With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
Dus, Als ik op het einde van het jaar de stand van de teruglevemeter vergelijk met de omvormer stand is de kans zeer groot dat daar een aanzienlijk verschil in zit...Cyberpope schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:15:
[...]
die lever je niet terug, dus zul je ook niet meten....
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Ja omdat verbruik er al af is, heeft de pv een eigen groep met meter kan je het daar zien.paulv1973 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:17:
[...]
Dus, Als ik op het einde van het jaar de stand van de teruglevemeter vergelijk met de omvormer stand is de kans zeer groot dat daar een aanzienlijk verschil in zit...
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
ok. thanks...Rol-Co schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 18:25:
[...]
Ja omdat verbruik er al af is, heeft de pv een eigen groep met meter kan je het daar zien.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Als ik kijk naar de 570Wp set van antonboonstra (5km verderop) dan zie ik dat hij in dezelde periode 465kWh/kWp opgewekt heeft. Dit is ongeveer 48% van zijn totale jaaropbrengst.
Ik was in mijn tvt berekeningen uitgegaan van zo'n 1650kWh per jaar. Vooralsnog lijkt het erop dat het mooi op schema ligt.
Gasloos, 3600Wp Zuid, Panasonic 7K l/w warmtepomp, VW ID.3
Met aandacht lees ik een hoop berichten op dit forum, maar ik kan mezelf niet een kenner op gebied van PV systemen noemen, vandaar mijn vraag. Sinds gisteren heb ik een nieuwe PV systeem, bestaande uit 12x 250Wp panelen verdeeld over 2 strings van 6 stuks aangesloten aan een Omnik 3-KTL.
Hier de link naar Omnik Portal: http://www.omnikportal.co...aspx?come=Public&pid=6620
Nu valt het op dat met een zeer zonnige dag als vandaag het maximum op een piek lag van 2316 Watt. Naar mijn idee zou dat toch meer moeten kunnen zijn voor een 3000 Wp set. Ok, uitgaande van 90% rendement, kom ik nog steeds niet aan 2300. En dat was ook nog maar een enkele piek.
Hier het dag report van vandaag:
https://docs.google.com/f...sU0hfVGs/edit?usp=sharing
Hier ook nog een live overzicht met de huidige waardes:
https://docs.google.com/f...VYldUVW8/edit?usp=sharing
Wat in dit laatste overzicht op valt is dat PV1 en PV2 beide V en A hebben, maar alleen PV1 Power W ingevuld heeft.
Hier schort het toch wel qua kennis op dit niveau (druk aan het bijleren
Thanks
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
je moet ons wat meer vertellen hoor.
- ligging o,z,w?
- hellingshoek
- wat is je temperatuur coefficient van je panelen. de 3000Watt geldt bij 25 graden celsius paneel temperatuur, en vandaag zijn die panelen veel warmer geweest (65?)
Wat al wel opvalt is dat je systeem in 2 strings is aangesloten. hierdoor haal je ca. 50% van het optimale voltage. Als je geen schaduw probleem hebt is het waarschijnlijk verstandiger als eea in 1 string wordt aangesloten. De omvormer is nl het efficientste bij 360V per string.
martinvdm schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:36:
Hoi,
Met aandacht lees ik een hoop berichten op dit forum, maar ik kan mezelf niet een kenner op gebied van PV systemen noemen, vandaar mijn vraag. Sinds gisteren heb ik een nieuwe PV systeem, bestaande uit 12x 250Wp panelen verdeeld over 2 strings van 6 stuks aangesloten aan een Omnik 3-KTL.
Hier de link naar Omnik Portal: http://www.omnikportal.co...aspx?come=Public&pid=6620
Nu valt het op dat met een zeer zonnige dag als vandaag het maximum op een piek lag van 2316 Watt. Naar mijn idee zou dat toch meer moeten kunnen zijn voor een 3000 Wp set. Ok, uitgaande van 90% rendement, kom ik nog steeds niet aan 2300. En dat was ook nog maar een enkele piek.
Wat in dit laatste overzicht op valt is dat PV1 en PV2 beide V en A hebben, maar alleen PV1 Power W ingevuld heeft.
Hier schort het toch wel qua kennis op dit niveau (druk aan het bijleren), zou iemand met kennis dit eens kunnen bekijken (wellicht ervaring met Omnik ?)
Thanks
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Wat is de reden om 2 aparte strings aan te sluiten, i.p.v. gewoon 1 string parallel over beide MPPT's?martinvdm schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:36:
Hoi,
<knip>
Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant
Ligging is Zuiden / Zuid-Zuid-Oost
Hoek is bij mij niet helemaal bekend, maar ongeveer 35 graden
Temperatuur coëfficiënt? hoe zie ik dat, kan ik dat uit de logging van Omnik halen?
@Domba: Het advies van de installateur was, even tevens op internet ook gelezen, om twee strings aan te sluiten. De omvormer heeft tenslotten de mogelijkheid hiervoor en tevens twee MPPs. Daarnaast was dan de reden dat als er een paneel niet goed zou functioneren dat dan ook niet gelijk je hele set onderuit gaat, maar dan 1 string. Nu heb ik hier geen verstand van, maar dit bij elkaar opgeteld leek me dit wel een logische verklaring.
Edit: geen schaduw
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Verwijderd
MIjn set 3060W ZZO, 35 graden topt vandaag ook rond de 2350Watt.
De grafiek is iets completer, misschien dat het hier iets onbewolkter was...?
Met 6.2 kWh/kWp is het geen topdag, maar verwacht ik ook niet bij 30 C
[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 20:16 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Op zich moet ik wel toegeven dat het vandaag wel erg warm was, maar wel flink bewolkt. Nu heb ik het geheel pas 1 dag in gebruik, dus kan moeilijk beoordelen of er wat mis is. Heb je ook twee strings aangesloten?
Ik zie wel dat jij al 18,77 KwH heb opgewekt vandaag, ik moet het nu nog doen met 15,27 KwH. Dat is toch wel een stukje minder denk ik, maar wellicht te wijten aan de bewolking dan?
Verwijderd
is absoluut een gevalletje instraling aan je grafiek te zien. Wat wel opvalt is dat je systeem pas opstart bij 6:32 uur, en dan gelijk met 66 Watt. Vanmorgen om 05:45 maakte mijn systeem 36 Watt.
Wat is je postcode? Ik zit in het oosten (7232) ....... ah, spijkenisse..
Hier trouwens 1 string op SMA SB3000TLST
[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 20:29 ]
Ik heb al wel vaker vragen gesteld aan swapevent om wat meer uitleg te geven over wat hij nou precies getest heeft. Tot nu toe heb ik daar (helaas) nog nooit echt antwoord op gehad. Op zich wel jammer want het zijn wel leuke experimenten, maar zonder voldoende uitleg of vertrouwen in de persoon die ze uitgevoerd heeft moet je de posts goed op waarde schatten.blissard schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:02:
[...]
Om even zeker te weten dat ik je goed begrijp: Een temperatuurverschil van 2 graden geeft 10% meer output? Dat zal dan toch wel door de instraling komen?
_
We zijn allemaal heel benieuwd wat omnik gaat zeggen. Post je hun antwoord hier zodra je die hebt?Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:06:
ik ga dit toch eens bij omnik aankaarten
Nominal Operatin Cell Temperature (NOCT): 45°C (±2°C)
Temperature Coefficient of P mpp: -0.42%/K
Temperature Coeffficient of V oc: -0.33%/K
Temperature Coeffficient of I sc: 0.06%/K
Operating temperature: from -40 to +85°C
Kun je hier iets mee?
@NioXX: Ik zit in Zuid-Holland (3205). Jou systeem is dus veel eerder aan doel je op? Volgens mij gaat de omvormer pas aan bij een minimaal vermogen dacht ik? Het zijn Poly panelen, dus zouden mijn inziens beter kunnen werken bij indirect zonlicht.
Hoe kan het dat de Effekta in het verleden bij jou exact gelijk liep met de kWh meter?
Bron: Joepla in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Je zou verwachten dat de Effekta elke dag gemiddeld 0,5 kWh te weinig aangeeft. Over 100 dagen zou dat 50 kWh zijn. Is dat het geval bij jou?
Of toch een stukje nauwkeurigheid i.p.v. afronding?
Dat er iets *raars* is met het afronden kan ik me in vinden, maar op een of andere manier loopt de kWh teller wel gelijk op met de C11 kWh meter. Spreekt elkaar tegen, maar lijkt wel zo te zijn (bij mij dan).
Ik vroeg me toen al af, hoe dat kwam. Jij stelt de vraag nu nogmaals, maar ik heb er nog geen verklaring voor kunnen vinden...Dre schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 20:33:
[...]
Hoe kan het dat de Effekta in het verleden bij jou exact gelijk liep met de kWh meter?
Bron: Joepla in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Daarvoor moet ik de archieven induiken, heb ergens nog wel de stand van een hele tijd geleden genoteerd. Zodra ik dat weer boven water heb, zal ik de vergelijking doen. Door mijn lange kabel en slechts 2,5 mm2 diameter (meer dan zat wat mij betreft voor 4 kWJe zou verwachten dat de Effekta elke dag gemiddeld 0,5 kWh te weinig aangeeft. Over 100 dagen zou dat 50 kWh zijn. Is dat het geval bij jou?
@MieJuulDre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:14:
[...]
De spanning wordt nog wel lager als het warm is kan ik je uit ervaring vertellen. Ik heb 10 (string A) en 11 (string B ) panelen op de ES5000 zitten. Wat betreft de efficiency versus de spanning verwijs ik je naar deze post. Ik weet niet of de ES3300/ES2200 vergelijkbaar is met de ES5000, maar het effect van de spanning op de efficiency is vrij duidelijk in de grafiek.
Ervaring van vandaag:
String met 10 panelen = 248 Volt
String met 11 panelen = 272 Volt
Dus de 280 Volt bij 10 panelen is alleen bij de wat koudere dagen
Je panelen verliezen 0,45% per graad kelvin/C op basis van Cell temperatuur.martinvdm schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 19:36:
Hoi,
Hier schort het toch wel qua kennis op dit niveau (druk aan het bijleren), zou iemand met kennis dit eens kunnen bekijken (wellicht ervaring met Omnik ?)
Thanks
Cell temperatuur kan op deze dagen (krachtige zon, hoge omgevingstemp, weinig wind) zomaar oplopen tot >60-65C
NOCT is 45C en dan heb je een verschil van 15-20C
Laten we uit gaan van 20, dan is het 0,45*20 = 9 procent verlies op de DC kant. Dan zit er nog een klein beetje kabel verlies in, laten we de 9% afronden op 10%.
3000*0,9 = 2700W DC zijdig
omvormer verlies;
Je omvormer zal in de meest optimale situatie >96% rendement halen.
2700*0,96 = 2619W AC zijdig
Je piek kan op warme dagen tov koele voorjaarsdagen al zomaar rond de 400W lager liggen.
Dan komen daar nog bewolking/nevel/etc. bij die per dag anders is en erg veel roet in het eten kan gooien.
Vandaag was de lucht (in zuidholland 2700) alles behalve optimaal. Alleen in de ochtend was de lucht enig sinds helder en daarna kwam er een sluier(bewolking).
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Klopt wel hoor, 2300 is nog best goed aangezien het hier de 2200 nog niet haalde, ook zuid holland en 45 graden hoek zuid.martinvdm schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:07:
@Freemann: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Met de reactie van Domba meeberekend (dat er nog een klein verlies is als je je panelen in 2 strings aansluit ivm optimaal voltage) en jou verhaal is dus 2300 Wp als piek vandaag met idd een flink bewolkte maar zeer warme dag (verre van optimaal) helemaal zo gek nog niet. Dat zie ik goed toch?
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=12038&sid=9982
klopt.martinvdm schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 22:07:
@Freemann: Bedankt voor je uitgebreide reactie. Met de reactie van Domba meeberekend (dat er nog een klein verlies is als je je panelen in 2 strings aansluit ivm optimaal voltage) en jou verhaal is dus 2300 Wp als piek vandaag met idd een flink bewolkte maar zeer warme dag (verre van optimaal) helemaal zo gek nog niet. Dat zie ik goed toch?
Zal morgen eens in mijn DB duiken om de pieken van Oost (MPP1) en West (MPP2) op te halen.
Daarmee is waarschijnlijk vrij duidelijk te zien wat bewolking en temp. met de piek doet.
Oost zou namelijk rond 11:30 moeten pieken en toen was het nog redelijk helder en koel.
West moet rond 16:00 pieken en toen was het alles behalve helder en koel.
to be continued
https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl
Verwijderd
natuurlijk post ik het hier. ik heb helaas niet de middelen bij de hand om bijv paneel temperatuur te meten.We zijn allemaal heel benieuwd wat omnik gaat zeggen. Post je hun antwoord hier zodra je die hebt?
wat ik wel kan doen is die de omnikportal naar pv systemen dicht in de buurt kijken op dat zelfde tijd wat daar de opbrengstverandering was
Ik lees al enige tijd met veel interesse mee in de diverse berichten op dit forum, maar ik ben benieuwd wat de invloed van hagel kan zijn op je PV's?
Groeten,
Dennis
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Kunnen ze prima over: YouTube: Conergy PowerPlus Solar Panel Hail TestJuncto schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:30:
Ik lees al enige tijd met veel interesse mee in de diverse berichten op dit forum, maar ik ben benieuwd wat de invloed van hagel kan zijn op je PV's?
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
Ik heb zins een maand 8 INE-250M BLACK monocristallyne Panelen in een string aangesloten op een Power One UNO-2.0-I.
4 Panelen op een schuine Dak 35° en 4 Panelen op en platte Dak 20° ZZO .
de eerste week had ik soms een piek van 1950 w maar daarna kwam de installatie nog maar op pieken tussen 1250 en 1650w ook nu vandaag met veel zon
heb ik maar 1300w met en DC spanning van 196V maar moet dat niet veel hoger zijn? want de panelen heben een Vmp van 30,5V 8 X 30,5V is 244V.
kan mij iemand een verklaring hiervan geven of kan het zijn dat er een van de panelen niet goed werkt
bedankt
sorry maar als je een paar berichten terug leest dan zie je dat de zelfde vraag net (alweer) is beantwoord.
(neem ook de temperatuur van de panelen mee.)
[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 19-06-2013 13:07 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Of dat je natuurlijk uberhaupt 2 omvormers op 1 groep mag zetten als je het maximale amperage niet overschrijd
Temperatuur is het toverwoord of in dit geval hoger temp is minder vermogen.Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:53:
kan mij iemand een verklaring hiervan geven of kan het zijn dat er een van de panelen niet goed werkt
bedankt
DE spanning van je panelen zakt als het warm is.
Voorbeeld van mijn 10 panelen in febr 322 V , vandaag 282 V
zie zonnebaas in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
[ Voor 32% gewijzigd door zonnebaas op 19-06-2013 15:10 ]
Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost
Verwijderd
Je mag 2 omvormers probleemloos op 1 automaat afzekeren. Voorwaarde is natuurlijk wel, en dat gaf je zelf al aan, dat de maximale amperage niet wordt overschreden.Niek_ schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:30:
Weet iemand of je een SMA SB1300TL + een SMA SB1600TL op dezelfde automaat mag zetten? Scheelt weer wat extra kosten
Of dat je natuurlijk uberhaupt 2 omvormers op 1 groep mag zetten als je het maximale amperage niet overschrijd
AC vermogens bij elkaar opgeteld = 2900W
2900/230V=12.6A
12.6A x 1.6 = 20A
Conclussie: Automaat van 16A is voldoende (12.5A - automaten bestaan niet) & een huisinstallatie die minimaal 20A binnen brengt. (De meeste monofasige aansluitingen zijn minstens 25A)
Sunpartners, ik kan de berekeningen niet goed volgen. Kun je stap voor stap uitleggen wat je hier precies berekend en waarom?Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:52:
[...]
2900/230V=12.6A
12.6A x 1.6 = 20A
Conclussie: Automaat van 16A is voldoende (12.5A - automaten bestaan niet) & een huisinstallatie die minimaal 20A binnen brengt. (De meeste monofasige aansluitingen zijn minstens 25A)
Of het handig is, cq. mag, valt te betwijfelen. Denk eraan dat als de kleinste omvormer een probleem heeft, de 16A groep samen met de grootste omvormer stroom kan leveren. Je verbindt ahw 2 stroombronnen en zekert die vervolgens af. Niet handig.Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:52:
[...]
Je mag 2 omvormers probleemloos op 1 automaat afzekeren. Voorwaarde is natuurlijk wel, en dat gaf je zelf al aan, dat de maximale amperage niet wordt overschreden.
2900/230V=12.6A
12.6A x 1.6 = 20A
Na wat meten en wikken/wegen is onderstaand idee eruit gekomen.

Het betreft hier 1 complete string van 13 panelen.
De steunen op het platte dak worden in dezelfde hoek gemaakt als het schuine dak zodat alle panelen dezelfde hellingshoek en orientatie hebben.
13 x Canadian Sun CS6P 245P op een Omnik 3.0TL Wifi.
Gaat dit (goed) werken? Hoor graag hoe jullie erover denken
2 strings was helaas geen optie, met 4 panelen kom je dan te laag in de voltage uit. Daarnaast wilde m'n oom perse 1 omvormer in plaats van 2 kleinere.
Hoe bedoel je dit precies? Dat als 1 omvormer een probleem heeft, het hele systeem eruit ligt?Joepla schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:22:
[...]
Of het handig is, cq. mag, valt te betwijfelen. Denk eraan dat als de kleinste omvormer een probleem heeft, de 16A groep samen met de grootste omvormer stroom kan leveren. Je verbindt ahw 2 stroombronnen en zekert die vervolgens af. Niet handig.
[ Voor 25% gewijzigd door Niek_ op 19-06-2013 20:32 ]
Een beetje kort door de bocht de vermogens die de omvormers nominaal terug kunnen leveren (1300 en 1950) gedeeld door spanning, keer de selectiviteit. Toch?Dre schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 17:43:
[...]
Sunpartners, ik kan de berekeningen niet goed volgen. Kun je stap voor stap uitleggen wat je hier precies berekend en waarom?
Wise enough to play the fool
Worst case zouden de grootste omvormer + het net samen stroom kunnen leveren aan de kleinste omvormer, bv als deze een (gedeeltelijke) kortsluiting vormt. Dan loopt er door de 16A automaat vanaf het net stroom, maar ook vanaf de grootste omvormer die vrolijk doorhobbelt. De som daarvan vind je bij de kleine omvormer.Niek_ schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:31:
Hoe bedoel je dit precies? Dat als 1 omvormer een probleem heeft, het hele systeem eruit ligt?
Dat is ook de reden waarom je op een invertergroep bv. geen wandcontactdoos mag aansluiten. De max. stroom die daar kan lopen, is omvormer + 16A.
In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen, maar echt netjes vind ik het niet.
Verwijderd
Weet iemand of je een AEG Lavamat droger 1300 + een AEG Lavamat wasmachine 1600 op dezelfde automaat mag zetten? Scheelt weer wat extra kostenNiek_ schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 14:30:
Weet iemand of je een SMA SB1300TL + een SMA SB1600TL op dezelfde automaat mag zetten? Scheelt weer wat extra kosten
ik zou zeggen, op natte groepen is het onhandig als je wasmachine de aardlek laat springen, de droger doet het dan ook niet, en je mag meteen beide installaties gaan onderzoeken
[small]
vertaald in pv taal, mocht ooit een dc kabel iets slijten(wind), en naar aarde
en verder dan hier: Mogen meerdere omvormers achter één eindgroep?
[ Voor 18% gewijzigd door teacher op 19-06-2013 20:59 ]
Verwijderd
vroeg je je dat ook niet af van je velux dakraam ?Juncto schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 09:30:
Beste allemaal,
Groeten,
Dennis
dat glas is veel dunner en minder sterk.
Verwijderd
Dat kan twee dingen betekenen:
-Effekta omvormers zijn buitengewoon succesvol en de fabrieken kunnen de enorme vraag niet aan.
-Er gaat iets niet goed met het productieproces of de kwaliteit van de omvormers waardoor de distributeurs geen voorraad meer hebben.
Hoe dan ook, het is nog even afwachten voordat we stroom kunnen opwekken. Hier zijn in elk geval wat foto's.
Wat eric-pvt zegt, de discussie hierover loopt in het volgende topic:Joepla schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:46:
[...]
Worst case zouden de grootste omvormer + het net samen stroom kunnen leveren aan de kleinste omvormer, bv als deze een (gedeeltelijke) kortsluiting vormt. Dan loopt er door de 16A automaat vanaf het net stroom, maar ook vanaf de grootste omvormer die vrolijk doorhobbelt. De som daarvan vind je bij de kleine omvormer.
Dat is ook de reden waarom je op een invertergroep bv. geen wandcontactdoos mag aansluiten. De max. stroom die daar kan lopen, is omvormer + 16A.
In de praktijk zal het zo'n vaart niet lopen, maar echt netjes vind ik het niet.
Mogen meerdere omvormers achter één eindgroep?
Dus gelieve daar ook verder gaan met deze discussie. Om je alvast aan het denken te zetten:
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Vraag 2 t/m 6 zijn vrij eenvoudig te beantwoorden. Beantwoorden van deze vragen gelieve in je hoofd dan wel in het aparte topic wat speciaal voor dit onderwerp aangemaakt is. Niet hier dus.
@eric-pvt
Je hebt inmiddels langer dan 1 week 9,5 paneel op je dak liggen. Ik heb zelf nog geen 'parabool dag' gehad, dus vergelijken is misschien lastig, maar kan je al iets meer zeggen over de resultaten? Het gaat mij dan om de specifieke opbrengst.
Verwijderd
vreemd genoeg blijft de omvormer in het hogere spanningsbereik fors koeler, dus iets gaat erg goed.
de afgelopen weken is de opbrengst wel steeds hoog, erg hoog,
een vreemde vergelijk is hans(vlakbij), hij liep met 6kWp steeds 2kWh meer elke dag,
vreemd genoeg is door 1 ieniemienie paneeltje dat nu omgedraaid, en zit ik steeds 2kWh hoger,
dat verschil is dus 4kWh, en dat is nog onverklaarbaar
op oost ga ik het truukje ook uithalen, maar vrije tijd mist nog even, ik heb het paneeltje al staan.
ik hoop natuurlijk te bewijzen dat een tl omvormer draaien op het ideale mpp voltage conform de efficiency curve nut heeft, oftewel extreem goed dimensioneren voor de periode maart-oktober.
[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2013 21:43 . Reden: het dak op is ook een hobby geworden ]

Aannemer heeft netjes de kabels in een flexible slang verwerkt en allles met zwarte klemmen vastgemaakt, je ziet er weinig tot niets van.
Via portal kwam er al wat binnen:

en via mijn homewizard met energylink zie ik live eigen gebruik en zonneopbrengst.

laat de zon maar schijnen
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
Strak hoor is er nog sprake van een hellingshoek?peterpijpelink schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 09:18:
Zo.. ze liggen op het dak. Strak tegen elkaar aan. 17 stuks Aleo 265wp en 1x een Kostal Piko 4.2 alles in 1 string. Dak is zo wel optimaal benut
Aannemer heeft netjes de kabels in een flexible slang verwerkt en allles met zwarte klemmen vastgemaakt, je ziet er weinig tot niets van.
laat de zon maar schijnen![]()
En wat is de oriëntatie? Als op de tweede foto de linkerkant het zuiden is, dan had je beter een paneel minder kunnen leggen. De string gaat anders serieus last krijgen van schaduw...peterpijpelink schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 09:18:
Zo.. ze liggen op het dak. Strak tegen elkaar aan. 17 stuks Aleo 265wp en 1x een Kostal Piko 4.2 alles in 1 string. Dak is zo wel optimaal benut
[afbeelding]
[afbeelding]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
De orientatie is ZOZ Anton, alles ligt nu in 1 string maar kan als nodig is naar meerdere strings. Ben nu begonnen met 1 string en kijken hoe dit gaat functioneren. Leverancier sprak over geen schaduw,..antonboonstra schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:09:
[...]
En wat is de oriëntatie? Als op de tweede foto de linkerkant het zuiden is, dan had je beter een paneel minder kunnen leggen. De string gaat anders serieus last krijgen van schaduw...
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].
hoi ja mij meerdere keren afgevraagd maar dit ligt rondom de 10 graden. Het dak is een " lessenaars" dak vertelde de dakdekker mij. (eerst bitumen vervangen voor de panelen plaatsen). Verloop van voorkant tot ronding is 2.5 graden.goddegoddeot schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:05:
[...]
Strak hoor is er nog sprake van een hellingshoek?
* flash data van geleverde panelen (weet je tenminste wat ze 'kunnen'leveren volgens STC, en maakt vergelijken/simuleren makkelijker);
* garanties, tja lastig in deze tijden, er vallen genoeg betrouwbare partijen om
* certificaten? nou die zullen op de sticker/label van het paneel worden gedrukt;
verwacht geen papierwinkel, behalve een factuur
Ik zou wel de algemene voorwaarden bewaren naast je factuur, staat vaak ook de nodige informatie in.
Verder: niet aanmelden via www.energieleveren.nl maar gewoon een mailtje naar je energiebedrijf en netwerkbedrijf dat je conform elektriciteitswet gaat invoeden en er gesaldeerd moet worden (de WET stelt geen verplichting tot registratie van/op zo'n vage website (al eerder besproken)).
Mijdt de slimme meter, tenzij je mee wilt werken met vaststellen van dump-uren voor lage invoeding (toekomst?) of onder motto van 'smart grid'.... je moet externe partijen niet gratis informatie toespelen die ze tegen je kunnen gebruiken
[ Voor 5% gewijzigd door NielsTn op 20-06-2013 11:58 ]
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Sorry echte noob, maar flashdata?NielsTn schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 11:57:
goddegoddeot:
* flash data van geleverde panelen (weet je tenminste wat ze 'kunnen'leveren volgens STC, en maakt vergelijken/simuleren makkelijker);
Helaas PV al aangemeld bij energieleveren.nl
[ Voor 8% gewijzigd door goddegoddeot op 20-06-2013 12:02 ]
Sowieso denk ik handig om zoveel mogelijk dc kabel onder de pannen te houden?
[ Voor 10% gewijzigd door savale op 20-06-2013 13:20 ]
Verwijderd
Verwijderd
Bij ons hebben we een vergelijkbare situatie (Gesplitst dak met hoog en laag gedeelte.)Niek_ schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 20:31:
Naar aanleiding van m'n vorige post. Vanavond op de locatie wezen kijken.
Het betreft hier 1 complete string van 13 panelen.
De steunen op het platte dak worden in dezelfde hoek gemaakt als het schuine dak zodat alle panelen dezelfde hellingshoek en orientatie hebben.
13 x Canadian Sun CS6P 245P op een Omnik 3.0TL Wifi.
2 strings was helaas geen optie, met 4 panelen kom je dan te laag in de voltage uit. Daarnaast wilde m'n oom perse 1 omvormer in plaats van 2 kleinere.
Wat je ook nog kan overwegen is om smallere panelen te nemen. Dan kan je misschien 3 panelen kwijt tussen de dakramen. Smallere panelen hebben vaak een hoger nominaal voltage.
Bij ons zijn panelen geinstalleerd van +- 80 bij 160 cm. ( 195 Wp, 36V Nominal Voltage)
Als je zoals je schreef in je vorige post vanaf 12.00 uur volop zon op het dak schijnt, zou ik me niet zo druk maken om een beetje schaduw, en gewoon het hele schuine dak vol leggen. Voordeel: Optisch mooier, en de zolder blijft koeler. Waar je in elk geval op moet letten is een omvormer te kiezen met goede schaduwmanagment, voor in de ochtenduren, als een deel van de panelen in de zon ligt en een deel in de schaduw.
.
12x Renesola 260Wp (black) op een SB3000TL 21. Oriëntatie: Zuid

De panelen lagen nog geen 15 minuten toen er zeer donkere wolken, met een mooie bak regen en onweer over kwam zetten. Wel goed tegen het stof
4 uur later een beetje opbrengst, en nu de eerst kWh alweer opgewekt
Even een tweetal vragen:Verwijderd schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 21:40:
wat nu opvalt is dat de spanningsval van warmte goed gecompenseerd word door dat halve paneeltje (relatief want het is ook meer Wp) in het meest ideale mpp bereik.
vreemd genoeg blijft de omvormer in het hogere spanningsbereik fors koeler, dus iets gaat erg goed.
de afgelopen weken is de opbrengst wel steeds hoog, erg hoog,
een vreemde vergelijk is hans(vlakbij), hij liep met 6kWp steeds 2kWh meer elke dag,
vreemd genoeg is door 1 ieniemienie paneeltje dat nu omgedraaid, en zit ik steeds 2kWh hoger,
dat verschil is dus 4kWh, en dat is nog onverklaarbaar
op oost ga ik het truukje ook uithalen, maar vrije tijd mist nog even, ik heb het paneeltje al staan.
ik hoop natuurlijk te bewijzen dat een tl omvormer draaien op het ideale mpp voltage conform de efficiency curve nut heeft, oftewel extreem goed dimensioneren voor de periode maart-oktober.
- Vanaf welke datum (en tijd, ongeveer) ben je overgestapt van 1850 Wp naar 1950 Wp?
- Een tweede vraag is of de opbrengsten op je 444 website kloppen van 1 juni t/m 20 juni voor je west set?
Mooie installatie hoor, veel plezier er mee.Actual schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:41:
Vanaf vandaag nóg een nieuwe installatie:
12x Renesola 260Wp (black) op een SB3000TL 21. Oriëntatie: Zuid
En netjes aangemeld op de GoT lijst zie ik
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Excuses, ik moet mezelf even corrigerenDre schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:39:
[...]
Mijn ES4200 is erg onnauwkeurig in het weergeven van het vermogen (eenheid kiloWatt). Bij lage vermogens een te laag vermogen en bij een hoog vermogen een te hoog vermogen. Dit vergeleken met een vermogensmeter (de bekende C11 kWh meter). Hoe de nauwkeurigheid van de Effekta bij jou gesteld is weet ik niet, maar je moet dat volledig los zien van het (mogelijke) afronden van de kWh stand. Als de Effekta het vermogen niet nauwkeurig kan meten kan hij simpelweg ook de energie (vermogen×tijd) niet goed bijhouden. De afwijking van je kWh stand wordt even grofweg door 3 dingen bepaald:De kWh stand van mijn ES4200 liep per dag gezien redelijk gelijk met met de C11 kWh meter. Mijn gekalibreerde (gerepareerde) ES5000 loopt per dag exact gelijk met de C11 kWh meter. Maximaal +- 1 kWh verschil op de totaal stand.
- Onnauwkeurigheid meting van vermogen
- Onnauwkeurigheid van interne klok (energie is immers vermogen × tijd)
- Mogelijke afronden van de kWh standen aan het eind van de dag
Het is bij mij dus als volgt met de ES5000: kWh stand op C11 = kWh stand Effekta = kWh op PV-output (laptop met PVBC). Geen afwijking hier dus!
Mijn eerdere post van 3 mei waaraan je refereert had ook PVBC als logging, maar door een bug werden alleen de hele kWh'en weergegeven op PV-output. Op basis daarvan kan je concluderen dat hij bij 0 begint, maar het gelijklopen van de kWh meters spreekt dat weer tegen ()
Wel de laatste firmware van mei 2012 (op sommige sites staat niet de nieuwste!)
Met deze ervaring wil ik even een brutale vraag stellen: Waarom wijt jij het niet gelijk lopen van kWh stand aan het mogelijk afronden van de kWh'en door de Effekta?
- Effekta (display): 1028 kWh
- C11 kWh meter (meterkast): 1042 kWh
- Verschil is dus 14 kWh
[Edit]
Je zou denken gemiddeld 0,5 kWh verkeerd aangeven door afronden. 0,5 × 50 dagen = 25 kWh dan. 1049 (PV-Output) - 1028 (display Effekta) =21 kWh. Plus nog een stukje onnauwkeurigheid van de meting van de C11 (+-1% uit het hoofd) en een stukje onnauwkeurigheid van de Effekta (onbekend).
(Ik hoop dat deze tekst te volgen is voor de Effekta klagers m.b.t. afronden
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 20-06-2013 23:21 ]
Het valt overigens niet mee de drone stil te houden, veel valse wind van de propellers. Nog maar een paar keer oefenen bij windstil weer.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Door het dakbeschot (hout) lijkt het me zonder buis nog wel gaan, maar daar zit ik dus aan een stuk 19mm flexibel te denken. Maar om ze dan vervolgens tussen 2 dakpannen door te geleiden zonder buis of iets van rubber lijkt me niet zo een fijn idee.... Iemand suggesties? (liefst zonder in de pannen te boren)Verwijderd schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 14:16:
Ik heb de kabels gewoon door het dak geprikt, zonder buis. Alleen bij het geleiden van de kabels was het handig om de buis bij de hand te hebben: mijn dak is gevuld met EPS korrels die meteen weer inzakten zodra de boor uit het gat kwam.Alleen de kabels door 10+cm aan EPS drukken wilde niet lukken, dus kabels in de buis gefrunnikt en daarna de buis door het dak geduwd.
Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels
Verwijderd
Namelijk:
12 x 270Wp yingli (3240Wp) met PIKO 3.0
of
18 x 190Wp perlight (3420Wp) met 2 x AEG Protect PV1500
op schaduwloos platdak
Prijs per Wp incl. montage is hetzelfde ~1.65
Zijn die omvormers krachtig genog om meer dan 3kWp te bewerken?
Bedankt!
In de praktijk betekent dat dat je met een Piko of serieus moet onderdimensioneren of veel en kleine panelen moet aansluiten. De combinatie van de Piko met de 18 190Wp panelen lijkt me dan beter, maar nog steeds niet het beste - de Piko is gewoon verouderd (niet efficient) en zeker als je het over de 3.0 hebt zijn er genoeg alternatieven.
Persoonlijk heb ik een Piko 4.2 met 20 250 Wp panelen, maar mijn dakhoek en - richting lenen zich voor onderdimensioneren, bovendien kocht ik de omvormer voor 400 euro, dan maakt een beetje efficiëntieverlies niet zo veel uit :-)
hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl
Daarnaast is het vreemd dat ze 2x PV1500 aanbieden terwijl het ook op één grotere zou kunnen .
Gewoon met een slijptol een sleuf maken aan de onderkant van de pan.savale schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 09:41:
[...]
Door het dakbeschot (hout) lijkt het me zonder buis nog wel gaan, maar daar zit ik dus aan een stuk 19mm flexibel te denken. Maar om ze dan vervolgens tussen 2 dakpannen door te geleiden zonder buis of iets van rubber lijkt me niet zo een fijn idee.... Iemand suggesties? (liefst zonder in de pannen te boren)
Dat voorkomt dat er tijdens een regenbui water tussen de pannen en het dakbeschot komt.
als je kunt zou ik voor de yingli's gaan (hoeft geen yingli te zijn een ander 6" cellen paneel is ook goed.Verwijderd schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 10:16:
Wat is beter (future proof) meer panelen of minder panelen?
Namelijk:
12 x 270Wp yingli (3240Wp) met PIKO 3.0
of
18 x 190Wp perlight (3420Wp) met 2 x AEG Protect PV1500
op schaduwloos platdak
Prijs per Wp incl. montage is hetzelfde ~1.65
Zijn die omvormers krachtig genog om meer dan 3kWp te bewerken?
Bedankt!
je hebt dan wel een vrij groot dak nodig om future proof te zijn.)
alleen is ook al gezegd: de omvormer neem ik dan ook in twijfel.
12x 270Wp kan ook goed op een power-one 3.6 b.v..
dan kun je later als je wil nog een keer een string er bij hangen, want je hebt dan nog 1x een mpp over.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
http://www.sunnysale.nl/e...Samenzonneenergienl_actie
Beetje weinig info over de gebruikte panelen en omvormer.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Verwijderd
Hieronder de info van de actie van SunnySale.
Hier vind je de prijzen en globale vergelijking ipv samenzonneenergie
Hier vind je de materialen die SunnySale gebruikt voor deze actie.
Het zijn 240 Wp panelen van DMEGC. Je krijgt wel meer panelen voor minder geld. Of een setje met even veel panelen kost fors minder dan bij samenzonneenergie. Dat levert dan natuurlijk ook iets minder op. Gaat om 10 Wp per paneel minder. De prijs per Wp is in ieder geval wel veel lager.
Verwijderd
Lees stukjes dat er in een keer 3500 sets met panelen worden verkocht, dan zijn die prijzen nog steeds veeel te hoog, in noord Holland hebben ze weer de zoveelste fles champagne van 1000,- opengetrokkenaudiojunk schreef op vrijdag 21 juni 2013 @ 12:16:
Tegenactie van Samenzonneenergiekopen NH
http://www.sunnysale.nl/e...Samenzonneenergienl_actie
Beetje weinig info over de gebruikte panelen en omvormer.
Verwijderd
[ Voor 119% gewijzigd door teacher op 23-06-2013 09:42 ]
Hoe zit het al je een huurder bent.? Dan ben je geen huis EIGENAAR.Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 08:22:
nieuwsartikel2013-163 Huiseigenaren met zonnepanelen onderworpen aan btw
Huiseigenaren met zonnepanelen onderworpen aan btw
Zaterdag 22 juni 2013
*knip*
Verwijderd
in het verhaal hoeft derhalve niet nog meer lucht gepompt te worden, totdat duidelijk is wat de wetgever en de belastingdienst doet.
nou is de onkunde op dit vlak zo groot, dat ik me echt geen zorgen maak, zeker niet met de schijfmeter,
die overigens alweer rustig terug draait in de regen.
want laten we welwezen, het topic gaat over opwekken met zonnepanelen, er is een apart topic voor geopend, tot het tegendeel feitelijk blijkt, is de huidige wetgeving op mijn paneeltjes van toepassing.
bij een aanpassing gaat dit jaren duren, en dan heb ik nog de schijfmeter.
om hier nu dit forum mee te belasten, nein danke.
Nieuws: Zonnepanelen en de btw
[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2013 09:04 ]
Verwijderd
- Live Webcams
En al dat BTW verhaal, post dat in andere topic.
Hier zien we, in ieder geval ik, graag foto's van o.a. zonne-panelen installaties, zoals :

De panelen op de gebouwde schuur lagen eerst op het ONO. Nu liggen ze op het ZZO. Zowel financieel als de opbrengst levert dat meer op en verkort aanzienlijk de terugverdientijd.
Verwijderd
En je panelen zijn je dak? Dat lijkt me niet al te waterdicht, toch?Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 09:54:
Ter ondersteuning van eric-pvt zijn verhaal en wat zonne-energie kan doen met een draaischijfmeter :
- Live Webcams
En al dat BTW verhaal, post dat in andere topic.
Hier zien we, in ieder geval ik, graag foto's van o.a. zonne-panelen installaties, zoals :
[afbeelding]
[afbeelding]
De panelen op de gebouwde schuur lagen eerst op het ONO. Nu liggen ze op het ZZO. Zowel financieel als de opbrengst levert dat meer op en verkort aanzienlijk de terugverdientijd.
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
Verwijderd
Verwijderd
Konijnenhok? Ik denk dat je het hokje bedoelt rechts op de foto.
Dat had als doel een kattenhok te zijn voor mijn kat. Echter alle andere katten uit de buurt maken er gebruik van om er in te slapen in plaats van mijn kat. Als ik niet thuis ben, dan had hij daar kunnen schuilen, etc.
Op dat kattenhok staat ondertussen een vakantiesetje van zonne-paneeltjes op het kattenhok :

Dit kwam ik bij de Gamma tegen. Meer informatie is te lezen op :
http://www.brennenstuhl.c...][data][products_id]=1181
voor de moderators : als dit te veel op reclame gaat lijken, dan graag alleen de url bla bla verwijderen aub
Deze set levert stroom aan mijn waterpomp. Die vervolgens water oppompt om mijn zonne-panelen te koelen.

In het begin liet de gebruikte ducktape na een paar weken los, waardoor de slang naar beneden dreigde te zakken. Dat heb ik ondertussen opgelost door eerst de ducktape te vervangen met nieuwe ducktape, zodat het weer op de plaats bleef zitten. Vervolgens heb ik ook weer siliconen kit gebruikt, zodat ik op die manier de waterslang kon "vast plakken" aan de zonne-panelen. Sindsdien zit het nog steeds stevig vast. Prima!
@Snowmiss :
Dat heb je goed gezien. Het is niet alleen een fietshok. Het is ook opslagruimte voor hout, de kliko's, tuinstoelen en tafel. Het staat mooi uit het zicht en opgeruimd.
EDIT :
voor de dierenliefhebbers en zonne-paneel-liefhebbers :
[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 23-06-2013 13:51 ]
Werkt dat koelen ook echt? Merk je verschil als je niet koelt?Verwijderd schreef op zondag 23 juni 2013 @ 10:54:
@audiojunk :
Konijnenhok? Ik denk dat je het hokje bedoelt rechts op de foto.
Dat had als doel een kattenhok te zijn voor mijn kat. Echter alle andere katten uit de buurt maken er gebruik van om er in te slapen in plaats van mijn kat. Als ik niet thuis ben, dan had hij daar kunnen schuilen, etc.
Op dat kattenhok staat ondertussen een vakantiesetje van zonne-paneeltjes op het kattenhok :
[afbeelding]
Dit kwam ik bij de Gamma tegen. Meer informatie is te lezen op :
http://www.brennenstuhl.c...][data][products_id]=1181
voor de moderators : als dit te veel op reclame gaat lijken, dan graag alleen de url bla bla verwijderen aub
Deze set levert stroom aan mijn waterpomp. Die vervolgens water oppompt om mijn zonne-panelen te koelen.
[afbeelding]
[afbeelding]
In het begin liet de gebruikte ducktape na een paar weken los, waardoor de slang naar beneden dreigde te zakken. Dat heb ik ondertussen opgelost door eerst de ducktape te vervangen met nieuwe ducktape, zodat het weer op de plaats bleef zitten. Vervolgens heb ik ook weer siliconen kit gebruikt, zodat ik op die manier de waterslang kon "vast plakken" aan de zonne-panelen. Sindsdien zit het nog steeds stevig vast. Prima!
@Snowmiss :
Dat heb je goed gezien. Het is niet alleen een fietshok. Het is ook opslagruimte voor hout, de kliko's, tuinstoelen en tafel. Het staat mooi uit het zicht en opgeruimd.
Dat setje van de Gamma is wel leuk i.c.m een accu en dan s'avonds gebruiken voor de tuinverlichting.
Net 500W in de stromende regen, het baggerd uit de lucht en toch 500W op de omvormer.
Verwijderd
@audiojunk
Het koelen helpt zeker. Het water mag voor het gevoel warmer worden. Maar dan nog blijven de panelen koel.
Om topic-vervuiling te voorkomen, kunnen jullie (en de rest ook) beter de topic Zonnepanelen koelen (laatste pagina)
Dus ook voor meer details
Is het merk zelf aan te raden?
Zijn de panelen goed?
Ik hoor graag jullie commentaar.
SunPower X21 - 335 and X21 - 345 Residential Solar Panels (PDF)
[ Voor 12% gewijzigd door toxict op 23-06-2013 14:27 ]

- Weet iemand hoe het kan dat de productie na een tijdje toch weer toeneemt?
- Is er een manier om te zorgen dat die dip helemaal niet optreedt of sneller herstelt?
Prepare for unforeseen consequences
Verwijderd
't was mijn eerste keus ... helaas niet kunnen plaatsen ivm meer dan 60 cellen per paneel !toxict schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:24:
Heeft iemand ervaring met deze panelen?
Zijn de panelen goed?
Deze panelen behoren tot de beste die er zijn, daarmee ook zo ongeveer de duurste die er te krijgen zijn !
Hele trage MPP trackerglrfndl schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:36:
Vanaf een uur of 4 komt 1 paneel (van de 13) in de schaduw, begrijpelijkerwijs gaat de energieproductie dan flink omlaag. Maar na een tijdje loopt het weer flink op (ondanks dat dat paneel dan alleen maar meer schaduw krijgt) om dan weer in te zakken en dat patroon herhaalt zich dan een paar keer. Op onderstaand grafiekje is te zien wat ik bedoel.
[afbeelding]
- Is er een manier om te zorgen dat die dip helemaal niet optreedt of sneller herstelt?
Even zonder gekheid, die andere dips, zijn dat de volgende panelen die in de schaduw komen ofzo?
Lijkt heel mooi !! Wat kost dat wel niet ???toxict schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:24:
Heeft iemand ervaring met deze panelen?
Zijn de panelen goed?
Maar waarschijnlijk moet je echt zoveel mogelijk vermogen in de beschikbare ruimte willen persen om het te doen.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
volgens mij komt het doordat het paneel zichzelf (Deels) uit de string haalt mbv de diodes in de junctionboxglrfndl schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:36:
Vanaf een uur of 4 komt 1 paneel (van de 13) in de schaduw, begrijpelijkerwijs gaat de energieproductie dan flink omlaag. Maar na een tijdje loopt het weer flink op (ondanks dat dat paneel dan alleen maar meer schaduw krijgt) om dan weer in te zakken en dat patroon herhaalt zich dan een paar keer. Op onderstaand grafiekje is te zien wat ik bedoel.
[afbeelding]
als ik het plaatje zie heb je een sma omvormer, wellicht kan je optitrack instellen? Dat laat de mppt aansturing slimmer met schaduw omgaan.
Ik dacht hetzelfde...BarryH schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:41:
[...]
volgens mij komt het doordat het paneel zichzelf (Deels) uit de string haalt mbv de diodes in de junctionbox
als ik het plaatje zie heb je een sma omvormer, wellicht kan je optitrack instellen? Dat laat de mppt aansturing slimmer met schaduw omgaan.
Ik had nog geen prijzen gevonden toen ik mijn vraag gepost had.WoudseHoeve schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:40:
[...]
Lijkt heel mooi !! Wat kost dat wel niet ???
Maar waarschijnlijk moet je echt zoveel mogelijk vermogen in de beschikbare ruimte willen persen om het te doen.
Later zag ik dat ze 800-900 per paneel kosten.
Holy Doly....
Iedeale combi, even het zonnetje en een lage temperatuur. :-)
Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 23-06-2013 15:52 ]
Verwijderd
Inderdaad. Vandaar deze quote ^^Dre schreef op zondag 23 juni 2013 @ 15:49:
---Het dumpen van opbrengst resultaten hoort in het volgende topic thuis---
Jouw productie, afgelopen maand...ofzo
Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.
Ik heb op dit moment al 880wp die telt even niet mee. Ik krijg op mijn huis een nieuwe installatie en ik ben heel benieuwd naar de jaaropbrengst die ik kan verwachten, maar ik heb een beetje moeite met het meenemen van het onderdimensioneren van de inverter, aangezien ik een gratis extra paneel erbij heb
Inverter: Controsolar Powerstocc 2000
http://www.boschsupportli...troSolar%20Poverstocc.pdf
Specs:
DC max 1950w
DC nominaal: 1800
AC max: 1800w
AC nominaal: 1650 (@ 25celcius)
Panelen zijn: 9x 250wp Poly (3 busbars) duits fabrikaat
Mijn dak ligt op ZZW met een normale dakhelling (40 graden?)
Gezien de gunstige ligging zonder schaduw ga ik uit van 90% en dus 2025kWh per jaar, maar door dat de inverter iets kleiner is, zullen de pieken iets lager uitvallen, maar door de hogere efficientie bij slechtere weersomstandigheden compenseert dit natuurlijk weer een beetje.
Iemand die hier iets zinnigs over kan zetten? A.S. zaterdag (mits goed weer) gaan we de installatie plaatsen.
Eh, ik heb er niet al te veel kennis van, maar als ik het goed begrijp gebeurt het volgende: Een paneel komt in de schaduw, er zit iets van intelligentie in zo'n paneel waardoor deze zichzelf uit het circuit kan halen zodat de overige panelen optimaal door kunnen blijven opwekken? Dat klinkt wat mij betreft best plausibelBarryH schreef op zondag 23 juni 2013 @ 14:41:
[...]
volgens mij komt het doordat het paneel zichzelf (Deels) uit de string haalt mbv de diodes in de junctionbox
Dat optitrack zal ik eens uitproberen, maar eerst wachten op een zonnige dag
Prepare for unforeseen consequences
Dit topic is gesloten.
![]()