Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 52 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.081 views

• Dudeness
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-11 17:13
...loos alarm. Ik heb mijn eerste watjes opgewekt :) Misleidende beknopte Chinese handleidingen en bange ikke als het gaat om de angst dingen verkeerd te doen.

Safety meldingen, stonden gewoon voor het ingeven van het juiste landcode en daarna bevestigen en OK.

gewoon de DC erin en alles werkte prima... jammer dat de zon bijna weg was...Morgen een mooie zonnige nieuwe dag hoop ik.

Dus zelf geïnstalleerde 6x190 zonnepanelen, incl Omnik 1.0 en een nieuwe groepenkast aangesloten en doorgetrokken. Dus best aardig voor een "Multi-meter Newby".

Nu nog 4x250 en Omnik 1.0 op mijn dakkapellen aansluiten :)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Gefeliciteerd!
Veel plezier met je panelen!
Je bent dus ook al bezig met de volgende stap (=Ik Moet Nog Meer Panelen!!), hierna komt het live loggen naar internet zodat je op je werk ook kan zien wat ze doen, ik waarschuw maar vast :)
(bij PvOutput.org kan je lid worden van het Tweakers team)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Dudeness
cool.
pas op voor het pv virus, meer is altijd leuker. >:)
denk ook aan antons lijst.
verwacht morgen maar een 900W op de omvormer. lekker.
we hebben er nog 1 met een enge vraag:
Bram schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 17:49:
Gebeurt het aansluiten van de zonnepanelen op de omvormer d.m.v twee kabels?. (rode en zwarte)
ja een + en een -.
maar om niet lullig te doen!!
wat ben je van plan?

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

En welk paneel zouden jullie kiezen? De yingli panda 250watt of de lg250s1k? Beide mono panelen en full black voor zover ik weet. Is er kwaliteitsverschil?

ik begrijp het argument van de garantie. Dus sma2500 is voldoende voor 12 keer 250 watt. Verlies ik dan niet een bepaalde hoeveelheid watt?

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Dudeness schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 20:09:
...loos alarm. Ik heb mijn eerste watjes opgewekt :) Misleidende beknopte Chinese handleidingen en bange ikke als het gaat om de angst dingen verkeerd te doen.

Safety meldingen, stonden gewoon voor het ingeven van het juiste landcode en daarna bevestigen en OK.

gewoon de DC erin en alles werkte prima... jammer dat de zon bijna weg was...Morgen een mooie zonnige nieuwe dag hoop ik.

Dus zelf geïnstalleerde 6x190 zonnepanelen, incl Omnik 1.0 en een nieuwe groepenkast aangesloten en doorgetrokken. Dus best aardig voor een "Multi-meter Newby".

Nu nog 4x250 en Omnik 1.0 op mijn dakkapellen aansluiten :)
Gefeliciteerd. Dit moet natuurlijk geviert worden met foto's van de installatie :P

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Bezuiniger schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 19:07:
[...]

De netbeheerder bewaakt de spanning. Bij een hoge vraag daalt de netspanning, en zal productie bijgeschakeld moeten worden. Als dit snel moet gebeuren zal er meestal een gascentrale gebruikt worden: deze reageren veelal sneller dan kolencentrales. Bij teveel aanbod stijgt de netspanning, en zal de netbeheerder het aanbod verlagen.
Interessant. Een aantal vragen
  1. Op welke locatie meten ze de spanning?
  2. Op welke afstand van deze meetlocatie gaan ze "productie" bijschakelen?
  3. Op welke afstand van deze meetlocatie zit ik met mijn huis?
  4. Hoeveel wijkt de spanning bij de meetlocatie af van de spanning in mijn huis?
  5. Regelen ze de spanning alleen bij de opwekkerszijde, of gebeurt dat ook nog elders in het netwerk? (transformator met tapstand ofzo?)
De exacte treshold is mij onbekend, maar de toegestane variatie is uiteraard bekend: +6/-10%.
Deze waarden komen uit de tijd zonder decentrale opwekkers. Tegenwoordig zitten we op +10/-10%...
Die 4 huizen is een schatting, gebaseerd op de cijfers die ik hier heb over ons eigen gebruik overdag en de opwek. Er zit wat variatie in, laten we zeggen van 3,5 tot 4,2 maar voorzover ik kan zien heb je het dan wel gehad.
Wat verbruik je dan overdag en wat wek je op overdag? (cijfers)
Met de huidige inzet van PV zitten we in ieder geval ruim binnen de marges. En de statistieken in Duitsland wijzen dat eigenlijk ook al uit: je moet wel heel erg veel PV plaatsen voordat het fout gaat op je net.
En wat zeggen de "statistieken" in bijvoorbeeld België? Zijn de netwerken van Belgie/ Duitsland vergelijkbaar met die van Nederland?

Zomaar wat kritische vragen. Ik heb er zelf weinig verstand van, en ik hoop dat jij mij er meer over kan vertellen :)

Verwijderd

wiel is al uitgevonden in de stad van de zon, het nederlandse net is degelijk, en robuuster dan het duitse.
alle argumenten kunnen dus gewoon van tafel.
het duurt nog jaaaaren voordat er ook maar enige impact is of komt.
stad van de zon doet er ook nog even 3 enercons bij van 2,3megaatjes.
en nog is er geen probleem.

over 2-weg net belasting, ik zeg doen, belast me maar met 5 cent per kWh, maar dan de kolencentrale ook 5 cent per kWh graag + gifpijp belasting
juist het is dus andersom, men mag blij zijn dat ik een vlek gele schone stroom op het net zet,
eigenlijk kunnen we dus beter de kolencentrlae duurder maken en zonnestroom goedkoper.
aan de netbeheerder betaal ik al genoeg, laat ze maar eens wat doen voor dat geld, ipv winst afromen zoals in 2012. (119 miljoen + bonussen aan graai mensen)
zijn ze daar nou nuts of niet ?

het meepraten in het straatje van grote bedrijven is niet mijn stijl

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 08-06-2013 21:54 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:52:
wiel is al uitgevonden in de stad van de zon, het nederlandse net is degelijk, en robuuster dan het duitse.
het duurt nog jaaaaren voordat er ook maar enige impact is of komt.
stad van de zon doet er ook nog even 3 enercons bij van 2,3megaatjes.
en nog is er geen probleem.

over 2-weg net belasting, ik zeg doen, belast me maar met 5 cent per kWh, maar dan de kolencentrale ook 5 cent per kWh graag + gifpijp belasting
juist het is dus andersom, men mag blij zijn dat ik een vlek gele schone stroom op het net zet,
eigenlijk kunnen we dus beter de kolencentrlae duurder maken en zonnestroom goedkoper.
aan de netbeheerder betaal ik al genoeg, laat ze maar eens wat doen voor dat geld, ipv winst afromen zoals in 2012. (119 miljoen + bonussen aan graai mensen)
zijn ze daar nou nuts of niet ?

het meepraten in het straatje van grote bedrijven is niet mijn stijl
Ik vind het altijd zo geneuzel, net alsof die paar PV panelen in Nederland ook maar enige invloed hebben op de stabiliteit van het net.

Zolang men in nieuwbouwwijken om 18:00 allemaal massaal kan koken zijn die paar PV paneeltjes die hier en daar leggen echt geen probleem.

Uiteindelijk gaat het allemaal om de centen bij de overheid en de fossiele lobby die het liefst een gecentraliseerd machtsblok blijft. Er zijn zoveel redenen waarom decentrale energie opwekking ongewenst is voor zowel de overheid als de energiebedrijven.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Mijn oost-west opstelling op mijn platte dak krijgt aan het (begin en) einde van de dag wat last van schaduw van de hoge dakrand. Daarom wil ik eens kijken hoe ik de panelen evt iets verhoogd zou kunnen opstellen.
Ik denk dat de meeropbrengst niet heel veel zou zijn, dus ik wil niet veel euro's gaan investeren maar wil wel eens kijken wat er mogelijk is. Ik denk eraan om (in de herfst ofzo) onder elke montagebeugel 2 bakstenen te leggen. Dat lijkt me een goedkope en eenvoudige oplossing.
Iemand anders hierover evt ideeen?

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:52:
Ok, als dit representatief is voor de rest van Nederland kunnen we deze discussie sluiten. Zijn we snel klaar. [punt]

Verwijderd

we zijn met steeds meer mensen, kabels worden nu onder hogere spanning gebracht om extra capaciteit overdag te hebben in de randstad (randstad 380) die masten zijn vet lelijk
die masten knetteren nu
er valt alu in achtertuinen (oostzaan)
kinderen voelen zich niet lekker
mensen worden uitgekocht (huis waardeloos)

laten we alsjeblieft flink gaan invoeden, straks word de 150k overal 380k
Wikipedia: Transformatorstation Oostzaan

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Dre schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:12:
[...]

Ok, als dit representatief is voor de rest van Nederland kunnen we deze discussie sluiten. Zijn we snel klaar. [punt]
Lijkt me ook, dat geneuzel over net overbelasten met PV is totaal niet van toepassingen en relevant. Misschien over 10 jaar ofzo, maar gezien het tempo in Nederland op het gebied van duurzaamheid, lijkt me dit een zeer positieve schatting.

En nee Dre, ik kan dit niet onderbouwen met cijfers,maar google is je vriend. (is niet bedoelt als op de man spelen)

toevoeging: volgens mij is TenneT al jaren bezig het transportnet uit te breiden. Iets met groene stroom uit Noord Duitsland via Nederland naar Zuid Duitsland transporteren.

[ Voor 18% gewijzigd door drielp op 08-06-2013 22:46 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Iemand enig idee wat er gebeurd als het DC amperage hoger word dan de spec's van de omvormer? In de handleiding word er niets over gemeld namelijk.
Storings melding of defect? Wie weet dat voor een piko.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-11 19:47
Dre schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:12:
[...]
Dat vind ik een beetje kort door de bocht. De metingen en correcties vinden vooral plaats op het hoogspanningsnet. In de toekomst zal dat geen haalbare kaart zijn: de laagspanningsinvoer wordt dan te groot. Maar daarvoor is natuurlijk de overgang naar "smart" wijkcentrales ook al gepland. Een straatje met "groenfreaks" kun je dan dynamisch koppelen aan de sociale huurhuizen die nog niets op het dak hebben liggen.

En voor die koppeling vangt de staat dan straks 23-15 = 8 cent/kWh. Echt goed betaald, en dat geregeld door de netkosten die toch al op de burger worden verhaald. En wie weet, vangen ze van die 15 cent nog wel belasting ook: het zijn immers inkomsten. Het is zo fijn om zelf de regels te bepalen...

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Rol-Co schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:47:
Iemand enig idee wat er gebeurd als het DC amperage hoger word dan de spec's van de omvormer? In de handleiding word er niets over gemeld namelijk.
Ik heb dit even uit de database opgeduikeld..Dit is hier minimaal 8490 keer gebeurd. Geen één keer een foutmelding oid; de omvormer leeft nog steeds.

edit: ook nu we 2 strings hebben gebeurt het nog regelmatig. Misschien een documentatiebug? Ik heb wel eens meer dan 10A gescoord (2x)

[ Voor 12% gewijzigd door hansdegit op 08-06-2013 23:03 ]

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Dudeness
Dank, dank, dank....ennnuhhh for the record. Ik had de 4x250 + omnik al aangeschaft en ligt al klaar, maar eerst ff oefenen op de 6x190. Ze zijn allemaal met wifi, maar dat moet ik nog ff uitzoeken...

Erg leuk als het allemaal werkt. De omvormer is nu aan het slapen....

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:36
Voor FW5.x is het een storings code generator event code 3020

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• Rol-Co

Rol-Co

hansdegit schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:58:
[...]

Ik heb dit even uit de database opgeduikeld..Dit is hier minimaal 8490 keer gebeurd. Geen één keer een foutmelding oid; de omvormer leeft nog steeds.

edit: ook nu we 2 strings hebben gebeurt het nog regelmatig. Misschien een documentatiebug? Ik heb wel eens meer dan 10A gescoord (2x)
Jij hebt een 5,5 en als je hem parallel schakelt kan ie naar 13A , mijne heeft het liefst 8 maar kan max 9 volgens de docu.
Ik ben een beetje aan het zoeken waarom hij het zoveel beter doet met de poly panelen, er zijn maar 2 verschillen, poly en hoger amperage, verder heeft hij het slechter dan op zuid met maar 225 V op de string i.p.v 500V.
Dus dacht ik eens 2 strings parallel te zetten voor een dagje, maar dat kan 2x 5,5A max worden natuurlijk.

• Dre
  • Niet online

Dre

Beste kan je die vraag aan piko stellen, maar ik weet wel zeker dat het volgende gebeurt:
Stappenplan wat er gebeurt:
  • Omvormer vindt vermogen/ stroom/ temperatuur te hoog (d.m.v. meting en/of berekende waarde)
  • Duty-cycle van halfgeleiders wordt gereduceerd (software in omvormer bepaald dat)
  • Gevolg > minder vermogen/ stroom uit paneel gehaald
  • Zonnecellen zijn in principe diodes met een serieweerstand (gemodelleerd), dus: minder stroom=minder spanningval=hogere paneel spanning. (zie IV-curve)
Niks aan het handje dus.

-
Bezuiniger schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 22:53:
[...]

Dat vind ik een beetje kort door de bocht. De metingen en correcties vinden vooral plaats op het hoogspanningsnet. [...]
Was ook meer bedoelt om de discussie te sluiten. Ik geloof het allemaal wel... Als je de discussie verder wilt voeren doe maar via DM. En lees dan ook even mijn vragen die ik heel concreet stel.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

revolution-nl schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:16:
Gefeliciteerd. Dit moet natuurlijk geviert worden met foto's van de installatie :P
En natuurlijk hier even aanmelden :)
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Dudeness
Ik zal inderdaad een fotootje plaatsen. Ander vraagje. Ik heb me deze week aangemeld bij Stedin en mijn oude meter met draairing zou vervangen moeten worden door een slimme meter die gratis wordt opgehangen.

Is het ook slim om dit te doen? Je kunt dan ook aan de netkant precies bijhouden wat je terug levert. Maar mocht de prijs van terug leveren op termijn minder worden dan de prijs van afname, dan ben je de klos, terwijl die oude meter vrolijk terugdraait.

Iemand suggesties?

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

Zolang je niet extreem meer opwekt als verbruikt zou ik de ferraris mooi laten hangen.
Mits d'r geen teruglooprem op zit natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door SpeksteenWP op 09-06-2013 10:22 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Speksteenkachel schreef op zondag 09 juni 2013 @ 10:22:
Zolang je niet extreem meer opwekt als verbruikt zou ik de ferraris mooi laten hangen.
Mits d'r geen teruglooprem op zit natuurlijk.
Ik lever veel meer terug dan ik verbruik, moet ik mijn ferrarismeter wel laten vervangen? En waarom?

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 09-06-2013 10:44 ]

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:00
Dre schreef op zondag 09 juni 2013 @ 10:25:
[...]

Ik lever veel meer terug dan ik verbruik, moet ik mijn ferrarismeter wel laten vervangen? En waarom?
Even voor de duidelijkheid:
- Lever je in totaal meer terug, dus je wekt bv 4000 kWh per jaar op en gebruikt er zelf 3000
of
- Lever je overdag meer terug en gebruik je die stroom 's avonds / in de winter weer.

In het eerste geval is vervangen beter. Je krijgt anders met negatieve standen op een ferrais te maken, en sommige leveranciers kunen daar moeilijk mee omgaan.
In het 2e geval zou ik de meter lekker laten terugdraaien.

Verwijderd

jurk738 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 21:59:
Mijn oost-west opstelling op mijn platte dak krijgt aan het (begin en) einde van de dag wat last van schaduw van de hoge dakrand. Daarom wil ik eens kijken hoe ik de panelen evt iets verhoogd zou kunnen opstellen.
Ik denk dat de meeropbrengst niet heel veel zou zijn, dus ik wil niet veel euro's gaan investeren maar wil wel eens kijken wat er mogelijk is. Ik denk eraan om (in de herfst ofzo) onder elke montagebeugel 2 bakstenen te leggen. Dat lijkt me een goedkope en eenvoudige oplossing.
Iemand anders hierover evt ideeen?
Ik weet niet zo je ligging,maar is een vlakkere helling geen optie.

• SpeksteenWP

SpeksteenWP

MeTooPV schreef op zondag 09 juni 2013 @ 10:52:
Even voor de duidelijkheid:
- Lever je in totaal meer terug, dus je wekt bv 4000 kWh per jaar op en gebruikt er zelf 3000
of
- Lever je overdag meer terug en gebruik je die stroom 's avonds / in de winter weer.

In het eerste geval is vervangen beter. Je krijgt anders met negatieve standen op een ferrais te maken, en sommige leveranciers kunen daar moeilijk mee omgaan.
In het 2e geval zou ik de meter lekker laten terugdraaien.
Niets aan toe te voegen, maar dat wist Dre ook wel natuurlijk ;)

• Dre
  • Niet online

Dre

Speksteenkachel schreef op zondag 09 juni 2013 @ 11:17:
[...]

Niets aan toe te voegen, maar dat wist Dre ook wel natuurlijk ;)
Nee dat wist Dre niet. Ik wist niet dat er problemen waren met afwerking van ferrarisstanden. Is er bekend welke leveranciers vallen onder de categorie "sommige leveranciers"?

Dan weet ik of mijn meter vervangen zou moeten worden. (of de leverancier vervangen?)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Zo, gisteren een hele goeie deal gesloten denk ik :)

Mijn ouders hebben bezoek gehad van een ingenieur die zich met zonnepanelen bezig houdt. Hij heeft bij zijn bedrijf een hoeveelheid zonnepanelen opgekocht (duits fabrikaat) en laat ons (als alles goed verloopt) meeprofiteren hiervan.

We hebben de volgende deal afgesproken:

8x 250WP panelen (duits) 1 jaar oud, enkel in proefopstelling van laboratorium gebruikt (gewoon buiten)
1x Danfoss omvormer (1650watt AC zijdig, vermoed dus een 1800i model) overjarig nieuwe inverter
Compleet met montagemateriaal, bekabeling de hele mikmak.

Alles voor 1 euro per WP, dus 2000 euro voor de gehele set.

We hebben al zijn panelen besteld, dus 3 sets, die worden verdeeld over ons, mijn ouders en mijn broer.

Enige wat wij zelf moeten doen is de installatie (rolstijger lenen/huren, installeren etc). Hebben goede adviezen gekregen mbt het dak (nieuwbouw, panlatten zitten met nietjes vast, hij zegt dat je deze goed moet vastschroeven met lange schroeven). Daarnaast zelf de meterkast groep toe te voegen.

Goeie deal ?

Nu wel even een vraagje, hij legde mij de salderingsregels uit. Ik was namelijk in de veronderstelling dat je tot 5000 kWh altijd de 23ct per kWh krijgt. Hij legde mij uit dat het alleen was over het deel wat je zelf ook verbruikt. Stel je verbruikt maar 1500 kWh/j en je wekt 2500kWh op, dan kan het zijn dat je over die overgebleven 1000 kWh een lagere vergoeding krijgt, waardoor het niet rendabel is om meer vermogen op het dak te leggen dan dat je nodig hebt.

We hebben op dit moment 880wp op de schuur en straks dus 2000wp op het huis (pal zuid). Uitgaande van 75% (schuur heeft in de winterperiode vrij vroeg schaduw) ga ik uit van een jaaropbrengst van 2160 kWh. Ons huidig verbruik is 2050 per jaar, maar over 12 weken komt ons eerste kind, dus dan gaat het verbruik ook omhoog.

Ben heel benieuwd of dit een goede deal is en of mensen nog tips hebben op dit gebied. Mijn vader heeft gisteren al een 740 WP setje van hem afgenomen en die werkt fantastisch (duits fabrikaat, soladin 600, 4 panelen en 4 bakken + montagemateriaal).

[ Voor 3% gewijzigd door Fairy op 09-06-2013 11:31 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Een klein jaar geleden zat ik op € 1,08 voor nieuw spul (alleen materiaal, geen arbeid). Een paar maanden geleden zat ik op € 0,99 voor all-in met een 2e hands omvormer. Prijzen zijn nu waarschijnlijk iets hoger geworden.

• migjes
Dre schreef op zondag 09 juni 2013 @ 11:22:
[...]

Nee dat wist Dre niet. Ik wist niet dat er problemen waren met afwerking van ferrarisstanden. Is er bekend welke leveranciers vallen onder de categorie "sommige leveranciers"?

Dan weet ik of mijn meter vervangen zou moeten worden. (of de leverancier vervangen?)
het is niet het probleem van de leverancier, maar bij de netbeheerder.
stel vorig jaar het je stand doorgegeven/opgenomen van 57925.
dit jaar geef/opgenomen stand 56925.
dan zegt de netbeheerder tegen de leverancier dat je 99000kWh hebt gebruikt in plaats van -1000kWh.
(op zich geen probleem wat niet op te lossen is met een rustig telefoontje naar je leverancier.)
ik heb hem al effe niet meer voor bij zien komen hier op het forum.

met een slimme meter ontstaat er weer een ander probleem.
dan neemt de netbeheerder alleen de 2 standen levering en geeft dat door.
(hoe ze het nu op lossen met de andere standen is mij nog niet duidelijk.
of anders gezegd, ze zijn er niet duidelijk over. en wat ik hoor klink nog niet hoopvol)

@Fairy
salderings-uitleg klopt wel ongeveer.
maar het is niet erg om een beetje over te hebben. (als het maar niet te gek word.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Dre schreef op zondag 09 juni 2013 @ 11:43:
Een klein jaar geleden zat ik op € 1,08 voor nieuw spul (alleen materiaal, geen arbeid). Een paar maanden geleden zat ik op € 0,99 voor all-in met een 2e hands omvormer. Prijzen zijn nu waarschijnlijk iets hoger geworden.
Chinese of Duitse panelen?

Deze man was zelf in China geweest en heeft diverse fabrieken gezien, sommige brandschoon, maar sommige echt rampzalig en verschrikkelijke werkomstandigheden. Hij wil absoluut niets met chinese panelen te maken hebben.

Hij gaf ook aan dat het maken van het silicium veel energie kost en dat china dat met kolengestookte energie doet, dus totaal niet duurzaam. De europese panelen zijn duurzamer.

Duitse panelen of europese panelen zijn vaak wel duurder.

• migjes
Fairy schreef op zondag 09 juni 2013 @ 12:06:
[...]
Deze man was zelf in China geweest en heeft diverse fabrieken gezien, sommige brandschoon, maar sommige echt rampzalig en verschrikkelijke werkomstandigheden. Hij wil absoluut niets met chinese panelen te maken hebben.

Hij gaf ook aan dat het maken van het silicium veel energie kost en dat china dat met kolengestookte energie doet, dus totaal niet duurzaam. De europese panelen zijn duurzamer.

Duitse panelen of europese panelen zijn vaak wel duurder.
de werk omstandigheden in china zijn niet altijd de beste, klopt.
maar europa gebruikt net zo goed kolenstroom voor de productie.
dat verschil is maar marginaal en neigt naar marketing taal.

niet ieder Europese panelen bakker is even goed, er zijn er genoeg die de cellen uit de vieste Chinese fabriek hallen en dan in europa platen er van maken en zeggen dat het een Europees product is.
vindt het vaak maar enge taal als de verkopers zo praten, de werkelijkheid licht ergens in het midden.

(ik zelf heb geen voorkeuren voor chinese/europees of ander land. kan de de hele productie toch niet over zien, en weet het eigenlijk ook niet tot mijn spijt.)

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

INTERVIEW Economische Zaken: “Onbeperkt salderen vanaf 1 juli”

Is dit, http://www.energieoverhei...e-saldering-vanaf-1-juli/ een voordeel of een nadeel voor ons, zonnestroom bakkers ?

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
Ik heb liever een feed in tarief met helder zwart op wit wat ik er voor krijg jaar in jaar uit. Dan kan je investeren met meerdere mensen en ideale daken gaan vol leggen. Salderen is leuk, maar het betekend practisch gezien dat als ik meer vermogen neerleg ik zelf de kwh ook moet gebruiken. Ergo, warmtepomp en zo veel mogelijk gas besparen...

Ik zie dit niet als een bonus, maar sta ook niet negatief tegenover salderen.....

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Lardman schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:40:
Ik heb liever een feed in tarief met helder zwart op wit wat ik er voor krijg jaar in jaar uit. Dan kan je investeren met meerdere mensen en ideale daken gaan vol leggen. Salderen is leuk, maar het betekend practisch gezien dat als ik meer vermogen neerleg ik zelf de kwh ook moet gebruiken. Ergo, warmtepomp en zo veel mogelijk gas besparen...

Ik zie dit niet als een bonus, maar sta ook niet negatief tegenover salderen.....
Nee, maar als dit, http://www.new-energy.tv/...oom_door_zon_en_wind.html de komende jaren vaker gaat gebeuren, dus
uitval door ongeregelde stroomproduktie, we ons zelf behoorlijk zelf in de vingers snijden.

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 23:21:
[...]

Beste kan je die vraag aan piko stellen, maar ik weet wel zeker dat het volgende gebeurt:

[...]

Niks aan het handje dus.

-
Inderdaad, bij 9,5A beperkt hij hem automatisch, je ziet het voltage oplopen en Amperage een terugval maken. Maximaal vermogen komt niet boven de 2400W uit op dat moment, maar ja ook niet heel gek, de panelen halen met dit weer 6,1A.

Nou dat weten we ook weer :)

Verwijderd

Kan iemand aangeven wat de beste keuze zou zijn uit onderstaande opties;
yingli panda 250watt panelen (mono) 12x sma omvormer 2500 of
lg full black 250s1k (mono) met enphase omvormers ook 12stuks

gaat om schuin dak 55graden op zuid oost. Enphase zou ik alleen doen omdat de verwachting is dat deze langer meegaan wat de investering interessanter maakt. Qua looks maakt het me niet uit wnt je ziet de panelen niet. Overigens heb ik geen last van schaduw.

ben heel benieuwd wat,jullie de beste keuze zouden vinden

• Rol-Co

Rol-Co

Verwijderd schreef op zondag 09 juni 2013 @ 15:58:
Kan iemand aangeven wat de beste keuze zou zijn uit onderstaande opties;
yingli panda 250watt panelen (mono) 12x sma omvormer 2500 of
lg full black 250s1k (mono) met enphase omvormers ook 12stuks

gaat om schuin dak 55graden op zuid oost. Enphase zou ik alleen doen omdat de verwachting is dat deze langer meegaan wat de investering interessanter maakt. Qua looks maakt het me niet uit wnt je ziet de panelen niet. Overigens heb ik geen last van schaduw.

ben heel benieuwd wat,jullie de beste keuze zouden vinden
Zijn dat de enige keuze in omvormers? Er zijn nog meer soorten natuurlijk.

AEG 2800, kostal piko 3.0 , effekta 3300, power one 3.0 , delta solivia 2,5- 3.0 enz. Misschien ook eens kijken hoe het loggen bij de omvormers werkt, dat kan op sommige ook best lastig zijn, tenzij je niet wilt loggen natuurlijk.

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:10:
[...]

Zijn dat de enige keuze in omvormers? Er zijn nog meer soorten natuurlijk.

AEG 2800, kostal piko 3.0 , effekta 3300, power one 3.0 , delta solivia 2,5- 3.0 enz. Misschien ook eens kijken hoe het loggen bij de omvormers werkt, dat kan op sommige ook best lastig zijn, tenzij je niet wilt loggen natuurlijk.
hoi dank voor je reactie. Dat waren de omvormers die bij de offerte werden gemeld vandaar. Meten doe ik met de homewizard energylink. Er zit veel prijsvetschil in de offertes vandaar. Lg met enphase is 1400 duurder vandaar dat ik het hier vraag.(maar kunnen later vervangen worden, dat dan weer wel) Kwaliteit van de panelen maakt volgens mij niet veel uit toch?

• Rol-Co

Rol-Co

Op een setje zonder schaduw zou ik niet voor de duurdere losse omvormers gaan alleen voor de garantie, over een jaar of 10 is er misschien niemand meer thuis om dat op te verhalen, ik zou voor een betaalbare middenklasser omvormer gaan die je in worst case vervang na 10 jaar bijv de AEG 2800.

Panelen zal niet veel verschillen behalve als je weinig ruimte hebt of aan een bepaalde maat gebonden bent, wel moet het voltage totaal van de string binnen je omvormer specificaties vallen, ook met -10 waar het voltage het hoogst is.

Verwijderd

Rol-Co schreef op zondag 09 juni 2013 @ 16:30:
Op een setje zonder schaduw zou ik niet voor de duurdere losse omvormers gaan alleen voor de garantie, over een jaar of 10 is er misschien niemand meer thuis om dat op te verhalen, ik zou voor een betaalbare middenklasser omvormer gaan die je in worst case vervang na 10 jaar bijv de AEG 2800.

Panelen zal niet veel verschillen behalve als je weinig ruimte hebt of aan een bepaalde maat gebonden bent, wel moet het voltage totaal van de string binnen je omvormer specificaties vallen, ook met -10 waar het voltage het hoogst is.
kijk hier heb ik wat aan. Hartelijk dank, zodra ik een keuze heb gemaakt en de boel is geplaatst pist ik uiteraard een foto. Iemand nog aanvullende opmerkingen zodat ik maandag de keuze kan maken?

• Domba
PClop schreef op zondag 09 juni 2013 @ 14:25:
INTERVIEW Economische Zaken: “Onbeperkt salderen vanaf 1 juli”

Is dit, http://www.energieoverhei...e-saldering-vanaf-1-juli/ een voordeel of een nadeel voor ons, zonnestroom bakkers ?
Voor de ferraris-meter is er geen verschil, voor de digitale meter komen grotere systemen met 7kWp pas in de buurt, want het directe eigen verbruik gaat er nog af wat de meter registreert en je zou bij een leverancier moeten zitten die nog de wettelijke norm strikt hanteert en dat is bij de meeste leveranciers al niet meer

Voorzover ik weet is dit alleen een wetsvoorstel ik heb nog geen besluit zien voorbij komen dat het per 1 juli zou ingaan.
Dit is een wetsvoorstel van de minister en in behandeling in wetgevingstraject STROOM1 en de wijzingsvoorstellen voor dit artikel van onbeperkt tot gehele afschaffing salderen(30 mei PVV) komen nog voorbij op moment. In september is er een volgende debat ronde

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 20-10 20:06

paulv1973

16.730Wattpiek

Ben op zoek naar minimaal 2, liefst 3 stuks SMA SB5000TL-20 of 21.
Als iemand een leuk koopje weet...
Hou ik me aanbevolen

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Garantieverlenging van SMA valt me overigens reuze mee.
Zeker voor 5jaar extra garantie het overwegen waard...
Je mag zelfs tot de laatste dag van je garantie wachten met verlengen...

Zie onderstaand schema..

Afbeeldingslocatie: http://i39.tinypic.com/14wfz84.jpg

Das beter te lezen.... <3

[ Voor 56% gewijzigd door paulv1973 op 09-06-2013 19:04 ]

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:12
Over updates gesproken, past men hier over het algemeen firmware updates toe als de omvormer in kwestie verder probleemloos draait?

Ik aarzel een beetje om mijn SMA 3000TL-21 te updaten uit angst voor uitval via de Bluetooth link.

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-11 19:47
Terpen Tijn schreef op zondag 09 juni 2013 @ 19:31:
Over updates gesproken, past men hier over het algemeen firmware updates toe als de omvormer in kwestie verder probleemloos draait?

Ik aarzel een beetje om mijn SMA 3000TL-21 te updaten uit angst voor uitval via de Bluetooth link.
Mijn insteek als ingenieur: If it ain't broken, don't fix it.

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Bezuiniger schreef op zondag 09 juni 2013 @ 19:41:
[...]

Mijn insteek als ingenieur: If it ain't broken, don't fix it.
Zo denk ik er ook over... O-)

• Master_duck
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:03
Gisteren mijn SMA 3000tl-21 geupdate met sunny Explorer bluetooth verbinding. Duurt 20 a 30 min.
met de software versie 02.52.07.R . Ergens wel gelezen als je dit doet dat de inverter update na zons- ondergang dit wel langer dan 1 uur kan duren.

je kan ook updaten met een sdkaart.
en zoals altijd
Ik geef je geen geranties. use @ your own risk.

change note:
• The update file contains all features of former firmware version
- Complying with the Italian electricity grid standard CEI0-21
- Extension of the proven OptiTrac yield optimization function with
OptiTrac Global Peak
- Support of the optional Power Control Module PWCMOD-10
- Support of the optional Webconnect Data Module SWDM-10

[ Voor 34% gewijzigd door Master_duck op 09-06-2013 20:58 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik wil toch nog even een balletje omhoog gooien met betrekking tot aftoppen...
Heb momenteel 5500Wp op een SB4000TL-20.
Ik heb SMA Duitsland en SMA Benelux gevraagd of het niet beter is hier een SB5000 aan te hangen.
Beiden kwamen met een berekening zoals Sunny Design.
Volgens SMA Benelux zou een SB5000 ongeveer 85Kwh per jaar meer opbrengen dan een SB4000.
Volgens SMA Duitsland was dit verschil slechts 65KWH.

Nu ga ik er nog 2 panelen bijplaatsen en kom ik op een totaal van 6000Wp.
beide omvormers kunnen dit volgens Sunny Design aan.
Als ik een en ander weer invoer kom ik wederom op niet al te hoge verschillen uit.

Het dilemma zit in hetvolgende.
Ik ga bij vrienden ook 2 systemen aanleggen met exact dezelfde specs. 24x Renesola 250Wp.
Liefst had ik deze systemen aangesloten op een SB5000, maar deze zijn moeilijk voor een leuk bedrag uit te halen.
2 stuks SB4000TL-20 kan ik kopen voor 1300 euro samen (650per stuk)
Ik zou dan toch gek zijn om een "dure" SB5000 te kopen..!!!???

Moet hierbij wel vertellen dat 1 systeem alles richting ZW heeft liggen waarbij 13 panelen onder 38' en 11 panelen onder 25'.
het andere systeem heeft 13 panelen op ZO liggen onder 25' en 11 panelen op ZW onder 35'

Beide systemen krijgen dus een string van 13 en een string van 11 panelen met beide hun eigen mppt.

Als ik de specs bekijk van beide omvormers zijn deze exact gelijk aan elkaar.
Alleen heeft de 5000 serie een vermogen van maximaal 4600Wp.

[ Voor 12% gewijzigd door paulv1973 op 09-06-2013 20:22 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
Master_duck schreef op zondag 09 juni 2013 @ 20:11:
Gisteren mijn SMA 3000tl-21 geupdate met sunny Explorer bluetooth verbinding. Duurt 20 a 30 min.
met de software versie 02.52.07.R . Ergens wel gelezen als je dit doet dat de inverter update na zons- ondergang dit wel langer dan 1 uur kan duren.

en zoals altijd
Ik neem aan dat SMA keurig een changelog publiceert per firmware?

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
paulv1973 schreef op zondag 09 juni 2013 @ 18:57:
Garantieverlenging van SMA valt me overigens reuze mee.
Zeker voor 5jaar extra garantie het overwegen waard...
Je mag zelfs tot de laatste dag van je garantie wachten met verlengen...

Zie onderstaand schema..

[afbeelding]

Das beter te lezen.... <3
De letterlijke tekst vwb het verlengen van de garantie: [bron]
Een garantieverlenging is steeds mogelijk tijdens de fabrieksgarantieperiode van vijf jaar. Als u al over een geldige garantieverlenging beschikt, kunt u ook steeds binnen de eerste tien jaar verlengen. De garantie loopt vanaf de aankoopdatum van de omvormer door de installatie-beheerder. SMA behoudt zich het recht tot prijswijziging voor.

Je hebt trouwens Active en Comfort. Voor zover ik kan zien zijn er 2 verschillen:
- comfort is duurder
- bij comfort staat de volgende regel tekst extra: "Bovendien kan een installateur een vaste bijdrage ontvangen voor de vervanging van een defecte omvormer."
Volgens mij voegt de comfort garantieverlenging dus niks toe bij DHZ-pakketten.

Ik ga zelf eerst met de 5 jaar van start, mocht er in de eerste 5 jaar onwijs veel ellende zijn (wat ik natuurlijk niet hoop) dan kan ik altijd nog de garantie verlengen.
Rukapul schreef op zondag 09 juni 2013 @ 20:27:
[...]

Ik neem aan dat SMA keurig een changelog publiceert per firmware?
Zeker, bij de download zit netjes een pfdje met alle info.

[ Voor 7% gewijzigd door Niek_ op 09-06-2013 21:06 ]

• DanTm
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
14* 240wp (3360wp totaal) op een SB 2500 HF op oostzuidoost is dat nog te doen? Sunny design geeft het als keuze 3 aan, en lijkt het wel acceptabel te vinden.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04:50
@danTm: hoeveel WP geeft SMA aan als maximum aansluitbaar?

ik heb ook een installatie op oost, met ca. 2880 wp op een IG30 van fronius die ac uit max. 2650 watt doet en ik zie bijna nooit meer dan 2300 watt langskomen.
Als je zonder meerprijs een grotere omvormer kan vinden is dat natuurlijk wel beter. (geen meerkosten en wel - beperkt - meer opbrengst)

[ Voor 23% gewijzigd door BarryH op 09-06-2013 21:28 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Terpen Tijn schreef op zondag 09 juni 2013 @ 19:31:

Zou natuurlijk ook beter MPP mamangement enz kunnen bevatten ..... meer opbrengst ?

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:58
Niek_ schreef op zondag 09 juni 2013 @ 21:00:
Zeker, bij de download zit netjes een pfdje met alle info.
Mwah. Als ik het zo zie zijn het alleen de wijzigingen in deze versie, maar je weet dus niet wat erin zit als je meerdere versies overslaat. Normaal gesproken zit er een lijstje bij met wijzigingen per versienr zodat je uitgaande van je actuele versienummer in een oogopslag alle versies kunt zien.

@hierboven: laatste firmware voor 3600TL-21 etc heeft wel een update voor global peak etc

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 19:12
Master_duck schreef op zondag 09 juni 2013 @ 20:11:

en zoals altijd

change note:
• The update file contains all features of former firmware version
- Complying with the Italian electricity grid standard CEI0-21
- Extension of the proven OptiTrac yield optimization function with
OptiTrac Global Peak

- Support of the optional Power Control Module PWCMOD-10
- Support of the optional Webconnect Data Module SWDM-10
Maar kijk, zoiets wekt wel degelijk mijn interesse. Hier lees ik verbeterd schaduwmanagement...

//edit: ha, ik zie dat anderen dit ook opviel! Ga het wellicht toch maar proberen. Ik flash ook al jaren alles wat aan en in de PC zit, after all.

[ Voor 7% gewijzigd door Terpen Tijn op 09-06-2013 22:15 ]

• maxtrash
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:00
Ik ben bezig met een offerte voor 22 mono panelen 250WP. We hebben een drie-fase aansluiting.
De leverancier heeft mij micro-omvormers aangeraden, maar ik heb tevens om een meer traditionele offerte gevraagd. Hierbij is een Kostal Piko 5.5 voorgesteld. Deze heeft 3 mpp-trackers maar ik vraag me af wat je er mee kunt.
De panelen hebben een MPP spanning van ongeveer 30 volt. Als ik dan 2x11 aansluit kom je op slechts 330V. De fabrikant raadt echter minimaal 360V aan. Minimum is 180V.
Hoe groot is de kans dan dat hij 's ochtends niet voldoende volt haalt om op te starten?

Reden om 2 mpp-trackers te willen gebruiken is natuurlijk eventuele schaduw. Ik begrijp nog niet echt hoe erg schaduw nu echt is. De diodes in de panelen schakelen gedeeltes uit. Het totale voltage van de string daalt maar wat doet dat met de opbrengst?

neem bijv. deze foto van mijn dak vanavond om 18.00. Wat doet zo'n schaduw en helpt het eigenlijk wel om je dak over twee mpp-trackers te verdelen? Ik heb ook nog schaduw 's ochtends van de andere kant.

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/85421778/dakschaduw%201800%20uur.jpg

In de (kleine) 3-fase omvormers is er niet zo enorm veel keuze. Stel dat ik ipv de Piko een SMA tripower 5000TL20 zou aanschaffen? Zou dat evt. een beter geschikte omvormer zijn? Ik zie dat zijn nominale DC spanning 580V is (Piko 680V). Betekent dit dat hij efficiënter is bij lagere voltages (lees: 2 trackers in gebruik?) Of zou bijv. die "optitrack" aan te raden zijn ivm de schaduw?

ben benieuwd! Heb me aardig ingelezen maar is toch lastige materie

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 18:26
Ik vind die garantieverlenging van sma helemaal niet meevallen. Ontzettend duur en vooruit betalen en dan maar hopen dat sma het overleeft. Bijbetalen tegen die tijd, want tja er zijn betere gekomen?
Het is een sterk merk, maar ze verliezen wel erg veel van hun marktaandeel.

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:19
migjes schreef op donderdag 30 mei 2013 @ 11:37:
[...]

ik heb eerst 4 maanden met een power-one 3.0 (3300W) en 1710Wp gedraaid.
in die tijd had ik een efficentie van ongeveer 675kWh/kWp per jaar.
na dat ik de string op west had bij gevoegd had ik 3850Wp en de efficentie ging naar 750kWh/kWp.

jouw geval is een stuk minder extreem als die van mij, dus ik denk dat het wel lukt.
je kunt grof weg wel zeggen dat een omvormer geen problemen heeft met 25% meer Wp of minder Wp.

11x255=2805Wp = 2500Wh?????
11x 255Wp = 2805W en als het koud buiten in de lente is het wel meer.
of het interessant is om die pieken te pakken is een ander verhaal.

als je de mpp's naar een andere richting zet ten opzichte van elkaar doen ze niet de volle piek op het zelfde moment geven.
en kun je dus makkelijker meer Wp op een omvormer hangen.
voorbeeldje van mijn oost-west (45 graden, tilburg):
[afbeelding]
Nog bedankt voor je reactie, ik heb nog niet eerder de tijd genomen om fatsoenlijk terug te reageren (zoals je al had gemerkt waarschijnlijk). Momenteel met teveel dingen bezig in privésfeer :/ .

Inmiddels ben ik wegens de kosten voorlopig toch maar afgestapt van het idee om nu al een grotere omvormer te nemen, voor zeg als ik over 5 of 7 jaar besluit het andere dak vol te plempen. Uiteindelijk zit je dan toch een lange tijd op een duurdere inefficiënte omvormer, waarbij je niet eens weet wanneer je de rest gaat aansluiten.

Ik stel me zo voor dat je over 5 jaar hogere rendementen bij een vrij goedkoop paneel kunt kopen en aangezien de MPP het beste werkt met minimaal 4 panelen of meer (heb ik me laten vertellen ivm voltages), zit je dan ook nog met de vaagheid wat er dan op de markt is en of de omvormer dat dan wel aankan. Stel je koopt dan 4x425Wp, wat 250/stuk kost, dan vlakt de zooi gigantisch af op een 3000TL-21 bijv. en das natuurlijk rete zonde. Maar dat is allemaal koffiedik kijken en omdat ik toch verwacht dat eventuele uitbreiding (met nadruk op eventueel) pas over 5-7 jaar is, gaan we daar maar vanaf zien voor nu.

Morgen komt Luuk van SSC langs om de situatie te bekijken voor die 11x255Wp panelen (~2800Wp).

Het enige wat ik me nog afvroeg is of de SB2500TL-ST geschikt is voor dit aantal panelen, ook in combinatie met de lagere temps in de winter. Waar ik dan op doel is het hogere voltage bij lagere temps en mogelijke afvlakking bij optimale (lente/zomer) dagen. Wat denken jullie?

Edit:
Oh ja er was eerst een SB2500HF-30 in de offerte beschreven. Mij leek de bovenstaande wat fijner wegens de mindere dB(A)'s, plus dat ie nog wat rek qua max. Wp naar boven heeft... wellicht gunstiger als ie normaal had willen afvlakken. Zie ik andere dingen over het hoofd of is de TLST gewoon goed?

[ Voor 5% gewijzigd door Aardwolf op 10-06-2013 01:07 ]

• Domba
@maxtrash wat is de exacte orientatie en helling van het dak zo te zien gok ik Oost-Zuid-Oost op de foto

Binnen het tweakers team kun je zoeken naar vergelijkbare systeem met de zelfde richting

Je zit waarschijnlijk dichtbij de orientatie van het Oost systeem van Rukapul, hier kun je zien wanneer die zijn buit binnenhaalt

Ik zit totaal in een andere richting ZWZ maar ik heb net hier wat neergezet voor een indruk wat schaduw doet en diode doen het niet altijd bij veel licht/reflexie, deze zijn zonder schaduwmanagement in de omvormers

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21:10
Is het iemand eenvoudig gelukt om de beloofde 10jaar garantie van metdezon bevestigd te krijgen bij Omnik voor de Omnik 2K-TL?
Zijn er echt zoveel problemen met dit model?
Zo ja, wat is een safer model voor 10-12 ZN-Shine 200W panelen?

• mrmrmr
  • Niet online
@paulv1973

De Duitse eBay heeft momenteel aanbiedingen vanaf 1300 euro voor SB 5000TL-21 en 1700 voor een STP 5000TL-20.

• maxtrash
Domba schreef op maandag 10 juni 2013 @ 02:14:
@maxtrash wat is de exacte orientatie en helling van het dak zo te zien gok ik Oost-Zuid-Oost op de foto

Binnen het tweakers team kun je zoeken naar vergelijkbare systeem met de zelfde richting

Je zit waarschijnlijk dichtbij de orientatie van het Oost systeem van Rukapul, hier kun je zien wanneer die zijn buit binnenhaalt

Ik zit totaal in een andere richting ZWZ maar ik heb net hier wat neergezet voor een indruk wat schaduw doet en diode doen het niet altijd bij veel licht/reflexie, deze zijn zonder schaduwmanagement in de omvormers
het dak heeft een helling van 45 graden en ligt toch wel aardig op het zuiden (kleine 160 graden) OZO.

In jouw grafieken zie ik een wat latere start en dan gaat het snel beter (een hapje aan begin berg). Ik heb echter wat moeite de grafieken goed te interpreteren.
Bij mij ligt 's ochtends ook een aantal panelen in de schaduw en dat zullen er vroeg en laat in het jaar meer zijn. Stel dat resp. 2 of 5 en 8 van de panelen (van de 22) tot 9.00 's ochtends in de schaduw ligt. Doet ie dan wat of begint de opbrengst dan pas vanaf 9.00.
Met MPP-trackers werken vraag ik me af hoeveel zin dat heeft want je moet toch een vrij grove verdeling maken en de schaduw verschuift.

• hansdegit
maxtrash schreef op maandag 10 juni 2013 @ 07:21:
[...]

het dak heeft een helling van 45 graden en ligt toch wel aardig op het zuiden (kleine 160 graden) OZO.

In jouw grafieken zie ik een wat latere start en dan gaat het snel beter (een hapje aan begin berg). Ik heb echter wat moeite de grafieken goed te interpreteren.
Bij mij ligt 's ochtends ook een aantal panelen in de schaduw en dat zullen er vroeg en laat in het jaar meer zijn. Stel dat resp. 2 of 5 en 8 van de panelen (van de 22) tot 9.00 's ochtends in de schaduw ligt. Doet ie dan wat of begint de opbrengst dan pas vanaf 9.00.
Met MPP-trackers werken vraag ik me af hoeveel zin dat heeft want je moet toch een vrij grove verdeling maken en de schaduw verschuift.
Pak een Piko 5.5 en doe er een Tigo systeempje bij....Best of both worlds: schaduwmanagement en fijne omvormer.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Niek_
Weet iemand of het bluetoothsignaal van een SMA2500TLST te vinden is als deze enkel aan de AC-zijde aangesloten is? Zoals het er nu naar uitziet heb ik de omvormer een dag eerder dan de panelen geïnstalleerd en ben wel benieuwd of ik de koppeling met m'n raspberry dan al kan maken. :)
En ja, ik ga het sowieso proberen, maar kon m'n nieuwsgierigheid niet bedwingen ;)

• HeroS
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-11 16:17

HeroS

SmartHome Nerd

@Lord Anubis

Mij is het gelukt >> Je moet gewoon even naar Omnik zelf mailen. Dan vragen ze een bon en komt het vrij snel goed.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Lord Anubis schreef op maandag 10 juni 2013 @ 02:28:
Is het iemand eenvoudig gelukt om de beloofde 10jaar garantie van metdezon bevestigd te krijgen bij Omnik voor de Omnik 2K-TL?
Zijn er echt zoveel problemen met dit model?
Zo ja, wat is een safer model voor 10-12 ZN-Shine 200W panelen?
Ga gewoon voor een merk wat bewezen betrouwbaar is en geen kinderziektes kent als de Omnik.
Denk hierbij aan SMA, Steca, Mastervolt, Delta, fronius. Kostal Piko etc. Keuze genoeg.

Allemaal probleemloze omvormers zonder kinderziektes zoals de Omnik. Er zijn zoveel alternatieven waarom dan voor een omvormer gaan waar relatief veel problemen mee bekend zijn?

[ Voor 11% gewijzigd door revolution-nl op 10-06-2013 09:04 ]

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Niek_ schreef op maandag 10 juni 2013 @ 08:38:
Weet iemand of het bluetoothsignaal van een SMA2500TLST te vinden is als deze enkel aan de AC-zijde aangesloten is? Zoals het er nu naar uitziet heb ik de omvormer een dag eerder dan de panelen geïnstalleerd en ben wel benieuwd of ik de koppeling met m'n raspberry dan al kan maken. :)
En ja, ik ga het sowieso proberen, maar kon m'n nieuwsgierigheid niet bedwingen ;)
Meestal moet je DC eerst aansluiten voordat je de omvormer op AC aansluit. Maar je bent vrij om het anders te proberen.

waarschijnlijk krijg je alleen foutmeldingen. Dus ik zou een dagje wachten.

• goddegoddeot
  • Niet online
revolution-nl schreef op maandag 10 juni 2013 @ 08:59:
[...]

Ga gewoon voor een merk wat bewezen betrouwbaar is en geen kinderziektes kent als de Omnik.
Denk hierbij aan SMA, Steca, Mastervolt, Delta, fronius. Kostal Piko etc. Keuze genoeg.

Allemaal probleemloze omvormers zonder kinderziektes zoals de Omnik. Er zijn zoveel alternatieven waarom dan voor een omvormer gaan waar relatief veel problemen mee bekend zijn?
300 euro meer voor een sma, daar heb ik een storinkje voor over, Drie honderd euro is bij mij pakweg wat ik in een jaar aan stroom terug lever. MAW dan moet ik dus meer dan jaar eruit liggen om de kosten van een sma te rechtvaardigen? Voorop gesteld dat die sma geen stoingen oplevert. "economische bril"

• Niek_
Barrycade schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:02:
[...]

Meestal moet je DC eerst aansluiten voordat je de omvormer op AC aansluit. Maar je bent vrij om het anders te proberen.

waarschijnlijk krijg je alleen foutmeldingen. Dus ik zou een dagje wachten.
Volgens de installatiehandleiding sluit je eerst AC aan en daarna DC. Echter, pas na het aansluiten van het DC-gedeelte mag je de groep van de omvormer activeren. Pech voor mij dus, nog een dag langer wachten ;)

• migjes
Niek_ schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:20:
[...]

Volgens de installatiehandleiding sluit je eerst AC aan en daarna DC. Echter, pas na het aansluiten van het DC-gedeelte mag je de groep van de omvormer activeren. Pech voor mij dus, nog een dag langer wachten ;)
volgens mij moet je eerst een ronde dans rond de omvormer doen en dan 3x buigen voor de zonnegod.
anders werkt het niet. :?

(voor de AC is het wel handig om de groep effe uit te zetten.
en voor de DC is het handig om de werkschakelaar uit te zetten(heb je die niet wacht effe tot het donker is.)
maar goed ik ga er wel van uit dat die basis kennis wel aanwezig is.)

verder werkt het pas als AC en DC zijn aangesloten.
volgorde :?

• Niek_
Volgorde maakt natuurlijk niks uit. Vooral niet als alles toch uit staat. Ging mij er meer om of ik al spanning op de omvormer kon zetten voordat DC aangesloten was om zo de monitoring al aan te sluiten. Dat gaat hem echter niet worden.

• migjes
Niek_ schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:32:
Volgorde maakt natuurlijk niks uit. Vooral niet als alles toch uit staat. Ging mij er meer om of ik al spanning op de omvormer kon zetten voordat DC aangesloten was om zo de monitoring al aan te sluiten. Dat gaat hem echter niet worden.
meeste omvormers hebben AC en DC nodig anders doen ze niks.
dus ook geen monitoring.

(maar het is geen probleem het te proberen, de situaties kunnen in de praktijk voorkomen en ze zijn er tegen beveiligt of is zelfs geen probleem)

• migjes
marcel87 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 01:02:
[...]
Inmiddels ben ik wegens de kosten voorlopig toch maar afgestapt van het idee om nu al een grotere omvormer te nemen, voor zeg als ik over 5 of 7 jaar besluit het andere dak vol te plempen. Uiteindelijk zit je dan toch een lange tijd op een duurdere inefficiënte omvormer, waarbij je niet eens weet wanneer je de rest gaat aansluiten.

Ik stel me zo voor dat je over 5 jaar hogere rendementen bij een vrij goedkoop paneel kunt kopen en aangezien de MPP het beste werkt met minimaal 4 panelen of meer (heb ik me laten vertellen ivm voltages), zit je dan ook nog met de vaagheid wat er dan op de markt is en of de omvormer dat dan wel aankan. Stel je koopt dan 4x425Wp, wat 250/stuk kost, dan vlakt de zooi gigantisch af op een 3000TL-21 bijv. en das natuurlijk rete zonde. Maar dat is allemaal koffiedik kijken en omdat ik toch verwacht dat eventuele uitbreiding (met nadruk op eventueel) pas over 5-7 jaar is, gaan we daar maar vanaf zien voor nu.

Morgen komt Luuk van SSC langs om de situatie te bekijken voor die 11x255Wp panelen (~2800Wp).

Het enige wat ik me nog afvroeg is of de SB2500TL-ST geschikt is voor dit aantal panelen, ook in combinatie met de lagere temps in de winter. Waar ik dan op doel is het hogere voltage bij lagere temps en mogelijke afvlakking bij optimale (lente/zomer) dagen. Wat denken jullie?

Edit:
Oh ja er was eerst een SB2500HF-30 in de offerte beschreven. Mij leek de bovenstaande wat fijner wegens de mindere dB(A)'s, plus dat ie nog wat rek qua max. Wp naar boven heeft... wellicht gunstiger als ie normaal had willen afvlakken. Zie ik andere dingen over het hoofd of is de TLST gewoon goed?
laat ik je waarschuwen voor het PV-virus.
het is vrij verslavend.
als je hebt wil je meer. >:)
maar dat mag je allemaal zelf kiezen en besluiten.

voor de omvormer verwijs ik je naar luuk.
hij legt het aan en weet de specs van de panelen en kan daar de beste omvormer voor aanwijzen.

• P1n4u7n
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 09-11 16:34
Hallo iedereen,

Mijn zonnepanelen zijn geinstalleerd en vrijdag is de omvormer aangesloten. Het is een 4000 watt piek systeem 20 x 200 watt.
Vrijdag had ik 20 KWH zaterdag 25 KWH en gisteren 16KWH opbrengst.
De omvormer is een SMA SB 4000 TL.

Heeft het nog nut om een monitoring box te kopen?
Ik kan op het display de dagopbrengst zien.

• migjes
P1n4u7n schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:45:
Hallo iedereen,

Mijn zonnepanelen zijn geinstalleerd en vrijdag is de omvormer aangesloten. Het is een 4000 watt piek systeem 20 x 200 watt.

echt nodig is het niet.
leuk is het wel.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/2013-06-08.jpg

ik heb zelf wel een extra meter in de meterkast, dat scheelt mij 2x een trap omhoog om op de omvormer te kijken.

verder hoef je alleen maar in de gaten te houden of het systeem wel werkt.
het kan vrij l..... uitvallen als je er na de zomer er achter komt dat je 600 euro moet bij betalen omdat het systeem is uitgevallen.

Verwijderd

@revolution de meest recente omnik omvormers zijn naar mijn gevoel inmiddels een stuk beter dan de serie van pakembeet een jaar geleden.

het aantal "bekende" klachten is een heel stuk gedaalt inmiddels en metdezon heeft in de drechtsteden een mooie deal gesloten voor pakembeet een 400 installaties. deze worden met omniks uitgeleverd.
metdezon zou dit mijn inziens niet doen als het niet betrouwbaar was.

Note: mocht dit laatste stukje info over metdezon niet toegestaan zijn om hier te vermelden aub even aangeven

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
P1n4u7n schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:45:
Hallo iedereen,

De SMA SB 4000 TL heeft een bluetooth module aan boord.
Met Sunny Explorer, gratis te downloaden van SMA, en een bluetooth dongle met genoeg bereik, kun je op Windows de data bekijken en eventueel uploaden naar PVOutput met allerhande gratis programma's.

En je kunt ook met een goedkope android telefoon via bluetooth de SMA data live monitoren via Wifi naar PVOutput, bijvoorbeeld met SMAndroid (gratis).

• Domba
maxtrash schreef op maandag 10 juni 2013 @ 07:21:
[...]

De foto geeft een andere indruk, nu om 18 uur staat de zon op West 260 graden (op welk uur ligt de schaduw schoorsteen pal over het nok?), anders gebruik Suncalc wanneer waar de zon staat in het jaar, gebruik datum en tijdsbalk boven.
De andere mogelijkheid is om google sketchup gebruiken om een goed idee van de schaduw te krijgen.

De eerste vraag is hoeveel invloed geeft de schaduw omdat string omvormers minder flexibel met schaduw omgaan dan optimizers en micro omvormers maar hebben een meerprijs en of dat binnen de hoofd opwek periode ligt

.

• maxtrash
hansdegit schreef op maandag 10 juni 2013 @ 08:13:
[...]

Pak een Piko 5.5 en doe er een Tigo systeempje bij....Best of both worlds: schaduwmanagement en fijne omvormer.
klinkt interessant, vraag me alleen af of mijn leverancier hier ervaring mee heeft. Wat kost dit trouwens ongeveer, weinig over te vinden via google (vooral engelstalige sites).
Dit is niet iets wat je zelf achteraf kunt bijplaatsen, of wel?

• migjes
maxtrash schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:34:
[...]

klinkt interessant, vraag me alleen af of mijn leverancier hier ervaring mee heeft. Wat kost dit trouwens ongeveer, weinig over te vinden via google (vooral engelstalige sites).
is nog vrij duur (vind ik) elk paneel heeft gewoon extra kosten.
maar je moet zeker eens bij hans kijken (is wel erg mooi).
http://hansenmieke.dlinkddns.com/piko.php

als ik naar jou dak om 18:00 kijk zou ik met geen zorgen maken om die schaduw.
de zon schijnt dan met een hoek van +/- 10 graden op je panelen.
dus op dat moment leveren ze maar ongeveer 12% van het vermogen.
voor dat beetje zou ik niet moeilijk doen.
een omvormer met 2x of 3x mpp en het is geen probleem meer. (maar dat is zelfs ook niet nodig)
(of anders kun je in de buurt van de schoorsteen ook een paneel weg laten.)

Verwijderd

Hoe ernstig is het als een,kleine schaduw over 1a2 panelen gaat als je 12 panelen hebt. Gaat om pijpjes van de cv en droger. Gaat dan het hele systeem achteruit? Is het dan verstandiger om micro omvormers te nemen?

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:26:
Hoe ernstig is het als een,kleine schaduw over 1a2 panelen gaat als je 12 panelen hebt. Gaat om pijpjes van de cv en droger. Gaat dan het hele systeem achteruit? Is het dan verstandiger om micro omvormers te nemen?
moeilijk te schatten en te vertellen.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/2013-06-08.jpg
de dip die je om 7:31 ziet is een kerktoren.
de zon gaat achter de toren langs en die geeft een flinke schaduw.
levert hij mij veel verlies, valt wel mee, die dag nog altijd 22kWh gedaan(5,71kWh/kWp)

het probleem van een pijpje is dat hij erg dicht bij een paneel zit.
en dat kan natuurlijk schaduw voor meerderen uren geven.
en dan hakt het er wel in.

ik heb zelf op oost ook 2 pijpjes zitten recht voor de zon.
alleen na half maart staat de zon zo hoog dat ik er geen last van heb.
(schaduw in de winter is een stuk minder erg.)
heb wel een aardige afstand van de pijpjes gehouden.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Afb0083.jpg
(er zit tegenwoordig een extra paneel op de onderste rij.)

edit:
deze heb ik ook nog:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/schaduw.jpg
van 33 tot 38 (25 minuten) heb ik in de herfst schaduw van een schoorsteen op west.
de diodes schakelen dan een gedeelte van dat paneel uit en aangezien mijn omvormer vrij goed met schaduw over weg kan trek hij het wel wat bij. (mppscanning van power-one of optitrack van sma of mppsweep van andere merken)
je moet dan wel zorgen dat je systeem voldoende V heeft anders kan het systeem het nog niet bij trekken.

[ Voor 46% gewijzigd door migjes op 10-06-2013 13:02 ]

• BarryH
@Psc: je kan wellicht ook 2 panelen weglaten. dan loop je minder risico.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Verwijderd

BarryH schreef op maandag 10 juni 2013 @ 13:01:
@Psc: je kan wellicht ook 2 panelen weglaten. dan loop je minder risico.
eens inderdaad. De vraag is alleen hoe groot de invloed gaat zijn van die pijpjes op het totale systeem. Gast om 12x250watt. Die 2panelen liggen 90%95%van de tijd gewoon vol in de zon. De vraag is dus hoe groot de impact zal zijn.

Verwijderd

Die 2panelen liggen 90%95%van de tijd gewoon vol in de zon. De vraag is dus hoe groot de impact zal zijn.
kortom 5 a 10% van de tijd heb je er last van en dan slechts ten dele
dus het zal allemaal wel meevallen

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:19
migjes schreef op maandag 10 juni 2013 @ 09:42:
[...]

laat ik je waarschuwen voor het PV-virus.
het is vrij verslavend.
als je hebt wil je meer. >:)
maar dat mag je allemaal zelf kiezen en besluiten.
Hahaha, ja ik ben er ook bang voor. Maar goed, het ligt op het dak van mn moeder waar ik zelf niet eens meer woon, dus ik ga zeer waarschijnlijk niet dik investeren in het huis van mn moeder. Haha, het risico is er, ik weet het. >:)

Het enige waarom ik het nu graag wil is omdat:
1.) ze altijd veel voor mij heeft gedaan;
2.) ze financieel het best zwaar heeft;
3.) het natuurlijk wel leuk, interessant en goed voor het klimaat is.

Dus ja, het moet voor nu vooral meer een gebaar zijn, een positieve insteek en niet te gek maken qua kosten.

En dan zijn hier een aantal mensen die zeuren over TVT (jij niet, maar anderen), dat je het daarvoor niet zou moeten doen, maar goed... mn moeder verwacht hier nog een 8-15 jaar te wonen en dus zou het wel lekker zijn dat haar deel van de investering eruit is en ze iig nog een paar jaar volledig minder kosten heeft. Het mes snijdt aan twee kanten...
voor de omvormer verwijs ik je naar luuk.
hij legt het aan en weet de specs van de panelen en kan daar de beste omvormer voor aanwijzen.
Oké dank je wel! We zien/horen het vanavond dan wel. ;)

• hansdegit
maxtrash schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:34:
[...]

Het is allemaal heel simpel, daar hoef je als installateur niet bang van te worden. Serienummers noteren en invoeren, maximizers onder de panelen hangen, gatweay en management unit ophanegn en gaan met de banaan. Is niet heel goedkoop, maar wel supercool.

Guus van zonnestroom.eu heeft wel veel ervaring met Tigo.

• maxtrash
hansdegit schreef op maandag 10 juni 2013 @ 15:08:
[...]

Het is allemaal heel simpel, daar hoef je als installateur niet bang van te worden. Serienummers noteren en invoeren, maximizers onder de panelen hangen, gatweay en management unit ophanegn en gaan met de banaan. Is niet heel goedkoop, maar wel supercool.

Guus van zonnestroom.eu heeft wel veel ervaring met Tigo.
de meerprijs van alles met microomvormers (11x enecsys 480) is ongeveer 1000 euro. Als je daar met Tico ook aan komt (het lijkt er wel op) dan vraag ik me af of het de moeite loont.
Microomvormers hebben als voordeel 25 jaar garantie (voor wat het waard is) en het lijkt me dan een cleanere oplossing.

maar welk rendement verlies je met microomvormers ivm lagere efficiency?

• hansdegit
11 * mm2-es maximizer + een management unit. Ik heb eerlijkgezegd geen idee van het huidige prijsniveau, maar het zal niet heel veel goedkoper zijn. Maar: geen abbo en prima support.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:10

lordsnow

I know nothing

Mijn vader heft afgelopen week 12 zonnepanelen geplaatst op zijn schuur. Hij heft er nog 3 over, maar geen plaats nog om deze ergens te installeren op dit moment. De panelen leveren 185W per stuk. De omvormer is een Delta 5kW exemplaar. Hij gaf net aan dat hij vandaag een piek had van 2.4kW (dus meer dan 12x185W) - kan dat wel?

• WoudseHoeve
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

lordsnow schreef op maandag 10 juni 2013 @ 15:36:
Mijn vader heft afgelopen week 12 zonnepanelen geplaatst op zijn schuur. Hij heft er nog 3 over, maar geen plaats nog om deze ergens te installeren op dit moment. De panelen leveren 185W per stuk. De omvormer is een Delta 5kW exemplaar. Hij gaf net aan dat hij vandaag een piek had van 2.4kW (dus meer dan 12x185W) - kan dat wel?
Onmogelijk .... O je hebt het zelf gezien ..... :)

Maar dat kan als de zon net tussen de wolken uitkomt en de panelen nog koud zijn, heel kort.
De 2220Wp is STC vermogen bij 1000W/m2 instraling en 25 graden paneel temperatuur. Als de temperatuur dus lager is, en de instraling mogelijk erg hoog kan het.
Die omvormer is wel erg groot voor 2220 Wp

Van die resterende 4 kan je mooi een afdakje maken ...... ( zelfde hoek als de rest ..... )

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Zou voor de onderstaande configuratie een SMA4000TL-20 toereikend zijn?

13 panelen 250Wp op Zuid oost. dak 25grad.
11 panelen 250Wp op Zuid west. dak 30 grad.

• BarryH
@paulv1973: waar in nl?

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Zuid Limburg.
Geen schaduw

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:26:
Gewoon een SMA nemen met Optitrac. Werkt bij mij echt perfect tijdens schaduwval. Schaduw geeft vanzelfsprekend altijd verlies maar met Optitrac, kan ik uit ervaring nu spreken, dat niet je hele systeem in elkaar zakt maar puur de 1 of 2 panelen die in de schaduw liggen.

Kijk maar eens hier: http://pvoutput.org/intra...421&sid=17748&dt=20130527

Niet slecht toch met 10 panelen waarbij er langzaam op het einde van de dag op ieder paneel langzaam schaduw komt toch ?

• BarryH
@paulv1973: lijkt me dan niet verkeerd. als de open klemspanning niet te hoog wordt voor de omvormer en de SMA omvormer inderdaad per MPPT naar ca. 3000 watt kan (dit itt b.v. de omniksol), zal je volgens mij maar weinig opbrengst missen

Verwijderd

Mannen ff vraagje. Ik kan blijkbaar nergens meer 1 HJ Solar krijgen van 250 WP. Kan ik probleemloos een 260 WP bij hangen tussen 10 250 wp-ers hangen in serie?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 10-06-2013 18:59 ]

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

BarryH schreef op maandag 10 juni 2013 @ 18:57:
@paulv1973: lijkt me dan niet verkeerd. als de open klemspanning niet te hoog wordt voor de omvormer en de SMA omvormer inderdaad per MPPT naar ca. 3000 watt kan (dit itt b.v. de omniksol), zal je volgens mij maar weinig opbrengst missen
Volgens mij kan de SMA SB4000 TL-20 maar tot 2100W per mppt

• migjes
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 18:56:
[...]

Gewoon een SMA nemen met Optitrac. Werkt bij mij echt perfect tijdens schaduwval. Schaduw geeft vanzelfsprekend altijd verlies maar met Optitrac, kan ik uit ervaring nu spreken, dat niet je hele systeem in elkaar zakt maar puur de 1 of 2 panelen die in de schaduw liggen.

Kijk maar eens hier: http://pvoutput.org/intra...421&sid=17748&dt=20130527

Niet slecht toch met 10 panelen waarbij er langzaam op het einde van de dag op ieder paneel langzaam schaduw komt toch ?
waarom sma?
power-one heeft mppscanning = het zelfde.
andere merken hebben pvsweep = het zelfde.
het is alleen sma die er hoog mee van de toren blaast.
Verwijderd schreef op maandag 10 juni 2013 @ 18:58:
Mannen ff vraagje. Ik kan blijkbaar nergens meer 1 HJ Solar krijgen van 250 WP. Kan ik probleemloos een 260 WP bij hangen tussen 10 250 wp-ers hangen in serie?
zomaar een 260Wp zou ik niet doen.
een paneel met de zelfde specs en 260Wp is weer geen probleem.
(ik dacht dat je 5" cellen had, dus een paneel met 5" cellen is geen probleem)

Pagina: 1 ... 52 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.