Stefansopbrengst
Jammer dat omnikportal niet zo uitgebreid is en je geen mensen kan volgen.
Log jij ook naar pvoutput.org?
Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.
Stefansopbrengst
overdrijven is ook een vak.NIK0 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:23:
Ik heb m'n semi dreigbrief gehad van Stedin:
[afbeelding]
Ze dreigen nog net niet met afsluiten maar het scheelt niet veel..
Verwijderd
[ Voor 15% gewijzigd door NIK0 op 31-01-2014 08:45 ]
Member of the Ukraine IT Army
Op zich geloof ik dat wel, maar aangezien mijn dak toch niet groter is, zie ik niet zoveel reden om een 2.0 KW omvormer te nemen als een 1.5 KW net zo goed zou kunnen en zo'n 7 tientjes goedkoper is.Overdimensioneren gaat toch ten kosten van het rendement.
Klopt, het kan op jaarbasis iets aan rendement kosten. Zie het voorbeeld hieronder.
Hierbij is de ene omvormer extreem overgedimensioneerd, b.v. als de klant in de toekomst wellicht
wil uitbereiden. Totaal rendement verlies door de veel te grote omvormer 0,25% per jaar (7,5 kWh). (verwaarloosbaar)
... en gaat over tot de orde van de dag
Float like a butterfly, sting like a bee.
[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 31-01-2014 11:10 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik zou bij een dak als dit gaan voor 3x 4 portret. Ik tel 14 dapkannen en het lijkt standaard maat = 14 * 38 cm is 5 meter 24. Vervolgens rechts op het dak uitlijnen, Magoed, zal wel mosterd na de maaltijd zijn omdat je de panelen al besteld hebtAegle schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:55:
[...]
[...]
Ze komen in 2 rijen van 5 in portrait te liggen.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Dat zal ik ook zeker eens gaan doen, ik had altijd in gedachten dat het veel duurder wasmigjes schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:01:
@martinusz
als je de prijzen van essent al leuk vind, dan moet je geen offertes gaan aan vragen bij leveranciers die hier mee lezen. (dan weet je nu al, dat ze een te hoge prijs berekenen, lol het zal wel mee vallen.)
essent heeft wel belang er bij dat het net lijkt of pv duur is.
ga eens zoeken naar een installateur bij je in de buurt. (die kennen vaak de locale situatie het best.)
en je kunt best wel eens blij worden van de prijzen.
materiaal prijs voor 6 panelen + omvormer + bevesteging + wat kabel werk.martinusz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:10:
[...]
Dat zal ik ook zeker eens gaan doen, ik had altijd in gedachten dat het veel duurder was
Het pakket met 6 panelen is bij Essent (all-in) 3495,- wat ik dus eigenlijk best vond meevallen, dacht echt dat het eerder tussen 5-10K lag.
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Oke, ik ging er natuurlijk al wel vanuit dat Essent er zelf ook wat extra's aan overhoudt. Nadeel vind ik dat je niet eenvoudig prijzen kan vergelijken, uberhaupt bedrijven in de regio vinden is een wirwar van aanbieders. Als je via Google probeert te zoeken, krijg je veel landelijke bedrijven, niet zo snel het bedrijf hier in de buurt. Daarnaast tonen ze nergens echt de prijzen, je moet overal offertes aanvragen (waar je zaken moet invullen die je misschien niet echt (nog) weet.migjes schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:14:
[...]
materiaal prijs voor 6 panelen + omvormer + bevesteging + wat kabel werk.
is ongeveer 2000 euro, de rest is aanleg kosten + wat er aan de strijkstok blijft hangen.
het is wel dat grotere sets vaak wat kosten effectiever zijn.
Verwijderd
Even iets langer op internet zoeken en je hebt vast een hele stapel aanbieders, bel een paar op of ze langs willen komen. Hoef je niks zelf uit te rekenen alleen wel aangeven wat je verbruik is en hoeveel van dat verbruik je het liefst wilt opwekken met panelen.martinusz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:21:
[...]
Oke, ik ging er natuurlijk al wel vanuit dat Essent er zelf ook wat extra's aan overhoudt. Nadeel vind ik dat je niet eenvoudig prijzen kan vergelijken, uberhaupt bedrijven in de regio vinden is een wirwar van aanbieders. Als je via Google probeert te zoeken, krijg je veel landelijke bedrijven, niet zo snel het bedrijf hier in de buurt. Daarnaast tonen ze nergens echt de prijzen, je moet overal offertes aanvragen (waar je zaken moet invullen die je misschien niet echt (nog) weet.
Wat dat betreft zou ik dan weer niet zo probleem hebben om zo'n pakket bij Essent af te nemen, omdat je dan weet wat het exact kost en je makkelijkser/sneller informatie kunt opvragen erover. Maar goed, ik ga toch proberen om het te vergelijken met andere aanbieders (al zie ik er nu al tegen op om alle informatie op te vragen).
van de sunpowers heb ik ook geen goede prijs, die ontglipt mij ook steeds.creon schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:16:
het valt me op dat er weinig paneel prijzen te vinden zijn
ik zag net dat sunpower 330Wp leuke panelen zijn, maar ik kan via google geen prijzen vinden
overal moet je offerte opvragen
dit zegt mij dat er een hele leuke marge gerekend wordt door sommige aanbieders
beetje zoals keukens kopen, op het moment dat je weg loopt kan de helft er nog af
(dit is trouwens een gevoel wat mij bekruipt)
Ik heb je een PM gestuurd.martinusz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:21:
Nadeel vind ik dat je niet eenvoudig prijzen kan vergelijken, uberhaupt bedrijven in de regio vinden is een wirwar van aanbieders. Als je via Google probeert te zoeken, krijg je veel landelijke bedrijven, niet zo snel het bedrijf hier in de buurt. Daarnaast tonen ze nergens echt de prijzen, je moet overal offertes aanvragen (waar je zaken moet invullen die je misschien niet echt (nog) weet.
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
De markt voor PV is alles behalve volwassen. Er is een grote groep goudzoekers en er zijn flink wat serieuze zaken.creon schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:16:
het valt me op dat er weinig paneel prijzen te vinden zijn
ik zag net dat sunpower 330Wp leuke panelen zijn, maar ik kan via google geen prijzen vinden
overal moet je offerte opvragen
dit zegt mij dat er een hele leuke marge gerekend wordt door sommige aanbieders
beetje zoals keukens kopen, op het moment dat je weg loopt kan de helft er nog af
(dit is trouwens een gevoel wat mij bekruipt)
A'dam PVOutput
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
- Panelen aan de kant met de meeste zon, dus aan de voorkant.martinusz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:45:
Goedemorgen,
Ik ben een leek op het gebied van zonnepanelen of electriciteit, maar ik moet zeggen dat dit topic en zeker de beginpost mij aardig op weg heeft geholpen om het één en ander te begrijpen.
Mijn interesse is gewekt door de zonnepanelen van Essent (mijn huidige leverencier al jaren), die hebben volgens mij aardige pakketten voor aardige prijzen.
Vragen die mij nog bezig houden zijn:
- Aan welke kant van mijn huis plaats ik de zonnepanelen?
Situatie: dak achterkant op O/N/O ongeveer, en voorkant op W/Z/W, zie ook hier in Google maps
* aan de achterkant komt er binnen 10 jaar nog een dakkapel *
- Voor de voorkant van het huis, kan je dan te maken krijgen met vergunning? (wellicht ivm met aanzicht van de straat? net als bij dakkapel aan voorkant?)
- ZIt je op enige wijze vast aan Essent voor x-jaren? (ik kan dit niet echt terugvinden)
Als iemand mij hierin kan adviseren zou dat heel fijn zijnbedankt alvast!
Ik heb net offerte aangevraagd voor 6 panelen. Bedrag € 2500 incl BTW. Die kun je terugvragen zodat je op € 2100 uitkomt. Ik zou nog een keer nadenken over het aanbod van Essent als ik jou wasmartinusz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:10:
[...]
Dat zal ik ook zeker eens gaan doen, ik had altijd in gedachten dat het veel duurder was
Het pakket met 6 panelen is bij Essent (all-in) 3495,- wat ik dus eigenlijk best vond meevallen, dacht echt dat het eerder tussen 5-10K lag.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Klopt. Uit de offerte:Proton_ schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:41:
6 panelen zegt niet alles; tussen de 190 Wp op mijn dak en de 330 Wp Sunpowers zit nogal verschilMijn 6 paneeltjes waren destijds minder dan 1600 euro (zelf geplaatst).
ten eerste gefeliceteert met je verjaardag.Barrycade schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:55:
http://www.solarnrg.nl/prijzen-zonnepanelen hier kan je toch redelijk prijzen vergelijken? Ik heb niet echt de indruk dat zij erg duur zijn en er zijn Tweakers die (goede) ervaringen met ze hebben.
Prijzen bij leveranciers kunnen verschillen en is afhankelijk van hoeveelheden en of je de aanleg door ze wil laten doen. Aangezien de meeste 1 pitters zijn zullen ze geen websites bijhouden met prijzen.
Ja. Die lijst wordt overigens op basis van steekproeven vastgesteld. Ik blijf het daarbij gek vinden dat een degelijke Siemens meter uit '85 wel vervangen zou moeten worden, terwijl er hier zat mensen zijn met veel oudere meters zonder centje pijn.NIK0 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:35:
[...]
Indeed!
@Terpen Tijn stond je meter op die lijst..?
Signatures zijn voor boomers.
Als je daar je bestaande huis voor moet gaan verbouwen dan wss niet ivm extra kosten. Voor een nieuw te bouwen huis is dat wellicht anders.Maasluip schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:42:
Kun je dan niet beter zonnepanelen aanleggen en je huis elektrisch gaan verwarmen?
Het enige wat roet in het eten kan gooien is dat je een keer een nieuwe omvormer nodig hebt.
[ Voor 36% gewijzigd door P_Tingen op 31-01-2014 12:48 ]
Vergeet aanpassing/afschaffing van de salderingsregels niet! Aan de andere kant denk zeker dat de prijs van een kuub gas verder blijft stijgen in de toekomst.Maasluip schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:42:
Kun je dan niet beter zonnepanelen aanleggen en je huis elektrisch gaan verwarmen?
Het enige wat roet in het eten kan gooien is dat je een keer een nieuwe omvormer nodig hebt.
10,3 kWh laagwaardige warmte (praktisch 0 exergie)... tegenover 10,3 kWh stroom (100% exergie). Met die stroom uit de PV panelen kan veel mooiere dingen doen: warmtepomp. Met een COP van 4 kan je dat dus nog door 4 delen: ca 1,60 cent/kWh.Maasluip schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:42:
Als ik kijk naar dit rekensommetje:
PV installatie kost € 1,30 / Wp (kan goedkoper, maar even voor het rekenen), je krijgt BTW terug van aanschaf en installatie, dus dat wordt € 1,027 / Wp. Zonnepanelen gaan 20 jaar mee en je wekt 900 kWh/kWp op met een achteruitgang in opbrengst van 0,6% per jaar.
Dan kost een kWh je over die 20 jaar 5,94 cent. Gaan je panelen 25 jaar mee dan zelfs maar 4,75 cent.
Gas kost 65 cent/m3 en er zit 10,3 kWh in een m3, dus 6,31 cent per kWh.
Je ziet iets over het hoofd denk ik: de energie surplus in de zonnige periode moet je dan wel opslaan voor de verwarming in de koude periode (met weinig opbrengst.).Maasluip schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:42:
Als ik kijk naar dit rekensommetje:
PV installatie kost € 1,30 / Wp (kan goedkoper, maar even voor het rekenen), je krijgt BTW terug van aanschaf en installatie, dus dat wordt € 1,027 / Wp. Zonnepanelen gaan 20 jaar mee en je wekt 900 kWh/kWp op met een achteruitgang in opbrengst van 0,6% per jaar.
Dan kost een kWh je over die 20 jaar 5,94 cent. Gaan je panelen 25 jaar mee dan zelfs maar 4,75 cent.
Gas kost 65 cent/m3 en er zit 10,3 kWh in een m3, dus 6,31 cent per kWh.
3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.
Helaas. Dat gaat alleen passen als ik tot aan de nok en over de dakgoot monteer. Los van het feit dat het estetisch er niet uit ziet (ze komen nadrukkelijk in het zicht aan de voorzijde) wil ik geen risico niet lopen om tot aan de nok te plaatsen. Ik woon op een km of 14 van de kust. Aan de achterzijde van de woning is in tussen west en oost over een afstand van meerdere kilometers nagenoeg geen bebouwing. Dit is nog een beetje te zien op de foto. Het waait hier bijna altijd. Als het in het binneland een beetje waait, kan het hier goed spoken. Nee, ik wil geen risico lopen. Om over de verzekring maar niet te praten...Lardman schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:03:
[...]
Ik zou bij een dak als dit gaan voor 3x 4 portret. Ik tel 14 dapkannen en het lijkt standaard maat = 14 * 38 cm is 5 meter 24. Vervolgens rechts op het dak uitlijnen, Magoed, zal wel mosterd na de maaltijd zijn omdat je de panelen al besteld hebt
33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput
En wat een hoge huur t.o.v. de werkelijke kosten.Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 07:26:
@nostradamus
ten 1e als je de context goed lees hebben ze gelijk een meter die terugdraait kan je niet op aflezen hoeveel je hebt teruggeleverd je vebruik is simpelweg minder op jaarbasis
echter who cares jij toch zeker niet
bij de ferrarismeter werkt t heel simpel 250omw per kwh verbuik is 250 omw / khw terugleveren
ik heb juist om dit "gezeik" niet te krijgen niets gemeld bij teugleveren.nl
toen ik me jaarstanden ging doorgeven gaf essent uit verbruik is niet conform verwachting wilt u een reden opgeven ik zeg ja antwoord "PV systeme " meer info niet gegeven
en klaar niets aan de hand.
zolang volgens de lijst je meter nog niet is afgekeurt mag je weigeren hem te laten vervangen
en is tie wel afgekeurt dan mag stedin je simpelweg nooit kosten in rekening brengen het is immers ene huur meter
Tot aan de nok is geen enkel probleem, zolang je er niet overheen gaat waait de boel er met bijvoorbeeld click-fit er echt niet af. Enige beperkende factor is de lengte van je dakpannen. Je kunt de panelen naadloos tegen elkaar aan plaatsen zolang je maar 5 meter beschikbaar hebt tussen nok en dakgoot. Een paar centimeter is genoegAegle schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:10:
[...]
Helaas. Dat gaat alleen passen als ik tot aan de nok en over de dakgoot monteer. Los van het feit dat het estetisch er niet uit ziet (ze komen nadrukkelijk in het zicht aan de voorzijde) wil ik geen risico niet lopen om tot aan de nok te plaatsen. Ik woon op een km of 14 van de kust. Aan de achterzijde van de woning is in tussen west en oost over een afstand van meerdere kilometers nagenoeg geen bebouwing. Dit is nog een beetje te zien op de foto. Het waait hier bijna altijd. Als het in het binneland een beetje waait, kan het hier goed spoken. Nee, ik wil geen risico lopen. Om over de verzekring maar niet te praten...
Wat betreft de panelen: om aan nog twee extra panelen te komen zou geen probleem zijn.
2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A
Hier zitten de panelen op oost en west vrijwel tot aan de nok op circa 9 meter hoog, wat hoger is dan de meeste huizen in de omgeving op 3 km van de duinen. Met de afgelopen herfst en winter storm is alles blijven zitten/staan.Aegle schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:10:
[...]
Helaas. Dat gaat alleen passen als ik tot aan de nok en over de dakgoot monteer. Los van het feit dat het estetisch er niet uit ziet (ze komen nadrukkelijk in het zicht aan de voorzijde) wil ik geen risico niet lopen om tot aan de nok te plaatsen. Ik woon op een km of 14 van de kust. Aan de achterzijde van de woning is in tussen west en oost over een afstand van meerdere kilometers nagenoeg geen bebouwing. Dit is nog een beetje te zien op de foto. Het waait hier bijna altijd. Als het in het binneland een beetje waait, kan het hier goed spoken. Nee, ik wil geen risico lopen. Om over de verzekring maar niet te praten...
Wat betreft de panelen: om aan nog twee extra panelen te komen zou geen probleem zijn.
Ik wil iedereen bedankt voor de reacties op mijn post van begin september. Alle reacties zijn meegenomen en er is besloten om toch voor zonnepanelen te gaan. Niet voor de winst, wel voor de duurzaamheid. De huidige offerte heeft een prijs van +/- €1,05 per Wp excl. BTW, incl. montage en solarlog. Dat lijkt mij redelijk. Het zijn JA-solar panelen met een PowerOne omvormer (2 strings).PClop schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 23:55:
[...]
Het lijkt er toch op dat het D3 zekering houders zijn, en daar passen normaal maar drie
types in nl 35A, 50A of 63A met de melder kleuren resp, zwart, wit en koper
de melder is zeker niet zwart, dus geen 35A maar of het nu wit ( verkleurt ) of koper is
is moeilijk te herkennen .
[afbeelding]
Graag onder vermelding van, merk en type omvormer, idem mbt de zonnepanelen.-Tim- schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:22:
M'n vader heeft van de week 20 zonnepanelen aangesloten op een inverter die een maximale input per string heeft van 580V. De inverter doet nu helemaal niets. In de datasheet van de zonnepanelen staat een open circuit voltage van 37V en een nominaal voltage van 30V gegeven. Ik weet niet welke ik moet gebruiken, maar beide waardes keer 20 geven dus een hogere input dan 580V.
Voordat m'n vader het dak weer op gaat om de panelen over twee strings te verdelen zijn we benieuwd of die twee voltagewaarden vaste waarden zijn of eerder een Vmax zeg maar. Aangezien het nu niet zo mooi weer is zou die namelijk niet gehaald worden.
Klinkt als...PClop schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:34:
[...]
Graag onder vermelding van, merk en type omvormer, idem mbt de zonnepanelen.
plus uitrichting en hoek van deze, dan zoek men het hier wel voor je uit.![]()
E.e.a. kan nog mee vallen als de waarde die je opgeeft ( 580V ) de max mppt spanning is ?
als de omvormer geen beveiliging tegen overspanning heeft, vrees ik het ergste
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Een omvormer voor 20 panelen, dus zeg maar een 5000Wp zit niet met een stekker gok ik.MeTooPV schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:05:
Bij een transformator loze omvormer kan ook nog de manier waarop de stekker in het stopcontact zit meespelen. In je stopcontact heb je namelijk een 0 en een fase zitten. De stekker omdraaien kan wonderen doen.
Deze set zit op het dak. Dat is dus 20 x AXITEC 250 Wp POLY- kristallijn en de Growatt 4400TL (detail specs) als inverter. Hoek weet ik zo niet, maar het is op een schuin boerderijdak richting het zuidwestenPClop schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:34:
[...]
Graag onder vermelding van, merk en type omvormer, idem mbt de zonnepanelen.
plus uitrichting en hoek van deze, dan zoek men het hier wel voor je uit.![]()
E.e.a. kan nog mee vallen als de waarde die je opgeeft ( 580V ) de max mppt spanning is ?
als de omvormer geen beveiliging tegen overspanning heeft, vrees ik het ergste
Hij zit direct op een groep, dus dat zou het niet zijn. Dit deel heeft een electricien aangesloten, dus ik neem aan dat dat wel goed zit. Maar mocht het daar zitten, dan nog moet ik bovenstaand probleem van te veel voltage niet onderschatten toch?MeTooPV schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:05:
Bij een transformator loze omvormer kan ook nog de manier waarop de stekker in het stopcontact zit meespelen. In je stopcontact heb je namelijk een 0 en een fase zitten. De stekker omdraaien kan wonderen doen.
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Google afbeeldingen op yingli black en je vind ze zo. Zoals deze: http://www.morrenhof-jans...image/images/P1110043.JPGCyclops10 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:12:
Heeft iemand een foto van deze panelen op een dak?
De spanning is niet zo sterk instralingsafhankelijk (zie I/U grafiek rechtsonder op de datasheet) dus ook met slecht weer haal je de 33Voc wel.-Tim- schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:22:
Voordat m'n vader het dak weer op gaat om de panelen over twee strings te verdelen zijn we benieuwd of die twee voltagewaarden vaste waarden zijn of eerder een Vmax zeg maar. Aangezien het nu niet zo mooi weer is zou die namelijk niet gehaald worden.
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
databeestje schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:03:
De omvormer ziet de spanning van 20 x 37 voor dat deze in bedrijf gaat. Als je heul erug veel mazzel hebt gaat de omvormer niet aan. Ecbter is de kans op doorslag bij dit soort spanningen erg hoog.
Alleen in bedrijf is dit 20 x 30 volt. En dan kom je dus uit op kostal piko omvormer bijvoorbeeld. De stecagrid kan tot 845 volt en zou kunnen maar sluit misschien niet op vermogen aan.
Ik was er zelf niet bij toen de omvormer voor het eerst werd ingeschakeld, maar hoorde zojuist dat de omvormer op dat moment het display en een rode led oplichtte. Wat het display zei weet ik niet, maar de rode led schijnt volgens de handleiding aan te kunnen geven dat de spanning te hoog is. De omvormer is dus wel aangegaan, maar doet nu niks meer..Proton_ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:44:
[...]
De spanning is niet zo sterk instralingsafhankelijk (zie I/U grafiek rechtsonder op de datasheet) dus ook met slecht weer haal je de 33Voc wel.
Daar komt bij dat het tegen het vriespunt is als de omvormer op moet starten. De Voc in de datasheet is bij 25 graden en geeft aan dat Voc 0.33% stijgt bij elke graad kouder.
Dan ben je ook met slecht weer op 36 volt per paneel.
Dat is 720V in plaats van 580V; een overbelasting van 24%.
Je kan mazzel hebben dat er nog iets gebeurt in de omvormer als je de string splitst maar ik zou hem niet meer vertrouwen.
Als sanity check is 9+11 wel bruikbaar; de omvormer zou dan wat moeten doen.
Dank je.Bezuiniger schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:40:
[...]
Google afbeeldingen op yingli black en je vind ze zo. Zoals deze: http://www.morrenhof-jans...image/images/P1110043.JPG
je zegt het zelf al. overgevoelig voor het woordje moeten. dat is dus het probleem.NIK0 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 08:41:
@engelbertus, @swapevent,
Wellicht komt het dat ik overgevoelig ben voor het woord MOETEN.
Ik denk dat 80-90% van een oudere generatie zo'n brief van Stedin ziet als wet en direct overstag gaat.
Stedin als monopolist weet dit en maakt daar op deze dwingende manier misbruik van in mijn ogen, DAAR heb ik problemen mee.
Tweakers is om info en ervaringen uit te wisselen, ik vond het nuttig om de brief te delen that's all. Jullie reacties laten mede-tweakers weten dat er dus ook andere opties zijn...mijn dank daarvoor
A'dam PVOutput
van solaredge heb je toch ook een optimizer die met elke omvormer kan werken? Is dat geen alternatief?ericplan schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:33:
Ik overweeg één Sunpower SPR-300-WHT uit de string te halen en te vervangen door een nieuw X21 paneel met een micro-inverter. Dit vanwege schaduw op dit paneel, die de hele string onderuit trekt.
Daarbij is de vraag of mijn omvormer met 4 panelen blijft werken, ik dacht van wel. Nu bestaat de string uit 5 panelen. Maar extra input is welkom.
Het gaat om Sunpower SPR-300-WHT panelen uit 2009. Deze panelen hebben positieve aarding nodig en dat schijnt volgens Sunpower niet te kunnen met een micro-inverter.
Specs:
http://www.posharp.com/sp...unpower_p1351979817d.aspx
De omvormer is een SMA SB 1700 met positieve aardingsset.
Specs:
http://www.zonnemarkt.nl/omvormers/sma-sb1700
NB. Ik ga er vanuit dat de gegevens over spanningen e.d. op bovenstaande websites kloppen, maar ik zal dat nog wel controleren omdat de sb1700 meerdere versies heeft gekend.
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
Volgens mij hebben de panelen een te hoge Vocvoor de standaard p300. Ik zou dan de p500 moeten hebben? Is die ook €70,-?BarryH schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:48:
[...]
van solaredge heb je toch ook een optimizer die met elke omvormer kan werken? Is dat geen alternatief?
5x ca. eur 70,-
A'dam PVOutput
Ik dacht dat die nieuwe SPR's gewoon op een trafoloze omvormer aangesloten konden worden ?ericplan schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:33:
Ik overweeg één Sunpower SPR-300-WHT uit de string te halen en te vervangen door een nieuw X21 paneel met een micro-inverter. Dit vanwege schaduw op dit paneel, die de hele string onderuit trekt.
Daarbij is de vraag of mijn omvormer met 4 panelen blijft werken, ik dacht van wel. Nu bestaat de string uit 5 panelen. Maar extra input is welkom.
Het gaat om Sunpower SPR-300-WHT panelen uit 2009. Deze panelen hebben positieve aarding nodig en dat schijnt volgens Sunpower niet te kunnen met een micro-inverter.
Specs:
Specs:
NB. Ik ga er vanuit dat de gegevens over spanningen e.d. op bovenstaande websites kloppen, maar ik zal dat nog wel controleren omdat de sb1700 meerdere versies heeft gekend.
Ben ff weggeweest: maar het oude solar NRG materiaal dat van gezet RVS is kan lelijk gaan klapperen als het dak een heuveltje heeft in het midden van de rij. de bewoner stond bij elke wind boven de 6 Bft in de tuin te kijken of het nog we bleef liggen, die sliep er nl onder.migjes schreef op zondag 26 januari 2014 @ 16:34:
[...]
geen ervaring, er is wel een setje hier in de buurt waar ze het gebruikt hebben.
en dat zit er erg strak op.
maar een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.
en elk systeem is eigenlijk goed in Nederland (mits goed installeert, en daar gaat het wel vaker fout en eigenlijk nooit het materiaal zelf)
het maakt niet zoveel uit.
mijn dak kan b.v. geen schletter aan, past niet, dus gebruik ik clickfit (of solar slide had ook gekund)
[...]
lol engelbertus gaat schuin door de bocht.
ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!
De PowerOne Micro 0.3 is een micro met galvanische scheiding, die zou je in principe gewoon moeten kunnen aarden. Ze hebben een 300 Watt variant dus dat moet passen. Deze heeft dus hetzelfde werkingsprincipe als de SMA, moet je alleen de aardingset nog uitzoeken, maar niet onmogelijk.ericplan schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:33:
Specs:
Specs:
Optie 2 is grappig, maar ik heb geen ruimte voor een extra paneel, bovendien gaat 2x drie panelen niet werken. Zo heeft het al eens gezeten. Mijn oorspronkelijke opzet was 4 panelen op een SB 1100 en 2x 3 panelen op een SB 1700. Alleen werd die SB 1700 veel te laat wakker omdat z'n opstartspanning niet gehaald werd. Omdat de configuratie zo uit Sunny Design gerold was heeft SMA Benelux de SB 1100 gratis vervangen voor een nieuwe SB 1700 en is de configuratie 2x 5 panelen op twee SB 1700's geworden.PClop schreef op zondag 02 februari 2014 @ 23:54:
[...]
Ik dacht dat die nieuwe SPR's gewoon op een trafoloze omvormer aangesloten konden worden ?
http://www.sunpowershop.n...er-x21-2070-wattpiek.html
Of ik begrijp niet goed wat je plan is.
edit, nu wel.![]()
Een andere optie zou zijn ( als je er de ruinte voor hebt ) om er een "gewone ' SPR 300
bij op te zetten en dan te schakelen in 2 x3 panelen, de SB 1700 kan 12A aan
voordeel is dat ondanks dat de spanning wat laag lijkt deze toch niet gaat inzakken
onder belasting, daar de omvormer uit 2 strings zijn stroom kan zuigen.
Met dan dus ook als voordeel dat 1 paneel niet je hele string onderuit trek.
is ook maar een hersenspinsel van een oude rot
Mijn leverancier heeft dit nagevraagd bij Sunpower, nadat ik het ook al gevraagd had, maar geen antwoord kreeg. Volgens Sunpower kan het niet bij die serie panelen.databeestje schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:24:
[...]
De PowerOne Micro 0.3 is een micro met galvanische scheiding, die zou je in principe gewoon moeten kunnen aarden. Ze hebben een 300 Watt variant dus dat moet passen. Deze heeft dus hetzelfde werkingsprincipe als de SMA, moet je alleen de aardingset nog uitzoeken, maar niet onmogelijk.
[ Voor 17% gewijzigd door ericplan op 03-02-2014 07:35 ]
A'dam PVOutput
Een omvormer met galvanische scheiding kan je altijd aarden, al is het zelfgemaakt. De aardingset van de SMA is ook niet echt een hoogvliegende constructieericplan schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:31:
[...]
Optie 2 is grappig, maar ik heb geen ruimte voor een extra paneel, bovendien gaat 2x drie panelen niet werken. Zo heeft het al eens gezeten. Mijn oorspronkelijke opzet was 4 panelen op een SB 1100 en 2x 3 panelen op een SB 1700. Alleen werd die SB 1700 veel te laat wakker omdat z'n opstartspanning niet gehaald werd. Omdat de configuratie zo uit Sunny Design gerold was heeft SMA Benelux de SB 1100 gratis vervangen voor een nieuwe SB 1700 en is de configuratie 2x 5 panelen op twee SB 1700's geworden.
[...]
Mijn leverancier heeft dit nagevraagd bij Sunpower, nadat ik het ook al gevraagd had, maar geen antwoord kreeg. Volgens Sunpower kan het niet bij die serie panelen.
Mee eens, maar ik heb geen zin om de garantie van Sunpower kwijt te raken. En zelf sleutelen aan electronica die buiten moet hangen heb ik ook geen zin in.databeestje schreef op maandag 03 februari 2014 @ 10:34:
[...]
Een omvormer met galvanische scheiding kan je altijd aarden, al is het zelfgemaakt. De aardingset van de SMA is ook niet echt een hoogvliegende constructie
A'dam PVOutput
ja soms kom je het wel eens tegen.Andre1973 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 00:41:
[...]
Ben ff weggeweest: maar het oude solar NRG materiaal dat van gezet RVS is kan lelijk gaan klapperen als het dak een heuveltje heeft in het midden van de rij. de bewoner stond bij elke wind boven de 6 Bft in de tuin te kijken of het nog we bleef liggen, die sliep er nl onder.
Heb dat dak bijna helemaal opnieuw mogen doen (22 panelen, gelukkig wel betaald) met clickfit. dat rammelt niet.
[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 03-02-2014 12:30 ]
zou je dat in kWh/kWp kunnen zeggen._ferry_ schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:35:
Zo, zondag was een best goeie dag zag ik net, toen ik eens inlogde op de pv set van mijn pa. Gisteren op 1 dag14kwh gedaan, terwijl heel januari maar 120 haalde. Vandaag weer zo'n soort dag zo te zien, dus de zon krijgt een hoop kracht zo in combinatie met ijskoude panelen
migjes schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:38:
[...]
ja soms kom je het wel eens tegen.
een tijd geleden kreeg ik deze toegestuurd.
video-2013-06-17-13-32-07.mp4
dat gaat ook niet helemaal lekker.
en nu sins kort, hebben de achter buren ook een dappere zet gedaan.
[afbeelding]
zonder ballast (oke het is geen windig hoekje, ook niet zonnig, maar dat terzijde)
PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest
De kabels hangen helemaal los en hangen zelfs over een hoek van een paneel heen...migjes schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:38:
[...]
[afbeelding]
zonder ballast (oke het is geen windig hoekje, ook niet zonnig, maar dat terzijde)
Goed gezien van die kabel...masaman schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:57:
[...]
De kabels hangen helemaal los en hangen zelfs over een hoek van een paneel heen...![]()
Het is de moeite waard om daar een webcam op te zetten op een winderige dag.
Zelfs met de stekkers in het water zo te zien...masaman schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:57:
[...]
De kabels hangen helemaal los en hangen zelfs over een hoek van een paneel heen...![]()
Het is de moeite waard om daar een webcam op te zetten op een winderige dag.
Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22
[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 03-02-2014 14:49 ]
Laten we hopen dat dat gewoon nog niet af is...migjes schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:38:
[...]
[...]
11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º
Val net buiten de stadsring van Eindhoven. Op mijn dak passen trouwens wel 8 panelen maar dan liggen ze zowel landscape als in portrait. Overburen hebben dat en ik vind het maar lelijk uitzien. En waarschijnlijk zal er dan schaduw op een van de panelen vallen waardoor het weer een stuk duurder word met de optimizers.migjes schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:36:
@Xepos
ik weet niet helemaal precies wat de locatie is.
maar vind de prijzen aardig hoog uit vallen.
kleine tips:
kleine setjes zijn gewoon wat duurder als grote sets. (niet veel aan te doen)
maar gezien je locatie (limburg/braband) kun je ook 8x 260Wp op een SMA Sunny Boy 1600TL-10 hangen. (levert geen/tot erg weinig verlies op) en dat maakt de prijs per Wp wat beter.
[ Voor 19% gewijzigd door paulv1973 op 03-02-2014 15:10 ]
En als je 8 panelen portrait neemt op 4x Enecsys duo? 4x220=880 euro, niet veel duurder dan veel partijen rekenen voor de genoemde string-omvormers... en je minimaliseert de gevolgen van schaduw.Xepos schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:58:
[...]Val net buiten de stadsring van Eindhoven. Op mijn dak passen trouwens wel 8 panelen maar dan liggen ze zowel landscape als in portrait. Overburen hebben dat en ik vind het maar lelijk uitzien. En waarschijnlijk zal er dan schaduw op een van de panelen vallen waardoor het weer een stuk duurder word met de optimizers.
En waarschijnlijk vind je de prijzen nogal omdat het inclusief montage is?
Dit probleempje is gewoon vergoed door de verzekeraar ( opstal )sjimmie schreef op maandag 03 februari 2014 @ 15:21:
Een zijspoortje... Ik merk dat verzekeraars de PV installatie wel meenemen in de opstalverzekering (soms een kleine verhoging van de premie omdat de opstal meer waard wordt), maar dat dan het glas van de panelen wordt uitgesloten. En zelfs als je een glasverzekering hebt, is het glas van de panelen daarvan uitgesloten (net zo'n uitsluiting als het glas van een broeikas of het lekken van dubbelglas).
Weet iemand een verzekeraar die het glas van de panelen wel meeverzekert, zonder nog een dure aparte verzekering voor de panelen te moeten afsluiten van 50-100e/jr?
Ik had dat inderdaad destijds vol verwondering gevolgd.PClop schreef op maandag 03 februari 2014 @ 17:54:
[...]
Dit probleempje is gewoon vergoed door de verzekeraar ( opstal )
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Er is totaal niet gerept over glas of zo, enkel ... zonnepanelen beschadigt ? dus nieuwe
gekregen ( heb natuurlijk wel de foto's erbij gedaan )
Note; heb geen speciaale zonnepanelen verzekering, enkel opstal, maar ik heb het wel
bij de verzekeraar gemeld dat ik zonnepanelen zou gaan plaatsen, 4 jaar geleden
en dat was geen probleem.
En als ik google op diverse polissen van andere verzekeraars dan zie ik toch echt dat de zonnepanelen bij de "niet vergoed" regel staan van de glasdekkingen.Tevens wijzen wij u erop dat als uit de polis omschrijving/voorwaarden blijkt dat de glasdekking is meeverzekerd, dat dan het (geharde) glas van de zonnecollectoren hieronder niet is begrepen (geen glas in de zin van de polis - niet licht doorlatend). Hierdoor geldt dat schade door breuk van het glas van de zonnepanelen niet onder de dekking valt, schade bijvoorbeeld ontstaan door brand valt wel onder de dekking.
[ Voor 19% gewijzigd door sjimmie op 03-02-2014 19:01 . Reden: toevoeging ]
18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽
BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey
Verwijderd
Hahaha dat is inderdaad een lichtstraat.Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:08:
Je buren hebben toch een stje op de uitbouw liggen? Kunnen zij je niets vertellen over de genormaliseerde opbrengst?
Dat is mogelijk, naar wel een stuk ingrijpender dan een paar panelen op het dak. En nog meer schaduw van het huis ipv de dakkapel.Rol-Co schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:11:
Dat zijn ramen
Kan je geen serre aanbouwen tegen die aanbouw met een zonnepanelen dak?
Huh?Atrax schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:16:
[...]
Hahaha dat is inderdaad een lichtstraat.
[...]
Dat is mogelijk, naar wel een stuk ingrijpender dan een paar panelen op het dak. En nog meer schaduw van het huis ipv de dakkapel.
[ Voor 42% gewijzigd door BarryH op 03-02-2014 20:44 ]
5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017
[ Voor 18% gewijzigd door Atrax op 03-02-2014 20:47 ]
http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110
Dan zal mijn verzekeraar het wel hebben laten vallen onder schade door brand, wat het natuurlijk ook issjimmie schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:44:
[...]
Ik had dat inderdaad destijds vol verwondering gevolgd.
Maar wij kregen dit terug:
[...]
En als ik google op diverse polissen van andere verzekeraars dan zie ik toch echt dat de zonnepanelen bij de "niet vergoed" regel staan van de glasdekkingen.
Ik kan me voorstellen dat dat er een paar jaar geleden nog niet bij stond, maar de verzekeraars gaan ook met hun (defensieve) tijd mee.
Dit topic is gesloten.
Apple iPhone 16e LG OLED evo G5 Google Pixel 10 Samsung Galaxy S25 Star Wars: Outlaws Nintendo Switch 2 Apple AirPods Pro (2e generatie) Sony PlayStation 5 Pro
Tweakers is onderdeel van
DPG Media B.V.
Alle rechten voorbehouden - Auteursrecht © 1998 - 2025
•
Hosting door TrueFullstaq