Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
yup. maar het vakje om aan te vinken uitschakelen blijft grijs en niet actief

Lees wel iets wanneer er win/mac/nfs actief staat hier het gast account voor gebruikt wordt. Maar kan die toch niet uitzetten? want dan kan ik met de htpc niet op de nas.

[ Voor 27% gewijzigd door Paulus07 op 06-08-2014 20:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Paulus07 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:00:
[...]

yup. maar het vakje om aan te vinken uitschakelen blijft grijs en niet actief

Lees wel iets wanneer er win/mac/nfs actief staat hier het gast account voor gebruikt wordt. Maar kan die toch niet uitzetten? want dan kan ik met de htpc niet op de nas.
Je kan win/mac/nfs services ook gebruiken met andere accounts, maar dan moet je wel een wachtwoord invullen (als er een wachtwoord op het account staat dat je dan gebruikt). Als je met je HTPC geen wachtwoord in kan vullen kun je misschien een ander account zonder wachtwoord maken, dat is al weer wat veiliger dan een default user zonder wachtwoord te hebben :).

Als je in je verbonden gebruikers kijkt, zie je guest dan staan? Misschien kun je het account niet disabelen als het gebruikt wordt, en als je HTPC contact blijft houden met je NAS is dat misschien de oorzaak.

Ik heb zelf ook nog een vraag:

Naar aanleiding van Synolocker heb ik, voordat ik mijn NAS weer heb aangezet, een schijf uit de NAS gehaald zodat die niet (verder) geëncrypt kon worden. Eenmaal opgestart bleek dat mijn NAS niet geinfecteerd is, maar hij gaf natuurlijk wel een foutmelding over een beschadigd volume. Ik gebruik SHR, twee disk in mirror mode, nu er een schijf ontbreekt is het logish dat hij een foutmelding geeft.

Ik heb de NAS uitgezet, schijf er weer ingedaan, opgestart, maar hij pakt de schijf er niet meer bij. Hij geeft aan dat de eerste schijf "normaal" is, en dat de tweede schijf (die ik eruit heb gehaald) "niet geïntialiseerd" is. Ik heb al mijn data nog, dat is het probleem niet, maar de NAS kijkt blijkbaar niet of de tweede schijf toevallig de schijf is die hij kwijt is, en nu werkt SHR dus niet meer :'(.

Een optie is het volume laten herstellen door de NAS, maar dan gaat hij dus denk ik de tweede schijf volledig overschrijven met de data die nu ook al op de tweede schijf staat |:(. Ik vind het een beetje onzinnig om dat te doen, en als de eerste harde schijf door het intensieve leeswerk kapot gaat als hij aan het overnemen is dan ben ik ook gelijk al mijn data kwijt :/.

Weet iemand misschien een manier die ik over het hoofd zie waarmee de NAS de tweede schijf gewoon weer terugneemt? Of kan ik toch maar beter voor het herstellen gaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09-03 13:17
Door al het gedoe met de ransomware Synolocker, had ik de Synology even een dag uit.

Nu heb ik een backup constant lopen, gewoon via de standaard meegeleverde van Synology (backup en replicatie). Als ik deze externe harde schijf aan een Windows-PC hang, gebeurd er niet zoveel. Maar als ik een Ubuntu-live-cd'tje zou gebruiken, zou ik dan gewoon bij de bestanden komen?

Is het een normale (1op1) backup, of zit er nog compressie of encryptie op?
En tot slot, als ik er vervolgens een NTFS-gepartitioneerde usb stick aanhang, kan ik dan bestandjes overzetten. (ben nogal een linux-n00b).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
Vervolg op de back-up vraag hierboven - kun je überhaupt een back-up maken op een externe disk die NIET geraakt wordt door zo'n leuke encryptie-hacker?

Het zou dan een back-up moeten zijn die je syno niet bij kan, is vrijwel onmogelijk uiteraard. Enige zinvolle optie is offline/offsite back-up? Evt Rsync remote server opzetten zodat de data niet geraakt kan worden na een hack?

Ja, het zet je aan het denken ;)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Timmeah schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 21:45:
Door al het gedoe met de ransomware Synolocker, had ik de Synology even een dag uit.

Nu heb ik een backup constant lopen, gewoon via de standaard meegeleverde van Synology (backup en replicatie). Als ik deze externe harde schijf aan een Windows-PC hang, gebeurd er niet zoveel. Maar als ik een Ubuntu-live-cd'tje zou gebruiken, zou ik dan gewoon bij de bestanden komen?

Is het een normale (1op1) backup, of zit er nog compressie of encryptie op?
En tot slot, als ik er vervolgens een NTFS-gepartitioneerde usb stick aanhang, kan ik dan bestandjes overzetten. (ben nogal een linux-n00b).
Als je de backup disk als ntfs hebt geformateerd dan kun je deze lezen vanuit Windows. De kopieeractie van de Syno naar de disk duurt dan ietsje langer omdat er moet worden "vertaald" naar ntfs (ntfs-3g proces).
Als je de backup disk als ext4 hebt geformateerd dan heb je een tooltje nodig op Windows om deze te kunnen lezen.
Op Ubuntu kun je deze direct lezen. Het is een gewone backup. Ubuntu kan ook ntfs mounten.
NiGeLaToR schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:35:
Het zou dan een back-up moeten zijn die je syno niet bij kan, is vrijwel onmogelijk uiteraard. Enige zinvolle optie is offline/offsite back-up? Evt Rsync remote server opzetten zodat de data niet geraakt kan worden na een hack?
Of een backup maken naar Amazon s3 en dan hopen dat je geen backup maakt van "foute" files.

[ Voor 27% gewijzigd door technorabilia op 06-08-2014 22:48 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
kraades schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 22:43:
Of een backup maken naar Amazon s3 en dan hopen dat je geen backup maakt van "foute" files.
Dan ben je toch mooi zuur, heb een lokale en een online backup, ben je alsnog alles kwijt :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Dat heb je altijd met backups. Je kunt daarvoor een backup schema maken waar je meerdere backups bewaard, dagelijks, wekelijks etc.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
Ik heb last van uitval van de verbinding naar buiten toe. Volgens mij komt dit door onregelmatig heden door ziggo. Krijg dan een mailtje van synology dat mijn NAS offline is (als ik niet thuis ben) en meestal verhelpt het herstarten van mijn ubee modem wel. Echter ben ik voor mijn werk vaak lang in het buitenland en dus niet thuis, en kan dus niet mijn modem restarten. Heb nu het idee opgevat om hier een timer stopcontact tussen te zetten die 1 keer per week de modem 2 min uitzet. Goed idee of niet?
Ik weet namelijk niet helemaal zeker of dit nou echt aan ziggo zou liggen? Iemand de zelfde symptomen gezien? Mijn netwerk bestaat hoofdzakelijk uit mijn ubee modem + NAS + wifi devices.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Boeiend schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 23:04:
Ik heb last van uitval van de verbinding naar buiten toe. Volgens mij komt dit door onregelmatig heden door ziggo. Krijg dan een mailtje van synology dat mijn NAS offline is (als ik niet thuis ben) en meestal verhelpt het herstarten van mijn ubee modem wel. Echter ben ik voor mijn werk vaak lang in het buitenland en dus niet thuis, en kan dus niet mijn modem restarten. Heb nu het idee opgevat om hier een timer stopcontact tussen te zetten die 1 keer per week de modem 2 min uitzet. Goed idee of niet?
Ik weet namelijk niet helemaal zeker of dit nou echt aan ziggo zou liggen? Iemand de zelfde symptomen gezien? Mijn netwerk bestaat hoofdzakelijk uit mijn ubee modem + NAS + wifi devices.
Had hetzelfde probleem met een ubee modem, maar dan zo'n 1 a 2x per dag, uiteindelijk zou ik er krankzinning van worden en heb toen maar ziggo gebeld, zij hebben mijn modem omgewisseld en sindsdien geen problemen meer gehad. De monteur mompelde nog wel iets over sleche firmware.

Waar mijn ubee modem zenuwachtig van werd:
- Torrents, in het bijzonder wanneer micro-TP ingeschakeld is
- Broadcastverkeer, vooral DLNA packets. Deze zorgden ervoor dat het ubee modem elke paar seconden 1 a 2 seconden niet reageerde.

Nadat ik micro-tp en alle dlna verkeer uitgeschakeld had (dat is dus ook synology mediaserver, windows media sharing, plex DLNA en de netwerkverbinding van mijn samsung TV) deed hij het redelijk stabiel, maar nog met veel packetloss.

Steam: Brainfrz82 | PSN: Brainfrz | Discord: Brainfrz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:07
Boeiend schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 23:04:
Is dat met EZ-Internet / automatische routerconfiguratie met UPnP? Ik had dezelfde symptomen op een EPC3295. Oplossing was de port forwarding handmatig te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boeiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-03-2020
roderickvd schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 09:47:
[...]

Is dat met EZ-Internet / automatische routerconfiguratie met UPnP? Ik had dezelfde symptomen op een EPC3295. Oplossing was de port forwarding handmatig te configureren.
Ja, port forwarding ben ik volgens mij vanaf gebleven. Zal daar van het weekend even naar gaan kijken dan, iemand een linkje naar een goede manual?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
[...]

Als je de backup disk als ntfs hebt geformateerd dan kun je deze lezen vanuit Windows. De kopieeractie van de Syno naar de disk duurt dan ietsje langer omdat er moet worden "vertaald" naar ntfs (ntfs-3g proces).
Als je de backup disk als ext4 hebt geformateerd dan heb je een tooltje nodig op Windows om deze te kunnen lezen.
Op Ubuntu kun je deze direct lezen. Het is een gewone backup. Ubuntu kan ook ntfs mounten.
Als je backups wilt maken in de Synology moet je de externe schijf formatteren. Ik krijg in DSM 5 geen optie om hem als NTFS te formatteren. Enkel als EXT4, EXT3 of FAT32. (FAT32 geeft te veel beperkingen dus dat ga ik niet doen).

Kortom, ik moet hem dus als EXT4 formatteren, en als ik dan los de backup wil uitlezen een linuxmachine moet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dsm moet ook ntfs kunnen slikken. Al moet ik toegeven dat hij niet al mijn schijven accepteert. Staat me bij dat het probleem ligt bij gpt. Als je de schijf formateert en kiest voor mbr zou het probleemloos moeten werken.

edit: of kijk eens naar exfat. Dat wordt volgens mij probleemloos ondersteunt door zowel dsm, windows als de mac.

[ Voor 20% gewijzigd door job op 07-08-2014 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Timmeah schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:45:
[...]

Als je backups wilt maken in de Synology moet je de externe schijf formatteren. Ik krijg in DSM 5 geen optie om hem als NTFS te formatteren. Enkel als EXT4, EXT3 of FAT32. (FAT32 geeft te veel beperkingen dus dat ga ik niet doen).

Kortom, ik moet hem dus als EXT4 formatteren, en als ik dan los de backup wil uitlezen een linuxmachine moet gebruiken.
Maar je kunt de disk toch ook onder Windows als NTFS formatteren? Of wordt deze dan niet herkend zoals ^^^ wordt aangegeven?
(bij mij was het wel een stuk trager en heb daarom als EXT4 geformatteerd)

[ Voor 5% gewijzigd door technorabilia op 07-08-2014 14:23 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• le dj
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 02-06 19:05
na alle hectiek toch versneld een externe hdd (WD ultra) aangeschaft voor het dagelijks/wekelijks aanmaken van een backup. Twee vragen:

1. laten jullie je hdd aan de syno hangen? Volgens mij zijn deze externe schijven hier niet echt voor bedoeld.
2. (offtopic) de hdd heb ik nu 20 min aan mijn laptop hangen en na uitwerpen/remove blijft deze spinnen? Is dit normaal? (voorheen had ik een externe en die stopte direct als je hem safely removed)

[ Voor 9% gewijzigd door le dj op 07-08-2014 14:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rieverst
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-09 13:20
De externe schijf aan je syno laten hangen is geen backup. Dan moet je de schijf na de backup loskoppelen en op een veilige plek opbergen.
Sommige externe schijven blijven idd door draaien, de meeste stoppen op moment van afkoppelen. Pak een schijf nooit op als hij nog draait. Vooral kantelen is funest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:56
Ik weet niet hoe het bij S3 werkt, maar bij Crashplan Pro waar ik al een paar jaar mijn files online backup kan ik gewoon 'eindeloos' in de historie terug om eerdere versies van dezelfde file te restoren. Zal bij S3 toch ook wel kunnen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
sverzijl schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:45:
[...]

Ik weet niet hoe het bij S3 werkt, maar bij Crashplan Pro waar ik al een paar jaar mijn files online backup kan ik gewoon 'eindeloos' in de historie terug om eerdere versies van dezelfde file te restoren. Zal bij S3 toch ook wel kunnen ?
Ik heb het even nagekeken en dat kan inderdaad!
https://docs.aws.amazon.c...le-bucket-versioning.html

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
job schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 12:51:
dsm moet ook ntfs kunnen slikken. Al moet ik toegeven dat hij niet al mijn schijven accepteert. Staat me bij dat het probleem ligt bij gpt. Als je de schijf formateert en kiest voor mbr zou het probleemloos moeten werken.

edit: of kijk eens naar exfat. Dat wordt volgens mij probleemloos ondersteunt door zowel dsm, windows als de mac.
Helaas, al diverse keren in afgelopen jaren een exFAT verzoek ingediend.. Het is nl ideaal omdat dan out of the box OS X, Windows en DSM het lezen en schrijven.

Begrijp ook niet waarom het zo lang moet duren.. Zover ik weet zit er geen licentie op en is het een opvolger van FAT32..

Als meer mensen een verzoek indienen?

Ik teken nergens meer voor

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
le dj schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:24:
1. laten jullie je hdd aan de syno hangen? Volgens mij zijn deze externe schijven hier niet echt voor bedoeld.
Ik heb er nu 3 jaar een WD Elements USB disk er continu aanhangen. Er wordt elke nacht een backup gemaakt.
(en ik heb een wekelijkse backup naar Amazon S3)

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roeleboel
  • Registratie: Maart 2006
  • Niet online

roeleboel

en zijn beestenboel

Verwijderd schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:54:
[...]
Weet iemand misschien een manier die ik over het hoofd zie waarmee de NAS de tweede schijf gewoon weer terugneemt? Of kan ik toch maar beter voor het herstellen gaan?
Wat bij mij vaak (niet altijd!) hielp: nas volledig afsluiten, even wachten (30 seconden of zo), en nas terug opstarten.
Vaak werd de schijf dan wel weer opgepikt in de array, en kon ik weer verder zonder problemen.

Succes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quakie schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:55:
Helaas, al diverse keren in afgelopen jaren een exFAT verzoek ingediend.. Het is nl ideaal omdat dan out of the box OS X, Windows en DSM het lezen en schrijven.
Je hebt gelijk. Hoe ik er dan bij kwam dat exfat ook ondersteunt wordt, geen idee. Dan is nfts een goede tweede keus.
Op de juiste wijze formateren en dsm pakt de schijf wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:35
kraades schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 14:59:
[...]

Ik heb er nu 3 jaar een WD Elements USB disk er continu aanhangen. Er wordt elke nacht een backup gemaakt.
(en ik heb een wekelijkse backup naar Amazon S3)
Externe disk doet toch spindown als je hem niet gebruikt? Mijn externe disks gaan na paar minuten al uit als ze aan een pc hangen, geen probleem dus.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Ja hoor. Idd geen probleem.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Ik heb een DS111 en aangezien het nieuws ook maar eens gekeken welke firmware er op m'n NAS staat. Blijkt 4.0 te zijn en een update is dus wel aan te raden. Echter bij automatisch updaten geeft hij aan dat de meest recente versie erop staat.
Vervolgens direct 5.0 manual er op proberen te zetten vanaf m'n harde schijf. Helaas blijft de melding " transferring data to server please wait" staan. Ook wanneer ik vanaf m'n interne schijf deze firmware probeer te plaatsen, zelfde melding die blijft staan. Release notes gelezen en daar staat dat je alleen vanaf 4.3 kan upgraden. Dus vervolgens 4.3 gedownload, meest recente versie. Zelfde gedoe. 4.2 geprobeerd, zelfde. 4.1 geprobeerd, zelfde probleem.
Nu zie ik als enige optie om via de reset knop op de NAS de configuratie te wissen zodat ik via de Synology Assistant de nieuwste DSM kan installeren. Klopt dit of is er een "veiligere" optie. Heb niet zo veel zin om al m'n instellingen e.d. te verliezen eigenlijk en ook niet dat ik het risico loop dat ik m'n data verlies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

theHoff schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 17:17:
Ik heb een DS111 en aangezien het nieuws ook maar eens gekeken welke firmware er op m'n NAS staat. Blijkt 4.0 te zijn en een update is dus wel aan te raden. Echter bij automatisch updaten geeft hij aan dat de meest recente versie erop staat.
Vervolgens direct 5.0 manual er op proberen te zetten vanaf m'n harde schijf. Helaas blijft de melding " transferring data to server please wait" staan. Ook wanneer ik vanaf m'n interne schijf deze firmware probeer te plaatsen, zelfde melding die blijft staan. Release notes gelezen en daar staat dat je alleen vanaf 4.3 kan upgraden. Dus vervolgens 4.3 gedownload, meest recente versie. Zelfde gedoe. 4.2 geprobeerd, zelfde. 4.1 geprobeerd, zelfde probleem.
Nu zie ik als enige optie om via de reset knop op de NAS de configuratie te wissen zodat ik via de Synology Assistant de nieuwste DSM kan installeren. Klopt dit of is er een "veiligere" optie. Heb niet zo veel zin om al m'n instellingen e.d. te verliezen eigenlijk en ook niet dat ik het risico loop dat ik m'n data verlies.
Toevallig een proces draaien dat synosync heet? Dan ben je gehackt en worden je bestanden momenteel versleuteld.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fatal Mind
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
JanPedaal schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 17:47:
[...]

Toevallig een proces draaien dat synosync heet? Dan ben je gehackt en worden je bestanden momenteel versleuteld.
Even op een sidenote: waar kan ik dit precies vinden, ben sinds dat ik sinds release op DSM5 deze optie al verschillende keren kwijt geweest, ik zal er ongetwijfeld overheen kijken, maar toch.

Edit:
Tijdens zoeken alsnog gevonden.

Broncontrole > Proces

[ Voor 7% gewijzigd door Fatal Mind op 07-08-2014 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Registratie: November 2008
  • Niet online
Na het Synolocker gebeuren, heb ik m'n firewall op m'n DS413 opnieuw ingesteld. Ik had veel regels toegevoegd, maar toen bleek dat mijn download snelheid met NZBGet heel slecht is geworden. Voorheen haalde ik 8-9 MB/s en nu is dat 200 KB/s tot 2 MB/s. Vervolgens getest met Download Station, NZBsabd. Allemaal langzaam.
Alle regels vd firewall verwijderd en de firewall geheel open gezet. Syno gereboot. De snelheden zijn weer snel!
Dan stap voor stap de regels strakker gezet. Maar zakt de snelheid gelijk weer in! Ergens moet er een port open gezet vermoed ik, maar welke?
Dit is m'n huidige instelling:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/R9bEsIZl.png

De tweede regel betreft port 5001. NZBGet draait op de standaard port: 6789

Ik heb met putty en netstat -a de porten gecontroleerd tijdens het downloaden maar daar word ik ook niet veel wijzer van. Ik heb ook verschillende bestanden gebruikt om te downloaden; ook een test bestand Sunnyusenet.
Als laatste heb ik vanaf een pc met Spotweb en Newsleechrer geprobeerd te downloaden en dat gaat goed.
Alle is bedraad op met gigabyte verbindingen aangesloten.

Wie kan mij in de goede richting duwen?

Edit: Als de snelheid langzaam is krijg ik deze melding vaak in de logs van NZBGet:
Could not write to TLS-Socket: Connection closed by remote host

[ Voor 6% gewijzigd door Hulliee op 08-08-2014 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 19:09
Die eerste en tweede regel doen eigenlijk toch hetzelfde. D.w.z. de tweede regel valt al onder de eerste? Je laat alles toe vanaf je lokale netwerk en vervolgens laat je nog een keer specifieke poorten door.
Ik neem aan dat je onderaan het scherm hebt ingesteld dat alles dat niet voldoet geblocked wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
stefijn schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:36:
Die eerste en tweede regel doen eigenlijk toch hetzelfde. D.w.z. de tweede regel valt al onder de eerste? Je laat alles toe vanaf je lokale netwerk en vervolgens laat je nog een keer specifieke poorten door.
Ik neem aan dat je onderaan het scherm hebt ingesteld dat alles dat niet voldoet geblocked wordt.
Klopt daar heb je gelijk in, die regel kan eruit (was aan t testen). Maar het wijderen van de regel heeft geen invloed op de snelheid helaas.
Onderaan staat iid dat al het overige geblokt moet worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hulliee schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:11:
Edit: Als de snelheid langzaam is krijg ik deze melding vaak in de logs van NZBGet:
Je download via SSL? Lijkt op een probleem daarmee. Probeer eens zonder of het dan wel snel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:40

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Die firewall gaat om inkomende verbindingen, terwijl downloaden door NZBGet volgens mij enkel uitgaande verbindingen maakt. Dus een beetje vreemd dat de firewall daar überhaupt invloed op heeft. Weet je heel zeker dat het daarmee samenhangt en het niet domweg toeval is dat het na de reboot beter ging?

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Jaerock schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:48:
[...]

Je download via SSL? Lijkt op een probleem daarmee. Probeer eens zonder of het dan wel snel gaat.
Klopt ik gebruik SSL. Ik heb net getest zonder SSL en port 119: geen verschil.
Orion84 schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:50:
Die firewall gaat om inkomende verbindingen, terwijl downloaden door NZBGet volgens mij enkel uitgaande verbindingen maakt. Dus een beetje vreemd dat de firewall daar überhaupt invloed op heeft. Weet je heel zeker dat het daarmee samenhangt en het niet domweg toeval is dat het na de reboot beter ging?
Nog een paar x getest, firewall open/dicht: snel/langzaam. NZBGet op port 443; geen verschil
:|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• elsinga
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19:04

elsinga

=8-)

Heb je al gekeken of je newsprovider performanceproblemen heeft?

Robert Elsinga =8-) | IT security, Scouting, zendamateur (PC5E, WC5E) | www.elsinga.net/robert, www.pc5e.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
elsinga schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 14:54:
Heb je al gekeken of je newsprovider performanceproblemen heeft?
Ja heb ik en een mail terug gehad dat zij geen problemen hebben. Ook op een andere pc geprobeerd en dan gaat het goed. Firewall op de Syno open zetten geeft ook weer de hoge snelheden.

Download Station maakt volgens mij gebruik van NZBGet onder water. Als ik kijk naar de temp bestanden in: /volume1/@download/[nummer] die door DS worden gebruikt, dan staan daar bestanden met de naam 'nzbget' in. Ook als DS aan het downloaden is, dan draait het NZBGet proces. De NZBGet app (package) zelf draait niet en is niet aan het downloaden.

De versie van NZBGet package is nu 13.0-11 (onlangs ge-update). Kan het zijn dat hier een conflict in is ofzo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Wat is je connection timeout? Volgens mij staat die standaard op 10 seconden. Wie weet zorgt de firewall voor een vertraging. Je kan proberen de timeout te verhogen naar bv 30 seconden en kijken of dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
He mensen,

Vandaag is mijn Synology binnen gekomen. Heb deze geïnstalleerd en er twee harde schijven in gestopt. Moet zeggen dat ik voor de rest echt een leek op het gebied van NAS-servers ben dus vandaar dat ik wat hulp vraag.

Ik heb twee harde schijven van 2tb each erin zitten. Ik wil 1 schijf gebruiken om backups te maken van mijn macbook (Timemachine) en bestanden op te zetten / te delen en met de andere schijf wil ik weer een back-up maken van de eerste schijf.

Afbeeldingslocatie: http://www.justrightwebdesign.nl/assets/nas/image1.png

Het lijkt me logisch dat ik hiervoor 2 volumes moet aanmaken. Er is er momenteel 1 als ik in 'Storage Manager' kijk. Maar om een of andere reden kan ik niet op 'Create' klikken om een tweede aan te maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.justrightwebdesign.nl/assets/nas/image2.png

Iemand die mij kan helpen met de basis instellingen voor zoiets of ergens een duidelijke uitleg weet?
Ik heb me namelijk al rond gezocht in de web app van de NAS maar ik kan er niet uitkomen..

Op het begin was Volume1 aan het verifiëren, maar die heb ik per ongeluk gecanceld..

Bij voorbaat dank! :D

[ Voor 3% gewijzigd door Ronnyrr op 08-08-2014 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 13:40
@Ronnyrr

staandaard staat SHR aangevinkt bij installatie van een Synology.
Dit gebruik je nu ook.
1 Volume van 2 tb met bescherming van 1 schijf.

Helemaal overnieuw beginnen nu er nog geen data op staat.....volume verwijderen dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Jaerock schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 15:35:
Wat is je connection timeout? Volgens mij staat die standaard op 10 seconden. Wie weet zorgt de firewall voor een vertraging. Je kan proberen de timeout te verhogen naar bv 30 seconden en kijken of dat helpt.
Conn. time-out stond al op 60s -> even verhoogd naar 120s maar dat hielp niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
Buzzie schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 16:20:
@Ronnyrr

staandaard staat SHR aangevinkt bij installatie van een Synology.
Dit gebruik je nu ook.
1 Volume van 2 tb met bescherming van 1 schijf.

Helemaal overnieuw beginnen nu er nog geen data op staat.....volume verwijderen dus.
Een SHR zorgt er dus voor dat je automatisch een back-up maakt van 1 harde schijf op de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:13

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik heb hier een DS213 die op 4.2-3211 draait. Gelukkig niet infected ;)
Ik wil daar DSM 5 opzetten, maar nou klaagt ie dat ik dat niet kan doen :?
Kan het kloppen dat ik eerst naar de laatste 4.3xx moet en dan pas naar 5.x kan? :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmiGueL
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 17:44
The Eagle schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 17:12:
Ik heb hier een DS213 die op 4.2-3211 draait. Gelukkig niet infected ;)
Ik wil daar DSM 5 opzetten, maar nou klaagt ie dat ik dat niet kan doen :?
Kan het kloppen dat ik eerst naar de laatste 4.3xx moet en dan pas naar 5.x kan? :)
Schijnt inderdaad in stapjes te gaan (las 't net toevallig^^ :P):
kraades schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 11:27:
Hm, gisteren nog een DS213 van mijn schoonouders geupdatet van 4.2 naar 4.3 naar 5.0 naar 5.0 update 3.
Van 4.2 kun je niet direct naar 5.0 en de update 3 kan blijkbaar ook niet in 1 keer.
Wel alles zonder zelf iets te moeten downloaden.

[ Voor 3% gewijzigd door SmiGueL op 08-08-2014 17:18 ]

Delidded 4770K 4.7GHz @ H220 || Gigabyte Z87X-UD4H || 16GB @ 2400MHz || Gigabyte GTX 760 || 2x128GB Samsung 830 @ RAID-0 & WD 3 TB || Iiyama XB2483HSU-B1 || Synology DS916+ 3x6TB + 120GB SSD Cache || Synology DS213+ 6TB backup

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Thanks, gaan we dat doen :)

Edit 4.3 update success, update naar 5.0-4493 loopt nu :)

[ Voor 53% gewijzigd door The Eagle op 08-08-2014 17:31 ]

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 13:40
Ronnyrr schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 16:32:
[...]

Een SHR zorgt er dus voor dat je automatisch een back-up maakt van 1 harde schijf op de andere?
Nee...het is geen backup.....het zorgt er alleen voor dat als er 1 schijf defect raakt dat je data dan nog gewoon te bereiken is (mirror).......dan dien je snel je defecte schijf te vervangen.
Als je een 3e schijf zou bij plaatsen dan wordt je opslag capaciteit worden uitgebreid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001

Luke!

#Treinbaas
Vreemd probleem met mijn DS213j (2x WD Red 3 TB). Hierbij had ik, naast video, music en download, drie gedeelde mappen aangemaakt en ongeveer een jaar in gebruik (1/3 capaciteit gebruikt). Eergisteren maakte ik een vierde share aan en zie in het "Gedeelde mappen"-scherm op hetzelfde moment de derde share verdwijnen. Enkele minuten later verschijnt deze weer, maar blijken alle bestanden en mappen weg te zijn.

Het totaal gebruikte volume lijkt onveranderd te zijn. Bestanden zijn niet hidden. In Ubuntu kan ik de schijven mounten, maar vind daar de data van de betreffende derde share ook niet terug.

De twee schijven draaien in Synlogy Hybrid RAID-modus. Synolocker-symptomen of -bronnen kan ik nergens vinden. DSM-versie 4.2-3211 (wilde ik bijwerken naar versie 5, maar dat lukte niet; lees net hier in dit topic dat het in stapjes moet ;-)).

Iemand een idee hoe de verdwenen data terug te krijgen is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Start je syno eens opnieuw op, dat helpt wel eens.

Lost dat het niet op, dan zou ik alle data uit de shares halen en elders neerzetten (desnoods een tijdelijk mapje aanmaken in de volume1). Alle shares verwijderen (de data staat er niet meer in dus dat kan). En de shares opnieuw aanmaken, data vervolgens weer terugzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
Opnieuw opstarten heeft helaas geen resultaat gehad.
De tip met het verplaatsen van de data snap ik niet. Hoe zou dat ertoe kunnen leiden dat de missende data terugkomt? De betreffende share is nu leeg, dus ik kan daar niets uit kopiëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ah sorry ik meende te lezen dat je de data onder Ubuntu wel zag. Maar daar zie de data dus ook niet.
Dan wordt het lastig. Je zou eens kunnen kijken of je via telnet of SCP de data wel ziet.

Zo niet, neem dan eens met Synology contact op. Ze gaan erg ver met hun support.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luke!

Luke!

#Treinbaas
In Ubuntu zie ik inderdaad wel de data die ik ook zie wanneer ik de schijven in de NAS hang, alleen de verdwenen derde share is zo ook niet terug te vinden.

Met ReclaiMe File Recovery lijkt wel een deel teruggevonden te kunnen worden. Uiteraard zonder mappenstructuur en alle bestandsnamen foetsie, wordt nog een leuke klus...

Synology al benaderd, maar tot nu toe niet veel verder dan verwijzingen naar Synolocker, wat we eigenlijk wel hebben kunnen uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTim
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 10-09 13:27
Hallo!

Ik heb een DS214play. Deze staat nu op ons lokale netwerk, ik wil deze graag op een eigen IP zetten. Het nadeel hiervan is dat als ik film wil streamen al onze upload/download snelheid verspilt wordt.

De oplossing hiervoor leek mij vrij simpel: een wifi USB stick. Ik heb even op conrad.nl gekeken en er zijn er heel veel. Het liefst wil ik een 1200mbit via usb 3.0 bijvoorbeeld: http://www.conrad.nl/ce/n...00-Mbits?ref=searchDetail

Als ik bij de Synology lijst (http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/427) ga kijken wordt deze usb stick niet ondersteund.. En er staat zelfs: 'Het wordt aanbevolen deze dongles aan te sluiten op de USB 2.0-poort van uw Synology NAS'.

Heeft iemand hier ervaring mee? Kan ik gewoon de drivers voor deze USB stick installeren of moet ik toch opzoek naar een minder snelle usb 2.0 stick?

Bedankt!

Check mijn startup: https://cryptobroom.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
iTim schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:31:
Hallo!

Ik heb een DS214play. Deze staat nu op ons lokale netwerk, ik wil deze graag op een eigen IP zetten. Het nadeel hiervan is dat als ik film wil streamen al onze upload/download snelheid verspilt wordt.
Mag ik vragen waarom je dat wil? Volgens mij bedenk je een abominabele oplossing voor een probleem dat er misschien niet eens is. Waarom zou je bijvoorbeeld geen dwz gebruiken? ( afgezien van het feit dat een NAS rechtstreeks aan internet hangen/in een dmz hangen een slecht idee is, zie de problemen met synolocker als recent voorbeeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41

rally

Deyterra Consultancy

iTim schreef op zaterdag 09 augustus 2014 @ 15:31:
Hallo!

Bedankt!
Je vraag is volstrekt niet duidelijk. Bedoel je een vast, private IP?
En wat bedoel je met dat als je een film wil streamen alle upload/download snelheid verspild wordt?

Op het interne netwerk? Als je naar buiten streamt heeft alleen je upstream hier last van (en een heeeeel klein beetje je downstream)

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTim
Oke, sorry voor de onduidelijkheid ik zal het nog eens proberen:

Wij hebben thuis een server staan die websites host (deze heeft niets met de NAS te maken). Deze draait op een openbaar IP (bijv: http://80.xx.xx.xxx). Op dit moment draait mijn NAS op een lokaal IP (http://192.168.1.xx). We hebben nog een IP adres over dus ik zou mijn NAS ook kunnen verplaatsen naar een openbaar IP.

De meeste services wil ik alleen lokaal gebruik van maken. Maar sommige, zoals ownCloud wil ik op een openbaar adres hebben zodat ik makkelijk bestanden kan delen via een link.

Wat ik niet wil is onze upload leegslurpen en de website traag maken op de andere server als ik een film aan het kijken ben, daarom wil ik graag lokale toegang voor bijvoorbeeld de video service.

Met een wifi stick (denk ik) dat ik mijn NAS zowel openbaar als lokaal kan benaderen en hiermee mijn probleem op te kunnen lossen.

Als dit mogelijk is door middel van DWZ, is dat inderdaad een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rally
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:41

rally

Deyterra Consultancy

Het kan eenvoudig met wat port forwards of een DMZ (DWZ was een typfoutje van Magic ;) ).

Bovendien heb je dan wat extra zekerheid van de firewall van je router. Want als je die Synology rechstreeks aan het internet hangt, dan moet je de interne firewall wel verdraaid goed dicht zetten.

De router van je firewall staat in principe dicht voor alles, behalve de poorten die je open zet.

En wifi stick is in principe niet nodig als je werkt met port-fowards.

http://www.deyterra.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magic
  • Niet online
Inderdaad DMZ, dwz heeft mijn iPhone d'r van gemaakt :p

Maar voor die toepassing zou ik lekker een paar port forwardings maken :) met andere woorden, NAT gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTim
Port forwarding werkt! Inderdaad stuk makkelijk dan aansluiten op een apart IP. Bedankt voor de hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 15-09 13:55
Let wel op dat je alleen de benodigde poorten open zet en het geen wat naar de open poorten luisterd beveiligd met een wachtwoord. Ik had NZBGet open staan en uiteraard beveiligd met een wachtwoord. Had binnen enkele uren letterlijk meer dan 100 foutieve inlog pogingen van verschillende mensen.

Heb het om die reden weer dicht gezet en maak gebruik van een VPN om zo veilig de NAS te kunnen benaderen van buiten af.

Fujifilm X-T3 | XF16mm f/2.8 | XF35mm f/2.0 | Flickr: ndonkersloot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTim
Ik heb alleen port 5000 en port 80 open staan, dit kan toch geen kwaad lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pacificocean
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 15:52
iTim schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 11:27:
Ik heb alleen port 5000 en port 80 open staan, dit kan toch geen kwaad lijkt me?
Waarom zou je 5000 openzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
dsm draait op poort 5000.
Je zou ook poort 80 extern kunnen translaten naar poort 5000 intern. Maar wat veiligheid betreft maakt dat geen verschil.

edit: 80 translaten naar 5000 is natuurlijk alleen handig als je op poort 80 inderdaad verder niets hebt draaien.
Gebruik je photostation of private websites dan moet je beiden open hebben staan.

[ Voor 40% gewijzigd door job op 10-08-2014 12:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Wat draait er achter poort 80? Tip: er is binnen DSM ook de mogelijkheid om 2 way authentication aan te zetten en automatisch blokkeren na x aantal foutieve inlog pogingen. Zo weet je in ieders geval dat er niet zomaar iemand binnen DSM komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iTim
ownCloud draait op port 80, ik zal eens kijken of ik die 2 way authentication kan vinden

[ Voor 54% gewijzigd door iTim op 10-08-2014 12:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineMine
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08 00:40
Hallo Allen,

Ik heb sinds kort een DS214Play. Zeer geweldig. Alleen ik wil op mijn tv video afspelen die er opstaat. Zeker omdat het een Play is, moet dit geweldig gaan. Helaas heb ik er problemen mee en kom er even niet uit.

Ik heb een Sony KDL-32EX500. Ik kan de DS214Play vinden en ook de bestanden in een lijst zien. (Avi), maar als ik ze wil starten, duurt het lang en meld de tv "Geen toegang tot server, Controleer server instellingen"

Instellingen: Media Server package aan. Videotrancing aan op rm;rmvb;mkv;avi;mp4
Sony Bravia tv staat op profiel Sony Bravia - 1

Gast account aan op de map video waar de bestanden van video in staan.
Zou iemand kunnen helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
theHoff schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 17:17:
Ik stel de vraag nog maar een keer. Hij blijft maar in de transferring data fase zitten. Nee geen synolocker processen etc. van 4.0, naar 4.1 naar 4.2 naar 4.3 naar 5.0 of moet ik de boel gewoon resetten? Iemand die een inhoudelijk antwoord heeft toevallig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Timmeah
theHoff schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 13:28:
[...]

Ik stel de vraag nog maar een keer. Hij blijft maar in de transferring data fase zitten. Nee geen synolocker processen etc. van 4.0, naar 4.1 naar 4.2 naar 4.3 naar 5.0 of moet ik de boel gewoon resetten? Iemand die een inhoudelijk antwoord heeft toevallig?
Als het allemaal niet werkt, kan je de boel ook resetten (DSM eraf), en de laatste versie in een keer installeren. Ben je wel je settings kwijt.

Anders moet je het inderdaad stap voor stap doen. Je kan niet in een keer naar de laatste versie van dsm als je een oude versie hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MineMine schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 12:47:
Hallo Allen,

Ik heb sinds kort een DS214Play. Zeer geweldig. Alleen ik wil op mijn tv video afspelen die er opstaat. Zeker omdat het een Play is, moet dit geweldig gaan. Helaas heb ik er problemen mee en kom er even niet uit.

Ik heb een Sony KDL-32EX500. Ik kan de DS214Play vinden en ook de bestanden in een lijst zien. (Avi), maar als ik ze wil starten, duurt het lang en meld de tv "Geen toegang tot server, Controleer server instellingen"

Instellingen: Media Server package aan. Videotrancing aan op rm;rmvb;mkv;avi;mp4
Sony Bravia tv staat op profiel Sony Bravia - 1

Gast account aan op de map video waar de bestanden van video in staan.
Zou iemand kunnen helpen?
als je gebruik maakt van dlna hoef je meestel niet te transcoderen. Schakel videotranscoding eens uit om te zien wat er gebeurt.

Andere dingen die je kan controleren zijn:
- Probeer video's met een andere codec en probeer in de media server ook eens een ander profiel (default profiel).
- Dezelfde Avi die je nu via dnla probeert te benaderen op op een USB stick zetten. Kan jouw tv het dan wel afspelen?
- Kijk naar de firewall instellingen van je syno. Staan die correct? Stel anders in dat je voorlopig al het verkeer toestaat.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 10-08-2014 22:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Vraagje: ik heb de nas bekabeld in het netwerk hangen. Net als mijn htpc. Via mijn htpc kan ik met chrome bijvoorbeeld diskstation:6789 openen. Ga ik via chrome op mijn foon (via wifi verbonden in het netwerk) naar die url werkt het niet.

Is dit iets wat ik moet instellen op de nas of mis ik iets in de router mbt doorsturen/rechten etc?

:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ndonkersloot
Paulus07 schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 22:17:
Vraagje: ik heb de nas bekabeld in het netwerk hangen. Net als mijn htpc. Via mijn htpc kan ik met chrome bijvoorbeeld diskstation:6789 openen. Ga ik via chrome op mijn foon (via wifi verbonden in het netwerk) naar die url werkt het niet.

Is dit iets wat ik moet instellen op de nas of mis ik iets in de router mbt doorsturen/rechten etc?

:)
Zit je draadloze netwerk in dezelfde netwerk range als het bekabeld netwerk? Wat is het IP adres van je NAS en wat is het IP van je telefoon in het draadloos netwerk? Komen de eerste drie nummer groepjes overeen met elkaar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
Tiwazz schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 22:36:
[...]

Zit je draadloze netwerk in dezelfde netwerk range als het bekabeld netwerk? Wat is het IP adres van je NAS en wat is het IP van je telefoon in het draadloos netwerk? Komen de eerste drie nummer groepjes overeen met elkaar?
Nas heeft 192.168.1.9 en telefoon 192.168.1.14

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Gokje: DNS-probpeempje. Gebruik het IP-adres van de NAS ipv. de naam. Of gebruik op je telefoon een DNS-server die het IP-adres van je NAS kent.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theHoff
  • Niet online
Timmeah schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 14:50:
[...]

Als het allemaal niet werkt, kan je de boel ook resetten (DSM eraf), en de laatste versie in een keer installeren. Ben je wel je settings kwijt.

Anders moet je het inderdaad stap voor stap doen. Je kan niet in een keer naar de laatste versie van dsm als je een oude versie hebt.
Uiteindelijk inderdaad 2 keer achter elkaar de resetknop ingeduwd en daarna via de Synology Assistant de nieuwste DMS geinstalleerd.

Pro-tip... Hou je encryptionkey bij de hand als je folder encrypt hebt gehad. Anders kom je daar niet/nooit meer in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 16:08
Iemand nog een idee?

DS214play met geinstalleerd plex en plexconnect geinstalleerd

tijdens het streamen naar de apple TV heb ik problemen met films op 1080p materiaal dat gaat schokken en haperen bij al het materiaal van 720p heeft hij geen enkel probleem, ook series is geen enkel probleem op 1080p

alles is aangesloten met Cat6 daar zou het niet aan mogen liggen en de NAS doet dan ook niets anders op dat moment (downloaden en of uitpakken of backups maken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Wognummer schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 09:31:
Iemand nog een idee?

DS214play met geinstalleerd plex en plexconnect geinstalleerd

tijdens het streamen naar de apple TV heb ik problemen met films op 1080p materiaal dat gaat schokken en haperen bij al het materiaal van 720p heeft hij geen enkel probleem, ook series is geen enkel probleem op 1080p

alles is aangesloten met Cat6 daar zou het niet aan mogen liggen en de NAS doet dan ook niets anders op dat moment (downloaden en of uitpakken of backups maken)
Wellicht kan je Apple TV zelf de (hogere) bitrate van de 1080p films niet aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paulus07
  • Niet online
F_J_K schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 23:05:
Gokje: DNS-probpeempje. Gebruik het IP-adres van de NAS ipv. de naam. Of gebruik op je telefoon een DNS-server die het IP-adres van je NAS kent.
oke thx. Zal dit vanavond eens testen of het met het ip adres wel werkt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
sverzijl schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 09:44:
[...]

Wellicht kan je Apple TV zelf de (hogere) bitrate van de 1080p films niet aan.
het aparte is dat ik met series dan weer geen enkel probleem heb.. ook 1080p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sverzijl
Wognummer schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:47:
[...]

het aparte is dat ik met series dan weer geen enkel probleem heb.. ook 1080p
Ja, maar die zijn vaak van lagere bitrate dan bijv een Bluray rip van een film.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wognummer
ahhh ok zit daar ook nog verschil in :D

ga ik me daar ook nog eens in verdiepen dank :) (en waarsch toch maar eens over een WD Play denken ipv de apple tv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wognummer schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 10:53:
ahhh ok zit daar ook nog verschil in :D
Probeer het ipv plex eens met videostation. Lost dat je probleem op?
(dan ga ik er vanuit dat het probleem bij plex ligt, en niet bij je apple tv).

[ Voor 36% gewijzigd door job op 11-08-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:58
Ik heb een probleem met een nieuwe ds213j. Ik heb 2x RED WD 2tb schijven. Deze zijn compatible volgens Synology. Maar wanneer ik deze schijven in de apparaat stop start deze niet meer op. Als ik 1 schijf aansluit werkt deze ook niet.

Ik zou een peep toon moeten horen als deze is opgestart. Maar dat krijg ik niet.
Wanneer ik een andere schijf er in stop die ik toevallig nog ergens had liggen werkt alles. Teminste hij start door en kan ik DFM installeren(niet gedaan ivm data die niet weg mag)

De 2tb schijven werken prima wanneer ik deze aansluit op de PC.

Iemand enige idee hoe ik dit het beste kan oplossen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Is hier toevallig iemand die een R-Sync heeft lopen van zijn Synology naar een windows machine?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Killertjuh schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:42:
Die schijven zouden nieuw ongeformateerd prima moeten werken in de syn. Het probleem wat jij beschrijft kwam hier vroeger nog wel eens in dit topic voor. De oplossing was dan meestal de schijf van te voren formateren (kan prima in ntfs), en dan in de syno.

Als er al een partitie opstaat, deze in schijfbeheer verwijderen en het nogmaals proberen.

[ Voor 16% gewijzigd door job op 11-08-2014 11:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheOmen
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 19:37
Killertjuh schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:42:
Ik heb een probleem met een nieuwe ds213j. Ik heb 2x RED WD 2tb schijven. Deze zijn compatible volgens Synology. Maar wanneer ik deze schijven in de apparaat stop start deze niet meer op. Als ik 1 schijf aansluit werkt deze ook niet.

Ik zou een peep toon moeten horen als deze is opgestart. Maar dat krijg ik niet.
Wanneer ik een andere schijf er in stop die ik toevallig nog ergens had liggen werkt alles. Teminste hij start door en kan ik DFM installeren(niet gedaan ivm data die niet weg mag)

Iemand enige idee hoe ik dit het beste kan oplossen?
Waren de schijven eerder gebruikt? Want als ze het op een Windows machine wel doen heb je het verkeerde filesystem....

Running is nothing more than a series of arguments between the part of your brain that wants to stop and the part that wants to keep going.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Angelgamer schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:42:
Is hier toevallig iemand die een R-Sync heeft lopen van zijn Synology naar een windows machine?
Jazeker, werkt prima zie: http://www.aboutmyip.com/AboutMyXApp/DeltaCopy.jsp :)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Killertjuh
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 07:58
job schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:49:
[...]

Die schijven zouden nieuw ongeformateerd prima moeten werken in de syn. Het probleem wat jij beschrijft kwam hier vroeger nog wel eens in dit topic voor. De oplossing was dan meestal de schijf van te voren formateren (kan prima in ntfs), en dan in de syno.

Als er al een partitie opstaat, deze in schijfbeheer verwijderen en het nogmaals proberen.
Dank u :)

Dit werkt inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meessen
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 14-03-2024
Ik heb mijn nas (DS212j) opnieuw geïnstalleerd naar DSM 5, toen ik Cloudstation installeerde begon deze met het upgrade van de database. Dit proces (updater-svr) neemt de volledige CPU in beslag en loopt al sinds gister middag. Cloudstation heeft nog geen bestanden dus snap niet wat hij nou precies het doen is. Weet iemand hier een oplossing voor? Het enigste dat ik ben tegen gekomen is Cloudstation verwijderen, maar ik heb het juist nodig.

Edit: Na 4 dagen non-stop lopen was het klaar. Geen idee wat het nut was.

[ Voor 7% gewijzigd door Meessen op 15-08-2014 00:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweaqer
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14-07 20:43
Ik heb deltacopy ook lopen en lokaal lukt het mij prima om met de Delta Client een copy te maken, maar vanaf de synology niet. Zodra ik in DSM 5 naar 'Backup en Replicatie' ga en dan naar 'Back-upbestemming' en er daar een wil toevoegen (r-sync compatible server) dan lukt dit niet en blijft hij draaien/maakt hij geen verbinding. Ik geef het lokale ip op en vervolgens mijn loginnaam zonder password. Heb jij hier nog een tip voor? Maak jij ook gebruik van je windows login in de velden die je bij Synology moet invullen?

[ Voor 12% gewijzigd door Tweaqer op 11-08-2014 15:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
Ik heb een Synology DS213j, ik wil graag dat mijn nas zichtbaar is in de verkenner. Nu doe ik dit aan de hand van de handleiding.

ik type in de verkenner \\naamdiskstation en krijg netjes alles te zien in de verkenner. En links onder netwerk ook de naam van de nas.

Als ik nu de verkenner wegklik en opnieuw opstart zie ik de nas niet meer staan. Iemand een idee hoe ik deze wel direct weer zichtbaar zie?

[ Voor 57% gewijzigd door BasZer op 11-08-2014 16:31 . Reden: te vroeg op opslaan geklikt ;-) ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hulliee
  • Niet online
Hulliee schreef op vrijdag 08 augustus 2014 @ 12:11:
Na het Synolocker gebeuren, heb ik m'n firewall op m'n DS413 opnieuw ingesteld. Ik had veel regels toegevoegd, maar toen bleek dat mijn download snelheid met NZBGet heel slecht is geworden. Voorheen haalde ik 8-9 MB/s en nu is dat 200 KB/s tot 2 MB/s. Vervolgens getest met Download Station, NZBsabd. Allemaal langzaam.
Alle regels vd firewall verwijderd en de firewall geheel open gezet. Syno gereboot. De snelheden zijn weer snel!
Dan stap voor stap de regels strakker gezet. Maar zakt de snelheid gelijk weer in! Ergens moet er een port open gezet vermoed ik, maar welke?
Dit is m'n huidige instelling:

[afbeelding]

De tweede regel betreft port 5001. NZBGet draait op de standaard port: 6789

Ik heb met putty en netstat -a de porten gecontroleerd tijdens het downloaden maar daar word ik ook niet veel wijzer van. Ik heb ook verschillende bestanden gebruikt om te downloaden; ook een test bestand Sunnyusenet.
Als laatste heb ik vanaf een pc met Spotweb en Newsleechrer geprobeerd te downloaden en dat gaat goed.
Alle is bedraad op met gigabyte verbindingen aangesloten.

Wie kan mij in de goede richting duwen?

Even ter info: ik heb m'n syno opnieuw geïnstalleerd. Nu werkt alles weer naar behoren. Goede download snelheid. De firewall werkt ook weer zoals het hoort. Kennelijk was e.e.a. corrupt geraakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JanPedaal
  • Registratie: November 2003
  • Niet online

JanPedaal

Coureur extraordinaire

BasZer schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:29:
Ik heb een Synology DS213j, ik wil graag dat mijn nas zichtbaar is in de verkenner. Nu doe ik dit aan de hand van de handleiding.

ik type in de verkenner \\naamdiskstation en krijg netjes alles te zien in de verkenner. En links onder netwerk ook de naam van de nas.

Als ik nu de verkenner wegklik en opnieuw opstart zie ik de nas niet meer staan. Iemand een idee hoe ik deze wel direct weer zichtbaar zie?
Dmv "Map network drive" in explorer kan je een driveletter toewijzen. Als je dan "reconnect at logon" aanvinkt wordt ie automatisch weer verbonden bij opnieuw opstarten.
Zo heb ik 4 shares gemapped als netwerkschijven: P: voor photos, M: voor music etc.

Release your inner hooligan - With great power comes great responsibility, with horsepower comes no responsibility

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasZer
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 12-09 14:00
bedankt JanPedaal, het werkt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinoza
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 16:22
Vraag

Ik maak momenteel gebruik van een 4tb harde schijf.
Deze heb ik ivm oude pc die max 2tb harde schijven ondersteund verdeeld in 2 partities van 2tb
Nu ben ik van plan een synology of andere nas aan te kopen waarin ik deze schijf kan plaatsen
Ik denk zelf aan een 214 of 414 zodat ik ook op de toekomst ben voorbereid en tijdelijk ook andere harde schijven kan plaatsen.
Wat is me afvraag is of er NAS oplossingen zijn
waarbij deze schijf zonder deze te hoeven formateren 1op1 in een NAS geplaats kan worden.
Dat zou nl. erg handig zijn omdat ik dan geen extra schijf erbij hoef te komen , deze te formateren in het formaat dat Synology ondersteunt en dan de data over te zetten.

Ik hoor graag van jullie !

Gr

marc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ties86
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 19:49
Hoi mede-tweakers,

Na het nieuws rondom synolock ben ik kritisch naar het kijken naar de backup van mijn NAS. Gelukkig ben ik niet getroffen omdat ik altijd snel de meest recente firmware heb draaien, maar ik sluit niet uit dat een (evt.) volgende exploit ook onder nieuwe firmware plaats kan vinden.

Op mijn NAS staan voornamelijk films en series, welke ik niet wil backuppen. Voor de foto's die er op staan wil ik wel een volwaardige backup. Momenteel heb ik Cloudsync geïnstalleerd staan met Google Drive, alleen is dit een sync oplossing en geen backup (in dit geval zou het geïnfecteerde bestand dus ook worden gesynchroniseerd).

Mijn ideale oplossing is een periodieke backup van mijn foto's met afnemende frequentie (naar het verleden). Het lukt mij echter nog niet om dit in te stellen via Google Drive. Hierbij stuit ik op de volgende problemen:

-Geen mogelijkheid om in Cloud Sync een doelmap te selecteren in Drive (bijv. drive/backup/). Hierdoor worden al mijn bestanden gesynchroniseerd, ipv alleen de foto's
-Geen pure upload mogelijkheid naar google drive (one-way)

Hoe regelen jullie de backup? Wordt bijvoorbeeld Amazon S3 of Glacier gebruikt? Alvast bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 19:05
Klein vraagje (niet hier kunnen vinden), is het iemand gelukt om na een succesvolle lokale backup taak naar een usb device het doelstation automatisch uit te werpen? Dus zonder in te hoeven loggen via de webinterface en uitwerpen/eject te hoeven aanklikken.

Ik zou graag willen dat ik aan het einde van de dag op mijn werkplek slechts het usb stickje eruit hoef te halen. Een andere mogelijkheid wat voor mij zou kunnen werken is dat ik de usb copy knop functionaliteit kan wijzigen hiernaar. Dus wanneer ik deze knop indruk hetzelfde gebeurt als wanneer ik via de webinterface eject aan klik, met een enkel piepje erna bv.

Op Synology's eigen forums kom ik wat oude topics met scriptjes tegen maar volgens mij niets getest onder DSM 5.X. Sowieso een beetje gek dat een dergelijke functionaliteit nog niet standaard in DSM verwerkt zit na al die jaren toch? Ideaal voor off-site backup gebruik lijkt me...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r132546e
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 13-09 19:05
Spinoza schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:23:
Vraag

Ik maak momenteel gebruik van een 4tb harde schijf.
Deze heb ik ivm oude pc die max 2tb harde schijven ondersteund verdeeld in 2 partities van 2tb
Nu ben ik van plan een synology of andere nas aan te kopen waarin ik deze schijf kan plaatsen
Ik denk zelf aan een 214 of 414 zodat ik ook op de toekomst ben voorbereid en tijdelijk ook andere harde schijven kan plaatsen.
Wat is me afvraag is of er NAS oplossingen zijn
waarbij deze schijf zonder deze te hoeven formateren 1op1 in een NAS geplaats kan worden.
Dat zou nl. erg handig zijn omdat ik dan geen extra schijf erbij hoef te komen , deze te formateren in het formaat dat Synology ondersteunt en dan de data over te zetten.

Ik hoor graag van jullie !

Gr

marc
Je hebt volgens mij op zijn minst 1 andere disk nodig voor in je nieuwe Synology. Ik zou het zo doen: Nieuwe disk in de Synology plaatsen, en installeren (als SHR wanneer je je tweede disk niet los wil gebruiken voor extra opslag). Als dat klaar is, je huidige disk extern aansluiten en je data kopiëren naar je eerste disk in je Synology. Checken of dat goed is gegaan en vervolgens je oude disk formatteren en toevoegen aan je Synology systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

Angelgamer schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 15:05:
[...]

Ik heb deltacopy ook lopen en lokaal lukt het mij prima om met de Delta Client een copy te maken, maar vanaf de synology niet. Zodra ik in DSM 5 naar 'Backup en Replicatie' ga en dan naar 'Back-upbestemming' en er daar een wil toevoegen (r-sync compatible server) dan lukt dit niet en blijft hij draaien/maakt hij geen verbinding. Ik geef het lokale ip op en vervolgens mijn loginnaam zonder password. Heb jij hier nog een tip voor? Maak jij ook gebruik van je windows login in de velden die je bij Synology moet invullen?
Bij mij werkt het wel maar ik vermoed dat het probleem is dat je geen wachtwoord hebt. Dat is volgens mij wel nodig op je machine.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spinoza
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04-08 16:22
Super bedankt voor je info !
Ik had dezelfde geachte :-)
Ik kan nadat ik de data overgepompt heb naar de Nas formateer ik harde
Schijf en pas alles weer aan naar 1 partitie en naar juiste indeling (GPT heet dat toch?)
r132546e schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 17:40:
[...]

Je hebt volgens mij op zijn minst 1 andere disk nodig voor in je nieuwe Synology. Ik zou het zo doen: Nieuwe disk in de Synology plaatsen, en installeren (als SHR wanneer je je tweede disk niet los wil gebruiken voor extra opslag). Als dat klaar is, je huidige disk extern aansluiten en je data kopiëren naar je eerste disk in je Synology. Checken of dat goed is gegaan en vervolgens je oude disk formatteren en toevoegen aan je Synology systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 14:41
Iemand al ervaring met de DS415Play? Ik zit te twijfelen tussen de DS414 of DS415Play.

Op dit moment heb ik een lichte voorkeur voor de Play, met de simpele gedachte dat het iets nieuwer en slechts zo'n 50 euro duurder is (dat vind ik in deze prijsrange verwaarloosbaar).

Ik zou de NAS btw zo willen inrichten, dat de helft beschikbaar is en de andere helft backup is.

DS414 - Raid-modi: 0, 1, 1E, 5, 6, 10, JBOD
DS415Play - Raid-modi: 1, 5, JBOD

Dat is met beide prima mogelijk (raid: 1), toch ? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:52
je weet het wel, dat een NAS nooit een echte back up?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

DennisZ88 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:07:
Dat is met beide prima mogelijk (raid: 1), toch ? Of zie ik iets over het hoofd?
Als je niks van de play specifiek nodig hebt, waarom niet de DS214+ ?
Excuses, verkeerd gelezen.

[ Voor 6% gewijzigd door fsfikke op 12-08-2014 11:59 ]

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

freaky35 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:14:
je weet het wel, dat een NAS nooit een echte back up?
Ligt eraan, je kan een backup maken naar je NAS en deze weer laten opslaan bij een Cloudhoster, vind ik een redelijke backup, op 3 plaatsen je data waarbij 1 extern.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

Pagina: 1 ... 92 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]