Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 105 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.428 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-02 15:08

Carbon

4800Wp + 5400Wp

migjes schreef op maandag 27 januari 2014 @ 10:26:
[...]

jep, maar dat past niet.
(moet ik door de isolatie laag heen is gewoon geen plek voor, en dat doe ik op mijn dak liever niet.)
Hoe zijn de reeds aanwezige panlatten dan bevestigd?

Bij de in Nederland veel gebruike sandwich (Unidek) elementen zijn de panlatten gespijkerd aan de in de fabriek aangebrachte regels, op die regels kun je gewoon een extra panlat bevestigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Wat is wijs?
Binnenkort gaan we 10 PVs laten plaatsen.
Bij ons is er een wasmachine-aansluiting op zolder, waarop de omvormer via een ABB ZV16 kastje kan worden aangesloten. Maar ik kan ook een xmvk kabel (grotendeels in combinatie met pvc pijp) tussen zolder en meterkast aanleggen en dan de omvormer op een nieuwe groep laten aansluiten.
Ik schat dat de kosten ongeveer hetzelfde zullen zijn.
Zijn er belangrijke voor- of nadelen aan die keuzes?

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:59
migjes schreef op maandag 27 januari 2014 @ 09:38:
[...]

als je kiest voor een nieuw kastje, zet daar dan iets in van een alamat (zekering + aardlek).
dat is een stuk goedkoper als 2x alamat boven, dan kun je daar 2x een gewone groep pakken.
(het lijkt mij zowiezo al gouw de goedkoopste oplossing, en in ieder geval de juiste je zit dan bijna altijd goed.)

edit:
trouwens een gewone aardlek + 1x groep in een nieuw kastje beneden is niet duur.
en heb je nog uitbreid mogelijkheden voor de toekomst.
Je zegt één aardlek beneden. Dus voor zowel de wasmachine als de omvormer? Dan komen boven alleen twee automaten voor de wasmachine en omvormer. Gaat dat goed qua eventuele lekstroom van beide apparaten?

Extra kastje voor in de meterkast is al beschikbaar. Evenals een 16A automaat. alleen de aardlek nog niet. Maar dat kost ook de kop niet. Let wel: dit komt ter vervanging van de diazed plus schakelaar in de huidige aansluitkast bij de overige groepen. Dus niet echt een uitbreiding...

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

sjimmie schreef op maandag 27 januari 2014 @ 11:11:
Wat is wijs?
Bij ons is er een wasmachine-aansluiting op zolder, waarop de omvormer via een ABB ZV16 kastje kan worden aangesloten. Maar ik kan ook een xmvk kabel (grotendeels in combinatie met pvc pijp) tussen zolder en meterkast aanleggen en dan de omvormer op een nieuwe groep laten aansluiten.
Als de kosten ongeveer hetzelfde zijn zou ik mooi een eigen groep aanleggen. Dit geeft het minste kans op storingen. Wat je wel moet doen bij een directe verbinding met de inverter is een werkschakelaar monteren. Als je een enkel stopcontact aanlegt voor de inverter hoeft dat volgens mij niet, maar hang me er niet aan op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjVe
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:57

DjVe

Hatsaflats!

sjimmie schreef op maandag 27 januari 2014 @ 11:11:
Wat is wijs?
Beide opties zijn prima. Zo'n ZV16 kost naar mijn weten +/- €150 (even afhankelijk hoe je hem afgemonteerd wilt hebben). Het bijplaatsen van een automaatje in de meterkast is natuurlijk beduidend goedkoper en het leggen van een kabel je je ook wel zelf :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
DjVe schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:04:
..en het leggen van een kabel je je ook wel zelf :)
Ja, ik denk alleen dat ik voor de makkelijke oplossing ga.
Ik kan natuurlijk een volledige pvc pijp met 3x 2.5mm2 erin aanleggen, maar een xmvk kabel met alleen op de lange/rechte stukken een pvc pijp er omheen lijkt me sneller en makkelijker. (scheelt weer bochtjes maken in de pvc pijp) En volgens mij mag dat gewoon. (toch?)
Fairy schreef op maandag 27 januari 2014 @ 12:54:
Wat je wel moet doen bij een directe verbinding met de inverter is een werkschakelaar monteren. Als je een enkel stopcontact aanlegt voor de inverter hoeft dat volgens mij niet, maar hang me er niet aan op.
Ik dacht op zolder de boel af te monteren op een (groene :*) ) WCD, dus dan lijkt me een extra schakelaar overbodig? Er komt sowieso beneden in de meterkast ook al een (groene) schakelaar/zekering op de groep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zonnefreak
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 13-09 22:05
sjoerddv schreef op maandag 27 januari 2014 @ 01:35:
Heeft er hier iemand ervaring met het maken van een (rond) gat in een PV paneel?

Ik ben een nieuw huis aan het bouwen en het dak wordt vol gelegd met PV panelen (46 stuks), maar er moet ook een rookgasafvoer van de houtkachel door hetzelfde dak naar buiten. Nu was mijn plan om een bedrijf met een watersnijder een gat in een paneel te laten snijden op de plek van de rookgasafvoer, zodat het "PV panelen veld" toch een geheel vormt. Ik vind dit mooier en wil hier best een paneel extra voor bestellen.
Maar is een watersnijder hier de beste oplossing voor?
Is de ruimte tussen het glas en de cellen vacuüm gezogen?
komen er gevaarlijke stoffen vrij als er een gat in wordt gemaakt?
Oei als de kachel dan aanstaat hoe warm wordt dan die rookgasafvoer. Bovendien roetdeeltjes tegen de zonnepanelen aan laten waaien lijkt mij ook absoluut niet wenselijk. Als je dan toch zelf een nieuw huis aan het bouwen bent kun je dan die afvoerpijp misschien dan toch maar niet aan de andere kant laten doorvoeren.

Ik denk eerlijk gezegd dat het met een watersnijder niet gaat lukken. Die kunststof folie aan de achterzijde is vaak een laag tedlar. Dit zit vacuüm erop gemaakt om vocht buiten de deur te houden.
Als er door de watersnijder hier met veel kracht water doorheen wordt gespoten dan zit het in no time helemaal vol met vocht. Na een half jaar is het dan ook lelijk geworden.
Van die gevaarlijke stoffen weet ik niet zo
Nee ik zou die afvoerpijp maar mooi aan de andere kant van het dak aanbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SunshineCompany
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 24-02 10:02

SunshineCompany

Bedrijfsaccount The Sunshine Company

13.940 Wp

Ik zou als 't kostentechnisch 't zelfde is altijd gaan voor een dedicated kabel + (aardlek)automaat voor je PV panelen. Meest bedrijfzeker.

Ik verwarm op dit moment mijn huis volledig elektrisch - lekker, nu al zin in de pizza die zo uit de oven komt. ;) Overigens een warmtepomp droger laten komen (je droogt wat af met zo'n kleine) - dat scheelt een flinke piek in je verbruik..!

Op de achtergrond (alweer 2-3 jaar oud) Suntech All Black op Kostal Piko. Op de voorgrond JA Solar op SMA.

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BewByh_IgAANiiH.jpg

Dit:
Afbeeldingslocatie: https://lh3.googleusercontent.com/-2W_rxU8hBz0/UtV7f_xbCGI/AAAAAAAAcE8/tuIsj-53SuY/w737-h553-no/image.jpeg

Ziet er nu zo uit:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BeK63G6IcAA9-90.jpg

Met dankbaar gebruik van grote-mensen-speelgoed:
Afbeeldingslocatie: https://lh6.googleusercontent.com/-EfparUBPKlw/UtV7h---QMI/AAAAAAAAcFY/AxhcMrTzw-o/w737-h553-no/image_7.jpeg

En door middel van een dubbellaags montagesysteem kun je ook zulke daken netjes vol leggen:
Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/BeqSYTRIQAELGgB.jpg

Een maatwerkframe is niet sjiek vanaf de zijkant. Nu wel:
Afbeeldingslocatie: https://lh5.googleusercontent.com/-NSExZ8bpJXs/UtQncRgb1JI/AAAAAAAAb74/hGHjVW4WpuU/s720/DSC09863.JPG

Eigen PV systeem: 68 stuks 205 Wattpiek Suntech zonnepanelen, SMA Tripower 15000TL omvormer. Realtime opbrengst via Sunny Webbox, op onze website.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GameSmurf
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20:55
zonnefreak schreef op maandag 27 januari 2014 @ 16:15:
[...]

Oei als de kachel dan aanstaat hoe warm wordt dan die rookgasafvoer. Bovendien roetdeeltjes tegen de zonnepanelen aan laten waaien lijkt mij ook absoluut niet wenselijk. Als je dan toch zelf een nieuw huis aan het bouwen bent kun je dan die afvoerpijp misschien dan toch maar niet aan de andere kant laten doorvoeren.

Ik denk eerlijk gezegd dat het met een watersnijder niet gaat lukken. Die kunststof folie aan de achterzijde is vaak een laag tedlar. Dit zit vacuüm erop gemaakt om vocht buiten de deur te houden.
Als er door de watersnijder hier met veel kracht water doorheen wordt gespoten dan zit het in no time helemaal vol met vocht. Na een half jaar is het dan ook lelijk geworden.
Van die gevaarlijke stoffen weet ik niet zo
Nee ik zou die afvoerpijp maar mooi aan de andere kant van het dak aanbrengen.
Dan ga ik idd toch maar eens met de kachelboer overleggen of het anders kan ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
SunshineCompany schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:23:
Ik verwarm op dit moment mijn huis volledig elektrisch - lekker, nu al zin in de pizza die zo uit de oven komt. ;) Overigens een warmtepomp droger laten komen (je droogt wat af met zo'n kleine) - dat scheelt een flinke piek in je verbruik..!
Wij zitten er ook al een tijdje naar te kijken. Maar hoeveel scheelt is het de hamvraag?

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

twixx schreef op maandag 27 januari 2014 @ 19:51:
[...]

Wij zitten er ook al een tijdje naar te kijken. Maar hoeveel scheelt is het de hamvraag?
Die droger? Heul veul
Vroeger met een condens droger 6kg koste dat 2,5 kWh en nu met een 8kg maximaal 1,1 kWh met een 1600 toeren wasmachine.

Nu vanaf eind dec in gebruik en 31 kWh verbruikt in 39 droogbeurten.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twixx
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Rol-Co schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:22:
[...]

Die droger? Heul veul
Vroeger met een condens droger 6kg koste dat 2,5 kWh en nu met een 8kg maximaal 1,1 kWh met een 1600 toeren wasmachine.

Nu vanaf eind dec in gebruik en 31 kWh verbruikt in 39 droogbeurten.
Ik vind het niet zo spannend om te kopen maar stel dat ik 1 kWh bespaar per beurt, dan levert dat zo'n 230 kWh op. Net zoveel als 1 paneel? :)

Ik zal m'n wederhelft er weer eens naar vragen ;)

9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

sjimmie schreef op maandag 27 januari 2014 @ 13:32:
[...]

Ja, ik denk alleen dat ik voor de makkelijke oplossing ga.
Ik kan natuurlijk een volledige pvc pijp met 3x 2.5mm2 erin aanleggen, maar een xmvk kabel met alleen op de lange/rechte stukken een pvc pijp er omheen lijkt me sneller en makkelijker. (scheelt weer bochtjes maken in de pvc pijp) En volgens mij mag dat gewoon. (toch?)

[...]

Ik dacht op zolder de boel af te monteren op een (groene :*) ) WCD, dus dan lijkt me een extra schakelaar overbodig? Er komt sowieso beneden in de meterkast ook al een (groene) schakelaar/zekering op de groep.
YMvK of XMvK mag binnen los gelegt worden, je hoeft dus geen pvc buis te gebruiken. Als je een buis wilt gebruiken kan je er in principe net zo goed losse kabels doorheen trekken.

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MXL schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:48:
[...]

YMvK of XMvK mag binnen los gelegt worden, je hoeft dus geen pvc buis te gebruiken. Als je een buis wilt gebruiken kan je er in principe net zo goed losse kabels doorheen trekken.
Als je 2x isolatie aan houd gaat er niets mis, pijpje met vd draad is dubbel dus goed, ymvk is ook 2x isolatie dus ook goed, pijpje overbodig, al kan het wel handiger zijn als de kabel in het zicht komt om hem strak aan de muur te krijgen, kronkels ziet er ook niet uit. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MXL
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 04-09 23:49

MXL

Klopt, maar bij bijvoorbeeld veel nieuwbouwhuizen heb je een centrale koof van boven naar de kruipruimte. Hier valt niet echt een pijp doorheen te trekken maar kan je wel lekker een YMvK van boven naar beneden laten lopen.

Ik ga bijvoorbeel bij mijzelf bij de meterkast onder de grond, ter hoogte van de koof het huis weer in en dan helemaal omhoog. de zichtbare delen leg ik keurig in pvc maar de niet zichtbare delen gaan gewoon los bungelend.

Ik heb overigens in mijn meterkast 2 aardlekken met 4 groepen en 1 met 2 groepen. Kan ik de PV met een 16B automaat op die laatste aardlek aansluiten of is het handig om een aparte ALS te gebruiken voor een omvormer

Powered by Solarfrontier 3060 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MXL schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:27:
Klopt, maar bij bijvoorbeeld veel nieuwbouwhuizen heb je een centrale koof van boven naar de kruipruimte. Hier valt niet echt een pijp doorheen te trekken maar kan je wel lekker een YMvK van boven naar beneden laten lopen.

Ik ga bijvoorbeel bij mijzelf bij de meterkast onder de grond, ter hoogte van de koof het huis weer in en dan helemaal omhoog. de zichtbare delen leg ik keurig in pvc maar de niet zichtbare delen gaan gewoon los bungelend.

Ik heb overigens in mijn meterkast 2 aardlekken met 4 groepen en 1 met 2 groepen. Kan ik de PV met een 16B automaat op die laatste aardlek aansluiten of is het handig om een aparte ALS te gebruiken voor een omvormer
Ik heb het hier ook zo, even door de vloer in de kruipruimte en onder de trap langs de cv leidingen naar boven.
Wel een slagvast pijpje omheen, dat wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

engelbertus schreef op maandag 27 januari 2014 @ 01:10:
maar, mag er meer dan 16 ampere door een draad lopen die de meterkast uitkomt?
ook al zit die niet achter een eindzekering.. dan moet deze wel afgezekerd zijn in de meterkast dacht ik?
volgens mij mag een wasmachine, met dus maar 1 stopcontat op het eind van de leiding, zonder de leiding ergens te onderbreken, alleen zonder zekering en zonder achter een aardlek aangesloten worden, en moet deze misschien zelfs zonder stekker, dus rechstreekd worden aangesloten?

maar goed
NEN1010 mag hier niet meer?
Je hebt gelijk, ik las enkel dat hij wou weten of 3 x 4mm² door een 5/8' buis mocht worden getrokken.
Als hij verstandig is laat hij gewoon de originele 16A smeldveiligheid intakt, eventueel te vervangen
door een 16A traag met dan boven zo als gezegt 2 x 16A automaat ( of alamat )

je moet hier altijd scherp blijven d:)b

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
SunshineCompany schreef op maandag 27 januari 2014 @ 18:23:
Ik zou als 't kostentechnisch 't zelfde is altijd gaan voor een dedicated kabel + (aardlek)automaat voor je PV panelen.
Dat vind ik nog steeds een heel onduidelijk punt, de aardlek. De ene zegt een aparte 30 of 100mA aardlek, de ander raadt een aardlek af als het puur voor de PV installatie is.
EDIT: never mind, ik zie al ergens bij de specs van de omvormer: aardlek 30mA. :X
Rol-Co schreef op maandag 27 januari 2014 @ 20:52:
al kan het wel handiger zijn als de kabel in het zicht komt om hem strak aan de muur te krijgen, kronkels ziet er ook niet uit. ;)
Precies, daarom wel delen in een pijpje. Ik had gezien dat er ook vrijwel volledig witte pvc pijpje voor elektra zijn, die zien er een stuk beter uit in de gang langs het (witte) plafond). Naarmate het dichter bij de zolder komt (minder zichtbaar) ga ik minder pijp gebruiken. En sowieso "open bochten".

[ Voor 7% gewijzigd door sjimmie op 28-01-2014 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:14
De een zegt dit de ander zegt dat.
Wat zegt NEN!

Hier zijn wat samen gestelde voorbeelden.

Lord Anubis in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"

Reden van minimaal 100mA is de omvormer. Afhankelijk hoe hij is opgebouwd zal 30mA veels te snel en onnodig afslaan.

Er zijn ook een aantal sites o.a van IMTECH en iemand die de NEN beschrijft op VEH en een tech bureau, die hier het een en ander overschrijven. Kan alleen de linken even niet vinden. Had ze zo mooi bewaard. Schijnbaar te goed bewaard.

Hth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpeksteenWP
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13-01 21:43

SpeksteenWP

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon

@Sunshine
Ziet er weer strak uit zoals gewoonlijk.
En binnenkort bij een collega aan de slag in Oldenzaal.
Die taart heeft schijnbaar wonderen gedaan. ;)

8,5 kW hout / 5,5 kWp zon / 5,6 kW multisplit L/L WP

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

Sunshine: Nice! >:)

Wat is de hoek van die onderste schans op het schuurtje? En quanta kosta ongeveer? (De schans)

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

Lord Anubis schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 10:15:
De een zegt dit de ander zegt dat.
Wat zegt NEN!

Hier zijn wat samen gestelde voorbeelden.

Reden van minimaal 100mA is de omvormer. Afhankelijk hoe hij is opgebouwd zal 30mA veels te snel en onnodig afslaan.
btw Bij SMA Tripower TL-20 omvormers kun je instellen (optie: RCD aanpassing) of je een 30 of 100mA aardlekschakelaar gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
Carbon schreef op maandag 27 januari 2014 @ 11:00:
[...]

Hoe zijn de reeds aanwezige panlatten dan bevestigd?

Bij de in Nederland veel gebruike sandwich (Unidek) elementen zijn de panlatten gespijkerd aan de in de fabriek aangebrachte regels, op die regels kun je gewoon een extra panlat bevestigen.
ik heb halve sandwitch platen.

dus als ik iets vast wil zetten moet ik eerst door een laag isolatie heen.
en dat doe ik liever niet. (het is al niet zoveel isolatie)
Carbon schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 14:39:
[...]
btw Bij SMA Tripower TL-20 omvormers kun je instellen (optie: RCD aanpassing) of je een 30 of 100mA aardlekschakelaar gebruikt.
en omvormers gezien die zeggen 100mA nodig te hebben en gewoon op een 30mA draaien zonder problemen.
(misschien is het gewoon makkelijker om gewoon 100mA in de specs te zetten, zodat het altijd werkt terwijl het niet nodig is.)

[ Voor 6% gewijzigd door migjes op 28-01-2014 14:45 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

MXL schreef op maandag 27 januari 2014 @ 21:27:]
Ik heb overigens in mijn meterkast 2 aardlekken met 4 groepen en 1 met 2 groepen. Kan ik de PV met een 16B automaat op die laatste aardlek aansluiten
Ja, want je mag maximaal 4 groepen op een ALS (aardlek schakelaar) aansluiten.
of is het handig om een aparte ALS te gebruiken voor een omvormer
Als je verwacht dat de aardlekschakelaar regelmatig aanspreekt is een aparte ALS of Alamat (ALS + zekeringautomaat) handiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Hier hangt al ruim 3 jaar een SB 3000-TL20 aan een 30 mA aardlek, terwijl volgens de handleiding dit een 100mA zou moeten zijn.

Nog nooit een probleem mee gehad >:)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 20:44

mb1

Een tijdje geleden heb ik hier al eens een en ander gevraagd in dit toppic.
Hierover heb ik al een hele tijd met Migjes zitten DM'en waarvoor dank!
Nu zit ik al een tijdje een en ander af te wegen mbt energiebesparende maatregelen en een ervan (de meest concrete tot nu toe) is PV leggen op dak.
Vandaar dat ik deze vraag ook in dit toppic plaats.
Nu moet ik een en ander verplaatsen aan pijpjes naar de NO zijde (rookgasafvoer CV afvoer MV en rookgasafvoer gasdroger).
Nu zat ik met de volgende brainwave.....
Ik moet toch de MV box verplaatsen en dat is zo'n 17 jaar oud ding van 85 watt.
Nu dacht ik in eerste instantie een nieuwe gelijkstroom box dan maar, maar wellicht ook wel en WTW unit waar ik dan gelijk de rookgassen van de droger en CV als ook de normale MV afvoerlucht doorheen jaag.
Mijn woning is voorzien van luchttoevoerroosters boven de ramen die laat ik in stand (gedeeltelijk geknepen wellicht), maar ik dacht aan een nieuwe toevoerpijp welke dan in de WTW box opgewarmde lucht bijvoorbeeld in mijn trapgat op de begane grond inblaast.
Nu dacht ik aan het volgende: één van de gaten op de ZW kant waar nu een afvoer pijp doorheen voert gebruiken als (voorjaar, najaar en winter aanzuig) voor de WTW waarbij deze (warme) lucht onder de PV panelen vandaan zuigt!
Twee vliegen in één klap denk ik voor verwarmde lucht (helemaal als ik zwarte panelen neem) en koeling van de PV panelen, waarbij ik dacht aan het gehele veld PV aan elkaar leggen en de naden dicht kitten met flexibele kit, zodat langs de omtrek van de panelen wordt aangezogen
Iemand ervaring hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

Misschien een domme vraag...
Maar kun je bij een Uni dek paneel niet werken met cick-fit?
Kan me niet voorstellen dat de panlatten horizontaal direkt op de uni-dek gespijkerd zitten en dat daar de pan aan hangt.
Of zitten er regels op de unidek (verticaal nok naar goot) waarop je de panlat weer bevestigd?
Dan is Click-fit gewoon mogelijk aangezien er dan ruimte is tussen panlat en unidek plaat...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:41

ericplan

5180 Wp PV

mb1 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:32:
Een tijdje geleden heb ik hier al eens een en ander gevraagd in dit toppic.
Hierover heb ik al een hele tijd met Migjes zitten DM'en waarvoor dank!
Nu zit ik al een tijdje een en ander af te wegen mbt energiebesparende maatregelen en een ervan (de meest concrete tot nu toe) is PV leggen op dak.
Vandaar dat ik deze vraag ook in dit toppic plaats.
Nu moet ik een en ander verplaatsen aan pijpjes naar de NO zijde (rookgasafvoer CV afvoer MV en rookgasafvoer gasdroger).
Op zich een leuke gedachte om WTW in te zetten, maar bedenk wel dat je onder alle omstandigheden moet kunnen garanderen dat je rookgassen niet naar binnen geblazen worden. Niet zo'n goed plan dus.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mb1
graag gedaan hoor.

de MV box vervangen voor een WTW + koelen van je panelen.
dat zou ik in mijn huis niet willen, dan word het nog warmer in de zomer (en het is al zo warm).
lijkt mij niet slim. (ericplan verteld de rest)
en echt effectief is het niet op die manier.

kijk eens of je niks kunt met een inventum ecolution b.v.
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
is een betere denk ik voor jouw type ventilatie.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carbon

Carbon

4800Wp + 5400Wp

paulv1973 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:33:
Misschien een domme vraag...
Maar kun je bij een Uni dek paneel niet werken met cick-fit?
Dat kan.
Kan me niet voorstellen dat de panlatten horizontaal direkt op de uni-dek gespijkerd zitten en dat daar de pan aan hangt.
Of zitten er regels op de unidek (verticaal nok naar goot) waarop je de panlat weer bevestigd?
Op de panelen zitten fabrieksmatig aangebrachte regels waarop de dakdekker de panlatten vastniet

[ Voor 4% gewijzigd door Carbon op 28-01-2014 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Carbon schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:54:
[...]

Dat kan.

[...]

Op de panelen zitten fabrieksmatig aangebrachte regels.
Toen ik op verzenden drukte zag ik het al voor me... O-)

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

migjes schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:43:
@mb1
graag gedaan hoor.

de MV box vervangen voor een WTW + koelen van je panelen.
dat zou ik in mijn huis niet willen, dan word het nog warmer in de zomer (en het is al zo warm).
lijkt mij niet slim. (ericplan verteld de rest)
en echt effectief is het niet op die manier.

kijk eens of je niks kunt met een inventum ecolution b.v.
Ervaringen, tips etc. ventiline/inventum warmtepomp
is een betere denk ik voor jouw type ventilatie.
WTW waar rookgassen doorheen kunnen zijn gewoon standaard te koop http://nl.remeha.com/file...met_WTW_augustus_2013.pdf
Dus dat is geen issue.

Ik schreef ook al aanzuigen in de winter voor en najaar ;)
Uiteraard zal er dan een 2e aanzuig mogelijkheid komen voor de zomer!

De Ecolution heb ik ook evt in het achterhoofd, maar (te snelle) vervuiling zal een probleem worden denk ik omdat de afzuigkap van de keuken ook op de MV zit.
Vandaar dat ik aan een WTW dacht, maar schiet maar op m'n ideeën dat is alleen maar leerzaam voor een ieder!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@mb1
je woont in een gebied waar warmte al veel minder een probleem is (mazzelaar).
dus waarom zou je er rekening mee willen houden?
jij komt wel boven de 1000kWh/kWp als je het goed doet zonder extra constructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

ericplan schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 15:41:
[...]

Op zich een leuke gedachte om WTW in te zetten, maar bedenk wel dat je onder alle omstandigheden moet kunnen garanderen dat je rookgassen niet naar binnen geblazen worden. Niet zo'n goed plan dus.
Dank voor de zorg om een mede Tweaker!
Ik ben me bewust van de randvoorwaarden ik meet dagelijks aan (Heule grote) rookgasafvoerkanalen dus weet waar op te letten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

migjes schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 16:05:
@mb1
je woont in een gebied waar warmte al veel minder een probleem is (mazzelaar).
dus waarom zou je er rekening mee willen houden?
jij komt wel boven de 1000kWh/kWp als je het goed doet zonder extra constructies.
Verklaar je nader.... hadden we de opstellingsplaats als besproken dan :?
Het koelen van de panelen was ook de secundaire reden, de eerste is dat ik het idee heb dat het als het nog fris is buiten maar er wel een lekker zonnetje staat op de PV het volgens mij "bloedheet" moet worden onder de PV panelen.
Stel opwek 2 kW (met 3500Wp) op enig moment in het voorjaar, rendement panelen ergens in de orde van grote 15-20% en de rest is grotendeels warmte!
Dus als 2 kW 20% is dan is er nog 80% warmte wat dus 8 kW is!
Een deel (%?) zal zich aan de achterzijde laten afzuigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mb1 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 16:00:
[...]

WTW waar rookgassen doorheen kunnen zijn gewoon standaard te koop http://nl.remeha.com/file...met_WTW_augustus_2013.pdf
Dus dat is geen issue.
Je schrijft over twee rookgasafvoeren, die kan je niet zomaar combineren tot één.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mb1 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 16:27:
[...]
Stel opwek 2 kW (met 3500Wp) op enig moment in het voorjaar, rendement panelen ergens in de orde van grote 15-20% en de rest is grotendeels warmte!
Dus als 2 kW 20% is dan is er nog 80% warmte wat dus 8 kW is!
Een deel (%?) zal zich aan de achterzijde laten afzuigen.
in het voorjaar is juist de opwek +/-3700W met 3500Wp.
en warmte is dan juist erg laag, maar zonnetje schijnt hard.
geen idee of dat de moeite is, maar als ik mijn hand op de panelen leg op dat moment vind ik ze nog erg koud.
(misschien een heel klein beetje warmte)
en in de zomer wil je dat helemaal niet doen, want dan blaas je warmte naar binnen.

maar als je op het werk lvt spullen hebt, dan is het wel leuk experimenteren natuurlijk >:)
in de zomer het systeem om draaien en de relatief koele lucht uit huis of kruipruimte onder de panelen te blazen.

(maar effectief? zeer betwijfelbaar. bij mij gaat 1900Wp naar 1700W met warmte en als ik dan koel met water heb ik 1750W.)
ericplan schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 16:46:
[...]
Je schrijft over twee rookgasafvoeren, die kan je niet zomaar combineren tot één.
neem mee dat hij wel kennis heeft van dit soort zaken, als iemand het kan is hij het.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mb1

mb1

@ericplan, dat klopt, dat kan niet zomaar!
Maar de droger heeft maar een uurtje in de week of zo draai uren, dus dat is denk ik niet de moeite waard.
Maar het was ook onderdeel van een Brainwave :?
Ben ik nou de enige die dat heeft?
Wil ik alleen een beetje PV ga ik gelijk m'n hele huis op de kop zetten 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

mb1 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 16:15:
[...]
Dank voor de zorg om een mede Tweaker!
Ik ben me bewust van de randvoorwaarden ik meet dagelijks aan (Heule grote) rookgasafvoerkanalen dus weet waar op te letten ;)
Die hadden we even gemist. In dat geval weet je waar je mee bezig bent, maar voordat iemand je idee overneemt en zelf gaat prutsen.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
mb1 schreef op dinsdag 28 januari 2014 @ 16:50:
@ericplan, dat klopt, dat kan niet zomaar!
Maar de droger heeft maar een uurtje in de week of zo draai uren, dus dat is denk ik niet de moeite waard.
Maar het was ook onderdeel van een Brainwave :?
Ben ik nou de enige die dat heeft?
Wil ik alleen een beetje PV ga ik gelijk m'n hele huis op de kop zetten 8)7
wel nee, je bent niet de enige, het is hier al veel meer langs gekomen.
en allemaal beginners en mislukte projecten of brainwaves.
niks nieuws onder de zon (lol)

nog 1tje die in de zelfde rij thuis hoort.
als er sneeuw op je panelen ligt, ga dan geen moeilijke toeren uitvoeren om het er af te krijgen.
het kleine beetje opbrengst wat je nu mis loopt is niet erg.
1x van dak vallen is een hele dure tvt.
(we herhalen dat elk jaar wel een paar keer hier.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14-09 18:03
Hopelijk zit ik in het goede topic, zo nee hierbij mijn excuses.

Ik heb mijn woning verkocht en had mij voorgenomen op de nieuwe woning panelen te gaan leggen echter heb ik mij hier nog niet in verdiept. Nu is er afgelopen week een huis op mijn pad gekomen waar bij bezichtiging bleek dat er een aantal panelen op het dak liggen (niet vermeld in de makelaars folder, slim!).

Deze week ga ik voor de tweede keer kijken en wil ik even kunnen inschatten of deze panelen nog mee kunnen etc. De makelaar wist mij niets te vertellen over de installatie.

Wat mij nu al opviel in de dit topic kom ik diverse omvormers tegen, als ik deze google zijn dit heel andere apparaten als die ik heb zien hangen op locatie. Er was een hele grote contactdoos gemonteerd waarin een soort grote lompe adapters zaten die naar de zonnepanelen liepen. Heel fancy flikkerde daar een boel groene lampjes op. Op internet kan ik ze niet vinden.

Heeft iemand hier een aantal simpele tips&tricks waar ik op moet letten tijdens de tweede bezichtiging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

thefox154 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:22:
Er was een hele grote contactdoos gemonteerd waarin een soort grote lompe adapters zaten die naar de zonnepanelen liepen. Heel fancy flikkerde daar een boel groene lampjes op. Op internet kan ik ze niet vinden.
Toevallig Soladin 120 omvormers?
Afbeeldingslocatie: http://photos1.blogger.com/blogger/7148/1951/1600/soladin.jpg
Zijn wel oude omvormers, vergelijkbaar met de OK4 omvormers. Mocht er eentje stuk gaan, dan is er eigenlijks geen 1-op-1 vervanging voor te krijgen. Je kunt vaak wel 4 van deze omvormers vervangen door 1 Soladin 600 omvormer.

[ Voor 30% gewijzigd door antonboonstra op 29-01-2014 15:35 ]

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
antonboonstra schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:30:
[...]

Toevallig Soladin 120 omvormers?
[afbeelding]
Zijn wel oude omvormers, vergelijkbaar met de OK4 omvormers. Mocht er eentje stuk gaan, dan is er eigenlijks geen 1-op-1 vervanging voor te krijgen. Je kunt vaak wel 4 van deze omvormers vervangen door 1 Soladin 600 omvormer.
Volgens mij heb je in één keer bingo. Ik heb een vage telefoonfoto vanuit de deur opening maar er zijn bij zoom geen details zichtbaar. Zal er een duidelijk foto van maken.

Er liggen 4 panelen op het dak en er zitten 4 van die adapters in een stekkerdoos.

Ik begrijp dus dat dit verouderd is. De panelen zullen dus waarschijnlijk ook ouder/verouderd zijn?
Ik denk dat ik maar een ladder meeneem en het van dichtbij bekijk.
Wat moet ik dan nog in de gaten houden? Of is dit spul zo oud dat het al direct voor vervanging in aanmerking komt :+

[ Voor 7% gewijzigd door thefox154 op 29-01-2014 15:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra
  • Laatst online: 16:17

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

thefox154 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:39:
[...]
Volgens mij heb je in één keer bingo. Ik heb een vage telefoonfoto vanuit de deur opening maar er zijn bij zoom geen details zichtbaar. Zal er een duidelijk foto van maken.

Er liggen 4 panelen op het dak en er zitten 4 van die adapters in een stekkerdoos.

Ik begrijp dus dat dit verouderd is. De panelen zullen dus waarschijnlijk ook ouder/verouderd zijn?
Ik denk dat ik maar een ladder meeneem en het van dichtbij bekijk.
Wat moet ik dan nog in de gaten houden? Of is dit spul zo oud dat het al direct voor vervanging in aanmerking komt :+
Als de ledjes van alle omvormers nog groen knipperen, werken de panelen en omvormers gewoon nog. Misschien dat de eigenaar de opbrengsten heeft bijgehouden?

Er zullen wel (Shell) panelen op zitten van ongeveer 100Wp per stuk en ~10 jaar oud. De panelen kunnen nog heel wat jaartjes mee. De omvormers waarschijnlijk niet zo lang meer, maar zolang ze nog werken hoef je ze niet te vervangen. Mochten ze ter overname zijn, dan is 75 euro per paneel+omvormer denk ik een reële prijs.

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 22:05

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Kijk ook eens bij Wat is een oude PV-set waard?

[ Voor 89% gewijzigd door Proton_ op 29-01-2014 15:49 ]

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thefox154
Interessant verhaal dat topic. In dit geval blijft het sowieso achter zonder overname som, waarde vind ik minder boeiend het gaat mij er meer om moet ik investeren in een nieuwe set of kan dit nog voldoen voorlopig. De oude eigenaar is niet te traceren. Pand is van een bank vandaar ook een zeer beroerde brochure waar dit niet eens in genoemd wordt. Ben alleen wel benieuwd of het nog goed functioneert en waar ik dus op moet letten? Is degradatie zichtbaar etc?
Als de set conform verwachting werkt scheelt dat straks weer 5k op me verbouwingsbudget :9 en dat laat ik dan wel graag meewegen in de overweging :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
thefox154 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 16:05:
[...]

Interessant verhaal dat topic. In dit geval blijft het sowieso achter zonder overname som, waarde vind ik minder boeiend het gaat mij er meer om moet ik investeren in een nieuwe set of kan dit nog voldoen voorlopig. De oude eigenaar is niet te traceren. Pand is van een bank vandaar ook een zeer beroerde brochure waar dit niet eens in genoemd wordt. Ben alleen wel benieuwd of het nog goed functioneert en waar ik dus op moet letten? Is degradatie zichtbaar etc?
Als de set conform verwachting werkt scheelt dat straks weer 5k op me verbouwingsbudget :9 en dat laat ik dan wel graag meewegen in de overweging :+
zoon setje als anton omschrijft levert misschien 400kWh per jaar op.
nieuwprijs +/- 600 euro (flinke gok)
400kWh=+/- 88euro per jaar.

lijkt mij niet vergelijkbaar met een 5k set, lol dat is meer mijn set en die doet 3000kWh(660 euro) per jaar.
maar als het allemaal nog aardig in orde is, dan kan het nog wel 10jaar mee, als je dat zou willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deejeebv
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:51
thefox154 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 15:22:
Hopelijk zit ik in het goede topic, zo nee hierbij mijn excuses.

Ik heb mijn woning verkocht en had mij voorgenomen op de nieuwe woning panelen te gaan leggen echter heb ik mij hier nog niet in verdiept. Nu is er afgelopen week een huis op mijn pad gekomen waar bij bezichtiging bleek dat er een aantal panelen op het dak liggen (niet vermeld in de makelaars folder, slim!).

Deze week ga ik voor de tweede keer kijken en wil ik even kunnen inschatten of deze panelen nog mee kunnen etc. De makelaar wist mij niets te vertellen over de installatie.

Wat mij nu al opviel in de dit topic kom ik diverse omvormers tegen, als ik deze google zijn dit heel andere apparaten als die ik heb zien hangen op locatie. Er was een hele grote contactdoos gemonteerd waarin een soort grote lompe adapters zaten die naar de zonnepanelen liepen. Heel fancy flikkerde daar een boel groene lampjes op. Op internet kan ik ze niet vinden.

Heeft iemand hier een aantal simpele tips&tricks waar ik op moet letten tijdens de tweede bezichtiging?
Nuon heeft in 2003 een actie gehad waarbij met veel subsidie een 440 Wp installatie werd geleverd met 4 Soladin 120 omvormers.
Iknheb daar indertijd. ook aan meegedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Ik krijg momenteel de vraag om voor dit dak iets te ontwerpen...
Ligt pal zuid met een hoek van 35 garden.
Probleem (zoals iedereen wel weet en ziet) SCHADUW van de dakkapel.
Qua maatvoering zouden links en rechts van de dakkapel 12 panelen passen (1,65x1,00).
4 breed en 3 hoog portrait
.
Smorgens dus schaduw links van de dakkapel op 1 rij panelen
smiddags schaduw op de rechter rij naast de dakkapel.

EN NU?
Deze 2 schaduw-rijen (6 panelen) samen aansluiten op 1 string en zo een mindere string accepteren.
Op de andere string dan de resterende 18stuks.

TVT is wel belangrijk... Optimizers dus liever niet.
Liefst alles op 1 omvormer (SMA SB5000TL-21 O-) )

Foto is gemaakt om half 2... schaduw dus rechts...

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/28i722b.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door paulv1973 op 29-01-2014 22:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Gewoon 2 strings, oost en west van de dakkapel appart. Panelen hebben het minst last in landscape, dus zou beter zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:23:
Gewoon 2 strings, oost en west van de dakkapel appart. Panelen hebben het minst last in landscape, dus zou beter zijn.
Landscape??
Ik dacht dat in dit geval de diodewerking in portrait werkt!?

En met 2 strings verdeeld over links en rechts trek ik toch altijd 1 string kompleet de vernieling in door de schaduw op de ri naast de dakkapel...?
Als ik verdeel in 2 strings, waarbij de 2 rijen direct naast de dakkapel links en rechts op 1 string zittem, heb ik dit probleem alleen op deze 6 panelen. De andere string met 18 panelen heeft dan geen last van schaduw en levert 100%.
Tuurlijk is die ene string verre van ideaal....

[ Voor 41% gewijzigd door paulv1973 op 29-01-2014 22:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ja maar een dakkapel komt (als je op zuid zit) vannuit het midden door met in de zomer de hoek naar beneden richting dakgoot en in de winter richting nok.

Zie
Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/dk1.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:37:
Ja maar een dakkapel komt (als je op zuid zit) vannuit het midden door met in de zomet de hoek naar beneden richting dakgoot en in de winter richting nok.

Zie
[afbeelding]
Das duidelijk.
Betekent nog steeds dat de directe rij naast de kapel schaduuw ondervindt.
In jouw foto denk ik niet dat het veel uitmaakt of landscape of portrait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:28:
[...]

Landscape??
Ik dacht dat in dit geval de diodewerking in portrait werkt!?

En met 2 strings verdeeld over links en rechts trek ik toch altijd 1 string kompleet de vernieling in door de schaduw op de ri naast de dakkapel...?
Als ik verdeel in 2 strings, waarbij de 2 rijen direct naast de dakkapel links en rechts op 1 string zittem, heb ik dit probleem alleen op deze 6 panelen. De andere string met 18 panelen heeft dan geen last van schaduw en levert 100%.
Tuurlijk is die ene string verre van ideaal....
Als je de rijen net naast de dakkapel links en rechts aan elkaar in 1 string zet doet die string het altijd slecht, links en rechts appart werkt als een soort oost west, als er schaduw op oost kant komt is de zon hoek toch al te groot voor die kant dus al aan het zakken, maar dan komt west weer op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:44:
[...]

Als je de rijen net naast de dakkapel links en rechts aan elkaar in 1 string zet doet die string het altijd slecht, links en rechts appart werkt als een soort oost west, als er schaduw op oost kant komt is de zon hoek toch al te groot voor die kant dus al aan het zakken, maar dan komt west weer op.
Daar kan ik me niet in vinden...
Alles ligt op hetzelfde dakvlak, Dus instarling is voor alle panelen gelijk.
Dus ook de panelen aan de oostzijde die vol in de zon liggen zouden gelijk zoveel moeten leveren als alle panelen aan de westzijde. Alleen door de schaduw op die ene rij trek ik de andere 9 panelen aan dezelfde zijde van de kapel ook naar beneden in opbrengst. Dus ligt er continu en string met schaduuwproblemen. Eerst west, dan oost. Behalve als de zon hoog staat maar dan heb ik dat probleem ook niet met een kleine string van 6 en een van 18.
Alleen heb ik dan maar problemen (minder opbrengst) met 6 panelen en niet met 12!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16-09 11:15
paulv1973 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:51:
[...]

Daar kan ik me niet in vinden...
Alles ligt op hetzelfde dakvlak, Dus instarling is voor alle panelen gelijk.
Dus ook de panelen aan de oostzijde die vol in de zon liggen zouden gelijk zoveel moeten leveren als alle panelen aan de westzijde. Alleen door de schaduw op die ene rij trek ik de andere 9 panelen aan dezelfde zijde van de kapel ook naar beneden in opbrengst. Dus ligt er continu en string met schaduuwproblemen. Eerst west, dan oost. Behalve als de zon hoog staat maar dan heb ik dat probleem ook niet met een kleine string van 6 en een van 18.
Alleen heb ik dan maar problemen (minder opbrengst) met 6 panelen en niet met 12!
Hoe ver reikt de schaduw? Als dit minder dan een meter is dan een meter links en rechts van de dakkapel vrijhouden. meer opbrengst per Wp, dus een beter tvt. Schaduw is echt killing, een randje schaduw van de buren "kost" mij 20 procent opbengst.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Je begint met west schaduw maar daar heb je groter dakvlak dus kunnen meer naar de rand van het huis, oost gaat vol door tot 15:00 ongeveer, west is dan al schaduw vrij vanaf een uur of half 12, misschien zelfs eerder als ze er verder vanaf liggen. Dus zoveel mis je niet. Alle panelen in de schaduw stroken in 1 string kan je net zo goed niet neerleggen, brengt niets op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

drielp schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:57:
[...]

Hoe ver reikt de schaduw? Als dit minder dan een meter is dan een meter links en rechts van de dakkapel vrijhouden. meer opbrengst per Wp, dus een beter tvt. Schaduw is echt killing, een randje schaduw van de buren "kost" mij 20 procent opbengst.
Tja, die rij weglaten heb ik ook al aan gedacht maar voor de dakvulling vindt ik dat niet fraai uitzien.
Snap dat dat in termen van TVT niet helemaal strookt, maar toch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Of de twee stroken langs de dakkapel op twee aparte omvormer (steca500/Soladin600) de rest op een grote omvormer (met een of twee MPP's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

drielp schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:01:
Of de twee stroken langs de dakkapel op twee aparte omvormer (steca500/Soladin600) de rest op een grote omvormer (met een of twee MPP's).
Ook een oplossing maar in verhouding duur

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

drielp schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 22:57:
[...]

Meer dan een meter voor de oost kant als je tot zonsondergang rekend, hier gaat hij over de volledige onderste 12 panelen heen. West in de morgen zal iets anders zijn maar begint waarschijnlijk ook met een flinke punt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Je lost wel veel op met 4 strings dus 2 x SB 2500 / 3000 ( 21 ) ;)

edit, wist het niet zeker maar ze hebben toch een 2500 met 2 x mppt
2500 TL-21
:+ welterusten

Bedoel, waarom zitten te kissebissen op steeds een slechte opbrengst van de
helft van de installatie als je dat het hele jaar door kunt reduceren naar een kwart. 8)7

[ Voor 21% gewijzigd door PClop op 29-01-2014 23:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:06:
Je lost wel veel op met 4 strings dus 2 x SB 2500 / 3000 ( 21 ) ;)

Bedoel, waarom zitten te kissebissen op steeds een slechte opbrengst van de
helft van de installatie als je dat het hele jaar door kunt reduceren naar een kwart. 8)7
Dan zou ik eerder kiezen voor 2 steca's of soladins voor die 2 rijen en 1 grote omvormer (SB40000)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

paulv1973 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:10:
[...]

Dan zou ik eerder kiezen voor 2 steca's of soladins voor die 2 rijen en 1 grote omvormer (SB40000)
Dat wordt dan weer een gekl,, mbt het monitoren van de installatie, maar is ook een idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
paulv1973 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:02:
[...]

Ook een oplossing maar in verhouding duur
Kan meevallen,

2 x steca500 = €500,- + 1 x omniksol 4K TL = €900,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

drielp schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:14:
[...]

Kan meevallen,

2 x steca500 = €500,- + 1 x omniksol 4K TL = €900,-
SMA SB4000 en 5000 kun je al op de kop tikken voor 700-800euro
Heb ik die liever hangen dan een Omnik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:10:
[...]

Maar die 4000 heeft ook schaduw he, hoe je het ook wend of keert die dakkapel trekt links en rechts een punt tot de dakrand.
Wil je schaduw vrij moet je er boven blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:17:
[...]

Maar die 4000 heeft ook schaduw he, hoe je het ook wend of keert die dakkapel trekt links en rechts een punt tot de dakrand.
Wil je schaduw vrij moet je er boven blijven.
Tot de dakrand?
Dan moet ik toch ook maar eens een fototje vragen smorgens en savonds bij zon opkomst en ondergang...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Heeft een power one 6.0 niet ook 3 mpp's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
Maar dat is alleen 's ochtends en 's avonds. Overdag heb je hier minder last van, helemaal tussen april/mei en augustus/september. En dat zijn de maanden waar je het van moet hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:18:
[...]

Tot de dakrand?
Dan moet ik toch ook maar eens een fototje vragen smorgens en savonds bij zon opkomst en ondergang...
Astu

5m40 en rond 19:00

Afbeeldingslocatie: http://rol-co.nl/got/dk2.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Rol-Co op 29-01-2014 23:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Aiaiaai...
Hoe laat / vroeg is dat?

En wat is jouw opbrengst per jaar of per kWp?

[ Voor 9% gewijzigd door paulv1973 op 29-01-2014 23:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:22:
[...]

Aiaiaai...
Hoe laat / vroeg is dat?

En wat is jouw opbrengst per jaar of per kWp?
2013 was 965 kWh/kWp met de dakkapel vanaf half juni, omvormer veranderd vanaf aug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:27:
[...]

2013 was 965 kWh/kWp met de dakkapel vanaf half juni, omvormer veranderd vanaf aug.
Das toch niet slecht (zacht uitgedrukt) met die schaduw...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:29:
[...]

Das toch niet slecht (zacht uitgedrukt) met die schaduw...
Klopt en daarom verander ik er (nog) niets aan. Anders was er allang een dakraam uit en alles aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:32:
[...]

Klopt en daarom verander ik er (nog) niets aan. Anders was er allang een dakraam uit en alles aan de andere kant.
Jij moet toch na de middag je opbrengst (parabool) volledig zien inkakken.?
Als de zon naar west trekt en schaduw van de dakkapel over je panelen gooit?
Is niet te merken aan je opbrengst dan....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

paulv1973 schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:34:
[...]

Jij moet toch na de middag je opbrengst (parabool) volledig zien inkakken.?
Als de zon naar west trekt en schaduw van de dakkapel over je panelen gooit?
Is niet te merken aan je opbrengst dan....
Goed he die coolcept ;)

Ik heb de parabool weer redelijk terug, en rest van de dag ietsje meer dus trekt weer aardig gelijk zoals voor juni.
Kan het zien in een vergelijk met iemand hier 100 m vandaan.

http://pvoutput.org/compare.jsp?sid=9982&sid1=8345

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:39:
[...]

Goed he die coolcept ;)

Ik heb de parabool weer redelijk terug, en rest van de dag ietsje meer dus trekt weer aardig gelijk zoals voor juni.
Kan het zien in een vergelijk met iemand hier 100 m vandaan.

http://pvoutput.org/compare.jsp?sid=9982&sid1=8345
Wat maakt het dat die coolcept zo goed is dan...
Is dat ook een soort schaduuwmanagement?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat staat nergens maar het is wel nieuwe techiek, hoog voltage er op en hoger rendement, alles bij elkaar klopt het beter en gaat als vanouds dus prima. De piko ging iedergeval keihard op zijn bek met die schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Rol-Co schreef op woensdag 29 januari 2014 @ 23:45:
Dat staat nergens maar het is wel nieuwe techiek, hoog voltage er op en hoger rendement, alles bij elkaar klopt het beter en gaat als vanouds dus prima. De piko ging iedergeval keihard op zijn bek met die schaduw.
Zou een SB4000 ook beter presteren? Gelijk aan je steca bedoel ik dan?
Waarom laat de piko het dan zo afweten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Ik zou het niet durven zeggen, geen ervaring met sma. Ik zou voor jouw dakkie iets met 2 mppt pakken of 2 kleine omvormers, oost en west dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Tja, Ik ben nogal fan van de SMA Sb serie... De 4000 en 5000 hebben standaard 2 mppt. de 3000 ook in de TL-21 serie.
Dus... Dan denk ik dat er gewoon een SMA SB5000TL-21 komt te hangen e dan inderdaad jouw optie om te splitsen in Oost en West dak.
En dan nog Opti Track Global peak aan en dan kijken hoe het werkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Met het naderen van de levering van onze 10 Yingly 260W panelen, YL260C-30b PANDA, komen er ook steeds meer vragen...

Bijgevoegd de foto van ons dak. Ik wil het ClickFit montage systeem gebruiken. Is het nu wijs om de verstelbare dakhaken te bestellen of kan ik de standaard haken gebruiken? Hoeveel hoogte in mm of cm mag het per meter afwijken? Wat is jullie ervaring?

Link naar vooraanzicht dak (Ik ben er nog steeds niet achter hoe ik nou een plaatje in mijn post kan plaatsen... 8)7)

Verder ben ik aan het twijfelen over de omvormer. Zoals eerder gezegd ben ik zeer gecharmeerd van SolarEdge. Met name gezien de individuele schaduw afhandeling per paneel. Vernuftig principe. Echter, er hangt wel een kostenplaatje aan waar ik wel van moet slikken. En het lokaal monitoren wordt ook nog een hele uitdaging. Ik lees hier en daar dat SolarEdge dat behoorlijk dicht getimmerd heeft. Behalve via hun eigen portal schijnt het niet mogelijk te zijn om de status van de individuele panelen te zien.

Een niet nader te noemen gebruiker hier heeft mijn laatst een aanbod gedaan van een StecaGrid 2300. Dat wordt toch wel aantrekkelijk als ik het vergelijk met SolarEdge.

Zoals links op de foto is te zien heb ik enige schaduw van de dakkapel van de buren en de geforceerde ventilatie (boven) en de CV-afvoer daaronder. Het pijpje rechts van de CV-afvoer vervalt. Dat was voor een droger, maar die gebruiken we niet.

De panelen komen tot op ongeveer 10 cm afstand van de pijpjes. Daar kan ik dus enige schaduw van verwachten, met name in de winter. De foto is genomen op 14 december rond 16:15 uur en de schaduw is hier goed zichtbaar. Het dak ligt op ongeveer 158 graden (= 22 graden oostelijk van zuid) onder een hoek van 40 graden. De bruikbare lengte van het dak is 5,4 meter.

Wat is de mening van de deskundigen hier? Mijn doel is toch om zoveel mogelijk op te wekken. Ik hoef niet perse de laagste prijs. Zal deze schaduw veel roet in het eten gooien of valt het wel mee?

Pfff. Weer een heel verhaal..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoudseHoeve
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 20-08 20:26

WoudseHoeve

Hobby Boer

Ik denk niet dat je de duurdere SolarEdge ooit terug zal verdienen, schaduw alleen aan het eind van de dag, weinig impact op je opbrengst.

Ik he de standaard clickfit gebruikt op mijn pannen dak van een oude boerderij, geen probleem, niet moeilijk overdoen, als je er wel last van hebt is er iets erg mis met je dak ......

~40kWp,2xSE7k,Victron 3xMPII48/10kVA+Mppt450(200/100), 135kWh Docan LFP, 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L, linkedin

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Niet online
@Aegle

Dat beetje schaduw zo laat op de dag in de winter is niet zo'n groot probleem. De diodes in de panelen zullen hun werk doen. Ga je de panelen vertikaal plaatsen 2 rijen van 5?

Ik zou een gewone omvormer kiezen. Vrijwel alle string omvormers zullen (flink) goedkoper zijn.

Van belang is de omvormer goed uit te kiezen. Idealiter presteert die op topniveau bij de te verwachten voltages en andere parameters. Sommige fabrikanten hebben tools om die keuze te maken. Daarbij worden de gegevens van de panelen gebruikt.

Omdat omvormers een groot deel van de tijd een lage opbrengst zullen hebben is de overhead/efficiëntie bij lage opbrengst (in W) ook van belang. Dat kun je vaak zien in een grafiek in een spec sheet.

Ga ook eens na wat anderen met een bepaalde omvormer en dezelfde panelen aan opbrengst hebben. Je moet dan wel installaties die dicht bij elkaar liggen vergelijken. pvoutput.org kan twee of meer grafieken tegelijk tonen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 12:10
@Aegle
Waarom komen de panelen zo dicht bij de pijpjes? Het rechter pijpje vervalt zeg je, maar als je twee kolommen van 5 panelen dicht tegen de rand rechts legt, blijft er toch nog wel aardig wat ruimte tot de pijpjes, of vergis ik me?

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 17-09 13:24
Ik heb m'n semi dreigbrief gehad van Stedin:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/qLNlqHe.jpg

Ze dreigen nog net niet met afsluiten maar het scheelt niet veel..

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
[b][message=41694057,noline]

Wat is de mening van de deskundigen hier? Mijn doel is toch om zoveel mogelijk op te wekken. Ik hoef niet perse de laagste prijs. Zal deze schaduw veel roet in het eten gooien of valt het wel mee?

Pfff. Weer een heel verhaal..
Als het goed is krijg ik ook deze maand mijn installatie (eindelijk).
Zou nog 'ns goed rondkijken en navragen bij de verschillende installateurs want als ik de aanbiedingen echt goed ging vergelijken in Excel en de monitoring + garantie uitbreidingen ging verrekenen kwam solaredge maar marginaal duurder uit dus was voor mij de keuze heel makkelijk.

[ Voor 60% gewijzigd door NIK0 op 30-01-2014 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

NIK0 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:23:
jezus dat is gewoon metering porno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:40
[afbeelding]

Niets van aantrekken, zo'n briefje heb ik destijds ook gehad. Gebeurt verder niks.

Later kwamen ze bij mij met het verhaal dat de meter afgekeurd was, dus eeuwig hou je het waarschijnlijk niet vol, maar ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
WoudseHoeve schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 15:56:
Ik denk niet dat je de duurdere SolarEdge ooit terug zal verdienen, schaduw alleen aan het eind van de dag, weinig impact op je opbrengst.

Ik he de standaard clickfit gebruikt op mijn pannen dak van een oude boerderij, geen probleem, niet moeilijk overdoen, als je er wel last van hebt is er iets erg mis met je dak ......
Helaas heb ik nog geen beeld van schaduwvorming door de seizoenen heen. Maar ik denk wel dat de foto tijdens de ongunstigste periode is gemaakt.

Mijn dak is redelijk recht. Ik heb in Visio een lijnen matrix over het dak heen getrokken, zodanig dat er per dakpan een lijn is. Dat ziet er kaarsrecht uit. Als ik echter naar de nok kij, lijkt het alsof ie iets inzakt. Het zou l*llig zijn dat ik vol goede moed de beugels plaats (58 volgens de excel sheet van ClickFit!) en vervolgens de rail er niet fatsoenlijk gemonteerd zijn. Ik ben maar een simpele particulier die er geen voorraad van alle soorten beugels op na houd. :?
mrmrmr schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 17:35:
@Aegle

Dat beetje schaduw zo laat op de dag in de winter is niet zo'n groot probleem. De diodes in de panelen zullen hun werk doen. Ga je de panelen vertikaal plaatsen 2 rijen van 5?

Ik zou een gewone omvormer kiezen. Vrijwel alle string omvormers zullen (flink) goedkoper zijn.

Van belang is de omvormer goed uit te kiezen. Idealiter presteert die op topniveau bij de te verwachten voltages en andere parameters. Sommige fabrikanten hebben tools om die keuze te maken. Daarbij worden de gegevens van de panelen gebruikt.

Omdat omvormers een groot deel van de tijd een lage opbrengst zullen hebben is de overhead/efficiëntie bij lage opbrengst (in W) ook van belang. Dat kun je vaak zien in een grafiek in een spec sheet.

Ga ook eens na wat anderen met een bepaalde omvormer en dezelfde panelen aan opbrengst hebben. Je moet dan wel installaties die dicht bij elkaar liggen vergelijken. pvoutput.org kan twee of meer grafieken tegelijk tonen.
Ze komen in 2 rijen van 5 in portrait te liggen. Het vernuftige van SolarEdge is juist de techniek dat alle panelen die geen schaduw vangen op 100% blijven werken, terwijl de beschaduwde panelen minder of zelfs niets leveren. Dat krijg je met geen enkele omvormer van andere fabrikanten voor elkaar. Maar ja, het is een kwestie van afwegen. En niet te vergeten de monitoring. Ik merk dat ik daar veel waarde aan hecht.

De tools van de verschillende fabrikanten ken ik (tot in den treure...). Ik plaats wel kanttekeningen bij sommige uitkomsten. Wat ik wel eens nauwkeurig uitgerekend zou willen zien is hoeveel winst te behalen valt bij een bepaalde startspanning, de drempelspanning. Daar is, denk ik, een wereld te winnen.

Liever een lage startspanning (minimum input / start voltage) en afgetopt bij max power of toch een ruim bemeten omvormer met een hogere startspanning? Lastig rekenen...
Atrax schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 18:08:
@Aegle
Waarom komen de panelen zo dicht bij de pijpjes? Het rechter pijpje vervalt zeg je, maar als je twee kolommen van 5 panelen dicht tegen de rand rechts legt, blijft er toch nog wel aardig wat ruimte tot de pijpjes, of vergis ik me?
Met mijn bescheiden teken middelen heb ik in Viso en Excel een tekening gemaakt op schaal. Als ik de rechter kolom dakpannen vrij laat, kom ik uit op ongeveer 20 cm vvan de pijpjes. Da's niet al te veel.
NIK0 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:03:
[...]

Als het goed is krijg ik ook deze maand mijn installatie (eindelijk).
Zou nog 'ns goed rondkijken en navragen bij de verschillende installateurs want als ik de aanbiedingen echt goed ging vergelijken in Excel en de monitoring + garantie uitbreidingen ging verrekenen kwam solaredge maar marginaal duurder uit dus was voor mij de keuze heel makkelijk.
Het punt is dat ik alles zelf ga uitvoeren. De panelen heb ik via een soort van inkoopactie via het werk goedkoop kunnen aanschaffen. De omvormer is dus een substantieel deel van de kosten. Resten alleen nog de montage materialen, bekabeling en schakelmateriaal. Op het montagemateriaal voor de dakconstructie (ClickFit) en de omvormer na is alles geregeld. Tot en met de juiste krimptangen toe voor de AMP'tjes en MC4 connectoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
[afbeelding]

Ik ben blij met mijn Ferraris meter :) .
PS: Hoe krijg jij nou een foto geplaatst? Ik kom niet verder dan een link. Van de FAQ wordt ik ook niet wijzer...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Verwijderd schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:36:
[...]

jezus dat is gewoon metering porno
Agreed, met de nadruk op 3 x MOETEN in 1 paragraaf
Terpen Tijn schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:50:
[...]

Niets van aantrekken, zo'n briefje heb ik destijds ook gehad. Gebeurt verder niks.

Later kwamen ze bij mij met het verhaal dat de meter afgekeurd was, dus eeuwig hou je het waarschijnlijk niet vol, maar ja.
Hoe oud was je meter toen ze met dat verhaal aan kwamen zetten? Neem aan dat ze toch wel naar iets van een lijst konden verwijzen?

@Aegle: check je DM

[ Voor 13% gewijzigd door NIK0 op 30-01-2014 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Bedoel je deze lijst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
Iemand hier die ook logt op omnikportal? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
Indeed!
@Terpen Tijn stond je meter op die lijst..?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23:11

Barrycade

Through the...

tito1984 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:33:
Voldoende tweakers hier die dat doen, moet je zoeken in dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

[afbeelding]

Heb ik ook gehad

Mijn antwoord:

Geachte stedin

Wegens het niet aanwezig zijn van geijkte bemetering voor terugleveren in ons pand bevestig hierbij dat stedin alle te weinig gemeten teruglever stroom kosteloos mag ontvangen.

Met vriendelijke groet

:+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
tito1984 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:33:
Ja ik: Fop Smit solar

En jij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revolution-nl
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 14-09 12:19

revolution-nl

B≡ TH≡ CHANG≡

Aegle schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:58:
[...]

Ik ben blij met mijn Ferraris meter :) .
PS: Hoe krijg jij nou een foto geplaatst? Ik kom niet verder dan een link. Van de FAQ wordt ik ook niet wijzer...
Wees er inderdaad blij mee, ik wacht bij GreenChoice al 1.5 maand op mijn teruglevernota.

De levermeters kunnen ze automatisch uitlezen maar de teruglever meters moeten met de hand doorgegeven worden. Handig nog zo slimme meter!?

Als klap op de vuurpeil is mijn voorschotbedrag verhoogt. Men belooft beterschap maar als dit volgend jaar nog zo geregeld is dan ga ik naar een leverancier die levering en opwek wel in een nota kunnen verwerken met een correct voorschotbedrag.

Dit is echt waardeloos.

Vroemt met EV | 10.000WP | 14kWh Thuisaccu | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS | LG-WH27s Boiler

Pagina: 1 ... 105 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.