Paulus07 schreef op woensdag 06 augustus 2014 @ 20:00:
[...]
yup. maar het vakje om aan te vinken uitschakelen blijft grijs en niet actief
Lees wel iets wanneer er win/mac/nfs actief staat hier het gast account voor gebruikt wordt. Maar kan die toch niet uitzetten? want dan kan ik met de htpc niet op de nas.
Je kan win/mac/nfs services ook gebruiken met andere accounts, maar dan moet je wel een wachtwoord invullen (als er een wachtwoord op het account staat dat je dan gebruikt). Als je met je HTPC geen wachtwoord in kan vullen kun je misschien een ander account zonder wachtwoord maken, dat is al weer wat veiliger dan een default user zonder wachtwoord te hebben

.
Als je in je verbonden gebruikers kijkt, zie je guest dan staan? Misschien kun je het account niet disabelen als het gebruikt wordt, en als je HTPC contact blijft houden met je NAS is dat misschien de oorzaak.
Ik heb zelf ook nog een vraag:
Naar aanleiding van Synolocker heb ik, voordat ik mijn NAS weer heb aangezet, een schijf uit de NAS gehaald zodat die niet (verder) geëncrypt kon worden. Eenmaal opgestart bleek dat mijn NAS niet geinfecteerd is, maar hij gaf natuurlijk wel een foutmelding over een beschadigd volume. Ik gebruik SHR, twee disk in mirror mode, nu er een schijf ontbreekt is het logish dat hij een foutmelding geeft.
Ik heb de NAS uitgezet, schijf er weer ingedaan, opgestart, maar hij pakt de schijf er niet meer bij. Hij geeft aan dat de eerste schijf "normaal" is, en dat de tweede schijf (die ik eruit heb gehaald) "niet geïntialiseerd" is. Ik heb al mijn data nog, dat is het probleem niet, maar de NAS kijkt blijkbaar niet of de tweede schijf toevallig de schijf is die hij kwijt is, en nu werkt SHR dus niet meer

.
Een optie is het volume laten herstellen door de NAS, maar dan gaat hij dus denk ik de tweede schijf volledig overschrijven met de data die nu ook al op de tweede schijf staat

. Ik vind het een beetje onzinnig om dat te doen, en als de eerste harde schijf door het intensieve leeswerk kapot gaat als hij aan het overnemen is dan ben ik ook gelijk al mijn data kwijt

.
Weet iemand misschien een manier die ik over het hoofd zie waarmee de NAS de tweede schijf gewoon weer terugneemt? Of kan ik toch maar beter voor het herstellen gaan?