Wij zitten hier op zuid-zuid-oost maar de set piekt duidelijk rond 1300-1400 uur. En de zon staat pal op de set ook rond 13:30. Maar volgens google maps zitten we toch echt zuid-zuid-oost 
Hier staat alles gewoon in 1 string, veel makkelijker.
Misschien moet ik me er helemaal niet mee bemoeien; ik ken de installateur van die set namelijk en die hielp hier eventjes mee en zei dat ik geen knap spul had gehaald voor mijn ouders. Ik zal hem de cijfers van juli wel laten zien over drie weken
Even gekeken, de ene string doet 144v en de ander 145v op dit moment, dat is van de 2400wp set op een Omnik die >6% minder presteert. De datasheet van de omvormer (ik ga er even sneaky vanuit dat het een omnik 3.0 is) er even bijgepakt en jahoor, mppt 150-500v. Hij kan dan toch gewoon de min van string 1 op de plus van string 2 zetten en de min van string 2 op de min van aansluiting 2 zetten (tl;dr: 2 strings in serie). Want ook paralel aansluiten gaat dan geen 300v opleveren, toch? Je krijgt dan alleen een hoger amperage.Verwijderd schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:15:
@NoxiuZ Die derde string is in Omnikportal gewoon een default optie van de monitoringsoftware, wordt dus niets mee gedaan bij de Omnik 3.0 kTL. Dezelfde software geeft ook rijen in de tabel voor AC power in meer dan één fase, waardoor het lijkt alsof string 2 geen AC vermogen levert, ipv AC vanuit string twee is dat veld gewoon AC op fase 2...
Maar, begrijp ik goed dat de 'quote' uit de monitoring van de bewuste 'onderpresterende set' komt? Dan zijn er wel degelijk twee losse strings van 5 modules aangesloten (anders zouden er identieke stringspanningen staan van ca 2x zo hoog. Tijd dus om dat eens wat netter aan te laten sluiten, in één string, parallel over de twee aansluitingen. Met stringspanningen van ca 150V (lager bij warme panelenweer zoals vandaag) werkt de mpp tracker niet (goed) meer. Produceren doet hij wel, maar niet altijd op mpp en dus verlies je opbrengst.
Hier staat alles gewoon in 1 string, veel makkelijker.
Misschien moet ik me er helemaal niet mee bemoeien; ik ken de installateur van die set namelijk en die hielp hier eventjes mee en zei dat ik geen knap spul had gehaald voor mijn ouders. Ik zal hem de cijfers van juli wel laten zien over drie weken
[ Voor 8% gewijzigd door Nox op 10-07-2013 15:28 ]
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW