Het grote m4/3 topic 2013 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste
Acties:
  • 84.418 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 10:07
Yes, I know, maar thanks! :) Tot de tijd dat er een goede UWA prime uitkomt, gebruik ik wel m'n 5D met m'n Samyang 14mm. Hopelijk gaat Samyang zich wat meer op de m4/3 markt richten, prijs kwaliteitsverhouding vind ik erg goed.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 14:25

mrc4nl

Procrastinatie expert

tommyz schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:17:
Yes, I know, maar thanks! :) Tot de tijd dat er een goede UWA prime uitkomt, gebruik ik wel m'n 5D met m'n Samyang 14mm. Hopelijk gaat Samyang zich wat meer op de m4/3 markt richten, prijs kwaliteitsverhouding vind ik erg goed.
echte m43 lenzen hebben ze niet veel, vaak bieden ze aps-c lenzen aan met m43 mount.
zoals de nieuwe 10mm ;)

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ja, met een Metabones Speedbooster erop :) Maar dat gaat z'n doel voorbij. Dan kan ik net zo goed m'n DSLR meenemen.

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:56

Fiber

Beaches are for storming.

Deze. Geen super UWA op m4/3, maar lijkt me toch wel een mooie lens, ook op m4/3.

http://www.dpreview.com/n...edium=text&ref=title_0_14

Nog een paar jaartjes wachten denk ik, dan gaan Sigma en Tamron etc. ook vast wel leuke lensjes voor m4/3 maken.

[ Voor 18% gewijzigd door Fiber op 11-12-2013 23:24 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ja, ik had 'm gezien. Zal qua prijs/kwaliteit weer een topper worden. Heb zelf de Samyang 14mm, die erg goed bevalt. Echter, heb ik de GM1 gekocht omdat 'ie lekker compact is ;) Dus ik wacht wel op een native UWA.

[ Voor 12% gewijzigd door tommyz op 11-12-2013 23:23 ]

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:53
Die samyang is wel echt heel scherp trouwens, rechttrekken gaat echt vele beter dan ik had verwacht. In het centrum is die een pak scherper dan de panasonic 7-14 en ook aan de randen scheelt het heus niet zoveel.

• PageFault
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-09 19:15
tommyz schreef op woensdag 11 december 2013 @ 23:07:
In principe gaat de GM1 als set met de 12-32 weg. Maar bij sommige winkels kan je voor 100 minder een GM1 zonder lens krijgen. Maar als je deze los zou kopen, zou je 300+ euro betalen.
Dus altijd met 12-32 kopen en mocht je hem echt nooit gebruiken, kun je hem wellicht verkopen voor een prijs boven de 100 euro, onder de 300+ euro.

De lens is wel echt extreem klein, dat kan een goede reden zijn om hem te houden.

• tommyz
Persoonlijk zou ik dat wel doen ja.

Flickr

• Limbeckx
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:28
Die Samsyang 10mm ziet er best goed uit. Het maakt mij niet zoveel uit of ie native voor NEX mount of m4/3 is gemaakt. Ik heb een Sigma 19mm f.2.8 (de non-art versie). Daar ben ik ook blij mij.

• Hoppa!
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 27-07 09:14
ECiftci schreef op donderdag 12 december 2013 @ 09:46:
Die Samsyang 10mm ziet er best goed uit. Het maakt mij niet zoveel uit of ie native voor NEX mount of m4/3 is gemaakt. Ik heb een Sigma 19mm f.2.8 (de non-art versie). Daar ben ik ook blij mij.
Ik ben in het systeem gestapt vanwege o.a. de kleinere body's en objectieven. Dit objectief kan nog een stuk kleiner als hij native zou zijn, vandaar dat ik hem niet echt overweeg. Al moet gezegd dat de combinatie lichtsterk, groothoek en schappelijke prijs wel erg indrukwekkend is.

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Volgens mij komt de Panasonic 7-14mm f4 juist goed uit de reviews.
Nadeel is wel de best hoge prijs.

• Teun_2
leendertv schreef op donderdag 12 december 2013 @ 10:45:
[...]

Volgens mij komt de Panasonic 7-14mm f4 juist goed uit de reviews.
Nadeel is wel de best hoge prijs.
Ik had hem, maar ik vond hem voor zijn prijs niet echt goed. De sigma 10-20mm f/4-5.6 die ik voor nikon had was een stuk scherper.
ECiftci schreef op donderdag 12 december 2013 @ 09:46:
De Nex is ook spiegelloos en dus is die 19mm niet zo heel veel groter dan had die enkel voor m43 ontworpen geweest. De 10mm is voor normale dslr's ontworpen. Dit is dus een 'gewone' lens met een ingebouwde adapter. Je kan dan net zo goed de nikonmount halen en een adaptertje erbij bestellen. Dan krijg je die later ook gemakkelijker verkocht en kan je nog andere nikonlenzen gebruiken met die adapter.

[ Voor 244% gewijzigd door Teun_2 op 12-12-2013 11:11 ]

• jesper86
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
PageFault schreef op donderdag 12 december 2013 @ 08:50:
[...]
Dus altijd met 12-32 kopen en mocht je hem echt nooit gebruiken, kun je hem wellicht verkopen voor een prijs boven de 100 euro, onder de 300+ euro.

De lens is wel echt extreem klein, dat kan een goede reden zijn om hem te houden.
Ik zou eerde moeite hebben met een reden vinden om hem weg te doen. Hebben jullie hem meteen afgeschreven omdat hij als kit komt of iets. Want de performance is perfect, de 12mm samen met de normale hoeken erbij is echt een aanwinst, en inderdaad kwa formaat (en bouw en looks) is het natuurlijk de perfect companion voor de GM1. Zonder die lens is de camera niet compleet.

Liever dit dan de 14/2.5 bijvoorbeeld die 'vroeger' iedereen op de GF3 enzo zette om een soortgelijk compact pakketje te krijgen. Je ben er super beperkt mee, de hoek is veel te breed voor normale natuurlijke foto's, en het diafragma is nou ook niet echt een game changer. Als je echt zoveel foto's savonds schiet gaat dat ook niet helpen. Imho de lijkt me 12-32 ideaal voor wat het is, en juist een reden om voor de GM1 te gaan niet andersom. Natuurlijk is er heel veel moois om het aan te vullen, voor de avond foto's of portret, tele o.i.d, maar niks dat de kit als basis kan vervangen. :7

• tommyz
Ik zou 'm persoonlijk ook nooit wegdoen. Wellicht handig om dit door te nemen.

As you know Panasonic claims that this is the best standard kit zoom of all mirrorless system (with standard they mean not “premium” zooms). And according to their test results Panasonic completely fulfills the promise. The lens is way better than the Olympus 12-50mm lens!

Gisteren overigens een 37mm polarisatiefilter binnengehad. Geen slim filter (kon ik niet vinden voor deze maat en een normale prijs), maar hij vignetteert niet op 12mm :)

[ Voor 14% gewijzigd door tommyz op 12-12-2013 11:40 ]

Flickr

• Teun_2
Nu is die 12-50 olympus ook niet echt de beste referentie. Ik ben benieuwder naar een vergelijking met de nieuwste panasonic 14-42kitlens.

• Roynaldinho
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-09 18:41
http://www.43rumors.com/p...-the-new-upcoming-lenses/

Iets meer info over wat eraan zit te komen kwa lensen, en het feit dat er blijkbaar ook nog andere kleuren van de GM1 zelf beschikbaar komen.

• jesper86
  • Niet online
Gezien inderdaad, die groene en grijze lizardskin zien er geweldig uit imho. Al weet ik niet wat voor statement je maakt als je daar mee rond loopt. :D

Welke (if any) ze daardwerkelijk zullen gaan maken (en in welke landen, en met watvoor premium) dat weten we helaas nog niet. :(

Alles is beter dan die oranje versie in ieder geval. :F

• Soepie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 16:23
Ik ben blij met mijn gewoon zwarte :).

Die 15/f1.7 ziet er wel erugggg leuk uit ..... Damn.

Gewoon spullen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Nou zeker. :Y Maar reken maar op €€€ met een Summilux. ;)

Maar ook weer niet zo veel als de Kipon Ibelux 40mm f/0.85. :D
(ook voor Sony NEX, Fuji X, en Canon EOS M)
http://www.43rumors.com/n...-released-priced-at-2080/

[ Voor 70% gewijzigd door jesper86 op 13-12-2013 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• madass
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 20-05 20:59
Ik denk niet dat m43 versie van de 40 f0.85 een groot succes gaat worden. De Voigtlander 42.5 f0.95 is kleiner, veel goedkoper en de kwaliteit is heel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Dat is inderdaad elke keer weer het probleem met lenzen die voor het gemak ook maar in m4/3 mount geleverd worden. Er is gewoon zoveel, om nu nog interessant genoeg te zijn moet het echt specifiek voor m4/3 gemaakt zijn.

Aan de andere kant zijn er ook echte video professionals met een blackmagic camera of iets, en die willen wel eens het beste van het beste, maar dat is dan meestal toch huren waarschijnlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Na een weekje de GX7 gebruikt te hebben naast mijn EP3 hier enkele bevindingen:
  • De viewfinder is scherper, maar kleiner dan de VF2, dat is als je op 4:3 fotografeert. Ik snap echt niet dat er een 16:9 viewfinder inzit. Het kantelbare van de viewfinder vind ik best aangenaam, ik kantelde de VF2 ook. Ik verkies toch de iets minder scherpe vf2 van de pen boven de ingebouwde evf van de gx7 denk ik. Op dpreview.com staat er een vergelijking, maar die is totaal fout. Ik weet niet hoe dpreview eraan komt dat de evf 4:3 zou zijn, dat is die echt helemaal niet.
  • De wifi werkt bijzonder slecht. Verbinden met telefoon (Xperia T) gaat niet altijd even goed, na een keer of twee proberen (met nfc) lukt het vaak wel. Eens de verbinding er is, werkt het wel redelijk vlot, maar het is nogal een gedoe om enkele foto's te versturen naar je telefoon. Ik heb voor de EP3 een penpal, zo'n bluetoothstikje dat heel veel beter en sneller werkt om gewoon even snel een paar foto's door te sturen. Het biedt minder mogelijkheden, maar de basisfunctionaliteit werkt wel gewoon goed en snel. Het verbinden van de GX7 met een dlna-televisie zou mogelijk moeten zijn, maar het is me nog niet gelukt met een samsung ue32f5500 smart tv. De verbinding is superonstabiel (zowel via direct wifi als via de router) en de tv geeft aan dat hij het bestandsformaat (jpg?) niet ondersteunt. Jammer!
  • De electronische sluiter vind ik wel fijn. Eén van de redenen dat ik naar m43 ben overgeschakeld is omdat ik nogal veel kleinere evenementen fotografeer met ook wel wat kinderen en jongeren. Het is gewoon veel subtieler om zo foto's te maken. Gisteren bij een fakkeltocht met toneeltjes en verhalen is het wel fijn om geen luide sluiter te hebben. Je combineert het best niet met tl-lampen, want dan krijg je strepen over je foto's.
  • De hoge iso's zijn wel echt een heel stuk beter dan de ep3. Iso 1600 is eindelijk goed bruikbaar, iets wat ik echt miste bij de ep3.
  • De autofocus in het donker is echt ook een heel stuk beter. Ook de af-assist is eindelijk bruibaar. Bij de EP3 maakte het rode lampje al snel te veel licht, waardoor de ep3 niet meer kon scherpstellen omdat het focuspunt helemaal uitgebrand was. Dit is echt een niet te onderschatten voordeel.
  • De camera is niet heel veel groter dan de ep3, enkel de uitstekende grip maakt de camera wat groter. ik vind het goed meevallen en vind het de meest ergonomische camera die ik al gebruikt hebt.
  • Over de stabilisatie kan ik niet heel veel zeggen, ik heb het idee dat die wel wat beter is dan de ep3, maar ik moet er nog wat meer met gewerkt hebben om hier uitsluitsel over te kunnen geven. De sensorshiftstabilisatie werkt zowel bij de ep3 als de gx7 niet in video, maar de ep3 voorzag wel in een softwarematige stabilisatie, dat is bij de gx7 ook volledig afwezig. Jammer. ik doe niet veel met video, maar kan me voorstellen dat het voor anderen nog wel een probleem kan zijn.
  • Puntje dat ik irritant vind: via het quick menu kan je met een instelwieltje door de opties bladeren en met het andere wieltje de instellingen wijzigen. Tenzij je de evf actief hebt, dan veranderen beide wieltjes de instellingen en moet je het d-pad gebruiken. 8)7
  • Als je de evf actief hebt, kan je het touchscreen wel blijven gebruiken om je focuspunt te verplaatsen, dat is iets dat ik al een jaar geleden wenste dat de ep3 dit ook kon. Dat was voor mij één van de redenen dat ik bij de ep3 de evf minder vaak gebruikte, omdat het focuspunt met evf moeilijker te kiezen was dan met het touchscreen. De GX7 combineert best of both worlds.

[ Voor 7% gewijzigd door Teun_2 op 15-12-2013 14:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
In de GH3 zit ook een 16:9 viewfinder.
Maar dan snap ik het wel omdat de GH3 vooral voor video een erg aantrekkelijke camera is.
Full HD filmen met een 4:3 viewfinder is ook niet prettig.

Je ziet ook wel dat 16:9 steeds meer de standaard wordt.
Computerschermen, tv's, tablets..
Mijn foto's worden veel vaker op schermen bekeken als op prints (ik print bijna niets).
Denk aan een foto's aan iemand laten zien op je tablet, een slideshow op de tv, publiceren op het web.
Het 4:3 formaat is daar niet echt geschikt voor. Dit levert behoorlijk grote zwarte balken op.

Maar ik vind 16:9 ook niet echt geschikt voor fotografie.
Niet echt geschikt om de voorgrond een belangrijke rol te laten spelen en de kijker van voor naar achter door de foto te leiden.
De kijker bekijkt een 16:9 formaat vooral verticaal.
16:10 zou al een stuk beter zijn. Maar helaas is 16:9 de standaard geworden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Persoonlijk vind ik 4:3 sensor in combinatie met 16:9 schermen of EVFs een van de grootste ergernissen die er zijn. :+ Ik heb helemaal niks tegen 4:3, is juist een heel professioneel formaat gebruikt met medium format camera's analoog en digitaal, in musea zie je het ook vaak. En ik geef ze groot gelijk, het is gewoon veel ruimtelijker dan dat widescreen-achtige als het lekker groot is, geeft wat meer open ruimte in plaats van zo'n krap afgesneden crop. Maar als dat dan in combinatie met een 16:9 'lijst' eromheen is, ugh, vreselijk! :P

Op een monitor is het eigenlijk ook jammer dat je oppervlak zoveel kleiner is omdat het scherm gewoon niet hoger is. Maarja, dan kan je moeilijk m4/3 de schuld geven. In geval van de GX7, dat vind ik dan wel weer achtelijk om de EVF notabene 16:9 te maken, het is echt totaal geen video camera .. misschien heeft het gewoon met ruimtegebrek te maken, en neemt het zo minder hoogte in. Dat is hier wel een key factor.

[ Voor 4% gewijzigd door jesper86 op 16-12-2013 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:28
leendertv schreef op maandag 16 december 2013 @ 11:59:
De kijker bekijkt een 16:9 formaat vooral verticaal.
16:10 zou al een stuk beter zijn. Maar helaas is 16:9 de standaard geworden.
Het menselijk gezichtsveld is toch eerder breedbeeld dan vierkant.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Eigenlijk nemen we toch alleen het midden waar in detail, de rest vullen we zelf aan - maar vooral in de breedte inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

een zoeker is bedoeld voor één oog ;) er bestaan zover ik weet geen stereo zoekers op camera's.

Een vierkante zoeker is naturlijker dan een breedbeeld

[ Voor 75% gewijzigd door mrc4nl op 16-12-2013 17:51 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
1 oog is ook breedbeeld, omdat het zicht begrensd wordt door je oogkas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Universal Creations schreef op maandag 16 december 2013 @ 16:59:
[...]

Het menselijk gezichtsveld is toch eerder breedbeeld dan vierkant.
Dat snap ik. Maar 16:10 is ook niet vierkant. :)
Maar biedt wel iets meer ruimte om diepte creëren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
Het meest debiele aan de zoeker van de gx7 vind ik nog wel dat alle info (sluitertijd, iso ed) op het beeld staat, ipv ernaast. In de menu vond ik de optie om die info ernaast te zetten. Wat de zoeker van de gx7 dan doet? Dit:

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/33317362/zoeker%20gx7.jpg
(slechte telefoonpic)
Een nog grotere crop en nog niet alle info staat naast het beeld.
8)7 8)7 8)7 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Overzicht is nooit echt Panasonic's sterkste punt geweest indd. :X Maar dit is wel heel erg. |:(

Zo klein ook die icoontjes, waarom zo klein, en volledig random. Dan nog zo'n witte rand om het beeld voor 3/4. Kan me niet voorstellen dat de mensen die daar achter zitten ooit serieus gefotografeerd hebben. Laat toch eens iemand met een grafische achtergrond er naar kijken ofzo Panasonic.. :|

[ Voor 60% gewijzigd door jesper86 op 16-12-2013 19:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
leendertv schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:20:
[...]

Dat snap ik. Maar 16:10 is ook niet vierkant. :)
Maar biedt wel iets meer ruimte om diepte creëren.
Maar neigt meer naar vierkant dan 16:9 en dan het menselijk gezichtsveld.
Wat noem je diepte? Dit is ook geheel afhankelijk van je perspectief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
16:10 neigt naar alles behalve vierkant hoor. :S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
jesper86 schreef op maandag 16 december 2013 @ 19:23:
16:10 neigt naar alles behalve vierkant hoor. :S
Vergeleken met 16:9 was het in de oorspronkelijke post van leendertv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Teun_2 schreef op maandag 16 december 2013 @ 18:50:
Het meest debiele aan de zoeker van de gx7 vind ik nog wel dat alle info (sluitertijd, iso ed) op het beeld staat, ipv ernaast.
Ik heb het nooit anders gezien eigenlijk. Ook bij de evf's van olympus staat alle info toch gewoon over het beeld heen? Anders hou je helemaal weinig beeld over.
Ik heb dat nooit echt als hinderlijk ervaren eigenlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Maar in dit geval zou het slim zijn om de info in de zwarte kaders te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
leendertv schreef op maandag 16 december 2013 @ 20:23:
[...]

Ik heb het nooit anders gezien eigenlijk. Ook bij de evf's van olympus staat alle info toch gewoon over het beeld heen? Anders hou je helemaal weinig beeld over.
Ik heb dat nooit echt als hinderlijk ervaren eigenlijk.
Maar bij olympus heb je viewfinders die 4:3 zijn, als je dan toch zwarte balken naast je beeld overhoudt, kan je beter daar alle info zetten ipv in een overlay. Een beetje zoals de meeste spiegelreflexen met een display naast het matglas.

[ Voor 3% gewijzigd door Teun_2 op 16-12-2013 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Universal Creations schreef op maandag 16 december 2013 @ 19:50:
[...]

Vergeleken met 16:9 was het in de oorspronkelijke post van leendertv.
Oh nou dan is 16:10 inderdaad zo goed als vierkant. :N

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Die opvolger van de EM5 lijkt al in januari te komen:
http://www.43rumors.com/f...ra-is-the-e-m5-successor/

Deze heeft de EM5 sensor (dus niet de sensor van de EM1 met PDAF), maar dus wel de nieuwe processor.
Mogelijke verbeteringen:
- VF4 ???
- focus peaking
- 1/8000sec sluitertijd

Er gaan ook geruchten over de m.Zuiko 25mm 1.8
Dit zou een mooi goedkoper alternatief kunnen zijn voor de Panasonic Leica 25mm f1.4
http://www.43rumors.com/f...be-announced-in-february/

Wordt voor mij een moeilijke keuze wat betreft de upgraden van mijn Panasonic G3 volgend jaar.
Zal denk ik gaan tussen de opvolger van de Panasonic G6 (als deze de GX7 sensor krijgt) of de opvolger van de OMD-EM5 (en dan hopelijk met betere ergonomie)

[ Voor 19% gewijzigd door leendertv op 18-12-2013 12:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 16:14
Voor mijn E-P5 wil ik een aantal prime lenzen gaan aanschaffen

Ik wil in eerste instantie een 2-tal lenzen gaan aanschaffen, de 3de lens gaat waarschijnlijk de 75mm van Olympus worden. Ik fotograaf vooral op straat, portretten, landschappen (in die volgorde) Hierbij het lijstje:

Olympus 12 mm f/2 € 628 (mooi, maar prijzig)
Panasonic 14 mm f/2.5 €189 (niet zo snel, mooie prijs)
Olympus 17mm f/1.8 €219 (snel, mooie prijs, wisselende ervaringen gebruikers)
Panasonic 20mm f/1.7 II €339 (klassieker)
Olympus 45mm f/1.8 €249 (fantastische lens voor mooie prijs)

Zelf denk ik in iedergeval aan de 45mm. Waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom?

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Oly 45mm f1.8 heb ik zelf. Ik vind dat ie prachtige bokeh heeft en ontzettend scherp is. Je kunt met deze lens ook wel landschappen will fotograferen maar als je zoveel mogelijk in je shot wil hebben van een landschap kun je beter voor een Ultra Wide Angle-lens gaan.

Zelfde geldt in mindere mate overigens ook voor straatfotografie. Met 45mm krijg je niet gemakkelijk een hele straat op de foto. Je kunt wel mooi een object op straat isoleren van de rest. Voordeel daarbij is dat je met 45mm niet zo dichtbij hoeft te komen. Nadeel zou kunnen zijn dat er dan misschien wel wat tussen jou en je object zit omdat je verder weg bent.

Als ik mocht kiezen zou ik gaan voor de 45mm omdat het een prachtige lens is een heel mooi resultaat levert (vooral voor portretten) en voor de 20mm f1.7. De lichtsterkte heb je nodig voor straatfotografie gezien je daar weinig tijd hebt om een tripod op te zetten oid. Ook leuk dat je iets meer met scherpte diepte kunt doen op straat want f2.5 op 14mm is eigenlijk vrij weinig scherpte/diepte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
45/1.8 + 20/1.7 zou ik doen.
@ECiftci: met 14mm f/2.5 heb je juist veel meer scherptediepte dan met 20mm f/1.7. Waarom heb je lichtsterkte nodig met straatfotografie? Als je met 1/50-1/100 sec kunt schieten, gaat het toch prima? Statief is sowieso niet zo handig, want je ontwerp is juist hetgeen beweegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Universal Creations schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:01:
45/1.8 + 20/1.7 zou ik doen.
@ECiftci: met 14mm f/2.5 heb je juist veel meer scherptediepte dan met 20mm f/1.7. Waarom heb je lichtsterkte nodig met straatfotografie? Als je met 1/50-1/100 sec kunt schieten, gaat het toch prima? Statief is sowieso niet zo handig, want je ontwerp is juist hetgeen beweegt.
Ha UC,

Ik bedoel bokeh, bedankt dat je het even aanstipt. Ik denk dat je lichtsterkte nodig hebt omdat je ook bij iets mindere lichtomstandigheden zal moeten fotograferen op straat en een statief niet handig is om de reden die je zelf noemt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
ECiftci schreef op woensdag 18 december 2013 @ 16:13:
Ha UC,

Ik bedoel bokeh, bedankt dat je het even aanstipt. Ik denk dat je lichtsterkte nodig hebt omdat je ook bij iets mindere lichtomstandigheden zal moeten fotograferen op straat en een statief niet handig is om de reden die je zelf noemt...
Daar is iso voor. Een m4/3 kan met wat voorzichtige nabewerking ook prima op iso800-1600 werken. Hoger en je komt in de problemen met details die echt wegvallen door ruisreductie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Teun_2
jschoorl2 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:18:

Ik wil in eerste instantie een 2-tal lenzen gaan aanschaffen, de 3de lens gaat waarschijnlijk de 75mm van Olympus worden. Ik fotograaf vooral op straat, portretten, landschappen (in die volgorde) Hierbij het lijstje:

Olympus 12 mm f/2 € 628 (mooi, maar prijzig)
Panasonic 14 mm f/2.5 €189 (niet zo snel, mooie prijs)
Panasonic 20mm f/1.7 II €339 (klassieker)
Olympus 45mm f/1.8 €249 (fantastische lens voor mooie prijs)

Zelf denk ik in iedergeval aan de 45mm. Waar gaat jullie voorkeur naar uit en waarom?
Van dat lijstje heb ik de 12,20 en 45. Ik zou je ook de 20mm en de 45mm aanraden. Niet duur en erg goed. Het enige minpuntje is dat die 20mm niet supersnel scherpstelt. Andezijds, als je toch al de 75mm wil gaan aanschaffen, lijkt me net wat meer groothoek ook wel leuk en zou ik eerder naar de panasonic 14mm of olympus 12mm neigen. 45mm vs 75mm is imho niet zo'n heel groot verschil in gebruik, toch zeker niet als je vergelijkt met 14 vs 20.

Zie ook mijn sig ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Teun_2 op 18-12-2013 17:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

jschoorl2 schreef op woensdag 18 december 2013 @ 15:18:

[...]
Waar ga je die 75mm dan voor gebruiken...?

Voor de rest wel eens met de eerdere adviezen: 20mm en 45mm om mee te beginnen. Past goed bij je lijstje onderwerpen vind ik, en ze zijn nog redelijk betaalbaar en gewoon goed.

[...]
Voor die prijs wil ik hem ook wel... :)

Je verwart twee lenzen denk ik:
pricewatch: Olympus M.ZD 17mm 1:2.8 Pancake (Ook in zilver)
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 17mm f/1.8 Zilver (Ook in zwart)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jschoorl2
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 13-09 16:14
Fiber schreef op woensdag 18 december 2013 @ 18:19:
[...]

Waar ga je die 75mm dan voor gebruiken...?

Voor de rest wel eens met de eerdere adviezen: 20mm en 45mm om mee te beginnen. Past goed bij je lijstje onderwerpen vind ik, en ze zijn nog redelijk betaalbaar en gewoon goed.

[...]

Voor die prijs wil ik hem ook wel... :)

Je verwart twee lenzen denk ik:
pricewatch: Olympus M.ZD 17mm 1:2.8 Pancake (Ook in zilver)
pricewatch: Olympus M.Zuiko Digital ED 17mm f/1.8 Zilver (Ook in zwart)
Je hebt gelijk de 0lympus 17mm f/1,8 kost €549 de "oude" f2.8 versie is €219.

Ik denk dat het inderdaad de 0lympus. 45mm en de 20mm Panasonic gaat worden. Eerst maar eens kijken hoeveel plezier we hier aan gaan beleven en of we überhaupt nog een 12 of 75mm gaan toevoegen.

De set is dan ook lekker licht samen, de eerste test gaat een 2 weekse vakantie in jordanie worden. Bedankt voor jullie adviezen.

Nibe warmtepomp f2120 + VVM320, wandverwarming en 7500 kwp zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De Panasonic Leica 25mm f1.4 is ook een hele mooie lens.
Is een mooie lens voor als je maar met 1 prime op pad wil voor straatfotografie.
Snellere autofocus dan de 20mm f1.7 en meer "karakter".

Ik lees de laatste tijd ook veel positieve ervaringen met de Sigma 60mm f2.8 voor m43.
Voor weinig geld best een goede portretlens die tussen de Zuiko's 45mm en 75mm in zit.
Dus zou in plaats van beide kunnen als je niet zoveel portretten schiet (zoals mij) maar toch in sommige gevallen zo'n lens zou kunnen gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door leendertv op 18-12-2013 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
Ik wil zelf ook nog een prime erbij, omdat ik op m'n DLSR ook voornamelijk met primes schiet. De Panasonic Leica lijkt me persoonlijk ook een erg gaaf ding! Ben alleen bang dat 'ie toch groot uitvalt op m'n GM1 :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

tommyz schreef op woensdag 18 december 2013 @ 19:47:
Ik wil zelf ook nog een prime erbij, omdat ik op m'n DLSR ook voornamelijk met primes schiet. De Panasonic Leica lijkt me persoonlijk ook een erg gaaf ding! Ben alleen bang dat 'ie toch groot uitvalt op m'n GM1 :)
hij is iets groter dan je 45mm, en weegt wel een stukje meer. 200 gram vs 116
Afbeeldingslocatie: http://www.ephotozine.com/articles/panasonic-lumix-gm1-lens-examples-23397/images/666-Panasonic-Lumix-GM1-with-25mm-Leica-Lens_1384187306.jpg

http://camerasize.com/compact/#491.93,491.352,ha,t

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

leendertv schreef op woensdag 18 december 2013 @ 19:14:
De Panasonic Leica 25mm f1.4 is ook een hele mooie lens.
Is een mooie lens voor als je maar met 1 prime op pad wil voor straatfotografie.
Snellere autofocus dan de 20mm f1.7 en meer "karakter".
Prachtige lens inderdaad, maar wel weer een stuk duurder en groter dan de 20/1.7. Alle waar naar z'n geld.
Ik lees de laatste tijd ook veel positieve ervaringen met de Sigma 60mm f2.8 voor m43.
Voor weinig geld best een goede portretlens die tussen de Zuiko's 45mm en 75mm in zit...
Het is maar wat je weinig geld noemt... Ik vind 600 Euro nog best veel geld.
Ah, wacht, de Sigma Art 60mm, die kende ik nog niet en is inderdaad niet duur...
pricewatch: Sigma 60mm F2.8 DN Art (Four Thirds)
http://www.sigmaphoto.com/product/60mm-f28-dn-a

Prachtige lens denk ik, maar wellicht wel wat lang voor portretten. Ik zou voor dat doel toch eerst de ook betaalbare 45mm proberen.

[ Voor 14% gewijzigd door Fiber op 18-12-2013 20:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tommyz
mrc4nl schreef op woensdag 18 december 2013 @ 19:57:
[...]

hij is iets groter dan je 45mm, en weegt wel een stukje meer. 200 gram vs 116
[afbeelding]

http://camerasize.com/compact/#491.93,491.352,ha,t
Thanks. Valt nog wel mee qua grootte vind ik :)

Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascal s68
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:29
Fiber schreef op woensdag 18 december 2013 @ 20:05:
[...]

Het is maar wat je weinig geld noemt... Ik vind 600 Euro nog best veel geld.
Ik denk dat hij de Sigma 60 DN Art bedoelt en niet de Olympus 60 Macro.
De Sigma kost maar 169,- :)

pricewatch: Sigma 60mm F2.8 DN Art (Four Thirds)

/edit: je zag t zelf ook al ;)

[ Voor 21% gewijzigd door pascal s68 op 18-12-2013 20:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lasteraar
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 03-02 14:21
De 45mm is zo'n beetje de beste buy voor de m4/3 camera, naar mijn mening. Voor zo weinig zoveel kwaliteit..
De 75mm heb ik ook.. Die gebruik ik dan ook meer dan de 75mm. Geniale lens. Maar kost ook wat.
De 12mm heb ik ( nog steeds.. ) niet.. Maar die komt er zeker nog een keer.

Ik heb de 14mm en de 25mm gehad en weggedaan. De 14mm is leuk en klein. Maar de beeldkwaliteit is net niet voldoende voor mij. Ook is ie best sloom. En ik heb al ondervonden aan mijzelf dat ik een hekel heb aan niet-lichtgevoelige lenzen.

De 25mm 1.4 is wat dat betreft super. Alleen jammer dat Panasonic de lensafwerking zo slecht maakt.. Het ding ratelt continue. En hij is best groot vergeleken met andere m4/3 lenzen.
En ondanks de zuivere beeldkwaliteit, vind ik de 25mm afbeelding vrij gewoontjes. Maar dat is persoonlijk.

[ Voor 7% gewijzigd door Lasteraar op 18-12-2013 21:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Oja khep ook wel eens ergens gelezen dat de Panasonic 25mm 1.4 ratelt.
Maar toch alleen op Olympus camera's? Niet op Panasonic camera's toch.

[ Voor 100% gewijzigd door leendertv op 18-12-2013 21:09 ]

• leendertv
Heeft iemand hier ervaring met flisters voor m43?

Ik heb nu een Metz 48, maar vindt deze eigenlijk te groot voor op een m43 camera. Eerst gebruikte ik deze op een Olympus E520, en dat was beter in balans.

Hier zie je mijn flitser op de G3, de flitser is groter dan de camera :)
Afbeeldingslocatie: http://www.imgdumper.nl/uploads5/4fd23cdbe5a52/4fd23cdbdbe0f-2.jpg

Ik wil hem wel los van de camera kunnen gebruiken. Ik heb een wireless cactus set en een m43 TTL kabel.

Ik gebruik ik de flitser vooral voor close-ups en macro.

De Metz 48 gebruik ik eigenlijk altijd op de manuele stand. Dus zou ook wel kunnen leven met een flitser die geen TTL ondersteunt (op een m43 camera).
En ik gebruik hem ook nooit op volle sterkte. Meestal op 1/32 of 1/16. hooguit 1/8.
Dus ik heb niet zo'n hele sterke flitser nodig.

Ik wil er een mini-softbox of filters op kunnen zetten. Dit gaat dan meestal met een klittebad bevestiging of elastiek.
Een flitser als de Olympus FL-300R is dan dus geen optie.

Ik zoek dus een veel kleinere flitser dan de Metz 48.
Hoeft niet heel sterk te zijn en TTL is optioneel, mag ook volledig manueel zijn.
Een draaibare kop is ook een dikke plus.
Niet al duur: hooguit 150 tot 200 euro

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 19-12-2013 11:23 ]

• Hoppa!
Misschien te makkelijk hoor, maar een Metz 44? Ik heb die op mijn G5 en vindt het perfect qua afmetingen, al weet ik niet hoe hij zich verhoudt in afmetingen tot de 48.

http://www.cameranu.nl/nl...ic-leica/h426_1685_132904

Nog kleinere flitsers met draaibare kop kan ik me zo niet indenken, eerlijk gezegd. De kleinere Metzen kunnen dat in ieder geval niet, wel kantelen, niet draaien.

• Mr.C4
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik gebruik een Metz 58 (eerst ook icm de E-520) op mijn GH2 en EM5. Dat is nog wel te doen maar bij de EM5 heb je de losse grip wel nodig. Tweede hands zou je deze wel onder de 200 euro kunnen vinden.
Deze heeft een draaibare kop en TTL.

• Hoppa!
Mr.C4 schreef op donderdag 19 december 2013 @ 14:10:
Ik gebruik een Metz 58 (eerst ook icm de E-520) op mijn GH2 en EM5. Dat is nog wel te doen maar bij de EM5 heb je de losse grip wel nodig. Tweede hands zou je deze wel onder de 200 euro kunnen vinden.
Deze heeft een draaibare kop en TTL.
Ja, maar hij heeft nu een Metz 48 en die vindt hij te groot. De Metz 58 is nog groter toch?

• Teun_2
Ik heb een Metz 44 en een Olympus 36r.; Beiden werken goed en kan je ook draadloos aansturen, mits je body dat ondersteunt. Dat scheelt toch ook al weer een kabeltje. Die Olympus is wel wat compacter, maar heeft door het gebruik van slechts twee batterijen een behoorlijk lange recharge tijd, al zal dat met flitsen op lage power wel meevallen. De Metz 44 is uitermate eenvoudig in te stellen, maar heeft in manuele stand enkel de opties: 1 1/2, 1/8, 1/64 en niets daartussen. Als je de manuele stand via de commander op je body instelt, kan die wel de tussenliggende waarden flitsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
Hmmm die kleine Metz flitsers (24 en 36) hebben zo te zien helemaal geen instelling op de flitsers voor het instellen van de sterkte.
Ik vind het wel belangrijk dat ik op de flitser de sterkte kan instellen. En ook wel heel precies: 1/8, 1/16, 1/32, 1/64, 1/128... etc.

De Metz 44 lijkt ook behoorlijk groot te zijn voor een m43 camera. Niet veel compacter als een Metz 48.

Maar omdat ik toch manueel werk zou ik misschien ook naar niet m43 flitsers kunnen kijken die met hetzelfde voltage werken???

-------

De GM1 heeft trouwens goud gekregen van dpreview: http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gm1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

leendertv schreef op vrijdag 20 december 2013 @ 13:23:
Maar omdat ik toch manueel werk zou ik misschien ook naar niet m43 flitsers kunnen kijken die met hetzelfde voltage werken???
als je geen ttl nodig hebt kan je gerust een ander merk op je camera patsen. desnoods een "lagacy" flitser
nouja, je moet niet heule oude flitsers hebben die 100v gebruiken op de flitsschoen, dat vinden moderne camera's niet zo fijn. :)

de g3 van mn zus stuurt een oude suntax flitser moeiteloos aan.

[ Voor 22% gewijzigd door mrc4nl op 20-12-2013 14:35 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:16
Hey allen,
Ik ben aan het shoppen voor de opvolger van mijn trouwe Panasonic G3. Kandidaten zijn de GX7 en de E-M1.
Nu zie ik dat Foka Superstore in Rotterdam extra kassakorting geeft maar ze vertellen er op de website niet bij hoe hoog die is.
Weet iemand of de korting voor de GX7 of de E-M1 geldt en hoe hoog deze is?
Overal elders lijkt de E-M1 Body 1499 te zijn....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Cheewai schreef op maandag 23 december 2013 @ 10:50:
Hey allen,
Ik ben aan het shoppen voor de opvolger van mijn trouwe Panasonic G3. Kandidaten zijn de GX7 en de E-M1.
Nu zie ik dat Foka Superstore in Rotterdam extra kassakorting geeft maar ze vertellen er op de website niet bij hoe hoog die is.
Weet iemand of de korting voor de GX7 of de E-M1 geldt en hoe hoog deze is?
Overal elders lijkt de E-M1 Body 1499 te zijn....
Afbeeldingslocatie: http://www.ivyleagueinsecurities.com/wp-content/uploads/2010/08/phone-person.jpg

Goede middag met Cheewai,

Ik wil een GX7 of EM1 kopen en ik zag op jullie website dat jullie kassakorting hanteren. Zou u mij misschien kunnen vertellen hoeveel een GX7 of een E-M1 kost als de kassakorting eraf is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Leuk hoor heel grappig.

Actievoorwaarden:
- Alleen geldig in onze showroom in Rotterdam. Niet geldig via onze webshop
- Niet geldig voor handelaren en wederverkopers
- Wij geven geen informatie over de hoogte van de extra korting via telefoon/email. Kom naar onze winkel
- Geen kassakorting i.c.m. andere aanbiedingen en prijsinformatie aanbiedingen per email

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cheewai
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 12-09 11:16
jesper86 slaat de spijker inderdaad op zijn kop :-)
Maar ik had in mijn initiele vraag natuurlijk ook kunnen vermelden dat bellen blijkbaar geen zin heeft dus de reactie van ECiftci is te begrijpen en best grappig.
Maar wie o wie heeft heeft het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Degene die zin heeft om het daar in de winkel te gaan vragen lijkt mij...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Om maar serieus in te gaan dus: Als je in de winkel staat: Bepalen ze hun uiterste verkoopprijs op basis van of ze dat ding weg moeten hebben en wat hun inkoopprijs is. Dat kan niemand hier precies zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-09 18:32
Bij fotohanskeuzekamp.nl heb ik de e-m1 met 13-40 gekocht voor €2050 (normaal: €2199). De korting kreeg ik omdat ik niets inruilde. De korting kon ik gewoon bespreken via mail. Misschien kun je het eens daar proberen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jesper86
  • Niet online
Ze zijn er zo op tegen dat je iets inruilt dat je 149,- korting krijgt als je je oude spul zelf op marktplaats zet? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kwintessens
jesper86 schreef op maandag 23 december 2013 @ 19:00:
Ze zijn er zo op tegen dat je iets inruilt dat je 149,- korting krijgt als je je oude spul zelf op marktplaats zet? :/
Nee, je kunt ook gewoon inruilen. Maar ik denk dat de marge op occasions erg laag is en dat als iemand niets inruilt er meer ruimte is voor een korting op de winkelprijs. Je ziet dat ook bij auto's toch? Geen inruil = extra korting. Maar misschien ben ik wel slecht in onderhandelen en kan iemand anders ook met inruil dezelfde korting op de adviesprijs krijgen. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik heb net 2 uur in de regen gelopen voor een kersttocht, ik had mn gf3+statief mee.

aan het einde van de tocht waren de knoppen wat gezappig en niet responsief , en nu ik ik m nu thuis weer aandoe zegt ie " Deze batterij kan niet gebruikt worden" wat natuurlijk onzin is. Nouja ben benieuwd of mn gf3 het na een nachtje op de kachel het nog doet. Ik vind het niet erg om m te vervangen door een g6/gx7/gm1/gh3 :9 t stond toch al op de planning

[ Voor 19% gewijzigd door mrc4nl op 25-12-2013 00:06 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Als je vaker in de regen gaat fotograferen is een e-m5 of e-m1 misschien een betere vervanger. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
Als de sodemieter in een zak met rijst doen, dat helpt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

:( hij doet het weer, de kachel heeft blijkbaar geholpen,
Wel is er blijvende schade, er zijn vlekken op de lcd. maar de foto' zien er nog prima uit in lightroom
wel knap dat het zon klein onverwoestbaar cameratje is, talloze keren gevallen, tegen voorwerpen gebost, in de regen gestaan, en 21000 clicks later still going strong :+

toch zal ik binnenkort maar eens een topic openen voor advies over de vervanger.

[ Voor 28% gewijzigd door mrc4nl op 25-12-2013 00:06 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nero355
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-02 22:21

nero355

ph34r my [WCG] Cows :P

-knip-

[ Voor 101% gewijzigd door Universal Creations op 25-12-2013 23:28 . Reden: V&A hoort niet op GoT ]

|| Stem op mooiere Topic Search linkjes! :) " || Pi-Hole : Geen advertenties meer voor je hele netwerk! >:) ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
-knip-

[ Voor 104% gewijzigd door Universal Creations op 25-12-2013 23:29 . Reden: V&A hoort niet op GoT ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakMDS
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 31-08 18:44
-knip-

[ Voor 94% gewijzigd door Universal Creations op 25-12-2013 23:29 . Reden: V&A hoort niet op GoT ]

• Nismod
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 14:03
Is er al iemand die zijn e-m5 ingeruild heeft voor een e-m1? Ik heb momenteel geen van beide, maar zit te twijfelen of de e-m1 de forse meerprijs waard is vergeleken met de e-m5.

• Sjekster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 11:31
Ik wil geen van beiden eigenlijk :) Ik zit nog steeds te wachten tot de E-P5 500 euro goedkoper wordt. Meer dan genoeg camera voor mij, zo mooi, maar ook veel te duur :+

Flickr | Olympus E-M1 + E-M10

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Nismod schreef op donderdag 26 december 2013 @ 09:43:
Is er al iemand die zijn e-m5 ingeruild heeft voor een e-m1? Ik heb momenteel geen van beide, maar zit te twijfelen of de e-m1 de forse meerprijs waard is vergeleken met de e-m5.
ik heb ze niet, maar de em1 is voor mij niet de meerprijs waard. Het meeste verschil zit m in de grotere viewvinder en de mogelijkheid om oude 4/3 slr objectieven ten volle kunnen gebruiken.En misschien heeft de em1 (nog!) meer knoppen.

qua beeldkwaliteit ga je er niet merkbaar op uit, en je moet ook maar net van een grotere body +grip houden.
zeker voor een 2e hands prijs zou de em5 een betere koop zijn voor je geld.

[ Voor 12% gewijzigd door mrc4nl op 26-12-2013 12:50 ]

ora et labora

• Kwintessens
Nismod schreef op donderdag 26 december 2013 @ 09:43:
Ik heb gekozen voor de E-M1, mijn broer heeft de E-M5. Ik twijfelde tussen die twee maar koos voor de E-M1 omdat ik ook de 12-40 wilde hebben. Samen met de E-M5 kwam dit op € 1.900, maar ik kon de E-M1 kit kopen voor € 2050. Ik vond het verschil van € 150 te klein om de E-M1 te laten staan. Als je alleen moet kiezen tussen de body's is het prijsverschil wel erg groot. Ik vind de E-M1 absoluut een prettiger body maar of het prijsverschil van € 600 het waard is? Dat kun je alleen zelf bepalen door ze uit te proberen.

• Teun_2
De rode en de bruine gf3's zijn bij foo booms nog slechts €69 http://www.fotobooms.nl/c...ameras-panasonic-mft.html
(dat is €3 meer dan de prijs van de batterij)

[ Voor 14% gewijzigd door Teun_2 op 26-12-2013 15:04 ]

• tommyz
Zo, geen geld! Gelijk maar eentje voor m'n vriendin besteld. Thanks voor de tip!

Flickr

• AdmiralSnipe
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 15:03
Dat is zeker een mooie prijs!

~ Always look on the bright side of light ~ Battlelog: AdmiralSnipe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Kwam bij toeval deze webwinkel tegen.

http://www.ringfoto24.nl/...h=81_202&products_id=2619

Hoe betrouwbaar het is weet ik niet, maar de prijs voor de 12-40 f/2.8 is wel erg laag. Zo'n 300 lager dan de laagste prijs die ik tot nu toe gezien heb.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 11:31:

Hoe betrouwbaar het is weet ik niet, maar de prijs voor de 12-40 f/2.8 is wel erg laag. Zo'n 300 lager dan de laagste prijs die ik tot nu toe gezien heb.
ringfoto is wel een bekende distributeur? veel fotowinkels zijn bij hun aangesloten.
nu weet ik alleen niet of http://www.ringfoto24.nl de naam van http://www.ringfoto.nl/ verkeerd gebruikt

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mars Warrior
  • Laatst online: 14:05

Mars Warrior

Earth, the final frontier

Verwijderd schreef op zaterdag 28 december 2013 @ 11:31:

De site bestaat al sinds 2010 volgens netcraft: http://toolbar.netcraft.c...=http://Www.ringfoto24.nl

Verder is de prijs niet vreemd als ze hem uit een EM1 kit hebben gehaald en de EM1 voor €1499 verkopen.

Material 3 Thema's voor HA | Swiss Army Knife custom card voor HA | AmoebeLabs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

.....en inmiddels weer terug naar de normale prijs van €999,- foutje, bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De nieuwe OMD en m.Zuiko 25mm f1.8 lijken allebei al in januari aangekondigd te worden:
http://www.43rumors.com/ft5-there-will-be-a-25mm-f1-8-lens/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Tijd voor een nieuw topic(titel)? :+

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
Olympus timmert wel goed aan de weg zeg met betaalbare lensen. De 45mm f1.8 is een prachtige lens en daar komt nu nog een 25mm f1.8 bij. Tuurlijk Panasonic heeft een 25mm f1.4 waar zelfs de Leica naam op staat maar die is wel gelijk twee keer zo duur voor een stop extra licht.

Nu maar hopen dat de lens ook goed is :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
De m.Zuiko 17mm f1.8 is duurder dan de Panasonic Leica 25mm f1.4.
En de Panasonic 20mm f1.7 is nog goedkoper dan allebei.

Het is te hopen dat de m.Zuiko 25mm f1.8 meer de prijs en bouwkwaliteit krijgt van de m.Zuiko 45mm f1.8.
mrc4nl schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:44:
En we zitten bijna aan de 100 pagina's... tijd voor een feestje :+

[ Voor 32% gewijzigd door leendertv op 03-01-2014 13:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Limbeckx
leendertv schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:55:
De m.Zuiko 17mm f1.8 is duurder dan de Panasonic Leica 25mm f1.4.
En de Panasonic 20mm f1.7 is nog goedkoper dan allebei.

Het is te hopen dat de m.Zuiko 25mm f1.8 meer de prijs en bouwkwaliteit krijgt van de m.Zuiko 45mm f1.8.
Die lens was ik straal vergeten. Oftewel: de oly 25mm moet of veel betere fotokwaliteit kunnen produceren of een betere prijs hebben. Anders is hij op het moment dat ie uitkomt al onnodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leendertv
2013 was weer een mooi jaar voor m43 ;-)

Olympus is met een hele mooie professionele set gekomen:
OMD E-M1 met de m.Zuio 12-40mm f2.8.

Panasonic heeft een knap staaltje geleverd wat betreft compactheid: Panasonic GM1 met de 12-32mm
En met de GX7 levert een Panasonic een mooie premium camera die compact is maar toch met veel fysieke instelmogelijkheden.
Daarnaast heeft Panasonic met de G6 en de nieuwe 14-140mm een heel goed alternatief (met grotere sensor) voor de populaire allround bridge/super zoom camera's.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hebben jullie nog plannen voor m43 apparatuur aanschaf in 2014?

Ik wil dit jaar mijn G3 gaan upgraden naar de G7 (of hoe deze ook gaat heten).
Waarschijnlijk in kit met de Panasonic 14-140mm II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
mrc4nl schreef op vrijdag 03 januari 2014 @ 12:44:
Die liefhebber mag hem maken, graag zelfs. Alles uit de huidige OP mag overgenomen worden.

Maar ik zie dat de modes van Foto & Video zelf de nieuwe topics aanmaken, dus waarschijnlijk gaat het wel gebeuren komende week.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
De mods doen dat liever niet als er users zijn die het willen doen ;)
Aangezien deze topicreeks altijd door users is gedaan, hebben wij ons er nooit mee bemoeid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

nouja bij deze dan : Het m4/3 topic van 2014

ik heb "het grote" even uit de titel gehaald omdat er al zoveel topics zijn die beginnen met "het grote"
houd het wat overzichtelijker

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Universal Creations
Dan kan deze dus op slot.
Bedankt voor de snelle update!

Pagina: 1 ... 23 24 Laatste