@
bartvb in eerste instantie wil ik de regie zelf nemen, dus ook zelf schetsen maken etc en daarna pas naar een architect stappen. De vrouw van een vriend van me is architect en heeft een jaar geleden al aangegeven ooit voor zichzelf te willen gaan beginnen. Ik kan een leuke korting krijgen en zij bouwt portfolio op. Eens kijken of ze daar nog steeds achter staat.
Fysiek wil ik me niet met het bouwen bezig houden, hooguit de IT achtige zaken. Kabels door een leiding trekken lukt me nog wel, maar ik ga niet stuccen of metselen ofzo

Die mannen kunnen dat beter, sneller en goedkoper als dat ik het zelf zou doen (gerekend tegen mijn freelance uurtarief).
Wel kan ik dingen regelen en uitzoeken, dus op zich is een casco woning ook nog wel een idee, om daarna datgene te laten doen wat nodig is, precies zoals wij het willen. Als ik zie dat sommige projectontwikkelaars slechts 1500 euro minderwerk rekenen als er geen keuken in hoeft... Afzetters. Ook ga ik geen 500 euro betalen om een stopcontact wat alleen nog maar op papier bestaat 1 meter op te schuiven...
Een vriend van m'n zus is glaszetter, hij heeft prima werk geleverd toen hij het huis van m'n ouders van isolerend glas heeft voorzien, en hij kent ook vast nog wel wat handige mensen voor andere taken. Ik verwacht het op die manier betaalbaarder te houden dan door alles uit handen te geven, paar maanden wachten en dan de sleutel te krijgen.
Maar goed, eerst flink oriënteren en wie weet wordt het toch een aannemer. De tijd zal het leren.
Ideeën voor het huis:
- verhoogde entree met een paar treden opstapje
- grote welkomsthal
- dubbele glazen deuren naar de woonkamer
- misschien verlaagde zitkuil voor de zithoek/thuisbioscoop (we hebben geen tv, alleen beamer)
- doorkijk gashaard grenzend aan de zitkuil en aan de andere kant aan de eettafel
- open keuken
- veranda op een verhoogd terras, even hoog als het huis, waardoor je met een paar treden de tuin in komt (net als voordeur), afhankelijk van het grondwater is het de tuin omlaag of het huis omhoog
- carport
- waarschijnlijk geen garage, wel berging
- bijkeuken
- hopelijk binnenzwembad met openslaande zijkant en/of plafond, zeg maar grote luxe serre met een mooi Romeins zwembad erin
- minimaal een wijnkelder, misschien een grotere kelder voor overige zaken
- werkkamer
- optioneel werkkamer en zwembad in de kelder, beetje afhankelijk van de kosten
- 4 ruime slaapkamers
- grote badkamer
- zonnepanelen
- zonnecollectoren voor het zwembad
- vloerverwarming als hoofdverwarming, gashaard is sfeer en bijverwarming
- het liefst geen radiatoren, in ieder geval geen radiatorputten ivm 2 grote verharende honden...
- koken het liefst op gas, maar inductie is te overwegen
- wtw enzo nog niet over nagedacht, geen balans ventilatie denk ik, we slapen altijd heerlijk met een raam open, ook in de winter, maar ik heb me nog niet in dat soort zaken verdiept