https://www.discogs.com/user/Hamlap1988/collection
De Panasonic G3 kun je ook al voor 249 euro vinden bij fotobooms: http://www.fotobooms.nl/info_prdct.php?id=11768
Voor dat bedrag heb je echt een mooie camera met ingebouwde evf, draaibare LCD en een betere sensor dan in de E-P3.
en de G3 is compacter dan de EP3 met externe evf:
http://farm7.static.flick...19277160_2658b7b6d0_b.jpg
http://farm7.static.flick...19272130_7c9a0d56d2_b.jpg
[ Voor 18% gewijzigd door leendertv op 02-05-2013 11:43 ]
Hoe bedoel je? Kwa beeldkwaliteit loopt die wat echter op de huidige camera's (dynamic range en ruis op hogere iso's), maar verder is het een erg stevig gebouwde camera met snelle autofocus en vlot in gebruik. Die bouwkwaliteit is echt heel wat beter dan de G3. De EP3 voelt echt aan als een blok metaal, dat gevoel heb je veel minder bij de G3. De €250 voor de G3 is overigens zonder lens.Peter_Aragorn schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 10:08:
Met welke andere camera's is die EP3 te vergelijken? X20/GH2?
[ Voor 18% gewijzigd door Teun_2 op 02-05-2013 12:44 ]
Zou dit voor mij niet al een mooie vooruitgang zijn? Ik twijfel. Ik wil dan ook weer een jaartje of 3 met de camera doen.
Teun_2 schreef op zondag 24 maart 2013 @ 15:12:
[...]
Als je raw schiet en ruisbewerking toepast in LR, is het verschil in beeldkwaliteit nihil. Werk je in jpg, dan heb je een halve tot een hele stop winst door een beter algoritme. De EP-3 is verder wel echt een heel andere klasse camera. Veel beter gebouwd, veel snellere autofocus, veel beter schermpje en vlottere bediening. De camera heeft meer knopjes en reageert net wat sneller op input. Ook de touch to focus vind ik een welkome toevoeging. Ik heb de upgrade van de epl1 naar de ep3 gedaan en heb me dat niet beklaagd, verwacht geen betere beeldkwaliteit though, op alle andere vlakken is de ep3 wat ik van een camera verwacht.
[ Voor 33% gewijzigd door Teun_2 op 02-05-2013 13:12 ]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Nu je het zegt.Teun_2 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 13:10:
Die vraag heb je eerder al gesteld.
Ik heb het toch maar gedaan. Qua beeldkwaliteit heb ik weinig te klagen met mijn huidige camera. De E-P3 is in alles beter en van een hogere klasse. Ik denk dat ik er zeer veel plezier aan ga beleven.
Jammer dat hij enkel in zwart te verkrijgen was voor die prijs, mar dat kan de pret niet drukken. Ook mijn zilver kleurige objectieven zullen er best leuk op staan.
Fiber, bedankt voor de tip. Zodra ik de E-P3 heb gaat mijn camera voor een zacht prijsje op marktplaats. Daar is altijd wel iemand blij mee te maken en wellicht wordt ook hij/zij door de camera in het m4/3 gebeuren gezogen. Zag dat er 1 op stond waar al vrij vlot 110 euro op geboden werd.
Ik betwijfel dat toch eerlijk gezegt.jesper86 schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 12:25:
De EVF is inderdaad mooi, maar dat de sensor beter is ben ik het niet mee eens. Vooral de kleuren zijn heel plat en grijs met de Panasonics. Beide met jpg en raw komen de oly fotos er out of the box een heel stuk sprekender uit imo.
De Panasonic G3 heeft een nieuwe generatie Panasonic sensor dan de EP3.
Op ISO 1600 en 3200 is de G3 zichtbaar beter.
Ik fotografeer al zo'n 2 jaar met de G3 en vind de kleuren zeker niet plat of grijs.
Ik fotografeer best veel alleen in jpg met de G3. Heb verschillende instellingen mbt jpg naar mijn eigen voorkeur aangepast.
Bijvoorbeeld deze foto is geschoten in jpg (en met de 14-42mm kitlens):

En ook deze is geschoten in JPG (ISO 1600) met Panasonic 20mm f1.7

Wat ik alleen niet snap van PAnasonic is de overgevoeligheid voor rood.leendertv schreef op donderdag 02 mei 2013 @ 19:11:
[...]
Ik betwijfel dat toch eerlijk gezegt.
De Panasonic G3 heeft een nieuwe generatie Panasonic sensor dan de EP3.
Op ISO 1600 en 3200 is de G3 zichtbaar beter.
Ik fotografeer al zo'n 2 jaar met de G3 en vind de kleuren zeker niet plat of grijs.
Ik fotografeer best veel alleen in jpg met de G3. Heb verschillende instellingen mbt jpg naar mijn eigen voorkeur aangepast.
Bijvoorbeeld deze foto is geschoten in jpg (en met de 14-42mm kitlens):
[afbeelding]
En ook deze is geschoten in JPG (ISO 1600) met Panasonic 20mm f1.7
[afbeelding]
Ik post vanavond een voorbeeld van een rode tulp in de cystom setting(minder ruisonderdrukking is het rood feller dan de de normale modus
ora et labora
Is het allemaal te lastig of is dit wel een puntje?
[ Voor 3% gewijzigd door Froggle op 03-05-2013 23:13 ]
PSN: ForcedReboot | XBL: Froggle | NSO: SW-6166-3842-4608 | Strava | Untappd
Dit topic gaat over de mirrorless camera's van Panasonic en Olympus, die samen nog steeds de mFT mount gebruiken (en daarnaast spui ik als stuk antiek zo nu en dan nog wat over de reguliere FT spullen). Natuurlijk ontkom je niet aan vergelijkingen met modellen van andere merken, maar dit is zeker geen algememe mirrorless discussie-thread. De andere modellen hebben, mits er genoeg animo voor is, een eigen thread.Froggle schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 23:12:
Ik zat net zo even door de startpost te lezen, maar we praten hier voornamelijk over Mirrorless camera's. Dat hele mFT is eigenlijk alleen om de mFT-mount, gezien de sensor ook niet allemaal meer FourThirds zijn. Mirrorless lijkt me eigenlijk algemener om te gebruiken als topic naam. Meteen duidelijk, EVIL (Electronic Viewfinder Interchangeable Lens) is het niet geworden vanwege de duivelse naam, EVF (electronic viewfinder) ook niet, omdat Sony DSLR's met elektronische viewfinder maakt. Zo zijn er nog wel meer afkortingen voorbij gekomen, maar uiteindelijk blijft Mirrorless toch de meest duidelijke benaming. Waarom heet het topic dan nog Het grote m4/3 topic?
|| Vierkant voor Wiskunde ||
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
Zover ik weet gaat het enkel om (m)FT camera's (en lenzen die daar oppassen).Froggle schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 23:12:
Ik zat net zo even door de startpost te lezen, maar we praten hier voornamelijk over Mirrorless camera's. Dat hele mFT is eigenlijk alleen om de mFT-mount, gezien de sensor ook niet allemaal meer FourThirds zijn.
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ik ben met de bovenstaande mensen. Ik zie hier geen discussies over andere camera's en lenzen dan over (m)FT. Af en toe als vergelijking inderdaad, maar dat gebeurt in alle andere systeem- en cameratopics toch ook?Froggle schreef op vrijdag 03 mei 2013 @ 23:12:
Ik zat net zo even door de startpost te lezen, maar we praten hier voornamelijk over Mirrorless camera's. Dat hele mFT is eigenlijk alleen om de mFT-mount, gezien de sensor ook niet allemaal meer FourThirds zijn. Mirrorless lijkt me eigenlijk algemener om te gebruiken als topic naam. Meteen duidelijk, EVIL (Electronic Viewfinder Interchangeable Lens) is het niet geworden vanwege de duivelse naam, EVF (electronic viewfinder) ook niet, omdat Sony DSLR's met elektronische viewfinder maakt. Zo zijn er nog wel meer afkortingen voorbij gekomen, maar uiteindelijk blijft Mirrorless toch de meest duidelijke benaming. Waarom heet het topic dan nog Het grote m4/3 topic?
De NEX-camera's zitten mee in het Alpha topic: Het grote Sony Alpha topic v2013 En als er animo voor een ander mount is, komt daar vanzelf ooit ook wel een eigen topic voor.
[ Voor 8% gewijzigd door Teun_2 op 04-05-2013 12:48 ]
Spiegelloosheid anno 2012 Wellicht moet er een nieuwe versie aangemaakt worden indien mensen willen praten over Samsung NX en Pentax Q. EOS-M kan in het Canon topic en Nikon 1 in het Nikon topic.
http://www.43rumors.com/ft5-the-full-e-p5-specs/
Toch wel spijtig. Nu is er helemaal niets nieuws meer te vertellen tijdens de presentatie.nielsgaastra schreef op maandag 06 mei 2013 @ 11:46:
En daar zijn dan de volledige specificaties van de E-P5:
http://www.43rumors.com/ft5-the-full-e-p5-specs/
Wat ik vrijdag wel graag wil zien is een roadmap voor objectieven. Wat zijn ze van plan om de komende 2 jaar aan objectieven op de markt te zetten?
Voor wat betreft lenzen, daar is Oly wel enorm goed in bezig. Ik hoop eigenlijk op een aantal budget prime varianten in de lijn van de 45mm 1.8. Bijvoorbeeld een 25mm. Ook hebben ze nog niet echt een pancake zoom en zou ik nog graag een m43 versie van de 50mm f/2 macro zien.
Ik verwacht alleen geen van allen, maar het hangt er vanaf wat de strategie wordt t.o.v. panasonic. Elkaar's aanbod aanvullen met hier en daar een geweldige lens aan beide kanten, of in elkaar's vaarwater zitten.
Olympus heeft nog niet echt antwoord op de Panasonic 12-35mm, 25mm en 150mm 2.8 (als die komt), en andersom geldt dat voor een hoop lenzen ook zo. Ik zou wel graag zien dat ze nog een keer samen om de tafel gaan zitten voor de lens correctie in-body.
Volgens mij het een geweldige EVF. Ik ben al zeer tevreden met mijn VF-2 maar ik zou deze wel eens in de winkel willen zien.
http://www.43rumors.com/ft5-full-vf-4-specs/
Maar doet de sensor het dan wel op alle modellen?Teun_2 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 14:50:
Ook fijn dat daar een sensor inzit, dat mis ik best wel op m'n VF-2.
Al met al, ongeacht hoe goed deze is ga ik mijn VF-2 er niet op inruilen. Ik probeer juist steeds minder gebruik te maken van de EVF en laat hem steeds vaker in de tas.
Wel erg fijn van olympus dat ze alle pens en omd een firmwareupdate geven, zeg! Al is het beperkt voor wat betreft resolutie en oogsensor, al kan ik me bedenken dat daar best wel erg goede technische redenen voor zijn. De EPL1 zal bijvoorbeeld niet genoeg rekenkracht hebben om die hogere resolutie aan te sturen.E-PL5, E-PM2, E-M5, E-PL3, E-PM1, E-P3 Firmware update required, Not compatible with eye sensor)
E-PL2, E-PL1, E-PL1s, E-P2, XZ-2 (Firmware update required, Not compatible with eye sensor, Image degradation on view finder.)”
Enkel de de XZ-1 valt uit de boot.
[ Voor 104% gewijzigd door Teun_2 op 07-05-2013 15:16 ]
Van de E-PL1 weet ik dat die de eerste versie heeft van de accessoire poort (of hoe heet dat ding onder de hot shoe). Maar volgens mij de E-P2 ook (de E-PL2 was de eerste die de tweede geupgrade versie had voor oa de PenPal). Dus dat kan het niet zijn. Wellicht heeft het ook met rekenkracht te maken, ik weet het niet. Wellicht is het ook gewoon marketingtechnisch. Uiteindelijk willen ze toch echt wel dat al die E-PL1 eigenaren eens upgraden.Teun_2 schreef op dinsdag 07 mei 2013 @ 15:09:
Volgens 43rumors enkel op de ep5 en epl6. jammer, maar goed voor de toekomstige modellen. Ik ga mijn vf2 ook niet meteen inruilen. Als ik ooit mijn ep3 vervang, zal het wel door een camera met ingebouwde evf zijn, zoals de omd em5 of opvolger. Tot dan, volstaat die vf2 zeker nog wel.
[...]
Wel erg fijn van olympus dat ze alle pens en omd een firmwareupdate geven, zeg! Al is het beperkt voor wat betreft resolutie en oogsensor, al kan ik me bedenken dat daar best wel erg goede technische redenen voor zijn. De EPL1 zal bijvoorbeeld niet genoeg rekenkracht hebben om die hogere resolutie aan te sturen.
Enkel de de XZ-1 valt uit de boot.
Uit de changelog van de Metz 44 af-1, de anderen zijn gelijk(aardig).
http://www.metz.de/en/fla...litz-15-ms-1-digital.htmlImprovements:
1. Slave function with Panasonic DMC-GH3, Olympus
PEN E-PL5 and Olympus OM-D E-M5 enhanced.
2. Wake up function enhanced.
http://www.metz.de//en/fl...litz-44-af-1-digital.html
http://www.metz.de/en/fla...litz-48-af-1-digital.html
http://www.metz.de/en/fla...litz-50-af-1-digital.html
http://www.metz.de/en/fla...litz-52-af-1-digital.html
http://www.metz.de/en/fla...litz-58-af-1-digital.html
http://www.metz.de/en/fla...litz-58-af-2-digital.html
[ Voor 57% gewijzigd door Teun_2 op 07-05-2013 16:50 ]
http://www.dpreview.com/n...d-Micro-Four-Thirds-model
Vrij prijzig. Maar leuk dat de zwarte objectieven dezelfde prijs hebben als de zilveren.
Hier de voorlopige resultaten: http://blog.mingthein.com/2013/05/10/oiympus-pen-e-p5/
Hoe moet deze het dan opnemen tegen de OMD? (bedrag voor de optionele EVF komt er dan ook nog bij)
Ook als je deze camera vergelijkt met bijvoorbeeld de Panasonic G6 dan is niet echt duidelijk waar het prijsverschil in zit.
De OMD is 1,5 jaar geleden al aangekondigd en nog altijd 100,- duurder. De EP5 is kwalitatief beter dus vind het niet heel vreemd. Denk ook niet dat deze camera het moet opnemen tegen de OMD maar dat er binnenkort (dit jaar nog?) een nieuwe OMD komt (die natuurlijk nog duurder is).leendertv schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 10:53:
Ik snap de prijs niet zo. 999 euro body only?
Hoe moet deze het dan opnemen tegen de OMD? (bedrag voor de optionele EVF komt er dan ook nog bij)
Ook als je deze camera vergelijkt met bijvoorbeeld de Panasonic G6 dan is niet echt duidelijk waar het prijsverschil in zit.
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Maar je hebt gelijk, je hebt het dan wel over een wat oudere camera.
Maar wel met ingebouwde evf, weather sealing, dezelfde sensor...
Voor een EP5 met EVF betaal je straks aan het begin zo'n 1200 euro.
Kdenk dan toch dat veel mensen dan toch voor de OMD EM5 gaan? En de EP5 verkoopresultaten misschien wat tegenvallen?
Zelfde sensor maar andere filter waardoor beelden scherper zouden zijn. 1/8000 sluiter is volgens mij ook niet iets wat ze even met een software update voor elkaar krijgen dus op weathersealing na is de EP5 toch echt beter. De nieuwe externe EVF is ook een stuk beter dan die in de OMD. Als ik nu nog geen OMD zou hebben zou ik voor EP5+EVF gaan. Al gebruik ik de EVF wel altijd dus zou die er bij mij toch altijd opzitten.leendertv schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 11:09:
De OMD EM5 kun je nu voor ongeveer 900 euro body only kopen.
Kdenk dan toch dat veel mensen dan toch voor de OMD EM5 gaan? En de EP5 verkoopresultaten misschien wat tegenvallen?
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Weet ik niet, OMD is pas sinds een paar maanden wat goedkoper. Olympus is er heel goed in om prijzen lang vast te houden. Sterker nog zelfs nu bepaalt Olympus de prijs. Kijk maar in pricewatch, iedereen biedt 'm aan voor 899.Fiber schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 12:17:
En die prijs gaat echt nog wel een paar honderd Euro zakken hoor. Voor de body dan, die finder zal wel prijzig blijven lijkt mij.
[ Voor 12% gewijzigd door amphora op 10-05-2013 12:26 ]
Nieuwer? Of hogere klasse?
ora et labora
De PEN Light is wat kleiner, minder draaiknopjes en wat meer de UI van een compactcamera dan de PEN. Duidelijk een stuk lager gepositioneerd, maar voor 2/3 van dat bedrag krijg je wel dezelfde sensor. Ik heb zelf een e-pl5 en ben daar erg tevreden over. Als ik niet ook Canon full frame zou schieten zou ik wel voor een OM-D zijn gegaan denk ik.
In volgorde:
- EP Mini (x) klein maar fijn, weinig knoppen
- E-PL(x) middenklasse, goeie combi formaat en bedieningsknoppen
- E-P(x) grootst, meeste hardware bedieningsknoppen
- (OM-D) biggest and bestest
Over het algemeen ontlopen ze elkaar nauwelijks qua features, meestal hebben ze van dezelfde generatie zelfde AF + Sensor, en ook de functionaliteit ontloopt elkaar niet veel (de opties in het hidden menu zijn waanzinnig, dingen waar je bij een semipro DSLR van droomt soms). EP-5 is wat nieuwer dan de rest, dus die loopt nu qua hardware ietsje voor, en heeft ook een betere AF + stabilisatie ivm met de mini 2 en E-PL5.
Qua formaat en bediening vind ik de EPL-(x) een mooie middenweg. Niet te groot, maar toch redelijk wat knoppen. Mini is superklein maar bijna touchscreen only bediening volgens mij.
Dat verschil in UI is vooral als je het hidden menu niet aanzet. Als je die aanzet heb je volgens mij HEEL veel van de functies van z'n grotere broertjes. Ik was eerst redelijk teleurgesteld in de mogelijkheden van mijn E-PL1, totdat ik dat menu vond. Toen ging ik mijn 7D vervloekenSndBastard schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 13:32:
E-PL = PEN Light, E-P = PEN.
De PEN Light is wat kleiner, minder draaiknopjes en wat meer de UI van een compactcamera dan de PEN. Duidelijk een stuk lager gepositioneerd, maar voor 2/3 van dat bedrag krijg je wel dezelfde sensor. Ik heb zelf een e-pl5 en ben daar erg tevreden over. Als ik niet ook Canon full frame zou schieten zou ik wel voor een OM-D zijn gegaan denk ik.
[ Voor 37% gewijzigd door Sjekster op 10-05-2013 13:35 ]
Vergeet trouwens niet dat de EP5 ook WiFi heeft he! Is ook niet gratisleendertv schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 11:09:
De OMD EM5 kun je nu voor ongeveer 900 euro body only kopen.
De 17mm als kitlens is wel gaaf, maar het totaalpakket blijft wat duur.
Setje foto's op Flickr met de SLR Magic 25mm F0.95
Ik zal eens kijken of ik nog wat filmmateriaal op Vimeo plaats van de Disney Dreams shows welke elke avond de afsluiting vormt van een dag Disneyland Parijs. Natuurlijk ook opgenomen met dezelfde lens.
computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.
Ik keek er eerst ook overheen, maar als je de losprijs van de E-P5 en de 17/1.8 bij elkaar doet is die kit toch best voordelig aangezien je er dan een 'gratis' VF-4 bij krijgt t.w.v. €250.Verwijderd schreef op vrijdag 10 mei 2013 @ 16:18:
De 17mm als kitlens is wel gaaf, maar het totaalpakket blijft wat duur.
Ja. Nu maar hopen dat Marktplaats overspoeld wordt met die 'gratis' VF-4 voor een zacht prijsje.jesper86 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:20:
[...]
Ik keek er eerst ook overheen, maar als je de losprijs van de E-P5 en de 17/1.8 bij elkaar doet is die kit toch best voordelig aangezien je er dan een 'gratis' VF-4 bij krijgt t.w.v. €250.
De E-PL6 is overigens ook aangekondigd, maar zelfs ik snap het nut daar niet helemaal van. Zelfde uiterlijk, minimale verbeteringen en alleen voor Azië. Ze hadden het beter E-PL5s kunnen noemen.
Die 17 zal je denk ik vrij snel verkopen voor een bijna nieuwprijs. Zeker als die in het zwart komt en de zwarte nog niet goed leverbaar is in het begin.Sjekster schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 11:42:
Hmm, das wel een mooie dan. Die 17 1.8 hoef ik ook niet, dus ff uitrekenen op wat voor prijs die body dan evt uitkomt...
Maar de body alleen zal wel tegen de 1000 euro aanzitten volgens mij.
En met een beetje pech zal dat net zoals de E-M5 behoorlijk lang zijn waarde houden. Volgens mij waren de E-Px modellen ook altijd vrij waardevast in tegenstelling tot de E-PLx en E-PMx series.
Luxe problemen, ik haat ze
Och ja. Als je twijfelt zou ik, als ik jou was, gewoon wachten.Sjekster schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:13:
Die laatste krijg je al snel bij een pak boter volgens mij. Ik twijfel echt. Sowieso is een nieuwe body niet echt nodig, want het is eigenlijk maar een fun cam erbij. Maar toch, als ik mijn E-PL1 vergelijk met zo'n nieuwe, dan gaat het hard kriebelen. E-PL5 zal wel genoeg zijn voor mij, maar damn, die E-P5 is een beauty.
Luxe problemen, ik haat ze
Ik vind de E-P5 ook een pracht van een ding. Eigenlijk vond ik vrijwel alle camera's (muv de E-M serie) die uitkwamen na mijn E-PL1 mooi en het overwegen waard. Uiteindelijk vorige week goedkoop een nieuwe E-P3 kunnen kopen (waar ik nog steeds op wacht...). Die vervult mijn behoefte de komende jaren wel weer.
Het vervelende is eigenlijk ook dat er zoveel interessante objectieven uitkomen. Als ik toch eens de loterij win....
precies, is mijn probleem ook. Ik heb er gewoon het geld niet voor en moet uitwijken naar legacy lenzen.Wat bij snel bewegende onderwerpen lastig is om goed scherp te stellen.Maar goed ik red het bij de overige momenten wel met mn minolta/nikon lenzen setup. binnenkort hoop ik mn sigma 70-300 macro lens weer te kunnen gebruiken. ik had een slechte startVerwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 13:35:
[...]
Het vervelende is eigenlijk ook dat er zoveel interessante objectieven uitkomen. Als ik toch eens de loterij win....
Als Hans Kazan nou eens 10k in mn portomonee toverde, kon ik teminste wat leuk spul kopen
Wat een verademing zou het zijn om AF en stabilisatie te hebben
ora et labora
Is deze al ergens te krijgen, of te pre-orderen? En zijn de prijzen al bekend?
Nog een vraagje, nogal een noob vraag - welke lenzen passen er precies op de E-P5? Alleen die van Oly zelf, of zijn er ook andere merken, oudere lenzen, etc?
15" tbMBP (2017) | iPad Pro 11" | iPhone X | GoPro Fusion | GoPro HERO 7 Black | DJI Mavic 2 Pro
al deze lenzen: http://tweakers.net/categ...XRZYo6SVbSSsaGRkVJsbW0tAA en met adapter kan je 99% van alle andere lenzen ook nog eens gebruikenazt33 schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 18:47:
Nog een vraagje, nogal een noob vraag - welke lenzen passen er precies op de E-P5? Alleen die van Oly zelf, of zijn er ook andere merken, oudere lenzen, etc?
verkooppunten zijn schaars, hier is de body op amazon: http://www.amazon.com/Oly...-3-InchLCD-/dp/B00CI3R7BM
[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 11-05-2013 19:21 ]
ora et labora
Disney dreams videoVerwijderd schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 10:50:
Dat is een lichtsterk objectief. Mooie foto's. Ik ben benieuwd naar de video.
is via bovenstaande link te vinden.
computer: I7 3770K 16GB 4 TB. Fotografie: Olympus OM-D E-M1 II en een heleboel lenzen. Zeer tevreden met MFT systeem.
Mooie combinatie heb je, ook voor video. Een statief of stabilisatie had het nog net wat strakker gemaakt denk ik.dongstra schreef op zaterdag 11 mei 2013 @ 20:47:
[...]
Disney dreams video
is via bovenstaande link te vinden.
Wel een krachtige beamer volgens mij daar in Euro Disney.
http://www.43rumors.com/f...hase-detection-on-sensor/
De VF-4 vind zijn weg in de nieuwe E-Mx (goh, wie had dat nou kunnen denken) en schijnbaar gaan ze aan de slag met PDAF op de sensor. Ook een vrij open deur volgens mij.
Maar wel een deur die misschien een upgrade rechtvaardigt. Dit zijn nou net de 2 minpunten van de OMD in vergelijking tot een spiegelreflex camera.Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 14:26:
De VF-4 vind zijn weg in de nieuwe E-Mx (goh, wie had dat nou kunnen denken) en schijnbaar gaan ze aan de slag met PDAF op de sensor. Ook een vrij open deur volgens mij.
Als PDAF er voor gaat zorgen dat FT lenzen goed gaan werken op mFT, dan zullen daar vast mensen blij mee zijn.
Verder natuurlijk focus peaking en wifi.
Wordt leuk volgend jaar een opvolger voor mijn Panasonic G3 uitkiezen.
Mijn voorkeur is denk ik nog steeds de Panasonic G7 (of hoe de opvolger van de G6 ook gaat heten) als deze de GH3 sensor krijgt.
Vooral om de standaard veel betere grip en videokwaliteit. En de prijs/features verhouding.
Maar als de nieuwe OMD een betere grip krijgt en betere videokwaliteit dan wordt het moeilijk.
Kun je trouwens met de G6, GH3, EP5 met wifi ook direct printen?
Ongetwijfeld. Mits ze het goed doen. Die EVF zal ongetwijfeld een gigantische vooruitgang zijn, daar heb ik geen twijfel over. Maar PDAF op de sensor mag wel goed uitgewerkt worden zodat eindelijk de 4/3 objectieven het op volle snelheid doen. Dan hoop ik dat de C-AF inmiddels ook zo ver ontwikkeld is dat het ook prima voor sportfotografie is (zoals enkele Canikons dat zijn).amphora schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:16:
[...]
Maar wel een deur die misschien een upgrade rechtvaardigt. Dit zijn nou net de 2 minpunten van de OMD in vergelijking tot een spiegelreflex camera.
Ik denk wel dat ze de nieuwe E-Mx wat hoger gaan positioneren dan de E-M5.
Ongetwijfeld. Anders zou de EP5 qua prijs veel te dicht bij zitten. Alleen body 1199,- misschien 1299? Veel hoger kunnen ze denk ik niet gaan. Tenzij ze echt met iets spectaculairs komen.Verwijderd schreef op maandag 13 mei 2013 @ 15:34:
[...]
Ik denk wel dat ze de nieuwe E-Mx wat hoger gaan positioneren dan de E-M5.
Dan kom je bijvoorbeeld op zoiets:
E-PM2 --> 499
E-PL5 --> 599
E-P5 --> 849
E-M6 --> 1099
Leendertv, ik verwacht dat de G serie nog een hele tijd lang het meeste waar voor geld blijft bieden als je een geïntegreerde VF wil.
In hoeverre zijn bij Olympus en Panasonic de auto-corrections ingebouwd voor objectieven van de "buurman"? In concreto lijkt me de Panasonic Lumix G 7-14mm f/4 ASPH erg mooi met een OM-D. Maar door de sterke vertekening zou een auto-correctie hiervan natuurlijk wel erg handig zijn zodat je niet altijd via een omweg je raw's of jpeg's moet aanpassen.
Voor zover ik weet helemaal niet. Mijn panasonic 20mm doet ook relatief veel CA en vignettering op mijn E-PL5, maar uiteindelijk schiet ik er nu helemaal mee in raw, dus LR lost het voor me op.Sodela schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 17:56:
Even een vraag die ik niet zo 1-2-3 beantwoord zie, ook niet hier.
In hoeverre zijn bij Olympus en Panasonic de auto-corrections ingebouwd voor objectieven van de "buurman"? In concreto lijkt me de Panasonic Lumix G 7-14mm f/4 ASPH erg mooi met een OM-D. Maar door de sterke vertekening zou een auto-correctie hiervan natuurlijk wel erg handig zijn zodat je niet altijd via een omweg je raw's of jpeg's moet aanpassen.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Ja klopt, de kap zit er niet strak op waardoor ie een beetje scheef erop zit. Dat wil ik ook met de foto laten zien.Universal Creations schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:52:
Hij zit scheef, of ben ik nu gek?
Mijn ring zat er best strak op, deze kap is echt veel losser. Vind ik wel jammer maar dat heb ik ook gelezen op diverse fora over uwinka en jjc, dus niet geheel onverwachts.Sjekster schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 23:04:
Och, ik vind dat die originele ring die erop zit (die je eraf moet halen als je zonnekap wilt gebruiken) ook aardig los zit. Ligt volgens mij dus meer aan de lens zelf dan aan de niet originele zonnekap....
De E-P5 wordt steeds mooier elke keer dat ik m zie. Dalijk wil ik 'm nog kopen ook.
Lijkt me eigenlijk wel ideaal om de zoeker er binnenshuis af te kunnen laten en buiten van bovenaf in te kunnen kijken, bij nader inzien. Dat gaat met de OMD nie lukken.
De vergrotingsfactor schijnt ook nog een een stuk meer te zijn wat ook een flinke plus is. Erger me altijd dood aan de piepkleine optische zoekertjes van apsc SLR's, vergeleken met fullframe. Zelfs 1 van de beste zoekers in bijvoorbeeld de Nikon D7000 is nog niet bijzonder groot, als je wel eens een analoge SLR heb gebruikt... In dat opzicht is EVF wel voordelig, en dat ie fysiek best groot is is het dan wel waard. En aangezien ik dan toch de 17mm zou willen is die kit geen slechte deal. hmm.
EVF zal ik niet zo snel loskopen bij een m43 camera iig. Ik heb prima kunnen wennen aan het kijken op LCD, vooral ook omdat het toch m'n camera is voor de fun gelegenheden, of als ik weinig mee wil nemen. EVF heeft zeker z'n toegevoegde waarde, maar dan heb ik het liever ingebouwd. Losprijs vind ik iig VEEL te hoog.
Olympus quits low end compact camera business. Focus on mirrorless and high end compact.
http://www.43rumors.com/o...ess-and-high-end-compact/
Een goed en zeer wijs besluit van Olympus. Dit zal zeker helpen om de cameradivisie snel weer gezond te maken.
Sony sensor met PDAF voor toekomstige OMD:
http://www.43rumors.com/f...nge-pdaf-sensors-for-omd/
Olympus ontwerpt een 400mm f4 A mount lens:
http://www.sonyalpharumor...st-designed-with-olympus/
Komt eind augustus.
Verwijderd
Zonde ...Verwijderd schreef op donderdag 23 mei 2013 @ 12:52:
Van belang is wel wat voor in body stabilization het gaat worden; aan enkel X / Y heb je niets en dat staat altijd uit op mijn E-PM1.
Verwijderd
Op een E-M5 zou ik het zonder twijfel continu aan hebben staan.
Er is àltijd wel wat beweging natuurlijk uit de hand, maar misschien dat het met zeer hoge sluitertijden toch een negatief effect kan hebben, misschien nog maar is testen.
Verwijderd
Juist niet, misschien is dat het. De IS slaat op hol terwijl ik zonder gewoon vaak precies op het juiste nonbewegingsmoment de shutter release indruk.
[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 24-05-2013 16:21 ]
|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||
Sorry dat ik er 2 maanden over heb gedaan, maar vanmorgen (vroeg!!) viel het zonnetje zo mooi op het grasveld op mijn werk. Tijd voor wat test foto's in de macro mode dus.Lasteraar schreef op maandag 18 maart 2013 @ 15:54:
Zit er zelf ook aan te denken om zo'n 12-50mm voor erbij te kopen.
Macro is fun.
Ben alleen benieuwd hoe de tweakers hem ervaren qua beeldkwaliteit. En dan vooral op 12mm.
Schroom niet wat voorbeeldfoto's te posten :-)
Ik heb meestal een camera bij, dus even de 12-50mm erop geschroefd. De eerste shots stond hij nog op "pokerstand" (= ISO 2500), dus vergeef me de ruis in deze eerste
Resultaten waren nu een stuk beter dan bij mijn eerste testjes. Ik heb de IS uitgezet, een statiefje gebruikt, en ofwel MF met 100% zoom, of touch-screen AF gebruikt. Resultaten zijn naar mijn eigen mening meer dan redelijk.
Full size op flickr, achter de linkjes. Deze plaatjes zijn even door Lightroom geweest met mijn standaard instellingen, maar verder zo'n beetje SOOC.

Grassy field in early morning sun by Michael Stoop, on Flickr

Grassy field in early morning sun by Michael Stoop, on Flickr

Basically just weeds by Michael Stoop, on Flickr

Basically just weeds by Michael Stoop, on Flickr
PS. @Mods/Admins: Als het niet de bedoeling is dat ik hier foto's post, dan feel free om er alleen linkjes van te maken...
[ Voor 3% gewijzigd door TweakMDS op 27-05-2013 11:43 . Reden: Van 800px naar 640px breed. ]
Je kunt over dat probleem hier meer lezen:nero355 schreef op vrijdag 24 mei 2013 @ 22:39:
Er waren toch een aantal m4/3 camera's die onscherpe foto's maken door de IS bij bepaalde shutter speeds
http://cameraergonomics.b...thirds-shutter-shake.html
http://cameraergonomics.b...ock-revisited-omd-em.html
http://cameraergonomics.b...h-shutter-shock-blur.html
Vandaag gehaald bij saturn voor 255, door de btw korting. Mooie deal volgens mij
Dus als je nog een lens nodig hebt, misschien de moeite waard om bij de saturn te kijken..
Net snel uitgeprobeerd. Is iets langzamer met focussen, maar foto's van de kids zijn binnen beter door de lichtsterkte...
Iemand nog tips waar ik goedkoop een uv-filter kan kopen om de lens te beschermen?
Tip: geen filter....DarkChylde schreef op woensdag 29 mei 2013 @ 14:41:
Iemand nog tips waar ik goedkoop een uv-filter kan kopen om de lens te beschermen?
Glas deel van die lens is zo klein en zit ook een beetje naar binnen. UV filter is relatief best groot en krast makkelijker. En je moet een dure filter nemen ivm flare of andere optische nadelige effecten door de filter bij bepaalde lichtomstandigheden dus is het niet waard imo. Geen idee of er zonnekappen beschikbaar zijn voor die lens maar qua bescherming heb je daar meer aan.
[ Voor 9% gewijzigd door amphora op 29-05-2013 15:24 ]
Wel regelmatig een 46mm CPL filter van Hoya.
JJC heeft een metalen en een rubberen 46mm zonnekap.
Ik heb de rubberen versie. maar die trekt veel stof aan.
[ Voor 14% gewijzigd door leendertv op 29-05-2013 16:49 ]
En heel veel mensen delen die mening. UV filters worden je door sluwe verkopers meestal aangesmeerd en in mijn ogen overbodig. Al weet ik dat niet iedereen die mening deelt.
Maar goed dat is geen discussie voor hier denk ik :-)
Voigtlander heb nog een 3e lens inmiddels b.v.
Panasonic heeft een nieuwe 14-42, en 14-140 ook trouwens.
De sigma 19 en 30/2.8 hebben natuurlijk dat nieuwe design.
Olympus 75-300mm heb een v2.
Er is nog wat spul van slrmagic.
Er is de samyang fisheye.
De body cap lens van olympus.
etc.
De dpreview lijst is aardig compleet, maar heeft het echt exotische spul er ook niet bij.
[ Voor 57% gewijzigd door jesper86 op 29-05-2013 20:23 ]
Ik heb ondertussen de JJC-versie binnen. Die zit gewoon goed vast, tenzij je hem ondersteboven op de lens zet, dan zit die ook wat losjes.Mr.C4 schreef op dinsdag 14 mei 2013 @ 22:40:
Ik heb de uWinKa Hood binnen. Hij zit niet zo goed vast als originele zonnekappen, je merkt dat er redelijk wat speling ertussen zit. Het is niet zo dat de kap makkelijk eraf valt.
[afbeelding]
[afbeelding]
Dit weekend de 7-14mm F/4 omgeruild voor een 12mm F/2 Helemaal blij.
Mooi man. Keer op keer weer impressed met die 12-50 heh.SndBastard schreef op maandag 27 mei 2013 @ 11:39:
[...]
Full size op flickr, achter de linkjes. Deze plaatjes zijn even door Lightroom geweest met mijn standaard instellingen, maar verder zo'n beetje SOOC.
Ben ik toch wel benieuwd wat je heeft doen overstappen.Teun_2 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 11:03:
Ik heb ondertussen de JJC-versie binnen. Die zit gewoon goed vast, tenzij je hem ondersteboven op de lens zet, dan zit die ook wat losjes.
Dit weekend de 7-14mm F/4 omgeruild voor een 12mm F/2 Helemaal blij.
Was 'ie onhandig groot misschien, of is uber-wide gewoon niet jouw ding ?
ps. Ook een hood van JJC gehad voor de Fuji X100, echt super kwaliteit.
Dit topic is gesloten.