Met het naderen van de levering van onze 10 Yingly 260W panelen, YL260C-30b PANDA, komen er ook steeds meer vragen...
Bijgevoegd de foto van ons dak. Ik wil het ClickFit montage systeem gebruiken. Is het nu wijs om de verstelbare dakhaken te bestellen of kan ik de standaard haken gebruiken? Hoeveel hoogte in mm of cm mag het per meter afwijken? Wat is jullie ervaring?
Link naar vooraanzicht dak (Ik ben er nog steeds niet achter hoe ik nou een plaatje in mijn post kan plaatsen... 
)
Verder ben ik aan het twijfelen over de omvormer. Zoals eerder gezegd ben ik zeer gecharmeerd van SolarEdge. Met name gezien de individuele schaduw afhandeling per paneel. Vernuftig principe. Echter, er hangt wel een kostenplaatje aan waar ik wel van moet slikken. En het lokaal monitoren wordt ook nog een hele uitdaging. Ik lees hier en daar dat SolarEdge dat behoorlijk dicht getimmerd heeft. Behalve via hun eigen portal schijnt het niet mogelijk te zijn om de status van de individuele panelen te zien.
Een niet nader te noemen gebruiker hier heeft mijn laatst een aanbod gedaan van een StecaGrid 2300. Dat wordt toch wel aantrekkelijk als ik het vergelijk met SolarEdge.
Zoals links op de foto is te zien heb ik enige schaduw van de dakkapel van de buren en de geforceerde ventilatie (boven) en de CV-afvoer daaronder. Het pijpje rechts van de CV-afvoer vervalt. Dat was voor een droger, maar die gebruiken we niet.
De panelen komen tot op ongeveer 10 cm afstand van de pijpjes. Daar kan ik dus enige schaduw van verwachten, met name in de winter. De foto is genomen op 14 december rond 16:15 uur en de schaduw is hier goed zichtbaar. Het dak ligt op ongeveer 158 graden (= 22 graden oostelijk van zuid) onder een hoek van 40 graden. De bruikbare lengte van het dak is 5,4 meter.
Wat is de mening van de deskundigen hier? Mijn doel is toch om zoveel mogelijk op te wekken. Ik hoef niet perse de laagste prijs. Zal deze schaduw veel roet in het eten gooien of valt het wel mee?
Pfff. Weer een heel verhaal..