7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
a een mooi en waardig project.marcel87 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 14:55:
[...]
Hahaha, ja ik ben er ook bang voor. Maar goed, het ligt op het dak van mn moeder waar ik zelf niet eens meer woon, dus ik ga zeer waarschijnlijk niet dik investeren in het huis van mn moeder. Haha, het risico is er, ik weet het.![]()
Het enige waarom ik het nu graag wil is omdat:
1.) ze altijd veel voor mij heeft gedaan;
2.) ze financieel het best zwaar heeft;
3.) het natuurlijk wel leuk, interessant en goed voor het klimaat is.
Dus ja, het moet voor nu vooral meer een gebaar zijn, een positieve insteek en niet te gek maken qua kosten.
En dan zijn hier een aantal mensen die zeuren over TVT (jij niet, maar anderen), dat je het daarvoor niet zou moeten doen, maar goed... mn moeder verwacht hier nog een 8-15 jaar te wonen en dus zou het wel lekker zijn dat haar deel van de investering eruit is en ze iig nog een paar jaar volledig minder kosten heeft. Het mes snijdt aan twee kanten...
[...]
Oké dank je wel! We zien/horen het vanavond dan wel.
laat het weten dan checken wij het hier.
(ik heb ook 4770Wp bij mijn ouders hangen, was al door mijn eigen rekening heen.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb er momenteel eentje draaien...
Deze komt per mppt niet hoger dan 2100W.
Heb het volgens mij ook ergens gelezen
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Verwijderd
daar ben ik er 1 van.Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:20:
@ Migjes .Bedankt voor je antwoord. Hoeft van mij niet perse een SMA te zijn als die techniek er maar in zit. Lees al een tijdje niet mee en er waren hier nogal wat mensen die niet in Optitrac geloven terwijl het met schaduw gewoon geweldig werkt.
(ik geloof wel in optitrack, allen niet in het wonder middel optitrack.)
ik ken de 4000 slecht.paulv1973 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:19:
[...]
Ik heb er momenteel eentje draaien...
Deze komt per mppt niet hoger dan 2100W.
Heb het volgens mij ook ergens gelezen
heb je daar gegevens van?
(misschien zit het probleem ergens anders, of zien we iets over het hoofd.)
Iemand?
Verwijderd
Ik zit met de situatie dat ik op de electriciteitskabel tussen een bestaande zonnepanelen-installatie (SMA 2100TL) en een aparte groep in de meterkast en extra zonnepanelen-installatie (SMA 2500TL) wil aansluiten. De ene installatie is westelijk gericht, de ander oostelijk. Mijn vraag is of dit kan of dat er nog iets extra's geregeld moet worden?
Verwijderd
Het gaat in dit geval om 2500WP op een Effekta 2200 (2000watt) of 3300 (3000watt). Ik had eerst gekozen voor een 2200 maar dan zou ik tot 80% onderdimensioneren. Een grensgeval. Met de 3300 ben ik weer aan het overdimensioneren. Volgens de leverancier is de startspanning van de beide omvormers gelijk en is er geen enkel nadelig effect aan het plaatsen van een 3300 t.o.v. een 2200.
Wie kan hierin wat meer duidelijkheid scheppen. Zit de leverancier ernaast of kan hij gelijk hebben?
naast performance is natuurlijk prijs ook belangrijk...
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Verwijderd
mijn sungrow en aeg waarvan beide ook zwaardere modellen hebben hebben vanaf 40% belasting een rechte lijn ipv een curve
let wel : dit is altijd bij een zeker voltage en hoger.
je panelen moeten wel precies in dat bereik zitten, anders is het echt een no go.
het lijkt wel of vele modellen dat op dit moment hebben bij 360 volt,
bijv : deel je de opgetelde paneelspanning door 360, moet de omvormer bij dat voltage wel de A kunnen verwerken.
Verwijderd
Als Google mij het antwoord kon geven had ik het hier niet gevraagd. Ik wil weten of mijn leverancier een goed artikel levert i.p.v. dat ik voor minder geld, meer opbrengst kan halen per jaar door toch 80% te onderdimensioneren. Ook Google levert op dit punt tegenstrijdige informatie. Vandaar mijn vraag aan de deskundigen..BarryH schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:39:
@wouterhil: google is your friend.
naast performance is natuurlijk prijs ook belangrijk...
Verwijderd
dat geeft meteen zicht op alles.
wij moeten nu maar raden hoe eea zich verhoud.
bewaar de sheet en voer het nogmaals in als de set draait, vaak zit daar een groot verschil in.
[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2013 20:49 ]
Dat is niet waar. Heel veel grafieken geven ook de efficiency curves versus de spanning.Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:41:
met een tl omvormer is er vaak helemaal geen verschil, slechts de A is anders.
mijn sungrow en aeg waarvan beide ook zwaardere modellen hebben hebben vanaf 40% belasting een rechte lijn ipv een curve
Photon (=onafhankelijk denk ik) heeft hier bijvoorbeeld de Effekta 5000 getest. Uit pagina 5 (van 13) blijkt dat de efficiency eigenlijk nauwelijks toeneemt bij de optimale spanning. Hoe kom je erbij dat de MPP-spanning de efficiency van de omvormer significant beïnvloed?
Wat bedoel je met "dat" bereik en wat gebeurt er buiten "dat" bereik?je panelen moeten wel precies in dat bereik zitten, anders is het echt een no go.
Ik snap deze formule niet. Een string met zonnepanelen levert niet meer dan 5 of 8 Ampère. Als ik minder panelen in serie zet (=lagere spanning) kan er niet ineens meer stroom eruit halen. Het delen door snap ik dus niethet lijkt wel of vele modellen dat op dit moment hebben bij 360 volt,
bijv : deel je de opgetelde paneelspanning door 360, moet de omvormer bij dat voltage wel de A kunnen verwerken.
Volgens mij regelt de tracker van de omvormer de verhouding spanning en stroom zodat deze optimaal is. De string zal dus soms weldegelijk een wisselende stroom geven. Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar het aantal panelen heeft dus indirect invloed op de stroom die gaat lopen.Dre schreef op maandag 10 juni 2013 @ 21:03:
[...]Ik snap deze formule niet. Een string met zonnepanelen levert niet meer dan 5 of 8 Ampère. Als ik minder panelen in serie zet (=lagere spanning) kan er niet ineens meer stroom eruit halen. Het delen door snap ik dus niet
In 1 string zitten alle panelen in serie aangesloten. Is de stroom dan anders bij een string van 8 panelen dan een string van 9 panelen?blissard schreef op maandag 10 juni 2013 @ 21:41:
[...]
Volgens mij regelt de tracker van de omvormer de verhouding spanning en stroom zodat deze optimaal is. De string zal dus soms weldegelijk een wisselende stroom geven. Ik weet niet of dit is wat je bedoelt, maar het aantal panelen heeft dus indirect invloed op de stroom die gaat lopen.
[Edit]
Even voor de goeie orde: we (ik) hebben het over de DC-stroom neem ik aan?
[ Voor 7% gewijzigd door Dre op 10-06-2013 21:46 ]
Een schematische tekening van het geheel zou het verhaal wat duidelijker maken. Ook gegevens van oriëntatie/hellingshoek/geïnstalleerd vermogen zijn een handige toevoeging. Begrijp ik dat de vraag eigenlijk is of je een SMA 2500TL en een 2100TL op één 16 Ampère groep mag aansluiten doordat ze en verschillende oriëntatie hebben?Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:29:
Allen,
Ik zit met de situatie dat ik op de electriciteitskabel tussen een bestaande zonnepanelen-installatie (SMA 2100TL) en een aparte groep in de meterkast en extra zonnepanelen-installatie (SMA 2500TL) wil aansluiten. De ene installatie is westelijk gericht, de ander oostelijk. Mijn vraag is of dit kan of dat er nog iets extra's geregeld moet worden?
Als dat je vraag is: Het mag sowieso, en hoogst waarschijnlijk gaat de zekering er niet uit. Hangt wel van de eerder gevraagde parameters af...
Ik heb gekozen voor de Effekta ES3300 in combinatie met 2760Wp.Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:35:
Van een leverancier die bij mij binnenkort 2500WP aan zonnepanelen komt leggen vernam ik dat een grotere omvormer geen nadelen heeft m.b.t de opbrengst t.o.v. een kleinere omvormer.
Het gaat in dit geval om 2500WP op een Effekta 2200 (2000watt) of 3300 (3000watt). Ik had eerst gekozen voor een 2200 maar dan zou ik tot 80% onderdimensioneren. Een grensgeval. Met de 3300 ben ik weer aan het overdimensioneren. Volgens de leverancier is de startspanning van de beide omvormers gelijk en is er geen enkel nadelig effect aan het plaatsen van een 3300 t.o.v. een 2200.
Wie kan hierin wat meer duidelijkheid scheppen. Zit de leverancier ernaast of kan hij gelijk hebben?
Zie m'n onderschrift
Hoeveel panelen krijg je? 10 x 250Wp?
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
Bijna wat ik heb liggen een sma 3600tl 21 met 13 zo en 9 zw met 265wp en gaat mooi, kan net voor wat betreft spanningen in string de 13 zit meestal op 430volt en de 9 rond de 230volt.paulv1973 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 18:06:
Zou voor de onderstaande configuratie een SMA4000TL-20 toereikend zijn?
13 panelen 250Wp op Zuid oost. dak 25grad.
11 panelen 250Wp op Zuid west. dak 30 grad.
Verwijderd
1500/360=4,16A op de dc kan zetten, je ziet geloof ik iets helemaal niet goed, en dat is klimaat
en je blijft ook bokstar over dingen heengaan, terwijl het wel zo is.
ga eens snel ook genau.xls gebruiken en kom dan eens terug.
reken je eigen set ook eens door, en dan ook met eigen waargenomen data bij diverse temperaturen en windsnelheden
http://www.sma-benelux.co...wnloads/dl/130/genau.html
Ik nog niet... ga morgen op bezoek om de installatie te bewonderen.WoudseHoeve schreef op maandag 10 juni 2013 @ 16:03:
[...]
Onmogelijk .... O je hebt het zelf gezien .....
Volgens mij was het bedoeld om wat ruimte te hebben om verder uit te breiden.Die omvormer is wel erg groot voor 2220 Wp
Wat is de vuistregel voor omvormers? xW + 20%? Is een (te) grote omvormer nadelig? Ik kan mij indenken dat een omvormer efficienter is op een bepaald punt.
Heb je deze configuratie zelf samengesteld of is dit je zo aangeraden?Heuvelsjh schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:22:
[...]
Bijna wat ik heb liggen een sma 3600tl 21 met 13 zo en 9 zw met 265wp en gaat mooi, kan net voor wat betreft spanningen in string de 13 zit meestal op 430volt en de 9 rond de 230volt.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Kom eens een keer luisteren zou ik zeggen, omvormer is fluisterstil ook bij volle bak vermogen.marcel87 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 01:02:
Edit:
Oh ja er was eerst een SB2500HF-30 in de offerte beschreven. Mij leek de bovenstaande wat fijner wegens de mindere dB(A)'s
Tevens door HF trafo is een galvanische scheiding aanwezig
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Bij mijn SMA is het rendement anders sterk afhankelijk van de spanning. En aangezien de spanning varieert met het aantal panelen dus ook met het aangesloten vermogen. Een te grote omvormer geeft dus zeker wel een minder rendement tov een kleinere.Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:41:
met een tl omvormer is er vaak helemaal geen verschil, slechts de A is anders.
je panelen moeten wel precies in dat bereik zitten, anders is het echt een no go.
het lijkt wel of vele modellen dat op dit moment hebben bij 360 volt,
Het advies om dit eens verder te bekijken met de tools die de verschillende omvormer fabrikanten aanbieden is natuurlijk wel ene goude tip. In mijn geval geeft de schatting van SMA sunny design aan dat mijn 6100WP dadelijk het beste tot zijn recht komt op een 5000WP omvormer (schaduwvrij, vrij steile indakinstallatie met ventilatie op het zuiden in de regio Oss' ipv op een 6000WP omvormer. Ja je verliest piekverliezen, maar in mijn geval win ik dat waarschijnlijk terug door een omvormer die wat vaker in zijn optimale werkgebied draait. Bij andere omstandigheden zoals bijvoorbeeld een installatie aan de kust kan dat zomaar weer heel anders uitpakken.
Verwijderd
en ook geen piekverliezen hebben, en ook niet te warm worden bij weinig geluid.
zeker aan de kust maakt dat een fors verschil, landinwaards zal de warmte een factor zijn, de panelen worden warmer (zonder wind)
merk is hier geen issue, je systeem volgen over het hele jaar leert je dat vanzelf, en ook welke omvormer dat het best doet.
zomaar een omvormer van merk x of y voldoet voor mij niet meer.
goed advies op dit gebied of een perfecte set gebouwd voor de lokale situatie zie ik zelden
uit mijn boekje :
MPP voltage range for nominal power 200-430 volt
voorzien van de volgende grafiek :

ik zoek dan juist die 360 volt op in de zomerperiode die ertoe doet
vandaar mijn halve paneeltje
maar vanaf 50% doet de omvormer het ook al goed, de 400 volt is minder goed, en dat bereik zal in de winter zijn, die er ook minder toe doet, mijn hellingshoek is ook vrij laag, en zo vult dat elkaar aan.
als het niet te langdradig word :
smorgens om 09:00 uur staat de zon in het oosten, al mijn west panelen te voeden, de omvormer deed hier niets mee, bleef een beetje laag staan in de mpp

ik was me pas laat bewust van dit effect, en hans schijnt het ook te hebben
het is nu zomaar weg door de iets hogere spanning dat zijn toch leuke dingen (en onverklaarbaar)
de foto toont ook dat in mijn geval oost-west op 1 omvormer kansloos is, vanwege de lage hoek
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2013 00:03 ]
Je zou de bestaande kabel? van de bestaande 16A? eindgroep in de buurt van de al werkendeVerwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 20:29:
Allen,
omvormer kunnen opsplitsen in 2 groepen van 16A en daar op elk van die 2 een omvormer op aan sluiten
heb je ook meteen een werkschakelaar funktie voor beide omvormers gemaakt.
Mocht het zo zijn dat beide systemen over bemeten zijn kwa omvormer, dan kun je volstaan met
2, 10A automaten ( beide 2 polig L + N ) daar beide omvormers een max I AC hebben van net 10+A
Bovenstaande geld enkel als je beide installaties +/-180° van elkaar verschillen kwa ligging,
als beide in windrichting 90° of minder van elkaar verschillen, zit je al aan een
nieuwe eind groep zekering vast van 20A met dan wel de eind verdeling gelijk als boven vermeld.
Kortom de spanning is erg belangrijk, de stroom minder!! En zoals je eigen grafiek aangeeft zit je al op bijna 60% van je omvormer vermogen voordat de omvormer zijn hoogste rendement behaald. Bij een te zware omvormer draai je zeker bij bewolkt weer (of bij warme panelen) vaak op een wat lager rendement als bij een kleinere variant. Dat kunnen die piek verliezen meestal niet compenseren.
Bovendien is met de dalende paneel prijzen de omvormer een steeds groter geheel van de totaal prijs. Dus het is vaak zowel energie technisch als kosten technisch slimmer om een kleiner bemeten omvormer te kiezen. Dan houd je ook nog eens geld over voor een extra paneel.
Als je op een locatie woont met perfecte omstandigheden dan pakt het misschien anders uit, maar helaas geld voor de meeste van ons dat dat niet het geval is gok ik zo.
[ Voor 39% gewijzigd door lithoijen op 10-06-2013 23:53 ]
Verwijderd
als je panelen opgeteld in V precies ideaal zijn@25c voor de omvormer en hij kan dan de A ook kwijt, heeft de leverancier het goed gedaan.
Verwijderd
Vraag: waarom zou ik de kabel bij de omvormer willen opsplitsen in 2 groepen van 16A (of 10A) ? Is dat dan veiliger ofzo? En waarom kunnen beiden niet gewoon op die ene kabel naar mijn aparte groep in de meterkast? Ter info: de kabel is een 2,5 mm buitenkabel.
PClop schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:46:
[...]
Je zou de bestaande kabel? van de bestaande 16A? eindgroep in de buurt van de al werkende
omvormer kunnen opsplitsen in 2 groepen van 16A en daar op elk van die 2 een omvormer op aan sluiten
heb je ook meteen een werkschakelaar funktie voor beide omvormers gemaakt.
Mocht het zo zijn dat beide systemen over bemeten zijn kwa omvormer, dan kun je volstaan met
2, 10A automaten ( beide 2 polig L + N ) daar beide omvormers een max I AC hebben van net 10+A
Bovenstaande geld enkel als je beide installaties +/-180° van elkaar verschillen kwa ligging,
als beide in windrichting 90° of minder van elkaar verschillen, zit je al aan een
nieuwe eind groep zekering vast van 20A met dan wel de eind verdeling gelijk als boven vermeld.
Zo dan dat is niet niks!migjes schreef op maandag 10 juni 2013 @ 19:18:
[...]
a een mooi en waardig project.
laat het weten dan checken wij het hier.
(ik heb ook 4770Wp bij mijn ouders hangen, was al door mijn eigen rekening heen.)
Nou Luuk is geweest en het duurde allemaal even voordat we eruit waren, lag ook wel vanuit mijn kant eerlijk gezegd. Diehard perfectionist he!!! Het idee is veranderd van 11x255Wp naar 14x205Wp panelen. Helaas wel weer wat duurder, namelijk van €1,78/Wp incl. subsidie naar €1,83/Wp.
De offerte wordt dan gebaseerd op 14 Yingli Panda's 48 cell panelen, namelijk de YL205C-24B. Allemaal op een SB2500TL-ST en incl. installatiewerk, Clickfit en arbeid.
Reden voor de verandering is dat de panelen op mijn schetsen versprongen t.o.v. elkaar en men dit (mn moeder en Luuk) niet zo mooi vonden lijken. Voor mijn gevoel kijk je amper op het dak, maar ik kan er ook wel inkomen dat je het graag strak wil hebben liggen. De 205Wp panelen zijn wat minder lang en komen daardoor gunstiger uit. Wel jammer dat het de prijs weer verder opdrijft, mja... de baas (moeder) moet je te vriend houden... haha
Binnenkort nog eens verdiepen voor data-logging. Ik twijfel of ik beter met Bluetooth+webconnect of Bluetooth+RaspberryPi kan werken of gewoon simpel met een DIN kWh meter i.c.m. Youless.
SSC had ook wat van om de meter te veranderen naar een slimme meter, ook daar nog eens over nadenken. Volgens mij, zoals ik de verhalen hier las, ben ik gewoon goed uit met een terugdraaiende Ferrarismeter en zaten er meer nadelen dan voordelen aan om deze gratis te laten vervangen voor een slimme meter toch?
Dan hoeft geen van beide omvormers zich nooit in meer dan 16 / 10A te "verslikken"Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 00:53:
Dank voor je reactie. De beide installaties verschillen inderdaad 180 graden van elkaar. Zoals ik had geschreven ligt de ene installatie west en de ander oost.
Vraag: waarom zou ik de kabel bij de omvormer willen opsplitsen in 2 groepen van 16A (of 10A) ? Is dat dan veiliger ofzo? En waarom kunnen beiden niet gewoon op die ene kabel naar mijn aparte groep in de meterkast? Ter info: de kabel is een 2,5 mm buitenkabel.
[...]
bij een storing in één van beide omvormers, zou je dat niet doen, dus elke
omvormer niet appart afzekeren, dan kan de goede omvormer samen met de eindgroep zekering
16 + max 10A een sluiting in de foute omvormer instand houden en dat mag niet ( volgens sommigen wel )
kunnen, je voedings kabel naar de defekte omvormer kan dan te heet worden............. kappa?
Jou afbeelding kan ik hier niet zien. Ik weet niet of iedereen de link naar de Effekta kan openen, maar ik zal de grafiek hier als figuur invoegen:Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 23:39:
dat optimale omvormer werkgebied en de spanning over het hele jaar gaan in het beste advies samenvallen, bij -10 en bij +65c moet de omvormer zijn volledige vermogen kwijtkunnen.,
en ook geen piekverliezen hebben, en ook niet te warm worden bij weinig geluid.
zeker aan de kust maakt dat een fors verschil, landinwaards zal de warmte een factor zijn, de panelen worden warmer (zonder wind)
merk is hier geen issue, je systeem volgen over het hele jaar leert je dat vanzelf, en ook welke omvormer dat het best doet.
zomaar een omvormer van merk x of y voldoet voor mij niet meer.
goed advies op dit gebied of een perfecte set gebouwd voor de lokale situatie zie ik zelden
uit mijn boekje :
MPP voltage range for nominal power 200-430 volt
voorzien van de volgende grafiek :[afbeelding]
ik zoek dan juist die 360 volt op in de zomerperiode die ertoe doet
vandaar mijn halve paneeltje
maar vanaf 50% doet de omvormer het ook al goed, de 400 volt is minder goed, en dat bereik zal in de winter zijn, die er ook minder toe doet, mijn hellingshoek is ook vrij laag, en zo vult dat elkaar aan.
als het niet te langdradig word :
smorgens om 09:00 uur staat de zon in het oosten, al mijn west panelen te voeden, de omvormer deed hier niets mee, bleef een beetje laag staan in de mpp
[afbeelding]
ik was me pas laat bewust van dit effect, en hans schijnt het ook te hebben
het is nu zomaar weg door de iets hogere spanning dat zijn toch leuke dingen (en onverklaarbaar)
de foto toont ook dat in mijn geval oost-west op 1 omvormer kansloos is, vanwege de lage hoek

De optimale spanning ligt rond de 360-370 Volt. De efficiency is daar (net) 96%. De grens van de 95% efficiency, 1 procentpunt lager, ligt op grofweg 240 Volt. Ik vind persoonlijk 1 procentpunt per jaar niet noemenswaardig. Als je normaal 1850 kWh per jaar binnenhaalt zou het met 1 procent minder 1832 kWh binnen halen. Een verschil van 18 kWh. Is dat veel?
Wat betreft jouw halve paneeltje is het effect daarvan mij nog niet helder. Volgens mij had dat ook te maken met dat de omvormer het verkeerde MPP pakte. In een ander topic heb ik daar wat vragen over gesteld, misschien dat je daar eens naar kan kijken. Ik ben namelijk erg geintresseerd in de resultaten die je haalt met je halve paneeltje extra.
Dre in "Jouw productie, afgelopen maand...ofzo"
Misschien dat je de keuze voor deze extra eindgroepen iets beter kan argumenteren. Ik zelf zie geen reden om een extra verdeelinrichting te plaatsen, en ook de NEN1010 ziet dat niet. Met wat goeie argumenten kan je mij overtuigen. Ik zal je op weg helpen door wat vragen te stellen.PClop schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 01:34:
[...]
Dan hoeft geen van beide omvormers zich nooit in meer dan 16 / 10A te "verslikken"
bij een storing in één van beide omvormers, zou je dat niet doen, dus elke
omvormer niet appart afzekeren, dan kan de goede omvormer samen met de eindgroep zekering
16 + max 10A een sluiting in de foute omvormer instand houden en dat mag niet ( volgens sommigen wel )
kunnen, je voedings kabel naar de defekte omvormer kan dan te heet worden............. kappa?
- Met een sluiting doelt men (de NEN1010 ook volgens mij) op een fout van 0 Ohm, bedoel jij dat ook?
- Als er een fout van precies 10 Ampère in 1 omvormer ontstaat, schakelt de 16 Ampère eindgroep dan uit?
- Is het veilig in de zin van brand als de omvormer 230V×10A=2300 Watt aan warmte intern opwekt?
- Is het zinvol om te rekenen met andere 'sluitingen' dan 0 Ohm?
- Als de isolatie van een kabel lokaal beschadigt is en er loopt dan 100 mA op die foutplaats, kan dan de voedingskabel te heet worden op dit punt?
- Herhaling van vraag uit het verleden: Mag ik 6 Steca 500's aansluiten op 1 eindgroep?
Met mijn boerenverstand en de NEN1010 zie ik geen reden om hiervoor aparte groepen te maken. In mijn ogen is het dus veilig met alleen een 16A eindgroep. Maar misschien dat PClop mij kan overtuigen.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 00:53:
Dank voor je reactie. De beide installaties verschillen inderdaad 180 graden van elkaar. Zoals ik had geschreven ligt de ene installatie west en de ander oost.
[...]
Vragen: Hoeveel Wp gaat het om op oost en hoeveel Wp op West. Hellinghoek (dakhelling) van beide sets?
Verwijderd
Oost: 3000 Wp
Hellingshoek: 45 graden
[...]
Met mijn boerenverstand en de NEN1010 zie ik geen reden om hiervoor aparte groepen te maken. In mijn ogen is het dus veilig met alleen een 16A eindgroep. Maar misschien dat PClop mij kan overtuigen.
Vragen: Hoeveel Wp gaat het om op oost en hoeveel Wp op West. Hellinghoek (dakhelling) van beide sets?
[/quote]
robbedoes33 maakt dat wel voor zich zelf wel uit of hij mijn advies over neemt of naast zich neer legt.
Daar lig ik niet wakker van.
ha robbedoes.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:15:
West: 2650 Wp
Oost: 3000 Wp
Hellingshoek: 45 graden
ik heb ook een oost-west en 45 graden.
ik zal zo eens een berekening maken en dan mijn set vergroten naar jouw waardes en kappen op omvormers. (heb ik niet meer gedaan, want is eigenlijk niet interessant.)
maar eerst koffie (heb ik nodig zo te lezen.)
edit:
oke ik heb deze dag van mijn set gepakt: (waardens zijn op de DC zonder omvormer verlies.)
was een warme dag met niet een hoge W.

omgerekend naar jouw Wp waarden geeft: (oost/1900*3000 en west/1950*2650)

meer koffie!!!
en eens een extremere dag zoeken.
edit2:
oke is niet de extreemste dag die ik heb (lastig zoeken in text files.)
maar hij zal maar effe moeten voldoen.
een dag met bewolking en af en toe zon. (dus een stuk koudere panelen)

wat jouw set dan zou doen. (oost/1900*3000 en west/1950*2650)

deze dag kwam niet veel hoger als 2600W ik moet ook ergens een dag hebben dat ik 2900W doe.
(mijn all time recort is 3298W (de omvormer gaat tot een max van 3300W))
damm de koffie is op.
edit3:
ga niet verder zoeken punt is wel duidelijk denk ik.
West: 2650 Wp + Oost: 3000 Wp kan in extreme gevallen meer als 4000W opbrengen.
zelf zou ik eerder voor een omvormer gaan(met 2x een mppt) zoals de sma3000 of een sma3600.
een sma4000 vind ik weer te veel.
een power-one 3.6 zou ook kunnen die gaat tot de 4000W maar is te temperen tot 3850W. (en misschien is er nog wel een andere oplossing)
[ Voor 73% gewijzigd door migjes op 11-06-2013 10:57 ]
de YL205C-24B ken ik ook niet goed.
moet ik effe in duiken wat dat doet. (maar ik weet wat luuk doet en dat zit vast goed.)
slimme meter of feraris.
het maakt niet zoveel uit.
mijn voorkeur is de feraris (als de netbeheerder wil weten of de zon schijnt boven mijn huis kijken ze maar op buien radar.)
een slimme meter is in iedergeval niet bijzonder handig om je omvormer te loggen niet alle opgewekte stroom gaat langs de meter namelijk een gedeelte word door het huis gebruikt.
edit:
is het trouwens ook in zeddam?
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 11-06-2013 11:13 ]
Verwijderd
Enne wat moet ik dan uitgaande van het extreme geval van 4000 W ? Dan toch extra zekeren met 10A bij de twee omvormers?
migjes schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:30:
[...]
ha robbedoes.
ik zal zo eens een berekening maken en dan mijn set vergroten naar jouw waardes en kappen op omvormers. (heb ik niet meer gedaan, want is eigenlijk niet interessant.)
maar eerst koffie (heb ik nodig zo te lezen.)
edit:
oke ik heb deze dag van mijn set gepakt: (waardens zijn op de DC zonder omvormer verlies.)
was een warme dag met niet een hoge W.
[afbeelding]
omgerekend naar jouw Wp waarden geeft: (oost/1900*3000 en west/1950*2650)
[afbeelding]
meer koffie!!!
en eens een extremere dag zoeken.
edit2:
oke is niet de extreemste dag die ik heb (lastig zoeken in text files.)
maar hij zal maar effe moeten voldoen.
een dag met bewolking en af en toe zon. (dus een stuk koudere panelen)
[afbeelding]
wat jouw set dan zou doen. (oost/1900*3000 en west/1950*2650)
[afbeelding]
deze dag kwam niet veel hoger als 2600W ik moet ook ergens een dag hebben dat ik 2900W doe.
(mijn all time recort is 3298W (de omvormer gaat tot een max van 3300W))
damm de koffie is op.
edit3:
zelf zou ik eerder voor een omvormer gaan(met 2x een mppt) zoals de sma3000 of een sma3600.
een power-one 3.6 zou ook kunnen die gaat tot de 4000W maar is te temperen tot 3850W. (en misschien is er nog wel een andere oplossing)
als je wil kun je me dmen en dan stuur ik je wel mijn log files.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:44:
Super dat je dit hebt gedaan ! En een helder overzicht. Dank daarvoor.
Enne wat moet ik dan uitgaande van het extreme geval van 4000 W ? Dan toch extra zekeren met 10A bij de twee omvormers?
[...]
en kun je zelf beslissen wat voor omvormer je eigenlijk wil.
zelf zou ik voor een omvormer gaan met 2x mppt.
dat is de enige manier die ik ken om met 1x een kabel te weten wat er nu echt door heen gaat.
(en dan zou ik zelf voor een sma3600 of power-one 3.6 gaan.)
het zekeren van de omvormers?
nee, heb het overzicht niet van de situatie, dus wil ik niet veel over zeggen.
en zekeren helpt wel tegen gevaar, maar niet tegen het uitvallen van de omvormers.
dus ik ben bang dat dat niet gaat helpen. (maar ik heb geen goed overzicht.)
Ik heb de firmware ge-update terwijl de omvormer in bedrijf was. Hij bleef gewoon doorwerken (=70W in de avonduurtjesRukapul schreef op zondag 09 juni 2013 @ 22:13:
[...]
Mwah. Als ik het zo zie zijn het alleen de wijzigingen in deze versie, maar je weet dus niet wat erin zit als je meerdere versies overslaat. Normaal gesproken zit er een lijstje bij met wijzigingen per versienr zodat je uitgaande van je actuele versienummer in een oogopslag alle versies kunt zien.
@hierboven: laatste firmware voor 3600TL-21 etc heeft wel een update voor global peak etc
Nu maar zien of er iets te winnen valt met die Global Peak poehaha.
1 op oost en 1 op west. Omdat ik geen nieuwe groep kan aanleggen wil ik 2 sets van 600wp ieder op een steca 500 aansluiten. Alleen is het verstandiger om meer wp aan te sluiten omdat het een oost/west opstelling is? of voldoet 600wp (3x200wp panelen)?
Hoop is uitgestelde teleurstelling
Kijk even een heel klein stukje naar boven, daar staat een uitgebreide uitleg van Migjes.Bally schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:58:
Ik volg dit forum al geruime tijd en ben bijna op het punt om ook een PV set aan te schaffen. Alleen wil ik 2 sets aanschaffen.
1 op oost en 1 op west. Omdat ik geen nieuwe groep kan aanleggen wil ik 2 sets van 600wp op een steca 500 aansluiten. Alleen is het verstandiger om meer wp aan te sluiten omdat het een oost/west opstelling is? of voldoet 600wp (3x200wp panelen)?
Volgens mij wel vergelijkbaar, buiten misschien de hoek (45 graden in zijn geval):
Lees voor vergroten --> verkleinenmigjes schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:30:
[...]
ha robbedoes.
ik zal zo eens een berekening maken en dan mijn set vergroten naar jouw waardes
...
Het gaat mij er meer om of het zinvol is om te overdimensioneren?
Actual schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:03:
[...]
Kijk even een heel klein stukje naar boven, daar staat een uitgebreide uitleg van Migjes.
Volgens mij wel vergelijkbaar, buiten misschien de hoek (45 graden in zijn geval):
[...]
Lees voor vergroten --> verkleinen
oei, ik heb ooit een poging gedaan een systeem te verzinnen voor oost-west parallel op 1 steca500.Bally schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 13:58:
Ik volg dit forum al geruime tijd en ben bijna op het punt om ook een PV set aan te schaffen. Alleen wil ik 2 sets aanschaffen.
1 op oost en 1 op west. Omdat ik geen nieuwe groep kan aanleggen wil ik 2 sets van 600wp op een steca 500 aansluiten. Alleen is het verstandiger om meer wp aan te sluiten omdat het een oost/west opstelling is? of voldoet 600wp (3x200wp panelen)?
maar echt succes volle berekeningen kon ik niet voor elkaar krijgen.
(panelen die je eigenlijk op een steca zou doen en dan op een soladin, maar echt iets vond ik dat ook niet)
in ieder geval niks wat ik je wil aanraden.
de beste tip die ik je kan geven.
ga voor 2x een steca. (er zijn vast wel 2 verschillende groepen te vinden in huis)
Klein verschil met typen, groot verschil in uitleg...
migjes schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:07:
[...]
oei, ik heb ooit een poging gedaan een systeem te verzinnen voor oost-west parallel op 1 steca500.
maar echt succes volle berekeningen kon ik niet voor elkaar krijgen.
(panelen die je eigenlijk op een steca zou doen en dan op een soladin, maar echt iets vond ik dat ook niet)
in ieder geval niks wat ik je wil aanraden.
de beste tip die ik je kan geven.
ga voor 2x een steca. (er zijn vast wel 2 verschillende groepen te vinden in huis)
a zo... ik zie het.Bally schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:10:
Sorry... bedoelde dus 2 keer 600wp ieder op een eigen stecca 500...
Klein verschil met typen, groot verschil in uitleg...
[...]
de stecas van anton:
http://www.antonboonstra.nl/energie/?gescheiden
die heeft nu ook een set op noord.
of de steca's van mkleinman:
http://morpheus.flitspaal.nl/index.html
die zijn oost-west.
Ik heb momenteel een gewone analoge kwh meter die mijn verbruik uit het net meet en een digitale kwh meter die het opgewekte vermogen van de zonnepanelen meet.
Ik zou graag meer en alles digitaal meten. Ik heb al verschillende vragen gestelt aan de firma maar geen sluitend antwoord gekregen.
Ik zoek dus een digitale meter die mijn verbuik van het net meet (uit), hetgene wat de zonnepanelen in het net steken (in), mijn eigen totaal verbruik. Als het nog kan S0-bus stroom, spanning, frequentie, (cos phi) en misschien verlicht
Bestel je toch 3 van die el cheapo din meters? (SEP bijvoorbeeld, 2k imp/kwh)Black_Rain schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:24:
Heeft er iemand ervaring met DRS-210C - 1-Ph. DIN kwh meter (102101153) van B+G Tech?
Ik heb momenteel een gewone analoge kwh meter die mijn verbruik uit het net meet en een digitale kwh meter die het opgewekte vermogen van de zonnepanelen meet.
Ik zou graag meer en alles digitaal meten. Ik heb al verschillende vragen gestelt aan de firma maar geen sluitend antwoord gekregen.
Ik zoek dus een digitale meter die mijn verbuik van het net meet (uit), hetgene wat de zonnepanelen in het net steken (in), mijn eigen totaal verbruik. Als het nog kan S0-bus stroom, spanning, frequentie, (cos phi) en misschien verlicht
ik neem aan dat je effe naar de linkjes hebt gekeken in mijn vorige bericht.Bally schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 14:06:
Het gaat mij er meer om of het zinvol is om te overdimensioneren?
een steca doet het wel oke met 3x 180Wp.
en 3x 200Wp zal het ook oke werken.
echt onder dimensioneren is dat ook niet dat is pas als je 4x 200Wp er aanhangt.
(voor oost of west hoef je niet te onder dimensioneren werkt het zelfde als zuid alleen aantal uren zijn anders.)
na deel van steca's is dat ze zo relatief duur zijn.
3x een steca is al veel duurder als mijn 3000W omvormer.
aarg het gaat echt niet goed met de steca van de garage!!
maar wat zie ik de steca van noord top af vandaag????
ohoo die had ik niet verwacht.
Verwijderd
Ik krijg inderdaad 10x250WP (Renesola Virtus II). Wat zijn jouw ervaringen met de Effekta? Heb je de logging via de insteekmodule geregeld of zelf wat in elkaar gezet?MieJuul schreef op maandag 10 juni 2013 @ 22:22:
[...]
Ik heb gekozen voor de Effekta ES3300 in combinatie met 2760Wp.
Zie m'n onderschrift
Hoeveel panelen krijg je? 10 x 250Wp?
[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2013 16:06 ]
Kan je boonstra niet bellen of mailen ipv deze wartaal?migjes schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:00:
@antonboonstra
aarg het gaat echt niet goed met de steca van de garage!!
maar wat zie ik de steca van noord top af vandaag????
ohoo die had ik niet verwacht.
Welkom!!SunPeet schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 16:54:
[...]
Kan je boonstra niet bellen of mailen ipv deze wartaal?
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik zou voor de grootste gaan, dan heb je in het voorjaar niet van grrrr hij topt af, had ik maar ...sjoerddv schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:19:
Ik ben van plan om 44 panelen te gaan leggen (alex solar ALX-250M) i.c.m. een SMA sunny tripower 10000TL of een 12000TL. De panelen liggen pal op het zuiden onder een hoek van 28 graden en er valt geen schaduw op, is het in dit geval beter om iets te overdimensioneren en te kiezen voor de 12000TL, of maakt het geen verschil in rendement met de 10000TL? Ik zag dat deze omvormers het hoogste rendement halen bij 600V DC spanning per string, nu weet ik niet welke opstelling beter is, 2x 15 panelen + 1x 14 panelen of 4x 11 panelen. Zie onderstaande foto van sunny design.
[afbeelding]
(uit eigen ervaring 12kWp met 10kW omvormer...)
Is het beste voor je gemoedsrust en iets meer opbrengst. Ik denk dat het verschil groter is als SD aangeeft.
Normaal is een hogere spanning beter, als de omvormer dat aan kan ( ook bij -10 graden)
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 12-06-2013 18:27 ]
sunny design toont bij performance de verwachte (berekende) jaaropbrengst. Die vind ik niet terug in je schermprints, maar ik vermoed dat deze bij de eerste het hoogste is.sjoerddv schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:19:
Ik ben van plan om 44 panelen te gaan leggen (alex solar ALX-250M) i.c.m. een SMA sunny tripower 10000TL of een 12000TL. De panelen liggen pal op het zuiden onder een hoek van 28 graden en er valt geen schaduw op, is het in dit geval beter om iets te overdimensioneren en te kiezen voor de 12000TL, of maakt het geen verschil in rendement met de 10000TL? Ik zag dat deze omvormers het hoogste rendement halen bij 600V DC spanning per string, nu weet ik niet welke opstelling beter is, 2x 15 panelen + 1x 14 panelen of 4x 11 panelen. Zie onderstaande foto van sunny design.
[afbeelding]
Ikzelf heb een soortgelijke vraag, maar net anders. 1 MPP-tracker met 22 panelen of 2x11? Volgens sunny design levert de eerste optie me 50 kWh meer op per jaar, maar volgens mij is de tweede optie wat beter in geval van schaduw. Wat weegt het zwaarst (voor zover 50 kWh uberhaupt iets is om je druk over te maken). Aangezien jij geen schaduw hebt lijkt het me dat je 1 op 1 sunnydesign kunt volgen.
even uitgaande van de 10k omvormer trouwens, 12k lijkt me niet nodig maar wie ben ik
edit: ik zie een prijsverschil van maar een paar tientjes dus dan is het wellicht weer anders. Zeker als je ooit nog een paar paneeltjes erbij wil leggen
[ Voor 8% gewijzigd door maxtrash op 11-06-2013 18:00 ]
Wat betreft "iets meer opbrengst":WoudseHoeve schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:39:
[...]
Ik zou voor de grootste gaan, dan heb je in het voorjaar niet van grrrr hij topt af, had ik maar ...
(uit eigen ervaring 12kWp met 10kW omvormer...)
Is het beste voor je gemoedsrust en iets meer opbrengst. Ik denk dat het verschil groter is als SD aangeeft.
Normaal is een hogere spanning beter, als de omvormer dat aan kan ( ook bij -10 graden)
SMA heeft inderdaad een rekentool Sunny Design. Ik heb daar de configuratie van sjoerddv ingevoerd deze rekentool raad zelfs een SMA STP-9000TL-20 aan. Een upgrade naar de SMA STP-10000TL-20 levert 24 kWh extra op per jaar, volgens SMA SB. De 12000 zie ik niet in de rekentool staan.
Forumgenoot "antonboonstra" heeft ooit berekend wat de piekverliezen zijn bij een kleine omvormer. Dit heeft hij gedaan op basis van praktijk meetwaarden. De keuze voor de 9000 in plaats van de 12000 zou dan zorgen voor 77 kWh aan niet omgezette energie. Bij een elektriciteitsprijs van €0,21/ kWh kost deze niet omgezette energie 16 euro per jaar.
Wat betreft aftoppen:
De hellingshoek van sjoerddv is met 28° een stuk kleiner dan de hellinghoek van jou (45°). Volgens mij heb je er dan minder snel last van omdat de zon dan minder recht op de panelen straalt in de winter. Toch? En wat betreft het energieverlies door aftoppen (
[ Voor 18% gewijzigd door Dre op 11-06-2013 18:26 ]
Er zijn door een fout van de leverancier verkeerde panelen geleverd. Hierdoor ben ik nu in het bezit van 255wp panelen met een werkspanning van ca 30v. Dit terwijl ik panelen van 255wp met een werkspanning van 50v besteld had.
Hierdoor komt de spanning die aan mijn SMA tripower 5000TL niet op een optimale 600 volt te liggen maar op een 360v. Dit kost me volgens Sunny Design ca 0,9 rendement op jaar basis. Helaas zijn, mede door de importheffingen, de goede panelen niet meer leverbaar en word simpel omruilen een probleem. Nu heeft mijn leverancier (een dozenschuiver uit Luxemburg) aangeboden me te compenseren door 2% van de aanschafprijs te retourneren.
Nu vind ik dit wat mager, maar wat is reëel? Ik wil best meedenken met een oplossing, ik heb te panelen niet te duur, ze communiceren erg vlot en netjes, maar ze hebben gewoon een vervelend foutje gemaakt.
Wat vinden jullie?
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
juh, is dit het moeilijke woorden-forum ofzo?
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Waarom wil je een 3 fase omvormer?sjoerddv schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:19:
[afbeelding]
Als je 3 één fase omvormers koopt en die elk op één fase aansluit ben je misschien wel 1500 euro goedkoper uit
Voor 1200 euro minder koop je een power one 10000 omvormer daar moet je aardig wat kWh tjes voor opwekken om dat prijsverschil terug te verdienen.
[ Voor 6% gewijzigd door jonkma op 11-06-2013 19:59 ]
Camber
@ Niek_: ik verlies tot maximaal 60 KWh op jaarbasis volgens SUnny Design, dat is 1500 KWh over een getelde levensduur van 25 jaar, is met de huidige stroomprijs zo'n €300. Dit lijkt me inderdaad niet onredelijk.
@ BarryH, als jij een 3-fase omvormer weet met een vergelijkbaar rendement, opties en kwaliteit als de SMA TRI power 5000TL dan houd ik me aanbevolen. Zou inderdaad ook een mooie oplossing zijn
Ik dacht zelf nog aan een derde oplossing. Mochten ze nog 1 extra paneel hebben liggen dan zou ik die graag als compensatie ontvangen. Mocht er tijdens de installatie (of later) een paneel sneuvelen door mijn fout dan heb ik een reserve. En dus nog steeds een mooi symmetrisch gevuld dakvlak. Mocht alles goed gaan dan schaf ik nog wel een micro omvormer aan en plaats ik het paneel elders, compenseert dan meteen voor het slechtere rendement.
Voor de beeldvorming, het gaat om 24 255wp all black mono kristallijne panelen van een voor mij totaal onbekend merk (CSG)
[ Voor 8% gewijzigd door lithoijen op 11-06-2013 19:56 ]
Nee waren vrij schaarse panelen geloof ik. Maar zijn eigenlijk dezelfde panelen als de 255Wp Yingli's, enkel dus korter vanwege de minder cellen over de lengte (48 vs 60 cellen, 2 rijen dus).migjes schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 11:11:
@marcel87
de YL205C-24B ken ik ook niet goed.
moet ik effe in duiken wat dat doet. (maar ik weet wat luuk doet en dat zit vast goed.)
Hmhmslimme meter of feraris.
het maakt niet zoveel uit.
mijn voorkeur is de feraris (als de netbeheerder wil weten of de zon schijnt boven mijn huis kijken ze maar op buien radar.)
een slimme meter is in iedergeval niet bijzonder handig om je omvormer te loggen niet alle opgewekte stroom gaat langs de meter namelijk een gedeelte word door het huis gebruikt.
Nee in Dinxperlo, nog een stukje verder oostwaarts, hemelsbreed ~17km. Hoezo?edit:
is het trouwens ook in zeddam?
Kans op storing is ook 3x zo groot .........jonkma schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:51:
[...]
Waarom wil je een 3 fase omvormer?
Als je 3 één fase omvormers koopt en die elk op één fase aansluit ben je misschien wel 1500 euro goedkoper uitmet als bijkomend voordeel als je een probleem met de omvormer hebt je bij de drie omvormers nog 2/3 productie hebt en als je maar één omvormer hebt heb je geen productie meer!!!
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Als je even snel rekend met een TVT van 10 jaar is 2% van de aanschafprijs 22 jaar opbrengst verlies, nette oplossing.lithoijen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:09:
Even een heel korte vraag aan de experts hier:
Er zijn door een fout van de leverancier verkeerde panelen geleverd. Hierdoor ben ik nu in het bezit van 255wp panelen met een werkspanning van ca 30v. Dit terwijl ik panelen van 255wp met een werkspanning van 50v besteld had.
Hierdoor komt de spanning die aan mijn SMA tripower 5000TL niet op een optimale 600 volt te liggen maar op een 360v. Dit kost me volgens Sunny Design ca 0,9 rendement op jaar basis. Helaas zijn, mede door de importheffingen, de goede panelen niet meer leverbaar en word simpel omruilen een probleem. Nu heeft mijn leverancier (een dozenschuiver uit Luxemburg) aangeboden me te compenseren door 2% van de aanschafprijs te retourneren.
Nu vind ik dit wat mager, maar wat is reëel? Ik wil best meedenken met een oplossing, ik heb te panelen niet te duur, ze communiceren erg vlot en netjes, maar ze hebben gewoon een vervelend foutje gemaakt.
Wat vinden jullie?
Ja daar kan ik niet tegenop de gangbare prijs voor die omvormers is rond de 3000 euro dus goed gedaan voor 1750lithoijen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:01:
De omvormer koste me ca €1750,-- euro. Als je voor mij 3x een 1-fase omvormers weet voor €250,-- totaal met een rendement van 96% of meer inclusief monitor opties dan houd ik me aanbevolen!
Camber
In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga maar eens een mailtje dichten. Ik denk/hoop wel tot een goede oplossing te komen. Tot nu toe verloopt de communicatie erg netjes en vlot. Valt me niks tegen voor een Luxemburgse groot handel. Tja iets met een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
@Jonkma Ik zal eerlijk zijn het was ( en is trouwens nog steeds) €1752,60 exclusief transport (maar dat had ik toch al voor de panelen).
[ Voor 9% gewijzigd door lithoijen op 11-06-2013 20:27 ]
Verwijderd
mensen voelen zo de behoefte niet echt heDre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:41:
[...]
Ik vind het altijd zo jammer dat je jou stellingen niet kan beargumenteren. <> Wil je deze discussie niet aangaan vanwege cognitieve dissonantie of spelen er andere (financiële) belangen?
[ Voor 0% gewijzigd door Verwijderd op 11-06-2013 20:50 . Reden: bokito style is niet mijn ding ]
Nee, hoor. Gewoon een nette manier van communiceren:blissard schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 19:32:
[...]
juh, is dit het moeilijke woorden-forum ofzo?
Wikipedia: Cognitieve dissonantie
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Met de Effekta heb ik nog niet zo heel lang ervaring, hij draait nu een klein half jaar.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:36:
[...]
Ik krijg inderdaad 10x250WP (Renesola Virtus II). Wat zijn jouw ervaringen met de Effekta? Heb je de logging via de insteekmodule geregeld of zelf wat in elkaar gezet?
De ervaringen tot dusver zijn goed; hij doet wat ie moet doen en hij is nagenoeg stil.
Ik log de Effekta gewoon via de RS-232 poort die standaard op de omvormer zit.
Heb voor een habbekrats een klein laptopje met COM-poort op de kop getikt, en die regeld de logging verder.
Ben je niet bang dat je met 10 van die panelen qua spanning wat aan de lage kant zit?
De Effekta's zitten volgens mij het liefst rond de 360V, nu kom je op een mooie dag uit rond de 280V (denk ik).
Het zal heus wel werken hoor, daar twijfel ik niet aan.
Maar de efficientie zal misschien iets minder zijn.
Wat dat op jaarbasis doet......?! Geen flauw idee, daar heb ik geen kijk op.
Mischien dat anderen van de "gevestigde orde" hier meer over kunnen vertellen, ik kom nog maar net kijken
12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live
De spanning wordt nog wel lager als het warm is kan ik je uit ervaring vertellen. Ik heb 10 (string A) en 11 (string B ) panelen op de ES5000 zitten. Wat betreft de efficiency versus de spanning verwijs ik je naar deze post. Ik weet niet of de ES3300/ES2200 vergelijkbaar is met de ES5000, maar het effect van de spanning op de efficiency is vrij duidelijk in de grafiek.MieJuul schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:01:
[...]
Ben je niet bang dat je met 10 van die panelen qua spanning wat aan de lage kant zit?
De Effekta's zitten volgens mij het liefst rond de 360V, nu kom je op een mooie dag uit rond de 280V (denk ik).
[...]
Mischien dat anderen van de "gevestigde orde" hier meer over kunnen vertellen, ik kom nog maar net kijken
Hiervoor heb ik onderstaande 2 documeneten van SMA:
http://www.sma-benelux.co...ntegreerde-bluetooth.html
http://www.sma-benelux.co...ingen-voor-nederland.html
Ik heb alles aangepast zoals aangegeven, en op "Opslaan" gedrukt, echter blijft er naast de aangepaste parameters een zandloper staan.
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat de instellingen daadwerkelijk worden doorgevoerd?
De SMA is op dit moment niet actief (0 W)
Leuke grafieken migjes. Ik ben toch wel jaloers op de oost-west opstellingen in de zin van omvormer benutting. Mijn omvormer op zuid heeft maar een klein gedeelte van de dag iets te doen, en voor de rest zit ie uit z'n neus te eten. En dan moet het nog een mooie dag zijn ook.migjes schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 09:30:
[...]
Wat betreft het maximale stroom door een 16 Ampère eindgroep ben ik al enige tijd aan het testen of de zekering eruit gaat met de volgende onderdelen:
- 4830 Wp, zuid 30 graden helling
- 4600 Watt AC omvormer (piekt soms naar 22 Ampère AC
)
Het enige wat ik wil zeggen dat ik mij niet zo druk zou maken over 4000 Watt AC
wachten tot de SMA weer actief isChris12 schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:42:
Hoe kan ik er nu voor zorgen dat de instellingen daadwerkelijk worden doorgevoerd?
De SMA is op dit moment niet actief (0 W)
je hebt wel gelijk dat de leverancier een fout heeft gemaakt maar hoe redelijk is het om het "verlies" over 10, 20 of 30 jaar te gaan rekenen?lithoijen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:05:
@WoudseHoeve: Als je rekent met een TVT van 10 jaar wel, reken je met een levensduur van de panelen van 30 jaar of meer, dan weer niet. Het blijft moeilijk natuurlijk. Feit is wel dat ik geen fout heb gemaakt en mijn leverancier wel. Ik wil wel meedenken om zijn probleem op te lossen, maar ik wil er ook niet slechter van worden
In ieder geval bedankt allemaal voor het meedenken! Ik ga maar eens een mailtje dichten. Ik denk/hoop wel tot een goede oplossing te komen. Tot nu toe verloopt de communicatie erg netjes en vlot. Valt me niks tegen voor een Luxemburgse groot handel. Tja iets met een dubbeltje op de eerste rang willen zitten.
@Jonkma Ik zal eerlijk zijn het was ( en is trouwens nog steeds) €1752,60 exclusief transport (maar dat had ik toch al voor de panelen).
het is maar hoe je het bekijkt. Je kunt ook zeggen dat je ipv 255WP panelen, nu (100%-0,9%)*255 = 252,7WP panelen geleverd hebt gekregen. Misschien hebben de panelen wel een positieve tolerantie van 2% dus dan zit je alsnog boven de 255WP?
Anders gezegd: voor de 0,9% minder rendement wordt je voor 2% gecompenseerd, vanuit de leverancier bekeken is dat nog niet zo onredelijk.
jij reageerde op sjoerddv en die heeft een omvormer van 10K WP nodig (die zullen wel 3000 kosten ja). 3x1000 euro voor een 1-fase omvormer van 3300WP lijkt me haalbaar (alhoewel ik zelf ook voor de SMA zou gaan).jonkma schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 20:04:
[...]
Ja daar kan ik niet tegenop de gangbare prijs voor die omvormers is rond de 3000 euro dus goed gedaan voor 1750
Lithoijen had een SMA tripower 5000 en daarvoor is 1750 een scherpe maar geen abnormale prijs.
Bovendien mag hij ze zo komen vervangen voor het juiste model, ik wil hem het alleen niet te moeilijk maken. Die 2% is minder als de transportkosten om ze om te komen wisselen, dus zo gezien is hij ook erg goedkoop uit. Dan mag hij mij ook best wat tegemoet komen denk ik.
Maar zoals gezegd verloopt de communicatie goed, dus ik denk/hoop er in goed overleg helemaal uit te komen.
@ barrycade Ik had inderdaad panelen besteld met een hoog voltage. Er is net een iets ander type geleverd als vermeld stond op de site. Jammer omdat ik de specs voor de zekerheid nog per mail had laten bevestigen.
Nu lijken de 2 types ook wel gruwelijk veel op elkaar, en een foutje is snel gemaakt. Geen probleem zolang het maar netjes wordt opgelost.
[ Voor 18% gewijzigd door lithoijen op 11-06-2013 22:23 ]
Die 2% korting == 0.9 % verlies over 22 jaar gerekend. Dus die 0.9% voor de komende 22 jaar wordt nu uitgekeerd.lithoijen schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:19:
Maar ik hoop dat mijn panelen langer meegaan als 10 jaar. Die 2% is eenmalig, die 0,9% komt ieder jaar terug (hopelijk voor 30 jaar). Ik moet de flash data nog ontvangen, dus daar kan ik nog niet veel over zeggen, maar ze worden met een + tolerantie verkocht. Aangezien ze daar ook mee adverteren imag ik dat ook verwachten. Ik heb panelen ekocht van 255 wp met een tolerantie van o tot 3% niks meer niks minder.
Bovendien mag hij ze zo komen vervangen voor het juiste model, ik wil hem het alleen niet te moeilijk maken. Die 2% is minder als de transportkosten om ze om te komen wisselen, dus zo gezien is hij ook erg goedkoop uit. Dan mag hij mij ook best wat tegemoet komen denk ik.
Maar zoals gezegd verloopt de communicatie goed, dus ik denk/hoop er in goed overleg helemaal uit te komen.
@ barrycade Ik had inderdaad panelen besteld met een hoog voltage. Er is net een iets ander type geleverd als vermeld stond op de site. Jammer omdat ik de specs voor de zekerheid nog per mail had laten bevestigen.
Nu lijken de 2 types ook wel gruwelijk veel op elkaar, en een foutje is snel gemaakt. Geen probleem zolang het maar netjes wordt opgelost.
1 juli wordt er hier op het dak een systeem geinstalleerd van 22 * 250 Wp.
Met een SMA 5000 omvormer.
Ben benieuwd!
Maar stel ik ga voor de 12000TL (prijs verschil t.o.v. 10000TL is +/- €300), kan ik dan nog ooit een string erbij leggen van een ander type paneel, of moeten er altijd dezelfde panelen aan 1 omvormer hangen? Of is het dan verstandiger om een nieuwe omvormer erbij te hangen?Dre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 18:18:
[...]
Wat betreft "iets meer opbrengst":
SMA heeft inderdaad een rekentool Sunny Design. Ik heb daar de configuratie van sjoerddv ingevoerd deze rekentool raad zelfs een SMA STP-9000TL-20 aan. Een upgrade naar de SMA STP-10000TL-20 levert 24 kWh extra op per jaar, volgens SMA SB. De 12000 zie ik niet in de rekentool staan.
Forumgenoot "antonboonstra" heeft ooit berekend wat de piekverliezen zijn bij een kleine omvormer. Dit heeft hij gedaan op basis van praktijk meetwaarden. De keuze voor de 9000 in plaats van de 12000 zou dan zorgen voor 77 kWh aan niet omgezette energie. Bij een elektriciteitsprijs van €0,21/ kWh kost deze niet omgezette energie 16 euro per jaar.
Wat betreft aftoppen:
De hellingshoek van sjoerddv is met 28° een stuk kleiner dan de hellinghoek van jou (45°). Volgens mij heb je er dan minder snel last van omdat de zon dan minder recht op de panelen straalt in de winter. Toch? En wat betreft het energieverlies door aftoppen () zie verhaal hierboven.
Nog even over het aantal stings, ik zou dus het beste een zo hoog mogelijk stringvoltage aan moeten houden en de strings verdelen in: 2x15+1x14 panelen, max voltage is dan 985V (omvormer max = 1000V). Of is het toch beter om 4x11 panelen te leggen met een max voltage van 723V? Sunny design
Dit gaat weer niet over zonnepanelen maar goed, denk dat ik al ongeveer 50 jaar niet meer op m,nDre schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 17:41:
[...]
Ik vind het altijd zo jammer dat je jou stellingen niet kan beargumenteren. Ik krijg daardoor het gevoel dat je jou stellingen uit je duim zuigt. Alleen snap ik niet precies precies wat jou motivatie is om mensen hier onjuist voor te lichten (IMHO). Erg jammer dat je mij niet wilt overtuigen met argumenten, dit zou jou standpunt naar mij duidelijker maken. Wil je deze discussie niet aangaan vanwege cognitieve dissonantie of spelen er andere (financiële) belangen?
duim zuig ( enkel dan als de hamerkop de spijker mist, maar de duim niet......
Maar op welke andere belangen doel je, anders dan dat e.e.a. al in de paar duizend eerdere posts
uitvoerig door vele anderen is beargumenteerd en als juist is bevonden en dat enkel jij iets
last hebt van "cognitieve dissonantie " m.a.w. jij wenst je nog te verzetten tegen algemeen
geaksepteerde stellingen, als ik zo vrij mag zijn om zulks uit m,n toetsenbord te toveren.
Pubers leren dat door de jaren heen gaande weg wel af
SMA omvormers in deze klasse hebben meestal 2 trackers. Daarmee kun je in principe verschillende panelen of richtingen aansluiten. Houd rekening met het maximaal aan te sluiten vermogen en voltage per tracker. Dat kun je Sunny Design laten berekenen.sjoerddv schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 23:44:
[...]
Maar stel ik ga voor de 12000TL (prijs verschil t.o.v. 10000TL is +/- €300), kan ik dan nog ooit een string erbij leggen van een ander type paneel, of moeten er altijd dezelfde panelen aan 1 omvormer hangen? Of is het dan verstandiger om een nieuwe omvormer erbij te hangen?
Nog even over het aantal stings, ik zou dus het beste een zo hoog mogelijk stringvoltage aan moeten houden en de strings verdelen in: 2x15+1x14 panelen, max voltage is dan 985V (omvormer max = 1000V). Of is het toch beter om 4x11 panelen te leggen met een max voltage van 723V? Sunny design
Een hoger voltage is niet altijd beter. Het rendement hangt af van de karakteristieken van de omvormer. Die kan en piek vertonen of een platte lijn vanaf een bepaald vermogen.
Meestal kun je dat zien aan een lijn in een grafiek die bij verschillende voltages het rendement aangeeft.
Kijk dus naar het datablad van de omvormer(s) die je op het oog hebt.
Bij een hogere celtemperatuur (in de zomer bv) daalt het voltage, dat mag je er ook nog in verdisconteren. Die kun je berekenen met behulp van het percentage per graad dat het voltage daalt (temperatuur coëfficiënt). Je hebt overigens twee belangrijke voltages, dat is de hoge open klemspanning (als de "machine" opstart), en de lagere voltage tijdens productie. De laatste is de belangrijk voor het genereren van elektriciteit, maar de open klemspanning moet onder de specificatie blijven.
Verwijderd
Stel je koopt een auto van merk x,kleur blauw met 150 pk en je krijgt geleverd merk x , kleur blauw met een 110 pk . Dan accepteer je deze toch ook niet ,
Waarom zou je dan dit nu wel doen met je panelen.
je hebt vooraf op papier laten zetten welke omvormer en welk type panelen met name vanwege de Voc.
nu heb je een verkeerd type panelen gekregen en hiermee is de verkopende partij nalatig geweest.
ik zou alleen akkoord gaan met het juiste type panelen conform de afgesproken prijs.
als dit betekent dat de leverancier hierdoor zijn winstmarge ziet wegsmelten dan is dat niet jouw probleem.
niet akkoord gaan met een "gratis"andere omvormer of een 2% korting bijv.
Conform de consumentenwetgeving is dit zelfs een aanleiding om de koop ongedaan te maken mits niet binnen acceptabele tijd een acceptabele oplossing teweeg is gebracht
ter reminder bedenk even waarom je in het voorbeeld auto het niet zou accepteren en waarom je het nu dan wel zou accepteren
In dit geval is het vermogen van de auto wel net zo veel pk's maar heeft de geleverde auto minder koppel.
En volgens mij had lithoijen een mooie prijs gemaakt voor deze panelen.
Dus als hij weer op zoek moet naar andere panelen met wel een passend voltage heb je kans dat de prijs significant (ja dure woorden maffia kom er maar in) zal stijgen met negatief effect op zijn terugverdien tijd.
Hier is nog meningsverschil over.PClop schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 01:00:
[...]
e.e.a. al in de paar duizend eerdere posts
uitvoerig door vele anderen is beargumenteerd en als juist is bevonden
Zullen we het hier verder over hebben in Mogen meerdere omvormers achter één eindgroep?
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Verwijderd
Ik heb helaas geen grafiek kunnen vinden waarin ik kan aflezen bij welke voltage de omvormer het meest efficiënt werkt. In de datasheet kan ik op het punt van Voltage ook geen verschil zien tussen een ES2200 en ES3300. Jij spreekt ook over de "Effekta's" in meervoud. Kan ik nu de conclusie trekken dat de ES2200 en ES3300 hetzelfde voltage hebben waarop ze het meest efficiënt werken? Ik kan me niet echt voorstellen dat de spanning aan een te lage kant zit. Dit omdat ik met nadruk heb gevraagd of er geen negatief punt zou ontstaan als ik mijn 2500WP op een 3000w omvormer i.p.v. een 2000w omvormer zou zetten. Volgens degene die de panelen bij mij komt leggen is de spanning waaronder de beide omvormers werken hetzelfde en ontstaat er geen enkel negatief effect.MieJuul schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 21:01:
[...]
Met de Effekta heb ik nog niet zo heel lang ervaring, hij draait nu een klein half jaar.
De ervaringen tot dusver zijn goed; hij doet wat ie moet doen en hij is nagenoeg stil.
Ik log de Effekta gewoon via de RS-232 poort die standaard op de omvormer zit.
Heb voor een habbekrats een klein laptopje met COM-poort op de kop getikt, en die regeld de logging verder.
Het zal heus wel werken hoor, daar twijfel ik niet aan.
Maar de efficientie zal misschien iets minder zijn.
Wat dat op jaarbasis doet......?! Geen flauw idee, daar heb ik geen kijk op.
Het prijsverschil tussen de omvormers was €30,-. Dit, in combinatie met het ontbreken van nadelige effecten (volgens installateur) en de mogelijkheid om nog eens 2 paneeltjes extra aan te sluiten, hebben mij doen besluiten de ES3300 te kiezen. Ik kan nu nog kiezen voor een ES2200 omdat de panelen volgende week dinsdag pas gelegd worden. Is dat dan raadzaam?
Volgens de documentatie hebben beide omvormers inderdaad hetzelfde spanningsbereik en nominale spanning van 360Vdc. De efficientie van de omvormer is echter niet alleen afhankelijk van de spanning, maar ook van de belasting. Meestal is een omvormer het meeste efficient bij een belasting rond de 50-70% van het vermogen van de omvormer. Aangezien panelen meer dan 90% van de tijd minder dan 70% van hun STC vermogen leveren (klik) kun je voor een betere efficientie een omvormer beter iets onderdimensioneren. De piekverliezen zijn beperkt, de efficientie over het hele jaar is iets hoger en de omvormer is goedkoper.Verwijderd schreef op woensdag 12 juni 2013 @ 09:26:
[...]
Ik heb helaas geen grafiek kunnen vinden waarin ik kan aflezen bij welke voltage de omvormer het meest efficiënt werkt. In de datasheet kan ik op het punt van Voltage ook geen verschil zien tussen een ES2200 en ES3300. Jij spreekt ook over de "Effekta's" in meervoud. Kan ik nu de conclusie trekken dat de ES2200 en ES3300 hetzelfde voltage hebben waarop ze het meest efficiënt werken? Ik kan me niet echt voorstellen dat de spanning aan een te lage kant zit. Dit omdat ik met nadruk heb gevraagd of er geen negatief punt zou ontstaan als ik mijn 2500WP op een 3000w omvormer i.p.v. een 2000w omvormer zou zetten. Volgens degene die de panelen bij mij komt leggen is de spanning waaronder de beide omvormers werken hetzelfde en ontstaat er geen enkel negatief effect.
Het prijsverschil tussen de omvormers was €30,-. Dit, in combinatie met het ontbreken van nadelige effecten (volgens installateur) en de mogelijkheid om nog eens 2 paneeltjes extra aan te sluiten, hebben mij doen besluiten de ES3300 te kiezen. Ik kan nu nog kiezen voor een ES2200 omdat de panelen volgende week dinsdag pas gelegd worden. Is dat dan raadzaam?
Verwacht je nog te willen uitbreiden of maakt het geld je niets uit, dan staat het natuurlijk vrij om een grotere omvormer te kiezen. Het is niet dat de efficientie bij een (te) grote omvormer gelijk met meerdere procenten naar beneden gaat.
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Barrycade slaat daarmee wat mij betreft de spijker op zijn kop.
Ik heb een tegenvoorstel gedaan met wat verschillende opties. Hopelijk kunnen ze in 1 van de door mij genoemde opties meegaan. Tot nu toe vind ik de firma niet onwelwillend dus het komt waarschijnlijk helemaal goed. Het is natuurlijk ook gewoon een spelletje, er word opnieuw onderhandeld. Als daar voor beide partijen een acceptabel resultaat tot gevolg heeft dan lijkt me dat prima. Ook in het geval van auto's trouwens
Ja er zijn een paar posts door elkaar gehaaldmaxtrash schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 22:18:
[...]
jij reageerde op sjoerddv en die heeft een omvormer van 10K WP nodig (die zullen wel 3000 kosten ja). 3x1000 euro voor een 1-fase omvormer van 3300WP lijkt me haalbaar (alhoewel ik zelf ook voor de SMA zou gaan).
Lithoijen had een SMA tripower 5000 en daarvoor is 1750 een scherpe maar geen abnormale prijs.
Camber
Ik heb de logging via een fp4all logger werkt perfect.Verwijderd schreef op dinsdag 11 juni 2013 @ 15:36:
[...]
Ik krijg inderdaad 10x250WP (Renesola Virtus II). Wat zijn jouw ervaringen met de Effekta? Heb je de logging via de insteekmodule geregeld of zelf wat in elkaar gezet?
Camber
Dit topic is gesloten.
![]()