Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.081 views

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

@yannickie111
Volgens SMA SB:
3-fase: STP 5000TL-20 = 4208,60 kWh
1-fase: SB 5000TL-21 = 4233,70 kWh
Tot op 2 cijfers achter de komma nauwkeurig.....

Ik weet niet hoe het met de kwaliteit van de SMA omvormers zit, maar als je de kans groot acht dat deze een kortsluiting gaat vormen in de toekomst is het nemen van een 3-fase eindgroep met 10 Ampère overstroombeveiligingen beter. Het toepassen van een 20 Ampère overstroombeveiliging op een 1-fase omvormer vergroot de kans op niet volledige selectiviteit. Het een en ander is afhankelijk van de karakteristiek van de overstroombeveiligingen die er in je woning zijn toegepast.

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04:50
@DmC 1982:
- welke panelen liggen dan zo in de schaduw?
- daarnaast zie ik dat de 2 panelen op de kajuit (=dakkapel?) onder een andere hellingshoek liggen dan de 8 op het pannendak. klopt dat? Het is zoiezo verstandig om te kijken of die 2 dezelfde hellingshoek kunnen krijgen zonder dat de panelen op de pannen in de schaduw komen. verschillende panelen onder verschillende hellingshoeken op 1 string is zoiezo opbrengstverlagend.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Welke het eerste stuk gaat :Y)

Vergelijken van installaties kun je uitstekend doen op sonnenertrag.eu en dan sorteren op postcode.
http://www.zonnestroomopb...aic-comparison-seach.html

[ Voor 34% gewijzigd door SpeksteenWP op 03-06-2013 18:58 ]

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

DmC1982 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:35:
[...]

Dit is mijn situatie. Het dak ligt pal tegen het zuiden aan (0 graden). 8 op het platte dak, en 2 op het kajuit.

[afbeelding]

En zo ziet het er uit op het kajuit:

[afbeelding]
[afbeelding]

Kun je hier iets mee?
Ik zit ook met de gedachten te spelen op panelen in landscape te plaatsen op het dakkapel terwijl ik op de bovenste strook ook al panelen heb liggen.

Ik zat echter te denken aan een dakhoek van 5 en uiterlijk 10 graden omdat je anders schaduw kan krijgen op de bovenste panelen van je panelen op je dakkapel.

Ben je hier niet bang van, hoeveel graden heb jij je panelen nu?

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Dre
  • Niet online

Dre

BarryH schreef op maandag 03 juni 2013 @ 18:44:
Het is zoiezo verstandig om te kijken of die 2 dezelfde hellingshoek kunnen krijgen zonder dat de panelen op de pannen in de schaduw komen. verschillende panelen onder verschillende hellingshoeken op 1 string is zoiezo opbrengstverlagend.
Zijn dak is vrij steil. Ik vraag mij af de panelen op het platte dak zouden zorgen voor een significante slechtere opbrengst. Ik snap dat het in serie aangesloten zit, maar wolkjes enzo zie je beter vanuit je ligstoel dan vanuit je zitstoel.

@DmC1982
De leverancier heeft vermoedelijk het effect van de schaduw van de dakkapel onderschat. Ik neem aan dat hij de installatie "ontworpen" heeft. Wat moet dat wel niet in de winter worden als de zon lager staat. Ik zou de leverancier de 2 panelen laten verwijderen die langs de dakkapel liggen. Je kan ook vragen om een omvormer met schaduwmanagement, maar dan leveren je schaduwpanelen alsnog niks. Derde optie en misschien wel beste optie is een Soladin 600 erbij voor de 3 slechtste panelen. Laat de grafieken zien dat de opbrengst ronduit slecht is, dan lijkt me wel dat je tot een oplossing moet komen met je leverancier. Lijkt me niet meer dan terecht dat hij deze 'fout' keurig recht kan (moet) zetten, dat is nou het voordeel van een niet-DHZ pakketje ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Dre op 03-06-2013 19:15 ]

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

@DmC1982
Omvormer inruilen en gaan voor micro invertors bijvoorbeeld 5 *SMI-480W-60 DUO is natuurlijk wel een stuk duurder (rond 1450 Euro) - omnik 2.0 inruilen
Maar daar is dit echt een dak voor met zoveel verschillende variabelen. Je hebt schaduw op 3 panelen, en nog 2 panelen onder een veel lagere hoek op de "kajuit" of dakkapel. Dat gaat niet goed op 1 omvormer ook niet met 2 strings op een omnik 3.0.

aanvulling of kan je leverancier deze binnenkort leveren tegen een mooi aanbod ook omniksol:
http://sunfos.nl/wp-conte...t-Omniksol-M248-Micro.pdf

[ Voor 19% gewijzigd door zonnebaas op 03-06-2013 19:35 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48

ericplan

5180 Wp PV

zonnebaas schreef op maandag 03 juni 2013 @ 19:13:
@DmC1982
Omvormer inruilen en gaan voor micro invertors bijvoorbeeld 5 *SMI-480W-60 DUO is natuurlijk wel een stuk duurder (rond 1450 Euro) - omnik 2.0 inruilen
Maar daar is dit echt een dak voor met zoveel verschillende variabelen. Je hebt schaduw op 3 panelen, en nog 2 panelen onder een veel lagere hoek op de "kajuit" of dakkapel. Dat gaat niet goed op 1 omvormer ook niet met 2 strings op een omnik 3.0.
Helemaal mee eens, typisch een installatie voor microinverters. Kijk ook naar de AEConversion INV-500-90 Zou binnen twee weken leverbaar moeten zijn.

N.B. Die schaduw trekt in het naseizoen waarschijnlijk veel meer panelen onderuit.

A'dam PVOutput

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-11 12:43
Ik heb het dak getekend op papier met alle maten. De installateur is hier geweest en heeft alles geinstalleerd. Dit alles is via Solar-systemen.nl gegaan. Ik had me er misschien beter in moeten verdiepen, maar had wel gehoopt dat ze het professioneel zouden doen. Ik krijg nu meer de indruk dat het ze geen kut uitmaakt wat je binnenkrijgt, als je maar betaalt..

Ik word er een beetje moe van, en dat wil ik helemaal niet. Dit beïnvloedt mijn humeur en is verkeerde energie. Met een volledige zonnige dag haal ik nu 15Kwh binnen. is dat acceptabel voor 10 panelen? Misschien zoek ik nu een soort van acceptatie om dit maar snel te accepteren... :)

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-11 19:47
DmC1982 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 19:45:
Ik heb het dak getekend op papier met alle maten. De installateur is hier geweest en heeft alles geinstalleerd. Dit alles is via Solar-systemen.nl gegaan. Ik had me er misschien beter in moeten verdiepen, maar had wel gehoopt dat ze het professioneel zouden doen. Ik krijg nu meer de indruk dat het ze geen kut uitmaakt wat je binnenkrijgt, als je maar betaalt..

Ik word er een beetje moe van, en dat wil ik helemaal niet. Dit beïnvloedt mijn humeur en is verkeerde energie. Met een volledige zonnige dag haal ik nu 15Kwh binnen. is dat acceptabel voor 10 panelen? Misschien zoek ik nu een soort van acceptatie om dit maar snel te accepteren... :)
10 panelen is 2500Wp, dus dan zit je op 6kWh/kWp. Dat is toch helemaal niet zo slecht, zeker voor een dergelijke opstelling?

• BarryH
DmC1982 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 19:45:

15kwh is een mooie opbrengst. zoals je kan lezen kan het beter, maar soms is beter ook relatief duur.

Je huidige installatie heeft 2 zwakke plekken:
1. 3 panelen tegen de dakkapel aan (1 in de bovenste rij en 2 in de rij eronder) vangen veel schaduw. Daardoor is in de ochtend dus de opbrengst lager (dan de situatie zonder deze drie panelen) en nadat de schaduw weg is, is de opbrengst hoger.
2. 2 panelen op de kajuit liggen onder een lagere hellingshoek dan degene op de pannen.

het tweede punt is makkelijk te verhelpen. zo op de foto afgaand kan je de hellingshoek van de 2 panelen op de kajuit gelijk maken aan de panelen op het schuine dak (b.v. door nog wat tegels onder de beugels of de beugels verbouwen.

het eerste punt kan je op 2 manieren oplossen:
1. zo laten
2. de drie panelen teruggeven aan de leverancier en daarvoor geld terug
3. een aparte omvormer voor deze 3 panelen. (een soladin 600 b.v.) de omvormer moet bij 80-120 volt dan goed kunnen werken en 8A aankunnen. kost je dus wel ca. eur 300,- en deze 3 panelen zullen maar (natte vinger) 80% opbrengen van de andere 7. Een soladin 600 kan je wellicht op marktplaats scoren voor een leuke prijs

daarnaast zijn er nog vele andere opties, maar die zijn waarschijnlijk duurder (involar micro omvormers, tigo optimizers, sma omvormer met optitrack, etc.

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Dre
  • Niet online

Dre

Bezuiniger schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:13:
[...]

10 panelen is 2500Wp, dus dan zit je op 6kWh/kWp. Dat is toch helemaal niet zo slecht, zeker voor een dergelijke opstelling?
Nu staat de zon op zijn hoogst, wat doet dit setje buiten het hoogseizoen. Niet onbelangrijk IMHO.

Klopt mijn gevoel dat mensen met ingewikkelde* daken vaker zonnepanelen hebben dan mensen met simpele ideale daken?

*=Schaduw, alle verschillende windrichtingen (hansdegit), etc

[ Voor 49% gewijzigd door Dre op 03-06-2013 20:25 ]

• BarryH
@Dre: volgens mij klopt dat.
bij mij in de wijk heb ik een O-W dak met schaduw (en dus? PV) en allerlei andere mensen maagdelijke daken op Z.

Kortom: nog veel potentieel voor PV :)

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

wat is, in Nederland, een ideaal dak voor PV?

Orientatie: Zuid
Hellingshoek: 36 graden
CV-pijp: geen
Riolering ontluchting pijp: geen
Mechanische afzuiging pijp: geen
Dakkapel van buren: geen
Boom in de omgeving: geen
hoger gebouw in de omgeving: geen

?

Mijn inziens is dat <10% van de daken in Nederland.

Hier 3510Wp op West 30 graden met schaduw van naburig gebouw, CV/Mechanische afzuig pijp en dat is op mijn en mijn buurman dak. Het weghalen van mijn 2 pijpjes maakt weinig uit en het gebouw naast ons kan ik ook niet verplaatsen. MAAR dit kost ons +/-150kWh per jaar op 2800kWh die voor onze situatie staat. Wij hebben eergisteren ons eerste PV jaar afgesloten met 2640kWh en dat is volgens verwachting. De winst is dus 2640kWh en dat is 150kWh minder dan in een open omgeving.
Gezien deze opbrengst (dat het dus wel degelijk werkt, waar ik niet echt aan twijfelde) hebben we besloten om op Oost 60graden 2550Wp neer te leggen. Dat gaat naar verwachting 1500-1600kWh opleveren en een TVT van +/- 7 jaar. Ook deze kant van het dak is alles behalve ideaal, maar als je het slim aanpakt dan is het wel goed te doen. De winst is straks 4100-4300kWh en dat is beter dan geen PV op onze alles behalve ideale dakdelen....

Denk dat er minder op schaduw gefocust moet worden en eerder geplaatst moet worden met daarbij een eerlijk verhaal.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Freemann schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:44:

?

Hier 3510Wp op West 30 graden met schaduw van naburig gebouw, CV/Mechanische afzuig pijp en dat is op mijn en mijn buurman dak. Het weghalen van mijn 2 pijpjes maakt weinig uit en het gebouw naast ons kan ik ook niet verplaatsen. MAAR dit kost ons +/-150kWh per jaar op 2800kWh die voor onze situatie staat. Wij hebben eergisteren ons eerste PV jaar afgelosten met 2640kWh en dat is volgens verwachting. De winst is dus 2640kWh en dat is 150kWh minder dan in een open omgeving.
Gezien deze opbrengst (dat het dus wel degelijk werkt, waar ik niet echt aan twijfelde) hebben we besloten om op Oost 60graden 2550Wp neer te leggen. Dat gaat naar verwachting 1500-1600kWh opleveren en een TVT van +/- 7 jaar. Ook deze kant van het dak is alles behalve ideaal, maar als je het slim aanpakt dan is het wel goed te doen. De winst is straks 4100-4300kWh en dat is beter dan geen PV op onze alles behalve ideale dakdelen....

Denk dat er minder op schaduw gefocust moet worden en eerder geplaatst moet worden met daarbij een eerlijk verhaal.
_/-\o_

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• SpiceWorm
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-10 09:53
Sunnyboy 2500 schakelt af met code UAC-srr oftewel netspanning is buiten bereik.

Dit is hij regelmatig gaan doen en we vermoeden sinds er een piko 4.2 met 4,75 kwp op zuid bij is gekomen. (3 fase). Misschien ook een relatie met het windpark hier om de hoek wat enthousiast mee heeft gedaan de laatste tijd. De sunnyboy heeft gisteren alleen al een 12 kwh gemist wat natuurlijk zonde is.

De aansluiting is 3x25 amp.

Mijn vragen: is het waarschijnlijk dat de netspanning te hoog is omdat er teveel vermogen op het net wordt gezet?
Is hier wat aan te doen?
Kan de kostal op twee ipv drie fasen aangesloten worden (in de handleiding worden enkel een en driefasige aansluitingen besproken)?
Moeten de kabels naar de weg / in huis dikker?
Of moet het gewoonweg wat minder waaien?

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SpiceWorm schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:51:
Sunnyboy 2500 schakelt af met code UAC-srr oftewel netspanning is buiten bereik.

Dit is hij regelmatig gaan doen en we vermoeden sinds er een piko 4.2 met 4,75 kwp op zuid bij is gekomen. (3 fase). Misschien ook een relatie met het windpark hier om de hoek wat enthousiast mee heeft gedaan de laatste tijd. De sunnyboy heeft gisteren alleen al een 12 kwh gemist wat natuurlijk zonde is.

De aansluiting is 3x25 amp.

Mijn vragen: is het waarschijnlijk dat de netspanning te hoog is omdat er teveel vermogen op het net wordt gezet?
Is hier wat aan te doen?
Kan de kostal op twee ipv drie fasen aangesloten worden (in de handleiding worden enkel een en driefasige aansluitingen besproken)?
Moeten de kabels naar de weg / in huis dikker?
Of moet het gewoonweg wat minder waaien?
Log je de omvormer?

Dan weet je (en wij hopelijk ook) waar je over praat :)
Een te hoge frequentie en/of spanning kan een oorzaak zijn.

Heb begrepen dat een zeer kleine afwijking in de frequentie al problemen op kan/zal leveren.

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• SpiceWorm
Freemann schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:58:
[...]

Log je de omvormer?

Dan weet je (en wij hopelijk ook) waar je over praat :)
Een te hoge frequentie en/of spanning kan een oorzaak zijn.

Heb begrepen dat een zeer kleine afwijking in de frequentie al problemen op kan/zal leveren.
Nou dat is een beetje een probleem. De kostal wil niet uploaden naar de portal en de logdaten.dat die ik kan downloaden kan ik niet veel kaas van maken (datum / tijd waarneming gaat al mis)

edit: in het log van de kostal staat een aantal keer 240 volt als spanning. Maar ik weet dus neit wat voor tijd/datum daar bij hoort.

[ Voor 11% gewijzigd door SpiceWorm op 03-06-2013 21:06 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

SpiceWorm schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:02:
[...]

Nou dat is een beetje een probleem. De kostal wil niet uploaden naar de portal en de logdaten.dat die ik kan downloaden kan ik niet veel kaas van maken (datum / tijd waarneming gaat al mis)
Maar de SMA is (zover ik weet) wel goed te loggen.
Neem ook aan, gezien deze omvormer de problemen geeft, je deze ook het best kan/wil loggen.
Kun je precies zien wat de waardes zijn als hij afschakelt.

• SpiceWorm
Freemann schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:04:
[...]

Maar de SMA is (zover ik weet) wel goed te loggen.
Neem ook aan, gezien deze omvormer de problemen geeft, je deze ook het best kan/wil loggen.
Kun je precies zien wat de waardes zijn als hij afschakelt.
Heb je wat meer info over dat die SMA goed te loggen is? Ik weet alleen van piggyback / bluetooth modules van zomaar 500 euro. Het is een omvormer uit 2003.

• Freemann
  • Niet online

Freemann

https://www.google.nl/search?q=SMA+PiggyBack

€120 - 140

Bluetooth kun je met SMA-spot uitlezen
RS485 kun je met SMA-get uitlezen

Linux computer en klaar.

[ Voor 4% gewijzigd door Freemann op 03-06-2013 21:28 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

Freemann schreef op maandag 03 juni 2013 @ 20:44:

Maak van de hellingshoek nou eens 20 tot 45 graden en oriëntatie ZZO tot ZZW. Hoeveel procent hebben we het dan over?

[ Voor 9% gewijzigd door Dre op 03-06-2013 21:31 ]

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:51
Of je koopt een fp4all logger voor +/- 140 eur. Ethernet kabel erin, account maken op PV-output en gaan!*

*Disclaimer: Uiteraard absoluut niet tweaker-waardig, voer voor aluhoedjes (wat doen ze met mijn data) en al wat dies meer zij, maar het werkt WEL en je eventuele partner snapt het ook nog.... ;)

3D Print Service || Activated Carbon

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
SpiceWorm schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:02:
[...]

edit: in het log van de kostal staat een aantal keer 240 volt als spanning. Maar ik weet dus neit wat voor tijd/datum daar bij hoort.
SpiceWorm! Goed dat je er weer bent, hoewel de reden niet zo'n vrolijke lijkt.

De kolom Zeit die je in de LogDaten.dat ziet is het aantal seconden dat verstreken is sinds initiele startup minus alle tijd die de omvormer van de stroom is afgeweest. Heel handig dat die gasten niet even een RTC oid hebben ingebouwd.

De Kostal kan zeker op 1 of 2 fasen leveren; dat doet -ie zelfs af en toe automatisch. Maar ik weet niet of -ie goed omgaat met het feit dat niet alle fases aangesloten zijn.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Dre schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:30:
[...]

Maak van de hellingshoek nou eens 20 tot 45 graden en oriëntatie ZZO tot ZZW. Hoeveel procent hebben we het dan over?
Eens en bovenstaande zat ook in mijn verhaal verweven.

Oost en West is ook prima te doen. Jammer dat de prijsdaling niet verder gaat, want anders had Noord ook nog een prima optie geweest.

Hier is West 30 graden en Oost 60 graden prima te doen :)

20 Juni moet er hier >6000Wp op het dak liggen, wat dan goed is voor +/-4200kWh >:)

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 08:47

Paladin

Play Ball!

Ik had beloofd nog even wat foto's van mijn installatie te posten plus wat extra informatie over de configuratie. Ik heb uiteindelijk de configuratie afgekeken van de buurman een paar huizen verder, maar had even over het hoofd gezien dat ik een inham in mijn huis heb en daarom effectief 40cm minder dak, nu lijkt dat opzich niet zo veel, maar wel als je op de randen werkt van wat past, ik heb dus helaas de hellingshoek wat moeten verkleinen van 15 naar om en rond de 12 graden.

Op dak 1 is geplaatst 18 Yingli Panda B270 panelen, deze zitten ook op String 1 op de SMA Sunnypower 6000 (3fase)

Op dak 2 is geplaatst 6 Yingli Pande B270 panelen welke op String 2 zitten

dan nu de foto's

Omvormer en kabels naar binnen:
Afbeeldingslocatie: http://i1069.photobucket.com/albums/u466/Paladin82/ZonnePanelen/P1000028.jpg

Het grote dak:
Afbeeldingslocatie: http://i1069.photobucket.com/albums/u466/Paladin82/ZonnePanelen/P1000017.jpg

Het kleine dak:
Afbeeldingslocatie: http://i1069.photobucket.com/albums/u466/Paladin82/ZonnePanelen/String2.jpg

Opbrengst vanaf gister 13:00 tot nu rond de 62 kw

zijn er trouwens nog settings die je in je omvormer kan zetten om zaken nog optimaler te laten werken of is fabrieks settings al perfect?

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De Kostal kan zeker op 1 of 2 fasen leveren; dat doet -ie zelfs af en toe automatisch. Maar ik weet niet of -ie goed omgaat met het feit dat niet alle fases aangesloten zijn.
Als de Kostal ziet dat 1 fase niet of niet goed aangesloten is (0V of 380V) dan levert hij niet terug en geeft een foutmelding. Hier spreekt een ervaringsdeskundige, met een Piko 4.2.
Stop door? Levering stopt.
Krachtstroomkabel verkeerd aangesloten op scheepswerf (nul en fase verwisseld, daardoor 380V op 1 fase)? Levering stopt (en wekkerradio kapot, dat ook :( )

Wat betreft het loggen van de Kostal Piko: gewoon om de paar minuten wget --user pvserver --password <jouw_wachtwoord_hier> --quiet http://<jouw_kostal_ip_hier>/index.fthml -O - > <jouw outputfile hier>

en je kunt zelf loggen hoe vaak of weinig je wil.

[ Voor 19% gewijzigd door thunder7 op 03-06-2013 22:27 ]

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

Paladin schreef op maandag 03 juni 2013 @ 22:06:
Ik had beloofd nog even wat foto's van mijn installatie te posten plus wat extra informatie over de configuratie. Ik heb uiteindelijk de configuratie afgekeken van de buurman een paar huizen verder, maar had even over het hoofd gezien dat ik een inham in mijn huis heb en daarom effectief 40cm minder dak, nu lijkt dat opzich niet zo veel, maar wel als je op de randen werkt van wat past, ik heb dus helaas de hellingshoek wat moeten verkleinen van 15 naar om en rond de 12 graden.

Op dak 1 is geplaatst 18 Yingli Panda B270 panelen, deze zitten ook op String 1 op de SMA Sunnypower 6000 (3fase)

dan nu de foto's

[afbeelding]

Het grote dak:
[afbeelding]

Het kleine dak:
[afbeelding]

zijn er trouwens nog settings die je in je omvormer kan zetten om zaken nog optimaler te laten werken of is fabrieks settings al perfect?
Zou Optitrack aanzetten als ik jou was gezien de schaduw op de kleine string.
En dat staat standaard niet aan.

Kan via Sunnyexplorer via een PC. Mooiste is om dat te doen als je panelen nog gedeeltelijk in de schaduw liggen tijdens een zonnige dag. Zie je meteen resultaat.

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

PClop schreef op zondag 02 juni 2013 @ 23:52:
[...]

Als ik even google op 'Disturbance Vac-Bfr ' dan rolt daar het vaakst uit dat het een netimpendantie
probleem is, dus een te hoge weerstand AC zijdig zodat de omvormer de spanning boven de
250+V moet op krikken en daar door uitvalt................. of is de wijk spanning bij jou zowiezo
aan de hoge kant ?
De spanning op zolder is niet erg hoog, 232,6 Volt. Dat mag je best normaal noemen.
Ik heb vandaag de Grid Guard-Code aangevraagd bij de Service Line van SMA in Duitsland.
Deze code heb ik nodig om de settings te kunnen wijzigen.
Volgens de instellingen zijn de landinstellingen "speciaal". Dit kan kloppen, want er is geen "Nederlandse" setting.
Toch komen de settings niet overeen met de handleiding die ik op Internet gevonden heb.
SMA spanningsbewaking.

Een melding die ook regelmatig voorbij komt heeft met de frequentie te maken. Hoewel de omschrijving zeer onduidelijk is.

Ook de frequentiesettings komen niet overeen.
SMA frequentiebewaking.

De gewijzigde settings van gisteravond heb ik maar weer gauw terug gezet. :o
De grafiek die hier uit voort kwam is een beetje zielig :(

Als iemand nog tips heeft, dan houd ik me aanbevolen.

2k op west bij Pv Output

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11 04:31
Paladin schreef op maandag 03 juni 2013 @ 22:06:

dan nu de foto's

[afbeelding]

Het grote dak:
[afbeelding]

Het kleine dak:
[afbeelding]

Zie ik het nu goed dat je de bekabeling via de afvoer van je mv-box naar het dak hebt lopen? If so, hoe heb je dat precies gedaan? (Bevestiging, los/in buis, afdichting, enz) Probeerde op de foto's in te zoomen, maar dat gaf helaas niet alle antwoorden :)

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
@Geurt-kun
hier wat gegevens over de V bij mij thuis.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/oost-west/de%20V%20over%20de%20dag.jpg
elke dag om +/-14:00 heb ik altijd een piekje naar 238V.
zelfde om ongeveer 20:00.
elke dag om 17:30 een dip.
het moment waarop je meet maakt wel uit.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 09:43
Mensen,
Ik volg dit forum nu een tijdje en heb verschillende offertes aangevraagd.
Graag zou ik jullie zeer gewaardeerde mening hebben over de volgende offerte.

15st panelen Sun Eart Poly 220wp
1 st SMA SB 3000 TL-21 met webconnect
1 st Draagconstructie geschroefde schletter dakhaken
sub 3727 ex BTW

dakmontage 500
elektische montage 369

Totaal 5400 = 1,6 €/wp
Totaal met subsidie 4750 = 1,44 €/wp

De ligging is ZO en 48 graden helling en 830 vollast zon uren

Bedankt!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Geurt-kun schreef op maandag 03 juni 2013 @ 22:27:
[...]

De spanning op zolder is niet erg hoog, 232,6 Volt. Dat mag je best normaal noemen.
Ik heb vandaag de Grid Guard-Code aangevraagd bij de Service Line van SMA in Duitsland.
Deze code heb ik nodig om de settings te kunnen wijzigen.
Volgens de instellingen zijn de landinstellingen "speciaal". Dit kan kloppen, want er is geen "Nederlandse" setting.
Toch komen de settings niet overeen met de handleiding die ik op Internet gevonden heb.
SMA spanningsbewaking.

Een melding die ook regelmatig voorbij komt heeft met de frequentie te maken. Hoewel de omschrijving zeer onduidelijk is.

Ook de frequentiesettings komen niet overeen.
SMA frequentiebewaking.

De gewijzigde settings van gisteravond heb ik maar weer gauw terug gezet. :o
De grafiek die hier uit voort kwam is een beetje zielig :(

Als iemand nog tips heeft, dan houd ik me aanbevolen.
Dit had je zelf al gevonden?
http://www.sma-benelux.co...-van-de-omvormer-aan.html

Gaat wel over installaties in belgie, maar wel met de zelfde foutcode
' Installaties met problemen (type: “VacBfr”), kunnen nu evenwel aangepast worden door de installateur.'

• mrmrmr
  • Niet online
@cautje

Hoeveel kost een paneel?

• cautje
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 20-11 09:43
mrmrmr schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 01:20:
@cautje

Hoeveel kost een paneel?
Dat weet is niet, ik kan deze ook nergens vinden.
Ik weet dus ook niet wat voor kwaliteit het is.
Weet iemand waar deze tekoop zijn?

Bedankt!

• robindk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 25-11 18:14
@Paladin ziet er goed uit buurman!

Ben benieuwd hoeveel het scheelt, nu dat jouw panelen onder een iets andere hoek liggen.

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Niek_ schreef op maandag 03 juni 2013 @ 22:44:
[...]

Zie ik het nu goed dat je de bekabeling via de afvoer van je mv-box naar het dak hebt lopen? If so, hoe heb je dat precies gedaan? (Bevestiging, los/in buis, afdichting, enz) Probeerde op de foto's in te zoomen, maar dat werkte helaas niet echt :)
Ik heb het idd via de MV laten lopen, ik moet zeggen hiervoor credits @Robindk die dat verzonnen heeft :), maar ik heb gewoon 2 pv 16mm pijpen in een bocht gebogen die door de mv aan de bovenkant er door heengestoken, vervolgens pijp binnen los gehaald draden er doorheen getrokken, gaatje in pijp gemaakt, draden vast gezet etc en daarna weer de pijp met ducktape dicht geplakt. MV weer aangezet en gevoeld of er lucht uitkwam binnen maar dat lijkt allemaal goed te zitten.

Als je foto's wilt kan ik nog wel wat meer detail kiekjes maken.

@Robindk, yup was wat werk maar dan heb je ook wat, we moeten binnekort maar wat vergelijkingen doen om te zien of er echt veel verschil zit tussen 15 en 12 graden.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• robindk
Log je al naar Pvoutput Paladin?

Dan wordt vergelijken wel erg makkelijk namelijk.
Onze installatie: http://www.pvoutput.org/list.jsp?userid=18704

• Niek_
Paladin schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 09:30:
[...]

Ik heb het idd via de MV laten lopen, ik moet zeggen hiervoor credits @Robindk die dat verzonnen heeft :), maar ik heb gewoon 2 pv 16mm pijpen in een bocht gebogen die door de mv aan de bovenkant er door heengestoken, vervolgens pijp binnen los gehaald draden er doorheen getrokken, gaatje in pijp gemaakt, draden vast gezet etc en daarna weer de pijp met ducktape dicht geplakt. MV weer aangezet en gevoeld of er lucht uitkwam binnen maar dat lijkt allemaal goed te zitten.

Als je foto's wilt kan ik nog wel wat meer detail kiekjes maken.

@Robindk, yup was wat werk maar dan heb je ook wat, we moeten binnekort maar wat vergelijkingen doen om te zien of er echt veel verschil zit tussen 15 en 12 graden.
Bedankt voor de info :) Als ik het goed begrijp heb je de kabels dan los in de mv-afvoer hangen, of niet?

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19:12
Dre schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:30:
[...]

Het is toch alleen maar mooi dat mensen met suboptimale daken ook al van PV kunnen profiteren? Zolang men vantevoren beseft dat het geen 1000kWh/kWp per jaar gaat worden zie ik hier niets slechts aan. Feitelijk ben ik zelf ook zo'n figuur met een suboptimaal dak.

Wat ik persoonlijk kwalijker vind zijn foeilelijke "wilde puzzel" installaties die mensen neerleggen in een poging de laatste Wp eruit te persen. Enige terughoudendheid hiermee zou het draagvlak voor PV vergroten, denk ik.

• Paladin

Paladin

Play Ball!

Niek_ schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 10:08:
[...]

Bedankt voor de info :) Als ik het goed begrijp heb je de kabels dan los in de mv-afvoer hangen, of niet?
Yup ze hangen los in de koker maar die is iets van 1 meter dus uiteindelijk "redelijk" strak getrokken tussen pijpje boven en pijpjes binnen.

• robindk
Paladin schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 10:27:
[...]

Yup ze hangen los in de koker maar die is iets van 1 meter dus uiteindelijk "redelijk" strak getrokken tussen pijpje boven en pijpjes binnen.
Ik heb de kabels zelf nog voorzien van flink veel ducttape en aan de pijp vastgeplakt.
Kan het in ieder geval niet schuren langs de wanden....

• Niek_
Ah ok, bij mij is de mv-buis ongeveer 7 meter lang (omvormer komt op de begane grond in de berging aangezien ik op de 2e verdieping enkel slaapkamers heb en daar geen omvormer op wil hangen).

Zit erover te denken om in de buis van de mv een pvc-pijp van 19mm te plaatsen (kunnen 2 solarkabels in).
Moet alleen nog even zien hoe ik deze fixeer zodat hij niet gaat klapperen tegen de wand.

• Tweaker2000
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 26-03 10:05
cautje, waar heb jij die offerte vandaag als ik vragen mag? :)

• robindk
Niek_ schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 11:02:
Ah ok, bij mij is de mv-buis ongeveer 7 meter lang (omvormer komt op de begane grond in de berging aangezien ik op de 2e verdieping enkel slaapkamers heb en daar geen omvormer op wil hangen).

Zit erover te denken om in de buis van de mv een pvc-pijp van 19mm te plaatsen (kunnen 2 solarkabels in).
Moet alleen nog even zien hoe ik deze fixeer zodat hij niet gaat klapperen tegen de wand.
Purschuim >:)

• migjes
  • Laatst online: 09-11 22:53
cautje schreef op maandag 03 juni 2013 @ 23:08:
Mensen,
Ik volg dit forum nu een tijdje en heb verschillende offertes aangevraagd.
Graag zou ik jullie zeer gewaardeerde mening hebben over de volgende offerte.

15st panelen Sun Eart Poly 220wp
1 st SMA SB 3000 TL-21 met webconnect
1 st Draagconstructie geschroefde schletter dakhaken
sub 3727 ex BTW

dakmontage 500
elektische montage 369

Totaal 5400 = 1,6 €/wp
Totaal met subsidie 4750 = 1,44 €/wp

De ligging is ZO en 48 graden helling en 830 vollast zon uren

Bedankt!
lastig om iets van te zeggen.
prijs is nog aardig pittig. (maar goed een sma is niet de goedkoopste omvormer.)
en laten leggen kost natuurlijk geld. (de installateurs willen ook kaas op hun brood en dat gun ik ze ook)
zelf zou ik eerder voor 250Wp panelen gaan (op evt de zelfde omvormer)
of misschien eerder 270Wp panelen ( want dan komt zelfs een grotere omvormer in beeld)
maar je moet het wel opmaken natuurlijk. (meer opwekken als eigen gebruik is economisch gewoon minder interessant.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Verwijderd

@dmc1982 er zijn verschillende oplossingen genoemd en kan me voorstellen dat het een beetje tegenvalt wat je nu moet gaan doen om het op te lossen.

het punt van de hellingshoek van de onderste 3 tov de overige panelen is mijn inziens zowiezo iets om aan te pakken.

echter nu wil je ook niet weer op een extra kostenpost komen van bijv een 1200 euro of meer

ik zou zeggen zet de 3 panelen van de kajuit ( dakkapel ) op een microinverter en laat de rest op de omnik 2 zitten . kijk het dan even aan dan kan je pakembeet in september nog eens gaan kijken of het een beetje naar verwachting is of niet.

• mrmrmr
  • Niet online
@cautje

Wat migjes zegt ben ik mee eens.

De vraag over de prijs van de panelen stelde ik omdat de 220Wp panelen verouderd zijn, ze worden vermoedelijk ook niet meer gemaakt. Het is waarschijnlijk oude voorraad. Niets mis mee zou je denken, maar dat kan tegen vallen. Oudere panelen doen het in het algemeen niet zo goed met betrekking tot allerlei "ziektes" die panelen plagen. En ze presteren vaak relatief minder dan nieuwere.

Panelen van dit formaat bewegen zich veelal tussen 230/240-270Wp, met het zwaartepunt op 250Wp. Voor 270Wp betaal je meestal relatief meer dan de meeropbrengst.

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online

Waarom wil je de solarkabel in een pvc-pijpje stoppen?
Bij mij hangen de solarkabels los in de mv-buis. Lengte van de mv-buis is <1m. Bij een langere mv-buis zou ik denk ik ducttape gebruiken (waar je erbij kan) om de solarkabels aan de binnenkant van de mv-buis te plakken.

• SpiceWorm
hansdegit schreef op maandag 03 juni 2013 @ 21:40:
[...]

SpiceWorm! Goed dat je er weer bent, hoewel de reden niet zo'n vrolijke lijkt.

De kolom Zeit die je in de LogDaten.dat ziet is het aantal seconden dat verstreken is sinds initiele startup minus alle tijd die de omvormer van de stroom is afgeweest. Heel handig dat die gasten niet even een RTC oid hebben ingebouwd.

Ha Hans! Leuk jou hier nog weer tegen te komen! Heftige discussies hebben wij gehad zeg! :+ Het is wel bizar hard gegroeid hier afgelopen jaar! Gave website en systeem heb je trouwens!

Ik heb een tijdje de verschillende spanningen op de fases gemonitord en het lijkt er het beste op dat we de sunnyboy even naar een andere fase moeten overzetten. De spanningen op de laagste fase zijn regelmatig 10 tot 20 (!) volt onder de fase waar hij nu op zit, dus hoop dat dat geen problemen meer geeft.

• ericplan
  • Laatst online: 21:48

ericplan

5180 Wp PV

@spiceworm, je hebt een DM.

A'dam PVOutput

• Tikje
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 13-10 20:06
Gewoon de solar kabels door de MV buis trekken; geen PVC, en dat klapperen zal ook wel meevallen (zo sterk is die luchtstroom niet). Heb het zelf ook zo gedaan. Wel het punt waar de solar kabels er binnenshuis uit komen goed afdichten (duct tape).
Rond de solar kabels heb ik wel een stukje flex PVC gedaan op het punt waar 'ie op het dak uit de pijp komt om beschadiging van de mantel te voorkomen. Die stukjes flex zitten weer met tie-raps aan de pijp vast.

Verwijderd

mrmrmr schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 14:04:
@cautje

Wat migjes zegt ben ik mee eens.

De vraag over de prijs van de panelen stelde ik omdat de 220Wp panelen verouderd zijn, ze worden vermoedelijk ook niet meer gemaakt. Het is waarschijnlijk oude voorraad. Niets mis mee zou je denken, maar dat kan tegen vallen. Oudere panelen doen het in het algemeen niet zo goed met betrekking tot allerlei "ziektes" die panelen plagen. En ze presteren vaak relatief minder dan nieuwere.

Panelen van dit formaat bewegen zich veelal tussen 230/240-270Wp, met het zwaartepunt op 250Wp. Voor 270Wp betaal je meestal relatief meer dan de meeropbrengst.
nee, ze zijn groter maar per m2 is alles nog hetzelfde.
ik ga juist voor 158x80,8 dat kun je zelf goed plaatsen, de rest is veel groter,
tel de cellen maar, deze afmeting gaat juist van 150 tot 220Wp
de cel efficiency is ook nauwelijks toegenomen
op een plat dak in landscape kun je ook meer plaatsen van 80,8 dan dikke 250Wp`ers,
deze komen te hoog en geven schaduwval op het volgende paneel.
verder is een mooi even aantal op het dak mooier, dan bepaald dat dus welke je neemt.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 04-06-2013 20:16 ]

• BarryH
@eric-pvt:
volgens:
http://solarpoweritalia.it/files/poly_205-_230.pdf
zijn dit toch de "grote" panelen van 165x99 cm

Verwijderd

Wp`s in de folder, afmetingen ook, maar de efficiency is om te huilen,
polderpv doet dat ook met shell rsm95
165x99 vind ik niet zo groot, netto oppervlak is nagenoeg gelijk.
een chinalnd 195-72m heeft al bij 158x80,8 een cell efficiency van 18+ %

• savale
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:57
Twijfel hier of ik pv panelen zal gaan plaatsen. We wonen in een vrij standaard rijtjes huis (geen belemmeringen ivm schaduw). Ons verbruik is ongeveer 2500kWh per jaar.

Ik heb 2 opties: een groot / leeg schuin dak van 45 graden op het zuid westen. Hier zou ik vrij veel panelen op kwijt kunnen (minstens 8 panelen van 165cm/100cm) of het platte dak van de uitbouw op het zuidwesten met ongeveer 4,5m bij 2,2m ruimte. Het voordeel van het schuine dak is dat ze minder / niet in de weg zitten + dat ik er meer kwijt kan. Het nadeel is wel dat de ligging en de hoek niet optimaal zijn.
Op het platte dak kan ik ze onder een hoek van 35 graden zetten en eventueel nog iets richting het zuiden draaien.
Het nadeel hiervan is dat het zicht een beetje zullen belemmeren vanuit de ramen van de eerste verdieping. De vraag is dus even hoeveel pret valt er te behalen kwa opbrengst op het platte dak.

edit: Volgens het instralingsdiagram zouden we op het schuine deel nog ca 95% kunnen behalen. Misschien toch maar de focus op het schuine dak?

[ Voor 8% gewijzigd door savale op 04-06-2013 21:19 ]

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Hier even ligging hoek enz invoeren en vergelijken wat je zelf wilt ik kom snel gezien op een verschil van rond 100 kWh per jaar bij 2000W paneelvermogen. Dit dekt dan ongeveer 75% van je verbruik af.

[ Voor 33% gewijzigd door zonnebaas op 04-06-2013 21:27 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 10:10:
[...]

Het is toch alleen maar mooi dat mensen met suboptimale daken ook al van PV kunnen profiteren? Zolang men vantevoren beseft dat het geen 1000kWh/kWp per jaar gaat worden zie ik hier niets slechts aan. Feitelijk ben ik zelf ook zo'n figuur met een suboptimaal dak.

Wat ik persoonlijk kwalijker vind zijn foeilelijke "wilde puzzel" installaties die mensen neerleggen in een poging de laatste Wp eruit te persen. Enige terughoudendheid hiermee zou het draagvlak voor PV vergroten, denk ik.
Ik zou zeggen: gewoon de andere kant op kijken als het je niet aanstaat. Dit land zit vol met bemoeials die voor een ander willen bepalen wat men mag en niet mag.

• MieJuul
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

savale schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 21:15:
Twijfel hier of ik pv panelen zal gaan plaatsen. We wonen in een vrij standaard rijtjes huis (geen belemmeringen ivm schaduw). Ons verbruik is ongeveer 2500kWh per jaar.

Ik heb 2 opties: een groot / leeg schuin dak van 45 graden op het zuid westen. Hier zou ik vrij veel panelen op kwijt kunnen (minstens 8 panelen van 165cm/100cm) of het platte dak van de uitbouw op het zuidwesten met ongeveer 4,5m bij 2,2m ruimte. Het voordeel van het schuine dak is dat ze minder / niet in de weg zitten + dat ik er meer kwijt kan. Het nadeel is wel dat de ligging en de hoek niet optimaal zijn.
Op het platte dak kan ik ze onder een hoek van 35 graden zetten en eventueel nog iets richting het zuiden draaien.
Het nadeel hiervan is dat het zicht een beetje zullen belemmeren vanuit de ramen van de eerste verdieping. De vraag is dus even hoeveel pret valt er te behalen kwa opbrengst op het platte dak.

edit: Volgens het instralingsdiagram zouden we op het schuine deel nog ca 95% kunnen behalen. Misschien toch maar de focus op het schuine dak?
Ik zou sowieso dat dak op zuidwest volplempen, is niks mis mee.
Overigens vind ik 8 panelen niet veel voor de omschrijving "groot/leeg schuin dak"
Wij wonen in een rijtjeswoning en ik heb er 12 op liggen van dat formaat. (op WZW overigens)

Mocht je er toch niet genoeg op het schuine dak kwijt kunnen, kan je altijd nog op het platte dak aanvullen ;)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 21:34:
..................[...]

Ik zou zeggen: gewoon de andere kant op kijken als het je niet aanstaat. Dit land zit vol met bemoeials die voor een ander willen bepalen wat men mag en niet mag.
Het is een kwestie van smaak, ikzelf heb meer problemen met de bemoeizucht van anderen dan een ietewat rommelig PV dak. Zelf zou ik het strak willen hebben, maar ik ben niet iedereen.
savale schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 21:15:

......

Zuidwest is best goed, 2000 Wp op het dak en nog een paar op het platte dak. Het is erg leuk je eigen verbruik op te wekken.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Geurt-kun

Geurt-kun

migjes schreef op maandag 03 juni 2013 @ 23:07:
@Geurt-kun
hier wat gegevens over de V bij mij thuis.
[afbeelding]
elke dag om +/-14:00 heb ik altijd een piekje naar 238V.
zelfde om ongeveer 20:00.
elke dag om 17:30 een dip.
het moment waarop je meet maakt wel uit.
Het lastige is dat SMA de spanning niet logged.
Om de netwerkspanning te kunnen loggen zou ik een schrijvende meter kunnen plaatsen.
Ik weet niet wat het verschil moet zijn, maar de onderste maximum drempel is 253 Volt. Lijkt met ruim voldoende voor die 238 Volt. Dit is echter giswerk!
PClop schreef op maandag 03 juni 2013 @ 23:39:
[...]

Dit had je zelf al gevonden?
http://www.sma-benelux.co...-van-de-omvormer-aan.html

Gaat wel over installaties in belgie, maar wel met de zelfde foutcode
' Installaties met problemen (type: “VacBfr”), kunnen nu evenwel aangepast worden door de installateur.'
Ja had ik gezien. Thanks.
Gisteravond heb ik de instellingen terug gezet naar hoe het was. Vandaag ging al een stuk beter als zondag, zelfs een nieuw record, van 10,8 kWh op de laatste dag van mei nu ruim 12 kWh.
Desondanks heb ik vandaag, om 18:35 uur, met behulp van de Grid Guard-Code de instellingen aangepast naar de huidige norm met de aangepaste instellingen die daarbij horen.
Ben benieuwd hoe het morgen gaat.
Zie mijn grafieken op PvOutput in mijn handtekening.

2k op west bij Pv Output

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Weet iemand of de temperatuur van m'n omvormer (SMA 3000TL-21) ook is uit te lezen? kon via Sunny explorer niets vinden?

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

• Dre
  • Niet online

Dre

SpiceWorm schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 17:20:
[...]De spanningen op de laagste fase zijn regelmatig 10 tot 20 (!) volt onder de fase waar hij nu op zit, dus hoop dat dat geen problemen meer geeft.
Vraag anders eens aan je buren of ze hun wietplantage overzetten naar een andere fase. Een spanningsverschil van 10 Volt vind ik al behoorlijk...

Geen loszittende contacten ofzo? (ik weet niet waar je meet)

[ Voor 3% gewijzigd door Dre op 04-06-2013 22:16 ]

• savale
drielp schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 21:42:
Zuidwest is best goed, 2000 Wp op het dak en nog een paar op het platte dak. Het is erg leuk je eigen verbruik op te wekken.
Tja zit nu ook maar te denken om het iets serieuzer aan te pakken:

8 tot 12 Yingli Panda 265WP panelen
SMA Sunny Boy 3000TL-21 (tikje overgedimensioneerd voor als het 8 panelen worden, maar de extra kosten vallen mee en ik ken mezelf: als ik de smaak eenmaal te pakken heb ;))

enige dat ik even uit moet zoeken wat de montage en bekabeling e.d. gaat kosten. Verder heb ik volgens mij 2 aparte groepen op zolder, waarvan ik er volgens mij één helemaal vrij kan maken. (of is het wettelijk verplicht een ketel op een aparte groep te zetten?)

• koen
  • Registratie: Juli 1999
  • Niet online
savale schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:42:
[...]

Tja zit nu ook maar te denken om het iets serieuzer aan te pakken:

8 tot 12 Yingli Panda 265WP panelen
SMA Sunny Boy 3000TL-21 (tikje overgedimensioneerd voor als het 8 panelen worden, maar de extra kosten vallen mee en ik ken mezelf: als ik de smaak eenmaal te pakken heb ;))

enige dat ik even uit moet zoeken wat de montage en bekabeling e.d. gaat kosten. Verder heb ik volgens mij 2 aparte groepen op zolder, waarvan ik er volgens mij één helemaal vrij kan maken. (of is het wettelijk verplicht een ketel op een aparte groep te zetten?)
cv ketel hoeft niet op een aparte groep.

• BarryH
Vandaag zijn bij mijn ouders (65+) ook panelen geplaatst 4000wp, heel eigen verbruik afgedekt.
Nu hebben zowel mijn ouders als die van mijn vrouw en 1 zwager PV, nog 3 gezinnen te gaan :)

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:43
Iemand bekend met Simax panelen? Lijken echt sprekend op ET-solar, maar is bedrijf/merk zover ik zie. Ben benieuwd of er mensen mee bekend zijn?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Snowmiss
  • Laatst online: 23-11 02:03
Geurt-kun schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 21:47:
[...]

Het lastige is dat SMA de spanning niet logged.
Om de netwerkspanning te kunnen loggen zou ik een schrijvende meter kunnen plaatsen.
Ik weet niet wat het verschil moet zijn, maar de onderste maximum drempel is 253 Volt. Lijkt met ruim voldoende voor die 238 Volt. Dit is echter giswerk!
offtopic:
Met SMAspot is het mogelijk om Vac (of Vdc) te loggen. Zie ook dit topic.

SMAspot.cfg:

[...]

# VoltageLogging sets AC or DC logging.
# Possible values are:
# MAX(AC) (default)
# AC(PH1) or AC(PH2) or AC(PH3)
# MAX(DC) or DC(ST1) or DC(ST2)
VoltLogging=MAX(AC)

[ Voor 6% gewijzigd door Snowmiss op 04-06-2013 23:48 . Reden: off-topic codes toegevoegd ]

• Geurt-kun

Geurt-kun

NiGeLaToR schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:54:
Iemand bekend met Simax panelen? Lijken echt sprekend op ET-solar, maar is bedrijf/merk zover ik zie. Ben benieuwd of er mensen mee bekend zijn?
Goeie ervaringen mee.
Zie mijn handtekening.
Snowmiss schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 23:45:
[...]

offtopic:
Met SMAspot is het mogelijk om Vac (of Vdc) te loggen. Zie ook dit topic.

SMAspot.cfg:

[...]

# VoltageLogging sets AC or DC logging.
# Possible values are:
# MAX(AC) (default)
# AC(PH1) or AC(PH2) or AC(PH3)
# MAX(DC) or DC(ST1) or DC(ST2)
VoltLogging=MAX(AC)
Thanks. Ik ga er morgen naar kijken.

2k op west bij Pv Output

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:43
Ah leuk, misschien worden dat mijn uitbreidingsset. Bedrijf wat ik goed ken gebruikt dat als standaardpanelen. Inverter die ze gebruiken heeft losse pcb met elco's e.d., makkelijk los te vervangen nadat deze de geest geven na 5 jaar. Moet ook wel, want er zit 20 jaar garantie op het hele spul :)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-11 12:43
Verwijderd schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 11:49:
@dmc1982 er zijn verschillende oplossingen genoemd en kan me voorstellen dat het een beetje tegenvalt wat je nu moet gaan doen om het op te lossen.

het punt van de hellingshoek van de onderste 3 tov de overige panelen is mijn inziens zowiezo iets om aan te pakken.

echter nu wil je ook niet weer op een extra kostenpost komen van bijv een 1200 euro of meer

ik zou zeggen zet de 3 panelen van de kajuit ( dakkapel ) op een microinverter en laat de rest op de omnik 2 zitten . kijk het dan even aan dan kan je pakembeet in september nog eens gaan kijken of het een beetje naar verwachting is of niet.
Bedankt voor je reactie. Ik ben er nog niet over uit wat ik ga doen. Als nu de zon volop schijnt, dan loopt de Omnik 2.0 tegen zijn max waardoor hij constant niet meer binnenhaalt dan 2.0kWh. Ik denk dat ik op een gegeven moment de 3 panelen op het dak naast het dakkapel van de buren een andere omvormer aansluit. De 2 op mijn dakkapel (geen 3) zal ik dan kijken of ze wat hoger kunnen.
Gisteren begonnen de panelen veel eerder goed stroom te leveren waardoor ik 15.5kWh binnen heb gehaald. Ik begrijp niet zo goed waarom het 's ochtends nu eerder beter gaat dan vorige week.. Nu sprong gisteren voor half 10 het al naar 1.0-1.5kWh waardoor ik 0.5kWh totaal meer binnen heb gehaald dan gisteren.
Het is jammer dat de Omnik 2.0 de 10 panelen niet goed aan waardoor ik energie mis. Dus een extra omvormer lijkt me geen slecht idee.
Heel erg bedankt voor jullie tips!

Verwijderd

@DMC1982
hier een linkje van de omnik portal aangaande max load per string op een omvormer
en wat wel/niet de mogelijkheden zijn

http://www.omnik-solar.com/faq/showthread.php?tid=267

• creon
  • Laatst online: 25-11 14:58
Wij zijn een beetje aan het shoppen voor een dakkapel
en nu willen wij (voordat de dakkapel gemaakt en geplaatst wordt) dat er al rekening gehouden wordt met de plaatsing van zonnen panelen

mijn idee was, een paar steunen op de dakkapel, en haken onder de bovenste pannen
de zonnepanelen liggen dan iets schuin, en de kunnen vast geschroeft worden aan het dakkapel en aan de steunen onder de bovenste rij pannen
hierdoor kan ik iets grotere panelen plaatsen, en hoef ik geen kilo's steen of andere balast op het dakkapel te plaatsen

maar wat is nu de beste manier om die steuntjes op het dakkapel te maken zodat dit zo lekdicht mogenlijk wordt, en hoe zouden die steuntjes er het best uit kunnen zien

ik ben al een poos aan het denken maar ik kom er niet uit, hoe je het netjes en lekdicht kan maken
heb ook al over een polyester dakkapel na gedacht (daar kun je de steuntjes gewoon op verder polyesteren) maar het prijsverschil werkt niet in hun voordeel

• SpiceWorm
Dre schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 22:16:
[...]

Vraag anders eens aan je buren of ze hun wietplantage overzetten naar een andere fase. Een spanningsverschil van 10 Volt vind ik al behoorlijk...

Geen loszittende contacten ofzo? (ik weet niet waar je meet)
Die spanningen over de 3 fasen is wat de kostal pico 4.2 omvormer aangeeft in de webinterface - als hij op alle drie de fasen ongeveer hetzelfde teruglevert.

L1 en L3 zitten tussen de 235-250 en L2 zit rond de 220-230v. Op enig moment kan er 5 volt tussen zitten en op een ander moment 22v.
Maar de SMA klapt er de ene keer uit bij 246v, de andere keer bij 251 en dan weer bij 248. Dus ik vraag me af of het absoluut gezien het voltage is.

Ik heb op zich wel vertrouwen in de elektricien en de overige bekabeling is van 1999, maar bovenstaande zou alsnog met bekabeling/contacten te maken kunnen hebben? Hoe kan je dat het beste uitzoeken?

• thunder7

thunder7

Volgens mij hangen hogere spanningen met hogere weerstanden samen. Misschien kan een electricien e.e.a. doormeten, in ieder geval tot de meterkast. Als de spanning (met de omvormer) uit daar ook al hoog is, heb je een ander probleem, denk ik. Als het door een bedrijf geïnstalleerd is, wat zeggen zij er dan van? Mijn piko 4.2 omvormer meet eigenlijk nooit meer dan 1-3 V verschil tussen de 3 fasen.

• savale
Iemand nog suggesties voor een omvormer voor ergens tussen de 8 a 12 250WP yingli panelen (Yingli Solar 250-29b) op 45 graden zuid/west.
Bijvoorbeeld een sma 2100TL ligt erg voor de hand, maar eigenlijk lees ik dat er maar weinig goede alternatieven zijn. Iemand ervaring met de power one uno 2.0 of 2.5 bijvoorbeeld?

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 05-06-2013 15:53 ]

• thunder7

thunder7

In Duitse forums geven ze hoog op over de efficiëntie van Stecagrid omvormers. O.a. in 1800/2300/3000 uitvoering.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

thunder7 schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 16:11:
In Duitse forums geven ze hoog op over de efficiëntie van Stecagrid omvormers. O.a. in 1800/2300/30003010 uitvoering.
Even een kleine correctie 8)

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

savale schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 15:50:
Iemand nog suggesties voor een omvormer voor ergens tussen de 8 a 12 250WP yingli panelen (Yingli Solar 250-29b) op 45 graden zuid/west.
Bijvoorbeeld een sma 2100TL ligt erg voor de hand, maar eigenlijk lees ik dat er maar weinig goede alternatieven zijn. Iemand ervaring met de power one uno 2.0 of 2.5 bijvoorbeeld?
Danfoss DLX 2.9 ?
Logging en webinterface ingebouwd,

http://www.mg-solar-shop....hter-Danfoss-DLX-2-9.html

En je betaald je niet scheel aan een SMA merknaam prijs opslag 8)

• Dre
  • Niet online

Dre

savale schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 15:50:
AEG 2000 of AEG 2800. Prachtige en kleine omvormers vergeleken met de logge Effekta (4200) die ik nu heb :P. Koste een paar maand geleden rond de €500 - €650

[ Voor 4% gewijzigd door Dre op 05-06-2013 17:56 ]

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:54

Nox

Noxiuz

Laatstgenoemde is een prima apparaat imho, moet eerdaags eens horen wat de poly's met een Omnik doen bij de buren aan efficiëntie en dan zal ik kijken wat mono's hier op een 3010 doen.

Wat ik al wel weet is dat het hele zwikje laatst met 55 graden dak al bijna 7kwh/kwp deed.

Ze hebben wel een fan trouwens, terwijl ik dacht dat het passief werkte?

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Waarom de 3010 tov de 3000 ? ,

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• savale
Inmiddels is het plan concreter: het worden 10 250WP yingli panelen (Yingli Solar 250-29b) op 45 graden zuid/west.
Die AEG (2800?) lijkt me wel geschikt, maar voor de eerder genoemde prijzen denk ik niet meer te vinden. Ik ga nog even de andere suggesties af

edit: De steca's zijn lastig te vinden in Nederland. Prijstechnisch blijft de AEG 2800 wel interessant voor mijn situatie. Wel een tikje onvergedimensioneerd? Met logger zit je zo rond de 700 euro. Verder een mooi compact apparaat.
Danfoss DLX 2.9 ?
Logging en webinterface ingebouwd,

http://www.mg-solar-shop....hter-Danfoss-DLX-2-9.html

En je betaald je niet scheel aan een SMA merknaam prijs opslag 8)
Mooi inderdaad! Ook wel iets overgedimensioneerd. Wel fraai dat de logging er al in zit!

[ Voor 58% gewijzigd door savale op 05-06-2013 19:02 ]

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Vandaag is Nederland weer een (klein) beetje groener geworden. Samen met m'n vader van 72 een klein systeempje van drie 201 Wp paneeltjes op hun dak gelegd. Daarna de Steca 500 aangesloten en de meter draaide terug. Om de meter terug te laten draaien wel eerst alle andere groepen uitgezet, anders liep de meter gewoon vooruit. Morgen nog even een aangepaste Energie check 3000 tussen de steca en de WCD zetten, een kijken wat het systeempje kan. Een echte logging vinden ze niet zo belangrijk, het gaat om het idee.

Afbeeldingslocatie: http://img585.imageshack.us/img585/4607/p1000814nw.jpg

De dakkapel geeft vroeg in de ochtend een beetje schaduw, maar hopelijk doen de bypass diodes hun werk. Later in de ochtend staat de zon er vol op, dat hebben we vandaag wel gemerkt.

Panelen ZNShine 200 Wp (0-3%) met steca 500.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

Wat zijn ze mooi he <3

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ja zeker, ook als er Diehl Ako op staat trouwens ;)

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• savale
En het plan is dankzij jullie input weer een stuk concreter: het worden 10 250WP yingli panelen (Yingli Solar 250-29b) op 45 graden zuid/west. (woonplaats Wilnis)
Aangezien dit geen 100% rendement van het paneel opleverd zit ik er aan te denken om de omvormer een klein beetje onder te dimensioneren.
Ik zit nu sterk te denken aan de Danfoss DLX 2.0 gewoon omdat dit toch wel een machtig aparaat is en logging/webinterface aan boord heeft. Alleen de grote vraag is die 2000w max verstandig met 10 250wp panelen...

(edit de Danfoss DLX 2.9 is trouwens nog geen 100 euro duurder dus om de prijs hoef ik het niet te doen)

[ Voor 9% gewijzigd door savale op 05-06-2013 19:19 ]

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Ik moet zeggen dat ik blijkbaar een gunstige ligging heb waardoor ik hem regelmatig zie aftoppen.
Mijn Diehl 2100H is vergelijkbaar met- of zelfs hetzelfde als de Danfoss DLX 2.0.
Met 2350Wp zie ik dc 2160W binnenkomen en er gaat continu 2065W uit, alleen pieken zijn hoger.
Gevolg is een iets afgevlakte curve tussen 12 en 15u.
Met 10x 250Wp zit je daar nog dichter tegenaan, al is de Z/W ligging wel iets ongunstiger.
Op papier mag er 2625Wp op en dat haal je misschien als je panelen een positieve tolerantie hebben.
Overigens staat er 2100W DC in de specs dus dan mag je aan de AC kant 3-4% minder verwachten.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• savale
Dan is voor mij de vraag voor deze specifieke omvormer (Danfoss DLX 2.0): beter een beetje avflakken op de pieken of win je dit terug als het bewolkt is omdat de Danfoss DLX 2.9 eerder zou afschakelen?

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Eerder afschakelen dat denk ik niet, deze inverters starten al als er slechts 7W dc vermogen binnen komt B)
Het rendement is ook nog een tikkeltje hoger.

• Nox
  • Laatst online: 00:54

Nox

Noxiuz

Rol-Co schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 18:16:
[...]

Waarom de 3010 tov de 3000 ? ,
De 3000 zit op een veel hogere spanning dan de 3010. Volgens mij is die ook gemaakt voor langere strings van kleinere panelen van 190 en 200 wp, dan kom je er met 16 wel aan de 500v.

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• MieJuul
  • Laatst online: 25-11 00:25

MieJuul

3970Wp

savale schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 19:32:
Dan is voor mij de vraag voor deze specifieke omvormer (Danfoss DLX 2.0): beter een beetje avflakken op de pieken of win je dit terug als het bewolkt is omdat de Danfoss DLX 2.9 eerder zou afschakelen?
Eén ding weet ik wel, ik zou me echt groen en geel ergeren aan de (vele) momenten dat de omvormer het volledige vermogen niet op het net kan zetten (beter bekend als aftoppen).

Alleen dat zou voor mij al een reden zijn om een iets te zware omvormer te kiezen.
Zelf draai ik ook 2760Wp op een Effekta 3300.
Ik klaag niet over de opbrengsten :)

12x SH-230P6 all-black op een Effekta ES3300 live en 22x SM55 op 2 Steca's 500 en 1 Steca 300 live

• HeroS
  • Laatst online: 25-11 16:17

HeroS

SmartHome Nerd

Vandaag met Omnik 1,5 terug gebracht naar MetDeZon en inderdaad hij was defect. Heb meteen een nieuwe mee terug gekrijgen. Goede services!

Relay-Fail Check >> is dus kapot :)

Er was nog iemand voor me met hetzelfde probleem en er kwam een pallet binnen met nog een aantal kapotten Omniks.

Hopelijk blijft deze wat langer werken. Gelukkig heb ik 10 jaar garantie.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

• Rol-Co

Rol-Co

HeroS schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:17:
Vandaag met Omnik 1,5 terug gebracht naar MetDeZon en inderdaad hij was defect. Heb meteen een nieuwe mee terug gekrijgen. Goede services!

Er was nog iemand voor me met hetzelfde probleem en er kwam een pallet binnen met nog een aantal kapotten Omniks.

Met die info zou ik me serieus zorgen maken en wat anders kopen.

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Wat anders kopen? Waarom zou ik?

als die weer kapot gaat krijg ik gewoon weer een nieuwe.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HeroS schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:17:

Mooi spul :X Niet veel belovend voor een product wat minimaal 10 jaar mee moet gaan.
Die 10 jaar zou ik even checken op de site van Omnik. Heb al een aantal keer gehoord dat 10 jaar was verkocht en bij omnik 5 jaar geregistreerd stond.

Als leverancier word je er toch ook niet vrolijk van als je hier 10 jaar garantie op moet geven.

• revolution-nl

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

HeroS schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:24:
Wat anders kopen? Waarom zou ik?

als die weer kapot gaat krijg ik gewoon weer een nieuwe.
Het is maar net waar je zin in heb. Ik zou er geen zin in hebben om constant garantie te moeten claimen en reparatie of omwisselen te organiseren waarbij je ook nog opbrengst mist.

Apparaten moeten gewoon doen ze beloven gedurende de technische levensduur. Anders doet het niet wat het beloofd en is het in mijn ogen gebrekkig.

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Die aantal keren van de garantie heb je van mij gehoord :)

Uiteraard meteen even gechecked maar hij is nog niet aangemeld op de website. Dus nog even afwachten anders gewoon rechtstreeks met Omnik regelen.

• Rol-Co

Rol-Co

HeroS schreef op woensdag 05 juni 2013 @ 20:41:
Die aantal keren van de garantie heb je van mij gehoord :)

Uiteraard meteen even gechecked maar hij is nog niet aangemeld op de website. Dus nog even afwachten anders gewoon rechtstreeks met Omnik regelen.
En wat doe je over 11 jaar en hij gaat kapot? Je garantie begint vast niet elke keer opnieuw, de eerste datum is het begin.

Verwijderd

@rol-co
na 11 jr koop je gewoon een nieuwe die is dan goedkoper efficienter etc etc

metdezon heeft een actie om 10jr garantie te geven. je moet hiervoor bij omnik je serienummer en bewijs aanschaf metdezon aanleveren opdat hun weten dat je garantie ook 10jr is

je kan ook bij omnik zelf garantie bijkopen echter is dat netzoduur als tegen die tijd een nieuwe kopen

• Niek_
jurk738 schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 16:07:
[...]

Waarom wil je de solarkabel in een pvc-pijpje stoppen?
Bij mij hangen de solarkabels los in de mv-buis. Lengte van de mv-buis is <1m. Bij een langere mv-buis zou ik denk ik ducttape gebruiken (waar je erbij kan) om de solarkabels aan de binnenkant van de mv-buis te plakken.
Tikje schreef op dinsdag 04 juni 2013 @ 20:03:
[...]

Gewoon de solar kabels door de MV buis trekken; geen PVC, en dat klapperen zal ook wel meevallen (zo sterk is die luchtstroom niet). Heb het zelf ook zo gedaan. Wel het punt waar de solar kabels er binnenshuis uit komen goed afdichten (duct tape).
Rond de solar kabels heb ik wel een stukje flex PVC gedaan op het punt waar 'ie op het dak uit de pijp komt om beschadiging van de mantel te voorkomen. Die stukjes flex zitten weer met tie-raps aan de pijp vast.
Net alles nog even goed bekeken. Ik ga in de mv-buis een 19mm pvc buis plaatsen waardoor de solarkabels gaan. Over die 7 meter dat ze anders vrij zouden hangen raken ze met gemak de buiswand. Heb er geen zin in om over een paar weken alles weer los te moeten halen omdat we de kabels horen. Ga het nu in 1 keer 'goed' doen. Boven en onder plaats ik een pvc 90 graden bocht, daarmee voorkom ik gelijk het beschadigen van de mantel van de solarkabels.

Goed nieuws trouwens, volgende week donderdag wordt alles geleverd. M'n pa kunnen reserveren voor volgende week zaterdag dus goede hoop dat NL vanaf zaterdagmiddag weer een werkend PV-systeem rijker is :*)
Pagina: 1 ... 49 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.