Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 61 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.065 views

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Alle 4 de door jou genoemde factoren zijn in het nadeel van databeestje. Daarnaast heb je nog een verschil in locatie tussen beide systemen. Lastig om dat met elkaar te vergelijken en een 'oorzaak' aan te wijzen. Je kan wel redelijk eenvoudig een tweede omvormer aansluiten om te kijken of hiermee je vermogen? energie? beter wordt. Dit door te vergelijken met een naburige installatie.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

databeestje schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:11:
Ik ben nog steeds blij met mijn oost-west opstelling, het betreft 3200Wp verdeeld over de 2 helften. Deze zitten per 8 parallel aangesloten op de SMA SB 2000HF omvormer met 1 MPPT. Dit gaat goed.

De hoogste piek die ik zie na wolken is 1800-1900, zelden in mei gezien dat deze de 2000Wac aantikte. Dat is dus een flinke overdimensionering, houd hierbij dan wel rekening met een hoge hoek van 50 respectievelijk 40 graden. En een dakkapel op west.

Het positieve is dat je de gehele dag door een aanzienlijk productie hebt, maar minder piekproductie. Het positieve daarvan is dat meer van de eigen geproduceerde energie meteen verbruikt wordt. Vanaf 8 uur 's ochtends op een onbewolkte dag komt er meer dan 500 Watt uit nu.
- Het nadeel is dat de opbrengst in de winter door de beroerde hoek met het zuiden heel erg slecht is.
- Positief is dat in de zomer de productie circa 30-45 minuten eerder start vergeleken met een zuid dak. De eind tijd zit bij mij niet veel verschil in, dit veroorzaakt door dakkapel en boom.
Nou nou, 30-45 minuten eerder ?
Ik zit op bijna zuid ( 170 ) met een rag oude Danfoss ULX 5.4 met 3x mppt
en een rendement van 92% volgens sommigen hier.............. ;)

http://pvoutput.org/compa...80&sid1=20319&dt=20130704

Goed we zitten niet bij elkaar in de buurt, en ik zal hier in het noord/oosten van het land
net even eerder de zon zien, maar toch.

• Appie Heijn
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 02:16
Dre schreef op woensdag 03 juli 2013 @ 22:35:
[...]

Gezien de schaduw na 14:00 (ook 's winters?) lijkt me richting west niet verstandig. Hoe sunnydesign het geheel berekend weet ik niet, maar hij houdt er waarschijnlijk wel rekening mee dat het niet het hele jaar door volle zon is. Veel vermogen (Watt) is leuk, maar energie (kWh) heb je veel meer aan als je mag aftikken bij je energieleverancier.

Je hebt een wat complexe situatie, maar antonboonstra heeft ooit voor een redelijk optimaal zuid systeem theoretisch benaderd wat de zogenaamde piekverliezen zijn door het nemen een te kleine omvormer, oftewel het nemen van teveel panelen. Misschien heb je er wat aan (link).
Ja schaduw zal altijd blijven, in winter alleen nog maar erger denk ik. Op zuid is denk ik het beste. Bedankt voor de link :)
migjes schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 10:00:
[...]

je zult hem zelf moeten inschatten aan de hand van je eigen ervaring en wensen.

algemeen geschreven: je kunt best 30% onder dimensioneren.
dat kan vrij straffen loos. (het systeem gaat dan wel wat af toppen op mooie lente dagen, maar als je dat niet erg vind, kun je het gewoon doen.) de mindere dagen maken dan het verlies van de top dagen wel weer goed.
dat zou ongeveer een 1700Wp er bij zijn.

als je de nieuwe panelen in een andere hoek zet.
platter = beter voor de zomer, stijler is beter voor de lente/herfst.
of meer naar het westen voor een betere verdeling over de dag.
dan kun je zelfs wat nog meer Wp doen.

met kleinere strings is het vaak wel wat interessanter om dan 5" cellen panelen te gebruiken.
b.v. 200Wp panelen, dan kom je wat makkelijker op een hogere V.
(dat is beter voor optitrack(schaduw management) en beter voor het rendement van omvormer)
Zal eens aan het puzzelen slaan met het dakoppervlak :)
Liefst heb ik een variabele instelling van de helling. Zijn daar al kant en klaar oplossingen voor?
Volgens mij is optitrack alleen voor pijpjes bladeren half-doorlatende bomen toch?
MPP tracker heeft wel een goede range volgens mij. Als ik minder panelen neem en op het meest oostenlijke puntje van het plattedak leg kan ik zo lang mogelijk uit de schaduw van het huis blijven.

44x Trina 330WP @ SMA 10.00; Hitachi Yutaki 5,5KW AIO 280L

• Dre
  • Niet online

Dre

PClop schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:37:
[...]

Goed we zitten niet bij elkaar in de buurt, en ik zal hier in het noord/oosten van het land
Sowieso ontgaat mij het nut van opstarttijden, en al helemaal met salderende PV-systemen. Leuk is natuurlijk wel dat je met een kleinere omvormer uit kan met een oost-west systeem.

Je systeem op PV-output staat overigens ingevuld op zuid-oost, waarschijnlijk moet dat zuid zijn. Je kan sinds kort zelfs al graden instellen bij PV-output! (eindelijk)

De handleiding van je omvormer heeft het over een "max rendement" van 94,3% en een "EU-rendement" van 93,4%. Een rendement van 92% zou wel erg laag zijn, heb je een linkje naar waar je dat gelezen hebt?

P.S.
Over lezen gesproken: Had je de vraag van Proton_ nog gezien? Ik heb die NEN artikelen namelijk ook anders gelezen dan wat jij erin las.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Appie Heijn schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:55:
Zal eens aan het puzzelen slaan met het dakoppervlak :)
Liefst heb ik een variabele instelling van de helling. Zijn daar al kant en klaar oplossingen voor?
Volgens mij is optitrack alleen voor pijpjes bladeren half-doorlatende bomen toch?
MPP tracker heeft wel een goede range volgens mij. Als ik minder panelen neem en op het meest oostenlijke puntje van het plattedak leg kan ik zo lang mogelijk uit de schaduw van het huis blijven.
puzzel ze. :)
zover ik weet zijn er geen standaart systemen met een variable hoek, maar zeg nooit nooit.
optitrac (mppscanning,pvsweep etc..) werkt ook met schaduw van dakkapellen alleen dan wat minder als halfschaduw van blaadjes. (het doet altijd wel wat, maar zie het niet als een wonder middel. schaduw blijft schauw.)
de mpp mag een aardige range hebben, maar als wat diodes in schakelen kan het gebeuren dat de V met 1/3 zakt, en ook dan wil je boven de onder grens blijven.
er zijn ook 5"cellen panelen van 260Wp en dan heb je meteen +/-50V, daar van minimal een stuk of 4 en je komt al een heel eind.
maar ik denk dat je wel een stuk of 6 tot 8 er bij kunt leggen als je leuk plant.
databeestje schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 21:11:
Ik ben nog steeds blij met mijn oost-west opstelling, het betreft 3200Wp verdeeld over de 2 helften. Deze zitten per 8 parallel aangesloten op de SMA SB 2000HF omvormer met 1 MPPT. Dit gaat goed.

De hoogste piek die ik zie na wolken is 1800-1900, zelden in mei gezien dat deze de 2000Wac aantikte. Dat is dus een flinke overdimensionering, houd hierbij dan wel rekening met een hoge hoek van 50 respectievelijk 40 graden. En een dakkapel op west.

Het positieve is dat je de gehele dag door een aanzienlijk productie hebt, maar minder piekproductie. Het positieve daarvan is dat meer van de eigen geproduceerde energie meteen verbruikt wordt. Vanaf 8 uur 's ochtends op een onbewolkte dag komt er meer dan 500 Watt uit nu.
- Het nadeel is dat de opbrengst in de winter door de beroerde hoek met het zuiden heel erg slecht is.
- Positief is dat in de zomer de productie circa 30-45 minuten eerder start vergeleken met een zuid dak. De eind tijd zit bij mij niet veel verschil in, dit veroorzaakt door dakkapel en boom.
ach databeestje laat ze maar piepen, we weten ook dat de gene zonder panelen een nog slechter rendement hebben. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18:43

databeestje

Von PrutsHausen

PClop schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 23:37:
[...]

Sorry, onduidelijk van mijn kant, ik bedoelde niet zo zeer dat de omvormer 30-45 minuten eerder start. Wat ik bedoelde te zeggen is dat met een oost-west de productie eerder significante vorm heeft en later wegvalt. Als is dat alleen in de zomermaanden echt van toepassing.

Hier een mooie volledige grafiek
http://pvoutput.org/intra...447&sid=10380&dt=20130602
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/2013-06-02-curve.png
Hier een vergelijk met Rol-co op dezelfde dag.
http://pvoutput.org/compa...380&sid1=9982&dt=20130602
Afbeeldingslocatie: http://iserv.nl/files/pics/solar/2013-06-02-south-comparison.png

Om half zeven (6:25) zat ik over de 500 Watt, dan zit Rol-co nog op 12 Watt. Dat is wat ik bedoelde met 30-45 minuten eerder, er is eerder sprake van significante zelfconsumptie. :9

Mijn grootste manco voor de productie is de dakkapel op west, als ik hier micro omvormers gebruik zou hebben kan ik de meeste productie bewerkstelligen. Misschien dat het ooit nog gaat gebeuren ook. Voorlopig werkt het zo afdoende.

Micro omvormers is de enige efficiente oplossing, rond het middag uur liggen de panelen voor de dakkapel namelijk in de schaduw, in de avond in de zomer liggen de panelen naast de dakkapel weer in de schaduw. Je kan niet winnen ;)

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-11 21:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

databeestje schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:12:
[...]
Sorry, onduidelijk van mijn kant, ik bedoelde niet zo zeer dat de omvormer 30-45 minuten eerder start. Wat ik bedoelde te zeggen is dat met een oost-west de productie eerder significante vorm heeft en later wegvalt.
Ben ook erg blij met mijn NNW installatie, waardoor ik in de avonduren véél meer opbrengst heb en dus langer mijn eigen verbruik rechtstreeks met zonne-energie kan voeden. Als ik 7 juni als grafiek er bij pak, dan zou ik na 18:00 uur nauwelijks meer opbrengst hebben met mijn ZZO installaties. Op dat moment piekt juist mijn nieuwe NNW installatie. Door de onderdimensionering, kun je ook zien dat zelfs 's ochtends tot 8 uur de Steca meer produceert dan de ZZO installatie. :*)
Opbrengst 7 juni 2013

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

antonboonstra schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:53:
[...]

Ben ook erg blij met mijn NNW installatie, waardoor ik in de avonduren véél meer opbrengst heb en dus langer mijn eigen verbruik rechtstreeks met zonne-energie kan voeden. Als ik 7 juni als grafiek er bij pak, dan zou ik na 18:00 uur nauwelijks meer opbrengst hebben met mijn ZZO installaties. Op dat moment piekt juist mijn nieuwe NNW installatie. Door de onderdimensionering, kun je ook zien dat zelfs 's ochtends tot 8 uur de Steca meer produceert dan de ZZO installatie. :*)
[afbeelding]
Dat is toch een 3 tot 4 uur per dag dat je het standby verbruik van een gemiddeld huis van 100-150 Watt af kan dekken. Ik snap wel dat met de huidige saldering regeling dit geen issue is, maar, dit is ook afhankelijk van welke meter er hangt.

Ik heb een slimme meter, de Nuon rekent hierdoor eerst af met de verbruik standen, later krijg ik dan de teruglevering terug. Dus wat ik kan doen om de verbruikstanden te dempen zal ik niet nalaten. 8)
Waarom ze doen wat ze doen zal ik niet begrijpen, nog 2 jaar uitdienen en dan kan ik naar de Greenchoice.

Voor de mensen met een Ferraris komen er maar 1 of 2 standen uit en daar wordt op afgerekend, lekker makkelijk. Had ik mijn tol uit 1963 maar laten hangen...

Hoedanook, het geeft mij een beter gevoel is ik mijn eigen energie kan gebruiken.

• migjes
databeestje schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 11:05:
[...]
Hoedanook, het geeft mij een beter gevoel is ik mijn eigen energie kan gebruiken.
ha, fundamentalistische pv bezitters..
eigen stroom eerst!
het is vrij prettig om het 8 uur journaal te kunnen zien op zonnestroom in plaats van salderings-stroom.
het is maar een gevoel, maar toch.

7 juni 2003.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/7juni2003.jpg
erg lekkere dag,met 21,5kWh of 5,58kWh/kWp.

edit:
trouwens, kan vast bij nuon ook wel.
je huis over laten zetten op leegstand tarief. (voorschot van 0 euro betalen, en gewoon alles in 1x per jaar betalen. dan kunnen ze het meteen verrekenen en anders niet betalen! laat ze maar zweten, draai het maar om.)

[ Voor 19% gewijzigd door migjes op 05-07-2013 11:31 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 23:27

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Oproep! :P
Weet er iemand een adresje in omgeving Amersfoort waar ik een MC4 connector kan halen en deze op een kabel kan laten zetten?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:46

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Misschien Warmteservice?
Ze adverteren met solar spullen.

AMERSFOORT
Amsterdamseweg 14 A
(033) 465 04 75

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Speedy-Andre schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 11:39:
Misschien Warmteservice?

AMERSFOORT
Amsterdamseweg 14 A
(033) 465 04 75
Thanks!

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

kuchofftopichoest

[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 06-07-2013 11:43 ]

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 24-11 15:46
Dre schreef op donderdag 04 juli 2013 @ 22:44:
Alle 4 de door jou genoemde factoren zijn in het nadeel van databeestje. Daarnaast heb je nog een verschil in locatie tussen beide systemen. Lastig om dat met elkaar te vergelijken en een 'oorzaak' aan te wijzen. Je kan wel redelijk eenvoudig een tweede omvormer aansluiten om te kijken of hiermee je vermogen? energie? beter wordt. Dit door te vergelijken met een naburige installatie.
Je begrijpt me verkeerd.

Het doel is niet om de ene installatie met de andere te vergelijken, maar om te zien of de 'ideale' curve van databeestjes systeem ook aanleiding geeft om te denken dat er kWh's verloren gaan door de enkele MPP. Eric-pvt's uitlating reageerde immers op een enkel sammenvattend getal, de maandelijkse opbrengst (XX kWh).

Een MPP probleem zou zich uiten in een conflict (i.e., verminderde output) op het moment dat de dominante instraling van Oost naar West gaat, lijkt mij. Die andere factoren zouden andersoortige deukjes in de grafiek slaan.

Als ik die curve nu zo bekijk, dan lijkt me de hand-off tussen Oost en West redelijk soepel te gaan. Maar het systeem piekt niet zo mooi als dat van migjes, waarin twee fraaie onderliggende curves in die taart-met-pief cumulatieve curve resulteren. Ik zou dus zeggen dat hier inderdaad wel iets van verlies in de enkele MPP zit.

Aan de andere kant zie ik die dakkapel op West er niet echt in terug... dus hoe betrouwbaar deze speculaties zijn is nog wel de vraag.

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:31
databeestje schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 11:05:
......Ik heb een slimme meter, de Nuon rekent hierdoor eerst af met de verbruik standen, later krijg ik dan de teruglevering terug. Dus wat ik kan doen om de verbruikstanden te dempen zal ik niet nalaten. 8)
Waarom ze doen wat ze doen zal ik niet begrijpen, nog 2 jaar uitdienen en dan kan ik naar de Greenchoice......
Gok op een contract voor een x aantal jaar? Je weet dat een nieuwe leverancier vaak een eventuele overstapboete voor je betaalt? Zo ben ik zojuist aan energieleverancier nr 3 begonnen in 13 maanden. Heeft me al een gratis e-thermostaat opgeleverd :)

• looyenss
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-09 18:59
Speedy-Andre schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 11:39:
Misschien Warmteservice?

AMERSFOORT
Amsterdamseweg 14 A
(033) 465 04 75
barneveld?

Leertouwer,
Albert plesmanstraat 38
0342425151

Energie idioot | Gek op gelijkspanning | DC-pel

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

looyenss schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 13:38:
[...]

barneveld?

Leertouwer,
Albert plesmanstraat 38
0342425151
Warmteservice kende het niet. Uiteindelijk Zonnekompas gecontact.
Vanavond even langs en dan is het weer geregeld :*) _/-\o_

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Terpen Tijn schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 12:16:
[...]
Als ik die curve nu zo bekijk, dan lijkt me de hand-off tussen Oost en West redelijk soepel te gaan. Maar het systeem piekt niet zo mooi als dat van migjes, waarin twee fraaie onderliggende curves in die taart-met-pief cumulatieve curve resulteren. Ik zou dus zeggen dat hier inderdaad wel iets van verlies in de enkele MPP zit.

Aan de andere kant zie ik die dakkapel op West er niet echt in terug... dus hoe betrouwbaar deze speculaties zijn is nog wel de vraag.
Je kan de dakkapel, en de werking van diodes, terug zien in het hobbeltje in het midden.

De linkerkant heeft een "trappetje", dit zijn de diodes van de panelen in landscape naarmate de 2 panelen voor de dakkapel vrij komen en direct zonlicht krijgen. De rechterkant is een boogje, dit is de normale afval van het 50 graden oostdak, en dus vrij abrupt, maar wel rond.

Het is zondermeer waar dat een aparte MPPT of omvormer die met schaduw om kan gaan voor het west dak hier uitkomst kan bieden. Een goedkope(re) AEG PV2000 of Delta oid zou voor het oost dak prima in te zetten zijn, dan kan de SMA met optitrack de dakkapel met schaduw bedienen.

Misschien ergens een goedkope Delta met galvanische scheiding op de kop tikken.

• makhiel
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 18-09-2023
Daarnet een offerte van een leverancier gehad.
Het gaat om 16x yingli 270 panalen in een symmetrische oost-west opstelling.
De deskundige raadde mij ipv een sma 3000 een sma 4000 aan
waarschijnlijk is deze discussie hieraal tig keer gevoerd maar volgens hem was onderdimensioneren niet ok... Volgens andere winkels is dit juist het voordeel van de oostwest installaties.

Het komt op mij over of iedereen een andere kijk erop heeft... wat is de waarheid..

• looyenss
makhiel schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:50:
waarschijnlijk is deze discussie hieraal tig keer gevoerd maar volgens hem was onderdimensioneren niet ok... Volgens andere winkels is dit juist het voordeel van de oostwest installaties.

Het komt op mij over of iedereen een andere kijk erop heeft... wat is de waarheid..
ik zal eerder kiezen voor een 3600.

een oost west opstelling haalt 79% (afhankelijk van de hoek van de constructie) van het optimale zuiden, dus 3000 kan wel maar ik zal zelf voor een 3600 gaan.

Afbeeldingslocatie: http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/1003858_569729863065689_1099350356_n.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door looyenss op 05-07-2013 15:43 ]

• migjes
makhiel schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:50:

scroll wat naar boven voor mijn grafiekjes van een oost-west. (wel met 45 graden, dus effe terug rekenen naar jouw plan.)

verder doe ik dus met 3850Wp het zonder onderdimensionen op een power-one 3.0 te tilburg.
dat is iets krachtiger op de omvormer als een sma3000tl-21, maar iets minder krachtig per mpp.
dat zit jouw plan aardig dichtbij.

ik zie eigenlijk geen problemen om een sma3000 te gebruiken, maar vind het meer een persoonlijke keus.
(alleen hoe dichter je bij de kust zit, hoe minder zin het heeft om onder te dimensioneren.)

een leuke tussen vorm (en modernere omvormer) zou een sma3600 zijn.

Verwijderd

Ik heb een oost/west dak, alhoewel het oost dak ligt 13 graden meer naar het zuiden en het west dak 13 graden mee naar het noorden. Het dak heeft een hellingshoek van 36 graden.Op beide daken heb ik een dakkapel. Momenteel heb ik op elk dak 10 250 wp panelen geinstalleerd. Op elk dak 5 panelen onder de dakkapel en 5 panelen boven de dakpanel. Het geheel wordt geregeld met een Omnik 5.0 omvormer met 2 strings. 1 string voor het oost dak en 1 string voor het westdak. Echter heb ik op bepaalde tijden door de dakkapellen ook last van schaduwval op de onderste rij zonnepanelen.
Ik kan natuurlijk ook 2 Omnik 3.0 omvormers nemen met elk 2 strings. 1 omvormer voor het oost dak met 1 string voor de zonnepanelen boven- en 1 string voor de zonnepanelen onder de dakkapel. Hetzelfde geldt voor het west dak.
De Omnik 5.0 kostte ca. 870,00 euro, 2x Omnik 3.0 komt op ongeveer 1280,00 euro. Verder komt er dan nog de extra bekabeling bij.
Is het rendabel om de Omnik 5.0 te vervangen voor 2x Omnik 3.0 of zijn er ook nog andere oplossingen?

• migjes
looyenss schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 15:42:
[...]

ik zal eerder kiezen voor een 3600.

een oost west opstelling haalt 79% (afhankelijk van de hoek van de constructie) van het optimale zuiden, dus 3000 kan wel maar ik zal zelf voor een 3600 gaan.

[afbeelding]
dat vind ik een onzinnige manier om zo te rekenen. (of om het zo te vertellen)
oost of west haalt gewoon zijn 100% STC.
dat helaas wel voor minder uren dus vandaar die 79%.
niet jaar opbrengsten en vermogens door elkaar halen.

eerder er voor zorgen dat de mppt's het trekken, daar zit eerder een probleem met veel omvormers.
dus in dit geval geen omnik 3.0 die trekt het niet.
een power-one 3.0 gaat maar net. (een hele lichte onder dimensionering)
een effecta uit de zwaardere serie kan ook.

• migjes
Verwijderd schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 15:49:
Ik heb een oost/west dak, alhoewel het oost dak ligt 13 graden meer naar het zuiden en het west dak 13 graden mee naar het noorden. Het dak heeft een hellingshoek van 36 graden.Op beide daken heb ik een dakkapel. Momenteel heb ik op elk dak 10 250 wp panelen geinstalleerd. Op elk dak 5 panelen onder de dakkapel en 5 panelen boven de dakpanel. Het geheel wordt geregeld met een Omnik 5.0 omvormer met 2 strings. 1 string voor het oost dak en 1 string voor het westdak. Echter heb ik op bepaalde tijden door de dakkapellen ook last van schaduwval op de onderste rij zonnepanelen.
Ik kan natuurlijk ook 2 Omnik 3.0 omvormers nemen met elk 2 strings. 1 omvormer voor het oost dak met 1 string voor de zonnepanelen boven- en 1 string voor de zonnepanelen onder de dakkapel. Hetzelfde geldt voor het west dak.
De Omnik 5.0 kostte ca. 870,00 euro, 2x Omnik 3.0 komt op ongeveer 1280,00 euro. Verder komt er dan nog de extra bekabeling bij.
Is het rendabel om de Omnik 5.0 te vervangen voor 2x Omnik 3.0 of zijn er ook nog andere oplossingen?
je zou ook eens kunnen kijken of een power-one 3.8 niet iets voor je is.
(is goedkoper als een omnik 5.0)
en heeft mppscanning (als ik het goed heb.) om wat schaduw problemen op te lossen. (vergelijkbaar met optitrack van sma)

omnik zijn leuke omvormers voor 1 richting setjes, voor oost-west zou ik eerder naar een omvormer kijken die wat groter bereik heeft in de mppt's

• looyenss
migjes schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 15:55:
[...]

eerder er voor zorgen dat de mppt's het trekken, daar zit eerder een probleem met veel omvormers.
dus in dit geval geen omnik 3.0 die trekt het niet.
een power-one 3.0 gaat maar net. (een hele lichte onder dimensionering)
een effecta uit de zwaardere serie kan ook.
Elk paneel haalt zijn STC. dat is waar, vergeet alleen niet dat de helft maar op 100 procent zit als de zon in het oosten staat en de andere helft in de middag. een oost west opstelling haalt op het hoogte punt maar 79% van het totaal gedimensioneerde vermogen.

Ik trek deze conclusie uit de data die jij mij hebt gestuurd ten behoeve van mijn afstudeer opdracht.

• Dre
  • Niet online

Dre

Is de dimensionering van de omvormer met oost/west niet sterk afhankelijk van de hellingshoek van beide daken?

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Proton_ schreef op dinsdag 02 juli 2013 @ 18:56:
@PClop: Je maakt het mensen wel moeilijk door ze te dwingen gedachten te lezen :)
Ik gok even dat je doelt op bepaling 712.434.1.
Daar staat, voor mij als leek, niet dat elke omvormer een eigen overstroombeveiliging moet hebben.
Er staat dat er aan de AC zijde er eentje aanwezig moet zijn - dat kan ook in de groepenkast zijn en dat kan dezelfde zijn die voor andere omvormers gebruikt wordt.
Welk deel heb ik fout en waarom?
En @ dre

Klopt ( bepaling 712.434.1. ) zo lees ik dat wel.
En nee ik leg dat verder niet uit, we kunnen er wel een pol van maken hier
over wie, wat, hoe leest, enz, anders wordt dat weer een gebed zonder einde.
;)

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 00:51:
[...]

Sowieso ontgaat mij het nut van opstarttijden, en al helemaal met salderende PV-systemen. Leuk is natuurlijk wel dat je met een kleinere omvormer uit kan met een oost-west systeem.

Je systeem op PV-output staat overigens ingevuld op zuid-oost, waarschijnlijk moet dat zuid zijn. Je kan sinds kort zelfs al graden instellen bij PV-output! (eindelijk)

De handleiding van je omvormer heeft het over een "max rendement" van 94,3% en een "EU-rendement" van 93,4%. Een rendement van 92% zou wel erg laag zijn, heb je een linkje naar waar je dat gelezen hebt?

P.S.
Over lezen gesproken: Had je de vraag van Proton_ nog gezien? Ik heb die NEN artikelen namelijk ook anders gelezen dan wat jij erin las.
Het is soms net of je overal een halsmisdaad in ziet, 92% of 93% tjonge jonge, nou dat moet je
de poster wel even flink laten voelen....... niet? :N

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:43

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Mooi plaatje, dit zet de jaaropbrengst in vergelijking met pal zuid 35o?
Waar heb je die vandaan? Misschien mooi voor in de TS?
kop noordoost/zuidwest moet zijn noordoost/noordwest, (oost/west)/70graden zal geen 70% zijn

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dre
  • Niet online

Dre

Wat betreft de hellingshoek is dit ook verplicht leesvoer. Staat ook in TS

Verwijderd

migjes schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 16:06:
[...]

je zou ook eens kunnen kijken of een power-one 3.8 niet iets voor je is.
(is goedkoper als een omnik 5.0)
en heeft mppscanning (als ik het goed heb.) om wat schaduw problemen op te lossen. (vergelijkbaar met optitrack van sma)

omnik zijn leuke omvormers voor 1 richting setjes, voor oost-west zou ik eerder naar een omvormer kijken die wat groter bereik heeft in de mppt's
Maar die Omnik 5.0 HEB ik al. De vraag is of het rendabel is om 2x Omnik 3.0 te plaatsen of een andere rendabele oplossing. Als ik het helemaal goed wil doen heb ik dus een omvormer nodig met 4 strings of 2 omvormers met elk 2 strings. Vraag is alleen of dit rendabel is.

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 24-11 15:46
migjes schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 15:55:
[...]

Nou, dat eerste is ook niet zomaar waar. Of je STC haalt hangt dan nog af van je hellingshoek. Ik haal die waarden bijvoorbeeld nauwelijks of nooit, vanwege de ~48 graden hoek (3420 Wp op SMA 3000TL).

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

databeestje schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 14:06:
[...]

Je kan de dakkapel, en de werking van diodes, terug zien in het hobbeltje in het midden.

De linkerkant heeft een "trappetje", dit zijn de diodes van de panelen in landscape naarmate de 2 panelen voor de dakkapel vrij komen en direct zonlicht krijgen. De rechterkant is een boogje, dit is de normale afval van het 50 graden oostdak, en dus vrij abrupt, maar wel rond.

Het is zondermeer waar dat een aparte MPPT of omvormer die met schaduw om kan gaan voor het west dak hier uitkomst kan bieden. Een goedkope(re) AEG PV2000 of Delta oid zou voor het oost dak prima in te zetten zijn, dan kan de SMA met optitrack de dakkapel met schaduw bedienen.

Misschien ergens een goedkope Delta met galvanische scheiding op de kop tikken.
Fronius ig 15 :9 ook galvanisch gescheiden en 1500Wp .....ongeveer.
Voor weinig op mp

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Appie Heijn
migjes schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 10:00:
[...]

puzzel ze. :)
zover ik weet zijn er geen standaart systemen met een variable hoek, maar zeg nooit nooit.
optitrac (mppscanning,pvsweep etc..) werkt ook met schaduw van dakkapellen alleen dan wat minder als halfschaduw van blaadjes. (het doet altijd wel wat, maar zie het niet als een wonder middel. schaduw blijft schauw.)
de mpp mag een aardige range hebben, maar als wat diodes in schakelen kan het gebeuren dat de V met 1/3 zakt, en ook dan wil je boven de onder grens blijven.
er zijn ook 5"cellen panelen van 260Wp en dan heb je meteen +/-50V, daar van minimal een stuk of 4 en je komt al een heel eind.
maar ik denk dat je wel een stuk of 6 tot 8 er bij kunt leggen als je leuk plant.
Buurman is constructeur/werktuigbouwkundige en ex-eigenaar van een machinefabriek(nog goede connectie mee), die wil vast wel wat ontwerpen. Zeker omdat hij zelf ook zonnepanelen gaat nemen. Tja het is besmettelijk >:)

Optitrac zal ik eens aanzetten volgende week. Staat nu uit namelijk omdat het 0,2 of iets meer afsnoept meen ik ergens gelezen te hebben. Komende week volgens mij redelijk stabiel weer zodat ik 2 dagen goed kan vergelijken.

Sunnydesign:(schatting zijn erg voorzichtig, op het moment scoor ik meer dan 15% hoger, gaat om vergelijking)

Huidige situatie:
MPP1: 13x ET 255Wp(Mono) (-77gr)
Totaal: 3315Wp
Opbrengst: ~ 2543kWh

Idee 1:
MPP1: 13x ET 255Wp(Mono) (-77gr=OZO)
MPP2: 4x EC 300Wp(Mono) (13gr=Z)
Totaal: 4520Wp
Opbrengst: ~ 3661kWh
*Kale kostenberekening(4x300=€1200)

Min DC spanning omvormer: 125V
Min DC spanning MPP1: 348V
Min DC spanning MPP2: 130V
Typische PV spanning MPP1: 379V
Typische PV spanning MPP2: 141V
Max DC spanning MPP1: 544V
Max DC spanning MPP2: 202V

Idee 2:
Lage WAF :P
MPP1: 13x ET 255Wp(Mono) (-77gr=OZO)
MPP2: 7x ET 255Wp(Mono) (103gr=WNW)
Totaal: 5100Wp
Opbrengst: ~ 3756kWh
*Kale kostenberekening(7*250=€1750)

Min DC spanning omvormer: 125V
Min DC spanning MPP1: 348V
Min DC spanning MPP2: 188V
Typische PV spanning MPP1: 379V
Typische PV spanning MPP2: 204V
Max DC spanning MPP1: 544V
Max DC spanning MPP2: 293V

*Even puur de panelen geen kabels en of montagesysteem meegerekend.
**MPP1 is huidige installatie

Idee 1 lijkt erg dicht bij de minimale voltages van de omvormer uit te komen. Welke panelen heb jij het over?
5"cellen panelen van 260Wp en dan heb je meteen +/-50V,
Ik kan ze niet vinden :)

[ Voor 42% gewijzigd door Appie Heijn op 05-07-2013 21:38 ]

• migjes
Dre schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 17:37:
Is de dimensionering van de omvormer met oost/west niet sterk afhankelijk van de hellingshoek van beide daken?
heerlijk dre
dat je de juiste vraag durft te stellen..
dit snap ik...*

*morgen eens kijken wat ik kan beantwoorden
kom op neem de rust om iets te beslissen, weeg de 1 tegen over de ander.
en ui eindelijk kom je er achter dat 0 kwh uit je dak hallen zo dom is.
knellen ik klink net als eric-pvt, en kut hij heeft gelijk.

ik ga naar de kroeg,of het nu helpt of niet,
tweakers of niet die zijn niet te helpen.

• Appie Heijn
migjes schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:29:
[...]

heerlijk dre
dat je de juiste vraag durft te stellen..
dit snap ik...*

*morgen eens kijken wat ik kan beantwoorden
kom op neem de rust om iets te beslissen, weeg de 1 tegen over de ander.
en ui eindelijk kom je er achter dat 0 kwh uit je dak hallen zo dom is.
knellen ik klink net als eric-pvt, en kut hij heeft gelijk.

tweakers of niet die zijn niet te helpen.
Weet je zeker dat je niet net bent geweest? :9

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Appie Heijn schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 00:00:
[...]

Weet je zeker dat je niet net geweest bent? :9
Of zit ie daar nog met z'n smartphone :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

Verwijderd

Het gaat hier in de buurt nu ook erg hard, weer twee nieuwe installatie gespot. Het lijkt de laatste maanden opeens een stuk harder te gaan, goed om te zien :)

• Dre
  • Niet online

Dre

migjes schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 22:29:
[...]
Roes uitgeslapen inmiddels? :+

@makhiel
Heb je tekeningen/ foto's van je mogelijke oost/west opstelling en dan ook de hellingshoek van je panelen? Dan kan je die invullen @SMA Sunny Design.

Eventueel panelen op schans plaatsen?

En wat verbruik je qua elektra?

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
nou mijn panelen zijn gisteren het dak op gegaan, 14x 240wp op een SB3000TLST, ze gingen gelijk al lekker aan de slag zo rond 3 uur met 2400 watt, vandaag ook al de hele dag goed bezig (http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20870&sid=18747).
Mijn ochtend schaduw (tot een uur of 7) is ook wel te zien, zal binnenkort eens vroeg het bed uit of het nu van hed pijpje komt of dat ik de boom toch nog wat verder moet snoeien. Hoewel het op een dag als vandaag relatief gezien niet zoveel invloed heeft.
Verder zit er nog een plekje vrij op het dak (en de installateur had per ongeluk de clickfit rails ook op dat plekje gemonteerd), dus ik ga er nog een 15de paneel bij plaatsen, gaat de SB3000 gelijk ook wat harder aan het werk.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14242130/panelen.jpg

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Mooie installatie hoor, gefeliciteerd er mee :)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:42
De mooie grafiekjes zullen deze week wel overal tevoorschijn komen!
Hier gemiddeld 13 uur zon per dag, goede voorspelling. Ook al hebben we geen zonnepanelen : ( .

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

alaintje schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 12:57:
De mooie grafiekjes zullen deze week wel overal tevoorschijn komen!
Hier gemiddeld 13 uur zon per dag, goede voorspelling. Ook al hebben we geen zonnepanelen : ( .
Ik zou zeggen..aan de bak!! :9

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 23:42
DanTm schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 12:10:
nou mijn panelen zijn gisteren het dak op gegaan, 14x 240wp op een SB3000TLST, ze gingen gelijk al lekker aan de slag zo rond 3 uur met 2400 watt, vandaag ook al de hele dag goed bezig (http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20870&sid=18747).
Mijn ochtend schaduw (tot een uur of 7) is ook wel te zien, zal binnenkort eens vroeg het bed uit of het nu van hed pijpje komt of dat ik de boom toch nog wat verder moet snoeien. Hoewel het op een dag als vandaag relatief gezien niet zoveel invloed heeft.
Verder zit er nog een plekje vrij op het dak (en de installateur had per ongeluk de clickfit rails ook op dat plekje gemonteerd), dus ik ga er nog een 15de paneel bij plaatsen, gaat de SB3000 gelijk ook wat harder aan het werk.

[afbeelding]
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=20870&sid=18747
Zie ik nou goed dat er na 12uur minder stroom wordt opgewekt (omdat het dan warmer wordt) ?
Of krijgen ze op dat moment minder zon door de ligging?

Ik heb op dit moment de eneco simulator. Gaat ook wel goed en geeft denk ik wel een redelijk goede schatting.
Met 2200wp zonnepanelen haal ik gemiddeld van afgelopen week ~10 kwh per dag( :+ ). Is volgens mij redelijk netjes toch? De zonnepanelen liggen 210 graden en een hellingshoek van 45 graden (omdat ik een plat dat heb blijkbaar) en er staat ergens een schoorsteen in het midden van alle panelen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

DanTm schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 12:10:

[afbeelding]
ik zou eerder eens proberen of Optitrack aan zetten wil helpen.
Grappig om te zien dat je al ruim over de 5 kWh/kWp zit terwijl ik met mijn West georienteerde opstelling nog niet eens op de helft ben. En dat je door de relatief lagere temperaturen zelfs nog 2900W er uit perst.

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11 11:07
vandaag even met mijn maat de CV ketel bij een andere groep op gezet, 1 groep nu helemaal vrij gemaakt en de bekabeling naar de omvormer gebracht.

Betonplex plaat gemonteerd met dikke pluggen en schroeven + montage kit op de gasbeton muur. Daar heb ik de montage plaat van de omvormer weer op geschroeft.

De Effekta 3300 van > 30 kilo hangt als een huis !

Donderdag a.s de hoogwerker op de stoep en het hele zaakje compleet maken.

Zo moet het er uit komen te zien ( bad paint skills alert ) Orientatie Zuid: 40 graden dakhelling

Afbeeldingslocatie: http://i204.photobucket.com/albums/bb195/jjonkie/zonnepanels_zps18778e49.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door jjonkie op 06-07-2013 15:02 ]

• looyenss
Proton_ schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 19:11:
[...]

Mooi plaatje, dit zet de jaaropbrengst in vergelijking met pal zuid 35o?
Waar heb je die vandaan? Misschien mooi voor in de TS?
kop noordoost/zuidwest moet zijn noordoost/noordwest, (oost/west)/70graden zal geen 70% zijn
bedankt voor de feedback, je hebt inderdaad gelijk ;-)
test resultaten van me afstudeer opdracht. zet maar in TS

[ Voor 6% gewijzigd door looyenss op 06-07-2013 16:09 ]

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:58
Klopt het trouwens dat het voltage van de panelen iets lager ligt met dit warme weer? Ik heb 10 yingli 250wp poly panelen op het westen en heb nu een open spanning van ongeveer 335v (toen ik ze er op legde was het wat koeler en was de spanning wat hoger).
De opbrengst is ook aanzienlijk lager. (zit nu op 1900W)

• Dre
  • Niet online

Dre

Heb je voor ons een datasheet van de PV-panelen die je hebt? Misschien dat daarin iets staat over de invloed van de temperatuur op de spanning en het vermogen.

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

savale schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 16:23:
Klopt het trouwens dat het voltage van de panelen iets lager ligt met dit warme weer? Ik heb 10 yingli 250wp poly panelen op het westen en heb nu een open spanning van ongeveer 335v (toen ik ze er op legde was het wat koeler en was de spanning wat hoger).
De opbrengst is ook aanzienlijk lager. (zit nu op 1900W)
Zonne panelen hebben een negatieve temperatuurs coefficient voor de spanning ......
Dus hoe hoger de temp hoe lager de spanning.
Daarom willen die tweakers zo graag koelen. Bij mij scheeld het zeker 10% opbrengst.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

Verwijderd schreef op vrijdag 05 juli 2013 @ 19:21:
[...]

Maar die Omnik 5.0 HEB ik al. De vraag is of het rendabel is om 2x Omnik 3.0 te plaatsen of een andere rendabele oplossing. Als ik het helemaal goed wil doen heb ik dus een omvormer nodig met 4 strings of 2 omvormers met elk 2 strings. Vraag is alleen of dit rendabel is.
Jammer, ik had met zo veel kennis op dit forum toch wel meer reakties verwacht...........

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Je vraagt het midden in de vakantietijd en op een zonnige dag, vreemd toch he :)

• jjonkie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-11 11:07
iedereen zit met een smartphone, laptop of ander device op schoot in person te monitoren...

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Verwijderd schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 18:26:
[...]

Jammer, ik had met zo veel kennis op dit forum toch wel meer reakties verwacht...........
Een beetje voorwerk wordt wel verwacht, het is geen "vragenstel" forum, al denkt Dre van wel (drielp duikt weg).Het prijsverschil vs de verwachte meer opbrengst kan jezelf uitrekenen, met 2 x 3k omniksol heb je wel meer opbrengst, of dat opweegt tegen het prijsverschil weet ik niet.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Verwijderd

Het lastige aan je opstelling is de lage stringspanning die overblijft als je het in 4 losse strings van 5 panelen onderverdeelt. Twee omnik 3.0 k TL's zullen een stringspanning van waarschijnlijk ca 150 V met hangen en wurgen accepteren, op dit gebied lever je dus weer een deel van je meeropbrengst in. Als je meer informatie over de panelen kunt posten (liefst link naar datasheet, merk+model, of Vmpp en Voc) is hier uitsluitsel over te geven. Ook is het op basis van je omschrijving moeilijk in te schatten hoeveel verlies door schaduwval optreedt, kun je van een (bijna) wolkenloze dag zoals vandaag een opbrengstgrafiek posten? En kun je misschien foto's van de betreffende schaduwval aanleveren?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 06-07-2013 20:35 . Reden: optie foto's van schaduwval toegevoegd ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Barrycade schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 14:13:
[...]

ik zou eerder eens proberen of Optitrack aan zetten wil helpen.
Grappig om te zien dat je al ruim over de 5 kWh/kWp zit terwijl ik met mijn West georienteerde opstelling nog niet eens op de helft ben. En dat je door de relatief lagere temperaturen zelfs nog 2900W er uit perst.
wat takken wegsnoeien helpt ook wel denk ik, ach heel veel verlies ik daar niet.
Verder ben ik inderdaad niet ontevreden over vandaag:)

oh ja, en nog bedankt iedereen.. voor het subsidiëren van mijn setje, het kost me als alles goed gaat niets.

• Dre
  • Niet online

Dre

DanTm schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 20:57:
[...]
oh ja, en nog bedankt iedereen.. voor het subsidiëren van mijn setje, het kost me als alles goed gaat niets.
_O-

Uit reacties uit de Duurzame Kroeg merkte ik dat menig* Tweaker dol enthousiast wordt van wat extra paneeltjes. Ze financieren het graag voor je :).

* Dre zoekt ook nog sponsors, DM staat open :9 :P

*=Dre valt niet onder menig Tweaker.

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Verwijderd schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 18:26:
[...]

Je kunt hier http://www.ebay.de/itm/We...lagen&hash=item19ded951fa een bod op doen, is een oudje, maar heeft wel 4 X mppt 8)

Die oudjes doen het nog goed weet ik uit eigen ervaring, http://pvoutput.org/compa...19&sid1=16367&dt=20130707 ;)

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:28
Stel dat ik mijn bestaande 2 strings op de zuidkant uitbreid met een sting op de oostkant en de oostkant pakt veel zon en zuid is uit (begin vd avond) krijg ik dan geen last van 'backcurrent' waarbij de oostkant de zuidkant gaat staan op te warmen ipv dat de inverter het verwerkt tot effectieve stroom op het net?
Ik begrijp dat er mogelijk stringdiodes op alle drie de strings aangebracht moeten worden - hoe zit dat?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Dre
  • Niet online

Dre

PClop schreef op zondag 07 juli 2013 @ 08:35:
[...]
Je kunt hier http://www.ebay.de/itm/We...lagen&hash=item19ded951fa een bod op doen, is een oudje, maar heeft wel 4 X mppt 8)
De efficiency van die mastervolt is met 94/94,5% niet eens heel slecht. Enige jammere is "the Sunmaster is provided with a cooling fan". Wel leuk met 4 (!) MPPT.
Die oudjes doen het nog goed weet ik uit eigen ervaring, http://pvoutput.org/compa...19&sid1=16367&dt=20130707 ;)
Mijn oudje doet het inderdaad niet slecht :)

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 07-07-2013 09:19 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Zit jij pal zuid dre of iets oost? Je bent al vrij snel op tempo voor zuid.

• Dre
  • Niet online

Dre

170 graden, net als PClop. Iets oost dus. Het zit volgens mij dichter bij zuid dan zuidoost dus vandaar dat ik zuid aangeef. (klopt toch?, of moet ie naar ZO?)

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 07-07-2013 09:43 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zondag 07 juli 2013 @ 09:40:
170 graden, net als PClop. Iets oost dus. Het zit volgens mij dichter bij zuid dan zuidoost dus vandaar dat ik zuid aangeef. (klopt toch?, of moet ie naar ZO?)
170graden lijkt me redelijk zuid, maar het klopt wel dus,...iets oost.

Ach sommige hebben oost staan en liggen duidelijk op west , iets van links rechts waar meer mensen moeite mee hebben.

• Dre
  • Niet online

Dre

Ik heb het nog even nagekeken:
180 graden=zuid
90 graden=oost
135 graden= zuid oost
>157,5 graden = "zuid"
<157,5 graden = "zuid oost"
=157,5 graden = ...

Dus zuid is de juiste keuze :)

• Appie Heijn
Dre schreef op zondag 07 juli 2013 @ 09:59:
Ik heb het nog even nagekeken:
180 graden=zuid
90 graden=oost
135 graden= zuid oost
>157,5 graden = "zuid"
<157,5 graden = "zuid oost"
=157,5 graden = ...

Dus zuid is de juiste keuze :)
Ja zo simpel is het niet >:)
Met PV rekent men volgens mij maar al te graag vanaf 0 graden(pal zuid) toch? Negatieve graden is richting Oost en positief richting West.

Mijn installatie zit op -77 graden vanaf Zuid, navigatietechnisch gesproken zit ik op 103graden. Maar of dat dan weer vanaf het ware noorden of het magnetische noorden is..... :+

Even wat anders, gisteren even gekeken hoe het met schaduwvorming zit voor de toekomste uitbreiding op het platte dak. Gisteren 17.17, dat biedt goede kansen :) nu nog even kijken hoeveel en welke panelen hier het beste op kunnen.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/19524644/GOT/IMG_1426.JPG

[ Voor 20% gewijzigd door Appie Heijn op 07-07-2013 11:24 ]

• savale
Dre schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 17:05:
Heb je voor ons een datasheet van de PV-panelen die je hebt? Misschien dat daarin iets staat over de invloed van de temperatuur op de spanning en het vermogen.
bedankt voor de tip ik heb het even opgezocht:
- 0,33% per graad. Bij 20 graden ambient temperatuur is 35,4v openklem per paneel gespecced. Het was gisteren denk ik tegen de 30 graden, dus dat betekend 3,3% minder spanning. -> 33,9v

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
savale schreef op zondag 07 juli 2013 @ 11:25:
[...]

bedankt voor de tip ik heb het even opgezocht:
- 0,33% per graad. Bij 20 graden ambient temperatuur is 35,4v openklem per paneel gespecced. Het was gisteren denk ik tegen de 30 graden, dus dat betekend 3,3% minder spanning. -> 33,9v
Mmmm, ik denk meer richting >60 graden, het gaat om de paneeltemperatuur.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

690WP sinds gister online!
Montage heb ik gedaan met kunstofplanken die ik nog over had van de schutting :P

De overhangende tak is net door een buitengewoon geïnteresseerde buurvrouw verwijderd :)
Monitoring moet ik nog even regelen. Heb nu de cresta verbruiksmeter omgebouwd. Ben er nog niet uit hoe ik de soladin ga montoren, of met FP4all of met een youlesss.

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.blu.livefilestore.com/y2p2I--8x4fojjSjnihpYee-a-5GycnT5qAZRVacdBAwwmx8jU6LwU00s6Tyo61bEow95QAKNAYlVkusBPj9bxEMsizxLqpJ6ONQQXpQ4yQpSTYQdS_eWerGuX27verYrhU/WP_20130706_003.jpg?psid=1

Afbeeldingslocatie: https://crkdpw.blu.livefilestore.com/y2pEbgola3RQ7SQJ_p6e4XamjXXLoJMR2MziQUQlU5nehQ67ZKHztmp53JaSdZ12IIM9HhGnT6TkeUcA8lBQFPy_UE9JLLOpf9lkQ6eWx3LaM2i7sP4z2K_5-2RxAXjIdir/WP_20130706_002.jpg?psid=1

[ Voor 17% gewijzigd door revolution-nl op 07-07-2013 11:37 ]

• savale
drielp schreef op zondag 07 juli 2013 @ 11:31:
[...]

Mmmm, ik denk meer richting >60 graden, het gaat om de paneeltemperatuur.
ja alleen dan is de vraag wat de paneeltemperatuur is op een minder warme dag... Misschien leuk voor de cijfertjes / grafiekjes om op een paneel nog een temperatuursensor te plaatsen.
http://shop.directsolar.n...l250p_29b_zonnepaneel.pdf

• Appie Heijn
revolution-nl schreef op zondag 07 juli 2013 @ 11:34:
690WP sinds gister online!
Montage heb ik gedaan met kunstofplanken die ik nog over had van de schutting :P

De overhangende tak is net door een buitengewoon geïnteresseerde buurvrouw verwijderd :)
Monitoring moet ik nog even regelen. Heb nu de cresta verbruiksmeter omgebouwd. Ben er nog niet uit hoe ik de soladin ga montoren, of met FP4all of met een youlesss.

[afbeelding]

[afbeelding]
Leuke installatie, ben wel nieuwsgierig naar de resultaten. Lijkt wel dat er redelijk om je heen is gegaan, niet last van veel schaduw?
Neem aan dat je bedoeld dat de buurvrouw in je nieuwe PV was geïnteresseerd >:)

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Appie Heijn schreef op zondag 07 juli 2013 @ 11:41:
[...]

Leuke installatie, ben wel nieuwsgierig naar de resultaten. Lijkt wel dat er redelijk om je heen is gegaan, niet last van veel schaduw?
Neem aan dat je bedoeld dat de buurvrouw in je nieuwe PV was geïnteresseerd >:)
Ik zit inderdaad in een vervelend hoekje.

Van NOO tot ZZW heb ik instraling. Vanaf 17:30 krijg ik last van schaduw. Dat zal in het voor en najaar nog een stuk erger zijn.

Ik ben ook erg benieuwt. Ik hoop tussen de 450 - 500kwh per jaar uit te komen. Er komt nu een keurige 430watt uit, boven verwachting eigenlijk :)

En de buurvrouw was gelukkig geïnteresseerd in PV en niet in andere dingen :P

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 07-07-2013 12:04 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Appie Heijn schreef op zondag 07 juli 2013 @ 11:18:
[...]
Ja zo simpel is het niet >:)
Met PV rekent men volgens mij maar al te graag vanaf 0 graden(pal zuid) toch? Negatieve graden is richting Oost en positief richting West.
Afbeeldingslocatie: http://www.knmi.nl/cms/mmbase/images/94168/Kompasroos.png

PV-Output gebruikt ook deze graden. SMA Sunny Design gebruikt iets anders. Vreemd.

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 07-07-2013 12:48 ]

Verwijderd

Ben benieuwd naar vandaag, gisteren toch een 20kwh gepakt, maar door het heldere weer levert de installatie tot 13:00 weinig op. Nu komt er net 1500w uit zetten (3675wp op wnw), de ideale dag is tot nu toe 's ochtends lichtbewolkt en dan 's middags volop zon, scheelt zo 3-4kwh op een dag tov helemaal strakblauw.

Blijft apart dit spul :)

• we_are_borg
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-11 14:04

we_are_borg

You will Comply

Ik zou graag van jullie willen weten of het verstandig is om met een beginners setje te gaan werken. Zoals jullie misschien wel hebben gemerkt is mijn kennis van stroom wel een beetje droevig te noemen. Waarom een beginners set wel ten eerste geld ik heb een klein budget momenteel en hier komt geen verandering in voorlopig. Wat wil ik doen met een beginners set wel gewoon kijken wat het oplevert en later wanneer het beter gaat uitbreiden. Wat wil ik minimaal in wil dekken is het gebruik van mijn server en mijn twee monitors 52W per stuk en mijn server is ongeveer 80W maar die moet nog uitgebreid worden. Mijn maximale budget is 1000 euro.

You need the computing power of a P1, 16 MB RAM and 1 GB Harddisk to run Win95. It took the computing power of 3 Commodore 64 to fly to the Moon. Something is wrong here, and it wasn't the Apollo.

• Rol-Co

Rol-Co

we_are_borg schreef op zondag 07 juli 2013 @ 13:02:
Ik zou graag van jullie willen weten of het verstandig is om met een beginners setje te gaan werken. Zoals jullie misschien wel hebben gemerkt is mijn kennis van stroom wel een beetje droevig te noemen. Waarom een beginners set wel ten eerste geld ik heb een klein budget momenteel en hier komt geen verandering in voorlopig. Wat wil ik doen met een beginners set wel gewoon kijken wat het oplevert en later wanneer het beter gaat uitbreiden. Wat wil ik minimaal in wil dekken is het gebruik van mijn server en mijn twee monitors 52W per stuk en mijn server is ongeveer 80W maar die moet nog uitgebreid worden. Mijn maximale budget is 1000 euro.
Ik heb vorige week 1520 Wp gekocht voor 975,- totaal , mijn kleine setje koste ook zoiets en is 1650Wp .
De paneeltjes tweedehands van marktplaats, de omvormer nieuw maar ook van marktplaats, dus dan kan je met een klein budget toch een redelijke set aanschaffen.
Misschien een idee voor je.

@dre
Sommige rekenen 0 graden voor zuid (ideaal) en aantal graden vanaf zuid (minder ideaal) maar officieel is 180 graden pal zuid en 0 noord.

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zondag 07 juli 2013 @ 13:17:
[...]

@dre
Sommige rekenen 0 graden voor zuid (ideaal) en aantal graden vanaf zuid (minder ideaal) maar officieel is 180 graden pal zuid en 0 noord.
Ik had voor jou bericht nog even gekeken bij SMA SD aan de andere kant van evenaar en hier hanteren ze ook 0 graden voor zuid. Terwijl juist noord ideaal is aan die zijde van de evenaar. Vreemd. Geen scheepslui hier? :P

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:28
NiGeLaToR schreef op zondag 07 juli 2013 @ 09:14:
Stel dat ik mijn bestaande 2 strings op de zuidkant uitbreid met een sting op de oostkant en de oostkant pakt veel zon en zuid is uit (begin vd avond) krijg ik dan geen last van 'backcurrent' waarbij de oostkant de zuidkant gaat staan op te warmen ipv dat de inverter het verwerkt tot effectieve stroom op het net?
Ik begrijp dat er mogelijk stringdiodes op alle drie de strings aangebracht moeten worden - hoe zit dat?
Inmiddels al wat over gelezen, vooral op sites/fora in de VS. verplichte kost voor niet gelijkende paralle strings begrijp ik.
@Woudsehoeve, iets om rekening mee te houden dus?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 06 juli 2013 @ 20:09:
Het lastige aan je opstelling is de lage stringspanning die overblijft als je het in 4 losse strings van 5 panelen onderverdeelt. Twee omnik 3.0 k TL's zullen een stringspanning van waarschijnlijk ca 150 V met hangen en wurgen accepteren, op dit gebied lever je dus weer een deel van je meeropbrengst in. Als je meer informatie over de panelen kunt posten (liefst link naar datasheet, merk+model, of Vmpp en Voc) is hier uitsluitsel over te geven. Ook is het op basis van je omschrijving moeilijk in te schatten hoeveel verlies door schaduwval optreedt, kun je van een (bijna) wolkenloze dag zoals vandaag een opbrengstgrafiek posten? En kun je misschien foto's van de betreffende schaduwval aanleveren?
Hierbij de grafiek en foto's.
Op de achterzijde begingt de schaduw om 12.00 uur en volledige schaduw is om 18.00 uur.
Op de voorzijde heb ik nog geen complete fotoset maar de schaduw beging vóór 12.00 uur weg te trekken en om 15.00 uur is het volledig schaduwvrij. Foto's zijn vorige week genomen.

Hm. Ik zie dat mijn foto's wel erg klein zijn. Kan ik die nog vergroten?

http://img703.imageshack.us/img703/5568/os9v.jpg

[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/856/hnkw.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/812/uh3j.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/94/bzll.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/818/1h0v.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/259/biyc.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/534/f2mg.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/855/4h65.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/844/m0ve.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/15/rcr0.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/694/lgs9.jpg]
[img=http://imageshack.us/scaled/thumb/826/hgxt.jpg]

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 07-07-2013 19:56 ]

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

NiGeLaToR schreef op zondag 07 juli 2013 @ 15:25:
[...]
Inmiddels al wat over gelezen, vooral op sites/fora in de VS. verplichte kost voor niet gelijkende paralle strings begrijp ik.
@Woudsehoeve, iets om rekening mee te houden dus?
Volgens mij is de spanning bij gelijke strings en panelen onafhankelijk van de instraling..... Toch?
Dus als de spanning gelijk is zal er geen stroom gaan lopen richting de zuid panelen.
De belasting van de string zal de spanning wel beinvloeden.

Ik heb hier verder geen ervaring mee.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Dudeness
  • Laatst online: 13-11 17:13
Hoi, ik heb 6x190 en 4x250 met 2 Omnik 1.0 inverters op het zuid westen staan. Vandaag was de eerste ideale dag. Echter de maximale output kwam niet boven de 1550W, terwijl ik dus boven de 2000 moet halen op het top van de dag. Hoe kan dit? Eerder heb ik op piek momenten ook ruim boven de 2000 gehaald.

http://www.omnikportal.co...erminalMain.aspx?pid=6223

Is het de temperatuur van de panelen die hoog oploopt en dan minder rendeert?

Ik hoor graag, aangezien ik me een beetje zorgen ga maken of alles wel ok is.

Groeten,

Rene

[ Voor 6% gewijzigd door Dudeness op 07-07-2013 21:13 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zondag 07 juli 2013 @ 19:35:
[...]
...Foto's zijn vorige week genomen...
Geef per foto eens een beschrijving waar het van is en hoelaat genomen. Nu is het een beetje gokken. Gewoon kort en krachtig "oost 15:00u" ofzo

Dat is geen misselijke schaduw nu de zon dit jaargetijde op zijn hoogst staat. Paneeltje op west naast pijp uit dak doet eigenlijk de hele dag niks. Kan je waarschijnlijk net zo goed niet aansluiten. Zelf met een microomvormer is die niet te redden. Hooguit voor de (visuele) symmetrie laten liggen :/

En de rest, pff, microomvormers? meerdere steca 500/soladin 600? panelen bovenop de dakkapel plaatsen? Meest onrendabele panelen verkopen? Alles verkopen?

• Dre
  • Niet online

Dre

Dudeness schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:13:
Hoi, ik heb 6x190 en 4x250 met 2 Omnik 1.0 inverters op het zuid westen staan. Vandaag was de eerste ideale dag. Echter de maximale output kwam niet boven de 1550W, terwijl ik dus boven de 2000 moet halen op het top van de dag. Hoe kan dit? Eerder heb ik op piek momenten ook ruim boven de 2000 gehaald.

http://www.omnikportal.co...erminalMain.aspx?pid=6223

Is het de temperatuur van de panelen die hoog oploopt en dan minder rendeert?

Ik hoor graag, aangezien ik me een beetje zorgen ga maken of alles wel ok is.

Groeten,

Rene
Heb je voor ons een datasheet van de PV-panelen die je hebt? Misschien dat daarin iets staat over de invloed van de temperatuur op het vermogen.

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
Ik heb wel een vergelijkbaar 'probleem'.
2,5 kWp liggen. Op piekmomenten op minder zonnige dagen wel boven de 2,5 kW uitgekomen zelfs, maar vandaag nog niet eens de 1,9 kW aangeraakt.
Ik zat net wat te vergelijken op pvout en ik denk dat de meesten dit hadden vandaag, met toch volop zon.

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:44
wberkel schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:22:
Ik heb wel een vergelijkbaar 'probleem'.
2,5 kWp liggen. Op piekmomenten op minder zonnige dagen wel boven de 2,5 kW uitgekomen zelfs, maar vandaag nog niet eens de 1,9 kW aangeraakt.
Ik zat net wat te vergelijken op pvout en ik denk dat de meesten dit hadden vandaag, met toch volop zon.
Ook hier, 2790WP liggen aan de kust, vandaag met een temperatuur van zo'n 22 graden,(in de zon vast ietsje warmer) haalde ik maximaal zo'n 2200w terwijl ik vorige maand ook rond de 2650 tot 2800 zat.

Blijkbaar is die drop inderdaad enorm zodra de temperatuur een paar graadjes omhoog gaat.

• Dudeness
  • Laatst online: 13-11 17:13
Hier heb ik er 6 van.

http://www.solar-systemen...paneel-mono-190-watt-piek

En ik het ook die 245 Watt mono panelen van Eging.

• otter-tweakers
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 21:53
Ik plan 600Wp aan zonnepanelen op een blokhut dak te leggen en plan deze op een bestaande groep aan te sluiten (zou net kunnen).

Het dak van de blokhut is bedekt met shingles. Heeft iemand ervaring/tips om de panelen te monteren? Ik wil lekkage voorkomen met gaten in het dak.

Het dak staat de hele dag zonder schaduw en richting zuiden. Dus lijkt me prima plaats.

Alvast bedankt,

Niels

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Zou ik nog eens een balletje opgooien over aftopping/onderdimensionering ?? O-)

Afbeeldingslocatie: http://i43.tinypic.com/vfy4pk.jpg

Mooi curve zo op de 4000 Watt...

[ Voor 41% gewijzigd door paulv1973 op 07-07-2013 21:42 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

FreestyleFrl schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:24:
[...]

Ook hier, 2790WP liggen aan de kust, vandaag met een temperatuur van zo'n 22 graden,(in de zon vast ietsje warmer) haalde ik maximaal zo'n 2200w terwijl ik vorige maand ook rond de 2650 tot 2800 zat.

Blijkbaar is die drop inderdaad enorm zodra de temperatuur een paar graadjes omhoog gaat.
Iedereen vraagt hier hetzelfde .... "Mijn paneeltjes leveren niet het STC vermogen"
Mogelijk moeten de heren eerst de specs van de panelen eens lezen, ze hebben een negative temperatuurs coefficient voor de spanning, dwz dat ze minder spanning leveren als de temperatuur omhoog gaat. ( P = U x I ) dus het vermogen neemt af. (0.35%/graad?)
Aangezien de panelen nu zomaar 60 graden kunnen worden lijkt het me duidelijk.
STC vermogen is bij 25 graden ...... en 1000W/m2 instraling.
Door de steeds veranderende hoek van de zon zal ook het ingestraalde vermogen per m2 steeds veranderen.
Nou de rest kunnen jullie hoop ik zelf verder uitrekenen......

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

paulv1973 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:41:
[afbeelding]
Was dat vandaag ? Mijn piek vandaag was 9kW met een 10kW omvormer en 12kWp aan panelen
(op 45 graden, dat weer wel).

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:49:
[...]

Was dat vandaag ? Mijn piek vandaag was 9kW met een 10kW omvormer en 12kWp aan panelen
(op 45 graden, dat weer wel).
Jip. Vandaag.
Moet erbij zeggen dat ik inmiddels 6250Wp heb liggen op een 4kw omvormer...
Heb wel zojuist een 5kw gekocht op e-bay...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

paulv1973 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:50:
[...]
Jip. Vandaag.
Moet erbij zeggen dat ik inmiddels 6250Wp heb liggen op een 4kw omvormer...
Heb wel zojuist een 5kw gekocht op e-bay...
Dan zijn we het met elkaar eens ......

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:55:
[...]

Dan zijn we het met elkaar eens ......
waarmee? O-)

• WoudseHoeve

WoudseHoeve

Hobby Boer

Dat een 5/6 de onderdimensionering geen probleem is, geen discussie dus _O-

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

WoudseHoeve schreef op zondag 07 juli 2013 @ 22:00:
[...]

Dat een 5/6 de onderdimensionering geen probleem is, geen discussie dus _O-
He jammer..
Ik had me weer verheugd op de onderdimesioneringsdiscussie.
Ik vond/vind het weer lang duren... 8)7

• Dre
  • Niet online

Dre

_O-
Het is inderdaad al een tijdje rustig over de dimensionering van omvormers. Zal het seizoen wel zijn. Misschien dat we met deze hitte een discussie kunnen voeren over de levensduur en het veilig functioneren van automaten in elektrotechnische installaties. Lijkt me wel toepasselijk met de wat hogere temperaturen nu. >:)

Over temperaturen gesproken: Is swapevent er nog uit gekomen met zijn mogelijke derating van een 4 kW omvormer waar maar 2500 Watt AC uit kwam? Met andere woorden: swapeevent heb je nog een reactie van Omnik gehad?
(of getest met een deken over de omvormer zoals ik je via DM aangeraden had?)

Verwijderd

Hierbij de grafiek en foto's.
Op de achterzijde begingt de schaduw om 12.00 uur en volledige schaduw is om 18.00 uur.
Op de voorzijde heb ik nog geen complete fotoset maar de schaduw beging vóór 12.00 uur weg te trekken en om 15.00 uur is het volledig schaduwvrij. Foto's zijn vorige week genomen.
Oeps, als ik dat zie begrijp ik dat je nog niet helemaal tevreden bent over de opbrengsten. Hoeveel heil andere omvormers (optimizers etc) hier kunnen bieden weet ik niet, maar voor maximale productie met deze panelen zou ik de volgende wijzigingen overwegen:

-Haal dat paneel direct naast de pijpjes weg uit de grote string, elders herplaatsen of verkopen, of, (vooral voor het oog) laten zitten en een eigen omvormertje geven.

Draai de panelen onder de dakkapellen een kwartslag en leg ze zo dicht mogelijk op de dakgoot. Zo pak je de schaduw later op de dag en als hij er is, valt hij beter voor je panelen (aangenomen dat ze de standaard bypass diode-oriëntatie hebben).
De 2x2 panelen die nu niet meer onder je dakkapel passen leg je met een kleine hellingshoek (i.v.m. vervuiling niet helemaal horizontaal) richting Zuid, op de platte dakjes van je dakkapellen. Let wel op dat je hier genoeg ruimte moet hebben om niet een nieuwe schaduwbron te creëren.
Qua omvormers zou het dan zoiets worden: een 3 kW omvormer pakt op twee mpp trackers resp. 7 (kant vd pijpjes) en 8 panelen. 1 micro omvormer voor je pijpjes-paneel, 1 omvormer van ca 700-1000 W voor de 2x2 op de dakkapel liggende Zuid-panelen. Hoeveel dit alles extra opbrengt is lastig in te schatten, maar zeker is dat het substantieel meer is dan de huidige opbrengst.

Verwijderd

Vrijdag zelf geïnstalleerd: 25 x Yingli Panda 270 (twee strings van 9 en 16) met SMA Sunny Tripower 6000TL-20. Na 16.15 uur schaduw van bomen, maar optitrack doet goed z'n werk.

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2eggnzc.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/2jfixbl.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/akbmnn.jpg

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

paulv1973 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 21:41:

[afbeelding]

Doodzonde :P

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 00:35
Vandaag de eerste dag echt zon op mijn systeem. (8*250Wp op zuid, en 14*250Wp op oost, icm met een SMA tripower 5000)
Hieronder een screenshot van Sunny explorer (bij gebrek aan betere logging op het moment, de webconnect werkt niet :? .)
Is dit een beetje een redelijk resultaat voor een systeem van mijn grootte? 26.51 kWh vandaag. Ik heb zelf namelijk nog maar erg weinig vergelijkingsmateriaal.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/Uxq9yF9v0cYt9z6KVXwLqXRx/full.jpg

• Limojo
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 23-11 23:23
paulv1973 schreef op zondag 07 juli 2013 @ 22:02:
[...]

He jammer..
Ik had me weer verheugd op de onderdimesioneringsdiscussie.
Ik vond/vind het weer lang duren... 8)7
Hier vandaag 36,66 kW geoogst met 5640 Wp op oost-west met SMA SB 3800 met maar 1 mpp tracker. (6,5 kWh/ kW)
Parabool mooi zonder dip bij overgang van oost naar west.
Aftopping niet echt waargenomen en als het zo is, dan van 13.10 uur tot 14.40 uur met 3810 W, ik heb eerder op de omvormer max. 3816 W. gezien.
Anderhalf uur aftoppen... ik teken ervoor _/-\o_
Pagina: 1 ... 61 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.