savale schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:35:
Hier nog een twijfelgeval waar ik graag jullie ideeen over hoor:
Ik heb een huis van ruim 5 meter breed en dat ziet er van de zijkant ongeveer zo uit:
[
afbeelding]
Ik twijfel nog even over de plaatsing van panelen op het platte dak:
Volgens deze site kan ik de panelen beter plat leggen of een hellingshoek naar het zuiden creeren voor meer efficiency:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php
Alleen vraag ik mij alleen af hoe ik de verwachte opbrengst beter kloppend kan maken want in de ochtend heb ik volledig schaduw van mijn eigen dak.
Stel ik zou een hellingshoek naar het westen maken hebben de panelen in de avond nog iets langer zon.
Iemand ervaring wat in deze situatie waarschijnlijk beter is?
ik heb ook zoon zelfde situatie.
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
ook lang gedubt of ik het platte gedeelte zou gaan gebruiken of toch gewoon 45graden op oost.
je ideeën over pvgis en de locatie kloppen wel.
bij pvgis word er dan geen rekening gehouden met de schaduw van het eigen dak en misschien andere schaduw.
dus zuid laag kan slechter zijn als west. (beetje moeilijk te schatten met allen een schets, dus bepaal ook zelf)
maar dat alles hoeft je niet tegen te houden om een leuke pv set te bouwen.
45 graden op oost of west geeft gewoon stc waardes uit de panelen (helaas wat minder uren).
in mijn omgeving is het vrij normaal om ongeveer 950kWhkWp te halen en met mijn oost-west doe ik nog 750kWh/kWp.
het voordeeltje wat je met een oost-west hebt is dat je wel erg lange dagen kunt maken.
wat tip's:
1. er zijn omvormers met 2x een mppt, zodat je verschillende richtingen panelen kunt leggen.
(er zijn er ook met 3x een mppt, maar die worden wat zeldzamer/minder keuze)
2. als je voor oost-west gaat, zijn niet zomaar alle omvormers met 2x een mppt interessant.
een omvormer met een groter bereik in de mppt als de omvormer zelf is dan vaak interessanter.
b.v. powe-one 3.0 = 3300W omvormer met 2x 2000W mppt.
3. als de hoek verschil tussen 2 strings niet te groot is kun je ook 2x een string parallel aansluiten.
(denk aan 1x 6 panelen op west 45 graden + 1x6 panelen op west 15 graden platdak b.v.)
let wel dat de omvormer dan wel de A kan verwerken.
begin maar met wat te plannen zou ik zeggen.
edit:
o ja, met een oost-west set had je de panelen eigenlijk deze maand willen hebben liggen.
nu hebben we ongeveer de langste dagen en opbrengsten zijn groot.
de winter maanden doen het slecht met oost-west. (nog slechter als zuid.)
[
Voor 4% gewijzigd door
migjes op 17-06-2013 10:41
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)