Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 54 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.080 views

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-10 23:51
lithoijen schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:40:
He jammer, dacht ik net de deal van mijn leven gesloten te hebben, blijkt het wel mee te vallen ;)
Maar waarom heb je niet een 1 fase omvormer gekozen scheelt alsnog 900 euro!!

Camber

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Vraagje:

Ik heb de volgende situatie:
Krijgen 9x 250wp panelen, die op een Danfoss 1800wp inverter (1650AC nominaal 1800 piek) Danfoss 2000 Powerstocc excellent :).
Panelen komen op schuin dak pal zuid, geen schaduw.

Dit middels een hele scherpe deal kunnen kopen, maar wetende dat de Danfoss een overjarig model is (met transformator, voordelen nadelen??).

Is er iets te zeggen over de opbrengst in kWh per jaar? Uitgaande van de 90% regel zou ik neigen naar 2000kWh/jaar, maar door de iets kleinere omvormer, iets over te zeggen wat ik hiermee verlies?

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 13-06-2013 07:52 ]

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik vind 2000KWh per jaar wel heel optimistisch :P
Met mijn gunstig gelegen 2350Wp set op een 2100W omvormer heb ik in 6 maanden tijd bijna mijn eerste MWh opgewekt, 11 december ben ik gestart.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Fairy schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:57:
Vraagje:

Ik heb de volgende situatie:
Krijgen 9x 250wp panelen, die op een Danfoss 1800wp inverter (1650AC nominaal 1800 piek).
Panelen komen op schuin dak pal zuid, geen schaduw.

Dit middels een hele scherpe deal kunnen kopen, maar wetende dat de Danfoss een overjarig model is (met transformator, voordelen nadelen??).

Is er iets te zeggen over de opbrengst in kWh per jaar? Uitgaande van de 90% regel zou ik neigen naar 2000kWh/jaar, maar door de iets kleinere omvormer, iets over te zeggen wat ik hiermee verlies?
Waar je woont speelt ook een rol (vooral aan de kust is beter). Ik denk dat je 2000 kWh/jaar aan opbrengst kunt vergeten, maar 2000 kWh minder gebruik lukt vast wel - niets motiveert zo sterk om standby-gebruik terug te dringen, led lampen aan te schaffen of een zuinigere computer te kopen als zonnepanelen op het dak 8)

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

thunder7 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:09:
[...]

Waar je woont speelt ook een rol (vooral aan de kust is beter). Ik denk dat je 2000 kWh/jaar aan opbrengst kunt vergeten, maar 2000 kWh minder gebruik lukt vast wel - niets motiveert zo sterk om standby-gebruik terug te dringen, led lampen aan te schaffen of een zuinigere computer te kopen als zonnepanelen op het dak 8)
Verbruik met 2000 terugbrengen wordt lastig ;)

We verbruiken maar 2050kWh per jaar, dankzij overal led verlichting, led TV, 2 fulltime werkers, A++(+) apparatuur en Plugwise.

Wel is er een kleine op komst. Ik zou graag willen hierna precies op 0 uit te komen. We hebben 880wp op de schuur, die het verbazingwekkend goed doet ondanks de schaduw aan het eind van de middag :) .

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
Dre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:46:
[...]
Leuke grafieken migjes. Ik ben toch wel jaloers op de oost-west opstellingen in de zin van omvormer benutting. Mijn omvormer op zuid heeft maar een klein gedeelte van de dag iets te doen, en voor de rest zit ie uit z'n neus te eten. En dan moet het nog een mooie dag zijn ook.
ja omvormer bezetting is fantastisch.
s'morgens om 8 uur al boven de 1kW gaan tot 7 uur s'avonds
een mooie dag doet met oost-west ook 5,7kWh/kWp. tot nu toe staat het record op 22kWh.
je gaat dan maar net boven de 2kW, maar met zoveel uren is dat niet erg.

een andere mooie is dat je kunt onder dimensioneren zonder onder te dimensioneren.
zelf heb ik maar 500Wp te veel op mijn omvormer, maar bij mijn ouders heb ik er 4770Wp op hangen.
(die hebben een groter dak.)
dat is 1470Wp te veel.
daar tikken ze wel vaker tegen de grens van de omvormer.
in december heb ik daar wel cijfers over. (onderdimensioneren op oost-west.)
ik ben benieuwd.

een ander mooi effect is bewolking.
door diffuse licht maakt de richting waar in de panelen liggen haast niet meer uit.
dan telt eigenlijk alleen maar het aantal Wp en het minimum wat de omvormer nodig heeft.
ik kom eigenlijk zeldzaam onder het minimum.
dus met bewolkte dagen haal ik zuid setjes in.

het jammere is dat er maar weinig omvormers zijn die het ook aankunnen.
effecta/omnick/aeg/danfos/kostal ze zijn allemaal teveel begrenst op de omvormer (vooral de mpp die het niet trekt)
je houd eigenlijk alleen de power-one en sma over. (en sma zou het beste zijn gok ik, maar is te zwaar voor mijn dak.)
en dan zijn het allemaal niet de kleinste omvormers.

zit eigenlijk te wachten dat er eens iemand komt met een groot plat dak komt, zodat hij.
een oost-west kan bouwen met 25 graden op oost-west en dan de panelen nog een beetje schuin naar zuid(+/- 10 graden) kan zetten.
maar dat moet een groot dak zijn, minimum wat ik kan verzinnen is dan wel 4,5-5kWp.
dan kun je terug van een sma4000/5000 naar makkelijk een power-one 3.0/3.6.

of deze variant is ook gaaf.
http://www.ecologieforum.eu/viewtopic.php?f=23&t=2500
ik ben hier een grotere voorstander van, meer als het over of onder dimensioneren van een omvormer.
als je zoiets kunt doen is dat altijd verstandiger, je hebt dan het voordeel van de over dimensionering maar niet de nadelen.
Wat betreft het maximale stroom door een 16 Ampère eindgroep ben ik al enige tijd aan het testen of de zekering eruit gaat met de volgende onderdelen:
  • 4830 Wp, zuid 30 graden helling
  • 4600 Watt AC omvormer (piekt soms naar 22 Ampère AC :?)
Testje loopt al enige tijd, en zekering blijft er nog steeds in zitten. Gewoon een 16A eindgroep in de meterkast.
Het enige wat ik wil zeggen dat ik mij niet zo druk zou maken over 4000 Watt AC ;)
die moet je ook anders om lezen. (niet te negatief.)
ik geef alleen maar aan dat als het een probleem is dat hij te temperen is.
zeg echt niet dat hij getempert moet zijn dat is gewoon experimenteren.

ik merk nu dat mijn oude groepen kast (vorig huis), dat ik daar de 16A groep ook met geen mogelijkheid kon laten knallen, maar de nieuwe die ik nu heb gaat als een heel stuk snellen.
(oud huis met 16A voor huiskamer + keuken en 16A voor boven verdieping)
ik kon daar de zaag machine (3000W) makkelijk samen met de wasmachine laten draaien.
in dit huis heb ik er een extra groep voor de zaag machine aangelegd.
de huiskamer groep met wat computers en audio apparatuur + zaagmachiene is al te veel voor de abb groepjes.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:19
Ligt dat laatste dan niet gewoon aan een ander karakteristiek van je groep? ik roep maar wat...

• migjes
marcel87 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:29:
Ligt dat laatste dan niet gewoon aan een ander karakteristiek van je groep? ik roep maar wat...
nop is allebei gewoon B.
verschil is wel, nu heb ik abb automaten, en die van toen waren nog smetdraden in een ouderwetse bakelieten kast.

[ Voor 32% gewijzigd door migjes op 12-06-2013 11:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Fairy schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:17:
[...]

Verbruik met 2000 terugbrengen wordt lastig ;)

We verbruiken maar 2050kWh per jaar, dankzij overal led verlichting, led TV, 2 fulltime werkers, A++(+) apparatuur en Plugwise.

Wel is er een kleine op komst. Ik zou graag willen hierna precies op 0 uit te komen. We hebben 880wp op de schuur, die het verbazingwekkend goed doet ondanks de schaduw aan het eind van de middag :) .
Je zult zien dat je verbruik straks 2000 kWh minder is, doordat je nieuwe panelen bv. 1600 kWh opleveren en vragen als 'Wat is het standby verbruik van die babyfoon?" of "Heeft u deze kinderkamerlamp ook in LED?" je nog een 400 kWh opleveren.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47
jonkma schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 10:42:
[...]
Maar waarom heb je niet een 1 fase omvormer gekozen scheelt alsnog 900 euro!!
Ik heb 6120wp op het zuiden, deze plaats ik op een 5000 w omvormer. Ik mag er dus van uit gaan dat die 5000w regelmatig gehaald gaat worden. Dat past officieel niet op een 20 ampère groep. De netste oplossing is dan of meerder omvormers op verschillende fases, of 1 meer fase omvormer. Dat het misschien praktisch ook gekund had op 1 grote 1 fase omvormer, die dan niet selectief elektrisch aangesloten zit klopt.

Bovendien geeft een 3-fase omvormer een gelijkmatigere belasting van het net, nodig nee dat niet, maar wel netjes.

Kortom ik heb mijn inziens gekozen voor de netste en technisch beste oplossing. Misschien niet de koste effectiefste. Die keuze moet denk ik iedereen voor zich maken. Ik heb wel weer bespaart door alles zelf uit te zoeken en in te kopen wat wat kostenvoordeel met zich meebrengt tov de gemiddelde installateur alles laten uitzoeken. Nog leuk om te doen ook :P

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

thunder7 schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:45:
[...]

Je zult zien dat je verbruik straks 2000 kWh minder is, doordat je nieuwe panelen bv. 1600 kWh opleveren en vragen als 'Wat is het standby verbruik van die babyfoon?" of "Heeft u deze kinderkamerlamp ook in LED?" je nog een 400 kWh opleveren.
Oké, je doelt op het verbruik inclusief de PV?

Ik meet altijd mijn verbruik en verreken de PV opbrengst, zodat ik een bruto verbruik overhoud. Ik schrijf wekelijks alle tellerstanden op en heb uitgebreide grafieken van het verbruik met en zonder PV.

Zaken als een babyfoon zijn voor het verbruik niet echt spannend, de kinderlamp is al led :)

Zaken als elektrische fles-sterilisators verbuiken wel veel stroom, maar dat is allemaal maar van hele korte duur. Een sterilisator verbruikt iets van 800 watt, maar staat maar iets van 10 minuten aan ofzo. Dat is totaal niet interessant.

Je leest vaak dat het verbuik met een baby erbij enorm omhoog gaat, maar ik kan nog niet echt zaken bedenken die ons verbruik _drastisch_ doen stijgen. Tijdens het verlof van mijn vrouw zal ze inderdaad meer thuis zijn, maar ook dat is maar een tijdelijk iets.

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:57
Pfft fraai dit. Ik weet niet of ik het betreffende bedrijf hier moet nomen, maar wilde eigenlijk maandag bestellen (10x 250wp yingli + danfos 2.9 omvormer), maar even aangegeven dat ik samen met mijn vader een bestelling wil doen deze week. Kreeg ik net een mailtje van de betreffende winkel dat mijn offerte niet meer geldt vanwege de 11% invoerrechten die per vandaag worden doorberekend... Wel een kwalijke manier van communiceren wat mij betreft anders had ik gewoon afgelopen maandag een bestelling gedaan.

Nu maar even verder kijken. Ik hou me graag per DM aanbevolen voor goede ervaringen met shops ;)

• Bally
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:04

Bally

1200 + 1500 Wp

Nou.. het gaat echt wel omhoog hoor met een kleintje!
Het eerste jaar met onze zoon waren we behoorlijk omhoog gegaan. En het jaar erna weer naar beneden.
Nu is in april onze tweede geboren... dus ik dacht laat ik eea eens bijhouden.. Ik dacht ook vooral aan de magnetron voor het steriliseren.. maar dat is het niet. Denk vooral aan de mega hoeveelheid was die je meer hebt en bij ons de koelkast die kouder staat voor het koud houden van de moedermelk ;-)....
Fairy schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:13:
[...]

Oké, je doelt op het verbruik inclusief de PV?

Ik meet altijd mijn verbruik en verreken de PV opbrengst, zodat ik een bruto verbruik overhoud. Ik schrijf wekelijks alle tellerstanden op en heb uitgebreide grafieken van het verbruik met en zonder PV.

Zaken als een babyfoon zijn voor het verbruik niet echt spannend, de kinderlamp is al led :)

Zaken als elektrische fles-sterilisators verbuiken wel veel stroom, maar dat is allemaal maar van hele korte duur. Een sterilisator verbruikt iets van 800 watt, maar staat maar iets van 10 minuten aan ofzo. Dat is totaal niet interessant.

Je leest vaak dat het verbuik met een baby erbij enorm omhoog gaat, maar ik kan nog niet echt zaken bedenken die ons verbruik _drastisch_ doen stijgen. Tijdens het verlof van mijn vrouw zal ze inderdaad meer thuis zijn, maar ook dat is maar een tijdelijk iets.

Hoop is uitgestelde teleurstelling

Verwijderd

leuk set van 182 panelen
http://www.alblasserdamsn...ust-met-182-zonnepanelen/

yingli is dus gewoon nog leverbaar _/-\o_

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 12-06-2013 13:08 ]

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-11 02:03
Bally schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 12:32:
Nou.. het gaat echt wel omhoog hoor met een kleintje!
Het eerste jaar met onze zoon waren we behoorlijk omhoog gegaan. En het jaar erna weer naar beneden.
Nu is in april onze tweede geboren... dus ik dacht laat ik eea eens bijhouden.. Ik dacht ook vooral aan de magnetron voor het steriliseren.. maar dat is het niet. Denk vooral aan de mega hoeveelheid was die je meer hebt en bij ons de koelkast die kouder staat voor het koud houden van de moedermelk ;-)....
[...]
offtopic:
Woning gekocht augustus 2009, de oudste was toen bijna 4, de (nu) middelste ruim 1, kun jij eruit halen wanneer de derde is geboren??

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/358v50m.jpg

PS. Aanschaf periode PV/nieuwe CV-ketel lijkt me duidelijk

• migjes
krijg net een lijstje binnen wat verkrijgbaar is bij importeur.
YL250P-29b, 250 Wp, poly
YL255P-29b, 255 Wp, poly
YL255C-30b Black, 255 Wp, mono
YL205C-24b Black, 205 Wp, mono
YL270C-30b Panda, 270 Wp, mono

• goddegoddeot
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Ik had gehoopt vanaf gisteren met jullie mee te doen met 8 X Sunrise 260 Wp en omniksol 2.0 k -tl. Blijkt Omniksol slecht leverbaar te zijn, moet ik wachten. Jullie iets bekend over leveringsproblemen Omniksols?

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 22:09
Ik zit zwaar in dubio over het montage materiaal. Ik heb namelijk 2 offertes, eentje met Esdec(clickfit) materiaal en aan ander die de beugels vastboord op het dak met eigen latten en beugels.

Het 2e bedrijf beweert dat clickfit onbetrouwbaar is en alleen in Nederland mag. Terwijl het 1e bedrijf, welke hoog staat in de top50solar deze Esdec beugels altijd gebruikt.

Ik hoor graag de mening van jullie ervaren tweakers :)

If it aint broke, fix it till it is!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:12
@venxir: wellicht is het slim om goed te informeren hoe dat "eigen systeem" eruit ziet. ik heb ook panelen liggen met een "eigen systeem' en het was flink goedkoper, maar als je goed kijkt kan je dat ook wel zien.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Venxir schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 16:05:
Ik zit zwaar in dubio over het montage materiaal. Ik heb namelijk 2 offertes, eentje met Esdec(clickfit) materiaal en aan ander die de beugels vastboord op het dak met eigen latten en beugels.

Het 2e bedrijf beweert dat clickfit onbetrouwbaar is en alleen in Nederland mag. Terwijl het 1e bedrijf, welke hoog staat in de top50solar deze Esdec beugels altijd gebruikt.

Ik hoor graag de mening van jullie ervaren tweakers :)
Ik heb alles met clickfit liggen, vind het mooi spul. Al je er handig in bent werkt het erg goed. Het is allemaal aluminium geen vreemde materialen er tussen die corrosie geven als ze tegen elkaar zitten. Het Clikfit systeem is ook enig sinds flexibel, altijd een goede eigenschap icm wind.

Bij mij ging dat schroeven in het dak niet, er ligt eerst een laag van 8 cm pur schuim voordat een schroef hout heeft, dus dat is lastig!

Ik ga nu ook Cl8ickfit gebruiken voor mijn Heatpipes vast te zetten ipv beugels met schroeven.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Venxir
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-11 22:09
BarryH schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 16:17:
@venxir: wellicht is het slim om goed te informeren hoe dat "eigen systeem" eruit ziet. ik heb ook panelen liggen met een "eigen systeem' en het was flink goedkoper, maar als je goed kijkt kan je dat ook wel zien.
De clickfit setup is beduidend goedkoper in dit geval :)

If it aint broke, fix it till it is!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Venxir schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 16:41:
[...]

De clickfit setup is beduidend goedkoper in dit geval :)
Dan is de keuze niet zo moeilijk. Clickfit is prima spul...

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:38
Off-topic van de vraag:
Voor mijn hellend dak kan ik geen click-fit gebruiken, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom op de website van click-fit een grote tüv ID prijkt terwijl er geen geldig certificaat vermeldt wordt onder de ID.
Redesign, ander produkt, andere reden???

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 00:12
Scherp gezien:
Domba schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 16:53:
Off-topic van de vraag:
Voor mijn hellend dak kan ik geen click-fit gebruiken, maar ik ben eigenlijk wel benieuwd waarom op de website van click-fit een grote tüv ID prijkt terwijl er geen geldig certificaat vermeldt wordt onder de ID.
Redesign, ander produkt, andere reden???
Certificaat op de site is verlopen (2006 + 5 jaar < 2013)

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 23:38
BarryH schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 16:59:
Scherp gezien:

[...]

Certificaat op de site is verlopen (2006 + 5 jaar < 2013)
Ahh zo, ik vond het gebruikte argument voldoende opmerkelijk om even te checken omdat ik ze ook een tijd terug in Duitsland gezien had.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

migjes schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:20:
[...]
ik merk nu dat mijn oude groepen kast (vorig huis), dat ik daar de 16A groep ook met geen mogelijkheid kon laten knallen, maar de nieuwe die ik nu heb gaat als een heel stuk snellen.
(oud huis met 16A voor huiskamer + keuken en 16A voor boven verdieping)
ik kon daar de zaag machine (3000W) makkelijk samen met de wasmachine laten draaien.
in dit huis heb ik er een extra groep voor de zaag machine aangelegd.
de huiskamer groep met wat computers en audio apparatuur + zaagmachiene is al te veel voor de abb groepjes.
Een automaat heeft naast de normale thermische beveiliging ook een maximaal beveiliging. De maximaal beveiliging van een B16 kan aanspreken bij 48 Ampère. Sommige gebruikers hebben een gigantische inschakelstroom, jou 3000 Watt (hebben die dingen zo'n gigantisch vermogen? is waarschijnlijk zo'n apparaat. Met PV heb je een heel rustige parabool en heb je niks te maken met de maximaal beveiliging. De thermische karakteristiek is bij mij weten vergelijkbaar van een automaat met een D2-patroon. Kortom: het klopt dat een automaat een andere karakteristiek heeft, maar voor PV geldt dat niet omdat je dan geen last hebt van de maximaal beveiliging.

[ Voor 198% gewijzigd door Dre op 12-06-2013 17:33 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

PClop schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 01:00:
[...]

Dit gaat weer niet over zonnepanelen maar goed, denk dat ik al ongeveer 50 jaar niet meer op m,n
duim zuig ( enkel dan als de hamerkop de spijker mist, maar de duim niet...... :+ 8)7 )

Maar op welke andere belangen doel je, anders dan dat e.e.a. al in de paar duizend eerdere posts
uitvoerig door vele anderen is beargumenteerd en als juist is bevonden en dat enkel jij iets
last hebt van "cognitieve dissonantie " m.a.w. jij wenst je nog te verzetten tegen algemeen
geaksepteerde stellingen, als ik zo vrij mag zijn om zulks uit m,n toetsenbord te toveren.

Pubers leren dat door de jaren heen gaande weg wel af ;)
Allereerst excuses voor mijn "bokito" reactie.
Het is heel leerzaam om te praten met iemand met zo'n ervaring als jij hebt. Aangezien ik als "puber" nog vele jaren mee moet in het werkzame leven zou ik graag van jou als leermeester gebruik willen maken. Proton_ heeft hiervoor een apart topic geopend en ik wil je uitnodigen om hier de discussie verder te voeren. Dit zou mijn kennisniveau tot een hoger niveau kunnen brengen. Ik hoop dat je hierop in gaat :)

• Dre
  • Niet online

Dre

@PClop
Als ik meteen even gebruik mag maken van jouw kennis en ervaring: Wat vind jij van het idee om een 1200 Watt AC omvormer aan te sluiten op een niet-separate eindgroep van 10 (tien) Ampère ?

• jonkma
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 30-10 23:51
lithoijen schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 11:59:
[...]

Ik heb 6120wp op het zuiden, deze plaats ik op een 5000 w omvormer. Ik mag er dus van uit gaan dat die 5000w regelmatig gehaald gaat worden. Dat past officieel niet op een 20 ampère groep. De netste oplossing is dan of meerder omvormers op verschillende fases, of 1 meer fase omvormer. Dat het misschien praktisch ook gekund had op 1 grote 1 fase omvormer, die dan niet selectief elektrisch aangesloten zit klopt.

Bovendien geeft een 3-fase omvormer een gelijkmatigere belasting van het net, nodig nee dat niet, maar wel netjes.

Kortom ik heb mijn inziens gekozen voor de netste en technisch beste oplossing. Misschien niet de koste effectiefste. Die keuze moet denk ik iedereen voor zich maken. Ik heb wel weer bespaart door alles zelf uit te zoeken en in te kopen wat wat kostenvoordeel met zich meebrengt tov de gemiddelde installateur alles laten uitzoeken. Nog leuk om te doen ook :P
Het is inderdaad de "mooiste" oplossing, maar ik zag je ook ergens een opmerking maken dat je voor een dubbeltje op de eerst rang wilde zitten ;)

Camber

Verwijderd

ik heb in 2 jaar 2 dochters gekregen,
mijn verbruik is gedaald, zeker per persoon.
dit is nu zonder pv gedaald tot minder dan 1kWh per persoon per dag.
dat het verbruik zal stijgen is dus geen "zonder meer", maar meer iets om goed op te letten.

Verwijderd

@gotegotegot

mogelijkerwijs door die deal van metdezon hier in de regio die mag een 700 omniks uitleveren dat slinkt de voorraad wel. verder kan de TL2 ieder moment gereleased voor verkoop worden in europa

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
WoudseHoeve schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 16:26:
[...]

Ik heb alles met clickfit liggen, vind het mooi spul. Al je er handig in bent werkt het erg goed. Het is allemaal aluminium geen vreemde materialen er tussen die corrosie geven als ze tegen elkaar zitten.
Behalve de houtdraadbouten om de paneelklemmen mee vast te zetten... Die zijn van RVS A2 met een zink? coating (volgens mij van Fabory)

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 25-11 06:33
Ariemaiden schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:18:
[...]

Behalve de houtdraadbouten om de paneelklemmen mee vast te zetten... Die zijn van RVS A2 met een zink? coating (volgens mij van Fabory)
Je zou een plastic ringetje tussen het rvs en het aluminium kunnen doen, maar ik geloof niet dat het problemen zal geven. Mijn motorfiets is volledig aluminium met rvs boutjes. Geen enkel probleem.

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ariemaiden schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 21:18:
[...]

Er zit een schuim ring tussen alu en boutkop. Dat perst zich ook tussen het gat en de bout.

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Verwijderd

verkeerde scherm gepost

[ Voor 97% gewijzigd door Verwijderd op 13-06-2013 10:17 ]

• migjes
Dre schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 17:31:
[...]

Een automaat heeft naast de normale thermische beveiliging ook een maximaal beveiliging. De maximaal beveiliging van een B16 kan aanspreken bij 48 Ampère. Sommige gebruikers hebben een gigantische inschakelstroom, jou 3000 Watt (hebben die dingen zo'n gigantisch vermogen? is waarschijnlijk zo'n apparaat. Met PV heb je een heel rustige parabool en heb je niks te maken met de maximaal beveiliging. De thermische karakteristiek is bij mij weten vergelijkbaar van een automaat met een D2-patroon. Kortom: het klopt dat een automaat een andere karakteristiek heeft, maar voor PV geldt dat niet omdat je dan geen last hebt van de maximaal beveiliging.
jep mijn zaag machiene pakt met gemak 3000W.
hij gaat ook door graniet als of het peperkoek is. >:)
ik had zo ontdekt dat de schuur dus op de zelfde groep als de huiskamer zit.

ik geloof wel dat een omvormer het wat rustiger op het net zet als wat mijn zaag machine trekt.
maar we waren bezig met een oost-west en ik had alleen maar berekend wat dat zou kunnen doen als je niet onder gedimensioneerd.
voorbeeldjes die ik heb gegeven gingen niet verder als 2650W.
en mijn all time record is toch nog 3298W.
nu kan ik die niet zo snel in mijn log files vinden.
dus ik maak een schatting: tussen de 5100W en de 5200W kan de max zijn in die opstelling wat er tegelijk uit de panelen kan komen. (dit is natuurlijk zonder de begrenzing van de omvormers)
begin me wel af te vragen of een B16 dat nog wel leuk gaat vinden.

• I_PANDA_I
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13-11 16:54

I_PANDA_I

Boe!

Heeft er iemand ervaring met de pakketen van Imholz? Het lijkt erg veel op wat metdezon.nl aanbiedt, alleen scheelt het een paar honderd euro. Mis ik iets of is het gewoon een goede deal, 2000Wp voor 2381 euro. Ik zit namelijk al weken te twijfelen over het wel of niet investeren in panelen, maar voor dit geld kan ik het bijna niet laten.

Blaatschaap

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Misschien is een linkje handig? Op basis van alleen 2000Wp en een bedrag kun je weinig roepen.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• I_PANDA_I

I_PANDA_I

Boe!

antonboonstra schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 11:52:
Misschien is een linkje handig? Op basis van alleen 2000Wp en een bedrag kun je weinig roepen.
Ik twijfelde of dat wel mocht in verband met reclame :X , maar bij deze:
http://www.imholz-zonnepanelen.nl/

Blaatschaap

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Het is een scherpe deal, maar ZN-Shine en Omnik? Dat zijn ook wel echt de goedkoopste merken. Persoonlijk zou ik iets meer uitgeven en in ieder geval een beter merk panelen aanschaffen. ET Solar hoeft bijvoorbeeld maar een paar tientjes duurder te zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 13-06-2013 13:03 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• killerbee1958
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 24-11 20:18
Plus dat ik niets vermeld zie over aansluiting op meterkast. Voor een goed vergelijk wel belangrijk om dat in de gaten te houden.

Onder de aanbieding kun je dit wel bijbestellen. Voor 750 euro lijken ze de montage, inclusief aanleg van kabel en aansluiting in de meterkast (inclusief maken aparte groep) te kunnen doen. Daarmee is totaal dus nog steeds een aardig goedkope aanbieding.

Brengt wel iets van de reactie teweeg:

Als iets te mooi lijkt om waar te zijn, dan is het waarschijnlijk ook niet waar.

Ben benieuwd om eens te horen van iemand die bij dit bedrijf besteld heeft hoe eea verlopen is.

[ Voor 23% gewijzigd door killerbee1958 op 13-06-2013 13:41 ]

• I_PANDA_I

I_PANDA_I

Boe!

Dat er niks staat over de installatie en aansluiten in de meterkast dat maakt voor mij niks uit, aangezien ik dat toch zelf ga doen.
Wat betreft de set zelf, ik weet dat het een goedkope combinatie is maar momenteel heb niet veel meer te besteden dan dit. De TvT van het pakket is 5 a 6 jaar, met een garantie van 5 jaar op de Omnik omvormer zit ik mijn inziens redelijk veilig. Mocht de omvormer daarna snel het loodje leggen dan koop ik tegen die tijd wel een goede omvormer om de volgende jaren mee te doen.
Wat betreft de ZN-Shine panelen, ik snap dat er kwaliteit verschillen zitten in de panelen. Maar als de specs goed zijn, dan zou dat met de 10 jaar garantie en een gegarandeerd vermogen (80% op 25jaar) toch nooit voor enorme problemen kunnen zorgen?

Blaatschaap

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Kak....

Zojuist is m'n doe-het-zelfpakket geleverd. Ze hebben echter platdaksteunen van 25 graden meegeleverd in plaats van 20. Aangezien ik niet al teveel ruimte op m'n dak heb, had ik gekozen voor een kleinere hoek om zo schaduwvorming van de rij ervoor te voorkomen.

Heeft iemand enig idee hoe ik 'snel' de mogelijke minderopbrengst kan berekenen? Leverancier heeft me 60 euro korting aangeboden als compensatie, maar ergens denk ik dat het verlies groter is.

Systeem:
4 rijen van 3
250Wp panelen

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik heb ook 25 graden (flatfix) terwijl er wat anders op de bon stond.
Het verlies is denk ik niet groot, want tegenover de schaduw in de winter staat een betere hoek in de zomer.
Hier heb ik 80cm ruimte tussen de rijen.
Met die 25 graden zat ik in april, mei en juni regelmatig in de Tweakers top5 _/-\o_

[ Voor 4% gewijzigd door Speedy-Andre op 13-06-2013 15:23 ]

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Aan iedereen die ons een PM heeft gestuurd over de beschadigde zwarte panelen; ze zijn allemaal al weg. Ik kreeg een bod ver boven mijn vraagprijs, en die iemand kwam ze in 1 keer allemaal halen. Zodoende!

Pas een maatwerkframe gemaakt, komende weken gaan er nog 5 vergelijkbare frames de daken op.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-x3vf43U8hec/UbnPsM-qXLI/AAAAAAAARqM/u9kV0BODU5g/s800/IMAG0357%2520%2528Large%2529.jpg

Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-zTVWhcpIxkE/UbWaLUkikVI/AAAAAAAARo4/-XRs_SGotfA/w925-h553-no/2013-06-10

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-FK4tutmyw6U/UbWaLUgJNuI/AAAAAAAARo8/_-x2uBTZN10/w925-h553-no/2013-06-10

Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-5gL-vJlYbxo/UbWaLXtkmYI/AAAAAAAARpA/jkkCXNtzLLw/w925-h553-no/2013-06-10

Aan de hand van een 3D model blijkt dat de pijpjes maar heel soms schaduw geven, maar die panelen zitten op een andere MPP.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:45

databeestje

Von PrutsHausen

Zie ik daar aluminiumshop beugels? Zeker een lage hoek, 5graden of minder denk ik? Het puntje van herkenning is de las en de opstaande rand op de onderste foto.

Met mijn 10 graden aluminiumshop beugels kwam ik op 30 centimeter (1 stoeptegel hoog) met 1 paneel in portret.

Ik wordt altijd blij van dit soort maatwerk oplossing die een duidelijk probleem oplossen en tegemoet komen aan de eisen van de klant.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

SunshineCompany schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:05:
Aan iedereen die ons een PM heeft gestuurd over de beschadigde zwarte panelen; ze zijn allemaal al weg. Ik kreeg een bod ver boven mijn vraagprijs, en die iemand kwam ze in 1 keer allemaal halen. Zodoende!

Pas een maatwerkframe gemaakt, komende weken gaan er nog 5 vergelijkbare frames de daken op.

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

Aan de hand van een 3D model blijkt dat de pijpjes maar heel soms schaduw geven, maar die panelen zitten op een andere MPP.
Gaaf geheel mijn ding >:)

Mijn ervaring met een schans als deze is dat er veel is te winnen met een lucht spleet
van een cm of 15, voor, bij de 3 laagst liggende panelen, de natuurlijke warmteconvectie
komt nu niet op gang dus ook de koeling niet.

Wikipedia: Convectie

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

We offferen nu regelmatig maatwerkframes, als 1 van de weinigen hier in de omgeving. Kun je in praktijk 2-3x zoveel panelen door kwijt. Kleine platte daken worden ineens interessant! Vaak wel lage hellingshoek, anders teveel windvang. Maargoed, je kan niet alles hebben.

Zal nog wat meer foto's posten de komende tijd.

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

SunshineCompany schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:10:
We offferen nu regelmatig maatwerkframes, als 1 van de weinigen hier in de omgeving. Kun je in praktijk 2-3x zoveel panelen door kwijt. Kleine platte daken worden ineens interessant! Vaak wel lage hellingshoek, anders teveel windvang. Maargoed, je kan niet alles hebben.

Maar je hebt dan ook een grotere vervuiling van je panelen omdat het er niet zo goed op een natuurlijke manier afspoelt. Het nadeel is dan bij een groter oppervlakte dat je die ook niet zo goed schoon kan maken.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• teacher
  • Registratie: September 2001

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Aan de andere kant, horizontale rioolafvoeren lopen onder een nog kleinere hoek (1a2 graad) weg, waarbij daar juist de bedoeling is om vuil mee weg te voeren met water.

Wise enough to play the fool

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Schinnen-groen schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:24:
[...]

Maar je hebt dan ook een grotere vervuiling van je panelen omdat het er niet zo goed op een natuurlijke manier afspoelt. Het nadeel is dan bij een groter oppervlakte dat je die ook niet zo goed schoon kan maken.
Afbeeldingslocatie: http://static.guim.co.uk/sys-images/Football/Clubs/Club%20Home/2009/3/26/1238106309966/Johan-Cruyff-001.jpg

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Ik lees wel eens vaker iets over schoonmaken van zonnepanelen en lage hellingshoeken. Mijn ervaring is dat vogelpoep met volle zon geen effect heeft op de opbrengst. Ik kan dat vergelijken door 1 string (met vogelpoep) te vergelijken met een andere string (zonder vogelpoep). Zijn er mensen die met cijfers kunnen beargumenteren dat schoonmaken zinvol is?

Het gaat mij hierbij niet om het afkoeling van de panelen (korte termijn effect), maar puur door de betere lichtdoorlatendheid (?) van de glasplaat. (Schinnen-groen, kan jij hier wat over zeggen?)

@SunshineCompany
Hoe is het nou afgelopen met die straaljagers? Luchtafweer neergezet?

[ Voor 10% gewijzigd door Dre op 13-06-2013 22:35 ]

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Die snap ik even niet. Wat heeft Cruyff hier mee te maken?

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• pjedr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-07 23:18
Ieder voordeel heb zijn nadeel, is een bekende uitspraak van hem

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Schinnen-groen schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:35:
[...]

Die snap ik even niet. Wat heeft Cruyff hier mee te maken?
"Elk nadeel hep z'n voordeel" :+

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

SunshineCompany schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:10:
Ook van de toekomstige installatie in Haaksbergen graag ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Dre schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:32:
[...]

Ik lees wel eens vaker iets over schoonmaken van zonnepanelen en lage hellingshoeken. Mijn ervaring is dat vogelpoep met volle zon geen effect heeft op de opbrengst. Ik kan dat vergelijken door 1 string (met vogelpoep) te vergelijken met een andere string (zonder vogelpoep). Zijn er mensen die met cijfers kunnen beargumenteren dat schoonmaken zinvol is?

Het gaat mij hierbij niet om het afkoeling van de panelen (korte termijn effect), maar puur door de betere lichtdoorlatendheid (?) van de glasplaat. (Schinnen-groen, kan jij hier wat over zeggen?)

@SunshineCompany
Vorig jaar heb ik op een zonnige dag met een omgevingstemperatuur van 21 C de panelen schoongespoten vanwege een enorme hoeveelheid stuifmeel.
E.e.a. met de Sunny Beam in het blikveld.

Het eerste effect is dat de opbrengst meteen omhoog gaat (afkoeling) en dat na een half uur dit weer afneemt omdat de panelen weer opwarmen. Het is wel zo dat de grafiek dan op een iets hoger niveau verder gaat. Dit was een kwalitatieve meting tussen 12.00 en 13.00 uur.
Ik heb geen exacte meetgegevens van die keer.

Ik wil dat best nog wel eens herhalen met exacte meetgegevens.

Ik kan me wel voorstellen dat een laagje vuil op de panelen ook een effect kan hebben op de temperatuur van de panelen, maar nogmaals, dan moet je de meetgegevens er bij hebben om de mate van invloed te kunnen duiden.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speedy-Andre schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:38:
[...]

"Elk nadeel hep z'n voordeel" :+
Ik ben geen voetbal fan, dat zal het wel zijn :X

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Schinnen-groen schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:55:
[...]

Ik ben geen voetbal fan, dat zal het wel zijn :X
Ik ook niet, maar als je die term nog nooit hebt gehoord dan skip je blijkbaar alles wat er mee te maken heeft.
On topic, ik ben ook wel zo gek om m'n panelen schoon te maken als ik er een 'film' van zooi op zie liggen ;)

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Speedy-Andre schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:51:
[...]

Ik ook niet, maar als je die term nog nooit hebt gehoord dan skip je blijkbaar alles wat er mee te maken heeft.
On topic, ik ben ook wel zo gek om m'n panelen schoon te maken als ik er een 'film' van zooi op zie liggen ;)
Kon de link even niet maken...

Wat ik wel heb ondervonden is dat een paneel dat meer horizontaal ligt, veel sneller vuil wordt. Zou misschien ook iets met de wind te maken kunnen hebben.

Met regen zijn de panelen onder 45 graden ook veel sneller schoon dan die onder <30 graden.
Het zijn panelen van verschillend merk, dus kan ook iets met de coating te maken hebben.

Veel variabelen dus weer.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

[...]

Mijn schans van +/- 25 m² maak ik eenvoudig schoon met...

http://www.halfords.nl/pr...=gardena%2Bauto%2Bborstel

En daarna droog trekken met.....

http://www.blokker.nl/web...Id=51300&productId=107000

Afbeeldingslocatie: http://sv650s.home.xs4all.nl/YouLess/DSCF0214.JPG

Maar idd de uitwerking mbt de opbrengst is minimaal, het lijkt enkel stukken strakker :9~

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

PClop schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 00:02:
[...]

Mijn schans van +/- 25 m² maak ik eenvoudig schoon met...

http://www.halfords.nl/pr...=gardena%2Bauto%2Bborstel

En daarna droog trekken met.....

http://www.blokker.nl/web...Id=51300&productId=107000

[afbeelding]

Maar idd de uitwerking mbt de opbrengst is minimaal, het lijkt enkel stukken strakker :9~
Sinds de laatste sneeuwbui heb ik ook zo'n uitschuifstang. Voor het sneeuwvrij maken heeft die goede diensten bewezen. Gewoon een trekker erop bevestigd en voorzichtig de sneeuw eraf gehaald. Wel de muts opzetten en op het juiste moment het hoofd iets naar beneden draaien 8)

Met de waterslang in de zomer gaat het nèt. Het is dan niet echt afspuiten maar meer beregenen, maar het werkt.

Verwijderd

zo'n uitschuifstang heb ik hier ook gebruikt ideaal 10min werk en je panelen zijn sneeuwvrij.
vorige week heb ik ze even afgespoten ivm stof. maar kan niet oordelen of dit ook tot meer opbrengst heeft geleid.

toet toet boing boing vandaag weer pieken en dalen :'(

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dre schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:32:
[...]

@SunshineCompany
De straaljagers kwamen over tijdens koffietijd.. en tijdens koffietijd gebruik je het koffiezetapparaat. Je raadt het al.. :P

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Speksteenkachel schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 22:45:
[...]

Ook van de toekomstige installatie in Haaksbergen graag ;)
Ohja! :) Leuk. Of ik 'Speeksteenkachel' ken.. _O-

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:13
Vraagje: sinds gisteren kan ik eindelijk loggen via FP4all. Niet de goedkoopste oplossing maar in 5 minuten draaiend.

Vandaag weinig gewerkt en veel gekeken (;-)), nu valt me op dat de omvormer nogal heet wordt (55 graden) terwijl de belasting op ca. 50 % zit. Gaat om een Effekta ES3300, volgens de handleiding te gebruiken in een temperatuur van -20 tot +50. Het ding is passief gekoeld, voelt wel handwarm aan maar geen 50 graden ...

Wie weet raad? Maak ik me voor niets zorgen (waar wordt precies die temperatuur gemeten?) of is een fannetje wenselijk.

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

geldersscheepje schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 18:35:
Vraagje: sinds gisteren kan ik eindelijk loggen via FP4all. Niet de goedkoopste oplossing maar in 5 minuten draaiend.

Vandaag weinig gewerkt en veel gekeken (;-)), nu valt me op dat de omvormer nogal heet wordt (55 graden) terwijl de belasting op ca. 50 % zit. Gaat om een Effekta ES3300, volgens de handleiding te gebruiken in een temperatuur van -20 tot +50. Het ding is passief gekoeld, voelt wel handwarm aan maar geen 50 graden ...

Wie weet raad? Maak ik me voor niets zorgen (waar wordt precies die temperatuur gemeten?) of is een fannetje wenselijk.
Kijk je wel bij Celcius en niet bij fahrenheit ? 55 word hij hier maar net aan met een volle zonnige dag namelijk in een dito warme kamer op zolder.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
SunshineCompany schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 11:58:
[...]Of ik 'Speeksteenkachel' ken.. _O-
lijkt ons wel een goed idee dat je Speksteen een doos taart als provisie stuurt en dan af te leveren bij ons op kantoor _/-\o_

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

BartNL schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:19:
[...]

lijkt ons wel een goed idee dat je Speksteen een doos taart als provisie stuurt en dan af te leveren bij ons op kantoor _/-\o_
Deal! :) Op zonnestroom gebakken? Mail me adres etc. maar even.. ;)

Vandaag. Klant had al besloten micro-omvormers + heel veel YL255 op z'n westdak te willen hebben. Na advies ter plekke dmv. AvaSolar portrait panelen van 305Wp geplaatst (Suntech) op zuid. Daardoor tvt flink omlaag kunnen halen. Dit alles op een SMA omvormer.

Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-7a4rcKxvYTA/UbtZPZxN23I/AAAAAAAARrA/0lcUWsY4hKE/s640/foto.JPG

• Rol-Co

Rol-Co

SunshineCompany schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 19:58:
[...]

Vandaag. Klant had al besloten micro-omvormers + heel veel YL255 op z'n westdak te willen hebben. Na advies ter plekke dmv. AvaSolar portrait panelen van 305Wp geplaatst (Suntech) op zuid. Daardoor tvt flink omlaag kunnen halen. Dit alles op een SMA omvormer.

[afbeelding]
Erg strak
Wat is het formaat van die panelen?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Rol-Co schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 20:06:
[...]

Erg strak
Wat is het formaat van die panelen?
Plaatje zou zo uit een tijdschrift kunnen komen. Geschoten door Guus trouwens, copyright Guusss. 1x2, superpoly's

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

[...]

Dit lijkt wel op het huis van onze directeur, ik zal eens een balletje bij hem opgooien.
Met een verbruik van 13000 kWh (warmtepomp) op jaarbasis moet daar nog wel wat te verbeteren zijn. >:)

• Rol-Co

Rol-Co

SunshineCompany schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 20:07:
[...]

Plaatje zou zo uit een tijdschrift kunnen komen. Geschoten door Guus trouwens, copyright Guusss. 1x2, superpoly's
Kost da? 10 stuks? Mag pm
:)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

[afbeelding]
Dat is wel een hele strakke installatie zeg _/-\o_ :9~

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• savale
Iemand nog een alternatief idee om een aeg pv 2800 te loggen? Ik denk zelf aan een soort raspberry pi achtige oplossing bijvoorbeeld, maar de aeg pv 2800 heeft volgens mij default helemaal geen aansluitingen (normale logger gaat via een insteekkaart)

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

savale schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:21:
Iemand nog een alternatief idee om een aeg pv 2800 te loggen? Ik denk zelf aan een soort raspberry pi achtige oplossing bijvoorbeeld, maar de aeg pv 2800 heeft volgens mij default helemaal geen aansluitingen (normale logger gaat via een insteekkaart)
YouLess en dan een DIN KwH meter op je PV groep. Goedkoop stabiel en doeltreffend :)
Met de PVoutput firmware kan je eenvoudig koppelen naar pvoutput.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• savale
revolution-nl schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:33:
[...]

YouLess en dan een DIN KwH meter op je PV groep. Goedkoop stabiel en doeltreffend :)
Met de PVoutput firmware kan je eenvoudig koppelen naar pvoutput.
Thanks. Ik zocht inderdaad zoiets (simpels) als die DIN KwH meter. Die pulsjes monitoren kan ik zelf wel regelen met een microcontroller of raspberry pi :)
(kun je trouwens op een logger ook subsidie krijgen? :P)

[ Voor 6% gewijzigd door savale op 14-06-2013 21:45 ]

• migjes
savale schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 21:44:
[...]

Thanks. Ik zocht inderdaad zoiets (simpels) als die DIN KwH meter. Die pulsjes monitoren kan ik zelf wel regelen met een microcontroller of raspberry pi :)
(kun je trouwens op een logger ook subsidie krijgen? :P)
jep en dat werkt zonder problemen.
paar kleine tipjes.
een abb c11 doet 200 pulsen per kWh. en zijn er ook die doen 2000 pulzen per kWh( een grotere resolutie)
elke meter heeft zijn bereik meestal aangeduid als Aref, je hebt meters die precies zijn bij 5A en meter die dat doen bij 10A.
afhankelijk van je project en prijs die je wil betalen kun je er uit kiezen.
succes.

• iceme
  • Laatst online: 09-11 20:57
Vandaag is ook mijn installatie opgeleverd. 18 x 245WP. vol op het zuiden. Er paste niet meer bij op :P

Afbeeldingslocatie: http://s1.postimg.org/mo9b41xn3/alt_As_U25_Gbaf_CYVZFHx_QDs_K_4_Ls01o_Ic6_CTZ0rr_VF6_Zd_F1.jpg

Heb een samil omvormer. Iemand toevallig het standaard wachtwoord van dat ding. ben het vergeten te vragen en wil hem aanmelden op mijn wifi.

• Actual
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 24-11 16:52
iceme schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 22:55:
Vandaag is ook mijn installatie opgeleverd. 18 x 245WP. vol op het zuiden. Er paste niet meer bij op :P

[afbeelding]

Heb een samil omvormer. Iemand toevallig het standaard wachtwoord van dat ding. ben het vergeten te vragen en wil hem aanmelden op mijn wifi.
Google zegt 6x 1 (in dit geval geen 6, maar 111111)

Zie ook de handleiding van deSP - SL- V5.1 (pdf) bladzijde 24

• martinvdm
  • Laatst online: 20:14

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

I_PANDA_I schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 14:49:
Dat er niks staat over de installatie en aansluiten in de meterkast dat maakt voor mij niks uit, aangezien ik dat toch zelf ga doen.
Wat betreft de set zelf, ik weet dat het een goedkope combinatie is maar momenteel heb niet veel meer te besteden dan dit. De TvT van het pakket is 5 a 6 jaar, met een garantie van 5 jaar op de Omnik omvormer zit ik mijn inziens redelijk veilig. Mocht de omvormer daarna snel het loodje leggen dan koop ik tegen die tijd wel een goede omvormer om de volgende jaren mee te doen.
Wat betreft de ZN-Shine panelen, ik snap dat er kwaliteit verschillen zitten in de panelen. Maar als de specs goed zijn, dan zou dat met de 10 jaar garantie en een gegarandeerd vermogen (80% op 25jaar) toch nooit voor enorme problemen kunnen zorgen?
Ik heb bij Imholz 3000Wp gekocht. Maandag installatie. Tot dusver goed geholpen. Met de 5 jaar garantie van Omnik en de 25 jaar op de panelen deel ik je mening.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• MieJuul
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

De Effekta meet 2 temperaturen, teweten de interne temperatuur en de temperatuur van het koelelement.
De interne temp wordt volgens mij gelogd, en die is structureel hoger dan die van het koeloppervlak.
Bij mij tikte dezelfde omvormer vanmiddag de 56 graden aan.
Niks om je zorgen over te maken, hij kan nog veel hoger.
Hoogste dat ie hier gehaald heeft is 62 graden (intern).
Er zijn er hier zelfs die nog hoger zijn geweest.

@Rol-Co
55 graden fahrenheit is 13 graden celsius, dat lijkt me erg onwaarschijnlijk ;)

[ Voor 4% gewijzigd door MieJuul op 14-06-2013 23:42 ]

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• iceme
  • Laatst online: 09-11 20:57
Actual schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 23:04:
[...]

Google zegt 6x 1 (in dit geval geen 6, maar 111111)

Zie ook de handleiding van deSP - SL- V5.1 (pdf) bladzijde 24
Ja dat had ik gevonden, dat is wel het user password op de samil zelf. Maar de wifi doe je vanuit de "solarpower browser" en daar vraagt hij om het wachtwoord om de rom te kunnen beschrijven en die is niet 111111 helaas.

Edit-
----- Wachtwoord gevonden op den internet -----

Heb op een ander forum nog "samilpower88"

[ Voor 8% gewijzigd door iceme op 15-06-2013 00:05 ]

• I_PANDA_I

I_PANDA_I

Boe!

martinvdm schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 23:10:
[...]

Ik heb bij Imholz 3000Wp gekocht. Maandag installatie. Tot dusver goed geholpen. Met de 5 jaar garantie van Omnik en de 25 jaar op de panelen deel ik je mening.
:)
Zou je me na de installatie willen laten weten hoe het is gegaan wat betreft installatie en service.
Ik begrijp uit je bericht dat je het laat installeren, rekenen ze daarvoor de vaste prijs of kijken ze ook naar de situatie?

Blaatschaap

• Dre
  • Niet online

Dre

Effekta:

Temperatuur 14 juni 2013:
http://www.pvoutput.org/i...520&sid=16367&dt=20130614

Temperatuur op een dag dat de omvormer echt moet werken:
http://www.pvoutput.org/i...520&sid=16367&dt=20130605

Let ook op hoge begin temperatuur van de omvormer 's ochtends in mijn grafieken. Ik woon in Nederland en niet in een subtropisch klimaat. Mogelijk dat de temperatuur sensor in dat gebied een grote afwijking heeft :?.
Effekta ES5000 en hoogst waarschijnlijk de ES3300 ook mag 85°C intern worden voordat deze gaat deraten. Dit is een gebruikelijke grenstemperatuur in de halfgeleider wereld.

Je maakt je dus voor niets zorgen.

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 15-06-2013 09:10 ]

Verwijderd

Hallo allemaal,

Ik lees al een poosje mee hier. Ben nu enkele maanden "bezig" met zonnepanelen.
Aan het eind van het project zullen er 10 Zmsol panelen van 230Wp zijn geinstalleerd.
Ieder paneel krijgt een eigen omvormer, de involar 250.
Reden voor deze keuze is dat 1 paneel bij een afvoerkanaal komt te staan en daar een deel van de dag wat schaduw van heeft. Tweede reden is dat ik op de 1e etage 2 panelen heb die bijna op het zuiden gericht staan (paar graden oosterlijk) en op het dak van de 2e etage komen de overige 8 die meer zuid-west staan.
De 2 panelen op de 1e etage werken vanaf vorige week Zaterdag.

Misschien dat mijn verwachtingen te hoog waren maar de opbrengst valt mij wat tegen. In totaal hebben de 2 panelen ruim 11 kWh geproduceerd. Het weer was niet al te best.

Momenteel is het hier aan de kust (Den Haag) behoorlijk zonnig en produceren ze iets meer dan 150 Watt per stuk.

Is dit wat ik mag verwachten?

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-11 12:43
iceme schreef op vrijdag 14 juni 2013 @ 22:55:

[afbeelding]

Mooie set. Ik had er ook graag nog een rij bij gehad, maar mijn huis is niet breder..

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

• Rol-Co

Rol-Co

• jessesteinen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-11 12:23

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

Ik heb hem net ff > 1MWp geholpen :)

The geek shall inherit the earth.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
steinenj schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:49:
Ik heb hem net ff > 1MWp geholpen :)
ik zou bijna denken dat je er op zat te wachten totdat dat mogelijk was 8)

• jessesteinen
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15-11 12:23

jessesteinen

Nec spe, nec metu.

BartNL schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 13:51:
[...]

ik zou bijna denken dat je er op zat te wachten totdat dat mogelijk was 8)
Haha nee echt waar, scout's honour!

The geek shall inherit the earth.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Goed bezig mensen, op naar de 2 MWp dan maar _/-\o_

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo, gisteravond mijn set opgehaald, verdeeld over 3 sets heb ik ook 1 set.

Betreft panelen met een fabricagedatum van eind 2012. 27 Poly panelen van 250 watt (dus 3 sets van 9).
Hierbij 3x Powerstocc 2000 inverters, sealed nieuw in doos *D wat nou 2e hands :P

Het zijn tevens ook panelen met 3 busbars :)

I love marktplaats :D

Heb intussen op mijn pleintje achter het huis even 4 panelen aangesloten, de inverter ging na het herkennen van de panelen direct volle bak terugleveren :D

Mooi om te zien.... :)

Binnenkort gaat het spul mijn dak op, dan heb ik 2250wp + 880wp = 3130wp :)

Nu nog even een goed doel vinden voor al die stroom want afgelopen jaar verbruikten we maar 2050 kWh, maar over een paar weken mogen we ons trotse ouders noemen en zal e.e.a. nog wel wat hoger worden, zeker als straks de kleine vanalles gaat ondernemen :)

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 15-06-2013 14:55 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Fairy schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 14:51:
Zo, gisteravond mijn set opgehaald, verdeeld over 3 sets heb ik ook 1 set.

Betreft panelen met een fabricagedatum van eind 2012. 27 Poly panelen van 250 watt (dus 3 sets van 9).
Hierbij 3x Powerstocc 2000 inverters, sealed nieuw in doos *D wat nou 2e hands :P

Het zijn tevens ook panelen met 3 busbars :)

I love marktplaats :D

Heb intussen op mijn pleintje achter het huis even 4 panelen aangesloten, de inverter ging na het herkennen van de panelen direct volle bak terugleveren :D

Mooi om te zien.... :)

Binnenkort gaat het spul mijn dak op, dan heb ik 2250wp + 880wp = 3130wp :)

Nu nog even een goed doel vinden voor al die stroom want afgelopen jaar verbruikten we maar 2050 kWh, maar over een paar weken mogen we ons trotse ouders noemen en zal e.e.a. nog wel wat hoger worden, zeker als straks de kleine vanalles gaat ondernemen :)
En wanneer komen die foto's ? >:)

• Fairy
  • Niet online

Fairy

13kWp

Rol-Co schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 15:22:
[...]

En wanneer komen die foto's ? >:)
Die komen als ze op dak liggen >:)

Panelen zijn trouwens:
CentroSolar S250P60 maar dan de nieuwste generatie (3 busbars). Ik heb ze van een LAB. Daar zijn ze een paar maandjes getest (Duitsland) en nu mogen ze mijn dakje bedekken O+

Tolerantie 0/+4.99

1 paneel is een 255wp :*)

Ow kut schaduw in m'n tuin, weg.... weg!!!!
Naja ledje van m'n slimme meter knippert nog steeds, achteruit weliswaar ;)

[ Voor 35% gewijzigd door Fairy op 15-06-2013 15:50 ]

• MieJuul
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

Wat is het "voordeel" van 3 busbars ten opzichte van 2?

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47
MieJuul schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 16:22:
Wat is het "voordeel" van 3 busbars ten opzichte van 2?
Ik vind de volgende info:
http://zonnepanelengigant.nl/zonnepanelen/bus-bars-in-een-zonnepaneel/
Klinkt me eerlijk gezegd wel erg positief in de oren, zo'n groot verschil zal in de praktijk wel meevallen denk ik.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

lithoijen schreef op zaterdag 15 juni 2013 @ 16:36:
[...]

Ik vind de volgende info:
http://zonnepanelengigant.nl/zonnepanelen/bus-bars-in-een-zonnepaneel/
Klinkt me eerlijk gezegd wel erg positief in de oren, zo'n groot verschil zal in de praktijk wel meevallen denk ik.
Altijd voorzichtig zijn met grafieken zonder schaalverdeling. ;)

• geldersscheepje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 20:13
Thx voor alle reacties op mijn Effekta van 55 graden ... maak me al een stuk minder zorgen. Vind het verschil tussen de interne temperatuur en die van het koellichaam overigens best groot, zo'n 15 graden. Kennelijk werkt alles niet zo erg effectief (maar wél stil !!).

Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's

Pagina: 1 ... 54 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.