Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar Overzicht Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste
Acties:
  • 142.576 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tin Lizzy
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 11-04-2023
Hoe lang moet ik dan wachten? ;)

Ik vond het 2 totaal verschillende berichten vandaar de splitsing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22-05 20:37

PcDealer

HP ftw \o/

24 uur of nadat iemand anders heeft gepost. Stel je voor dat je drie onderwerpen hebt, dan ga je toch niet drie keer een nieuw bericht onder elkaar zetten?

LinkedIn WoT Cash Converter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 26-05 07:05
Mooi dat het is gelukt. Ik weet niet wat bij ons de situatie zal zijn, ik heb het verschil nog niet eens uitgezocht tussen de twee tarieven (boven en onder 500m3)
Wij hebben ook greenchoice, en een slimme meter die ze automatisch uitlezen.

Het betreft nieuwbouw, en we sluiten straks ons eerste jaar af. Dit is nog zonder zonneboiler, ik heb alleen halverwegen een douche wtw geplaatst. Zonneboiler gaat pas voor volgende jaar werken.

Maar de meter begint dus mooi vanaf 0 te tellen, we zitten nu op 400m3, en ik verwacht eigenlijk geen 100m3 te verstoken t/m september. Zeker als de zonneboiler al eerder in werking gaat.

Dus er is dan geen historie, er is maar 1 referentie jaar, en dat is het eerste jaar dat direkt onder de 500m3 zit. Hoeveel weerstand zal ik gaan onvervinden, we gaan het zien...
(afrekening is pas eind september, maar ik kan al een balletje opgooien)

Ampera-e (60kWh) -> (66kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 656500

Beste null...,

Welkom in de wereld van het capaciteitstarief, een van de meest onbekende delen van de energierekening maar de hoofd-kostenpost voor het netbeheer.

Jouw situatie is ook interessant. In dit geval denk ik dat artikel B3.4.5 van de Informatiecode van toepassing is, en dat luidt:
"Indien van een profielafnemer in profielcategorie G1A het gemeten verbruik geen betrekking heeft op een relevante verbruiksperiode, wordt het standaardjaarverbruik van deze profielafnemer bepaald door het gemiddelde te nemen van de standaardjaarverbruiken van alle profielafnemers van de betreffende regionale netbeheerder in profielcategorie G1A waarvan het standaardjaarverbruik is vastgesteld op basis van het gemeten verbruik over een relevante verbruiksperiode."

Het StandaardJaarVerbruik wordt berekend op basis van het werkelijke verbruik in de afgelopen periode (de "relevante verbruiksperiode"), die minimaal 300 dagen moet tellen met geheel en februari erin. Deze "actualisatie" van het SJV vindt dus meestal gewoon plaats na een jaar. Maar het tarief dat geldt voor een bepaald jaar, is dus gebaseerd op het verbruik in het vorige jaar (wat iedereen hier niet eerlijk vindt als je op een gegeven moment onder de 500 m3 duikt). Bij jullie is die vorige periode er niet. Daarvoor is bovenstaand artikel (denk ik, er zijn vast ook nog andere situatie waarvoor het nodig is). En profielcategorie G1A zijn alle kleinverbruikers met een SJV<5000 m3 (miljoenen huishoudens) en gasmeter G4 of G6.

Dus bij jullie zullen ze het gemiddelde SJV nemen van alle kleinverbruikers die aangesloten zijn bij jouw netbeheerder. En dit ligt vermoedelijk niet onder de 500 m3 ...:)

Er zit nog een addertje onder het gras, het blijft lastige materie. Als je straks onder de 500 m3 zit in september, betekent dat niet automatisch dat je nieuwe SJV ook onder de 500 m3 zit (wat dus het tarief bepaalt voor de nota over sept15-sept16). Je verbruik wordt namelijk nog gedeeld door een factor die het 'omrekent' naar een standaardjaar, dat is een jaar met gemiddelde temperaturen. Dus als jouw periode sept14-sept15 een hele warme periode is geweest, dan wordt je verbruik van dit jaar gedeeld door een factor kleiner dan 1 (in een standaardjaar is dit 1, en bij een koud jaar >1). Maar ik heb even uitgerekend waar die factor bij jou naar verwachting op uitkomt, en dat is 0,96. Dat betekent dat bij een verbruik van 480, je 'nieuwe' SJV uitkomt op 480/0,96=500. Reken je dus niet rijk bij 480 m3. Dat is voor jouw de 'grens'.
Overigens gaat het bij Liander om 45 euro per jaar. Dat is natuurlijk geen smak geld, maar als je 2 weken voor je 'einddatum' zit, en je ziet dat je de 480 m3 nadert, terwijl het in september alvast eens even lekker vriest, dan kun je kiezen voor een trui in plaats van de verwarming. Je haalt het dus wel denk ik.

Bij mij was het SJV van mijn eerste contract nog gebaseerd op het hoge (>500) verbruik van de vorige bewoner van dit pand. En dan zou ik die 45 euro extra mogen lappen? Dat slaat gewoon nergens op, dus ik heb het ook teruggekregen van Liander na een lange ferme brief. Misschien dat ze ook makkelijk compenseren om er verder van af te zijn.

Succes ermee,
Dolf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een toevoeging:

Nu ik erover nadenk geldt dit hele verhaal natuurlijk voor alle bewoners van nieuwbouwhuizen die minder dan 500 m3 gas verbruiken, en hoeveel zijn dat er? Er is geen vorige verbruiksperiode, en dus wordt het SJV maar gezet op het gemiddelde van zowat iedereen (ergens tussen 500 en 4000 dus). Iemand die vervolgens z'n hele leven onder de 500 m3 blijft, heeft dat eerste jaar een 'te hoog' tarief betaald. Deze prijsstelling heeft echt geen enkele relatie met een gerealiseerde tegenprestatie. Dit is dus iets om tegen in opstand te komen. Als je de energie hebt om nog een brief of wat te schrijven, dan raad ik je dat zeker aan.

Op https://www.liander.nl/co...ven/standaardjaarverbruik staan trouwens nog wat antwoorden op vragen (ook de correctiefactor die zij in m3 uitdrukken). Bij één van die antwoorden gebruiken ze ook de termen 'te hoog' en 'te laag', dus ze weten best dat er een kronkel in het systeem zit, maar voorlopig doen ze er niks aan. Hoewel een medewerker nog een keer zei dat er "aan gewerkt wordt", zonder verdere concretisering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:41
Die 480 is leuk met je klimaatcorrectie, maar wat denk je van de correctie op gaskwaliteit? Die correctie wil nog wel eens erg variabel zijn om een bepaald doel te bereiken, zo variabel zelfs dat 2 huizen in 1 straat een compleet verschillende correctiefactor krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
dolf_b, bedankt voor het uitgebreide antwoord. Ik ben benieuwd. Mijn buren zitten al over de 500m3 heen, maar dat komt ook omdat ze heet stoken en bijna iedere dag de kids uitgebreid in bad gaan.
Daarnaast hebben zij geen LTV (en CV ketel teruggedraaid naar 35 graden), ook geen douche-wtw en quooker. Dat zou ik als argumenten kunnen gebruiken, wanneer zij met deze vergelijking komen.

Het is idd geen hele grote smak geld, en wellicht dat ik het ook teveel moeite vind. Maar als het tweede jaar gedraaid heeft met zonneboiler en dus ook onder de 500m3, dan moet ik al gewoon in dat lage tarief zitten natuurlijk.

De energierekening was trouwens eerst op 100 euro gezet, maar nu gaan we al 400 euro terug krijgen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Mijn kookgasverbruik is 3 kuub per maand. Inclusief douchen is dat maximaal 10 in zonnemaanden met de 97 liter zonneboiler. Zie ook PcDealer in "Wat is jouw actuele energieverbruik?".

Tip: CV uitzetten bij voldoende warmtecapaciteit in de zomer. Scheelt gas en elektriciteit.

[ Voor 17% gewijzigd door PcDealer op 23-07-2015 09:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

@null: je weet dat je je voorschot kunt (laten) verlagen?

@JGC:
1. Ik heb nergens gezien dat er met de "gaskwaliteit" rekening wordt gehouden. Waarschijnlijk bedoel je de calorische waarde, dit varieert inderdaad (in welke mate heb ik niet uitgezocht). Bij NLE staat bij "calorische herberekening" een waarde 1,000000. Dus ze houden er geen rekening mee voor individuele afnemers.
2. Dat 2 huizen in dezelfde straat een verschillende correctiefactor krijgen kan makkelijk. Elke (afgesloten) verbruiksperiode heeft namelijk weer z'n eigen factor, omdat in het onderliggende model voor elke dag een 'profielfractie' wordt bepaald. Dus waar bij !null een verbruik van 480 m3 over sept14-sept15 naar verwachting leidt tot een SJV van 480/0,96=500 m3, zou dit over de periode mrt14-mrt15 hebben geleid tot een SJV van 480/0,89=539 m3. Dus allebei hetzelfde (nominale) verbruik, maar verschillende perioden en dus een verschillend SJV.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Anoniem: 656500 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 13:34:
@null: je weet dat je je voorschot kunt (laten) verlagen?

@JGC:
1. Ik heb nergens gezien dat er met de "gaskwaliteit" rekening wordt gehouden. Waarschijnlijk bedoel je de calorische waarde, dit varieert inderdaad (in welke mate heb ik niet uitgezocht). Bij NLE staat bij "calorische herberekening" een waarde 1,000000. Dus ze houden er geen rekening mee voor individuele afnemers.
2. Dat 2 huizen in dezelfde straat een verschillende correctiefactor krijgen kan makkelijk. Elke (afgesloten) verbruiksperiode heeft namelijk weer z'n eigen factor, omdat in het onderliggende model voor elke dag een 'profielfractie' wordt bepaald. Dus waar bij !null een verbruik van 480 m3 over sept14-sept15 naar verwachting leidt tot een SJV van 480/0,96=500 m3, zou dit over de periode mrt14-mrt15 hebben geleid tot een SJV van 480/0,89=539 m3. Dus allebei hetzelfde (nominale) verbruik, maar verschillende perioden en dus een verschillend SJV.
Ik doel idd op de calorische correctie. Voorbeeldje:
Anoniem: 238103 in "Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar"

Calorische correctie van 0,96 voor de buurman en 1,19 voor eric-pvt en dat met 1 maand verschil gaat er bij mij niet in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Interessant voorbeeld, ik had tot nu toe niet gekeken naar de calorische correctie omdat NLE daar volgens mij dus geen rekening mee houdt. Maar ik heb even gekeken in de Informatiecode, en onder 5.3.3 staat inderdaad dat het verbruik wordt bepaald door het (nominale/werkelijke) verbruik te vermenigvuldigen met de calorische factor in het netgebied, de vermenigvuldigingsfactor van het telwerk (ken ik niet, maar speelt geen rol denk ik), en de volumeherleidingsfactor, die tot 1 januari 2015 gewoon 1 was (daarna 0,97624, maar dit is goed voor consumenten).

Nu kan ik me niet voorstellen dat die calorische correctie leidt tot het verschil tussen 0,96 en 1,19. Een andere mogelijkheid is dat de beantwoording van Liander in de post van eric-pvt niet helemaal juist is, en dat de calorische correctie en de 'omrekening' van werkelijk verbruik naar SJV op één hoop gegooid zijn onder de noemer "correctie". Kwestie dus van verwarrend taalgebruik. De 'omrekening' van verbruik naar SJV heet in de Informatiecode ook helemaal geen "correctie", maar kan wel tot wat grotere verschillen leiden. Ik heb dat hierboven al laten zien met het voorbeeld van 480 m3 met 'omrekenfactor' 0,96 voor sept14-sept15 en 0,89 voor mrt14-mrt15 (vanwege warme maart 2014). Nu is het verschil tussen 0,96 en 1,19 nog groter, dus misschien heeft die buurman wel gewoon een nota gekregen over een kortere periode dan eric-pvt.
Kortom, het meeste is wel te verklaren als je de juiste getallen en definities gebruikt (maar ja, wie leest graag die boeiende codes?)
Groeten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Nu online

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Anoniem: 656500 schreef op donderdag 23 juli 2015 @ 15:41:
Kortom, het meeste is wel te verklaren als je de juiste getallen en definities gebruikt (maar ja, wie leest graag die boeiende codes?)
Groeten!
Ik denk dat de meeste posters in dit topic met een avondje studeren op de codes (wat sommigen al gedaan hebben) in staat zijn om wel een juiste en leesbare rekening te maken. Typisch dat het de professionals met hulp van de automatisering niet lukt...

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
De calorische correctie wordt toegepast voordat het SJV wordt bepaald. Zolang ik hier woon is de calorische correctie al dicht bij 1, of dat in april, juli, oktober of augustus is, 1 maand, 10 maanden, 14 maanden, altijd om het even. Dat twee mensen in 1 straat binnen korte tijd enorme verschillende calorische correcties krijgen waardoor verbruik voor bepaling van het SJV al boven 500 uitkomt is gewoon consumentje pesten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Lijkt mij meer fraude cq valsheid in geschrifte cq oplichting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 238103

mijn periode was aug-aug buurman was sep-sep
mkleinman heb ik toen ook gevraagd, in 2011., dat weet hij nog wel.
uiteindelijk heeft greenchoice na kontakt met liander NIET gecorrigeerd, maar 1 jaar later dan weer wel.
niemand kan uitlleggen wat dit voor iets vreemds was
ik denk dat het hoort bij sterk dalend verbruik, en op deze wijze word dat `gecompenseerd`...in consument nadeel.
de grens van <500m3 is veel groter dan 500m3, er is een drempel van beton, 4 meter hoog; pas onder de 450m3 zit je redelijk veilig

in 2013 gebeurde het weer, ik werd naar 502 gecorrigeerd, allemaal veel te toevallig.
ook daar weet mkleinman nog wel van, gelukkig was er nu een verklaring, ik had veel `beter` gas ontvangen... jaja.

[ Voor 20% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 26-07-2015 07:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

6 augustus, inschatting sjv 700m3 +captarcode natuurlijk...
hieruit blijkt handwerk handje lichten in dit geval.
het is wat mij betreft nu doorgestoken kaart, 700 m3 was voor het laatst in 2009
liander !
hoe kom je erbij ? het is 169m3, en daar ben ik trots op.

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 07:19
Vanavond de jaarafrekening in de mailbox gekregen en ondanks de toezegging van Greenchoice toch het verkeerde CapTar.

Op de nota staat ook het volgende: "Uw termijnbedrag blijft ongewijzigd 45,00. Uw geschat jaarverbruik is 551 kWh en 501 m per jaar."

Dit terwijl ik al 2 jaar onder de 500m3 zit. De strijd gaat dus weer door.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

• RemcoDelft
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-05 10:30
501 als schatting... hoe subtiel triest!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

niet zo negatief, het is gewoon en alweer puur toeval.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 23-09-2015 22:15 ]

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ik moet niet zo reageren realiseer ik mij net. Mijn afrekening komt over twee maanden en ergens in mijn achterhoofd ben ik bang dat ik ook weer op 500+ ga uitkomen.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

• jvanderkroon
Het gekke is dat ik een week voordat ik de standen door gaf voor de eindafrekening ik mail contact met Greenchoice heb gehad. In deze mailwisseling heeft de helpdesk gemeld dat er vorig jaar inderdaad een fout is gemaakt en dat ze dit jaar het goede tarief gaan rekenen. Ik ging er al vanuit dat het te mooi was om waar te zijn.

Eens kijken wat de reactie van deze medewerker waard is om mijn geld terug te krijgen.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Hoezo geld terug? Niet volledig betalen.

• jvanderkroon
@PcDealer dat is het lastige van automatische betalingen het geld hebben ze al. Je zou dan voor leegstandstarief kunnen kiezen dan heb je in ieder geval nog een stok achter de deur. webcareStedin geeft op Twitter aan dat Greenchoice een herberekening kan aanvragen. Klinkt mij iets te makkelijk maar ik ga het gewoon proberen.

• Freemann
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

Freemann

CO2 Warmtepomp + VentilatieWTW

@VooruitBetalen;
Ook een reden om je maandbedrag zo laag mogelijk te zetten en zelf een spaarpotje voor de E-rekening neer te zetten. Het is van de gekke dat "zij bepalen"(!) wat jij moet betalen, vervolgens zijn het zij die jouw rekening bepalen en zijn het zij die jouw geld al hebben. Dan moet jij gaan bewijzen dat hullie rekening niet goed is en moet jij gaan vechten voor je geld....

Dan zit ik met collega's te praten en die zeggen dan;
Ja mijn gasrekening was die jaar 40% hoger, maar gelukkig betaal ik veelste veel _/-\o_
Hoef dus niet bij te betalen *O*

Mijn vraag is dan;
Waarom is je gasrekening zo hoog?

Hullie antwoord;
Geen idee, maar hoefde niet bij te betalen :)F

:F

[edit]
Ons maandtermijn staat al jaar en dag op €15(€180 p/j), dat zou niet eens dekkend zijn voor de gasleiding(€202 per jaar).
Afgelopen jaarrekening moesten wij €140 bij(!)betalen :O

[ Voor 11% gewijzigd door Freemann op 24-09-2015 10:45 ]

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• Speedy-Andre
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Als hullie niet naar die rekening omkijken dan kunnen ze het missen ;)
Mijn airco's gaan straks ook voor dit gedoe zorgen |:(
Er hoeft maar 200m3 af en dan kan ik ook m'n paar tientjes terug gaan halen.
Nou ok 250 dan van vanwege die factor waar Gc zich rijk mee rekent.

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

• Freemann
  • Niet online

Freemann

Speedy-Andre schreef op donderdag 24 september 2015 @ 11:08:
Als hullie niet naar die rekening omkijken dan kunnen ze het missen ;)
Geen idee, want ik kan/wil niet in hullie portomonnee kijken.

Maar het idee alleen al....

https://www.taltion.nl, https://www.trekhaakkoffer-huren.nl, https://www.fietsendrager-huren.nl, https://www.fietskar-huren.nl

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

jvanderkroon schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:34:
@PcDealer dat is het lastige van automatische betalingen het geld hebben ze al.
Of voor een storno.
Freemann schreef op donderdag 24 september 2015 @ 10:44:
:F

[edit]
Ons maandtermijn staat al jaar en dag op €15(€180 p/j), dat zou niet eens dekkend zijn voor de gasleiding(€202 per jaar).
Afgelopen jaarrekening moesten wij €140 bij(!)betalen :O
Ik heb het vast staan op EUR 125,00 per maand omdat ik graag mijn vaste lasten stabiel heb. Het is ook een verkapt "vakantiegeld". Ja, ik kan het lager zetten naar 85,00 of zo, maar ik vind het goed zo.

• jvanderkroon
Ik heb nog een vraag over het sjv. Mijn werkelijke verbruik is nu al 2 jaar onder de 500m3 (niet ruim maar toxh net er onder). Nu ben ik op het moment met Greenchoice de discussie aangegaan om een juiste factuur te krijgen maar vraag mij af wat juist is. Ik neem aan dat het gaat om wat er op de gasmeter is gemeten maar zij hebben het over het sjv. Dit sjv is een gecorrigeerde waarde naar een gemiddeld jaar begrijp ik. Hebben zij gelijk en gaat het CapTar echt over het sjv en niet over je werkelijke verbruik?

Mijn SJV is gezakt van 759m3 naar 588m3 in 2013, in 2014 naar 550m3 en nu 509m3. Deze gegevens heb ik van Stedin. Volgens Greenchoice is mijn huidige sjv 501m3. Raar toch dat dit 8m3 met Stedin scheelt.

• Rol-Co
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 04-05 09:53

Rol-Co

3,8kWpZ 4,98kWpO-Z-W 2,86kWpN

En wat was je verbruik?

Ik heb dit jaar niets gemeld, het was 298 dus ruim onder, volgend jaar wil ik laag captar maar ze zullen wel een smoesje hebben.

Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• StecaGrid
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 27-05 11:31
Het gaat inderdaad om het standaard jaarverbruik. Vergelijk het als volgt. Je wil een nieuwe cv ketel en vraagt je af welk vermogen je nodig hebt. Je gaat een jaar je verbruik meten en komt tot de conclusie dat ie 20 kw moet zijn. In werkelijkheid was het een heel zacht jaar en zou je voor een gemiddelde winter een hoger vermogen nodig hebben.
Het heet ook het capaciteit tarief. Niet het verbruik afhankelijk tarief. Toch is ervoor gekozen om het verbruik, gecorrigeerd naar een standaard jaar, te hanteren voor het tot stand komen van je capaciteitstarief

• jvanderkroon
494m3 dit jaar. 482m3 vorig jaar. (Beiden zijn al met correctiefactor gecorrigeerd). Beiden jaren zijn precies 365 dagen van 11 september tot 11 september. Kan je zelf zo'n sjv berekening maken? Is die berekening openbaar?

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 24-05 19:22
rik11 schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 22:30:
Het gaat inderdaad om het standaard jaarverbruik. Vergelijk het als volgt. Je wil een nieuwe cv ketel en vraagt je af welk vermogen je nodig hebt. Je gaat een jaar je verbruik meten en komt tot de conclusie dat ie 20 kw moet zijn. In werkelijkheid was het een heel zacht jaar en zou je voor een gemiddelde winter een hoger vermogen nodig hebben.
Het heet ook het capaciteit tarief. Niet het verbruik afhankelijk tarief. Toch is ervoor gekozen om het verbruik, gecorrigeerd naar een standaard jaar, te hanteren voor het tot stand komen van je capaciteitstarief
Toch raar dat het wel afhankelijk is van je verbruik. Je verhaal klopt overigens niet, na twee jaar < 500 m3 te hebben verbruikt, bleef ik toch in het hoge tarief zitten, en ik niet alleen.

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

• Rol-Co

Rol-Co

jvanderkroon schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 22:46:
[...]

494m3 dit jaar. 482m3 vorig jaar. (Beiden zijn al met correctiefactor gecorrigeerd). Beiden jaren zijn precies 365 dagen van 11 september tot 11 september. Kan je zelf zo'n sjv berekening maken? Is die berekening openbaar?
Zoek in dit topic even op stedin, die geeft een uitleg hoe dit berekend word.
Ook deze kom je dan tegen.
Anoniem: 633784 in "Geen lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Die webcare die niet meer inhoudelijk reageert toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• StecaGrid
drielp schreef op zaterdag 26 september 2015 @ 22:47:
[...]

Toch raar dat het wel afhankelijk is van je verbruik. Je verhaal klopt overigens niet, na twee jaar < 500 m3 te hebben verbruikt, bleef ik toch in het hoge tarief zitten, en ik niet alleen.
Je zit in een capaciteitschaal afhankelijk van je gasmeter. De oude gasmeters registreren geen pieken. Er is gekozen om binnen de kleinste gasmeters onderscheid te maken op basis van verbruik. Iemand met een hoger verbruik heeft over het algemeen een hogere piekcapaciteit nodig. Dat je twee jaar achter elkaar onder de 500 zit, hoeft niet te betekenen dat je in een standaard jaar ook onder de 500 zit. Hier zit inderdaad een formule achter.

Dit neemt niet weg dat die formules altijd juist gehanteerd worden. Meetverantwoordelijkheid ligt bij kleinverbruikers bij de netbeheerder. De facturatie ligt bij de leverancier. Beide kunnen een fout maken. Uiteindelijk bepaalt de netbeheerder je captar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rol-Co

Rol-Co

PcDealer schreef op zondag 27 september 2015 @ 01:07:
Die webcare die niet meer inhoudelijk reageert toch?
Nee dat niet meer nee, maar dit was duidelijk.
Er wordt een nieuw SJV berekend op het moment dat wij standen ontvangen van de leverancier, waarbij wij eerdere standen hebben waar minstens 300 dagen tussen liggen en januari en februari volledig binnen vallen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
rik11 schreef op zondag 27 september 2015 @ 07:59:
[...]

Je zit in een capaciteitschaal afhankelijk van je gasmeter. De oude gasmeters registreren geen pieken. Er is gekozen om binnen de kleinste gasmeters onderscheid te maken op basis van verbruik. Iemand met een hoger verbruik heeft over het algemeen een hogere piekcapaciteit nodig. Dat je twee jaar achter elkaar onder de 500 zit, hoeft niet te betekenen dat je in een standaard jaar ook onder de 500 zit. Hier zit inderdaad een formule achter.

Dit neemt niet weg dat die formules altijd juist gehanteerd worden. Meetverantwoordelijkheid ligt bij kleinverbruikers bij de netbeheerder. De facturatie ligt bij de leverancier. Beide kunnen een fout maken. Uiteindelijk bepaalt de netbeheerder je captar.
Om van 360 m3 verbruikt ineens 501 m3 te maken hebt je idd een leuke formule nodig. Feit blijft dat je overgeleverd bent aan de netbeheerder en switchen is hiervan alleen mogelijk als je verhuist. En geeft de netbeheerder dus de macht tot willekeur en manipulatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bezuiniger
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 27-05 19:51
Valt mee hoor: sjv = (usage > 500) ? usage : 501;

Lekker simpele formule. Geen enkele willekeur. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
drielp schreef op zondag 27 september 2015 @ 16:07:
[...]

Om van 360 m3 verbruikt ineens 501 m3 te maken hebt je idd een leuke formule nodig. Feit blijft dat je overgeleverd bent aan de netbeheerder en switchen is hiervan alleen mogelijk als je verhuist. En geeft de netbeheerder dus de macht tot willekeur en manipulatie.
360 is wel erg extreem. Hierbij kan je gerust van een fout spreken. Ovv je ean code de netbeheerder contacteren en je niet af laten schepen door een student

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Afgelopen week voor de zekerheid achteraan gebeld en gemaild. En dat was maar goed ook. Bij Greenchoice stond ik nog steeds in de 500-4000m3 categorie. Liander gebeld om mijn SJV op te vragen, dat ging niet zonder slag of stoot.

Gelukkig stond het SJV bij Liander goed ( SJV 458m3 per 4 april 2015 ). Daarna Greenchoice moeten bellen om dat recht te zetten.

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

mkleinman schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 10:37:
Liander gebeld om mijn SJV op te vragen, dat ging niet zonder slag of stoot.
Hoezo dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Die ik aan de lijn kreeg snapte mijn vraag niet. Moest het navragen. Snapte het nog een keer niet. Vroeg hoe ik in de vredesnaam bij die wijsheden kwam etc. Bedoelden uiteindelijk hetzelfde maar hadden moeite om op dezelfde frequentie te komen.

Dingen als capaciteitstarief, StandaardJaarVerbruik, SJV werden niet gesnapt. Ineens was het, uw "vastrechtcategorie", en daarna ging het gelukkig vrij snel. :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

hier staan de captar codes, ze zijn net zo normaal als de ean codes.
je hebt voor de diensten betaald, je mag er gewoon naar vragen,
ze dienen je codes onmiddelijk paraat te hebben.

http://www.deenergiegids.nl/De-Capaciteitstariefcode.aspx

[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 238103 op 29-09-2015 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Laatst online: 27-05 19:53
Ik heb dit jaar 307 m3 gas gebruikt, echter ik zie dit op mijn afrekening staat
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/Emrt2jVqYLiAf1aosfgIWccY/full.png

Dat houdt in dat ik dus ook kan vragen voor het lage tarief?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Pittie schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 21:38:
Yep. En dan zullen ze het je heel lastig maken. Boeven zijn het!

Vooral dat "lager dan 4000" en niet "500 tot 4000" wat er zou moeten staan... Gewoon helemaal bedoeld om consumenten niet te laten zien dat ze teveel betalen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drielp
Ú
RemcoDelft schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:06:
[...]

Yep. En dan zullen ze het je heel lastig maken. Boeven zijn het!

Vooral dat "lager dan 4000" en niet "500 tot 4000" wat er zou moeten staan... Gewoon helemaal bedoeld om consumenten niet te laten zien dat ze teveel betalen!
De afrekening lijkt verdacht veel op die van Essent, met dezelfde > 4000 m3 grens zonder de 500 m3 te noemen. Eerst bellen en als dat niet helpt, een klacht indienen bij de geschillencommissie. Werkt meestal beter dan oeverloos mailen en bellen met de leverancier en netbeheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• StecaGrid
[afbeelding]

Als dit jaar het eerste jaar onder de 500 was, heb je vanaf dit jaar daar recht op. Het captar loopt standaard een jaar achter. Let er wel op dat je leverancier en enexis naar elkaar gaan wijzen. De facturatie is onderdeel van je leverancier. De capaciteitsbepaling is onderdeel van enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pittie
  • Laatst online: 27-05 19:53
drielp schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:26:
Ú
[...]

De afrekening lijkt verdacht veel op die van Essent, met dezelfde > 4000 m3 grens zonder de 500 m3 te noemen. Eerst bellen en als dat niet helpt, een klacht indienen bij de geschillencommissie. Werkt meestal beter dan oeverloos mailen en bellen met de leverancier en netbeheerder.
Afrekening is inderdaad van Essent.
rik11 schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 22:27:
[...]

Als dit jaar het eerste jaar onder de 500 was, heb je vanaf dit jaar daar recht op. Het captar loopt standaard een jaar achter. Let er wel op dat je leverancier en enexis naar elkaar gaan wijzen. De facturatie is onderdeel van je leverancier. De capaciteitsbepaling is onderdeel van enexis.
Ik woon nu hier een jaar en het is dus inderdaad het eerste jaar.
Ik zal dan binnenkort eens bellen met de klantenservice.

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:41

ericplan

5180 Wp PV

mkleinman schreef op dinsdag 29 september 2015 @ 13:33:
[...]

Die ik aan de lijn kreeg snapte mijn vraag niet. Moest het navragen. Snapte het nog een keer niet. Vroeg hoe ik in de vredesnaam bij die wijsheden kwam etc. Bedoelden uiteindelijk hetzelfde maar hadden moeite om op dezelfde frequentie te komen.

Dingen als capaciteitstarief, StandaardJaarVerbruik, SJV werden niet gesnapt. Ineens was het, uw "vastrechtcategorie", en daarna ging het gelukkig vrij snel. :F
Op zich bizar dat je daar zelf achteraan moet en dat GC dat niet voor je doet. Ik krijg het dit jaar ws. ook. Duik in november voor het tweede achtereenvolgende jaar onder de 500 m3.

A'dam PVOutput

• Freemann
  • Niet online

Freemann

@ericplan;
In principe "kan" en "mag" de leverancier geen contact hebben met de netwerkbeheerder.

Daar het het CAR voor en beide partijen moeten het CAR van informatie voorzien en gebruiken voor juiste afrekeningen. Als één van beide partijen dit nalaat, dan gaat het systeem een beetje mank.

@all;
Bij ons is gebeurde er op de jaar afrekening iets geks;
Ons verbruik was vorig jaar 219m3 gas en onze jaarrekening loopt van/tot 23 februari. Op de jaar rekening stonden 31+22=53 dagen op laag captar en de rest op hoog captar.
Kwam er dus op neer dat wij niet voor het hele jaar op hoog captar waren gezet, maar ook niet op laag.
Beide is raar, maar er heeft dus wel een CAR mutatie plaats gevonden (recent door vandebron bevestigd) en dat was mij op zich al "goud" waard en scheelt een bak gezeur :)

Dus het kan wel :)

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
[afbeelding]

Ik had met de klantenservice van enexis gemaild na de eerste keer onder de 500 m3 (ruim net als bij jou) en vragen gesteld. (nog voor de onjuiste afrekening kwam van Essent)
Toen het duidelijk werd gemaakt door de klantenservice, dat het niet gecorrigeerd zou worden en ik de uiteindelijke afrekening had met het onjuiste capaciteitstarief heb ik degeschillencommissie.nl ingeschakeld.
Met als gevolg, de proceskosten terug en de juiste correctie. Is niet tot een zaak gekomen. :O
De juridisch adviseur van Enexis gaf me gelijk.

Snelste manier (een weekje of zes), naar elkaar wijzende bedrijven kost je alleen maar (verloren) tijd

[ Voor 14% gewijzigd door AUijtdehaag op 30-09-2015 08:36 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• mkleinman
  • Nu online

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

ericplan schreef op woensdag 30 september 2015 @ 07:10:
[...]

Op zich bizar dat je daar zelf achteraan moet en dat GC dat niet voor je doet. Ik krijg het dit jaar ws. ook. Duik in november voor het tweede achtereenvolgende jaar onder de 500 m3.
Misschien was het wel goed gegaan bij mijn afrekening maar het had me ook niets verbaasd wanneer pas bij mijn afrekening Greenchoice in het CAR had gekeken en mijn rekening dus niet had geklopt.

Het staat nu goed als het goed is maar ik controleer mijn afrekening in december dit jaar extra.

• antonboonstra
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22:21

antonboonstra

8815Wp | WP | Tesla | Zero

AUijtdehaag schreef op woensdag 30 september 2015 @ 08:01:
[...]
Ik had met de klantenservice van enexis gemaild na de eerste keer onder de 500 m3 (ruim net als bij jou) en vragen gesteld. (nog voor de onjuiste afrekening kwam van Essent)
Ik probeer het eens met een tweet
Tweet naar @EnexisWebcare

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Zouden ze daar van schrikken?
Met degeschillencommissie in ieder geval wel. ;)

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49
Freemann schreef op woensdag 30 september 2015 @ 07:42:
@ericplan;
In principe "kan" en "mag" de leverancier geen contact hebben met de netwerkbeheerder.

Daar het het CAR voor en beide partijen moeten het CAR van informatie voorzien en gebruiken voor juiste afrekeningen. Als één van beide partijen dit nalaat, dan gaat het systeem een beetje mank.
Ach, mijn netwerkbeheerder is Stedin, toen de meters werden vervangen door Stedin, kwam er een auto van Joulz aangereden en de beide heren hadden een jas van Eneco aan. Dus hoezo geen contact. :)

• !null
Ik heb nu het eerste jaar afgesloten in ons nieuwbouwhuis, met een verbruik van 411m3 gas (dit nog zonder warmtepomp of zonneboiler :P ). Nu gaat de jaarrekening volgen. Helaas werkt het automatisch doorgeven van de gasmeter stand nog niet. Dit moeten we even plat slaan, en ik moet dus handmatig de meterstanden doorgeven.

Begrijp ik goed dat jullie de energieleverancier (in mijn geval GreenChoice) moeten vragen om de meterstanden door te geven aan Liander? Dit doen ze standaard niet waardoor Liander niet weet welk tarief te hanteren? Of werkt het anders?

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 09:17
AUijtdehaag schreef op woensdag 30 september 2015 @ 10:42:
Zouden ze daar van schrikken?
Met degeschillencommissie in ieder geval wel. ;)
Heb eens problemen gehad met een operator waar ik na een maand helpdesk hangen nog steeds niet geholpen was.
Na een niet zo vriendelijk berichtje in het 'openbaar' was dat op 1!!! dag in orde.
Operatoren en waarschijnlijk ook energieleveranciers zijn zeer gevoelig voor, de concurrentie is hard en het is veel makkelijker een klant te verliezen dan er eentje te houden.
Daarentegen is een klant een goedkope melkkoe en moet een nieuwe klant 'gewonnen' worden wat weer geld kost.

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Hoe zit het nu met het leveranciersmodel? Was dat vroeger niet mogelijk om twee modellen te hanteren en is nu iedereen gewoon over naat het model dat alles naar de leverancier gaat niet meer optioneel naar de netwerkbeheerder?

Oftewel: alles naar je leverancier waar je een contract mee hebt.

Die uitspraken van de Geschillencommissie moet je meteen met alle sociale media delen.

[ Voor 13% gewijzigd door PcDealer op 30-09-2015 12:39 ]

• Freemann
  • Niet online

Freemann

MadDog11 schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:21:
[...]

Ach, mijn netwerkbeheerder is Stedin, toen de meters werden vervangen door Stedin, kwam er een auto van Joulz aangereden en de beide heren hadden een jas van Eneco aan. Dus hoezo geen contact. :)
Je zult weten dat Joulz het uitvoerende onderdeel is van Stedin en dat Stedin het uitvoerende onderdeel was van Eneco.
Waarschijnlijk hadden de Stedin monteurs nog een oud kloffie :)

Heeft verder weinig met CapTar te maken ;)

Recent werd onze gasaansluiting afsloten en gelukkig kwam die monteur van top tot teen in Stedin tenue... en NEE ik heb zijn onderbroek niet gezien :o

[ Voor 3% gewijzigd door Freemann op 30-09-2015 13:49 ]

• MadDog11
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23:49
Freemann schreef op woensdag 30 september 2015 @ 13:40:
[...]

Je zult weten dat Joulz het uitvoerende onderdeel is van Stedin en dat Stedin het uitvoerende onderdeel was van Eneco.
Waarschijnlijk hadden de Stedin monteurs nog een oud kloffie :)
Natuurlijk weet ik dat, maar de onderlinge banden zijn nog steeds hecht bij die club, de heren werden, toen ik er naar vroeg, afgelopen april, wisselend ingezet bij de diverse werkmaatschappijen, Joulz, Stedin en Eneco. We hebben het eigenlijk langer over de Homewizard gehad, aangezien 1 van de heren er ook 1 heeft en verder aantal tips uitgewisseld over domotica onder het genot van een bakje koffie :) .

• !null
!null schreef op woensdag 30 september 2015 @ 11:25:
Ik heb nu het eerste jaar afgesloten in ons nieuwbouwhuis, met een verbruik van 411m3 gas (dit nog zonder warmtepomp of zonneboiler :P ). Nu gaat de jaarrekening volgen. Helaas werkt het automatisch doorgeven van de gasmeter stand nog niet. Dit moeten we even plat slaan, en ik moet dus handmatig de meterstanden doorgeven.

Begrijp ik goed dat jullie de energieleverancier (in mijn geval GreenChoice) moeten vragen om de meterstanden door te geven aan Liander? Dit doen ze standaard niet waardoor Liander niet weet welk tarief te hanteren? Of werkt het anders?
Nou, ik wacht eerst wel even de jaarrekening af over een paar weken, daar zou dan ook het nieuwe capaciteitstarief voor volgend jaar op moeten staan. Eerst zien dat dat goed staat.

Dan zou ik daarna nog kunnen rellen over het afgelopen jaar. Maar dit was een eerste jaar, en de beraming stond nog op 1400m3 ipv de verbruikte 411m3. Weet niet of ik daar wat terug ga krijgen, iig eerst even zien dat het CapTar voor komende tijd wel goed staat.

• antonboonstra

antonboonstra

Maakt Enexis zich hier nu makkelijk mee af, of bepaald Greenchoice wat de capaciteitstarieven zijn op de volgende jaarafrekening? Ik krijg het onbehaaglijke gevoel dat ik bij de volgende jaarafrekening gewoon weer de volle mep betaal, omdat op dat moment mijn SJV nog boven de 500 ligt. Ook al wordt ie na de jaarafrekening waarschijnlijk sterk naar beneden bijgesteld...

Twitter communicatie met Enexis

📸Canon EOS 5D IV 🚁DJI Mavic Pro 🏍️Zero SR ⚡Tesla M3 LR 🌡️Daikin US 3.5kW ☀️8815Wp 🔋Marstek Venus-E 5,12 kWh Tweakers PVOutput lijst

Acties:
  • +1 Henk 'm!

@jvanderkroon: ik heb even jouw SJV nagerekend en het klopt aardig.
sept '13-sept '14 verbruik 482 gedeeld door 0,873 is 552. De 0,873 is de som van de profielfracties in deze periode, kleiner dan 1 is warmer dan in een 'standaardjaar'.
sept '14-sept '15 verbruik 494 gedeeld door 0,962 is 513. Per 1-1-2015 moet dit vermenigvuldigd worden met 0,98408, dus geeft 505 (mijn model is mogelijk niet meer 100% sluitend...)

Het is bijna hogere wiskunde. Je kunt het zelf narekenen, maar is nogal bewerkelijk. De formules staan allemaal in de Informatiecodes (Hfdst. 5 en Bijlage 3), maar je moet zelfs iedere keer de temperatuur en wind data van het KNMI downloaden...

@antonboonstra: dat je verbruik twee jaar onder de 500 m3 zit is wil niet zeggen dat je voor die afrekeningen het lage capaciteitstarief betaalt. Die is immers gebaseerd op het StandaardJaarVerbruik, en loopt zogezegd een jaar 'achter'. Daarnaast kan de omrekening van verbruik naar SJV een behoorlijk verschil geven; in de warme perioden die we achter de rug hebben kan een verbruik van 440 m3 een SJV geven van 501 m3. En op basis hiervan betaal je dus pas een jaar later een hoog of laag tarief (wat het verbruik in dát jaar dan ook is).

Tot slot: ik ben het steeds minder eens met het idee dat er grote kwade opzet in het spel is. Natuurlijk gaat het om geld, maar moedwillig tegenwerken of saboteren e.d. betwijfel ik. Het is gewoon ontzettend complex, zo complex zelfs dat veel medewerkers er misschien moeite mee hebben het echt te snappen. Dat geeft wel aan dat de netbeheerders het beter zouden kunnen uitleggen.

Ik zeg bewust netbeheerders omdat het capaciteitstarief hoort bij de dienst die zij leveren (de prijzen staan ook op hun tarievenbladen). De facturering gebeurt inderdaad door de leveranciers. Ik heb mijn compensatie ook van Liander gekregen. Uiteindelijk moet je gewoon als consument de expert worden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

als je langdurig een krentebol koopt voor een euro, en deze daalt in prijs,
ga je dus bij een 8 jarig gemiddelde naar beneden.
een nieuwe bewoner betaald meteen de lage prijs.
dit soort dingen mogen natuurlijk geen wet worden,
het is een manipulatietechniek, het voldoet aan alle voorwaarden.
dus : weg ermee, gewoon per jaar, en exact conform de meter.
*knip*, let een beetje op je taalgebruik s.v.p.

[ Voor 25% gewijzigd door ThinkPad op 04-10-2015 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Wat is een standaardjaar? De afgelopen 2 winters waren behoorlijk zacht, september was kouder dan normaal en oktober lijkt warmer te worden. Waarom terug rekenen naar een standaard die in de praktijk helemaal niet voorkomt? Wat is er moeilijk aan gewoon in rekening brengen wat er is afgenomen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

we rekenen af per kalenderjaar in nederland, de captar+sjv calculatie is volstrekt onnodig.
voor gemiddelde waarden is de calorische waarde al meer dan voldoende.
variabel verbruikstarief is/was beter, mijn pv is ook van het seizoen afhankelijk
liever geen standaard jaarverbruik a sde 850kWh/kWp, goh wat een toeval dat het daar ook al zit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Ok, update. Na het 1e jaar in ons nieuwbouwhuis en een verbruik van 411m3 gas, ben ik (na de jaarafrekening) blijkbaar automatisch geplaatst in het lagere capacitietstarief (<500m3) voor het nieuwe jaar. Hier hoefde ik dus niks voor te doen _/-\o_
Combinatie GreenChoice + Liander.

Wel hebben we nieuwe gas en elektra meter gekregen, die andere werkte wel prima (waren natuurlijk ook nieuw) maar de gas meterstand niet door aan de energieleverancier. Ik weet niet of dit heeft bijgedragen aan het automatisch in het lagere tarief te plaatsen.

Ik zou nu nog kunnen gaan bellen om het te veel betaalde capaciteitstarief van het 1e jaar terug te vragen. Dan moet ik geloof ik Liander gaan lastig vallen. GreenChoice wil dat niet doen, met het argument dat zij het dan ineens zelf zouden bepalen (en ook zelf zouden teruggeven) terwijl Liander het bepaald. En dat is op zich waar. Misschien ga ik hier later achteraan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Je kunt het proberen (voor 45-50 euro?), maar dan lijkt me dat een brief meer kans van slagen heeft.
Wat je argument niet moet zijn is: mijn verbruik is lager dan 500 m3 geweest, dus ik heb met terugwerkende kracht recht op het lage capaciteitstarief. Want dan kunnen ze makkelijk zeggen: we doen niet aan terugwerkende kracht.

Wat ik heb gebruikt is het volgende (voor jouw situatie). Het SJV dat aan het begin van jouw 1e jaar is gebruikt, is gedefinieerd als "de verwachting van het verbruik in een standaardjaar" (Informatiecode B3.4.1). En hoewel het geen standaardjaar is geworden (dat is praktisch nooit), is jouw verbruik aan het einde van het 1e jaar wel 'omgerekend' naar een standaardjaar. Dit is namelijk het SJV dat ná het 1e jaar is berekend, en ligt onder de 500 m3. Maar dit 'nieuwe' SJV kun je ook zien als de realisatie van het verbruik in een standaardjaar. En daarmee is de verwachting aan het begin van het jaar aantoonbaar onjuist gebleken. En dat kun je niet "eerlijk" noemen zoals verwoord in artikel 52b van de Gaswet, die zegt dat de voorwaarden van het contract transparant, eerlijk en vooraf bekend moeten zijn.

Ik weet niet of dit argument de toets van de rechter zou doorstaan, maar ik vermoed dat ze bij dit soort teksten ook denken, we betalen gewoon dan zijn we er vanaf. Maar hoe meer mensen dit soort brieven schrijven, hoe meer ze erover na moeten denken.

Even nog een check: hoe weet je dat je voor het nieuwe jaar in het lage tarief bent geplaatst? Staat dat bij jou op de jaarafrekening of zie je je 'nieuwe' SJV online? Bij NLE is dat allebei niet zo, alhoewel er online een 'verwacht jaarverbruik' staat wat het SJV gewoon is.

Succes ermee!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

En sowieso moet je bij Liander zijn. En alle juiste gegevens en standen netjes mee sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Anoniem: 656500 schreef op dinsdag 20 oktober 2015 @ 19:50:
Even nog een check: hoe weet je dat je voor het nieuwe jaar in het lage tarief bent geplaatst? Staat dat bij jou op de jaarafrekening of zie je je 'nieuwe' SJV online? Bij NLE is dat allebei niet zo, alhoewel er online een 'verwacht jaarverbruik' staat wat het SJV gewoon is.
Ik heb dit gevraagd aan de Greenchoice man toen ik hem aan de telefoon had. Hij kon zien dat we in capaciteitstarief tot 500m3 waren geplaatst.

Bedankt voor de info, misschien dat ik het later eens ga proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• antonboonstra

antonboonstra

Anoniem: 656500 schreef op zondag 04 oktober 2015 @ 19:15:
@antonboonstra: dat je verbruik twee jaar onder de 500 m3 zit is wil niet zeggen dat je voor die afrekeningen het lage capaciteitstarief betaalt. Die is immers gebaseerd op het StandaardJaarVerbruik, en loopt zogezegd een jaar 'achter'.
Dat snap ik. Bij de vorige afrekening had ik een verbruik van 492 m3, maar daar verwacht ik niet dat ik met terugwerkende kracht een lager capaciteitstarief moet betalen. Ik geef alleen aan dat ik nu al weet dat ik voor de komende afrekening wéér (ruim) onder de 500 m3 ga komen. Dat zijn dus twee jaren achter elkaar minder dan 500 m3, maar ik verwacht dat ik voor de komende afrekening wederom het hoge capaciteitstarief moet betalen, omdat mijn SJV n.a.v. mijn vorige afrekening verlaagd is naar 534 m3. Is het dan nog steeds terecht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Of het terecht is, is de crux van de discussie hier. In ieder geval is het bij jou waarschijnlijk gewoon volgens de regels/formules berekend. Wat blijkt uit mijn berekening voor jvanderkroon is dat de 'omrekenfactor' van verbruik naar SJV de laatste 2 jaar zo rond de 0,9-0,95 ligt (het is toch wat warmer geweest dan gemiddeld de afgelopen 20 jaar), en bij jouw is dat dus 492/534 = 0,92. Geeft maar weer eens aan dat een verbruik onder de 500 m3 niet direct het lage tarief oplevert.

Of het terecht is, is hier al veel besproken. Heb je de eerste pagina's van dit topic ook nog gelezen? Bijvoorbeeld hansdegit heeft veel goeds geschreven. Het blijft, ook in mijn ogen, wat apart dat als je bijvoorbeeld een leven lang onder de 500 m3 zit, je het eerste jaar 45-50 euro teveel betaalt (bij nieuwbouw of in mijn geval een SJV gebaseerd op het verbruik van de vorige bewoner). Het wordt alleen gecompenseerd als je het laatste jaar van je contract/leven nog één jaar een verbruik hoger dan 500 m3 hebt maar nog het lage tarief mag betalen. Daarnaast gaat het verhaal natuurlijk ook op als je tussentijds door warmtepompen, isolatie e.d., of verhuizende kinderen onder de 500 m3 komt. Dan betaal je eigenlijk 1 jaar teveel omdat het nooit echt gecompenseerd wordt. Maar er zijn misschien ook zwaarwegende praktische argumenten (ICT, facturering e.d.) waarom het niet makkelijk is om te veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
Anoniem: 656500 schreef op woensdag 21 oktober 2015 @ 16:52:
Maar er zijn misschien ook zwaarwegende praktische argumenten (ICT, facturering e.d.) waarom het niet makkelijk is om te veranderen.
"Het levert miljoenen op" lijkt me een eenvoudiger argument.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Tja, het idee om gasloos te worden is er op dit moment wel een beetje af, wel netjes in het lager Capaciteitstarief .
15,43 euro op de jaarafrekening. :) verbruik 27m3 gas.

2016 misschien subsidie regeling voor L/W WP, ga me hier maar eens rustig in verdiepen.

[ Voor 13% gewijzigd door BenEco op 26-10-2015 11:10 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
BenEco schreef op maandag 26 oktober 2015 @ 11:07:
Tja, het idee om gasloos te worden is er op dit moment wel een beetje af, wel netjes in het lager Capaciteitstarief .

2016 misschien subsidie regeling voor L/W WP, ga me hier maar eens rustig in verdiepen.
Waar gebruik je dat beetje gas nog voor dan?

Koken kun je opzich ook wel op een gasfles doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy-Andre
  • Laatst online: 09:31

Speedy-Andre

Sony ZL, XA, Nokia XR20

Hmm, inclusief het vastrecht zijn dat erg dure kuubjes :X

PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-01 08:26

ATS

Maar 27m3 gas gebruiken zou juist het moment moeten zijn om te kijken of je er niet helemaal vanaf kan. Dat scheelt aanzienlijk omdat je geen vastrecht meer hebt. Daar kan je aardig wat kWh voor verstoken om het e.e.a. elektrisch op te vangen.

[ Voor 6% gewijzigd door ATS op 26-10-2015 16:05 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
@ !null, ATS en Speedy-Andre,

Klopt allemaal. Hoop eigenlijk op een echte winter om te kijken of het warm blijft in huis bij bv -10 buiten.
Koken op inductie dus geen gas echter de Q-Solar kan niet zonder gas aansluiting, dan doet die het niet meer.
Helaas niet zo simpel als gedacht, heb namelijk het ZB circuit ervan wel nodig en de aanpassing (nieuwe regeling samen met een extra 100 L boiler) ligt ook een beetje stil op dit moment.
De tijd zal het leren.

Die 15,43 waren de totale kosten van het seizoen 2014-2015 onder de streep, dus dan valt het nog wel mee.

[ Voor 10% gewijzigd door BenEco op 27-10-2015 10:05 ]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+ 2x B230.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Ik heb in de zomer de cv helemaal uit: geen gasverbruik daar dus. Waarom niet met de Q-Solar? Bovendien scheelt het water (geen bijmenging) en electriciteit (geen cv)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
PcDealer schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:32:
Ik heb in de zomer de cv helemaal uit: geen gasverbruik daar dus. Waarom niet met de Q-Solar? Bovendien scheelt het water (geen bijmenging) en electriciteit (geen cv)
Die knop zit ook op de Q voor WW en CV, echter als de gaskraan dicht gaat of de gasaansluiting gaat de deur uit meet de Q dat er geen gasdruk is en valt in storing en dan werkt het ZB gedeelte ook niet meer.

Je moet er wat voor over hebben om eerst in het lager Capaciteitstarief bij gasverbruik <500 m3/jaar te komen en vervolgens helemaal gasloos te worden. :)

[ Voor 13% gewijzigd door BenEco op 27-10-2015 12:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Wordt er bij SJV rekening gehouden met (aantoonbaar) gewijzigde gezinssituatie? Eén kind is op kamers. En dus minder douchen enz. Waardoor we net onder de 500 m3 uitkomen.

Vind dat hele captar grote bureaucratische onzin. Eén tarief met staffels zou een stuk simpeler zijn.

A'dam PVOutput

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
BenEco schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 10:02:
@ !null, ATS en Speedy-Andre,

Klopt allemaal. Hoop eigenlijk op een echte winter om te kijken of het warm blijft in huis bij bv -10 buiten.
Koken op inductie dus geen gas echter de Q-Solar kan niet zonder gas aansluiting, dan doet die het niet meer.
Helaas niet zo simpel als gedacht, heb namelijk het ZB circuit ervan wel nodig en de aanpassing (nieuwe regeling samen met een extra 100 L boiler) ligt ook een beetje stil op dit moment.
De tijd zal het leren.

Die 15,43 waren de totale kosten van het seizoen 2014-2015 onder de streep, dus dan valt het nog wel mee.
Al aan gedacht om die qsolar om te bouwen naar propaan? Aan de gasfles met dat ding en weg kan je aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Is dat in huis wel toegestaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
Nee, maar niets houdt je tegen om een leiding door de gevel naarbinnen te voeren. Gasfles mag je in bekisting buitenshuis zetten, zolang je de onderkant maar open laat voor ventilatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
ericplan schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 12:53:
Vind dat hele captar grote bureaucratische onzin. Eén tarief met staffels zou een stuk simpeler zijn.
Dat is het eigenlijk al.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BenEco
  • Niet online
_JGC_ schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:49:
Nee, maar niets houdt je tegen om een leiding door de gevel naarbinnen te voeren. Gasfles mag je in bekisting buitenshuis zetten, zolang je de onderkant maar open laat voor ventilatie.
Beetje lastig met de ketel op zolder. :) Ben al met een andere oplossing bezig.

[ Voor 3% gewijzigd door BenEco op 27-10-2015 23:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
_JGC_ schreef op dinsdag 27 oktober 2015 @ 13:49:
Oh, en waarom mag je geen gasfles in huis hebben? http://www.primagaz.nl/nl-nl/applications/koken
Je mag ongeveer 110 liter gas in huis hebben. Maar ik zou zelf deze grote hoeveelheid niet in huis willen hebben.

Hier een aantal flesssoorten met bijbehorende prijzen...

En hier de eigenschappen van propaan en butaan.

[ Voor 33% gewijzigd door drielp op 29-10-2015 01:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Ook ik (denk) dat ik ruzie mag gaan maken om in het juiste tarief geplaatst te worden, maar eerst voor de zekerheid hier een vraag:

Van mijn jaarnota (NLE):

Capaciteitstarief gas / 20 okt 2014 - 31 dec 2014 73 dagen € 0,2637019,25
Capaciteitstarief gas / 1 jan 2015 - 11 sep 2015 254 dagen € 0,24960 63,40

(Periode, dagen, prijs per eenhoud, totaalprijs)

En hier zijn de tarieven van mijn netbeheerder voor gas: https://www.google.nl/url..._puVF8YDCGp7TXByWY5AJbAmw

Als ik hier naar kijk, denk ik dat ik dus in de 500 - 4000 kuub tarief ben gezet, waarbij vastrecht en capaciteitstarief bij elkaar zijn opgeteld, dan komt het wel ongeveer uit.

Nu heb ik met Endinet gebeld, en die zeggen me dat ik inderdaad in het lage tarief moet zitten, maar dat ze het niet kunnen zien welk tarief wordt gerekend voor mij. Ik heb met NLE gebeld, en die zeggen dat de enige manier om in een lager tarief te komen is door een andere gasmeter te laten installeren.

Mis ik nu iets, of is dat gewoon onzin? (Twee keer met NLE gebeld, twee aan de telefoon gehad, twee keer dat verhaal).

En wanneer ik correct zit, en teveel betaal, wie moet het uiteindelijk rechtzetten? Endinet of NLE? Mijn SJV is volgens Endinet toevallig vandaag van 255m3 naar 265m3 ofzo gegaan (dit is eerste jaar dat ik in mijn woning woon), en is dus heel ruim onder de grens, dus daar hoeven geen discussies over te zijn.

[ Voor 4% gewijzigd door Sissors op 02-11-2015 12:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

Nieuwe gasmeter is dikke onzin. Schriftelijk bezwaar maken.

[ Voor 31% gewijzigd door PcDealer op 02-11-2015 13:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste Sissors,

Volgens mij is het allemaal correct berekend bij jou, en hoef je geen ruzie te zoeken :)
Er zijn 4 posten voor het netbeheer (zie ook 2e pagina van tarievenblad Endinet)
Transport vastrecht 17,9945
Transport capaciteit 32,9595 bij SJV<500 m3
Meterhuur 20,4765
Periodieke aansluiting 19,6735.

Totaal 91,1040, gedeeld door 365 is precies 0,2496 per dag excl. BTW.
En voor netbeheerzaken moet je altijd bij Endinet zijn. Het zijn hun diensten en hun tarieven.

Veranderen van gasmeter klopt dus niet, alle aansluitingen met capaciteit t/m 10 m3/uur hebben gasmeter G4 of G6.

Als dit pas jouw eerste jaar in de woning is, en het SJV stond al op 255 toen jij er kwam, dan had de vorige bewoner ook een laag verbruik of de woning had al goede isolatie of warmte-innovaties e.d. (waar ik weer niks van weet :), klopt dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
Het is een appartement met fatsoenlijke isolatie boven een ABN die blijkbaar flink stookt, dus dat scheelt :).

Het zou wel schelen als het gewoon juist is (geen korting helaas dan verder :P). Was helemaal makkelijk geweest als ze me bij NLE gewoon hadden kunnen vertellen waarop het gebaseerd is. IIG bedankt voor je reactie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PcDealer

PcDealer

HP ftw \o/

ABN?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Niet online
ABN Amro bank kantoor ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Het lijkt erop dat bij mij ook het verkeerde capaciteitstarief gerekend wordt de komende periode. Voorheen altijd gasverbruik boven de 1600 m3 gehad. De afgelopen periode een gasverbruik van 178 m3 gehad en mijn SJV bij Enexis is doodleuk op 812 m3 gezet (gemiddelde van vorig jaar en dit jaar?).

Afgelopen jaar heb ik een warmtepomp geïnstalleerd, zodat voor de verwarming geen gas meer gebruikt wordt. De kinderen zijn uit het huis, een HR++ schuifpui is geinstalleerd en er wordt niet meer gekookt op gas. Dus alleen nog maar douchen voor 2 personen, waarvan ikzelf meestal douche bij het sporten.
Verwachting is dat het gasverbruik zelfs nog maar 125 m3 zal zijn komende periode, doordat de kinderen het huis uit zijn.

Heb een mail naar Enexis gestuurd om het SJV/capaciteitstarief gas voor de komende periode te corrigeren. Ben benieuwd }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• !null
Bij mij stond gas ook op 800m3 voor het nieuwe jaar, ondanks maar 410m3 in het eerste jaar gebruikt te hebben. Dit stond echter geheel los van het capaciteitstarief, dat stond wel goed!

Dus 1+1 is niet persee 2 :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
!null schreef op zondag 08 november 2015 @ 17:10:
Bij mij stond gas ook op 800m3 voor het nieuwe jaar, ondanks maar 410m3 in het eerste jaar gebruikt te hebben. Dit stond echter geheel los van het capaciteitstarief, dat stond wel goed!

Dus 1+1 is niet persee 2 :P
Helaas voor mij niet, denk ik.
Volgens mijn voorschot berekening:

Vaste leveringskosten van gas per jaar:
- vaste kosten: 41,50 euro
- netbeheerkosten: 154,45 euro.

En dit laatste bedrag is volgens Enexis tarieven:

​<= G6, sjv 500 tot 4.000 m3 ​​€ 154,4450 inclusief BTW.

En dus niet:

​<= G6, sjv < 500 m3 ​​€ 110,2358 inclusief BTW.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Jaarrekening Greenchoice binnen. Voor het tweede achtereenvolgende jaar is het gemeten gasverbruik onder de 490 m3.
En voor het tweede jaar is het hoge capaciteitstarief berekend.

Even ingeschoten op Twitter, maar Liander zegt dat ze niets kunnen en dat ik bij m'n leverancier GC moet zijn.
Afbeeldingslocatie: http://static.tweakers.net/ext/f/9h4r2pszge4Kp5G2xOIXLmmv/full.png

[ Voor 12% gewijzigd door ericplan op 12-11-2015 21:05 . Reden: plaatje ]

A'dam PVOutput

• !null
Ja en dan bel je GreenChoice, en die zegt weer dat je bij Liander moet zijn. En volgens mij heeft GreenChoice dan gelijk.

• ericplan

ericplan

5180 Wp PV

Volgens mij ook, de discussie gaat verder.

A'dam PVOutput

• noo
  • Registratie: Januari 2012
  • Niet online

noo

Ik heb Greenchoice mail gestuurd met het verzoek om door Liander aan de hand van de laatste harde meterstanden het SJV en daarmee het capaciteitstarief te laten bepalen. Dat werkte prima.
Pagina: 1 ... 8 ... 14 Laatste

Dit topic is gesloten.