Op een of andere manier haalde ik met de ene set (10x270wp panda / steca 3010) en de set van de buren een redelijk verschil. De buren hebben 10x240wp poly liggen op een omnik, die doen 6,15kwh vandaag en onze set 6,55. Toch 6,5 procent verschil. Iemand een idee waar dat aan kan liggen? Precies dezelfde orientatie, schaduwvrij etc.
verklaring 1: het verschil in de temperatuurcoëfficiënt voor het vermogen: high end (Panda) monokristallijn versus standaard multikristallijn uit China (daar denk ik als eerste aan bij de 240 Wp i.c.m. Omnik) kan zomaar 0,05%/K zijn. 0,05%/K klinkt als weinig, maar bij celtemperaturen van 60-65'C (dT met standaard testcondities dus 40 graden) is dit al 2 procent verschil.
Ter illustratie: zie de datasheets van Panda vs multikristallijn Shinetime (merk willekeurig gekozen) op resp.
http://de.krannich-solar....a_YL250-270C-30b_FS40.pdf en
http://www.shinetimesolar.com/6-230w-245w.html.
verklaring 2 is meer speculatief, ik vermoed dat de 240 Wp panelen 'lekker makkelijk' in twee strings van 5 panelen zijn aangesloten. Dan ligt de stringsspanning rond het minimum (150V) wat de Omniksol nodig heeft en zal deze relatief slecht functioneren. Ik zou bij je buren informeren hoe het zit aangesloten en ze, als het inderdaad twee losse strings zijn, aanraden het tot één string te combineren die dan parallel op de mpp aansluitingen aan te (laten) sluiten. Zie o.a. deze discussie:
http://www.omnik-solar.co...dex.php?thread-267-2.html
verklaring 3: meetfouten in de omvormers. maximum verschil dat je kan verwachten is dan ca 2 procent. (resp. 1 procent onderschatting en 1 procent overschatting).
quote: Een erg goed advies wat ik hier gelezen heb is het kwartslag draaien van je panelen./quote
Da's dan zeker je eigen mening

Als je dat doet dan kan je nog maar 3 panelen kwijt onder de dakkapel

De tip om de panelen een kwartslag te draaien kwam van mij, goed om te lezen dat hij gelezen is... Omdat het zonder specifieke kennis geen logische zet is en het jargon hierboven misschien niet direct te volgen is, volgt hier een toelichting, kort gezegd: op het moment dat je ook maar een dunne streep schaduw over de volle breedte (van de korte zijde van je paneel) hebt, verandert je paneel in een verwarmingselement i.p.v. stroombron. Daar waar (serieuze) schaduw valt is de weerstand van je cel meteen zo hoog omdat het silicium een halfgeleider is, als er geen licht op valt, geleidt het nauwelijks. Omdat de cellen in serie staan, verlies je, zonder maatregelen, met op één cel schaduw gelijk je hele paneel. Erger nog, normaliter staan ook andere panelen in serie met dit paneel en dan verlies je die opbrengst ook. Bovendien is de hittegeneratie in het paneel een bedreiging voor de levensduur (hot spots).
Dit probleem is opgelost door de panelen van bypass diodes te voorzien, welke de stroom omleiden zodra een deel van het paneel door schaduw stroom consumeert i.p.v. produceert. Deze bypass diodes zijn relatief duur (het gaat om grote stroomsterktes) en zorgen op hun beurt ook weer voor een klein verlies, vandaar dat er standaard slechts 3 per paneel worden toegepast. Deze worden, normaliter, verdeeld in lange partities ('in de lengte'), dit met het oog op toepassing in opstaande rijen op platte daken, waarbij ze in bij laagstaande zon elkaar in landscape beschaduwen. Met de diodes in de juiste richting behoud je nog altijd 2/3de van je opbrengst van het beschaduwde paneel. Valt je schaduw zoals in de huidige opstelling over de korte zijde, dan worden meteen alle drie de partities van je paneel geblokkeerd en is je paneel nutteloos geworden.
In hoeverre de ingetreden bypass diode je andere panelen beïnvloedt kan ik helaas alleen maar verwijzen naar de theorie, (goede uitleg staat op
http://sargosis.com/artic...de-affects-a-solar-array/) en als ik deze goed begrijp, zou er geen effect mogen zijn. De stringspanning daalt, maar de stroomsterkte blijft op het juiste mpp niveau. Alleen als je inverter koppig bij de oude spanning blijft hangen (en dus geen goede mpp tracking/ schaduw management heeft) zou de theorie van Rol-Co (hele string gaat presteren op niveau van beschaduwde paneel) gelden.
Kijken we nu terug naar het oorspronkelijke probleem dan zie ik 3 van de 5 panelen die minstens een halve dag 'uit staan' door schaduw. Effectief heb je dus op de onderste rij maar 2 +1,5=3,5 paneel volcontinu produceren Als we nu de boel draaien én 1 paneel onder kleine hellingshoek op de dakkapel plaatsen hebben we 4 panelen die in elk geval het grootste deel van de dag aardig presteren. Praktisch zelfde opbrengst met 1 paneel per zijde minder, dat is toch niet onredelijk? Per paneel gesproken is het nog beter om op de onderste rij slechts de twee onbeschaduwde panelen (in portrait) te handhaven, maar dan heb je niet het maximale uit je dakoppervlak gehaald.
En oja, wat de micro-omvormer betreft: gezien de schaduw op het paneel is het financieel rendement denk ik beter om het paneel niet van (micro) omvormer te voorzien, met zoveel schaduw zal er te weinig geproduceerd kunnen worden om de prijs van zo'n micro-omvormer te rechtvaardigen. Als er toch panelen teruggaan naar de leverancier, dan zou ik dit paneel erbij doen.