Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 46 ... 109 Laatste
Acties:
  • 671.081 views

• zonnebaas
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09-12-2024

zonnebaas

iskra-netduino plus-omnik 4.0

Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 15:34:
wie weet de beste oplossing

wil 12 Yingly panelen 250Wp aansluiten op omnik 3,0k-tl mpp spanningsbereik 120-500V
deze omvormer heeft 2 dc ingangen en 2 mpp's

als ik 2 stringen van 6 panelen aansluit krijg ik 6x 30,4V= 182,4V
bij 1 string 12 12x30,4V =364,8V

wat zal het beste werken???
Als je ligging identiek is en geen schaduw dan 1 string.
Omvormer gaat eerder aan hogere spanning.
Maar wel opletten dat je de string dan ze op beide inputs parralel aansluit anders begrenst de omnik op 1700W op 1 mpp input.. Door de string parralel op beide inputs te zetten haal je wel het max. vermogen.

zie ook: http://www.omnik-solar.co...thread.php?tid=267&page=4

Omnik 4.0 - 1e string- 1755 W - 2e string 2500 W Oost

Verwijderd

dank zonnebaas voor je snelle antwoordt. al is mijn Engels beperkt dat ik het nog niet helemaal begrijpt.

de DC 1 ingang is max 1700W en de DC2 ingang max 1700W

Als je DC1 + Verbindt met DC2 + evenzo voor de DC - dan kan die wel dat vermogen aan als ik je goed begrijp??

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 25-11 13:01

B2

wa' seggie?

Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 15:34:
wie weet de beste oplossing

wil 12 Yingly panelen 250Wp aansluiten op omnik 3,0k-tl mpp spanningsbereik 120-500V
deze omvormer heeft 2 dc ingangen en 2 mpp's

als ik 2 stringen van 6 panelen aansluit krijg ik 6x 30,4V= 182,4V
bij 1 string 12 12x30,4V =364,8V

wat zal het beste werken???
Hogere spanning. Is er een reden waarom je 2 strings zou willen? Bv 1 string tijdelijk in schaduw oid?

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-11 13:42
Met twee strings parallel zit je beter in de spanningsgebied, maar twee aparte strings is ook mogelijk. Of het erg veel uitmaakt weet ik niet.
Bij parallel moet de beide string op beide MPP's aansluiten, hier heb aparte connenctors voor.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Verwijderd

op de omvormer zitten al 2 dc ingangen ik begrijp uit het antwoord van zonnebaas dat je niet 3000W aan kan sluiten op DC1 maar max 1700W

met 1 string heb je een hogere spanning ca 360V
zit meer in het bereik van de 120-500V van de omvormer
bij 2 stringen ca 180V

• drielp
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 16:57:
op de omvormer zitten al 2 dc ingangen ik begrijp uit het antwoord van zonnebaas dat je niet 3000W aan kan sluiten op DC1 maar max 1700W

met 1 string heb je een hogere spanning ca 360V
zit meer in het bereik van de 120-500V van de omvormer
bij 2 stringen ca 180V
Je mag altijd meer aansluiten zolang je maar onder de 590 V blijft (voor een omnik 3k ). Alleen heeft dat niet zoveel zin, je omvormer kan maar maximaal 1700 W per MPP verwerken. Dus daarom ofwel apart ofwel beide string op beide MPP's aansluiten. Voor dit laatste hebt je een aparte connector nodig. Maar het lijkt me het beste om dit door je installateur uit te laten voeren. :)

Verwijderd

dank je voor je antwoordt

Verwijderd

Ik stoot eerder toevallig op deze site en heb met de nodige aandacht enkele topics en posts gelezen.

Er zijn me een aantal dingen opgevallen waarvan eentje me nog het meeste zorgen baart:

- De meeste particuliere mensen hier actief hebben meer verstand van het uitdimensioneren van een deftige en rendabele PV installatie dan die paar 'installatiebedrijven' die zich hier sporadisch melden.

Ikzelf ben zaakvoerder van een Belgisch installatiebedrijf, net over de grens met Roosteren in Maaseik (Limburg).
We plaatsen nu zelfs hoofdzakelijk in Nederlands Limburg en op particulier niveau. Gelukkig zijn er ook heel wat installateurs in Nederland die het beste voorhebben met hun potentiële klanten, maar we krijgen helaas ook alsmaar meer te maken met cowboys die - zo lijkt het - snel wat poen willen scheppen ten nadele van deze klanten.

Daarom raad ik jullie allen aan om sowieso:

- meerdere partijen uit te nodigen voor een bezoek ter plaatse.
- laat jullie niet verrassen door installateursgarantie (deze is helemaal niets waard) maar zorg steeds voor fabrieksgarantie.
- Zorg dat jullie materialen IEC & TÜV gekeurd zijn.
- onderschat schaduw niet (!)
- stap af van het idee dat er kant en klare pakketten van zonnepanelen bestaan die voor elke particuliere klant een oplossing biedt en in de plaatselijke doe-het-zelf-zaak te verkrijgen zijn. (zelden de meest rendabele oplossing!)
- Zonnepanelen zijn niet het belangrijkste in het hele verhaal, de omvormer en diens berekening is dat wel.

In ieder geval wens ik iedereen met een installatie of de zoektocht ernaar,veel succes en veel zon.

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
pc-freakz schreef op maandag 27 mei 2013 @ 09:44:
Mocht iemand nog een adres weten waar ik ze wel gewoon kan bestellen... Zou fijn zijn :)
YL270C-30b wordt nog wel per pallet (26) aangeboden in de handel. Vooral de Yingli panelen met wat hogere Wp waarden zijn duurder en schaars geworden. Duur in vergelijking met ≤250Wp 29b's.

Hier zitten mogelijk potentiele leveranciers bij: Google

• zonnebaas

zonnebaas

voorbeeld van een omnik3.0 gebruiker die eerst 3 kW paneel vermogen op 1 string aangesloten had. Heeft het later gesplitst in 2 strings. Aftopping is heel duidelijk te zien, later zie je dat het vermogen wel mooi doorloopt.

Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-A-2ePb4SOak/UaOIMMnfqaI/AAAAAAAAFsM/bmW26u4W3Ic/w435-h514-no/omnik-aftop-3%252C0.png

• yannickie111
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 24-11 00:35
Ik ben nog redelijk nieuw op het gebied van zonne-energie. Ik ben me er steeds meer in aan het verdiepen, nadat ik een profielwerkstuk heb gemaakt over duurzame energie. Ik heb mijn ouders min-of-meer "overgehaald" om te gaan kijken naar de opties van zonnepanelen.
Inmiddels is de beste plek op het dak voor de panelen bepaald, en is er een offerte geweest.

Er zouden hier 8 panelen van 250WP (1.652 * 0.992 meter) op het dak gericht naar het zuiden komen. Op het dak op het oosten gericht komen nog 16 (2 keer 8 ) dezelfde panelen. Dit worden dus 3 strings van 8.
De omvormer die me aangeraden is, is een Samil 5200 TL-D.
Ik heb geen idee of dit een goede keuze/voorlichting is of niet. De installateur leek me betrouwbaar en geloofwaardig, maar dit is natuurlijk moeilijk te beoordelen als leek...

Daarnaast heb ik ook al even gekeken naar de mogelijkheden van datalogging (Datalogging: PV systemen). Het lijkt me erg interessant en nuttig om precies (in grafieken) bij te kunnen houden hoeveel je verbruikt en opwekt. Is de Samil omvormer daarvoor geschikt, en wat heb ik hier verder nog bij nodig? (Om zoiets als dit voor elkaar te krijgen? http://www.frijmann.nl/websolarlog/ )

• mrmrmr
  • Niet online
@yannickie111

Voor een goed advies moet je precies aangeven welk merk en type panelen je hebt uitgekozen. Ook vermeldenswaardig zijn de hellingshoek, locatie (kust of binnenland), en kompasrichting van de panelen en gegevens over de meterkast. Heb je een 3 fase aansluiting (3 hoofdzekeringen), ruimte voor een extra groep en eventueel aardlekschakelaar?

• Dre
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Dre

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 27 mei 2013 @ 08:58:
Hmm, voor het aanpassen van de meterkast; ik werk straks met een SMA SB4000-TL21, volgens de datasheet heeft deze een maximale uitgangsstroom van 22A, ik zou dus zelf zeggen 25A afzekeren (hoewel dat dus dik over de 5 kW zit) of zou 20A ook al voldoende zijn? Is het dan raadzaam om een aardlekautomaat te nemen (en zo ja gaat dat goed met een 30mA aardlek?)

Ik heb dit topic en het vorige even doorgezocht, er is nogal wat geschreven over wel/niet achter aardlek, wel/niet aarden van de panelen enz en ik ben door de bomen het bos een beetje kwijt. Wellicht handig om als dit wat duidelijker is een stukje in de TS te schijven.
De uitgangsstroom wordt onder andere bepaald door de hoogte van de netspanning, vandaar dat SMA 22 Ampère zegt. Als je een 'normale' netspanning van 230 Volt hebt wordt de stroom niet hoger dan 17,4 Ampère. Pas bij een spanning onder de 200 Volt wordt de stroom hoger dan 20 Ampère. In Nederland kan (mag) de netspanning niet zo laag worden, en is dus onzin om hiermee te rekenen. Het toepassen van een overstroombeveiliging van 20 Ampère is ruim voldoende. Ik durf zelfs wel te wedden dat een 16 Ampère overstroombeveiliging er niet uit gaat. Dit omdat overstroombeveiligingen vrij traag opwarmen (stroom-tijd karakteristiek van een overstroombeveiliging).

Wat betreft aardlek zou ik het zaakje gewoon achter een bestaande 30mA aardlek in je meterkast plaatsen. Wat de fabrikant en de NEN daar precies willen/ eisen weet ik niet.

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-11 16:16
Verwijderd schreef op maandag 27 mei 2013 @ 17:36:
Ik stoot eerder toevallig op deze site en heb met de nodige aandacht enkele topics en posts gelezen.

Er zijn me een aantal dingen opgevallen waarvan eentje me nog het meeste zorgen baart:

- De meeste particuliere mensen hier actief hebben meer verstand van het uitdimensioneren van een deftige en rendabele PV installatie dan die paar 'installatiebedrijven' die zich hier sporadisch melden.

Ikzelf ben zaakvoerder van een Belgisch installatiebedrijf, net over de grens met Roosteren in Maaseik (Limburg).
We plaatsen nu zelfs hoofdzakelijk in Nederlands Limburg en op particulier niveau. Gelukkig zijn er ook heel wat installateurs in Nederland die het beste voorhebben met hun potentiële klanten, maar we krijgen helaas ook alsmaar meer te maken met cowboys die - zo lijkt het - snel wat poen willen scheppen ten nadele van deze klanten.

Daarom raad ik jullie allen aan om sowieso:

- meerdere partijen uit te nodigen voor een bezoek ter plaatse.
- laat jullie niet verrassen door installateursgarantie (deze is helemaal niets waard) maar zorg steeds voor fabrieksgarantie.
- Zorg dat jullie materialen IEC & TÜV gekeurd zijn.
- onderschat schaduw niet (!)
- stap af van het idee dat er kant en klare pakketten van zonnepanelen bestaan die voor elke particuliere klant een oplossing biedt en in de plaatselijke doe-het-zelf-zaak te verkrijgen zijn. (zelden de meest rendabele oplossing!)
- Zonnepanelen zijn niet het belangrijkste in het hele verhaal, de omvormer en diens berekening is dat wel.

In ieder geval wens ik iedereen met een installatie of de zoektocht ernaar,veel succes en veel zon.
nu nog even een bedrijfsaccount aanvragen/regelen (zie voorwaarden forum) en kom gezellig mee praten over PV :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 00:54

Nox

Noxiuz

Dre schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:11:
[...]

De uitgangsstroom wordt onder andere bepaald door de hoogte van de netspanning, vandaar dat SMA 22 Ampère zegt. Als je een 'normale' netspanning van 230 Volt hebt wordt de stroom niet hoger dan 17,4 Ampère. Pas bij een spanning onder de 200 Volt wordt de stroom hoger dan 20 Ampère. In Nederland kan (mag) de netspanning niet zo laag worden, en is dus onzin om hiermee te rekenen. Het toepassen van een overstroombeveiliging van 20 Ampère is ruim voldoende. Ik durf zelfs wel te wedden dat een 16 Ampère overstroombeveiliging er niet uit gaat. Dit omdat overstroombeveiligingen vrij traag opwarmen (stroom-tijd karakteristiek van een overstroombeveiliging).

Wat betreft aardlek zou ik het zaakje gewoon achter een bestaande 30mA aardlek in je meterkast plaatsen. Wat de fabrikant en de NEN daar precies willen/ eisen weet ik niet.
Hier zit de omvormer achter een B-karakteristiek (is geplaatst door een elektriciën) en terwijl er een installatiebedrijf een week terug bij mijn oom eentje met D-karakteristiek is geplaatst. Dat was nodig voor het type omvormer (ik geloof omnik of chint). Nu zit ik even te kijken maar dat is dus voor de kortsluitstroom. De D-karakteristiek heeft een hogere kortsluitstroom nodig, zijn de omvormers dan soms in staat om zulke vervuiling het net op te slingeren in pieken? Lijkt me toch iets wat je liever niet wilt...

Tot nu toe is hij er met pieken van 3kw+ hier niet uitgevlogen (er hangt ook een Steca 3010 hier).

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 17-11 13:54
Dre schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:11:
[...]

Dat dacht ik inderdaad ook :) Ik mag er vanuit gaan dat de omvormer afschakelt als ie zo laag in zou voeden.

ik ga voor een aardlekautomaat van 20A 30mA, tnx!

• _-= Erikje =-_
NoxiuZ schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:14:
[...]

Hier zit de omvormer achter een B-karakteristiek (is geplaatst door een elektriciën) en terwijl er een installatiebedrijf een week terug bij mijn oom eentje met D-karakteristiek is geplaatst. Dat was nodig voor het type omvormer (ik geloof omnik of chint). Nu zit ik even te kijken maar dat is dus voor de kortsluitstroom. De D-karakteristiek heeft een hogere kortsluitstroom nodig, zijn de omvormers dan soms in staat om zulke vervuiling het net op te slingeren in pieken? Lijkt me toch iets wat je liever niet wilt...

Tot nu toe is hij er met pieken van 3kw+ hier niet uitgevlogen (er hangt ook een Steca 3010 hier).
Er staat een paar paginas terug een afbeelding van de curves per type (b/c/d), B zou al een paar seconden het dubbele van de nominale stroom aankunnen, dus C zou eigenlijk al niet hoeven.

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

• _-= Erikje =-_

• Dre
  • Niet online

Dre

[...]

Die karakteristiek is inderdaad bepalend voor kortsluit- of piekverstromen. Deze ontstaan niet bij het normale terugleveren, maar hooguit bij het aansluiten en heeeel misschien bij het opstarten van de inverter. Ik vind het wel vreemd dat de omvormer een D-karakteristiek nodig zou hebben. Staat dat zo in de handleiding van de omvormer? Waarschijnlijk gaat een B-karakteristiek ook hartstikke goed.

• _-= Erikje =-_
een seconde lang het 20 voudige van de stroom, das behoorlijk :X 400A uitgaande van een 20A zekering, waarschijnlijk geeft de kabel dan licht

• Nox

Nox

Noxiuz

Nope, moest van de installateur. Volgens wiki voor transformatoren. De Steca hier is transformatorloos dus het zou best kunnen dat die omvormer nog een trafo heeft.
_-= Erikje =-_ schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:26:
een seconde lang het 20 voudige van de stroom, das behoorlijk :X 400A uitgaande van een 20A zekering, waarschijnlijk geeft de kabel dan licht
Ik denk dat de meterkast dan ook licht geeft :X

Maar ik ga er even vanuit dat het voor pieken van bijv 30A gaat ofzo, maar volgens mij moet je omvormer dat gewoon niet kunnen leveren, dan gaat er daar ook iets goed kapot denk :o

"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

• Dre
  • Niet online

Dre

_-= Erikje =-_ schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:26:
Lijkt me niet aangezien het bimetaaltje in de automaat dan nog niet aangesproken heeft op de thermische beveiliging. Ik neem aan dat het bimetaaltje eerder "licht geeft" dan de kabel ;)
NoxiuZ schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:29:
Nope, moest van de installateur. Volgens wiki voor transformatoren. De Steca hier is transformatorloos dus het zou best kunnen dat die omvormer nog een trafo heeft.
[...]

Ik denk dat de meterkast dan ook licht geeft :X

Maar ik ga er even vanuit dat het voor pieken van bijv 30A gaat ofzo, maar volgens mij moet je omvormer dat gewoon niet kunnen leveren, dan gaat er daar ook iets goed kapot denk :o
Goed dat je opzoekt waarvoor de D-karakteristiek dient, maar ik denk dat je PV-omvormer niet een dergelijke grote inschakelstroom vraagt. Mijn telefoonoplader bevat ook een transformator maar hoef ik niet met een D-karakteristiek af te zekeren :+. Wat voor omvormer hebben we het over dat de installateur dacht een D-karakteristiek nodig te hebben? (merk+type?)

• Nox

Nox

Noxiuz

Ja dat weet ik nog niet omdat het spul nog niet hangt, maar ze hebben in het assortiment veel Omniksol WiFi modellen die ze veel verkopen dus daar ga ik in eerste instantie vanuit.

En het zou wat zijn als je je telefoonlader met een D-karakteristiek moet afzekeren :+

• Domba
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03:36
[...]

Al bekend wat voor lengte en soort kabel tussen D-automaat en omvormer komt?
Als de weerstand door type en lengtekabel te hoog is wordt de kortsluitstroom niet tijdig gehaald om de automaat aan te spreken

Eilandbedrijf met netondersteuning , all-electric || Deye 12KSG04LP3 met 580Ah-LFP 51,2V (Seplos 3x48100-10C +48200-10E) || hulp-Deye 12k SG04LP3 met 280Ah-LFP 51,2V || 19.4 kWp PV || Zonneplan EPEX-klant

• _-= Erikje =-_
Dre schreef op maandag 27 mei 2013 @ 21:34:
[...]

Lijkt me niet aangezien het bimetaaltje in de automaat dan nog niet aangesproken heeft op de thermische beveiliging. Ik neem aan dat het bimetaaltje eerder "licht geeft" dan de kabel ;)
Ik mag het hopen ja ;)
[...]

Goed dat je opzoekt waarvoor de D-karakteristiek dient, maar ik denk dat je PV-omvormer niet een dergelijke grote inschakelstroom vraagt. Mijn telefoonoplader bevat ook een transformator maar hoef ik niet met een D-karakteristiek af te zekeren :+. Wat voor omvormer hebben we het over dat de installateur dacht een D-karakteristiek nodig te hebben? (merk+type?)
Bij mij gaat altijd de straatverlichting even wat minder hard branden als ik mijn telefoon in plug :+
Domba schreef op maandag 27 mei 2013 @ 22:42:
[...]

Al bekend wat voor lengte en soort kabel tussen D-automaat en omvormer komt?
Als de weerstand door type en lengtekabel te hoog is wordt de kortsluitstroom niet tijdig gehaald om de automaat aan te spreken
Ik zou zeggen 0.75mm2

Even een iets serieuzere vraag, ik zie vaak mensen met YMVK kabel aan de gang gaan, is dat omdat dat makkelijker vanuit de meterkast gewoon zonder buis boven te krijgen is of zijn daar nog andere redenen voor? ik zou zelf door een pijpje naar boven netter vinden dan een kabel langs de muur :X

[ Voor 29% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 28-05-2013 07:34 ]

• BamSlam_
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 07:32:
Even een iets serieuzere vraag, ik zie vaak mensen met YMVK kabel aan de gang gaan, is dat omdat dat makkelijker vanuit de meterkast gewoon zonder buis boven te krijgen is of zijn daar nog andere redenen voor? ik zou zelf door een pijpje naar boven netter vinden dan een kabel langs de muur :X
De installateur die bij ons de kabel van meterkast naar zolder aanlegde deed de ymvk-kabel juist in een buis, die hij vervolgens door een niet meer gebruikt rookkanaal naar de meterkast duwde. Dat was makkelijker dan de omkrullende kabel naar beneden duwen.

Verwijderd

het voordeel is dat deze kabel wel zo gemonteerd mag worden maar wil je tegen een buis aan kijken of tegen een kabel

als ik naar de situatie hier kijken stel ik wil panelen op het woonhuis dan moet er een kabel van groepenkast naar de zolder
heb ik 2 opties

<1> trek een buis/kabel recht naar boven lengte is dan 7 meter maar ik kijk wel op de 2e verdiep tegen die kabel aan.
<2> trek de buis / kabel via de kruipruimte en dan naast de inpandige regenpijp omhoog
voordeel geen kabel te zien
nadeel kabel lengte is dan wel 16 meter ipv 7

tja het is maar waar je voor kiest

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Belt een klant.. sinds we er zonnepanelen hebben geplaatst klapt de hoofdzekering uit als er een straaljager over komt. Iemand ENIG idee? Komen elke dag straaljagers over..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• blissard
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06:41
SunshineCompany schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:20:
Belt een klant.. sinds we er zonnepanelen hebben geplaatst klapt de hoofdzekering uit als er een straaljager over komt. Iemand ENIG idee? Komen elke dag straaljagers over..
Op wat voor'n hoogte komen ze over?

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Geen idee, maar wel laag, want de kopjes staan te trillen de kast, vertelde de klant..

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 21:55

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Wat me voor kan stellen is dat de kabels van de panelen als antenne voor de radar van de straaljager werken en dat de hoofdzekering reageert op de EMI. Oude radar werkt met serieuze RF vermogens. Het mooiste zou zijn om met een oscilloscoop naar de spanning/stroom te kijken als een straaljager overkomt.
Dan zou een filter op de DC kabels moeten helpen, of de aansluitingen aanpassen zodat er een zo klein mogelijk lusoppervlak is.
Als de kopjes staan te trillen in de kast kan het ook een mechanische oorzaak hebben; de zekering zit dan onder de threshold maar de trilling is genoeg om hem om te schakelen. Ik weet niet hoe dat te verhelpen zou zijn (behalve een fysieke aanpassing aan de meterkast; zekering ondersteboven monteren?).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

• blissard
hmm, als alles trilt, kan het dan niet zijn dat er iets mechanisch (2 stukjes koper in een leiding bijvoorbeeld) tegen elkaar trilt?

Lijkt me waarschijnlijker dan een EMI-probleem. Of het zijn natuurlijk (alu-hoedjes tijd) vliegtuigen die speciale elektromagnetische smok genereren waardoor wij allemaal zombies worden.

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23:26

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Vreemd dat de hoofdzekering eruit gaat en niet de groep van de panelen ....
Als de kopjes in een kast gaan trillen dan zal de hele inverter wel trillen en ook de meterkast waarin zeer waarschijnlijk iets is aangepast ...
Een trillende trafo in de inverter kan leuke pieken geven.
Die klant zou e.e.a. moeten uitsluiten door de inverter af te schakelen als er iets over komt vliegen, bijvoorbeeld een half dagdeel als zeker is dat er vluchten zullen zijn.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• TFX77
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 02:25
Hallo allemaal!

Aanstaande vrijdag gaan er ook zonnepanelen op ons dak. In totaal 13 panelen a 260 Wp. In totaal dus 3380 Wp. Ik heb gekozen voor Volt4U uit mijn eigen woonplaats Wijk bij Duurstede. De panelen zijn Monokristallijn All Black Renesola's. http://www.renesola.com/moduledetail/14?t=en#.UaRqRrXIbl8

Keuze omvormer

Over de omvormer heb ik nog wel het meeste lopen twijfelen. Uiteindelijk na lang beraad met mijzelf heb ik gekozen voor SolarEdge met power inverters. Ik heb niet heel veel schaduw behalve de schoorsteen vroeg in de morgen. Handige vind ik vooral dat je de productie van de panelen ook los kunt zien. Het enige waar ik me hier nog enigszins druk om maak is dat de SolarEdge naar mijn weten niet los uit te lezen is. De dienst zit er online bij. Ook las ik op dit forum geruchten dat dit ook na een aantal jaar een betaalde dienst zou worden. Correct me if I am wrong!

Azimut

Azimut zit op -4 graden, bijna volledig op het zuiden. Dakhelling 45/50 graden. Volgens de PVGis berekeningen zou het systeem maximaal 3198 kWh per jaar moeten kunnen opbrengen.

"Slimme" meter

Van Stedin moest ik de ferrarismeter laten vervangen. Deze wordt komende maandag geïnstalleerd. Meteen een Raspberry Pi geïnstalleerd met Debian Wheezy en een P1 kabel erbij besteld. Even MySQL geïnstalleerd en een python script gemaakt om de poort ook uit te lezen en deze data te injecteren in de database.

Als jullie het leuk vinden kan ik een paar foto's plaatsen aanstaande vrijdag. Ik zelf vond het altijd leuk om deze te zien en de ervaring te lezen bij andere mensen in dit topic.

Duncan.

13 x 260Wp ReneSola All Black op een SolarEdge SE3000 Live | Twee Technaxx 300W Balkon Zonne-Energiecentrale | Twee HomeWizard Plug-In Batteries | LG 3,5 kW Standaard Plus

• NiGeLaToR
  • Laatst online: 21:43
Ja, dat willen wij wel Duncan :+
Veel plezier alvast met de panelen. Vraag over betaald worden van de uitleesdienst voor je inverters kan ik niet beantwoorden.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• blissard
Proton_ schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:36:
Wat me voor kan stellen is dat de kabels van de panelen als antenne voor de radar van de straaljager werken en dat de hoofdzekering reageert op de EMI. Oude radar werkt met serieuze RF vermogens. Het mooiste zou zijn om met een oscilloscoop naar de spanning/stroom te kijken als een straaljager overkomt.
Dan zou een filter op de DC kabels moeten helpen, of de aansluitingen aanpassen zodat er een zo klein mogelijk lusoppervlak is.
Dit leek me dus echt onwaarschijnlijk, tot ik eens ging zoeken. De radar van een F16 (AN/APG-68) werkt op ca. 10 GHz en 24 kV. Het vermogen kon ik zo gauw niet vinden, maar bij vergelijkbare systemen (su-35s) heeft met het over 20 kW.
Wellicht eens een testlus maken en kijken wat je ontvangt. Ik kan met niet voorstellen dat de hoofdzekering er uit klapt op vermogen, maar wellicht wel op hoogfrequent rommel?

• NiGeLaToR
blissard schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:49:
[...]

Dit leek me dus echt onwaarschijnlijk, tot ik eens ging zoeken. De radar van een F16 (AN/APG-68) werkt op ca. 10 GHz en 24 kV. Het vermogen kon ik zo gauw niet vinden, maar bij vergelijkbare systemen (su-35s) heeft met het over 20 kW.
Wellicht eens een testlus maken en kijken wat je ontvangt. Ik kan met niet voorstellen dat de hoofdzekering er uit klapt op vermogen, maar wellicht wel op hoogfrequent rommel?
Oke dan, nieuwe toepassing voor zonnepanelen: radarverklikker?

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

NiGeLaToR schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 10:51:
[...]

Oke dan, nieuwe toepassing voor zonnepanelen: radarverklikker?
Da's handig voor dove mensen :+

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, Atlantic Explorer V3 200l coil. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW met standaard radiatoren

• migjes
  • Laatst online: 09-11 22:53
er komt hier een paar keer per jaar een antonov over vliegen. (zelfs doven zullen dat ding horen of merken)
soms een chinook (ruimschoots trillende glazen.)
nergens last van, en ze vliegen toch vrij laag over.
(ik zit in de aanvlieg route van vliegveld gilze-rijen)

[ Voor 5% gewijzigd door migjes op 28-05-2013 11:03 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• wberkel
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-07 22:09
Wij willen ook wat paneeltjes laten plaatsen op het dak.
Alleen twijfel ik nog hoeveel we er kwijt kunnen.
Ons dak bestaat uit twee ongelijke delen:
Afbeeldingslocatie: http://marter20.home.xs4all.nl/dakfoto2.JPG
En is georinteerd op het ZZW.
Dat betekent dat het lage deel later op de dag in de schaduw van het hoge deel komt.
Zie deze foto, gemaakt deze week om 18.15 uur.
Afbeeldingslocatie: http://marter20.home.xs4all.nl/dak_zon.jpg
Hoe later, hoe minder zon op dat deel.
Om 20.15 uur gisteravond lag dat deel in ieder geval helemaal in de schaduw.
Maar op het andere deel was er ook slechts nog wat strijklicht van de zon op dat tijdstip.

Hoe kom ik er achter of het rendabel blijft om op het lage dakdeel nog twee paneeltjes aan de rechterkant te plaatsen? Wat denken jullie?

• _-= Erikje =-_
snel passerende schaduw over de panelen heen?

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:47
Het klinkt lullig, maar om een probleem met zonnepanelen uit te sluiten is het het makkelijkst om eerst een dag de panelen af te schakelen middels de installatieautomaat... Als het echt zo reproduceerbaar is dan heb je binnen een paar uur / dag in elk geval het probleem geisoleerd in hetzij de PV installatie, hetzij de groepenkast.

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

• migjes
  • Laatst online: 09-11 22:53
@wberkel
lastige vraag.
ik zou er wel panelen leggen. (maar dat ben ik)

ideetje (weet niet of het realisties is zonder de maten, dus ik gok een beetje)
een +/- sma3000tl-21 met 2x een mpp.
op mpp1 = +/- 10x 250Wp. op het grote dak.
op mpp2 = +/- 6x 200Wp (iets met 5" cellen) en die dan parallel in 2x string op de omvormer.
misschien haal je dat wel en lost dan wat schaduw probleem op.

(denk ook aan de oriëntering van de diodes.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:09

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

wberkel schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 11:07:
Hoe kom ik er achter of het rendabel blijft om op het lage dakdeel nog twee paneeltjes aan de rechterkant te plaatsen? Wat denken jullie?
Hoe hoog is je verbruik en hoeveel daarvan kun je opwekken op het deel zonder schaduw?

Pas als dat niet lukt, is het de vraag of panelen op het stuk met schaduw rendabel zijn, lijkt me.

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

• Joepla
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 00:53

Joepla

Geavanceerde micro-elektronica

Wat betreft het straaljagerprobleem: EMI is gewoon niet reëel, als er iets niet gevoelig is hiervoor, is het wel je hoofdzekering. Tenzij ze een EMP wapen testen ;)

Ik zou zeggen: geef es een lekkere dreun op je groepenkast. Als er iets gevoelig is voor trilling, dan komt het zo wel naar boven.

BTW: Kan het eigenlijk zijn dat het niet de hoofdzekering, maar de aardlekbeveiliging is die tript? Veel mensen zien het verschil niet, want dat ding schakelt meestal ook alles uit...

Live solarinfo op PVoutput [5500 Wp]

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Weet iemand hoe je met een Mac of iPad een SMA omvormer via bluetooth kan monitoren?

• _-= Erikje =-_
SunshineCompany schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:28:
Weet iemand hoe je met een Mac of iPad een SMA omvormer via bluetooth kan monitoren?
Mac zou ik proberen met sma-spot of sma-bluetooth gezien het gewoon linux is onderhuids :)

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Zijn dus nog geen mooie kant&klare oplossingen voor.. balen.

• Snowmiss
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 23-11 02:03
Vanuit 123zonne-energie actie (VEH) is daar ook al naar gevraagd (zomer 2012), zelfs richting SMA en dat is/komt er dus niet.

• _-= Erikje =-_
hangt van je eisen af ;) sma-spot is kant & klaar genoeg :P

• Speedy-Andre

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Er is Sma-spot voor Linux of Windows, Sma-rt voor Android (beta) en Websolarlog voor Linux.
Allemaal dhz oplossingen dus geen plug and play :/

• mrmrmr
  • Niet online
_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 07:32:

Ik zou zeggen 0.75mm2

Je bent de smiley vergeten bij de 0,75mm2.

YMVK kabel is goedkoper en makkelijker aan te komen dan losse 4 mm2 VD. Het is ook handiger voor het laatste eindje bij de omvormer. Dan hoeft die buis niet in de omvormer.

Persoonlijk vind ik geen enkel pijpje over de muur netjes, tenzij het in een schuurtje is. Ik zag laatst een villa te koop staan waar een knutselaar overal pijpjes had gemaakt, over de muur, over het plafond. Dat verkoopt makkelijk in die klasse stel ik me zo voor. :F

Verwijderd

NielsTn schreef op maandag 27 mei 2013 @ 20:58:
[...]

nu nog even een bedrijfsaccount aanvragen/regelen (zie voorwaarden forum) en kom gezellig mee praten over PV :)
:D Hoeft niet hoor, ik ben hier niet om reclame te maken maar lees wel eens een keertje mee ;)

• Hoicks
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:21

Hoicks

Techno!

Hoicks schreef op woensdag 15 mei 2013 @ 11:41:
[...]

Ik kreeg zojuist door dat de Piggyback modules slecht leverbaar waren. Ze zouden kijken of ze er een webconnect van konden maken.
Gisteren een monteur van Zonneplan over de vloer gehad die een webconnect in de SMA 2100TL wou installeren. Wat bleek nu. Dat kan niet. In een SMA 2100TL kan alleen een piggy-back bluetooth module. Nu moet ik wachten tot deze bezorgd wordt.

* Update: De leverancier geeft aan dat er een nieuwere versie van Webconnect zou zijn die WEL in de SMA 2100TL zou passen. Ik ben benieuwd.

[ Voor 12% gewijzigd door Hoicks op 28-05-2013 16:16 ]

Nikon D7200 & D5000 / SB-700, 2x Yongnuo YN-560 III / Sigma EX 10-20 f4-f5.6 HSM, Sigma EX 17-50mm f2.8 OS HSM, EX 70-200mm f2.8 HSM II Macro / EX 105 f2.8 HSM OS Macro / Nikon AF-S DX 35mm f1.8 / Sigma EX DC 30mm f1.4 HSM

Verwijderd

wberkel schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 11:07:
Wij willen ook wat paneeltjes laten plaatsen op het dak.
Alleen twijfel ik nog hoeveel we er kwijt kunnen.
Ons dak bestaat uit twee ongelijke delen:
[afbeelding]
En is georinteerd op het ZZW.
Dat betekent dat het lage deel later op de dag in de schaduw van het hoge deel komt.
Zie deze foto, gemaakt deze week om 18.15 uur.
[afbeelding]
Hoe later, hoe minder zon op dat deel.
Om 20.15 uur gisteravond lag dat deel in ieder geval helemaal in de schaduw.
Maar op het andere deel was er ook slechts nog wat strijklicht van de zon op dat tijdstip.

Enerzijds kan je het verschil laten berekenen indien er een "gewone" stringomvormer (serie) wordt gebruikt, anderzijds zijn er ook micro-omvormers die hier een beter rendement kunnen en zullen behalen. Micro-omvormers schakelen ieder paneel afzonderlijk en zal er dus voor zorgen dat de nadelen van een serieschakeling gedeeltelijk komen te vervallen.

ENPHASE is zowat de beste fabrikant van deze micro-omvormers en heeft volgende voor- en nadelen:

Aangaande de parallelomvormers van ENPHASE in vergelijking met de serieomvormer van SMA, kunnen we volgende voor- en nadelen besluiten:

Voordelen:
- Een parallelschakeling waarbij 1 paneel gedeeltelijk/helemaal in schaduw ligt op en bepaald moment van de dag, heeft geen invloed op de rest van de panelen die wel volledige opbrengst zullen hebben.
- standaard 20 jaar fabrieksgarantie op elke micro-omvormer en dus een zorgeloze installatie die ten alle tijden vervangen zal worden bij eventuele gebreken, zonder enige kost. Bij SMA is deze garantie "slechts" 5 jaar.
- een hoger netto-rendement op jaarbasis.
- Een gratis logsysteem via computer met rechtstreekse opvolging door je installateur.

Nadeel:
- De prijs ligt gevoelig hoger, waardoor de investeringskost hoger zal liggen. De prijs is wel identiek met bvb een SMA - omvormer indien we de standaard fabrieksgarantie zouden moeten verlengen naar 20 jaar fabrieksgarantie. De meerkost hiervoor is op dit moment exact hetzelfde als een aanschaf van ENPHASE-omvormers waardoor de prijs in principe gelijk is, maar op het eerste gezicht meer lijkt te zijn.

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:05

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

_-= Erikje =-_ schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:29:
[...]

Mac zou ik proberen met sma-spot of sma-bluetooth gezien het gewoon linux is onderhuids :)
Mogelijk een optie om binnen de Mac een vmware fusion met een virtuele windows te draaien, dan zet je daar de Bluetooth poort naar toe.. kost je wel een Fusion licentie (49$) en een windows.. maar werkt uitstekend...

mvg

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan. Home-Assistant].

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-11 14:44

Barrycade

Through the...

SunshineCompany schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 12:28:
Er een Webconnect in frommelen en gewoon de webpagina bekijken?

Verwijderd

Is er iemand hier die ervaring heeft met het "detacheren" van panelen? :+
Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld dakruimte genoeg (woonboerderij) maar hebben zelf geen interesse. Nu lijkt het mij wel een aardig idee om hier voor bijvoorbeeld €10.000,- systeem op te plaatsen.

Wat zijn de haken en ogen, wat zijn de valkuilen? :?

Hoe ik het zelf in gedachten heb:
- systeem samenstellen met sunny design en geprognotiseerde opbrengst delen door 12. Dit vermenigvuldigen met de stroomprijs die mijn schoonouders betalen, en dat laten uitbetalen via maandelijkse overboeking.

- ABB C11 in de meterkast om aan het eind van het jaar eventuele verschillen tussen prognose en werkelijke opbrengst te vereffenen. :)

• drielp
Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 16:31:
Is er iemand hier die ervaring heeft met het "detacheren" van panelen? :+
Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld dakruimte genoeg (woonboerderij) maar hebben zelf geen interesse. Nu lijkt het mij wel een aardig idee om hier voor bijvoorbeeld €10.000,- systeem op te plaatsen.

Wat zijn de haken en ogen, wat zijn de valkuilen? :?

Hoe ik het zelf in gedachten heb:
- systeem samenstellen met sunny design en geprognotiseerde opbrengst delen door 12. Dit vermenigvuldigen met de stroomprijs die mijn schoonouders betalen, en dat laten uitbetalen via maandelijkse overboeking.

- ABB C11 in de meterkast om aan het eind van het jaar eventuele verschillen tussen prognose en werkelijke opbrengst te vereffenen. :)
Dat kan, of gewoon je schoonouders eruit en jullie erin :) .

• Barrycade

Barrycade

Through the...

En wel zorgen dat je in het testament wordt opgenomen/blijft. Of dat je een contract opstelt dat je eigenaar bent en blijft van de installatie ook na verkoop van het huis en/of overlijden.

• yannickie111
mrmrmr schreef op maandag 27 mei 2013 @ 19:54:
@yannickie111

Voor een goed advies moet je precies aangeven welk merk en type panelen je hebt uitgekozen. Ook vermeldenswaardig zijn de hellingshoek, locatie (kust of binnenland), en kompasrichting van de panelen en gegevens over de meterkast. Heb je een 3 fase aansluiting (3 hoofdzekeringen), ruimte voor een extra groep en eventueel aardlekschakelaar?
Ik zal even een zo goed mogelijk beeld/uitleg proberen te geven:
De panelen die me aangeraden (op de offerte) zijn van Shinetime Solar XTM6-60BK. In de datasheet van deze panelen staat een rendement (max module efficiency) van 15.58%. Dit zegt mij eerlijk gezegd vrij weinig, is dit goed of niet?

Panelen: Shinetime Solar XTM6-60BK
Hellingshoek: ongeveer 45 graden
Kompasrichting: zoals gezegd, Zuid en oost
Meterkast: Volgens mij heb ik inderdaad 3 hoofdzekeringen, een aardlekschakelaar, en genoeg ruimte voor een extra groep.

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

Even de netwerk beheerder bellen ?
De hoofdzekering is eigendom van de netwerk beheerder, en die is verantwoordelijk
voor een deugdelijke stroom voorziening en kan de oorzaak door metingen ook eenvoudig achterhalen.
8)7

• Dre
  • Niet online

Dre

PClop schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 17:41:
[...]

Even de netwerk beheerder bellen ?
De hoofdzekering is eigendom van de netwerk beheerder, en die is verantwoordelijk
voor een deugdelijke stroom voorziening en kan de oorzaak door metingen ook eenvoudig achterhalen.
8)7
Vreemd verhaal met die straaljager. Ik zou zelf aan trillingen denken. Het laten meten door de netbeheerder kan wel een kostbare aangelegenheid worden. Hangt een beetje af of de oorzaak bij de verbruiker ligt of bij de netbeheerder. Persoonlijk zou ik het volgende doen:
  1. Foto van de vermeende "hoofdzekering" op GoT posten
  2. Volgende uitschakeling afwachten, komt het probleem vaker voor?
  3. 3-fase aansluiten? >>> andere fase proberen (=andere hoofdzekering)
  4. Netbeheerder erbij roepen (vervangen/meten)

Verwijderd

Iemand een idee hoeveel er maximum uit een soladin 600 kan komen als je er 2 panelen van 240Wp op aansluit zuid gericht helling 30 graden?

• Dre
  • Niet online

Dre

-

[ Voor 100% gewijzigd door Dre op 28-05-2013 19:02 ]

• maddog_rvo
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:20
Ik heb inmiddels ook een mooie installatie op het westen dak liggen, een 4000 wattpiek met een omniksol 4k-tl omvormer.

Alles gaat mooi, echter vind ik 1 ding vrij apart. Op een koude dag met af en toe zon haalt hij met gemak voor een kwartier 4kw uitgangsvermogen. Echter als het een mooie zonnige dag is haalt hij maar 3kw uitgangsvermogen maximaal. Kan dit te maken hebben met de temperatuur van de omvormer? (op de piek 55 graden)

Ik krijg namelijk het idee dat hij zichzelf terugschroeft. Ik krijg geen foutmeldingen op de omvormer ofzo en ik kan daarover ook niets in de handleiding vinden.

• thunder7

thunder7

Misschien eerder met de temperatuur van de panelen? Hoe warmer ze worden, hoe slechter ze het doen.

• maddog_rvo
thunder7 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:31:
Misschien eerder met de temperatuur van de panelen? Hoe warmer ze worden, hoe slechter ze het doen.
Ja maar zo warm was het vandaag ook weer niet toch?

Ik weet dat ze vanaf 25 graden minder gaan presteren maar ik mag toch hopen dat dat niet gelijk met 25% afneemt :?

[ Voor 18% gewijzigd door maddog_rvo op 28-05-2013 19:44 ]

• BartNL
  • Laatst online: 16-11 19:17
Afbeeldingslocatie: https://lh4.googleusercontent.com/-Iu56Bk13JSk/UaTq294pBuI/AAAAAAAAAeo/RH7p0yo9TTs/w600-h400-no/koekkoek-1-oost-s.jpg
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-VBkBRH2QiRM/UaTq2xyWcxI/AAAAAAAAAek/8VCLQFITLjs/w400-h600-no/koekkoek-2-west-s.jpg

Sinds vanmiddag bovenstaande oost-west 8kWp installatie op het dak. Aangestoken door Speksteen en aangelegd door Sunshine ;)

• maddog_rvo
BartNL schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:40:
[afbeelding]
[afbeelding]

Sinds vanmiddag bovenstaande oost-west 8kWp installatie op het dak. Aangestoken door Speksteen en aangelegd door Sunshine ;)
Ziet er netjes uit, zo ziet een kant van mijn dak eruit :-)

• NiGeLaToR
[afbeelding]
[afbeelding]

Mooi! Lagen ze er allemaal maar zo bij :*) Maar 8kWp, dat is nogal wat, kook en verwarm je op stroom? :+

• mrmrmr
  • Niet online
maddog_rvo schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:44:
[...]

Ziet er netjes uit, zo ziet een kant van mijn dak eruit :-)
Héél fraai inderdaad, zo te zien is er zelfs iemand uit een vliegtuig gesprongen om het eens van dichtbij te bekijken.

• SunPeet
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 19-10 17:50
Ik vind die parachutist gaaf!

• thunder7

thunder7

maddog_rvo schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:40:
[...]

Ik weet dat ze vanaf 25 graden minder gaan presteren maar ik mag toch hopen dat dat niet gelijk met 25% afneemt :?
Het was maar een idee. Een heel klein beetje sluierbewolking kan natuurlijk ook. Ook ik heb met een behoorlijk overgedimensioneerde installatie (5000 Wp op een Kostal Piko 4.2) maar weinig momenten de omvormer 100% zien werken vandaag.

• Heuvelsjh
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 01-11 17:01
Heren schiet mij maar lek ik krijg m'n enecsys omvormers 3 x duo 480 niet goed gelogt op pvoutput
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=21216&sid=19094

Ik mis gewoon kWh tjes en het lijkt zoals vandaag bv dat als de omvormers totaal onder de 900w power zitten de gemeten opbrengst ook klopt voor 10:45 klopt het aardig en na 17:20

Dan klopt de avarege ook aardig, maar daar tussen in klopt geen biet van.
Van 12 uur tot 15 uur staat er steeds meer dan 1000w power op, en helaas ht aantal kWh stijgt maar met 1 inplaats van minimaal 3.
Rara ik snap der geen biet meer van waar het nu aan ligt, enecsys ? Te zware panelen (yingli pande 270 wp )waardoor de enecsys in de stress schiet ?

• mrmrmr
  • Niet online
@yannickie111

Over de paneel efficiëntie hoef je je weinig zorgen te maken, als je eenmaal een paneelformaat hebt gekozen is het doorgaans makkelijker te letten op de Wp waarde, dat is de opbrengst van het paneel, gemeten onder gestandaardiseerde (STC) omstandigheden. Als je verschil wilt weten tussen diverse paneelformaten, dan kun je de paneelefficiëntie daarvoor te gebruiken.

De Samil 5200 TL-D heeft twee MPP trackers en twee stringaansluitingen. Twee trackers is goed, want je kunt iedere richting een eigen tracker geven, mits de omvormer ongelijke strings ondersteunt. Qua voltage zie ik geen probleem bij de string van 8. De string van 16 heeft wel een ruim te hoge openingsspanning, dat is de spanning die ontstaat voordat er stroom geproduceerd wordt. Ook als je 2x8 parallel schakelt is er een probleem, de maximale stroom wordt dan groter dan de specificatie.

Over de omvormer efficiëntie is niet veel te zeggen omdat de producent geen efficiëntie gegevens of grafiek in het datablad heeft gezet. Het datablad zegt ook niet bij welk voltage de opgegeven maximale efficiëntie geldt. Ik heb diep in de manual moeten zoeken om de nominale voltage te vinden van de 5200TL-D: 360V, nota bene op een kleine afbeelding van de sticker op het apparaat. Dat zou het voltage moeten zijn waarop de piek efficiëntie is gemeten.
De euro efficiëntie ziet er zeer goed uit, maar zonder compleet plaatje zegt dat nog niet alles.

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een Chinese omvormer, tenzij het een goede reputatie heeft. Als je alleen al ziet hoeveel fouten er in de folder en de chinees-engelstalige handleiding staan... Hoeveel zitten er dan wel niet in het apparaat zelf?

• Rol-Co
  • Laatst online: 19-11 19:21

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

mrmrmr schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:18:
@yannickie111

Persoonlijk zou ik niet gaan voor een Chinese omvormer, tenzij het een goede reputatie heeft. Als je alleen al ziet hoeveel fouten er in de folder en de chinees-engelstalige handleiding staan... Hoeveel zitten er dan wel niet in het apparaat zelf?
Hahaha , die is goed gevonden :)

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• zonnebaas

zonnebaas

maddog_rvo schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:40:
[...]

Ik zie deze opmerking vaker voorbij komen het gaat om de cel temperatuur die was bij mij op de panelen .gisteren op het platte dak zeker 50 graden of hoger. Dus niet om de lucht temperatuur.

zie een mooie uitleg hieronder:

Temperatuur coëfficiënt van het paneel

Een ander punt dat de feitelijke opbrengst bepaalt is de temperatuur coëfficiënt
De opbrengsten van de panelen worden in de fabrieken berekend onder vergelijkbare omstandigheden (STC = standard test condition). Voor de temperatuur betekent dit dat deze dan op 25 graden staat. Nu in de zomermaanden, kan de temperatuur in een cel van een zonnepaneel snel oplopen richting de 75 graden! Belangrijk is dan te weten, hoeveel is de degradatie in opbrengst van mijn paneel!
Ieder paneel gaat boven de 25 graden minder rendement leveren... Goede panelen hebben hier bijvoorbeeld een temperatuur coëfficiënt va n-0,30% per graad dat het warmer wordt dan 25 graden... Goedkopere panelen verliezen hier wel 0,48%

Kortom hier ontstaat dus snel een verlies van een extra 10% in prestatie.

• maddog_rvo
thunder7 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:17:
[...]

Het was maar een idee. Een heel klein beetje sluierbewolking kan natuurlijk ook. Ook ik heb met een behoorlijk overgedimensioneerde installatie (5000 Wp op een Kostal Piko 4.2) maar weinig momenten de omvormer 100% zien werken vandaag.
Ahh heb jij toch gelijk gok ik :*) als ik naar de reactie van zonnebaas kijk

• Barrycade

Barrycade

Through the...

maddog_rvo schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 19:26:
Ik heb inmiddels ook een mooie installatie op het westen dak liggen, een 4000 wattpiek met een omniksol 4k-tl omvormer.

Alles gaat mooi, echter vind ik 1 ding vrij apart. Op een koude dag met af en toe zon haalt hij met gemak voor een kwartier 4kw uitgangsvermogen. Echter als het een mooie zonnige dag is haalt hij maar 3kw uitgangsvermogen maximaal. Kan dit te maken hebben met de temperatuur van de omvormer? (op de piek 55 graden)

Ik krijg namelijk het idee dat hij zichzelf terugschroeft. Ik krijg geen foutmeldingen op de omvormer ofzo en ik kan daarover ook niets in de handleiding vinden.
Op een dag als vandaag heb ik qua max ook 500 watt (15%) minder dan de dagen daarvoor.
Dus belangrijker is in dit geval type en merk panelen dan je omvormer.

• Dre
  • Niet online

Dre

Verwijderd schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 18:42:
Iemand een idee hoeveel er maximum uit een soladin 600 kan komen als je er 2 panelen van 240Wp op aansluit zuid gericht helling 30 graden?
Dat is sterk afhankelijk van de paneeltemperatuur vanwege onder andere de toegepaste Soladin 600 omvormer. Persoonlijk ben ik er niet echt van deze configuratie gecharmeerd, omdat de MPP spanning te laag is op warme dagen. Pas vanaf een Volt of 60 kan de Soladin 600 zijn volle 8 Ampère gebruiken. Bij 40 Volt nog maar 5 Ampère. Handleiding van de Soladin heeft het ook over twee tot drie 72 cell panelen in serie. Jij plaatst twee 60 cell panelen in serie... (minder cellen in serie = minder hoge spanning). Ik dacht dat jij voor 3×240 Wp op de Soladin 600 ging?
Heuvelsjh schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:17:
Heren schiet mij maar lek ...
Te zware panelen (yingli pande 270 wp )waardoor de enecsys in de stress schiet ?
Ik zie ook geen average grafiek op PV-output, vreemd. Misschien dat de heren in dit topic meer weten.
Wat betreft als je panelen het probleem vormen ben ik bereid deze 270 Wp kosteloos om te ruilen voor mijn 230 Wp exemplaren. Stuur maar een DM tegen die tijd :P
Rol-Co schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:22:
[...]
Ik dacht juist: Liever de tijd besteden aan de omvormer dan aan de handleiding :P

• BartNL
  • Laatst online: 16-11 19:17
@maddog_rvo, NiGeLaToR, mrmrmr, SunPeet
yep, vind zelf ook geslaagd. Kook inderdaad electrisch en verwarm tuinhuis electrisch bij. Daarnaast een HT en "standaard" Tweakers computers. De parachutist (vreemd oud model) probeert op vliegveld Teuge te landen en toevallig net toen ik bij de buren in de tuin stond om foto te maken zag ik er drie naar beneden komen :)

• Ariemaiden
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 02-08 11:07
Heren schiet mij maar lek ik krijg m'n enecsys omvormers 3 x duo 480 niet goed gelogt op pvoutput

Ik mis gewoon kWh tjes en het lijkt zoals vandaag bv dat als de omvormers totaal onder de 900w power zitten de gemeten opbrengst ook klopt voor 10:45 klopt het aardig en na 17:20

Van 12 uur tot 15 uur staat er steeds meer dan 1000w power op, en helaas ht aantal kWh stijgt maar met 1 inplaats van minimaal 3.
Rara ik snap der geen biet meer van waar het nu aan ligt, enecsys ? Te zware panelen (yingli pande 270 wp )waardoor de enecsys in de stress schiet ?
Ik had vandaag ook problemen met de Enecsys logging. Dus kan kloppen.
De uiteindelijke opbrengst komt wel overeen met de meting van m'n Plugwise set.

• mrmrmr
  • Niet online
Rol-Co schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 20:22:
De vraag lijkt me volledig gerechtvaardigd.

Ik ben niet de eerste die structurele fouten in de Samil handleidingen ziet.

En dit hier.

• yannickie111
@yannickie111

Over de paneel efficiëntie hoef je je weinig zorgen te maken, als je eenmaal een paneelformaat hebt gekozen is het doorgaans makkelijker te letten op de Wp waarde, dat is de opbrengst van het paneel, gemeten onder gestandaardiseerde (STC) omstandigheden. Als je verschil wilt weten tussen diverse paneelformaten, dan kun je de paneelefficiëntie daarvoor te gebruiken.
Ok, bedankt. Dan zijn deze panelen (denk ik) prima.
De Samil 5200 TL-D heeft twee MPP trackers en twee stringaansluitingen. Twee trackers is goed, want je kunt iedere richting een eigen tracker geven, mits de omvormer ongelijke strings ondersteunt. Qua voltage zie ik geen probleem bij de string van 8. De string van 16 heeft wel een ruim te hoge openingsspanning, dat is de spanning die ontstaat voordat er stroom geproduceerd wordt. Ook als je 2x8 parallel schakelt is er een probleem, de maximale stroom wordt dan groter dan de specificatie.
Wat houdt dit specifiek in? Gaat dit op een zonnige dag er bijvoorbeeld voor zorgen dat de panelen meer energie opleveren dan de omvormer kan verwerken? Zodat je dus veel minder stroom op gaat wekken dan de panelen kunnen doen?
Over de omvormer efficiëntie is niet veel te zeggen omdat de producent geen efficiëntie gegevens of grafiek in het datablad heeft gezet. Het datablad zegt ook niet bij welk voltage de opgegeven maximale efficiëntie geldt. Ik heb diep in de manual moeten zoeken om de nominale voltage te vinden van de 5200TL-D: 360V, nota bene op een kleine afbeelding van de sticker op het apparaat. Dat zou het voltage moeten zijn waarop de piek efficiëntie is gemeten.
De euro efficiëntie ziet er zeer goed uit, maar zonder compleet plaatje zegt dat nog niet alles.

Ik hoor uit een andere bron nu ook dat deze omvormer geen 3-fase omvormer is. In de meterkast heb ik een 3-fase-aansluiting. Hoe gaat dit dan werken met deze omvormer?
Ik ga morgen in ieder geval even bellen naar de aanbieder, ik begin nu toch wel weer behoorlijk te twijfelen.

Wat raden jullie aan, wat voor omvormer zou goed zijn in mijn situatie?
Dus 1 string van 8 panelen op het zuiden, en 2 strings van 8 panelen op het oosten?

Verwijderd

hoeveel componenten van een duitse sma komen uit duitsland denk je ?
`aeg laat je niet in de steek`, maar de fabriek staat niet in europa....
zo is het nu eenmaal geworden

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-11 16:16
niks mis hier met de oh-so-chinese sungrow omvormer. Met uitstekende aftersales ook: gewoon een 3k omvormer free of charge toesturen nadat de 1k5 wat probleempjes had. Maar die blaast ook happy in de top mee ;)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• SunshineCompany

SunshineCompany

13.940 Wp

Dat is een net vertrekkende monteur.. :P

• weebl15
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 03-11 08:23
yannickie111 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 22:19:

Ik hoor uit een andere bron nu ook dat deze omvormer geen 3-fase omvormer is. In de meterkast heb ik een 3-fase-aansluiting. Hoe gaat dit dan werken met deze omvormer?
Ik ben totaal geen expert maar ik neem aan dat het mogelijk zou moeten zijn om de omvormer op één fase aan te sluiten en de andere twee onbenut te laten.

• yannickie111
weebl15 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 00:20:
[...]
Ik ben totaal geen expert maar ik neem aan dat het mogelijk zou moeten zijn om de omvormer op één fase aan te sluiten en de andere twee onbenut te laten.
Het werkt ook wel, maar als het goed is kun je dan maar 16A*230V terugleveren, en geen 5000-6000Watt...

• mrmrmr
  • Niet online
yannickie111 schreef op dinsdag 28 mei 2013 @ 22:19:
Ok, bedankt. Dan zijn deze panelen (denk ik) prima.
250Wp is prima, dat geeft vaak een gunstige prijs. Panelen met meer opbrengst (bijvoorbeeld 270Wp) zijn momenteel vaak onevenredig duurder. Of specifiek deze panelen goed zijn, dat weet ik niet, ik ken ze niet en ik heb geen testgegevens van Photon over dit type. Ik zie geen rode vlag in het datablad.
Wat houdt dit specifiek in? Gaat dit op een zonnige dag er bijvoorbeeld voor zorgen dat de panelen meer energie opleveren dan de omvormer kan verwerken? Zodat je dus veel minder stroom op gaat wekken dan de panelen kunnen doen?
De omvormer is door zijn beperkte specificaties ongeschikt voor deze situatie. Als je het toch zou aansluiten gaat het mis (bijv. omvormer valt uit, levert een periode niets meer of heeft herstarts nodig).
Je krijgt 3 fases geleverd van de netwerkbeheerder, en je kunt er één gebruiken om terug te leveren, mits er niet teveel stroom terug geleverd wordt. Je kunt ook een 3 fase omvormer kiezen. Een overzichtje kun je vinden bij Solarnrg.
Wat raden jullie aan, wat voor omvormer zou goed zijn in mijn situatie?
De SMA STP 5000TL-20 zou qua specificaties passen. Die is wel een flink stuk duurder.

Iedereen heeft z'n voorkeuren, dus je zult verschillende adviezen krijgen.
Dus 1 string van 8 panelen op het zuiden, en 2 strings van 8 panelen op het oosten?
Wat het beste is, hangt van de omvormer af. Je kunt 16 panelen op 1 string aansluiten bij de STP 5000TL-20, maar ze mogen ook op 2 strings van 8. 1 string van 8 (zuid) kan op de tweede tracker.

• yannickie111
mrmrmr schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 00:36:
[...]
250Wp is prima, dat geeft vaak een gunstige prijs. Panelen met meer opbrengst (bijvoorbeeld 270Wp) zijn momenteel vaak onevenredig duurder. Of specifiek deze panelen goed zijn, dat weet ik niet, ik ken ze niet en ik heb geen testgegevens van Photon over dit type. Ik zie geen rode vlag in het datablad.
Ok. Duidelijk, dank je!
[...]
De omvormer is door zijn beperkte specificaties ongeschikt voor deze situatie. Als je het toch zou aansluiten gaat het mis (bijv. omvormer valt uit, levert een periode niets meer of heeft herstarts nodig).
Fijn dat mijn leverancier dit als een goede combi aangeeft dan... :/ :|
[...]
Je krijgt 3 fases geleverd van de netwerkbeheerder, en je kunt er één gebruiken om terug te leveren, mits er niet teveel stroom terug geleverd wordt. Je kunt ook een 3 fase omvormer kiezen. Een overzichtje kun je vinden bij Solarnrg.
Om het meeste rendement te krijgen neem ik aan dat er in deze situatie dus een 3 fase omvormer nodig is?
[...]
De SMA STP 5000TL-20 zou qua specificaties passen. Die is wel een flink stuk duurder.

Iedereen heeft z'n voorkeuren, dus je zult verschillende adviezen krijgen.
Ik denk dat het in dit geval een beter idee is om iets meer geld uit te geven aan een passende omvormer, dan een omvormer die totaal ongeschikt is...
[...]
Wat het beste is, hangt van de omvormer af. Je kunt 16 panelen op 1 string aansluiten bij de STP 5000TL-20, maar ze mogen ook op 2 strings van 8. 1 string van 8 (zuid) kan op de tweede tracker.
Wat is precies het voordeel (of nadeel) van de 16 panelen op het oosten in 1 string hangen of onderverdelen in 2 strings. (Die op dezelfde MPP tracker zitten?)

Nog 1 maar:
Ik heb nu dus een offerte van een leverancier die me 24 zonnepanelen met een (volgens deskundige tweakers ;) ) ongeschikte omvormer probeert te verkopen. Als het even kan ga ik natuurlijk met een leverancier in zee die wel een passend advies geeft... Heeft er iemand tips?

• mrmrmr
  • Niet online
Om het meeste rendement te krijgen neem ik aan dat er in deze situatie dus een 3 fase omvormer nodig is?
Ik zou in eerste instantie zoeken naar een geschikte omvormer (of de leverancier doet dat). Als die 3 fasen is, dan 3 fase gebruiken. Als de omvormer 1 fase is, dan kun je kijken of je een grote groep kunt plaatsen. Dat hangt weer af van de grootte van de hoofdzekering. De link naar solarnrg geeft meer info over de verhouding tussen de hoofdzekering en de maximale grootte van de groep. Bij meer stroom moet je dikke kabels gebruiken. Anders worden de stroomkabels te warm. 3 fase verdeelt de stroom en dan heb je minder dikke kabels nodig en kleinere groepen.
Wat is precies het voordeel (of nadeel) van de 16 panelen op het oosten in 1 string hangen of onderverdelen in 2 strings. (Die op dezelfde MPP tracker zitten?)
Theoretisch is een lagere stroom beter dan een hogere stroom, want dan is er minder verlies. Maar dat is te compenseren met dikkere DC kabels. Hoe langer de kabel, hoe meer verlies. Om in te schatten hoeveel kun je een berekening maken, bijvoorbeeld met SMA Sunny Design. Dit document geeft aanwijzingen.
Als het even kan ga ik natuurlijk met een leverancier in zee die wel een passend advies geeft... Heeft er iemand tips?
(die vraag laat ik aan anderen over)

• blissard
yannickie111 schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 00:47:

Niet alleen vanwege rendement.
24 panelen is snel een slordige 6000 Wp. Op 240 volt is dat dus 25 ampere. Daar moet je dus sowieso een zware groep voor laten aanleggen. Als je dat toch doet, dan kun je het beste gelijk een 3 fase groep laten aanleggen. Heb je meer keuze in goede omvormers.

• BamSlam_
  • Niet online
Ziet er mooi uit! Maarre.. ik tel 16 panelen. 8000/16 = 500Wp per paneel? Wat voor panelen zijn dat? :? Edit: laat maar, oost-west, dus ik zie maar een gedeelte van de panelen :)

[ Voor 10% gewijzigd door BamSlam_ op 29-05-2013 08:51 ]

• NiGeLaToR
Het virus slaat hier om zich heen. We hebben nu 2400Wp op zuid-zuidwest en verwachten daar zo'n 1900kWh mee op te wekken. Ik kom dan nog 1500-1700kWh 'te kort'. Minder gebruiken doen we ook, maar basale dingen die we belangrijk vinden zoals de goed werkende WTW met luchtverversing gaat gewoom niet uit en is toch ook goed voor zo'n 700-800kWh.

We hebben nog een dak op het west-zuid-westen. Zeg 75-80' vanaf pal zuid. Hoek is groot, rond de 60'. Niet helemaal ideaal, maar wel goede aanvulling op de 2400Wp pal zuid, op 20' hoek. Ik verwacht met 10 x 250Wp = 2500Wp de 1500kW wel te kunnen halen.

Dakdoorvoer lukt ook, de panelen kunnen prima onder de pijpjes van de kachel, wtw, etc liggen en dus meteen die doorvoeren hergebruiken. Alleen naar de meterkast heb ik een uitdaging; ik zie dat er drie pvc pijpjes in gebruik zijn, maar ik mag de bedrading voor de nieuwe set daar niet aan toe voegen neem ik aan?

Verder zie ik dat twee wcd's in de keuken op ieder een eigen groep zitten, ik kan er daar eentje van vrijmaken door de wcd samen te voegen met bijvoorbeeld een paar kamer lampen ofzo (nu toch led).
Ook ga ik het dan zo schuiven dat de ene pv set op fase 1 teruglevert en de ander op fase 2, dan lever ik redelijk optimaal terug aan mijn eigen verbruikers gedurende de dag.

Twijfel alleen nog aan de tvt, door de ongunstige ligging van het dak kon dat wel eens 8-10 jaar gaan zijn. Maar goedkoop inkopen, alleen ga ik echt zelf het dak niet op :) owjah, panelen worden zwart, sowieso.

• pielle007
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 25-11 17:24

@iedereen met enecsys omvormers,
Na de updates zijn er nog andere algoritmische fouten in de software geweest.
deze fouten in de software zijn door Enecsys erkend en herkend. Men moet 1 voor 1 alle inverters updaten.
Dit alles volgens mijn installateur. Ik raad je aan om het aan te melden bij jouw installateur.

Ik had gisteren dezelfde problemen, Heb dit geverfieerd bij nog een 3tal accounts oa deze:
Your Username is: 876VaartjesJ
Your Password is: Frikandel1
Allemaal dezelfde issue's.

• _-= Erikje =-_
Ik weet niet hoe handig het is om je username & wachtwoord hier neer te zetten :X
Pagina: 1 ... 46 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.