thaMini schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:13:
Knuppel en hoenderhok enzo:
Je maakt op het voor jou gunstige tijdstip stroom en wel veel meer dan je nodig hebt. Vervolgens duw je die het net op, prima.
Daarna is het bewolkt/nacht/windstil en verwacht dat je 1 op 1 die stroom terug kan krijgen?
Die centrale die je eerst uit de markt drukt moet opstarten en snel ook want je wil toch wel echt tv kijken of de was doen als het jou uitkomt.
Je hebt energie voorhanden op een moment dat jij daarom vraagt, niet wanneer jouw installatie dat levert en toch verwacht iedereen dat zoiets zonder meerprijs kan.
stel ik heb een batterij, en een netaansluiting.
ik laad de batterij wel of niet, maar als ik stroom nodig heb trek ik dat uit het net.
ik gebruik net zo veel stroom als mijn buurman, en als ik mijn batterij gebruik, dan bespaar ik op stroomkosten.
hoe is dat dan oneerlijk?
nu ga ik minder stroom gebruiken.
moet ik nu meer betalen? krijg ik geld terug?
nu ga de batterij gebruiken, en heb zo minder stroom uit het net nodig.
moet ik nu meer betalen? of krijg ik geld terug
nu ga ik minder gebruiken, en wanneer ik wel stroom over heb, lever ik dat via het net aan de buurman. mijn energieleverancier hoeft nu geen energie aan de buurman te leveren. het netwerk wordt geheel dus niet belast. de buurman gebruikt immers niet meer . en ik gebruik het kabeltje slechts de andere kant op. hoe meer ik dat doe, des te meer heeft de netbeherder hier voordeel van.
waarom moet ik dan meer betalen?
pas als echt iedereen op piektijden gaat produceren zal de centrale voor mij een tandje moeten bijspringen. anders zou dag/nachttarief snel weer een groter tariefsverschil laten zien.
juist door de pv op ppiektijden ga ik overdag de opgewekte stroom gebruiken voor de was en de droger en wat al niet meer. het is niet voor niets dan piek.... het bespaart de beheerder dan dus investering in grotere centrale en zwaarder netwerk. dat net is voor piektijdens ontworpen.
en wanneer het zo bezwaarlijk is energie te produceren, of in te kopen. waarom verdien je dan je geld met het verkopen van energie?
wanneer iedereen te veel energie maakt, en er verandert niets, dan hoeft de leverancier slechts een manier te vinden om die energie te bufferen. dat doet helemaal niets met de zwaarte van het net, het energieverbuik van de mensen is het enige maatgevende voor de zwaarte en ontwerp en onderhoud van het net.
dan hoeft de beheerder geen energie te kopen van andere landen of staatbedrijven of te investeren in centrales, en de beheerder hoeft dus ook aardgas of kolen te verbranden om iedereen van energie te voorzien.
in de tussentijd is er simpelweg nog niet genoeg stroom die teruggeleverd wordt, om problemen te kunnen veroorzaken.
dat kan slechts op lokaal niveau, wanneer het net daar zwaar wordt overbelast, zowel qua levering als teruglevering.
je kunt niet meer terugleveren dan de hoofdzekering toelaat, en die zit er nu ook al met een tarief behorend bij de belasting die optreed bij verbruik....
met eigen opwek op piektijden, met of zonder eigen verbruik, heb je dus netto nooit meer ampères over je hoofdzekering dan zonder PV