Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 106 ... 109 Laatste
Acties:
  • 670.427 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longrun
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 06-04-2024
drielp schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 22:34:
[...]

Ja ik: Fop Smit solar

En jij?
Stefansopbrengst

Jammer dat omnikportal niet zo uitgebreid is en je geen mensen kan volgen.

Log jij ook naar pvoutput.org?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39
NIK0 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 19:23:
Ik heb m'n semi dreigbrief gehad van Stedin:
[afbeelding]

Ze dreigen nog net niet met afsluiten maar het scheelt niet veel..
overdrijven is ook een vak.

dat stedin graag een slimme meter wil ophangen mag duidelijk zijn, dreiging vindt ik wel erg overdreven. mensen die er geen verstand van hebben zullen hier geen moeite mee hebben, en de schending van de privacy waar misschien sprake van kan zijn is niet het doel van stedin.

ik begrijp niet waarom je zo'n probleem met deze brief hebt.

ik vindt echter wel wat misleidend dat er een slimme meter nodig zou zijn, en dat er niet aangegeven wordt dat er ook een gewone meter met 4 telweken kan worden gebruikt, en dat het ongeijkt zijn van de meter niet perse een probleem is, maar toch. stedin is ook maar een verkoper. en die moet je altijd wantrouwen zeg maar, dus de klant heeft altijd ook zelf een plicht om na te denken over zzulke zaken. en een gratis meter kost verder ook niets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@nostradamus
ten 1e als je de context goed lees hebben ze gelijk een meter die terugdraait kan je niet op aflezen hoeveel je hebt teruggeleverd je vebruik is simpelweg minder op jaarbasis

echter who cares jij toch zeker niet
bij de ferrarismeter werkt t heel simpel 250omw per kwh verbuik is 250 omw / khw terugleveren

ik heb juist om dit "gezeik" niet te krijgen niets gemeld bij teugleveren.nl
toen ik me jaarstanden ging doorgeven gaf essent uit verbruik is niet conform verwachting wilt u een reden opgeven ik zeg ja antwoord "PV systeme " meer info niet gegeven

en klaar niets aan de hand.

zolang volgens de lijst je meter nog niet is afgekeurt mag je weigeren hem te laten vervangen
en is tie wel afgekeurt dan mag stedin je simpelweg nooit kosten in rekening brengen het is immers ene huur meter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NIK0
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13:24
@engelbertus, @swapevent,
Wellicht komt het dat ik overgevoelig ben voor het woord MOETEN. :)
Ik denk dat 80-90% van een oudere generatie zo'n brief van Stedin ziet als wet en direct overstag gaat.
Stedin als monopolist weet dit en maakt daar op deze dwingende manier misbruik van in mijn ogen, DAAR heb ik problemen mee.
Tweakers is om info en ervaringen uit te wisselen, ik vond het nuttig om de brief te delen that's all. Jullie reacties laten mede-tweakers weten dat er dus ook andere opties zijn...mijn dank daarvoor _/-\o_

[ Voor 15% gewijzigd door NIK0 op 31-01-2014 08:45 ]

Member of the Ukraine IT Army

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12:52

P_Tingen

omdat het KAN

Ik heb een paar offertes binnen voor 6 zonnepanelen (dak is niet groter) voor 1560 Wp. Op een van die offertes wordt een "Omnik Omniksol 2.0 Wifi" omvormer aangeraden. Hierbij wordt aangemerkt dat de omvormer met opzet is overgedimensioneerd. En verderop de uitleg waarom dat zo is:
Overdimensioneren gaat toch ten kosten van het rendement.
Klopt, het kan op jaarbasis iets aan rendement kosten. Zie het voorbeeld hieronder.
Hierbij is de ene omvormer extreem overgedimensioneerd, b.v. als de klant in de toekomst wellicht
wil uitbereiden. Totaal rendement verlies door de veel te grote omvormer 0,25% per jaar (7,5 kWh). (verwaarloosbaar)
Op zich geloof ik dat wel, maar aangezien mijn dak toch niet groter is, zie ik niet zoveel reden om een 2.0 KW omvormer te nemen als een 1.5 KW net zo goed zou kunnen en zo'n 7 tientjes goedkoper is.

Toch?

... en gaat over tot de orde van de dag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 21:45
Goedemorgen,

Ik ben een leek op het gebied van zonnepanelen of electriciteit, maar ik moet zeggen dat dit topic en zeker de beginpost mij aardig op weg heeft geholpen om het één en ander te begrijpen.
Mijn interesse is gewekt door de zonnepanelen van Essent (mijn huidige leverencier al jaren), die hebben volgens mij aardige pakketten voor aardige prijzen.

Vragen die mij nog bezig houden zijn:
- Aan welke kant van mijn huis plaats ik de zonnepanelen?
Situatie: dak achterkant op O/N/O ongeveer, en voorkant op W/Z/W, zie ook hier in Google maps
* aan de achterkant komt er binnen 10 jaar nog een dakkapel *
- Voor de voorkant van het huis, kan je dan te maken krijgen met vergunning? (wellicht ivm met aanzicht van de straat? net als bij dakkapel aan voorkant?)
- ZIt je op enige wijze vast aan Essent voor x-jaren? (ik kan dit niet echt terugvinden)

Als iemand mij hierin kan adviseren zou dat heel fijn zijn :) bedankt alvast!

Float like a butterfly, sting like a bee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 17:42
@P_Tingen
een omvormer met 30% meer Wp of 30% minder Wp, dat maakt niet uit, het werkt gewoon.
(dit is een richtlijn, en situaties kunnen verschillen, vaak hou ik voor het gemak de 20-20% aan.)

maar als je echt maar een klein dak hebt, dan vind ik sanyo/sunpower of ander hoog rendement paneel wel op zijn plek. (is wel duurder.)
b.v. nu heb je 6x 260Wp, daar past ook 7x 240Wp sanyo in. (of als er nog een klein beetje plek is kun je mischien de 8x wel redden er is nog een 0,5 over)
dan is een omnik 2.0 al een stuk leuker.
of 6 x 330Wp sunpower.

verder is het lastig te zeggen of een omnik 1,5 of 2,0 beter is voor 7 tientjes.
zeker als je kijkt dat een goodwe in eens 100 euro goedkoper kan zijn als een omnik.
het is erg relatief allemaal. (en met goed zoeken, kom je soms koopjes tegen, en dan is de geld factor helemaal vreemd)

@Eagle
lol, je hebt last van pv vrees.
wees niet te bang, een string lukt ook wel, voor jouw dak.
schaduw is wel erg, maar word ook vaak overdreven.
ik heb veel ergere situaties gezien als die paar pijpjes.

edit:
hier een plaatje van mijn oost-west en die van nicowico.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/Nicowico.jpg
nicowico heeft ook een oost-west, met schaduw van 2 dakkapellen + een pijp recht voor zuid.

@martinusz
als je de prijzen van essent al leuk vind, dan moet je geen offertes gaan aan vragen bij leveranciers die hier mee lezen. (dan weet je nu al, dat ze een te hoge prijs berekenen, lol het zal wel mee vallen.)
essent heeft wel belang er bij dat het net lijkt of pv duur is.
ga eens zoeken naar een installateur bij je in de buurt. (die kennen vaak de locale situatie het best.)
en je kunt best wel eens blij worden van de prijzen.

[ Voor 7% gewijzigd door migjes op 31-01-2014 11:10 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Aegle schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 20:55:
[...]

[...]

Ze komen in 2 rijen van 5 in portrait te liggen.
Ik zou bij een dak als dit gaan voor 3x 4 portret. Ik tel 14 dapkannen en het lijkt standaard maat = 14 * 38 cm is 5 meter 24. Vervolgens rechts op het dak uitlijnen, Magoed, zal wel mosterd na de maaltijd zijn omdat je de panelen al besteld hebt :)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
migjes schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:01:

@martinusz
als je de prijzen van essent al leuk vind, dan moet je geen offertes gaan aan vragen bij leveranciers die hier mee lezen. (dan weet je nu al, dat ze een te hoge prijs berekenen, lol het zal wel mee vallen.)
essent heeft wel belang er bij dat het net lijkt of pv duur is.
ga eens zoeken naar een installateur bij je in de buurt. (die kennen vaak de locale situatie het best.)
en je kunt best wel eens blij worden van de prijzen.
Dat zal ik ook zeker eens gaan doen, ik had altijd in gedachten dat het veel duurder was :)
Het pakket met 6 panelen is bij Essent (all-in) 3495,- wat ik dus eigenlijk best vond meevallen, dacht echt dat het eerder tussen 5-10K lag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
martinusz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:10:
[...]

Dat zal ik ook zeker eens gaan doen, ik had altijd in gedachten dat het veel duurder was :)
Het pakket met 6 panelen is bij Essent (all-in) 3495,- wat ik dus eigenlijk best vond meevallen, dacht echt dat het eerder tussen 5-10K lag.
materiaal prijs voor 6 panelen + omvormer + bevesteging + wat kabel werk.
is ongeveer 2000 euro, de rest is aanleg kosten + wat er aan de strijkstok blijft hangen.
het is wel dat grotere sets vaak wat kosten effectiever zijn.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creon
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13:05
het valt me op dat er weinig paneel prijzen te vinden zijn
ik zag net dat sunpower 330Wp leuke panelen zijn, maar ik kan via google geen prijzen vinden
overal moet je offerte opvragen

dit zegt mij dat er een hele leuke marge gerekend wordt door sommige aanbieders
beetje zoals keukens kopen, op het moment dat je weg loopt kan de helft er nog af
(dit is trouwens een gevoel wat mij bekruipt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martinusz
migjes schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:14:
[...]

materiaal prijs voor 6 panelen + omvormer + bevesteging + wat kabel werk.
is ongeveer 2000 euro, de rest is aanleg kosten + wat er aan de strijkstok blijft hangen.
het is wel dat grotere sets vaak wat kosten effectiever zijn.
Oke, ik ging er natuurlijk al wel vanuit dat Essent er zelf ook wat extra's aan overhoudt. Nadeel vind ik dat je niet eenvoudig prijzen kan vergelijken, uberhaupt bedrijven in de regio vinden is een wirwar van aanbieders. Als je via Google probeert te zoeken, krijg je veel landelijke bedrijven, niet zo snel het bedrijf hier in de buurt. Daarnaast tonen ze nergens echt de prijzen, je moet overal offertes aanvragen (waar je zaken moet invullen die je misschien niet echt (nog) weet.

Wat dat betreft zou ik dan weer niet zo probleem hebben om zo'n pakket bij Essent af te nemen, omdat je dan weet wat het exact kost en je makkelijkser/sneller informatie kunt opvragen erover. Maar goed, ik ga toch proberen om het te vergelijken met andere aanbieders (al zie ik er nu al tegen op om alle informatie op te vragen ;) ).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

martinusz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:21:
[...]

Oke, ik ging er natuurlijk al wel vanuit dat Essent er zelf ook wat extra's aan overhoudt. Nadeel vind ik dat je niet eenvoudig prijzen kan vergelijken, uberhaupt bedrijven in de regio vinden is een wirwar van aanbieders. Als je via Google probeert te zoeken, krijg je veel landelijke bedrijven, niet zo snel het bedrijf hier in de buurt. Daarnaast tonen ze nergens echt de prijzen, je moet overal offertes aanvragen (waar je zaken moet invullen die je misschien niet echt (nog) weet.

Wat dat betreft zou ik dan weer niet zo probleem hebben om zo'n pakket bij Essent af te nemen, omdat je dan weet wat het exact kost en je makkelijkser/sneller informatie kunt opvragen erover. Maar goed, ik ga toch proberen om het te vergelijken met andere aanbieders (al zie ik er nu al tegen op om alle informatie op te vragen ;) ).
Even iets langer op internet zoeken en je hebt vast een hele stapel aanbieders, bel een paar op of ze langs willen komen. Hoef je niks zelf uit te rekenen alleen wel aangeven wat je verbruik is en hoeveel van dat verbruik je het liefst wilt opwekken met panelen.

6 panelen van Essent is een begin maar levert je niet veel op. Het is toch jammer als je over 6/7 jaar denkt, had ik maar niet via essent gekocht maar elders and was het nu al helemaal terug verdiened ipv nog 1/2 jaar wachten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
creon schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:16:
ik zag net dat sunpower 330Wp leuke panelen zijn, maar ik kan via google geen prijzen vinden

beetje zoals keukens kopen, op het moment dat je weg loopt kan de helft er nog af
van de sunpowers heb ik ook geen goede prijs, die ontglipt mij ook steeds.

en ja sommige aanbieders lijken net keuken aanbieders, dus snap het gevoel wel.
toch vind ik het over het algemeen wel mee vallen.
voor al als je spreekt over laten leggen.
bij een beetje grote set, dan heb je al gouw 2 mensen voor een dag nodig op het dak.
1 persoon die een halve dag de elektra aansluit.
1 persoon die een halve dag een offerte maakt (en bij sommige twijfelaars, kost dit veel meer tijd)
en al die mensen willen ook kaas op hun brood. (wat ik ze ook gun.)
en dan spreek je stiekem wel over aardig prijzen en die worden soms verrekent met prijzen van het materiaal.

@martinusz
vertel effen waar je woont, of dm het.
dan kijk ik wel effen wie er in je buurt zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
martinusz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:21:
Nadeel vind ik dat je niet eenvoudig prijzen kan vergelijken, uberhaupt bedrijven in de regio vinden is een wirwar van aanbieders. Als je via Google probeert te zoeken, krijg je veel landelijke bedrijven, niet zo snel het bedrijf hier in de buurt. Daarnaast tonen ze nergens echt de prijzen, je moet overal offertes aanvragen (waar je zaken moet invullen die je misschien niet echt (nog) weet.
Ik heb je een PM gestuurd.
Zelf 8 aanbieders heel breed vergeleken. Wellicht leuk voor je om te weten dat een tweaker (met bedrijf) er met kop en schouders bovenuit kwam... (met mede dank aan Migjes die mij destijds tipte)

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan
  • Laatst online: 21:41

ericplan

5180 Wp PV

creon schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:16:

De markt voor PV is alles behalve volwassen. Er is een grote groep goudzoekers en er zijn flink wat serieuze zaken.
Daarbij komt dat er bij het plaatsen van PV meer komt kijken dan alleen wat simpel materiaal. Aanschafprijs als allesoverheersend criterium is achterhaald.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• audiojunk
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:56
Ik wacht nog steeds op een pricewatch voor pv apparatuur, dat zou het een stuk makkelijker maken voor de doehetzelfer :*)

Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

martinusz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 10:45:
Goedemorgen,

Ik ben een leek op het gebied van zonnepanelen of electriciteit, maar ik moet zeggen dat dit topic en zeker de beginpost mij aardig op weg heeft geholpen om het één en ander te begrijpen.
Mijn interesse is gewekt door de zonnepanelen van Essent (mijn huidige leverencier al jaren), die hebben volgens mij aardige pakketten voor aardige prijzen.

Vragen die mij nog bezig houden zijn:
- Aan welke kant van mijn huis plaats ik de zonnepanelen?
Situatie: dak achterkant op O/N/O ongeveer, en voorkant op W/Z/W, zie ook hier in Google maps
* aan de achterkant komt er binnen 10 jaar nog een dakkapel *
- Voor de voorkant van het huis, kan je dan te maken krijgen met vergunning? (wellicht ivm met aanzicht van de straat? net als bij dakkapel aan voorkant?)
- ZIt je op enige wijze vast aan Essent voor x-jaren? (ik kan dit niet echt terugvinden)

Als iemand mij hierin kan adviseren zou dat heel fijn zijn :) bedankt alvast!
- Panelen aan de kant met de meeste zon, dus aan de voorkant.
- Omgevingsvergunning kun je hier checken. Spoiler: normale panelen, vlak op het dak zijn vergunningsvrij.
martinusz schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:10:
[...]

Ik heb net offerte aangevraagd voor 6 panelen. Bedrag € 2500 incl BTW. Die kun je terugvragen zodat je op € 2100 uitkomt. Ik zou nog een keer nadenken over het aanbod van Essent als ik jou was ;)

Als je de offerte wil zien, dm dan maar even.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 18:37

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

6 panelen zegt niet alles; tussen de 190 Wp op mijn dak en de 330 Wp Sunpowers zit nogal verschil :) Mijn 6 paneeltjes waren destijds minder dan 1600 euro (zelf geplaatst).

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-09 18:03

Barrycade

Through the...

http://www.solarnrg.nl/prijzen-zonnepanelen hier kan je toch redelijk prijzen vergelijken? Ik heb niet echt de indruk dat zij erg duur zijn en er zijn Tweakers die (goede) ervaringen met ze hebben.

Prijzen bij leveranciers kunnen verschillen en is afhankelijk van hoeveelheden en of je de aanleg door ze wil laten doen. Aangezien de meeste 1 pitters zijn zullen ze geen websites bijhouden met prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Proton_ schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:41:
6 panelen zegt niet alles; tussen de 190 Wp op mijn dak en de 330 Wp Sunpowers zit nogal verschil :) Mijn 6 paneeltjes waren destijds minder dan 1600 euro (zelf geplaatst).
Klopt. Uit de offerte:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/1RGV3hr.png

Dit zijn all-black panelen:
Afbeeldingslocatie: http://shop.directsolar.nl/media/catalog/product/cache/1/image/265x265/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/s/u/sunrise_full_black.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Barrycade schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:55:
http://www.solarnrg.nl/prijzen-zonnepanelen hier kan je toch redelijk prijzen vergelijken? Ik heb niet echt de indruk dat zij erg duur zijn en er zijn Tweakers die (goede) ervaringen met ze hebben.

Prijzen bij leveranciers kunnen verschillen en is afhankelijk van hoeveelheden en of je de aanleg door ze wil laten doen. Aangezien de meeste 1 pitters zijn zullen ze geen websites bijhouden met prijzen.
ten eerste gefeliceteert met je verjaardag.

en ja dat zijn prijzen die een nette marge hebben.
(alleen voor somige geld wolven (no offence) is dat nog niet genoeg.)
mensen voelen zich allen vaak wat onzeker als ze voor het eerst aan pv beginnen.
erg begrijpelijk, dat had ik ook toen ik begon.
probeer maar eens te schatten hoeveel de opbrengst is.
(en te snappen hoe dat werkt met die energie rekening, je moet erg fanatiek zijn(of zonnigtype) om dat te begrijpen.)
voor beginners is de tvt nog belangrijk, wij weten allang dat je na een jaar de kosten alweer vergeten bent en alles gewoon lekker is wat je oogst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 18:40
NIK0 schreef op donderdag 30 januari 2014 @ 21:35:
[...]

Indeed!
@Terpen Tijn stond je meter op die lijst..?
Ja. Die lijst wordt overigens op basis van steekproeven vastgesteld. Ik blijf het daarbij gek vinden dat een degelijke Siemens meter uit '85 wel vervangen zou moeten worden, terwijl er hier zat mensen zijn met veel oudere meters zonder centje pijn.

Vanwege het bekende automatische salderen met de Ferraris hou ik er zo lang mogelijk aan vast. De netbeheerder lijkt zijn pogingen voorlopig te staken, want de aangekondigde vervanging in januari heeft niet plaatsgevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:54
Volgens mij starten de netbeheerders dit jaar met het uitrollen van nieuwe meters (met het doel dat in 2020 80% van de aansluitingen voorzien is van een slimme meter).

I.v.m. salderen wil ik m'n meter ook zo lang mogelijk houden. 'k Ben benieuwd òf en zo ja, hoe je plaatsing zo lang mogelijk kan uitstellen.
Maar dat is off-topic....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16-09 22:16

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Als ik kijk naar dit rekensommetje:
PV installatie kost € 1,30 / Wp (kan goedkoper, maar even voor het rekenen), je krijgt BTW terug van aanschaf en installatie, dus dat wordt € 1,027 / Wp. Zonnepanelen gaan 20 jaar mee en je wekt 900 kWh/kWp op met een achteruitgang in opbrengst van 0,6% per jaar.
Dan kost een kWh je over die 20 jaar 5,94 cent. Gaan je panelen 25 jaar mee dan zelfs maar 4,75 cent.

Gas kost 65 cent/m3 en er zit 10,3 kWh in een m3, dus 6,31 cent per kWh.

Kun je dan niet beter zonnepanelen aanleggen en je huis elektrisch gaan verwarmen?
Het enige wat roet in het eten kan gooien is dat je een keer een nieuwe omvormer nodig hebt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• P_Tingen

P_Tingen

omdat het KAN

Maasluip schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 12:42:
Kun je dan niet beter zonnepanelen aanleggen en je huis elektrisch gaan verwarmen?
Het enige wat roet in het eten kan gooien is dat je een keer een nieuwe omvormer nodig hebt.
Als je daar je bestaande huis voor moet gaan verbouwen dan wss niet ivm extra kosten. Voor een nieuw te bouwen huis is dat wellicht anders.

[ Voor 36% gewijzigd door P_Tingen op 31-01-2014 12:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
Vergeet aanpassing/afschaffing van de salderingsregels niet! Aan de andere kant denk zeker dat de prijs van een kuub gas verder blijft stijgen in de toekomst.
Blijft koffiedik kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
PV installatie kost € 1,30 / Wp (kan goedkoper, maar even voor het rekenen), je krijgt BTW terug van aanschaf en installatie, dus dat wordt € 1,027 / Wp. Zonnepanelen gaan 20 jaar mee en je wekt 900 kWh/kWp op met een achteruitgang in opbrengst van 0,6% per jaar.
Dan kost een kWh je over die 20 jaar 5,94 cent. Gaan je panelen 25 jaar mee dan zelfs maar 4,75 cent.

10,3 kWh laagwaardige warmte (praktisch 0 exergie)... tegenover 10,3 kWh stroom (100% exergie). Met die stroom uit de PV panelen kan veel mooiere dingen doen: warmtepomp. Met een COP van 4 kan je dat dus nog door 4 delen: ca 1,60 cent/kWh.

Maar puur duurzaam gezien is het niet verstandig om je PV domweg door een elektrisch verwarmingselement te jagen. Het bespaart gas uit een gascentrale, maar die zijn misschien een keer 50% efficiënt gemiddeld. Dus het bespaart dubbel gas als je het terug het net in voert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schinnen-groen
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17-05 08:13

Schinnen-groen

Groen is een kleur

Je ziet iets over het hoofd denk ik: de energie surplus in de zonnige periode moet je dan wel opslaan voor de verwarming in de koude periode (met weinig opbrengst.).

De opslag zorgt ervoor dat het niet (meer) rendabel is ;)

3040 Wp - 4,7 GJ zonneboiler - WP droger; A+++ wasmachine. Het leven is een aaneenschakeling van leermomenten en de waarheid ligt meestal in het midden; vertrapt door beide partijen. De CO2-discussie: ik geloof hier niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 18:59
Lardman schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 11:03:
[...]

Ik zou bij een dak als dit gaan voor 3x 4 portret. Ik tel 14 dapkannen en het lijkt standaard maat = 14 * 38 cm is 5 meter 24. Vervolgens rechts op het dak uitlijnen, Magoed, zal wel mosterd na de maaltijd zijn omdat je de panelen al besteld hebt :)
Helaas. Dat gaat alleen passen als ik tot aan de nok en over de dakgoot monteer. Los van het feit dat het estetisch er niet uit ziet (ze komen nadrukkelijk in het zicht aan de voorzijde) wil ik geen risico niet lopen om tot aan de nok te plaatsen. Ik woon op een km of 14 van de kust. Aan de achterzijde van de woning is in tussen west en oost over een afstand van meerdere kilometers nagenoeg geen bebouwing. Dit is nog een beetje te zien op de foto. Het waait hier bijna altijd. Als het in het binneland een beetje waait, kan het hier goed spoken. Nee, ik wil geen risico lopen. Om over de verzekring maar niet te praten...

Wat betreft de panelen: om aan nog twee extra panelen te komen zou geen probleem zijn.

33 x ET Solar 270Wp = 8910Wp @ SMA Sunny TriPower STP 8000TL-20 Live: PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Aegle
ik heb op het moment een "snelle" logging aan staan op mijn set.
en de schaduw loopt over de panelen heen.
zal straks een grafiekje voor je maken, dan heb je 2 voorbeelden wat schaduw doet met het syteem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• opuntia1
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 02-01-2023
Verwijderd schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 07:26:
@nostradamus
ten 1e als je de context goed lees hebben ze gelijk een meter die terugdraait kan je niet op aflezen hoeveel je hebt teruggeleverd je vebruik is simpelweg minder op jaarbasis

echter who cares jij toch zeker niet
bij de ferrarismeter werkt t heel simpel 250omw per kwh verbuik is 250 omw / khw terugleveren

ik heb juist om dit "gezeik" niet te krijgen niets gemeld bij teugleveren.nl
toen ik me jaarstanden ging doorgeven gaf essent uit verbruik is niet conform verwachting wilt u een reden opgeven ik zeg ja antwoord "PV systeme " meer info niet gegeven

en klaar niets aan de hand.

zolang volgens de lijst je meter nog niet is afgekeurt mag je weigeren hem te laten vervangen
en is tie wel afgekeurt dan mag stedin je simpelweg nooit kosten in rekening brengen het is immers ene huur meter
En wat een hoge huur t.o.v. de werkelijke kosten.
Schandalig, de AFM moet hier maar eens naar kijken.
Maar het zal wel het "verdienmodel" zijn van die bedrijven, waar de aandeelhouders bij de gemeenten te vinden zijn. :( :( :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:28
Een klein vraagje:
Ik heb sinds begin maart 2013 10 panelen van elk 245 wp, dus totaal 2450 wp, op mijn dak liggen. De totale opbrengst is volgens de omvormer op dit moment 2225 KwH. Ik had altijd begrepen dat in je in NL 85% van je wp kon opwekken. Ik zit dus nu al, met nog ruim een maand te gaan op 90%.
Kan dit kloppen? Of is mijn omvormer iets te enthousiast? (de electriciteitsmeter geeft ruim 1650 kwh aan teruglevering aan).

Ik heb overigens een Omnik omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 10-09 07:28
Aegle schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:10:
[...]

Helaas. Dat gaat alleen passen als ik tot aan de nok en over de dakgoot monteer. Los van het feit dat het estetisch er niet uit ziet (ze komen nadrukkelijk in het zicht aan de voorzijde) wil ik geen risico niet lopen om tot aan de nok te plaatsen. Ik woon op een km of 14 van de kust. Aan de achterzijde van de woning is in tussen west en oost over een afstand van meerdere kilometers nagenoeg geen bebouwing. Dit is nog een beetje te zien op de foto. Het waait hier bijna altijd. Als het in het binneland een beetje waait, kan het hier goed spoken. Nee, ik wil geen risico lopen. Om over de verzekring maar niet te praten...

Wat betreft de panelen: om aan nog twee extra panelen te komen zou geen probleem zijn.
Tot aan de nok is geen enkel probleem, zolang je er niet overheen gaat waait de boel er met bijvoorbeeld click-fit er echt niet af. Enige beperkende factor is de lengte van je dakpannen. Je kunt de panelen naadloos tegen elkaar aan plaatsen zolang je maar 5 meter beschikbaar hebt tussen nok en dakgoot. Een paar centimeter is genoeg ;)

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cranberry
@BB-One: Je haalt twee dingen door elkaar: gemiddeld (maar dat is gemiddeld en kan erg afwijken, afhankelijk van locatie in NL, hellingshoek, aan/afwezigheid schaduw enz.) wek je in NL per jaar 0,85x je geïnstalleerde hoeveelheid Wp op. Zoals nu met wat kouder weer en een lekker zonnetje op je panelen, kan het prima zijn dat er meer Watts worden opgewekt dan je aan Wp hebt geïnstalleerd.

Je hebt nl. het vermogen dat je momenteel opwekt (bijv. 2000W) en de hoeveelheid energie die je hebt opgewekt in een bepaalde periode (bijv. 5kWh vandaag).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 17:39

databeestje

Von PrutsHausen

Aegle schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 13:10:
[...]

Hier zitten de panelen op oost en west vrijwel tot aan de nok op circa 9 meter hoog, wat hoger is dan de meeste huizen in de omgeving op 3 km van de duinen. Met de afgelopen herfst en winter storm is alles blijven zitten/staan.

Ik gebruik standaard Clickfit voor het schuin en 10 graden portret met 70kg ballast voor de 2 platdak panelen.

Genoeg mensen hier die ook aan het open weiland zitten met de panelen op het zuiden waar alles er nog op zit, ik zou me niet teveel zorgen maken. Goed is goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gabn88
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13:18
PClop schreef op vrijdag 13 september 2013 @ 23:55:
[...]

Het lijkt er toch op dat het D3 zekering houders zijn, en daar passen normaal maar drie
types in nl 35A, 50A of 63A met de melder kleuren resp, zwart, wit en koper
de melder is zeker niet zwart, dus geen 35A maar of het nu wit ( verkleurt ) of koper is
is moeilijk te herkennen .

[afbeelding]
Ik wil iedereen bedankt voor de reacties op mijn post van begin september. Alle reacties zijn meegenomen en er is besloten om toch voor zonnepanelen te gaan. Niet voor de winst, wel voor de duurzaamheid. De huidige offerte heeft een prijs van +/- €1,05 per Wp excl. BTW, incl. montage en solarlog. Dat lijkt mij redelijk. Het zijn JA-solar panelen met een PowerOne omvormer (2 strings).

Dan het verhaal met de zekeringen. Het klopt inderdaad dat er 3 x 25 A binnenkomt. Daarom is er gekozen om een aparte 3 aderige kabel naar de andere schuur te leggen waarop ALLEEN de zonnepanelen worden aangesloten. Omdat er daar dus niks verbruikt wordt, maar alleen geleverd wordt hoeft er geen 3X16A, maar kunnen we ook daar 3 X 25A zekering doen. Daarom kunnen we nu voor 17000Wattpiek panelen aanleggen. Wel hebben we een iets kleiner omvormer genomen (14,7KWP). De reden hiervoor is 1. dat de omvormer tot 20% meer aan kan dan volgens de fabrieksstandaard, 2. Mochten echt alle omstandigheden ideaal zijn en het systeem bijv. 19000Wattpiek leveren dan wordt dit in de omvormer al afgesneden (getopt) en zullen de zekeringen er niet door vliegen. en 3. deze is natuurlijk iets goedkoper.

Nogmaals dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 20:51

-Tim-

Niet geraakt is altijd mis.

M'n vader heeft van de week 20 zonnepanelen aangesloten op een inverter die een maximale input per string heeft van 580V. De inverter doet nu helemaal niets. In de datasheet van de zonnepanelen staat een open circuit voltage van 37V en een nominaal voltage van 30V gegeven. Ik weet niet welke ik moet gebruiken, maar beide waardes keer 20 geven dus een hogere input dan 580V.
Voordat m'n vader het dak weer op gaat om de panelen over twee strings te verdelen zijn we benieuwd of die twee voltagewaarden vaste waarden zijn of eerder een Vmax zeg maar. Aangezien het nu niet zo mooi weer is zou die namelijk niet gehaald worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 21:27
Als de panelen in bedrijf zijn heb je ongeveer 30V per paneel deze spanning zakt in bij warme celtemparaturen wat nu niet van toepassing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

-Tim- schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:22:
M'n vader heeft van de week 20 zonnepanelen aangesloten op een inverter die een maximale input per string heeft van 580V. De inverter doet nu helemaal niets. In de datasheet van de zonnepanelen staat een open circuit voltage van 37V en een nominaal voltage van 30V gegeven. Ik weet niet welke ik moet gebruiken, maar beide waardes keer 20 geven dus een hogere input dan 580V.
Voordat m'n vader het dak weer op gaat om de panelen over twee strings te verdelen zijn we benieuwd of die twee voltagewaarden vaste waarden zijn of eerder een Vmax zeg maar. Aangezien het nu niet zo mooi weer is zou die namelijk niet gehaald worden.
Graag onder vermelding van, merk en type omvormer, idem mbt de zonnepanelen.
plus uitrichting en hoek van deze, dan zoek men het hier wel voor je uit. ;)

E.e.a. kan nog mee vallen als de waarde die je opgeeft ( 580V ) de max mppt spanning is ?

als de omvormer geen beveiliging tegen overspanning heeft, vrees ik het ergste :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 14-09 19:40

paulv1973

16.730Wattpiek

PClop schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:34:
[...]

E.e.a. kan nog mee vallen als de waarde die je opgeeft ( 580V ) de max mppt spanning is ?

als de omvormer geen beveiliging tegen overspanning heeft, vrees ik het ergste :S
Klinkt als...
Anders even met een multiemeter de spanning meten aan de plus en min kabel bij de omvormer...
Dan weet je precies welke spanning er opstaat...

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 19:44

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En als het te hoog is de omvormer ruilen voor een ander merk/soort met een hoger voltage, hoef je ook het dak niet meer op. :)

Maar misschien zit er iets fout en heb je 0 voltage, of + en - verkeerd om, dan werkt het ook niet.
Meten is weten!

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
Bij een transformator loze omvormer kan ook nog de manier waarop de stekker in het stopcontact zit meespelen. In je stopcontact heb je namelijk een 0 en een fase zitten. De stekker omdraaien kan wonderen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

MeTooPV schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:05:
Bij een transformator loze omvormer kan ook nog de manier waarop de stekker in het stopcontact zit meespelen. In je stopcontact heb je namelijk een 0 en een fase zitten. De stekker omdraaien kan wonderen doen.
Een omvormer voor 20 panelen, dus zeg maar een 5000Wp zit niet met een stekker gok ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:42
@Rol-Co, daar heb je gelijk in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

PClop schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:34:
[...]

Deze set zit op het dak. Dat is dus 20 x AXITEC 250 Wp POLY- kristallijn en de Growatt 4400TL (detail specs) als inverter. Hoek weet ik zo niet, maar het is op een schuin boerderijdak richting het zuidwesten
Ik hoop maar dat er een overspanningsbeveiliging opzit.. De de sticker op de doos geeft dus wel als vaste spec aan dat de Udc max op 580V ligt.
Denken jullie dat deze max al gehaald kan zijn met deze opstelling? Op zich zou dat dan wel de reden kunnen dat hij dus niet werkt, wel met het gevaar dat er dus iets is doorgebrand oid.
MeTooPV schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 15:05:
Hij zit direct op een groep, dus dat zou het niet zijn. Dit deel heeft een electricien aangesloten, dus ik neem aan dat dat wel goed zit. Maar mocht het daar zitten, dan nog moet ik bovenstaand probleem van te veel voltage niet onderschatten toch?

Oplossing voor het splitsen in twee strings ligt het eenvoudigst in een string van 11 en een string van 9 panelen. Ik meen ergens gelezen te hebben dat je het best strings gelijkmatig kan verdelen. Voor twee groepen van 10 is er wel aanzienlijk meer werk nodig. Wat is hierbij wijs om te doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
deze omvormer heeft 1 mpp tacker dus je zult wel 2 lussen van 10 moeten maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Als je alles goed hebt aangesloten... En je hebt inderdaad alle panelen in serie aangesloten
is gegarandeerd de omvormer stuk.
Je hebt simpelweg teveel DC power aangesloten
20x37 is wel wat meer dan de toegestane 580V

Indien er iets niet goed is aangesloten heb je geluk gehad.
Ik zie dat er een beveiliging op de omvormer zit op DC polariteit.

En dan als de sodeju het dak op. want alsnog 20 panelen in serie aansluiten zou pas dom zijn.
Dan blaas je hem alsnog op.
Inderdaad 2x10 panelen.van maken

6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

De omvormer ziet de spanning van 20 x 37 voor dat deze in bedrijf gaat. Als je heul erug veel mazzel hebt gaat de omvormer niet aan. Ecbter is de kans op doorslag bij dit soort spanningen erg hoog.

Alleen in bedrijf is dit 20 x 30 volt. En dan kom je dus uit op kostal piko omvormer bijvoorbeeld. De stecagrid kan tot 845 volt en zou kunnen maar sluit misschien niet op vermogen aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ben nog steeds aan het bekijken welke panelen ik wil en hoeveel.
Mogelijk laat ik ook nog een aantal panelen op een plat stuk dak plaatsen.
Wil graag all black panelen en de Yingli 260C 30B BL lijken dan op papier een goede optie, maar ik kan er geen goede foto van vinden hoe ze er echt uit zien. Zie steeds foto's van de versie met aluminium rand erom heen. Heeft iemand een foto van deze panelen op een dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 16:05
Cyclops10 schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:12:
Heeft iemand een foto van deze panelen op een dak?
Google afbeeldingen op yingli black en je vind ze zo. Zoals deze: http://www.morrenhof-jans...image/images/P1110043.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

-Tim- schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 13:22:
De spanning is niet zo sterk instralingsafhankelijk (zie I/U grafiek rechtsonder op de datasheet) dus ook met slecht weer haal je de 33Voc wel.
Daar komt bij dat het tegen het vriespunt is als de omvormer op moet starten. De Voc in de datasheet is bij 25 graden en geeft aan dat Voc 0.33% stijgt bij elke graad kouder.
Dan ben je ook met slecht weer op 36 volt per paneel.
Dat is 720V in plaats van 580V; een overbelasting van 24%.
Je kan mazzel hebben dat er nog iets gebeurt in de omvormer als je de string splitst maar ik zou hem niet meer vertrouwen.
Als sanity check is 9+11 wel bruikbaar; de omvormer zou dan wat moeten doen.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Tim-

-Tim-

databeestje schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:03:
De omvormer ziet de spanning van 20 x 37 voor dat deze in bedrijf gaat. Als je heul erug veel mazzel hebt gaat de omvormer niet aan. Ecbter is de kans op doorslag bij dit soort spanningen erg hoog.

Alleen in bedrijf is dit 20 x 30 volt. En dan kom je dus uit op kostal piko omvormer bijvoorbeeld. De stecagrid kan tot 845 volt en zou kunnen maar sluit misschien niet op vermogen aan.
Proton_ schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:44:
[...]

De spanning is niet zo sterk instralingsafhankelijk (zie I/U grafiek rechtsonder op de datasheet) dus ook met slecht weer haal je de 33Voc wel.
Daar komt bij dat het tegen het vriespunt is als de omvormer op moet starten. De Voc in de datasheet is bij 25 graden en geeft aan dat Voc 0.33% stijgt bij elke graad kouder.
Dan ben je ook met slecht weer op 36 volt per paneel.
Dat is 720V in plaats van 580V; een overbelasting van 24%.
Je kan mazzel hebben dat er nog iets gebeurt in de omvormer als je de string splitst maar ik zou hem niet meer vertrouwen.
Als sanity check is 9+11 wel bruikbaar; de omvormer zou dan wat moeten doen.
Ik was er zelf niet bij toen de omvormer voor het eerst werd ingeschakeld, maar hoorde zojuist dat de omvormer op dat moment het display en een rode led oplichtte. Wat het display zei weet ik niet, maar de rode led schijnt volgens de handleiding aan te kunnen geven dat de spanning te hoog is. De omvormer is dus wel aangegaan, maar doet nu niks meer..
Heeft iemand een idee wat er eigenlijk kapot gaat bij zoiets? De omvormer heeft namelijk drie stringaansluitingen, dus heel misschien zijn die andere twee nog onbeschadigd, of zie ik het dan te simpel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik ben bang dat ze puur voor aansluitgemak zijn en intern doorgelust zitten.
Wat kan er kapot gaan? Eigenlijk alles, maar ik denk dat de ingangscondensatoren als eerste de geest geven.
Wat ik nu zou doen is:
* Alle kabels (DC en AC) los zodat de omvormer gereset wordt
* AC weer aansluiten
* 1 string van 4-9 panelen eraan knopen
* Wachten op zonsopgang
* Met multimeters de stroom en spanning in de gaten houden: blijft de DC spanning <50V is de omvormer defect. Komt de spanning boven 120V maar blijft de stroom 0, is dat ook slecht nieuws.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclops10
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Bezuiniger schreef op zaterdag 01 februari 2014 @ 19:40:
[...]

Google afbeeldingen op yingli black en je vind ze zo. Zoals deze: http://www.morrenhof-jans...image/images/P1110043.JPG
Dank je.
Daar op het dak zien ze er goed uit, maar als je kijkt naar de specs pdf zien ze er blauw uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silvester6
Die 3 ingangen zitten paralel op elkaar dus geeft geen verschil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@Aegle
sorrie had effen wat anders te doen.
schaduw.

kijk naar de foto om te zien welke objecten schaduw geven bij mij.
http://www.zonnestroomopb...g/migjes/16786/18291.html
cv pijp is de eerste schaduw.
schoorsteen van de buren is de 2de schaduw. (die schoorsteen die ver weg staat, ja)

de opbrengst van vrijdag. (jammer van de bewolking die later op de dag binnen kwam.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/eagle1.jpg

schaduw1 (cv pijp.)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/eagle2.jpg
er schakelt een diode van het paneel in, de V blijft het zelfde, de A zakt iets.
heel even is de mpp het spoor bijster, maar snel vind hij weer een nieuw punt en hobbelt lekker door met 400W.

schaduw2 (schoorsteen)
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/eagle3.jpg
dit is een stuk dikkere schaduw en nu word er een vol paneel uit de string geknikkerd.
de V zakt maar A blijft overeind.

gelukkig zijn al deze schaduw probleempjes bij mij in maart al weer voorbij, het zonnetje staat dan al weer hoog genoeg. en eigenlijk is het niet zoveel verlies, ongeveer 0,8kWh op een dag van 4,8kWh.
is jammer, maar ik maak me er niet druk over.

schaduw 1 zul je ook hebben met het cv pijpje, en schaduw 2 is bij jouw ongeveer het dakkapel bij de buren.
maar je zult die schaduw nooit op de belangrijkste momenten hebben, dus het zal wel mee vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:39
NIK0 schreef op vrijdag 31 januari 2014 @ 08:41:
@engelbertus, @swapevent,
Wellicht komt het dat ik overgevoelig ben voor het woord MOETEN. :)
Ik denk dat 80-90% van een oudere generatie zo'n brief van Stedin ziet als wet en direct overstag gaat.
Stedin als monopolist weet dit en maakt daar op deze dwingende manier misbruik van in mijn ogen, DAAR heb ik problemen mee.
Tweakers is om info en ervaringen uit te wisselen, ik vond het nuttig om de brief te delen that's all. Jullie reacties laten mede-tweakers weten dat er dus ook andere opties zijn...mijn dank daarvoor _/-\o_
je zegt het zelf al. overgevoelig voor het woordje moeten. dat is dus het probleem.

gewoon zelf denken wat er moet is niks mis mee.

ik begrijp je bezorgdheid wel, ik zei dan ook dat het overdreven was, maar niet dat er geen enkele waarheid in zat.

veel mensen gebruiken het woordje moeten in een context: bijvoorbeeld, als je goed wilt meten, moet je een andere meter. let op het woordje als. maar goed. ook voor grote bedrijven is goed formuleren erg moeilijk. zelfs formules voor het juist maken van een eindafrekening is in gevallen erg moeilijk.
en als dat leidt tot meer geplaatste slimme meters. tja omzet is omzet, werk is werk. die monteurs in vaste dienst moeten ook iets te doen hebben in tijden van crisis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Ik overweeg één Sunpower SPR-300-WHT uit de string te halen en te vervangen door een nieuw X21 paneel met een micro-inverter. Dit vanwege schaduw op dit paneel, die de hele string onderuit trekt.
Daarbij is de vraag of mijn omvormer met 4 panelen blijft werken, ik dacht van wel. Nu bestaat de string uit 5 panelen. Maar extra input is welkom.

Het gaat om Sunpower SPR-300-WHT panelen uit 2009. Deze panelen hebben positieve aarding nodig en dat schijnt volgens Sunpower niet te kunnen met een micro-inverter.
Specs:
http://www.posharp.com/sp...unpower_p1351979817d.aspx
De omvormer is een SMA SB 1700 met positieve aardingsset.
Specs:
http://www.zonnemarkt.nl/omvormers/sma-sb1700

NB. Ik ga er vanuit dat de gegevens over spanningen e.d. op bovenstaande websites kloppen, maar ik zal dat nog wel controleren omdat de sb1700 meerdere versies heeft gekend.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
ericplan schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:33:
Ik overweeg één Sunpower SPR-300-WHT uit de string te halen en te vervangen door een nieuw X21 paneel met een micro-inverter. Dit vanwege schaduw op dit paneel, die de hele string onderuit trekt.
Daarbij is de vraag of mijn omvormer met 4 panelen blijft werken, ik dacht van wel. Nu bestaat de string uit 5 panelen. Maar extra input is welkom.

Het gaat om Sunpower SPR-300-WHT panelen uit 2009. Deze panelen hebben positieve aarding nodig en dat schijnt volgens Sunpower niet te kunnen met een micro-inverter.
Specs:
Specs:

NB. Ik ga er vanuit dat de gegevens over spanningen e.d. op bovenstaande websites kloppen, maar ik zal dat nog wel controleren omdat de sb1700 meerdere versies heeft gekend.
van solaredge heb je toch ook een optimizer die met elke omvormer kan werken? Is dat geen alternatief?
5x ca. eur 70,-

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

BarryH schreef op zondag 02 februari 2014 @ 17:48:
[...]
van solaredge heb je toch ook een optimizer die met elke omvormer kan werken? Is dat geen alternatief?
5x ca. eur 70,-
Volgens mij hebben de panelen een te hoge Vocvoor de standaard p300. Ik zou dan de p500 moeten hebben? Is die ook €70,-?

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
@ migjes: We hebben het er per DM al over gehad, maar hier nogmaals bedankt voor je metingen en uitleg.

Ik heb nog een vraagje over de meterkast: Het valt mij op dat in de schema's die ik tegenkom, de omvormer als verbruiker is getekend, terwijl hij toch voornamelijk energie levert. Maakt het niet uit hoe je de aardlek beveiliging en automaten aansluit (boven / onder)? Weliswaar staat aan beide zijden "N" en "F" o.i.d., maar ik dacht dat je die maar op één manier mocht aansluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lord Anubis
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 19:06
Nee, hoor maak niet uit.

Maak maar eens een oude of kapotte automaat of aardlek open.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aegle
Ok. zal ik eens doen. Ik heb nog een zooi onmogelijke automaten voor veels te hoge stromen.

Gek, als je iets al tientallen jaren denkt te weten het toch anders blijkt te zijn 8)7. Weer wat geleerd :) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

Specs:
Specs:

Ik dacht dat die nieuwe SPR's gewoon op een trafoloze omvormer aangesloten konden worden ?
http://www.sunpowershop.n...er-x21-2070-wattpiek.html
Of ik begrijp niet goed wat je plan is.
edit, nu wel. :O

Een andere optie zou zijn ( als je er de ruinte voor hebt ) om er een "gewone ' SPR 300
bij op te zetten en dan te schakelen in 2 x3 panelen, de SB 1700 kan 12A aan
voordeel is dat ondanks dat de spanning wat laag lijkt deze toch niet gaat inzakken
onder belasting, daar de omvormer uit 2 strings zijn stroom kan zuigen.
Met dan dus ook als voordeel dat 1 paneel niet je hele string onderuit trek.

is ook maar een hersenspinsel van een oude rot ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andre1973
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14-09 22:26

Andre1973

2030 Wp op Z & 2040 Wp SF ZW

migjes schreef op zondag 26 januari 2014 @ 16:34:
[...]

geen ervaring, er is wel een setje hier in de buurt waar ze het gebruikt hebben.
en dat zit er erg strak op.
maar een ketting is zo sterk als zijn zwakste schakel.
en elk systeem is eigenlijk goed in Nederland (mits goed installeert, en daar gaat het wel vaker fout en eigenlijk nooit het materiaal zelf)
het maakt niet zoveel uit.

mijn dak kan b.v. geen schletter aan, past niet, dus gebruik ik clickfit (of solar slide had ook gekund)

[...]

lol engelbertus gaat schuin door de bocht.
Ben ff weggeweest: maar het oude solar NRG materiaal dat van gezet RVS is kan lelijk gaan klapperen als het dak een heuveltje heeft in het midden van de rij. de bewoner stond bij elke wind boven de 6 Bft in de tuin te kijken of het nog we bleef liggen, die sliep er nl onder.
Heb dat dak bijna helemaal opnieuw mogen doen (22 panelen, gelukkig wel betaald) met clickfit. dat rammelt niet.

ZZP'er in de solar (werkvoorbereiding / voorman / plaatsen) sinds 2009 fulltime met PV bezig. Met houtkachel en warmtepomp gasvrij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

Specs:
Specs:

De PowerOne Micro 0.3 is een micro met galvanische scheiding, die zou je in principe gewoon moeten kunnen aarden. Ze hebben een 300 Watt variant dus dat moet passen. Deze heeft dus hetzelfde werkingsprincipe als de SMA, moet je alleen de aardingset nog uitzoeken, maar niet onmogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

PClop schreef op zondag 02 februari 2014 @ 23:54:
[...]
Ik dacht dat die nieuwe SPR's gewoon op een trafoloze omvormer aangesloten konden worden ?
http://www.sunpowershop.n...er-x21-2070-wattpiek.html
Of ik begrijp niet goed wat je plan is.
edit, nu wel. :O

Een andere optie zou zijn ( als je er de ruinte voor hebt ) om er een "gewone ' SPR 300
bij op te zetten en dan te schakelen in 2 x3 panelen, de SB 1700 kan 12A aan
voordeel is dat ondanks dat de spanning wat laag lijkt deze toch niet gaat inzakken
onder belasting, daar de omvormer uit 2 strings zijn stroom kan zuigen.
Met dan dus ook als voordeel dat 1 paneel niet je hele string onderuit trek.

is ook maar een hersenspinsel van een oude rot ;)
Optie 2 is grappig, maar ik heb geen ruimte voor een extra paneel, bovendien gaat 2x drie panelen niet werken. Zo heeft het al eens gezeten. Mijn oorspronkelijke opzet was 4 panelen op een SB 1100 en 2x 3 panelen op een SB 1700. Alleen werd die SB 1700 veel te laat wakker omdat z'n opstartspanning niet gehaald werd. Omdat de configuratie zo uit Sunny Design gerold was heeft SMA Benelux de SB 1100 gratis vervangen voor een nieuwe SB 1700 en is de configuratie 2x 5 panelen op twee SB 1700's geworden.
databeestje schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:24:
[...]
De PowerOne Micro 0.3 is een micro met galvanische scheiding, die zou je in principe gewoon moeten kunnen aarden. Ze hebben een 300 Watt variant dus dat moet passen. Deze heeft dus hetzelfde werkingsprincipe als de SMA, moet je alleen de aardingset nog uitzoeken, maar niet onmogelijk.
Mijn leverancier heeft dit nagevraagd bij Sunpower, nadat ik het ook al gevraagd had, maar geen antwoord kreeg. Volgens Sunpower kan het niet bij die serie panelen.

[ Voor 17% gewijzigd door ericplan op 03-02-2014 07:35 ]

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• databeestje

databeestje

Von PrutsHausen

ericplan schreef op maandag 03 februari 2014 @ 07:31:
[...]

Optie 2 is grappig, maar ik heb geen ruimte voor een extra paneel, bovendien gaat 2x drie panelen niet werken. Zo heeft het al eens gezeten. Mijn oorspronkelijke opzet was 4 panelen op een SB 1100 en 2x 3 panelen op een SB 1700. Alleen werd die SB 1700 veel te laat wakker omdat z'n opstartspanning niet gehaald werd. Omdat de configuratie zo uit Sunny Design gerold was heeft SMA Benelux de SB 1100 gratis vervangen voor een nieuwe SB 1700 en is de configuratie 2x 5 panelen op twee SB 1700's geworden.

[...]

Mijn leverancier heeft dit nagevraagd bij Sunpower, nadat ik het ook al gevraagd had, maar geen antwoord kreeg. Volgens Sunpower kan het niet bij die serie panelen.
Een omvormer met galvanische scheiding kan je altijd aarden, al is het zelfgemaakt. De aardingset van de SMA is ook niet echt een hoogvliegende constructie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

databeestje schreef op maandag 03 februari 2014 @ 10:34:
[...]
Een omvormer met galvanische scheiding kan je altijd aarden, al is het zelfgemaakt. De aardingset van de SMA is ook niet echt een hoogvliegende constructie ;)
Mee eens, maar ik heb geen zin om de garantie van Sunpower kwijt te raken. En zelf sleutelen aan electronica die buiten moet hangen heb ik ook geen zin in.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
Andre1973 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 00:41:
[...]

Ben ff weggeweest: maar het oude solar NRG materiaal dat van gezet RVS is kan lelijk gaan klapperen als het dak een heuveltje heeft in het midden van de rij. de bewoner stond bij elke wind boven de 6 Bft in de tuin te kijken of het nog we bleef liggen, die sliep er nl onder.
Heb dat dak bijna helemaal opnieuw mogen doen (22 panelen, gelukkig wel betaald) met clickfit. dat rammelt niet.
ja soms kom je het wel eens tegen.

een tijd geleden kreeg ik deze toegestuurd.
video-2013-06-17-13-32-07.mp4
dat gaat ook niet helemaal lekker.

en nu sins kort, hebben de achter buren ook een dappere zet gedaan.
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/IMGP0738.JPG
zonder ballast (oke het is geen windig hoekje, ook niet zonnig, maar dat terzijde)

[ Voor 21% gewijzigd door migjes op 03-02-2014 12:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Zo, zondag was een best goeie dag zag ik net, toen ik eens inlogde op de pv set van mijn pa. Gisteren op 1 dag14kwh gedaan, terwijl heel januari maar 120 haalde. Vandaag weer zo'n soort dag zo te zien, dus de zon krijgt een hoop kracht zo in combinatie met ijskoude panelen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
_ferry_ schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:35:
Zo, zondag was een best goeie dag zag ik net, toen ik eens inlogde op de pv set van mijn pa. Gisteren op 1 dag14kwh gedaan, terwijl heel januari maar 120 haalde. Vandaag weer zo'n soort dag zo te zien, dus de zon krijgt een hoop kracht zo in combinatie met ijskoude panelen ;)
zou je dat in kWh/kWp kunnen zeggen.
dan kunnen mensen daar te minste een inschatting van maken, nu is het zoon loze melding.
14/"kWp van de set".

maar zeker, panelen lekker koud, schone lucht geen vervuiling, ook alle vocht is uit de lucht.
alleen jammer dat de dagen zo kort zijn, wat de opbrengst wat relatief laag houd.
maar ja je kunt niet alles hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

Gisteren 19 kWh binnengehaald. Met 6250Wp op ZW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lief Adje
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 18:46

Lief Adje

Love is in the air

Ik mis behalve de ballast ook de dwarsprofielen.... :X
migjes schreef op maandag 03 februari 2014 @ 11:38:
[...]

ja soms kom je het wel eens tegen.

een tijd geleden kreeg ik deze toegestuurd.
video-2013-06-17-13-32-07.mp4
dat gaat ook niet helemaal lekker.

[afbeelding]
zonder ballast (oke het is geen windig hoekje, ook niet zonnig, maar dat terzijde)

PV: 2550WP | 520WP | een mens lijdt t meest door het lijden dat hij vreest

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• masaman
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
[...]
[afbeelding]
De kabels hangen helemaal los en hangen zelfs over een hoek van een paneel heen... :X
Het is de moeite waard om daar een webcam op te zetten op een winderige dag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

masaman schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:57:
[...]

De kabels hangen helemaal los en hangen zelfs over een hoek van een paneel heen... :X
Goed gezien van die kabel... 8)7
Misschien zijn de staanders wel door het dak vastgeboord?? O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• styno
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-09 12:44

styno

Koffie? Hmmm, ja, lekkerrr

masaman schreef op maandag 03 februari 2014 @ 12:57:
[...]

Zelfs met de stekkers in het water zo te zien... :/

Climatechange is a super-wicked problem, but:
"The stone age came to an end not for lack of stones. And the oil age will come to an end not for lack of oil." -- Sheikh Yamani, Saudi oil minister
8xLG Neon MonoX 290Wp SMA SB2100TL / MY SR '22

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
En met de verhuizing naar een huis met een mooie oriëntatie op het zuiden is het PV virus bij mij ook aangewakkerd :)

Nu heb ik al een aantal offertes binnengekregen maar de gigantische verschillen zeker qua prijs maken het mij niet makkelijker erop.

Dus graag advies gezocht :)

Even een kleine situatieschetsje:

Schuin dak is gericht op zuiden 170 graden. En de schoorsteen heeft in deze tijd nu een kleine schaduw van ongeveer 2 dakpannen lang. Hoeft niet op te letten ik kies ervoor om geen zonnepaneel daar in de buurt te plaatsen. Een zichtbare dakpan heeft de afmeting van 36 bij 26.

En dus kan ik 7 panelen in portrait plaatsen zonder dat ik last heb van de schoorsteen. Kan meer maar dan gaan ze kriskras door elkaar liggen en dat ziet minder mooi uit dus liever niet.

Nu ben ik zo onhandig als wat en heb al zeker niet het lef om op het dak te klimmen laat ik het dus ook monteren. Dus daar kan ik al niks aan doen.

Nu heb ik de volgende offertes binnengekregen:

1:
7x Trina 260 Wp Full black
SMA Sunny Boy 1600TL-10
Webconnect € 61,35
€ 3692,65
Per Wp: 2,03

2:
8x Trina 260 Wp Full black
Delta Solivia 2.0
€ 4374,17
Per Wp: 2,08

3:
7x ZNShine 250 Wp MONO Zwart
Growatt 1500TL
€ 3028,32
Per Wp: 1,73

4:
8x ET Solar 250 Wp
Omnik 2.0
€ 3563,35
Per Wp: 1,78

Nu verschillen de prijzen per Wp tussen de aanbieders wel ontzettend. Nu vind ik zelf dat optie 3 eigenlijk al wegvalt vanwege de "budget" merken en optie 2 vind ik ook al wegvallen vanwege de hoge prijs waarbij er toch nog een budget omvormer wordt geleverd.

Nu zit ik toch echt te twijfelen tussen optie 1 en optie 4. Met een verschil van 30 cent neig ik toch erg zwaar naar de Omnik met de ET solar panelen. Maar hoe verhouden zij zich met de "echt erkende" op het forum zoals Trina en de SMA omvormer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migjes
@achterburen.
lol, ik had die kabel ook nog niet gezien.
zal er maar effe langs lopen om wat tips te geven. (als ze dat zouden willen)
zitten wel meer beginners fouten in. (zoals plaatsen naar het zuiden, terwijl ze schaduw hebben van oost, een beetje draaien is wel handig in zoon geval, en die panelen achter de schoorsteen zijn ook niet optimaal, lol)

het is jammer dat de kans erg klein is dat die panelen mijn tuin in waaien.
(aan waaiende pv panelen, moet je nooit afslaan. >:) )

@Xepos
ik weet niet helemaal precies wat de locatie is.
maar vind de prijzen aardig hoog uit vallen.
kleine tips:
kleine setjes zijn gewoon wat duurder als grote sets. (niet veel aan te doen)
maar gezien je locatie (limburg/braband) kun je ook 8x 260Wp op een SMA Sunny Boy 1600TL-10 hangen. (levert geen/tot erg weinig verlies op) en dat maakt de prijs per Wp wat beter. ;)

@solaredge
is er iemand die wel goed bekend is met solaredge?
(ik kom er niet uit)

wat is de max aan Wp die op een SE 3000 omvormer kan?
hoeveel YL255c-30b panda panelen kan zoon omvormer aan.
omvormer moet zwaar onder gedimensioneerd worden!
verlies is geen probleem, ik zoek de grens tot de max.

[ Voor 17% gewijzigd door migjes op 03-02-2014 14:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10-08 12:10
[...]
[...]
Laten we hopen dat dat gewoon nog niet af is... 8)7

11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xepos
  • Registratie: September 2009
  • Nu online
migjes schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:36:

@Xepos
ik weet niet helemaal precies wat de locatie is.
maar vind de prijzen aardig hoog uit vallen.
kleine tips:
kleine setjes zijn gewoon wat duurder als grote sets. (niet veel aan te doen)
maar gezien je locatie (limburg/braband) kun je ook 8x 260Wp op een SMA Sunny Boy 1600TL-10 hangen. (levert geen/tot erg weinig verlies op) en dat maakt de prijs per Wp wat beter. ;)
Val net buiten de stadsring van Eindhoven. Op mijn dak passen trouwens wel 8 panelen maar dan liggen ze zowel landscape als in portrait. Overburen hebben dat en ik vind het maar lelijk uitzien. En waarschijnlijk zal er dan schaduw op een van de panelen vallen waardoor het weer een stuk duurder word met de optimizers.

En waarschijnlijk vind je de prijzen nogal omdat het inclusief montage is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• paulv1973

paulv1973

16.730Wattpiek

panelen: 7x200 = 1400 (kan goedkoper 175,-)
omvormer: 500 (SMA)
clickfit + kabels + meterkast: 350
laten leggen: 750

Totaal: 3000 euro's

Moet kunnen denk ik
O-)

[ Voor 19% gewijzigd door paulv1973 op 03-02-2014 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjuh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Xepos schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:58:
[...]Val net buiten de stadsring van Eindhoven. Op mijn dak passen trouwens wel 8 panelen maar dan liggen ze zowel landscape als in portrait. Overburen hebben dat en ik vind het maar lelijk uitzien. En waarschijnlijk zal er dan schaduw op een van de panelen vallen waardoor het weer een stuk duurder word met de optimizers.

En waarschijnlijk vind je de prijzen nogal omdat het inclusief montage is?
En als je 8 panelen portrait neemt op 4x Enecsys duo? 4x220=880 euro, niet veel duurder dan veel partijen rekenen voor de genoemde string-omvormers... en je minimaliseert de gevolgen van schaduw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
Een zijspoortje... Ik merk dat verzekeraars de PV installatie wel meenemen in de opstalverzekering (soms een kleine verhoging van de premie omdat de opstal meer waard wordt), maar dat dan het glas van de panelen wordt uitgesloten. En zelfs als je een glasverzekering hebt, is het glas van de panelen daarvan uitgesloten (net zo'n uitsluiting als het glas van een broeikas of het lekken van dubbelglas).
Weet iemand een verzekeraar die het glas van de panelen wel meeverzekert, zonder nog een dure aparte verzekering voor de panelen te moeten afsluiten van 50-100e/jr?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

sjimmie schreef op maandag 03 februari 2014 @ 15:21:
Een zijspoortje... Ik merk dat verzekeraars de PV installatie wel meenemen in de opstalverzekering (soms een kleine verhoging van de premie omdat de opstal meer waard wordt), maar dat dan het glas van de panelen wordt uitgesloten. En zelfs als je een glasverzekering hebt, is het glas van de panelen daarvan uitgesloten (net zo'n uitsluiting als het glas van een broeikas of het lekken van dubbelglas).
Weet iemand een verzekeraar die het glas van de panelen wel meeverzekert, zonder nog een dure aparte verzekering voor de panelen te moeten afsluiten van 50-100e/jr?
Dit probleempje is gewoon vergoed door de verzekeraar ( opstal )
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Er is totaal niet gerept over glas of zo, enkel ... zonnepanelen beschadigt ? dus nieuwe
gekregen ( heb natuurlijk wel de foto's erbij gedaan )
Note; heb geen speciaale zonnepanelen verzekering, enkel opstal, maar ik heb het wel
bij de verzekeraar gemeld dat ik zonnepanelen zou gaan plaatsen, 4 jaar geleden
en dat was geen probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
PClop schreef op maandag 03 februari 2014 @ 17:54:
[...]

Dit probleempje is gewoon vergoed door de verzekeraar ( opstal )
PClop in "Elektriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) Deel 2"
Er is totaal niet gerept over glas of zo, enkel ... zonnepanelen beschadigt ? dus nieuwe
gekregen ( heb natuurlijk wel de foto's erbij gedaan )
Note; heb geen speciaale zonnepanelen verzekering, enkel opstal, maar ik heb het wel
bij de verzekeraar gemeld dat ik zonnepanelen zou gaan plaatsen, 4 jaar geleden
en dat was geen probleem.
Ik had dat inderdaad destijds vol verwondering gevolgd.
Maar wij kregen dit terug:
Tevens wijzen wij u erop dat als uit de polis omschrijving/voorwaarden blijkt dat de glasdekking is meeverzekerd, dat dan het (geharde) glas van de zonnecollectoren hieronder niet is begrepen (geen glas in de zin van de polis - niet licht doorlatend). Hierdoor geldt dat schade door breuk van het glas van de zonnepanelen niet onder de dekking valt, schade bijvoorbeeld ontstaan door brand valt wel onder de dekking.
En als ik google op diverse polissen van andere verzekeraars dan zie ik toch echt dat de zonnepanelen bij de "niet vergoed" regel staan van de glasdekkingen.
Ik kan me voorstellen dat dat er een paar jaar geleden nog niet bij stond, maar de verzekeraars gaan ook met hun (defensieve) tijd mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjimmie
ff een tweede post achter mn vorige voor het overzicht.
Zie FBTO, die zeggen dat zonnepanelen in de opstal zitten maar wijst voor het glas naar hun glasverzekering, ziehier:
https://www.fbto.nl/woonv...inas/glasverzekering.aspx

Hier hetzelfde, weer over fbto en daarna over Interpolis:
http://www.wijhebbenzon.n...rvaring-met-verzekeringen

Klaverblad heeft onder de uitsluitingen staan:
"Schade aan ruiten in planten- of broeikassen en -kasjes, zonnecollectoren en
zonnepanelen, douchecabines, inloopdouches en algemene ruimtes van het
gebouw." (dus uitgesloten!)

Wij hebben nu hetzelfde met woongarant.
Van SNS heb ik dit probleem ook al gelezen.

[ Voor 19% gewijzigd door sjimmie op 03-02-2014 19:01 . Reden: toevoeging ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• klump4u
  • Registratie: Februari 2008
  • Niet online

klump4u

Full electric in Zuid-Limburg

jvdmast,
Ik zie bij de SNS toch niks staan over zonnepanelen?
Wel een eigen risico van €250,00 bij stormschade (hoger dan windkracht7)

18950Wp🌞, Atlantic 270V3💧, Pana 5J🔥. Zendure 2400AC 11,5kWh🔋,Hyundai Kona 64kWh 🚗, Peblar Home ⛽

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Philos31
  • Laatst online: 16-09 11:56
Ik denk: Laat ik mijn opstal verzekering er eens op naslaan:

Welke schades aan uw zonnepanelen vergoedt OHRA?
De OHRA Opstalverzekering vergoedt een groot aantal schades aan uw zonnepanelen. Het gaat om de volgende schades:
Brand
Blikseminslag
Hagel
Diefstal
Stormschade
Wanneer uw zonnepanelen beschadigd zijn door storm, geldt er wel een standaard eigen risico van € 225,- per gebeurtenis. Heeft u gekozen voor een vrijwillig eigen risico? Dan betaalt u bij stormschade en bij schade door andere oorzaken, altijd alleen uw vrijwillig eigen risico .

BMW C-Evolution LR, Skoda Enyaq iV80 Sportline, 7200Wp 27KwH thuisbatterij (zelfbouw) , 7x Daikin l/l warmtepomp, Homeautomation by Homey

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
Ondanks dat mijn huidige platdak sets pas sinds half november actief zijn, ben ik de mogelijkheden voor uitbreiding aan het onderzoeken.
Op dit moment kijk ik naar een kleine set gericht op west, onder de dakkapel.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/76829410/IMG_20140203_170600475_HDR.jpg

Het uitzicht geeft meteen een van de uitdagingen aan, een grote hal op zo'n 35 meter van het huis.
Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/76829410/IMG_20140203_164417007_HDR.jpg

Momenteel gaat de zon onder achter het lagere gebouw links, maar in de zomer is de ondergang noordelijker waardoor hij achter de hal rechts zal ondergaan.

Het idee is om 4-6 panelen onder de dakkapel te plaatsen. Maar het is denk ik pas interessant wanneer deze een opbrengst van 750-800kWh/kWp zullen opbrengen.

Hoe zijn de ideeën hier? Te doen, of teveel schaduw (zowel dakkapel als hal)? Alvast bedankt voor de adviezen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je buren hebben toch een stje op de uitbouw liggen? Kunnen zij je niets vertellen over de genormaliseerde opbrengst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Dat zijn ramen

Kan je geen serre aanbouwen tegen die aanbouw met een zonnepanelen dak?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
Verwijderd schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:08:
Je buren hebben toch een stje op de uitbouw liggen? Kunnen zij je niets vertellen over de genormaliseerde opbrengst?
Hahaha dat is inderdaad een lichtstraat.
Rol-Co schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:11:
Dat zijn ramen
Kan je geen serre aanbouwen tegen die aanbouw met een zonnepanelen dak?
Dat is mogelijk, naar wel een stuk ingrijpender dan een paar panelen op het dak. En nog meer schaduw van het huis ipv de dakkapel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

Atrax schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:16:
[...]

Hahaha dat is inderdaad een lichtstraat.

[...]

Dat is mogelijk, naar wel een stuk ingrijpender dan een paar panelen op het dak. En nog meer schaduw van het huis ipv de dakkapel.
Huh?
Huis of serre maakt niets uit voor west, en ze liggen vrij plat dus alleen de zomer is interessant.
Mijn 0-5 graden set werkt ook alleen vanaf april tot eind aug en brengt met zijn 1650Wp een 1000kWh op pal zuid dus west misschien nog wat minder, zal je toch een paneel of 7-8 kwijt moeten voor jouw doel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
@Rol-co
Als ik een afdak of serre bouw met zonnepanelen, dan liggen die nog lager dan die op het dak, en waarschijnlijk dichter op de muur dan dat die op het dak bij de dakkapel zouden liggen.
Hoe lager ze liggen hoe eerder last van de schaduw van de hal lijkt me. Jouw cijfers geven mee echter wel een aardige indicatie. Als dat het resultaat is op zuid, kom ik met west waarschijnlijk nog lager uit. Dus zeker onder 800kWh/kWp. Maar hoeveel...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BarryH
  • Registratie: Maart 2011
  • Nu online
@atrax:
je hebt denk ik 2 opties:
1. een rijtje panelen bij de nok
2. een rijtje panelen (Staand) vlak boven de dakgoot, 5 panelen van 250-270 wp?
3. op je garage je panelen veel vlakker leggen en dan een rij extra kwijt kunnen
4. op je platte dak van je dakkapel? (of ligt daar al?)

ik haal op west met 15 graden noord 650 kwh uit 1kwp, met schaduw van een dakkapel en bomen om het huis heen.
op oost (met 15 graden zuid) ca 710 kwh/1kwp met een schoorsteen die midden op de dag 1-2 panelen in de schaduw legt.

Als je je pv pakket wat prijskritischer inkoopt, kan je ook met minder kwh/kwp toe.
ik heb in oktober (zonder met de subsidie te rekenen) 3 kwp laten installeren voor 1,53 eur/wp. full black.

[ Voor 42% gewijzigd door BarryH op 03-02-2014 20:44 ]

5670PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZW, vloerisolatie, HR++,dakisolatie, PANA 9Jmonoblock WP, Ioniq EV 2017

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Atrax
1. Rijtje bij de nok gaat niet lukken, te weinig plaats (2 pannen)
2. Lijkt mij de meest redelijke optie
3. Veel vlakker gaat niet veel helpen. Door de scheiding in het dak is er weinig ruimte om te schuiven.
4. Daar liggen er inderdaad 2 :)

Edit:
De voorkant (Oost) is nog volledig ongebruikt, maar een grote boom gooit daar roet in het eten...

[ Voor 18% gewijzigd door Atrax op 03-02-2014 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pa3fat
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-03-2021
Hi mede zonne tweakers,

Heb een vraag. Mijn en nog 14 andere huizen in onze buurt hebben Kalzip daken.
Nu kan ik bij Click-fit wel deze specifieke bevestigingsbeugel vinden, maar ik zie nergens het specifieke click-fit montagerail bevestigings clipje.

Iemand enig idee hoe dit in zijn werk gaat? Plaatjes zouden leuk zijn mochten jullie die hebben.

Ron

http://pvoutput.org/intraday.jsp?id=29590&sid=27110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PClop
  • Niet online

PClop

Geen

sjimmie schreef op maandag 03 februari 2014 @ 18:44:
[...]

Ik had dat inderdaad destijds vol verwondering gevolgd.
Maar wij kregen dit terug:

[...]

En als ik google op diverse polissen van andere verzekeraars dan zie ik toch echt dat de zonnepanelen bij de "niet vergoed" regel staan van de glasdekkingen.
Ik kan me voorstellen dat dat er een paar jaar geleden nog niet bij stond, maar de verzekeraars gaan ook met hun (defensieve) tijd mee.
Dan zal mijn verzekeraar het wel hebben laten vallen onder schade door brand, wat het natuurlijk ook is
en dat het daar door sowiso werdt vergoed.
Ik zal nog eens na vragen of ze ook zo redeneren als er sprake is van glas breuk door een verdwaalde
steen oid.

Hun redenering destijds was ; zonnepanelen staan niet vermeld bij de uitsluitingen in de
polis voorwaarden dus zijn ze volledig mee verzekert ( en dat is dus ook zo gegaan )

Maar ik zie dat veel andere verzekeraars al wat voorzichtiger worden door dat zonnepanelen
al wel bij de uitzonderingen worden geplaatst.
Pagina: 1 ... 106 ... 109 Laatste

Dit topic is gesloten.