Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

loves wheat smoothies

Angelgamer schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 11:42:
Is hier toevallig iemand die een R-Sync heeft lopen van zijn Synology naar een windows machine?
Ja. Zowel target als initiator. Vergeet niet dat je native rsync niet secure doet. Anders moet je ook ssh met ondersteuning voor tunnels op je Windows systeem hebben draaien.

[ Voor 22% gewijzigd door DukeBox op 11-08-2014 21:10 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 15-09 14:41
freaky35 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:14:
je weet het wel, dat een NAS nooit een echte back up?
Ja, dat weet ik. Was de makkelijkste manier om het te verwoorden.
fsfikke schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:30:
[...]

Als je niks van de play specifiek nodig hebt, waarom niet de DS214+ ?
Wil graag 4 bays, om in een later stadium nog wat uit te kunnen breiden.
MeNTaL_TO schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 20:37:
[...]

Ligt eraan, je kan een backup maken naar je NAS en deze weer laten opslaan bij een Cloudhoster, vind ik een redelijke backup, op 3 plaatsen je data waarbij 1 extern.
Lijkt me geen onaardige opzet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Registratie: Juni 2013
  • Niet online

RobV

Welcome to the grid, Program.

(overleden)
Het hoort eigenlijk in de faq, maar een kopie van je data (sync) is geen backup. Originele file aangepast, kopie wordt ook aangepast. Alleen als je versies bijhoudt (danwel echte backup, danwel elke kopie naar aparte folder) ben je bestand tegen zaken als synolocker. Vuistregel: 3 backups: lokale mirror (oa. raid), lokale backup (removable usb hd, time machine, Windows Home Server), offsite backup (amazon, crashplan, backblaze).

 | Mijn joystick / simpit project | Blog | Elite Dangerous CMDR Cataclysm72

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jaerock
  • Registratie: December 2005
  • Niet online
Hulliee schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 16:46:
[...]

Even ter info: ik heb m'n syno opnieuw geïnstalleerd. Nu werkt alles weer naar behoren. Goede download snelheid. De firewall werkt ook weer zoals het hoort. Kennelijk was e.e.a. corrupt geraakt...
OK apart, fijn dat het weer werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MineMine
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 29-08 00:40
job schreef op zondag 10 augustus 2014 @ 22:00:
[...]
als je gebruik maakt van dlna hoef je meestel niet te transcoderen. Schakel videotranscoding eens uit om te zien wat er gebeurt.

Andere dingen die je kan controleren zijn:
- Probeer video's met een andere codec en probeer in de media server ook eens een ander profiel (default profiel).
- Dezelfde Avi die je nu via dnla probeert te benaderen op op een USB stick zetten. Kan jouw tv het dan wel afspelen?
- Kijk naar de firewall instellingen van je syno. Staan die correct? Stel anders in dat je voorlopig al het verkeer toestaat.
Bedankt voor je antwoord.

Als ik videotranscoding uitzet, dan vind de Sony de AVI niet meer. Tevens ook niet als ik de profiel van Bravia - 1 naar een andere zet. Dan ziet hij geen bestanden.
In een andere map staat ook mkv, maar die heb ik nog niet getest. Zal ik doen. (nu op werk).
Het punt is dat hij af en toe dus wel een AVI bestand laad, zelfs een film van anderhalf uur. Maar een korte aflevering van een half uur pakt hij niet.

Op USB werken de bestanden wel.
Firewall in beveiliging is leeg, maar staat wel "indien voldaan aan regels, toestaan" aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Iemand die mij kan uitleggen, wanneer onderstaande verschil maakt:

DS414
Totaal FPS (H.264)
480 FPS @ 720p (1280x800)
160 FPS @ 1080p (1920×1080)
120 FPS @ 3M (2048x1536)
70 FPS @ 5M (2591x1944)
Totaal FPS (MJPEG)
270 FPS @ 720p (1280x800)
135 FPS @ 1080p (1920×1080)
90 FPS @ 3M (2048x1536)
60 FPS @ 5M (2591x1944)

DS415Play
Totaal FPS (H.264)
450 FPS @ 720p (1280x800)
150 FPS @ 1080p (1920×1080)
100 FPS @ 3M (2048x1536)
80 FPS @ 5M (2591x1944)
Totaal FPS (MJPEG)
210 FPS @ 720p (1280x800)
50 FPS @ 1080p (1920×1080)
40 FPS @ 3M (2048x1536)
30 FPS @ 5M (2591x1944)

Ik heb een Samsung Full HD (smart) tv, ik heb er niet veel verstand en ben benieuwd wanneer bovenstaande van toepassing is. Wanneer ik via DS Video op mijn tv bestanden afspeel, is bovenstaande dan van toepassing of wordt het dan via de tv 'geconverteerd'?

(De Play versie wordt omschreven als de ideale machine voor films, maar dat is met bovenstaande dan eigenlijk toch niet het geval?)

[ Voor 7% gewijzigd door DennisZ88 op 12-08-2014 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:33

gwystyl

Beugeltje dan maar?

DennisZ88 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 12:20:

DS414
Totaal FPS (H.264)
480 FPS @ 720p (1280x800)
160 FPS @ 1080p (1920×1080)
120 FPS @ 3M (2048x1536)
70 FPS @ 5M (2591x1944)
Totaal FPS (MJPEG)
270 FPS @ 720p (1280x800)
135 FPS @ 1080p (1920×1080)
90 FPS @ 3M (2048x1536)
60 FPS @ 5M (2591x1944)

DS415Play
Totaal FPS (H.264)
450 FPS @ 720p (1280x800)
150 FPS @ 1080p (1920×1080)
100 FPS @ 3M (2048x1536)
80 FPS @ 5M (2591x1944)
Totaal FPS (MJPEG)
210 FPS @ 720p (1280x800)
50 FPS @ 1080p (1920×1080)
40 FPS @ 3M (2048x1536)
30 FPS @ 5M (2591x1944)

Ik heb een Samsung Full HD (smart) tv, ik heb er niet veel verstand en ben benieuwd wanneer bovenstaande van toepassing is. Wanneer ik via DS Video op mijn tv bestanden afspeel, is bovenstaande dan van toepassing of wordt het dan via de tv 'geconverteerd'?

(De Play versie wordt omschreven als de ideale machine voor films, maar dat is met bovenstaande dan eigenlijk toch niet het geval?)
Zo te zien maakt het niet veel verschil, ook niet als je de modellen vergelijkt op de Synology site. Beide hebben geen HDMI dus zullen transcoden als dat nodig is. Het grootste verschil is de processor volgens mij, maar ik heb nooit de verschillen gesnapt tussen de Atoms en Armada's.

Er kan nog wel verschil zitten in ondersteunde pakketten. Ik dacht dat de Play versies (of Atom versies in het algemeen) bijvoorbeeld wel Plex ondersteunen, en de Armada's niet (allemaal)

[ Voor 6% gewijzigd door gwystyl op 12-08-2014 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
gwystyl schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:04:
[...]

Zo te zien maakt het niet veel verschil, ook niet als je de modellen vergelijkt op de Synology site. Beide hebben geen HDMI dus zullen transcoden als dat nodig is. Het grootste verschil is de processor volgens mij, maar ik heb nooit de verschillen gesnapt tussen de Atoms en Armada's.

Er kan nog wel verschil zitten in ondersteunde pakketten. Ik dacht dat de Play versies (of Atom versies in het algemeen) bijvoorbeeld wel Plex ondersteunen, en de Armada's niet (allemaal)
Bedankt voor je reactie. Zo kon ik er ook weinig verschillen uithalen, allleen het video transcoderen is bij de Play wel mogelijk en de processor. De 414 is een stuk krachtiger qua data-snelheden door de Link Aggregation, maar ik denk dat je die verschillen niet merkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:58

[...]

Puur voor je Samsung Smart TV heb je geen transcoding nodig want die speelt praktisch alle formaten zelf af. Alleen als je nog met andere devices wilt kijken, zoals een tablet, maakt transcoding uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
roderickvd schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:31:
[...]

Puur voor je Samsung Smart TV heb je geen transcoding nodig want die speelt praktisch alle formaten zelf af. Alleen als je nog met andere devices wilt kijken, zoals een tablet, maakt transcoding uit.
Helder :) Weet je ook de verschillen tussen de processor en de datasnelheden (is dat echt merkbaar? Een doorsnee pc/laptop haalt dat toch al nooit?) eenvoudig te verklaren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 06:33

4POX

Everybody is wired

roderickvd schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:31:
[...]

Een Samsung televisie kan zonder problemen ook DTS geluid afspelen. Maar via alle Synology Apps krijg ik geen geluid. Misschien heeft dit te maken met de licentie kwestie.

Met plex het ik wel geluid.

AKA Rinkel weblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
4POX schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:01:
[...]
Een Samsung televisie kan zonder problemen ook DTS geluid afspelen. Maar via alle Synology Apps krijg ik geen geluid. Misschien heeft dit te maken met de licentie kwestie.

Mijn TV is te oud voor de apps dus kijk ik alles via DLNA en dat werkt voor alle formaten en codecs prima.
DennisZ88 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 13:39:
[...]

Helder :) Weet je ook de verschillen tussen de processor en de datasnelheden (is dat echt merkbaar? Een doorsnee pc/laptop haalt dat toch al nooit?) eenvoudig te verklaren?
Ik heb een 214play en op mijn gigabit netwerk vind ik alles snel zat. Zeker als je maar een paar clients tegelijk hebt zul je er niks van merken. Echt vergelijken kan ik het niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
[...]

Waar moet ik op letten bij het kopen van een Samsung om er zeker van te zijn dat ik mijn videos kan afspelen zonder transcoding? Modeljaar? of uitvoering?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
RobV schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:18:
[...]

Waar moet ik op letten bij het kopen van een Samsung om er zeker van te zijn dat ik mijn videos kan afspelen zonder transcoding? Modeljaar? of uitvoering?
Op de Samsung site staat per type wat hij afspeelt. Ik heb een D6750 (2011) dus het kan alleen maar beter geworden zijn zou je zeggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
[...]

Daar had ik ook wat over gelezen inderdaad. DLNA is dan waarschijnlijk een goede oplossing of via plex.
roderickvd schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:04:
[...]

Mijn TV is te oud voor de apps dus kijk ik alles via DLNA en dat werkt voor alle formaten en codecs prima.

[...]

Ik heb een 214play en op mijn gigabit netwerk vind ik alles snel zat. Zeker als je maar een paar clients tegelijk hebt zul je er niks van merken. Echt vergelijken kan ik het niet.
Ook helder wat betreft snelheid, bij mij zal het niet veel anders worden. Een iets ouder tv model is misschien niet verkeerd hoor. Wilde laatst een map delen vanaf de laptop naar de tv(UE40F6500), maar daar 'trapte' de tv niet in, die gaf aan dat ik Samsung Link moest downloaden op mijn laptop. Dat heb jij ook vast niet nodig? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roderickvd
DennisZ88 schreef op dinsdag 12 augustus 2014 @ 14:56:
[...]
Ook helder wat betreft snelheid, bij mij zal het niet veel anders worden. Een iets ouder tv model is misschien niet verkeerd hoor. Wilde laatst een map delen vanaf de laptop naar de tv(UE40F6500), maar daar 'trapte' de tv niet in, die gaf aan dat ik Samsung Link moest downloaden op mijn laptop. Dat heb jij ook vast niet nodig? ;)
Klopt, werkt out of the box met media server.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DennisZ88
Dit schijnt ook nog een mooie oplossing te zijn, kwam ik elders tegen op Tweakers:
Met een Samsung SmartTV kan je de gratis Plex for Samsung app draaien. De combinatie Plex Server op je NAS en deze Plex client op je TV is beter dan de DS Video oplossing.

Groot voordeel : Plex op de Samsung speelt gewoon DTS af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HenkyDoodle
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 20-07-2024
Ik heb zojuist een DS214 play geinstalleerd. Nu werkt het allemaal best aardig, maar ik krijg het niet voor elkaar dat SABNZBD de gedownloade bestanden uitpakt. Hij laadt ze wel netjes van incomplete naar complete en hij repaired ze zelfs nog even, echter daarna houdt het op.. iemand tips? Ben er al een beste tijd mee bezig, maar zit echt vast.:(

edit: ik kan in SDM zelf ook niet uitpakken kom ik nu achter..

[ Voor 8% gewijzigd door HenkyDoodle op 13-08-2014 00:07 ]

HT-addict in spe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 07:37
cypher21 schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 15:46:
Schumi weet genoeg van XBMC en meen dat hij al shared databases heeft.
ik "gok" dat hij een soort van Auto-Deploy van een nieuwe XBMC versie en/of addons naar al zijn devices wilt ipv handmatig op ieder apparaat XBMC updaten.

Is SVN hier niet handig voor? geen idee of je die ook kunt laten pushen
Ben er eindelijk uit en uiteindelijk was een NAS er niet voor nodig, heb het uiteindelijk met rsync voor elkaar gekregen. Kost wat uurtjes uitzoeken maar dan heb je ook wat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SemperFidelis
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 01-08 19:47
Ik heb gisteren even een QuickConnect ID aangemaakt, puur voor mijzelf.
IVM dat laatste nieuws met bestanden die worden gelockt, moet ik dan nog extra beveiligingen uitvoeren?
Als quick connect heb ik een heel standaard nummer gekozen, wat niets met wachtwoord oid te maken heeft.

Dus dat is wel veilig toch?

Het connecten duurt wel ontzettend lang.. Is dit bij normaal port forwarden ook het geval?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dat lijstje is totaal niet relevant voor het afspelen van video's.
Het zijn de beperkingen voor als je bewakingsbeelden wilt opnemen met surveillance station.
SemperFidelis schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 10:13:
Ik heb gisteren even een QuickConnect ID aangemaakt, puur voor mijzelf.
IVM dat laatste nieuws met bestanden die worden gelockt, moet ik dan nog extra beveiligingen uitvoeren?
Als quick connect heb ik een heel standaard nummer gekozen, wat niets met wachtwoord oid te maken heeft.

Dus dat is wel veilig toch?

Het connecten duurt wel ontzettend lang.. Is dit bij normaal port forwarden ook het geval?
Het probleem met synolocker is alleen op een oude dsm versie van toepassing. In de toekomst zullen er ongetwijfeld weer nieuwe lekken worden gevonden dus het is belangrijk dat je je firmware regelmatig bijwerkt. Wat veiligeheid is het zo dat hoe meer je openzet hoe onveiliger het is.
Als je je poorten allemaal dichtlaat en alleen gebruik maakt van quickconnect is het vrij veilig.

Het connecten zou niet heel lang moeten duren, wel ietsjes langer dan met een portforward. Hoe lang is ontzettend lang?

[ Voor 61% gewijzigd door job op 13-08-2014 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sihzies
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-01-2024
Ik heb een vraag over dsvideo in combinatie met mijn ds210+ (DSM 5.0 Update 3)

Ik heb (onder andere) audio station en video station geïnstalleerd op mijn ds.
Ik heb enkele mappen met audio- en videobestanden mp3 avi/divx/mp4 in de bijbehorende systeemmappen neergezet.

Wanneer ik de DS-audio applicatie start zie ik netjes de muziek staan (per artiest, album etc etc).

Wanneer ik echter DS-video start zie ik geen enkele video in de applicatie te voorschijn komen. Ik heb enkele dagen gewacht (vanwege indexeren van deze bestanden) hoewel ik maar enkele videobestanden in de systeemmap heb staan.
Wanneer ik met de DS-file applicatie naar de mappen browse zie ik wel de videobestanden staan.

Ik heb al gezocht in dit forum maar kom helaas zo snel niets tegen wat ik nog kan proberen. Heeft iemand een idee wat ik over het hoofd zie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sihzies schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:08:
Ik heb al gezocht in dit forum maar kom helaas zo snel niets tegen wat ik nog kan proberen. Heeft iemand een idee wat ik over het hoofd zie?
Heb je al eens in dsm in de videostation package bij de instellingen gekeken of de map met de videos wel aan de bibliotheek zijn toegevoegd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sihzies
job schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:15:
[...]

Heb je al eens in dsm in de videostation package bij de instellingen gekeken of de map met de videos wel aan de bibliotheek zijn toegevoegd?
Beste Job,

bedankt voor je suggestie, ik neem aan dat je het volgende bedoelt?

Afbeeldingslocatie: http://www.synology.com/img/support/tutorials/enjoy_the_music_stored/4.png

(bron: support website van synology)

Deze vinkjes staan op mijn ds identiek als op bovenstaande afbeelding.
Ik ga ervan uit dat het indexeren ook op onderliggende directory's plaatsvindt.

Hier lijkt het probleem dus niet te zitten (denk ik)

[ Voor 4% gewijzigd door sihzies op 13-08-2014 13:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sihzies schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:26:
[...]

Beste Job,

[..]

Hier lijkt het probleem dus niet te zitten (denk ik)
Denk dat je die mappen even moet toevoegen in Videostation zelf

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/2yv2m8z.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sihzies
Verwijderd schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:36:
[...]

Denk dat je die mappen even moet toevoegen in Videostation zelf

[afbeelding]
Dat zou het wel eens kunnen zijn... 8)7

Ik ga het straks eens proberen, wanneer ik thuis ben.
Ik laat weten of dit de oplossing is (maar ik vermoed van wel).

Bedankt voor het meedenken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• C@SP
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-09 11:40

C@SP

Biertje ??

crosspost

[ Voor 106% gewijzigd door C@SP op 13-08-2014 19:58 ]

"If you can't convince people with arguments, dazzle them with bullshit"

Acties:
  • 0 Henk 'm!
sihzies schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 13:26:
Nope.
Ik bedoel echt in de videostation zelf, niet in de media indexer.
Je moet aangeven wat er in de folder staat (dus een film, een serie of een eigen opname).

[ Voor 15% gewijzigd door job op 13-08-2014 19:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronnyrr
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 16-02-2024
Op mijn DS214se heb ik de slaapstand tijd op 20 minuten staan. Alleen heb ik het idee dat deze bijna nooit na 20 minuten in slaapstand gaat als die niet gebruikt word.

Of is de NAS (bijv.) 's nachts wel in gebruik zonder dat ik hiervan weet? Iemand die mij hier meer over kan vertellen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-08 23:52

MeNTaL_TO

The future is not set

Ronnyrr schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 20:23:
Op mijn DS214se heb ik de slaapstand tijd op 20 minuten staan. Alleen heb ik het idee dat deze bijna nooit na 20 minuten in slaapstand gaat als die niet gebruikt word.

Of is de NAS (bijv.) 's nachts wel in gebruik zonder dat ik hiervan weet? Iemand die mij hier meer over kan vertellen?
Wat staat er in je logs (moet je wel aanzetten voor hibernate). Het kan zijn dat je een functie aan hebt staan wat er voor zorgt dat ie niet in hibernate gaat.

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• sihzies
job schreef op woensdag 13 augustus 2014 @ 19:40:
[...]

Nope.
Ik bedoel echt in de videostation zelf, niet in de media indexer.
Je moet aangeven wat er in de folder staat (dus een film, een serie of een eigen opname).
Ik heb de mappen toegevoegd binnen videostation en nu werkt het inderdaad.

Thanks Job en Heppieboeddah!!

• remcoboy1479
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 00:20
Mijn DS213j is toe aan een HDD upgrade, de 1TB die er nu in zit wil ik graag vervangen door een 2TB hdd.

Heb hier een 2.5" liggen, wat voor het energieverbruik ook leuk lijkt.
Ik lees op internet dat ik de oude hdd eruit kan halen en de nieuwe erin kan zetten. Echter lijkt mij dat gek, aangezien er geen backup op een andere schijf staat (zit 1 schijf in met 1 Hybrid RAID volume).

Kan iemand mij vertellen hoe dit werkt?
Op google vind ik wel wat Synology tutorials maar krijg elke keer de foutmelding: System error occurs: get no tutorials info !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
remcoboy1479 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 14:42:
In jouw geval moet dat inderdaad anders. Wat je moet doen (als je maar 1 schijf in je syno wilt) is oude schijf eruit, nieuwe schijf erin. dsm opnieuw installeren en configureren. Oude schijf in een pc hangen, mounten onder linux en alles via het netwerk overzetten.

Mocht je nou twee schijven in shr hebben dan is het plaatsen van grotere schijven heel eenvoudig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
job schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 09:52:
[...]

In jouw geval moet dat inderdaad anders. Wat je moet doen (als je maar 1 schijf in je syno wilt) is oude schijf eruit, nieuwe schijf erin. dsm opnieuw installeren en configureren. Oude schijf in een pc hangen, mounten onder linux en alles via het netwerk overzetten.

Mocht je nou twee schijven in shr hebben dan is het plaatsen van grotere schijven heel eenvoudig.
Dat is wel erg zuur, er is geen manier van backup en restore o.i.d.?
Kost anders erg veel tijd om alle applicates weer in te stellen, te downloaden e.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sa1
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 14-09 16:02

Sa1

remcoboy1479 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:40:
[...]

Dat is wel erg zuur, er is geen manier van backup en restore o.i.d.?
Kost anders erg veel tijd om alle applicates weer in te stellen, te downloaden e.d.
dan moet je met 2 schijven werken, in een mirror, was er geen probleem geweest. Maar waar wil je de backup naar toe maken? als je 1TB moet backuppen en restoren, of je moet 1TB kopieren ... dat maakt toch niet uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
Sa1 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 10:45:
[...]
dan moet je met 2 schijven werken, in een mirror, was er geen probleem geweest. Maar waar wil je de backup naar toe maken? als je 1TB moet backuppen en restoren, of je moet 1TB kopieren ... dat maakt toch niet uit?
Alles via het netwerk overzetten is niet handig, aangezien het erg langzaam gaat hier..
dsm opnieuw installeren en configureren gaat ook veel tijd in zitten, daarom dacht ik aan een complete backup en restore. Echter geen idee of dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartvw
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 07:19
Ik heb een vraag over Videostation:
Deze indexeert niet automatisch (regulier) naar nieuwe bestanden.
Kan ik hier een taak voor aanmaken in de taakplanner?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 07-09 19:17
remcoboy1479 schreef op donderdag 14 augustus 2014 @ 14:42:
Mijn DS213j is toe aan een HDD upgrade, de 1TB die er nu in zit wil ik graag vervangen door een 2TB hdd.

Heb hier een 2.5" liggen, wat voor het energieverbruik ook leuk lijkt.
Ik lees op internet dat ik de oude hdd eruit kan halen en de nieuwe erin kan zetten. Echter lijkt mij dat gek, aangezien er geen backup op een andere schijf staat (zit 1 schijf in met 1 Hybrid RAID volume).

Op google vind ik wel wat Synology tutorials maar krijg elke keer de foutmelding: System error occurs: get no tutorials info !!
Dus als ik het goed begrijp heb je nu 1 disk in je DS213J met een SHR volume erop en 1 leeg slot?

Als dat zo is kun je gewoon de nieuwe disk erbij prikken.
Van de Synology web page (onderaan):
Can the disk fault tolerance of the SHR Volume be changed to 1-disk fault-tolerance?

If you're using a single-disk SHR Volume without disk fault-tolerance, you can add 1-disk fault-tolerance (equivalent to the data redundancy provided by RAID 1) by adding a second hard disk. To do so, install an additional hard disk in your Synology NAS, then go to Storage Manager > Volume > Manage > Expand the volume by adding hard disks. When the second hard disk has been successfully added, the SHR Volume will have 1-disk fault-tolerance.
Daarna kun je de oude schijf eruit halen en je volume aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
markvl schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:32:
[...]

Dus als ik het goed begrijp heb je nu 1 disk in je DS213J met een SHR volume erop en 1 leeg slot?

Als dat zo is kun je gewoon de nieuwe disk erbij prikken.
Van de Synology web page (onderaan):

[...]

Daarna kun je de oude schijf eruit halen en je volume aanpassen.
Dat klopt. Echter krijg ik het niet voor elkaar om op in Opslag Beheer op Beheren te kunnen klikken, of volume 1 te selecteren.
Dus kan ik ook niet bij die optie komen.

EDIT: Volume 2 verwijderen did the trick. Dit is volgens mij inderdaad de oplossing, hartstikke bedankt!

[ Voor 9% gewijzigd door remcoboy1479 op 15-08-2014 17:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:36
Bartvw schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:19:
Vreemd. Volgens mij behoort VS automatisch te indexeren. Elke keer als ik een nieuwe aflevering van een serie toevoeg, wordt deze binnen een X aantal minuten geïndexeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bartvw schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:19:
Er wordt automatisch geindexeerd als je de bestanden er op zet via het netwerk (smb/nfs).
Gebruik je een download programma (downloadstation, nzbget/sabnzbd/sickbeard/couchpotato) die op de nas zelf draait dan wordt er niets geindexeerd. Dat kan je dan bijvoorbeeld in sickbeard/couchpotato forceren.
Maar met de taakplanner kan het ook. Je kan een script plannen.. het indexeren van nieuwe bestanden is een simpel script. Via google stikt het van de voorbeelden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• remcoboy1479
remcoboy1479 schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 17:56:
[...]

Dat klopt. Echter krijg ik het niet voor elkaar om op in Opslag Beheer op Beheren te kunnen klikken, of volume 1 te selecteren.
Dus kan ik ook niet bij die optie komen.

EDIT: Volume 2 verwijderen did the trick. Dit is volgens mij inderdaad de oplossing, hartstikke bedankt!
Net de oude oude harddisk verwijderd, waarna Volume 1 (SHR met 1 disk fouttolerantie) beschadigd raakte.
Echter kan ik nu niet op Beheren drukken om het volume weer te verkleinen naar 1 hdd..

Zodra ik de oude schijf weer terug zet, kan ik alleen kiezen voor Herstellen.

[ Voor 9% gewijzigd door remcoboy1479 op 16-08-2014 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meesje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 23:36
job schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:14:
[...]

Er wordt automatisch geindexeerd als je de bestanden er op zet via het netwerk (smb/nfs).
Weer wat geleerd. Dat verklaart waarom het bij mij wel goed gaat. Thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomovich
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 14-09 22:07
Hallo

Op mijn NAS heb ik een gedeelde map aangemaakt met daarin alleen maar films. Als ik deze nu wil bekijken op mijn TV doe ik dit via mijn Dune HD mediaspeler. Hoe geef ik aan dat ik de originele kwaliteit van het filmbestand (mkv) wil zien bij het streamen?
Daarnaast heb ik nog een tweede mediaspeler waar ik Plex gebruik om films te kijken. Ook hier wil ik de originele kwaliteit van het filmbestand bekijken, waar moet ik dit instellen?

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Tomovich schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 10:36:
Op mijn NAS heb ik een gedeelde map aangemaakt met daarin alleen maar films. Als ik deze nu wil bekijken op mijn TV doe ik dit via mijn Dune HD mediaspeler. Hoe geef ik aan dat ik de originele kwaliteit van het filmbestand (mkv) wil zien bij het streamen?
Als je gebruik maakt van smb/nfs of dnla dan blijft de kwaliteit zoals deze is. Ik raad je echter aan gebruik te maken van smb/nfs
Daarnaast heb ik nog een tweede mediaspeler waar ik Plex gebruik om films te kijken. Ook hier wil ik de originele kwaliteit van het filmbestand bekijken, waar moet ik dit instellen?
In plex op de nas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
remcoboy1479 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 09:58:
[...]

Net de oude oude harddisk verwijderd, waarna Volume 1 (SHR met 1 disk fouttolerantie) beschadigd raakte.
Echter kan ik nu niet op Beheren drukken om het volume weer te verkleinen naar 1 hdd..

Zodra ik de oude schijf weer terug zet, kan ik alleen kiezen voor Herstellen.
Hm, lijkt inderdaad niet te kunnen.

Op het Synology forum wordt deze procedure gegeven:
1) Back up my data
2) Power down my DS
3) Physically remove Disk 2 from my DS
4) Format Disk 2 in my PC
5) Reinsert Disk 2 into the DS
6) Power up my DS
7) Beep off my DS
8 ) Create a new, non-RAID volume on Disk 2
9) Copy all of the data from my old RAID volume (Disk 1) to the new non-RAID volume (Disk 2)
10) In Storage Manager, remove the original RAID volume
Waarbij in stap 9) je waarschijnlijk vanuit DSM je 'gedeelde mappen' moet verplaatsen en mogelijk ook je Packages moet verwijderen/herinstalleren...

Het alternatief is om Synology tech support te vragen wat zij aanraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
markvl schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 12:33:
[...]
Het alternatief is om Synology tech support te vragen wat zij aanraden.
Met al die gebruikersforums vergeten we soms wel eens dat je gewoon de leverancier kunnen bellen/mailen/twitteren/facebooken als je met vragen over hun product zit. Ze geven miljoenen uit aan support call centers. Ja, zelfs de Albert Hein kun je bellen als je wilt weten of je de pindakoeken van 2011 nog kunt eten... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 07:17
I probeer OpenVPN werkend te krijgen op de DS214+.

Met PPTP werkt het als een trein maar aangezien OpenVPN toch een stuk veiliger blijkt te zijn wil ik OpenVPN gaan gebruiken.

Veel how to doorgenomen maar het wil niet echt lukken. Krijg geen verbinding.

Port Forward 1194 aangemaakt naar mijn IP van de NAS.
OpenVPN ingesteld en op Android OpenVPN geinstalleerd en certificaat ingesteld.
o.a met http://www.gaggl.com/2014...-connection-from-android/

Op mijn RT-AC68U met Merlin firmware zag ik vandaag dat hier standaard al OpenVPN in verwerkt is.
Deze staat verder uit maar de services draaien wel en kan ik niet uitzetten omdat deze al uitstaan. Beetje tegnstrijdig.

Probleem is dus waarschijnlijk dat de router poort 1194 doorstuurd naar de router OpenVPN ipv de Synology.

Iemand die weet hoe je met DSM 5 het poortnummer van openvpn kan veranderen. Ik kan alleen info vinden mbt DSM 4 aanpassen maar de logfiles die ik in DSM 5 kan terugvindn hebben geen poortnummer meer in deze files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

MikeOO schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 15:30:
I probeer OpenVPN werkend te krijgen op de DS214+.

Met PPTP werkt het als een trein maar aangezien OpenVPN toch een stuk veiliger blijkt te zijn wil ik OpenVPN gaan gebruiken.

Veel how to doorgenomen maar het wil niet echt lukken. Krijg geen verbinding.

Port Forward 1194 aangemaakt naar mijn IP van de NAS.
OpenVPN ingesteld en op Android OpenVPN geinstalleerd en certificaat ingesteld.
o.a met http://www.gaggl.com/2014...-connection-from-android/

Op mijn RT-AC68U met Merlin firmware zag ik vandaag dat hier standaard al OpenVPN in verwerkt is.
Deze staat verder uit maar de services draaien wel en kan ik niet uitzetten omdat deze al uitstaan. Beetje tegnstrijdig.

Probleem is dus waarschijnlijk dat de router poort 1194 doorstuurd naar de router OpenVPN ipv de Synology.

Iemand die weet hoe je met DSM 5 het poortnummer van openvpn kan veranderen. Ik kan alleen info vinden mbt DSM 4 aanpassen maar de logfiles die ik in DSM 5 kan terugvindn hebben geen poortnummer meer in deze files.
Even uit mijn hoofd kan je in het certificaat waar je ook je wan ip moet opgeven ook de poort aanpassen.

Als je hem daarna met een porttranslate op je router doorzet zou het volgens mij moeten werken.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
stuffer schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 15:46:
[...]

Even uit mijn hoofd kan je in het certificaat waar je ook je wan ip moet opgeven ook de poort aanpassen.

Als je hem daarna met een porttranslate op je router doorzet zou het volgens mij moeten werken.
Heb geprobeerd om in openvpn.ovpn het WAN adres + ander poortnummer (1186) te geven. Dit bestand op telefoon gezet en geimporteerd in OpenVPN.

Daarna port forward van 1184 naar local 1194 aangemaakt maar helaas geen verbetering.

Logfiles zeggen verder ook niet veel.

Update:
OpenVPN op de router heb ik uiteindelijk toch stop kunnen zetten. Dus weer alles hersteld met poort 1194.

Helaas blijft het resultaat hetzelfde.

In de logfile op mijn telefoon in OpenVPN krijg ik onder andere deze fouten.
code:
1
2
WARNING: No server certificate verification method has been enabled.  See http://openvpn.net/howto.html#mitm for more info.
TCP/UDP: Incoming packet rejected from [AF_INET]{inter Ipadres NAS}:1194[2], expected peer address: [AF_INET]{WAN IP}:1194 (allow this incoming source address/port by removing --remote or adding --float)

Maar ik snap de certificaat melding niet. Ik heb een export gedaan van het certificaat en deze weer geimporteerd in Android OpenVPN. Dus dat zou voldoende moeten zijn dacht ik.

[ Voor 38% gewijzigd door MikeOO op 16-08-2014 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• markvl
MikeOO schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:26:
[...]

Maar ik snap de certificaat melding niet. Ik heb een export gedaan van het certificaat en deze weer geimporteerd in Android OpenVPN. Dus dat zou voldoende moeten zijn dacht ik.
Niet helemaal...
Mij is het gelukt op de manier die hier is beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
markvl schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:06:
[...]

Niet helemaal...
Mij is het gelukt op de manier die hier is beschreven.
tnx die had ik inderdaad ook gevonden en geprobeerd. Is allemaal niet moeilijk en toch houdt dit mij nu al dagen bezig en blijf dezelfde meldingen houden. Ook het certificaat melding blijft terwijl deze er dus netjes in staat.

Ik gebruik dan wel het standaard certificaat wat door de NAS zelf is aangemaakt.

UPDATE
En even later de oplossing gevonden :*)
In openvpn.ovpn het # weghalen bij float

Wat ik alleen niet snap is waarom dit standaard uit staat. In dit bestand geef je het WAN-Ip adres op + poortnummer. Zover ik dus lees laat hij alleen verkeer toe wat afkomstig is van dit ip-adres.

Mogelijk dat het niet werkte omdat ik ipv WAN-IP de DDNS name die ik heb aangemaakt bij MyDS en ik testen het intern.

Tip
In de logfile tijdens verbinden wordt aangeven dat je beter auth-nocache kunt aanmaken in het profiel.
Dan wordt je wachtwoord voor de verbinding niet in de cache opgeslagen.

In OpenVPN Android --> Je VPN verbinding openen en kies voor
Advanced
Eigen Configuratie opties aanvinken.
Klik op Aangepaste Opties
Vul daar in auth-nocache

# The "float" tells OpenVPN to accept authenticated packets from any address,
# not only the address which was specified in the --remote option.
# This is useful when you are connecting to a peer which holds a dynamic address
# such as a dial-in user or DHCP client.
# (Please refer to the manual of OpenVPN for more information.)

[ Voor 51% gewijzigd door MikeOO op 17-08-2014 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
Bij Cloudstation lijkt het zo te zijn dat je bij het synchroniseren van bv. 10 mappen van lokale PC naar de NAS ook 10 shared folders op de NAS moet aanmaken?
Is het ook mogelijk om slechts 1 shared folder bv. "Sync PC 1' te hebben op de NAS waar alles 10 lokale mappen van PC 1 in worden gesynchroniseerd? Idem voor PC 2 etc.
Anders wordt het zo'n wirwar van shared folders... :-(

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Heeft iemand hier MongoDB draaien op een Syno die niet x86 compatible is? Ik vind op het internet meerdere links naar 1 site van "Kuyz.com" maar, die site lijkt down. Ben opzoek naar een versie die draait op m'n DS414

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Als ik foat activeer door de # weg te halen krijg ik nog steeds de melding over dat er geen certificate verification is.
Float heeft daar volgens mij niets mee te maken, maar zoals je zelf beschrijft om dynamische ip adressen aan te kunnen en dus andere Ip adressen dan je eigen remote.

Ik ben er ook nog maar net enkele dagen mee bezig en vind het certificate gedeelte best lastig.
Mijn open vpn vanaf android werkt wel nu met alleen die melding betreft verificatie, geen idee of dat een issue is.
Anyway op mijn nas had ik al een certificaat van startssl ivm met mijn domein naam.

De geexporteerde ca.crt werkte in de eerste instantie niet. Via het synology forum achtergekomen
dat ik in die ca.crt nog 2 public ca.crt 's moest toevoegen.

zie hier:
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=173&t=84908

post van kenkendk 09:05
MikeOO schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 09:18:
[...]

tnx die had ik inderdaad ook gevonden en geprobeerd. Is allemaal niet moeilijk en toch houdt dit mij nu al dagen bezig en blijf dezelfde meldingen houden. Ook het certificaat melding blijft terwijl deze er dus netjes in staat.

Ik gebruik dan wel het standaard certificaat wat door de NAS zelf is aangemaakt.

UPDATE
En even later de oplossing gevonden :*)
In openvpn.ovpn het # weghalen bij float

Wat ik alleen niet snap is waarom dit standaard uit staat. In dit bestand geef je het WAN-Ip adres op + poortnummer. Zover ik dus lees laat hij alleen verkeer toe wat afkomstig is van dit ip-adres.

Mogelijk dat het niet werkte omdat ik ipv WAN-IP de DDNS name die ik heb aangemaakt bij MyDS en ik testen het intern.

Tip
In de logfile tijdens verbinden wordt aangeven dat je beter auth-nocache kunt aanmaken in het profiel.
Dan wordt je wachtwoord voor de verbinding niet in de cache opgeslagen.

In OpenVPN Android --> Je VPN verbinding openen en kies voor
Advanced
Eigen Configuratie opties aanvinken.
Klik op Aangepaste Opties
Vul daar in auth-nocache

# The "float" tells OpenVPN to accept authenticated packets from any address,
# not only the address which was specified in the --remote option.
# This is useful when you are connecting to a peer which holds a dynamic address
# such as a dial-in user or DHCP client.
# (Please refer to the manual of OpenVPN for more information.)

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
ionicdog schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 11:43:
Als ik foat activeer door de # weg te halen krijg ik nog steeds de melding over dat er geen certificate verification is.
Float heeft daar volgens mij niets mee te maken, maar zoals je zelf beschrijft om dynamische ip adressen aan te kunnen en dus andere Ip adressen dan je eigen remote.

Ik ben er ook nog maar net enkele dagen mee bezig en vind het certificate gedeelte best lastig.
Mijn open vpn vanaf android werkt wel nu met alleen die melding betreft verificatie, geen idee of dat een issue is.
Anyway op mijn nas had ik al een certificaat van startssl ivm met mijn domein naam.

De geexporteerde ca.crt werkte in de eerste instantie niet. Via het synology forum achtergekomen
dat ik in die ca.crt nog 2 public ca.crt 's moest toevoegen.

zie hier:
http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=173&t=84908

post van kenkendk 09:05

[...]
Je moet nadat je Float hebt aangezet wel het bestand even opnieuw in OpenVPN laden anders pakt hij de nieuwe niet.

Nadat ik dit aangezet had was de foutmelding wel weg wat inderdaad vreemd is maar goed het werkt. Alleen internet nog niet dus moet de gateway nog even controleren.

Probeer hetzelfde nu op de iPad en die loopt nog te zeuren over het certificaat tijdens importeren.

Ik ga jouw link even doornemen bedankt voor die info weer.

We komen er wel >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
Voor de diehards onder ons:

Ik maak gebruik van de PXE functionaliteit op mijn Synology DS412+ (TFTP op de synology en dhcp op mijn router) en dit werkt perfect :). Lees ik kan via het netwerk, zonder disk, booten naar memtest, windows installatie, etc

Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2014/08/17/pxe01.png

Ik ben geen held op unix gebied en nu is mijn vraag of iemand uitgevonden heeft waar de tftp settings files precies staan. Ik wil namelijk de block size vergroten zodat mijn transfers sneller zijn.

Synology GUI heeft die setting niet.. iemand enige idee waar de tftp files precies staan? Ik heb ze nog niet kunnen vinden in de shell..
kraades schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:41:
Bij Cloudstation lijkt het zo te zijn dat je bij het synchroniseren van bv. 10 mappen van lokale PC naar de NAS ook 10 shared folders op de NAS moet aanmaken?
Is het ook mogelijk om slechts 1 shared folder bv. "Sync PC 1' te hebben op de NAS waar alles 10 lokale mappen van PC 1 in worden gesynchroniseerd? Idem voor PC 2 etc.
Misschien begrijp ik je niet goed, maar ik heb een ENKELE folder op al mijn devices met daarin diverse subfolders. Deze folder kan ik op elk device benaderen en het aanmaken van extra subfolders of files op elk willekeurig device, zorgt er voor, dat deze op de andere devices ook gesynced worden. Is dit niet wat je zoekt?

[ Voor 48% gewijzigd door Workaholic op 17-08-2014 16:39 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Heb ook wel eens gekeken naar PXE maar zie de toegevoegde waarde er nog niet van in, mss als ik een wat krachtigere NAS heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
schumi2004 schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:39:
Heb ook wel eens gekeken naar PXE maar zie de toegevoegde waarde er nog niet van in, mss als ik een wat krachtigere NAS heb.
Offtopic, maar ik denk dat je niet goed weet wat je met PXE allemaal kunt doen :):

Heeft niets met een krachtige nas te maken, of je moet NFS gaan gebruiken icm PXE om direct vanaf te booten.

Enkele toepassingen:

Diagnostics: Ik kan een willekeurige pc, laptop of thin client aan mijn netwerk hangen en memtest, ultimate bootcd of een complete live cd draaien (zonder gebruik van lokale disk) om te troubleshooten, wachtwoorden te resetten etc

Installatie : Ik kan linux, unix en Windows installaties opstarten zonder gebruik van usb of cdrom. Niet alleen handig voor het opnieuw installeren van een pc (of die van een kennis) maar ook voor Vmware workstation, ESX etc om snel (unattended) installaties te doen

Imaging / back-up / antivirus Booten naar een imaging programma --> kopie trekken van je hdisk, ssd en clonen/weg schrijven naar een andere disk. Booten naar een explorer, back-ups maken of antivirus voor het scannen van je een complete disk

NFS boot Ik kan mijn XBMC direct starten vanaf een NFS share (openelec) zonder tussenkomst van disk. Dit laatste kan ook met andere OSen.

Windows 8 PE Ik kan op een bestaande pc tijdelijk (en als alternatief) booten naar Win 8 PE en gebruik maken van een live CD omgeving waar je (bijna) alles in kunt doen zonder hierbij gebruik te hoeven maken van je huidige installatie / hdisk. Bijvoorbeeld even een remote desktop sessie op zetten, internet browsen, bestanden raadplegen etc.

[ Voor 24% gewijzigd door Workaholic op 17-08-2014 16:57 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Workaholic schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:36:
Misschien begrijp ik je niet goed, maar ik heb een ENKELE folder op al mijn devices met daarin diverse subfolders. Deze folder kan ik op elk device benaderen en het aanmaken van extra subfolders of files op elk willekeurig device, zorgt er voor, dat deze op de andere devices ook gesynced worden. Is dit niet wat je zoekt?
Ik heb meerdere directories die ik wil synchroniseren:

C:\Users\<User name>\AppData\Local\Microsoft\Windows Live Mail -> \\DS213\<User name>_Windows_Live_Mail
C:\Users\<User name>\Documents -> \\DS213\<User name>_Documents

Ik wil niet heel C:\Users\<User name> synchroniseren.

Volgens mij is dit alleen mogelijk door meerdere shares aan te maken op de Synology?
Eigenlijk wil ik 1 share "Cloudstation" op de Synology en daar binnen bv. een directory <User name> met subdirectories etc.

Maar misschien kan dit anders?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Hi,

Ik probeer nu al een paar dagen een rsync aan de praat te krijgen van een Lacie Cloudbox (bij ouders) naar mijn DS1513+ o.b.v. RSync, maar ik krijg het niet aan de praat. De admin user op de syno is blocked voor SSH, en vanaf de buitenwereld kan SSH alleen over VPN. Ik heb een account aangemaakt 'rsync' die rechten heeft op een netbackup share. Een rsync vanaf de laptop naar de syno werkt.

Ik stel op de Lacie Cloudbox een backup job samen en moet dan de credentials opvoeren. Het probleem is dat de dropdown met 'doelmap' niet gevuld wordt op de Lacie, en ik dus niet verder kan. Op de syno krijg ik "user [root] failed to login via SSH".

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/6fTPojAl.png

Het lijkt erop dat de lacie een folder scan probeert te doen maar waarom wordt hier 'root' access gevraagd? Ik kan daar nergens informatie over vinden, en ik ben erg terughoudend om root access op te zetten. Wie o wie helpt mij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 13:40
Workaholic schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:36:
Voor de diehards onder ons:

Ik maak gebruik van de PXE functionaliteit op mijn Synology DS412+ (TFTP op de synology en dhcp op mijn router) en dit werkt perfect :). Lees ik kan via het netwerk, zonder disk, booten naar memtest, windows installatie, etc

[afbeelding]

Ik ben geen held op unix gebied en nu is mijn vraag of iemand uitgevonden heeft waar de tftp settings files precies staan. Ik wil namelijk de block size vergroten zodat mijn transfers sneller zijn.

Synology GUI heeft die setting niet.. iemand enige idee waar de tftp files precies staan? Ik heb ze nog niet kunnen vinden in de shell..

[...]
Dat ziet er zeer interssant uit......graag zou ik van je willen weten hoe je dat allemaal voor elkaar hebt gekregen.
Helaas heb ik geen antwoordt op je vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
Workaholic schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 16:48:
[...]

Offtopic, maar ik denk dat je niet goed weet wat je met PXE allemaal kunt doen :):

Heeft niets met een krachtige nas te maken, of je moet NFS gaan gebruiken icm PXE om direct vanaf te booten.

Enkele toepassingen:

Diagnostics: Ik kan een willekeurige pc, laptop of thin client aan mijn netwerk hangen en memtest, ultimate bootcd of een complete live cd draaien (zonder gebruik van lokale disk) om te troubleshooten, wachtwoorden te resetten etc

Installatie : Ik kan linux, unix en Windows installaties opstarten zonder gebruik van usb of cdrom. Niet alleen handig voor het opnieuw installeren van een pc (of die van een kennis) maar ook voor Vmware workstation, ESX etc om snel (unattended) installaties te doen

Imaging / back-up / antivirus Booten naar een imaging programma --> kopie trekken van je hdisk, ssd en clonen/weg schrijven naar een andere disk. Booten naar een explorer, back-ups maken of antivirus voor het scannen van je een complete disk

NFS boot Ik kan mijn XBMC direct starten vanaf een NFS share (openelec) zonder tussenkomst van disk. Dit laatste kan ook met andere OSen.

Windows 8 PE Ik kan op een bestaande pc tijdelijk (en als alternatief) booten naar Win 8 PE en gebruik maken van een live CD omgeving waar je (bijna) alles in kunt doen zonder hierbij gebruik te hoeven maken van je huidige installatie / hdisk. Bijvoorbeeld even een remote desktop sessie op zetten, internet browsen, bestanden raadplegen etc.
Mmmmm klinkt toch wel geinig. Kende PXE wel een beetje maar moet eerlijk toegeven dat ik me er nog nooit in verdiept heb. Enige wat ik weet is dat je van netwerk kunt booten zoals je voorbeeld met OpenELEC. Dus je stelling dat ik er niet veel van weet kan wel eens kloppen ;)
Als ik het zou willen gaan doen dan zou het voor OpenELEC zijn echter zie ik er alleen maar nadelen in en dan vooral met updaten. Diagnostics, Installaties en Imaging/backup gebeurt hier maar zo zelden dat ik niet de moeite ga nemen dit zo in te richten. Vroeger kon ik het wel gebruiken maar tegenwoordig helemaal niet meer.
Blijft overigens wel geinig om te hebben, gewoon omdat het kan ;)

Als je nu ff een guide tevoorschijn tovert dan wil ik er wel poging aan wagen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Het heeft mij een halve zaterdag gekost, met veel google werk... denk dat het ook te ingewikkeld is voor de meeste gebruikers in dit topic (nofi) :)

Maar je hebt nodig:

een DHCP server met optie 66 en 67
tftp server (synology) met pxelinux.0 verwijzing
pxe directory op nas
pxe conf files
pxelinux --> export files naar pxe dir
winbuilder voor winpe installatie
win8pe met waik tools van windows
default file voor bootmenu

Je kunt eventueel beginnen met alleen memtest + pxe + tftp, dat is wat eenvoudiger als WinPE.

Anyways.. genoeg offtopic.. :) Hoop dat iemand nog antwoord kan geven op de synology tftp config files in mijn vorige vraag.

[ Voor 32% gewijzigd door Workaholic op 17-08-2014 19:56 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 21:45
SmiGueL schreef op zondag 13 juli 2014 @ 00:52:
[...]

Even het bovenste vinkje (dus NAAST de tekst 'Album doorbladeren' 'Bestanden uploaden' 'Beheren') aanvinken, en vervolgens eenmalig de momenteel uitgevinkte mappen eronder weer uitvinken.

Dit zorgt er voor dat standaard alle nieuwe mappen gewhitelisted worden.
Heb hier ook last van dat ik de nieuwe mappen niet direct te zien krijg en eerst handmatig moet aanvinken.
Ik begrijp niet helemaal wat je met het bovenste bericht bedoelt...

Het bovenste vinkje aanklikken dus dat alles aangevinkt is aanklikken, dan weer alles uitvinken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Buzzie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 03-09 13:40
@schumi en @workaholic

ben er even verder naar wezen kijken en kwam al redelijk snel op onderstaande link.
Zelf nog niets mee gedaan maar ga ik zeker even proberen.
Ziet er niet al te lastig uit

http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=232&t=81371

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
De Lacie Cloudbox heb ik opgegeven. Als iemand nog van z'n 1-bay Synology af wil, mag 'tie mij PM'en.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 09:46
stuffer schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 15:46:
[...]

Try this; http://www.synology-forum...-met-openvpn-connect-app/

Heb ik ooit keer naar gekeken.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NaN
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

NaN

SjoebieDoowah.

kraades schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 10:41:
Als je windows 7 gebruikt aan de gang gaan met 'mklink'?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Sangroid schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:19:
[...]

Als je windows 7 gebruikt aan de gang gaan met 'mklink'?
Ja, misschien moet ik inderdaad maar zoiets doen. Bedankt.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
Die stappen zijn gelijk aan de andere stappen en imiddels bij DSM 5 bestaat iOS.ovpn en Android.ovpn niet meer maar is het 1 bestand openvpn.ovpn. Volgens mij waren beide bestanden ook exact hetzelfde.

Maar dank voor de input

[ Voor 6% gewijzigd door MikeOO op 18-08-2014 09:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steefph
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 11-09 22:48
Buzzie schreef op zondag 17 augustus 2014 @ 20:46:
@schumi en @workaholic

ben er even verder naar wezen kijken en kwam al redelijk snel op onderstaande link.
Zelf nog niets mee gedaan maar ga ik zeker even proberen.
Ziet er niet al te lastig uit

http://forum.synology.com...ewtopic.php?f=232&t=81371
Net de stappen gevolgd en super goed te doen.

Alleen nu dus ook de ervaring dat de snelheid zeer laag is. 2MB/s :/

Alles is terug te redeneren naar 4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gotez
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 06:52

Gotez

42

Klopt het dat de Media Server geen cue files kan handelen?

Ik kan mijn flac files niet goed uitlezen via bubbleupnp. Als ik bv. foobar als upnp server gebruik kan dat wel.

Ik draai DSM 3.1. Kan een nieuwere versie van DSM dat wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Workaholic
  • Niet online
Steefph schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 10:34:
[...]

Net de stappen gevolgd en super goed te doen.

Alleen nu dus ook de ervaring dat de snelheid zeer laag is. 2MB/s :/
tftp is geen high speed file transfer mechanisme :). TFTP is eigenlijk gemaakt om telefoons, routers etc te flashen etc.
Wel kun je de snelheid nog iets proberen te tweaken door de blocksize aan te passen op je tftp server (alleen deze setting kan ik niet vinden op de synology.. zie ook mijn vraag hierboven).

Als je echte snelheid zoekt kun je beter een boot met tftp gebruiken icm NFS/SMB/HTTP, zijn genoeg oplossingen voor. Ik kan met 80MB/sec icm tftp en nfs een windows 7 installatie doen of met tftp booten naar WinPE 7/8 en daar zelf shares mounten, image software opstarten etc en vervolgens hoge transfer rates halen.
Afbeeldingslocatie: http://imgup.nl/images/2014/08/18/server2.png
(transfer via NFS van een iso file als voorbeeld na tftp boot)

Als er meer vragen over PXE zijn stel ik voor om google te gebruiken of een apart topic te openen om te voorkomen dat we dit topic verder vervuilen. Mijn vraag ging alleen over het terugvinden van de blocksize settings of tftp fles op de synology :)

[ Voor 48% gewijzigd door Workaholic op 18-08-2014 13:58 ]

Mijn V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crypt0rr
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-09 09:46
MikeOO schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 09:00:
[...]

Die stappen zijn gelijk aan de andere stappen en imiddels bij DSM 5 bestaat iOS.ovpn en Android.ovpn niet meer maar is het 1 bestand openvpn.ovpn. Volgens mij waren beide bestanden ook exact hetzelfde.

Maar dank voor de input
Het verschil in de bestanden was iOS 2 certificaten + RSA private key. En Android volgens mij alleen 1 certificaat.

AdGuard Home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO
bardi-1 schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 14:24:
[...]

Het verschil in de bestanden was iOS 2 certificaten + RSA private key. En Android volgens mij alleen 1 certificaat.
Ok duidelijk. Helaas weigert the iPad te verbinden. De laptop en Android werken prima en maken verbinding. Android werkt 100% zoals ik wil.

Laptop met Windows 8.1 verliest na paar minuten van niets doen de verbinding. En moet ik opnieuw mijn inlogegevens invullen.

In openvpn.ovpn geprobeerd met setting

code:
1
keepalive 10 120

Maar helaas verliest deze nog steeds de verbinding.

Tevens als ik redirect-gateway aanzet, zodat al het verkeer via VPN loopt, is internet niet meer mogelijk op de laptop. Klopt ook wel aangezien ip normaal 192.x.x.x is en via VPN 10.x.x.x.
Hier zal dus iets een een routering voor moeten komen denk ik.

Als ik dat uitzet werkt internet uiteraard wel maar wil juist alles via VPN laten lopen om zo bij gebruik van een gast WiFi van iemand ook dit af te schermen.

PPTP is niet veilig maar wel een stuk eenvoudige in te stellen. >:)

[ Voor 6% gewijzigd door MikeOO op 18-08-2014 16:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 21:47

Ankh

|true

Even een vreemde.

Ik heb een DX713+ met 2x 3TB Red erin. Hieraan gekoppeld zit een DX513 met 3x3TB green. Nu valt om de zoveel tijd 1 green disk gewoon uit. Maar telkens een andere.. En alle disken zijn nog gewoon goed (SMART).. Iemand dit wel eens eerder heeft gehad?

Het viel me op dat 2 van 3 greens een hoge LCC heeft, maar dat kan nog oud zijn :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
~ # syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
Get /dev/sda WD idle3 timer [0] successfully
~ # syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sdb
Get /dev/sdb WD idle3 timer [0] successfully
~ # syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sdga
Get /dev/sdga WD idle3 timer [0] successfully
~ # syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sdgb
Get /dev/sdgb WD idle3 timer [0] successfully
~ # syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sdgc
Get /dev/sdgc WD idle3 timer [0] successfully

Advanced HDD hibernation & deep sleep voor de DX513 staat wel aan.

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:53
Vorige week kreeg ik mijn DS214+ binnen inclusief 2 WD Green 3TB schijven. Gisteren eindelijk de tijd gevonden om te beginnen met de installatie. Ik heb keurig de handleiding gevolgd en ook gekeken naar een nuttig YouTube filmpje met de montage.

Na het inpluggen van de stroomadapter ben ik niet verder geraakt dan een blauw knipperlicht naast de power switch, alsook de fan die draaide. Ook met de schijven eruit wilde dat ding niet opstarten. Er is geen piep bij het booten en enkel dat blauw licht knippert.

Morgen ga ik deze RMA doen? Want dat is het toch hé, een DOA (kapot geleverd)? Of zie ik iets over het hoofd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ionicdog
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 31-01 15:46
Kan je het nog met een andere disk proberen, of met 1 disk?
Maak je gebruik van http://find.synology.com/ ?
Op een gegeven moment moet je toch wel de Ds kunnen benaderen lijkt me.
alles goed aangesloten? hoe ?
Anders eerst even de leverancier benaderen, misschien Hdisk stuk of de Ds zelf..
brommer schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 19:25:
Vorige week kreeg ik mijn DS214+ binnen inclusief 2 WD Green 3TB schijven. Gisteren eindelijk de tijd gevonden om te beginnen met de installatie. Ik heb keurig de handleiding gevolgd en ook gekeken naar een nuttig YouTube filmpje met de montage.

Na het inpluggen van de stroomadapter ben ik niet verder geraakt dan een blauw knipperlicht naast de power switch, alsook de fan die draaide. Ook met de schijven eruit wilde dat ding niet opstarten. Er is geen piep bij het booten en enkel dat blauw licht knippert.

Morgen ga ik deze RMA doen? Want dat is het toch hé, een DOA (kapot geleverd)? Of zie ik iets over het hoofd?

Asus P8Z68-v-Pro, i7 2600K@4,5(mugen 2revb), 16gb Corsair, Strix 970 GTX, Be Quiet Dark pro 550w, 840 Pro ssd, Synology 214play, Hp24inchkijkbuis IPT, CM Stacker, G400s, G110

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online

Doen ze dat niet altijd? Dit komt toch omdat er geen firmware opstaat, die moet je installeren via Synology Assistant programma. Daar moet je de NAS als het goed is zien en de FW kunnen uploaden.

http://www.synology.com/nl-nl/support/download/DS214+

[ Voor 3% gewijzigd door rikadoo op 18-08-2014 20:24 ]

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tripl3 D
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06:10

Tripl3 D

Brother in Arms

Freakster86 schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 15:26:
Heeft er iemand ook problemen met dsfile?

Verbinden gaat erg traag en ook de file transfer speed is niet vooruit te branden. Via google vond ik een aantal posts mbt traagheid van quickconnect.
Volgens mij heeft verder niemand gereageerd, maar ik heb precies hetzelfde.

Sterker nog, inloggen buiten mijn thuisnetwerk is vrijwel niet meer te doen.

9 van de 10 keer haalt hij het inlogscherm niet eens en die ene keer dat hij die wel bereikt, blijft hij op 'Bezig met verwerken. Even geduld...' staan.

Ben ik thuis, dan is er niets aan de hand.

It is better to be roughly right, than precisely wrong.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MikeOO

Je zal inderdaad zelf de firmware moeten installeren, dit staat er niet standaard op. Vandaar dat hij blijft knipperen.

Begin met het lezen van de handleiding en daarin staat precies wat je nu moet gaan doen en hoe je dus de software voor de NAS kunt installeren.

Aangezien je verder niets vermeld gaan we er vanaf dat je die stappen niet gedaan hebt.

[ Voor 6% gewijzigd door MikeOO op 19-08-2014 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik dacht dat een knipperende status led (die groene bovenaan) betekende dat je het os nog moest installeren.
Een knipperende powerled (de blauwe) is (gezien de omschrijving) een kapotte diskstation.

Of hebben ze de betekenis van de leds veranderd in de nieuwe modellen?

Wat je in elkgeval kan doen is:
- luisteren of de schijven wel opspinnen (ze spinnen na elkaar op)
- in je router/modem kijken of er een ip wordt uitgedeeld aan de nas
- controleren of de stekkers van de stroom er echt goed inzitten.

Zie ook: http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/366

[ Voor 37% gewijzigd door job op 19-08-2014 13:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:44

DukeBox

loves wheat smoothies

Ankh schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 17:38:
Ik heb een DX713+ met 2x 3TB Red erin. Hieraan gekoppeld zit een DX513 met 3x3TB green. Nu valt om de zoveel tijd 1 green disk gewoon uit. Maar telkens een andere.. En alle disken zijn nog gewoon goed (SMART).. Iemand dit wel eens eerder heeft gehad?
Hoe heb je je HDD's in gebruik ? (welk type raid e.d.)

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:36
Mijn Synology heb ik een poos links laten liggen. Wat er op stond stond erop en werd gebruikt voor back-up en het kijken van XBMC. Nu wil ik heb eigenlijk compleet opnieuw installeren en er achter komen wat ik in 3 jaar pielen heb gedaan zodat ik dat een beetje gestructureerd opnieuw kan doen.

1. Volgens de volgende manual moet ik het besturingssysteem moeten kunnen herinstalleren zonder het verlies van data (belangrijkste uiteraard in back up staan elders): http://www.synology.com/nl-nl/support/tutorials/493 dus dat moet geen probleem zijn.

2. Ik heb toentertijd een crontab gemaakt, maar ik zou begod niet meer weten wat dit allemaal in houdt :D Iemand die me op weg kan helpen? Zijn er nog meer zaken die te adviseren zijn voor de crontab?

code:
1
2
3
4
5
#minute hour    mday    month   wday    who     command
56      10      *       *       3,6     root    /usr/syno/bin/synopkg chkupgradepkg
0       0       *       *       0       root    /var/packages/AntiVirus/target/bin/synoavscan --all
50      23      *       *       3,6     root    /usr/syno/sbin/synoupgrade --fetch-all
0       0       1       *       *       root    /usr/syno/bin/syno_disk_health_record

3. Volgens mij heb ik in het verleden een wdidle tooltje geïnstalleerd gehad, dat zou ik dan nu volgens mij weer moeten doen toch? https://www.google.nl/web...0ears%20synology%20wdidle

4 Packages enzo kom ik later wel allemaal uit. Kan ik mooi opnieuw kijken welke ik wil en installeer. Waar ik me verder nog wel zorgen om maak is hoe ik überhaupt ga achterhalen wat ik verder nog allemaal gedaan heb. Is daar iets voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bum
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20-04 20:33

bum

Ha Joster, ben ik toch niet de enige met een slecht geheugen :-) Zelf hou ik een klein tekstbestandje bij met wat ik heb geïnstalleerd en aangepast.
1. Opnieuw installeren zonder verlies van data heeft bij mij altijd prima gewerkt, een backup is natuurlijk altijd verstandig. Het voelt natuurlijk wel fijn zo'n frisse installatie, maar is het echt nodig? Is een beetje opschonen van ongebruikte applicaties niet voldoende? Voor zover ik kan zien houdt DSM de zaak best goed schoon.
2. De dingen die in de crontab staan lijken me standaard taken (virusscan/DSM upgrade/smart test?) die je ook vanuit het Control Panel kan instellen. Lijkt me handiger/makkelijker om dat daar te doen?
3. Als je het wdidle tooltje van Western Digital ooit op je harddisks hebt losgelaten is de setting bewaard in de harddisk-firmware; niet nodig om dat opnieuw te doen. En ik dacht dat de functionaliteit tegenwoordig ook in DSM zit ingebakken.
4. Je kan een configuratie backup maken en dan alleen de gewenste instellingen terugzetten op de nieuwe installatie. Mocht je nog op een oude DSM versie zitten, dan is het misschien verstandig om vooraf eerst een upgrade te doen: ik weet niet of bijv. een config backup van DSM 4 zonder werkt op DSM 5?
Of even wat screenshots maken van de belangrijkste instellingen in Control Panel en die met de hand overnemen.

HP Zbook G8 | Synology DS1511+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Joster
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 07:36
Dank voor je reactie!

Zo'n bestandje heb ik ook ja, er klopt alleen geen hout van en het is nogal out dated :)

1. Een frisse installatie is wel echt nodig ja. Ik heb echt allerlei scripts draaien omdat we een beetje aan de start stonden van de packages van SickBeard en Couchpotato alsmede de ondertitel download programma's. Daardoor deed ik nog een hoop handmatig. Of althans, met handmatig geschreven scripts.. Opschonen gaat hem echt niet worden, het zit echt overal :D
2. Inderdaad, DSM will do. Moet ik me daar maar weer eens in verdiepen wat er allemaal (on)mogelijk is. Moet dan volgens mij wel goed komen. Ik deed er ook van alles aan om de Syno niet altijd "wakker" te hebben. Zo gebruik ik op mijn Windows laptop snelkoppelingen en is de Syno niet als netwerkschijf toegevoegd. Ook schreef ik logs weg op een usb-stick. Geen idee wat ik verder nog allemaal had gedaan.
3. Ook hier maar eens verdiepen in DSM dan ja. Ik weet dat je het aantal harde schijf calls in ieder geval kon inzien via DSM. Even in duiken dan maar.
4. Een update naar de nieuwste DSM had ik inderdaad reeds gedaan. Voor de zekerheid zal ik dan inderdaad een configuratie back-up maken. Niet ideaal maar nu werkt het in ieder geval :) Screenshots maken en dat soort dingen heb ik vroeger ook allemaal gedaan dus ook daar heb ik nog wel de nodige bestanden van ja haha :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• brommer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-09 12:53
job schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:12:
Ik dacht dat een knipperende status led (die groene bovenaan) betekende dat je het os nog moest installeren.
Een knipperende powerled (de blauwe) is (gezien de omschrijving) een kapotte diskstation.

Of hebben ze de betekenis van de leds veranderd in de nieuwe modellen?

Wat je in elkgeval kan doen is:
- luisteren of de schijven wel opspinnen (ze spinnen na elkaar op)
- in je router/modem kijken of er een ip wordt uitgedeeld aan de nas
- controleren of de stekkers van de stroom er echt goed inzitten.

Zie ook: http://www.synology.com/nl-nl/support/faq/366
Excuses voor de late reactie. Ik had het even druk.

Ik heb het toestel gemonteerd zoals in de handleiding. Daarna heb ik Synology Assistant geïnstalleerd maar deze kon het toestel niet benaderen. De NAS toonde enkel een blauwe knipperende LED. Ik heb deze een nacht laten pinken maar verder dan dat is hij niet geraakt. Naast de blauwe pinkende LED pinkten ook de LAN-leds achteraan en de fan draaide. De andere LEDs zijn niet opgelicht.

Maar je link naar de FAQ zegt voor mij genoeg: geen piep en blauwe knipperende LED = moederbord kapot.

Het toestel is inmiddels RMA gestuurd naar Redcoon.

Bedankt voor de reacties!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

DukeBox schreef op dinsdag 19 augustus 2014 @ 13:29:
[...]

Hoe heb je je HDD's in gebruik ? (welk type raid e.d.)
in de DS713+ 2x 3TB Red in Raid1
in de DX513 3x 3TB Green in Raid5

-Ankh- Camera Gear: Nikon D7000 | Nikon AF-S DX 16-85mm f3.5-5.6 AF-S DX VR & Tokina AT-X 116 Pro DX AF 11-16mm f2,8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedfightserv
  • Registratie: September 2004
  • Nu online
ik heb hier 2 DS1813+ in high availability draaien.
Nu kan ik de eerste DS1813+ (active server) prima uitlezen met SNMP (Harde schijf info etc.) echter de passive server kan ik niet uitlezen met SNMP. ik kan de passive server wel pingen maar als ik een nmap draai komt er naar voren dat alle poorten dicht staan.

ik heb ook al het master ip van de highavailability uitgelezen met SNMP maar daar krijg ik de waardes van de active server terug.

Iemand een idee hoe ik de SNMP data krijg uit de passive server?

[ Voor 3% gewijzigd door Speedfightserv op 20-08-2014 13:09 ]

30 x Trina 390wp Op SE en Solis. | MHI 3,5kw

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20:27
Ankh schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 17:38:
Even een vreemde.

Het viel me op dat 2 van 3 greens een hoge LCC heeft, maar dat kan nog oud zijn :)

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
~ # syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sda
Get /dev/sda WD idle3 timer [0] successfully
~ # syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sdb
Get /dev/sdb WD idle3 timer [0] successfully
~ # syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sdga
Get /dev/sdga WD idle3 timer [0] successfully
~ # syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sdgb
Get /dev/sdgb WD idle3 timer [0] successfully
~ # syno_disk_ctl --wd-idle -g /dev/sdgc
Get /dev/sdgc WD idle3 timer [0] successfully

Advanced HDD hibernation & deep sleep voor de DX513 staat wel aan.
Was dit niet een euvel met die greens, dat die om energie te besparen erg snel spindown doen en je syno dan vindt dat het te lang duurt voor er reactie komt en een SMART failure geeft? Dat zou dan op te lossen zijn door die spindown toestand in de firmware te wijzigen. Is een heuse WD tool voor.. even zoeken:

http://support.wdc.com/pr....asp?groupid=609&sid=114&

Wellicht is dit oorzaak van het euvel, misschien nog even op doorspeuren, er is veel over te vinden in ieder geval.

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zat me net in te lezen hoe ik een proxy server (squid) kon installeren op een Synology. Stap 1 is blijkbaar om de ipkg bootstrap file te installeren, maar dat blijkt niet meer mogelijk omdat de site waar deze gehost worden (http://www.nslu2-linux.org/) ineens te koop staat. Na wat zoekwerk blijkt dit ook sinds vandaag gemeld te zijn op andere servers.

Iemand die weet of er hiervoor mirrors zijn, want ik heb er tot nu nog geen kunnen vinden? Op Github staan enkel readme files voor bvb de DS414.

Of desnoods alternatieven waarvoor je ipkg niet nodig hebt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ankh

Ankh

|true

NiGeLaToR schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 13:16:
[...]

Was dit niet een euvel met die greens, dat die om energie te besparen erg snel spindown doen en je syno dan vindt dat het te lang duurt voor er reactie komt en een SMART failure geeft? Dat zou dan op te lossen zijn door die spindown toestand in de firmware te wijzigen. Is een heuse WD tool voor.. even zoeken:

http://support.wdc.com/pr....asp?groupid=609&sid=114&

Wellicht is dit oorzaak van het euvel, misschien nog even op doorspeuren, er is veel over te vinden in ieder geval.
Dat doet de wd-idle optie van Syno dan ook, voor deze disken is de spindown uit. (Volgens mij)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mydogisgone
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:21

mydogisgone

Watskeburtwithmydog

Hoe kan ik eigenlijk mijn thumbnail data inzien? Heb iets van 500gb aan data verbruik wat ik niet kan plaatsen. Heb op het moment iets van 800gb aan foto's en video voor photostation. :)

Lijkt een beetje op een spook data-verbruik.

Mijn hond is nog steeds echt weg! En die komt ook niet weer. :O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobV
  • Niet online

RobV

(overleden)
Bezig met het inrichten van een DS110J (DSM 5), het valt me wel op dat 'ie het een stuk moeilijker heeft dan mijn DS1513+ ! (niet gek gezien de hoeveelheid geheugen en de cpu).

• MikeOO
Verwijderd schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 14:00:
Ik zat me net in te lezen hoe ik een proxy server (squid) kon installeren op een Synology. Stap 1 is blijkbaar om de ipkg bootstrap file te installeren, maar dat blijkt niet meer mogelijk omdat de site waar deze gehost worden (http://www.nslu2-linux.org/) ineens te koop staat. Na wat zoekwerk blijkt dit ook sinds vandaag gemeld te zijn op andere servers.

Iemand die weet of er hiervoor mirrors zijn, want ik heb er tot nu nog geen kunnen vinden? Op Github staan enkel readme files voor bvb de DS414.

Of desnoods alternatieven waarvoor je ipkg niet nodig hebt?
Kun je hier iets mee.
https://github.com/basmussen/ds414-boostrap-dsm5
mydogisgone schreef op woensdag 20 augustus 2014 @ 19:24:
Hoe kan ik eigenlijk mijn thumbnail data inzien? Heb iets van 500gb aan data verbruik wat ik niet kan plaatsen. Heb op het moment iets van 800gb aan foto's en video voor photostation. :)

Lijkt een beetje op een spook data-verbruik.
Als je windows hebt kan je inloggen met winscp via het scp protocol (moet je ssh in dsm voor inschakelen). Inloggen met gebruikersnaam root, en het wachtwoord van je admin account.
Je kan dan in alle mappen rondneuzen en van alle mappen via properties de grootte van de inhoud opvragen.

• ZouteReus
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 21-08 22:25
Dag allen,

Vanavond wil ik mijn Synology 413 eens goed onder de loep gaan nemen en kijken of ik al het mogelijke kan doen om hem te beschermen tegen troep als synolocker etc.

Enkele vragen komen nu al bij mij op, doot toedoen van mijn onwetenheid. Wellicht dat jullie hier een antwoord op hebben?

1. is het mogelijk om maar 1 (niet standaard) poort open te zetten waar al het verkeer langsgaat? Benader zelf mijn NAS veelvuldig via mijn iphone. Weet dat er voor verschillende toepassingen, verschillende poorten in de firewall worden opengezet. Maar kun je al deze toepassingen ook via 1 poort laten lopen?

Gebruik zelf audio-, video-, photostation, DS Mobile, DS File en DS Finder op mijn Iphone. Verder vanaf de laptop Sickbeard, Sabnzb en couchpotatoe.

Heb nu meerdere poorten van mijn Modem/Router - Router openstaan. Opzet is Ziggo Modem/Router EPC-3925 naar D-Link 868L tot slot Synology Nas 413

2. Maak op dit moment gebruik van DDNS *****.synology.me. Had al gelezen dat dit niet de meest verstandige optie is om je NAS te benaderen. Is het beter om Quickconnect dan te gebruiken of kun je beter helemaal geen shortcut naar je NAS gebruiken en gewoon je IP onthouden?

3. Gebruik zelf mijn NAS als VPN-server, en laat al mijn mobiele apparaten via dit systeem lopen via Open VPN. Heb ergens gelezen om de nas ook achter een VPN verbinding te zetten. Dus VPN instellen op je router. Moet je daar dan een andere VPN server voor gebruiken? Lijkt me bijzonder om daar de VPN-server op de NAS voor te gebruiken, klinkt ook niet logisch en mogelijk.

Voorlopig het enige wat mij te binnen schiet. Hoop op enkele nutige tips van jullie kant.

Heb verder de firewall al zo ingsteld dat alleen IP-adressen van nederlandse bodem de NAS mogen benaderen. Tevens natuurlijk wekelijks gekeken of er een update beschikbaar was. Dus de meest recente versie van DSM draai ik.

Mochten jullie nog andere ideeen hebben hoe je je NAS zo veilig mogelijk met het internet kan laten verbinden, hoor ik het graag.

Gr.

ZouteReus
1) je gebruikt het al nl VPN, kwestie van alles instellen...
2) als je VPN voor alles gaat gebruiken heb je DDNS alleen nodig om VPN te starten.
3) Ja als je router VPN ondersteund zou je het daar kunnen instellen.Anders je NAS. Nadeel is dat je VPN poorten dan wel direct bereikbaar zijn. Je zou dan ind je synology firewall aan moeten laten staan..

Sinds synolocker gebruik ik VPN en heb dus alle poorten verwijderd behalve de 3 vpn poorten. Via iphone activeer ik VPN en daarna is alles bereikbaar net als of ik thuis op wifi zit.. enige nadeel is dat ik geen VPN kan starten via werk en dus niet op mijn NAS kan inloggen. Dat deed ik regelmatig om bijv muziek af te spelen.. daar moet ik nog een oplossing voor gaan vinden zodra ik wat tijd vrij heb.

Ik moet nu alleen nog uitzoeken waarom het niet werkt als ik synology firewall aanzet (met juiste poorten open).

Ik teken nergens meer voor

• flopdoc
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 06-06 12:55
Vraagje:

Ik heb een USB schijf met mijn muziekverzameling aan mijn DS214SE toegevoegd. In mijn LAN kan ik die schijf wel zien als usbshare1. Maar kan ik de muziek die ik erop staat ook laten spelen via Audio Station? Ik zie daar alleen de muziekbestanden die ik op de internet harde schijf heb staan, en zie geen mogelijkheid waar ik de USB mappen kan toevoegen.

RPL MLA les op EHST | Aorus Z690 Pro | i9 13900K@5.8 | RTX 5090 | Varjo Aero | 64GB DDR5@5600 | HC Alpha Bravo Virpil Stick Collective | Buttkicker Gamer 2

Pagina: 1 ... 93 ... 104 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
~~~[html]Vragen over de ransomware Synolocker kan in Synology NAS besmet met ransomware synolocker.

Dit topic is onderdeel van de drie topics over Synology:

<ul><li>[Synology] Nieuws en discussie</li><li>[Synology] Packages</li><li>[Synology] Vraag en antwoord</li></ul>
In dit <b>Vraag en Antwoord</b> topic mogen alle <b>vragen over Synology-producten</b> tenzij:
<ul><li>.. het een vraag betreft over een addon package voor Synology; daar is een apart topic voor.</li><li>.. het een aankondiging of discussie-item betreft wat in het Nieuws en discussie topic hoort.</li><li>.. jouw vraag al beantwoord is in de Veelgestelde vragen (FAQ).</li></ul>~~~[/html]