Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 62 ... 109 Laatste
Acties:
  • 669.666 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-06 07:10

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

yannickie111 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 00:02:
Vandaag de eerste dag echt zon op mijn systeem. (8*250Wp op zuid, en 16*250Wp op oost, icm met een SMA tripower 5000)
Hieronder een screenshot van Sunny explorer (bij gebrek aan betere logging op het moment, de webconnect werkt niet :? .)
Is dit een beetje een redelijk resultaat voor een systeem van mijn grootte? 26.51 kWh vandaag. Ik heb zelf namelijk nog maar erg weinig vergelijkingsmateriaal.

[afbeelding]
Voor 6000Wp lijkt me veel te laag, doen die op oost wel mee? Het lijkt van niet.

26 had ik ook met 4750wp en schaduw, jij zou minimaal een 30-35kWh moeten hebben.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op zondag 07 juli 2013 @ 09:18:
[...]

De efficiency van die mastervolt is met 94/94,5% niet eens heel slecht. Enige jammere is "the Sunmaster is provided with a cooling fan". Wel leuk met 4 (!) MPPT.

[...]

Mijn oudje doet het inderdaad niet slecht :)
Best wel gaaf om met PVoutput te vergelijken, dat ik in de ochtend en in de avond soms
een voordeel heb, zal aan de 15° hoek liggen, dat ik de rest van de dag wat verlies
kan aan het rendement van de omvormer liggen en/of de schans/platdak opstelling
ik heb nl toch het idee dat de warmte onder de panelen blijft hangen en er kan dus ook
niet echt een schoorsteen effekt opgang komen als bij een schuindak montage
de tijd zal het leren.

ik had wel ~ 1.5 KWh meer op de teller staan :P

http://pvoutput.org/compa...19&sid1=16367&dt=20130707

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 15:28
Rol-Co schreef op maandag 08 juli 2013 @ 00:14:
[...]

Voor 6000Wp lijkt me veel te laag, doen die op oost wel mee? Het lijkt van niet.

26 had ik ook met 4750wp en schaduw, jij zou minimaal een 30-35kWh moeten hebben.
Typ-O, 16 moet 14*250Wp op oost zijn.
5500 Wp in totaal dus.

Ik heb geen grafieken waar mooi te zien is wat beide strings afzonderlijk opleveren, maar ik heb vandaag een paar keer gekeken, en het is duidelijk dat 's ochtends oost meer produceert, en vanaf ergens in de middag zuid. (Terwijl het minder panelen zijn.)

Als deze opbrengst echt te weinig is, wat kan ik doen om meer te krijgen? Tips voor optimalisatie? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op maandag 08 juli 2013 @ 00:15:
[...]

Best wel gaaf om met PVoutput te vergelijken, dat ik in de ochtend en in de avond soms
een voordeel heb, zal aan de 15° hoek liggen, dat ik de rest van de dag wat verlies
kan aan het rendement van de omvormer liggen en/of de schans/platdak opstelling
ik heb nl toch het idee dat de warmte onder de panelen blijft hangen en er kan dus ook
niet echt een schoorsteen effekt opgang komen als bij een schuindak montage
de tijd zal het leren.

ik had wel ~ 1.5 KWh meer op de teller staan :P

http://pvoutput.org/compa...19&sid1=16367&dt=20130707
Rendement van de omvormer lijkt me niet het verschil uit maken, jij had immers toch bepaald dat het omvormer rendement in de praktijk hoger lag dan wat de fabrikant als maximum opgaf? Of ben ik in de war met iemand anders? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

yannickie111 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 00:36:
[...]
Als deze opbrengst echt te weinig is, wat kan ik doen om meer te krijgen? Tips voor optimalisatie? :)
Opbrengst is niet echt goed nee. Lijkt erop dat je last hebt van schaduw, zet optitrack eens aan (in je omvormer). En noteer anders eens gedurende een dag de V en A van beide strings, als SMA die mogelijkheid niet bied.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 20:04
Anoniem: 35560 schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 18:26:
[...]

Jammer, ik had met zo veel kennis op dit forum toch wel meer reakties verwacht...........
beetje ongeduldig?

geef eens het type paneel en een voorbeeld grafiek van een mooie dag.
dan kunnen mensen het hier zien waar het fout gaat en is er iets van te zeggen.
(er zijn wel oplossingen, maar daar is echt meer info voor nodig.)

ik zie de posting, en zie wel meer probleempjes.
eens puzzelen.
Dre schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 11:06:
[...]
Roes uitgeslapen inmiddels? :+
niet te hard typen het doet nog pijn. :$
Appie Heijn schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 20:52:
[...]
Idee 1 lijkt erg dicht bij de minimale voltages van de omvormer uit te komen. Welke panelen heb jij het over?
[...]

Ik kan ze niet vinden :)
kijk eens naar hj solar.
de hjm260m-32 is wel verkrijgbaar, maar er zijn er wel meer met dat soort specs.
paulv1973 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:41:
Zou ik nog eens een balletje opgooien over aftopping/onderdimensionering ?? O-)

[afbeelding]

Mooi curve zo op de 4000 Watt...
dat maakt voor jouw niet meer uit.
het is alleen maar je eigen gevoel.
(als je zelf legt en een goedkope omvormer 2de hans regelt, dan maakt het allemaal niet meer uit.
als je dan je kop nog stoot ben je een rund, met de huidige prijzen.
voor mensen die het laten leggen is de tvt, wel iets lastiger.
een installateur wil ook kaas op zijn brood.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mr distel heeft al aardig wat tips gegeven.
dat is aardig wat schaduw probleem, en eigenlijk wel bijna elk moment van de dag.

je kunt ook nog kijken of je niet voor tigo optimizers wil over gaan.
dat zal de zaak wel wat omhoog krikken. (maar schaduw blijft schaduw)
met tigo's heeft ieder paneel een eigen mppt.
dus schaduw op 1 paneel trekt de rest niet mee omlaag.
maar er zit dan wel wat kosten aan natuurlijk.
http://www.tigoenergy.com/
hans draait daar mee:
http://gitjesstroomfabriek.nl/
(is effe uit de lucht???, mischien later weer up)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-06 22:50
Vraagje. Kan het zijn dat door het warme weer de performance best ver inzakt? Mijn installatie is 2650Wp:

SMA SB1200 met 6x Scheutensolar 225Wp zonnepanelen (1350Wp)
SMA SB1200 met 5x Amerisolar 260Wp zonnepanelen (1300Wp)

alles ligt ZZW (Googlesktech tekening)
Afbeeldingslocatie: http://www.wanonzin.nl/wp-content/uploads/2012/06/PV-installatie13panelen22-6-19u-800x519.jpg

Gisteren was het de hele dag zonnig en geen wolkje aan de lucht. Toch is de opbrengst "maar" 15,5kWh en zie ik dat de max power 1932W is. Je zou denken dat hij toch wel de 17 of 18 kWh aantikt.

In b.v. april, mei, juni haal ik bij een zonning dag een max power van boven de 2100W. Komt het doordat de panelen te warm worden? of zou 1 paneel kapot/niet goed zijn? dat laatste lijkt me niet wat zou heel de string toch plat liggen? Kan je een paneel los koppelen en doormeten?

Link naar gegevens van gisteren:
http://pvoutput.org/intra...2090&dt=20130708&gs=0&m=0

Of ben ik nu aan het mierenneuken? 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@petje72
ja.
staat zelfs in de specificatie van je panelen.
hoe hoger de temperatuur hoe lager de W.

edit:
zie nu je laatste regel pas, en weer ja. lol

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 08-07-2013 10:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petje72
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 23-06 22:50
migjes schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:28:
@petje72
ja.
staat zelfs in de specificatie van je panelen.
hoe hoger de temperatuur hoe lager de W.

edit:
zie nu je laatste regel pas, en weer ja. lol
Oke, duidelijk :) tsja, ik wil natuurlijk het uiterste maximum er uit halen })

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Petje72 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:30:
[...]

Oke, duidelijk :) tsja, ik wil natuurlijk het uiterste maximum er uit halen })
zie voor uiterste maximum paulv1973 zijn posting. (een stukje naar boven.)
het blijft altijd een afweging tussen omvormer en paneel aantal.
(de natuur is altijd het grilligst.)
met teveel paneel krijg je af topping en te weinig draait de omvormer niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 26-06 15:28
Dre schreef op maandag 08 juli 2013 @ 07:43:
[...]

Opbrengst is niet echt goed nee. Lijkt erop dat je last hebt van schaduw, zet optitrack eens aan (in je omvormer). En noteer anders eens gedurende een dag de V en A van beide strings, als SMA die mogelijkheid niet bied.
Hmmz... toch geen schaduw hier...

Dit vind ik ook vreemd net...
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Bd7IVRAPtNOFTHIzQUSqtzif/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 27-06 16:15
Lijkt me eerder een probleem met je logging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-06 16:27
Vandaag de eerste dag echt zon op mijn systeem. (8*250Wp op zuid, en 14*250Wp op oost, icm met een SMA tripower 5000)
Hieronder een screenshot van Sunny explorer (bij gebrek aan betere logging op het moment, de webconnect werkt niet :? .)
Is dit een beetje een redelijk resultaat voor een systeem van mijn grootte? 26.51 kWh vandaag. Ik heb zelf namelijk nog maar erg weinig vergelijkingsmateriaal.

[afbeelding]
Het lijkt me dat de set op Oost vanaf zonsopgang tot een paar uur later in een (slag-)schaduw ligt.

edit: of was er bewolking vroeg in de ochtend die dag? :)

[ Voor 4% gewijzigd door Terpen Tijn op 08-07-2013 11:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-06 13:21

Barrycade

Through the...

En heb je nu wel Optitrack aan staan? Gap lijkt op een overdrachtshikje in de logging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 12-06 20:32

databeestje

Von PrutsHausen

Vandaag de eerste dag echt zon op mijn systeem. (8*250Wp op zuid, en 14*250Wp op oost, icm met een SMA tripower 5000)

[afbeelding]
Even optitrac aanzetten voor opbrengst in de ochtend als ik die klif zie...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• storeman
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-06 10:38
Ik heb 9 LDK panelen liggen op zuid met een totaal van 2070Wp. Gisteren was een supermooie dag, maar mijn omvormer geeft dan aan dat er 1500 Watt uitkomt (Enschede, zuid-zuid-west, 20 graden). Ik vind dit aan de lage kant. Wat kan ik doen om te kijken waar dit probleem zit? Of is dit geen probleem?

"Chaos kan niet uit de hand lopen"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Anoniem: 35560 schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 19:21:
[...]

Maar die Omnik 5.0 HEB ik al. De vraag is of het rendabel is om 2x Omnik 3.0 te plaatsen of een andere rendabele oplossing. Als ik het helemaal goed wil doen heb ik dus een omvormer nodig met 4 strings of 2 omvormers met elk 2 strings. Vraag is alleen of dit rendabel is.
1 omvormer met 2 MPPT en schaduw management.

Dan kom je zoals migjes zegt al snel bij de PowerOne 3.8 uit. Mooie omvormer, galvanische scheiding, 96%, groot bereik en per MPPT 3000Watt. en totaal 4000Watt AC simultaan. Tevens MPP scan om beter met de schaduw van de dakkapel om te kunnen gaan.

http://www.power-one.com/...heet/pvi-3.8_4.6-i_en.pdf

Anders moet je naar een SMA 4000TL-21 kijken oid, maar dat is een stuk duurder denk ik. Ik ben een voorstander van schaduwmanagement, het is een mooie middenweg voordat je naar micro omvormers moet voor een schaduw die maar een gedeelte van de dag bestaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:40
storeman schreef op maandag 08 juli 2013 @ 11:39:
Ik heb 9 LDK panelen liggen op zuid met een totaal van 2070Wp. Gisteren was een supermooie dag, maar mijn omvormer geeft dan aan dat er 1500 Watt uitkomt (Enschede, zuid-zuid-west, 20 graden). Ik vind dit aan de lage kant. Wat kan ik doen om te kijken waar dit probleem zit? Of is dit geen probleem?
kijk eens een posts boven je :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Voor alle Tweakers die het dag-rendement willen berekenen van hun PV-installatie:

Nodig:
- het totale PV oppervlak in m2.

- Via KNMI.nl opvragen de daginstraling, gemeten via je dichtstbijzijnde meetstation.
Die waarde (Q) geeft de waarde in J/cm2. Deel deze waarde door 360 en je hebt de waarde in kWh/m2. Dan nog vermenigvuldigen met je PV-oppervlak in m2. Dat is de totaal ingestraalde zonne-energie in kWh op die dag op je panelen: P1

- De dagopbrengst in kWh: P2

Het PV-rendement van die dag bereken je dan door P2/P1 * 100%.

Die waarden bereken ik al vanaf 2010 (elke week via knmi.nl de Q-waarden ophalen).

Zo zie je (globaal) wat de invloed is van de temperatuur op je panelen. 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 24-06 12:28

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Zo, na een installatie met 11x 225Wp Sunpower panelen bij mijn ouders en 18x 190 Wp el cheapo Chinees bij een vriend was afgelopen vrijdag mijn eigen dak aan de beurt. Na lang puzzelen en zoeken naar een combinatie die nog een acceptabele opbrengst zou geven -vanwege een complex dak- is de keuze gevallen op 8x LG Neon MonoX 290Wp (totaal: 2320Wp) i.c.m. een SMA SB 2100TL.

Zaterdag meteen een mooie dag waarin de omvormer ruim een uur lang Mpp-peak aangaf (en 2050 W op het net afleverde) maar zondag was het zo warm dat ik niet meer dan 1900 W op het display heb zien staan. De invloed van de schaduw van de dakkapel die zo rond 16:00-17:00 over één van de panelen begint te vallen lijkt mee te vallen: de output daalt dan met het vermogen van ongeveer één paneel. De hele string lijkt er gelukkig niet onder te lijden.

Een installatie bij anderen aanleggen geeft al een kick maar zo'n eigen installatie is helemaal prachtig! Wel één nadeel ontdekt: de SMA SB 2100TL maakt een enorm irritant piep geluid die zelfs een verdieping lager nog te horen is ondanks m'n gehoorbeschadiging, de twee SMA SB2500HF-30 omvormers die ik hiervoor geinstalleerd had waren wel stil... :(

[ Voor 3% gewijzigd door styno op 08-07-2013 14:34 ]

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-06 19:50

PcDealer

HP ftw \o/

styno schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:44:

Zaterdag meteen een mooie dag waarin de omvormer ruim een uur lang Mpp-peak aangaf (en 2050 W op het net afleverde) maar zondag was het zo warm dat ik niet meer dan 1900 W op het display heb zien staan. De invloed van de schaduw van de dakkapel die zo rond 16:00-17:00 over één van de panelen begint te vallen lijkt mee te vallen: de output daalt dan met het vermogen van ongeveer één paneel. De hele string lijkt er gelukkig niet onder te lijden.
Iets van schaduwmanagement aan staan?
Een installatie bij anderen aanleggen geeft al een kick maar zo'n eigen installatie is helemaal prachtig! Wel één nadeel ontdekt: de SMA SB 2100TL maakt een enorm irritant piep geluid die zelfs een verdieping lager nog te horen is ondanks m'n gehoorbeschadiging, de twee SMA SB2500HF-30 omvormers die ik hiervoor geinstalleerd had waren wel stil... :(
Wat zegt SMA hier van?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 01:15
WoudseHoeve schreef op zondag 07 juli 2013 @ 20:55:
[...]

Volgens mij is de spanning bij gelijke strings en panelen onafhankelijk van de instraling..... Toch?
Dus als de spanning gelijk is zal er geen stroom gaan lopen richting de zuid panelen.
De belasting van de string zal de spanning wel beinvloeden.

Ik heb hier verder geen ervaring mee.
Nou, als ik de grafiek van mijn huidige set tegen die van een set op het westen leg dan is mijn huidige zuid-set volledig uit als de west-set nog een paar honderd wat oplevert. Uiteindelijk vallen mijn zuid panelen in de schaduw van ons huis. Het kan dus best zo zijn dat de spanning van de panelen niet meer gelijk is.
Als wat ik begrijp klopt dan gaat de stroom ipv de inverter in, de panelen in en verlies je daar energie aan. Stringdiodes blokkeren dit terugloopeffect:

Afbeeldingslocatie: http://pveducation.org/sites/default/files/PVCDROM/Modules/Images/Blocking_Diodes.gif

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
nou mijn 15de paneeltje ligt er ook bij, nu 3600wp, gelijk de omvormer aan het aftoppen gekregen op 3000 watt (http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20870&sid=18747), maar ik ben helemaal tevreden.
Hele dak ligt nu vol:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 239318

toch interresant start spanning 95 volt op de mpptracker
75 Volt instartspanning
http://www.omnik-solar.co...mniksol-3.0k_4.0k_5.0k-jp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 24-06 12:28

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

PcDealer schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:33:
[...]
Iets van schaduwmanagement aan staan?
Niet bewust, sommigen beweren dat dit ook niet kan met een SB 2100TL.
Wat zegt SMA hier van?
Weet ik nog niet. Heb eerst maar eens de leverancier gebeld... (Wordt vervolgt)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Anoniem: 239318 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 14:06:
toch interresant start spanning 95 volt op de mpptracker
75 Volt instartspanning
http://www.omnik-solar.co...mniksol-3.0k_4.0k_5.0k-jp
volgens omnik erg interesant voor de Japanner. :)
geen idee wat voor systeem hun hebben eigenlijk?

maar ze hebben het grid tie en over Stand Alone?
(en dan zit er een erg groot verschil in.
geen idee wat ze er mee bedoelen.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• UdiBenLudi
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-06 13:05
migjes schreef op maandag 08 juli 2013 @ 14:23:
[...]

volgens omnik erg interesant voor de Japanner. :)
geen idee wat voor systeem hun hebben eigenlijk?

maar ze hebben het grid tie en over Stand Alone?
(en dan zit er een erg groot ver schil in.
geen idee wat ze er mee bedoelen.)
ff offtopic...

Japan heeft 3 fasen 240 Vac... Misschien vandaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:31

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Schinnen-groen schreef op maandag 08 juli 2013 @ 12:28:
[b]
- Via KNMI.nl opvragen de daginstraling, gemeten via je dichtstbijzijnde meetstation.
Die waarde (Q) geeft de waarde in J/cm2. Deel deze waarde door 360 en je hebt de waarde in kWh/m2.
Hmm, die zie ik hier http://www.knmi.nl/klimatologie/uurgegevens/selectie.cgi wel staan, maar dat is een interactieve selectie. Iemand een handig idee hoe je die automatisch (bij voorkeur met wget) download?

[ Voor 29% gewijzigd door thunder7 op 08-07-2013 14:37 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-06 11:32

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

thunder7 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 14:32:
[...]
Hmm, die zie ik hier http://www.knmi.nl/klimatologie/uurgegevens/selectie.cgi wel staan, maar dat is een interactieve selectie. Iemand een handig idee hoe je die automatisch (bij voorkeur met wget) download?
Hier misschien? http://www.knmi.nl/klimatologie/uurgegevens/selectie.cgi Je moet in ieder geval Q (Globale straling (in J/cm2) per uurvak) aanvinken en het juiste weerstation.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

thunder7 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 14:32:
[...]

Onder deze link vind je een berg aan gegevens. Voor jou is het van belang om de Q aan te vinken, het aantal dagen aan te geven waarover je die gegevens wilt hebben en welk weerstation je wilt gebruiken (kunnen er meerderen zijn):

www.knmi.nl/klimatologie/daggegevens/selectie.cgi

De gegevens moet je wel knippen en plakken in je spreadsheet :)

[ Voor 5% gewijzigd door Schinnen-groen op 08-07-2013 14:48 ]

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

NiGeLaToR schreef op maandag 08 juli 2013 @ 13:45:
[...]

Nou, als ik de grafiek van mijn huidige set tegen die van een set op het westen leg dan is mijn huidige zuid-set volledig uit als de west-set nog een paar honderd wat oplevert. Uiteindelijk vallen mijn zuid panelen in de schaduw van ons huis. Het kan dus best zo zijn dat de spanning van de panelen niet meer gelijk is.
Als wat ik begrijp klopt dan gaat de stroom ipv de inverter in, de panelen in en verlies je daar energie aan. Stringdiodes blokkeren dit terugloopeffect:

[afbeelding]
Zo heb ik ook in de string van oost en de string van west een diode (10A 1000Volt, 20 euro cent) opgenomen om te voorkomen dat de strings in elkaar terug kunnen leveren. Een kleine goedkope oplossing die makkelijk gerealiseerd kan worden.

Je kan ze ook kant en klaar als MC4 stekker of verloop kabel kopen. Ik heb de losse diode met krimpkous in de kabel gemonteerd.
UdiBenLudi schreef op maandag 08 juli 2013 @ 14:28:
[...]

ff offtopic...

Japan heeft 3 fasen 240 Vac... Misschien vandaar?
Dat hangt er vanaf aan welke zijde van Japan je zit, de helft heeft 50Hz en de andere helft 60Hz. Zo is het gegroeid na de 2e wereld oorlog.

Dit maakte het probleem met het uitschakelen van de kerncentrales ook wat gecompliceerder. Er kan maar een beperkte hoeveelheid energie door schakelstations omgezet worden tussen 50-60Hz.

[ Voor 51% gewijzigd door databeestje op 08-07-2013 14:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06:31

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Ik zie net: http://www.knmi.nl/kd/daggegevens/scriptxs-nl.html

Dat bevalt me al een stuk beter!

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brain150
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 18-06 10:19
Toch weer een vraag (wel zelf gezocht, maar ik kan geen duidelijke (lees: leken-) uitleg vinden van de termen:

Ik heb panelen van LDK Solar (all black) aangeboden gekregen, bij het bestellen waren deze op en nu krijg ik panelen van Recom (panther black) (google levert een Griekse firma met een hele mooie stand op allerlei beurzen op).
Als ik de specs onder elkaar zet vallen onderstaande zaken op:

LDK Solar: Vmp = 30.2 , Imp = 8.28
Recom: Vmp = 48.0 , Imp = 5.21

Beiden 250 Wp, maar met duidelijk verschillende Vmp en Imp. Ik begrijp dat Vmp= maximale spanning en I= maximale stroom, maar niet wat de gevolgen hiervan zijn. De een zou 5 inch cellen kunnen hebben (meer cellen per paneel en dus een hogere spanning) en de ander 6 inch, maar ook uit deze specs haal ik niet wat de gevolgen zijn voor mij.

Welke van deze 2 is op basis hiervan ´beter´ en waarom? Maakt een hogere of juiste lagere Vmp of Imp verschil?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@brain150
jep dat zijn 5" en 6" cellen panelen.

wat beter is? is wat moeilijker te zeggen.
(neem het algemeen en met een korreltje zout)
6" cellen panelen leveren wat meer op, als 5".
met een string van 5"cellen panelen kom je veel sneller in een hogere V voor de omvormer en dat kan weer beter zijn voor de opbrengst. (afhankelijk van de omvormer en de aantal in de string)

grof gezegd (met een +/-) een string van 2000Wp is vaak beter met 5" en een string met 3000Wp beter met 6".
maar de keuze omvormer moet er dan wel bij genomen worden.

verder is het lood om oud ijzer.
en hier zijn veel uitzonderingen op.

edit: voorbeeldje.
power-one 3.0 optimum van 342V.
als oost-west per mpp dan 8x recom geeft een 384Vmpp. (2000Wp per mpp)
of als zuid 12x ldk = 362.4Vmpp. (3500Wp parallel mode op 1x mpp.)

[ Voor 13% gewijzigd door migjes op 08-07-2013 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op maandag 08 juli 2013 @ 07:39:
[...]

Rendement van de omvormer lijkt me niet het verschil uit maken, jij had immers toch bepaald dat het omvormer rendement in de praktijk hoger lag dan wat de fabrikant als maximum opgaf? Of ben ik in de war met iemand anders? ;)
Jij heb ook een aardig selectief geheugen moet ik zeggen, eea had ik hier,
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2" al weer recht gezet.
dat dus de Danfoss +/- 4% teveel aangeeft tov een betere KWh meter via Youless.

Waneer ZIEN wij hier eens een onderbouwing van jou, mbt de jou omschreven JUISTE waarden
uit jou Effekta ES5000?
We willen hier grafieken zien, geen mooie woordjes. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-06 20:20

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op maandag 08 juli 2013 @ 00:14:
[...]

Lijkt mij ook dat oost niet lekker meedraait.
Die stijle lijn naar de 3kw moet denk ik veel eerder beginnen en dus flauwer opbouwen naar 3kw.
Het begin lijkt sterk op de mijne. en ik heb ee ZZW opstelling.

Misschien niet goed aangesloten in de omvormer?!
2 strings parallel op 1 mppt? ipv 2 strings op 2 mppt's...

Dat puntje net over de 4kw vind ik ook een mooie... :?

[ Voor 4% gewijzigd door paulv1973 op 08-07-2013 17:28 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 26-06 20:20

paulv1973

16.730Wattpiek

yannickie111 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 10:51:
[...]

Hmmz... toch geen schaduw hier...

Dit vind ik ook vreemd net...
[afbeelding]
Bekend probleem bij Sunny explorer.
Gewoon even Sunny explorer afsluiten... 2 minuutjes wachten... En sunny explorer weer opstarten...

Probleem opgelost.
Lijkt wel of de omvormer soms geen waarde via bluetooth versturd en dan neemt Sunny explorer de 0 waarde aan...

Kijk.. Ik heb het ook (van Vandaag)

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2m4ejyd.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door paulv1973 op 08-07-2013 18:10 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

PClop schreef op maandag 08 juli 2013 @ 17:22:
[...]
Jij heb ook een aardig selectief geheugen moet ik zeggen, eea had ik hier,
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2" al weer recht gezet.
dat dus de Danfoss +/- 4% teveel aangeeft tov een betere KWh meter via Youless.
Rendement doelde ik op efficiency van vermogen van DC naar AC. Dus hoeveel verlies je omvormer heeft. De η dus. Niet de afwijking in kWh'en waar jij het nu over hebt.

P.S. Gebruik je de youless voor PV-Output?
Waneer ZIEN wij hier eens een onderbouwing van jou, mbt de jou omschreven JUISTE waarden
uit jou Effekta ES5000?
We willen hier grafieken zien, geen mooie woordjes. 8)
Naar welke grafieken zijn de heren ("we", meervoud) precies opzoek? PV-Output maakt prachtige grafieken toch?

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 08-07-2013 19:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 25-06 23:00
savale schreef op zondag 07 juli 2013 @ 11:36:
[...]

ja alleen dan is de vraag wat de paneeltemperatuur is op een minder warme dag... Misschien leuk voor de cijfertjes / grafiekjes om op een paneel nog een temperatuursensor te plaatsen.
http://shop.directsolar.n...l250p_29b_zonnepaneel.pdf
Wil je zien wat de paneel temapratuur doet? Ik heb sinds kort een solarlog instralingssensor met windsensor geplaatst hier zit ook een temparatuurmeter in zie http://www.zonzien.nl/index.php/live-grafieken

Afbeeldingslocatie: http://img547.imageshack.us/img547/5347/jzh.png

[ Voor 4% gewijzigd door silvester6 op 08-07-2013 19:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 01:15
databeestje schreef op maandag 08 juli 2013 @ 14:56:
[...]

Zo heb ik ook in de string van oost en de string van west een diode (10A 1000Volt, 20 euro cent) opgenomen om te voorkomen dat de strings in elkaar terug kunnen leveren. Een kleine goedkope oplossing die makkelijk gerealiseerd kan worden.

Je kan ze ook kant en klaar als MC4 stekker of verloop kabel kopen. Ik heb de losse diode met krimpkous in de kabel gemonteerd.
Ah super, dank voor de toelichting. Geen nut voor schaduwproblemen, zoals het plaatje toont? Ik las in fora in de VS dat ze daar adviseren ook tussen panelen diodes te solderen tegen verlies door schaduw.

Listen & subscribe to my Life as a Journey Podcast

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op maandag 08 juli 2013 @ 18:19:
[...]

Rendement doelde ik op efficiency van vermogen van DC naar AC. Dus hoeveel verlies je omvormer heeft. De η dus. Niet de afwijking in kWh'en waar jij het nu over hebt.

P.S. Gebruik je de youless voor PV-Output?

[...]

Naar welke grafieken zijn de heren ("we", meervoud) precies opzoek? PV-Output maakt prachtige grafieken toch?
Ik zeg niet dat het bij jou ook zo is (voordat er boze tongen komen) maar mijn effekta geeft ruim 2kWh meer aan dan de meter in de afgelopen 2 dagen en we weten dat hij ook op een hele kWh begint.

Het is maar goed dat ik die niet logt :) ik vertrouw de meter iets meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

op een dag als vandaag kom ik uit op 5,6 kwh/kw/dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:30:
[...]

Ik zeg niet dat het bij jou ook zo is (voordat er boze tongen komen) maar mijn effekta geeft ruim 2kWh meer aan dan de meter in de afgelopen 2 dagen en we weten dat hij ook op een hele kWh begint.

Het is maar goed dat ik die niet logt :) ik vertrouw de meter iets meer.
Ohh, ik dacht altijd dat de EFFEKTA bij 0 begon, en niet bij 1. Alleen afronden zou een probleem kunnen zijn (eind van de dag). Weet je zeker dat hij op 1 begint?

1 mei t/m 8 juli:
  • EFFEKTA display = 1398 kWh
  • C11 kWh meter = 1408 kWh
  • PV-Output (laptop met PVBC) = 1418 kWh
Verschil van 0,7% waarbij de C11 kWh meter een nauwkeurigheid van +- 1% heeft...
En er zit ook nog ruim 8 meter AC bekabeling tussen de kWh meter en de EFFEKTA van 2,5mm2. Sommige mensen beweren dat daar veel vermogen/energie over valt.

Case closed? Of moet ik deze gegevens nog even in een niet manipuleerbaar grafiekje gieten?

[ Voor 17% gewijzigd door Dre op 08-07-2013 21:14 . Reden: Zin doorstreept nav reactie Rol-Co ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

die nieuwe omnik heeft een on grid off grid schakelaar levert dan off grid max 1500 watt ac
wel makkelijk bij stroom uitval als het overdag is althans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Over Omnik gesproken: Heb jij nog een reactie gehad van Omnik over jou mogelijke derating van je omvormer?

Zo niet vraag ik mij toch of je een omvormer wilt afnemen van een fabrikant die niet op vragen reageert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:10

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

@swapevent Ik ben benieuwd hoe ze dat beveiligd hebben :) Wel een pluspunt natuurlijk, zeker met alle accuapparatuur (laptops, mobieltjes, auto's) is elk beetje offgrid vermogen in geval van stroomuitval welkom.
(let op dat ik het niet over normen en waarden heb)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op maandag 08 juli 2013 @ 20:53:
[...]

Ohh, ik dacht altijd dat de EFFEKTA bij 0 begon, en niet bij 1. Alleen afronden zou een probleem kunnen zijn (eind van de dag). Weet je zeker dat hij op 1 begint?

1 mei t/m 8 juli:
Verschil van 0,7% waarbij de C11 kWh meter een nauwkeurigheid van +- 1% heeft...
En er zit ook nog ruim 8 meter AC bekabeling tussen de kWh meter en de EFFEKTA van 2,5mm2. Sommige mensen beweren dat daar veel vermogen/energie over valt.

Case closed? Of moet ik deze gegevens nog even in een niet manipuleerbaar grafiekje gieten?
Met hele kwh bedoel ik ook 0
Ik geloof je wel hoor maar sommige houden van een onderbouwing, dus doe maar een filmpje _O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

[...]

1 mei t/m 8 juli:

hmmm wij hebben een poging gewaagd om WebSolarLog compatible te maken met de Effekta's.
Iemand was toen bezig met een script om de Effekta uit te lezen, maar hij constateerde toen ook een afrondings fout. In eerste instantie dacht hij dat het een scripting probleem was, maar na een paar dagen testen/debuggen bleef het probleem terugkomen; Iedere ochtend starten de Effekta met een "afgerond" getal op.
In WSL zouden we dat nog wel op kunnen vangen, maar vooral naar PVo zou het een probleem zijn. Dit omdat je hier oa Cumulatieve waarde naartoe stuurt.

Maar wat ik nu lees, lijkt er geen probleem te zijn. :?
Begrijp ik het nu niet goed of..... :?

en hoe heb je het opgelost of ..... :?

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik gebruik PV Bean Counter. Deze haalt elke X seconden het vermogen uit de EFFEKTA en berekend per 5 minuten de gemiddelde waarde en stuurt deze door naar PVo. Volgens mij heb je hierdoor ook geen last van afronden op PVo, alleen het display op de EFFEKTA loopt achter....
Geen bijzondere dingen gedaan dus met PV Bean Counter.

Let wel dat een standaard EFFEKTA een gigantische afwijking heeft in het vermogen, maar mijne is gerepareerd en daarbij ook gekalibreerd. Afronden is denk ik alleen een probleem als je de hele kWh'en uit de EFFEKTA gaat uitlezen.

Zoek anders eens in dit topic op afronden+EFFEKTA, is nog wel meer te vinden :P

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 08-07-2013 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 28-06 15:48

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Appie Heijn schreef op zondag 07 juli 2013 @ 11:41:
[...]

Leuke installatie, ben wel nieuwsgierig naar de resultaten. Lijkt wel dat er redelijk om je heen is gegaan, niet last
De eerste resultaten zijn boven verwachting.
Vandaag 5.275kWh/kWp gister 5.362kWh/kW _/-\o_ <3

[ Voor 12% gewijzigd door revolution-nl op 08-07-2013 21:45 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 27-06 21:51
Toch raar...
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/20130706.jpg20,81 kWh Optitrack uit

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/20130707.jpg21,03 kWh Optitrack rond 14.00 aan gezet

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/20130708.jpg20,27 kWh Optitrack hele dag aan

Kan mij niet herinneren dat ik vandaag ook maar 1 wolkje gezien heb hier in Friesland. Volgens mij waren afgelopen dagen ongeveer hetzelfde qua weer, beetje verschil in temp en windkracht maar volgens mij geen bewolking toch?
Moet wel een hele dikke zeemeeuw zijn geweest die vandaag een dutje heeft gedaan :S Voor morgen Optitrack maar weer uit gezet. Kijken of ik weer een "gladde" lijn krijg.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Appie Heijn schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:58:
Toch raar...
[afbeelding]20,81 kWh Optitrack uit

[afbeelding]21,03 kWh Optitrack rond 14.00 aan gezet

[afbeelding]20,27 kWh Optitrack hele dag aan

Kan mij niet herinneren dat ik vandaag ook maar 1 wolkje gezien heb hier in Friesland. Volgens mij waren afgelopen dagen ongeveer hetzelfde qua weer, beetje verschil in temp en windkracht maar volgens mij geen bewolking toch?
Moet wel een hele dikke zeemeeuw zijn geweest die vandaag een dutje heeft gedaan :S Voor morgen Optitrack maar weer uit gezet. Kijken of ik weer een "gladde" lijn krijg.
zeg nooit; nooit

http://www.frijmann.nl/websolarlog/

hier toch ook een paar flinke dippen....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:34:
Ik gebruik PV Bean Counter. Deze haalt elke X seconden het vermogen uit de EFFEKTA en berekend per 5 minuten de gemiddelde waarde en stuurt deze door naar PVo. Volgens mij heb je hierdoor ook geen last van afronden op PVo, alleen het display op de EFFEKTA loopt achter....
Geen bijzondere dingen gedaan dus met PV Bean Counter.

Let wel dat een standaard EFFEKTA een gigantische afwijking heeft in het vermogen, maar mijne is gerepareerd en daarbij ook gekalibreerd. Afronden is denk ik alleen een probleem als je de hele kWh'en uit de EFFEKTA gaat uitlezen.

Zoek anders eens in dit topic op afronden+EFFEKTA, is nog wel meer te vinden :P
Heb je ergens een kalibratie raport gehad of geloof je die duitser op zijn blonde lokken en blauwe ogen? Ik zou daar wel eens iets van willen zien, heb je een linkje?
Ik kan me geen potmeters herinneren in de effekta, hoe kalibreren ze hem dan? Is de display wel representatief aan het werkelijke vermogen? Heb je het gemeten of ga je van het meetsysteem uit van de abb?

Mijn ervaring is dat het AC vermogen van de effekta op lage vermogens redelijk klopt maar boven de 1700W scheelt het meer dan 120W tussen kWh meter en display, wat doet het wel niet op 4500-4600W dan?

Sorry voor de vele vragen maar ik wil het graag weten ivm mijn eigen effekta.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

optitrack : als je mpp spanning lager is dan de netspanning en de inverter heeft een boost engine,
kan het soms erg slecht uitpakken.
logica : Wikipedia: Boost converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Appie Heijn schreef op maandag 08 juli 2013 @ 21:58:
Toch raar...
[afbeelding]20,81 kWh Optitrack uit

[afbeelding]21,03 kWh Optitrack rond 14.00 aan gezet

[afbeelding]20,27 kWh Optitrack hele dag aan

Het was hier in het Noorden niet 100% strak blauw hoor, de afgelopen dagen. Ik heb standaard OptiTrac aan, en ik krijg wel gewoon mooie gladde grafieken... mits er geen wolkje aan de lucht is. Gister dus ook niet. Vandaag wel, zie ik net. :D

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op maandag 08 juli 2013 @ 22:12:
[...]
Heb je ergens een kalibratie raport gehad of geloof je die duitser op zijn blonde lokken en blauwe ogen? Ik zou daar wel eens iets van willen zien, heb je een linkje?
Blonde lokken blauw ogen. Geen rapport. Helaas
Ik kan me geen potmeters herinneren in de effekta, hoe kalibreren ze hem dan? Is de display wel representatief aan het werkelijke vermogen? Heb je het gemeten of ga je van het meetsysteem uit van de abb?
Kalibreren anno 21e eeuw gaat via software, volautomatisch. Kan gewoon gekalibreerd uit de fabriek rollen, maar bij EFFEKTA hadden de chinezen daar geen zin in ofzo? Potmeters zijn ondingen.

Ik ga uit van C11, en de C11 is nauwkeurig genoeg (+-1%). Fatsoenlijke vermogensmeters als plugwise/ voltcraft energy logger 4000 enzo zijn voor (afgerond) 100% te vertrouwen. Voor dit soort doeleinden tenminste.
Mijn ervaring is dat het AC vermogen van de effekta op lage vermogens redelijk klopt maar boven de 1700W scheelt het meer dan 120W tussen kWh meter en display, wat doet het wel niet op 4500-4600W dan?
Dat had ik ook. Stroom veels te hoog aangegeven. Terwijl je zou denken dat de stroom hetzelfde is als bij de C11 :P. Vermogen te hoog bij veel vermogen. Nu geeft ie perfect het vermogen aan.
Even graven in mijn geheugen: volgens mij deed mijn oude ES4200 bij weinig opbrengst te weinig kWh en bij veel opbrengst teveel kWh. Zou me niks verbazen dat zich dat over een jaar redelijk uit middelde.
Sorry voor de vele vragen maar ik wil het graag weten ivm mijn eigen effekta.
Anders opsturen naar fabrikant? Ik heb nog wel een geschikte USB>RS232 kabel voor je >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
silvester6 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 18:56:
[...]

Wil je zien wat de paneel temapratuur doet? Ik heb sinds kort een solarlog instralingssensor met windsensor geplaatst hier zit ook een temparatuurmeter in zie http://www.zonzien.nl/index.php/live-grafieken

[afbeelding]
bedankt, ik begon me nogal zorgen te maken dat er misschien iets niet helemaal goed zat bij mij. Ik had namelijk de eerste dag dat mijn 2500wp op het dak lag een piek van 2590watt gezien. (het was toen fris en afwisselend bewolkt/zonnig). Op een warme / zonnige dag als vandaag slechts een piek van 2010watt. Dat verschil leek me nogal groot, maar ook bij jou zie ik een flinke daling in piekwaardes op een warme dag. (wel net iets minder extreem)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 22:22:
optitrack : als je mpp spanning lager is dan de netspanning en de inverter heeft een boost engine,
Ik ben goed bekend met de boost converter, deze worden bij vrijwel alle PV-inverters gebruikt om de DC spanning te verhogen. Ook heb ik een redelijk idee van hoe PV-inverters in elkaar zitten aan de netspannings zijde. Kan je wat meer uitweiden over de problemen die kunnen ontstaan :) , deze zijn bij mij namelijk onbekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre
Kan jij zien welke fw er in jou effekta zit? Misschien hebben ze gewoon een verbeterde versie er in, of heb je die zelf erna nog gedaan?

Rs 232 -rs232 heb ik en een pc ervoor maar ik vond die opbrengsten helemaal way off.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als optitrac aanstaat en de dc mpp spanning is al laag, en er springen een paar diodes aan in de optitrac mode dan zakt het vermogen weg. zoals beschreven in de link met de alkaline battery
in mijn ervaring is dat optitrac goed werkt met hogere voltages en mono panelen,
dan werkt het perfect, als de spanning maar hoog blijft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Uhm, is het niet de bedoeling van optitrac om de spanning te variëren tussen heel laag en heel hoog (bijv. Voc) om op die manier het optimale werkpunt te bepalen? Het lijkt mij juist de bedoeling om het vermogen te veranderen, tijdens de sweep, om het werkpunt te bepalen.

In feite loop je de volledige IV-curve af van je complete string, en daarbij gaan er inderdaad panelen op zwart gedurende deze 0,X seconde.

[ Voor 20% gewijzigd door Dre op 08-07-2013 23:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

een hydraulische cilinder/ram is te vergelijken met (boost)optitrac puur als je kijkt naar current (flow)
dit word nogal off topic dus we stoppen hier maar denk ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens mij is dit juist de kern van 'kWh's maken met silicium' en dus heel erg ontopic :)
eric-pvt doelt volgens mij op het feit dat het rendement van een boostconverter bij hoge dV wat inzakt.
Dit zie je terug in de rendementscurves (rendement vs ingangsspanning) van de omvormer en verklaart niet het tijdelijke karakter van de dalen in de getoonde grafiekjes.
Wat wel een verklaring kan zijn is dat de omvormer niet overtuigd is van z'n MPP en blijft sweepen - tijdens een sweep werkt hij niet op MPP en zakt het vermogen. Om zulke dips te veroorzaken moet dat wel heel ernstig zijn.
Geeft SMA ook niet aan dat het een 1% opbrengstverlies met zich mee kan brengen? Vandaar dat het ook niet standaard aan staat :)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Anoniem: 238103 schreef op maandag 08 juli 2013 @ 22:22:
Sorry, maar dat heeft echt niets met optitrac te maken. Dat in plaats van een buck, boost plaats vindt is niet zo raar, vrijwel alle omvormers kunnen dit of doen het.

Dat de MPP spanning elke 6 minuten gereset wordt is daar niet echt een probleem in. De puls van de optitrac is circa 1 seconde, dit moeten de bulk caps moeiteloos op kunnen vangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 35560

Dre schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:14:
[...]

Geef per foto eens een beschrijving waar het van is en hoelaat genomen. Nu is het een beetje gokken. Gewoon kort en krachtig "oost 15:00u" ofzo

Dat is geen misselijke schaduw nu de zon dit jaargetijde op zijn hoogst staat. Paneeltje op west naast pijp uit dak doet eigenlijk de hele dag niks. Kan je waarschijnlijk net zo goed niet aansluiten. Zelf met een microomvormer is die niet te redden. Hooguit voor de (visuele) symmetrie laten liggen :/

En de rest, pff, microomvormers? meerdere steca 500/soladin 600? panelen bovenop de dakkapel plaatsen? Meest onrendabele panelen verkopen? Alles verkopen?
Hierbij de grafiek en foto's.
Voor de volledigheid heb ik nu 2 foto sets van de voor- en achterzijde.
Op de achterzijde begingt de schaduw om 12.00 uur en volledige schaduw is om 18.00 uur.
Op de voorzijde heb ik tot 10.00 uur schaduw en die begint dan weg te trekken en om 15.00 uur is het volledig schaduwvrij. Foto's zijn vorige week genomen.

Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/843/ilat.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/577/tdmn.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/692/sgq2.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/42/jmqu.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/836/9hqq.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/5/kbwb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/40/vgxy.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/14/yqya.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/259/qmqi.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/850/vov6.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/194/1zbx.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/194/gaub.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/89/phwp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/577/bzfb.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/41/swhr.jpg

En dit is de link voor mijn zonnepanelen:
http://www.znshine-solar....250W-English-V1305_LQ.pdf

Ik hoor hier van diverse mensen goede, maar ook, verschillende adviezen. Ik ben echter nog maar pas begonnen met zonnepanelen en nog een leek op dit gebied. Ik ben een beetje af gegaan op mijn leverancier, maar als ik de adviezen zo lees, had ik dat beter niet kunnen doen.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 35560 op 09-07-2013 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Dre schreef op maandag 08 juli 2013 @ 23:07:
Uhm, is het niet de bedoeling van optitrac om de spanning te variëren tussen heel laag en heel hoog (bijv. Voc) om op die manier het optimale werkpunt te bepalen? Het lijkt mij juist de bedoeling om het vermogen te veranderen, tijdens de sweep, om het werkpunt te bepalen.

In feite loop je de volledige IV-curve af van je complete string, en daarbij gaan er inderdaad panelen op zwart gedurende deze 0,X seconde.
Eens.

Bijna zwart, de drempel is de minimale MPP spanning. Bij mijn SB2000HF is dit 175 Volt, lager gaat deze niet. Stel dat de nominale spanning 360 Volt is dan is het met 5A ~= 1800 Watt, tijdens de enkele seconde van de scan 5A x 175 Volt ~= 875 Watt. Tuurlijk is het minder, maar bij lange na niet genoeg om een 5 of 10 minuten gemiddelde naar beneden te halen.

Ik kan beamen dat zelfs dat wij als blauwe lucht beschouwen niet over de gehele dag hetzelfde is. Zomerzon achter een witte sluier is nog steeds lekker warme zomerzon, de panelen zien dit toch iets genuanceerder ;)

Anders pak je het Youtube filmpje van de MPP scan op de analoge meter er maar bij 8)

Edit: Filmpje! YouTube: Analog dials on a SMA Sunny Boy 2000HF

[ Voor 4% gewijzigd door databeestje op 09-07-2013 13:05 . Reden: youtube link ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

databeestje schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 12:53:
[...]

Sorry, maar dat heeft echt niets met optitrac te maken.
prima, dan niet.
gelukkig heb ik andere ervaringen.
wel eens geprobeert met dc-dc voltage boost te doen op 2 bijna lege penlights ?
in sommige omstandigheden kan het helemaal niet goed uitpakken.
laten we het verder maar bij de mooie folder houden
http://files.sma.de/dl/3491/TECHOPTITRAC-AEN082412.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

eric-pvt, begrijp ik goed dat je stelt dat Optitrac tot een lagere stringspanning kan leiden?
Dat kan prima waar zijn (als daar het globale MPP ligt :)), daar is iedereen het wel over eens.
Vervolgens stel je dat de omvormer, door de gekozen converter topologie, slecht met die lagere stringspanning om kan gaan en daardoor, hoewel er meer vermogen uit de panelen worden gehaald, er minder vermogen op het net wordt gezet (begrijp ik je goed?).
Uit de gepubliceerde data blijkt echter dat de invloed van de stringspanning op het omvormerrendement niet zo heel hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 13:36:
[...]

prima, dan niet.
gelukkig heb ik andere ervaringen.
wel eens geprobeert met dc-dc voltage boost te doen op 2 bijna lege penlights ?
in sommige omstandigheden kan het helemaal niet goed uitpakken.
laten we het verder maar bij de mooie folder houden
http://files.sma.de/dl/3491/TECHOPTITRAC-AEN082412.pdf
Je geeft zelf aan dat je omvormers repareert. Volgens mij moet je dan wel een technische achtergrond hebben om dat te kunnen. Zou je jou ervaring met boost converters hier kunnen delen, het mag wat mij betreft best technisch zijn. Gelieve wel bij elektrotechniek houden want hydraulische cilinders heb ik weinig verstand van :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Kan ook over de DM als je het offtopic vindt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 35560 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 12:58:
[...]

Hierbij de grafiek en foto's.
Voor de volledigheid heb ik nu 2 foto sets van de voor- en achterzijde.
Op de achterzijde begingt de schaduw om 12.00 uur en volledige schaduw is om 18.00 uur.
Op de voorzijde heb ik tot 10.00 uur schaduw en die begint dan weg te trekken en om 15.00 uur is het volledig schaduwvrij. Foto's zijn vorige week genomen.

[...]

Ik hoor hier van diverse mensen goede, maar ook, verschillende adviezen. Ik ben echter nog maar pas begonnen met zonnepanelen en nog een leek op dit gebied. Ik ben een beetje af gegaan op mijn leverancier, maar als ik de adviezen zo lees, had ik dat beter niet kunnen doen.
Een erg goed advies wat ik hier gelezen heb is het kwartslag draaien van je panelen. En dan vooral je panelen onder je dakkapel. Dan kunnen de by-pass diodes hun werk namelijk beter doen. Je hebt simpelweg een erg beroerd dak voor zonnepanelen.

[rijdende rechter modus]
Welke rol heeft je "leverancier" gespeeld in het beoordelen van deze schaduw problematiek? Is hij op locatie geweest? Heb je hem foto's toegestuurd? Had hij van deze schaduw op de hoogte kunnen zijn? Heeft hij een inschatting gemaakt van de jaaropbrengst? Waarom heeft hij geen dunne film panelen aangeboden? Heeft hij je gewaarschuwd voor je schaduw?
[/rijdende rechter modus]

Misschien overdrijf ik :P, maar ik vrees van niet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

[...]

1 mei t/m 8 juli:

Ik ben nog niet overtuigt, je hebt vast veel ervaring waar ik wat van kan leren maar echte
bewijzen mis ik op dit moment, dat wil zeggen, aan enkel jou betoog heeft niemand wat
je komt zo wel wat ongeloofwaardig over. ( bij mij )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Dre schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:57:
[...]

Een erg goed advies wat ik hier gelezen heb is het kwartslag draaien van je panelen.
Da's dan zeker je eigen mening :>
Als je dat doet dan kan je nog maar 3 panelen kwijt onder de dakkapel ;w

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

PClop schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 18:29:
[...]

Ik ben nog niet overtuigt, je hebt vast veel ervaring waar ik wat van kan leren maar echte
bewijzen mis ik op dit moment, dat wil zeggen, aan enkel jou betoog heeft niemand wat
je komt zo wel wat ongeloofwaardig over. ( bij mij )
Ik heb nog even in de NEN1010 gekeken of ik mijn betoog kon beargumenteren met wat bepalingen, maar ik heb helaas niks kunnen vinden. Hier zul je het helaas mee moeten doen. Sorry dat ik zo ongeloofwaardig overkom bij jou.

Toch maar een filmpje maken Rol-Co? Waarvan eigenlijk 8)7
Speedy-Andre schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 18:52:
[...]

Nee.
Is bekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 27-06 17:16

Nox

Noxiuz

Op een of andere manier haalde ik met de ene set (10x270wp panda / steca 3010) en de set van de buren een redelijk verschil. De buren hebben 10x240wp poly liggen op een omnik, die doen 6,15kwh vandaag en onze set 6,55. Toch 6,5 procent verschil. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Precies dezelfde orientatie, schaduwvrij etc.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 06-06 20:26

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

NoxiuZ schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 19:02:
Op een of andere manier haalde ik met de ene set (10x270wp panda / steca 3010) en de set van de buren een redelijk verschil. De buren hebben 10x240wp poly liggen op een omnik, die doen 6,15kwh vandaag en onze set 6,55. Toch 6,5 procent verschil. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Precies dezelfde orientatie, schaduwvrij etc.
10x270 vs 10x240?
Misschien de ene set met 2x mpp en de andere niet?

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

300W meer en hoe gemeten? Beide op de omvormer?

Edit:

6,55 kWh/ kWp bedoel je denk ik, 6,55 kWh lijkt me wat weinig voor een 2700Wp set.

[ Voor 8% gewijzigd door Rol-Co op 09-07-2013 19:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Omvormers omhangen. Liefst met onafhankelijke meting (zo'n energiemeter in wandcontactdoos)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Dre schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 17:57:
[...]

Een erg goed advies wat ik hier gelezen heb is het kwartslag draaien van je panelen. En dan vooral je panelen onder je dakkapel. Dan kunnen de by-pass diodes hun werk namelijk beter doen. Je hebt simpelweg een erg beroerd dak voor zonnepanelen.

[rijdende rechter modus]
Welke rol heeft je "leverancier" gespeeld in het beoordelen van deze schaduw problematiek? Is hij op locatie geweest? Heb je hem foto's toegestuurd? Had hij van deze schaduw op de hoogte kunnen zijn? Heeft hij een inschatting gemaakt van de jaaropbrengst? Waarom heeft hij geen dunne film panelen aangeboden? Heeft hij je gewaarschuwd voor je schaduw?
\[/rijdende rechter modus]

Misschien overdrijf ik :P, maar ik vrees van niet...
Ik neem jullie adviezen graag ter harte, maar als je naar mijn foto's van de schaduwval kijkt en ik zou de onderste 3 panelen in landscape leggen dan houdt dat in dat aan de voorzijde 3 panelen schaduwvrij zijn om 13.00 uur ipv. 15.00 uur en dat aan de achterzijde 3 panelen om 16.00 uur pas schaduw pakken ipv. om 15.00 uur. Alle beetjes helpen, maar ik denk dat dit rendementsverschil erg klein is.
Wel een hele goede tip is denk ik om het linkerbovenpaneel aan de achterzijde te verwijderen of een eigen omvormer te geven. Wat kosten die micro omvormers zo'n beetje? En anders kan ik dat paneel natuurlijk ook op mijn dakkapel leggen met nog een 2e paneel op mijn andere dakkapel(er past maar 1 paneel(165x99cm.) op mijn dakkapel)

Wat mijn leverancier had moeten weten of kunnen weten; ik ga eerst in gesprek met mijn leverancier voordat ik hier stennis ga schoppen, maar deze reactie zegt denk ik genoeg :(
De leverancier had de opbrengst geschat op 3600 Kwh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Je panelen in landscape zorgt er voornamelijk voor dat je bypassdiodes beter hun werk doen. Je leverancier heeft panelen geleverd waarbij elke strook van 10 cells een eigen diode hebben, dus dat houdt in dat -als ze landscape liggen- een 1/6 beschaduwd paneel (alle schaduw in 1 strook) nog 5/6 opbrengst heeft in plaats van 'verwaarloosbaar' als ze portrait staan en elke baan van 10 cellen een beetje schaduw heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 20:47:
Je panelen in landscape zorgt er voornamelijk voor dat je bypassdiodes beter hun werk doen. Je leverancier heeft panelen geleverd waarbij elke strook van 10 cells een eigen diode hebben, dus dat houdt in dat -als ze landscape liggen- een 1/6 beschaduwd paneel (alle schaduw in 1 strook) nog 5/6 opbrengst heeft in plaats van 'verwaarloosbaar' als ze portrait staan en elke baan van 10 cellen een beetje schaduw heeft.
Klopt dat wat je zegt?
Als bijv 1 paneel in de schaduw komt in landscape en nog maar 5/6 werkt trekt hij de string geheel naar 5/6 panelen, kortom een 300Wp paneel (makkelijk rekenen) word 250Wp, met 10 panelen word dus 3000wp nog 2500Wp.
Met een paneel in portrait schakelt het hele paneel uit en heb je dus nog 2700Wp maar ook volle vermogen per paneel.

Ik heb beide gezien hier en maak het laatste nu mee, ik heb liever het laatste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik heb er niet zelf ervaring mee, maar zo zou het moeten werken :)
Panelen staan in een string in serie, cellen staan in een paneel in serie.
De stroom in de string wordt grofweg bepaald door de zwakste cel.
De MPP tracker zou moeten zien dat de hoogste stroom (waarbij ook het meeste vermogen te winnen is) bij een lagere spanning te halen is, de bypass diode om de zwakste cellen gaat dan de extra stroom die de beschaduwde cellen niet kunnen opwekken, bypassen. Effectief doen alleen die cellen dus niet mee met vermogen leveren.
Hier komt echter de Optitrack/MPPSweep etc bij kijken omdat een disturb-algoritme alleen het lokale maximum vindt en niet het nieuwe globale dat opeens heel ergens anders ligt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Proton_ schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:07:
Ik heb er niet zelf ervaring mee, maar zo zou het moeten werken :)
Panelen staan in een string in serie, cellen staan in een paneel in serie.
De stroom in de string wordt grofweg bepaald door de zwakste cel.
De MPP tracker zou moeten zien dat de hoogste stroom (waarbij ook het meeste vermogen te winnen is) bij een lagere spanning te halen is, de bypass diode om de zwakste cellen gaat dan de extra stroom die de beschaduwde cellen niet kunnen opwekken, bypassen. Effectief doen alleen die cellen dus niet mee met vermogen leveren.
Hier komt echter de Optitrack/MPPSweep etc bij kijken omdat een disturb-algoritme alleen het lokale maximum vindt en niet het nieuwe globale dat opeens heel ergens anders ligt.
Ja maar dat paneel is door het uitschakelen en minder voltage ineens een " kleiner paneel " geworden. Wat gebeurd er als je een 190W paneel in een string 250watters hangt.

Ik had 10x165wp op de carport met een beetje schaduw op 1 paneel in landscape, dat paneel er tussenuit gehaald.......... Et voila 600W meer. :)
Ik heb het hier nog gepost.
Rol-Co in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

[ Voor 11% gewijzigd door Rol-Co op 09-07-2013 21:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:38

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/ngal1v.jpg

Je gooit zo wel erg veel energie weg :-(
Vergis ik me als ik denk dat je deze productie al zou halen met alleen de 10 panelen die hoog liggen?
De pijp stoort ook nogal op 1 paneel, dan blijven er maar 9 over die de hele dag wat doen ;(

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:13:
[...]

Ja maar dat paneel is door het uitschakelen en minder voltage ineens een " kleiner paneel " geworden. Wat gebeurd er als je een 190W paneel in een string 250watters hangt.
Bedoel je dit? (gaat wel om een volledig paneel)

10 panelen in serie 60 cel per paneel = 600 cellen in serie. Als 20 cellen geen zin hebben om mee te doen vanwege schaduw en de by-pass diode wordt het in feite een string van 580 cellen. De 580 cellen leveren dan meer vermogen dan de 600 cellen. (uitgaande dat MPPT het juiste punt kiest)

[Edit na jou edit]
600 Watt door paneel eruit halen. Ik 0 Watt @ linkje hierboven. Vreemd. EFFEKTA op noord toen?

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 09-07-2013 21:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hierboven staat mijn optitrac argument
weet waar hoeveel en hoe je diodes functioneren
weird genoeg bezit ik luxor panelen die 6 diodes bezitten in de breedte,
alle andere 185Wp mono`s hebben : 72 cells 6x12 cellen 3 diodes lenterichting
optitrac functioneert slecht als er teveel spanning wegvalt, en je buiten mpp gaat vallen,
en in standby komt te staan, sommige omvormers van sma zetten zichzelf 5 minuten in standby
optitrac kan werken, maar is zeker niet heilig bij schaduw

wanneer spring je diode erin is dan ook nog een interessante, en alleen te vinden na meting.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 09-07-2013 21:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EnderQ
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-06 07:33
Ik vroeg me al af hoe werkt Optiarc? (SMA geheim receptuur) En hoe interacteert dat met het toepassen van bypass diodes.
Als ik de brochures (lees: commerciele propaganda) zo vluchtig doorkeek kreeg ik de indruk dat het zoveel mogelijk energie uit de panelen probeert te halen (blijft heel abstract). Ik zou me voor kunnen stellen dat bypass diodes die delen uitschakelt dan tegen Optiarc in werkt.
Maar zolang ik niet de preciese werking ken blijft dat gissen of we gaan een experiment doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:19:
optitrac functioneert slecht als er teveel spanning wegvalt, en je buiten mpp gaat vallen,
en in standby komt te staan, sommige omvormers van sma zetten zichzelf 5 minuten in standby

wanneer spring je diode erin is dan ook nog een interessante, en alleen te vinden na meting.
Op welke post en tekst doel je op "hierboven" ?
Als ik het goed begrijp zeg je dat Optitrac een optimale spanning vind onder zijn ingangsspanning bereik en daardoor uit gaat. Op internet kan ik hier niks over terugvinden. Is dit de ervaring die jij zelf hebt gehad?

En wat is precies de relatie met de netspanning dan?
EnderQ schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:32:
Ik vroeg me al af hoe werkt Optiarc? (SMA geheim receptuur) En hoe interacteert dat met het toepassen van bypass diodes.
Als ik de brochures (lees: commerciele propaganda) zo vluchtig doorkeek kreeg ik de indruk dat het zoveel mogelijk energie uit de panelen probeert te halen (blijft heel abstract). Ik zou me voor kunnen stellen dat bypass diodes die delen uitschakelt dan tegen Optiarc in werkt.
Maar zolang ik niet de preciese werking ken blijft dat gissen of we gaan een experiment doen?
Simpel gezegd: PV-stroom regelen van 0 Ampère tot heel veel Ampère. Hiermee trek je een IV-curve. Vervolgens berekenen waar het vermogen het hoogste is (V×I) en daarop gaan regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:18:
[...]

Bedoel je dit? (gaat wel om een volledig paneel)

10 panelen in serie 60 cel per paneel = 600 cellen in serie. Als 20 cellen geen zin hebben om mee te doen vanwege schaduw en de by-pass diode wordt het in feite een string van 580 cellen. De 580 cellen leveren dan meer vermogen dan de 600 cellen.

[Edit na jou edit]
600 Watt door paneel eruit halen. Ik 0 Watt @ linkje hierboven. Vreemd. EFFEKTA op noord toen?
Ja effekta op noord, wat jij doet is een heel paneel afdekken, dan heb je gewoon een paneel minder, de minst erge optie.
1 rij cellen op bijv 4 panelen in landscape, moet je dan eens zien.

Hier schaduw op mijn onderste string van de 2 op de effekta, puntje schaduw begint al om 15:15 , je kan gewoon zien wanneer hele panelen uitgeschakelt worden.

7 juni is zonder schaduw.
http://pvoutput.org/compa...2&df=20130607&dt=20130709

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

verklaring 1: het verschil in de temperatuurcoëfficiënt voor het vermogen: high end (Panda) monokristallijn versus standaard multikristallijn uit China (daar denk ik als eerste aan bij de 240 Wp i.c.m. Omnik) kan zomaar 0,05%/K zijn. 0,05%/K klinkt als weinig, maar bij celtemperaturen van 60-65'C (dT met standaard testcondities dus 40 graden) is dit al 2 procent verschil.
Ter illustratie: zie de datasheets van Panda vs multikristallijn Shinetime (merk willekeurig gekozen) op resp. http://de.krannich-solar....a_YL250-270C-30b_FS40.pdf en http://www.shinetimesolar.com/6-230w-245w.html.

verklaring 2 is meer speculatief, ik vermoed dat de 240 Wp panelen 'lekker makkelijk' in twee strings van 5 panelen zijn aangesloten. Dan ligt de stringsspanning rond het minimum (150V) wat de Omniksol nodig heeft en zal deze relatief slecht functioneren. Ik zou bij je buren informeren hoe het zit aangesloten en ze, als het inderdaad twee losse strings zijn, aanraden het tot één string te combineren die dan parallel op de mpp aansluitingen aan te (laten) sluiten. Zie o.a. deze discussie: http://www.omnik-solar.co...dex.php?thread-267-2.html

verklaring 3: meetfouten in de omvormers. maximum verschil dat je kan verwachten is dan ca 2 procent. (resp. 1 procent onderschatting en 1 procent overschatting).
quote: Een erg goed advies wat ik hier gelezen heb is het kwartslag draaien van je panelen./quote

De tip om de panelen een kwartslag te draaien kwam van mij, goed om te lezen dat hij gelezen is... Omdat het zonder specifieke kennis geen logische zet is en het jargon hierboven misschien niet direct te volgen is, volgt hier een toelichting, kort gezegd: op het moment dat je ook maar een dunne streep schaduw over de volle breedte (van de korte zijde van je paneel) hebt, verandert je paneel in een verwarmingselement i.p.v. stroombron. Daar waar (serieuze) schaduw valt is de weerstand van je cel meteen zo hoog omdat het silicium een halfgeleider is, als er geen licht op valt, geleidt het nauwelijks. Omdat de cellen in serie staan, verlies je, zonder maatregelen, met op één cel schaduw gelijk je hele paneel. Erger nog, normaliter staan ook andere panelen in serie met dit paneel en dan verlies je die opbrengst ook. Bovendien is de hittegeneratie in het paneel een bedreiging voor de levensduur (hot spots).
Dit probleem is opgelost door de panelen van bypass diodes te voorzien, welke de stroom omleiden zodra een deel van het paneel door schaduw stroom consumeert i.p.v. produceert. Deze bypass diodes zijn relatief duur (het gaat om grote stroomsterktes) en zorgen op hun beurt ook weer voor een klein verlies, vandaar dat er standaard slechts 3 per paneel worden toegepast. Deze worden, normaliter, verdeeld in lange partities ('in de lengte'), dit met het oog op toepassing in opstaande rijen op platte daken, waarbij ze in bij laagstaande zon elkaar in landscape beschaduwen. Met de diodes in de juiste richting behoud je nog altijd 2/3de van je opbrengst van het beschaduwde paneel. Valt je schaduw zoals in de huidige opstelling over de korte zijde, dan worden meteen alle drie de partities van je paneel geblokkeerd en is je paneel nutteloos geworden.
In hoeverre de ingetreden bypass diode je andere panelen beïnvloedt kan ik helaas alleen maar verwijzen naar de theorie, (goede uitleg staat op http://sargosis.com/artic...de-affects-a-solar-array/) en als ik deze goed begrijp, zou er geen effect mogen zijn. De stringspanning daalt, maar de stroomsterkte blijft op het juiste mpp niveau. Alleen als je inverter koppig bij de oude spanning blijft hangen (en dus geen goede mpp tracking/ schaduw management heeft) zou de theorie van Rol-Co (hele string gaat presteren op niveau van beschaduwde paneel) gelden.

Kijken we nu terug naar het oorspronkelijke probleem dan zie ik 3 van de 5 panelen die minstens een halve dag 'uit staan' door schaduw. Effectief heb je dus op de onderste rij maar 2 +1,5=3,5 paneel volcontinu produceren Als we nu de boel draaien én 1 paneel onder kleine hellingshoek op de dakkapel plaatsen hebben we 4 panelen die in elk geval het grootste deel van de dag aardig presteren. Praktisch zelfde opbrengst met 1 paneel per zijde minder, dat is toch niet onredelijk? Per paneel gesproken is het nog beter om op de onderste rij slechts de twee onbeschaduwde panelen (in portrait) te handhaven, maar dan heb je niet het maximale uit je dakoppervlak gehaald.

En oja, wat de micro-omvormer betreft: gezien de schaduw op het paneel is het financieel rendement denk ik beter om het paneel niet van (micro) omvormer te voorzien, met zoveel schaduw zal er te weinig geproduceerd kunnen worden om de prijs van zo'n micro-omvormer te rechtvaardigen. Als er toch panelen teruggaan naar de leverancier, dan zou ik dit paneel erbij doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

@eric-pvt als het MPP van je string buiten het bereik van je omvormer valt heb je inderdaad een probleem - heel veel schaduw en/of een verkeerd gedimensioneerde omvormer.
Als de omvormer dan in standby gaat in plaats van er het beste van te maken heb je ook nog eens een bug in de firmware :F ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dre
  • Niet online

Dre

Over diodes gesproken: Vrij weinig datasheets van modules vermelden hoeveel en hoe er diodes in zitten. Drie stuks klinkt mij logisch bij 3×20 cellen in een paneel, maar waarom staat dat niet in de datasheet vermeld? (of lees ik eroverheen?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
Dre schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:52:
Over diodes gesproken: Vrij weinig datasheets van modules vermelden hoeveel en hoe er diodes in zitten. Drie stuks klinkt mij logisch bij 3×20 cellen in een paneel, maar waarom staat dat niet in de datasheet vermeld? (of lees ik eroverheen?)
Nee, die info ontbreekt vaak, dat was tenminste ook mijn ervaring toen ik het probeerde op te zoeken. Ik heb mijn eigen configuratie destijds nog ter elfder ure in landscape veranderd, met het oog op de waarschijnlijke ligging van de diodes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nox
  • Laatst online: 27-06 17:16

Nox

Noxiuz

Anoniem: 470164 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:43:
[...]

verklaring 1: het verschil in de temperatuurcoëfficiënt voor het vermogen: high end (Panda) monokristallijn versus standaard multikristallijn uit China (daar denk ik als eerste aan bij de 240 Wp i.c.m. Omnik) kan zomaar 0,05%/K zijn. 0,05%/K klinkt als weinig, maar bij celtemperaturen van 60-65'C (dT met standaard testcondities dus 40 graden) is dit al 2 procent verschil.
Ter illustratie: zie de datasheets van Panda vs multikristallijn Shinetime (merk willekeurig gekozen) op resp. http://de.krannich-solar....a_YL250-270C-30b_FS40.pdf en http://www.shinetimesolar.com/6-230w-245w.html.

verklaring 2 is meer speculatief, ik vermoed dat de 240 Wp panelen 'lekker makkelijk' in twee strings van 5 panelen zijn aangesloten. Dan ligt de stringsspanning rond het minimum (150V) wat de Omniksol nodig heeft en zal deze relatief slecht functioneren. Ik zou bij je buren informeren hoe het zit aangesloten en ze, als het inderdaad twee losse strings zijn, aanraden het tot één string te combineren die dan parallel op de mpp aansluitingen aan te (laten) sluiten. Zie o.a. deze discussie: http://www.omnik-solar.co...dex.php?thread-267-2.html

verklaring 3: meetfouten in de omvormers. maximum verschil dat je kan verwachten is dan ca 2 procent. (resp. 1 procent onderschatting en 1 procent overschatting).

[...]
2 strings? Hier ligt alles op een string, de 2700wp set ook. En er is nog ruimte voor een of twee panelen extra (3000w omvormer)

Beiden gemeten op de omvormer. Meten met een apparatus is niet mogelijk - hier dan - omdat de kabel direct de meterkast en gaat en ook weer direct de groepenkast in. Echter ga ik er van uit dat de marges nihil zijn.

Overigens heb ik de Steca gekozen vanwege de efficiency; die ligt rond de 98 procent. De Omnik zal toch geen <94 doen? :/

EDIT:

Wait; ik zie dat hij drie strings ondersteunt die Omnik? 8)7

Channel Voltage(V) Current(A) Phase Voltage(V) Current(A) Power(W)
PV1 122.5 0.0 L1 222.0 0.0 0
PV2 122.7 0.0 L2 0.0 0.0 0
PV3 0.0 0.0 L3 0.0 0.0 0

[ Voor 5% gewijzigd door Nox op 09-07-2013 22:57 ]

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:43:
[...]

[...]

De tip om de panelen een kwartslag te draaien kwam van mij, goed om te lezen dat hij gelezen is... Omdat het zonder specifieke kennis geen logische zet is en het jargon hierboven misschien niet direct te volgen is, volgt hier een toelichting, kort gezegd: op het moment dat je ook maar een dunne streep schaduw over de volle breedte (van de korte zijde van je paneel) hebt, verandert je paneel in een verwarmingselement i.p.v. stroombron. Daar waar (serieuze) schaduw valt is de weerstand van je cel meteen zo hoog omdat het silicium een halfgeleider is, als er geen licht op valt, geleidt het nauwelijks. Omdat de cellen in serie staan, verlies je, zonder maatregelen, met op één cel schaduw gelijk je hele paneel. Erger nog, normaliter staan ook andere panelen in serie met dit paneel en dan verlies je die opbrengst ook. Bovendien is de hittegeneratie in het paneel een bedreiging voor de levensduur (hot spots).
Dit probleem is opgelost door de panelen van bypass diodes te voorzien, welke de stroom omleiden zodra een deel van het paneel door schaduw stroom consumeert i.p.v. produceert. Deze bypass diodes zijn relatief duur (het gaat om grote stroomsterktes) en zorgen op hun beurt ook weer voor een klein verlies, vandaar dat er standaard slechts 3 per paneel worden toegepast. Deze worden, normaliter, verdeeld in lange partities ('in de lengte'), dit met het oog op toepassing in opstaande rijen op platte daken, waarbij ze in bij laagstaande zon elkaar in landscape beschaduwen. Met de diodes in de juiste richting behoud je nog altijd 2/3de van je opbrengst van het beschaduwde paneel. Valt je schaduw zoals in de huidige opstelling over de korte zijde, dan worden meteen alle drie de partities van je paneel geblokkeerd en is je paneel nutteloos geworden.
In hoeverre de ingetreden bypass diode je andere panelen beïnvloedt kan ik helaas alleen maar verwijzen naar de theorie, (goede uitleg staat op http://sargosis.com/artic...de-affects-a-solar-array/) en als ik deze goed begrijp, zou er geen effect mogen zijn. De stringspanning daalt, maar de stroomsterkte blijft op het juiste mpp niveau. Alleen als je inverter koppig bij de oude spanning blijft hangen (en dus geen goede mpp tracking/ schaduw management heeft) zou de theorie van Rol-Co (hele string gaat presteren op niveau van beschaduwde paneel) gelden.

Kijken we nu terug naar het oorspronkelijke probleem dan zie ik 3 van de 5 panelen die minstens een halve dag 'uit staan' door schaduw. Effectief heb je dus op de onderste rij maar 2 +1,5=3,5 paneel volcontinu produceren Als we nu de boel draaien én 1 paneel onder kleine hellingshoek op de dakkapel plaatsen hebben we 4 panelen die in elk geval het grootste deel van de dag aardig presteren. Praktisch zelfde opbrengst met 1 paneel per zijde minder, dat is toch niet onredelijk? Per paneel gesproken is het nog beter om op de onderste rij slechts de twee onbeschaduwde panelen (in portrait) te handhaven, maar dan heb je niet het maximale uit je dakoppervlak gehaald.

En oja, wat de micro-omvormer betreft: gezien de schaduw op het paneel is het financieel rendement denk ik beter om het paneel niet van (micro) omvormer te voorzien, met zoveel schaduw zal er te weinig geproduceerd kunnen worden om de prijs van zo'n micro-omvormer te rechtvaardigen. Als er toch panelen teruggaan naar de leverancier, dan zou ik dit paneel erbij doen.
Dus als ik het goed begrijp en naar deze foto kijk dan zorgt zo'n klein streepje schaduw dat de 2 linker panelen helemaal "uit" staan en de 3e van links voor 4/6 op uit en het rendement van de 2 rechter panelen ook nog negatief beinvloed wordt.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/scaled/thumb/692/sgq2.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 470164

@NoxiuZ Die derde string is in Omnikportal gewoon een default optie van de monitoringsoftware, wordt dus niets mee gedaan bij de Omnik 3.0 kTL. Dezelfde software geeft ook rijen in de tabel voor AC power in meer dan één fase, waardoor het lijkt alsof string 2 geen AC vermogen levert, ipv AC vanuit string twee is dat veld gewoon AC op fase 2...
Maar, begrijp ik goed dat de 'quote' uit de monitoring van de bewuste 'onderpresterende set' komt? Dan zijn er wel degelijk twee losse strings van 5 modules aangesloten (anders zouden er identieke stringspanningen staan van ca 2x zo hoog. Tijd dus om dat eens wat netter aan te laten sluiten, in één string, parallel over de twee aansluitingen. Met stringspanningen van ca 150V (lager bij warme panelenweer zoals vandaag) werkt de mpp tracker niet (goed) meer. Produceren doet hij wel, maar niet altijd op mpp en dus verlies je opbrengst.

@Nicowico: klopt helemaal 2+2/3 paneel is hier al 'werkloos', alleen in hoeverre je twee onbeschaduwde panelen (en de vijf panelen in dezelfde string boven de dakkapel) last van deze situatie krijgen is dus nog een discussiepunt. Volgens mij is het effect nihil, maar ik beschik niet over meetdata die dit bevestigt/ontkracht. Dit vraagt om experimenteren...

edit2: Update:
het eerste 'experiment' is een feit: De omnik 3.0 TL van mijn vader heeft duidelijk moeite om het maximale powerpoint van een deels beschaduwde string te vinden. In de vroege ochtend heeft de Oostelijke string last van slagschaduw door horizonvervuiling, op een zeker moment is één paneel vrijwel volledig beschaduwd en een tweede paneel heeft dansende schaduwen van een boomtop over 2 of 3 diodes. De rest van de string vangt ruim voldoende direct zonlicht, een kwartier later produceert de dan onbeschaduwde string 900 W. De gehele string produceert tijdens de schaduw echter slechts 135 W, krap tweemaal de productie van het volledig beschaduwde Westelijke dak (verschil kan zelfs nog komen door dauw op de Westelijke panelen) en op een stringspanning die suggereert dat alle panelen nog gewoon meedoen. Dit laatste omdat de bewuste stringspanning anders zelfs bij Voc niet gehaald kan worden. De verliezen bij deze set wegen waarschijnlijk niet op tegen de meerkosten van een SMA of andere omvormer met schaduwmanagement, maar als het om meerdere uren rond het midden van de dag zou gaan is het een ander verhaal.

[ Voor 46% gewijzigd door Anoniem: 470164 op 10-07-2013 10:46 . Reden: toevoegen antwoord aan Nicowico, toevoegen experiment ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mr Distel
der is niet zoveel te verzinnen voor Nicowico.
het is niet de juiste omvormer en niet de juiste panelen.

ik zou 6x 200Wp panelen per string in 2x parallel op een mpp van een power-one 3.0 hangen.
dus een 4800Wp (en misschien past er dan nog net iets meer.)
1 x een string onder het dakkapel en 1x een string er boven.
de cv ketel verhangen met een muur door voer om dat probleem deels op te lossen.
(is dan iets onder gedimensioneerd, maar ik weet de locatie niet, dus een power-one 3.6 kan ook)

maar goed ik begrijp dat het door een installateur is aangelegd, dus dat kan nog leuk worden.
(dit is geen reclame voor die installateur, maar soms is het ook de klant waar het probleem zit.
klanten kunnen ook goed eigenwijs zijn.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• savale
Hebben mensen ervaring met het zelf update van de firmware van hun delta solivia omvormer?
Ik kwam bij toeval deze link tegen en het lijkt vrij makkelijk:

http://www.solar-inverter.com/ap/en/1148.htm

Ik heb een usb/rs485 kabel liggen, dus het zou kunnen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Anoniem: 470164 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 23:15:
edit2: Update:
het eerste 'experiment' is een feit: De omnik 3.0 TL van mijn vader heeft duidelijk moeite om het maximale powerpoint van een deels beschaduwde string te vinden. In de vroege ochtend heeft de Oostelijke string last van slagschaduw door horizonvervuiling, op een zeker moment is één paneel vrijwel volledig beschaduwd en een tweede paneel heeft dansende schaduwen van een boomtop over 2 of 3 diodes. De rest van de string vangt ruim voldoende direct zonlicht, een kwartier later produceert de dan onbeschaduwde string 900 W. De gehele string produceert tijdens de schaduw echter slechts 135 W, krap tweemaal de productie van het volledig beschaduwde Westelijke dak (verschil kan zelfs nog komen door dauw op de Westelijke panelen) en op een stringspanning die suggereert dat alle panelen nog gewoon meedoen. Dit laatste omdat de bewuste stringspanning anders zelfs bij Voc niet gehaald kan worden. De verliezen bij deze set wegen waarschijnlijk niet op tegen de meerkosten van een SMA of andere omvormer met schaduwmanagement, maar als het om meerdere uren rond het midden van de dag zou gaan is het een ander verhaal.
Ehm, de beste opbrengst voor een zuid dak is rond het middag uur, maar op oost is de piek om 10 uur, en op west rond een uur of 2-3. In jouw geval gooi je dus de beste ochtendopbrengst weg. ;)
Anoniem: 238103 schreef op dinsdag 09 juli 2013 @ 21:19:

Ik kan bevestigen dat de SMA HF series niet lager gaat dan de MPP spanning van 175 Volt, er kwam nog steeds 300+ Watt uit, deze ging niet in stand-by. Dit door schaduw werking op de panelen rond de dakkapel op west met de late avond zon.

Wellicht dat de "nieuwere" SMA omvormers (HF?) hier een beveiliging in de omvormer voor hebben. Met 8 panelen van 200 Watt (36 Volt MPP) kan ik zonder problemen schaduw op 2 panelen opvangen in de zomer.

Uiteraard is het beter voor het rendement als panelen niet in de schaduw liggen en de stringspanning dus hoger is. Maar dan trap ik een open garagedeur in.

Een MPP spanning sweep is alleen maar bedoeld om voorbij het "dalletje" te komen in de IV curve en het globale maximum te vinden. Van mijn part zetten we er een tijdklok tussen zodat elke omvormer dit kan.

@mr Distel
Wellicht een tip voor Mr Distel om eens tijdens de schaduw situatie de omvormer uit en aan te zetten om te zien of de trap tegen de MPP een oplossing biedt.

Edit: Er is weer 1600Wp in het zwart geplaatst in de Noordkop, sinds maandag actief bij een vriend.

[ Voor 37% gewijzigd door databeestje op 10-07-2013 15:11 ]

Pagina: 1 ... 62 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.