I see. Makes sense.
Lol, een leuke Panasonic GL mockup:

Dat er een ultra-small MFT camera komt van Panasonic is in ieder geval confirmed. (early 2014)
En de GF3 was al zo klein ...

Dat er een ultra-small MFT camera komt van Panasonic is in ieder geval confirmed. (early 2014)
En de GF3 was al zo klein ...
Voor de liefhebbers mooi. Een kleine camera zal altijd mensen aantrekken. Samen met de 14-42 x zoom kan het natuurlijk ook allemaal lekker compact zijn. Ikzelf hou wel van een relatief kleine camera. Maar moet wel wat vast kunnen houden. De E-Px is voor mij dus perfect. Ik ben dan ook meer benieuwd naar de GX-? van Panasonic met ingebouwde EVF die ook dit jaar nog moet komen.
€109 voor EPM1 en €299 voor een witte EP3.
http://www.fotobooms.nl/cat/0/871/872/0/olympus-mft.html
Voor diegenen met interesse.
ik had een fotga lenshood gekocht op dx.com voor mn 14mm.
deze dus: http://dx.com/p/fotga-46m...d-for-camera-black-165919
nooi ding, geheel aluminium en met inwendugschroefdraad om weer een filtertje ofzo op te schroeven. minpuntje is wel dat het schroefdraad weer in een andere diameter is.
deze dus: http://dx.com/p/fotga-46m...d-for-camera-black-165919
nooi ding, geheel aluminium en met inwendugschroefdraad om weer een filtertje ofzo op te schroeven. minpuntje is wel dat het schroefdraad weer in een andere diameter is.
ora et labora
nope de lensopening op de 14mm is gewoon bizar kleinjesper86 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 23:25:
Dat enorme ding op de 14mm geeft geen vignetting met de 14mm ?
een ander verhaal, de mediamarkt actie.
ik loop al een tijdje te dubben over het vervangen van mn gf3
iso performance is maar zo-zo
geen beeldstabilsatie (heb hele zooi oude lenzen)
niet erg configureerbaar, (hdr auto bracketing, wat elk knopje doet) auto bracketing is er wel gelukkig
scherm is vlekkerig, kan ik niet wegpoesten, alsof de coating loslaat
scherm is niet kantelbaar
Als ik ga upgraden wil ik wel echt een klasse hoger. ep5 zou leuk zijn, maar die is buiten budget.
De mediamarkt heeft wel een EPL5 (met de 14-42) liggen voor 500 euro. Is dat een goede deal of kan ik beter een ander model kopen. 3e optie is gewoon doorgaan met mn gf3 en het geld stoppen in een vakantie naar het buitenland (schotland/zweden schijnt mooi te zijn om te fotograferen)
ora et labora
Verwijderd
Ik zou geen 500 euro uitgeven aan de E-PL5, zodra de opvolger aangekondigd wordt gaat de E-M5 richting de 600 euro (paar maanden geleden was hij nieuw al 750 in Italie bijvoorbeeld) en dan heb je heel wat meer camera en dezelfde sensor.
En dat duurt niet lang meer.
En dat duurt niet lang meer.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 07-06-2013 23:19 ]
Ik heb een vraagje over de OM-D. Ik maak vaak foto's in donkere omstandigheden. Nu heb ik momenteel een niet al te lichtsterke lens (nog gewoon de kit 12-50) maar daar gaat binnenkort verandering in komen.
Bij mijn oude Canon was ik gewend om vaak en snel met de iso waarden te spelen. Ik vond het fijn, want ruis was eigenlijk niet zo'n enorm issue (ik gebruik de foto's namelijk vooral online en meestal niet groter dan 1000px breed).
Is het bij de OM-D makkelijk om de iso waarden aan een van de draaiwieltjes te hangen? Ik kom er niet helemaal uit hoe ik bepaalde zaken zelf kan instellen; en waar het dan vervolgens van ten kostte zal gaan. Heb de afgelopen periode vooral op A geschoten, met auto iso...maar dat schiet uit de hand bij donkere omstandigheden toch niet zo heel erg op.
Bij mijn oude Canon was ik gewend om vaak en snel met de iso waarden te spelen. Ik vond het fijn, want ruis was eigenlijk niet zo'n enorm issue (ik gebruik de foto's namelijk vooral online en meestal niet groter dan 1000px breed).
Is het bij de OM-D makkelijk om de iso waarden aan een van de draaiwieltjes te hangen? Ik kom er niet helemaal uit hoe ik bepaalde zaken zelf kan instellen; en waar het dan vervolgens van ten kostte zal gaan. Heb de afgelopen periode vooral op A geschoten, met auto iso...maar dat schiet uit de hand bij donkere omstandigheden toch niet zo heel erg op.
Verwijderd
Bij mijn E-P1 kon het toendertijd al, dus ik zie niet in waarom het met de E-M5 niet zou moeten kunnen. Ik zou lekker door heel het menu spitten met de handleiding erbij, weet je direct waar alles voor is. (En het supermenu aanzetten mocht je dat nog niet gedaan hebben, ik heb de exposure op mijn enige draaiwiel staan op de E-PM1 en de iso heb ik via dat menu zo aangepast.)
doel: hoogwaardige kwaliteit foto's, veel vakantiefoto's varierend van safari, strand, natuur, stedenTeun_2 schreef op donderdag 06 juni 2013 @ 17:34:
€109 voor EPM1 en €299 voor een witte EP3.
ervaring: minimaal, kom van een panasonic DMC-Fs30compact camera
Camera wil ik minimaal 4 a 5 jaar meedoen: totale budget €450,-
wat is een betere koop?
EPM2 body met lens voor 420 bij de mediamarkt 14-42 lens (Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R Rood) of een EPM1 opbouwen met een aparte lens
iemand een suggestie voor een aparte lens?
Ik zou zeggen E-PM2 vanwege de top notch sensor. Maar voor safari zou eigenlijk een 40-150mm erbij geen slecht idee zijn ... en dat zit je over budget.
pricewatch: Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R zilver
pricewatch: Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R zwart
Dus, hoe belangrijk is tele, of ken je wel met 3x zoom vooruit.
pricewatch: Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R zilver
pricewatch: Olympus M.ZUIKO DIGITAL ED 40-150mm 1:4.0-5.6 R zwart
Dus, hoe belangrijk is tele, of ken je wel met 3x zoom vooruit.
Misschien dit ook een leuke camera
http://www.kamera-express...i-r-zwart-fl-lm1-flitser/
http://www.kamera-express...i-r-zwart-fl-lm1-flitser/
le dj schreef op zaterdag 08 juni 2013 @ 00:56:
[...]
doel: hoogwaardige kwaliteit foto's, veel vakantiefoto's varierend van safari, strand, natuur, steden
ervaring: minimaal, kom van een panasonic DMC-Fs30compact camera
Camera wil ik minimaal 4 a 5 jaar meedoen: totale budget €450,-
wat is een betere koop?
EPM2 body met lens voor 420 bij de mediamarkt 14-42 lens (Olympus PEN E-PM2 + M.Zuiko D 3,5-5,6/14-42 II R Rood) of een EPM1 opbouwen met een aparte lens
iemand een suggestie voor een aparte lens?
Al sinds de eerste Olympus Pen heb ik zitten twijfelen om zo'n camera te kopen, vorige week eindelijk de knoop doorgehakt en een PM-2 gekocht. Super mooi dingetje en maakt prachtige plaatjes!

Tot nu toe gebruikte ik altijd Canon Ixus camera's, die ik op vakantie gewoon in m'n broekzak propte. Dat gaat met m'n Pen niet lukken (zonder er erg opgewonden uit te zien..) Daarom de vraag; hoe nemen jullie je m4/3 camera's mee?
Om m'n nek dragen lijkt me niks dus ik koop er denk ik nog een mooi polsbandje bij. Een speciale tas voor de camera vind ik met 1 extra pancake lensje wat overdreven. Het liefst gooi ik hem gewoon in een standaard messenger bag, misschien een met een vak voor een camera?

Tot nu toe gebruikte ik altijd Canon Ixus camera's, die ik op vakantie gewoon in m'n broekzak propte. Dat gaat met m'n Pen niet lukken (zonder er erg opgewonden uit te zien..) Daarom de vraag; hoe nemen jullie je m4/3 camera's mee?
Om m'n nek dragen lijkt me niks dus ik koop er denk ik nog een mooi polsbandje bij. Een speciale tas voor de camera vind ik met 1 extra pancake lensje wat overdreven. Het liefst gooi ik hem gewoon in een standaard messenger bag, misschien een met een vak voor een camera?
Ik heb voornamelijk de 20mm pancake er op zitten en dan past deze prima in mijn jaszak (ik hou van grote jaszakken). Maar ik heb eigenlijk ook altijd wel een schoudertas (geen specifieke cameratas) bij me en dan zit de camera in een simpel camera tasje waar de camera met één lens precies in past die ik dan meeneem in de schoudertas. Lenzen (de 14 en 45mm) in een pouch ook los in de tas. De 12-50 gebruik ik nooit meer. Is veel te groot ;-)sheepdog schreef op maandag 10 juni 2013 @ 00:03:
hoe nemen jullie je m4/3 camera's mee?
[ Voor 8% gewijzigd door amphora op 10-06-2013 09:59 ]
nickdekruijk.nl Websites & Fotografie
Ik gebruik een sunsniper strap. Daarmee hangt de camera altijd op mijn zij/rug. Veilig, niet teveel in het zicht, maar wel in 1 seconden klaar voor gebruik.
Onderweg in een klein cameratasje, en dat tasje in een rugzak.
Weten jullie misschien of er losse (goedkope) lenskokers te koop zijn? Had er voorheen eentje van Lowepro, maar die zijn voor grote lenzen...
p.s de PM1 incl 15mm f8 pancake en LM1 flitser nu voor €99 bij Cameranu.nl....best nette deal toch?
Onderweg in een klein cameratasje, en dat tasje in een rugzak.
Weten jullie misschien of er losse (goedkope) lenskokers te koop zijn? Had er voorheen eentje van Lowepro, maar die zijn voor grote lenzen...
p.s de PM1 incl 15mm f8 pancake en LM1 flitser nu voor €99 bij Cameranu.nl....best nette deal toch?
[ Voor 71% gewijzigd door GustavSan op 10-06-2013 10:15 ]
Ik heb de olympus epm2 en ik heb interesse in de Panasonic 20mm f1.7. Ik weet dat Olympus camera's geen chromatische aberraties van Panasonic lenzen corrigeert. Is het duidelijk zichtbaar als je het niet corrigeert? Kan Olympus viewer 3 het wel fixen?
Ik heb mijn camera, lenzen en accesoires (viewfinder, batterijen, filtertjes), in allemaal aparte zakjes zitten die dan in een normale schoduertas gaan. Dat vind ik echt zo'n goot voordeel aan m43, je hoeft niet nog een tas extra meenemen. Ik heb eergisteren op ebay 4 achterlensdoppen besteld. Die zou ik in een brooddoos oid willen lijmen met hot glue, waardoor ik gemakkelijk mijn lenzen iets of wat beschermd kan meenemen.sheepdog schreef op maandag 10 juni 2013 @ 00:03:
Al sinds de eerste Olympus Pen heb ik zitten twijfelen om zo'n camera te kopen, vorige week eindelijk de knoop doorgehakt en een PM-2 gekocht. Super mooi dingetje en maakt prachtige plaatjes!
[afbeelding]
Heel af en toe zie je het wel, maar met lightroom is dat zo gefixt, mocht dat nodig zijn. Ik weet niet wat olympus viewer 3 kan, maar tegenwoordig kunnen de meeste fotobewerkingsprogramma's CA wel wegpoetsen denk ik.madass schreef op maandag 10 juni 2013 @ 12:23:
Ik heb de olympus epm2 en ik heb interesse in de Panasonic 20mm f1.7. Ik weet dat Olympus camera's geen chromatische aberraties van Panasonic lenzen corrigeert. Is het duidelijk zichtbaar als je het niet corrigeert? Kan Olympus viewer 3 het wel fixen?
[ Voor 18% gewijzigd door Teun_2 op 10-06-2013 12:26 ]
€199 bedoel je ...GustavSan schreef op maandag 10 juni 2013 @ 10:11:

Hij was 99 euro tijdens de nu of nooit uren, maar dat was van 10:00 tot 14:00.
~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe
99$ is wel een koopje, maar je zit dan met een oudere generatie camera + crappy bodycaplens
(ok,its something, beter dan body only
) .
ik noteer volgende maand iig in mn agenda, hopelijk een nog mooiere aanbieding dan
(ok,its something, beter dan body only
ik noteer volgende maand iig in mn agenda, hopelijk een nog mooiere aanbieding dan
[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 10-06-2013 14:42 ]
ora et labora
Ik heb zelf even zitten twijfelen toen ik de prijs zag.mrc4nl schreef op maandag 10 juni 2013 @ 14:41:
99$ is wel een koopje, maar je zit dan met een oudere generatie camera + crappy bodycaplens
(ok,its something, beter dan body only) .
Uiteindelijk toch maar niet besteld omdat ik 'm eigenlijk helemaal niet nodig heb.
Kan wel mooi als point 'n shoot dienen, en dan heb je betere beeldkwaliteit dan andere camera's in die prijsrange.
Moet je wel nog een lens kopen, en dan zit je met de goedkoopste optie (panasonic 14 2.5) al boven de €200. En in mijn ogen is een point 'n shoot een camera die je in je broekzak kan steken imho.AdmiralSnipe schreef op maandag 10 juni 2013 @ 14:51:
[...]
Ik heb zelf even zitten twijfelen toen ik de prijs zag.
Uiteindelijk toch maar niet besteld omdat ik 'm eigenlijk helemaal niet nodig heb.
Kan wel mooi als point 'n shoot dienen, en dan heb je betere beeldkwaliteit dan andere camera's in die prijsrange.
Er zit dus een lensje bij die iets groter is dan een body cap en alleen op een diafragma van f 8 kan schieten.Teun_2 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 14:57:
[...]
Moet je wel nog een lens kopen, en dan zit je met de goedkoopste optie (panasonic 14 2.5) al boven de €200. En in mijn ogen is een point 'n shoot een camera die je in je broekzak kan steken imho.
Kwaliteit van die lens is niet super maar de camera past prima in een broekzak met dat dingetje erop lijkt me.
Die bodycap lens is niet super maar wel in de letterlijke betekenis van het woord heel bruikbaar.
http://www.mu-43.com/f80/...-lens-image-thread-34474/
http://www.mu-43.com/f80/...-lens-image-thread-34474/
Met die bodycaplens erop, krijg je geen betere beeldkwaliteit dan de meeste compactcams in die prijsklasse (wat je punt was), dus ik zie het nut er niet echt van in. Dat is echt meer een 'toy' lens, met de slechtste score ooit op DXOmark.AdmiralSnipe schreef op maandag 10 juni 2013 @ 15:02:
[...]
Er zit dus een lensje bij die iets groter is dan een body cap en alleen op een diafragma van f 8 kan schieten.
Kwaliteit van die lens is niet super maar de camera past prima in een broekzak met dat dingetje erop lijkt me.
in fel zonlicht zal het nog wel gaan , maar binnenshuis is f8 gewoon te donker.
ora et labora
Mijn GF3 kostte ook 99 Euro, net als mijn 19mm Sigma. Beetje dezelfde prijsklasse. Veel goedkoper gaat het nieuw niet worden denk ik...Teun_2 schreef op maandag 10 juni 2013 @ 14:57:
[...]
Moet je wel nog een lens kopen, en dan zit je met de goedkoopste optie (panasonic 14 2.5) al boven de €200. En in mijn ogen is een point 'n shoot een camera die je in je broekzak kan steken imho.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
En scherp is de bodycap al helemaal niet.mrc4nl schreef op maandag 10 juni 2013 @ 15:30:
in fel zonlicht zal het nog wel gaan , maar binnenshuis is f8 gewoon te donker.
Ik heb net mijn panasonic 20mm binnengebracht voor garantie. De focus werkte niet meer en de lens deed mijn ep3 vastlopen. Op internet vond ik niets vergelijkbaars. Reparatie zou tussen 3 en 6 weken duren
Ik heb inmiddels mijn m4/3 enkele maanden en ben recent op reis naar IJsland geweest (eerste trip met de OM-D). Het land is natuurlijk een feestje wat betreft fotografie. Ik had alleen de kitlens (12-50mm). Hoewel beperkend op sommige momenten heeft de lens goed werk verricht (en dat de lens weather sealed was hielp ook
).
Onderweg kwam ik er echter wel achter dat ik toch de oude situatie (voorheen reisde ik met 50D - 18-200mm Canon IS USM lens) met de travel superzoom miste.
Nu is er dus twijfel. Ga ik de kitlens vaarwel zeggen en ga ik voor de nieuwe Panasonic Lumix G Vario 14-140mm F3.5-5.6 ASPH Power O.I.S of ga ik voor een superzoom aansluitend aan de kitlens. Eigenlijk ben ik geen fan van verwisselen tijdens het reizen. Ik vond de 18-200 altijd prima voor onderweg. Als ik genoeg tijd had, wisselde ik nog wel eens. 's Avonds ging standaard de 50mm 1.4 mee.
Ik begrijp dat de 14-140 beperkingen heeft, maar kan ik de lens qua kwaliteit vergelijken met de Canon 18-200mm IS USM? Zijn er betere lenzen met vergelijkbaar formaat? Olympus zelf heeft de M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm 1:4.0-5.6, maar die lijkt qua performance iets minder goed.
Onderweg kwam ik er echter wel achter dat ik toch de oude situatie (voorheen reisde ik met 50D - 18-200mm Canon IS USM lens) met de travel superzoom miste.
Nu is er dus twijfel. Ga ik de kitlens vaarwel zeggen en ga ik voor de nieuwe Panasonic Lumix G Vario 14-140mm F3.5-5.6 ASPH Power O.I.S of ga ik voor een superzoom aansluitend aan de kitlens. Eigenlijk ben ik geen fan van verwisselen tijdens het reizen. Ik vond de 18-200 altijd prima voor onderweg. Als ik genoeg tijd had, wisselde ik nog wel eens. 's Avonds ging standaard de 50mm 1.4 mee.
Ik begrijp dat de 14-140 beperkingen heeft, maar kan ik de lens qua kwaliteit vergelijken met de Canon 18-200mm IS USM? Zijn er betere lenzen met vergelijkbaar formaat? Olympus zelf heeft de M.ZUIKO DIGITAL ED 14-150mm 1:4.0-5.6, maar die lijkt qua performance iets minder goed.
Ik denk dat Panasonic's nieuwe 14-140 niet onder zal doen voor de 18-200 die je gebruikt heb. Grote kans zelfs dat hij beter is vanwege het sensor formaat die het makkelijker maakt lenzen tot in de hoeken scherp te houden. De originele 14-140 van panny was ook al heel netjes. Die van Olympus zou ik niet doen, dat was vrijwel 1 van de eerste lenzen van het toen nog nieuwe M4/3 systeem. (en heeft dan nog de trage noisy AF)
Moet je alleen wel afvragen of je van plan ben JPEG te schieten. Zo'n lens zal vast en zeker digitaal gecorrigeerd moeten worden en als je dus Panasonic op Olympus gebruikt gaat dat niet vanzelf. Maar als je RAW schiet dan is er waarschijnlijk automatische correctie aanwezig in de software (al nu hij nog net nieuw is misschien nog niet).
De voordelige 45/1.8 erbij is inderdaad geen overbodige luxe.
Moet je alleen wel afvragen of je van plan ben JPEG te schieten. Zo'n lens zal vast en zeker digitaal gecorrigeerd moeten worden en als je dus Panasonic op Olympus gebruikt gaat dat niet vanzelf. Maar als je RAW schiet dan is er waarschijnlijk automatische correctie aanwezig in de software (al nu hij nog net nieuw is misschien nog niet).
En/of de 20/1.7...jesper86 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 12:46:
[...]
Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.
Fijnere hoek voor algemeen gebruik indd, maar toch een stuk minder voordelig hoor.
( en mindere AF )
[ Voor 12% gewijzigd door jesper86 op 13-06-2013 13:17 ]
Dank voor de tips. @jesper86 wat bedoel je precies met dat digitaal corrigeren? Ik dacht dat de lenzen van Panasonic en Olympus onderling verwisselbaar waren. Ik ging er vanuit dat je alleen maar de IS van de Panasonic lenzen op de Olympus moet uitzetten omdat de OM-D body dit al regelt. Wat je bedoelt met de correctie is mij echter niet geheel duidelijk (schiet trouwens altijd Jpeg medium en Raw op hoogste grootte/kwaliteit).
vervorming van lenzen ->vaak bol of hol beeldGustavSan schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:35:
Dank voor de tips. @jesper86 wat bedoel je precies met dat digitaal corrigeren? Ik dacht dat de lenzen van Panasonic en Olympus onderling verwisselbaar waren. Ik ging er vanuit dat je alleen maar de IS van de Panasonic lenzen op de Olympus moet uitzetten omdat de OM-D body dit al regelt. Wat je bedoelt met de correctie is mij echter niet geheel duidelijk (schiet trouwens altijd Jpeg medium en Raw op hoogste grootte/kwaliteit).
Panasonic en Olympus zijn onderling verwisselbaar, maar er word dan door de camera geen correctie toegepast. dit moet je zelf met de raw/jpg files doen om je pc.
Een programma als lightroom kan uitlezen welke lens er is gebruikt en past dan lens correcties toe. dat gebeurd digitaal.
ora et labora
Wat je zegt klopt niet. Dat bolle/holle beeld wordt wel gecorrigeerd, ook als je panasoniclenzen op olympuscamera's zet. Wat niet wordt gecorrigeerd is de CA, de paarse randjes die je soms ziet in scenes met hoog contrast. Distortion wordt wel gewoon gecorrigeerd door Panasonic en Olympus.mrc4nl schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 16:40:
[...]
vervorming van lenzen ->vaak bol of hol beeld
Panasonic en Olympus zijn onderling verwisselbaar, maar er word dan door de camera geen correctie toegepast. dit moet je zelf met de raw/jpg files doen om je pc.
Een programma als lightroom kan uitlezen welke lens er is gebruikt en past dan lens correcties toe. dat gebeurd digitaal.
[ Voor 5% gewijzigd door Teun_2 op 13-06-2013 18:10 ]
Zowat overal? Net zoals dat al het geval was bij 4/3.jesper86 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 19:47:
Echtwaar ? Dat is wel interessant. Is dat ergens na te lezen ?
http://m43photo.blogspot....istortion-correction.html
Meer: https://www.google.com/se...n+olympus+body+correction. Panasonic Micro Four Thirds lenses are adjusted for geometric distortion and some chromatic aberrations. The geometric distortion is also corrected in Olympus Micro Four Thirds cameras. At this time, though, Olympus does not correct chromatic aberrations.
edit: met voorbeeld van een panasonic lens op een epl1: http://www.lenstip.com/36...._P.O.I.S_Distortion.html
Panasonic 12-35 2.8 op 12mm op een EPL1, jpg:

Panasonic 12-35 2.8 op 12mm op een EPL1, ongecorrigeerde RAW:

[ Voor 56% gewijzigd door Teun_2 op 13-06-2013 20:57 ]
Ik was in de veronderstelling dat ook RAWs automatisch gecorrigeerd werden?
Flickr | Olympus E-M1 + E-M10
nee helaas , dat ondervond ik niet met mijn gf3+14mm als ik raw+jpg schiet.Sjekster schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 21:14:
Ik was in de veronderstelling dat ook RAWs automatisch gecorrigeerd werden?
de raw is veel boller dan de jpg. en bevat meer beeld in de hoeken
vb:

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 13-06-2013 21:34 ]
ora et labora
Met raw heb je automatische correctie mogelijkheid, wat je op een hele set foto's in 1 keer kan toepassen, of instellen dat dat sowieso standaard aan moet staan, en sommige raw programma's zullen dat standaard al standaard doen ...
Automatisch betekend dus dat je niet handmatig hoeft te gaan rekken en trekken bij elk ander brandpunt, want daar zijn lens profielen voor, maar dan moet je dat dus wel activeren.
Het doel van RAW is juist dat je de ongetweakte sensor output heb als basis, zodat je vervolgens helemaal zelf de controle heb over hoe dat moet uitgelezen worden.
Automatisch betekend dus dat je niet handmatig hoeft te gaan rekken en trekken bij elk ander brandpunt, want daar zijn lens profielen voor, maar dan moet je dat dus wel activeren.
Het doel van RAW is juist dat je de ongetweakte sensor output heb als basis, zodat je vervolgens helemaal zelf de controle heb over hoe dat moet uitgelezen worden.
[ Voor 19% gewijzigd door jesper86 op 13-06-2013 22:21 ]
Lightroom past sowieso die correcties toe, zelfs ongevraagd. (volgens mij kan je dat zelfs niet afzetten) Zie:
http://thelightweightphot...-correction-for-micro-43/
http://thelightweightphot...-correction-for-micro-43/
[ Voor 12% gewijzigd door Teun_2 op 13-06-2013 22:31 ]
Ik weet ook niet anders dan dat LR automatisch de RAWs van m43 pics corrigeert hoor. De camera stuurt die correctie info ook met de RAW file mee. Ik zal het eens uitzoeken, en een jpg en raw bestand in LR vergelijken.
Ik zou anders ook niet kunnen verklaren waarom er voor m43 lenzen GEEN profielen zijn te vinden voor lightroom. Als je met RAW zelf moest corrigeren, dan zouden die er gewoon zijn voor de meest populaire lenzen, toch?
Ik zou anders ook niet kunnen verklaren waarom er voor m43 lenzen GEEN profielen zijn te vinden voor lightroom. Als je met RAW zelf moest corrigeren, dan zouden die er gewoon zijn voor de meest populaire lenzen, toch?
Nu je het zegt. Ik heb wel is raw samples van de 17/1.8 geprobeerd in LR en die werd inderdaad wel gecorrigeerd zonder dat de automatische correctie aangevinkt was. Is dus op een of andere manier de raw toch getweakt. Terwijl er dan kennelijk ook weer programma's zijn die die herkenning missen en dan zie je ineens de ware lens. Het is dat ik dat zag op internet, anders zou je er nooit niet eens achter komen dat je niet naar de originele foto zit te kijken. Heb je correctie uit staan ga je er vanuit dat dat ook zo is ...
De E-P1 met kit-lens heeft dat zeer zeker nog niet. Daarmee staan de RAWs lekker bol. En inderdaad bij mij hetzelfde probleem, alle merken staan er in onder profile behalve Olympus en Panasonic. Nooit gesnapt waarom, maar het is duidelijk niet bij allemaal zo dus .. raar is nogsteeds.
De E-P1 met kit-lens heeft dat zeer zeker nog niet. Daarmee staan de RAWs lekker bol. En inderdaad bij mij hetzelfde probleem, alle merken staan er in onder profile behalve Olympus en Panasonic. Nooit gesnapt waarom, maar het is duidelijk niet bij allemaal zo dus .. raar is nogsteeds.
[ Voor 21% gewijzigd door jesper86 op 13-06-2013 23:01 ]
Daarom had ik ook mn voorbeeldje in Windows afbeeldingen viewer geopend en niet in lightroom, om zeker te zijn dat er niets getweakt word. Omdat ik duidelijk zag dat in lightroom de foto' s gecorrigeerd waren. geen idee of je dat uit kan schakelen, maar waarom zou je ook?
en correcties werken niet (automatish) bij lenzen zonder contactpunten, maar das nogal logish
en correcties werken niet (automatish) bij lenzen zonder contactpunten, maar das nogal logish
ora et labora
Dat komt omdat windows viewer niks met die correctiegegevens kan. Die zijn er volgens mij specifiek voor raw converters ingezet. En ik zou inderdaad ook niet weten waarom je het uit zou willen zetten. Bij veel m43 lenzen schijnt de vervorming best erg te zijn...
Is dat raw dan die je met windows viewer bekijkt ? Dan zou het de embedded preview zijn die je ziet, welke de camera zelf van te voren heeft gefabriceerd. (incl. correcties). Maar die zou dan ook niet distorted zijn.
[ Voor 44% gewijzigd door jesper86 op 13-06-2013 23:29 ]
Gisteren de Olympus E-PM1 besteld. Schiet normaal met Nikon en heb hiervoor nog 3 Carl Zeiss lenzen die ik ook wil gaan gebruiken op de Olympus. Lensen zijn ZF.2 en hebben zelf een aperture ring. Ik neem aan dat de CPU support vervalt.
Zijn er al tweakers met een adapter Nikon F -> Micro Four Thirds? Welke raden jullie aan? Op ebay staan er verschillende en zie de bomen niet meer door het bos.
Zijn er al tweakers met een adapter Nikon F -> Micro Four Thirds? Welke raden jullie aan? Op ebay staan er verschillende en zie de bomen niet meer door het bos.
ja, maar geen preview, gewoon het volledige ding, ik kan zoomen tot 100%, pannen, net als bij elke afbeelding. ik gebruik win8 geen idee of win7 dat ook kan.jesper86 schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:03:
Is dat raw dan die je met windows viewer bekijkt ? Dan zou het de embedded preview zijn die je ziet, welke de camera zelf van te voren heeft gefabriceerd. (incl. correcties). Maar die zou dan ook niet distorted zijn.
ik gebruik de Nikon ai variant, maar t zou niet uit moeten maken linkjeavanreijn schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:35:
Gisteren de Olympus E-PM1 besteld. Schiet normaal met Nikon en heb hiervoor nog 3 Carl Zeiss lenzen die ik ook wil gaan gebruiken op de Olympus. Lensen zijn ZF.2 en hebben zelf een aperture ring. Ik neem aan dat de CPU support vervalt.
ben er erg tevreden mee, dik, en stevig. klikt goed vast, alles wat je mag verwachten
ora et labora
Bij nikon heb je twee verschillende soorten adapters. Je hebt de gewone ai-adapters (€5-€15). En je hebt er met een aperture ring die ook de G-lenzen (en DX) lenzen ondersteunen (€15-€25). Die zijn iets duurder, maar daarmee kan je nog wel het diafragma instellen op die lenzen. Voor de lenzen die jij wil gebruiken, maakt dat niet veel uit, maar als je in de toekomst ook andere lenzen wil gebruiken, zou je eventueel wel naar een G-adapter kunnen kijken.avanreijn schreef op donderdag 13 juni 2013 @ 23:35:
edit: en dan heb je ook nog de shiftadapters(€90-€100), waarmee je van al je nikonlenzen een shiftlens maakt en je hebt ook tiltlenzen die hetzelfde doen, maar er dan een tiltlens van maken. AFAIK heb je geen adapters die tlt en shift combineren.
[ Voor 13% gewijzigd door Teun_2 op 14-06-2013 13:21 ]
Hebben álle M43 lenzen nou zo een distortion? Is 4,5% normaal/gangbaar? Ik heb het een en ander aan reviews gelezen en ik krijg het idee van wel. Ik weet dat het is vanwege compactheid enzo.
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning
meeste wel , maar het kan ook zonder distorsion, de olympus 45mm en 75mm zijn wel goed gecorrigeerd (optisch)JT schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:53:
Hebben álle M43 lenzen nou zo een distortion? Is 4,5% normaal/gangbaar? Ik heb het een en ander aan reviews gelezen en ik krijg het idee van wel. Ik weet dat het is vanwege compactheid enzo.
ik ga binnenkort op vakantie,maar ben een beetje bang dat ik geen goede gear heb voor low light situaties,
ik heb een 28mm f2.8 en een 50mm f2. zou een f1.4 een grote verbetering zijn of slechts minimaal?
niet dat ik de panna leica kan veroorloven, maar er zijn goedkope f1.4 C-mount lensjes
ik moet het immers doen zonder stabilisatie en niet hoger dan iso 800(geen limiet maar de ruis wordt ranzig)
ora et labora
f1.4 is volgens mij een volledige stop lager dan 2.0 = dubbel zoveel licht. Dus dat helpt wel
3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Die 1.4C-mountlensjes geven allen een behoorlijk kleine beeldcirkel, waardoor je wat meer zal moeten croppen en ruis ook duidelijker zichtbaar wordt. Een 50mm f/1.4 is dan wat groter, maar veel bruikbaarder.
Anderzijds gaat softwarematig corrigeren ook ten koste van resolutie: http://www.lensrentals.co...an-correct-it-in-post-but
Het niet hoeven corrigeren van die vervorming geeft optische ingenieurs de mogelijkheid om een lens op andere gebieden beter te maken. Vaak gaat het optisch corrigeren van die vervorming gepaard met de introductie van een extra lenselement en meer onscherpte in de hoeken. Lenzen ontwerpen is het zoeken naar een balans, als je geen rekening moet houden met die vervorming, kan je de balans meer laten gaan richting scherpte bv. Dat die 45mm en 75mm geen of amper softwarematige correctie nodig hebben, is omdat ze quasi evenlang zijn als hun focale lengte, dan is vervorming sowieso al veel minder aanwezig doordat ze gebruik kunnen maken van een Dubbel Gauss ontwerp. http://www.lensrentals.co.../08/lens-geneology-part-1JT schreef op maandag 17 juni 2013 @ 09:53:
Anderzijds gaat softwarematig corrigeren ook ten koste van resolutie: http://www.lensrentals.co...an-correct-it-in-post-but
[ Voor 10% gewijzigd door Teun_2 op 17-06-2013 11:23 ]
Ja, er zullen op dat formaat wat compromissen gemaakt worden natuurlijk. Is ook niet erg, aangezien het toch voor erbij is (heb al een EOS 7D) maar het is fijn om te weten welke kanten je op kan qua keuze. Het is jammer dat die Pana Vario 14-42 zo een vignetting heeft anders had ik daar wel voor gekeken ivm formaat
[ Voor 21% gewijzigd door JT op 17-06-2013 11:25 ]
Ecodan warmtepomp
Op élk formaat worden er compromissen gemaakt bij het ontwerpen van een lens. Dat die vervorming niet optisch gecorrigeerd hoeft te worden, heeft voordelen voor lensontwerpers. Lensontwerpen voor dslrs moeten sowieso optisch gecorrigeerd worden. Die correctie gaat vaak gepaard met meer onscherpte in de hoeken. Bij m43 zijn de optische ingenieurs meer vrij om meer te focussen op een hogere scherpte, contrast, minder CA, etc.
Van de link hierboven:
Van de link hierboven:
I’ll add one other note. It’s well known among lens designers (I’m not one, but I read their textbooks and journals) that when designing a lens correcting distortion often reduces resolution. In ancient times (i.e. film days) distortion correction was a first priority. After all, it’s really hard to stretch film to correct distortion. In current times, lens designers seem to be more willing to leave the distortion to get higher resolution.
[ Voor 72% gewijzigd door Teun_2 op 17-06-2013 11:40 ]
Prachtige foto! Serieus, geen grapje.
Mooie foto. En die filter is ook mijn favoriet bij uitstek. Het maakt van een heel gewoon plaatje vrijwel gelijk wat bijzonders.blinkenlights schreef op maandag 17 juni 2013 @ 17:34:
Intussen heb ik meer lol met artfilters op de e-pm1 en de bodycaplens dan ik van tevoren had gedacht:
[afbeelding]
"dramatic" artfilter, dûh.
ik vind alleen de ZW-kleur combinatie niet zo super, ik zou m helemaal ZW maken
ora et labora
Kennen jullie een fotografie cursus in t midden van t land, die zich toespits op gebruik van olympus omd em5?
Zou graag niet t buitenbeentje zijn bij een klas vol canongebruikers, waarbij t bij mij steeds net anders is....
Zou graag niet t buitenbeentje zijn bij een klas vol canongebruikers, waarbij t bij mij steeds net anders is....
http://www.olympus.nl/sit...OM-D_PROMO_flyer_HIGH.pdf
En anders gewoon zien dat je je handleiding bij je hebt, fotografische principes blijven hetzelfde. Als je wat technisch bent aangelegd en je weet je weg te vinden in het menu, kan je gewoon elke workshop ook wel toepassen op je olympus.
En anders gewoon zien dat je je handleiding bij je hebt, fotografische principes blijven hetzelfde. Als je wat technisch bent aangelegd en je weet je weg te vinden in het menu, kan je gewoon elke workshop ook wel toepassen op je olympus.
Wat voor iets ben je naar op zoek qua cursus? Technische zaken van de OM-D, of meer fotografie basics? Denk dat het wel tricky kan zijn om een cursus voor een specifieke camera te vinden, maar zoals mijn medetweaker hierboven aangeeft zal het wel helpen om de handleiding paraat te hebben en gewoon met het canikonpentaxony volk mee te lopen.wdool schreef op maandag 17 juni 2013 @ 19:47:
Kennen jullie een fotografie cursus in t midden van t land, die zich toespits op gebruik van olympus omd em5?
De OM-D heeft relatief klassieke knoppen voor instelling dus ik denk dat je voor de standaard cursus stappen zoals ISO instellen, diafragmavoorkeuze (aperture priority), sluitertijd instellen of manual mode makkelijk mee zou moeten kunnen zonder een specifieke richting op die body.
die 50mm f1.4 (FF)is zeker bruikbaarder, maar het is met 100mm eqv nog wel wel tele. dat met het feit dat ik al een 50mm heb zoek ik dus iets sub 35mm.Teun_2 schreef op maandag 17 juni 2013 @ 11:13:
Die 1.4C-mountlensjes geven allen een behoorlijk kleine beeldcirkel, waardoor je wat meer zal moeten croppen en ruis ook duidelijker zichtbaar wordt. Een 50mm f/1.4 is dan wat groter, maar veel bruikbaarder.
c mount geeft inderdaad vingetting (afhankelijk van voor welk sensor formaat ze zijn bedoeld, cctv heeft kleinere beeldcirkel dan tv/cine lensjes)
toch heb ik een bod gedaan op een computar 8.5mm f1.3, door de croppen gaat er wat groothoek verloren, maar ik denk dat het resultaat er mag zijn.
heel misschien ga ik nog kijken naar een bolex lensje
[ Voor 7% gewijzigd door mrc4nl op 18-06-2013 02:04 ]
ora et labora
Kan iemand adviseren over welke C-mount naar M 4/3 adapter goed is en welke lensen dan wel of niet passen. Ik zie zo'n 35mm f1,7 wel zitten maar hoeveel mm is die op een M4/3 dan en welke C mount adapter is geschikt voor dat ding. Ik zie adapter van 7 euro maar ook van 40 euro...
Vergeet ook de SLR Magic 11mm F1.4 en 12mm F1.6 niet. Weet niet wat ze kosten.
--
Kan ook voor de Pentax Q gaan, dan ben je snel klaar met de Ltd Edition Complete Kit.
--
Kan ook voor de Pentax Q gaan, dan ben je snel klaar met de Ltd Edition Complete Kit.
[ Voor 50% gewijzigd door jesper86 op 18-06-2013 13:06 ]
Mwah als ik kijk naar de SLR Magic 11mm F1.4: http://www.thephoblograph...micro-four-thirds-camera/
Dit zijn toch niet echt de foto's die je wil.
en de SLR Magic 12mm F1.6 is bijna 500 euro...
en de SLR Magic 12mm F1.6 is bijna 500 euro...
[ Voor 11% gewijzigd door Limbeckx op 18-06-2013 13:50 ]
Wat verwacht je van een C-mount lens? De meesten doen ongeveer hetzelfde. Zowel bij C-mount als die SLR Magic 11mm moet je gaan croppen en dan bekom je nog best redelijke resultaten.
Hmm dan zijn ze niet voor mij. Ik heb geen zin om al mijn foto's te moeten croppen. Ik ga sparen voor een Panasonic 20mm f1.7Teun_2 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:21:
Wat verwacht je van een C-mount lens? De meesten doen ongeveer hetzelfde. Zowel bij C-mount als die SLR Magic 11mm moet je gaan croppen en dan bekom je nog best redelijke resultaten.
er is wel een verschil in kwaliteit tussen een "toy lens" en een goede cctv merken zoals pentax(cosmicar) fujion en computar.Teun_2 schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 14:21:
ik vind croppen niet erg en verwacht geen mega scherpe foto's (lenzen bij f1.2-1.4 zijn nou eenmaal soft)
,maar ik hou niet van die swirly bokeh die vele goedkope lensjes produceren:
zoals dit: http://tonopahpictures.0c...eSwirlies/PamsGardenS.jpg
brrrr
ora et labora
Dat is juist de feature !
--
Die 500 euro zal wel een crazy 'buy now' prijs zijn.
Heb je ook een lens test ergens dan van een cheap-o lens die je wèl mooi vind ?
--
Dat heb je met dat soort lensjes. In 1:1 mode iig een stuk mooier dan instagram.ECiftci schreef op dinsdag 18 juni 2013 @ 13:47:
Mwah als ik kijk naar de SLR Magic 11mm F1.4: http://www.thephoblograph...micro-four-thirds-camera/
Die 500 euro zal wel een crazy 'buy now' prijs zijn.
Heb je ook een lens test ergens dan van een cheap-o lens die je wèl mooi vind ?
[ Voor 109% gewijzigd door jesper86 op 18-06-2013 14:39 ]
Ik heb de "nieuwe" Panasonic 14-42mm II besteld.
Mooie compacte standaard zoomlens voor naast de Panasonic pancakes.
Vooral voor de komende vakantie, wisselen van lenzen gaat dan niet altijd goed werken.
Ik heb op dxomark vergeleken met de m.Zuiko 12-50mm en de Panasonic 14-42mm pancake:
http://www.dxomark.com/in...9/Olympus/%28camera3%29/0
Deze lens is eigenlijk in alles beter dan de Panasonic 14-42mm pancake.
En als je de scherpte bekijkt (dit is gemeten op de Gh2):
m.Zuiko 12-50mm: 4mp
Panasonic 14-42mm pancake: 5mp
Panasonic 14-42mm II: 7mp
De details die deze lens oplevert is dus best goed in vergelijking met andere standaard zoomlenzen. Bijna 2x zoveel als de m.Zuiko 12-50mm.
Ander voordeel is dat de Panasonic 14-42mm II dezelfde filter maat heeft als de Panasonic Pancakes. Dus ik kan mijn 46mm ND en CPL filters op alle drie gebruiken.
Mooie compacte standaard zoomlens voor naast de Panasonic pancakes.
Vooral voor de komende vakantie, wisselen van lenzen gaat dan niet altijd goed werken.
Ik heb op dxomark vergeleken met de m.Zuiko 12-50mm en de Panasonic 14-42mm pancake:
http://www.dxomark.com/in...9/Olympus/%28camera3%29/0
Deze lens is eigenlijk in alles beter dan de Panasonic 14-42mm pancake.
En als je de scherpte bekijkt (dit is gemeten op de Gh2):
m.Zuiko 12-50mm: 4mp
Panasonic 14-42mm pancake: 5mp
Panasonic 14-42mm II: 7mp
De details die deze lens oplevert is dus best goed in vergelijking met andere standaard zoomlenzen. Bijna 2x zoveel als de m.Zuiko 12-50mm.
Ander voordeel is dat de Panasonic 14-42mm II dezelfde filter maat heeft als de Panasonic Pancakes. Dus ik kan mijn 46mm ND en CPL filters op alle drie gebruiken.
Mooi en compact objectief. Maar ook de 12-50 heeft zo zin voordelen. Gewoon twee heel verschillende objectieven. Zelf neem ik op vakantie waarschijnlijk ook de standaard kitlens mee voor de meeste situaties.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2013 12:17 ]
Ik heb de Oly 14-42 IIR en de Oly 12-50mm. De eerste heb ik nog niet gebruikt (blauwe plastiekje zit er nog op), en de tweede gebruik ik voor 95% voor macro, dat die erg verdienstelijk doet. De paar test shots op 12mm vielen wel een beetje tegen op wat ik verwacht had maar heb eigenlijk niet uitgezocht of dat tegenlicht / onscherpte etc kwam.
[ Voor 3% gewijzigd door TweakMDS op 19-06-2013 13:08 ]
Iemand op zoek naar een 9-18? Op kapaza.be (Belgische marktplaats) staat er één voor €220 vraagprijs. http://nl.kapaza.be/limbu...-four-thirds-74343347.htm
Misschien interessant voor iemand hier?
edit: de verkoper biedt wel meer m43-spul voor niet veel geld aan: http://nl.kapaza.be/li?ca=2_s&id=997779&w=3
Panasonic 8mm €270
Sigma 19: €70 (is nieuw niet meer in de oude variant te krijgen)
edit: de verkoper biedt wel meer m43-spul voor niet veel geld aan: http://nl.kapaza.be/li?ca=2_s&id=997779&w=3
Panasonic 8mm €270
[ Voor 30% gewijzigd door Teun_2 op 20-06-2013 21:07 ]
die 9-18mm begint wel te kriebelen, ik zou m kunnen kopen meenemen op vakantie en met winst kunnen verkopen. mmm daarvoor moet ik wel ff naar belgië verkoper doet niet aan verzenden en dat is heen en terug 11 uurTeun_2 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:05:
Iemand op zoek naar een 9-18? Op kapaza.be (Belgische marktplaats) staat er één voor €220 vraagprijs. http://nl.kapaza.be/limbu...-four-thirds-74343347.htm
Panasonic 8mm €270

[ Voor 6% gewijzigd door mrc4nl op 20-06-2013 21:36 ]
ora et labora
Die lens staat al wel vrij lang te koop, in het begin ook voor een hogere vraagprijs. Vraag of hij toch wil verzenden? Misschien doet die fat wel als je serieuze interesse toont.
ik heb een mailtje gestuurd, met dat ik het komende weken erg druk heb met school. en niet meteen kan ophalen.ik hoop dat het gaat lukkenTeun_2 schreef op donderdag 20 juni 2013 @ 21:37:
Die lens staat al wel vrij lang te koop, in het begin ook voor een hogere vraagprijs. Vraag of hij toch wil verzenden? Misschien doet die fat wel als je serieuze interesse toont.
het lijkt mij wel tof om een uwa te hebben in istanbul, en na de vakantie te verkopen op ebay met winst. dat moet toch wel lukken
update ik heb en antwoord terug
bummerEr zijn nog 2 geïnteresseerde kandidaten ( 1 afspraak morgen zaterdag en 1 afspraak
volgende week dinsdag)
Ik laat u nog weten of de verkoop is doorgegaan.
[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 21-06-2013 22:07 ]
ora et labora
Ik zie opeens allemaal zwarte m-zuiko lenzen voorbij komen op de verkoopsites...
Toch wil ik weer een keer een 75mm zuiko aanschaffen..
Toch wil ik weer een keer een 75mm zuiko aanschaffen..
Mijn nieuwe aanwinst is een MeFOTO RoadTrip statief.
Ideaal lichtgewicht, compact en multifuntioneel (je kan er een monopod van maken, en de middenkolom kan omgedraaid worden voor bijvoorbeeld macro fotografie) statief voor het m43 systeem!
170 euro is dan ook een leuke prijs.
Je hebt voor dat bedrag een tripod, monopod, balhoofd en opbergtas.
De kleinste van het stel, Mefoto BackPacker, leek me iets te klein...
Het onhandige plastic MediaMarkt statief kan de prullenbak in
Ideaal lichtgewicht, compact en multifuntioneel (je kan er een monopod van maken, en de middenkolom kan omgedraaid worden voor bijvoorbeeld macro fotografie) statief voor het m43 systeem!
170 euro is dan ook een leuke prijs.
Je hebt voor dat bedrag een tripod, monopod, balhoofd en opbergtas.
De kleinste van het stel, Mefoto BackPacker, leek me iets te klein...
Het onhandige plastic MediaMarkt statief kan de prullenbak in
[ Voor 24% gewijzigd door leendertv op 21-06-2013 23:37 ]
Eindelijk een adapter binnen voor de E-PM1! Nog bedankt voor de tips.

Maakt het geheel wel wat frontend heavy
Hier wat test shots

Maakt het geheel wel wat frontend heavy

Hier wat test shots

Gebruik je die 135/2 alleen maar voor m4/3? Beetje zonde van de lens...
Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II
Die hoort eigenlijk op mijn D800, maar dit was het gekste wat ik even kon verzinnen
. Was meer een experiment dan een serieuze optie. Zal meer gebruik maken van mijn Zeiss 25mm/f2.8 deze is wat makkelijker te schieten met zone focus.
Ik snap de appeal om het te proberen. Maar volgens mij heb je er functioneel helemaal niks aan.
Dat maakt het met zo'n zeiss eraan toch alsnog hartstikke heavy en onhandig, zelfs met de 25mm, dan zou ik liever de D800 pakken. Is tenminste ergonomisch.
Haha, krijg ik vandaag gewoon de oudere Panasonic 14-42mm binnen.leendertv schreef op woensdag 19 juni 2013 @ 12:10:
Ik heb de "nieuwe" Panasonic 14-42mm II besteld.
Erg verwarrend voor fotozaken dus, al die lensjes die op elkaar lijken
Inmiddels is het wel weer goed gekomen neem ik aan?leendertv schreef op zaterdag 22 juni 2013 @ 22:06:
[...]
Haha, krijg ik vandaag gewoon de oudere Panasonic 14-42mm binnen.
Erg verwarrend voor fotozaken dus, al die lensjes die op elkaar lijken
Panasonic schijnt overigens van plan te zijn om wat meer van de standaardlenzen te updaten dit jaar.
http://www.43rumors.com/f...l-be-updated-within-2013/
Laten we hopen dat ze het niet enkel bij de zooms houden maar ook de voortreffelijke 20mm moderniseren.
Oooh dat zou een toppertje kunnen worden. Aangezien hij met mankementen zelfs al een toppertje is.Verwijderd schreef op maandag 24 juni 2013 @ 16:22:
Laten we hopen dat ze het niet enkel bij de zooms houden maar ook de voortreffelijke 20mm moderniseren.
Die dag zal hoe dan ook komen, maar denk niet heel snel.
Dat zou potentieel de 25mm f/1.4 minder goed doen verkopen, ik denk niet dat ze zichzelf daarmee in de voet willen schieten.
Lichtsterker of betere iq zal er wel niet inzitten om niet in het vaarwater van de 25mm te komen maar een update van de af zou toch wel kunnen.
En qua compactheid valt er ook weinig te verbeteren.
(nieuw uiterlijk dan misschien?)
Aan de andere kant als ze nu ook de 25mm naar een hogere standaard zouden tillen. Wie weet.....
En qua compactheid valt er ook weinig te verbeteren.
Aan de andere kant als ze nu ook de 25mm naar een hogere standaard zouden tillen. Wie weet.....
[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 24-06-2013 17:14 ]
ora et labora
Nòg hoger ? No way dat kan toch nie !mrc4nl schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:12:
Yes prease! Pana lensjes zijn lellukmrc4nl schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:12:

bedoel je nu dat je ze liever in het zilver hebt (zoals de 14-42 II van de gf6) of vind je het design van de zwarte Panasonics lelijk?Sjekster schreef op maandag 24 juni 2013 @ 17:42:
[...]
Yes prease! Pana lensjes zijn lellukDie kleur.....
mn 14 mm kitlens is helemaal zwart, ik vind het mooier dan die "lelijke" retail versie

ora et labora
Zwart is altijd goed, ik heb problemen met die vreselijke zilver / blauwe / wat is het eigenlijk voor kleur, zoals op het linker plaatje. Geen idee of dat bij Pana camera's past, maar het staat eigenlijk bij geen enkele Olympus cam, haha.
Blauw ? Misschien toch is je monitor calibreren. 
ps. Het is grijs.
De nieuwe lensjes zijn wel heel fancy, dat heeft toch wel mijn preference in dit geval.
Mooier dan de zilvere, òf zwarte 14-42 II R van olympus imho.

De zilvere versie is wel erg glossy als die er echt zo uit ziet (prototype?)
ps. Het is grijs.
De nieuwe lensjes zijn wel heel fancy, dat heeft toch wel mijn preference in dit geval.

[ Voor 18% gewijzigd door jesper86 op 24-06-2013 19:37 ]
Kitlensjes zijn niet bedoelt om mooi te zijn
. En ok, het is grijs, maar het heeft toch wel iets van een blauwig zweempje als ik ernaar kijk (de daadwerkelijke lens, niet mijn beeldscherm
)
Een 12-35/2.8 wel dan ?
Je kan het ontkennen maar uiterlijk beïnvloed iedereen zijn keuzes. 
Kom deze tegen, zo'n beetje alle mogelijke tinten, texture en kleuren bij elkaar:
Kom deze tegen, zo'n beetje alle mogelijke tinten, texture en kleuren bij elkaar:

[ Voor 51% gewijzigd door jesper86 op 24-06-2013 19:51 ]
ik denk dat het idd om een prototype gaat:Pjesper86 schreef op maandag 24 juni 2013 @ 19:28:
Blauw ? Misschien toch is je monitor calibreren.
ps. Het is grijs.
[afbeelding]
[afbeelding]
zie deze:

[ Voor 18% gewijzigd door mrc4nl op 24-06-2013 20:14 ]
ora et labora
Ja ... maar dat is geen foto met echt licht. De zwarte ziet er ook totaal anders uit zoals je aan de 12-35mm kan zien hierboven vergeleken met het product plaatje.

Die 12-35 is toch wel een heel mooi objectief (alhoewel dat paarse mij niet aanstaat, het laatste plaatje is hij een stuk mooier). Olympus schijnt ook met een lichtsterke zoom te komen en dus een alternatief voor deze. Hopelijk maken ze die ook van metaal zoals de 12, 17 en 75mm.
En juist kitobjectieven moeten mooi zijn qua uiterlijk. Dat is hetgeen de mensen het eerste zien in de winkel en wat bij veel mensen voor altijd vastgeroest zal zitten op de camera. Die nieuwe Panasonic 14-42 ziet er strak uit, beter dan de Olympus IIR wat al een hele verbetering was ten opzichte van de eerste versie.
En juist kitobjectieven moeten mooi zijn qua uiterlijk. Dat is hetgeen de mensen het eerste zien in de winkel en wat bij veel mensen voor altijd vastgeroest zal zitten op de camera. Die nieuwe Panasonic 14-42 ziet er strak uit, beter dan de Olympus IIR wat al een hele verbetering was ten opzichte van de eerste versie.
[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 24-06-2013 20:34 ]
Dit topic is gesloten.