@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Een bedrijfje in Duitsland biedt ongebruikte loggers aan voor een heel lage prijs op ebay.crazyharrie schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:33:
[...]
Ik denk dat een 3.0 of 3.6 ( al voor rond de 750 te koop) aardig in je wensen tegemoet komt.
Ik denk er precies zo over. Ik maak me nu niet druk over garantie langer dan 5 jaar. De garantie die je bij kunt kopen kost meer dan een nieuw apparaat.Verwijderd schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:59:
@rol-co
na 11 jr koop je gewoon een nieuwe die is dan goedkoper efficienter etc etc
Is die garantie dan van Omnik zelf of van metdezon of beide? Voor het geval een van de twee het niet zo lang volhoudt.[metdezon heeft een actie om 10jr garantie te geven. je moet hiervoor bij omnik je serienummer en bewijs aanschaf metdezon aanleveren opdat hun weten dat je garantie ook 10jr is
je kan ook bij omnik zelf garantie bijkopen echter is dat netzoduur als tegen die tijd een nieuwe kopen
Dat is bijna voor niets, ik log ze allebei met een raspberry-pi. 123solar software. werkt geweldig en stuurt ook gegevens naar pvoutput.mrmrmr schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:50:
[...]
Een bedrijfje in Duitsland biedt ongebruikte loggers aan voor een heel lage prijs op ebay.
@Loesje: Wie niet in (vandebron) zonne energie gelooft, moet er maar eens in gaan liggen. http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=19198&sid=17057
Enig idee hoe ik een Omnik met wifi kan loggen naar pvoutput??crazyharrie schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 21:54:
[...]
Dat is bijna voor niets, ik log ze allebei met een raspberry-pi. 123solar software. werkt geweldig en stuurt ook gegevens naar pvoutput.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext

De omnik is op zich prima en werkt nog als het bijna donker is (laagste gemeten vermogen 6 watt) en heeft bij mij gepiekt op 2150Watt tot nu toe. Wifi werkt ook handig en is echt een leuk extraatje. Wel vind ik de pieptoon die mijn Omnik maakt boven de 1000W erg irritant, mij is beloofd dat ie juist stil was. Dus daar ga ik nog over in discussie met de leverancier (solarelectricity.nu) . Is het een exemplarische fout , dan mogen ze hem omruilen, is het een structureel probleem dan hebben ze niet conform belofte geleverd (een stille omvormer)
Totaal kostte me de installatie (incl montage) net iets meer dan 4000 euro (panelen , omvormer, solar bears, montage, BTW). Een nieuwe groep hoefde niet, want ik had nog een wasmachine aansluiting over op zolder. De wasmachine heb ik met een apart 10A afgezekerd verlengsnoer weer bij de omvormer aangesloten door een 5x20 zekering in te bouwen in een contactdoos. De aparte groep had 350 euro extra gekost, maar vooral tot een lelijke kabel door mijn huis geleid (al kwam de installateur met de suggestie de mechanische ventilatiebuis hiervoor te gebruiken).
Daarnaast heb ik bij solarconnect een setje van 800 euro gekocht met 3 Sunrise 195Wp panelen met Stecagrid 500 voor een zelfbouw project op mijn schuurtje (zonder extra groep). Deze heb ik inmiddels zelf een frame voor gemaakt en aan de schuur bevestigd. Ik heb een hoek van 25 graden gekozen icl paneln portrait (zodat ze niet al te ver uitsteken).
Naast elektriciteit opwekken was ook een doel het creëren van schaduw op ons dak (huis en schuur). Het huis is zo geïsoleerd dat de zolder erg warm wordt, minder zon op het dak zal hopelijk comfort verhogend werken. In de schuur hebben we wijnklimaatkasten staan, ook daar is schaduw in de zomer erg prettig en werkt een zonnepaneel dus dubbel.
Ik heb inmiddels subsidie van agentschapNL ontvangen en daarna subsidie bij gemeente den Haag aangevraagd. Deze laatste is op open inschrijving, het geld wordt uitgedeeld in volgorde van laagste prijs per Wp. Ik heb dus ingezet op 20% ipv de 15% van agentschapNL (immers het moet wel zinvol zijn leek me). Wat ik me wel afvroeg is of subsidie stapelen (wat officieel niet mag) in de praktijk probleemloos kan. Ofwel wat gaat agentschapNL doen als ik subsidie krijg van den haag en weten ze dat eigenlijk wel. Of is er iets als een subsidieregister.
Het lijkt er op dat het wijzigen van de instellingen geholpen heeft.Snowmiss schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:45:
[...]
offtopic:
Met SMAspot is het mogelijk om Vac (of Vdc) te loggen. Zie ook dit topic.
SMAspot.cfg:
[...]
# VoltageLogging sets AC or DC logging.
# Possible values are:
# MAX(AC) (default)
# AC(PH1) or AC(PH2) or AC(PH3)
# MAX(DC) or DC(ST1) or DC(ST2)
VoltLogging=MAX(AC)
Echter kwamen er rond het middaguur behoorlijk wat wolken roet in het eten gooien.
Het is wachten op een nieuwe mooie dag, om een duidelijk beeld te krijgen.
Ondertussen bezig met SMAspot, maar dat duurt nog even voor het zover is.
https://docs.google.com/s...hwbmV3YTZMc2c&hl=nl#gid=0
https://docs.google.com/s...xTnhwbmV3YTZMc2c6MQ#gid=0
8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP
Waar kan ik dat zien?
Wat ik nu constateer dat ze juist duurder zijn dan een half jaar geleden.
Maar dat is natuurlijk een te korte tijdspanne om iets te beweren over zoveel jaar.
Zo waar en ook nog met 10 jaar garantieSpeedy-Andre schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 19:04:
[...]
Ja zeker, ook als er Diehl Ako op staat trouwens
http://www.gpceurope.com/...l-ako-platinum-4600h-1048
Ik kon enkel die oudere modellen van Diehl AKO, maar wie maakt ze nu echt ?
hoeveel van die bears heb je nodig in een rij van drie panelen? Ik vind ze behoorlijk prijzig.exroosje schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:50:
Ik heb een flink deel van dit forum gelezen en wilde jullie ook deelgenoot maken van mijn installatie. Ik heb een plat dak op het zuidzuidoost en heb er 9 panelen CETC poly 245Wp op laten zetten met een Omnik 2K+wifi inverter. Voor de installatie op het dak heb ik gekozen voor solarbears (betonnen montage elementen die ook als ballast fungeren) omdat de esthetiek en professionaliteit van de solarbears me wel aansprak. Tevens is de installatie met solarbears vlot en kunnen er nooit tegels losraken. De solar bears hebben een hoek van 20 graden overigens.
[afbeelding]
De omnik is op zich prima en werkt nog als het bijna donker is (laagste gemeten vermogen 6 watt) en heeft bij mij gepiekt op 2150Watt tot nu toe. Wifi werkt ook handig en is echt een leuk extraatje. Wel vind ik de pieptoon die mijn Omnik maakt boven de 1000W erg irritant, mij is beloofd dat ie juist stil was. Dus daar ga ik nog over in discussie met de leverancier (solarelectricity.nu) . Is het een exemplarische fout , dan mogen ze hem omruilen, is het een structureel probleem dan hebben ze niet conform belofte geleverd (een stille omvormer)
Totaal kostte me de installatie (incl montage) net iets meer dan 4000 euro (panelen , omvormer, solar bears, montage, BTW). Een nieuwe groep hoefde niet, want ik had nog een wasmachine aansluiting over op zolder. De wasmachine heb ik met een apart 10A afgezekerd verlengsnoer weer bij de omvormer aangesloten door een 5x20 zekering in te bouwen in een contactdoos. De aparte groep had 350 euro extra gekost, maar vooral tot een lelijke kabel door mijn huis geleid (al kwam de installateur met de suggestie de mechanische ventilatiebuis hiervoor te gebruiken).
Daarnaast heb ik bij solarconnect een setje van 800 euro gekocht met 3 Sunrise 195Wp panelen met Stecagrid 500 voor een zelfbouw project op mijn schuurtje (zonder extra groep). Deze heb ik inmiddels zelf een frame voor gemaakt en aan de schuur bevestigd. Ik heb een hoek van 25 graden gekozen icl paneln portrait (zodat ze niet al te ver uitsteken).
Naast elektriciteit opwekken was ook een doel het creëren van schaduw op ons dak (huis en schuur). Het huis is zo geïsoleerd dat de zolder erg warm wordt, minder zon op het dak zal hopelijk comfort verhogend werken. In de schuur hebben we wijnklimaatkasten staan, ook daar is schaduw in de zomer erg prettig en werkt een zonnepaneel dus dubbel.
Ik heb inmiddels subsidie van agentschapNL ontvangen en daarna subsidie bij gemeente den Haag aangevraagd. Deze laatste is op open inschrijving, het geld wordt uitgedeeld in volgorde van laagste prijs per Wp. Ik heb dus ingezet op 20% ipv de 15% van agentschapNL (immers het moet wel zinvol zijn leek me). Wat ik me wel afvroeg is of subsidie stapelen (wat officieel niet mag) in de praktijk probleemloos kan. Ofwel wat gaat agentschapNL doen als ik subsidie krijg van den haag en weten ze dat eigenlijk wel. Of is er iets als een subsidieregister.
subsidie stapelen mag niet inderdaad, of ze er ooit achterkomen, geen idee
Verwijderd
metdezon heeft een actie nu dat ze met 10jr garantie leveren
omnik zelf heeft een additionelen garantie die je kan aanschaffen tot zelf 20jr maar reel gezien betaal je dan net zo veel misschien zelfs wel meer als dat je bijv na 11 jr een nieuwe omvormer dient aan te schaffen.
zo kost bijv 10jr extra garantie 645 dollar ex btw voor een omnik3 of omnik 4 of omnik 5
je kan pech hebben dat een omvormer na 6 jr stuk gaat
overigens als de gemiddeld levensverwachting van een omvormer 10jr is en hij gaat naar 6jr stuk
dan heb je ook garantie omdat tie niet aan de verwachtingen heeft voldaan. kost alleen wat meer moeite om die discussie dan gelijk te krijgen
je kan geluk hebben dat tie naar 20jr stuk gaat
[ Voor 44% gewijzigd door Verwijderd op 06-06-2013 06:41 ]
Geldt voor beide (met de zon en Omnik) maar je moet het wel zelf controleren bij Omnik. Daar stond het namelijk eerst niet goed. Zelf even achteraan gegaan en nu staat het daar ook goed (tenminste met me oude).
Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl
Verwijderd
Bron: Consuwijzer.nlBij het omzetten van de Europese Richtlijn naar Nederlands recht is ervoor gekozen om deze twee jaar niet over te nemen. In de Nederlandse wet staat dat het product dat u koopt 'deugdelijk' moet zijn. Van veel producten mag u verwachten dat deze langer meegaan dan twee jaar. In veel gevallen kunt u de verkoper dus ook na twee jaar nog aanspreken volgens de Nederlandse wet.
U moet het product een bepaalde tijd zonder problemen kunnen gebruiken. Voldoet het product niet aan de verwachtingen die u ervan had mogen hebben? En hebt u het product normaal gebruikt? Dan kan er sprake zijn van een ondeugdelijk product.
Voorbeeld
Van een wasmachine mag u verwachten dat die een langere tijd meegaat dan een paar schoenen voor uw kind. Gaat uw wasmachine na vier jaar stuk, en is het niet uw schuld? Dan hebt u volgens de wet nog steeds rechten. U kunt dan nog teruggaan naar de verkoper. Hij moet u een goede oplossing bieden.
Je hebt per rij je aantal panelen + 1 nodig. In mijn geval dus 3 rijen van 3 panelen + 1 is 3 maal 4 = 12._-= Erikje =-_ schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 23:35:
[...]
hoeveel van die bears heb je nodig in een rij van drie panelen? Ik vind ze behoorlijk prijzig.
subsidie stapelen mag niet inderdaad, of ze er ooit achterkomen, geen idee
Op mijn offerte staat dat extra solar bears indien nodig blijken bij installatie 47,80 incl BTW extra kosten. je hebt alleen meer nodig als je dak hoger is als 10m en je in het hoogste windgebied woont (noordholland / waddeneiland).
Ik denk echter niet dat men gerekend heeft met dit bedrag voor de basis 12 stuks, anders zou hun offerte niet concurrerend zijn geweest. Al is de hoeveelheid materiaal in mijn offerte relatief hoog tov de montage:
3459 materiaal vs 651,90 installatie
En het voordeel is dat materiaal wel onder de subsidie valt maar arbeid niet. Teminste in de landelijke regeling, die van den Haag maakt dit onderscheid niet.
Ik vind het wel gek dat iemand die je subsidie geeft maanden later (want zo lang gaat het duren bij den haag voordat eea bekend is) nog gaat terugkomen op een subsidiebesluit. En dan nog vraag ik me af hoe eea gaat, informeert de een de ander of moet ik er weer zelf achteraan.
Hm, ik zou voor 2x 3 er dus 8 nodig hebben, das ongeveer 200 euro aan beton, plat dak montage setje voor 2x3 kost 168 euro (zonder ballast). paar tegels moeten op MP wel te vinden zijnexroosje schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 09:17:
[...]
Je hebt per rij je aantal panelen + 1 nodig. In mijn geval dus 3 rijen van 3 panelen + 1 is 3 maal 4 = 12.
Op mijn offerte staat dat extra solar bears indien nodig blijken bij installatie 47,80 incl BTW extra kosten. je hebt alleen meer nodig als je dak hoger is als 10m en je in het hoogste windgebied woont (noordholland / waddeneiland).
Ik denk echter niet dat men gerekend heeft met dit bedrag voor de basis 12 stuks, anders zou hun offerte niet concurrerend zijn geweest. Al is de hoeveelheid materiaal in mijn offerte relatief hoog tov de montage:
3459 materiaal vs 651,90 installatie
Ik heb ook een hele tijd mp afgestruind en dan zou je vuile tegels hebben die je soms zelf nog uit een tuin moet halen
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
Maar wel duurzaam (en gezond)Speedy-Andre schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 09:41:
Stoeptegels kosten €1,- per stuk bij de bouwmarkt, als je het handig speelt breng je ze eventueel met hun gratis aanhangertje thuis
Ik heb ook een hele tijd mp afgestruind en dan zou je vuile tegels hebben die je soms zelf nog uit een tuin moet halen
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Ik vond het wel gezond (voor mij) dat de installateur die 50 tegels het dak op sjouwde
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren
tss, beetje spieren kwekenSpeedy-Andre schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 10:23:
[...]
Ik vond het wel gezond (voor mij) dat de installateur die 50 tegels het dak op sjouwde
klinkt aardig.savale schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:38:
Heb nu een aardige offerte (goede prijzen voor de panelen en omvormer) maar montagemateriaal + bekabeling voor 10 panelen op een 45 graden pannendak is totaal 470 euro incl btw, is dat beetje realistisch?
het zijn nog best wel wat haken en ander aluminium wat je nodig hebt.
voor 10 panelen was ik ook ongeveer 300 euro lichter. (panelen van 80cm breed)
dan nog wat kabel + groep en dan kom je wel in die buurt.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
10x YL-250P-29b POLY
1x Danfoss DLX 2.9
montagemateriaal / kabels schuin dak
totaal zal op ongeveer 3400 / 3500 komen (zelf monteren)
Ik twijfel nog of ik ergens eenzelfde soort opstelling met een AEG 2800 laat berekenen. Heb wel een lichte voorkeur voor de Danfoss...
wel een leuke set zo denk ik
Iemand nog suggesties?
Snel : Doen !savale schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 12:55:
Kreeg nog een correctie op de aanbieding, bestigingsmateriaal was iets minder toch.
10x YL-250P-29b POLY
1x Danfoss DLX 2.9
montagemateriaal / kabels schuin dak
totaal zal op ongeveer 3400 / 3500 komen (zelf monteren)
Ik twijfel nog of ik ergens eenzelfde soort opstelling met een AEG 2800 laat berekenen. Heb wel een lichte voorkeur voor de Danfoss...
wel een leuke set zo denk ikSubside eraf en dan blijf ik ruim onder de 3000 euro.
Iemand nog suggesties?
Die AEG 2800 is ook erg leuk (met een FP4all logger a 142 euro ) ...
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
24x Solar panel CSG 255 MONO BLACK
1x SMA tripower 5000TL omvormer.
Nog mooi voor een goede prijs kunnen krijgen, maar helaas wel 1 probleem.
Ik heb panelen gekregen met een Vpm van 30,8v in plaats van panelen met een Vpm van 50,1V
Het vermogen van de panelen is wel identiek aan de offerte, maar nu komt mijn string spanning wat lager uit, waardoor de omvormer in een net wat minder gunstig bereik gaat werken en dus wat lager rendement heeft. Nu beloofd mijn leverancier met een oplossing te komen. Ik ben benieuwd wat ze gaan bedenken want de panelen zijn ondertussen niet meer leverbaar, ik had de laatste pallet.
Verwijderd
even een ventilator op de omvormer gezet , omvormer ging gelijk een 150watt meer produceren
dus toch maar eens iets in elkaar knutselen met een temperatuur sensor
paar serverventilators 12 volt bij 36 watt moet toch wel extra kunnen koelen
In een Dos box werkt het volgende commando prima:
C:\SMASPOT\smaspot.exe -v -finq -u
Ik wil dit echter in de windows7 scheduler elke 5/10 minuten laten lopen, echter dit krijg ik niet aan de praat.
In de scheduler heb ik een taak aangemaakt met als actie:
Programma starten "C:\SMASPOT\smaspot.exe -v -finq -u"
Interval tijd staat op 5 minuten.
Of zal ik dit op een andere manier moeten oplossen?
Op welke temperaturen zat je omvormer dan dat je besloot dit eens te testen?Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:23:
daarstraks even een testje gedaan
even een ventilator op de omvormer gezet , omvormer ging gelijk een 150watt meer produceren
Mijne komen onder belasting zeg 1400 van de 1500w nog niet boven de 35 graden uit.
De arguments/parameters moeten in een apart veld worden ingevuld. Of je zet de command line in een batch file (.bat of .cmd).
Misschien heeft het programma meer rechten nodig. Je kunt een administrator/beheerder account gebruiken.
Ik heb ook nooit beweerd dat solar bears goedkoper zouden zijn....Speedy-Andre schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 09:41:
Stoeptegels kosten €1,- per stuk bij de bouwmarkt, als je het handig speelt breng je ze eventueel met hun gratis aanhangertje thuis
Wel zal het ietsje sneller monteren, maar het ziet er vooral een stuk strakker uit. En je hebt het voordeel dat na een storm tegels los kunnen raken van de stapel waar ze horen te liggen en daarmee hun functie verliezen.
Ik zie overigens de hele tijd ruim dat als de panelenl flink leveren de string (9 stuks) onder de 250 volt zakt. Ik dacht dat ze optimaal presteerden bij 30V, dus 270V totaal.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Die AEG hangt hier ook, vooralsnog prima tevreden over. Maakt onder volle load nauwelijks geluid (zachte tikjes), wordt niet heet en is klein. De stroom die eruit komt smaakt heerlijk!WoudseHoeve schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 13:41:
[...]
Snel : Doen !
Die AEG 2800 is ook erg leuk (met een FP4all logger a 142 euro ) ...
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Waarom zo moeilijk, twee fannetjes met trafootje (van IKEA ledstripje, had ik nog liggen) op timer. Fannetjes gestart bij het puntje. Resultaat:Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:23:

Ik heb alleen nog niet kunnen zien dat de omvormer echt meer gaat maken, maar koeling is altijd goed. Ik laat het voorlopig lekker zitten. Ze trekken ongeveer 4 watt en maken bijna geen geluid.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
De spanning zakt door de hogere temperatuur van de panelen. (negatieve temperatuur cooeficient) Ze kunnen nu zo naar de 60 graden gaan.exroosje schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:24:
[...]
Ik heb ook nooit beweerd dat solar bears goedkoper zouden zijn....
Wel zal het ietsje sneller monteren, maar het ziet er vooral een stuk strakker uit. En je hebt het voordeel dat na een storm tegels los kunnen raken van de stapel waar ze horen te liggen en daarmee hun functie verliezen.
Ik zie overigens de hele tijd ruim dat als de panelen flink leveren de string (9 stuks) onder de 250 volt zakt. Ik dacht dat ze optimaal presteerden bij 30V, dus 270V totaal.
De 30V is bij 25 graden Celsius, de STC test condities.
~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin
Ook ik ben een kleine maand in het bezit van een AEG PV2800+ (+ houdt in dat FP4All kaart erbij zit).NiGeLaToR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:55:
[...]
Die AEG hangt hier ook, vooralsnog prima tevreden over. Maakt onder volle load nauwelijks geluid (zachte tikjes), wordt niet heet en is klein. De stroom die eruit komt smaakt heerlijk!
Wel al 1 keer gehad dat omvormer 's ochtends niet aan ging. Stond om onduidelijke en nog vage reden in alarm. Na herstart leverde omvormer pas weer stroom.
Vanochtend kon ik geen verbinding krijgen met de FP4all kaart en was logging ook niet mogelijk. Omvormer zelf was wel actief. Na herstart was logging kaartje ook weer actief.
Op zich ben ik wel tevreden met mijn AEG, maar ik hoop dat niet al te vaak van deze kleine probleempjes ontstaan. Met name niet wanneer je niet thuis bent.
Die FP4all kaart gebruikt DHCP voor zijn IP nummer. Nu heeft een DHCP server altijd een "lease time" waarna de lease verlengd moet worden. Mogelijk is dat een oorzaak. Je kan dhcp van de FP4all beter uitzetten en hem een static ip nummer geven (via de build in webpage). Wel binnen het subnet mask van je router blijven.M.H.Berghuis schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:09:
[...]
Ook ik ben een kleine maand in het bezit van een AEG PV2800+ (+ houdt in dat FP4All kaart erbij zit).
Wel al 1 keer gehad dat omvormer 's ochtends niet aan ging. Stond om onduidelijke en nog vage reden in alarm. Na herstart leverde omvormer pas weer stroom.
Vanochtend kon ik geen verbinding krijgen met de FP4all kaart en was logging ook niet mogelijk. Omvormer zelf was wel actief. Na herstart was logging kaartje ook weer actief.
Op zich ben ik wel tevreden met mijn AEG, maar ik hoop dat niet al te vaak van deze kleine probleempjes ontstaan. Met name niet wanneer je niet thuis bent.
Meestal een 192.168.0.xxx nummer, even kijken waar De DHCP van je router begint of eindigt en dan net erboven of er onder gaan zitten.
Bij mij was na 2 dagen vakantie de ethernet kabel uit de router gevallen ( kids !!) dat is vervelend !!!!!
[ Voor 4% gewijzigd door WoudseHoeve op 06-06-2013 17:16 . Reden: Ervaring ]
Ik heb direct vaste IP adressen gebruikt voor zowel FP4all logger, als mijn Tigo MMU unit. Juist om DHCP problemen te voorkomen.WoudseHoeve schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:15:
[...]
Die FP4all kaart gebruikt DHCP voor zijn IP nummer. Nu heeft een DHCP server altijd een "lease time" waarna de lease verlengd moet worden. Mogelijk is dat een oorzaak. Je kan dhcp van de FP4all beter uitzetten en hem een static ip nummer geven (via de build in webpage). Wel binnen het subnet mask van je router blijven.
Meestal een 192.168.0.xxx nummer, even kijken waar De DHCP van je router begint of eindigt en dan net erboven of er onder gaan zitten.
Dit bevreemd me dusdanig dat ik het nog maar eens vraag, dit 'kan' toch niet, zou de logging gewoon incorrect zijn?NiGeLaToR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 15:52:
Vanochtend hebben we 1,5 uur stroomuitval gehad, maar de logging op de inverter toont geen onderbreking. Normaal als de stroom eraf is gaat de inverter uit, maar het lijkt nu alsof ie gewoon aan is gebleven?
Was er alleen 1 of 2 fase onderbroken ? Dat degene van de omvormer is blijven werken ?NiGeLaToR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:22:
[...]
Dit bevreemd me dusdanig dat ik het nog maar eens vraag, dit 'kan' toch niet, zou de logging gewoon incorrect zijn?
Zie je wel in de logging, 9:50 naar 10:50 heb je 60W gedaanNiGeLaToR schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:22:
[...]
Dit bevreemd me dusdanig dat ik het nog maar eens vraag, dit 'kan' toch niet, zou de logging gewoon incorrect zijn?
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
I like that
Je merkt vandaag wel dat de hitte parten speelt.
[ Voor 29% gewijzigd door revolution-nl op 06-06-2013 17:45 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Welke omvormer? Welke temperatuur? Welk vermogen?Verwijderd schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:23:
Mijne komen onder belasting van 4000W nog niet boven de 65 graden uit terwijl hij 85 graden mag worden zonder derating.
In de winter/lente heb ik wel eens 70 graden gezien.
---
Is iedereen bang voor temperaturen boven de 37°C ofzo? (@drielp en andere die die ondingen (ventilatoren) gaan monteren op die prachtige ventilatorloze omvormers)
[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 06-06-2013 20:37 ]
Ikzelf ben zover dat 11x 240 Wp panelen wil laten plaatsen en deze komt standaard met een SMA. Ik ken Danfoss vooral goed uit de motoraandrijving want die pas ik geregeld toe op werk en daarin zijn ze de beste
If it aint broke, fix it till it is!
Toch is je efficientie wel meer gezakt na je upgrade of heb ik dit mis?revolution-nl schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:45:
Grappig, gister bijna 19 uur vd 24 uur opbrengst uit de installatie.
I like that
Je merkt vandaag wel dat de hitte parten speelt.
Zo had ik begin mei op een wolkenloze dag van 13.15uur tot 18.15uur volle opbrengst (met aftopping).
Nu houd de aftopping rond 16.30uur op en gaatie onder zijn max in. Terwijl de zon er toch wel vol op schijnt.
Zou het ook met de hoek te maken kunnen hebben.??
Misschien begin mei een idealere hoek van de zon op de panelen dan nu in juni...
Morgen krijg ik er nog 2 paneeltjes bij.
Zit ik op 6000Wp.
Zaterdag ga ik kijken naar een SMA5000TL-20.
3 stuks welgeteld want het virus is danig overgeslagen naar een paar vrienden die
ook 24 panelen gaan leggen.
Zelfs mijn werkgever heeft er 25 gekocht en vraagt me de oren van mijn kop...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Nog even geduld en ik kan er zelf wat over zeggen. kwa specs zijn het fraaie aparaten, praktijk ervaringen zijn volgens mij ook positief, maar of ze beter zijn dan een SMA...Venxir schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:55:
Ik lees hier wat over die Danfoss DLX 2.0(of 2.9) omvormers, zijn deze nou echt een betere keuze tegenover een SMA Sunny Boy 2500 series
[ Voor 48% gewijzigd door savale op 06-06-2013 18:40 ]
Ja klopt, heb op de set onder de dakkapel flink wat schaduw in de ochtend en in de avond. Niet goed voor het totaal gemiddelde, wel goed voor de opbrengstRol-Co schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:56:
[...]
Toch is je efficientie wel meer gezakt na je upgrade of heb ik dit mis?
[ Voor 8% gewijzigd door revolution-nl op 06-06-2013 19:15 ]
Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler
Ah vandaar, ja dat heb ik ook op de kleine set, een boompje eind van de middag, maar ach dat mag de pret niet drukken, 25-29 kWh per dag is prima als je (nog) maar 7 verbruikt.revolution-nl schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:00:
[...]
Ja klopt, heb op de set onder de dakkapel flink wat schaduw in de ochtend en in de avond. Niet goed voor het totaal gemiddelde, wel goed voor de opbrengst
Dak pal zuid, alle panelen gelijke oriëntatie, 30 graden (weet het, ben een geluksvogel (:-))
Wie het weet mag het zeggen.
Zonneboiler 180 l, 3800 Wp, Ecolution WP en lots of LED's
Precies, ik heb s'ochtends schaduw van het dakkapel en s'avonds last van het appartmenten complex die eerst schaduw werpt op de onderste set en later de bovenste set de nek omdraait.Rol-Co schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:14:
[...]
Ah vandaar, ja dat heb ik ook op de kleine set, een boompje eind van de middag, maar ach dat mag de pret niet drukken, 25-29 kWh per dag is prima als je (nog) maar 7 verbruikt.
Mijn dag verbruik is nu rond de 3kwh, één dag PV is 4 dagen verbruik
Hopen dat de panelen van Sunshine doorgaan, dan komt er nog 750WP bij op de schuur
Dan ga ik maar eens opzoek naar een elektrische bijverwarming zodat ik structureel onder de 500m3 gas kan komen
Wat een verslaving.... het houd ook gewoon niet op
4 oud en 3 nieuw als ze een beetje het zelfde zijn en niet over het voltage gaan van 500v bij -10 , je krijgt meer opbrengst maar de efficientie zal niet beter worden iedergeval.geldersscheepje schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:15:
De knoop doorgehakt en 6 extra panelen gekocht van 195W om het dak vol te leggen. Wat nu te doen in combinatie met een Effekta ES3300? Deze heeft één MMP en 2 strings. Eén string van 8 panelen (oud, 190W) en een van 6, kan dat? Of is het wijzer 2 strings van 7 te maken die vrijwel gelijk zijn (4 oud + 3 nieuw)
Dak pal zuid, alle panelen gelijke oriëntatie, 30 graden (weet het, ben een geluksvogel (:-))
Wie het weet mag het zeggen.
@ revolution
Ik heb niet meer dak behalve noord en denk er zelfs serieus over na met deze dagen, smorgens en smiddags toch een aardig zonnetje er op.
Inderdaad.revolution-nl schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:18:
[...]
Precies, ik heb s'ochtends schaduw van het dakkapel en s'avonds last van het appartmenten complex die eerst schaduw werpt op de onderste set en later de bovenste set de nek omdraait.
Mijn dag verbruik is nu rond de 3kwh, één dag PV is 4 dagen verbruik.
Hopen dat de panelen van Sunshine doorgaan, dan komt er nog 750WP bij op de schuur![]()
Dan ga ik maar eens opzoek naar een elektrische bijverwarming zodat ik structureel onder de 500m3 gas kan komen
Wat een verslaving.... het houd ook gewoon niet op![]()
![]()
Het houd ook niet op
Ik verbruik maar 3300kwh per jaar...
Nu 5500Wp op het dak en daar komt nog 2x250Wp bij.
Ach ja.
Wordt inderdaad een gevalletje electrisch verwarmen.
Ik dacht meer aan een airco op de slaapkamer die ook kan verwarmen..
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Wat een hoop vragen, maar vooruit hier de goede antwoordenDre schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:51:
[...]
Welke omvormer? Welke temperatuur? Welk vermogen?
Mijne komen onder belasting van 4000W nog niet boven de 65 graden uit terwijl hij 85 graden mag worden zonder derating.
---
Is iedereen bang voor temperaturen boven de 37°C ofzo? (@drielp en andere die die ondingen (ventilatoren) gaan monteren op die prachtige ventilatorloze omvormers)
Beide omniksol, swapevent een 4k, ik een 3k. beide TL
Bij mij ongeveer 45 graden, bij andere omniksol bezitters > 55 graden C
maximaal 3400 watt voor een 3k, 4500 watt voor een 4k
Wat de maximale temperatuur van een omnik mag worden weet ik niet. De fannetjes had ik nog liggen, de voeding ook nog. Bang voor hoge temperaturen ben ik niet, maar ik vond het wel zinvol om te kijken of een lagere omvormer temperatuur invloed had op de opbrengst. En een omniksol is verre van geruisloos, de fannetjes zijn stil in vergelijking met de omvormer.
Bij mij zag ik geen verhoging, swapevent wel. Nut of niet, extra koeling is nooit verkeerd. Ik heb nog een klein 4 watt paneeltje liggen, misschien deze op het dak en hier de fannetjes op later draaien.
Kies dat wat bij je zelf een goed gevoel geeft, en er zijn meerdere merken te noemenVenxir schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:55:
Ik lees hier wat over die Danfoss DLX 2.0(of 2.9) omvormers, zijn deze nou echt een betere keuze tegenover een SMA Sunny Boy 2500 series?
Ikzelf ben zover dat 11x 240 Wp panelen wil laten plaatsen en deze komt standaard met een SMA. Ik ken Danfoss vooral goed uit de motoraandrijving want die pas ik geregeld toe op werk en daarin zijn ze de beste.
die hun sporen al hebben verdiend in de industrie, en nu PV omvormers maken ( met suc6 )
Iemand een idee?martinvdm schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 22:44:
[...]
Enig idee hoe ik een Omnik met wifi kan loggen naar pvoutput??
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
Ik heb de twee SB1200's hier ook actief gekoeld met per omvormer een 92mm fan op een 12v adapter.drielp schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:35:
[...]
Nut of niet, extra koeling is nooit verkeerd. Ik heb nog een klein 4 watt paneeltje liggen, misschien deze op het dak en hier de fannetjes op later draaien.
De omvormers blijven echt fors koeler.
Hitte en temperatuur schommelingen zijn nooit goed voor elektronica, dus ik heb ze meer gemonteerd onder het mom baat het niet dan schaad het niet.
Als er een kans is om de levensduur zo te verlengen, waarom niet?
Droog hout stoken help ook tegen roetaanslag.sjoerddv schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:44:
Is het verstandig om PV panelen in de buurt van een schoorsteen van een houtkachel te plaatsen? De schaduw van de schoorsteen komt niet terrecht op de panelen, maar ik vraag me af of het roet uit de schoorsteen de panelen aan kan tasten?
Ik denk niet dat het veel effect heeft op je panelen, de meeste rook waait weg. Als je dak niet zwart is, dan zou het met je panelen best meevallen.
Is volgens mij nog nooit aangesprongen..
Als je goed droog hout stookt op een hoge temperatuur lijkt me er geen probleem.sjoerddv schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:44:
Is het verstandig om PV panelen in de buurt van een schoorsteen van een houtkachel te plaatsen? De schaduw van de schoorsteen komt niet terrecht op de panelen, maar ik vraag me af of het roet uit de schoorsteen de panelen aan kan tasten?
Maar dat is vaak niet het geval.
Sommige panelen worden met soda, zout en andere oplossingen getest (Zag ik bij yingli in de folder staan).
In principe is de buitenkant glas en aluminium, mogelijk is het verstandig ze 1x per jaar te reinigen?
Mechanisch met schoon water, of alleen wat groene zeep.....
Hmmmm...toeval of niet: vanmiddag kwam ik er achter dat één van mijn drie fp4all's niet logde (zag op pvoutput wel een heel laag totaal) moeders de vrouw gevraagd de omvormer te 'herstarten' en toen begon de logging weer....Wel jammer met dit weer, want dit was een record-dagje. Dan maar vanavond adhv mijn digimeters de stand corigeren bij pvoutput.M.H.Berghuis schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:09:
[...]
Overigens is bij mij al één kaart vervangen die zelfde gedrag vertoonde. Gelukkig doen ze bij fp4all niet moeilijk....
Dat niet, maar misschien de vraag stellen op de omnik FAQ. Meer kans op antwoord.
De rook in de winter geeft wel schaduw, ik zie dat hier smorgens zelfs van een cv ketel een rij naast me op oost als de zon er precies achter staat, niet schokkend natuurlijk in de winter maar door de schommeling denk je wat is dit nou.sjoerddv schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:44:
Thanks
Maf dat ie dat toch nog aangeeft dan, maar inderdaadRol-Co schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:35:
[...]
Zie je wel in de logging, 9:50 naar 10:50 heb je 60W gedaan
Volledige stroom was uit overigens, niet een deel.
Ik heb de parameters inderdaad in het daarvoor bestemde invulveld in de taakplanner ingevuld.mrmrmr schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 14:41:
@Chris12
De arguments/parameters moeten in een apart veld worden ingevuld. Of je zet de command line in een batch file (.bat of .cmd).
Misschien heeft het programma meer rechten nodig. Je kunt een administrator/beheerder account gebruiken.
Nadat ik de BT adapter even in een andere USB port hebt gezet werkt het!
Tussen zonopkomst en reset mis ik wel een deel van de logging; toch is bij herstart de opbrengst wel bijgewerkt.MasterMaceMichu schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:54:
[...]
Hmmmm...toeval of niet: vanmiddag kwam ik er achter dat één van mijn drie fp4all's niet logde (zag op pvoutput wel een heel laag totaal) moeders de vrouw gevraagd de omvormer te 'herstarten' en toen begon de logging weer....Wel jammer met dit weer, want dit was een record-dagje. Dan maar vanavond adhv mijn digimeters de stand corigeren bij pvoutput.
Dat is goed om te weten dat fp4all deze service verleent. Mocht de logger vaker uitvallen, zal ik zeker aan de bel trekken.MasterMaceMichu schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 19:54:
[...]
Overigens is bij mij al één kaart vervangen die zelfde gedrag vertoonde. Gelukkig doen ze bij fp4all niet moeilijk....
Probeer het eens hier:
Datalogging: PV systemen: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1489893/
of hier:
PVOutput info en discussie of opmerkingen topic: http://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/1542047/
Was zo'n coolcept en dacht mooi, passieve koeling en lekker lange levensduur, geen fan die kapot kan enz.
Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW
Verwijderd
De max output was op zijn piek 2830 watt
Terwijl deze eergisteren net in de 3000 watt lag en de temperatuur toen rond de 48 C lag met een kleine piek van 51C
De omnik omvormer kan lekker fluiten als tie produceert, dat is hier geen belemmering omdat tie niet in huis hangt. dus 2 fannetjes erop heb ik dan ook geen last van.
Globaal bekeken als ik 2 fannetjes plaats op een timer zoals drielp zei dan investeer ik bij gebruik 150 watt en levert me bij een dag als gisteren bijna een kwh op , interresant genoeg om dit eens verder te bekijken
Zelfs de StecaGrid 3000 en 3600 die nóg efficiënter zijn, hebben een fan. Als je 3000W uit je panelen krijgt en een hoge efficiëntie hebt van 97% dan wordt alsnog 90W omgezet in warmte.NoxiuZ schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 22:36:
Weet iemand of het normaal is dat een Steca3010 een fan heeft? Ik dacht dat die dingen zo efficiënt waren dat er geen fan meer in hoeft? Ding wordt alsnog warm en maakt ook geluid. Nu is dat nog meer dan mijn PC (maargoed, dat zijn enkel 140mm fans en 2x120 voor de cpu) en wordt hij ook warm.
Was zo'n coolcept en dacht mooi, passieve koeling en lekker lange levensduur, geen fan die kapot kan enz.
Volgens de documentatie:
Cooling principle: temperature-controlled fan, variable speed, internal (dustproof)
[ Voor 7% gewijzigd door antonboonstra op 07-06-2013 09:03 ]
📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst
Verwijderd
de omnik 3,4 en 5 heeft een operationele temperatuur van -20 tot + 60 graden
te vinden ==> http://www.westlandsolar....iksol-3.0k-4.0k-Specs.pdf
Is dat de buiten (omgevings) temperatuur of de interne temperatuur? Ik denk het eerste, maar dat zou betekenen dat de omnik nog hogere temperaturen aankan. Maar ik neem geen risico, de fannetjes draaien weer...Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 11:51:
even opgezocht
de omnik 3,4 en 5 heeft een operationele temperatuur van -20 tot + 60 graden
te vinden ==> http://www.westlandsolar....iksol-3.0k-4.0k-Specs.pdf
Verwijderd
Tonboard min Tbuiten is warmteafgifte
heb hier nu 2 fannetjes liggen nu nog ff prutsen voor aansluiting op een voeding
kan ook even naar een klein paneeltje zoeken voor de fannetjes
[ Voor 18% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2013 12:16 ]
Verwijderd
een serverFan bijv verzet een koele lucht terwijl deze relatief weinig verbruikt
De "degrading" is imho het grootst door de opwarming van de panelen.
(ik had bijna gezegd: hang die uit de zon en in een koele ruimte, maar dat werkt waarschijnlijk niet zo....).
de SMA bij ons hangt in de stal en die wordt bij vol vermogen nog niet eens handwarm (3000-TL20, dus geen fan).
[ Voor 13% gewijzigd door Schinnen-groen op 07-06-2013 12:24 ]
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Verwijderd
maar of dat buitentemp of omvormertemp is staat er weer niet bij
Excuse me....Mijn SMA STP 6000TL heeft gewoon 2 fans van papst van 120 of 140 mm....Verwijderd schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 12:19:
ik heb niet bewust voor een fanloze converter gekozen. maar de onboard fans zijn van die kleine prutdingen
een serverFan bijv verzet een koele lucht terwijl deze relatief weinig verbruikt
Ik heb ze alleen nog nooit horen draaien, zelfs niet als deze een paar uur lang bijna vol vermogen levert.
Dat bedoel ik, die dingen zijn gedimensioneerd op een beetje warmte.MieJuul schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 15:01:
Onze fanloze effekta draait vrolijk door met op dit moment een interne temp van 62 graden.
Hij hangt op zolder, waar het ook aardig opgewarmd is inmiddels.
Ik denk dat het slimmer is om af en toe je panelen eens schoon te maken.
Dat levert veel meer rendement op dan al dat fancy fan gedoe.
Boven de standaard bedrijfstemperatuur gaat het rendement van de panelen aardig naar beneden.
Dat kan je op tig decimalen mooi uitrekenen aan de hand van de specs.
Een beetje water doet wonderen
Maar een fan op je radiatoren, da's een ander verhaal
[ Voor 4% gewijzigd door Schinnen-groen op 07-06-2013 15:24 ]
Zijn er mensen die hebben gemerkt dat schoonmaken echt hielp?
Ik kom met de 2400Wp niet boven de 2000Wp uit vandaag, merkbaar warmer en met de nog steeds noordelijke wind liggen de panelen volledig in de luwte aan de zuidkant.
Normaal, bij lagere buitentemparaturen is dat al rond 12.30uur het geval.
Dus duidelijk minder vermogen bij warmer weer...
Meten is weten: gewoon even de tuinslang erop zetten en de omvormer in de gaten houden. eye opener voor mij althans..NiGeLaToR schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:38:
Maak je je panelen schoon, meer licht, meer warmte?
Zijn er mensen die hebben gemerkt dat schoonmaken echt hielp?
Ik kom met de 2400Wp niet boven de 2000Wp uit vandaag, merkbaar warmer en met de nog steeds noordelijke wind liggen de panelen volledig in de luwte aan de zuidkant.
En NIET schoonmaken met agressieve schoonmaakmiddelen of borsteltjes.
Anders moeten de panelen naar SSC
[ Voor 10% gewijzigd door Schinnen-groen op 07-06-2013 16:59 ]
Dat is geen net experiment, ik denk dat het afkoelen van panelen een grotere rol speelt in een verhoging die je gaat zien dan het schoonmaken.Schinnen-groen schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 16:57:
[...]
Meten is weten: gewoon even de tuinslang erop zetten en de omvormer in de gaten houden. eye opener voor mij althans..
En als je wacht tot ze weer terug op temperatuur zijn is de zon weer verder gedraaid.
Ik heb laatst een van mijn stoffige microinverter panelen gepoetst met een doek, die ging van 134 naar 138W ofzo.
Dan waren ze niet vuil genoeg (alhoewel, 3% meer output...).duinsel schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 19:09:
[...]
Dat is geen net experiment, ik denk dat het afkoelen van panelen een grotere rol speelt in een verhoging die je gaat zien dan het schoonmaken.
En als je wacht tot ze weer terug op temperatuur zijn is de zon weer verder gedraaid.
Ik heb laatst een van mijn stoffige microinverter panelen gepoetst met een doek, die ging van 134 naar 138W ofzo.
Maar het was ook een andere dag, ......dus ja.
Je moet dat eigenlijk doen op een stralende zonnige dag rond 12.00 - 14.00 uur.Rol-Co schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 19:24:
Ze waren hier onlangs zo vuil dat ik niet kon zien of het mono was of poly maar na het schoonmaken had ik de volgende dag 0,6 kWh meer.
Maar het was ook een andere dag, ......dus ja.
Dan even op de Sunny Beam (of een andere registratie) kijken.
Ze moeten natuurlijk wel echt vuil zijn, bijvoorbeeld na een regenbui met veel zand of als de pollen op z'n maximum zijn.
Fun!
Wij willen volgende week een beslissing nemen over het (laten) plaatsen van 15 panelen, 250 Wp per stuk, waarschijnlijk met Omnik 4.0 omvormer, dit moet dan 3488 kWh per jaar gaan produceren (tot zo ver copy/ paste uit de offertes...).
ons jaarverbruik is ongeveer 3200 kWh, met afname van de productie (door achteruitgang in de kwaliteit van de panelen) denken we er goed aan te doen om een beetje overcapaciteit te hebben, zodat we op lange termijn niet te veel stroom hoeven bijkopen.
Nu bedacht ik me dat het verbruik van 3200 kWh niet alleen tijdens ´lichturen´ plaatsvind, maar ook grotendeels ´s avonds en dat dus lang niet alle stroom opgewekt daadwerkelijk verbruikt wordt, dus dat we met een veel grotere overcapaciteit zitten dan (3488-3200 =) 288 kWh en dat dus een groot deel van opgewekte stroom sowieso naar het net terugvloeit en dat een systeem met deze capaciteit dus een veel te grote overkill is.
Maak ik hier een denkfout of heb ik me inderdaad bijna een veel te groot systeem laten verkopen?
Als je ruimte hebt voor 15 panelen moet je die 15 nemen. Als we meer van dat soort mei maanden krijgen ga je echt die 3488 kWh niet halen hoor. En wat maakt het uit?brain150 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 19:48:
Mijn vraag is iets minder technisch dan de meeste onderwerpen hier besproken in de afgelopen tijd, maar ik ben dan ook nog vrij maagdelijk voor wat betreft zonnepanelen. Ik heb gezocht in beide topics, maar kon hierover niets vinden:
Wij willen volgende week een beslissing nemen over het (laten) plaatsen van 15 panelen, 250 Wp per stuk, waarschijnlijk met Omnik 4.0 omvormer, dit moet dan 3488 kWh per jaar gaan produceren (tot zo ver copy/ paste uit de offertes...).
ons jaarverbruik is ongeveer 3200 kWh, met afname van de productie (door achteruitgang in de kwaliteit van de panelen) denken we er goed aan te doen om een beetje overcapaciteit te hebben, zodat we op lange termijn niet te veel stroom hoeven bijkopen.
Nu bedacht ik me dat het verbruik van 3200 kWh niet alleen tijdens ´lichturen´ plaatsvind, maar ook grotendeels ´s avonds en dat dus lang niet alle stroom opgewekt daadwerkelijk verbruikt wordt, dus dat we met een veel grotere overcapaciteit zitten dan (3488-3200 =) 288 kWh en dat dus een groot deel van opgewekte stroom sowieso naar het net terugvloeit en dat een systeem met deze capaciteit dus een veel te grote overkill is.
Maak ik hier een denkfout of heb ik me inderdaad bijna een veel te groot systeem laten verkopen?
En die 3488 lijkt mij ook wel redelijk optimistisch....
Inderdaad, dan zou je 500 kWh per jaar moeten betalen, dat is 110,- ongeveer dus nog geen 9,- per maand..... Wow!B2 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 19:59:
[...]
Als je ruimte hebt voor 15 panelen moet je die 15 nemen. Als we meer van dat soort mei maanden krijgen ga je echt die 3488 kWh niet halen hoor. En wat maakt het uit?
Het is wellicht wat optimistisch, maar als we ervan uitgaan dat dat wel wordt opgewekt en ik heb maar de kans om er 2000 kWh van te gebruiken, omdat de rest (1200 kWh) ´s avonds wordt gebruikt, investeer ik dan niet in 5 panelen (ruwweg 1/3) waarvan ik geen gebruik zal maken, omdat ik de overige energie niet opsla? Ik kon iig nergens vinden dat de Omnik een accu heeft voor opslag...B2 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 19:59:
[...]
Als je ruimte hebt voor 15 panelen moet je die 15 nemen. Als we meer van dat soort mei maanden krijgen ga je echt die 3488 kWh niet halen hoor. En wat maakt het uit?
En die 3488 lijkt mij ook wel redelijk optimistisch....
Nogmaals, ik kan een denkfout maken, maar dit leek me een logische beredenering toch?
Zoek even op " salderen", dan wordt een hoop duidelijkbrain150 schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:10:
[...]
Het is wellicht wat optimistisch, maar als we ervan uitgaan dat dat wel wordt opgewekt en ik heb maar de kans om er 2000 kWh van te gebruiken, omdat de rest (1200 kWh) ´s avonds wordt gebruikt, investeer ik dan niet in 5 panelen (ruwweg 1/3) waarvan ik geen gebruik zal maken, omdat ik de overige energie niet opsla? Ik kon iig nergens vinden dat de Omnik een accu heeft voor opslag...
Nogmaals, ik kan een denkfout maken, maar dit leek me een logische beredenering toch?
Eens..maar op zich is het niet verkeerd om er rekening mee te houden dat dit salderen er op termijn af gaat. En dan is het de vraag of het zo handig is om veel overcapaciteit te hebben. Ik zou dat nu niet doen.Tafkar schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:13:
[...]
Zoek even op " salderen", dan wordt een hoop duidelijk
With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......
hmm...ik ben niet helemaal duidelijk geloof ik. Het gaat me niet om het salderen, dat levert te weinig op, maar om het geld wat ik uitgeef aan panelen die stroom produceren die ik niet gebruik. Voorbeeld:Cyberpope schreef op vrijdag 07 juni 2013 @ 20:16:
[...]
Eens..maar op zich is het niet verkeerd om er rekening mee te houden dat dit salderen er op termijn af gaat. En dan is het de vraag of het zo handig is om veel overcapaciteit te hebben. Ik zou dat nu niet doen.
totaalverbruik is 3200 kWh. Er wordt tijdens lichturen 3400 kWh opgewekt, waarvan ik er maar 2000 daadwerkelijk zal gebruiken (dus 1400 stroomt weg naar het net). De overige 1200 kWh gebruik ik ´s avonds, en moet ik dus van het normale elektriciteitsnet afnemen. Dat betekent dus dat ik
1. ongeveer 750 EUR uitgeef aan panelen voor overcapaciteit die ik gewoonweg niet KAN gebruiken
2. ongeveer 264 EUR per jaar moet betalen voor de stroom als het donker is
Is het dan niet verstandiger om die 750 EUR in mijn zak te houden (vanzelfsprekend na een wat nauwkeuriger berekening hoe hoog het verbruik daadwerkelijk overdag ligt)?
Nogmaals, zoek even uit wat salderen inhoudt.
Wel zie ik die regeling op termijn verdwijnen, maar voorlopig moet je er mee rekenen.
[ Voor 25% gewijzigd door teacher op 07-06-2013 20:38 ]
Wise enough to play the fool
Dit topic is gesloten.
![]()