zon staat, met de rare Europese tijdzone waar ook nog eens zomertijd overheen gaat, om 13:45 op zijn hoogste punt (Utrecht).
Je zit dus duidelijk oostelijk van zuid, maar niet veel :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
paulv1973 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 19:01:
Iemand een idee wat deze intellingen moeten zijn? of waar deze instellingen voor dienen??
settings zijn niet voor de omvormer bedoeld maar voor het geval je een SMA home manager o.i.d. hebt. Bij mij staan ze ook op de default 1500 en schakelt de omvormer gewoon in bij 20W of zo

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11 11:07
work in progress,

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/IMG_20130710_204513_zps12c6b97f.jpg

Binnen is alles klaar, morgen het dak op !

Verwijderd

Ehm, de beste opbrengst voor een zuid dak is rond het middag uur, maar op oost is de piek om 10 uur, en op west rond een uur of 2-3. In jouw geval gooi je dus de beste ochtendopbrengst weg. ;)
Moment van posten en het testen lagen ruim twee uur uit elkaar, de bewuste schaduw treedt op tot ca 8.15 uur. Ik schat dat er ca 30-45 minuten enig verlies is door de matige mpp tracking bij beschaduwing, voor die tijd zijn er sowieso teveel panelen beschaduwd om nog een fatsoenlijke stringspanning over te houden (7 panelen, Vmmp 30V). De belangrijke uren tussen 8(.15) en 19.00 uur verlopen zonder schaduw. Natuurlijk hebben bij O/W ook de uren daarbuiten nog potentie, maar dat is nu eenmaal de makke van een laag garagedak. in een bebouwde en bosrijke omgeving. Het dak van het woonhuis is geschikter want hoger maar, met authentieke rode waalkleipannen op een jaren '30 mansardedak <http://www.joostdevree.nl/shtmls/mansardedak.shtml> wilden mijn ouders dat dak liever vrij van zonnepanelen houden. Desondanks is de gemiddelde 'efficiency' sinds ingebruikname, 24-05 jl., niet onaardig, met 3,54 kWh/kWp per dag, regio Arnhem.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

BartNL schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:16:
[...]

settings zijn niet voor de omvormer bedoeld maar voor het geval je een SMA home manager o.i.d. hebt. Bij mij staan ze ook op de default 1500 en schakelt de omvormer gewoon in bij 20W of zo
Staat ook Accubank boven he, dus is voor als je een systeem hebt met een Sunny BackUp systeem dan kan je bepalen wanneer de accu opgeladen wordt. Dus gewoon weer terugzetten naar default zou ik zeggen.

Edit: even bij mijn Sunny Explorer gekeken: zijn de waarden van het Multifunctioneel Relais. Dus mijn mening blijft dat je 'm gewoon weer terug kan zetten naar 1500 W waar die van mij ook bij beide waarden op staat. Start gewoon op hier met 10 watt of zo.

[ Voor 20% gewijzigd door Barrycade op 10-07-2013 22:22 ]

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Barrycade schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 21:39:
[...]

Staat ook Accubank boven he, dus is voor als je een systeem hebt met een Sunny BackUp systeem dan kan je bepalen wanneer de accu opgeladen wordt. Dus gewoon weer terugzetten naar default zou ik zeggen.
Dat dacht ik eerst ook, totdat ik een paar regels eronder keek :)

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

jjonkie schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 20:50:
work in progress,

[afbeelding]

Binnen is alles klaar, morgen het dak op !
Nieuw model effekta, mooi.
Op het nieuwe model na vergelijkbaar uitzicht hier :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 22:00:
[...]

Nieuw model effekta, mooi.
Op het nieuwe model na vergelijkbaar uitzicht hier :)
Ik heb nog even de specs bekeken, en die lijken hetzelfde als de oude. Stekkers enzo zijn ook identiek aan de oude. Dus nieuw jasje voor dezelfde inverter? (nog steeds 29 kilo voor 4600 Watt :X)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 10-07-2013 22:04 ]

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:18
Morgen worden er hier 9 yingli panda 200wp (yingli-200c-24b) op het dak gelegd met een Omnik 1.5k, ben erg benieuwd wat het gaat opleveren!

Helaas is de subside nog niet binnen, vandaag nog maar eens gebeld met agentschapNL. Er schijnt rond 10 juni een storing te zijn geweest en de honderden aanvragen rond die datum 'hangen' in het systeem en er is momenteel geen uitzicht op wanneer deze aanvragen doorgezet worden..

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 22:03:
[...]

Ik heb nog even de specs bekeken, en die lijken hetzelfde als de oude. Stekkers enzo zijn ook identiek aan de oude. Dus nieuw jasje voor dezelfde inverter? (nog steeds 29 kilo voor 4600 Watt :X)
Nieuwe buitenkap inderdaad.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 00:25

MieJuul

3970Wp

Rol-Co schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 22:22:
[...]

Nieuwe buitenkap inderdaad.
Ik, met m'n tikje voor symetrie, ben toch blij met m'n "oude" Effekta ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:58
Oops kwam er nog even achter dat ik mijn 2500wp niet op een aparte groep had zitten, maar dat deze gedeelt werd met de badkamer... (met daarop ook elektrische vloerverwarming) Heb ik even flink zitten slapen :') gelukkig geen problemen gehad, maar vanavond toch maar even een aparte groep voor de omvormer gemaakt...

Verwijderd

gelukkig geen problemen gehad
ik neem aan dat je de electrische vloerverwarming nu ook NIET aan heb staan.
maar inderdaad aparte groep

• savale
Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 06:33:
[...]

Nee dat klopt, die staat ook eigenlijk nooit aan. De omvormer zit nu netjes helemaal alleen op een groep. Zit nu alleen te klooien want heb nu het probleem gecreerd dat de wasmachine op diezelfde groep als de vloerverwarming zit... Aan de andere kant zullen nu de 16A automaten gewoon hun werk goed kunnen doen als er teveel stroom loopt, dus misschien maar even afwachten hoe het gaat, anders maar een aparte groep maken voor de wasmachine.

Verwijderd

zit net stukje te lezen over steding slimme meters
http://www.computable.nl/...slimme-energiemeters.html
ze komen er hier niet in :( :(

• Freemann
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 09:31:
mooi stuk _/-\o_ en dan de vraag; waarom niet?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Bij het lezen van dit stuk gaan bij mij meteen alle alarmbellen rinkelen.

Ik maak mij grootte zorgen om de veiligheid en toegang van het systeem en de veiligheid van de vergaarde data.

Wat gebeurt er met de verbruiksgegevens? Wie heeft er toegang tot die gegevens!?
Zo stasi meter in je meterkast waarbij je niet weet wie er toegang heeft moet je niet willen.

Laat ze maar een meter maken die pas uit te lezen is als IK daar toestemming voor geef, het is namelijk MIJN persoonlijke data.

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 11-07-2013 10:27 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 10:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Wellicht is een apart topic over slimme meters beter, het lijkt een redelijk losstaand onderwerp.

[ Voor 69% gewijzigd door thunder7 op 11-07-2013 10:53 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Verwijderd

het was niet mijn bedoeling om offtopic te gaan

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:01

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Verwijderd schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 06:33:
[...]

En al zou je de vloerverwarming wel aan hebben staan... Geen enkel probleem toch? Die wordt dan geheel of gedeeltelijk gevoed door de inverter en/of net.

Dit kan jaren goed gaan, alleen zodra je een probleem krijgt met de verwarming EN de inverter levert op dat moment flink vermogen, zou je veel meer dan 16A over de bedrading groepenkast-verwarming kunnen hebben.
Vandaar die eis voor een aparte groep.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 24-11 15:37

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

WTF. Mijn eerste gedachte was "waarom die je al die moeite voor geen enkele meerwaarde"? (nieuwe uitdagingen op het gebied van ict- en informatiebeveiliging), maar dan komt de aap uit de mouw.
De energieleveranciers hebben die informatie nodig om inzicht te krijgen in de verbruiksinformatie van hun klanten. Zij hebben sinds januari 2012 de plicht hun afnemers frequent te voorzien van inzicht in hun energiegebruik.
Ja hoor. Creëer maar een drogreden. Ik ben er 100% zeker van dat de gedachtegang niet was "we willen burgers inzicht in hun energiegebruik geven, dus we hebben slimme meters nodig" maar "we moeten de burgers slimme meters opdringen, hoe kunnen we dat wettelijk verplichten".

Ik heb 0 behoefte aan een energieleverancier die mij informeert hoe mijn energieverbruik is. Ik heb notabene een meter in de kast die ik zelf kan aflezen! Dat er analfabeten of achterlijken in dit land zijn die dat niet kunnen is niet mijn probleem.

Signatures zijn voor boomers.

• BlakHawk
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-01-2021
Ik zit steeds vaker te denken om zonnepanelen aan te schaffen, alleen ik kan ze niet echt op het zuiden plaatsen, is dat een probleem?

Dit is de locatie:
https://maps.google.nl/ma...er,+Zuid-Holland&t=h&z=19

Voor mijn gevoel kan ik ze beter achter plaatsen, omdat we heel de middag-avond de zon daarop hebben staan... Klopt dit? Na een uur of 13:00-14:00 uur is de zon voor weg...

Achter heb je hem vanaf een uur of 12:00 tot 20:00...

Iemand tips over de plaatsing?

Daarnaast vraag ik me af of dit het juiste moment is, of dat er nog te veel gaat ontwikkelen in panelen, ik heb daar weinig zicht op...

Youtube: DashcamNL

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 14:57:
Ik zit steeds vaker te denken om zonnepanelen aan te schaffen, alleen ik kan ze niet echt op het zuiden plaatsen, is dat een probleem?

Dit is de locatie:

Voor mijn gevoel kan ik ze beter achter plaatsen, omdat we heel de middag-avond de zon daarop hebben staan... Klopt dit? Na een uur of 13:00-14:00 uur is de zon voor weg...

Daarnaast vraag ik me af of dit het juiste moment is, of dat er nog te veel gaat ontwikkelen in panelen, ik heb daar weinig zicht op...
Mmmm, voor en achter, is dat wat? Mooie verdeling laten maken door een goede installateur. Enne, nieuwe ontwikkelingen blijven komen, ik zou er niet op wachten. Vraag offertes aan, ga kijken in je buurt bij mensen die al panelen hebben en lees dit forum. Dan komt het allemaal in orde.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:16
voor = zuidoost en achter = noordwest ?

Dan is zuidoost toch beter op zich of er moeten nog andere zaken meespelen. Ter vergelijk: mijn panelen liggen geheel op oost.

En zolang er geen schaduw op valt vangt een zuidoost dak tot laat in de middag zon van boven.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 21:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

paulv1973 schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 19:01:
Gisteravond mijn SMA SB4000TL-20 vervangen door een SMA SB5000TL-21.

Het staat onder het kopje "Eigen verbruik". Mijn vermoeden is dat bij een PV opbrengst boven het ingestelde vermogen, een relais in de omvormer schakelt. Met dit relais kun je een verbruiker in huis laten inschakelen. Zo kun je bijvoorbeeld een elektrische boiler alleen laten inschakelen, als de zonopbrengst hoog genoeg is. Ideaal om zoveel mogelijk zonne-energie zelf rechtstreeks te gebruiken.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:22

Airpower

Feel the Power!

dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 14:57:

Dit is de locatie:

Kijk maar eens op de volgende site: http://www.suncalc.net

Je zult zien dat de achterkant van je dak pas rond een uurtje of 15u de directe zon krijgt.

• Dre
  • Niet online

Dre

Joepla schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 12:17:
[...]

En al zou je de vloerverwarming wel aan hebben staan... Geen enkel probleem toch? Die wordt dan geheel of gedeeltelijk gevoed door de inverter en/of net.

Dit kan jaren goed gaan, alleen zodra je een probleem krijgt met de verwarming EN de inverter levert op dat moment flink vermogen, zou je veel meer dan 16A over de bedrading groepenkast-verwarming kunnen hebben.
Vandaar die eis voor een aparte groep.
Dus inderdaad alleen als er een defect in je vloerverwarming ontstaat en deze zelf geen eigen zekering heeft. Een wasmachine met een interne zekering van 10 Ampère kan je dus technisch gezien gewoon aansluiten op een PV groep. Zolang het aantal verbruikers maar niet de 16* Ampère overstijgt en de verbruikers zelf een zekering hebben.

*=was toch 24 Ampère wat door 2,5mm2 mocht volgens de NEN1010 :?

Of het wenselijk is voor de overzichtelijkheid van de E-installatie is een tweede.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Barrycade schreef op woensdag 10 juli 2013 @ 21:39:
[...]

Edit: even bij mijn Sunny Explorer gekeken: zijn de waarden van het Multifunctioneel Relais. Dus mijn mening blijft dat je 'm gewoon weer terug kan zetten naar 1500 W waar die van mij ook bij beide waarden op staat. Start gewoon op hier met 10 watt of zo.
Inderdaad...
Ik heb gisteren ook nog eens flink zitten dubben met de titels zoals accu bank...
Ik heb ze weer terug gezet naar de default waarde van 1500W. Leverde vanmorgen inderdaad geen enkel probleem op...

Opgelost... zou ik zeggen. Waarvoor dank voor het meedenken.... _/-\o_

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Volgende vraag....

Ik krijg s'morgens om 6.20uur altijd de melding

Intervaltijd verstreken...

Staat vermeld onder het kopje Gebeurtenissen in Sunny Explorer..

En de volgende:
Bij mijn vorige SB4000TL-20, kon ik optitrack in en uitschakelen mbv Sunny Explorer.
NU, met de 5000TL-21, kan ik het wel aanzetten, maar als ik dan op "opslaan" klik, springt hij zelf
terug naar "nee" (oftewel opritrack staat niet ingeschakeld).

Kan dit zijn dat je bij de TL-21 versie als installateur moet zijn ingelogd??

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 08-11 22:16
nieuwe firmware inladen dan werkt het wss wel

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43

databeestje

Von PrutsHausen

paulv1973 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 18:29:
Volgende vraag....

Ik krijg s'morgens om 6.20uur altijd de melding

Intervaltijd verstreken...

Staat vermeld onder het kopje Gebeurtenissen in Sunny Explorer..

En de volgende:
Bij mijn vorige SB4000TL-20, kon ik optitrack in en uitschakelen mbv Sunny Explorer.
NU, met de 5000TL-21, kan ik het wel aanzetten, maar als ik dan op "opslaan" klik, springt hij zelf

Kan dit zijn dat je bij de TL-21 versie als installateur moet zijn ingelogd??
Voor het wijzigen moet je vermogen opwekken en als installateur ingelogt zijn.
In de slaapstand kan je de instellingen niet wijzigen.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

databeestje schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 19:27:
[...]

Voor het wijzigen moet je vermogen opwekken en als installateur ingelogt zijn.
In de slaapstand kan je de instellingen niet wijzigen.
Helaas...
Ook als ik aangemeld ben als installateur.
Ik kan optitrack aanzetten door het vakje ja/nee op ja te zetten.
Als ik dan op opslaan klik, springt deze automatisch direct terug naar nee...

Vreemd ;(

• Nox
  • Laatst online: 00:00

Nox

Noxiuz

Rukapul schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 15:20:
voor = zuidoost en achter = noordwest ?

Dan is zuidoost toch beter op zich of er moeten nog andere zaken meespelen. Ter vergelijk: mijn panelen liggen geheel op oost.

En zolang er geen schaduw op valt vangt een zuidoost dak tot laat in de middag zon van boven.
Dit, ik zit ook een tikkeltje oost en tot half tien wordt er nog gewoon geleverd hier. Zelfs als de zon paralel schijnt aan je straat/huizenblok levert je systeem nog gewoon energie :) Pas als hij echt zo ver zakt dat de panelen volledig in de schaduw komen te liggen wordt het karig. De zon is hier om een uur of 7 ook wel weg maar op het dak schijnt hij nog gewoon omdat het dak nou eenmaal schuin is.

Op Z-O zit je prima hoor :) En van je pijpjes heb je zo te zien weinig last, die spelen alleen héél vroeg een rol. Als je er een metertje naast gaat zitten heb je verder nergens last van. 3 panelen boven, 4 eronder in landscape?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• BlakHawk
Airpower schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 16:08:
Kijk maar eens op de volgende site: http://www.suncalc.net

Je zult zien dat de achterkant van je dak pas rond een uurtje of 15u de directe zon krijgt.
Maar we hebben een schuin dak, de nok gooit dan toch de schaduw op de voorkant, vanaf een uur of 14:00?

http://www.suncalc.net/#/52.0662,4.5418,17/2013.07.11/07:02

Achterkant houdt redelijk tot einde avond de zon...

Waar zouden jullie offertes aanvragen?

• drielp
dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 20:32:
[...]

Maar we hebben een schuin dak, de nok gooit dan toch de schaduw op de voorkant, vanaf een uur of 14:00?

http://www.suncalc.net/#/52.0662,4.5418,17/2013.07.11/07:02

Achterkant houdt redelijk tot einde avond de zon...

Waar zouden jullie offertes aanvragen?
Ligt eraan hoe groot de hoek van je dak is. Maandag gewoon even kijken, dan is het waarschijnlijk onbewolkt. Voor offertes kan je oa hier terecht: http://www.top50solar.nl/

Maar er zijn nog veel meer aanbieders, waarschijnlijk ook in je woonplaats

• BlakHawk
drielp schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 20:37:
Ligt eraan hoe groot de hoek van je dak is. Maandag gewoon even kijken, dan is het waarschijnlijk onbewolkt. Voor offertes kan je oa hier terecht: http://www.top50solar.nl/

Maar er zijn nog veel meer aanbieders, waarschijnlijk ook in je woonplaats
Maar bestaat er ook slechte kwaliteit met betrekking tot panelen?
Ieder bedrijf kan me werkelijk van alles vertellen en ik heb geen idee of het de waarheid is :P

Waar moet ik op letten?

Is dit bijvoorbeeld iets?
https://www.zonenschermso...llent_instalatie_gids.pdf

Die zit vlak bij ons.

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 20-11 16:01
paulv1973 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 20:14:
[...]

Helaas...
Ook als ik aangemeld ben als installateur.
Ik kan optitrack aanzetten door het vakje ja/nee op ja te zetten.
Als ik dan op opslaan klik, springt deze automatisch direct terug naar nee...

Vreemd ;(
Je edit PV Omvormer moet uit staan als in niet leveren anders houdt hij die instelling niet vast.
Ik ben dit ergens op een forum tegen gekomen, ik heb geen link paraat.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

EnderQ schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 20:41:
[...]

Je PV moet uit staan niet leveren anders houdt hij die instelling niet vast.
Ik ben dit ergens op een forum tegen gekomen, ik heb geen link paraat.
Ik ga het proberen straks na een uurtje of half 10...
Bedankt voor de reacties... _/-\o_

• drielp
dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 20:41:
[...]

Ieder bedrijf kan me werkelijk van alles vertellen en ik heb geen idee of het de waarheid is :P

Waar moet ik op letten?

Die zit vlak bij ons.
Ja, dat is een goede vraag, wat is een kwalitatief goed paneel? Ik zou het niet weten, vraag dit over 10 jaar nog maar een keer op dit forum. De ene zweert bij chinese panda's, de ander bij duitse of spaanse panelen. Kijk bij een bedrijf die al jaren in deze branche bezig is, die hebben meestal een naam hoog te houden. Die zullen geen rommel leveren. Maar dit is slechts een aanname...

De meeste bedrijven gebruiken voor de montage het quick-fit- systeem, ook waarschijnlijk omdat dit makkelijk en snel werkt.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 20:43:
[...]

Ik ga het proberen straks na een uurtje of half 10...
Bedankt voor de reacties... _/-\o_
HELAAS... geen resultaat.

Springt ook nu weer gewoon terug naar "nee" :'(

• caddyslack
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15-09 14:29
Heb je de softwarestand van je SMA-omvormer al gecheckt met de huidige stand zoals deze valt te downloaden bij SMA?

Optitrack is ook in te schakelen tijdens bedrijf.................
Zit zelf ook regelmatig te "spelen" met onze 4000 TL-21, dus ook tijdens bedrijf.

• Snowmiss
  • Laatst online: 23-11 02:03
paulv1973 schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 18:29:
Ik heb iets soortgelijks gehad met het wijzigen van het decimale scheidingsteken, van punt naar komma. Bleek toen dat je in de linkerkolom van SE wel de omvormer geselecteerd moest hebben en niet de installatie (of andersom), anders werden wijzigingen niet opgeslagen.
What I have found with my sunny explorer, the settings dont save if you change them from Plant name on the left. You need to make sure you select 'Sunny Explorer' under the plant name on the left. Then go in to Settings -> Device and update from there.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
dfrenner schreef op donderdag 11 juli 2013 @ 20:41:
[...]

Waar moet ik op letten?

Die zit vlak bij ons.
drielp vertelde al over de panelen, en dat volg ik ook.

neem je zelf effe voor in welke categorie je valt:
1. volle service.
iemand komt langs, meet de zaak op en geeft je een offerte.
2. je zoekt zelf uit wat je wil,
en huurt iemand in om de zaak op het dak te leggen.
3. je doet alles zelf,
en gaat een weekendje hobbyen op het dak.

de prijzen van dit alles liggen dan tussen de 1,70 tot 1 euro per Wp.

als ik globaal naar je dak kijk, dan lijkt het wel dat je 10 panelen van ongeveer 250Wp op beide dak helften kunt leggen.
dus ongeveer 5000Wp, als dat op mijn dak zou liggen zou ik daar mee ongeveer 3750kWh per jaar mee opbrengen.

je zit in een gebied met wat hogere opbrengsten dus je kunt ook nog kijken of je op http://www.zonnestroomopbrengst.eu/ naar wat een zuidset ongeveer doet in je omgeving.
en als je daar 75% van pakt kom je met zoon dak daar een aardig eind in de richting mee. (als je beide helften gebruikt, gebruik je alleen je zuidelijkste dak dan ongeveer 85% pakken)

hou rekening dat salderen alleen maar gaat tot de hoeveelheid die je gebruikt, daar boven krijg je er niet veel meer voor.
en eens goed rond kijken in je huis of je geen energie verspilt is vaak goedkoper als op lossen met pv. (trias energetica)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• jjonkie
zo, nu het draait allemaal. (eindelijk)

Helaas flink bewolkt en grijs hier maar de eerste kwh is inmiddels opgewekt.

Momenteel geeft de omvormer 500 watt af aan het net. (11x250 wp mono)

Lijkt me dan toch prima te functioneren ?

• savale
jjonkie schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 15:45:
zo, nu het draait allemaal. (eindelijk)

Helaas flink bewolkt en grijs hier maar de eerste kwh is inmiddels opgewekt.

Momenteel geeft de omvormer 500 watt af aan het net. (11x250 wp mono)

Lijkt me dan toch prima te functioneren ?
Tja denk het wel. Kijk even of je een piek kan zien als het zonnetje even doorzet...

Dag 4 met logging. Ik geloof niet dat ik mijn setup al echt gepost had:

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=23215&sid=21093

Afbeeldingslocatie: http://www.savale.nl/files/zonnepanelen.jpg

• jjonkie
Nu ga ik verhuizen naar het log topic, haha

verslavend....(nu al)

Net kwam heel even het zonnetje kijken.....even een plaatje... (rond 16:00 uur)

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/IMG_20130712_162646_zps183c5d1a.jpg

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Sta je al op de GoT lijst?
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/a...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

[ Voor 31% gewijzigd door SpeksteenWP op 12-07-2013 18:33 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

jjonkie schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 16:43:
Nu ga ik verhuizen naar het log topic, haha

verslavend....(nu al)

Net kwam heel even het zonnetje kijken.....even een plaatje... (rond 16:00 uur)

[afbeelding]
Gefeliciteerd

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Snowmiss schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 10:30:
[...]

Ik heb iets soortgelijks gehad met het wijzigen van het decimale scheidingsteken, van punt naar komma. Bleek toen dat je in de linkerkolom van SE wel de omvormer geselecteerd moest hebben en niet de installatie (of andersom), anders werden wijzigingen niet opgeslagen.

[...]
Helaas,

Waar ik het ook probeer...
Hij blijft terug springen naar de instelling "nee".

:'(

• VandrHam
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 20:58
Sinds vandaag heb ik ook mij eigen PV systeem. Nog niet in gebruik, maar daar gaan we dit weekend mee aan de slag.

Ik heb wel een vraagje dat wellicht door iemand hier beantwoord kan worden. Ik heb gekozen voor een set met 4 panelen op een plat dak in combinatie met Enecsys micro inverters. Na wat googlen kwam ik er achter dat ik een installer login nodig heb om een account aan te maken voor mijn nieuwe systeem. Ik heb al een mail gestuurd naar enecsys, maar helaas is het nu weekend en reageren ze waarschijnlijk niet meer. Heeft hier iemand ervaring met het aanvraagproces?

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Dat account heb je alleen nodig als je wilt loggen met de Gateway. Ik haal uit je verhaal niet of je die hebt of niet. Maar met of zonder Gateway: ze zullen gewoon werken hoor :)

• VandrHam
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-09 20:58
Barrycade schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 23:14:
Dat account heb je alleen nodig als je wilt loggen met de Gateway. Ik haal uit je verhaal niet of je die hebt of niet. Maar met of zonder Gateway: ze zullen gewoon werken hoor :)
Ik heb zeker een gateway, maar ik wil natuurlijk graag zo snel mogelijk mooie grafiekjes zien :9~
Wat ik trouwens wel een klein nadeeltje vindt aan het systeem van enecsys is dat je niet op de gateway zelf kan zien hoeveel Watt je atm produceert.

• sypie
  • Niet online
Voor de mensen die goedkoop willen én een stukje willen rijden met vrachtwagen/busje/aanhanger: https://www.troostwijkauc...solar-panels-ii/01-18064/

• Barrycade

Barrycade

Through the...

sypie schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 09:22:
Voor de mensen die goedkoop willen én een stukje willen rijden met vrachtwagen/busje/aanhanger: https://www.troostwijkauc...solar-panels-ii/01-18064/
En nog even willen knutselen om de panelen in een frame te frommelen. Zijn alleen de dunne film platen.

• Dre
  • Niet online

Dre

Barrycade schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 10:21:
[...]

En nog even willen knutselen om de panelen in een frame te frommelen. Zijn alleen de dunne film platen.
...en een gigantisch dakoppervlakte hebben gezien de bedroevende efficiency per vierkante meter.

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 10:30:
[...]

...en een gigantisch dakoppervlakte hebben gezien de bedroevende efficiency per vierkante meter.
Ja inderdaad, zo'n afmeting en maar 100W , hier is een 100Wp paneel 120x55cm , al vind ik dat dunnefilm wel mooi om te zien.

Dan ook nog 100 Voc , dus je krijgt heel veel kleine parallelle strings, al die punten zijn ook reden van verkoop denk ik.

• migjes
Rol-Co schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 10:51:
[...]

Ja inderdaad, zo'n afmeting en maar 100W , hier is een 100Wp paneel 120x55cm , al vind ik dat dunnefilm wel mooi om te zien.

Dan ook nog 100 Voc , dus je krijgt heel veel kleine parallelle strings, al die punten zijn ook reden van verkoop denk ik.
daar valt wel iets mee te doen. >:)
maar denk wel groot.
http://www.sungen.com/products/project.php?lang=en

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Rol-Co

Rol-Co

Ja inderdaad, iets te groot if you ask me, ik heb geen weiland ter beschikking. Ik kwam ook al eens buismodules tegen, die zijn 1,90m x 1 m en ook maar 165Wp , best leuk maar ook ruimte vreters.

• styno
  • Laatst online: 20:14

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Sinds een week ook m'n eerste eigen set in de lucht en dan probeer je een gevoel te kweken van wat je nou in huis hebt gehaald, dus ik heb net zo'n 10 minuten naar m'n omvormer staan kijken...

Met dit wit-blauwe weer (vrijwel bewolkingsloos maar een heiige lucht) levert de 2320 Wp set i.c.m. SMA SB2100TL omvormer zo'n 1800 W. Ik had eigenlijk wel wat meer verwacht (15:00, Apeldoorn, vrijwel zuid-ligging). Is dit het effect van de hoge buitentemperatuur en vochtige atmosfeer?

Volgens m'n multimeter is het koellichaam van de omvormer zo'n 56 graden C. Is dat normaal? Doen jullie hier nog wat mee, bijvoorbeeld een PC ventilator er bovenop leggen?

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 22:01

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Dit zijn niet de dagen waarop je enorm hoge vermogens zult zien, je zult moeten wachten tot het weer kouder wordt.

Als ik weet dat het een warme dag wordt, zet ik nog wel eens een tafelventilator op de laagste stand gericht op de inverter. Het ding verbruikt weinig en de extra koeling is al snel >10 graden C op het koelblok.
Niet echt nodig, maar vermogenselectronika beetje koelen kan nooit kwaad.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Klopt onder staande?
- Salderen tot 2016 zoals het nu gaat
- Salderen 2016-2020 afhankelijk van de hoeveelheid PV die is bijgeplaatst

Mensen probeer vast te houden aan je Feraris, hoe langer deze meters in omloop zijn hoe beter het is.

• savale
Ik vind 56 graden behoorlijk aan de warme kant. Is het zo warm op de plek waar hij staat? Ik heb een Delta Solivia 2.5 G3 en het koelblok was net ongeveer 42 graden (~2000watt vermogen op dat moment). Bij mij hangt de omvormer op een vrij warme zolder.

• styno
  • Laatst online: 20:14

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Joepla schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:12:
Dit zijn niet de dagen waarop je enorm hoge vermogens zult zien, je zult moeten wachten tot het weer kouder wordt.
Wellicht is het idd de temperatuur van de panelen. Vanochtend, toen het nog bewolkt was, schoot de omvormer meteen de Mpp-peak in zodra de zon even tussen de wolken piepte...

Over 'piepen' gesproken, dat doet m'n omvormer ook in ruim voldoende mate, hierover ben ik nog in overleg met de leverancier.
savale schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:20:
Ik vind 56 graden behoorlijk aan de warme kant. Is het zo warm op de plek waar hij staat? Ik heb een Delta Solivia 2.5 G3 en het koelblok was net ongeveer 42 graden (~2000watt vermogen op dat moment). Bij mij hangt de omvormer op een vrij warme zolder.
De zolder -ter hoogte van de omvormer- is 23 graden en het koellichaam is nu 51 graden bij 1400 W.

Edit: Om 16:50 -> 950 W = 45 graden

[ Voor 37% gewijzigd door styno op 13-07-2013 16:53 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

• savale
omgevingstemperatuur zal hier ook zoiets zijn. Een paar graadjes warmer misschien.
Misschien even checken bij een iemand met eenzelfde SMA... Op mijn delta zit ook een beuker van een passief koelblok moet ik zeggen...

• AUijtdehaag
  • Niet online
Speksteenkachel schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 16:16:
Klopt onder staande?
- Salderen tot 2016 zoals het nu gaat
- Salderen 2016-2020 afhankelijk van de hoeveelheid PV die is bijgeplaatst

Mensen probeer vast te houden aan je Feraris, hoe langer deze meters in omloop zijn hoe beter het is.
Waar heb je die wijsheid vandaan?
Ik behoud mijn ferraris wel, ondanks dat oscar langs is geweest aan de deur met een aanbieding van een gratis Ipad en energiemonitor.
Deur ging weer snel dicht :9

[ Voor 0% gewijzigd door AUijtdehaag op 13-07-2013 16:51 . Reden: typo ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dat wordt hier nog spannend met een terugverdientijd van 13 jaar vanaf 2011.

Gaan we niet halen dus...

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Voor aankomende week OptiTrac uitgezet, hopelijk zit er in maandag tot en met woensdag een onbewolkte dag tussen om te kunnen vergelijken.

Wordt vervolgd.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

paulv1973 schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 20:04:
[...]

Helaas,

Waar ik het ook probeer...
Hij blijft terug springen naar de instelling "nee".

:'(
Opgelost....

Bleek inderdaad een software update voor nodig te zijn.
Ik had versie 2.00.
De omvormer is wel uitgerust met optitrack, maar deze kun je pas activeren en beheren na een update via SMA.
Raar maar waar...
Heb nu versie 2.15. Via Blue tooth geinstalleerd. Fluitje van een cent.
Merkte wel dat mijn omvormer leek af te toppen rond de 4380 Watt. Terwijl dit toch eigenlijk 4600 moet zijn.

• caddyslack
@Paulv1973:
Omvormer wel ingesteld op de netparameters voor Nederland?
Of is de omvormer begrenst in de software?

Deze 2 mogelijke oorzaken schieten mij zo te binnen. Even checken met SunnyExplorer en je weet het.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Weet iemand het verschil tussen de duitse instellingen:
VDE0126-1-1 en
VDE=AR-N5105-MP ???

Ik begrijp dat de 2e de nieuwe duitse instelling betreft voor systemen tot ongeveer 13Kw.
Kan het zijn dat deze nieuwe instelling bij een omvormer tot minder piekvermogen levert?
Ik bedoel dat dezelfde omvormer ingesteld met de "oude VDE"een hoger top vermogen heeft!

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 18:49:
[...]

Of PV bijplaatsen zodat je winterverbruik ook grotendeels dekt.
We zien het tegen die tijd wel. :)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:41
Schinnen-groen schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 18:49:
[...]

Ik vind het maar een warrig stukje. Gaat het over corporaties of over alle zonnepanelen?

• duinsel
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23:37
VandrHam schreef op vrijdag 12 juli 2013 @ 23:33:
[...]

Wat ik trouwens wel een klein nadeeltje vindt aan het systeem van enecsys is dat je niet op de gateway zelf kan zien hoeveel Watt je atm produceert.
Dat ben ik met je eens, zonde dat ze dat kleine displaytje niet wat nuttiger gebruiken dan met alleen het IP adres.
Echter: als je niet bang bent van een Perl script kun je de vermogens wel uit een debug pagina op de gateway webinterface pulken zonder tussenkomst van de monitor website.

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:48
Inderdaad een warrig stukje over het energieakkoord.
Afgezien van dat het imho een slecht akkoord is waarbij pensioenfondsen hun geld gaan weggeven en er nauwelijks groene energie voor terugkomt. De heffing op steenkolen wordt afgeschaft, dus dan is de richting wel duidelijk.

Maar wat er al aan zat te komen, het kropje sla model, waarbij je energie voor de meter mag salderen lijkt nu handen en voeten te krijgen. Volgens mij zitten er in de postcode naast me nog heel veel boeren met grote schuren zonder panelen. Hoeveel zullen er op een dak passen? 300 stuks? 30 participaties van 10 panelen, met 2 participaties is een huishouden geheel stroom neutraal. Kosten, inclusief vergoeding voor de boer zullen veel lager zijn dan al die "kleine" huis installaties. Dat kan een interessante tijd worden.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:53

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

MeTooPV schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 23:26:
Inderdaad een warrig stukje over het energieakkoord.
Afgezien van dat het imho een slecht akkoord is waarbij pensioenfondsen hun geld gaan weggeven en er nauwelijks groene energie voor terugkomt. De heffing op steenkolen wordt afgeschaft, dus dan is de richting wel duidelijk.

Maar wat er al aan zat te komen, het kropje sla model, waarbij je energie voor de meter mag salderen lijkt nu handen en voeten te krijgen. Volgens mij zitten er in de postcode naast me nog heel veel boeren met grote schuren zonder panelen. Hoeveel zullen er op een dak passen? 300 stuks? 30 participaties van 10 panelen, met 2 participaties is een huishouden geheel stroom neutraal. Kosten, inclusief vergoeding voor de boer zullen veel lager zijn dan al die "kleine" huis installaties. Dat kan een interessante tijd worden.
Geld dat dan ook met een slimme meter? Die heb ik namelijk.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 23:48
Ja, dat is de bedoeling. Zoals je in een moestuin die niet op je eigen perceel ligt een kropje sla kan verbouwen en deze zonder BTW te betalen mee naar huis kan nemen om op te peuzelen, zo mag je dus ook in je eigen of aangrenzende postcode zonnepanelen plaatsen en de stroom "mee naar huis nemen". Of je een slimme meter hebt maakt hierbij niet uit.

• migjes
@MeTooPV
dat kropje sla gaan verbouwen kan nog wel eens tegen gaan vallen.
je hebt nu op de moestuin ook nog een extra stroom aansluiting nodig.
zou je dan ook 2x de heffings-korting gaan krijgen?
(als dat wel zo is, dan hoef je het kropje sla al niet eens meer te planten om effectief te zijn.
gewoon de aansluiting hebben levert dan al geld op.
lijkt me sterk, dat dat gaat gebeuren.)

de BTW is het probleem niet, dat stelt niks voor, het is de energie belasting die het hem doet.
stroom - +/- 8 cent.
belasting +/- 11 cent.
BTW +/- 3 cent.
maakt ongeveer 22 cent per kWh.

maar we zullen moeten afwachten tot de plannen concreet zijn.
(en dat kan nog wel effen duren ben ik bang.)

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 24-11 10:51

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

paulv1973 schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 21:37:
Weet iemand het verschil tussen de duitse instellingen:
VDE0126-1-1 en
VDE=AR-N5105-MP ???

Ik begrijp dat de 2e de nieuwe duitse instelling betreft voor systemen tot ongeveer 13Kw.
Kan het zijn dat deze nieuwe instelling bij een omvormer tot minder piekvermogen levert?
Ik bedoel dat dezelfde omvormer ingesteld met de "oude VDE"een hoger top vermogen heeft!
Klopt die 2e code? Ik vind eigenlijk geen informatie op google. Wel is er een 4105 iets. Ik weet (van lezen in het Duitse http://www.photovoltaikforum.de dat er in Duitsland allerlei regelingen zijn waarbij grotere systemen maximaal 70% mogen terugleveren, of met cos phi / blindvermogen moeten rommelen. Je zou eens in dat forum kunnen rondkijken of je vindt wat je precies zoekt.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

thunder7 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 07:56:
[...]

Klopt die 2e code? Ik vind eigenlijk geen informatie op google. Wel is er een 4105 iets. Ik weet (van lezen in het Duitse http://www.photovoltaikforum.de dat er in Duitsland allerlei regelingen zijn waarbij grotere systemen maximaal 70% mogen terugleveren, of met cos phi / blindvermogen moeten rommelen. Je zou eens in dat forum kunnen rondkijken of je vindt wat je precies zoekt.
Moet inderdaad 4105 zijn... 8)7
Als ik met deze instelling ( de 4105 huppeldepup nog iets) inderdaad maar aan de 70% kom,
Kan ik beter een andere instelling kiezen.
Dan denk ik dat ik terug moet naar de oude duitse instelling.
Maar dan moet ik weer een grid guard code gaan aanvragen bij SMA.. :F

[ Voor 19% gewijzigd door paulv1973 op 14-07-2013 08:34 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

caddyslack schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 21:25:
@Paulv1973:
Omvormer wel ingesteld op de netparameters voor Nederland?
Of is de omvormer begrenst in de software?

Deze 2 mogelijke oorzaken schieten mij zo te binnen. Even checken met SunnyExplorer en je weet het.
Deze omvormer heb ik gekocht in duitsland met de duitse parameters ingesteld.
Dat mag normaal geen probleem zijn aangezien de netwaarden van duitsland nagenoeg gelijk zijn aan die van nederland.
Wel kan het zijn dat die nieuwe duitse instellingen(70% en cos phi factoren) roet in het eten gooit.
Maar dat wet ik niet.
Ik ga toch maar eens contacte met SMA voor een grid code...
En dan lekker terug instellen op de oude duitse norm

• Dre
  • Niet online

Dre

paulv1973 schreef op zaterdag 13 juli 2013 @ 20:53:
[...]
Merkte wel dat mijn omvormer leek af te toppen rond de 4380 Watt. Terwijl dit toch eigenlijk 4600 moet zijn.
Op basis waarvan denk jij dat je omvormer "leek af te toppen"? Paneel spanning? Cos Phi? Meting met zon instralingsmeter?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Dre schreef op zondag 14 juli 2013 @ 09:06:
[...]

Op basis waarvan denk jij dat je omvormer "leek af te toppen"? Paneel spanning? Cos Phi? Meting met zon instralingsmeter?
Nou...
Ik heb momenteel 6250 Wp op het Zuidwesten...
En meer dan 4380 kwam er niet uit.
Op string A had ik ongeveer 2000Wp
String B deed 2600Wp.
Dit terwijl string B 1 paneel minder heeft.
Liggen beide precies gelijk georienteerd...
Daarvandaan.
Met de vorige omvormer (een SB4000) kwam ik met gemak aan de 4000Wp (is zijn top)
Nu met de 5000 kom ik niet boven de 4380Wp. :-(

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
paulv1973 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 09:09:
[...]Nu met de 5000 kom ik niet boven de 4380Wp. :-(
ik denk dat het gisteren gewoon geen topdag qua pieken was. Ik heb een STP6000 en die haalt met dezelfde duitse parameters op topdagen tot nu toe bij mij wel 5900W piek terwijl gisteren de piek 5000W was.
De genoemde duitse parameters zijn voornamelijk van invloed wanneer de netfrequentie zou gaan afwijken. Voorheen schakelde de inverter dan af. Aangezien ze in Duitsland nu >20GW opwekken zou het rampzalig zijn wanneer dat ooit landelijk zou gebeuren. Daarom zit er in de nieuwe norm een terug regel eis per inverter wanneer de frequentie boven 50,2Hz komt.Het is dus niet zo dat je daar normaal gesproken iets van merkt. Stel dat dat wel zou zijn en dat je met Nederlandse parameters 30% meer opbrengst zou hebben zou dat in Duitsland waarschijnlijk een erg populaire aanpassing zijn ;)

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

BartNL schreef op zondag 14 juli 2013 @ 09:31:
[...]

ik denk dat het gisteren gewoon geen topdag qua pieken was. Ik heb een STP6000 en die haalt met dezelfde duitse parameters op topdagen tot nu toe bij mij wel 5900W piek terwijl gisteren de piek 5000W was.
De genoemde duitse parameters zijn voornamelijk van invloed wanneer de netfrequentie zou gaan afwijken. Voorheen schakelde de inverter dan af. Aangezien ze in Duitsland nu >20GW opwekken zou het rampzalig zijn wanneer dat ooit landelijk zou gebeuren. Daarom zit er in de nieuwe norm een terug regel eis per inverter wanneer de frequentie boven 50,2Hz komt.Het is dus niet zo dat je daar normaal gesproken iets van merkt. Stel dat dat wel zou zijn en dat je met Nederlandse parameters 30% meer opbrengst zou hebben zou dat in Duitsland waarschijnlijk een erg populaire aanpassing zijn ;)
Aha, bedankt. Lijkt me een plausibele verklaring...
Dan ga ik eerst maar eens mijn peikjes in de gaten houden.
Maar ik blijf het vreemd vinden dat ik gisteren met 6250Wp niet hoger kwam dan 4380W

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Ik haalde gisteren ook maar 68% (2350 W uit 3450 Wp) van het vermogen: komt overeen met jouw waarden.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Barrycade schreef op zondag 14 juli 2013 @ 09:38:
Ik haalde gisteren ook maar 68% (2350 W uit 3450 Wp) van het vermogen: komt overeen met jouw waarden.
Waar ligt dat dan aan. Zo eend ag als gisteren was toch geen extraam warme dag. En de lucht leek ook mooi blauw.
Dan zou je toch zeggen dat er wat vermogen moet los komen...

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Hier was het op het eind van de dag pas echt helder. Er zit momenteel veel vocht in de lucht. Gisteren hier veel melkwitte luchten en geen scherpe schaduwen. Volgens locaal weerstation maar iets van 550W gemiddeld instraling gehad.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Is het ook mogelijk om Sunny Explorer op de Ipad te instaleren?

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Barrycade schreef op zondag 14 juli 2013 @ 09:49:
Hier was het op het eind van de dag pas echt helder. Er zit momenteel veel vocht in de lucht. Gisteren hier veel melkwitte luchten en geen scherpe schaduwen. Volgens locaal weerstation maar iets van 550W gemiddeld instraling gehad.
Een instraling van 550W gemiddeld?

Misschien bedoel je 550 J/cm2?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op zondag 14 juli 2013 @ 09:09:
[...]

Nou...
Ik heb momenteel 6250 Wp op het Zuidwesten...
En meer dan 4380 kwam er niet uit.
Op string A had ik ongeveer 2000Wp
String B deed 2600Wp.
Dit terwijl string B 1 paneel minder heeft.
Liggen beide precies gelijk georienteerd...
Daarvandaan.
Met de vorige omvormer (een SB4000) kwam ik met gemak aan de 4000Wp (is zijn top)
Nu met de 5000 kom ik niet boven de 4380Wp. :-(
Groot verschil tussen beide strings, met 1 paneel minder en toch 600W meer, kan het schaduw zijn op de andere string?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op zondag 14 juli 2013 @ 10:22:
[...]

Groot verschil tussen beide strings, met 1 paneel minder en toch 600W meer, kan het schaduw zijn op de andere string?
Onmogelijk
het zijn 2 strings van 12 en 13 panelen die in portrait liggen.
De onderste string leverde daarbij ook nog eens meer met 1 paneel minder...

• caddyslack
Waarom in vredesnaam in omvormer instellen op duitse norm terwijl je in nederland woont?

Dat antwoord zul je direct van SMA krijgen wanneer je de grid guard code gaat opvragen bij SMA. Lijkt mij dat ze moeilijk kunnen gaan doen bij een garantieclaim, wanneer ze erachter komen dat hij ingesteld staat met de verkeerde landinstellingen.

Terugkomend op je "lage" vermogen; neem aan dat je al als intallateur ingelogd zijnde in Sunny Explorer al eens gekeken hebt bij Instellingen > Apparaat > Omvormer > "ingestelde limiet werkelijk vermogen"?

Als deze wel op 4600W (4660W) ingesteld staat, dan moet je het ergens anders in gaan zoeken lijkt me zo.

Ben benieuwd!

• pa3eia
  • Niet online

pa3eia

6370Wp ~ Elga 3.0 ~ Sony

Ook hier sinds vrijdag (12-07) een pv systeem geplaatst, gemonteerd, aangesloten en in werking gezet

Systeem:
16 x CentroSolar S-Class Professional 245 Wp
Powerstocc Excellent 4.2 (3 fase)

De panelen staan op de grond naar 181 graden onder een hoek van 36/37 graden en geheel schaduw vrij.

Er is toch een klein vraagje:
De Powerstocc heeft 2 ingangen.
De 16 panelen op 1 string of verdelen over 2 strings?

Welk advies adviseren jullie met welk voor/nadeel?

73's

• Proton_

Proton_

Team Welles

Uit de datasheet van de omvormer:
Min. MPP voltage with DC rated input in symmetrical multi-string, dual-tracker or parallel operation: 360 V
Min. MPP voltage with DC rated input in single-tracker operation: 500V
Uit de datasheet van de panelen:
Umpp: 29,55V
Bij de standaardtestcondities (STC) heb je in één string 472V en in 2 strings van 8 maar 236V, op warme zomerdagen nog minder.
Hoe dan ook te weinig, die omvormer lijkt niet zo'n goede match met die panelen.
Mijn advies zou zijn om bijvoorbeeld de 4.2 in te ruilen voor een 3.6.

(edit migjes hier beneden kent de omvormer beter en heeft een beter idee)

[ Voor 11% gewijzigd door Proton_ op 14-07-2013 12:25 ]

• drielp
Proton_ schreef op zondag 14 juli 2013 @ 11:45:
Uit de datasheet van de omvormer:
Min. MPP voltage with DC rated input in symmetrical multi-string, dual-tracker or parallel operation: 360 V
Min. MPP voltage with DC rated input in single-tracker operation: 500V
Uit de datasheet van de panelen:
Umpp: 29,55V
Bij de standaardtestcondities (STC) heb je in één string 472V en in 2 strings van 8 maar 236V, op warme zomerdagen nog minder.
Hoe dan ook te weinig, die omvormer lijkt niet zo'n goede match met die panelen.
Mijn advies zou zijn om bijvoorbeeld de 4.2 in te ruilen voor een 3.6.
Of 1 string parallel op beide aansluiting?

• migjes
@pa3eia
proton is me voor, lol
conclusie iets anders.
alle huidige panelen op 1x een string op 1x een mpp.

de andere mpp kan dan later nog een keer gevuld worden.
met minimaal iets wat 180V haalt in de zomer.
(als je de 2de string dan ook nog in een andere richting zet of andere hoek dan kan dat best nog wel een aardig grote string worden.)
maar het is wel een keuze over hoeveel plek je nog hebt om te plaatsen en hoeveel je gebruikt.

edit:
kan alleen niet vinden hoe de mpp's verder ingesteld kunnen worden.
meestal is daar wel een instelling voor als je ongelijke string op zoon omvormer zet.
dan zou je nog iets beter kunnen schatten wat de omvormer kan hebben.

edit2:
@drielp
dat is niet eens nodig met deze omvormer.
het is wel een leuke voor oost-west setupje met zoveel ruimte in de mppt's

[ Voor 29% gewijzigd door migjes op 14-07-2013 12:13 ]

Pagina: 1 ... 63 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.