Ding weer gebootstrap en die 100% cpu is voorlopig over.. hopelijk blijft het zoelsinga schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 12:27:
[...]
Het is de vervanger van PHP-CGI en die is op de Synology NASsen niet helemaal lekker... Ik draai een aantal kleine websites op min DS412+ en daar pikt php-fpm soms 100% van een core (dus 25% van totaal) bij het reserveren van geheugen. Dat lukt niet, dus knalt de website er uit vanwege niet kunnen alloceren van memory wat bij 128MB (ingestelde PHP grens) stopt.
Ik overweeg de aanschaf van het volgende:
- NAS - Synology DiskStation DS214
- DISKS - 2x WD Green WD40EZRX, 4TB
De vraag:
Is het mogelijk om de schijven op te splitsen naar dit:
2 disk groups met:
- 2TB in RAID1.
- De rest als JBOD of als losse volumes.
Ik hoef niet zo nodig alle series en zo "dubbel" op te slaan.
Volgens mij moet het wel kunnen, zie de handleiding. Deze maakt namelijk een disk group met twee schijven, zie http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/558#t4_2
Maar het gebruik van een diskgroup kan niet volgens het topic hieronder.
http://www.synology-forum...algemeen/is-dit-mogelijk/
Kan iemand het gebruik zoals gewenst bevestigen of tegenspreken?
Ik kwam deze vraag niet tegen in dit topic, en met Google kom ik er niet uit.
Bij voorbaat dank!
De vraag:
2 disk groups met:
- 2TB in RAID1.
Volgens mij moet het wel kunnen, zie de handleiding. Deze maakt namelijk een disk group met twee schijven, zie http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/558#t4_2
Bij voorbaat dank!
Ik raad je de WD Green niet aan. Ik zou eerder voor WD RED gaan, deze zijn speciaal gemaakt voor NAS systemen.Tripple20 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:07:
De vraag:
2 disk groups met:
- 2TB in RAID1.
Bij voorbaat dank!
Daarnaast heb je voor een klein bedrag meer een jaar extra garantie.
Voor jouw doeleinde zal je een 2-bay ongetwijfeld in RAID1 zetten en heb je dus effectief < 4TB aan ruimte. Toen ik eenmaal lekker aan de gang was met m'n series en films ging het hard. Binnen een maand kocht ik een expansion unit.Okasha schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 21:57:
Mijn oog valt op de PLAY modellen, vrij prijzig maar het gaat me niet weer gebeuren dat ik een apparaat koop die ik al vlug te traag vind. Maar dan: een 2-bay of een 4-bay?
Korte versie: koop een 4-bay.
Ik vraag me juist af of de komende jaren met toenemende streaming mogelijkheden/bandbreedtes die verzameldrang nog wel standhoud. Of dat je series/films niet gewoon weggooit omdat je anders wel weer opnieuw download.roderickvd schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:21:
[...]
Voor jouw doeleinde zal je een 2-bay ongetwijfeld in RAID1 zetten en heb je dus effectief < 4TB aan ruimte. Toen ik eenmaal lekker aan de gang was met m'n series en films ging het hard. Binnen een maand kocht ik een expansion unit.
Korte versie: koop een 4-bay.
Misschien, maar je koopt 'm nu, en niet de komende jaren.Okasha schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 00:24:
[...]
Ik vraag me juist af of de komende jaren met toenemende streaming mogelijkheden/bandbreedtes die verzameldrang nog wel standhoud. Of dat je series/films niet gewoon weggooit omdat je anders wel weer opnieuw download.
Persoonlijke data groeit altijd en voor mij gaat altijd op dat je nooit genoeg stortage of intern memory kan hebben, hier staat al een jaar bijna nu een ds412+ met 4x 4tb in raid 5 te snorren. Heb nog zo'n 5tb vrijOkasha schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 00:24:
[...]
Ik vraag me juist af of de komende jaren met toenemende streaming mogelijkheden/bandbreedtes die verzameldrang nog wel standhoud. Of dat je series/films niet gewoon weggooit omdat je anders wel weer opnieuw download.
Always tell people you have a plan even if you don't. People will always love to hear that you have a plan. It gives hope.
Ik heb 2 Synology toestellen en ik wil een backup maken van toestel A naar toestel B. Dit is me gelukt via "backup naar een andere Synology server", Dit werkt goed maar ik zou graag weten of het ook mogelijk is om dezelfde structuur te behouden. Nu moet er op toestel B eerst een share aangemaakt worden en de backup maakt daaronder ook nog eens een nieuwe folder aan en dan begint de folderstructuur van de backup pas. Ik zou graag een exacte copy hebben van A naar B. Zodat wanneer toestel A uitvalt ik toestel B gewoon van naam wissel en er is verder niets aan de hand.
Het zijn 2 verschillende modellen met andere schijven en aantallen dus high availability is geen optie. Ik wil het schedulen en daarna het toestel B uitschakelen. Is dit mogelijk?
Het zijn 2 verschillende modellen met andere schijven en aantallen dus high availability is geen optie. Ik wil het schedulen en daarna het toestel B uitschakelen. Is dit mogelijk?
Ik heb een defecte disk (1 van 3). Deze heb ik gisteren zonder problemen uit mijn DS412+ kunnen halen (fijn om te weten natuurlijk). Nadat ik hem er terug in stak kon ik met geen mogelijkheid een tool of optie vinden om dat ding te formatteren en/of zero fillen. Daarom zit hij nu in een andere desktop machine om dit klusje te klaren voordat hij terug gaat naar de fabrikant. Maar is dit echt een missing feature of kijk ik er overheen?
Modelbouw - Alles over modelbouw, van RC tot diorama
Dat zit volgens mij niet in de Synology's, correct me if I'm wrong!
Met welke reden wil je een PLAY. Je wilt snelheid dus kun je beter voor een + model kiezen. Het PLAY model is leuk maar blijf erbij dat je beter een media player of Chromecast kunt aanschaffen om media af te spelen. De + versies zijn de snelste versies en dat is iets wat je wilt.Okasha schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 21:57:
Vraagje over de aanschaf van een nieuwe NAS. Heb een tijd een DS211J gehad met 2x2TB. Prima ding, maar vond hem vaak traag. Die is er op een gegeven moment uit gegaan en de schijven zijn in mijn vaste computer een een losse USB3 behuizing gegaan.
Nu tijdje verder begint de behoefte aan een NAS toch weer te groeien. Vrouw kan niet bij bestanden als de computer uit is, vanaf buitenaf kan ik niet bij data, gedoe om backups te maken (waardoor ik het niet doe).
Mijn oog valt op de PLAY modellen, vrij prijzig maar het gaat me niet weer gebeuren dat ik een apparaat koop die ik al vlug te traag vind. Maar dan: een 2-bay of een 4-bay? Hierbij rijst bij mij een wat fundamentelere vraag; hoelang hebben we nog eigen schijven thuis? En groeit mijn databehoefte de komende jaren of krimpt deze juist? Ik heb wat series die ik echt wil bewaren, maar de "streaming" diensten groeien natuurlijk enorm. MP3's (heb er nog veel, gebruik er geen door spotify), heb nog geen netflix, omdat ik dan zonde vind dat ik HBO mis en ik 2x10 euro weer teveel vind.
Ergens denk ik als ik nu de portemonnee trek, dan beter op toekomst voorbereid en 415+ kopen, met 4x4TB, voordeel in RAID 5 van extra data (je verliest niet 50% van opslag). Maar meerprijs koop je weer grotere schijven voor.
Behoefte aan beetje sparren
Opslag blijf een lastig ding. Je komt altijd te kort. Natuurlijk gaan dingen veranderen door de komst van Netflix. Wil je gemak dan kies je voor Netflix en kun je veel dingen direct bekijken zonder iets te hoeven doen. Vindt je het leuk om bezig te zijn met o.a. je NAS dan ga je toch steeds meer proberen en download je toch snel dingen die je tegenkomt. En dat dat kost opslag en je hoeft niet bang te zijn dat hoe veel je ook hebt het toch een keer volloopt.
Zelf gebruik ik geen RAID maar gewoon JBOD. Raid is ook geen backup en ik kies voor zoveel mogelijk opslag. Gebruik een DS212 (2x2TB) en DS214+ (3TB + 4TB), en de meeste data bestaat uit films/series en veel concerten. Mocht ik het kwijt raken dan is dan natuurlijk heel jammer maar veel kun je wel weer ergens vinden. Voor mijn muziek/foto's en data hangt er een exteren schijf die elke nacht een backup maakt.
Zelf had ik ook liever voor een 4 bay gekozen bij aanschaf van de DS214+. Maar dan had ik de DS212 moeten verkopen en daar verlies je altijd weer op en nu heb ik ook een 4 bay maar gescheiden. En dat werkt op zich erg handig. Mijn data etc staat op de DS212 en de DS214+ wordt gebruikt voor de downloads en opslag van de media. Zo kan is soms dingen uit proberen en dingen testen en de data blijft netjes beschikbaar. Stroomverbruik ligt iets hoger maar is op jaarbasis nou ook weer niet een wereldbedrag.
Je zal dus voor jezelf een overzicht moeten maken wat je ermee wilt gaan doen, wat je wilt bewaren en op welke mannier. Dan kom je vanzelf tot conclusie wat de beste aanschaf voor je is.
Ik heb afgelopen week CRASHPLAN geinstalleerd en ben er erg tevreden over. Maar even wat anders.
Sinds DSM5.0 werken de graphs van de SYNOLOGY niet meer. En dan heb ik over CACTI die op de synology draait. CACTI kan nog wel mijn router uitlezen dus het is puur "de host" DS213 die Cacti niet kan lezen.
Iemand een idee of herkent iemand dat ?
Sinds DSM5.0 werken de graphs van de SYNOLOGY niet meer. En dan heb ik over CACTI die op de synology draait. CACTI kan nog wel mijn router uitlezen dus het is puur "de host" DS213 die Cacti niet kan lezen.
Iemand een idee of herkent iemand dat ?
Hebben jullie onder Applications (Control Panel) ook een System Database staan ??
Schijnt verschenen te zijn miv 5.0-4493 update 2 ... zie post in Syno forum voor screenshots
Schijnt verschenen te zijn miv 5.0-4493 update 2 ... zie post in Syno forum voor screenshots
Yup, ik ook. Ik krijg hem niet geopend: The operation failed. Please login to DSM again and retry.Goner schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 15:11:
Hebben jullie onder Applications (Control Panel) ook een System Database staan ??

Na opnieuw inloggen is het icoon verdwenen?

[ Voor 5% gewijzigd door NaN op 31-07-2014 15:20 ]
WTF. Ik probeer een share van 1.1TB te moven naar een andere disk, duurt lang natuurlijk. Check ik later, blijkt m'n disk te zijn gecrashed, wtf? Betekend dit dat de HDD onbruikbaar is en ik een nieuwe moet kopen?
Is ditL "APC Power-Saving Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V CEE 7/7" nog steeds de beste/meest geschikte UPS in de volgende situatie?
Synology DS 413 + PS3 + switch + TV + Logitech Harmony + VCR (+ nog te kopen AV-receiver)
In Tweakers PW / Via APC website
Ik wil graag dat mijn DS 413 netjes wordt afgesloten als er maar een bepaalde hoeveelheid stroom over is en dat ik zo mogelijk een e-mail krijg wanneer de NAS wordt afgesloten door de UPS. Ik lees dat je hiervoor een USB aansluiting nodig hebt en zover ik zie, zit deze op de UPS. (Op de NAS gebruik ik 1 usb-poort, maar ik geloof dat er 2 op zitten.)
Synology DS 413 + PS3 + switch + TV + Logitech Harmony + VCR (+ nog te kopen AV-receiver)
Ik wil graag dat mijn DS 413 netjes wordt afgesloten als er maar een bepaalde hoeveelheid stroom over is en dat ik zo mogelijk een e-mail krijg wanneer de NAS wordt afgesloten door de UPS. Ik lees dat je hiervoor een USB aansluiting nodig hebt en zover ik zie, zit deze op de UPS. (Op de NAS gebruik ik 1 usb-poort, maar ik geloof dat er 2 op zitten.)
Your Friendly Neighborhood Moderator
1 min googlen;Jorgen schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:45:
Is ditL "APC Power-Saving Back-UPS ES 8 Outlet 700VA 230V CEE 7/7" nog steeds de beste/meest geschikte UPS in de volgende situatie?
Allerrrreerste hit: http://www.synology.com/en-global/support/faq/300
Jouw type: BE700G-RS
....Wordt ondersteund en staat erbij op bovenstaande pagina.
Verwijderd
Hoi!
Ik heb even gezocht, maar vond niet direct een antwoord op mijn vraag.
Ik vind namelijk dat mijn Synology DS412+ NAS nogal traag is... De voorgestelde oplossingen van hun site heb ik al gedaan.
Mijn situatie: Ik heb de modem in de woonkamer staan, een stukje van de bureau waar ik werk. Daardoor heb ik Gigabit Powerlines steken van Devolo (650 triple+). De NAS staat hierop aangesloten en kortbij de Mac, wireless. Toch vind ik dus dat het traag gaat... Om bv. een kleine 10gb over te zetten (ik werk nu eenmaal met veel en grote bestanden als fotograaf/cameraman) duurt het toch 45' ongeveer. Is dat normaal?
Verder vind ik dat hij soms lang nodig heeft om als ik in de Finder even een map wil zoeken... Dan duurt het laden van de mappen en vooral de files soms erg lang (20"-60") voor ik ze kan lezen.
Verder heb ik een Link Aggregatie gemaakt door 2 kabels aan te sluiten van mijn NAS naar de Powerline. Ondanks dat er een verbinding gemaakt is en ik kan schrijven/lezen geeft het aan dat er geen IEEE 802.3ad verbinding gemaakt is. In welk opzicht is dit nadelig of wat betekent het juist? Ik dacht trouwens dat die Powerline ook als switch fungeert, wat nodig is voor een Link Aggregatie, toch?
Hoor graag feedback van iemand met kennis hiervan! Thanks!
Ik heb even gezocht, maar vond niet direct een antwoord op mijn vraag.
Ik vind namelijk dat mijn Synology DS412+ NAS nogal traag is... De voorgestelde oplossingen van hun site heb ik al gedaan.
Mijn situatie: Ik heb de modem in de woonkamer staan, een stukje van de bureau waar ik werk. Daardoor heb ik Gigabit Powerlines steken van Devolo (650 triple+). De NAS staat hierop aangesloten en kortbij de Mac, wireless. Toch vind ik dus dat het traag gaat... Om bv. een kleine 10gb over te zetten (ik werk nu eenmaal met veel en grote bestanden als fotograaf/cameraman) duurt het toch 45' ongeveer. Is dat normaal?
Verder vind ik dat hij soms lang nodig heeft om als ik in de Finder even een map wil zoeken... Dan duurt het laden van de mappen en vooral de files soms erg lang (20"-60") voor ik ze kan lezen.
Verder heb ik een Link Aggregatie gemaakt door 2 kabels aan te sluiten van mijn NAS naar de Powerline. Ondanks dat er een verbinding gemaakt is en ik kan schrijven/lezen geeft het aan dat er geen IEEE 802.3ad verbinding gemaakt is. In welk opzicht is dit nadelig of wat betekent het juist? Ik dacht trouwens dat die Powerline ook als switch fungeert, wat nodig is voor een Link Aggregatie, toch?
Hoor graag feedback van iemand met kennis hiervan! Thanks!
Ik kan uit jouw verhaal niet helemaal opmaken hoe een en ander nou exact is aangesloten, maar dat maakt denk ik weinig uit.
Als je een snelle datatransfer wilt dan ga je dit alleen halen met utp.
wireless is nooit zo snel als gigabit internet, en ook met powerline ga je geen snelle verbinding halen.
Voor zowel wifi als poweline kan je gewoon uitlezen hoe snel de verbinding theoretisch kan zijn.
Wat link aggregration betreft, dit gaat alleen werken bij een daarvoor geschikte switch die dit ondersteunt en via utp. Een bundeling van de poorten heeft daarnaast totaal geen nut als je vervolgens de data via een langzamere verbinding (wifi, powerline) doorstuurt.
Als je een snelle datatransfer wilt dan ga je dit alleen halen met utp.
wireless is nooit zo snel als gigabit internet, en ook met powerline ga je geen snelle verbinding halen.
Voor zowel wifi als poweline kan je gewoon uitlezen hoe snel de verbinding theoretisch kan zijn.
Wat link aggregration betreft, dit gaat alleen werken bij een daarvoor geschikte switch die dit ondersteunt en via utp. Een bundeling van de poorten heeft daarnaast totaal geen nut als je vervolgens de data via een langzamere verbinding (wifi, powerline) doorstuurt.
als je echt snel wilt, dan zal je het netwerk bedraad moeten maken, wireless gaat nooit zo snel, dat kan je wel vergeten. Ook die powerlines zijn niet snel genoeg.
Dat moet je echt een gigabit router met cat 5e a 6 kabel neerleggen
Verder zal die 10 gb wel aardig wat kleine bestanden zijn of niet?Kleine bestanden gaan langzamer als grote bestanden. Tenminste dat is mijn ervaring met mijn 1511+
Dat moet je echt een gigabit router met cat 5e a 6 kabel neerleggen
Verder zal die 10 gb wel aardig wat kleine bestanden zijn of niet?Kleine bestanden gaan langzamer als grote bestanden. Tenminste dat is mijn ervaring met mijn 1511+
[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 01-08-2014 00:18 ]
Verwijderd
Hmm, interesting feedback so far, thanks!
Helaas bevindt de modem zich te ver van mijn werkplek en moet ik wel wireless of via powerlines werken. En ik kan niet gaan boren in mijn huurappartement om het boven het plafond ofzo te leggen.
Het zijn idd kleinere bestanden, die een set van 10gb vormen.
Helaas bevindt de modem zich te ver van mijn werkplek en moet ik wel wireless of via powerlines werken. En ik kan niet gaan boren in mijn huurappartement om het boven het plafond ofzo te leggen.
Het zijn idd kleinere bestanden, die een set van 10gb vormen.
Beste,kraz247 schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:51:
[...]
1 min googlen;
Allerrrreerste hit: http://www.synology.com/en-global/support/faq/300
Jouw type: BE700G-RS
....Wordt ondersteund en staat erbij op bovenstaande pagina.
Misschien zelf beter lezen.
c'est la ton, qui fait la musique...
[ Voor 9% gewijzigd door Jorgen op 31-07-2014 23:43 ]
Verwijderd
Welke snelheden halen jullie dan bv.? Bij mijn broncontrole op het bureaublad van mijn Synology Assistant zie ik het schommelen tussen 3,5 en 5 MB/s
ik haal met mijn synology 1511+ rond de 100 MB/s,bedraad dan.
De snelheid die je nu hebt komt echt door draadloos internet, powerline.
Ik haal namelijk ook maar iets van 5 tot 8 MB/s (5ghz)draadloos
De snelheid die je nu hebt komt echt door draadloos internet, powerline.
Ik haal namelijk ook maar iets van 5 tot 8 MB/s (5ghz)draadloos
[ Voor 62% gewijzigd door freaky35 op 01-08-2014 00:19 ]
Ik ga niks voorkouwen maar lees je eigen eens in wat de performance is met bedraad en draadloos, trek daar je conlusies uit en als het echt de spui gaten uit loop kom dan maar terug!
Dat kun je alleen zelf bepalen!Jorgen schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 23:40:
[...]
Beste,
Misschien zelf beter lezen.Ik vraag niet naar de compatibiliteit. Dat had ik allang uitgevonden. (Evengoed bedankt voor de link, wellicht hebben andere mensen er wat aan.) Ik vraag of dit nog steeds de beste keuze is. Met andere woorden: welke ervaringen hebben jullie met de veiligheid, de functionaliteit, etc. Is dit nog steeds de beste keus voor mijn NAS?
c'est la ton, qui fait la musique...
Naar gelang de ervaring, conversaties, en post van je zou je bijna gaan denken aan een allu hoedje, kan er wel 1 vouwen voor je
Een Chromecast speelt native bijna niks af hoor, alleen sommige mp4's. Dan zou je toch juist iets aan een Play hebben, om de boel te transcoden?MikeOO schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 09:38:
[...]
Het PLAY model is leuk maar blijf erbij dat je beter een media player of Chromecast kunt aanschaffen om media af te spelen.
Canon EOS 5Dm3 + 5D + 7D + 300D + 1000FN + EF 17-40 4L + EF 35 1.4L + EF 50 1.8 + EF 80-200 2.8L + 550EX
schumi2004 schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 00:27:
[...]
Dat kun je alleen zelf bepalen!
Naar gelang de ervaring, conversaties, en post van je zou je bijna gaan denken aan een allu hoedje, kan er wel 1 vouwen voor je
Doe maar. Staat me vast heel leuk.
Ik heb ondertussen besloten dat ik er één ga aanschaffen, maar had gewoon graag wat ervaringen gehoord. Anyway, ik zie het hoedje vanzelf wel bij de post.
Vervelend probleem..
Elke paar minuten hangt bij mijn Synology alles http of https vast.
Ik kan dan niet meer aan de verschillende packages aan maar ook niet meer aan de syno interface zelf. SSH en file shares blijven wel normaal lopen evenals b.v. de Bind dns server die ik op dat ding heb draaien.
Ding is gebootstrapped en ik draai verder nog wat reverse proxy dingen voor mijn diverse subdomeinen.
Dit issue had ie ook al in vorige versies (eergisteren 2 partches installed).
Een reboot (van cli) lost dit telkens weer tijdelijk op.
Heeft iemand een idee hoe ik begin dit te troubleshooten?
OPLOSSING: disable SPDY onder "webservices - http service"
Elke paar minuten hangt bij mijn Synology alles http of https vast.
Ik kan dan niet meer aan de verschillende packages aan maar ook niet meer aan de syno interface zelf. SSH en file shares blijven wel normaal lopen evenals b.v. de Bind dns server die ik op dat ding heb draaien.
Ding is gebootstrapped en ik draai verder nog wat reverse proxy dingen voor mijn diverse subdomeinen.
Dit issue had ie ook al in vorige versies (eergisteren 2 partches installed).
Een reboot (van cli) lost dit telkens weer tijdelijk op.
Heeft iemand een idee hoe ik begin dit te troubleshooten?
OPLOSSING: disable SPDY onder "webservices - http service"
[ Voor 23% gewijzigd door witchdoc op 02-08-2014 14:52 ]
- Draait er iets wat wellicht een geheugenlek heeft?
- Kan je zoveel mogelijk zaken uitzetten tot je wellicht kan determineren wat het probleem veroorzaakt?
- Na elke service die je uitzet een keerje rebooten en kijken hoe hij zich gedraagt.
- Heb je er zelf geheugen bij geprikt?
- Hoe is de temperatuur van je nas op deze zomerse dagen?
- Kan je zoveel mogelijk zaken uitzetten tot je wellicht kan determineren wat het probleem veroorzaakt?
- Na elke service die je uitzet een keerje rebooten en kijken hoe hij zich gedraagt.
SPDY eens disabled.. was één van de laatste dingen die ik had aangepast.. lijkt voorlopig niet meer vast te hangen dus yay me.. hopelijk.SndBastard schreef op vrijdag 01 augustus 2014 @ 23:10:
- Draait er iets wat wellicht een geheugenlek heeft?
Toch bedankt voor de input!
Wat is jullie ervaring/overweging met betrekking tot 4TB schijven en RAID constructies? Mijn nas (nog niet volledig zeker of het 2 of 4 bay wordt, onder anderen door de vraag die ik nu stel) wilde ik uitrusten met 4TB schijven. Ik wil ook graag een harddisk uitval beveiliging (dus minimaal 1 moet er stuk kunnen).
Dit artikel: http://storagegaga.com/4tb-disks-the-end-of-raid/ geeft aan dat met de groeiende schijven RAID5 eigenlijk dood is, en zelfs RAID6 niet meer toereikend is. Op de site van QNAP wordt er ook over gesproken http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=25&t=75326. Het risico dat een unrecoverable read error je setup in problemen brengt schijnt erg groot te zijn.
Meer links:
http://www.raidtips.com/raid5-ure.aspx
http://www.techrepublic.c...verable-read-errors-ures/
http://www.zdnet.com/has-raid5-stopped-working-7000019939/
Dit artikel: http://storagegaga.com/4tb-disks-the-end-of-raid/ geeft aan dat met de groeiende schijven RAID5 eigenlijk dood is, en zelfs RAID6 niet meer toereikend is. Op de site van QNAP wordt er ook over gesproken http://forum.qnap.com/viewtopic.php?f=25&t=75326. Het risico dat een unrecoverable read error je setup in problemen brengt schijnt erg groot te zijn.
Meer links:
[ Voor 15% gewijzigd door Okasha op 02-08-2014 08:39 ]
Vraagje; mijn DNS setup doet niet wat ik wil:
- syno dns server aangezet en ingesteld met resolutie service + ip's van google dns servers.
- in mijn router de setup aangepast dat ie met dhcp de dns server van syno doorgeeft + op wan niet de dns server van mijn provider pakt maar die intern.
Als ik in de dhcp gegevens op een client kijk zie ik als prim dns nu syno ip staan, maar als sec ip tpch nog de router zelf.
In syno zie ik 0 requests en 0 tcp verbindingen. Oftewel, hij doet nix?
Ik doe iets verkeerd, maar wat?
- syno dns server aangezet en ingesteld met resolutie service + ip's van google dns servers.
- in mijn router de setup aangepast dat ie met dhcp de dns server van syno doorgeeft + op wan niet de dns server van mijn provider pakt maar die intern.
Als ik in de dhcp gegevens op een client kijk zie ik als prim dns nu syno ip staan, maar als sec ip tpch nog de router zelf.
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Tsjah, het is wel iets om rekening mee te houden. Maar tegelijkertijd, als je een goede backup hebt, zou ik me er niet te druk over maken.Okasha schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 08:35:
Wat is jullie ervaring/overweging met betrekking tot 4TB schijven en RAID constructies? Mijn nas (nog niet volledig zeker of het 2 of 4 bay wordt, onder anderen door de vraag die ik nu stel) wilde ik uitrusten met 4TB schijven. Ik wil ook graag een harddisk uitval beveiliging (dus minimaal 1 moet er stuk kunnen).
Meer links:
Hangt ook van de situatie af natuurlijk. Met dit in het achterhoofd zou ik eerder opteren voor 3x4 tb dan 2x6 bijvoorbeeld.
Ik ben eigenlijk van plan om te gaan investeren in WD 6TB red of greens. Als ik dit soort verhalen lees vraag ik me af of raid EDIT: zfs, btrfs of oplossing als unRAID, FlexRAID nog wel echt handig is. Misschien is het beter om een backup op de plank te hebben liggen. Ook al omdat raid geen echte backup is.Okasha schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 08:35:
Meer links:
Alleen wil ik wel een pool maken zodat ik een groot volume heb waar ik al mijn media op kan zetten. Op een 6TB schijf kan ik niet al mijn films kwijt. Dus dan moet JBOD gebruiken EDIT: op een Synology nas en op mijn server kan ik gewoon LVM gebruiken. Ja als dan de boel crashed dan ben je alles kwijt maar we hebben de backup nog!
EDIT: Eigenlijk heb ik als ik een backup heb hellemaal geen Synology nas meer nodig. Dit bordje "P9A-I/C2550/SAS/4L" en een Linux distro wat lvm volumes en klaar.
[ Voor 7% gewijzigd door MvL op 02-08-2014 12:26 ]
Ik vraag me het volgende af. Onlangs mijn DS212 vervangen door een DS214play. Echter merk ik dat onder andere de interface en photostation niet heel veel sneller werken dan op mijn DS212. Zou de cpu in de 214+ toch sneller zijn dan in de DS214play? Anders ga ik toch proberen hem terug te sturen.
+ model is snelste qua cpu. Maar dat wist je, want staat gewoon op de synology site.
Nb, vraag van hierboven staat nog open:
Heb getracht met Keepass een manier te creeeren waarop ik de Keepass DB op de Synology beschikbaar maak met DS file naar m'n iOS devices en zo via een app de centrale pw database kan benutten. Dit lukt niet, ik kan vanuit DS file wel bestand vinden en naar keepass applicatie sturen maar niet direct vanaf de synology gebruiken.
Hoe doen jullie dit? Ideaal - private cloud, maar voor dit soort dingen toch omslachtig. Suggesties?
Nb, vraag van hierboven staat nog open:
En meteen een nieuwe vraag:NiGeLaToR schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 10:58:
Vraagje; mijn DNS setup doet niet wat ik wil:
Heb getracht met Keepass een manier te creeeren waarop ik de Keepass DB op de Synology beschikbaar maak met DS file naar m'n iOS devices en zo via een app de centrale pw database kan benutten. Dit lukt niet, ik kan vanuit DS file wel bestand vinden en naar keepass applicatie sturen maar niet direct vanaf de synology gebruiken.
Hoe doen jullie dit? Ideaal - private cloud, maar voor dit soort dingen toch omslachtig. Suggesties?
[ Voor 87% gewijzigd door NiGeLaToR op 02-08-2014 22:05 ]
KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!
Is er ook een mogelijkheid om je synology te koppelen aan een station in Windows en os x waarbij deze ook beschikbaar is wanneer je niet op je eigen netwerk zit maar ergens anders aan het werk bent.
xbox live / psn / steam / nintendo id: phusebox | iRacing
Email sturen kan misschien wat lastig zijn, als er geen stroom meer is. Waarschijnlijk werkt je switch/modem/router ook niet meer.Jorgen schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 21:45:
Heeft er iemand ook problemen met dsfile?
Verbinden gaat erg traag en ook de file transfer speed is niet vooruit te branden. Via google vond ik een aantal posts mbt traagheid van quickconnect.
Verbinden gaat erg traag en ook de file transfer speed is niet vooruit te branden. Via google vond ik een aantal posts mbt traagheid van quickconnect.
Webdav is wat je zoekt.Phusebox schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 14:30:
Is er ook een mogelijkheid om je synology te koppelen aan een station in Windows en os x waarbij deze ook beschikbaar is wanneer je niet op je eigen netwerk zit maar ergens anders aan het werk bent.
Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me
Sinds gister is mijn Netgear NAS (NV+) helaas overleden en ben ik op zoek naar een vervanger.
Ik zit nu te kijken naar een Synology omdat deze community een stuk groter is, de performance in orde en stabiel is. De Netgear varianten lopen qua software en gebruikersgemak wat achter op de concurrentie en de community zakt ook wat af heb ik het idee.
Nu twijfel ik tussen de DS412+ en de zojuist uitgekomen DS415Play .
De 415Play wordt aangekondigd als de full-hd mediastreamer en dat is op zich een leuk extraatje al is het mij vooral om de mogelijkheden zoals OpenVPN,Web,Dropbox,FTP etc. te doen met een goede lees/schrijfsnelheid.
Wat raden jullie aan? De DS412+ is inmiddels ook alweer 2 jaar oud en nog duurder als de 415play ook. En volgens mij ontlopen ze elkaar qua mogelijkheden dus bijna niet.
En ik kan nergens vinden of het memory in de 415play te upgraden is? Ik zou hem graag van minimaal 2GB willen voorzien. (liefst 4)
Ik zit nu te kijken naar een Synology omdat deze community een stuk groter is, de performance in orde en stabiel is. De Netgear varianten lopen qua software en gebruikersgemak wat achter op de concurrentie en de community zakt ook wat af heb ik het idee.
Nu twijfel ik tussen de DS412+ en de zojuist uitgekomen DS415Play .
De 415Play wordt aangekondigd als de full-hd mediastreamer en dat is op zich een leuk extraatje al is het mij vooral om de mogelijkheden zoals OpenVPN,Web,Dropbox,FTP etc. te doen met een goede lees/schrijfsnelheid.
Wat raden jullie aan? De DS412+ is inmiddels ook alweer 2 jaar oud en nog duurder als de 415play ook. En volgens mij ontlopen ze elkaar qua mogelijkheden dus bijna niet.
En ik kan nergens vinden of het memory in de 415play te upgraden is? Ik zou hem graag van minimaal 2GB willen voorzien. (liefst 4)
Thanks het is gelukt. OSX deed nog wel even moeilijk met een melding dat er geen extra gebruikers konden inloggen op de server, maar dat had te maken met het handmatig doorsturen van de poorten in mijn router.
Ik wil graag zien of mijn HDD's in hibernate gaan, heb daarvoor logging ingeschakeld, maar helaas is er geen mogelijkheid via de gui om dat logboek in te zien. Nu heb ik gevonden dat ik dan naar /var/log/ moet gaan en daar scemd.log moet inzien.
Helaas staan daar bij bij alleen meldingen in van de keren dat het systeem gereboot is, en verder niks. Iemand nog tips?
Hmm als ik het nu zo zie gaat mijn systeem nooit meer in hibernate? Hij deed het in het begin wel, maar nu niet blijkbaar. Blijkbaar is dit zo sinds ik BTSync heb draaien, maar ik weet dat meer mensen dat hier hebben. Hoe hebben jullie dit probleem opgelost?
Helaas staan daar bij bij alleen meldingen in van de keren dat het systeem gereboot is, en verder niks. Iemand nog tips?
Hmm als ik het nu zo zie gaat mijn systeem nooit meer in hibernate? Hij deed het in het begin wel, maar nu niet blijkbaar. Blijkbaar is dit zo sinds ik BTSync heb draaien, maar ik weet dat meer mensen dat hier hebben. Hoe hebben jullie dit probleem opgelost?
[ Voor 26% gewijzigd door Phusebox op 04-08-2014 10:19 ]
Ik heb een aantal reacties mbt de synolocker ransomware afgesplitst naar Synology NAS besmet met ransomware synolocker. Dit topic is voor kort vraag en antwoord-werk.
Je kan overwegen om je keepass in dropbox te zetten.NiGeLaToR schreef op zaterdag 02 augustus 2014 @ 16:27:
En meteen een nieuwe vraag:
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
Die van mij gaan na 15 min in hibernate, wat jij aan hebt staan dat heb ik niet aan staan. Heb wel een lange tijd een IP cam er aan gehad die bewegingen registreerde en hierdoor ging hij nooit meer in slaapstand.. Nu doet hij dit weer wel en zie ik in mijn log staan dat mijn drives uit hibernate kwamen wanneer dit het geval wasPhusebox schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 10:05:
Ik wil graag zien of mijn HDD's in hibernate gaan, heb daarvoor logging ingeschakeld, maar helaas is er geen mogelijkheid via de gui om dat logboek in te zien. Nu heb ik gevonden dat ik dan naar /var/log/ moet gaan en daar scemd.log moet inzien.
Maar dan heb je nog steeds geen automatische sync met minikeepass, toch? Minikeepass kan wel een bestand importeren uit dropbox of net wat, maar dat is een handmatige actie en wijzigingen die je in minikeepass doet gaan niet terug en hij krijgt ook niet automatisch updates mee die aan de cloud-file gedaan zijn.BtM909 schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 12:34:
[...]
Je kan overwegen om je keepass in dropbox te zetten.
The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr
Ik heb recentelijk voor iemand met een iPhone een keepass setup gemaakt waarbij het bestand op zijn synology staat en door middel van WebDAV benaderd wordt door zijn iPhone en zijn PC. Zo heeft hij altijd gesynchroniseerd zijn keepass2 database bij de hand. Verder een key-file lokaal op zijn telefoon en PC zodat iemand die toevallig toch bij de database weet te komen een kluif eraan gaat hebben om de database te kraken.
Geef me even tijd om uit te zoeken welke app ik voor hem gebruikt heb. Ik weet in ieder geval wel dat ik wel even bezig was voordat ik de 'URL' goed had ingevoerd. Gebruiksvriendelijk was anders
. De android app's voor keepass databases zijn in dat opzicht beter.
----edit
Nog even gekeken. Deze app heb ik voor hem geïnstalleerd. Met behulp van de comments op deze pagina is het na een half uurtje url-prutsen
gelukt om de webdav koppeling te maken.
Geef me even tijd om uit te zoeken welke app ik voor hem gebruikt heb. Ik weet in ieder geval wel dat ik wel even bezig was voordat ik de 'URL' goed had ingevoerd. Gebruiksvriendelijk was anders
----edit
Nog even gekeken. Deze app heb ik voor hem geïnstalleerd. Met behulp van de comments op deze pagina is het na een half uurtje url-prutsen
[ Voor 33% gewijzigd door Qaatloz op 04-08-2014 13:51 ]
Voor alle zekerheid heb ik onderstaande twee firewall rules toegevoegd.
Het idee is dat ik alleen bepaalde poorten vanuit Nederland (en lokaal netwerk) open zet.
Maar heb ik het nu wel goed ingesteld? Of zet ik nu alle poorten open vanuit NL.
Het idee is dat ik alleen bepaalde poorten vanuit Nederland (en lokaal netwerk) open zet.
Maar heb ik het nu wel goed ingesteld? Of zet ik nu alle poorten open vanuit NL.

👉🏻 Blog 👈🏻
Zoals het plaatje heb je inderdaad alles vanuit nederland opengezet.kraades schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:07:
Maar heb ik het nu wel goed ingesteld? Of zet ik nu alle poorten open vanuit NL.![]()
[afbeelding]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Nice, kan dus wel, dank je wel, ik ga het doorlezen!!Qaatloz schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 13:43:
Ik heb recentelijk voor iemand met een iPhone een keepass setup gemaakt waarbij het bestand op zijn synology staat en door middel van WebDAV benaderd wordt door zijn iPhone en zijn PC. Zo heeft hij altijd gesynchroniseerd zijn keepass2 database bij de hand. Verder een key-file lokaal op zijn telefoon en PC zodat iemand die toevallig toch bij de database weet te komen een kluif eraan gaat hebben om de database te kraken.
Geef me even tijd om uit te zoeken welke app ik voor hem gebruikt heb. Ik weet in ieder geval wel dat ik wel even bezig was voordat ik de 'URL' goed had ingevoerd. Gebruiksvriendelijk was anders. De android app's voor keepass databases zijn in dat opzicht beter.
----edit
Nog even gekeken. Deze app heb ik voor hem geïnstalleerd. Met behulp van de comments op deze pagina is het na een half uurtje url-prutsengelukt om de webdav koppeling te maken.
Bovenste vijf regels moet je verwijderen (delete).kraades schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 23:07:
Maar heb ik het nu wel goed ingesteld? Of zet ik nu alle poorten open vanuit NL.![]()
[afbeelding]
een-na-onderste regel moet je aanpassen zodat je alleen de poorten opent die jij open wilt hebben staan.
Daarnaast moet je de poorten die je daar opent ook geopend worden in je router
Ik heb in mijn 411 totaal 4 HD's. 2x2tb en 2x3tb in RAID5. Nu wil ik 1 van de 3tb schijven gaan vervangen omdat hij verrot is. Veel bad sectors en mijn RAID5 klapt er uit. Nu komen er dus 3 verschillende schijven in. In hoeverre kan dit kwaad?
Kink FM radio player. Doet aan ultracrepidarianisme
Ik dacht dat ik snel kon aangeven dat ik alleen IP's uit NL wilde toestaan.job schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 09:10:
[...]
Bovenste vijf regels moet je verwijderen (delete).
een-na-onderste regel moet je aanpassen zodat je alleen de poorten opent die jij open wilt hebben staan.
Daarnaast moet je de poorten die je daar opent ook geopend worden in je router
Een soort AND over alle rules.
Maar als ik een dag later het plaatje bekijk dan is het wel logisch dat ik alle poorten voor NL open zet!
Ik vind het wel handig om aparte rules te hebben voor AirPlay, DLNA etc.
Maar je moet dan dus voor elke rule de region aangegen. Ok, geen probleem.
Net nog even getest met een VPN naar Roemenie. Het werkt nu. Bedankt!
👉🏻 Blog 👈🏻
Heb nu voor de 4e keer op verschillende 840 EVO 120GB SSD's (na een reboot) een S.M.A.R.T. melding:
Eerste 2 keren op één van de 2 SSD's in mijn 1813+, deze keer zelfs op beide (die als read/write cache staan).
Volgens de Samsung whitepaper
Voorgaande 2 keren de SSD's aan een PC gehangen met de samsung magician tool en daar kwamen geen smart error's uit echter omdat de status abnormal bleef geven heb ik de output van smartctl (linux cli) gebruikt om een RMA aan te vragen en beide voorgaande keren keurig een nieuwe gehad.
Maar nu dus weer.. met nog geen 3 maanden er tussen. Ik heb ze nog niet aan een pc gehangen met magician maar ik vermoed dat deze ook weer prima in orde zijn volgens die tool.
Het lastige is dat ik niets kan vinden over deze smart waarde met combinatie in 'the past melding'.
tl;dr, Concreet is dus mijn vraag.. kun je de smart error 179 ergens resetten of ignoren zodat DSM niet continue een warning geeft.
code:
1
| 179 Used_Rsvd_Blk_Cnt_Tot 100 001 010 In_the_past 0 |
Eerste 2 keren op één van de 2 SSD's in mijn 1813+, deze keer zelfs op beide (die als read/write cache staan).
Volgens de Samsung whitepaper
Bij alle 4 de SSD's is deze waarde 0, wat volgens mij inhoud dat er niets aan de hand is.ID # 179 Used Reserved Block Count (total)
This attribute represents the number of reserved blocks that have been used as a result of a read, program or erase failure. This value is related to attribute 5 (Reallocated Sector Count) and will vary based on SSD density.
Ook deze waarde is overal 0..ID # 5 Reallocated Sector Count
The raw value of this attribute represents the number of sectors that have been moved as a result of a read error, write error, or a verification error. If the firmware detects any of these types of errors, all valid data in the block the error originates from must be transferred to a new block. This number should be low because a high number would indicate a large number of failures.
Voorgaande 2 keren de SSD's aan een PC gehangen met de samsung magician tool en daar kwamen geen smart error's uit echter omdat de status abnormal bleef geven heb ik de output van smartctl (linux cli) gebruikt om een RMA aan te vragen en beide voorgaande keren keurig een nieuwe gehad.
Maar nu dus weer.. met nog geen 3 maanden er tussen. Ik heb ze nog niet aan een pc gehangen met magician maar ik vermoed dat deze ook weer prima in orde zijn volgens die tool.
Het lastige is dat ik niets kan vinden over deze smart waarde met combinatie in 'the past melding'.
tl;dr, Concreet is dus mijn vraag.. kun je de smart error 179 ergens resetten of ignoren zodat DSM niet continue een warning geeft.
Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.
Vragen over SMART horen in het SMART-topic, al begrijp ik dat je vraag ook aan Synology gerelateerd is om een dergelijke melding te onderdrukken. Maar Synology begrijpt niet wat die SMART dingen betekenen; het kijkt naar wat de SSD daar zelf over zegt. De SMART failure komt niet van Synology, maar van de SSD zelf. Dit komt omdat de 'worst' value onder de 'threshold' is gekomen. De current-waarde ligt er wel boven. Dit heeft als gevolg dat je een 'In_The_Past' melding krijgt; dit attribuut is in het verleden gefaald (onder de threshold gekomen) maar is nu weer in orde.
Waarschijnlijk heeft je SSD geen TRIM, waardoor hij af en toe heel weinig vrije erase blocks heeft. Dit verkort de levensduur, maar hoef je opzich niet heel veel zorgen om te maken. SMART waarschuwingen uitschakelen is wellicht het beste. Je kunt weinig met interpretaties van SMART; je zult SMART data zelf moeten interpreteren; als je geautomatiseerde programma's dit voor je laat doen gaat het 9 van de 10 keer fout.
Waarschijnlijk heeft je SSD geen TRIM, waardoor hij af en toe heel weinig vrije erase blocks heeft. Dit verkort de levensduur, maar hoef je opzich niet heel veel zorgen om te maken. SMART waarschuwingen uitschakelen is wellicht het beste. Je kunt weinig met interpretaties van SMART; je zult SMART data zelf moeten interpreteren; als je geautomatiseerde programma's dit voor je laat doen gaat het 9 van de 10 keer fout.
Naar aanleiding van het Synolocker gebeuren probeer ik de firewall in de NAS in te stellen, echter als ik instel dat ik alleen mijn lokale IP range wil toestaan dan krijgt mijn telefoon geen IP adres meer toegewezen als die opnieuw op mijn wifi netwerk wil aanmelden (ik heb noodgedwonegn de DHCP server in de NAS moeten onderbrengen omdat het modem van ziggo de statische IP adressen op basis van MAC adres niet kon onthouden), ik denk dat de telefoon geblockt wordt omdat deze (nog) geen IP adres heeft die door de firewall wordt toegestaan en omdat hij geen toegang krijgt wordt er ook geen IP adres uitgedeeld waardoor de cirkel rond is. Hoe kan ik dit omzeilen zonder in mijn telefoon een vast IP adres in te moeten stellen?
Ik heb hiervoor een aparte firewall-rule aangemaakt dat DHCP altijd mag (All source IP's). Op je router heb je de DHCP vast niet geforward, dus je hoeft niet bang te zijn dat iemand van buiten je DCHP gaat DDOS'en.ebvdijk schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:18:
Naar aanleiding van het Synolocker gebeuren probeer ik de firewall in de NAS in te stellen, echter als ik instel dat ik alleen mijn lokale IP range wil toestaan dan krijgt mijn telefoon geen IP adres meer toegewezen als die opnieuw op mijn wifi netwerk wil aanmelden (ik heb noodgedwonegn de DHCP server in de NAS moeten onderbrengen omdat het modem van ziggo de statische IP adressen op basis van MAC adres niet kon onthouden), ik denk dat de telefoon geblockt wordt omdat deze (nog) geen IP adres heeft die door de firewall wordt toegestaan en omdat hij geen toegang krijgt wordt er ook geen IP adres uitgedeeld waardoor de cirkel rond is. Hoe kan ik dit omzeilen zonder in mijn telefoon een vast IP adres in te moeten stellen?
[ Voor 6% gewijzigd door RobV op 05-08-2014 11:28 ]
| Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72
Kan aan mij liggen hoor maar zo'n beetje elke normale gebruiker heeft toch wel een active firewall in zijn modem/router van provider of hem zelf?ebvdijk schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:18:
Verder zie ik een hoop geschreeuw maar niemand die kan vertellen hoe je infected raakt of wat dan ook.
Mocht het mij overkomen dan is een DSM reinstall de snelste oplossing en dat kan met behoud van settings en apps dus ben er niet heel bang voor maar dat is mijn mening.
/edit:
Misschien dit de reden van infectie, moet haast wel.
Snap, net zoals hij, ook niet waarom men nog zo dom is om altijd de default poorts bereikbaar te maken vanaf het web.Als je zoekt onder de slachtoffers zijn er veel die hun DSM-login via poort 5000 open hadden staan naar het internet. Snap niet waarom mensen dat doen, je kunt veel beter een VPN service opzetten daarvoor.
Tegen iedereen die ik geholpen heb en volgens mij ook ergens hier vermeld zou ik gewoon poort translatie gaan doen of iets dergelijks, maar NOOOIT de default poorten openzetten!
[ Voor 18% gewijzigd door schumi2004 op 05-08-2014 11:33 ]
Even ter info: standaard poorten openzetten is niet handig, maar ik scan net zo snel je andere poorten af naar openingenschumi2004 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:31:
[...]
Tegen iedereen die ik geholpen heb en volgens mij ook ergens hier vermeld zou ik gewoon poort translatie gaan doen of iets dergelijks, maar NOOOIT de default poorten openzetten!
Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.
@RobV Bedankt, dat was precies wat ik bedoel. Beetje jammer dat ik dit niet zelf had gezien, ik had al wel in die lijst gekeken naar BT en VPNserver.
@schumi2004 Klopt maar in mijn modem kan ik de firewall alleen maar aan of uit zetten (en uiteraard staat deze aan) maar ik kan verder geen rules aanmaken.
Van wat er nu op internet is terug te vinden lijken de meeste gevallen poort 5000 en/of 80 open te hebben staan, iets wat ik zowiezo niet heb.
En een reinstall lijkt de oplossing om de Synolocker kwijt te raken maar als deze reeds bezig was moet je wel een recente backup hebben van je data.
@schumi2004 Klopt maar in mijn modem kan ik de firewall alleen maar aan of uit zetten (en uiteraard staat deze aan) maar ik kan verder geen rules aanmaken.
Van wat er nu op internet is terug te vinden lijken de meeste gevallen poort 5000 en/of 80 open te hebben staan, iets wat ik zowiezo niet heb.
En een reinstall lijkt de oplossing om de Synolocker kwijt te raken maar als deze reeds bezig was moet je wel een recente backup hebben van je data.
Wie kan mij helpen met het volgende? Ik probeer Cloud Station Client aan de praat te krijgen om een Synology te laten synchoniseren naar een andere. De situatie is als volgt:
1. Ik gebruik 2 Synologies: CloudServer en CloudClient
2. CloudClient is nog vrijwel leeg op default Shared folders "photo", "video", "music" etc, en een "test" Shared folder, met daarin 1 test file.
3. Op CloudServer heb ik een account "CloudClientAccount" gemaakt. Deze account heeft het "Cloud Sync" privilege. In /home/ClouldClientAccount/ is dan ook (automatisch) een directory "CloudStation" gemaakt.
4. Ik log op CloudClient aan met de admin user, die RW permissies heeft op alle Shared Folders.
5. Dan start run ik onder admin op CloudClient de "Cloud Station Client" app en geef de QuickConnect ID van CloudServer in, plus de credentials van ClouldClientAccount
6. De connectie is succesvol, maar daarna krijg ik de melding "no shared folder available for syncing". In het onderliggende window waar je normaal gesproken de shared folders op moet geven die je wilt synchroniseren is de lijst leeg.
7. ???? Hoe kan dit? Er zijn immers wel een aantal Shared Folders op CloudClient aanwezig en admin heeft voldoende permissies zoals aangegeven in punt 2 en 4.
1. Ik gebruik 2 Synologies: CloudServer en CloudClient
2. CloudClient is nog vrijwel leeg op default Shared folders "photo", "video", "music" etc, en een "test" Shared folder, met daarin 1 test file.
3. Op CloudServer heb ik een account "CloudClientAccount" gemaakt. Deze account heeft het "Cloud Sync" privilege. In /home/ClouldClientAccount/ is dan ook (automatisch) een directory "CloudStation" gemaakt.
4. Ik log op CloudClient aan met de admin user, die RW permissies heeft op alle Shared Folders.
5. Dan start run ik onder admin op CloudClient de "Cloud Station Client" app en geef de QuickConnect ID van CloudServer in, plus de credentials van ClouldClientAccount
6. De connectie is succesvol, maar daarna krijg ik de melding "no shared folder available for syncing". In het onderliggende window waar je normaal gesproken de shared folders op moet geven die je wilt synchroniseren is de lijst leeg.
7. ???? Hoe kan dit? Er zijn immers wel een aantal Shared Folders op CloudClient aanwezig en admin heeft voldoende permissies zoals aangegeven in punt 2 en 4.
Nieuw terrein voor mij dus zal vast stom klinken..BtM909 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:40:
[...]
Even ter info: standaard poorten openzetten is niet handig, maar ik scan net zo snel je andere poorten af naar openingen
Stel dat je op je NAS Je default poort wijzigt, en in je router doe je een poort forward?
op NAS 5051 ipv 5001 bijv
op je router 5551 ->5051
Is het dan te scannen?
Ik teken nergens meer voor
Niet eens gerelateerd maar 100% gericht op;Verwijderd schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:08:
Vragen over SMART horen in het SMART-topic, al begrijp ik dat je vraag ook aan Synology gerelateerd is..
Das ook weer zo maar toch scheelt het wel.BtM909 schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 11:40:
[...]
Even ter info: standaard poorten openzetten is niet handig, maar ik scan net zo snel je andere poorten af naar openingen
Ik heb als ik de logging bekijk op mijn devices nagenoeg niks aan "ongewenste bezoekjes" erin staan.
Ik heb er al naar gezocht maar:
Soms zijn er rename par2 bestanden.
Met par2repair die momenteel op m'n Synology (1511+ btw) lukt me dat niet.
Dan vindt ie zogezegd de files niet.
Enig idee wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ik ook rename par2 bestanden kan gebruiken?
Thanks!
Soms zijn er rename par2 bestanden.
Met par2repair die momenteel op m'n Synology (1511+ btw) lukt me dat niet.
Dan vindt ie zogezegd de files niet.
Enig idee wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat ik ook rename par2 bestanden kan gebruiken?
Thanks!
Weet iemand hoe je met een PC data van een SHR Raid 1 volume af kan halen (na crash DS212 door blikseminslag). De FAQ van Synology zelf gaat uit van een oude Unbuntu tutorial en deze werkt niet in de huidige Ubuntu versie.
Hier een image naar de oude ubuntu versies: http://nl.archive.ubuntu.com/ubuntu-cdimages/
Maar kan je aangeven waar je vastloopt? Ook met de nieuwste ubuntu versie moet dit probleemloos werken.
Maar kan je aangeven waar je vastloopt? Ook met de nieuwste ubuntu versie moet dit probleemloos werken.
[ Voor 37% gewijzigd door job op 05-08-2014 18:04 ]
Zit even met het volgende;
N.a.v. het ransomware virus heb ik al mijn poorten veranderd.
Echter gaf dit zoveel problemen dat ik besloten heb om dit alles weer terug te zetten naar de standaard poorten.
(bijv: mediaplayer kon niet meer bij de content in de nieuwe situatie enz.).
Echter nu ik alles weer standaard heb staan kan ik met geen mogelijkheid de DS Video/File/Photo connecten via smart devices. Het gaat om dit geval om een iPad 2, Nexus 4, Nexus 10.
Ik krijg elke keer de melding dat ik niet gemachtigd ben om de applicatie te gebruiken.
Echter heb ik naar mijn weten alle poorten juist doorgevoerd (in de firewall en de externe toegang), en heb ik de juiste users de juiste machtigingen gegeven onder "User" -> "Machtigingen" -> DS ..
Ik connect via Quickconnect en Username en password is correct.
HTTP/HTTPS maakt geen verschil
Direct verbinden via het ip adres in de app geeft dezelfde melding.
Poorten zijn geforward in de router
Dit is allemaal op mijn interne netwerk.
Wat zie ik over het hoofd?
N.a.v. het ransomware virus heb ik al mijn poorten veranderd.
Echter gaf dit zoveel problemen dat ik besloten heb om dit alles weer terug te zetten naar de standaard poorten.
(bijv: mediaplayer kon niet meer bij de content in de nieuwe situatie enz.).
Echter nu ik alles weer standaard heb staan kan ik met geen mogelijkheid de DS Video/File/Photo connecten via smart devices. Het gaat om dit geval om een iPad 2, Nexus 4, Nexus 10.
Ik krijg elke keer de melding dat ik niet gemachtigd ben om de applicatie te gebruiken.
Echter heb ik naar mijn weten alle poorten juist doorgevoerd (in de firewall en de externe toegang), en heb ik de juiste users de juiste machtigingen gegeven onder "User" -> "Machtigingen" -> DS ..
Ik connect via Quickconnect en Username en password is correct.
HTTP/HTTPS maakt geen verschil
Direct verbinden via het ip adres in de app geeft dezelfde melding.
Poorten zijn geforward in de router
Dit is allemaal op mijn interne netwerk.
Wat zie ik over het hoofd?
Heb je ook gekeken bij user > applications of daar nog iets verkeerds staat.CuBras schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:24:
Of binnen videostation zelf (settings > privileges).
[ Voor 11% gewijzigd door job op 05-08-2014 19:35 ]
job schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:32:
[...]
Heb je ook gekeken bij user > applications?
Of binnen videostation zelf (settings > privileges).
Ik had mijn NAS op Nederlands staan. Wat je beschrijft komt overeen met wat ik eerder melde.CuBras schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:24:
Bij elke gebruiker staat alles aangevinkt, behalve "Download Station".
Bij de permissions staat de Read/Write aan.
In Videostation zelf stond ook alles netjes ingesteld.
[ Voor 10% gewijzigd door CuBras op 05-08-2014 19:42 ]
Jij had het over user > privileges (machtigingen). Ik had het over user > applications (toepassingen).CuBras schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 19:36:
Ik had mijn NAS op Nederlands staan. Wat je beschrijft komt overeen met wat ik eerder melde.
Dat is toch net op een andere plek.
Het privileges gebeuren waar ik naar verwees ging om de privileges settings in videostation package.
Jammer. Wel gek dat het wijzigen van de poorten jouw probleem zou veroorzaken. Zou niet zo horen.Bij elke gebruiker staat alles aangevinkt, behalve "Download Station".
Bij de permissions staat de Read/Write aan.
In Videostation zelf stond ook alles netjes ingesteld.
Werkt het wel al je een nieuwe user aanmaakt en het daarmee probeert?
[ Voor 7% gewijzigd door job op 05-08-2014 20:18 ]
Gaat om een Synology met 5 schijven in RAID5. Deze is niet goed afgesloten en daardoor is het volume gecrasht. Een van de schijven geeft aan dat de systeempartitie is mislukt en een andere schijf is niet geïnitialiseerd.
Is dit nog op te lossen of moet het gehele volume als verloren worden beschouwt? Ik zou verwachten dat een schijf op een of andere manier nog te initialiseren is maar ik zie daar geen opties voor.
Is dit nog op te lossen of moet het gehele volume als verloren worden beschouwt? Ik zou verwachten dat een schijf op een of andere manier nog te initialiseren is maar ik zie daar geen opties voor.
SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N
Ik loop tegen een probleem aan bij het instellen van een L2TP/IPSEC verbinding op mijn DS214Play met de laatste DSM versie en laatste VPN server applicatie en het lijkt sterk op een bug of ik ben gruwelijk aan het slapen en zie iets over het hoofd.
Zodra ik PPTP activeer in de VPN server applicatie en naar het lokale IP van mijn NAS verbind krijg ik succesvol verbinding. Als ik telnet naar het lokale adres van mijn NAS over poort 1723 krijg ik connectie.
Zodra ik L2TP/IPSEC activeer in de VPN server applicatie en naar het lokale IP van mijn NAS verbind krijg ik geen verbinding. Als ik telnet naar het lokale adres van mijn NAS over poort 500, 1701 of 4500 krijg ik géén connectie.
In de firewall van van de NAS staat alles open evenals als test op mijn lokale machine. Naar mijn idee lijkt het erop dat de VPN service die op poort 500, 1701 én 4500 beschikbaar moet zijn niet beschikbaar is. Iemand hier ervaring mee?
Zodra ik PPTP activeer in de VPN server applicatie en naar het lokale IP van mijn NAS verbind krijg ik succesvol verbinding. Als ik telnet naar het lokale adres van mijn NAS over poort 1723 krijg ik connectie.
Zodra ik L2TP/IPSEC activeer in de VPN server applicatie en naar het lokale IP van mijn NAS verbind krijg ik geen verbinding. Als ik telnet naar het lokale adres van mijn NAS over poort 500, 1701 of 4500 krijg ik géén connectie.
In de firewall van van de NAS staat alles open evenals als test op mijn lokale machine. Naar mijn idee lijkt het erop dat de VPN service die op poort 500, 1701 én 4500 beschikbaar moet zijn niet beschikbaar is. Iemand hier ervaring mee?
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Ik zie het staan inderdaad .. Er even over heen gelezen, wat niet zo gek is, aangezien ik al een hele dag bezig was om mijn media player weer up and running te krijgen ..job schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:12:
[...]
Jij had het over user > privileges (machtigingen). Ik had het over user > applications (toepassingen).
Dat is toch net op een andere plek.Vandaar dat ik het noemde zodat je daar ook nog kon kijken.
Het privileges gebeuren waar ik naar verwees ging om de privileges settings in videostation package.
[...]
Jammer. Wel gek dat het wijzigen van de poorten jouw probleem zou veroorzaken. Zou niet zo horen.
Werkt het wel al je een nieuwe user aanmaakt en het daarmee probeert?
Een nieuwe user geeft inderdaad hetzelfde probleem.
Omdat ik net klaar ben met een back-up van alle belangrijke data op de NAS heb ik besloten om een systeem reset te doen. Kijken of dit het probleem ondervangt en om een mogelijkheid uit te sluiten dat er ransomware actief is.
Edit:
Zojuist alles gereset en terug gezet. Ik kan nu weer verbinding maken via de applicaties.
[ Voor 4% gewijzigd door CuBras op 05-08-2014 21:24 ]
Ik wil op mijn synology het default administrator account uitschakelen, Als ik dit doe kan ik niet meer in de verkenner van Windows zoeken naar \\192.168.x.x\mapnaam Mijn nieuwe account is lid van de administrators groep
Cloud ☁️
Ben je eerder ingelogd op je Windows machine met het admin account en heb je referenties onthouden aangeklikt? Als dat zo is moet je die gegevens verwijderen en opnieuw inloggen met het account welke je houd.Downloader_NL schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:40:
Ik wil op mijn synology het default administrator account uitschakelen, Als ik dit doe kan ik niet meer in de verkenner van Windows zoeken naar \\192.168.x.x\mapnaam Mijn nieuwe account is lid van de administrators groep
http://www.windowsnetwork...ialsforaNetworkShare.html
Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot
Ik liep tegen precies hetzelfde aan. Wat je kan doen doen is de share aanmaken via dit stappenplan:Downloader_NL schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:40:
https://www.synology.com/en-us/support/tutorials/565
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Dit had ik inderdaad geprobeerd, alleen blijf ik de melding krijgen dat ik geen toegang hebWhite_Collar schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:45:
[...]
Ik liep tegen precies hetzelfde aan. Wat je kan doen doen is de share aanmaken via dit stappenplan:
https://www.synology.com/en-us/support/tutorials/565
Voor zover ik kan zien heeft mijn account de zelfde machtigingen als het admin account
[ Voor 10% gewijzigd door HKLM_ op 05-08-2014 20:51 ]
Cloud ☁️
Doe eens een cmdkey /list ?
Daar komt niks in voor met betrekking tot de Synology, Alleen wat microsoft accounts voor andere zakenDukeBox schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 21:17:
Doe eens een cmdkey /list ?
[ Voor 11% gewijzigd door HKLM_ op 05-08-2014 21:38 ]
Cloud ☁️
Maar heb je het ook geprobeerd via het tooltje? als het dan ook niet lukt staan je rechten niet goedDownloader_NL schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 20:50:
[...]
Dit had ik inderdaad geprobeerd, alleen blijf ik de melding krijgen dat ik geen toegang heb
Voor zover ik kan zien heeft mijn account de zelfde machtigingen als het admin account
"The reason for time is so that everything doesn't happen at once"
Bedank voor de reactie, maar ik had de schijven uitgezocht op basis van dit topic:leendertveenbri schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:10:
[...]
Ik raad je de WD Green niet aan. Ik zou eerder voor WD RED gaan, deze zijn speciaal gemaakt voor NAS systemen.
Daarnaast heb je voor een klein bedrag meer een jaar extra garantie.
Synology NAS met WD Red of Green?
En daar wordt juist de WD Green als beste NAS schijf aanbevolen...
De vraag over de disk groups staat trouwens nog open, zie onder:
Tripple20 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:07:
De vraag:
2 disk groups met:
- 2TB in RAID1.
Bij voorbaat dank!
Ik heb al 3 jaar twee WD20EARS Green disks 24/7 aan staan in een DS211...
👉🏻 Blog 👈🏻
Ik heb een vraag; ik heb een DS214+ met 1 HDD-slot in gebruik en ik wil een backup laten maken om de zoveel tijd. Mijn voorkeur is om dit te doen naar mijn (windows) computer, maar ik heb nog geen manier gevonden om dat goed te doen. Synology is er vooral op gericht om je computer naar je synology te backuppen
Maar als tweede optie dacht ik om 1x per maand het tweede slot te gebruiken, daar dan een HDD in te steken en dan de backup te maken maar kan dit zomaar? Zou dit dan raid 1 zijn?
[ Voor 9% gewijzigd door Tweaqer op 06-08-2014 09:58 ]
Ik wil graag mijn disks in mijn DS213+ upgraden, en daarbij meteen een schone installatie doen. mijn huidige setup is 2 losse schijven, en zo wordt ook de nieuwe setup. Mijn idee was om de 2 huidige schijven er uit te halen, nieuwe disks er in, en vervolgens de oude disks via eSATA aan te sluiten en de data weer terug te kopieeren.
Uiteraard is er ook een backup, maar als dit zou werken zou me een boel kopieer-tijd schelen. Elke vezel in mij zegt dat het gewoon moet werken, maar voor de zekerheid: iemand die dit al eens geprobeert heeft?
Uiteraard is er ook een backup, maar als dit zou werken zou me een boel kopieer-tijd schelen. Elke vezel in mij zegt dat het gewoon moet werken, maar voor de zekerheid: iemand die dit al eens geprobeert heeft?
Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz
Persoonlijk zou ik je backup schijf via USB aan je NAS hangen en op die manier een backup maken. Dit betekent dat je namelijk een offline backup hebt wat minder risico met zich meebrengt dan een tweede schijf in je NAS.Angelgamer schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 09:56:
Ik heb een vraag; ik heb een DS214+ met 1 HDD-slot in gebruik en ik wil een backup laten maken om de zoveel tijd. Mijn voorkeur is om dit te doen naar mijn (windows) computer, maar ik heb nog geen manier gevonden om dat goed te doen. Synology is er vooral op gericht om je computer naar je synology te backuppenMaar als tweede optie dacht ik om 1x per maand het tweede slot te gebruiken, daar dan een HDD in te steken en dan de backup te maken maar kan dit zomaar? Zou dit dan raid 1 zijn?
Als je een tweede schijf toevoegt krijg je waarschijnlijk de optie om uit te breiden JBOD of een raid array aan te maken. Je kan er ook voor kiezen om de twee schijven los te houden.
Via de standaard backup utility kan je een local backup maken naar een share op je tweede disk.
Het mooiste zou zijn om een mirror raid array te maken en daarbij nog periodiek backups op een usb disk.
Gebruik hiervoor de standaard backup utility: http://www.synology.com/en-uk/support/tutorials/517
[ Voor 3% gewijzigd door Viper® op 06-08-2014 10:11 ]
Dank voor je reactie, maar het zou dus niet mogelijk zijn om het tweede slot te gebruiken voor backups zodat ik die schijf er na een backup weer uithaal en die elders in de kast tussen doe koekjes offline opberg?Viper® schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 10:08:
[...]
Persoonlijk zou ik je backup schijf via USB aan je NAS hangen en op die manier een backup maken. Dit betekent dat je namelijk een offline backup hebt wat minder risico met zich meebrengt dan een tweede schijf in je NAS.
Als je een tweede schijf toevoegt krijg je waarschijnlijk de optie om uit te breiden JBOD of een raid array aan te maken. Je kan er ook voor kiezen om de twee schijven los te houden.
Via de standaard backup utility kan je een local backup maken naar een share op je tweede disk.
Het mooiste zou zijn om een mirror raid array te maken en daarbij nog periodiek backups op een usb disk.
Gebruik hiervoor de standaard backup utility: http://www.synology.com/en-uk/support/tutorials/517
Hoewel de schijven hot-pluggable zijn zou ik dat niet doen. Ik zou ook een losse USB schijf er aan hangen.
Nog beter is de backup off-site te plaatsen (bijv. naar een NAS bij een vriend). Tip: Encrypt je backup wel
Of je hem nu thuis laat liggen of ergens anders plaatst.
Nog beter is de backup off-site te plaatsen (bijv. naar een NAS bij een vriend). Tip: Encrypt je backup wel
http://www.deyterra.com
Vandaag een DS210+ overgenomen van een medetweaker,
Nu eens mee gaan spelen, zal veelvuldig dit forum aan het doorspitten zijn naar bruikbare tips
Nu eens mee gaan spelen, zal veelvuldig dit forum aan het doorspitten zijn naar bruikbare tips
hou dan ook dit topic in de gaten: Synology NAS besmet met ransomware synolockersihzies schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 10:59:
Vandaag een DS210+ overgenomen van een medetweaker,
*sowieso
Wat natuurlijk wel als nadeel zou kunnen zijn dat je hem moet de-crypten.rally schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 10:49:
Hoewel de schijven hot-pluggable zijn zou ik dat niet doen. Ik zou ook een losse USB schijf er aan hangen.
Ik heb bv mijn backup bij mijn ouders liggen en die vertrouw ik wel. Als er echt problemen zijn (bv je huis brand af) en je hebt de de-crypt key niet heb je nog niks aan je backup.
Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***
Bedankt voor de tip!DonJunior schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 11:01:
[...]
hou dan ook dit topic in de gaten: Synology NAS besmet met ransomware synolocker
Ik had dit forum al gezien ja.
Ik ga in ieder geval als eerste ervoor zorgen dat ik de meest recente versie van DSM installeer
Beste Synology-gebruikers,
Hopelijk hebben jullie advies, zelfde ervaringen, oplossingen, enz. voor onderstaand probleem.
Op mijn DS109 maak ik gebruik van DSM 4.2 en versie 1.2-0453 van Video Station. Van een viertal series heb ik de afleveringen (mkv) via handbrake (middels de standaard Apple TV3 preset) omgezet naar m4v. Dit formaat moet door de ATV3, maar ook een ipad, afgespeeld kunnen worden.
Dit leek allemaal goed te gaan. Af en toe een beetje moeten helpen om de metadata goed te krijgen.
Nu wil ik een paar afleveringen van een nieuwe serie toevoegen (deze mkv's heb ik ook omgezet naar m4v) Echter deze afleveringen kunnen niet door de ATV of ipad afgespeeld worden.
Als ik via de optie 'Bekijk media-info' de betreffende afleveringen bekijk, dan zie ik dat de velden Container, Videocodec en Audio codec leeg zijn, de grootte is maar 50mb (het echte bestand is 1,7gb) en de duur is 0:00:00.
Het programma media-info op mijn Mac toont geen vreemde waarden voor dit videobestand.
De afleveringen van de andere series tonen wel juiste info onder de optie 'Bekijk media-info'.
Wat doe ik fout? Wat kan ik doen om dit te herstellen? Ik heb al alles opnieuw laten indexeren, maar dit heeft niet geholpen.
Als een extra test heb ik Video Station verwijderd (hierbij ook aangegeven dat de database verwijderd moest worden). Daarna VS weer geïnstalleerd en alles laten indexeren. Nu is alles goed. Kennelijk zijn mijn videobestanden goed (geconverteerd), maar gaat VS af en toe de mist in bij het wegschrijven van meta data in hun database.
Voordat ik VS had verwijderd, heb ik wel even gezocht naar de database met meta data. Ik heb via deze link e.e.a. kunnen bekijken (je moet wel een beetje SQL kennis hebben): http://forum.synology.com...atabase+meta+data#p271639
Uiteindelijk de tabel gevonden waarin bleek dat b.v. de lengte van het video bestand niet is opgeslagen. Voor dit bestand was dit veld leeg. De eerstvolgende keer als een bestand niet goed wordt geïndexeerd (m.a.w. bepaalde meta data wordt niet correct in de tabel weggeschreven), zal ik met een SQL update script de benodigde tabel updaten.
In ieder geval ben ik blij om te zien dat het probleem niet ligt aan mijn (geconverteerde) video bestanden.
Wellicht dat dit indexeer probleem opgelost is een latere versie van DSM en VS, maar het support voor mijn DS109 is sinds DSM 4.2 gestopt.
Als workaround heb ik het volgende toegepast.
Wanneer ik in deze tabel de velden audio_codec, container_type en video_codec vul met de juiste waarden, kan Video Station het bestand wel afspelen.
/usr/syno/pgsql/bin/psql -t -A -U admin -d video_metadata -c "update video_file set audio_codec='ac3', container_type='mp4', video_codec='h264' where video_codec=''"
Bovenstaand script heb ik in de taak planner gezet, zodat ik op afroep de de tabel met niet juist geïndexeerde bestanden kan bijwerken.
Hopelijk hebben jullie advies, zelfde ervaringen, oplossingen, enz. voor onderstaand probleem.
Op mijn DS109 maak ik gebruik van DSM 4.2 en versie 1.2-0453 van Video Station. Van een viertal series heb ik de afleveringen (mkv) via handbrake (middels de standaard Apple TV3 preset) omgezet naar m4v. Dit formaat moet door de ATV3, maar ook een ipad, afgespeeld kunnen worden.
Dit leek allemaal goed te gaan. Af en toe een beetje moeten helpen om de metadata goed te krijgen.
Nu wil ik een paar afleveringen van een nieuwe serie toevoegen (deze mkv's heb ik ook omgezet naar m4v) Echter deze afleveringen kunnen niet door de ATV of ipad afgespeeld worden.
Als ik via de optie 'Bekijk media-info' de betreffende afleveringen bekijk, dan zie ik dat de velden Container, Videocodec en Audio codec leeg zijn, de grootte is maar 50mb (het echte bestand is 1,7gb) en de duur is 0:00:00.
Het programma media-info op mijn Mac toont geen vreemde waarden voor dit videobestand.
De afleveringen van de andere series tonen wel juiste info onder de optie 'Bekijk media-info'.
Wat doe ik fout? Wat kan ik doen om dit te herstellen? Ik heb al alles opnieuw laten indexeren, maar dit heeft niet geholpen.
Als een extra test heb ik Video Station verwijderd (hierbij ook aangegeven dat de database verwijderd moest worden). Daarna VS weer geïnstalleerd en alles laten indexeren. Nu is alles goed. Kennelijk zijn mijn videobestanden goed (geconverteerd), maar gaat VS af en toe de mist in bij het wegschrijven van meta data in hun database.
Voordat ik VS had verwijderd, heb ik wel even gezocht naar de database met meta data. Ik heb via deze link e.e.a. kunnen bekijken (je moet wel een beetje SQL kennis hebben): http://forum.synology.com...atabase+meta+data#p271639
Uiteindelijk de tabel gevonden waarin bleek dat b.v. de lengte van het video bestand niet is opgeslagen. Voor dit bestand was dit veld leeg. De eerstvolgende keer als een bestand niet goed wordt geïndexeerd (m.a.w. bepaalde meta data wordt niet correct in de tabel weggeschreven), zal ik met een SQL update script de benodigde tabel updaten.
In ieder geval ben ik blij om te zien dat het probleem niet ligt aan mijn (geconverteerde) video bestanden.
Wellicht dat dit indexeer probleem opgelost is een latere versie van DSM en VS, maar het support voor mijn DS109 is sinds DSM 4.2 gestopt.
Als workaround heb ik het volgende toegepast.
Wanneer ik in deze tabel de velden audio_codec, container_type en video_codec vul met de juiste waarden, kan Video Station het bestand wel afspelen.
/usr/syno/pgsql/bin/psql -t -A -U admin -d video_metadata -c "update video_file set audio_codec='ac3', container_type='mp4', video_codec='h264' where video_codec=''"
Bovenstaand script heb ik in de taak planner gezet, zodat ik op afroep de de tabel met niet juist geïndexeerde bestanden kan bijwerken.
hoe kan je op de synology het gast account uitschakelen? als ik naar user - guest - edit ga zie ik wel die optie maar ik kan hem niet aanvinken. Iemand een idee?
Een kleine correctie: de support is niet gestopt, alleen komt er geen update naar een nieuwere DSM. Maar er komen (nog) wel updates uit voor DSM 4.2. Meest recente is 4.2-3250 van 16 juni 2014.meesje schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 13:27:
...
...
Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility
Ben je ingelogd als admin?Paulus07 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 18:33:
hoe kan je op de synology het gast account uitschakelen? als ik naar user - guest - edit ga zie ik wel die optie maar ik kan hem niet aanvinken. Iemand een idee?
Ik heb iets vreemds met de VPN server. Iets dat altijd heeft gewerkt.
Als ik een PPTP verbinding wil maken met het lokale IP adres van de Synology dan lukt de VPN verbinding.
Als ik echter via het externe IP adres verbinding maak dan krijg ik een timeout.
Het was toch altijd voldoende om poort 1723/TCP te forwarden van de router naar de Synology?
Ik was in de veronderstelling dat ik ook in het LAN een VPN verbinding kon maken met het externe IP adres.
Maar blijkbaar kan dat niet?
Dacht dat dit altijd wel heeft gewerkt...
Als ik een PPTP verbinding wil maken met het lokale IP adres van de Synology dan lukt de VPN verbinding.
Als ik echter via het externe IP adres verbinding maak dan krijg ik een timeout.
Het was toch altijd voldoende om poort 1723/TCP te forwarden van de router naar de Synology?
Ik was in de veronderstelling dat ik ook in het LAN een VPN verbinding kon maken met het externe IP adres.
Maar blijkbaar kan dat niet?
[ Voor 21% gewijzigd door technorabilia op 06-08-2014 20:21 ]
👉🏻 Blog 👈🏻
Dit topic is gesloten.
Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.
Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:
<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]