Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 51 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.081 views

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 06:41:
Hier zat gisteren de temperatuur van de omvormer tussen 13 uur en 16:30 boven de 50 'C met als max 55 C
De max output was op zijn piek 2830 watt
Terwijl deze eergisteren net in de 3000 watt lag en de temperatuur toen rond de 48 C lag met een kleine piek van 51C

De omnik omvormer kan lekker fluiten als tie produceert, dat is hier geen belemmering omdat tie niet in huis hangt. dus 2 fannetjes erop heb ik dan ook geen last van.

Globaal bekeken als ik 2 fannetjes plaats op een timer zoals drielp zei dan investeer ik bij gebruik 150 watt en levert me bij een dag als gisteren bijna een kwh op , interresant genoeg om dit eens verder te bekijken
Ik heb volgens mij wel eens eerder vraagtekens gehad bij jouw technische posts en zal dat hier weer doen (NOFI). Vraag: Zorgde de ventilatoren ervoor dat je omvormer meer ging leveren, of waren er andere variabelen in het spel? Denk hierbij bijvoorbeeld aan het (warme) weer die de temperatuur van je PV-panelen beïnvloede. Met andere woorden: Weet je zeker dat je omvormer in derating ging bij 55°C?

(P.S. ter informatie: Mijn Effekta gaat bij 85°C in derating)

[Edit]
Ik begreep dat jij een 4 kW omvormer had en hij gaat op temperatuur in derating bij 3 kW? Ik geloof er weinig van eerlijk gezegd.

[ Voor 6% gewijzigd door Dre op 07-06-2013 20:58 ]

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 21:47
Het hele idee is dat je dan 's middags energie teruglevert aan het net, wat bijvoorbeeld verbruikt wordt door je buren, en 's avonds en 's nachts dan komt er elektriciteit vanuit het net jouw huis in. Omdat je op een zonnige dag hoogstwaarschijnlijk meer verbruikt dan opwekt, koop je netto dus nog steeds geen stroom van je energieleverancier, en als je een (analoge) Ferrarismeter hebt kan je dat niet eens zien.

Wij denken er ook over om 4200 Wp te laten plaatsen, met ons dak vol op het zuiden zonder enige schaduw, en verbruiken overdag (TV uit, computers slaapstand, voor de rest alles rust/standby) volgens onze digitale meter niet veel meer dan 300W, dus zullen we daar dan bijvoorbeeld -3000W op zien staan? Dat is nogal wat :P

Verwijderd

salderen kan niet worden afgeschaft omdat de ongelijkheid met de ferraris dan niet eerlijk is.
het word nu steeds herhaald maar mag ik eens wat feiten en links wanner salderen ter discussie staat, stond en weer gesteld word ?

de meter blijft hier hangen tot einde levensduur, hij is van 2003.
er zijn honderduizenden ferrarismeters actief, personeel om deze te vervangen is weg gemanaged
als den haag iets gaat doen duurt het zeker 15 jaar voordat het klaar is.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2013 21:03 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

marcop23 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:56:
Het hele idee is dat je dan 's middags energie teruglevert aan het net, wat bijvoorbeeld verbruikt wordt door je buren, en 's avonds en 's nachts dan komt er elektriciteit vanuit het net jouw huis in. Omdat je op een zonnige dag hoogstwaarschijnlijk meer verbruikt dan opwekt, koop je netto dus nog steeds geen stroom van je energieleverancier, en als je een (analoge) Ferrarismeter hebt kan je dat niet eens zien.

Wij denken er ook over om 4200 kWp te laten plaatsen, met ons dak vol op het zuiden zonder enige schaduw, en verbruiken overdag (TV uit, computers slaapstand, voor de rest alles rust/standby) volgens onze digitale meter niet veel meer dan 300W, dus zullen we daar dan bijvoorbeeld -3000W op zien staan? Dat is nogal wat :P
300W is nog best veel.
Ik lever hier met deze dagen 20 kWh per dag terug aan het net, maar swinters gebruik je weer, het is een half jaartje terug leveren en half jaartje gebruiken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• marcop23
Rol-Co schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:00:
[...]

300W is nog best veel.
Ik lever hier met deze dagen 20 kWh per dag terug aan het net, maar swinters gebruik je weer, het is een half jaartje terug leveren en half jaartje gebruiken.
Het was dan ook worst case, met een computer in standby en de andere uit, voor de rest tv en versterker uit, wat vrij weinig voorkomt, dan halen de net geen 100 (iets hoger). Meestal als alleen ik thuis ben (ik woon bij mijn ouders) is het iets onder de 200 door mijn computer en accessoires, en 's avonds met lampen, tv, computer erbij ~500. We koken ook keramisch, op dat moment zal het verbruik wel naar de kilowatts gaan. Per jaar zitten wij met 4 mensen op zo'n 5000 kWh, en we willen dus 4200 Wp panelen, al is het nog niet helemaal zeker. Ons dak ligt er in ieder geval ideaal voor.

• brain150
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 22-11 17:26
teacher schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:35:
Die "overcapaciteit" kan je verkopen aan je leverancier. S'avonds koop je het weer terug. Zodra je onder de 0 komt (dus uitgesmeerd over een jaar meer levert dan afneemt) dàn krijg je een paar centen, daarboven hetzelfde als dat je betaalt.

Nogmaals, zoek even uit wat salderen inhoudt.

Wel zie ik die regeling op termijn verdwijnen, maar voorlopig moet je er mee rekenen.
Excuses, dan heb ik al die tijd ´salderen´ niet goed begrepen :$ ...ik dacht dat ik het goed had uitgezocht, niet dus. Dank, het worden dus 15 panelen, volleggen dat dak!!!!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
marcop23 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:05:
[...]

Het was dan ook worst case, met een computer in standby en de andere uit, voor de rest tv en versterker uit, wat vrij weinig voorkomt, dan halen de net geen 100 (iets hoger). Meestal als alleen ik thuis ben (ik woon bij mijn ouders) is het iets onder de 200 door mijn computer en accessoires, en 's avonds met lampen, tv, computer erbij ~500. We koken ook keramisch, op dat moment zal het verbruik wel naar de kilowatts gaan. Per jaar zitten wij met 4 mensen op zo'n 5000 kWh, en we willen dus 4200 kWp panelen, al is het nog niet helemaal zeker. Ons dak ligt er in ieder geval ideaal voor.
pardon?
4200 kWp?
dat is ongeveer +/- 4 voetbal velden vol met PV panelen.
mag ik suggereren dat je 4200Wp wil en daar mee hoopt 3500kWh mee op te wekken?
(afhankelijk van locatie etc...)
brain150 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:10:
[...]

Excuses, dan heb ik al die tijd ´salderen´ niet goed begrepen :$ ...ik dacht dat ik het goed had uitgezocht, niet dus. Dank, het worden dus 15 panelen, volleggen dat dak!!!!
jep vol leggen dat dak. >:)
(probeer alleen niet tegek teveel te produceren, genoeg voor je zelf is genoeg.
of je moet het zo leuk vinden, dan hou ik je niet tegen.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:12
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:00:
salderen kan niet worden afgeschaft omdat de ongelijkheid met de ferraris dan niet eerlijk is.
het word nu steeds herhaald maar mag ik eens wat feiten en links wanner salderen ter discussie staat, stond en weer gesteld word ?

er zijn honderduizenden ferrarismeters actief, personeel om deze te vervangen is weg gemanaged
Dat is wellicht te optimistisch. Enexis heeft mij al verzocht om even een afspraak te maken voor vervanging... door een gecontracteerde (grote) aannemer wel te verstaan. Diensten die ooit door ontslagen personeel werden uitgevoerd worden nu dus gewoon uitbesteed.

• Willie Wortel
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:00:

Ik ben bang dat dit anders ligt. Zonnepanelen bezitters worden op termijn verplicht de ferraris meter te vervangen door een "slimme meter", deze aanvragen worden met voorrang behandeld.

• marcop23
migjes schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:14:
[...]

pardon?
4200 kWp?
dat is ongeveer +/- 4 voedbal velden vol met PV panelen.
mag ik suggereren dat je 4200Wp wil en daar mee hoopt 3500kWh mee op te wekken?
(afhankelijk van locatie etc...)
[...]
Oops, ik bedoel 4200 Wp uiteraard, ik zal het editten.

We zullen zien hoeveel er daadwerkelijk in kWh's per jaar uit komt rollen, maar het is in de buurt van Delfzijl, 45 graden dakhoek ongeveer (denk ik, even snel de geodriehoek langs de binnenrand), en eigenlijk perfect op het zuiden, en geen schaduw.

[ Voor 25% gewijzigd door marcop23 op 07-06-2013 21:33 ]

Verwijderd

Willie Wortel schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:16:
[...]

Ik ben bang dat dit anders ligt. Zonnepanelen bezitters worden op termijn verplicht de ferraris meter te vervangen door een "slimme meter", deze aanvragen worden met voorrang behandeld.
je praat wat, maar kom eens met feiten, waar staat dit en waar heb je het gelezen ?
anders moet je niets zeggen, je maakt starters hierdoor nog schuwer, terwijl ze al een dump heffing zitten weg te kauwen.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

[...]

Heb je daar een bron voor? Ik ben je bewering namelijk nog nergens tegen gekomen.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:14

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:30:
[...]

je praat wat, maar kom eens met feiten, waar staat dit en waar heb je het gelezen ?
anders moet je niets zeggen, je maakt starters hierdoor nog schuwer, terwijl ze al een dump heffing zitten weg te kauwen.
Mag ik vragen wat er zo negatief is aan de slimme meter?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:30:
[...]

Een Ferraris meter is geplaatst en bedoeld voor levering en nooit bedoeld geweest voor terug levering anders had ik dit wel teruggekregen van Greenchoice toen ik in de plus stond zeg maar. Zo staat een en ander ook te lezen op de website van Greenchoice. Verder wil ik je verwijzen naar de uitzending van RTL7 in de ochtend die enkele weken geleden hier in een uitzending aandacht aan hebben besteed. Ik verzin dit niet hoor!.

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik kan me nog herinneren dat een 2e kamerlid van de PVDA dit had gezegd. Tegenover hem zat een zonnepanelen installateur.

• Willie Wortel
  • Niet online
En op de vraag waarom de zonnepanelen bezitter moest betalen zei hij ( de PVDA er) dat we ook meer gebruik maken van het net dan anderen en dat dat niet gratis kan.

Verwijderd

dus greenchoice en de tv zijn je bron, oke
half europa draait op ferraris, je praat een beetje mijn netbeheerder na, maar ik ken mijn rechten.
de ferraris maakt je immuun voor tarief differentiatie, juist daarom ben ik er scherp op

je 3e post is echt netbeheerders taal
zonnepanelen leveren piekstroom, ze mogen blij zijn dat we daarin helpen, scheelt investeringen van hun kant. ik belast niets, het bereikt alleen de buurman, niet eens de volgende straat,
mag ik je erop wijzen dat het net in nederland geopend door prins claus gebouwd is van publiek geld ?
het was een nuts voorziening
de kabels in mijn straat zijn van 1974 nooit iets aan gebeurt, en nu ineens betalen zeg je ?
dat lijkt net of kpn ook voor terugpraten kosten in rekening gaat brengen over hun koperdraadje.
het zou wel passen in de tijdsgeest

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2013 21:55 ]

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Terpen Tijn schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:14:
[...]

Dat is wellicht te optimistisch. Enexis heeft mij al verzocht om even een afspraak te maken voor vervanging... door een gecontracteerde (grote) aannemer wel te verstaan. Diensten die ooit door ontslagen personeel werden uitgevoerd worden nu dus gewoon uitbesteed.
Energieleveranciers verzoeken het inderdaad hoewel men het anders doet voorkomen heb je nog altijd het recht om te weigeren.

Voordeel bij Greenchoice van een meter met 4 telwerken is dat je over de productie van eigenverbruik + 1000kwh de volle vergoeding krijgt. De vraag is natuurlijk voor hoelang.

Ander kan je nog altijd in de winter elektrisch bijverwarmen :)

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

Willie Wortel schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:48:
En op de vraag waarom de zonnepanelen bezitter moest betalen zei hij ( de PVDA er) dat we ook meer gebruik maken van het net dan anderen en dat dat niet gratis kan.
Das toch een kul reden of zie ik dat verkeerd?!
Ik gebruik het net net zoveel als anders, alleen de andere kant op ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• martinvdm
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:14

martinvdm

Martinvdm = TechJunky.nl

MieJuul schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:53:
[...]

Belagrijk punt: groen opgewekte energie vs vervuilende energieboeren. Wie zou er dan moeten betalen ( mijn idee)?

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

Verwijderd

Mhm ik heb ook een vraag ;) Ik gebruik redelijk wat stroom ieder jaar, 7700 Kwh, zuinig zijn we niet echt met stroom, krijgen wel een nieuwe meter deze maand (26 juni) maar ons huis ligt niet zo best (westen)... en 31 graden hoek..

Zijn panelen interessant voor ons of totaal niet?

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/W0TjAzm.png

Het is dan nog wel steeds een rendement van 7% per jaar, 8)7 1821 KWH (duurste) * 0,19 = 346 EURO.

346 / 4910 * 100 = 7.04 % maarja... weet niet of het wel goed is, want die berekening daar is natuurlijk optimaal?

• Willie Wortel
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:52:
dus greenchoice en de tv zijn je bron, oke
half europa draait op ferraris, je praat een beetje mijn netbeheerdcer na, maar ik ken mijn rechten.
de ferraris maakt je immuun voor tarief differentiatie, juist daarom ben ik er scherp op

je 3e post is echt netbeheerders taal
zonnepanelen leveren piekstroom, ze mogen blij zijn dat we daarin helpen, scheelt investeringen van hun kant. ik belast niets, het bereikt alleen de buurman, niet eens de volgende straat,
mag ik je erop wijzen dat het net in nederland geopend door prins claus gebouwd is van publiek geld ?
het was een nuts voorziening
de kabels in mijn straat zijn van 1974 nooit iets aan gebeurt, en nu ineens betalen zeg je ?
dat lijkt net of kpn ook voor terugpraten kosten in rekening gaat brengen over hun koperdraadje.
het zou wel passen in de tijdsgeest
Ik denk er net zo over als jij hoor, er kwam stoom uit mijn oren. En het erge was dat de rest aan de tafel gewoon jaknikkers waren. Ik dacht nog, stel de vraag dat we al netkosten betalen, maar nee hoor...

• Willie Wortel
  • Niet online
Ik ga proberen die uitzending te achterhalen en zet ik op youtube.

En dan nog wat, hij (PVDAer) had het duidelijk over nieuwe regelgeving in de maak. Je kan teruglevering en levering niet één op één tegen elkaar wegstrepen omdat daarvoor gebruik gemaakt is van het netwerk en daar zijn kosten aan verbonden, dat kan niet gratis. Zo vervolgde hij zijn verhaal.

• Joris 407
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 24-11 12:43
Ik begin een steeds grotere irritatie te krijgen over de onbetrouwbaarheid van de overheid. Persoonlijk heb ik de vriendelijke vraag of ik mijn oude meter zoe willen vervangen door een slimme met nee beantwoord. Zolang het niet wettelijk verplicht wordt blijft ie lekker hangen.

Gasloos, Panasonic mono 7J; 11 x Jinko 420 Wp op ZZW + 12 x Jinko 420Wp NNO op Solis 8k; E-max lithium 45km/u scooter ; Douche wtw; waterontharder

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04:50
@SirYoshi:
Volgens mij kan het wel. ik heb een deel op 285 graden liggen met schaduw.
- als je goed shopt kan je voor een lagere prijs kopen (ik heb eur 4800 betaald voor black panelen 3120 wp incl. installatie in okt 2012. en daar gaat dan nog 15% subsidie af).

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• babbel72
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-12-2019
Hallo.

Na een aantal bedrijfjes over de vloer te hebben gehad heb ik de eerste offerte binnen

* 16 Yingli Panda 245 wp mono
* Sma SB3600TL-21
* Aparte groep in de meterkast en alles aan gesloten

Wat is een reële prijs voor deze installatie tot wel € / per wp

Alles zou worden kunnen gedaan door een lokale aanbieder

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Willie Wortel schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 22:10:

En dan nog wat, hij (PVDAer) had het duidelijk over nieuwe regelgeving in de maak. Je kan teruglevering en levering niet één op één tegen elkaar wegstrepen omdat daarvoor gebruik gemaakt is van het netwerk en daar zijn kosten aan verbonden, dat kan niet gratis. Zo vervolgde hij zijn verhaal.
Samson is een van de voorvechters van salderen, en die is ook van PvdA. Het lijkt erop dat bepaalde personen een offensief zijn begonnen tegen zonne-energie. Of lekker interessant een beetje onzin bazelen op de publieke zenders. Ik wordt er een beetje moe van. Eerst een PVV die wat onzin uitkraamde, nu weer een PvdA-er. Who's next....
Mijn ferraris doet zijn werk al vanaf 1964, Sedin wilde 'em "gratis" omruilen, maar ik heb hier voor bedankt. Zolang het niet verplicht is een digitale meter te nemen zal het salderen niet worden afgeschaft.
Willie Wortel schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:43:
[...]

Een Ferraris meter is geplaatst en bedoeld voor levering en nooit bedoeld geweest voor terug levering anders had ik dit wel teruggekregen van Greenchoice toen ik in de plus stond zeg maar. Zo staat een en ander ook te lezen op de website van Greenchoice. Verder wil ik je verwijzen naar de uitzending van RTL7 in de ochtend die enkele weken geleden hier in een uitzending aandacht aan hebben besteed. Ik verzin dit niet hoor!.
Hoe weet je dat een ferraris niet bedoeld is voor terugleveren? Je hebt ze met en zonder terugloop blokkering. Die met blokkering kan niet terugleveren, de ander wel. Bewijzen genoeg op dit forum. GC mag zelf bepalen wat ze je betalen bij een overschot, als het maar een redelijk vergoeding is. Dit heeft niets met het soort meter te maken.

Je doet voorkomen dat je er erg veel verstand van hebt, maar je uitspraken raken kant nog wal. Blijf bij de feiten, daar heeft iedereen wat aan. Je maak nu starters op de PV markt kopschuw en daar is dit forum niet voor opgezet. Misschien is geenstijl iets voor je >:) ?

[ Voor 36% gewijzigd door drielp op 08-06-2013 00:55 ]

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Willie Wortel
  • Niet online
drielp schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 22:51:
[...]

Samson is een van de voorvechters van salderen, en die is ook van PvdA. Het lijkt erop dat bepaalde personen een offensief zijn begonnen tegen zonne-energie. Of lekker interessant een beetje onzin bazelen op de publieke zenders. Ik wordt er een beetje moe van. Eerst een PVV die wat onzin uitkraamde, nu weer een PvdA-er. Who's next....
Mijn ferraris doet zijn werk al vanaf 1964, Sedin wilde 'em "gratis" omruilen, maar ik heb hier voor bedankt. Zolang het niet verplicht is een digitale meter te nemen zal het salderen niet worden afgeschaft.

[...]

Hoe weet je dat een ferraris niet bedoeld is voor terugleveren? Je hebt ze met en zonder terugloop blokkering. Die met blokkering kan niet terugleveren, de ander wel. Bewijzen genoeg op dit forum. GC mag zelf bepalen wat ze je betalen bij een overschot, als het maar een redelijk vergoeding is. Dit heeft niets met het soort meter te maken.

Je doet voorkomen dat je er erg vee verstand van hebt, maar je uitspraken raken kant nog wal. Blijf bij de feiten, daar heeft iedereen wat aan. Je maak nu starters op de PV markt kopschuw en daar is dit forum niet voor opgezet. Misschien is geenstijl iets voor je >:) ?
Ga je nu op de man spelen?

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

drielp schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 22:51:
[...]

Kwestie van tijd... En dan zijn alle ferrismeters "afgekeurd". En dan moeten ze wel vervangen worden.
Ik geeft het 5 tot 10 jaar en dan is het zo ver.

Je doet voorkomen dat je er erg vee verstand van hebt, maar je uitspraken raken kant nog wal. Blijf bij de feiten, daar heeft iedereen wat aan. Je maak nu starters op de PV markt kopschuw en daar is dit forum niet voor opgezet. Misschien is geenstijl iets voor je >:) ?
Die van mij draait vrolijk terug :) maar staat al wel op de lijst van afgekeurde meters :( .

Toch zou ik oppassen met een te grote installatie op het moment. Ik zou gaan zitten op eigen verbruik of iets er onder.

Want let wel, er zijn geen zekerheden... Nu is de geschatte terugverdien tijd 8 jaar, maar dat kan zo maar verdubbelen (of nog meer). Je bent afhankelijk van politieke willekeur. Niet om kopschuw te maken, want ik denk dat je beter nu kunt instappen, want dan heb je elke euro die je kunt salderen nog 8) Maar besef je wel altijd: geen garanties.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

• drielp
Niet als zodanig bedoeld, maar iets uit tweede hand beweren dat niet klopt hoort niet op dit forum thuis.
[...]

Als je zonnepanelen hebt en je meter kan niet terugleveren, dan krijg je met voorrang een slimme meter. Dat is iets anders dan wat jij beweer. Waar je de wijsheid vandaan haalt dat ferraris meter verplicht vervangen gaan worden is mij nog niet duidelijk. (Afgaan op een politicus is geen betrouwbare bron)

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zoals eerder gepost, dan maar een powerrouter er bij tussen.
Dan kun je toch nog heel wat etmalen per jaar volledig draaien op zonnestroom.
Is niet zo gunstig als salderen omdat je met een aantal wintermaanden zit maar op deze manier valt er best nog wat energiebelasting te omzeilen. >:)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Het is een beetje een andere discussie, maar zoiets zie ik zomaar gebeuren... Zonder slimme meter geen saldering. En dan lekker spelen met de tarieven. Want zodra je in nederland te weinig belasting betaald, dan ben je pas een echte crimineel.

Wise enough to play the fool

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Zonnestroom voor de meter dus zelf gebruiken, heb je wat over dan voor de meter zelf opslaan.
Niet ideaal maar als ze het zo willen hebben kunnen ze het zo krijgen.

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Domba
  • Laatst online: 03:36
Willie Wortel schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 22:10:

Wetgevingstraject STROOM is op dit moment in behandeling en afgelopen maandag was er een plenaire overleg hier is het voorlopige stenogram van de vergadering te vinden. Volgende zittingsronde is in september.

Haal je niet PVDA en PVV door elkaar, PVV is voor producententarief ook decentraal (lees betoog mevr Klever pagina 19) Die denk dat alles gratis is als je evenveel opwekt als verbruikt via salderen, nog nooit een energierekening gezien blijkbaar en de post netwerkkosten daarop.
Op termijn betekent deze regeling dat iemand die voldoende geld heeft om zonnepanelen aan te schaffen, geen energiebelasting betaalt en niets betaalt voor het dure netwerk, terwijl iemand die geen geld heeft voor zonnepanelen dan de belasting en het netwerk betaalt voor zijn wat rijkere buurman.
Antwoord minister Kamp pag 34.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• mrmrmr
  • Niet online
@babbel72

Alle gegevens kun je (ongeveer) vinden op solarnrg.

• babbel72
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 08-12-2019
@mrmrmr

Zijn dat concurrerende prijzen dan ? Ik met installatie rond de 1.80 wp

• Aardwolf
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21:19
DanTm schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:07:
ik heb een aanbod met ET Solar panelen van 275wp, volgens de leverancier zijn deze panelen 165x99 cm, maar volgens mij zijn er geen panelen in die maat die zoveel vermogen leveren. Iemand een idee of dit kan?
Kan wel volgens mij, ET-P672275B. YL270C-30B is ook bijvoorbeeld even groot en zijn dus ook 270Wp. BenQ Sunforte (2x zo duur en ietsjes groter => 1559x1064mm) kan op dat oppervlak 325Wp opwekken, maar die zijn volgens mij zo al 500 euro per paneel en niet in all black verkrijgbaar.

• Rol-Co

Rol-Co

MieJuul schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:53:
[...]

Als je gaat rekenen in uren gebruik je het net zelfs minder, als je veel terug leverd ben je de energie bron van de buurt en hoeft dat niet weet ik veel waar helemaal vandaan te komen met alle kabelverliezen enz, dus netto vangen ze zelfs meer voor mijn stroom dan die van hun zelf. :)

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 01:00
Het punt met salderen zit niet bij de energiebedrijven. Voor elke kWh die zij jouw verkopen vragen ze iets van 6 cent. Onze overheid zet er vervolgens iets van 16 cent belasting bij. Het zijn die 16 cent die de overheid misloopt waar de discussie over gaat. Dat je 6 cent krijgt voor een teruggeleverde kWh is geen punt. De 16 cent belasting, voor een groot deel ook nog eens milieubelasting, die wordt gesaldeerd, blijft dat ook in stand? Als de staat dat geld te hard gaat missen weet je niet wat er gaat gebeuren.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

Dan gooien ze de belasting voor grootverbruikers maar een paar procenten omhoog.
Die verhouding is toch kompleet scheef, de kleinverbruiker betaalt het meest

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• Willie Wortel
  • Niet online
Domba schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 00:46:
[...]

Wetgevingstraject STROOM is op dit moment in behandeling en afgelopen maandag was er een plenaire overleg hier is het voorlopige stenogram van de vergadering te vinden. Volgende zittingsronde is in september.

Haal je niet PVDA en PVV door elkaar, PVV is voor producententarief ook decentraal (lees betoog mevr Klever pagina 19) Die denk dat alles gratis is als je evenveel opwekt als verbruikt via salderen, nog nooit een energierekening gezien blijkbaar en de post netwerkkosten daarop.

[...]

Antwoord minister Kamp pag 34.
Hallo Domba goed gevonden,

mevr Klever PVV:
Als mijn buurman zonnepanelen aanschaft omdat hij een spaarcentje op de bank heeft en vervolgens zijn teruglevering op het net saldeert, dan betaalt hij dus minder belasting. Ik moet dan straks meer belasting betalen, omdat ik toevallig geen som geld op de bank heb staan om die zonnepanelen te kopen. Het belastingvoordeel voor de een betekent dus extra belasting voor de ander.

en ook: http://www.pvv.nl/index.p...its-gas-en-warmtewet.html

Het leeft dus wel in de politiek! En die ochtend op de rtl7 dat was volgens mij van Dam maar zeker van de PVDA.

Verder .... het is de boodschap, niet de boodschapper en volstrekt overbodig om op de man te spelen door forumlid Drielp.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Willie Wortel schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 09:12:
[...]

Hallo Domba goed gevonden,

mevr Klever PVV:
Als mijn buurman zonnepanelen aanschaft omdat hij een spaarcentje op de bank heeft en vervolgens zijn teruglevering op het net saldeert, dan betaalt hij dus minder belasting. Ik moet dan straks meer belasting betalen, omdat ik toevallig geen som geld op de bank heb staan om die zonnepanelen te kopen. Het belastingvoordeel voor de een betekent dus extra belasting voor de ander.
Wat een simpele redenering die inspeelt op het sentiment van mensen. Bijna iedereen heeft mogelijkheden om PV aan te schaffen, de meeste mensen hebben echter andere prioriteiten en maken andere KEUZES. Veel mensen gaan voor de aanschaf van PV lekker op vakantie of kopen een andere auto.

Het is dus de eigen keuze om meer belasting te betalen als de buurman.

Moet ik nu aangepakt worden omdat ik keuzes maak (PV / 14% auto) waarbij ik bewust zorg dat ik minder belasting afdraag. Wat een kleuterklas redenering. Boehoee juffrouw pietje heeft drie lollies ik wil ook. (Pietje heeft die lollies van een aantal dagen opgespaard)

Typisch PVV.

Verwijderd

Voor m'n off-grid woning een 175W mono-pv op de kop weten te tikken. Vervolgens op zoek naar een MPPT laadregelaar.. zie ik op marktplaats eentje voor een luttele 25 euro staan; de Wellsee MPPT15 - nog 15A ook.. leuk om mee te beginnen dacht ik, moet toch beter werken dan een PWM met de 36V die van het paneel af komt..

Ten eerste bleek de MPPT15 twee versies te kunnen zijn; 10A of 15A - mijne helaas 10A. Toen ging ik meten en bleek het voltage in de volle zon zo'n 13 a 14V te zijn - niet wat je van MPPT zou verwachten..

Dus; Chinese MPPT laders zijn volkomen ruk en geldverspilling. Ik weet niet hoe dat met duurdere laders zit maar wat volgens mij ook niet klopt is dat het laadvoltage naar beneden gaat als ik stroom trek van de load. De load-uitgang en de batterij-uitgang zouden toch onafhankelijk van elkaar moeten zijn?

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 09:41:
Voor m'n off-grid woning een 175W mono-pv op de kop weten te tikken. Vervolgens op zoek naar een MPPT laadregelaar.. zie ik op marktplaats eentje voor een luttele 25 euro staan; de Wellsee MPPT15 - nog 15A ook.. leuk om mee te beginnen dacht ik, moet toch beter werken dan een PWM met de 36V die van het paneel af komt..

Ten eerste bleek de MPPT15 twee versies te kunnen zijn; 10A of 15A - mijne helaas 10A. Toen ging ik meten en bleek het voltage in de volle zon zo'n 13 a 14V te zijn - niet wat je van MPPT zou verwachten..

Dus; Chinese MPPT laders zijn volkomen ruk en geldverspilling. Ik weet niet hoe dat met duurdere laders zit maar wat volgens mij ook niet klopt is dat het laadvoltage naar beneden gaat als ik stroom trek van de load. De load-uitgang en de batterij-uitgang zouden toch onafhankelijk van elkaar moeten zijn?
Ik snap niet helemaal waar je nou wat gemeten hebt, maar de meeste simpele laadregelaars werken door het direct koppelen van een PV-paneel aan een batterij. De paneelspanning is dan gelijk aan de batterij. Het is een primitieve oplossing, en zeker bij grote spanningsverschillen zit je ver van het MPP af. Denk niet dat het dan de naam MPPT mag hebben. Klinkt misleidend. Wat zegt de verkoper?

Load en batterij zitten ook keihard en elkaar, bij te lage batterij spanning wordt load waarschijnlijk afgeschakeld. Dus batterijspanning=loadspanning=paneelspanning :)

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 08-06-2013 09:50 ]

• Len
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:01

Len

Leeg

Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 21:57:
Het is dan nog wel steeds een rendement van 7% per jaar, 8)7 1821 KWH (duurste) * 0,19 = 346 EURO.

346 / 4910 * 100 = 7.04 % maarja... weet niet of het wel goed is, want die berekening daar is natuurlijk optimaal?
Als mensen bij mij komen met de opmerking dat het pas in XX-jaar terugverdient is met een rendement van bijvoorbeeld 7%. Dan vraag ik of het geld wat ze er voor klaar hebben staan op de bank ook nu 7% rendement oplevert.

Rente bij de bank is niet eens genoeg om de inflatie op te heffen. Dus gewoon doen die panelen!
:)

Free Tibet

• Chris12
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 22:22
Op dit moment log ik de opbrengst van de installatie (SMA3600TL-21) via bluetooth naar pvoutput.org
Hiervoor heb ik een bluetooth dongle welk in mn server zit gebruikt, server staat vrijwel altijd aan.
Middels de taakplanner wordt smaspot elke 5 minuten gestart.

Echter in de vakantie periodes staat de server uit, en wil dan wel de output kunen n blijven volgen.

Wat zijn de mogelijkheden en ervaringen hier met bv. een extra module zoals webconnect of fp4all, zodat ik rechtstreeks de SMA3600 kan aansluiten op mn netwerk.

Mijn PVOutput

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:57

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk zelf aan een bluetooth > wifi oplossing met een oude android telefoon. maar hiervoor is Datalogging: PV systemen of PVOutput info en discussie of opmerkingen topic een beter geschikte plek.

[ Voor 21% gewijzigd door teacher op 08-06-2013 10:36 ]

Wise enough to play the fool

• drielp
Willie Wortel schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 09:12:
[...]

Het leeft dus wel in de politiek! En die ochtend op de rtl7 dat was volgens mij van Dam maar zeker van de PVDA.

Verder .... het is de boodschap, niet de boodschapper en volstrekt overbodig om op de man te spelen door forumlid Drielp.
Je "quote" een politicus die wat uitkraamd, en daarna zet je een aantal beweringen in dit forum die nergens te toesten zijn. Als ik daar wat van zegt schiet je gelijk een slachtofferrol in. Niet echt iets voor een wetenschapper.

• cbr600f4i
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 17:00
revolution-nl schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 09:37:
[...]

Wat een simpele redenering die inspeelt op het sentiment van mensen. Bijna iedereen heeft mogelijkheden om PV aan te schaffen, de meeste mensen hebben echter andere prioriteiten en maken andere KEUZES. Veel mensen gaan voor de aanschaf van PV lekker op vakantie of kopen een andere auto.

Het is dus de eigen keuze om meer belasting te betalen als de buurman.

Moet ik nu aangepakt worden omdat ik keuzes maak (PV / 14% auto) waarbij ik bewust zorg dat ik minder belasting afdraag. Wat een kleuterklas redenering. Boehoee juffrouw pietje heeft drie lollies ik wil ook. (Pietje heeft die lollies van een aantal dagen opgespaard)

Typisch PVV.
Bijna iedereen? Ik wil ze graag maar de woningbouwvereniging denkt daar anders over. Nu wil ik een huis kopen in Den Haag maar mijn modale salaris rijkt in die stad niet zo ver en het ziet er naar uit dat ik dan een flat/appartement ga kopen en daar gooi je ook geen zonnepaneel op.

Ryzen 7 9800x3D / RX7900XTX OC / 32 GB Corsair Vengeance 6000 Mhz RGB DDR5 / ASUS TUF Gaming B650-Plus WiFi

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
MeTooPV schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 08:26:
Het punt met salderen zit niet bij de energiebedrijven. Voor elke kWh die zij jouw verkopen vragen ze iets van 6 cent. Onze overheid zet er vervolgens iets van 16 cent belasting bij. Het zijn die 16 cent die de overheid misloopt waar de discussie over gaat. Dat je 6 cent krijgt voor een teruggeleverde kWh is geen punt. De 16 cent belasting, voor een groot deel ook nog eens milieubelasting, die wordt gesaldeerd, blijft dat ook in stand? Als de staat dat geld te hard gaat missen weet je niet wat er gaat gebeuren.
als je het wat breder bekijkt betaal je al 21% belasting bij aanschaf. Daarmee betaal je de belasting initieel en de krijgt de de overheid daarna minder. Dat vooruit betalen van belasting zou voor groene PV stroom juist een pluspunt moeten zijn in een voor de overheid economisch mindere tijd.
Ik zie overigensa ook niet waarom je als PV electriciteits producent ineens voor het net moet betalen terwijl de grote energieproducenten dat niet hoeven.
Het lijkt mij voor het electriciteitsnet vooral voordelen te hebben dat ik het hier lokaal opwek en het niet vanuit een uithoek in Groningen hoeft te komen ;)

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 20:06
Chris12 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 10:16:
Wat zijn de mogelijkheden en ervaringen hier met bv. een extra module zoals webconnect of fp4all, zodat ik rechtstreeks de SMA3600 kan aansluiten op mn netwerk.
M.i. veruit het goedkoopst: neem een oude Android en koop voor 7 euro Felix Solar PV log (dit draait bij mij prima), zie de links die Teacher je gaf. Of zet tijdelijk een laptop neer op max. power savings (maar wel de hele tijd aan) die het van de server overneemt.

• drielp
Ieder huishouden in Nederland betaald voor het gebruik van het elektriciteitsnet. Kijk je rekening maar na.

• thaMini
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 23:41

thaMini

Tool !!

Knuppel en hoenderhok enzo:
Je maakt op het voor jou gunstige tijdstip stroom en wel veel meer dan je nodig hebt. Vervolgens duw je die het net op, prima.
Daarna is het bewolkt/nacht/windstil en verwacht dat je 1 op 1 die stroom terug kan krijgen?
Die centrale die je eerst uit de markt drukt moet opstarten en snel ook want je wil toch wel echt tv kijken of de was doen als het jou uitkomt.
Je hebt energie voorhanden op een moment dat jij daarom vraagt, niet wanneer jouw installatie dat levert en toch verwacht iedereen dat zoiets zonder meerprijs kan.

Be small, act BIG.

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Hoe kan ik er achter komen of mijn SB3000-TL21 zijn output aan het begrenzen is ivm omgevingswarmte? Ik kan natuurlijk gaan voelen, maar is dit ergens exact uit te lezen? Mocht ie wel "knijpen" op de output, dan gaat er snel een FANKIT01-10 in..
Heeft iemand een idee?

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47
@ thaMini, je verhaal klopt maar gedeeltelijk. Alles wat je beschrijft zit al verwerkt in de kale stroomprijs.De rest zijn kort door de bocht belastingen of heffingen voor de meter of transport. De transportkosten zullen door kleinschalige stroomopwek alleen maar dalen!

Dit lijkt meer op het volgende: Ik koop een TV waar ik netjes BTW over betaal. Helaas past hij niet in mijn kast en breng ik hem terug naar de winkel. Ik krijg mijn aankoop bedrag netjes terug, maaar niet de BTW. Zou ook maar vreemd zijn.

• thaMini

thaMini

Tool !!

Daar zit wel wat in. Dat je niet twee keer belasting wil betalen.
Maar stel dat je 100 kW aan het net levert. En als de zon weg is wil je die 100 kW terug. Dan gaat er toch twee keer 100 kW door de kabels? Dan zijn de transportkosten dus niet zo raar. Zeker als je bedenkt dat laagspannings transport meer verlies geeft dan hoogspanning.

Blijft het punt van de belasting, daarin ben ik het eens dat je die niet twee keer moet betalen. En daar lijkt de discussie vooral over te gaan.

Be small, act BIG.

• migjes
thaMini schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:13:
Je maakt op het voor jou gunstige tijdstip stroom en wel veel meer dan je nodig hebt. Vervolgens duw je die het net op, prima.
Daarna is het bewolkt/nacht/windstil en verwacht dat je 1 op 1 die stroom terug kan krijgen?
Die centrale die je eerst uit de markt drukt moet opstarten en snel ook want je wil toch wel echt tv kijken of de was doen als het jou uitkomt.
Je hebt energie voorhanden op een moment dat jij daarom vraagt, niet wanneer jouw installatie dat levert en toch verwacht iedereen dat zoiets zonder meerprijs kan.
oke laten we daar eens aan beginnen dan:

eerst moet je weten hoe de energie rekening is op gebouwd, anders slaan we maar wat in het rond.

grof gezegd:
elektra:
kWh prijs * gebruik - heffingskorting + vast recht. (en nog wat btw tussen door om het makkelijk te houden laat ik die weg)
kWh prijs = 22ct.
gebruik van gemiddeld gezin schijnt 3500kWh te zijn.
heffingskorting = -€ 385,53 (dit is een korting die iedereen krijgt op de belasting om de minder bedeelde te ontzien)
vast recht = 257,23 (transport + meter huur en nog wat dingentjes)
maakt 0,22 * 3500 - 385,53 + 257,23 = 641,70 euro per jaar.
gas:
m3 * gebruik + vast recht.
m3 = 65ct.
gebruik gemiddeld gezin = 1200m3.
vast recht = € 176,33
maakt: 0,65 * 1200 + 176,33 = 956,33 euro per jaar.
totaal:
641,70 + 956,33 = 1598.03 euro per jaar.

wat gebeurd er nu als iemand PV heeft en precies opwekt wat hij nodig heeft?
elektra:
0,22 *0 - 385,53 + 257,23 = -128,00 euro per jaar.
gas:
0,65 * 1200 + 176,33 = 956,33 euro per jaar.
totaal:
-128,00 + 956,33 = 828.33 euro per jaar.

dus ja: iemand met pv betaalt minder belasting.
maar nee: die betaalt nog net zo goed voor het transport.
en ja voor: die betaalt niet voor extra capaciteit.

misschien moet het wel veranderen, maar de hoeveelheid van pv moet niet overschat worden.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• migjes
hors0125 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:24:
Hoe kan ik er achter komen of mijn SB3000-TL21 zijn output aan het begrenzen is ivm omgevingswarmte? Ik kan natuurlijk gaan voelen, maar is dit ergens exact uit te lezen? Mocht ie wel "knijpen" op de output, dan gaat er snel een FANKIT01-10 in..
Heeft iemand een idee?
het lijkt mij heel erg sterk dat je omvormer nu aan het begrenzen is.
je hebt 3000Wp aan panelen en dat levert met deze warmte maar max een +/- 2600W op uit de panelen.
de panelen begrenzen nu eerder als de omvormer.

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 16-11 19:17
Eerste deel van bovenstaande is vanuit een PV installatie bekeken waar. Datzelfde is ook geldig voor grootschalige electriciteits opwekking. Het snel opstarten valt wel mee aangezien zon uren op (inter)nationale schaal per dag goed voorspelbaar is en met name een gascentrale veel sneller op te starten is. Die schonere gascentrales draaien tegenwoordig al vaak als backup (staan tegenwoordig veelal uit) van de goedkopere meer vervuilende kolencentrales dus dat is niets nieuws.
Ik weet niet hoeveel PV er in Nederland maximaal wordt opgewekt maar uitval van grote energiecentrale is niet voorspelbaar en dan valt er per direct honderden MW productie weg en daar merk je meestal niets van.
PV alleen is niet voldoende maar het is vreemd dat je bij aanschaf subsidie krijgt omdat je groene stroom opwekt terwijl het hebben van zo'n installatie dan ineens alleen vanuit oogpunt van energiebelasting wordt bekeken.

• lithoijen
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:47
Transportkosten zijn bij kleinschalige opwek lager. e stroom die ik over houd komt niet veel verder het net op als tot mijn buren. Daarmee ontlast ik dus met mijn panelen het middenspanningsnet en het hoogspanningsnet ipv dat het extra belast word. Alleen in de laatste km zal de stroom soms van stroomrichting veranderen, maar ook daar slijten kabels niet extra van.

• Domba
BartNL schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:49:
[...]

Eerste deel van bovenstaande is vanuit een PV installatie bekeken waar. Datzelfde is ook geldig voor grootschalige electriciteits opwekking. Het snel opstarten valt wel mee aangezien zon uren op (inter)nationale schaal per dag goed voorspelbaar is en met name een gascentrale veel sneller op te starten is. Die schonere gascentrales draaien tegenwoordig al vaak als backup (staan tegenwoordig veelal uit) van de goedkopere meer vervuilende kolencentrales dus dat is niets nieuws.
Ik weet niet hoeveel PV er in Nederland maximaal wordt opgewekt maar uitval van grote energiecentrale is niet voorspelbaar en dan valt er per direct honderden MW productie weg en daar merk je meestal niets van.
PV alleen is niet voldoende maar het is vreemd dat je bij aanschaf subsidie krijgt omdat je groene stroom opwekt terwijl het hebben van zo'n installatie dan ineens alleen vanuit oogpunt van energiebelasting wordt bekeken.
Niet zo vreemd, PV wordt voornamelijk door huishoudens aangeschaft, deze verbruiken iets van 20% van alle elektra, maar zijn de belangrijkste bijdrage aan de energiebelasting 4,2 miljard€. SDE+ is voorbehouden voor >3x80A aansluitingen, dus geen klein verbruikers, daar vallen ook de meeste MKB onder en die zorgen voor een groot deel van de rest van de energie belasting.

Grootgebruikers die betalen in veel gevallen niet voor systeemdiensten onderdeel van de netwerkkosten, toeslag van ca €3 voor huishoudens en ca €43 voor MKB voor een aantal jaren om het gat te dichten.
Fossiele energiecentrales kopen CO2 rechten in die ze in de afname door belasten, grootverbruikers kijgen deze weer voor 50% van de regering gecompeseert.
Het is onzettend lastig om aan goede betrouwbare cijfers te komen in dit circus wie wat waarvoor betaald en voor welk deel, behalve voor huishoudens.

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

migjes schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:47:
[...]

het lijkt mij heel erg sterk dat je omvormer nu aan het begrenzen is.
je hebt 3000Wp aan panelen en dat levert met deze warmte maar max een +/- 2600W op uit de panelen.
de panelen begrenzen nu eerder als de omvormer.
@migjes,
Ik bedoel ook niet op DIT moment precies, maar straks bijv. Om een uur of twee. De omvormer hang n.l. Niet optimaal, door ruimte gebrek. En ja, m'n max met deze set is bij deze temp ongeveer 2650W max.
Maar kan ik überhaupt de temp. Uitlezen van de omvormer? Daar gaat het mij om..

[ Voor 11% gewijzigd door hors0125 op 08-06-2013 12:12 ]

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

• Rol-Co

Rol-Co

hors0125 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:09:
[...]

@migjes,
Ik bedoel ook niet op DIT moment precies, maar straks bijv. Om een uur of twee.
Kan ik überhaupt de temp. Uitlezen van de omvormer? Daar gaat het mij om..
Om een uur of 2 zijn ze nog warmer en mag je gezien deze wind blij zijn als je de 2400W haalt met 3000Wp.
Maar dat zijn je panelen + warmte zoals migjes al zei, niet de omvormer.

Verwijderd

Dre schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 09:48:
[...]

Ik snap niet helemaal waar je nou wat gemeten hebt, maar de meeste simpele laadregelaars werken door het direct koppelen van een PV-paneel aan een batterij. De paneelspanning is dan gelijk aan de batterij. Het is een primitieve oplossing, en zeker bij grote spanningsverschillen zit je ver van het MPP af. Denk niet dat het dan de naam MPPT mag hebben. Klinkt misleidend. Wat zegt de verkoper?
Verkoper reageert niet meer. marktplaats :O
Load en batterij zitten ook keihard en elkaar, bij te lage batterij spanning wordt load waarschijnlijk afgeschakeld. Dus batterijspanning=loadspanning=paneelspanning :)
Valt dus nog heel wat te tweaken, ik maak nu dus sowieso maar voor 1/3e van het paneel gebruik en dan ook nog eens met een crappy lader.

Ik heb dus wat beters nodig.. Wat er in nederland aan MPPT laadregelaars te krijgen is valt me een beetje tegen eigenlijk.. Goedkoopst zou ik uitzijn met een IVM 20A. iemand ervaring met IVM?

Maar ik denk dat ik voor Morningstar ga. met die kan je namelijk zelf instellen op welk voltage de batterij vol zit, op welk voltage de load afgesloten moet worden etc. Uiteindelijk wil ik namelijk een LiFePO accu eraan hangen :Y Nog andere merken waar je zelf de instellingen kan doen?

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Heeft iemand een idee?
Je gebruiksaanwijzing door lezen ? 8)7

http://files.sma.de/dl/15...L-21-IA-nl-21.pdf#page=18

• thaMini

thaMini

Tool !!

migjes schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 11:38:
[...]

oke laten we daar eens aan beginnen dan:

eerst moet je weten hoe de energie rekening is op gebouwd, anders slaan we maar wat in

Berekening

dus ja: iemand met pv betaalt minder belasting.
maar nee: die betaalt nog net zo goed voor het transport.
en ja voor: die betaalt niet voor extra capaciteit.

misschien moet het wel veranderen, maar de hoeveelheid van pv moet niet overschat worden.
Goed punt. Dan zou het transporttarief wel anders kunnen worden bepaald.
Al blijf ik het raar vinden, iedereen met PV gebruikt het net als persoonlijke batterij. Kosteloos.
Maar zo werkt het net (nog) niet. Als er een vorm van opslag beschikbaar komt gaat die vlieger natuurlijk wel op.
Maar dat iedereen op z'n achterste benen staat als de saldering dreigt te veranderen, bijzonder. Wees blij dat het nu zo werkt. Want technisch gezien werkt het op dit moment niet op deze manier.

Be small, act BIG.

• mrmrmr
  • Niet online
babbel72 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 01:33:
@mrmrmr

Zijn dat concurrerende prijzen dan ? Ik met installatie rond de 1.80 wp
Dit is een periode van verandering, er is schaarste in de markt, er zijn importheffingen. Als je goedkoper uitkomt, dan is dat mooi, dat is dan waarschijnlijk voorraad van voor de aankondiging van de heffing.

Er is een beetje een na-ijl effect aan de hand, op veel sites staan nog oude prijzen. Maar het betekent niet automatisch dat het ook leverbaar is voor die prijs. De site die ik opgaf heeft de prijzen wel aangepast.

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
thaMini schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:25:
[...]

Al blijf ik het raar vinden, iedereen met PV gebruikt het net als persoonlijke batterij. Kosteloos.
Zoals hierboven al aangegeven; zeker niet kosteloos. Wij betalen transport- en netwerkkosten, net als ieder ander. De rol van de netwerkbeheerder veranderd echter wel; en de vraag is hoe soepel men die overstap naar een complexere energievoorziening kan/wil maken.

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

Maar natuurlijk heb ik dat gedaan alvorens hier te posten 8)7 |:(
Als jij iets anders leest dan ik hoor ik dat graag..

Ik zou dit graag uitlezen en opnemen in m'n log's.. zodat ik ook inzicht krijg in het temp. verloop van de omvormer.

• migjes
thaMini schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:25:
[...]

Maar zo werkt het net (nog) niet. Als er een vorm van opslag beschikbaar komt gaat die vlieger natuurlijk wel op.
Maar dat iedereen op z'n achterste benen staat als de saldering dreigt te veranderen, bijzonder. Wees blij dat het nu zo werkt. Want technisch gezien werkt het op dit moment niet op deze manier.
nee kosteloos is het niet.
https://www.enexis.nl/con...twerktarieven-e?pageid=44

Beheer en instandhouding € 41,38
Transport € 21,78
Capaciteitstarief € 151,10
Systeemdiensten € 5,04
Meterdiensten € 20,91
Totale netwerkkosten € 240,21

alleen door de regeling van de heffings-korting komt het bedrag in de - uit.
maar als je de heffings-korting gaat afschaffen of verlagen dan ga je juist de minder bedeelde in Nederland belasten en niet de pv bezitters.

(ik vind dat de gemiddelde pv bezitter wel rijk is, is het niet in geld dan is het wel in state of mind.)

edit:
lol als het echt kosteloos was geweest dan zou mijn gas+ elektra rekening ongeveer 150 euro per jaar zijn.
dat is die nog echt niet.

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 08-06-2013 12:55 ]

• Domba
Roamor schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:30:
[...]

Zoals hierboven al aangegeven; zeker niet kosteloos. Wij betalen transport- en netwerkkosten, net als ieder ander. De rol van de netwerkbeheerder veranderd echter wel; en de vraag is hoe soepel men die overstap naar een complexere energievoorziening kan/wil maken.
De netwerkosten zijn ook niet tegen kostprijsbasis dan zou het een punt zijn, maar het principe kostprijsbasis is losgelaten voor deze nutsactiviteit van de regionale netwerkbeheerder, zodat x% van de inkomsten van vastrecht kunnen door gesluist worden naar de aandeelhouders gemeenten en provincies
Het is op basis van redelijk rendement met meer marge dan de afzonderlijk componenten en de minister is hier voorstander van dat de extra ruimte van vastrecht ininigen bij gemeente en pronicie terecht komen
Als daar op de een of andere manier geld terechtkomt dan is dat geld dat publiek, in de algemene middelen terechtkomt en gebruikt wordt om de uitgaven van die verschillende overheden te financieren. Het is dus niet zo dat er dingen in de marktsfeer mee gebeuren. Nu is de vraag of daar te grote bedragen terechtkomen. De netbeheerders mogen een opslag in rekening brengen, maar die is laag omdat ze een laag risicoprofiel hebben en weinig extra rente betalen. De ACM houdt daar ook rekening mee en kijkt ook naar de verschillende soorten netbeheerders en de verschillende risicoprofielen. Vervolgens wordt er rekening gehouden met de opslag. Dit zijn echter bescheiden bedragen. Als daar uiteindelijk toch substantiële bedragen uitkomen vanwege de schaalgrootte en vanwege de historische situatie dat de aandelen nu eenmaal in eigendom zijn van gemeenten en provincies, dan komt dat geld daar terecht. Het is in ieder geval niet te veel vanwege het toezicht van de ACM. Als het bij de overheden terechtkomt, zit het nog steeds in de publieke sfeer en wordt het dus ook voor dat doel aangewend.
Edit: voor enexis is de EBIT 30% waarvan volgens pay-out ratio 50% is die naar gemeente en provincie gaat

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

hors0125 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:49:
[...]

Maar natuurlijk heb ik dat gedaan alvorens hier te posten 8)7 |:(
Als jij iets anders leest dan ik hoor ik dat graag..

Ik zou dit graag uitlezen en opnemen in m'n log's.. zodat ik ook inzicht krijg in het temp. verloop van de omvormer.
Jou vraag was ;

quote:
Heeft iemand een idee?

Antwoord,

Dat zie je in het dispay als het temperatuursymbool verschijnt, dan gaat hij het vermogen "knijpen"

Lezen en begrijpen ? 7(8)7

• hors0125

hors0125

Riding an Zero DS

PClop schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 13:41:
[...]

Jou vraag was ;

quote:
Heeft iemand een idee?

Antwoord,

Dat zie je in het dispay als het temperatuursymbool verschijnt, dan gaat hij het vermogen "knijpen"

Lezen en begrijpen ? 7(8)7
Waarom zijn fora toch vaak zooo vermoeiend..?

Laat maar, ik ga in de zon zitten

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

hors0125 schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 14:01:
[...]

Waarom zijn fora toch vaak zooo vermoeiend..?

Laat maar, ik ga in de zon zitten
Pas op voor schaduwvorming 8)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 24-11 17:33
stel ik heb een batterij, en een netaansluiting.

ik laad de batterij wel of niet, maar als ik stroom nodig heb trek ik dat uit het net.

ik gebruik net zo veel stroom als mijn buurman, en als ik mijn batterij gebruik, dan bespaar ik op stroomkosten.

hoe is dat dan oneerlijk?

nu ga ik minder stroom gebruiken.
moet ik nu meer betalen? krijg ik geld terug?
nu ga de batterij gebruiken, en heb zo minder stroom uit het net nodig.
moet ik nu meer betalen? of krijg ik geld terug

nu ga ik minder gebruiken, en wanneer ik wel stroom over heb, lever ik dat via het net aan de buurman. mijn energieleverancier hoeft nu geen energie aan de buurman te leveren. het netwerk wordt geheel dus niet belast. de buurman gebruikt immers niet meer . en ik gebruik het kabeltje slechts de andere kant op. hoe meer ik dat doe, des te meer heeft de netbeherder hier voordeel van.
waarom moet ik dan meer betalen?

pas als echt iedereen op piektijden gaat produceren zal de centrale voor mij een tandje moeten bijspringen. anders zou dag/nachttarief snel weer een groter tariefsverschil laten zien.
juist door de pv op ppiektijden ga ik overdag de opgewekte stroom gebruiken voor de was en de droger en wat al niet meer. het is niet voor niets dan piek.... het bespaart de beheerder dan dus investering in grotere centrale en zwaarder netwerk. dat net is voor piektijdens ontworpen.

en wanneer het zo bezwaarlijk is energie te produceren, of in te kopen. waarom verdien je dan je geld met het verkopen van energie?

wanneer iedereen te veel energie maakt, en er verandert niets, dan hoeft de leverancier slechts een manier te vinden om die energie te bufferen. dat doet helemaal niets met de zwaarte van het net, het energieverbuik van de mensen is het enige maatgevende voor de zwaarte en ontwerp en onderhoud van het net.
dan hoeft de beheerder geen energie te kopen van andere landen of staatbedrijven of te investeren in centrales, en de beheerder hoeft dus ook aardgas of kolen te verbranden om iedereen van energie te voorzien.

in de tussentijd is er simpelweg nog niet genoeg stroom die teruggeleverd wordt, om problemen te kunnen veroorzaken.
dat kan slechts op lokaal niveau, wanneer het net daar zwaar wordt overbelast, zowel qua levering als teruglevering.

je kunt niet meer terugleveren dan de hoofdzekering toelaat, en die zit er nu ook al met een tarief behorend bij de belasting die optreed bij verbruik....

met eigen opwek op piektijden, met of zonder eigen verbruik, heb je dus netto nooit meer ampères over je hoofdzekering dan zonder PV

• Dre
  • Niet online

Dre

Het net is niet uitgelegd op iedereen × hoofdzekering. Er zit een bepaalde gelijktijdigheid in. Niet iedereen doet op hetzelfde moment de oven aan. Met PV gaat wel iedereen op hetzelfde moment terugleveren. Als iedereen 3×25A terug gaat leveren zal de zekering bij de wijktransformator eruit gaan...

Veel PV opwek als veel mensen aan het werk zijn. Veel opwek in de zomer. etc. Speelt nu nog geen grote rol, maar bij veel PV wel.

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 08-06-2013 15:05 ]

Verwijderd

Hoi

ik ben nieuw in de wereld van zonnepanelen en wil graag zonnepanelen op mijn huis. Ik heb 2 aanbiedingen. Een aanbieding 12 panelen yingli 250 watt per stuk en sms omvormer 2500. Andere aanbieding is lg full black panelen en enphase omvormers. Wat is naar jullie mening technisch gezien de beste oplossing van de twee. Is sma2500 wel voldoende voor 12x250watt?

patrick

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:05:
Hoi

ik ben nieuw in de wereld van zonnepanelen en wil graag zonnepanelen op mijn huis. Ik heb 2 aanbiedingen. Een aanbieding 12 panelen yingli 250 watt per stuk en sms omvormer 2500. Andere aanbieding is lg full black panelen en enphase omvormers. Wat is naar jullie mening technisch gezien de beste oplossing van de twee. Is sma2500 wel voldoende voor 12x250watt?

patrick
Dak? Hellingshoek? Oriëntatie? Schaduw? Waarom micro omvormers? Foto's dak?

En ja, de SMA 2500 is voldoende voor 3000 Wp aan panelen.

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:03:
[...]

Het net is niet uitgelegd op iedereen × hoofdzekering. Er zit een bepaalde gelijktijdigheid in. Niet iedereen doet op hetzelfde moment de oven aan. Met PV gaat wel iedereen op hetzelfde moment terugleveren. Als iedereen 3×25A terug gaat leveren zal de zekering bij de wijktransformator eruit gaan...
En als iedereen 3x 25A gaat gebruiken is niet erg?

Dat beetje pv van de particulier is peanuts, druppel op een gloeiende plaat in een wijkaansluiting.

Wat nou als ik AL mijn stroom zelf gebruik, altijd, gewoon omdat ik een hoog verbruik heb, dan belast ik het net alleen minder maar heb wel pv dus krijg wel een extra rekening.
Moeilijk te regelen lijkt me.

• engelbertus
@Dre:
dat is niet waar
met pv ga je zelf opwekken, niet allemaal terugleveren. dat is pas als de hele wijk / stad / dorp veel te veel PV heeft aangeschaft, en er niet ook toevallig ergens iemand zit die al die extra stroom direct kan gebruiken, zoals bedrijven.

op het werk, waar we met 10 mensen zitten gebruiken we in een jaar bijna 10 keer zoveel stroom als een huishouden. het is geen zware industrie. stroom is zo weer op dus. het bedrijf heeft een hoofdzekering van 80 ampere of meer. en betaalt ook meer vastrecht e.d. dus. er zijn geen wijken zonder voorzieningen als scholen, sportgebouwen en winkels volgens mij, elke wijk kent voorzieningen, die in de piek veel gebruiken.

daarnaast is het capaciteitstarief in feite de component waar het om gaat, tot 3x 25 ampere = 75 ampere kost dat net zoveel als een enkele zekering van 32/35 ampere, en daarvan gebruiken de meeste mensen nog niet de helft. in dat tarief tot 80 ampere zit een factor die er voor zorgt dat al deze mensen hetzelfde betalen voor het gebruik van het net, terwijl het daadwerkelijke gebruik ook zonder pv enorm kan vetrschillen, en daarvoor krijgt ook niemand compensatie / extra kosten in rekening gebracht.

je moet dat blijkbaar zo zien, het gebruik van het net moet dus lokaal/decentraal en op grotere schaal door alle mensen samen worden opgebracht. het kan dus zijn dat er enkele aanpassingen aan het net nodig zijn om er voor te zprgen dat de teruggeleverde stroom gebruikt kan worden ( want voor er iets stuk gaat fof uitvalt moet er wel wat gebeuren), deze inspaning is in algemeen belang, met het ook op milieubesparing en wordt zo gedeeld door alle gebruikers, op de wijze waarop dat nu ook gebreurt, elke aansluiting kost even veel, in het laagste capaciteitstarief.

wanneer je meer dan 80 A zekering hebt, en bijhorend contract en verbruik, dan wordt je afgerekend op je verbruik, maar worden andere tarieven ook afhankelijk van de Ampères die je gebruikt, en de ampères die je maximaal gebruikt ( of levert) dus daarmee worden die aansluitingen al aangeslagen voor ( een deel van) de extra kosten die een evntuele netverzwaring met zich meebrengen, als het net niet al lang hierop is uitgedacht, dan is er niet eens een meerkost, behalve een dikkere koperkabel die bij aanleg direct is toegepast. voor het overige is dat naar verhouding van het verbuik, waar je voor betaalt.

wanneer er echt onderscheid gemaakt zou moeten gaan worden dan kan dat ook op de werkelijke belasting die mensen teweeg brengen en zit er geen sociale / solidariteit meer in de "nuts" voorzieing, welke juist nodig is / was om deze ooit te hebben kunnen aanleggen. ergo, sommige mensen zullen altijd iets betalen voor een ander, maar wanneer ze dat niet zouden willen, zouden ze geen aansluiting hebben kunnen krijgen/betalen. als land moet er blijkbaar iets tegenoverstaan om iets algemeen toegankelijk te maken.

zolang PV in die regionenen zit is extra belasting heffen of kosten in rekening brengen niet nodig.

de buurman zonder pv betaald dan iets extra aan de beheerder zodat de beheerder de stroom van de andere buurman rechtstreeks kan leveren. de buurman met pv betaalt ook iets extra aan de beheerder, namelijk evenveel als de buurman zonder pv. het alternatief is dat de beheerder/leverancier ergens stroom zou moeten kopen die duurder is, en dus ook meer zou kosten. (de pv moet dus dan duurder gesaldeerd worden, tvt wordt korter) beide buurmannen hebben dus evenveel profijt van de mogelijkheid het net te gebruiken.

maar goed, als we het hier niet over eens zijn, dan kunnen we beter pv maar verbieden ipv toejuichen.

[ Voor 38% gewijzigd door engelbertus op 08-06-2013 15:26 ]

Verwijderd

Dre schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:07:
[...]

Dak? Hellingshoek? Oriëntatie? Schaduw? Waarom micro omvormers? Foto's dak?

En ja, de SMA 2500 is voldoende voor 3000 Wp aan panelen.
dank voor je reactie. Schuin dak op zo hoek is 55 graden. Micro omvormers vanwege kwaliteit en rendement of is sma vergelijkbaar? Geen schaduw

gaat mij met name om kwaliteit installatie.

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:10:
[...]
En als iedereen 3x 25A gaat gebruiken is niet erg?
Lees mijn vorige post en deze nog eens: dat komt niet voor doordat deze belasting wordt bepaald door het gedrag van de huishoudens.
Dat beetje pv van de particulier is peanuts, druppel op een gloeiende plaat in een wijkaansluiting.
Heb al eerder ge-edit: "Speelt nu nog geen grote rol"
Wat nou als ik AL mijn stroom zelf gebruik, altijd, gewoon omdat ik een hoog verbruik heb, dan belast ik het net alleen minder maar heb wel pv dus krijg wel een extra rekening.
Moeilijk te regelen lijkt me.
De vraag is of het net niet gedimensioneerd is op een bepaalde minimale en een bepaalde maximale belasting. Ik ontwerp het net niet, kan jij mij daar meer over vertellen?

----
  1. Wat gebeurt er met de spanningshuishouding als iedereen 4 kW gaat terugleveren in plaats van 0-5 kW gaat verbruiken?
  2. Krijgen we nu ineens te maken met spanningsverhoging in plaats van spanningsverlaging?
  3. Wat is de gelijktijdigheidsfactor bij verbruikende huishoudens?
  4. Gebruiken al deze huishoudens gelijktijdig 3×25A?
  5. Wat is de gelijktijdigheidsfactor van PV-systemen die op hetzelfde moment aangestraald worden door de zon?
  6. Is deze opwek op het moment dat de meeste mensen niet thuis zijn?
  7. Is deze opwek vooral in de zomer?
Er zit een verschil tussen wijkniveau en een hoger niveau (landelijk?), maar is het allemaal zo probleemloos als jullie voorstellen?

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:23:
[...]

dank voor je reactie. Schuin dak op zo hoek is 55 graden. Micro omvormers vanwege kwaliteit en rendement of is sma vergelijkbaar? Geen schaduw

gaat mij met name om kwaliteit installatie.
en trouwens ook de levensduur sma moet volgens mij eerder vervangen worden

• Bezuiniger
  • Laatst online: 20-11 19:47
Dre schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 15:33:
[...]
  1. Wat gebeurt er met de spanningshuishouding als iedereen 4 kW gaat terugleveren in plaats van 0-5 kW gaat verbruiken?
  2. Krijgen we nu ineens te maken met spanningsverhoging in plaats van spanningsverlaging?
  3. Wat is de gelijktijdigheidsfactor bij verbruikende huishoudens?
  4. Gebruiken al deze huishoudens gelijktijdig 3×25A?
  5. Wat is de gelijktijdigheidsfactor van PV-systemen die op hetzelfde moment aangestraald worden door de zon?
  6. Is deze opwek op het moment dat de meeste mensen niet thuis zijn?
  7. Is deze opwek vooral in de zomer?
Er zit een verschil tussen wijkniveau en een hoger niveau (landelijk?), maar is het allemaal zo probleemloos als jullie voorstellen?
Wat er gebeurd: letterlijk weinig. Door de gelijktijdige teruglevering zal de spanning op het net toenemen, als dit langzaam gebeurd zal de netbeheerder dit compenseren. Als lokaal de netspanning te snel stijgt schakelt je omvormer uit en zal de teruglevering stopgezet worden.

Als ik naar ons eigen verbruik kijk en de teruglevering, dan voorzien wij overdag maximaal 4 andere huizen van stroom. Dat is allemaal niet zo'n probleem, in ieder geval tot meer dan 20% van de huishoudens net zo'n installatie als wij op het dak heeft liggen. En aangezien onze installatie bij de meeste huizen niet op het dak past zal het percentage nog wel hoger moeten liggen.

Kijk maar naar onze oosterburen: je moet heel wat PV gaan plaatsen voordat je in de problemen komt. En met het Nederlandse zwabberbeleid kun je er vrij zeker van zijn dat het hier nooit iets gaat worden, waarschijnlijk tot groot vermaak van de rest van Europa: die verkopen ons graag de groene stroom die ze over houden.

Wat dat beleid betreft heeft de PVV trouwens een punt: de burger moet kunnen vertrouwen op een stabiele overheid, zodat investeringen niet teniet gedaan worden. Helaas is de PVV daarin vaak zelf het grootste manco, maar dat zal wel de ironie van de Haagse politiek zijn. ;)

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 09:41:
Toen ging ik meten en bleek het voltage in de volle zon zo'n 13 a 14V te zijn - niet wat je van MPPT zou verwachten..
'het voltage' is neem ik aan de paneelspanning en niet de accuspanning tijdens het laden? Dan is er iets mis inderdaad.
Load en battery zijn volgens mij doorverbonden; de aparte aansluiting is om de accu beter te kunnen meten, aansluitfouten te voorkomen en apart afzekeren makkelijk te maken.

Het controleren van de MPPT werking is eenvoudig te doen door tegelijk de stroom door het paneel en de laadstroom de (lege) accu in te meten. De stroom door het (36V open klemspanning?) paneel moet significant lager zijn dan de laadstroom de (14V laadspanning) accu in.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dre
  • Niet online

Dre

Bezuiniger schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 16:47:
[...]

Wat er gebeurd: letterlijk weinig. Door de gelijktijdige teruglevering zal de spanning op het net toenemen, als dit langzaam gebeurd zal de netbeheerder dit compenseren.
Interessant. Een aantal vragen hierover:
  1. Hoe compenseert de netbeheerder dit?
  2. Op welk spanningsniveau compenseert de netbeheerder dit?
  3. Heeft deze spanningscompensatie negatieve gevolgen voor de overige aangesloten klanten?
Als lokaal de netspanning te snel stijgt schakelt je omvormer uit en zal de teruglevering stopgezet worden.
Dat klopt, en is ook een 'oplossing'
Als ik naar ons eigen verbruik kijk en de teruglevering, dan voorzien wij overdag maximaal 4 andere huizen van stroom.
Hoe heb je die "4 andere huizen" berekend? (heb je een rekenvoorbeeld)

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 16:39:
[...]

en trouwens ook de levensduur sma moet volgens mij eerder vervangen worden
Waarom denk je dat een SMA omvormer eerder vervangen moet worden dan micro-omvormers?

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 12:14:
[...]

Verkoper reageert niet meer. marktplaats :O

[...]

Valt dus nog heel wat te tweaken, ik maak nu dus sowieso maar voor 1/3e van het paneel gebruik en dan ook nog eens met een crappy lader.

Ik heb dus wat beters nodig.. Wat er in nederland aan MPPT laadregelaars te krijgen is valt me een beetje tegen eigenlijk.. Goedkoopst zou ik uitzijn met een IVM 20A. iemand ervaring met IVM?

Maar ik denk dat ik voor Morningstar ga. met die kan je namelijk zelf instellen op welk voltage de batterij vol zit, op welk voltage de load afgesloten moet worden etc. Uiteindelijk wil ik namelijk een LiFePO accu eraan hangen :Y Nog andere merken waar je zelf de instellingen kan doen?
Begrijp ik nou goed dat jij een zonnepaneel van 36 Volt (MPP) wilt aansluiten op een omvormer waarbij in de advertentie staat "Zonnepaneel voltage: 12 - 20 V" ?

Op zich werken dergelijke omvormers redelijk goed (bij benadering) rond het MPP, maar dan moet je wel een paneel toepassen wat matcht met je accuspanning. Volgens mij hoor je hiervoor een 18 Volt (MPP) paneel toe te passen.

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Roamor schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 17:27:
[...]

Waarom denk je dat een SMA omvormer eerder vervangen moet worden dan micro-omvormers?
Ik denk dat de garantieperiode een (goede) indicatie is?

Voor SMA is dat 5 jaar en voor micro-omvormers 25 jaar (dacht ik).

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Bram
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Bram

..........

Gebeurt het aansluiten van de zonnepanelen op de omvormer d.m.v twee kabels?. (rode en zwarte)

Verwijderd

Schinnen-groen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 17:34:
[...]

dat is precies waarom ik denk dat de sma eerder vervangen moet worden idd

• Dudeness
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-11 17:13
Dag allemaal, zojuist moest het dan eindelijk zover zijn. De aanknop van mijn Omnik 1.0 omvormer omzetten. Volgens de gebruiksaanwijzing moest ik alleen de panelen (DC) er op aansluiten en nog niet de AC naar de groepenkast.

Krijg ik de melding Utility Fault = Pac 0.00

Wat moet ik doen. Als ik de kabels niet aansluit gaat het LCD helemaal niet branden. Dus ik neem aan dat er wel iets van stroom doorkomt van de panelen.

Kan iemand mij helpen?
Hoe kan ik + en - per stekker met een multimeter meten of hij goed is aangesloten? Ben een redelijke leek als het gaat om het gebruik van een Multimeter, dus alle dummy suggesties zijn welkom.
Kan het kwaad als ik wel de AC er ook op aansluit?

• trinity999
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 24-11 19:06
Dudeness schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 18:09:
Dag allemaal, zojuist moest het dan eindelijk zover zijn. De aanknop van mijn Omnik 1.0 omvormer omzetten. Volgens de gebruiksaanwijzing moest ik alleen de panelen (DC) er op aansluiten en nog niet de AC naar de groepenkast.

Wat moet ik doen. Als ik de kabels niet aansluit gaat het LCD helemaal niet branden. Dus ik neem aan dat er wel iets van stroom doorkomt van de panelen.

Kan iemand mij helpen?
Hoe kan ik + en - per stekker met een multimeter meten of hij goed is aangesloten? Ben een redelijke leek als het gaat om het gebruik van een Multimeter, dus alle dummy suggesties zijn welkom.
Nou wil ik niet vervelend zijn maar als je al een leek bent op het gebied van het gebruik van een multimeter, is het dan wel verstandig om aan de panelen en omvormer zelf te liggen rommelen :? . Als je al niet weet of je de plus en de min van de panelen goed hebt aangesloten zou ik van de de AC al helemaal afblijven. Ik zou er op z'n minst iemand bijhalen die basiskennis heeft van electra aansluiten ..

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:15

Kan iemand mij helpen?
Een Omnik slaat sowieso in storing als je deze aansluit zonder koppeling met net.
Hoe het met de rest van je aansluitingen zit kan ik niet zeggen.

• Domba
Schinnen-groen schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 17:34:
[...]

Alleen de Enphase M-215 heeft garantie in Nederland en nu nog maar 20 jaar geen 25 jaar meer, altijd wonderlijk die garantie aanpassings carousel en zulke garantieclaims zijn ook betrekkelijk zolang de rechtspersoon (bedrijf) bestaat. (Enphase energy is in 2008 opgericht)

• Proton_

Proton_

Team Welles

Volgens de gebruiksaanwijzing moest ik alleen de panelen (DC) er op aansluiten en nog niet de AC naar de groepenkast.
Wat moet ik doen.
Ik ken de handleiding niet, maar dit lijkt me een goed moment om de handleiding verder te lezen.
De melding is vrij vertaald 'Netstroom fout: vermogen teruggeleverd = 0.00'. Dit is goed: er kan niet teruggeleverd worden als de AC niet is aangesloten en de omvormer detecteert dat netjes.
Het idee aan terugleveren aan het net is wel dat je de omvormer aan het net aansluit. Wat zegt de handleiding?

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• Dudeness
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 13-11 17:13
Ik snap de sceptische ondertoon. Ik ben zeker geen elektricien, maar dom ben ik ook niet. De 6 panelen heb ik goed aangesloten, kan niet echt fout met de voor gemonteerde stekkers. En de AC heb ik ook goed aangesloten, incl. de nieuwe extra groepenkast.

Wat ik vreemd vind is dat de handleiding zegt dat je eerst zonder AC moet aansluiten en na een safety check de AC erop moet zetten...

Het kan dus geen kwaad om de AC er ook gewoon op te zetten, zonder de safety check uit de handleiding eerst te hebben gezien.

• Proton_

Proton_

Team Welles

Sorry, het was niet de bedoeling je dom te laten voelen :)
Als de 'safety check' verder niet omschreven staat lijkt het me OK: het feit dat de omvormer opstart (beeld geeft) en een logische foutmelding op het scherm zet kan je concluderen dat het met de DC kant wel goed zit.

• Bezuiniger
  • Laatst online: 20-11 19:47
Dre schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 17:24:
[...]

Interessant. Een aantal vragen hierover:
  1. Hoe compenseert de netbeheerder dit?
  2. Op welk spanningsniveau compenseert de netbeheerder dit?
  3. Heeft deze spanningscompensatie negatieve gevolgen voor de overige aangesloten klanten?
[...]

Dat klopt, en is ook een 'oplossing'

[...]

Hoe heb je die "4 andere huizen" berekend? (heb je een rekenvoorbeeld)
De netbeheerder bewaakt de spanning. Bij een hoge vraag daalt de netspanning, en zal productie bijgeschakeld moeten worden. Als dit snel moet gebeuren zal er meestal een gascentrale gebruikt worden: deze reageren veelal sneller dan kolencentrales. Bij teveel aanbod stijgt de netspanning, en zal de netbeheerder het aanbod verlagen.

De exacte treshold is mij onbekend, maar de toegestane variatie is uiteraard bekend: +6/-10%. Ik stel me zo voor dat de beheerder ruim binnen de marge al in aktie komt als hij aan de trendontwikkeling ziet dat er iets fout dreigt te gaan.

Ja, maar met name als de spanning te laag is. Enkele aangewezen grootverbruikers worden dan losgekoppeld van het net. Daarvoor worden ze trouwens gecompenseerd door een zeer laag energietarief. Als de spanning te hoog dreigt te worden wordt de productie verlaagd.

Die 4 huizen is een schatting, gebaseerd op de cijfers die ik hier heb over ons eigen gebruik overdag en de opwek. Er zit wat variatie in, laten we zeggen van 3,5 tot 4,2 maar voorzover ik kan zien heb je het dan wel gehad. Met de huidige inzet van PV zitten we in ieder geval ruim binnen de marges. En de statistieken in Duitsland wijzen dat eigenlijk ook al uit: je moet wel heel erg veel PV plaatsen voordat het fout gaat op je net.

• engelbertus
het was toch ook zo dat in duitsland de beheerder wil dat de beheerder de omvormers op afstand kan afsluiten?
dus dan is dat de enige maatregel die je als stroomleverancier hoeft te treffen, dat kost de beheerder niets aan het netwerk.
behalve dan het daadwerkelijk afschakelen als het zover is.
dat zie ik meer als het managen van inkoop, dan het bestrijden van teveel invoeding.

maar als je beheerder bent noem je het natuurlijk zo, dat mensen zouden kunnen denken dat ze alleen met gigantisch veel extra kosten worden opgezadeld.

hoeven netbeheerders niet met hun tijd mee te gaan of zo ?

of hadden ze gedacht dat alles nu klaar zou zijn, en ze op hun lauweren konden gaan rusten, en de klanten maar laten betalen?
Pagina: 1 ... 51 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.