Bij Zelf.nl (SNS) zijn zonnepanelen inbegrepen in je verzekering ik zie zo geen extra kleine letters. zie artikel 32 van https://zelf.nl/pdf/polisvoorwaarden-woonverzekering.pdf
Na mijn vorige post, is mij al veel duidelijk geworden. Ik ga voor drie rijen van 12 panelem, liggend.
Ik heb de situatie in de meterkast bekeken en er is een meterkast in de schuur welke in het huis is afgezekerd voor de aardlek op 3x25A. Ik plaats in schuur een krachtstroomgroep op 16A en daarachter komt waarschijnlijk een SMA omvormer (9000TL20).
Ik heb echter nog een vraag. Ik zag in de specs van de omvermer dat er 2 MPP trackers in zaten en dat er per tracker 2 strings op kunnen, Kan ik dan drie strings aansluiten? (iedere rij op een eigen string?)
Thnxs
Bart
Ik heb de situatie in de meterkast bekeken en er is een meterkast in de schuur welke in het huis is afgezekerd voor de aardlek op 3x25A. Ik plaats in schuur een krachtstroomgroep op 16A en daarachter komt waarschijnlijk een SMA omvormer (9000TL20).
Ik heb echter nog een vraag. Ik zag in de specs van de omvermer dat er 2 MPP trackers in zaten en dat er per tracker 2 strings op kunnen, Kan ik dan drie strings aansluiten? (iedere rij op een eigen string?)
Thnxs
Bart
Cedo Nulli
Ik kwam het hier tegen (staat wellicht dus niet of verdekt in de voorwaarden):klump4u schreef op maandag 03 februari 2014 @ 19:10:
Ik zie bij de SNS toch niks staan over zonnepanelen?
http://energiecommunity.e...anelen-bij-de-verzekeraar
De reactie van Alfred op 25 Juli 2012 op 22.35. Hij kreeg het in 2012 nog wel geregeld, maar pas na een premieverhoging.
Ze zeggen dus niets over een barst in het glas ten gevolge van steenslag (of vuurwerk).Philos31 schreef op maandag 03 februari 2014 @ 19:11:
Ik denk: Laat ik mijn opstal verzekering er eens op naslaan:
Welke schades aan uw zonnepanelen vergoedt OHRA?
De OHRA Opstalverzekering vergoedt een groot aantal schades aan uw zonnepanelen. Het gaat om de volgende schades:
Ze zeggen wel "een groot aantal schades", wat hun indekt voor alles wat er niet letterlijk staat.
In art.32 staat: De maatschappij vergoedt schade als gevolg van alle onder artikel 31 genoemde oorzaken, mits genoemde zaken aan de buitenzijde van het woonhuis zijn aangebracht.Anoniem: 567740 schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 07:48:
Bij Zelf.nl (SNS) zijn zonnepanelen inbegrepen in je verzekering ik zie zo geen extra kleine letters. zie artikel 32 van https://zelf.nl/pdf/polisvoorwaarden-woonverzekering.pdf
En in art.31 staan geen zonnepanelen en qua glas alleen "ruiten en spiegels".
Ik vrees inderdaad dat ze aan het terugkrabbelen zijn. Wat ze niet zeggen te dekken hoeven ze ook niet te dekken en wat uitgesloten wordt is al helemaal niet gedekt. Dus staan de panelen er niet in dan wil dat niet zeggen dat ze gedekt zijn. Dan ben je afhankelijk van de stemming van de verzekeringsagent.PClop schreef op maandag 03 februari 2014 @ 23:53:
Dan zal mijn verzekeraar het wel hebben laten vallen onder schade door brand, wat het natuurlijk ook is
en dat het daar door sowiso werdt vergoed.
Ik zal nog eens na vragen of ze ook zo redeneren als er sprake is van glas breuk door een verdwaalde
steen oid.
Hun redenering destijds was ; zonnepanelen staan niet vermeld bij de uitsluitingen in de
polis voorwaarden dus zijn ze volledig mee verzekert ( en dat is dus ook zo gegaan )
Maar ik zie dat veel andere verzekeraars al wat voorzichtiger worden door dat zonnepanelen
al wel bij de uitzonderingen worden geplaatst.

[Voor 12% gewijzigd door sjimmie op 04-02-2014 08:48. Reden: toevoeging]
Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West
duidelijk last van het pv virus.Atrax schreef op maandag 03 februari 2014 @ 20:45:
1. Rijtje bij de nok gaat niet lukken, te weinig plaats (2 pannen)
2. Lijkt mij de meest redelijke optie
3. Veel vlakker gaat niet veel helpen. Door de scheiding in het dak is er weinig ruimte om te schuiven.
4. Daar liggen er inderdaad 2
Edit:
De voorkant (Oost) is nog volledig ongebruikt, maar een grote boom gooit daar roet in het eten...
last van euforische gevoelens? of nog de ontkennings-fase?
(lol)
als je het doel iets lager stelt, ongeveer 700kWh/kWp en met alles meer gewoon blij bent.
dan zijn alle locaties gewoon mogelijk.
die loods is geen probleem, ik heb een kerk + toren en dat is meer als die loods.
dakkapel is wel een schaduw waar je rekening mee moet houden, plaats de diodes goed en je hebt meer opbrengst.
die bomen heb ik ook aan de andere kant (voor mij is dat west), ook geen probleem.
ik zou gewoon rustig door sparen, volgend jaar heb je ook nog last van het virus.
en dan meteen een grote oost-west er bij leggen. (en ook van te voren rustig bedenken hoe je overschotten gaat op maken, want je komt wel aardig in die buurt denk ik.)
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Ik heb ze in Aug 2012 aangemeld bij SNS, kreeg erna een nieuwe polis met vermelding dat het de maatschappij bekend is dat er zonnepanelen aanwezig zijn op het betreffende pand.sjimmie schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 08:41:
[...]
Ik kwam het hier tegen (staat wellicht dus niet of verdekt in de voorwaarden):
http://energiecommunity.e...anelen-bij-de-verzekeraar
De reactie van Alfred op 25 Juli 2012 op 22.35. Hij kreeg het in 2012 nog wel geregeld, maar pas na een premieverhoging.
Premie bleef gelijk (all risk verzekering)
In alle voorwaarden staat niks vermeld over zonnepanelen.
14400Wp🌞Live, Atlantic Explorer 270V3💧Live, Pana-mono WP5🔥Live.
Ik zeg niet dat zonnepanelen niet meeverzekerd worden.klump4u schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 13:38:
[...]
Ik heb ze in Aug 2012 aangemeld bij SNS, kreeg erna een nieuwe polis met vermelding dat het de maatschappij bekend is dat er zonnepanelen aanwezig zijn op het betreffende pand.
Premie bleef gelijk (all risk verzekering)
In alle voorwaarden staat niks vermeld over zonnepanelen.
Het probleem zit echter bij veel maatschappijen in het detail dat glasschade aan die panelen niet meeverzekerd is. Glasschade van je huis zit namelijk niet in de opstalverzekering maar in de glasverzekering. En in de glasverzekering zit alleen het glas van je ramen (en eventueel spiegels).
Vraag je verzekeraar maar eens hoe het zit met het glas van je panelen.
@Migjes
Ja het virus woekert.
Het liefst zou ik inderdaad de oostkant gebruiken, maar die boom is twee meter hoger dan het huis, en staat op maar zes meter.
Denk je echt dat die kant nog bruikbaar is dan?
Ja het virus woekert.

Het liefst zou ik inderdaad de oostkant gebruiken, maar die boom is twee meter hoger dan het huis, en staat op maar zes meter.
11x Eging 245Wp & Involar MAC250A = 2695Wp, richting: Zuid, helling: 20º
jep, nog steeds bruikbaar.Atrax schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 15:24:
@Migjes
Ja het virus woekert.
het is wel erg dichtbij, dus wel wat maatregelen nemen (optimizers,tigo,micro etc...
dat zeg ik nooit zo snel, maar bij deze wel.)
en dan kom je er wel.
een oost-west met tigo's, moet lukken met een hf omvormer of iets dergelijks.
uit eindelijk mis je dan allen wat laat in de avond opbrengst en dat is toch niet zoveel.
en een goede mogelijkheid dat er toch nog een stel momenten in het jaar er zijn waarbij de zon langs de boom gaat.
maar volgend jaar heb je ook nog last van het virus, ergens moet je wel afkicken.

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Beste Zonnepaneel / Biogasinstallatie liefhebbers,
Misschien hebben jullie ooit van het fenomeen bitcoins gehoord, dit is een digitale munt die je kan verdienen met een computer door bepaalde berekeningen uit te voeren.
Deze munt is inwisselbaar voor geld zodat je kort gezegd je computer geld kan laten verdienen.
Echter verbruikt een computer speciaal gemaakt voor de toepassing redelijk veel stroom, zo`n 1.5kW dus zo`n 13000kWh op jaarbasis.
Tegen normale stroomtarieven is dit best een flinke kostenpost!
Nu vroeg ik me af of er misschien iemand is die over een redelijke hoeveelheid zonnepanelen of een grote biogasinstallatie beschikt die mijn "miner" kan onderbrengen tegen of een gereduceerd stroomtarief of percentage van de winst zodat we er beide beter van worden.
Zonnepaneel eigenaars die bijvoorbeeld kWh's over hebben zouden dit misschien interessant vinden!
De Miner heeft het volgende nodig:
- Internetverbinding (via kabel), verbruik = 20MB/dag
- 1.5kW stroom-verbruik
- Droge ruimte
De miner wordt via SSH veilig van het internet afgesloten zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over "hacken" o.i.d.
Mocht een keer de stroom uitvallen, dan is dat ook geen probleem, de miner start zichzelf weer op en gaat gelijk weer aan het minen, u heeft zelf dus geen omkijken naar het apparaat.
Aangezien de een computer al zijn energie in elektriciteit omzet in warmte, is de computer in principe dus ook een kachel van 1.5kW, dit scheelt ook aanzienlijk in stookkosten!
Mochten we een vaste €/kWh prijs afspreken, dan betaal ik wekelijks vooraf per automatisch incasso, in het geval van een percentage van de winst zal deze per week manueel worden overgemaakt (winst is variabel)
Mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
Graag reactie via DM of e-mail
Alvast bedankt,
Tim
Misschien hebben jullie ooit van het fenomeen bitcoins gehoord, dit is een digitale munt die je kan verdienen met een computer door bepaalde berekeningen uit te voeren.
Deze munt is inwisselbaar voor geld zodat je kort gezegd je computer geld kan laten verdienen.
Echter verbruikt een computer speciaal gemaakt voor de toepassing redelijk veel stroom, zo`n 1.5kW dus zo`n 13000kWh op jaarbasis.
Tegen normale stroomtarieven is dit best een flinke kostenpost!
Nu vroeg ik me af of er misschien iemand is die over een redelijke hoeveelheid zonnepanelen of een grote biogasinstallatie beschikt die mijn "miner" kan onderbrengen tegen of een gereduceerd stroomtarief of percentage van de winst zodat we er beide beter van worden.
Zonnepaneel eigenaars die bijvoorbeeld kWh's over hebben zouden dit misschien interessant vinden!
De Miner heeft het volgende nodig:
- Internetverbinding (via kabel), verbruik = 20MB/dag
- 1.5kW stroom-verbruik
- Droge ruimte
De miner wordt via SSH veilig van het internet afgesloten zodat u zich geen zorgen hoeft te maken over "hacken" o.i.d.
Mocht een keer de stroom uitvallen, dan is dat ook geen probleem, de miner start zichzelf weer op en gaat gelijk weer aan het minen, u heeft zelf dus geen omkijken naar het apparaat.
Aangezien de een computer al zijn energie in elektriciteit omzet in warmte, is de computer in principe dus ook een kachel van 1.5kW, dit scheelt ook aanzienlijk in stookkosten!
Mochten we een vaste €/kWh prijs afspreken, dan betaal ik wekelijks vooraf per automatisch incasso, in het geval van een percentage van de winst zal deze per week manueel worden overgemaakt (winst is variabel)
Mochten jullie nog vragen hebben dan hoor ik het graag!
Graag reactie via DM of e-mail

Alvast bedankt,
Tim
13.140KWh verstoken (=€3K per jaar) enkel om wat geld te verdienen?
Lekker groen idee, iedereen hier probeert z'n energie footprint te verkleinen en dan komt er zoiets langs

Lekker groen idee, iedereen hier probeert z'n energie footprint te verkleinen en dan komt er zoiets langs

PVoutput Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp WU IALMER88
Mijn broertje kwam er ook wel mee. Nu is er echt geen reet meer mee te verdienen (aanschaf/energie/moeite), zeker niet met onze stroomprijzen. Daar had je vanaf het begin bij moeten zijn (voordat het in het nieuws kwam). Misschien is er nog geld te verdienen ergens waar de energieprijzen een stuk lager liggen.Speedy-Andre schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 17:51:
13.140KWh verstoken (=€3K per jaar) enkel om wat geld te verdienen?![]()
Geen wonder dat ik geregeld asic miners voorbij zie komen op V&A.
Maar zo'n ding verbruikt 200Wh tot 280Wh overclocked, ik weet niet wat hij heeft met die 1500Wh 

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Iemand die nog wat over de merken kan vertellen zodat ik een beslissing kan maken? Ben echt aan het twijfelen over optie 1. Ze proberen mij al de hele tijd te contacteren maar steeds op een verkeerd momentXepos schreef op maandag 03 februari 2014 @ 14:23:
En met de verhuizing naar een huis met een mooie oriëntatie op het zuiden is het PV virus bij mij ook aangewakkerd![]()
Nu heb ik al een aantal offertes binnengekregen maar de gigantische verschillen zeker qua prijs maken het mij niet makkelijker erop.
Dus graag advies gezocht![]()
Even een kleine situatieschetsje:
Schuin dak is gericht op zuiden 170 graden. En de schoorsteen heeft in deze tijd nu een kleine schaduw van ongeveer 2 dakpannen lang. Hoeft niet op te letten ik kies ervoor om geen zonnepaneel daar in de buurt te plaatsen. Een zichtbare dakpan heeft de afmeting van 36 bij 26.
En dus kan ik 7 panelen in portrait plaatsen zonder dat ik last heb van de schoorsteen. Kan meer maar dan gaan ze kriskras door elkaar liggen en dat ziet minder mooi uit dus liever niet.
Nu ben ik zo onhandig als wat en heb al zeker niet het lef om op het dak te klimmen laat ik het dus ook monteren. Dus daar kan ik al niks aan doen.
Nu heb ik de volgende offertes binnengekregen:
1:
7x Trina 260 Wp Full black
SMA Sunny Boy 1600TL-10
Webconnect € 61,35
€ 3692,65
Per Wp: 2,03
2:
8x Trina 260 Wp Full black
Delta Solivia 2.0
€ 4374,17
Per Wp: 2,08
3:
7x ZNShine 250 Wp MONO Zwart
Growatt 1500TL
€ 3028,32
Per Wp: 1,73
4:
8x ET Solar 250 Wp
Omnik 2.0
€ 3563,35
Per Wp: 1,78
Nu verschillen de prijzen per Wp tussen de aanbieders wel ontzettend. Nu vind ik zelf dat optie 3 eigenlijk al wegvalt vanwege de "budget" merken en optie 2 vind ik ook al wegvallen vanwege de hoge prijs waarbij er toch nog een budget omvormer wordt geleverd.
Nu zit ik toch echt te twijfelen tussen optie 1 en optie 4. Met een verschil van 30 cent neig ik toch erg zwaar naar de Omnik met de ET solar panelen. Maar hoe verhouden zij zich met de "echt erkende" op het forum zoals Trina en de SMA omvormer.

Misschien heeft hij er meerdere staan?Rol-Co schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:28:
Maar zo'n ding verbruikt 200Wh tot 280Wh overclocked, ik weet niet wat hij heeft met die 1500Wh

Off-topic: En verbruik? Je bedoelt vermogen? En Wh? Wh is een maat voor energie, net als Joule, Nm, calorie, geen maat voor vermogen.
tja, dat is het nieuwste model elektrische kachel 

2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Ik vind het wel een interessante optie. Kan hij ook water gekoelt worden?? Misschien een betere optie dan de Elga!!!BarryH schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:47:
tja, dat is het nieuwste model elektrische kachel

Ik heb mijn eigen miner al draaien. Gister heeft de greenchoice het weer gepresteerd om mijn 1500 kwh negatief van 2013 niet goed uit te betalaen verschil was perongeluk 1,5 ct per kwh te weinig. volgend jaar is bij mij de overproductie weg en heb ik het zelf omgezet naar euro's
Wij hebben begin deze maand een PV installatie laten installeren.
Bestaande uit:
28 * polykristallijne 245 WP IBC Panelen.
2 * Steca Coolcept 3600
Dus WP 6860.
Alles gemonteerd op plat dak netjes op het zuiden.
Laatste paneel moet nog worden gemonteerd op deze foto.
Helaas werkt de monitoring van de Steca omvormers niet. Support team van Steca is er mee bezig. Schijnt te liggen aan onze provider en de manier waarop ze de gegevens doorsturen.Mocht iemand anders al weten hoe een en ander op te lossen dan hou ik me aangeraden voor tips
!
Bestaande uit:
2 * Steca Coolcept 3600
Dus WP 6860.
Helaas werkt de monitoring van de Steca omvormers niet. Support team van Steca is er mee bezig. Schijnt te liggen aan onze provider en de manier waarop ze de gegevens doorsturen.Mocht iemand anders al weten hoe een en ander op te lossen dan hou ik me aangeraden voor tips

Ik heb er nog nooit van gehoord, Trina. Hoe kwam je er zelf aan? Dit topic al doorgezocht op ervaringen? Uiteindelijk moet je zelf kiezen; aller laagste prijs per Wp nu (want over de looptijd weet je niet wat het kost; bij sommige merken misschien meer káns op defecten) OF kiest je voor sommige onderdelen een volkswagen/audi. (SMA omvormer b.v.)Xepos schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:31:
[...]
Iemand die nog wat over de merken kan vertellen zodat ik een beslissing kan maken? Ben echt aan het twijfelen over optie 1. Ze proberen mij al de hele tijd te contacteren maar steeds op een verkeerd momentWil nog proberen om het mooi af te ronden naar 3500 euro.
PS jij bent de koper; je kunt ook vragen of ze over 1 wk terug bellen. Ook dat is er vast een mooi aanbod

Lekker ruim vermogen en volgens mij een goede plek!jbcyber schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:31:
Bestaande uit:
2 * Steca Coolcept 3600
Dus WP 6860.
Helaas werkt de monitoring van de Steca omvormers niet. Support team van Steca is er mee bezig. Schijnt te liggen aan onze provider en de manier waarop ze de gegevens doorsturen.Mocht iemand anders al weten hoe een en ander op te lossen dan hou ik me aangeraden voor tips!
Een betrouwbare monitor is volgens mij altijd een S0 meter; of 2

[Voor 29% gewijzigd door twixx op 04-02-2014 20:49]
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Voor bitcoins ben je te laat. Misschien beter investeren in Solarcoins ?Timmieman schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 16:54:
Beste Zonnepaneel / Biogasinstallatie liefhebbers,
Misschien hebben jullie ooit van het fenomeen bitcoins gehoord

PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Nice! 2 stuksjbcyber schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:31:
Bestaande uit:
2 * Steca Coolcept 3600
Dus WP 6860.
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Helaas werkt de monitoring van de Steca omvormers niet. Support team van Steca is er mee bezig. Schijnt te liggen aan onze provider en de manier waarop ze de gegevens doorsturen.Mocht iemand anders al weten hoe een en ander op te lossen dan hou ik me aangeraden voor tips!

Ik neem aan dat je omvormers de lan optie al hebben ( na een bepaalt serie nr) aangezien je ze deze maand aangeschaft hebt? Dan kan je naar een logging site van steca uppen toch? Maar dat werkt niet.
Andere optie is een kwh meter in de meterkast en daar de pulse van loggen met een netduino/arduino/youless/enz enz.
Het zijn alleen wel extra kosten maar wel heel universeel, gaat goed en meerdere mogelijkheden.
Het is vermogen ja maar na een uurtje is het verbruik, ding staat 24u aan dus 240W in een uur , 0,240 kWh.Bartjuh schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:42:
[...]
Misschien heeft hij er meerdere staan?Mijn financiële berekeningen, met de komst van ASIC miners, en de daardoor met tijd sterk toenemende moeilijkheidsgraad (belangrijk om mee te nemen!) komen nauwelijks/niet positief uit.
Off-topic: En verbruik? Je bedoelt vermogen? En Wh? Wh is een maat voor energie, net als Joule, Nm, calorie, geen maat voor vermogen.
5,76 kWh per dag.

Trina:twixx schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:47:
[...]
Ik heb er nog nooit van gehoord, Trina. Hoe kwam je er zelf aan? Dit topic al doorgezocht op ervaringen? Uiteindelijk moet je zelf kiezen; aller laagste prijs per Wp nu (want over de looptijd weet je niet wat het kost; bij sommige merken misschien meer káns op defecten) OF kiest je voor sommige onderdelen een volkswagen/audi. (SMA omvormer b.v.)
http://i1.wp.com/solarlov...oads/2013/04/solar-pv.png
En Volkswagen, was dat niet die fabrikant die iets met een distributieketting had waar de importeur niks van af wou weten? En Audi, vorsprung durch technik, had die in 1997 al een hybride auto rondrijden? [/offtopic][/retorische vraag]
De Trina panelen die ik heb van 3,5 jaar geleden waren toen degelijk en sterk. Zijkanten netjes met schroeven aan elkaar vast gezet tot nu toe doen ze het nog steeds bijzonder goed. Zelf nog geen degradatie gezien tov mijn referentiecel
Inderdaad, ze hebben de :Lan functie. Maar de data word niet naar de site van Steca geupload. Volgens de support desk van Steca heeft dit te maken met mijn provider (ziggo). Ze zijn aan het kijken hoe dit op te lossen.Rol-Co schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 22:01:
[...]
Nice! 2 stuks
Ik neem aan dat je omvormers de lan optie al hebben ( na een bepaalt serie nr) aangezien je ze deze maand aangeschaft hebt? Dan kan je naar een logging site van steca uppen toch? Maar dat werkt niet.
Andere optie is een kwh meter in de meterkast en daar de pulse van loggen met een netduino/arduino/youless/enz enz.
Het zijn alleen wel extra kosten maar wel heel universeel, gaat goed en meerdere mogelijkheden.
hallo, ik heb in november 14 panelen 250wp laten installeren verdeeld over 6 op schuin dak ZO en 8 op plat dak ZO. schuin = 45 graden, plat zo een 25 graden.
ik heb toendetijd speciaal een aurora omvormer gekozen met 2 strings zodat ik de verschillende hoeken betere opbrengst zou hebben. ook omdat ik dacht dat de panelen op het platte dak op het zuiden gericht zouden worden.
ik kwam er paar weken geleden echter achter dat beide sets dus exact hetzelfde gericth waren, op het ZO. ik deel het platte dak met de buren en ik vermoed dat hij een voor tot achter-scheidingslijn heeft aangehouden op het dak, terwijl een breedte scheidingslijn wellicht beter was geweest.
heeft het zin om mijn panelen op het platte dak in de breedte neer te zetten ipv in de lengte, zodat ze op het zuiden gericht kunnen worden. hopelijk met meer opbrengst (waar had ik anders de dubbel strings omvormer voor moeten hebben...)?
ik had paar foto's op het dak gemaakt maar die zijn op wonderlijke wijze verschwunden. van de week als het droog is nog maar eens het dak op gaan en alles opmeten.
vriend van mij heeft n.l. met 10 panelen op zuid meer opbrengst dan ik met 14 panelen op ZO. is op zich wel te verklaren nu, maar toch...
overigens hangen de panelen schuin in portrait, op het platte dak landscape.
ik heb toendetijd speciaal een aurora omvormer gekozen met 2 strings zodat ik de verschillende hoeken betere opbrengst zou hebben. ook omdat ik dacht dat de panelen op het platte dak op het zuiden gericht zouden worden.
ik kwam er paar weken geleden echter achter dat beide sets dus exact hetzelfde gericth waren, op het ZO. ik deel het platte dak met de buren en ik vermoed dat hij een voor tot achter-scheidingslijn heeft aangehouden op het dak, terwijl een breedte scheidingslijn wellicht beter was geweest.
heeft het zin om mijn panelen op het platte dak in de breedte neer te zetten ipv in de lengte, zodat ze op het zuiden gericht kunnen worden. hopelijk met meer opbrengst (waar had ik anders de dubbel strings omvormer voor moeten hebben...)?
ik had paar foto's op het dak gemaakt maar die zijn op wonderlijke wijze verschwunden. van de week als het droog is nog maar eens het dak op gaan en alles opmeten.
vriend van mij heeft n.l. met 10 panelen op zuid meer opbrengst dan ik met 14 panelen op ZO. is op zich wel te verklaren nu, maar toch...
overigens hangen de panelen schuin in portrait, op het platte dak landscape.
[Voor 3% gewijzigd door fabstar81 op 05-02-2014 11:06]
făbŞŤĄŘ - Mijn PC
We hebben hier gisteren iemand op kantoor gehad voor de plaatsing van zonnepanelen. Er moet nog een offerte komen, maar het gaat om SOLON panelen met het SOLfixx bevestigingssysteem. In eerste instantie zal er dan 2500 WP op het dak komen te liggen, met een 3000 Watt (zeg ik dat goed?) omvormer.
De offerte is nog niet binnen, maar daarvan zal ik de specificaties (en natuurlijk de prijs) hier ook even delen als we die hebben.
De offerte is nog niet binnen, maar daarvan zal ik de specificaties (en natuurlijk de prijs) hier ook even delen als we die hebben.
Eindelijk eens een nieuwe omvormer die wat extra's biedt: De Fronius Symo omvormers.
- Drie-fase omvormers al vanaf 3 kW
- 2 MPP's
- een zeer breed MPP bereik (150-800V)
- vrij hoge efficiëntie (max 98,0%, EU 96,2%)
- standaard met ethernet aansluiting en wi-fi
- volledig uitleesbaar via JSON (dus perfect voor eigen logging)
- relay uitgang voor energie-management (bijv. inschakelen van verbruiker bij hoge opbrengst)
- geïntegreerde DC schakelaar
Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst
Zijn dat de TSM-DC05.A 260Wp black panelen? Trina is goed spul overigens. Ze bestaan al een behoorlijke tijd en zelfs beurs genoteerd. Ik heb enige tijd terug ook een vergelijking gezien van een onafhankelijk bureau die verschillende A-merken ging beoordelen op productie, techniek, innovatie en financiële bedrijfsresultaten en daar stond Trina sowieso in de top 3 (zal hem eens opzoeken en posten).Xepos schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 18:31:
[...]
7x Trina 260 Wp Full black
SMA Sunny Boy 1600TL-10
Webconnect € 61,35
€ 3692,65
Per Wp: 2,03
Iemand die nog wat over de merken kan vertellen zodat ik een beslissing kan maken? Ben echt aan het twijfelen over optie 1. Ze proberen mij al de hele tijd te contacteren maar steeds op een verkeerd momentWil nog proberen om het mooi af te ronden naar 3500 euro.
Ik zou overigens de SMA ruilen voor een Mastervolt Soladin 1500WEB. Heb er gisteren bij installatie even mee mogen spelen en dat werk heel behoorlijk. Let er wel op dat de Mastervolt wel een actieve koeling heeft en dat de DC schakelaar meegeleverd wordt. 8 van die Trina panelen gaan overigens ook prima op die Soladin 1500 (ook op de SMA)
[Voor 11% gewijzigd door DjVe op 05-02-2014 11:49]
Persoonlijk vind ik het wel een nadeel dat deze, net als andere Fronius omvormers die ik heb bekeken, weer actief gekoeld is (lawaai...).antonboonstra schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:42:
Eindelijk eens een nieuwe omvormer die wat extra's biedt: De Fronius Symo omvormers.De kleinste 3-fase omvormer die ik kende, was een Kostal Piko 4.2. En die heeft lang niet zo'n breed MPP bereik, lager efficiëntie etc.
- Drie-fase omvormers al vanaf 3 kW
- 2 MPP's
- een zeer breed MPP bereik (150-800V)
- vrij hoge efficiëntie (max 98,0%, EU 96,2%)
- standaard met ethernet aansluiting en wi-fi
- volledig uitleesbaar via JSON (dus perfect voor eigen logging)
- relay uitgang voor energie-management (bijv. inschakelen van verbruiker bij hoge opbrengst)
- geïntegreerde DC schakelaar
Als een omvormer nog moet blijven werken bij een omgevingstemperatuur van 60°C (Ambient temperature range: -25 - +60 °C) en je hierbij geen fan gebruikt, dan moet er een erg groot koelblok worden toegepast en krijg je een zware en dure omvormer. Door ervoor te zorgen dat de ventilator alleen draait bij hoge omgevingstemperturen en/of bij hoge vermogens, zal de ventilator bijna nooit draaien, terwijl de omvormer wel compacter/goedkoper is.
Het is alleen de kunst niet door te schieten in het verkleinen van het koelblok, zoals sommige Mastervolt omvormers (Soladin 600 en XS omvormers) die daardoor een luidruchtige ventilator hebben die ook nog eens snel optoert.
Het is alleen de kunst niet door te schieten in het verkleinen van het koelblok, zoals sommige Mastervolt omvormers (Soladin 600 en XS omvormers) die daardoor een luidruchtige ventilator hebben die ook nog eens snel optoert.
[Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 05-02-2014 13:31]
Canon EOS 7D | DJI Mavic Pro | Zero SR | Tesla M3 LR | #vangaslos | PV output 4945Wp | PV output 1290Wp | Tweakers PVOutput lijst
In dat opzicht zou er potentieel een markt kunnen bestaan voor omvormers die een betonnen muur als koelblok gebruiken.antonboonstra schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:31:
Als een omvormer nog moet blijven werken bij een omgevingstemperatuur van 60°C (Ambient temperature range: -25 - +60 °C) en je hierbij geen fan gebruikt, dan moet er een erg groot koelblok worden toegepast en krijg je een zware en dure omvormer. Door ervoor te zorgen dat de ventilator alleen draait bij hoge omgevingstemperturen en/of bij hoge vermogens, zal de ventilator bijna nooit draaien, terwijl de omvormer wel compacter/goedkoper is.
Mijn lompe passief gekoelde SMA zou met een slim ophangsysteem bijvoorbeeld gekoeld kunnen worden via een 1m2 grote platte metalen plaat welke tegen m'n betonnen muur geschroefd wordt in plaats van de huidige oplossing met ribben en groot volume.
metaal -> metaal -> beton/steen
Ik ben nog nooit in korte tijd zo vaak naar de garage gereden als met mijn VW Golf. Dus je vergelijking gaat een beetje manktwixx schreef op dinsdag 04 februari 2014 @ 20:47:
[...]
Ik heb er nog nooit van gehoord, Trina. Hoe kwam je er zelf aan? Dit topic al doorgezocht op ervaringen? Uiteindelijk moet je zelf kiezen; aller laagste prijs per Wp nu (want over de looptijd weet je niet wat het kost; bij sommige merken misschien meer káns op defecten) OF kiest je voor sommige onderdelen een volkswagen/audi. (SMA omvormer b.v.)
Volgens de offerte zijn het precies die panelen ja!DjVe schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 11:47:
[...]
Zijn dat de TSM-DC05.A 260Wp black panelen? Trina is goed spul overigens. Ze bestaan al een behoorlijke tijd en zelfs beurs genoteerd. Ik heb enige tijd terug ook een vergelijking gezien van een onafhankelijk bureau die verschillende A-merken ging beoordelen op productie, techniek, innovatie en financiële bedrijfsresultaten en daar stond Trina sowieso in de top 3 (zal hem eens opzoeken en posten).
Ik zou overigens de SMA ruilen voor een Mastervolt Soladin 1500WEB. Heb er gisteren bij installatie even mee mogen spelen en dat werk heel behoorlijk. Let er wel op dat de Mastervolt wel een actieve koeling heeft en dat de DC schakelaar meegeleverd wordt. 8 van die Trina panelen gaan overigens ook prima op die Soladin 1500 (ook op de SMA)
Waarom zou ik beter voor mastervolt gaan?
Ligt er ook helemaal aan inderdaad hoe dat geregeld is in de omvormer, mijn steca heeft ook een fan maar blijft zo koel dat je die heel af en toe op halve kracht hoort als hij boven 3/4 van zijn vermogen komt voor langere tijd, en dan loopt hij ook nog eens hooguit een minuut. Niet storend.antonboonstra schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:31:
Blind af gaan op spec's dat er een fan in zit is kort door de bocht, het scheelt wel 21 kg met bijv de effekta .
De fronius ziet er kwa spec's goed uit, maar fronius is niet goedkoop, dus deze vast ook niet. De fronius ig15 die ik heb heeft ook leuke opties, je kan hem vullen met insteekkaarten en krijg je div temperaturen, zonstralingssensor, windmeter, enz enz. Een weerstation en inverter in 1

Blijkbaar bleef hij wel rijden :-)Blik1984 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:39:
[...]
Ik ben nog nooit in korte tijd zo vaak naar de garage gereden als met mijn VW Golf. Dus je vergelijking gaat een beetje mank
[offtopic]Blik1984 schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 13:39:
[...]
Ik ben nog nooit in korte tijd zo vaak naar de garage gereden als met mijn VW Golf. Dus je vergelijking gaat een beetje mank
VW / VAG heeft tegenwoordig inderdaad weinig meer met kwaliteit of degelijkheid te maken als je kijkt naar de rommel die ze tegenwoordig afleveren. Het enige degelijke is de marketing afdeling.
Mijn volgende auto wordt weer een jap.
10.000WP | Vroemt met EV en verwarmt met lucht/lucht warmtepomp | 2x MHI SRK/SRC 35 ZS
Ik dacht altijd dat ik nog maar 6 panelen op het dak kwijt kon, maar als ik goed meet op een foto past 8 (en misschien zelfs 9) ook nog wel. Misschien dat de panelen een pan hoger gelegd moeten worden, maar kan dit zoals ik dit teken? Ligt dat aan de linker nog goed of is dat te ver aan de kant? En hoeveel ruimte wordt er normaal vrijgehouden van boven- en onderkant?
Dat slof sigaretten met de pak melk - D/T-regels
Open Source landkaart
fabrieks af al wi-fi monitoring en ook schaduwmanagent tegen een scherpe prijs.Xepos schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 18:06:
[...]
Volgens de offerte zijn het precies die panelen ja!
Waarom zou ik beter voor mastervolt gaan?
Ik ben ook geinfecteerd met het virus en heb wat hulp nodig.
Ik zit nog steeds een beetje te zoeken naar een leuke set zonnepanelen voor op het platte dak van onze woninig.
Ons huis is vergelijkbaar met dit huis op funda:
http://www.funda.nl/koop/...01-ringoven-74/kenmerken/
Wij wonen hier schuin achter. Volgens de plattegrond heb ik al 5,10m breed maal 10,5m woonoppervlakte op de zolderverdieping (zonder muren meegerekend, dus daar zit nog een klein beetje speling in) en ook aan beide kanten een overhangend afdak van minstens een meter.
Een oud oom van mij gaf o.b.v. van de omtrek (50m2) deze inschatting;
Je had het toen over ongeveer 3600 á 3700 voor een setje van 10 stuks met een opbrengst van ~ 2500kWh. Voor zover ik het kan overzien heb ik trouwens geen last van schaduw in de buurt. Ons huis ligt met de voorkant op het zuiden, dus de panelen kunnen in de lengte geplaatst worden.
Maar het liefst zou ik er zo min mogelijk van zien; aangezien de panelen op 25graden gemonteerd zullen worden.
Ik wil liever zelf plaatsen, maar mijn vrouw wil het laten doen door een monteur ivm garantie en tijd die ik er zelf in zou moeten stoppen.
O.b.v. de solarnrg.nl site kom ik trouwens op vergelijkbare prijzen voor de set met omvormer, maar dat is excl. montage.
Ik heb trouwens zo'n nieuwere versie meter die digitaal is met, ik denk 4 van die info's. Want het duurt even tussen hoog en laag, waar 0 wordt weergegeven.
Oh en een beetje monitoring is wel wenselijk, het liefst zo eenvoudig mogelijk via een webserver of een cacti achtig ding, eventueel te pollen via mijn NAS (FreeNAS). Niet via een laptop of app oid.
Ik heb nog nooit op het dak gekeken trouwens.
Ben ik nog iets vergeten?
Ik zit nog steeds een beetje te zoeken naar een leuke set zonnepanelen voor op het platte dak van onze woninig.
Wij wonen hier schuin achter. Volgens de plattegrond heb ik al 5,10m breed maal 10,5m woonoppervlakte op de zolderverdieping (zonder muren meegerekend, dus daar zit nog een klein beetje speling in) en ook aan beide kanten een overhangend afdak van minstens een meter.
Je had het toen over ongeveer 3600 á 3700 voor een setje van 10 stuks met een opbrengst van ~ 2500kWh. Voor zover ik het kan overzien heb ik trouwens geen last van schaduw in de buurt. Ons huis ligt met de voorkant op het zuiden, dus de panelen kunnen in de lengte geplaatst worden.
Maar het liefst zou ik er zo min mogelijk van zien; aangezien de panelen op 25graden gemonteerd zullen worden.
Ik wil liever zelf plaatsen, maar mijn vrouw wil het laten doen door een monteur ivm garantie en tijd die ik er zelf in zou moeten stoppen.
O.b.v. de solarnrg.nl site kom ik trouwens op vergelijkbare prijzen voor de set met omvormer, maar dat is excl. montage.
Ik heb trouwens zo'n nieuwere versie meter die digitaal is met, ik denk 4 van die info's. Want het duurt even tussen hoog en laag, waar 0 wordt weergegeven.
Oh en een beetje monitoring is wel wenselijk, het liefst zo eenvoudig mogelijk via een webserver of een cacti achtig ding, eventueel te pollen via mijn NAS (FreeNAS). Niet via een laptop of app oid.
[Voor 6% gewijzigd door imdos op 05-02-2014 22:17]
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
Volgens mij heb je het verticaal nog te ruim ingetekend. Je hebt 17 pannen verticaal en 1 paneel is 5 pannen (standaard betonpan is 33cm x5 = 165cm wat een reguliere paneelmaat is).Maasluip schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 20:15:
Ik dacht altijd dat ik nog maar 6 panelen op het dak kwijt kon, maar als ik goed meet op een foto past 8 (en misschien zelfs 9) ook nog wel. Misschien dat de panelen een pan hoger gelegd moeten worden, maar kan dit zoals ik dit teken? Ligt dat aan de linker nog goed of is dat te ver aan de kant? En hoe veel ruimte wordt er normaal vrijgehouden van boven- en onderkant?
[afbeelding]
Dan heb je dus nog een pan over aan de onderkant. Weet niet of dat genoeg is om het water netjes in de goot te laten landen.
Alles iets omhoog schuiven kan ook nog. Desnoods nog de haken iets hoger. Handigst als de nokvorst niet in cement ligt en je ze iets op kunt tillen.
Alles hangt af van wat je wilt. Wil je een zo hoog mogelijk rendement: leg een klein aantal rijtjes richting zuid. Wil je zoveel mogelijk opbrengst: maak een oost/west opstelling, bijv. door 2 banen te creëren op je dak met een kleine tussenruimte voor onderhoud. In oost/west zul je al snel ca. 20 panelen kwijt kunnen, maar je rendement is wat lager. Maar 80% van 20 stuks a 270Wp is veel meer dan 100% van 10 stuks a 270Wp.imdos schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:16:
Ja, ik zie het. De twee panelen nemen zelf ook 10 pannen in, en ik heb 6 eronder getekend.Rukapul schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:40:
[...]
Volgens mij heb je het verticaal nog te ruim ingetekend. Je hebt 17 pannen verticaal en 1 paneel is 5 pannen (standaard betonpan is 33cm x5 = 165cm wat een reguliere paneelmaat is).
Open Source landkaart
Ik heb 0,5 pan vrij onder de panelen en een dakhelling van 35graden. En het water komt in de dakgoot.Rukapul schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:40:
[...]
Volgens mij heb je het verticaal nog te ruim ingetekend. Je hebt 17 pannen verticaal en 1 paneel is 5 pannen (standaard betonpan is 33cm x5 = 165cm wat een reguliere paneelmaat is).
Dan heb je dus nog een pan over aan de onderkant. Weet niet of dat genoeg is om het water netjes in de goot te laten landen.
Alles iets omhoog schuiven kan ook nog. Desnoods nog de haken iets hoger. Handigst als de nokvorst niet in cement ligt en je ze iets op kunt tillen.
2880PV op OzOOO, 5640PV op WnWWW, 3150PV op muur op ZZZWvloerisolatie, zonnecombiboiler, HR++,dakisolatie, Elga L/W WP, Ioniq EV 2017
Anoniem: 151270
Ik heb in een spreadsheet alle dakpannen van ons dak gezet. Dit gedaan door de breedte van een Cel aangepast aan de breedte van een dakpan, en de hoogte van een Cel ook aangepast aan de hoogte van een dakpan. En veel foto's van het dak om goed te kunnen tellen, en ook veel gemeten om te zien of de standaard lengte wel klopte (ivm kleine verschuivingen waardoor eea misschien net niet zou passen)Maasluip schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 07:33:
[...]
Ja, ik zie het. De twee panelen nemen zelf ook 10 pannen in, en ik heb 6 eronder getekend.
Toen dat schema geprint, en idd met logische blokken (5 pannen hoog, 4,3 pannen breed) de panelen er met potlood bovenop getekend. En toen gaan schuiven en draaien totdat er een mooi patroon met zo'n hoog mogelijk oppervlakte ontstond.
Daarna dit patroon weer in de spreadsheet gestopt zodat ik er altijd aan terug kon refereren. Ook de verschillende strings er in gestopt, zodat het voor de installateur meteen helder was welke panelen bij welke string hoorde.
Blijft leuk werk ... daken vol puzzelen. Blijft natuurlijk de vraag over .. hoe dicht ga je bij die schoorsteen zitten, en is die schaduw een probleem en moet daar iets voor verzonnen worden.
Ik lees in de beschrijving: metalen dakbedekking. Dus ik zou even goed nakijken hoe je dan je panelen denkt te gaan monteren.....imdos schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:16:
Het liefst een zo hoog rendement denk ik, waarbij ik makkelijk 3000kWh kan opwekken, zodat ik wat onder mijn huidige verbruik (~ 3600) blijf en zo snel mogelijk break-even kan spelen.Bezuiniger schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:43:
[...]
Alles hangt af van wat je wilt. Wil je een zo hoog mogelijk rendement: leg een klein aantal rijtjes richting zuid. Wil je zoveel mogelijk opbrengst: maak een oost/west opstelling, bijv. door 2 banen te creëren op je dak met een kleine tussenruimte voor onderhoud. In oost/west zul je al snel ca. 20 panelen kwijt kunnen, maar je rendement is wat lager. Maar 80% van 20 stuks a 270Wp is veel meer dan 100% van 10 stuks a 270Wp.
Ook zou het mooi zijn als er dan nog wat marge in de opstelling zit, zodat ik in de toekomst meer kan produceren, door bijv. eenvoudig bijplaatsen van extra panelen.
Ik heb namelijk niet het idee dat extra produceren me zoveel gaat opbrengen. En ik weet ook niet wat de ontwikkeling is van de energieprijzen en de beperkingen op teruglevering / netting. Dus daarom zo snel mogelijk break-even.
pvoutput. Waarom makkelijk doen, als het ook moeilijk kan! Every solution has a new problem
@imdos: tot je een wp plaatst....
tja ook bij u het virus.Maasluip schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 20:15:
Ik dacht altijd dat ik nog maar 6 panelen op het dak kwijt kon, maar als ik goed meet op een foto past 8 (en misschien zelfs 9) ook nog wel. Misschien dat de panelen een pan hoger gelegd moeten worden, maar kan dit zoals ik dit teken? Ligt dat aan de linker nog goed of is dat te ver aan de kant? En hoeveel ruimte wordt er normaal vrijgehouden van boven- en onderkant?
[afbeelding]

boven:
panelen kunnen helemaal tot aan de nok.allen het is lastig een dakhaak te bevestigen aan de bovenste pannen. (en een paar extra dak haken gebruiken is wel verstandig voor de bovenste stang)
schoorsteen:
panelen kunnen helemaal tegen de zijkant van de schoorsteen aan zitten, wel op letten hoe dan de diodes zitten, zodat je geen last hebt van de schaduw van de schoorsteen.
onder:
als het water over de panelen naar beneden stroomd wil je wel dat het nog in de goot te regt komt en niet achter in je nek als je de deur uit loopt. een beetje afhankelijk welke panelen en bevestiging je kiest heb je dus een +/-halve dakpan voor nodig. (beetje lastig schatten met een foto, het kan misschien krapper.)
zijkant:
je kunt tot de helft van de muur naar de buren gaan. (een muur is al gouw 20cm dik en de helft mag je gebruiken)
de andere kant moet je officieel de hoogte van de panelen + bevestegings materiaal van de rand blijven.
(ik heb het niet gezien of zal er over zeuren als je tot precies de rand gaat, ik weet van niks.

zelf zou ik rustig wachten tot de panelen die je nu hebt een aardig eind zijn terug verdiend.
dan zou ik de huidige set op noord hangen met een nieuwe omvormer met 2x een mpp, en op zuid een nieuwe set verzinnen voor de andere mpp, dan heb je nog meer kWh

je rekend nog aardig met tvt's en break-even's, maar als je zelf gaat leggen zijn de tvt's van goed geplande setjes vandaag de dag zo laag, dat ik er niet meer naar kijk.(4 tot 6 jaar het boeit niet)imdos schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 09:05:
[...]
Het liefst een zo hoog rendement denk ik, waarbij ik makkelijk 3000kWh kan opwekken, zodat ik wat onder mijn huidige verbruik (~ 3600) blijf en zo snel mogelijk break-even kan spelen.
Ook zou het mooi zijn als er dan nog wat marge in de opstelling zit, zodat ik in de toekomst meer kan produceren, door bijv. eenvoudig bijplaatsen van extra panelen.
Ik heb namelijk niet het idee dat extra produceren me zoveel gaat opbrengen. En ik weet ook niet wat de ontwikkeling is van de energieprijzen en de beperkingen op teruglevering / netting. Dus daarom zo snel mogelijk break-even.
dus ik zou zeggen negeer de vrouw, en kijk eens op dak wat er nu echt mogelijk is.
(doe het wel voorzichtig, 1x van het dak vallen is een erg slechte tvt.)
zelf zou ik kijken of er geen oost-west set op het dak mogelijk is, geeft toch meer kWh met een "plat" dak.
extra produceren levert inderdaad niet veel op, maar je zou ook nog plek over kunnen houden voor een zonneboiler, of extra productie voor een warmte pomp kunnen leggen.
Misschien overbodig, maar ik zeg het voor de zekerheid: let bij het optimaliseren er ook op dat er heel andere formaten leverbaar zijn, naast de standaard ca 1*1,65m. Thuis heb ik panelen van ca 1*2m die de beschikbare oppervlakte duidelijk beter bleken te benutten, ca 20% meer capaciteit kunnen plaatsen.Maasluip schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 20:15:
Ik dacht altijd dat ik nog maar 6 panelen op het dak kwijt kon, maar als ik goed meet op een foto past 8 (en misschien zelfs 9) ook nog wel.
[afbeelding]
Mbt tot de randmarges, volgens mij zijn die wettelijk niet voorgeschreven voor schuine daken, maar er zijn natuurlijk technische overwegingen.

6200 Wp + Daikin US 3.5 + Nibe MT-WH21 = gasloos
het lijkt mij ook dat het dakje van maasluip wel geschikt is voor iets als solarfrontier.zeegerd schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:01:
[...]
Misschien overbodig, maar ik zeg het voor de zekerheid: let bij het optimaliseren er ook op dat er heel andere formaten leverbaar zijn, naast de standaard ca 1*1,65m. Thuis heb ik panelen van ca 1*2m die de beschikbare oppervlakte duidelijk beter bleken te benutten, ca 20% meer capaciteit kunnen plaatsen.
Mbt tot de randmarges, volgens mij zijn die wettelijk niet voorgeschreven voor schuine daken, maar er zijn natuurlijk technische overwegingen.Bijv, zoals iemand al zei, mbt waterafvoer. Daarnaast vatbaarheid voor de wind: monteer ze iig niet vérder dan het dak zelf. Dat deed een klant wel, vertelde mijn leverancier een tijd geleden. De wind won het op den duur toch.
dan moet hij wel iets verzinnen met de oude panelen.
als je heel goed kijkt naar de dakpannen aan de zijkant van het huis, dan zie je dat de rand pannen net niet helemaal recht liggen met de andere pannen. (bij de schoorsteen wel, maar lager niet.)
dus ik vermoed dat er misschien geen panlat onder zit(of hij is al gebroken), en dan word het lastig daar nog een haak vast te maken. maar alles is natuurlijk op te lossen door een handig iemand.
(het is allen net niet goed te zien op de foto.)
Ik zie niet echt wat je bedoelt, maar het is natuurlijk wel een eindpan die aan de zijkant zit. Die kan al anders liggen omdat het een andere pan is.
Installatie laat ik trouwens doen. Ik voel me zelf niet zeker genoeg om het dak op te klimmen. Vond de ramen schilderen al erg genoeg dat ik de dakgoot maar niet heb gedaan.
Installatie laat ik trouwens doen. Ik voel me zelf niet zeker genoeg om het dak op te klimmen. Vond de ramen schilderen al erg genoeg dat ik de dakgoot maar niet heb gedaan.
Open Source landkaart
Zit er zo'n blauwe knop op? Dan kun je normaliter wat sneller door de waarden heen scrollen.imdos schreef op woensdag 05 februari 2014 @ 22:16:
PS. Het argument van vrouwlief over de tijd die je er aan kwijt bent... Je bent namelijk als je het goed doet maar een dag kwijt. En kwijt wil ik ook niet zeggen want ik vond het een leuke ervaring.
Ik heb goede kennis betreft elektronica en mijn vader nog meer. We hebben een kennis waar we een aanhanger met stijger konden ophalen.
Voorbereiding is het halve werk. De meeste tijd ben je kwijt aan spullen die je niet hebt liggen of dat je op pad moet naar de Gamma om materialen te halen.
Wij hebben goed uitleg gehad en de andachtspunten goed in de oren geknoopt. De panelen hadden we er in een dag opliggen. 's Ochtends op tijd beginnen (goed ontbijten!) en het is altijd fijn als vrouwlief af en toe een flesje cola naar boven takelt ;-)
Intussen heb ik bij mij, mijn broer en mijn ouders het dak vol gelegd en telkens binnen een dag klaar, zowel binnen als buiten. En dat terwijl we alle dakhaken op watervast verlijmd multiplex schroeven, wat vervolgens weer verankerd wordt aan het dak. Dus geen haken en klaar systeem. 1 van de belangrijkste voorwaarden was dat het behoorlijk stormvast moet zijn, anders doe ik geen oog meer dicht

Daarnaast ook alle pannen ingeslepen waar de haken naar buiten komen, zodat er geen puntdruk op de pannen komt en het ook niet kan gaan rammelen.
Ik heb zelf later nog 2 extra panelen geïnstalleerd, ook weer samen met pa. dat kost je dus ook een dag! 2 panelen of 10 panelen ben je bijna evenveel tijd mee kwijt en bij die 2e keer waren we meer tijd kwijt aan zoeken naar gereedschap. De 1e keer heel goed voorbereid en de 2e keer ging het mis omdat we een stijgerdeel misten (foutje bedankt) en dus 2x op pad moesten voor de stijger ipv 1x.
als je het toch laat doen, dan moet je er iemand naar laten kijken, dat zal een goede installateur toch doen (anders weet hij niet welke haken gebruikt moeten worden b.v..)Maasluip schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:35:
Ik zie niet echt wat je bedoelt, maar het is natuurlijk wel een eindpan die aan de zijkant zit. Die kan al anders liggen omdat het een andere pan is.
die eind pannen hebben niet altijd een panlat er onder zitten wat stevig genoeg is om iets aan vast te maken.
maar laat dat maar aan de installateur over. (dat is zijn taak, en huur je hem voor in)
kijk wel of het misschien mogelijk is om solarfrontier panelen te gebruiken.
is wel een nieuw apart maatje, wat misschien wel leuk uit komt op je dak.
dan kun je wat gerichter offertes vragen. (er zijn nog wel meer panelen in die maat)
wat vond je van het idee om de huidige set te verplaatsen, naar noord?
en dan een nieuwe zuid set er bij. (moet je zelf ook berekenen of dat wel leuk is, geen idee hoever je in de tvt bent, ik zelf ben er deze zomer al weer, maar verbouwing stel ik nog effen uit)
dan kun je de zaak wel wat "mooier" houden, door dat je maar 1 type paneel hebt per kant.
(en als je het heel technies wil of nog groter, zelfs de muren zijn vaak bruikbaar.
als er maar een wil is en een mogelijkheid tot salderen.)
Jup, is het dan een geschikte meter?Fairy schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 11:41:
[...]
Zit er zo'n blauwe knop op? Dan kun je normaliter wat sneller door de waarden heen scrollen.
Ja; tijd en garantie, plus dat ze haar vader niet wil opschepen met zo'n klus. Ik vind het allemaal nogal overdreven, maar ze is nogal voorzichtig/bang aangelegd.PS. Het argument van vrouwlief over de tijd die je er aan kwijt bent... Je bent namelijk als je het goed doet maar een dag kwijt. En kwijt wil ik ook niet zeggen want ik vond het een leuke ervaring.
Ik heb goede kennis betreft elektronica en mijn vader nog meer. We hebben een kennis waar we een aanhanger met stijger konden ophalen.
Voorbereiding is het halve werk. De meeste tijd ben je kwijt aan spullen die je niet hebt liggen of dat je op pad moet naar de Gamma om materialen te halen.
Mijn vader heeft een steiger die ik prima zou kunnen lenen. Blijft alleen het materiaal en de voorbereiding over.
Ik zie in mijn droog/washok niet direct een loze leiding, enkel gedeelde stopcontacten met was- & droogautomaat.
Bijkomend probleem ...
Ligging tuin; Gelegen op het zuidwesten bereikbaar via achterom. <-------- Dit is van het referentie huis, mijn huis is dus gespiegeld aan dit huis.
Het enige dat op het dak zelf zou moeten staan is een "Burgerhout MUGRO 3000 HR", ergens in het midden als ik de technische tekeningen goed begrijp (dat is tbv de ventilatie) en wat kleine uitlopen voor de CV en WTW. Dat zou betekenen dat ik misschien op oost en west moet gaan plaatsen om geen last te hebben van die obstakels en om zo optimaal mogelijk te liggen vanwege die ligging op zw (ik dacht dat het huis echt op N-Z lag). Ik las dat schaduw nogal een verstorend effect heeft op de productie.
Mijn budget wil ik ook het liefst rond de 3k EUR houden, max 4k. Zodat ik nog een buffer van ons spaargeld over hou.
5 Yingli Panda panelen west en 5 oost.

Jammer dat de omvormer pas over 2 weken binnenkomt.
@imdos
de leiding van de was/droger, die zou je kunnen splitsen voor de pv.
(maar dat kan een beperking geven voor je planning en is niet altijd goedkoper.)
schaduw is wel verstorend voor de opbrengst, maar zie het wel een beetje relatief.
(geen Wp op dak is natuurlijk geen opbrengst.)
een beetje uit de buurt blijven van de pijpjes is altijd verstandig.
je moet niet te bang worden voor schaduw maar er wel rekening mee houden
voor oost-west is het budget een beetje krap.
dat begint leuk te worden bij zoon 3000Wp of liever meer, erg weinig omvormer keuze waardoor kleine setjes wat moeilijker worden om kosten effectief te doen.
maar ik heb mijn set ook niet in 1x gelegd, dat kon ik ook niet betalen.
wel er voor gezorgd dat de omvormer geschikt was om een oost west te maken.
en later gewoon uitgebreid.
neem vooral rustig je tijd tot het plannen van de set, en soms is gewoon door sparen geen stomme zet.
(het plannen is de helft van de lol, het leggen zelf stelt niet veel voor.)
@jvdmast
jammer van de omvormer. het duurde bij mij ook meer als een maand voordat ik die binnen had.
was ik destijds best zuur over
, nu kan ik er wel over lachen
.
1 troost, de opbrengsten zijn nog niet echt hoog op het moment.
de leiding van de was/droger, die zou je kunnen splitsen voor de pv.
(maar dat kan een beperking geven voor je planning en is niet altijd goedkoper.)
schaduw is wel verstorend voor de opbrengst, maar zie het wel een beetje relatief.
(geen Wp op dak is natuurlijk geen opbrengst.)
een beetje uit de buurt blijven van de pijpjes is altijd verstandig.
je moet niet te bang worden voor schaduw maar er wel rekening mee houden
voor oost-west is het budget een beetje krap.
dat begint leuk te worden bij zoon 3000Wp of liever meer, erg weinig omvormer keuze waardoor kleine setjes wat moeilijker worden om kosten effectief te doen.
maar ik heb mijn set ook niet in 1x gelegd, dat kon ik ook niet betalen.
wel er voor gezorgd dat de omvormer geschikt was om een oost west te maken.
en later gewoon uitgebreid.
neem vooral rustig je tijd tot het plannen van de set, en soms is gewoon door sparen geen stomme zet.
(het plannen is de helft van de lol, het leggen zelf stelt niet veel voor.)
@jvdmast
jammer van de omvormer. het duurde bij mij ook meer als een maand voordat ik die binnen had.
was ik destijds best zuur over

Ben er nog niet helemaal uit.
Situatie:
Schuin dak van 3,9m x 6m.
Uitbouw plat dak van 2m x 5,85m.
Beide zuid ligging.
Situatie:
Eigenlijk hebben beide geen vreemde schaduwen. Alleen in de ochtend en avond als de zon laag staat van de bebouwing eromheen.
Plan is om 12 normaal formaat panelen op het schuine dak te leggen. (250 of 260Wp, dus 3000/3120 totaal)
En dan op het platte dak nog 6. (2x3 als een schans) Of 5 300Wp panelen in portrait.
Nu zit ik vooral met de omvormer, moeten minimaal 2 aparte strings worden, maar is dat voldoende?
En dan vooral voor het platte dak? Kreeg namelijk advies om die op het platte dak allemaal van een losse optimizer te voorzien.
Maar dat is een duurdere oplossing en weet zo ook niet of dat makkelijk kan icm 1 grote string van het schuine dak?
Situatie:
Schuin dak van 3,9m x 6m.
Uitbouw plat dak van 2m x 5,85m.
Beide zuid ligging.
Situatie:
Eigenlijk hebben beide geen vreemde schaduwen. Alleen in de ochtend en avond als de zon laag staat van de bebouwing eromheen.
Plan is om 12 normaal formaat panelen op het schuine dak te leggen. (250 of 260Wp, dus 3000/3120 totaal)
En dan op het platte dak nog 6. (2x3 als een schans) Of 5 300Wp panelen in portrait.
Nu zit ik vooral met de omvormer, moeten minimaal 2 aparte strings worden, maar is dat voldoende?
En dan vooral voor het platte dak? Kreeg namelijk advies om die op het platte dak allemaal van een losse optimizer te voorzien.
Maar dat is een duurdere oplossing en weet zo ook niet of dat makkelijk kan icm 1 grote string van het schuine dak?
Ik hoop dat de foto wel van de westkant is? Anders zal de schoorsteen wel heel veel schaduw geven. Welke omvormer wordt het trouwens?sjimmie schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:32:
[afbeelding]
5 Yingli Panda panelen west en 5 oost.![]()
Jammer dat de omvormer pas over 2 weken binnenkomt.
[Voor 3% gewijzigd door antonboonstra op 06-02-2014 16:02]
Inderdaad west, wij hebben die schoorsteen gelukkig aan de noordzijde zitten.antonboonstra schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 16:01:
Ik hoop dat de foto wel van de westkant is? Anders zal de schoorsteen wel heel veel schaduw geven. Welke omvormer wordt het trouwens?
Omvormer zou een GroWatt 2500MTL moeten gaan worden. Niet overal uitverkocht, maar wel bij degene die hem ons mag leveren. Even geduld dus.
Geduld is moeilijk als die panelen er al werkeloos op liggen. Aan de andere kant was (en is) de planning om alles rond 1 maart operationeel te hebben. Dat zal best nog gaan lukken. De 220V kabel tussen zolder en meterkast heb ik al gelegd, dus het is straks een paar uurtjes werk om die omvormer en meterkast (nieuwe groep) af te ronden. En dan zijn we niet meer afhankelijk van het weer.migjes schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 14:55:
Ik kreeg net van een vriend een PV offerte onder m'n neus waarvan ik op zijn zachts gezegd nogal van schrok!
14 X Yingly YL270C-30B
SMA SB3600 TL21
Montage op standaard schuin dak met clickfit
1x16A groep bijplaatsen.
Bekabeling over de kap van de woning (onder de pannen door) naar andere zijde van het dak en daar richting de meterkast
Afgerond €7500,00 incl btw..........
Volgens mij een nette combinatie, maar de prijs wat vinden jullie?
Tevens viel mij in e configuratie op dat men 1x5 en 1x9 panelen in de string aanbied.
Waar is dat goed voor?
Orientatie is nagenoeg op zuid geen schaduw.
14 X Yingly YL270C-30B
SMA SB3600 TL21
1x16A groep bijplaatsen.
Bekabeling over de kap van de woning (onder de pannen door) naar andere zijde van het dak en daar richting de meterkast
Tevens viel mij in e configuratie op dat men 1x5 en 1x9 panelen in de string aanbied.
Waar is dat goed voor?
Bij SolarNRG betaal je voor 14 x Yingli 275C-30b en de SMA SB3600 TL21 5351,50
Dan moet je ze wel zelf op je dak leggen en de extra groep aanleggen.
Vind 2150 euro voor montage op z'n zachts gezegd wel een beetje heul veul.
Dan moet je ze wel zelf op je dak leggen en de extra groep aanleggen.
Vind 2150 euro voor montage op z'n zachts gezegd wel een beetje heul veul.
edit:
Heb je nog 14*5Wp meer ook/
Heb je nog 14*5Wp meer ook/
[Voor 7% gewijzigd door Niek_ op 06-02-2014 20:39]
Openklem spanning is 38,6 Volt voor die panelen. Als er 14 in serie worden aangesloten word de openklemspanning 540,4 Volt. De maximale ingangsspanning voor die omvormer is 750 Volt. Als er geen schaduw te verwachten is dan zou ik zeker voor 14 panelen in serie gaan.mb1 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 19:54:
Ik kreeg net van een vriend een PV offerte onder m'n neus waarvan ik op zijn zachts gezegd nogal van schrok!
14 X Yingly YL270C-30B
SMA SB3600 TL21
1x16A groep bijplaatsen.
Waar is dat goed voor?

Over de prijs durf ik geen uitspraak te doen.
Je kunt bij SMA op de site een programma downloaden waarmee je zelf de installatie kunt simuleren.
Succes ermee.
Hallo,
Mijn vriendin en ik willen ook ons dak vol leggen met panelen.
Optisch wil/kan ik 18st panelen leggen, en dit zou ik dan ook graag doen.
Momenteel heb ik diverse aanbiedingen liggen en vroeg me af hoe sunrise 260wp panelen presteren.
Daarnaast wat een dergelijk paneel ongeveer mag kosten?
Daarnaast is heeft de Omnik 4.0tl mijn aandacht.
Wat vinden jullie van deze omvormer?
Momenteel heb ik diverse aanbiedingen liggen en vroeg me af hoe sunrise 260wp panelen presteren.
Ik heb een installatie met 6 Sunrise Solar 260Wp M660260-B Fullblack panelen met een Omnik 1.5KTL Wifi.AcIDeR schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:40:
Hallo,
Opbrengst is te bekijken via http://www.omnikportal.co...spx?come=Public&pid=12622.
Panelen liggen vrijwel pal zuid, maar hebben 's morgens en 's avonds wel, last van schaduw. Ik hoop dat dat in de zomer als de zon wat hoger staat minder wordt. Installatie is sinds 26-10 in gebruik.
als je moest kiezen tussen:
32 m2 SolarSet 4.0 kWp 24x SolarFrontier 165-S omvormer AEG PV 4600
€ 4.250,- incl BTW (excl bev materiaal en kabels)
of
23m2 Solarset 14 x Yingli 275C-30B 3850Wp omvormer SMA SB 3000 TL 21 € 5.351,50 incl BTW excl montage
Wat zou jullie keuze dan zijn?
Gaat om de offerte van een vriend van me welke ik hierboven als poste.
Eigenlijk is de 4.0 set net iets te groot, als alternatief zat ik te denken aan
22x SolarFrontier 165-S (€3000) omvormer SMAxxxxxTL21 (€1200) materiaal (€500????) totaal €4700,-
of
23m2 Solarset 14 x Yingli 275C-30B 3850Wp omvormer SMA SB 3000 TL 21 € 5.351,50 incl BTW excl montage
22x SolarFrontier 165-S (€3000) omvormer SMAxxxxxTL21 (€1200) materiaal (€500????) totaal €4700,-
Hangt van je dak af en toekomstige mogelijkheden daarop.
ik heb net een L/W wp en nu dus behoefte aan plek voor 3kwp.... maar die kan ik niet meer vinden...
of wellicht een ZB
Er ik zou minder uitgeven. 1,1 eur/wp ex installatie voor full black.
ik heb net een L/W wp en nu dus behoefte aan plek voor 3kwp.... maar die kan ik niet meer vinden...
of wellicht een ZB
Er ik zou minder uitgeven. 1,1 eur/wp ex installatie voor full black.
Als je genoeg plek hebt zou ik voor 250Wp Yingli of ET Solars gaan, die zijn een stuk goedkoper (<200 euri) dan die 275Wp panelen (iets van 50 euri pst duurder?) , dat verschil haal je er nooit uit voor dat bedrag. Met het verschil (14*50= 700 euro) kun je makkelijk 1 of 2 extra panelen op het dak gooien, heb je meer vermogen (16*250=4000Wp) en hou je 300 euro over..mb1 schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 22:01:
als je moest kiezen tussen:
of
Thanks! Dit zijn PRECIES dezelfde panelen + omvormer als wat ik waarschijnlijk op mijn dak krijg. Kan ik mooi zien wat het ongeveer op gaat leveren. Bij mij komen ze iets meer ZO te liggen trouwens.deejeebv schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:50:
[...]Ik heb een installatie met 6 Sunrise Solar 260Wp M660260-B Fullblack panelen met een Omnik 1.5KTL Wifi. Opbrengst is te bekijken via http://www.omnikportal.co...spx?come=Public&pid=12622. Panelen liggen vrijwel pal zuid, maar hebben 's morgens en 's avonds wel, last van schaduw. Ik hoop dat dat in de zomer als de zon wat hoger staat minder wordt. Installatie is sinds 26-10 in gebruik.
... en gaat over tot de orde van de dag
Hé dat Omnik portal ding ziet er exact hetzelfde uit als solarmanpv.com/portal. Koopt Omnik daar hun diensten in? Gisteren een losse universele wifi module op een Samil omvormer aangesloten met dit systeem. Werkt op zich wel goed, maar het is wel een trage bedoeling op die website zeg 

Het grafiekje op 7-2-2014 is een goed voorbeeld van het onvermogen van de Omnik om met schaduw om te gaan. Wellicht kan deze geruild voor een Mastervolt Soladin Web 1500? Deze kan daar wel mee omgaan.deejeebv schreef op donderdag 06 februari 2014 @ 20:50:
[...]
Ik heb een installatie met 6 Sunrise Solar 260Wp M660260-B Fullblack panelen met een Omnik 1.5KTL Wifi.
Opbrengst is te bekijken via http://www.omnikportal.co...spx?come=Public&pid=12622.
Panelen liggen vrijwel pal zuid, maar hebben 's morgens en 's avonds wel, last van schaduw. Ik hoop dat dat in de zomer als de zon wat hoger staat minder wordt. Installatie is sinds 26-10 in gebruik.
Gezien de lengte van de schaduw in de ochtend en de middag zou ik het overwegen, kijk even de zomer aan of het zo blijft. De Mastervolt staat bij SolarNRG voor ~726 euro, is ook voorzien van wifi maar wel een 130 euro meer dan de Omnik als ik de prijs bij SolarNRG vergelijk.
Mijn vraag had ik al eens eerder gepost maar niet echt respons op gekregen. Dus vandaar in de herhaling.
Ik heb een offerte gekregen voor 6 panelen (1560Wp). Hierbij wordt een Omnik 2.0 omvormer aangeraden. Deze is op de offerte bewust overgedimensioneerd. Het verhaal erachter is dat een iets te grote omvormer minder warm wordt en daarom langer meegaat. Ook zou je eventueel nog panelen erbij kunnen nemen.
Dat laatste ga ik niet doen, want er past niet meer op het dak. Blijft het eerste over. Is het nuttig een 2.0K omvormer te nemen ipv een 1.5K. Is het prijsverschil van zo'n €80 dat waard?
Ik heb een offerte gekregen voor 6 panelen (1560Wp). Hierbij wordt een Omnik 2.0 omvormer aangeraden. Deze is op de offerte bewust overgedimensioneerd. Het verhaal erachter is dat een iets te grote omvormer minder warm wordt en daarom langer meegaat. Ook zou je eventueel nog panelen erbij kunnen nemen.
Dat laatste ga ik niet doen, want er past niet meer op het dak. Blijft het eerste over. Is het nuttig een 2.0K omvormer te nemen ipv een 1.5K. Is het prijsverschil van zo'n €80 dat waard?
Nee, de grotere omvormer maakt niet wezenlijk verschil, het levensduur verhaal betwijfel ik. De meeste storingen met de Omnik omvormers hier op het forum waren niet gerelateerd aan het vermogen.P_Tingen schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:22:
Mijn vraag had ik al eens eerder gepost maar niet echt respons op gekregen. Dus vandaar in de herhaling.
Let wel dat een zwaarder model vaak een aangepast ingangsbereik heeft en daardoor mogelijk slechter aansluit op het aantal panelen.
Ik zou voor die 80 euro verschil een Nederlandse Mastervolt omvormer met wifi aanraden

Hm, ik zie een Mastervolt Soladin 1500WEB voor prijzen van boven € 700 waar de Omnik 1.5K net boven de € 500 zit. Lijkt me wat erg veel verschil. Bovendien lees ik dat de Mastervolt een actieve koeling heeft. Dat lijkt me niet optimaal omdat de omvormer in de meterkast komt te hangen en die zit in de kamer.databeestje schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:27:
[...]
Nee, de grotere omvormer maakt niet wezenlijk verschil, het levensduur verhaal betwijfel ik. De meeste storingen met de Omnik omvormers hier op het forum waren niet gerelateerd aan het vermogen.
Let wel dat een zwaarder model vaak een aangepast ingangsbereik heeft en daardoor mogelijk slechter aansluit op het aantal panelen.
Ik zou voor die 80 euro verschil een Nederlandse Mastervolt omvormer met wifi aanraden(zoals hierboven staat)
Ik heb een Omnik 2.0 en die maakt op het moment dat er maximaal energie wordt opgewekt een zoemend geluid. Bij mij niet erg aangezien de omvormer op zolder zit, maar als het in je woonkamer is.... weet ik niet of ik dat zou doen.P_Tingen schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:44:
[...]
Hm, ik zie een Mastervolt Soladin 1500WEB voor prijzen van boven € 700 waar de Omnik 1.5K net boven de € 500 zit. Lijkt me wat erg veel verschil. Bovendien lees ik dat de Mastervolt een actieve koeling heeft. Dat lijkt me niet optimaal omdat de omvormer in de meterkast komt te hangen en die zit in de kamer.
Gezien het feit dat de omvormer in de meterkast moet komen is het misschien geen slecht idee om actieve koeling te hebben. Wat ik van Mastervolt begreep is dit een geregeld koeling, dus geen type soladin/XS stofzuiger.P_Tingen schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:44:
[...]
Hm, ik zie een Mastervolt Soladin 1500WEB voor prijzen van boven € 700 waar de Omnik 1.5K net boven de € 500 zit. Lijkt me wat erg veel verschil. Bovendien lees ik dat de Mastervolt een actieve koeling heeft. Dat lijkt me niet optimaal omdat de omvormer in de meterkast komt te hangen en die zit in de kamer.
De hoge pieptoon bij vol vermogen komt vaker voor in dit topic, deze wordt meestal als hinderlijk ervaren, zeker door kinderen. (denk aan oude beeldbuis tv). De sterkte hiervan wisselt per omvormer.
Hoe storend is dat? Bij mij is de omvormer gepland bovenin de meterkast. Daar zit een loze ruimte bovenin met een klein plafonnetje. Zou dat storend zijn als je in de kamer zit? En is dat geluid dan nog wat te dempen?BB-One schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:54:
[...]
Ik heb een Omnik 2.0 en die maakt op het moment dat er maximaal energie wordt opgewekt een zoemend geluid. Bij mij niet erg aangezien de omvormer op zolder zit, maar als het in je woonkamer is.... weet ik niet of ik dat zou doen.
ook nog even de handleiding lezen van de omnik.P_Tingen schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:40:
[...]
Hoe storend is dat? Bij mij is de omvormer gepland bovenin de meterkast. Daar zit een loze ruimte bovenin met een klein plafonnetje. Zou dat storend zijn als je in de kamer zit? En is dat geluid dan nog wat te dempen?
hoofdstuk 5.3.
geen idee of je dat gaat halen in die ruimte.
(kan ook niet zeggen hoe belangrijk het is voor die omvormer, maar mijn omvormer heeft dat echt minimaal nodig, en liever zelfs meer.)
Een omvormer heeft geen 100% rendement.
Al gaan we uit van een hele goede 98%, dan gaat 2% verloren. Die 2% wordt warmte. Dus neem een piekvermogen van 1500W x 2% is toch 30W warmte die je kleine hokje ingestookt wordt.
Bij een rendement van 95% is dat zelfs 75W warmte.
Al gaan we uit van een hele goede 98%, dan gaat 2% verloren. Die 2% wordt warmte. Dus neem een piekvermogen van 1500W x 2% is toch 30W warmte die je kleine hokje ingestookt wordt.
Bij een rendement van 95% is dat zelfs 75W warmte.
Nee, fok. Dat ga ik niet redden. Er zit max 60cm boven de meterkast. Daar past geen 30cm + hoogte Omnik + 30cm in.migjes schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:59:
[...]
ook nog even de handleiding lezen van de omnik.
hoofdstuk 5.3.
geen idee of je dat gaat halen in die ruimte.
(kan ook niet zeggen hoe belangrijk het is voor die omvormer, maar mijn omvormer heeft dat echt minimaal nodig, en liever zelfs meer.)
Back to the drawing board.
Klopt, ik heb de 1500 van de week (toen het zo mooi zonnig was) ook "gehoord". Hij was lekker aan het opwekken en je hoort hem echt amper. Er zit aan de linkerzijde een fan die afhankelijk van de warmteontwikkeling gaat draaien. Er stond in die kamer ook een moderne desktop en daar kwam die zeker qua geluidsproductie niet bovenuit. Hij is zeker twee maal zo stil als de XS serie en vergelijkbaar met de ES4.6/5.0 qua geluid.databeestje schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 10:38:
[...]
Gezien het feit dat de omvormer in de meterkast moet komen is het misschien geen slecht idee om actieve koeling te hebben. Wat ik van Mastervolt begreep is dit een geregeld koeling, dus geen type soladin/XS stofzuiger.
De hoge pieptoon bij vol vermogen komt vaker voor in dit topic, deze wordt meestal als hinderlijk ervaren, zeker door kinderen. (denk aan oude beeldbuis tv). De sterkte hiervan wisselt per omvormer.
Ik neem aan dat ik hier wel een vraag mag stellen...
Ik wil graag klein (en goedkoop) beginnen met een PV setje op het dak van mijn tuinhuisje.
Ligging is ZW, helling +/- 20 graden
In eerste instantie ben ik op zoek geweest naar een complete set die ik op een groep waar ook verbruikers op zitten aan mag sluiten. Ik heb begrepen dat je maximaal 600W (2,5Ax 240V) mag invoeren op een groep met verbruikers. Ik wil natuurlijk zo dicht mogelijk tegen het maximum uit zien te komen.
Nu heb ik een aantal setjes gezien, maar als ik slim los koop kan volgens mij ik veel goedkoper uit zijn.
Zo heb ik goedkope 195Wp panelen gezien, maar dan kom ik met een inverter max op 3 panelen. Altans dat dacht ik (steca 500: max 625Wp en Soladin 600: max 750Wp). Nu zag ik dat er ook een complete set 4x195Wp + soladin 600 wordt aangboden. Met andere woorden schijnbaar kan ik op een soladin 600 toch 4x 195Wp kwijt.
Ik vermoed dat dit kan omdat je het max toch niet/nooit haalt. Klopt dit, kan ik straffeloos 4x 195 Wp op een soladin 600 aansluiten?
Of is het toch verstandiger slechts 3 panelen aan te schaffen en dan voor een steca 500 te gaan?
Ik wil graag klein (en goedkoop) beginnen met een PV setje op het dak van mijn tuinhuisje.
Ligging is ZW, helling +/- 20 graden
In eerste instantie ben ik op zoek geweest naar een complete set die ik op een groep waar ook verbruikers op zitten aan mag sluiten. Ik heb begrepen dat je maximaal 600W (2,5Ax 240V) mag invoeren op een groep met verbruikers. Ik wil natuurlijk zo dicht mogelijk tegen het maximum uit zien te komen.
Nu heb ik een aantal setjes gezien, maar als ik slim los koop kan volgens mij ik veel goedkoper uit zijn.
Zo heb ik goedkope 195Wp panelen gezien, maar dan kom ik met een inverter max op 3 panelen. Altans dat dacht ik (steca 500: max 625Wp en Soladin 600: max 750Wp). Nu zag ik dat er ook een complete set 4x195Wp + soladin 600 wordt aangboden. Met andere woorden schijnbaar kan ik op een soladin 600 toch 4x 195Wp kwijt.
Ik vermoed dat dit kan omdat je het max toch niet/nooit haalt. Klopt dit, kan ik straffeloos 4x 195 Wp op een soladin 600 aansluiten?
Of is het toch verstandiger slechts 3 panelen aan te schaffen en dan voor een steca 500 te gaan?
@Candymirror
de grens is 500W wat uit de omvormer komt.
nu kun je een steca/soladin(zijn allebei 500W) gewoon 1500Wp aan hangen. (zeg verder niet dat het verstandig is, maar dat het kan)
je moet alleen wel met de V binnen het bereik van de omvormer zijn mpp blijven.
en alle A die de panelen dan meer leveren als de omvormer aan kan gaat dan verloren of de max W van de omvormer begrenst.
(en natuurlijk rekening houden met de temperatuur van de panelen)
voor een steca wil je minimaal 100V en dan stop de omvormer met 5A.
voor een soladin kan het iets minder, maar de A gaat dan hoger.
net het type paneel wat je kiest.
edit:
een soladin met 4x mijn suntech 195Wp geeft 180V en dat is iets meer als de 155 die hij max wil.
geld ook voor een steca maar dan is de grens 170V alleen die kan wel door gaan tot de 230V.
niet iedereen is het hier eens of dit wel goed is voor een steca. (ik hou me maar buiten die discusie)
de grens is 500W wat uit de omvormer komt.
nu kun je een steca/soladin(zijn allebei 500W) gewoon 1500Wp aan hangen. (zeg verder niet dat het verstandig is, maar dat het kan)
je moet alleen wel met de V binnen het bereik van de omvormer zijn mpp blijven.
en alle A die de panelen dan meer leveren als de omvormer aan kan gaat dan verloren of de max W van de omvormer begrenst.
(en natuurlijk rekening houden met de temperatuur van de panelen)
voor een steca wil je minimaal 100V en dan stop de omvormer met 5A.
voor een soladin kan het iets minder, maar de A gaat dan hoger.
net het type paneel wat je kiest.
edit:
een soladin met 4x mijn suntech 195Wp geeft 180V en dat is iets meer als de 155 die hij max wil.
geld ook voor een steca maar dan is de grens 170V alleen die kan wel door gaan tot de 230V.
niet iedereen is het hier eens of dit wel goed is voor een steca. (ik hou me maar buiten die discusie)
[Voor 22% gewijzigd door migjes op 07-02-2014 15:45]
Bij ons is de kogel ook eindelijk door de kerk ;-).
2 setjes van 600Wp op een steca 500 besteld... helaas heb ik geen mogelijkheid om nu een extra groep naar de zolder te trekken, dus maar eerst even zo. Hopelijk volgende week geleverd en dan een plan maken om het dak op te gaan
.
2 setjes van 600Wp op een steca 500 besteld... helaas heb ik geen mogelijkheid om nu een extra groep naar de zolder te trekken, dus maar eerst even zo. Hopelijk volgende week geleverd en dan een plan maken om het dak op te gaan

Hoop is uitgestelde teleurstelling
Ik heb ook een overgedemensioneerde 2.0 Omnik omvormer. Ik heb maar 1400Wp aan sunrise panelen liggen. Startspanning is hetzelfde als bij de 1.5 . En ik haal 1 van de hoogste efficientie in pv output vergeleken bij mij in de buurt en met mijn ligging en hellingshoek.P_Tingen schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:22:
http://www.pvoutput.org/list.jsp?id=29094&sid=26651
Hoe ga je dat doen dan? Heb je boven twee groepen om de omvormers op aan te sluiten? Zowiedes is het wel mooi om er twee te hebben als op 1 setje een beetje schaduw zou staan.Bally schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 15:47:
Bij ons is de kogel ook eindelijk door de kerk ;-).
2 setjes van 600Wp op een steca 500 besteld... helaas heb ik geen mogelijkheid om nu een extra groep naar de zolder te trekken, dus maar eerst even zo. Hopelijk volgende week geleverd en dan een plan maken om het dak op te gaan.
9x Canadian Solar + Enphase IQ7+ 3,4 kWp ZZW 20º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 25º
4x Yingli + Enphase IQ7 1 kWp ZZW 90º
Voordeel is ook dat je dan altijd met jezelf kan vergelijken 

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Ik verwacht dat het in de zomer wel meevalt.Ik weet ook niet precies hoe de schaduw op de panelen valt. Ik woon zelf niet op die locatie.databeestje schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 09:17:
[...]
Het grafiekje op 7-2-2014 is een goed voorbeeld van het onvermogen van de Omnik om met schaduw om te gaan. Wellicht kan deze geruild voor een Mastervolt Soladin Web 1500? Deze kan daar wel mee omgaan.
Gezien de lengte van de schaduw in de ochtend en de middag zou ik het overwegen, kijk even de zomer aan of het zo blijft. De Mastervolt staat bij SolarNRG voor ~726 euro, is ook voorzien van wifi maar wel een 130 euro meer dan de Omnik als ik de prijs bij SolarNRG vergelijk.
Per Wp heb ik bij deze installatie tot nu toe een hogere opbrengst dan bij mij thuis met een vrijwel schaduwloze installatie op zuidwest.
Hoe is jullie ervaring met AEG omvormers?
Ik krijg de AEG 4600 geadviseerd mrt 3 trackers, omdat deze beter om kan gaan met verschillende belasting per tracker.
Dit in tegenstelling tot de Omnik 4000tl.
Wat is jullie mening/ervaring?
Ik krijg de AEG 4600 geadviseerd mrt 3 trackers, omdat deze beter om kan gaan met verschillende belasting per tracker.
Bij meerdere kennissen hangt er een en die geven geen enkel probleem. Samen met een Fp4all logger werkt het probleemloos.AcIDeR schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 11:40:
Hoe is jullie ervaring met AEG omvormers?
De Zonnemelk installatie heeft 2925Wp op een PV-4600 juist vanwege de drie strings ivm schaduw.
14kWp, Piko 10.1+Piko 4.2+SE7k(6k965Wp), 25kW houtkachel, 120 Heatpipes+1210L Buffer, linkedin pv-output
Ik ben nu aan het bedenken waar ik de omvormer ga hangen. De eerste panelenboer wilde hem op zolder in het trapgat hangen, naast de cv, maar de trap naar de zolder is open en ik slaap daar recht tegenover. Mijn eega slaapt heel licht en gaat geheid wakker worden als dat ding tikt, zoemt, bromt of fluit.P_Tingen schreef op vrijdag 07 februari 2014 @ 11:45:
[...]
Nee, fok. Dat ga ik niet redden. Er zit max 60cm boven de meterkast. Daar past geen 30cm + hoogte Omnik + 30cm in.
Back to the drawing board.
Een andere optie is eventueel in een hokje op mijn dak. Mijn huis ziet er zoals deze uit: (niet mijn huis maar wel net zo een):
De panelen zijn gepland op het bovenste dak, twee rijen van 3 panelen in portrait.
Je ziet een piepklein balkonnetje boven de voordeur met dak van het schuurtje als zijkant daarvan. In de punt van het schuurtje zit ruimte (rode cirkel). Op zich is dat droog, maar het is niet geïsoleerd. Het is enkelsteens muur, maar zoals gezegd wel droog.
Tenminste, het is natuurlijk gevoelig voor de vochtigheid in de lucht. Zou dat een geschikte plek zijn voor een omvormer of is dat niet aan te raden?
Meeste omvormers kunnen zeer goed tegen vochtigheid. Mogen zelfs gewoon buiten hangen.P_Tingen schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 21:44:
[...]
Ik ben nu aan het bedenken waar ik de omvormer ga hangen. De eerste panelenboer wilde hem op zolder in het trapgat hangen, naast de cv, maar de trap naar de zolder is open en ik slaap daar recht tegenover. Mijn eega slaapt heel licht en gaat geheid wakker worden als dat ding tikt, zoemt, bromt of fluit.
Een andere optie is eventueel in een hokje op mijn dak. Mijn huis ziet er zoals deze uit: (niet mijn huis maar wel net zo een):
[afbeelding]
De panelen zijn gepland op het bovenste dak, twee rijen van 3 panelen in portrait.
Je ziet een piepklein balkonnetje boven de voordeur met dak van het schuurtje als zijkant daarvan. In de punt van het schuurtje zit ruimte (rode cirkel). Op zich is dat droog, maar het is niet geïsoleerd. Het is enkelsteens muur, maar zoals gezegd wel droog.
Tenminste, het is natuurlijk gevoelig voor de vochtigheid in de lucht. Zou dat een geschikte plek zijn voor een omvormer of is dat niet aan te raden?
Enige maartje is misschien dat de temperatuur in de zomer daar een beetje hoger wordt dan in een kelder...
6.250Wp - ZW op SMA SB5000TL-21 + 6.510WP ZO, 31grad. + 3.720Wp - NW, 31grad, op SE5000er-01 + Pana Monoblock 6kW
Snachts maken omvormers geen geluid omdat ze automatisch uitgeschakeld staan.P_Tingen schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 21:44:
[...]
Je ziet een piepklein balkonnetje boven de voordeur met dak van het schuurtje als zijkant daarvan.
Ik zou hem dus hangen, waar je het gemakkelijkst naar je panelen kan en naar de meterkast.
Meestal is dat de zolder, omdat je gebruik kunt maken van de wasmachine groep (mits die daar zit).
Als je hem in de meterkast hangt, houdt er dan rekening mee dat hij zijn warmte kwijt moet kunnen.. Persoonlijk zou ik dat nooit doen, een meterkast is meestal vrijwel afgesloten.
Ik lees dat je een offerte hebt voor omnik. Enkel doen als je geen last hebt van (deel) schaduw.
Op dat balkonnetje kan ook perfect de condensor van een toekomstige warmtepomp.
Als dat toekomstplannen zijn, investeer dan alvast in voldoende panelen. Ook op je schuurtje dus.

Schuurtje kan last hebben van schaduw.
Een omvormer met 2x mpp is dan ook in dat geval aan te raden. Tenzij je een aparte omvormer erbij gaat kopen.
Het kan verslavend zijn. Ik ga al uitbreiden na 1 jaar dat ik ze heb liggen en spijt dat ik het niet meteen goed gedaan heb.(lees: maximaal mijn dakruimte benut heb)
Dat betekent een grotere omvormer (ook rekening houdend met eventuele uitbreiding op noord), nu twee panelen erbij, extra montagemateriaal en echt alles moet weer van het dak af, van landscape naar potrait opstelling.
[Voor 43% gewijzigd door AUijtdehaag op 08-02-2014 23:58]
PV Output - Pana Hit Kuro Zuid / SF Noord- Mitsubsidie WP - Procon melcobems mini TK - MHI ESP WiFi TK
Ik weet het niet, wat dat " 's nachts is de omvormer uit" betreft. Vroeg in de ochtend gaat hij juist aanslaan in de zomermaanden. Weet niet of het fijn is om altijd bij zonsopgang al wakker te zijn. Idem als je (heel) vroeg naar bed wilt.
Maar ik zou gewoon voor een stil model gaan. Ik heb bijv. nog nooit iets gehoord van mijn SMA SB3000TL-21. In de punt van dat schuurdakje gaat het volgens mij ook veel te heet worden net op het moment dat je set maximaal kan leveren.
Maar ik zou gewoon voor een stil model gaan. Ik heb bijv. nog nooit iets gehoord van mijn SMA SB3000TL-21. In de punt van dat schuurdakje gaat het volgens mij ook veel te heet worden net op het moment dat je set maximaal kan leveren.
Aangezien je voor 6 panelen gaat (ik neem aan poly van ca 240-260Wp?) is het wellicht ook een optie om voor 3 Enecsys duo 480's te gaan. Ik heb ze gezien voor 200 p/stuk, 3x200=600 euro, dat is niet veel duurder of goedkoper dan de meest omvormers van ca 1500Wp. En dan heb je geen problemen met een omvormer binnen en/of geluid.P_Tingen schreef op zaterdag 08 februari 2014 @ 21:44:
[...]
Ik ben nu aan het bedenken waar ik de omvormer ga hangen. De eerste panelenboer wilde hem op zolder in het trapgat hangen, naast de cv, maar de trap naar de zolder is open en ik slaap daar recht tegenover. Mijn eega slaapt heel licht en gaat geheid wakker worden als dat ding tikt, zoemt, bromt of fluit.
....
Zat ff verkeerd 

[Voor 126% gewijzigd door audiojunk op 09-02-2014 11:38]
Metallicgear Neo micro,AMD Ryzen 7 5700G,ASUS ROG Strix B550-I Gaming, Crucial DDR4 2x8GB,PC3600, Samsung 980Pro 1 TB ,2x Seagate ST4000LM024 SATA 4TB 2.5 ,be quiet Efficient F1 350W, be quiet! Dark Rock 4
en je cv ketel maakt nooit klawaai als hij aanslaat of zo? je hoort de ventilator niet optoeren e.d.? veel meer ergernis zul je denk ik niet van een omvormer hebben die een relais omzet....
als je niet kunt slapen erger je je overal aan, maar als je slaapt .. wordt je dan echt van elk tikje wakker?
volgens mij valt dat reuze mee..
als je niet kunt slapen erger je je overal aan, maar als je slaapt .. wordt je dan echt van elk tikje wakker?
volgens mij valt dat reuze mee..
Een AEG PV1500 heb je al voor 349 euro.Bartjuh schreef op zondag 09 februari 2014 @ 11:24:
[...]
Aangezien je voor 6 panelen gaat (ik neem aan poly van ca 240-260Wp?) is het wellicht ook een optie om voor 3 Enecsys duo 480's te gaan. Ik heb ze gezien voor 200 p/stuk, 3x200=600 euro, dat is niet veel duurder of goedkoper dan de meest omvormers van ca 1500Wp. En dan heb je geen problemen met een omvormer binnen en/of geluid.
Dit topic is gesloten.