Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 55 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.077 views

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47
Ik denk dat het niet alleen de schaalverdeling is, ook de verhoudingen lijken me ver zoek :)
Bovendien geven de bus-bars schaduw op de panelen wat weer negatief werkt. Had Cruijff toch gelijk, ieder voordeel heeft zijn nadeel.

Zolang een en ander in de panelen goed gedimensioneerd zijn lijkt me 2 of 3 bars me beide prima.

[ Voor 18% gewijzigd door lithoijen op 15-06-2013 16:59 ]

• BrandALARM
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-11 23:22
Sinds eergisteren ligt er op mijn dak een mooie set van 6 x 250Wp LDK professionalFull Black aan een Delta Solivia 2.5 omvormer. Op dit moment kan ik nog geen waarden loggen, maar lees ik standen af rechtstreeks van de omvormer. Als ik de standen aflees van submenu W (Week) vind ik een onderandere een weergave van de wekelijkse energieopbrengst. Deze waarde is atm 12.2kWh. Als ik dan in de meterkast kijk op mijn meter zie ik een waarde van r 000005. Iemand enig idee waardoor dit m.i. grote verschil aanwezig is tussen de omvormer en de meterkast meter?

• lithoijen
Waarschijnlijk heb je de rest zelf verbruikt. Die stroom komt niet voorbij je meter en word dus niet geregistreerd, maar wel opgewekt. Kortom je hebt 5KWh teruggeleverd en ca 7KWh van je eigen stroom verbruikt (en dus niet hoeven te kopen).

Ik neem dan wel aan dat je meter geschikt is voor teruglevering, maar als je kunt zien dat je al 5KWh hebt teruggeleverd zal dat wel ok zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door lithoijen op 15-06-2013 17:08 ]

• jessesteinen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-11 12:23

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

geldersscheepje schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 16:52:
Thx voor alle reacties op mijn Effekta van 55 graden ... maak me al een stuk minder zorgen. Vind het verschil tussen de interne temperatuur en die van het koellichaam overigens best groot, zo'n 15 graden. Kennelijk werkt alles niet zo erg effectief (maar wél stil !!).
Dat betekent dat dat koellichaam dus goed werkt :9

The geek shall inherit the earth.

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

lithoijen schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 16:36:
[...]

Ik vind de volgende info:
http://zonnepanelengigant.nl/zonnepanelen/bus-bars-in-een-zonnepaneel/
Klinkt me eerlijk gezegd wel erg positief in de oren, zo'n groot verschil zal in de praktijk wel meevallen denk ik.
Als ik deze website bekijk heb ik niet het gevoel dat het bedrijf achter deze website enig verstand van zonnepanelen heeft. In hoeverre zijn de teksten op deze website geschreven door een deskundig persoon?

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19:38

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Ik zou liever willen weten hoe ik mijn gegevens kan aanpassen?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Stuur even een DM naar Anton Boonstra, de beheerder van die lijst.
http://gathering.tweakers...send_privatemessage/63649

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• lithoijen
@ Dre, geen flauw idee, ik vond de site na googelen op bus-bars. Ik neem de informatie in ieder geval met een korreltje zout (misschien zelfs wel wat meer). Ik geloof dat ik er ook vrij kritisch over was in mij post. Al moet ik wel zeggen dat ik ook gewoon te weinig verstand van zaken heb om te kunnen beweren wat er wel en wat er niet van klopt.

Verwijderd

waar geen zon op schijnt...waar geen energie opgewekt word
als het echt nodig is, dan worden dubbele busbars vast erg heet
bij grote cellen en grote stromen (300Wp paneel) kan ik me er wel wat bij voorstellen
maar erg veel zal het niet uitmaken

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-11 02:03
Voor bezitters van een SMA omvormer met PiggyBack BT: Update

In de readme.txt over deze update staat o.a.:

- Improved process to save the inverter data in the internal memory of the SMA Bluetooth® Piggy-Back/- Plus
- The firmware update is to be performed by all customers.

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 21:39:
waar geen zon op schijnt...waar geen energie opgewekt word
als het echt nodig is, dan worden dubbele busbars vast erg heet
bij grote cellen en grote stromen (300Wp paneel) kan ik me er wel wat bij voorstellen
maar erg veel zal het niet uitmaken
Laat het ontwerpen van de panelen maar aan de chinezen over. Ik heb daar geen verstand van. Wat betreft het bruikbare paneel oppervlakte is het Wattpiek vermogen volgens mij een goeie maat om panelen met elkaar te vergelijken.

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:14

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

I_PANDA_I schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 08:41:
[...]

:)
Zou je me na de installatie willen laten weten hoe het is gegaan wat betreft installatie en service.
Ik begrijp uit je bericht dat je het laat installeren, rekenen ze daarvoor de vaste prijs of kijken ze ook naar de situatie?
Ik kan je geen DM sturen, omdat je dit niet accepteerd ;)

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Rol-Co schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 22:18:
Hier de grootste mazzelaar met zulke buren :(
Alle ideeën zijn welkom

Half 5 vanmiddag

[afbeelding]

7 uur vanavond

[afbeelding]
Misschien een periscoop/lichtconcentrator bouwen, die het licht boven de dakkapel opvangt en naar beneden transporteert.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

Bij ons is afgelopen vrijdag Oost geinstalleerd en draaien nu Oost/West.
Op West lag al 3510Wp, nu is daar op West 2550Wp bijgekomen en totaal hebben we nu 6060Wp liggen.

Wat mij nu opvalt (en mijn installateur ook al gezegd heeft) is dat het AC vermogen geregeld naar >4000W (tot 4200W) knalt en daar Xmin. op blijft staan. Mijn vraag is nu;
Heeft iemand hier ervaring hoelang een 16A dit vermogen kan verwerken?

Het piekmoment van de installatie ligt rond 11:00 - 12:00 waarbij de omg. temp. over het algemeen nog relatief laag is.

Heb het topic al even nageslagen op "16A", maar kan er geen eenduidig antwoord op vinden.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Dre
  • Niet online

Dre

Freemann schreef op zondag 16 juni 2013 @ 11:26:
Bij ons is afgelopen vrijdag Oost geinstalleerd en draaien nu Oost/West.
Op West lag al 3510Wp, nu is daar op West 2550Wp bijgekomen en totaal hebben we nu 6060Wp liggen.

Wat mij nu opvalt (en mijn installateur ook al gezegd heeft) is dat het AC vermogen geregeld naar >4000W (tot 4200W) knalt en daar Xmin. op blijft staan. Mijn vraag is nu;
Heeft iemand hier ervaring hoelang een 16A dit vermogen kan verwerken?

Het piekmoment van de installatie ligt rond 11:00 - 12:00 waarbij de omg. temp. over het algemeen nog relatief laag is.

Heb het topic al even nageslagen op "16A", maar kan er geen eenduidig antwoord op vinden.
Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
+
http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=18520
+
http://download.hager.com..._installatieautomaten.pdf (pagina 22 en 29)

Ik verwacht geen problemen ;)

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

weet iemand wat het maximale dc vermogen is op 1 string van een SMA SB4000TL-20 ?

Ik heb nu 2 strings aangesloten van 11x250Wp.
Lijkt er nu op dat hij beide strings gelijk aftopt op 2100Wp.
Maar kan 1 string ook meer dan 2100 Wp opbrengen, mocht de andere string minder brengen?

Ik kan dit nergens terugvinden... :S

[ Voor 6% gewijzigd door paulv1973 op 16-06-2013 11:54 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Ik wel ;)

Maar dan niet m.b.t. de veiligheid ( deze is gewaarborgt 16A / 2,5mm² )
maar meer voor de bedrijfszekerheid, en dat is de keuze van de gebruiker. :P

• Dre
  • Niet online

Dre

PClop schreef op zondag 16 juni 2013 @ 12:01:
[...]

Ik wel ;)

Maar dan niet m.b.t. de veiligheid ( deze is gewaarborgt 16A / 2,5mm² )
maar meer voor de bedrijfszekerheid, en dat is de keuze van de gebruiker. :P
Wat een verassing, jij ook hier :P

Ik had het eigenlijk niet over de veiligheid, maar wou juist zeggen dat de bedrijfszekerheid geen probleem vormt. Dit onderbouwd met een stukje theorie en praktijkervaring.

Mocht blijken dat de bedrijfszekerheid van deze eindgroep wel een probleem vormt zou je gewoon de overstroombeveiliging kunnen vergroten naar 20 Ampère. De maximaal toelaatbare stroom door 2,5mm2 is immers 24 Ampère volgens de NEN 1010.

Verwijderd

Heb ik weer..... Ik heb 1 paneel in potrait liggen omdat ik dacht dat deze dan langer uit de schaduw lag. Niet dus moet in landscape. Nu heb ik van mijn leverancier helaas een echt houtje touwtje systeem geleverd gekregen, dwz zelf ontworpen dmv aluminium buizen, geboorde gaten aan aluminium haken en ben dus afhankelijk van zijn medewerking om een landscape profieltje opgestuurd te krijgen. Wat schetst mijn verbazing, hij is gewoonweg onwillig dit naar mij op te sturen terwijl ik gewoon bereidt ben dit te betalen. Heb hem geattendeerd op het feit dat aftersales en service onderdeel is van het ondernemerschap. Helaas, de centen heeft meneer binnen en voor de rest kan ik nu stikken. En dan vinden bedrijven het gek dat ze failliet gaan op termijn. Mond tot mond reclame is de beste reclame omgekeerd geld dat ook. Ga nu bij de Aluminiumshop maar een stukje aluminium opsnorren en zelf boren en schroeven. Pfffffffffff.

Mijn advies aan de nieuwelingen. Ga niet voor de goedkoopste maar zoek een bedrijf dat je uitgebreid voorlichting geeft en win via Tweakers referenties in. Er zitten hier op het forum ondertussen voldoende ervaringsdeskundige. Scheelt je een boel gezeur.....

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

4200 watt is 18,26 ampere bij 230v.
18,26/16 is 1,14

Als je kijkt in de pdf naar de uitschakelkarakteristiek dan zie je dat er onder de 1,13 keer nominaal de uitschakeltijd meer dan een uur is. Pas bij 1,45 nominaal zou de automaat binnen 1 uur uit moeten schakelen.

Jij zit op 1,14, dus dan lijkt me dat je bijna een uur die 1,14 kan hebben. Is de spanning hoger, bijv 235v, dan zit je op 1,11 nominaal.

Wise enough to play the fool

Verwijderd

Tot nu toe gaat het best lekker hier met de paneeltjes, in 2,5 maand toch 1150kwh te pakken op 3675wp. Als het weer nu nog wat opknapt gaat het dikke prima :P

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 12:43
Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 15:04:
Tot nu toe gaat het best lekker hier met de paneeltjes, in 2,5 maand toch 1150kwh te pakken op 3675wp. Als het weer nu nog wat opknapt gaat het dikke prima :P
Dat doe je goed..

Verwijderd

Sorry 't is iets meer dan 3 maanden, maar dan nog, het valt me echt niks tegen :)

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Verwijderd schreef op zondag 16 juni 2013 @ 16:06:
Sorry 't is iets meer dan 3 maanden, maar dan nog, het valt me echt niks tegen :)
Gunstige tijd scheelt ook, had je eind oktober geinstalleerd zag het er heel anders uit.

Maar 1150 / 95 dagen is nog niet zo slecht :) :P

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Freemann
  • Niet online

Freemann

teacher schreef op zondag 16 juni 2013 @ 12:23:
4200 watt is 18,26 ampere bij 230v.
18,26/16 is 1,14

Als je kijkt in de pdf naar de uitschakelkarakteristiek dan zie je dat er onder de 1,13 keer nominaal de uitschakeltijd meer dan een uur is. Pas bij 1,45 nominaal zou de automaat binnen 1 uur uit moeten schakelen.

Jij zit op 1,14, dus dan lijkt me dat je bijna een uur die 1,14 kan hebben. Is de spanning hoger, bijv 235v, dan zit je op 1,11 nominaal.
Bovenstaande reactie (en die van Dre en PClop) geven mij volgende vertrouwen in de 16A (er ligt tussen omvormer en groep zo'n 3m 4mm2 :) ). Mocht hij er toch eens uitslaan, dan maar kijken naar software matige begrenzing OF een zwaardere automaat (al denk ik niet dat de kosten daarvan opwegen tegen de extra opwekking).

Thanx!

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 16 juni 2013 @ 16:29:
[...]

Gunstige tijd scheelt ook, had je eind oktober geinstalleerd zag het er heel anders uit.

Maar 1150 / 95 dagen is nog niet zo slecht :) :P
Vooral niet omdat ik op west-noord-west lig (10 graden richting noord vanaf west). Ik reken op een 2600-2800kwh, alles daarboven is een dikke bonus :)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Freemann schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:14:
[...]

Bovenstaande reactie (en die van Dre en PClop) geven mij volgende vertrouwen in de 16A (er ligt tussen omvormer en groep zo'n 3m 4mm2 :) ). Mocht hij er toch eens uitslaan, dan maar kijken naar software matige begrenzing OF een zwaardere automaat (al denk ik niet dat de kosten daarvan opwegen tegen de extra opwekking).

Thanx!
20A automaat kost 27 euro....en je hebt al 4mm2 liggen. Dus 2,70 per jaar (wel in 10 jaar afschrijven), dus 1/2 dagje per jaar opwekking missen. Of tijdens een weekje vakantie opwekking missen....Dus IK zou het wel weten en de 16A vervangen.

• Dre
  • Niet online

Dre

Barrycade schreef op zondag 16 juni 2013 @ 21:26:
[...]

20A automaat kost 27 euro....en je hebt al 4mm2 liggen. Dus 2,70 per jaar (wel in 10 jaar afschrijven), dus 1/2 dagje per jaar opwekking missen. Of tijdens een weekje vakantie opwekking missen....Dus IK zou het wel weten en de 16A vervangen.
Zie jij een risico op het uitvallen van de automaat bij Freeman? Ik kan niet al te ver terugkijken bij Freeman op PV-output, maar volgens mij is zijn stroombelasting van de automaat lager dan bij mij. Ik heb 4830 Wp op zuid op een 4600 Watt AC omvormer.

Ik: http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=18520&sid=16367
Freeman: http://www.pvoutput.org/intraday.jsp?id=9682&sid=7856

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 16-06-2013 22:16 ]

• lithoijen
Freemann schreef op zondag 16 juni 2013 @ 17:14:
[...]

Thanx!
Zo duur is een 20A automaat nu ook weer niet. De bekabeling ligt er notabene al, alleen maar even omwisselen. Nu volg ik Dre als in zijn beredenering dat het allemaal wel mee zal vallen. Maar mocht dit niet het geval zijn dan is de beste/goedkoopste oplossing even de automaat te vervangen denk ik.
Kortom dat wat boven mij is getypt :P

[ Voor 3% gewijzigd door lithoijen op 16-06-2013 22:03 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

@Barrycade en lithoijen
en je hebt al 4mm2 liggen
+
De bekabeling ligt er notabene al
De maximale toelaatbare stroom door 2,5mm2 installatiedraad is 24 Ampère conform de NEN1010. De doorsnede vormde volgens mij dus geen probleem om de automaat te vergroten naar 20 Ampère ;)

Bron: Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"

[ Voor 46% gewijzigd door Dre op 16-06-2013 22:21 ]

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 24-11 22:58
nvm

[ Voor 100% gewijzigd door savale op 17-06-2013 09:03 ]

• lithoijen
Dre schreef op zondag 16 juni 2013 @ 22:10:
@Barrycade en lithoijen

De maximale toelaatbare stroom door een 2,5mm2 is 24 Ampère door installatiedraad conform de NEN1010. De doorsnede vormde volgens mij dus geen probleem om de automaat te vergroten naar 20 Ampère ;)

Bron: Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV)"
Ik ken de nen norm niet uit me hoofd, maar volgens mij hangt dit ook af van de lengte van de draad (en de wijze van installatie en daarmee koeling), dus zonder het gezien te hebben mag ja dat niet zomaar beweren ;)
Maar hier is zelfs dat geen issue ivm de zwaardere draad die er al ligt!

[ Voor 3% gewijzigd door lithoijen op 16-06-2013 22:25 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

lithoijen schreef op zondag 16 juni 2013 @ 22:22:
[...]

Ik ken de nen norm niet uit me hoofd, maar volgens mij hangt dit ook af van de lengte van de draad, dus zonder het gezien te hebben mag ja dat niet zomaar beweren ;)
Maar hier is zelfs dat geen issue ivm de zwaardere draad die er al ligt!
Inderdaad naast de thermische belasting van de draad spelen er andere zaken. Eén daarvan is de spanningsval binnenhuis (maximaal 5% dacht ik) en een tweede is de kortsluitstroom die hoog genoeg moet zijn. Deze zijn afhankelijk van (onder andere) de lengte. Ken jij de situatie bij Freeman voldoende dat de installatie aan deze twee extra eisen voldoet? Ik ken de situatie bij Freeman niet namelijk. ( ;) inkoppertje, sorry)

[Edit na jou edit]
Koeling oftewel installatiemethode zoals de NEN dat noemt speelt inderdaad een grote rol. De 24 Ampère is bij de meeste voorkomende installatiemethode bij huisinstallatie. Om onder de 20 Ampère te komen moet je wel erg je best doen.

[ Voor 15% gewijzigd door Dre op 16-06-2013 22:52 ]

• lithoijen
@ Dre wat schrijf ik nu? Juist dat je niet zomaar wat kunt adviseren zonder de situatie te kennen toch?
Zijn we het daar in ook al over eens. Ik doe volgens mij overigens niks anders als je her en der gelijkgeven als ik mijn posts er zo eens op nalees.

[ Voor 10% gewijzigd door lithoijen op 16-06-2013 22:32 ]

• djwice
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Heeft iemand hier ervaring met een pv paneel op een heliostat of het richten van een heliostat op een pv paneel?

Ik vroeg me af of het wellicht kosten effectief kan zijn om op een plat dak panelen op een zon-volg-systeem (heliostat) te zetten of, om ze met een heliostat met een spiegel er op, te voorzien van meer direct zonlicht.

Ervaringen hiermee, tips voor heliostat systemen of afraders, hoor ik graag.
Ter info het platte dak is op de 4e etage.

Mijn LEGO MOC's met PDF bouwinstructies en stop-motion animaties vind je op https://rebrickable.com/users/BrickDesignerNL/mocs/

Verwijderd

Ik ben trouwens nog aan het klussen aan een nieuwe site waar we makkelijk een wiki kunnen vullen met info over zonnepanelen en waar we leveranciers e.d. kwijt kunnen. Ik ben nog even aan het wachten op een VPS die wordt opgeleverd, anders wordt m'n thuislijntje een beetje zwaar belast :P Ik ben nu bezig om een mooie site-wide zoekmachine te implementeren met facets enzo.

Ik laat van de week wel wat zien, ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-06-2013 23:36 ]

• TheSiemNL
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11-11 22:23
Het gaat goed deze maand, al 357kWh opgewekt met een 5000wp installatie op een Kostal Pico 4.2. Deze maand ben ik nog steeds een neggie met -81kWh.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Dre schreef op zondag 16 juni 2013 @ 12:23:
[...]

Wat een verassing, jij ook hier :P

Ik had het eigenlijk niet over de veiligheid, maar wou juist zeggen dat de bedrijfszekerheid geen probleem vormt. Dit onderbouwd met een stukje theorie en praktijkervaring.

Mocht blijken dat de bedrijfszekerheid van deze eindgroep wel een probleem vormt zou je gewoon de overstroombeveiliging kunnen vergroten naar 20 Ampère. De maximaal toelaatbare stroom door 2,5mm2 is immers 24 Ampère volgens de NEN 1010.
Ik hier ?

Er lag al 4mm² :w :P

Ik zal het nooit met je eens zijn m.b.t. je eigen verzonnen nen1010 regeltjes :N

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Barrycade schreef op zondag 16 juni 2013 @ 21:26:
[...]

€ 8,78 om precies te zijn :P

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-11 10:17
Hallo tweakers,

Twee korte vraagjes over omvormers:

* In een offerte staat dat er standaard de Omnik 2.0TL (+wifi/internet) bij zit. Deze schijnen "in januari 2012 door Photon uitgeroepen tot beste omvormers", dus dat zal prima zijn. Voor een kleine meerprijs kan ik echter ook kiezen voor de SMA Sunny Boy 2100TL, volgens de offerte 'krachtiger' dan de Omnik. :? Welke zou volgens de kenners hier de voorkeur hebben en waarom? (gaat waarschijnlijk om 8 panelen in 1 string, 1960 Wp.)

* Bij omvormers, zoals de 2100TL, staat soms in de beschrijving:

Aantal MPP-trackers / strings per MPP-tracker = 1 / 2.

Stel dat ik voor 10 panelen kies (plat dak), wat zou het voordeel zijn om die als 2 series/rijen (*5 panelen) aan te sluiten op de omvormer, ipv als één string (10 panelen, 1 rij)? Bij twee rijen is sprake van korte/kleine schaduweffecten op de achterste rij waardoor sowieso 2 MPPT's/omvormers beter (maar in dit geval te duur) zouden zijn. Op http://www.siderea.nl/zon...aq.html#Wat_is_een_string
lees ik dat de series bij 1 omvormer met 2 strings, zo gelijk mogelijk moeten zijn. Dat is wel zo (aantal, vermogen, hoeken etc.), afgezien van korte schaduweffecten.

Dank!

There's nothing moister than an oyster.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Résumé;
20A automaat kan erin zitten voor €14.83 incl. verzendkosten,
er ligt 4mm2 YmVK kabel van 3,5m in zadeltjes,
terugschroeven van Grid Vermogen op de omvormer is een optie,
Netspanning ligt rond 224-227V

De hoogste piek die ik tot op heden gezien heb is 4545,8W;
227,70 V
20,03 A

Maar dat is dan kortstondig en met de tolerantie voor +/- 60min, zou dat wel goed moeten komen.

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

PClop schreef op maandag 17 juni 2013 @ 00:39:
[...]

Ik zal het nooit met je eens zijn m.b.t. je eigen verzonnen nen1010 regeltjes :N
Waar gaat Dre dan de fout in mbt de interpretatie van nen1010? Zou je willen aangeven hoe het er dan wel uitziet?

Anders wordt het een ongefundeerd welles-nietes verhaal; niet leerzaam en niet bevoordelijk voor de sfeer.
Freemann schreef op maandag 17 juni 2013 @ 08:15:
De hoogste piek die ik tot op heden gezien heb is 4545,8W;
227,70 V
20,03 A

Maar dat is dan kortstondig en met de tolerantie voor +/- 60min, zou dat wel goed moeten komen.
Laten we uitgaan van het slechtste scenario:
4545/224 is 20,29 A
20,29/16 is 1,26

Je zit dan ruim een kwart boven nominaal, maar je mag aannemen dat de automaat dit wel een half uurtje aan kan.

Wise enough to play the fool

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 04:31
Afgelopen weekeinde is NL weer een pv-installatie rijker geworden :)
Helaas lukt het zaterdag niet om de panelen naar boven te brengen, waaide nogal hard hier:
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img829/7982/j47u.jpg
Gisteren een nieuwe poging gedaan en alles neer kunnen leggen.
Gistermiddag om 1300 live gegaan en (toch nog?) 7,849kWh opgewekt.
Erg benieuwd hoe deze volle (en naar verwachting zonnige) dag eruit gaat zien.
Vanochtend om 05.50 is alles weer gestart en om 09.00 (al?) 1kWh opgewekt :)
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img33/8892/jm1v.jpg
Heb trouwens net de logging van MAX AC naar MAX DC veranderd, dus schrik niet van de hard stijgende lijn ;)

• savale
Mooie setup zo! Staan ze helemaal naar het zuiden?

Hier nog een twijfelgeval waar ik graag jullie ideeen over hoor:
Ik heb een huis van ruim 5 meter breed en dat ziet er van de zijkant ongeveer zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://i40.tinypic.com/2vmd76a.png

Ik twijfel nog even over de plaatsing van panelen op het platte dak:

Volgens deze site kan ik de panelen beter plat leggen of een hellingshoek naar het zuiden creeren voor meer efficiency:
http://re.jrc.ec.europa.eu/pvgis/apps4/pvest.php

Alleen vraag ik mij alleen af hoe ik de verwachte opbrengst beter kloppend kan maken want in de ochtend heb ik volledig schaduw van mijn eigen dak.

Stel ik zou een hellingshoek naar het westen maken hebben de panelen in de avond nog iets langer zon.

Iemand ervaring wat in deze situatie waarschijnlijk beter is?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

teacher schreef op maandag 17 juni 2013 @ 08:51:
Laten we uitgaan van het slechtste scenario:
4545/224 is 20,29 A
20,29/16 is 1,26

Je zit dan ruim een kwart boven nominaal, maar je mag aannemen dat de automaat dit wel een half uurtje aan kan.
Dat leek mij ook en "bevestigd" wel dat het zo goed als zeker geen probleem zal zijn.

Mocht hij er nog uit knallen, dan kan ik altijd nog actie ondernemen.

• Niek_
savale schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:35:
Mooie setup zo! Staan ze helemaal naar het zuiden?

Ik heb een huis van ruim 5 meter breed en dat ziet er van de zijkant ongeveer zo uit:

[afbeelding]

Volgens deze site kan ik de panelen beter plat leggen of een hellingshoek naar het zuiden creeren voor meer efficiency:

Alleen vraag ik mij alleen af hoe ik de verwachte opbrengst beter kloppend kan maken want in de ochtend heb ik volledig schaduw van mijn eigen dak.

Stel ik zou een hellingshoek naar het westen maken hebben de panelen in de avond nog iets langer zon.

Dank :) Ja, volledig op het zuiden gericht met een hellingshoek van 25 graden.

Voor wat betreft jouw vraag: op je platte dak van 3x5 kan je denk ik minder panelen kwijt dan op het schuine deel. Daarnaast heeft het plat neerleggen van panelen niet de voorkeur, vuil spoelt er niet af waardoor je opbrengst minder wordt.
Kan je geen oost-west opstelling maken?
Heb er hier op het forum een paar voorbij zien komen en die hebben een leuke opbrengst.

[ Voor 3% gewijzigd door Niek_ op 17-06-2013 09:55 ]

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
savale schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:35:

[afbeelding]

ik heb ook zoon zelfde situatie.
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html

ook lang gedubt of ik het platte gedeelte zou gaan gebruiken of toch gewoon 45graden op oost.

je ideeën over pvgis en de locatie kloppen wel.
bij pvgis word er dan geen rekening gehouden met de schaduw van het eigen dak en misschien andere schaduw.
dus zuid laag kan slechter zijn als west. (beetje moeilijk te schatten met allen een schets, dus bepaal ook zelf)

maar dat alles hoeft je niet tegen te houden om een leuke pv set te bouwen.
45 graden op oost of west geeft gewoon stc waardes uit de panelen (helaas wat minder uren).
in mijn omgeving is het vrij normaal om ongeveer 950kWhkWp te halen en met mijn oost-west doe ik nog 750kWh/kWp.

het voordeeltje wat je met een oost-west hebt is dat je wel erg lange dagen kunt maken.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/2013-06-08.jpg

wat tip's:
1. er zijn omvormers met 2x een mppt, zodat je verschillende richtingen panelen kunt leggen.
(er zijn er ook met 3x een mppt, maar die worden wat zeldzamer/minder keuze)
2. als je voor oost-west gaat, zijn niet zomaar alle omvormers met 2x een mppt interessant.
een omvormer met een groter bereik in de mppt als de omvormer zelf is dan vaak interessanter.
b.v. powe-one 3.0 = 3300W omvormer met 2x 2000W mppt.
3. als de hoek verschil tussen 2 strings niet te groot is kun je ook 2x een string parallel aansluiten.
(denk aan 1x 6 panelen op west 45 graden + 1x6 panelen op west 15 graden platdak b.v.)
let wel dat de omvormer dan wel de A kan verwerken.

begin maar met wat te plannen zou ik zeggen. >:)

edit:
o ja, met een oost-west set had je de panelen eigenlijk deze maand willen hebben liggen.
nu hebben we ongeveer de langste dagen en opbrengsten zijn groot.
de winter maanden doen het slecht met oost-west. (nog slechter als zuid.)

[ Voor 4% gewijzigd door migjes op 17-06-2013 10:41 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• savale
hehe grappig ik heb daar eigenlijk nooit aan gedacht om het eventueel zo te doen: dus dat is weer een variant erbij :P Bedankt voor de uitgebreide uitleg trouwens.

Nu dus 3 opties die ik even uit moet zoeken:

1) 9 panelen op het platte dak van de uitbouw (ik voorzie hier de meeste schaduwproblemen...)
2) 9 of 12 panelen op het schuine dak west (45 graden) (weinig schaduw problemen)
3) 5 panelen west (45graden), 5 panelen oost (45graden) en dan bijvoorbeeld parallel. (geen schaduwproblemen)

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 17-06-2013 10:47 ]

• migjes
savale schreef op maandag 17 juni 2013 @ 10:46:
hehe grappig ik heb daar eigenlijk nooit aan gedacht om het eventueel zo te doen: dus dat is weer een variant erbij :P Bedankt voor de uitgebreide uitleg trouwens.

Nu dus 3 opties die ik even uit moet zoeken:

1) 9 panelen op het platte dak van de uitbouw (ik voorzie hier de meeste schaduwproblemen...)
2) 9 of 12 panelen op het schuine dak west (45 graden) (weinig schaduw problemen)
3) 5 panelen west (45graden), 5 panelen oost (45graden) en dan bijvoorbeeld parallel. (geen schaduwproblemen)
dit helpt wel wat bij het plannen.
http://www.solarwebsite.n...up-en-zonnestroompanelen/

wat extra info:
meeste tl omvormers hebben een V nodig van ongeveer 350V.
en dat is meestal een paneel of 10. (er is wel wat te schuiven en niet alle omvormers hebben de zelfde grens.)

effe een grove indeling van de panelen.
die zijn er in 5"en in 6" en die hebben verschillende maten dus:
met 5 meter kun je 5x 6" paneel leggen of 6x 5" paneel. (en er zijn veel uitzonderingen)
met een 5"paneel heb je ongeveer 5A en met een 6" heb je ongeveer 8A.
als je 2x een string parallel wil maken dat is de 5" al gouw interessanter.

edit:
het is niet mijn voorkeur om oost-west parallel te doen.
west-west parallel vind ik een betere optie (en dan op een aparte mppt oost er bij.).

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 17-06-2013 11:01 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

@Savalle: 10x 165Wp Solar Frontiers op Oost (parallel geschakeld dus 2x5 ivp Voltage van de SF's) en 10 op West (2x5) op een SMA 3000 tl 21 / PowerOne 3.0/3.6 oid niet wat?

Wel aangenomen dat je Oost kant 3 meter lengte heeft van nok tot dakgoot.
SF panelen zijn 1x1,25 meter dus passen er dan mooi 10 op je Oost kant. Eventueel kan je West ook nog 15 panelen nemen (3x5 parallel).

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-11 22:01

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Dre schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 22:32:
Voor mensen met een Effekta (i.i.g. model ES5000) en het tellen van kWh'en achter de komma:

De Effekta toont alleen de hele kWh'en en geen cijfers achter de komma. Een aantal mensen op dit forum hebben aangegeven dat ze vermoeden dat de Effekta de cijfers achter de komma 'vergeet' als de omvormer 's nachts uitschakelt. De volgende dag begint hij weer vanaf nul te tellen. De omvormer wordt puur vanuit de zonnepanelen gevoed, en dus niet vanuit het lichtnet. Uit analyse van de gegevens die ik met PV Bean Counter uit de omvormer haal blijkt inderdaad dat de Effekta de cijfers achter de komma vergeet bij een volgende dag.
Zojuist deze kwestie bij Effekta Duitsland neergelegd. Ben benieuwd wat voor antwoord men hierop gaat geven.
Ontkennen heeft niet zoveel zin, toegeven impliceert (imho) dat er ook een oplossing aangeboden moet worden. Ik vrees dat dit geen firmware kwestie is, want dan was het al een keer stilletjes opgelost lijkt me.

Zelf ga ik uit van mijn tellertje op PVoutput (en de half elektronische/mechanische teller bij de groepenkast) en lig hier niet wakker van, maar het 'uit sync lopen' gaat nu steeds meer opvallen. Beetje jammer, want verder presteert de Effekta gewoon goed.

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Joepla schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:34:
[...]

Zojuist deze kwestie bij Effekta Duitsland neergelegd. Ben benieuwd wat voor antwoord men hierop gaat geven.
Ontkennen heeft niet zoveel zin, toegeven impliceert (imho) dat er ook een oplossing aangeboden moet worden. Ik vrees dat dit geen firmware kwestie is, want dan was het al een keer stilletjes opgelost lijkt me.

Zelf ga ik uit van mijn tellertje op PVoutput (en de half elektronische/mechanische teller bij de groepenkast) en lig hier niet wakker van, maar het 'uit sync lopen' gaat nu steeds meer opvallen. Beetje jammer, want verder presteert de Effekta gewoon goed.
Dit probleem zou (wat ik opgevangen heb) ook spelen bij bepaalde (nieuw) PowerOne omvormers met specifieke firmware. Is dat hier ook bekend?

• NielsOo
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:19
Prijzen voor de SamenZonneEnergie inkoopactie voor de provincie Noord-Holland zijn bekend:

Afbeeldingslocatie: http://ichoosr.com/images/SZE/prijzen%20tabel%20sze.png

Tussen de €1,90 en €1,31 per wp...

-UPT Solar poly panelen uit Maleisië
-Omnik omvormer
-Clickfit
-Incl .montage en evt. aanpassingen meterkast

[ Voor 16% gewijzigd door NielsOo op 17-06-2013 13:20 ]

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

NielsOo schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:17:
Prijzen voor de SamenZonneEnergie inkoopactie voor de provincie Noord-Holland zijn bekend:

[afbeelding]

-Omnik omvormer
-Clickfit
De prijs inc installatie lijkt me redelijk. Echter vind ik de componenten wel matig. Van UPT Solar heb ik nog nooit gehoord en van Omnik zijn inmiddels al hele fora volgeschreven met kinderziektes en problemen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

van Omnik zijn inmiddels al hele fora volgeschreven met kinderziektes en problemen.
recentelijk zin de berichten een stuk positiever , de huidige generatie heeft geen problemen meer.

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
ik heb eindelijk mijn bestelling de deur uit gedaan, het is geworden:
14x 240wp Talesun Poly (3360wp totaal) op een Solarmax 3000s.
Installatie is op Oost Zuid Oost, 35 graden dakhoek.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

DanTm schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:32:
Gefeliciteerd. Leuke installatie, al is de omvormer best fors ondergedimensioneerd (2500Wac). Ga je zelf installeren? En hoeveel heb je hiervoor moeten betalen? Niet vergeten aan te melden op de GoT PV lijst :*)

[ Voor 16% gewijzigd door antonboonstra op 17-06-2013 15:50 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• DanTm
  • Niet online
antonboonstra schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:49:
[...]

Gefeliciteerd. Leuke installatie, al is de omvormer best fors ondergedimensioneerd (2500Wac). Ga je zelf installeren? En hoeveel heb je hiervoor moeten betalen? Niet vergeten aan te melden op de GoT PV lijst :*)
de specs zeggen 2750VA DC zijde, en 3300 AC zijdig.
Laat het installeren, kosten 4636.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

NielsOo schreef op maandag 17 juni 2013 @ 13:17:

[afbeelding]

-Omnik omvormer
-Clickfit
Aha, Maleisië. Is de invoerboete mooi omzeild d:)b

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Niek_
Zo'n pas geïnstalleerde PV-installatie is overigens wel funest voor je studie-uren...Zit in m'n tentamenweken en heb nog nooit zo vaak naar een groen lijntje gestaard op een website (PVOutput) :)

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Ik wilde jullie het niet onthouden, maar vandaag mijn set (3000 Wp) op het dak gegaan. Hieronder een paar foto's. En voor o.a. I_PANDA_I, Ik heb prettige ervaring met met Imholz gehad. Aardige jongens, netjes werk afgeleverd. In een paar uurtjes als weer 3,5 KwH teruggeleverd. :)

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/v5f25msbl/WEB_IMG_2493.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/juceh9lgh/WEB_IMG_2529.jpg
Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/3tjt4ankx/WEB_IMG_2533.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 17-06-2013 16:26 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• I_PANDA_I
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 16:54

I_PANDA_I

Boe!

martinvdm schreef op maandag 17 juni 2013 @ 16:24:
Ik wilde jullie het niet onthouden, maar vandaag mijn set (3000 Wp) op het dak gegaan. Hieronder een paar foto's. En voor o.a. I_PANDA_I, Ik heb prettige ervaring met met Imholz gehad. Aardige jongens, netjes werk afgeleverd. In een paar uurtjes als weer 3,5 KwH teruggeleverd. :)

[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Bedankt voor de info, het ziet er goed uit en mooi dat alles meteen werkt.
Ik zit er serieus over te denken om ook bij Imholz te bestellen. Ik heb voorgesteld om een gedeeltelijke installatie te doen om kosten te besparen, ze kwamen met een redelijk bod voor installatie van de panelen t/m het doorvoeren van de DC kabel. Aangezien ik zelf het dak op gaan toch niet zo zie zitten zonder ervaring en het gebrek aan veiligheidsmiddelen.
Het aansluiten van de omvormer en de aansluiting in de meterkast neem ik dan wel voor eigen rekening. Het blijft altijd lastig om zo'n hap geld uit te geven. :X

Blaatschaap

• martinvdm

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

I_PANDA_I schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:06:
[...]

Bedankt voor de info, het ziet er goed uit en mooi dat alles meteen werkt.
Ik zit er serieus over te denken om ook bij Imholz te bestellen. Ik heb voorgesteld om een gedeeltelijke installatie te doen om kosten te besparen, ze kwamen met een redelijk bod voor installatie van de panelen t/m het doorvoeren van de DC kabel. Aangezien ik zelf het dak op gaan toch niet zo zie zitten zonder ervaring en het gebrek aan veiligheidsmiddelen.
Het aansluiten van de omvormer en de aansluiting in de meterkast neem ik dan wel voor eigen rekening. Het blijft altijd lastig om zo'n hap geld uit te geven. :X
Gelijk heb je. Neem even via een DM contact met me op.

• Joepla

Joepla

Vwb de verloren kWh'tjes bij de Effekta:

"Der Wechselrichter zählt nur ganze KWh so wie Sie es schon vermutet haben."

Dit was ook meteen de hele email van Effekta GmbH, geen enkele opmerking over een evt. toekomstige oplossing. Beetje domper na mijn uitgebreide mail met metingen .e.d.

Zoals de Rijdende Hufter altijd zegt: "En daarmee zult u het moeten doen." :(

• Niek_
Ik ben op zoek naar een beetje hulp.
M'n PV-virus heeft ook binnen de familie huisgehouden en nu heeft m'n oom gevraagd of ik bij hem een DHZ-pakketje wil neer komen leggen. Maar natuurlijk.

Nu alleen zien uit te vogelen hoe ik op de meest gunstige manier 3000Wp op z'n dak(en) krijg.
Hij heeft een woning met daaraanvast een garage. Helaas verspringt het huis van de buren ongeveer 5m naar het zuiden toe en zal 's ochtends een deel van het schuine dak schaduw hebben.
Onderstaand 2 foto's en een schets van de daken. De foto's zijn om 1830 vandaag genomen en zoals je kan zien geeft de schoorsteen vanaf 1800 schaduw op het dak. Ik neem aan dat vanaf 1200 het schuine dak helemaal schaduwvrij is, daarvoor zal het huis van de buren schaduw geven.
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img194/3487/wck0.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img836/4784/tv5f.jpg
Afbeeldingslocatie: http://imageshack.us/a/img191/2921/jzh6.jpg
De panelen die ik op ogen heb (en binnen korte tijd leverbaar zijn) zijn de Canadian Sun CS6P 245P (164x99cm). Omvormer bij voorkeur een SMA.

Ik kan denk ik sowieso een 'U' van 7 panelen in portrait om het linker dakraam heen kwijt met de rechterpoot van de 'U' 2 panelen breed. Verder naar het oosten is ivm de schaduw van het huis van de buren niet handig denk ik.
Blijft het platte dak van de garage over. Het smallere stuk is overigens 620 lang en 320 breed.
Volgens mij moet ik hier nog 6 panelen kwijt kunnen.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? :)

Edit:
Sunny Design geeft het volgende:
1 x 7 op schuin dak met SB 1600TL
1 x 5 op plat dak met SB1200
Of is er wellicht een omvormer waar ik beide strings op kan combineren?

[ Voor 6% gewijzigd door Niek_ op 17-06-2013 19:07 ]

Verwijderd

Ik heb me best al wat ingelezen, maar snap niet goed hoe de aansluiting in de meterkast in elkaar hoort te zitten. Mijn netbeheerder heeft mij al gemeld dat mijn meter 'slechts twee telwerken heeft en daarom vervangen moet worden'. De meter zit er vanaf 2010 in.
Maar goed, nu komen er vier draden vanuit het verzegelde gebied, 3 fasen en de nul. Komen daar draden bij voor het terugleveren? Of gaat alles over dezelfde draden en snapt de meter zelf wat heen en wat terug wordt geleverd?

• Niek_
Niet om lullig te doen, maar als ik je tekst zo lees lijkt het mij handig dat je de aanpassingen aan de meterkast niet zelf gaat doen.

Ter info: over de draden die jij benoemd zal je ook gaan terugleveren, er wordt daar geen extra draad bijgetrokken.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Vandaag een mooie D-cup van 23 GW in Duitsland :P
http://www.sma.de/unterne...stung-in-deutschland.html

[ Voor 38% gewijzigd door SpeksteenWP op 17-06-2013 21:59 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 21:35:
Ik heb me best al wat ingelezen, maar snap niet goed hoe de aansluiting in de meterkast in elkaar hoort te zitten. Mijn netbeheerder heeft mij al gemeld dat mijn meter 'slechts twee telwerken heeft en daarom vervangen moet worden'. De meter zit er vanaf 2010 in.
Maar goed, nu komen er vier draden vanuit het verzegelde gebied, 3 fasen en de nul. Komen daar draden bij voor het terugleveren? Of gaat alles over dezelfde draden en snapt de meter zelf wat heen en wat terug wordt geleverd?
Klopt, de meter meet zelf (min je actuele verbruik) wat je terug levert, een 4 telwerk meter heeft hoog-laag verbruik en hoog- laag terug leveren.
Als je huidige meter ook achteruit kan tellen die lekker houden en netjes bedanken voor de nieuwe bij je netbeheerder.

• mrmrmr
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 21:35:
Of je een andere meter nodig hebt hangt niet af van het aantal telwerken. Het gaat erom of je meter terugloopt, of niet. Als de meter niet terugloopt kun bij de netbeheerder om een andere meter vragen. Kijk hier voor wat meer uitleg.

Terugleveren gaat over dezelfde draden. Je hebt ook nog een automaat (dat is een zekering) en eventueel een aardlekschakelaar nodig. Er kan ook nog een hoofdschakelaar tussen zitten.

Pas op voor die draden en blootliggende verbindingsstukken in de meterkast, electrocutie is niet fijn.

Verwijderd

Is inderdaad wat ******. Wel bedankt voor het antwoord. FYI, dit schema (bovenste twee plaatjes) bracht mij eerder aan het twijfelen:
http://www.enexis-ref.nl/...ie_zonnepanelen_of_pv.jsp

De suggestie dat er een brutoproductiemeter in het verzegelde domein geplaatst zou moeten worden deed mij denken dat een meter die kan terugleveren mogelijk standaard gecombineerd zou zijn met een brutometer.

Omdat ik verder nooit iemand hoor over een brutoproductiemeter in het verzegelde domein en nu ik begrijp dat extra bekabeling niet nodig is naar de meter, ga ik ervan uit dat zo'n meter niet nodig is. Ik ga mijn verbruik bijhouden met een simpel kWh meter direct op de PV-groep.

Verwijderd

mrmrmr schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:00:
[...]

Of je een andere meter nodig hebt hangt niet af van het aantal telwerken. <knip>
Het is een digitale meter. Ik heb Stedin gebeld, ze hebben 'm opgezocht aan de hand van het adres en de dame aan de telefoon kwam met de opmerking over het aantal telwerken. Hier een foto van de meter:

Afbeeldingslocatie: http://s22.postimg.org/styaxq8kh/IMG_1894.jpg

Bedankt voor de verdere opmerkingen. Er gaan inderdaad nog verdere aanpassingen nodig zijn. Ik wil sowieso de PV-groep achter een eigen ALS plaatsen. Eerst maar eens 30 mA, mocht dat problemen opleveren mogelijk 300 mA.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 17-06-2013 22:14 ]

• AUijtdehaag
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:12:
[...]

Het is een digitale meter. Ik heb Stedin gebeld, ze hebben 'm opgezocht aan de hand van het adres en de dame aan de telefoon kwam met de opmerking over het aantal telwerken. Hier een foto van de meter:
Je hebt dus een 3 fase aansluiting en volgens de dame heb je een nieuwe slimme of domme meter nodig.
Enig idee hoeveel Wp je aan panelen wil leggen en wat je dakorientatie is?
Soms is het interessant om een 3 fase omvormer te nemen, als je veel panelen kwijt kunt.
Een aparte kwh meter (met S0 puls) die apart je opwek registreert, is dan echter wel veel duurder. (30 euro voor een enkelfase vs 180 euro voor een 3-fase)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Dre
  • Niet online

Dre

Joepla schreef op maandag 17 juni 2013 @ 12:34:
[...]

---doorgestreepte tekst, zie Dre in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2")---

Mijn ES4200 is erg onnauwkeurig in het weergeven van het vermogen (eenheid kiloWatt). Bij lage vermogens een te laag vermogen en bij een hoog vermogen een te hoog vermogen. Dit vergeleken met een vermogensmeter (de bekende C11 kWh meter). Hoe de nauwkeurigheid van de Effekta bij jou gesteld is weet ik niet, maar je moet dat volledig los zien van het (mogelijke) afronden van de kWh stand. Als de Effekta het vermogen niet nauwkeurig kan meten kan hij simpelweg ook de energie (vermogen×tijd) niet goed bijhouden. De afwijking van je kWh stand wordt even grofweg door 3 dingen bepaald:
  1. Onnauwkeurigheid meting van vermogen
  2. Onnauwkeurigheid van interne klok (energie is immers vermogen × tijd)
  3. Mogelijke afronden van de kWh standen aan het eind van de dag
De kWh stand van mijn ES4200 liep per dag gezien redelijk gelijk met met de C11 kWh meter. Mijn gekalibreerde (gerepareerde) ES5000 loopt per dag exact gelijk met de C11 kWh meter. Maximaal +- 1 kWh verschil op de totaal stand.

Het is bij mij dus als volgt met de ES5000: kWh stand op C11 = kWh stand Effekta = kWh op PV-output (laptop met PVBC). Geen afwijking hier dus!

Mijn eerdere post van 3 mei waaraan je refereert had ook PVBC als logging, maar door een bug werden alleen de hele kWh'en weergegeven op PV-output. Op basis daarvan kan je concluderen dat hij bij 0 begint, maar het gelijklopen van de kWh meters spreekt dat weer tegen (O-))

Wel de laatste firmware van mei 2012 (op sommige sites staat niet de nieuwste!)

Met deze ervaring wil ik even een brutale vraag stellen: Waarom wijt jij het niet gelijk lopen van kWh stand aan het mogelijk afronden van de kWh'en door de Effekta?

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:39:
[...]

Met deze ervaring wil ik even een brutale vraag stellen: Waarom wijt jij het niet gelijk lopen van kWh stand aan het mogelijk afronden van de kWh'en door de Effekta?
Omdat iedereen met een effekta dat heeft behalve Dre met zijn eigenhandig gesloopte maar weer gerepareerde effekta es5000 O-)

:X

Verwijderd

AUijtdehaag schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:38:
[...]

Je hebt dus een 3 fase aansluiting en volgens de dame heb je een nieuwe slimme of domme meter nodig.
Enig idee hoeveel Wp je aan panelen wil leggen en wat je dakorientatie is?
Soms is het interessant om een 3 fase omvormer te nemen, als je veel panelen kwijt kunt.
Een aparte kwh meter (met S0 puls) die apart je opwek registreert, is dan echter wel veel duurder. (30 euro voor een enkelfase vs 180 euro voor een 3-fase)
Ja, ik weet al het een en ander. Op een faillissementsveiling heb ik een setje met 12 YL240P-29b wp met een SMA SB2500 omvormer gekocht. Voor mij is dit de eerste stap. Ik heb nl 230 m2 plat dak tot mijn beschikking (ok, eigenlijk iets minder - een deel van mijn dakbalken zijn volgens de huidige normen eigenlijk te licht bemeten - op die delen moet ik geen panelen met ballast plaatsen). Inderdaad heb ik drie fasen (3x25A). Op termijn zullen er nog wel twee setjes bij komen. En ik zou eigenlijk ook eens werk moeten maken van zonnecollectoren (maar dat is zo'n gedoe).

• Joepla

Joepla

Dre schreef op maandag 17 juni 2013 @ 22:39:
[...]
Goede vraag, daar kwam ik als volgt achter:

Aangezien de Effekta alleen hele kWh's laat uitlezen op het LCD en via Modbus, heb ik zelf een (software-) Wh teller gemaakt. Dit is handiger voor gebruik met PVoutput. Door actueel vermogen met korte intervaltijd te samplen kun je daar redelijk nauwkeurig de Wh waarde uit afleiden.

Nu dacht ik slim te zijn door aan het einde van de dag, de Wh stand te bewaren en daar de volgende dag mee verder te gaan. Het lijkt me logisch dat als de Effekta vandaag op 1500,8 kWh staat (zichtbaar als 1500 kWh), hij morgen na 0,2 kWh opgewekt vermogen de interne kWh teller ophoogt naar 1501 kWh.

Dat ging dus mis, elke dag zat er een enorme sprong in de grafiek op PVoutput, veroorzaakt door de 1e kWh die de Effekta veel te laat meldde. Daarna ging het wel goed, tot de volgende ochtend.
Het duurde even voordat ik het door had, maar door eenvoudig de dag opnieuw met 0 te beginnen was het probleem opgelost.

Hiermee gooi je dus wel iedere dag tot max. 0,999 kWh weg. In de administratie dan, uiteraard hou je de Ferraris niet voor de gek. Toch zit er niet zoveel afwijking in de meterstanden, mogelijk geeft de Effekta ook bij mij iets te veel aan, waardoor dat eea compenseert...

• Airpower
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:55

Airpower

Feel the Power!

Niek_ schreef op maandag 17 juni 2013 @ 18:59:
Edit:
Sunny Design geeft het volgende:
1 x 7 op schuin dak met SB 1600TL
1 x 5 op plat dak met SB1200
Of is er wellicht een omvormer waar ik beide strings op kan combineren?
Is de SB2500HF wellicht een optie voor je vanwege de 2 MPP trackers?

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45

databeestje

Von PrutsHausen

Airpower schreef op maandag 17 juni 2013 @ 23:00:
[...]

Is de SB2500HF wellicht een optie voor je vanwege de 2 MPP trackers?
De SB 2500HF heeft geen 2 MPP trackers. Je zal naar de 3000TL-21 uit moeten wijken.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 20:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

databeestje schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 08:45:
[...]

De SB 2500HF heeft geen 2 MPP trackers. Je zal naar de 3000TL-21 uit moeten wijken.
Dan is met 5 panelen je opstartspanning veel te laag. Ik heb ook zitten worstelen met 2 strings van 5 panelen. Uiteindelijk ook voor twee kleine omvormers gekozen (SMA SB1200)

De voorgestelde setup van een SB1200 en SB1600TL lijkt mij een prima keuze. Misschien zijn micro omvormers ook wel interessant.

[ Voor 14% gewijzigd door revolution-nl op 18-06-2013 08:59 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 09:43
Voor dat we zonnenpanelen hadden verbruikte ik veel meer nacht dan dag stroom, dit kwam door bewust s'nachts te wassen en de afwas wasmachine te gebruiken.
Kan iemand me uitleggen wat de voor en nadelen zijn als je een slimme meter hebt icm zonnepanelen en dag en nacht stroom?
Is dit dan nog wel handig? Of kun je nu beter stroom gebruiken als er veel geproduceerd wordt?
Bedankt!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

revolution-nl schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 08:57:
[...]

Dan is met 5 panelen je opstartspanning veel te laag. Ik heb ook zitten worstelen met 2 strings van 5 panelen. Uiteindelijk ook voor twee kleine omvormers gekozen (SMA SB1200)

De voorgestelde setup van een SB1200 en SB1600TL lijkt mij een prima keuze. Misschien zijn micro omvormers ook wel interessant.
Je kan mogelijk beter naar 200Wp panelen kijken die werken met hogere spanningen (38 ipv 30) en heb je er meer van nodig, dus opgeteld een hogere spanning. Daardoor kan je kleinere strings maken met meer panelen. ( Ze moeten wel passen ..... )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• liquid_ice
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-11 07:22
Heeft iemand hier ervaring met PV systemen op huurhuizen?

Ik ben namelijk op het 'lumineuze' idee gekomen om een PV systeempje te willen leggen op het dak van het huurhuis van mn broer.

Klus page: http://klusthuis.blogspot.com

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

liquid_ice schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:25:

Ik ben namelijk op het 'lumineuze' idee gekomen om een PV systeempje te willen leggen op het dak van het huurhuis van mn broer.
Toestemming vragen aan de verhuurder met een goede tekening en plan.
Ook duidelijk maken dat er geen "schade" aan het dak ontstaat en dat je alles weer verwijderd als je de huur opzegt.

Wordt al steeds meer gedaan, maar ze zijn niets verplicht....

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• migjes
liquid_ice schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:25:

in principe heb je niet eens toestemming van de verhuurder nodig.
in overleg is wel verstandig, maar maak duidelijk wie de eigenaar van de panelen is om problemen te voorkomen.
(bij verlaten van de huur woning moet hij weer in originele staat worden opgeleverd.
dus de panelen moeten dan meestal weer verweidend worden.
een woning bouw vereniging word niet graag eigenaar van een pv installatie, ze hebben gewoon de kennis niet om het te onderhouden.
maak dit punt duidelijk en je hebt geen problemen)

dan heb je alleen nog een contract met je broer nodig.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/contrac.jpg
>:)

• DanTm
  • Niet online
DanTm schreef op maandag 17 juni 2013 @ 15:32:
mm.. de leverancier durft het niet aan qua onderdimensionering, wordt nu waarschijnlijk op een SMA SB 3000 TLST.

Verwijderd

cautje schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:08:
Voor dat we zonnenpanelen hadden verbruikte ik veel meer nacht dan dag stroom, dit kwam door bewust s'nachts te wassen en de afwas wasmachine te gebruiken.
Kan iemand me uitleggen wat de voor en nadelen zijn als je een slimme meter hebt icm zonnepanelen en dag en nacht stroom?
Is dit dan nog wel handig? Of kun je nu beter stroom gebruiken als er veel geproduceerd wordt?
Bedankt!
Kwestie van logisch nadenken. Terugleveren overdag doe je tegen hoog tarief, gebruiken tegen laag tarief in de avond. Blijft dus hetzelfde als je het goedkoopst wil uit zijn, al scheelt het tegenwoordig erg weinig, het laag en hoog tarief. Scheelt bij mij volgens mij op totale verbruik een tientje.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

WoudseHoeve schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 09:23:
[...]

Je kan mogelijk beter naar 200Wp panelen kijken die werken met hogere spanningen (38 ipv 30) en heb je er meer van nodig, dus opgeteld een hogere spanning. Daardoor kan je kleinere strings maken met meer panelen. ( Ze moeten wel passen ..... )
Is Solar Frontier SF155 geen optie?
Voc 109V
Vmpp 82V

http://www.google.nl/url?...bv.47883778,d.Yms&cad=rja

[ Voor 24% gewijzigd door SpeksteenWP op 18-06-2013 11:54 ]

• zeegerd
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 24-11 10:17
(herhaalde vraag)

Hallo tweakers,

* In een offerte staat dat er standaard de Omnik 2.0TL (+wifi/internet) bij zit. Deze schijnen "in januari 2012 door Photon uitgeroepen tot beste omvormers", dus dat zal prima zijn. Voor een kleine meerprijs kan ik echter ook kiezen voor de SMA Sunny Boy 2100TL, volgens de offerte 'krachtiger' dan de Omnik. :? Welke zou volgens de kenners hier de voorkeur hebben en waarom? (gaat waarschijnlijk om 8 panelen in 1 string, 1960 Wp.)

Stel dat ik voor 10 panelen kies (plat dak), wat zou het voordeel zijn om die als 2 series/rijen (*5 panelen) aan te sluiten op de omvormer, ipv als één string (10 panelen, 1 rij)? Bij twee rijen is sprake van korte/kleine schaduweffecten op de achterste rij waardoor sowieso 2 MPPT's/omvormers beter (maar in dit geval te duur) zouden zijn. Op http://www.siderea.nl/zon...aq.html#Wat_is_een_string
lees ik dat de series bij 1 omvormer met 2 strings, zo gelijk mogelijk moeten zijn. Dat is wel zo (aantal, vermogen, hoeken etc.), afgezien van korte schaduweffecten.

Dank!

There's nothing moister than an oyster.

Verwijderd

bron nu.nl
Japanse onderzoekers van het bedrijf Sharp hebben de tot nu toe meest efficiënte zonnecel ter wereld ontwikkeld.

Foto: AFP
De nieuwe zonnecel kan met een efficiënte van 44,4 procent zonlicht omzetten in elekriciteit, zo meldt Sharp.
Het zonlicht wordt op de cel gefocust door een ingenieus systeem van lenzen. In de zonnecel zitten verder drie zogenoemde fotovoltaïsche lagen die elektriciteit opwekken uit het licht.
@zeegerd
zeg even als voorbeeld dat je Voc 37 V is, de omnik 2 heeft 1 mpp tracker waar je max 2 strings op kan zetten
1 string van 10 panelen levert dan max Voc op van 370 volt echter als 1 of 2 panelen in de schatting komen word de gehele string benadeelt

dan 2 * 5 panelen 2strings op 1 mpp
5*37 Voc is max 185 je Vmpp komt dan uit op 150 V terwijl 125 het minimum is.

dit is derhalve geen juiste keuze
Ga gewoon voor de 10 panelen in 1 string zou ik zeggen

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 12:29 ]

• antonboonstra

antonboonstra

zeegerd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 12:21:
(herhaalde vraag)

Hallo tweakers,

Dank!
De SMA is niet krachtiger dan de Omnik, aangezien de Omnik 2000Wac kan leveren en de SMA 1950Wac. De SMA is wel meer een A-merk dan de Omnik, maar de Omnik wordt de laatste tijd erg veel verkocht vanwege de prima prijs/kwaliteit verhouding. De wifi mogelijkheid kan erg handig zijn, maar als je hier geen gebruik van gaat maken en de meerprijs is gering, dan zou ik voor de SMA gaan.

Bij de SMA kunnen de panelen niet in 2 strings van 5 panelen worden aangesloten, omdat je dan een te lage stringspanning krijgt waardoor de omvormer niet opstart. Bij de Omnik kan dit theoretisch wel, maar de spanning zit ver van de nominale 360Vdc af met als gevolg een lagere efficiëntie van de omvormer. Ik zou adviseren om de 10 panelen gewoon in 1 string aan te sluiten.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Verwijderd

omnik Fan test
nu het stabiel zonnig weer is kon ik weer even testen
13:37 uur ==> 2439 watt output Temperatuur 54 graden ventilator aangezet
13:38 uur ==> 2500 watt output
13:39 uur ==> 2580 watt output
13:40 uur ==> 2650 watt output
13:41 uur ==> 2640 watt outpput ventilator uit Temp is 52 graden
13:42 uur ==> 2480 watt

ik ga dit toch eens bij omnik aankaarten

Verwijderd

Ben nog maar eens aan m'n nieuwe website aan het klussen, deels als leerproject maar ook omdat ik eigenlijk nergens een goed overzicht weet te vinden van informatie op het gebied van zonnepanelen en aanverwante zaken. Daarom heb ik nu een site opgetuigd met een aantal basisfunctionaliteiten (wiki, nieuws, blogs, leverancieroverzicht) om zo overzicht te kunnen creeeren voor mensen die op zoek zijn naar informatie. Ik ben nu bezig om de database te vullen en nog wat zaken te bouwen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Link naar de site

Als je suggesties hebt, ik ben benieuwd, dan kun je ze hier kwijt of via een DM'etje hier. Alvast bedankt voor de mensen die de moeite willen nemen :)

• antonboonstra

antonboonstra

Is dit niet ongeveer hetzelfde als http://dewiki.nl/index.php/Zonnepanelen ? Met ook een overzicht van meer dan 800 leveranciers.

[ Voor 51% gewijzigd door antonboonstra op 18-06-2013 15:25 ]

Verwijderd

't Wiki-deel natuurlijk wel, maar ik wil graag de zaken gestructureerd opslaan. Op die manier kun je er leuke dingen mee doen zoals beoordelingen achterlaten, leveranciers opzoeken die bepaalde merken leveren, etc. Een wiki alleen is in de basis alleen tekst en daarin is moeilijk data aan elkaar te relateren :)

't Is deels ook een leerproject, ik ben druk in de weer geweest met een document database en lucene (d'r zit een basisversie van gefacetteerd zoeken in), cool stuff :P Maar 't is natuurlijk leuk als je in die tijd ook wat zinnigs neer weet te zetten, ik hoop dat dit straks mensen kan helpen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 18-06-2013 15:31 ]

• mrmrmr
  • Niet online
@neographikal

Gegevens over leveranciers en merken komen echt niet aanwaaien. Misschien kun je je ontwikkeldiensten aanbieden bij dewiki.nl?

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:33
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:56:
Ben nog maar eens aan m'n nieuwe website aan het klussen, deels als leerproject maar ook omdat ik eigenlijk nergens een goed overzicht weet te vinden van informatie op het gebied van zonnepanelen en aanverwante zaken. Daarom heb ik nu een site opgetuigd met een aantal basisfunctionaliteiten (wiki, nieuws, blogs, leverancieroverzicht) om zo overzicht te kunnen creeeren voor mensen die op zoek zijn naar informatie. Ik ben nu bezig om de database te vullen en nog wat zaken te bouwen.

Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden :)

Link naar de site

Als je suggesties hebt, ik ben benieuwd, dan kun je ze hier kwijt of via een DM'etje hier. Alvast bedankt voor de mensen die de moeite willen nemen :)
Overzicht van de leveranciers met locatie op kaart vind ik wel een mooie toevoeging

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:33
Verwijderd schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:06:
omnik Fan test
nu het stabiel zonnig weer is kon ik weer even testen
13:37 uur ==> 2439 watt output Temperatuur 54 graden ventilator aangezet
13:38 uur ==> 2500 watt output
13:39 uur ==> 2580 watt output
13:40 uur ==> 2650 watt output
13:41 uur ==> 2640 watt outpput ventilator uit Temp is 52 graden
13:42 uur ==> 2480 watt

ik ga dit toch eens bij omnik aankaarten
Om even zeker te weten dat ik je goed begrijp: Een temperatuurverschil van 2 graden geeft 10% meer output? Dat zal dan toch wel door de instraling komen?

• PeterZ(on)
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 14:47
blissard schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 17:02:
[...]

Om even zeker te weten dat ik je goed begrijp: Een temperatuurverschil van 2 graden geeft 10% meer output? Dat zal dan toch wel door de instraling komen?
Als je zeker wilt weten of dat door het temperatuurverschil komt zul je ter referentie er een instralingsmeter naast moeten hebben.

PV 4860 Wp - Zonneboiler - Ventilatie WTW - Panasonic Warmtepomp WH-MDC05F3E5 - Hyundai Ioniq Electric 2017

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Vraagje betreffende een slimme meter.. . (ter info, lering en vermaak)

Hoe dient er een extra groep geinstalleerd, aangesloten te worden als er een slimme meter in de kast hangt??
Is dit precies hetzelfde als de aansluiting met een feraris meter?

Extra groep erin, aansluiten met L en N en klaar is klara?

Een slimmer meter meet toch het totaal terug geleverde en verbruik aan stroom.
Hoe zit het dan met stroom die opgewekt wordt en niet langs die meter gaat?

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Pagina: 1 ... 55 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.