Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 48 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.081 views

• hors0125
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 04-06-2023

hors0125

Riding an Zero DS

Niek_ schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 08:42:
Heeft iemand foto's (of tekst natuurlijk) van zijn/haar platdakinstallatie? Het gaat mij hier met name om de manier waarop je de bekabeling van de ene rij panelen naar de volgende hebt gebracht. Ben zelf voornemens om dit in grijze pvc-buizen te doen welke aan een tegel geschroefd worden. Maar als er slimmere/makkelijkere manieren zijn zie/lees ik het natuurlijk graag :)
Natuurlijk! Zie hier:
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/14638644/Photo%2008-01-13%2022%2058%2050.jpg
Net een stukje buis met voetje te zien rechtsboven. Ik heb 4-kantjes gesneden van rubberen balkon tegels
(4 stuks uit 1 tegel) en hierin grijze "klik" zadels geschroefd met een max. dikke en lange schroef, zodat ie zoveel mogelijk beet heeft in het rubber.
Voordeel vindt ik is dat de buis net lekker zweeft boven het dak en zo altijd droog is. En super goedkoop :)

3300Wp no | 2475Wp zo | SMA5000TL21 | 990Wp zzo garage | Steca 500 | | PVoutput SMA + Steca | Zero DS electric bike

Verwijderd

offtopic

[ Voor 104% gewijzigd door teacher op 31-05-2013 14:48 ]

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

Zooo... we hebben een nieuwe omvormer (Omnik 1.5). De oude gaf na 9 maanden prima service aan: Relay-check fail.

Prima service van solar-systemen.nl. Geen gezeur, apparaat werd voor ons vervangen, hoefden zelf niks te doen. En nu maar hopen dat deze Omnik het langer uithoudt ;)

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 00:35
woekele schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:23:
Zooo... we hebben een nieuwe omvormer (Omnik 1.5). De oude gaf na 9 maanden prima service aan: Relay-check fail.

Prima service van solar-systemen.nl. Geen gezeur, apparaat werd voor ons vervangen, hoefden zelf niks te doen. En nu maar hopen dat deze Omnik het langer uithoudt ;)
Is dit toeval dat hij zo snel kapot is, of gebeurt dit regelmatig mrt omnik omvormers?

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Vandaag in mijn straat 2000 W aan nieuwe panelen gedetecteerd, vermoedlijk et-solar poly 250W panelen. Het PV virus verspreid zich langzaam ik had al eens een gesprek over zonnepanelen met hem gehad op het schoolplein. En zag mijn huisleverancier vandaag een steiger opbouwen. 8)
Hij heeft gelijk een goede test middag om te zien of het allemaal goed werkt.

Ook leuk dat ik eens in de top 15 van tweakers sta al zal ik nu wel wegzakken met mijn oost systeem

[ Voor 12% gewijzigd door zonnebaas op 31-05-2013 15:09 ]

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Gasschuif schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 01:40:
[...]

Dre, deze kun je in je zak steken.

* gaaf *

Laat het gezond verstand zegevieren, 24 A ken makkelijk door 2,5 mm2 8)
Ook 250A bij 0°Kelvin gaat makkelijk door een 2,5mm², maar dit wordt iets te ot denk ik zo. :X

• woekele
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online

woekele

woekele

yannickie111 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 14:57:
[...]

Is dit toeval dat hij zo snel kapot is, of gebeurt dit regelmatig mrt omnik omvormers?
Altijd moeilijk te zeggen op internet. Als ze populair zijn, worden ze meer verkocht, gaan er dus ook meer kapot. En je leest meestal alleen de verhalen van omvormers die stuk gaan, meestal gaan mensen niet posten dat alles het zo goed doet :P Maarja, het kan best dat er een designfout zat in een bepaalde serie. Laten we hopen dat die nu is opgelost dan ;) We hebben als het goed is 10 jaar garantie, dus we kunnen nog even.

• Kievit1964
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 26-03 17:47
hors0125 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 12:00:
[...]

Natuurlijk! Zie hier:
[afbeelding]
Net een stukje buis met voetje te zien rechtsboven. Ik heb 4-kantjes gesneden van rubberen balkon tegels
(4 stuks uit 1 tegel) en hierin grijze "klik" zadels geschroefd met een max. dikke en lange schroef, zodat ie zoveel mogelijk beet heeft in het rubber.
Voordeel vindt ik is dat de buis net lekker zweeft boven het dak en zo altijd droog is. En super goedkoop :)
Gewoon met 32 mm grijze afvoer buis en deze op het frame leggen zodat ze net boven evt. water op dak blijven. Vast zetten met tyraps is voldoende.

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:25
Zoals beloofd hierbij een paar plaatjes welke ik vandaag heb geschoten bij de installatie door Volt4U van 13 Renesola's All Black 260 Wp panelen, 13 SolarEdge 300 Power Optimizers en de SolarEdge SE3000 omvormer. Systeemgrootte 3,4 kWp / 3380 Wp.

Vanmorgen vroeg...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/CAQYYTY.jpg

De paneel specs...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/uifz9nW.jpg

De Power Optimizer Specs...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qkD0CQI.jpg

Monteren van de Power Optimizers...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/s0Xj1OT.jpg

Het skelet...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/VZ25DLQ.jpg

De Power Optimizers...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/oMsAT0V.jpg

De omvormer van binnen...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/70obJpk.jpg

Tadaaaa! :P

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Sx9mkHD.jpg

Terugleveren... <3 mis alleen het minnetje (-) :+ op de Wattcher...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/zam1wsP.jpg

Opbrengst, hele grote, van wel...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/QuCtM7v.jpg

Meterkast...

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/2y2byYp.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/nrI8KM1.jpg

De heren van Bakelsservice.nl hebben top werk geleverd en zelfs nog de meterkast wat mooier ingeregeld. Buiten de zonnepanelen installatie om. Ook hebben ze de aluminium montagebalken waar zichtbaar zwart gespoten. Haha. Geniaal.

De meter loopt terug! Heel leuk om te zien...

Als er vragen zijn hoor ik het graag! Ga je naar aanleiding van dit verhaal in zee met Volt4U wees dan vrij om mijn naam te noemen. Doe je mij ook een plezier mee!

Groet,

Duncan Sluijter.

[ Voor 48% gewijzigd door TFX77 op 31-05-2013 23:46 . Reden: Images aangepast imgur ]

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

PClop schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 00:16:
[...]

Enkel dan dat ik wel weet, dat als je een vol belaste trafo ( scheidingstrafo vd omvormer )
plotseling gaat onderbreken, er heel erg akelege induktie reakties kunnen ontstaan
wat doorslag zou kunnen geven van de onderbroken 16/20A groepszekering naar de
25A hoofd zekering. ( let wel, is een vermoeden, geen weten )
Interessant dat met die transformator wist ik niet dat deze overslag zou kunnen geven over een automaat. Als dit waar is vraag ik mij af wat voor gigantische gevolgen dit zou hebben voor de elektrische veiligheid (uitschakeltijd) en ook voor de selectiviteit. Ook vraag ik mij af waarom de vlamboog -als die al zou ontstaan- niet uitdooft bij de nuldoorgangen. Denk je echt dat jouw vermoeden het geval kan zijn?

@Gasschuif
Dank! (Ik kom wel eens 35 Ampère tegen die door een een 2,5mm2 loopt. Gaat niet om installatiedraad in betonnenmuur, maar interne kast bedrading. Blijkbaar is de 24 Ampère uit de NEN1010 een erg veilige waarde.

[ Voor 12% gewijzigd door Dre op 31-05-2013 18:41 ]

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

Ik zit al een tijdje met een idee maar ben niet zeker of het een goed idee is en of het uitvoerbaar is.

ik heb 2 setups, 1x 15 panelen en 1x 16 panelen 100Wp op zuid en 10x 165Wp ook op zuid maar wel aan de andere kant van het huis op de carport.
nou was mijn idee:

1x 1500Wp en 1x 1600Wp (voltage is nagenoeg het zelfde) paralel op 1 tracker op de effekta 4200 en de 10x german solar op de andere met een +/- 15 meter lange kabel.

dan heb je dus 3100Wp op 1 tracker en 1650Wp op de ander, 300V op de eerste en 290v op de 2e, 5,5A op de eerste en 7A op de 2e.

Zou dat een beetje werken, de 3100 zal iets aftoppen buiten de zomer (DRE? ) Het lijkt me een aardig plan om te proberen en het lost ook een beetje mijn schaduw probleem op wat er gaat komen.
ik ben benieuwd wat jullie er van denken.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:48

ericplan

5180 Wp PV

@TFX77 Kan je de plaatjes iets kleiner maken?

A'dam PVOutput

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 20-11 19:47
TFX77 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:14:
Zoals beloofd hierbij een paar plaatjes welke ik vandaag heb geschoten bij de installatie door Volt4U van 13 Renesola's All Black 260 Wp panelen, 13 SolarEdge 300 Power Optimizers en de SolarEdge SE3000 omvormer. Systeemgrootte 3,4 kWp / 3380 Wp.

Vanmorgen vroeg...

De heren van Bakelsservice.nl hebben top werk geleverd en zelfs nog de meterkast wat mooier ingeregeld. Buiten de zonnepanelen installatie om. Ook hebben ze de aluminium montagebalken waar zichtbaar zwart gespoten. Haha. Geniaal.

De meter loopt terug! Heel leuk om te zien...

Als er vragen zijn hoor ik het graag! Ga je naar aanleiding van dit verhaal in zee met Volt4U wees dan vrij om mijn naam te noemen. Doe je mij ook een plezier mee!

Groet,

Duncan Sluijter.
Leuke set, je bent er ondersteboven van? ;)

• TFX77
ericplan schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 19:09:
@TFX77 Kan je de plaatjes iets kleiner maken?
Sorry ik wist niet dat dat sowieso verplicht was. Bij deze.

Laatste paar uurtjes zon toch nog 3,3 kWh gepakt. Nu staat hij nog op 120 Watt ook al is de zon zo goed als weg.

Azimut is -4 dus vrijwel 100% zuidelijke oriëntatie. De plaatjes staan in alle programma's gewoon goed maar op tweakers niet. Wat kan ik daaraan doen?

Groet,

Duncan.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

• TFX77
Vraag die velen op het forum hadden over SolarEdge zal ik hierbij beantwoorden met de pricing policy van SolarEdge. Lijkt mij duidelijk genoeg. Is dus gewoon gratis mits je extra dingen wil.

Pricing policy:

The SolarEdge module level and inverter web based monitoring is free for 25 years.
The free basic service includes:
Inverter and module level real–time monitoring, including performance visualization: layout, playback, charts
10 minute resolution data of both inverter and power optimizers. The high resolution data is stored for 12 months.
Lifetime historical data, aggregated daily.
Monitoring portal access by mobile devices (smartphones and tablets)

Additionally, the following capabilities will be free for 18 months:
Reports generation
Alerting mechanism

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
TFX77 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 20:32:
[...]

Sorry ik wist niet dat dat sowieso verplicht was. Bij deze.

Laatste paar uurtjes zon toch nog 3,3 kWh gepakt. Nu staat hij nog op 120 Watt ook al is de zon zo goed als weg.

Azimut is -4 dus vrijwel 100% zuidelijke oriëntatie. De plaatjes staan in alle programma's gewoon goed maar op tweakers niet. Wat kan ik daaraan doen?

Groet,

Duncan.
Hier, lees dit maar: De werking van de forumsoftware in het kort #images
Upload ze even naar imgur.com of een andere goede uploadsite. Maak als het kan de afbeelding klikbaar, dan moet je de originele afbeelding zodanig verkleinen dat deze 570 pixels breed wordt. De grote en de kleine afbeelding upload je allebei, en door de URL links (staan bij imgur rechts in beeld), te kopiëren in die RML code kun je ze hier uploaden. :)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Dre
  • Niet online

Dre

De piekverliezen kan je eventueel zelf uitrekenen met de berekende waarden van antonboonstra. (Zie TS)

Heb je trouwens al ervaring met het parallel zetten van twee ongelijke strings op de Effekta? Ik heb zelf ooit wat gedaan met het hot-pluggen van +11 panelen op string A, maar dat was een test met een heel ander doel.

• TFX77
MartijnLoarne schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 22:16:
[...]

Hier, lees dit maar: De werking van de forumsoftware in het kort #images
Upload ze even naar imgur.com of een andere goede uploadsite. Maak als het kan de afbeelding klikbaar, dan moet je de originele afbeelding zodanig verkleinen dat deze 570 pixels breed wordt. De grote en de kleine afbeelding upload je allebei, en door de URL links (staan bij imgur rechts in beeld), te kopiëren in die RML code kun je ze hier uploaden. :)
Gefixt, thanks! _/-\o_ :O

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-11 17:01
dit hoort meer in datalogging.

[ Voor 147% gewijzigd door teacher op 01-06-2013 13:13 ]

• MartijnLoarne
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 24-11 11:00
Graag gedaan, ziet er goed uit! Veel plezier ermee :*)

Discogs | 9900 Wp Oost-West | Honda CBR600F 1996

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 23:12:
[...]

De piekverliezen kan je eventueel zelf uitrekenen met de berekende waarden van antonboonstra. (Zie TS)

Heb je trouwens al ervaring met het parallel zetten van twee ongelijke strings op de Effekta? Ik heb zelf ooit wat gedaan met het hot-pluggen van +11 panelen op string A, maar dat was een test met een heel ander doel.
Het kan, ik heb het wel eens geprobeerd voor een kwartiertje met slecht weer, het voltage van beide strings is nagenoeg gelijk omdat het kleine panelen zijn die rond 18v leveren en blijkbaar de mix van hoge en lage panelen zo uitkomt dat ze nagenoeg identiek zijn.
Maar het blijft wel 3100Wp op een 2200W omvormer als je 1 tracker gebruikt, en op pal zuid waar je toch regelmatig tijden op 2600-2950w draait.

• Dre
  • Niet online

Dre

Rol-Co schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:22:
[...]

Het kan, ik heb het wel eens geprobeerd voor een kwartiertje met slecht weer, het voltage van beide strings is nagenoeg gelijk omdat het kleine panelen zijn die rond 18v leveren en blijkbaar de mix van hoge en lage panelen zo uitkomt dat ze nagenoeg identiek zijn.
Maar het blijft wel 3100Wp op een 2200W omvormer als je 1 tracker gebruikt, en op pal zuid waar je toch regelmatig tijden op 2600-2950w draait.
Hier een berekening van een systeem met 3180 Wp op een 2500 Watt AC omvormer. Jij hebt 2100-2200 Watt AC omvormer waardoor de piekverliezen erger zullen zijn. ;)

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 14:44:
[...]

Hier een berekening van een systeem met 3180 Wp op een 2500 Watt AC omvormer. Jij hebt 2100-2200 Watt AC omvormer waardoor de piekverliezen erger zullen zijn. ;)
Ja ik weet dat het veel is, maar schaduw ook, maar kun je het berekenen? Dus 2 strings waarvan 1 die schaduw heeft op een 2200 omvormer zeg maar, wat kost dat per jaar t.o.v de 2 strings op ieder eigen tracker zonder schaduw.
Ik denk dat dit niet te berekenen is.

• MasterMaceMichu
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:51
TFX77 schreef op vrijdag 31 mei 2013 @ 18:14:
Waarom die optimizers? Dak ligt goed en schaduw van die pijpjes zal minimaal zijn bovenaan. Of 'horen' die graties bij de omvormer?

3D Print Service || Activated Carbon

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 08:25
Ik wil graag 10 panelen van 200 watt (Peak:200W, MPPV:37.3V, MPPCur:5.36A, OpenCircuitV:45.65V) gaan plaatsen op zuidoost, helling 37gr. 5 panelen liggen boven de dakkapel, en 5 onder. De 5 onderste krijgen vanaf ca 13 uur met schaduw van de dakkapel te maken, vanaf 15 uur liggen ze bijna helemaal in de schaduw.
Ik twijfel tussen een omnik 2.0k of sma 2000hf. Als ik in solardesign (van Omnik) de configuratie invoer raadt deze me 2 strings van 5 aan. 1 string van 10 zou een te hoge VOC opleveren (512 waar max 500).
Voer ik de configuratie in in sunnydesignweb (van SMA), dan wordt me aangeraden met dezelfde panelen 1 string van 10 panelen aan te leggen. Bij 2 strings van 5 is de startspanning te laag (164v ligt onder de benodigde 175v).
welke inverter is in dit geval de logische keuze:
- de sma inverter met optitrack en maar 1 string waarvan 5 panelen veel eerder in de schaduw liggen (en een meerprijs van ruim 300 e) of
- de omnik die 2 strings krijgt waarbij de 5 panelen met vroege schaduw op een aparte string zitten.

De omnik heeft een lagere startspanning (120v tegen 175v voor de sma).
Biedt de optitrack met 1 string van 10 een betere opbrengst dan de omnik met 2 strings van 5?

• TFX77
MasterMaceMichu schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 15:46:
[...]

Waarom die optimizers? Dak ligt goed en schaduw van die pijpjes zal minimaal zijn bovenaan. Of 'horen' die graties bij de omvormer?
In eerste instantie om dat je echt los per paneel de opbrengst ziet en je kan zelfs een productie dag terug zien in stappen. Mocht er iets mis zijn met een van de panelen zie je dat meteen en kan deze dus gericht vervangen worden. Dus erg hoog gadget gehalte. De schaduw zit tot een uur of tien op dat paneel wat zonder dit systeem effect zou hebben op heel je opbrengst. Zie screenshot!

Elke Power Optimizer zorgt voor een optimale input van 24 volt naar de centrale omvormer. Deze kost rond de 800 euro en de Power Optimizers kosten 50 euro per stuk. De Optimizers hebben allemaal een unieke QR code en deze wordt door de leverancier ingelezen en je panelen worden ingetekend in het SolarEdge monitoring dashboard.

Per paneel kan je de complete historie terugzien. Erg gaaf. Vandaag net geen 10 kWh opbrengst.

Nadeel:

Iets duurder, (Nog) niet uit te lezen met bijvoorbeeld een RPi. Echt maar iets, als ik garantie bij de SMA had moeten bijkopen dan is SolarEdge stukken goedkoper, minimaal 10 jaar garantie in totaal SMA was dikke doekoes.

Voordelen:

Standaard garantie op de omvormer 12 jaar.
Standaard garantie op de optimizers 25 jaar.
Standaard input vanuit de panelen naar de omvormer.
Online wordt echt alles automatisch gelogd.
Gratis.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/tzD2QIE.png

Groet,

Duncan.

[ Voor 19% gewijzigd door TFX77 op 01-06-2013 23:16 . Reden: Garanties, voor- en nadelen. ]

• Dre
  • Niet online

Dre

falconz schreef op zaterdag 01 juni 2013 @ 22:31:
Ik wil graag 10 panelen van 200 watt (Peak:200W, MPPV:37.3V, MPPCur:5.36A, OpenCircuitV:45.65V) gaan plaatsen op zuidoost, helling 37gr. 5 panelen liggen boven de dakkapel, en 5 onder. De 5 onderste krijgen vanaf ca 13 uur met schaduw van de dakkapel te maken, vanaf 15 uur liggen ze bijna helemaal in de schaduw.
Ik twijfel tussen een omnik 2.0k of sma 2000hf. Als ik in solardesign (van Omnik) de configuratie invoer raadt deze me 2 strings van 5 aan. 1 string van 10 zou een te hoge VOC opleveren (512 waar max 500).
Voer ik de configuratie in in sunnydesignweb (van SMA), dan wordt me aangeraden met dezelfde panelen 1 string van 10 panelen aan te leggen. Bij 2 strings van 5 is de startspanning te laag (164v ligt onder de benodigde 175v).
- de sma inverter met optitrack en maar 1 string waarvan 5 panelen veel eerder in de schaduw liggen (en een meerprijs van ruim 300 e) of
- de omnik die 2 strings krijgt waarbij de 5 panelen met vroege schaduw op een aparte string zitten.

Biedt de optitrack met 1 string van 10 een betere opbrengst dan de omnik met 2 strings van 5?
Wat betreft de spanning zou ik persoonlijk gewoon 10 panelen in serie aan durven te sluiten op een 500 Volt omvormer. Bij -5°C (cel temperatuur! opgewarmd door de zon) en 1000W/m2 instraling (instralingshoek in de winter?) en een ontbrekende netspanning wordt de openklem spanning 501 Volt. Daar wordt de omvormer niet nerveus van en reken ik volgens mij erg veilig. eric-pvt durft zelfs 10,5 paneel op west aan te sluiten.

Weet je zeker dat je panelen wilt plaatsen op een plek die vanaf 13:00 uur al (gedeeltelijk) in de schaduw liggen? Lijkt mij erg dicht bij het topmoment van de dag liggen, ook op zuidoost.

Mijn voorkeur zou er naar uit gaan om voor twee apart strings te gaan, omdat de schaduwpanelen nog *iets* opleveren in plaats van helemaal uitgeschakeld te worden door de by-pass diodes.

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

En daarbij zal de Optitrack ook niet werken als alle 5 de panelen in de schaduw komen te liggen, want dan zakt het resterende voltage onder de MPP spanning geleverd door de panelen die nog in de zon liggen, waarna de string helemaal /tot niets op gaat leveren.

Om 13.00 uur in de schaduw is niet echt rendabel. Daar zou ik nog eens goed over nadenken als ik jou was.

• falconz
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-11 08:25
Barrycade schreef op zondag 02 juni 2013 @ 09:51:
En daarbij zal de Optitrack ook niet werken als alle 5 de panelen in de schaduw komen te liggen, want dan zakt het resterende voltage onder de MPP spanning geleverd door de panelen die nog in de zon liggen, waarna de string helemaal /tot niets op gaat leveren.
Om 13.00 uur in de schaduw is niet echt rendabel. Daar zou ik nog eens goed over nadenken als ik jou was.
@ Barry & Dre: Dank. Goed om te weten dat de optitrack functie in dit geval onvoldoende functioneert. Ik ga 't nog eens overwegen, maar meerdere buren verderop hebben een soortgelijke config, dus daar maar eens informeren hoe zij het ingeregeld hebben, en wat hun rendement is...

• DmC1982
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 25-11 12:43
Ik heb sinds deze maand 10 zonnepanelen laten installeren. Eerst konden er 9 op, maar tijdens de installatie konden er toch 10 panelen aangesloten worden. Mijn dak ligt precies op het zuiden. Helaas heb ik 's ochtends tot een uur of 11.30 last van schaduw vanwege de kajuit van de buren. Er staan dan 3 panelen in de schaduw. Ik kom heel erg makkelijk bij de panelen, en de vraag is of ik er een schakelaar tussen kan stoppen om 3 panelen uit te schakelen waardoor er 7 volop in de zon staan. Weet iemand dit?

Ik heb nu 10 full black 250wp zonnepanelen en een Omnik 2.0 omvormer.

Overigens vind ik dat ze een omvormer hadden moeten aansluiten met 2 aansluitingen (tegen een meerprijs).
Ik ben nog bezig met het bedrijf om dit alsnog te realiseren.

[ Voor 9% gewijzigd door DmC1982 op 02-06-2013 10:18 ]

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je weet zeker dat je omvormer er geen raad mee weet? Als ze echt in de schaduw liggen zouden de diodes al moeten ingrijpen.

Welke omvormer heb je eigenlijk? (ah, je had al geedit :) )
En heb je een grafiekje anders van een wolkeloze dag?

[ Voor 6% gewijzigd door Barrycade op 02-06-2013 10:22 ]

Verwijderd

Daar wordt de omvormer niet nerveus van en reken ik volgens mij erg veilig. eric-pvt durft zelfs 10,5 paneel op west aan te sluiten
uiteraard is meten weten, en silicon gewoon een natuurprodukt, dus elke string is anders.
vanmorgen even de ac eraf, en ik meet 398,2 Voc bij 8,2 graden.(Voc max 450Vdc)
omdat ik weet wat die spanning is op west bij -5 (x10) weet ik nu dat het veilig kan.
het halve paneel doet meer op de mpp efficiency dan opbrengst denk ik, de afgelopen 2 dagen zagen er goed uit.
op west zal nooit zware vorst en hoge instraling voorkomen, op oost zou ik dit niet doen.
ik gebruik genau van sma, dus ik heb hier een apart paneel design ingezet, 10x 37,92Vol ipv de 35,5

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Denk dat als je het toch graag wilt, het beste 10 stuks Involar MAC 250 micro omvormers
kunt aanschafen, dat kost je dan nog geen 1500 euro ( 10 x ~140 euro ) voor omvormer(s)
wat wel wat duurder is dan een enkele omvormer van 2 Kw, maar al je schaduw problemen
zijn dan wel 'opgelost'.

Er zijn diverse nederlandse aanbieders van deze omvormers op het net te vinden die ze
voor deze schappelijke prijzen kunnen leveren.

Roamor in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
http://www.zonnepanelen.w...index.php/paneeltje-erbij

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 04:50
@DmC1982: als je kijkt naar het voltage van de string gedurende de dag, dan kan je zien of de diodes ingrijpen. als je b.v. ziet dat bij 3 panelen in de schaduw het amperage gewoon 3-5A is en het voltage van de string 's middags ca. 90 volt hoger ligt, dan werken de diodes prima.
Alleen als je met schaduw op een paar panelen nooit hoge amperes haalt, dan lijkt de diode niet goed te werken

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• Rol-Co

Rol-Co

Kan het zijn dat een piko beter met poly panelen werkt/overweg kan dan met mono? Misschien is het verbeelding maar hier lijkt het wel zo.

Verwijderd

kan ook aan het feit liggen dat sommige omvormers graag hoge spanning willen hebben ?
mono komt vaak in de flavor 36 volt 5A (lagere stroom)
ik heb alles ook op hoge V en lage A
ik heb 3 merken omvormers, die allemaal graag jojo`en op de mpp spanning, tot ze stil hangen op het ideale punt, meestal is dit bij hoog voltage lagere stroom.
voorbeeld :
10x 36,2 volt op een aeg 2000
bij 360 volt is dat het ideale punt.(zegt de folder)
2000/360=5.5A
bij 8A zou dit dan 250 volt zijn, ergens zit er een breekpunt bij 230 volt
(ac naar dc?) dan is de efficiency ineens laag, en word de max niet eens gehaald, de mpp is vaak ook direkt verbonden met de netspanning (zie bijv sma en trafo omvormers)
op een lager voltage is de omvormer minder efficient en ook veel warmer.
ik heb dit eens opgemerkt met nielstn, die had poly en hoge A
ik heb nu zijn sungrow, en die doet het perfect, bij nielstn was het drama.

wat is nu beter, hoge A naar netspanning brengen of V verlagen en A krijgen ? ***
ik denk het laatste

dit verhaal kan je 3x lezen, 1x bij 10 graden celcius en bij 25c, en bij 60c paneeltemperatuur.

*** de A verkrijg je dan pas in de omvormer, mogelijk geeft dat minder verliezen.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 02-06-2013 13:10 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Het voltage was hoog zat, 500 met warm weer en 645 max met -8 buiten. Nu heeft hij maar 200v tot 300 op het moment dus 20v boven startspanning maar lijkt als een speer te gaan. Wel meer amperage (7) ipv van de mono (5).
Of is het belangrijker om een hoog amperage te hebben dan voltage zolang je maar ruim boven de 230v blijft of dicht mogelijk bij de ideale mppt spanning.

• nielsdc
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 19-07 18:49

Ik zou de omnik nooit met 2 strings gebruiken, deze heeft maar 1 mppt tracker en dus staan je strings parallel. Zodra je schaduw hebt op een van je strings zal deze hele string dus geen vermogen kunnen leveren. Bovendien heb je met een lage spanning vaak ook een lage efficiency.

Niels

• guus.assmann
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 27-04-2021
De warmteontwikkeling is afhankelijk van het totale vermogen.
Maar daarin heeft de stroom het grootste aandeel.
Immers is de formule = I 2 x R.
Een hogere spanning is voor de omvormer wel een uitdaging.
De componenten die de hogere spanning aan kunnen, hebben vaak een iets hogere weerstand.
En daarmee weer een iets hoger verlies. Dit geeft een lager omvormer rendement.
Volgens mij is een lagere stroom bij een hogere spanning dus voordeliger.
Maar soms kan dit een minder goede oplossing zijn, gezien het aantal panelen.
Het optimum is per situatie anders.

Guus Assmann

• Schinnen-groen
  • Laatst online: 19-09 13:51

Schinnen-groen

Groen is een kleur

guus.assmann schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:18:
De warmteontwikkeling is afhankelijk van het totale vermogen.
Maar daarin heeft de stroom het grootste aandeel.
Immers is de formule = I 2 x R.
Een hogere spanning is voor de omvormer wel een uitdaging.
De componenten die de hogere spanning aan kunnen, hebben vaak een iets hogere weerstand.
En daarmee weer een iets hoger verlies. Dit geeft een lager omvormer rendement.
Volgens mij is een lagere stroom bij een hogere spanning dus voordeliger.
Maar soms kan dit een minder goede oplossing zijn, gezien het aantal panelen.
Het optimum is per situatie anders.
P = U x I
P = I^2 x R, maar ook P = U^2 / R

Volgens mij hebben zowel de stroomsterke alsook de spanning een even grote bijdrage..

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

• Dre
  • Niet online

Dre

Ohh GoT, toch niet de wet van Ohm hier. Kijk eens naar de efficiency curves van een omvormer versus de spanning.
Rol-Co schreef op zondag 02 juni 2013 @ 13:10:
Het voltage was hoog zat, 500 met warm weer en 645 max met -8 buiten. Nu heeft hij maar 200v tot 300 op het moment dus 20v boven startspanning maar lijkt als een speer te gaan. Wel meer amperage (7) ipv van de mono (5).
Of is het belangrijker om een hoog amperage te hebben dan voltage zolang je maar ruim boven de 230v blijft of dicht mogelijk bij de ideale mppt spanning.
De intene busspanning van de Effekta werkt op 390 Volt. Optimale spanning van 360 Volt volgens handleiding zal wel te maken hebben met regelbereik MPPT ofzo. Bij Photon test was ie -meen ik- rond de 380 Volt het efficiëntst. Maar hoeveel procentpunt hebben we het over?

Is die spanning van jou niet erg laag, of zijn je panelen +150°C ofzo. By-pass diodes in geleiding?

[ Voor 5% gewijzigd door Dre op 02-06-2013 18:20 ]

• Rol-Co

Rol-Co

Dre schreef op zondag 02 juni 2013 @ 18:07:
Ohh GoT, toch niet de wet van Ohm hier. Kijk eens naar de efficiency curves van een omvormer versus de spanning.

[...]

De intene busspanning van de Effekta werkt op 390 Volt. Optimale spanning van 360 Volt volgens handleiding zal wel te maken hebben met regelbereik MPPT ofzo. Bij Photon test was ie -meen ik- rond de 380 Volt het efficiëntst. Maar hoeveel procentpunt hebben we het over?

Is die spanning van jou niet erg laag, of zijn je panelen +150°C ofzo. By-pass diodes in geleiding?
Zijn 10 poly's van 30voc, dus dan is het laag inderdaad.

• DmC1982
BarryH schreef op zondag 02 juni 2013 @ 11:11:
@DmC1982: als je kijkt naar het voltage van de string gedurende de dag, dan kan je zien of de diodes ingrijpen. als je b.v. ziet dat bij 3 panelen in de schaduw het amperage gewoon 3-5A is en het voltage van de string 's middags ca. 90 volt hoger ligt, dan werken de diodes prima.
Alleen als je met schaduw op een paar panelen nooit hoge amperes haalt, dan lijkt de diode niet goed te werken
Hebben mijn panelen dan diodes? En werkt de Omnik 2.0 met diodes?

• DmC1982
Barrycade schreef op zondag 02 juni 2013 @ 10:21:
Je weet zeker dat je omvormer er geen raad mee weet? Als ze echt in de schaduw liggen zouden de diodes al moeten ingrijpen.

Welke omvormer heb je eigenlijk? (ah, je had al geedit :) )
En heb je een grafiekje anders van een wolkeloze dag?
Hier een grafiekje van een wolkeloze dag. Voor 10.15 in de ochtend staan er 3 panelen in de schaduw. Vanaf 10.15 staan er nog 2 panelen in de schaduw, maar springt de installatie wel van 120watt naar een acceptabele 1200-1500watt per uur. En vanaf 16.00 zit er een beetje schaduw op een ander paneel van mijn schoorsteen. Wat kan ik het beste doen om er zoveel mogelijk uit te halen? Ik heb nu 4300,- euro betaald inclusief installatie. En ik wil eigenlijk niet meer teveel spenderen,,

Zie grafiek van vandaag (volledig zon):

Afbeeldingslocatie: http://www.debeursict.nl/2juni.jpg

Verwijderd

ik zie aftopping op je string tussen 12 en 16 00
is dit een omnik 2 of een omnik 3.

• BarryH
ik denk dat het splitsen van de string in 3+7 op een omnik 3.0 tot een probleem leidt met je voltage (te laag, vooral voor de string van 3.
- hoe is de schaduw in voor/najaar?
- wat voor A en V plaatje hoort er bij bovenstaande grafiek?

ik zie 4 oplossingen
1/ kleine omvormer voor de 3 panelen (een soladin 600 voor eur 300 ofzo?)
2/ zo laten
3/ tigo's erop zetten
4/ de laatste 3 panelen terugbrengen

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

• DmC1982
Verwijderd schreef op zondag 02 juni 2013 @ 19:25:
ik zie aftopping op je string tussen 12 en 16 00
is dit een omnik 2 of een omnik 3.
Dit is een Omnik 2.0 met 10 panelen. In de officiele offerte zouden er 9 geplaatst worden, maar wel afgesproken dat ze meerdere panelen zouden meenemen als er uiteindelijk meer geplaatst konden worden. Ze hebben echter wel de 2.0 geplaatst i.p.v. de 3.0. Ik kwam hier later achter en heb gevraagd waarom ze geen 3.0 hebben geplaatst omdat ik 10 panelen heb i.p.v. 9. Ze geven aan dat de 2.0 een betere rendement heeft.

Edit @swapevent. Wat is een aftopping?

[ Voor 3% gewijzigd door DmC1982 op 02-06-2013 19:58 ]

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Aftopping is het verschijnsel dat je panelen meer vermogen leveren dan je omvormer aan kan, hij regelt dan terug, zodat er minder vermogen teruggeleverd wordt. Dat kost je dus energie, want met een grotere omvormer had je meer teruggeleverd. Je herkent het aan de vlakke lijn in de grafiek hierboven, precies bij 2000W, het vermogen van de omvormer.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• DmC1982
BarryH schreef op zondag 02 juni 2013 @ 19:49:
ik denk dat het splitsen van de string in 3+7 op een omnik 3.0 tot een probleem leidt met je voltage (te laag, vooral voor de string van 3.
- hoe is de schaduw in voor/najaar?
- wat voor A en V plaatje hoort er bij bovenstaande grafiek?

ik zie 4 oplossingen
1/ kleine omvormer voor de 3 panelen (een soladin 600 voor eur 300 ofzo?)
2/ zo laten
3/ tigo's erop zetten
4/ de laatste 3 panelen terugbrengen
De schaduw in voor/najaar heb ik nooit op gelet. De panelen zitten er nu een maand op.
Is er nog een optie 5 om de panelen 's ochtends los te koppelen? Ik ben denk ik wel gek genoeg om momenteel de 3 panelen handmatig af te koppelen in de ochtend bij een zonnige dag... :) Maar ik weet niet of ik dat de rest van mijn leven wil gaan doen..

De kleine omvormer is een optie als de 3.0 met 5/5 panelen minder opbrengt dan de 7/3 met een andere omvormer. En de Tigo's is een duurdere optie neem ik aan..
En met een beetje zon/bewoling presteren de 10 panelen beter dan 7 panelen. Dus 3 terugbrengen lijkt me geen goede. Bedankt voor je reactie overigens!

• DmC1982
thunder7 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:08:
Aftopping is het verschijnsel dat je panelen meer vermogen leveren dan je omvormer aan kan, hij regelt dan terug, zodat er minder vermogen teruggeleverd wordt. Dat kost je dus energie, want met een grotere omvormer had je meer teruggeleverd. Je herkent het aan de vlakke lijn in de grafiek hierboven, precies bij 2000W, het vermogen van de omvormer.
Dat klopt. Dit melde ik ook meteen aan de leverancier dat ze een verkeerde omvormer hebben geplaatst. Deze kan maximaal 2200watt aan. Toch waren ze van mening dat de 2.0 beter was vanwege het hogere rendement/het eerder aanslaan van de omvormer. Zijn ze aan het jokken? Had ik een grotere omvormer moeten hebben (en dus meteen 2x 5 panelen per string zodat ik in ieder geval altijd 5 panelen heb die maximaal presteren)?

Verwijderd

DmC1982 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:17:
[...]

Dat klopt. Dit melde ik ook meteen aan de leverancier dat ze een verkeerde omvormer hebben geplaatst. Deze kan maximaal 2200watt aan. Toch waren ze van mening dat de 2.0 beter was vanwege het hogere rendement/het eerder aanslaan van de omvormer. Zijn ze aan het jokken? Had ik een grotere omvormer moeten hebben (en dus meteen 2x 5 panelen per string zodat ik in ieder geval altijd 5 panelen heb die maximaal presteren)?
je levert een omvormer die oogst wanneer het kan, die startspanning behoort goed te zijn,
want anders is ie niet goed (keep it simpel)
opstart word gevolg door standby, dan levert de pv gelijk aan eigen verbruik omvormer, en daarna start de omvormer echt.
de omvormer moet in zijn bereik werken van -10 tot +35c buiten temperatuur

• BarryH
@dmc1982: heb je de V en A grafiek voor ons? dan kunnen we ook beoordelen wat er met de V gebeurt op het moment dat je het in 2 strings opdeelt. dit is van belang omdat bij een lage V de omvormer niet goed functioneert

• DmC1982
BarryH schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:25:
@dmc1982: heb je de V en A grafiek voor ons? dan kunnen we ook beoordelen wat er met de V gebeurt op het moment dat je het in 2 strings opdeelt. dit is van belang omdat bij een lage V de omvormer niet goed functioneert
Barry, bedoel je deze?

Afbeeldingslocatie: http://www.debeursict.nl/current.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.debeursict.nl/voltage.jpg

• Dre
  • Niet online

Dre

Leuke grafieken. Spanning erg hoog en stroom erg laag in de ochtend. Mogelijk dat er meer vermogen en dus energie valt te halen bij een lagere spanning waarbij een aantal panelen 'uitgeschakeld' zijn. Een beetje omvormer zou het juiste punt moeten vinden, dat lijkt jou omvormer op basis van deze grafieken niet goed te doen. (databeestje, kom er maar in met je Optitrac/ schaduwmanagement ;))

• BarryH
@DmC1982: ja
wat ik denk dat je nu kan zien is dat de 3 panelen in de schaduw zichzelf niet uitschakelen middels de diodes in de junctionbox.
daardoor zorgen die 3 panelen ervoor dat de A laag blijft tot de schaduw weg is.
volgens mij is de goedkoopste oplossing deze 3 panelen op een soladin zetten. alternatief is de omnik 3.0 (meerkosten redelijke vergelijkbaar denk ik) en dan is waarschijnlijk de V te laag van de string met 3 panelen (ca.90-100V, dus de mppt start niet op). En bij2 strings van 5 zit je dicht bij de ondergrens van 120V EN heb je dus 2 panelen zonderschaduw die het alsnog slecht doen omdat ze met de 3 met schaduw in 1 string zitten

[ Voor 19% gewijzigd door BarryH op 02-06-2013 20:58 ]

• DmC1982
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Hoe kan het zijn dat als de schaduw verdwijnt op het 3e paneel, en nog schaduw op 2 panelen zitten dat de omvormer het wel goed doet (1200-1500watt) ?

Ik zou graag willen weten wat de beste oplossing is om het meeste er uit te halen.
De leverancier geeft aan dat ze terugkomen voor 390,- euro en de Omnik 2.0 omwisselen voor een 3.0 en 2 strings aansluiten van 5/5 panelen. Ik vind dit nog steeds een hoop geld omdat ik vind dat zij een verkeerde omvormer hebben geplaatst met 10 panelen. Dit had al de 3.0 moeten zijn. Ik heb dan in ieder geval 5 werkende panelen tot mijn beschikking in de ochtend bij volle zon. Dat is al beter dan nu. Graag hoor ik of dit de beste keus is. Nogmaals bedankt!

Edit: En haal ik die 390,- er weer uit op lange termijn met deze wijziging?

[ Voor 15% gewijzigd door DmC1982 op 02-06-2013 21:48 ]

• yannickie111
De meesten hier zullen mijn situatie wel kennen. Anders even een paar posts terug lezen.

Ik zit er aan te denken om in plaats van 24, "maar" 22 panelen te gaan leggen. Na wat beter onderzoek komt het soms voor dat de laatste 2 panelen een heel klein stukje van de dag in de schaduw liggen.

Mijn oude situatie was dus 24*250Wp panelen = 6000 Wp
De nieuwe situatie zal waarschijnlijk dus 22*250 WP panelen = 5500 Wp worden.

In de eerste situatie moest er eigenlijk wel een SMA 6000 op, maar met 2 panelen minder is de SMA 5000 misschien ook voldoende?

• yannickie111
Nee, niet per se. Maar we hadden eerst een Samil aangeboden gekregen op een offerte, maar dat bleek na een hele discussie hier toch niet zo'n goede keuze.
Zeker omdat de installatie toch minstens 25 jaar op het dak zal liggen, investeren mijn ouders liever iets meer in een goede omvormer, dan een B-merk.

• hansdegit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 17-11 13:56
Ik ben zelf fan van onze Kostal Piko 5.5. Is een mooie 3-fase omvormer.

Gitje's Stroomfabriek: 6095 Wp Yingli Panda, 2520 Wp Suntech, Tigo Monitoring & Schaduwmanagement, Kostal Piko 10.1

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Vorig jaar viel mij ook al op dat er grote dalen in de grafiek te zien waren.
Toen schreef ik het toe aan wolken en schaduw van schoorsteen en bomen.
Vandaag was het een stralende dag met hier en daar een wolkje.
Toen ik uit nieuwsgierigheid eens op mijn Sunny Beam ging kijken stond het vermogen op NUL. Hier schrok ik toch wel van.
Op het display van de omvormer stond:
Disturbance Vac-Bfr
Tevens gaf Sunny Explorer, bij gebeurtenissen aan:
Netfrequentiestoring (501) Vervolgens heb ik het eindpunt vermogensregeling over frequentie (standaard 2) op 3 gezet.
Dit bleek niet geholpen te hebben.
Ook heb ik de bedrijfstoestand van MPP afgehaald en op Vaste Spanning gezet.
Hoewel de opbrenst van vandaag ruim 50% boven de target kwam, vind ik toch dat deze scherpe dalen niet mogen.
Iemand nog suggesties?

2000 Watt piek op een Sunny Boy 1600.

2k op west bij Pv Output

• Barrycade

Barrycade

Through the...

En je weet zeker dat hij op NL-se instellingen staat en niet op DU/BE?
De 1300tjes hier metzelfde problemen stonden op de verkeerde landinstellingen.

Als je de taal veranderd in NL verander je nog niet de landinstellingen.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

DmC1982 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:39:
Heel erg bedankt voor jullie reacties. Hoe kan het zijn dat als de schaduw verdwijnt op het 3e paneel, en nog schaduw op 2 panelen zitten dat de omvormer het wel goed doet (1200-1500watt) ?

Ik zou graag willen weten wat de beste oplossing is om het meeste er uit te halen.
De leverancier geeft aan dat ze terugkomen voor 390,- euro en de Omnik 2.0 omwisselen voor een 3.0 en 2 strings aansluiten van 5/5 panelen. Ik vind dit nog steeds een hoop geld omdat ik vind dat zij een verkeerde omvormer hebben geplaatst met 10 panelen. Dit had al de 3.0 moeten zijn. Ik heb dan in ieder geval 5 werkende panelen tot mijn beschikking in de ochtend bij volle zon. Dat is al beter dan nu. Graag hoor ik of dit de beste keus is. Nogmaals bedankt!

Edit: En haal ik die 390,- er weer uit op lange termijn met deze wijziging?
Haal je het er uit? 390 euro/0,21 = 1857 kWh en dan zit je break-even.
Maar het zit je duidelijk dwars. Je wilt zelfs iedere ochtend stekkers gaan ompluggen (niet goed idee met DC trouwens).

Ik wil niet de knuppel in het hoenderhok gooien maar als ik zoek op Omniks kom ik veel zaken tegen met betrekking tot slecht om kunnen gaan met schaduw. En in de gevallen die ik gevonden heb zijn ze vergelijkbaar met jouw probleem. De 3.0 zal 1 string in de ochtend wel gebruiken, maar je kan er dus op "rekenen" dat wellicht string 2 het ook niet gaat doen tot 10.30 uur en liggen er 5 panelen nog steeds niks te doen.

Even preken voor eigen parochie: mijn SMA met Optitrack aan heeft op mijn 7 Panda's iedere ochtend en iedere middag te maken met schaduw op meerdere panelen. Maar ik betrap 'm er op dat hij met 3 panelen in de schaduw gewoon nog energie uit de 4 resterende panelen perst. Als nummer 4 in de schaduw komt dan is het over, want dan valt de spanning onder het MPP werkgebied.

Ik ben niet zo bekend bij andere merken, maar er zijn er meer die er zo mee om gaan.

Maar dan ben je wellicht wel duurder uit dan met een Omnik.

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Geurt-kun schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:49:
Vorig jaar viel mij ook al op dat er grote dalen in de grafiek te zien waren.
Toen schreef ik het toe aan wolken en schaduw van schoorsteen en bomen.
Vandaag was het een stralende dag met hier en daar een wolkje.
Toen ik uit nieuwsgierigheid eens op mijn Sunny Beam ging kijken stond het vermogen op NUL. Hier schrok ik toch wel van.
Op het display van de omvormer stond:
Disturbance Vac-Bfr
Tevens gaf Sunny Explorer, bij gebeurtenissen aan:
Netfrequentiestoring (501) Vervolgens heb ik het eindpunt vermogensregeling over frequentie (standaard 2) op 3 gezet.
Dit bleek niet geholpen te hebben.
Ook heb ik de bedrijfstoestand van MPP afgehaald en op Vaste Spanning gezet.
Hoewel de opbrenst van vandaag ruim 50% boven de target kwam, vind ik toch dat deze scherpe dalen niet mogen.
Iemand nog suggesties?

2000 Watt piek op een Sunny Boy 1600.
Als ik even google op 'Disturbance Vac-Bfr ' dan rolt daar het vaakst uit dat het een netimpendantie
probleem is, dus een te hoge weerstand AC zijdig zodat de omvormer de spanning boven de
250+V moet op krikken en daar door uitvalt................. of is de wijk spanning bij jou zowiezo
aan de hoge kant ?

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
BarryH schreef op zondag 02 juni 2013 @ 20:56:
@DmC1982: ja
wat ik denk dat je nu kan zien is dat de 3 panelen in de schaduw zichzelf niet uitschakelen middels de diodes in de junctionbox.
daardoor zorgen die 3 panelen ervoor dat de A laag blijft tot de schaduw weg is.
volgens mij is de goedkoopste oplossing deze 3 panelen op een soladin zetten. alternatief is de omnik 3.0 (meerkosten redelijke vergelijkbaar denk ik) en dan is waarschijnlijk de V te laag van de string met 3 panelen (ca.90-100V, dus de mppt start niet op). En bij2 strings van 5 zit je dicht bij de ondergrens van 120V EN heb je dus 2 panelen zonderschaduw die het alsnog slecht doen omdat ze met de 3 met schaduw in 1 string zitten
Ik zou idd gaan voor een extra soladin voor de 3 panelen in de schaduw en de andere 7 op de omnik 2k. Geen aftopping meer en toch voldoende opbrengst. Opsplitsen in 2 x 5 met een omnik 3k is geen goed optie, te weinig spanning.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• alm
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 25-11 09:19

alm

Hoe zijn de ervaringen met micro-omvormers (dus per paneel een omvormer) en hoe is dat in vergelijking met een enkele grote omvormer? Ik heb begrepen dat micro-omvormers een langere levensduur hebben en dat het effectiever werkt als een paneel of enkele panelen minder zonlicht vangen?
Maakt het nog uit als je drie fasen binnen krijgt in de woning en de fasen verdeeld zijn over de groepen in de woning? Kun je gewoon zonder problemen op een enkele fase stroom terug leveren? Het geleverde vermogen zal in ieder geval niet zoveel zijn dat drie fasen nodig zijn (qua stroom).

• Geurt-kun
  • Laatst online: 06-08 22:03

Geurt-kun

8 Simax SM660-250, SMA 1600TL

Barrycade schreef op zondag 02 juni 2013 @ 22:39:
En je weet zeker dat hij op NL-se instellingen staat en niet op DU/BE?
De 1300tjes hier metzelfde problemen stonden op de verkeerde landinstellingen.

Als je de taal veranderd in NL verander je nog niet de landinstellingen.
Nee, dat weet ik niet zeker.
Heb ik, om dat te controleren ook de Persoonlijke Grid Guard Code nodig?
Om de parameters in een omvormer aan te passen heeft de installateur een persoonlijke Grid Guard Code nodig.
Vandaag maar eens opvragen dan.
PClop schreef op zondag 02 juni 2013 @ 23:52:
[...]

Als ik even google op 'Disturbance Vac-Bfr ' dan rolt daar het vaakst uit dat het een netimpendantie
probleem is, dus een te hoge weerstand AC zijdig zodat de omvormer de spanning boven de
250+V moet op krikken en daar door uitvalt................. of is de wijk spanning bij jou zowiezo
aan de hoge kant ?
Zal ik vanavond nog eens meten, maar van wat ik me herinner is deze niet extreem hoog.

2k op west bij Pv Output

Verwijderd

@DmC1982
je hebt 10 panelen , stel je pakt een omnik 3
met 2 stings van 5 panelen ( 5*37Voc = 180 Voc ) dan is het nomimaal pakembeet 140 a 150 volt

dat is te laag de minimale spanning is 125 volt.

ik zou derhalve niet voor een omnik 3 gaan maar desgewenst een 2 of 3 panelen op een micro zetten

• thunder7

thunder7

alm schreef op maandag 03 juni 2013 @ 02:30:
Maakt het nog uit als je drie fasen binnen krijgt in de woning en de fasen verdeeld zijn over de groepen in de woning? Kun je gewoon zonder problemen op een enkele fase stroom terug leveren? Het geleverde vermogen zal in ieder geval niet zoveel zijn dat drie fasen nodig zijn (qua stroom).
Ja, je kunt zonder problemen stroom terugleven over een enkele fase. Op de electriciteitsmeter merk je er niets van of je op 1 of meer fasen stroom teruglevert of gebruikt - er wordt gewoon geteld hoeveel je gebruikt (of teruglevert) in totaal.

• Kievit1964
Ben al een tijdje mijn gegevens aan het monitoren en nu vroeg ik me af of je ook kunt berekenen wat de maximale opbrengst per dag is uitgaande van een vaste opstelling.
Met een dag als gisteren krijg je mooie opbrengesten maar ik weet eigenlijk niet wat theoretisch haalbaar is.

Is daar één of andere berekening voor?

Zat gisteren op 23 KwH met een set van 3250 Wp op het z-zo, is dat een beetje het maximaal ghaalbare of zijn er wel hogere waarden te verwachten?

• thunder7

thunder7

Bedoel je onder realistische omstandigheden, of onder laboratorium-omstandigheden?

Stel dat gisteren de zon continue fel geschenen had, zonder wolken. De opbrengst daarvan kun je nog wel berekenen door de grafiek zonder pieken of dalen te tekenen en dan het oppervlak eronder te bepalen.
Maar, als het buiten 2 graden kouder was, zou de opbrengst hoger zijn. Ook al is het nu koud buiten, het kan altijd kouder. En hoe ver ga je dan? Zoek je een temperatuur die eens in de 20 jaar voorkomt? Eens in de 100? Terug naar de ijstijd van 1700?

• HeroS
  • Laatst online: 25-11 16:17

HeroS

SmartHome Nerd

Nou was er eindelijk zon en dan doet de omvormer het niet meer. Grrr, heb ook de genoemde Relay-check fail met een omnik omvormer. Ook na 9 maanden.

Vandaag even bellen Met de Zon ben benieuwd hoe ze hiermee omgaan.

Blog over Smart Homes: https://www.hellosmarthome.nl

Verwijderd

probeer eens even het volgende
dc switch uit
Ac zijde uit ( in meterkast )
dc switch aan wachten 2 min wachten
dc switch uit
ac zijde aan
dc switch aan

aangaande de maand mei:
Het zonnigst werd het deze maand in het noordwesten. De zon scheen daar circa 215 uren. Normaal is het langs de kust nog zonniger, want gemiddeld schijnt de zon daar in mei ruim 230 uren. In het oosten van het land bleef het aantal zon uren steken op circa 155 uren :'( bron : KNMI

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
yannickie111 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:40:
De meesten hier zullen mijn situatie wel kennen. Anders even een paar posts terug lezen.

Ik zit er aan te denken om in plaats van 24, "maar" 22 panelen te gaan leggen. Na wat beter onderzoek komt het soms voor dat de laatste 2 panelen een heel klein stukje van de dag in de schaduw liggen.

In de eerste situatie moest er eigenlijk wel een SMA 6000 op, maar met 2 panelen minder is de SMA 5000 misschien ook voldoende?
De 5000 versie had in principe eerst ook al voldoende capaciteit aangezien je een groot aantal panelen op oost hebt liggen. Van de andere kant is het prijsverschil natuurlijk ook niet heel groot tussen de 5000 en de 6000 dus heel veel in de kosten ga je daar ook niet mee winnen.

• Kievit1964
thunder7 schreef op maandag 03 juni 2013 @ 08:30:
Bedoel je onder realistische omstandigheden, of onder laboratorium-omstandigheden?

Stel dat gisteren de zon continue fel geschenen had, zonder wolken. De opbrengst daarvan kun je nog wel berekenen door de grafiek zonder pieken of dalen te tekenen en dan het oppervlak eronder te bepalen.
Maar, als het buiten 2 graden kouder was, zou de opbrengst hoger zijn. Ook al is het nu koud buiten, het kan altijd kouder. En hoe ver ga je dan? Zoek je een temperatuur die eens in de 20 jaar voorkomt? Eens in de 100? Terug naar de ijstijd van 1700?
Uiteraard onder realistische omstandigheden.

Theoretisch zou je 3250 * 15 uur zon= 48,75 KwH kunnen krijgen maar dat is natuurlijk puur theoretisch.
Zon is niet altijd even sterk, panelen draaien bij de meesten niet mee met de zon en temperatuur doet ook nog het één en ander.

Maar wat is reeel? Kan ik veel meer als 23 KwH op een dag verwachten of is dit wel zo'n beetje het maximum onder mijn omstandigheden?

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

@swapevent

Bedankt, die had ik inderdaad ook al geprobeerd. No luck.

• Barrycade

Barrycade

Through the...

Je hebt nu 7 kWh/kWp gehaald. Iets hoger zou wellicht mogelijk zijn, maar is afhankelijk van veel zaken.

Kijk anders eens op de tweakers lijst op Pvoutput naar soortgelijke installaties bij je in de buurt op dezelfde dag. Krijg je vanzelf een idee hoe je installatie het deed.

Verwijderd

@heroS http://www.libra-energy.eu/ dit is de importeur van omnik,
als ze de nieuwe leveren vraag gelijk om firmware update van de omnik alsook van de wifi

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Oke, ga eerst met de zon bellen anders neem ik het een stapje hoger en anders bij Omnik zelf die reageren ook wel snel.

>> UPDATE:
Ik moet hem gaan opsturen zodat ze hem zelf kunnen testen. Ik ben benieuwd zal de uitkomst even posten.

[ Voor 33% gewijzigd door HeroS op 03-06-2013 11:09 ]

Verwijderd

opsturen nooit doen,
je hebt gewoon garantie , dus ze moeten ervoor langskomen en vervangen,
en wat bijv met een vervangende omvormer in de tussentijd.

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Zou metdezon zich al achter de oren krabben voor wat betreft de keuze om Omnik massaal in de markt te zetten. Ze moeten immers 10 jaar garantie en ondersteuning verlenen.Als ik alleen al lees hoeveel Tweakers al een defecte Omnik hebben gehad dan zullen de aantal over het hele verkoop bestand best aantikken. Het forum bij metdezon staat ook aardig vol met Omnik problemen.

Het zou bij mij toch geen vertrouwen geven als een apparaat na 1 jaar al stuk gaat terwijl het minimaal 10 jaar mee moet gaan.

Het lijkt er wel op dat de Omniks toch wel bovengemiddeld storing vertonen als je het vergelijkt met andere merken zoals SMA, Piko etc.

Blij dat ik twee SMA's heb hangen, niet het meest optimale rendement. Wel bulletproof _/-\o_

[ Voor 24% gewijzigd door revolution-nl op 03-06-2013 12:00 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

revolution-nl schreef op maandag 03 juni 2013 @ 11:56:
Zou metdezon zich al achter de oren krabben voor wat betreft de keuze om Omnik massaal in de markt te zetten. Ze moeten immers 10 jaar garantie en ondersteuning verlenen.Als ik alleen al lees hoeveel Tweakers al een defecte Omnik hebben gehad dan zullen de aantal over het hele verkoop bestand best aantikken. Het forum bij metdezon staat ook aardig vol met Omnik problemen.

Het zou bij mij toch geen vertrouwen geven als een apparaat na 1 jaar al stuk gaat terwijl het minimaal 10 jaar mee moet gaan.

Het lijkt er wel op dat de Omniks toch wel bovengemiddeld storing vertonen als je het vergelijkt met andere merken zoals SMA, Piko etc.

Blij dat ik twee SMA's heb hangen, niet het meest optimale rendement. Wel bulletproof _/-\o_
Vermijdt Amerikaanse toestanden: koop een SMA :X
Gegarandeerd bulletproof.

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Verwijderd

bij ons in de regio hebben ze recentelijk een zonnepanelen actie gehouden.
zo'n gezamelijke inkoopactie
deze is door metdezon gewonnnen en ze worden uitgeleverd met omniks.
wel leuk om te zien als je in de buurt kijkt kan je mooi vergelijken.

• Schinnen-groen

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 12:29:
bij ons in de regio hebben ze recentelijk een zonnepanelen actie gehouden.
zo'n gezamelijke inkoopactie
deze is door metdezon gewonnnen en ze worden uitgeleverd met omniks.
wel leuk om te zien als je in de buurt kijkt kan je mooi vergelijken.
Wat vergelijk je dan?

Verwijderd

via de omnik portal kan je heel makkelijk kijken naar alle pv systemen in nederland of jouw provincie of bijv jouw woonplaats

op dit moment zijn er 5 systemen in mijn woonplaats met een omnik omvormer
waarvan er 3 hemelbreed max 500 van mij vandaan.
zie je bijv dat je productie omlaag valt dan zie je dat 1 min eerder of later bij de andere pv systemen
of productieopwek kan je zo aardig vergelijken,

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 01:16

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:11:
via de omnik portal kan je heel makkelijk kijken naar alle pv systemen in nederland of jouw provincie of bijv jouw woonplaats

op dit moment zijn er 5 systemen in mijn woonplaats met een omnik omvormer
waarvan er 3 hemelbreed max 500 van mij vandaan.
zie je bijv dat je productie omlaag valt dan zie je dat 1 min eerder of later bij de andere pv systemen
of productieopwek kan je zo aardig vergelijken,
Daar heb je geen Omnik portal voor nodig. PVoutput!
Kan je een Omnik trouwens ook makkelijk aan PVoutput koppelen? Dat is toch wel echt een must have IMO.

[ Voor 4% gewijzigd door revolution-nl op 03-06-2013 13:20 ]

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Verwijderd

het zou moeten kunnen maar die details aangaande hoe weet ik ook niet.
voor mij persoonlijk is het niet nodig om dit aan pvoutput tekoppelen

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 08:47

Paladin

Play Ball!

Zo gister is mijn 6480 WP installatie ook eindelijk live gegaan, was toch best veel werk om 24x270wp panelen allemaal neer zetten (vooral grind scheppen begint dan best zwaar te worden :))

maar gister met al die zon was beste een goede eerste dag, van 13:00 tot avond toch 31kw opgewekt.

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 19-11 12:16

WoudseHoeve

Hobby Boer

Paladin schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:24:
Zo gister is mijn 6480 WP installatie ook eindelijk live gegaan, was toch best veel werk om 24x270wp panelen allemaal neer zetten (vooral grind scheppen begint dan best zwaar te worden :))

maar gister met al die zon was beste een goede eerste dag, van 13:00 tot avond toch 31kw opgewekt.
Top ! Foto's ???

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 25-11 18:08

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

Paladin schreef op maandag 03 juni 2013 @ 13:24:

Wow, flinke installatie! Yingli panelen waarschijnlijk? En wat voor omvormer erbij?

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• HeroS

HeroS

SmartHome Nerd

Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 11:40:
opsturen nooit doen,
je hebt gewoon garantie , dus ze moeten ervoor langskomen en vervangen,
en wat bijv met een vervangende omvormer in de tussentijd.
Je hebt helemaal gelijk hoor.

Ga hem ook niet opsturen ik breng hem wel langs. Ik had ff geen zin in een discussie over wel/niet opsturen en wie dat dan gaat betalen etc. Ik woon om de hoek dus breng hem wel ff.

• Paladin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-11 08:47

Paladin

Play Ball!

Yup moet ik nog even van de camera afhalen zal ze zo snel mogelijk proberen beschikbaar te maken om te showcasen :)

|Yesterday is History, Today is a gift, Tomorrow a Mystery | M3 - LRAWD - Referral-link:https://ts.la/p66085

• DmC1982
Ik kan de Omnik 2.0 omwisselen voor een 3.0 voor 220,- euro. Echter volgens jullie berichten is de 2x 5 geen goed idee en kan dat ding per string maximaal 1700watt aan. Ik denk dat ik de situatie maar ga accepteren zoals het nu is. Misschien dat ik van de week eens ga spelen met een spiegel te richten op het 3e paneel in de schaduw. Als daar de schaduw weg is, dan springt installatie wel naar een 1200-1500watt.

Verwijderd

@hero vraag dan gelijk een vervangende voor de timebeing

@dmc1982 maak eens een foto van de situatie
het omruilen en dan 2 *5 panelen is idd geen goede oplossing

maar met een foto van de situatie kunnen we je wat beter van advies voorzien

• DmC1982
Verwijderd schreef op maandag 03 juni 2013 @ 16:25:
@dmc1982 maak eens een foto van de situatie
het omruilen en dan 2 *5 panelen is idd geen goede oplossing

maar met een foto van de situatie kunnen we je wat beter van advies voorzien
Dit is mijn situatie. Het dak ligt pal tegen het zuiden aan (0 graden). 8 op het platte dak, en 2 op het kajuit.

Afbeeldingslocatie: http://www.debeursict.nl/zon0.jpg

En zo ziet het er uit op het kajuit:

Afbeeldingslocatie: http://www.debeursict.nl/zon1.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.debeursict.nl/zon2.jpg

Kun je hier iets mee?

[ Voor 4% gewijzigd door DmC1982 op 03-06-2013 16:46 ]

• Dre
  • Niet online

Dre

yannickie111 schreef op zondag 02 juni 2013 @ 21:40:

2 panelen weg van oost of weg van zuid?
Wat zegt SMA Sunny design zelf?
Zie: http://www.sunnydesignweb.com/
Ik denk dat SMA Sunny Design een éénfasige 5000TL aanbeveelt, misschien zelfs een 4000TL ;)
Waarom moest er eerst een SMA 6000 op terwijl de leverancier in eerste instantie een 4600 Watt omvormer aangeboden had?
Vragen, vragen, vragen >:)

[ Voor 11% gewijzigd door Dre op 03-06-2013 18:23 ]

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
Hallo medetweakers. Ik heb een vraag betreffende een 3 fase aansluiting en 1 fase omvormer. De situatie bij mij thuis is nu zo dat op 1 fase invoer van zonne energie (2kw) plaatsvind. Op deze fase zit ook alleen 2 andere groepen aangesloten die niet zo veel verbruiken. Word het teruggeleverde vermogen aan het net nu gebruikt door de andere groepen die zijn aangesloten op een andere fase(s)? Of word dit verdisconteerd in de meter??

[ Voor 5% gewijzigd door Edwin de Jonge op 03-06-2013 17:30 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@yannickie111

Bij 24 was een SMA STP 5000-20 ook goed.

Aangenomen dat er op oost nu 14 panelen komen, kun je volgens Sunny Design kiezen tussen SMA SB 5000TL-21 en SMA STP 5000-20. De SB (Sunny Boy) is een 1 fase, de STP (Tripower) een 3 fase omvormer. Er zijn natuurlijk ook andere omvormers.

In Sunny Design ben ik uitgegaan van Yingli YL250P-29b panelen. Het kleinere broertje YL240P-29b uit 01/2012 komt uitstekend uit de Photon 2012 test.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
@Edwin de Jonge

Alles gaat op de grote hoop. De meter geeft het uiteindelijke resultaat, als je een meter hebt die terug kan tellen. Wat oudere analoge Ferrarris modellen (met draaischijf) kunnen dat doorgaans.

Als je geen meter hebt die terugtelt, kun je aan de netbeheerder vragen de meter te vervangen. Je krijgt dan meestal een slimme meter aangeboden. Die mag je weigeren. Ferrarris plaatsen ze denk ik niet meer, maar een domme terugtellende digitale meter is "next best".

• Edwin de Jonge
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 19-02 15:37
mrmrmr schreef op maandag 03 juni 2013 @ 18:28:
@Edwin de Jonge

Alles gaat op de grote hoop. De meter geeft het uiteindelijke resultaat, als je een meter hebt die terug kan tellen. Wat oudere analoge Ferrarris modellen (met draaischijf) kunnen dat doorgaans.

Als je geen meter hebt die terugtelt, kun je aan de netbeheerder vragen de meter te vervangen. Je krijgt dan meestal een slimme meter aangeboden. Die mag je weigeren. Ferrarris plaatsen ze denk ik niet meer, maar een domme terugtellende digitale meter is "next best".
Ik heb helaas een nieuwe slimme meter.
Pagina: 1 ... 48 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.