Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.725 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
firestarz schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 16:29:
Wij hebben ook nog een alternative layout gekregen van de architect maar waren niet zo blij met die palen in de woonkamer dan:

[afbeelding]

Het levert ruimte op, maar je plaatst nooit iets tussen dat stuk muur en de palen. Mischien moeten we dit dan toch maar overwegen?

We hebben dus een architect, maar ik hou er van om alles in archicad over te tekenen zodat ik met meubels/muren/ramen kan schuiven en alles ook in 3d van alle kanten kan bekijken, naast het feit dat de architect altijd veel tijd neemt en ik zelf sneller kan tekenen :P

Ooh en de 3 units aan de tuinkant zijn al een uitbouw/vergunningsvrij. We hebben geen budget om nog meer bij te bouwen en mogen dat waarschijnlijk ook niet meer vergunningsvrij doen als we nog een schuur in de tuin willen.
Ik ben geen constructeur maar die kolommen in je woonkamer zijn echt niet nodig. Een overspanning tot 13-14 meter is eenvoudig met kanaalplaten te maken.

Net iets gelezen dat je wilt bouwen met sustainers, dan gaat een kanaalplaat niet werken :+

[ Voor 4% gewijzigd door Ernemmer op 19-03-2017 20:02 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 16:59

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Ibbelz schreef op zondag 19 maart 2017 @ 19:16:
[...]
Heb ik later toegevoegd eerst waren er geen dakramen, leek mijzelf wel fijn om wat daglicht te hebben? Er zijn ook ramen aan de korte zijde van de zolder.
Het dak met dakramen is op het westen, tuin is op het zuidoosten.
Mijn keuze zou zijn om ze weg te laten; je komt daar nooit (1m50 hoog), als je er komt is het donker (voor/na kerstmis ;)), je kan daar geen meuk kwijt, dakramen zijn een gat in het best geïsoleerde deel van je huis en funest voor de kierdichtheid.
De ramen aan de kopse kanten zien er ook leuk uit en zorgen er voor dat het niet helemáál stikdonker is.
Het westen is een prima plek voor PV (al is het bij jou aan de voorkant; smaken verschillen) en dan liggen de raampjes ook al in de weg :)
Uiteindelijk komen er natuurlijk ook nog wat pijpjes bij voor MV en riool, zal je net zien dat ze dáár moeten komen en dan is de symmetrie om zeep ;)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
Ibbelz schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:12:
Ook wij zijn bezig met het uitwerken van plannen om mogelijk ons eigen huis te gaan bouwen. We hebben een optie op een perceel van ca. 500m2 en hebben diverse sessies met onze architect gehad.

Belangrijkste uitgangspunten:

- Met ons budget mikken wij op een woning van ca. 600m3. Kosten grond zijn 225k voor der rest blijft ca. 300-350k over.
- Woning is wit keimwerk met grijze accenten.
- We vinden het mooi wanneer de kap al bij de 2e verdieping begint, maar willen niet teveel nadeel hebben van de schuine kap (vandaar dat de kap nu bij 1,50 begint).
- We willen graag dat de keuken het middelpunt van de benedenverdieping is, vandaar ook het grote kookeiland in het midden.
- Hoge entree vinden we mooi met overloop van 1e verdieping met uitzicht naar buiten.
- 4 slaapkamers boven maar wel een vaste trap naar zolder.
- Zowel bad als inloopdouche.
- We willen graag een veranda.
- Extra schuur wordt later elders gebouwd.

Buitenkant:

[afbeelding]

[afbeelding]

Beneden verdieping:

[afbeelding]
De benedenverdieping is leuk, maar waarom zo'n grote woonkamer met zo weinig bruikbaar oppervlak, keuken is echt heel apart met een gigantiche verkeersruimte van je kastenwand naar je kookeiland. en dan heb je de eettafel zo staan dat je er met je rug naartoe zit. Als je keuken echt je middelpunt moet zijn, dat is dit niet echt een goede indeling.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:55

Fiber

Beaches are for storming.

Ik zou toch de keuken en eethoek van plaats laten ruilen. Dat lijkt me toch een stuk logischer, ook als het huis ooit weer eens verkocht gaat worden. Nu sta je bijna te koken in je zithoek, en dat lijkt me toch niet helemaal de bedoeling...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022
Proton_ schreef op zondag 19 maart 2017 @ 20:31:
[...]

Mijn keuze zou zijn om ze weg te laten; je komt daar nooit (1m50 hoog), als je er komt is het donker (voor/na kerstmis ;)), je kan daar geen meuk kwijt, dakramen zijn een gat in het best geïsoleerde deel van je huis en funest voor de kierdichtheid.
De ramen aan de kopse kanten zien er ook leuk uit en zorgen er voor dat het niet helemáál stikdonker is.
Het westen is een prima plek voor PV (al is het bij jou aan de voorkant; smaken verschillen) en dan liggen de raampjes ook al in de weg :)
Uiteindelijk komen er natuurlijk ook nog wat pijpjes bij voor MV en riool, zal je net zien dat ze dáár moeten komen en dan is de symmetrie om zeep ;)
Oké, thanks voor de tip! Zover ik begreep is het in het uiterste puntje nog wel 2.20 meter, hoog genoeg dus om rechtop te staan? Het leek mij dus ook wel mogelijk om de ruimte nog voor iets meer te gebruiken dan enkel opslag (bv. fitnessapparaat ofzo?). Maar ik heb hier ook twijfels over, dinsdag as. weer een afspraak met architect om maar eens goed te kijken hoeveel ruimte er nou precies is. Maar als het echt niet geschikt is om vaak te komen is het sowieso beter om de ramen en vaste trap weg te halen. Ik heb de vaste trap er namelijk juist in laten tekenen i.p.v. een vlizotrap, omdat ik het idee had dat de zolder nog wel voor iets meer bruikbaar zou kunnen zijn dan enkel opslag.

Isolatie is wel een goed punt, maar zou dat echt veel invloed hebben?

Wat betreft PV op het westen, eigenlijk is het meer noord-westen, vandaar dat ze nu op het zuid-oosten zijn ingetekend. Wat denk je van deze positionering? Zie onderstaande afbeelding voor perceel en oriëntatie.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lTlPgB10xTe4oU4rJEPT8RyZ/full.jpg
artbij schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:17:
[...]

De benedenverdieping is leuk, maar waarom zo'n grote woonkamer met zo weinig bruikbaar oppervlak, keuken is echt heel apart met een gigantiche verkeersruimte van je kastenwand naar je kookeiland. en dan heb je de eettafel zo staan dat je er met je rug naartoe zit. Als je keuken echt je middelpunt moet zijn, dat is dit niet echt een goede indeling.
Hoe bedoel je precies weinig bruikbaar oppervlak? De zithoek zoals deze nu is ingetekend is niet hoe wij hem plaatsen, we dachten meer aan zoiets:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/0dq4RWscDJ5J4gBOeLZW29yG/full.jpg

Linksboven is zo nog bruikbaar oppervlak. Hoe het kookeiland precies komt moeten we nog bekijken, maar dit is wel ongeveer het idee, wellicht wordt hij iets kleiner of smaller. Maar we willen hem wel graag op deze plek. Consequentie van deze keuze blijft dat de kasten verderop staan, tenzij we de uitbouw laten vervallen en de kastenwand er wel achterzetten. We willen graag juist een grote open ruimte en niet meerdere hokjes. Uiteraard zouden we nog creatief kunnen kijken of er in het eiland zelf meer voorzieningen kunnen komen. Hiervoor moeten we nog naar een keukenboer.

Voor ons is het belangrijker dat het kookdeel aansluiting heeft met de woonkamer (bank ,tv etc.) dan met de eettafel.

[ Voor 6% gewijzigd door Ibbelz op 19-03-2017 21:40 ]

Even he, to whom most things that most people would think were pretty smart were pretty dumb, thought it was pretty smart.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Ibbelz schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:12:
Ook wij zijn bezig met het uitwerken van plannen om mogelijk ons eigen huis te gaan bouwen. We hebben een optie op een perceel van ca. 500m2 en hebben diverse sessies met onze architect gehad.

Belangrijkste uitgangspunten:

- Met ons budget mikken wij op een woning van ca. 600m3. Kosten grond zijn 225k voor der rest blijft ca. 300-350k over.
- Woning is wit keimwerk met grijze accenten.
- We vinden het mooi wanneer de kap al bij de 2e verdieping begint, maar willen niet teveel nadeel hebben van de schuine kap (vandaar dat de kap nu bij 1,50 begint).
- We willen graag dat de keuken het middelpunt van de benedenverdieping is, vandaar ook het grote kookeiland in het midden.
- Hoge entree vinden we mooi met overloop van 1e verdieping met uitzicht naar buiten.
- 4 slaapkamers boven maar wel een vaste trap naar zolder.
- Zowel bad als inloopdouche.
- We willen graag een veranda.
- Extra schuur wordt later elders gebouwd.

Buitenkant:

[afbeelding]

[afbeelding]

Beneden verdieping:

[afbeelding]

Bovenverdieping:

[afbeelding]

Over de bovenverdieping zijn we momenteel nog niet tevreden, om deze reden heb ik (in paint) e.e.a. aangepast. Let dus niet op scheef en geen deuren etc. (paint..) ik ben nog in afwachting van de verwerking door de architect. Hier vervalt o.a. het aparte toilet, dubbele deuren in de slaapkamer en een deel van de slaapkamer.

[afbeelding]

Zolder:

[afbeelding]

Ik ben benieuwd of jullie nog tips and trucs hebben (los van smaak..) waar we rekening mee kunnen houden?
Leuk ontwerp!

De zwarte bies aan de buitenkant vraag ik mij van af of dat een positief element is. Denk zelf dat zonder mooier is.

Indeling beneden is mooi ruimtelijke en symmetrisch. Ik vind dat wel mooi maar zou uit praktisch oogpunt zelf keuken en eethoek omdraaien. Als iemand binnenkomt via de voordeur moet je die altijd om het kookeiland heen loodsen :+
Bij een dergelijk ontwerp vraag ik mij altijd af waarom je het toilet nog traditioneel in de hal zou willen. Huizen heb ook tegenwoordig een toilet boven dus hoeft het niet meer naast de trap. Maar in dit geval is het niet eens een slecht idee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sanderb
  • Laatst online: 18:14
Ibbelz schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:36:
[...]
Ik heb de vaste trap er namelijk juist in laten tekenen i.p.v. een vlizotrap, omdat ik het idee had dat de zolder nog wel voor iets meer bruikbaar zou kunnen zijn dan enkel opslag.
Je gaat een huis bouwen van bijna 6 ton en Sam moet het vervolgens doen met een kamertje van nog geen 12 m2?

Ik neem aan dat je dit huis voor de lange termijn wil betrekken. Dat kleintje neemt nu nog niet veel ruimte in, maar een puber straks gaat je gegarandeerd vragen om die zolder te mogen betrekken...

Door je eigen slaapkamer centraal te zetten en groot te maken hou je alleen nog kleine(re) kamers over.
Weet niet wat jullie plannen voor uitbreiding zijn, maar als je nog een 2e en misschien zelfs 3e wil zou ik je aanraden wat verder vooruit te denken en te bouwen op grotere kinderen in huis.
En als je het bij eentje houdt...gun hem dan ook wat meer ruimte
Ofwel door de zolder toekomstbestendig te maken...ofwel door rekening te houden dat je die kamer van 9,8 m2 bij Sam's kamer kan trekken.

" A common mistake that people make when trying to design something completely foolproof is to underestimate the ingenuity of complete fools. " - Douglas Noel Adams

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

nokiaan958GB schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:55:
[...]

Bij een dergelijk ontwerp vraag ik mij altijd af waarom je het toilet nog traditioneel in de hal zou willen. Huizen heb ook tegenwoordig een toilet boven dus hoeft het niet meer naast de trap. Maar in dit geval is het niet eens een slecht idee.
Volgens mij moeten er volgens de (ongeschreven?) regels twee deuren tussen de wc en de leefruimtes zitten...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
sanderb schreef op zondag 19 maart 2017 @ 23:01:
[...]

Je gaat een huis bouwen van bijna 6 ton en Sam moet het vervolgens doen met een kamertje van nog geen 12 m2?
Deze wordt all in (vergunningen, leges, constructeur, architect, etc.) 6 ton of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Krisp schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:39:
[...]

Dat zou ook mijn voornaamste kritiek zijn. Die keuken is domweg veel te groot voor de rest van het huis, en daardoor ook bijzonder onpraktisch. Ik zou je willen aanraden om even met een keukenboer te praten om na te denken over een efficiënte indeling. Ongetwijfeld zijn jullie fanatieke kokers gezien de grootte van de keuken. Dan kun je er met deze ruimte echt heel veel van maken. :)
Ondanks dat ik zelf ook een enorme fan ben van een goede en grote keuken sluit ik me helemaal aan bij je opmerking. Niet zozeer groot maar vooral erg onpraktisch. Dit is wat je krijgt als je voor een kookeiland midden in je kamer gaat. Erg jammer voor zo'n verder fraai ontwerp.

De meest logische plek voor een keuken is waar nu de eettafel en wand staat getekend. Dan kan je ook een mooie oplossing bedenken met een afzuiging naar buiten met de motor in je garage/berging om geluid te voorkomen.
Ibbelz schreef op zondag 19 maart 2017 @ 21:36:
Voor ons is het belangrijker dat het kookdeel aansluiting heeft met de woonkamer (bank ,tv etc.) dan met de eettafel.
Je spreekt jezelf gelijk tegen door het zitgedeelte anders te tekenen waardoor het juist helemaal geen aansluiting heeft bij de keuken. Veel beter zal het zijn om een ruimere opstelling (zoals was getekend) te maken en niet gelijk tegen je kookeiland aan te lopen als je de kamer binnenkomt. Juist met een goede indeling zul je veel aan je eettafel gaan zitten als er ook gekookt wordt. Sterker nog, in mijn ervaring, ga je met gasten vooral het eetgedeelte gebruiken als er gekookt wordt.

Verder zou ik voor dit geld altijd voor een dubbele garage gaan als dat binnen de kavelregels past.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
sanderb schreef op zondag 19 maart 2017 @ 23:01:
[...]

Ik neem aan dat je dit huis voor de lange termijn wil betrekken. Dat kleintje neemt nu nog niet veel ruimte in, maar een puber straks gaat je gegarandeerd vragen om die zolder te mogen betrekken...

Door je eigen slaapkamer centraal te zetten en groot te maken hou je alleen nog kleine(re) kamers over.
Weet niet wat jullie plannen voor uitbreiding zijn, maar als je nog een 2e en misschien zelfs 3e wil zou ik je aanraden wat verder vooruit te denken en te bouwen op grotere kinderen in huis.
En als je het bij eentje houdt...gun hem dan ook wat meer ruimte
Ofwel door de zolder toekomstbestendig te maken...ofwel door rekening te houden dat je die kamer van 9,8 m2 bij Sam's kamer kan trekken.
Thanks voor je feedback. In mijn eigen tekening van de bovenverdieping heb ik onze slaapkamer al wat kleiner gemaakt, de kamer van Sam is hierdoor (denk ik) wel wat groter geworden maar niet mega groot. Hoe groot precies weet ik dinsdag als de architect e.e.a. heeft verwerkt. Wel is de kamer al veel groter dan in ons huidige huis trouwens, dus sowieso voor hem een vooruitgang. :+ Goed punt dat we rekening dienen te houden met meer ruimte als hij straks ouder is. De zolder is momenteel niet geschikt om te leven, maar wellicht zouden we er tegen die tijd een dakkapel op kunnen zetten? Met de huidige architectuur is het lastig om het huis hoger te maken en daarmee de zolder ruimer. Daarnaast wordt het huis daarmee in m3 nog een stuk groter en ik verwacht niet dat, dat binnen ons budget past.
LittleTycoon schreef op maandag 20 maart 2017 @ 00:01:
[...]

Deze wordt all in (vergunningen, leges, constructeur, architect, etc.) 6 ton of meer.
Tekeningen moet nog naar een aannemer, maar waarom denk je dat het duurder wordt dan 6 ton? Welke elementen zijn dan duur denk jij? Als het daadwerkelijk meer dan 6 ton wordt zouden we zaken moet schrappen, want dat past niet in het budget. In principe is het huis ca. 630m3. Met een kuubprijs van bv. 400 euro zou ik met mijn begroting wel uit moeten komen. Mocht de kuubprijs veel hoger worden dan niet meer, echter heb ik hier in oriënterende gesprekken met de aannemer geen indicatie van gekregen.
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:23:
[...]

Ondanks dat ik zelf ook een enorme fan ben van een goede en grote keuken sluit ik me helemaal aan bij je opmerking. Niet zozeer groot maar vooral erg onpraktisch. Dit is wat je krijgt als je voor een kookeiland midden in je kamer gaat. Erg jammer voor zo'n ontwerp.

De meest logische plek voor een keuken is waar nu de eettafel en wand staat getekend. Dan kan je ook een mooie oplossing bedenken met een afzuiging naar buiten met de motor in je garage/berging om geluid te voorkomen.

Verder zou ik voor dit geld voor een dubbele garage gaan....
Ik zie zelf nog niet zo in waarom het zo enorm onpraktisch zou moeten zijn (even los van het punt van afzuiging etc. maar dat kan voortaan ook naar beneden). Zoals gezegd moeten we samen met een keukenboer nog kijken hoe we precies de keuken praktisch kunnen neerzettten en uiteraard moeten de afmetingen in verhouding tot het huis kloppen (huidige formaat is indicatief). Ik heb verschillende huizen gezien waar het kookeiland in het midden van het huis zat en vond dit niet onpraktisch? Enige pijnpunt want ik zelf wel zie is de kastenwand en afstand tussen het kookeiland en de kasten. Mogelijk gaat dit nog wel veranderen, hangt ook af van de prijs die er uitkomt bij de aannemer, wellicht moeten we de achterste uitbouw wel laten vervallen dan krijgen we weer een heel ander verhaal en kan de kastenwand wellicht gewoon daar achter.

Uiteraard wil ik liever een dubbele garage, grappig dat jij zegt voor dat geld terwijl ik hem juist niet heb laten tekenen op dit moment, omdat ik verwacht dat het niet binnen het budget past. Zie ook de quote hierboven, ik ben heel benieuwd naar de offerte(s) straks.

Even he, to whom most things that most people would think were pretty smart were pretty dumb, thought it was pretty smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibbelz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:45:
Ik zie zelf nog niet zo in waarom het zo enorm onpraktisch zou moeten zijn (even los van het punt van afzuiging etc. maar dat kan voortaan ook naar beneden).
Met keukens is er echt een enorm verschil tussen wat leuk staat op plaatjes en in de presentatie en wat praktisch is in het dagelijks gebruik. Afzuiging naar beneden vereist aansluitingen die amper nog te verplaatsen zijn en is in praktijk totaal onpraktisch voor iets meer dan water koken. Je looplijnen zijn op deze manier ook verre van optimaal.

Denk in een keuken van dit formaat ook aan iets van een mooie wokbrander of een grill. Dan ga je echt afzuiging naar buiten nodig hebben. En dan zijn er zulke mooie oplossingen te bedenken die veel minder kosten dan een afzuiging op een kookeiland en die ook nog eens veel efficiënter zijn met bijvoorbeeld de plaatsing van een motor in je garage en een uitgang door het dak. Één van mijn beste beslissingen bij de bouw van mijn huis is geweest dat ik een kook (niet werkblad) gedeelte heb gemaakt van 2m met afzuiging naar buiten. Vlees op de grill en geen spoortje rook in huis. Alleen heb ik (achteraf) de fout gemaakt wel voor een afzuiging te gaan met de motor in de ombouw, als die in de garage had gehangen was het helemaal perfect geweest.

En ik zou gaan voor een goede indeling vs een duurdere inrichting. Daar heb je veel meer plezier van in de praktijk. Een dubbele garage hoeft niet zoveel extra te kosten als er toch gebouwd wordt....

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 10:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:55:
[...]

Met keukens is er echt een enorm verschil tussen wat leuk staat op plaatjes en in de presentatie en wat praktisch is in het dagelijks gebruik. Afzuiging naar beneden vereist aansluitingen die amper nog te verplaatsen zijn en is in praktijk totaal onpraktisch voor iets meer dan water koken. Je looplijnen zijn op deze manier ook verre van optimaal.

Denk in een keuken van dit formaat ook aan iets van een mooie wokbrander of een grill. Dan ga je echt afzuiging naar buiten nodig hebben. En dan zijn er zulke mooie oplossingen te bedenken die veel minder kosten dan een afzuiging op een kookeiland en die ook nog eens veel efficiënter zijn met bijvoorbeeld de plaatsing van een motor in je garage en een uitgang door het dak. Één van mijn beste beslissingen bij de bouw van mijn huis is geweest dat ik een kook (niet werkblad) gedeelte heb gemaakt van 2m met afzuiging naar buiten. Vlees op de grill en geen spoortje rook in huis. Alleen heb ik (achteraf) de fout gemaakt wel voor een afzuiging te gaan met de motor in de ombouw, als die in de garage had gehangen was het helemaal perfect geweest.
Oké bedankt voor deze uitgebreide uitleg. Ik zal dit meenemen in de overwegingen. Zoals gezegd eens over de looplijnen dit vind ik zelf ook het voornaamste punt waar ik nog niet tevreden over ben. Ik moet mij nog meer verdiepen in de afzuiging en hoe ik dat ideaal zou kunnen oplossen. Uiteraard staat de vorm van het huis straks (min-of-meer) vast maar kan ik o.b.v. gesprekken met keukenboeren en overige input (zoals van jullie) natuurlijk nog e.e.a. aanpassen. E.e.a. hangt ook wel af van het feit of die uitbouw achter er komt, anders zou ik ook nog kunnen denken aan eht kookdeel tegen de muur en daar dan afzuiging (mis ik alleen de mogelijkheid van afzuiging in de garage die jij gaf).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Splitsing van de afzuiging en de motor is een beetje een luxe probleem.... afzuiging naar buiten in mijn optiek niet.

Ik heb de nodige keukens ontworpen en het startpunt hier is toch echt het gebruik. Zo is het in de praktijk erg onhandig om niet direct in de buurt van je koelkast en andere opbergruimte een (flink) stuk werkblad te hebben, liefst met een spoelbak. Kookgedeelte daarvan separeren werkt vaak wel als dat fraaier uitpakt maar alleen als je daar ook weer dingen als je pannen en bestek dichtbij kan opbergen. En in de buurt van je oven(s) is een werkblad (liefst steen) ook wel zo prettig.

[ Voor 70% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:03:
Splitsing van de afzuiging en de motor is een luxe probleem.... afzuiging naar buiten in mijn optiek niet.
Ik wil ook het liefste afzuiging naar buiten, zit echter ook nog met de verhalen dat je met bv. balansventilatie en wtw geen afzuiging naar buiten kan hebben (of liever niet in ieder geval). Ook dat is nog een keuze die gemaakt moet worden, maar hangt wel met elkaar samen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Raam open als je de afzuiging op een hardere stand zet en elk probleem is opgelost. In de buurt van een keuken is een open raam (hoe klein ook, of iets van een ventilatierooster) altijd een goede oplossing. Dat was ook de reden dat ik een klein raam wat open kan net naast mijn kookgedeelte heb gemaakt, je ziet de buitenlucht in combinatie met de kookdamp (of de rook van de grill) zo de afzuiging ingaan zonder dat de warme lucht in de woon/eetkamer veel wordt aangetast en naar buiten gaat. En de rook heeft geen kans je woonkamer in te gaan. Ook dat is een reden om liefst wat afstand tussen keuken en zitgedeelte te hebben als je vaak serieus kookt.

Maar met de inhoud van jouw huis mag het geen probleem zijn voor de normale beperkte perioden dat een afzuigkap echt aanstaat. En in het ontwerp horen voldoende aan- en afvoerpunten voor lucht in je keuken en kamer te komen. Daarom is het ook belangrijk gelijk de plaatsing van je ruimtes compleet te hebben.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:12:
Raam open als je de afzuiging op een hardere stand zet en elk probleem is opgelost. In de buurt van een keuken is een open raam (hoe klein ook, of iets van een ventilatierooster) altijd een goede oplossing. Dat was ook de reden dat ik een klein raam wat open kan net naast mijn kookgedeelte heb gemaakt, je ziet de buitenlucht in combinatie met de kookdamp (of de rook van de grill) zo de afzuiging ingaan zonder dat de warme lucht in de woon/eetkamer veel wordt aangetast en naar buiten gaat. En de rook heeft geen kans je woonkamer in te gaan. Ook dat is een reden om liefst wat afstand tussen keuken en zitgedeelte te hebben als je vaak serieus kookt.

Maar met de inhoud van jouw huis mag het geen probleem zijn voor de normale beperkte perioden dat een afzuigkap echt aanstaat. En in het ontwerp horen voldoende aan- en afvoerpunten voor lucht in je keuken en kamer te komen. Daarom is het ook belangrijk gelijk de plaatsing van je ruimtes compleet te hebben.
Ik begrijp het, maar dit is dus een schetsontwerp he. Bedoeld om offertes op te vragen om eerst eens achter de prijs te komen voor het bouwen van een dergelijk huis. Op basis van deze informatie moeten wij nog besluiten of we de optie op het kavel willen omzetten in koop. Bovendien kunen de offertes invloed hebben op het ontwerp (bv. als het boven budget is). De volgende fase is een definitief ontwerp waarbij dit natuurlijk allemaal goed moet zijn geplaatst. Uiteraard probeer ik nu al met zoveel mogelijk rekening te houden.

Nog even ter informatie, onderstaand was de originele inrichting zoals de architect dat initieel had ingetekend. Na onze feedback is het kookeiland o.a. verplaatst.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XMA6ssiwmXRgHX1kAWH7OkoS/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dan maakt het nog niet zo heel veel uit. Hoewel mijn ervaring is dat als je eenmaal een initieel bedrag hebt gekregen de meeste wijzigingen alleen maar extra gaan kosten (ook al hadden ze dat in het initiële aanbod waarschijnlijk niet gedaan).

Ik vindt het een fraai ontwerp.... maar als ik de ruimte zie zou mijn eerste gedachte nog steeds zijn om de ruimte naast de garage als keuken en bijkeuken in te richten.

Persoonlijk ben ik niet zo'n grote fan van kookeilanden als er andere opties zijn, en in mijn optiek is hier de ruimte indeling ook niet persé logisch om een kookeiland te realiseren. In de praktijk zijn kookeilanden meestal te vol of te klein met onvoldoende leeg werkblad. Inductieplaten maken soms de ruimte wel wat praktischer in het gebruik maar een goede spatruimte of randen zijn vaak ook niet optimaal te realiseren.

En wat de architect bijvoorbeeld ook doet om er iets van een bar van te maken is met een koopplaat niet erg praktisch, of je moet heel groot gaan. En wat soms bij een keuken ook wel prettig is dat je, bijvoorbeeld bij bezoek, je rotzooi niet gelijk in het volle zicht van de zit- of eetkamer hebt.

Wellicht ook het overwegen waard zijramen in je erker te nemen. Maakt het net nog wat opener.
Maar zoals gezegd een erg fraai ontwerp.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 00:33
Wij zijn ons sinds kort ook aan het oriënteren op zelf bouwen. We willen graag een vrijstaand huis met veel ruimte (>1000m3), is 350 euro/m3 een realistisch richtbedrag? Kuub prijzen gaan omlaag met meer inhoud toch?

Hoe zit het met de budget aanbieders die zeggen voor 270 euro/m3 sleutelklaar te kunnen bouwen? Bij groothuisbouw klik ik zo een woning van 1686 m3 bij elkaar voor 455k (270/m3)... Een kleinere variant met 1184m3 zit op 378k (320/m3). Op zich best nette prijzen. Tel er eventueel nog een kelder bij, dan krijg je best veel inhoud voor je geld.

Als we naar een architect zouden gaan om een eigen ontwerp te laten tekenen, waar zouden we dan grofweg op uitkomen? De meeste richtlijnen op internet hebben schattingen voor 400m3 of 600m3, maar dat is niet te schalen naar 1000m3 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

In België rekenen we altijd met m2-prijzen, dus de vergelijking is moeilijk.
Maar ik denk dat het veilig is om in de fase waar je in zit, te rekenen met €400/m3. Dat geeft je dan in ieder geval de mogelijkheid keuzes in afwerking te maken die passen bij een dergelijk groot huis. Bedenk goed dat afwerking van dat formaat huizen ook veel meer investering vraagt.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
pirke schreef op maandag 20 maart 2017 @ 11:16:
Wij zijn ons sinds kort ook aan het oriënteren op zelf bouwen. We willen graag een vrijstaand huis met veel ruimte (>1000m3), is 350 euro/m3 een realistisch richtbedrag? Kuub prijzen gaan omlaag met meer inhoud toch?

Hoe zit het met de budget aanbieders die zeggen voor 270 euro/m3 sleutelklaar te kunnen bouwen? Bij groothuisbouw klik ik zo een woning van 1686 m3 bij elkaar voor 455k (270/m3)... Een kleinere variant met 1184m3 zit op 378k (320/m3). Op zich best nette prijzen. Tel er eventueel nog een kelder bij, dan krijg je best veel inhoud voor je geld.

Als we naar een architect zouden gaan om een eigen ontwerp te laten tekenen, waar zouden we dan grofweg op uitkomen? De meeste richtlijnen op internet hebben schattingen voor 400m3 of 600m3, maar dat is niet te schalen naar 1000m3 of hoger.
De prijs per m3 is erg afhankelijk van wat je wil, een rechthoekige doos met een standaard dak is natuurlijk veel goedkoper.

Ook zaken in de installatie (WTW/WP/PV/Domotica) bepalen een groot gedeelte van de prijs.

Hoe wil je de M3's bereiken :? Met een grote kelder bijvoorbeeld :? Hoeveel verrdiepingen, welke stijl, welke kap :?

Als je niet te gek doet moet je naar mijn idee met € 350,00 per m3 kunnen bouwen, maar ik zou voor de zekerheid rekenen met € 400,00 /m3.

De architect zou je +- 10K gaan kosten verwacht ik.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13:28
LittleTycoon schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 00:09:
[...]

Voor mij, ca 4.200 3.500,- ex BTW geplaatst. Specs onder, kan het niet beoordelen, lijkt me echter erg basic. Moet echt met de trappenfabrikant praten, weet eigenlijk niet wat ik krijg. Volgens mij niet het plaatje wat ik in de kleur- en materialenstaat had opgenomen.

[afbeelding]

[afbeelding]
No offense, maar hardhouten trappen en dan allerlei vuren en MDF onderdelen? Is dat niet wat halfslachtig?
LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:22:
Vraag:

Ik krijg nu voor elektra keuken meerkosten aan mijn broek:
1 x aparte groep 230V/16A oven (190,-)
1 x aparte groep 230V/16A combi
1 x aparte groep 230V/16A vaarwasser.

Onderstaand aansluitwaarden.
Vaatwasser 2200W 230V
Oven 3500W 230V
Combi-magnetron 3000W 230V

Weet iemand hoe dit zich verhoudt tot de NEN 1010 normen die in de prijs zijn inbegrepen (en dus of aannemer dit mij als meerkosten kan aanrekenen)?
Boven de 1800W moet op een eigen groep. NEN1010 is heel karig, je daarop beroepen kan je op andere vlakken geld kosten.
jerh schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:43:
[...]

Ik dacht dat je vanwege het bouwbesluit minimaal 5 groepen in de keuken moest hebben en een loze leiding van 19mm voor een eventuele kookgroep.
Dat zou je nog kunnen checken, daarin moet voldaan zijn, dus dat hoort dan in de basis,
Dat is nieuw? :P
Fiber schreef op zondag 19 maart 2017 @ 23:20:
[...]

Volgens mij moeten er volgens de (ongeschreven?) regels twee deuren tussen de wc en de leefruimtes zitten...
Ongeschreven regels kennen we niet in de bouw. Alles heeft een norm of wet. Met wat je zegt, zou je nooit een badkamer en suite kunnen hebben. Immers sanitaire ruimte bij een verblijfsruimte. ;)

@Ibbelz
Even wat mij opvalt:
  • De ramen op de 1e verdieping die zo laag zijn, zijn wel erg kostbare elementen voor wat je ervoor krijgt. Ze zitten ook nog eens op constructief onhandige plekken.
  • Zonnepanelen van 335W? Really? Dat is totaal niet kosteneffectief. Je kan voor het geld meer opbrengst genereren door meer 300W panelen te kopen.
  • Volle trap naar zolder heeft bij die maat niet veel zin. Je offert er een nuttige kamer aan op op de 1e verdieping. Kies in dit geval een vlizotrap om op zolder te kmpen.
  • Kookeiland is enorm en domineert alles. Je hebt toch geen keukenshowroom? Ik snap je argumentatie, maar zet een eiland parallel op ~1200 van de kastenwand en zit hier een grote tafel tegenaan als je dit effect wil. Dan is er niks permanent en kan je altijd nog variëren.
  • Dan kan je een werkkamer maken van de kamer onder de keuken, naast de garage, desnoods met en suite deuren die je open laat staan.
  • De ruimte op de verdieping is gewoon slecht benut. Vide is te groot voor de woning en de trap hoort niet van de overloop te snoepen. Ik zou hier in totaal nog eens naar kijken. De halconstructie bij de kamers links is een ruimtevreter, overweeg hier de masterbedroom van te maken met inloopkast. Dan de badkamer in het centrale deel en rechts 2-3 kamers. Ook die 60 cm die de architect om het bed rekent is niks, ga hier uit van een meter als je nog wat ruimtelijk gevoel wilt houden.
  • Deur naar garage binnen zit in de weg met het eetgedeelte. Ik zou die bij de achterkant van de woning houden.
  • Dubbel openslaande deuren grenzend aan de woonkamer? Nu moet je altijd naar de keuken toe voor de achtertuin.
Eigenlijk is de woning aan alle kanten net een meter te klein voor wat jullie willen. ;)

[ Voor 29% gewijzigd door Señor Sjon op 20-03-2017 12:24 ]

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ibbelz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 09:45:
[...]

Tekeningen moet nog naar een aannemer, maar waarom denk je dat het duurder wordt dan 6 ton? Welke elementen zijn dan duur denk jij? Als het daadwerkelijk meer dan 6 ton wordt zouden we zaken moet schrappen, want dat past niet in het budget. In principe is het huis ca. 630m3. Met een kuubprijs van bv. 400 euro zou ik met mijn begroting wel uit moeten komen. Mocht de kuubprijs veel hoger worden dan niet meer, echter heb ik hier in oriënterende gesprekken met de aannemer geen indicatie van gekregen.
Ik kwam in de 1e offerte van de aannemer (met zelf keuken uitzoeken) april vorig jaar uit op ca 385,- per m3 voor 820m3. Sleutelklaar met 1e en 2e verdieping behangklaar ipv spack of spachtel. Enige aparte was hierin zonnepanelen voor ca. 15 per m3 (maar geen dakpannen, dus kun je er niet volledig van af trekken). Nu met bouw begonnen zit ik op 450m3: warmtepomp ipv Gas (13,5 per m3 na aftrek subsidie), andere tegels dan volgens stelpost aannemer (van de stelpost kon ik alleen ongeveer standaard grijs en standaard wit kopen), stompe binnenkozijnen en paneeldeuren i.p.v. de standaard stalen kozijnen en hardboard deuren in de sociale woningbouw (en offerte aannemer), hoop meerkosten elektra, je denkt dat normen zoals NEN 1010 alles voldoende afdekken, maar niet (zie ook post op deze pagina over mijn elektra ervaringen), ander sanitair (sanitair in de offerte wil je zelfs in de sociale woningbouw niet mee gezien worden), kunststof kozijnen i.p.v. hout, verzekeringen zoals woningborg of bouwgarant (meestal niet inbegrepen in 1e offerte aannemer als je er niet om vraagt), extra luchtdicht bouwen, etc. En dan moet ik nog serieus naar mijn trappen kijken.

Verder zijn de aanneemprijzen in een jaar tijd met ca 10-15% gestegen. Mijn architect heeft grootste moeite om aannemers op dit moment überhaupt te laten rekenen op een project. Zijn richtprijs is nu 1.450,- per m2, zijn prijs bij mij in oktober 2015 was nog 1.250 per m2.

Dus voor je eigen veiligheid zou ik zeker ca 450,- per m3 nemen als budget en dan heb je een deel van mijn extra's niet a.g.v. huidige stand van de markt.

Reken hier bovenop dan zeker met 30K voor aanvullende zaken zoals aansluitingen, leges, architectkosten, hypotheekkosten, constructeur, sondering, etc.

Dan zit je totaal echt wel richting 600K, kan ook 570K worden, maar dat is afwerking/smaak.

Erg belangrijk, zoals de meesten al aangeven: Als je bij een aannemer zit, weet zo precies mogelijk wat je wil. Anders is mijn advies om 10-15% bij de offerte van de goedkoopste aannemer op te tellen. Aannemers zijn geen slechte mensen, maar ze gaan je niet helpen in het proces om van leek naar professional te gaan, dat moet je eigenlijk al zijn als je voor het eerst met een aannemer aan tafel gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Met meters is wel goedkoper, maar niet op de schaal die jij denkt. Grotere ruimtes hebben grotere overspanningen waardoor dat het weer duurder maakt.

Vergis je ook niet in een kelder. Dat is ook niet goedkoop. Zeker niet als je er ook wat daglicht etc in wilt.

Overigens ga ik zeer binnenkort een huis bouwen van 1100m3 met 120m2 kelder. Dus als je vragen hebt....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Señor Sjon schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:01:
[...]

Boven de 1800W moet op een eigen groep. NEN1010 is heel karig, je daarop beroepen kan je op andere vlakken geld kosten.

[...]

Dat is nieuw? :P

[...]
Gezocht, heb niets kunnen vinden hierover, wel de aparte groep> 1800-2000W aansluitwaarde, maar alleen kookplaat en loze leiding voor koken ben ik tegengekomen, niets dat erop wijst dat zaken zoals vaatwasser, oven en magnetron ook onder NEN 1010 vallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Señor Sjon schreef op maandag 20 maart 2017 @ 12:01:
[...]

No offense, maar hardhouten trappen en dan allerlei vuren en MDF onderdelen? Is dat niet wat halfslachtig?

[...]
Geen idee, heb er de ballen verstand van, ga nu in korte tijd trap expert proberen te worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:37

Mijn ervaring is dat Groothuisbouw waar maakt wat ze beloven. Echter moet je dan wel precies dat pakken wat ze beloven. En de praktijk is voor veel mensen dat ze toch gaan plussen in materialen en opties. Maar dan nog is het allemaal prima geprijsd. Echter ben je dan wel gebonden aan de afmetingen/stijlen die zij aanbieden.

Ga je zelf bouwen is 400m3 een goede richtprijs. Maar dat zeg ik zonder jou smaak en wensen te kennen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik kom bij bepaalde zaken steeds meer tot details...zo ook de trappen.
De door de architect aangedragen leverancier is nou niet echt meewerkend.

Heeft een van jullie goede ervaring met een maatwerk (houten) trappenleverancier in de randstad?
PM is ook prima!

Dank alvast!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat is wel zo generiek... en PM kan alleen een moderator doen, gebruikers hebben Direct Messages. Dan nog houden we het liever in het topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
LittleTycoon schreef op maandag 20 maart 2017 @ 13:44:
[...]

Gezocht, heb niets kunnen vinden hierover, wel de aparte groep> 1800-2000W aansluitwaarde, maar alleen kookplaat en loze leiding voor koken ben ik tegengekomen, niets dat erop wijst dat zaken zoals vaatwasser, oven en magnetron ook onder NEN 1010 vallen.
Dit is inmiddels alweer achterhaald. Per 1 januari 2017 geldt een nieuwe versie van NEN 1010 volgens het bouwbesluit. Daarin kan je zoveel als je wilt aansluiten op een groep zolang het totale vermogen van de vaste apparaten niet boven het maximale vermogen van de groep komt. Bij een 16A groep dus 16*230=3680 Watt.

Zie o.a.: DJSmiley in "Het grote topic voor Elektra huisinstallaties - Deel 1"

Maar vertrouwen op NEN1010 voor een offerteaanvraag is naar mijn idee een erg slecht plan. Dan heb je echt een bijzonder karige 1960 achtige E-installatie.

[ Voor 6% gewijzigd door bartvb op 20-03-2017 16:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54

RUFFNECK

Poentje

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 15:51:
Ik kom bij bepaalde zaken steeds meer tot details...zo ook de trappen.
De door de architect aangedragen leverancier is nou niet echt meewerkend.

Heeft een van jullie goede ervaring met een maatwerk (houten) trappenleverancier in de randstad?
PM is ook prima!

Dank alvast!
Ik zit zelf bij http://www.pktrappen.nl via de aannemer. Wellicht niet echt randstad, maar voor mij iig niet zo ver. Geen ervaring met het uiteindelijk product nog, maar ze hebben meer dan prima de tijd voor ons genomen en alles goed en helder uitgelegd, laten zien, laten voelen en meegedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:02:
Dat is wel zo generiek... en PM kan alleen een moderator doen, gebruikers hebben Direct Messages. Dan nog houden we het liever in het topic.
In topic ook helemaal prima! Dacht dat het not done was om hier bedrijven te promoten.

Hoe bedoel je generiek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Er zijn ontzettend veel trappenfabrieken. Dan is om 'een trap' vragen wel wat generiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:08:
Er zijn ontzettend veel trappenfabrieken. Dan is om 'een trap' vragen wel wat generiek.
fair enough! :)

Het is ook moeilijk specifiek te zijn als het iets is waar je niet dagelijks mee te maken hebt.
De vraag is ook vooral, welke leveranciers leveren kwalitatief goed werk en denken mee.

De bedoeling is:
Een boomloze houten (eiken denk ik, maar daar laat ik me graag over voorlichten) trap met onderkwart van begane grond naar 1e verdieping met een trapkast eronder.

Trap naar zolder zal een open variant in zelfde stijl worden (met trapboom)

Referentie:

Afbeeldingslocatie: http://www.new-signature.be/upload/attach-image/dscn0411_lightbox.JPG

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
Ik ben nog wat met paint aan de slag geweest.Wat zouden jullie van een dergelijke indeling vinden dan? Gas en wasbak enz kunnen natuurlijk vrij ingevuld worden. Ik zou zeggen gas richting de ramen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Y3iGrPUXprT4LGC2QHfPr3Ug/full.jpg

Idee is dan laag muurtje aan de werkblad kant en hogere muur (tot plafond) voor kastenwand achter. Zo hebben we aansluiting met eettafel en woonkamer en beter gebruik van de ruimte denk ik? Bovendien wel mogelijkheid voor afzuiging naar buiten. Nog wel even denken aan een raam dat open kan dan in de uitbouw.

En ben dan nog aan het bedenken wat ik met de andere ruimte moet. :+

[ Voor 60% gewijzigd door Ibbelz op 20-03-2017 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ibbelz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 10:26:
[...]

Nog even ter informatie, onderstaand was de originele inrichting zoals de architect dat initieel had ingetekend...

[afbeelding]
Vele malen logischer in mijn ogen, met zelfs rechtsonder nog ruimte over voor een werkhoek of speelhoek of relax/multimedia-hoek of bijkeuken of wat je maar wenst...

Ik zou er nog eens een nachtje over slapen... En blijf je hier je leven lang wonen? Of wil je ook nog een beetje rekening houden met eventuele verkoopbaarheid?

(Die architect van jou is zo dom nog niet in mijn optiek.)

[ Voor 4% gewijzigd door Fiber op 20-03-2017 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
bartvb schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:03:
[...]

Maar vertrouwen op NEN1010 voor een offerteaanvraag is naar mijn idee een erg slecht plan. Dan heb je echt een bijzonder karige 1960 achtige E-installatie.
Je hebt helemaal gelijk. Mijn architect zei dat nen 1010 ruim voldoende was. Ik heb daar toen maar op vertrouwd.

Bedankt voor de info over nen 1010 2017. Ik ga testen of de electricien goed op de hoogte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibbelz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:10:
Ik ben nog wat met paint aan de slag geweest..
Een flinke verslechtering in mijn optiek..... je bent je ruimtes alleen maar aan het verkleinen en hokjes aan het creëren. Visualiseer ook eens wat voor aanzicht je krijgt als je de kamer binnenstapt... je kijkt zo tegen de zijkant van kasten aan ipv mooi door de erker naar buiten.

Bedenk eerst eens goed wat je wil met je keuken, je gaat van een mega eiland en kastenwand naar een hok van 3x3m... terwijl de ruimte er gewoon is.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 20-03-2017 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Bouwen voor euro 400 per m3 is momenteel niet meer haalbaar als je een beetje degelijke bouw wilt. Er is nu behoorlijke krapte op de markt. Levertijden van bijv. VBI (vloeren) en leveranciers van heipalen zijn al langer dan 3 maanden. Dit geldt voor de hele keten. Dit veroorzaakt forse prijsstijgingen. Aannemers zitten in delen van het land met zo'n goed gevulde orderportefeuille dat ze niet eens meer willen calculeren.

Voor 2018 zal de prijsstijging naar verwachting minder hoog zijn dan in 2017, maar niettemin zullen prijzen dan ook doorstijgen. Mijn advies: steek van te voren goed je licht op over prijzen, dit voorkomt dat je je een halve ton of meer te rijk rekent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:26:
[...]

Een flinke verslechtering in mijn optiek..... je bent je ruimtes alleen maar aan het verkleinen en hokjes aan het creëren. Visualiseer ook eens wat voor aanzicht je krijgt als je de kamer binnenstapt... je kijkt zo tegen de zijkant van kasten aan ipv mooi door de erker naar buiten.

Bedenk eerst eens goed wat je wil met je keuken, je gaat van een mega eiland en kastenwand naar een hok van 3x3m... terwijl de ruimte er gewoon is.
Persoonlijk vind ik het ook een verslechtering, dit is dan weer veels te krap voor de ruimte die er ter beschikking is.

Als de hele gedachte achter 'woonkamer bij keuken betrekken' het allerbelangrijkste is dan weet ik niet of dit type woning(ontwerp) daar dan het juiste voor is.

Het originele plan van de architect vind ik dan de meeste mogelijkheden bieden, mits je (@Ibbelz dus) wellicht wat dingen anders durft te doen. Die eettafel daar in het midden zou ik ideaal/prachtig vinden, vooral als je ook nog ramen (zoals hierboven ergens gezegd) aan de zijkant van de uitbouw/erker plaatst).

Gezien je al genoeg raampartijen hebt, is het wellicht een mogelijkheid het ene raam links boven (top down tekening) in de woonkamer te laten vervallen, de blinde muur die daar ontstaat dan je tv meubel tegenaan en daar je ruime woonhoek creëren. Dan heb je vanuit de keuken zichtbare interactie met de eettafel EN de woonhoek.

De ruimte in de woonkamer die dan vrijkomt, maak je een lounge of speelhoek van, is het speelgoed ook al meteen redelijk uit het zicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
RUFFNECK schreef op maandag 20 maart 2017 @ 19:56:
[...]

Persoonlijk vind ik het ook een verslechtering, dit is dan weer veels te krap voor de ruimte die er ter beschikking is.

Als de hele gedachte achter 'woonkamer bij keuken betrekken' het allerbelangrijkste is dan weet ik niet of dit type woning(ontwerp) daar dan het juiste voor is.

Het originele plan van de architect vind ik dan de meeste mogelijkheden bieden, mits je (@Ibbelz dus) wellicht wat dingen anders durft te doen. Die eettafel daar in het midden zou ik ideaal/prachtig vinden, vooral als je ook nog ramen (zoals hierboven ergens gezegd) aan de zijkant van de uitbouw/erker plaatst).

Gezien je al genoeg raampartijen hebt, is het wellicht een mogelijkheid het ene raam links boven (top down tekening) in de woonkamer te laten vervallen, de blinde muur die daar ontstaat dan je tv meubel tegenaan en daar je ruime woonhoek creëren. Dan heb je vanuit de keuken zichtbare interactie met de eettafel EN de woonhoek.

De ruimte in de woonkamer die dan vrijkomt, maak je een lounge of speelhoek van, is het speelgoed ook al meteen redelijk uit het zicht.
Bedankt voor dit inzicht, dit zou ongeveer onderstaande betekenen. Dit spreekt mij wel aan, want zo is er inderdaad contact met zowel eetgedeelte als leefgedeelte en er is nog ruimte over aan de voorkant van het huis. Wat vinden jullie van deze indeling?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/oGmrpHeP1RN98fg7WyZcIZio/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ibbelz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:41:
[...]

Bedankt voor dit inzicht, dit zou ongeveer onderstaande betekenen. Dit spreekt mij wel aan, want zo is er inderdaad contact met zowel eetgedeelte als leefgedeelte en er is nog ruimte over aan de voorkant van het huis. Wat vinden jullie van deze indeling?

[afbeelding]
Lijkt mij een prima optie... :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Persoonlijk zou ik koken in het eiland, als je eters hebt sta je niet met de rug naar hun toe.

Ook heb je al je meubilair net in het bovenste gedeelte zitten wat ook je looproute is.

[ Voor 32% gewijzigd door Grolsch op 20-03-2017 21:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Grolsch schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:49:
Persoonlijk zou ik koken in het eiland, als je eters hebt sta je niet met de rug naar hun toe.
Klopt, zou ik ook doen, de ruimte voor een heel groot/breed eiland is er.
Wellicht nog met de zitbank spelen in de woonhoek, dat je de lange bank langszij de tv zet en tegenover de tv 2 van die 1-zitters, zo heb je niet dat de meeste bankzittenden met hun rug naar de keuken zijn, maar ook goed zichtcontact hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
Goed punt, zou ik ook mooi vinden. Echter voel ik ook wel wat voor de argumentatie van @Verwijderd betreffende de afzuiging naar buiten en evt. de motot in de berging. Met de meubels/bank zouden we inderdaad nog kunnen spelen, overigens komen er ook nog wel meer meubels maar die heb ik nog niet getekend. Gaat mij vooral nu om dat basis van het huis klopt. Rechtsonder zouden we nog een extra kamer/bijkeuken kunnen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ibbelz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:56:
Goed punt, zou ik ook mooi vinden. Echter voel ik ook wel wat voor de argumentatie van @Verwijderd betreffende de afzuiging naar buiten en evt. de motot in de berging. Met de meubels/bank zouden we inderdaad nog kunnen spelen, overigens komen er ook nog wel meer meubels maar die heb ik nog niet getekend. Gaat mij vooral nu om dat basis van het huis klopt. Rechtsonder zouden we nog een extra kamer/bijkeuken kunnen maken.
Maar zo kan de afzuig toch prima? vanuit eiland richting garage/berging toe en dan verticaal naar boven uit het dak van de garage. Ok, je moet het dan nog wel netjes 'verbergen', maar mocht je een breedplaatvloer nemen kan je de afvoer daarin verwerken en hoef je alleen minimale plafondverlaging boven je eiland te hebben voor de afzuigunit zelf. (Doen we bij ons ook).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
RUFFNECK schreef op maandag 20 maart 2017 @ 21:59:
[...]

Maar zo kan de afzuig toch prima? vanuit eiland richting garage/berging toe en dan verticaal naar boven uit het dak van de garage. Ok, je moet het dan nog wel netjes 'verbergen', maar mocht je een breedplaatvloer nemen kan je de afvoer daarin verwerken en hoef je alleen minimale plafondverlaging boven je eiland te hebben voor de afzuigunit zelf. (Doen we bij ons ook).
Oké, cool als dat zo is dan nog liever in het eiland ja! Ik zal het morgen even overleggen met de architect. Thanks! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Nog geen tijd gehad om te reageren maar dat zou inderdaad ook mijn idee zijn geweest. Wij hebben veel nagebouwd in ons huis, en kwamen zo bijv tot de conclusie dat ik het niet fijn vond om meer dan drie/vier stappen te zetten tussen koelkast en kookplek. Zo krijg je ook een beetje gevoel bij loopafstand. In je huidige opzet is het ideaal, in het oude plaatje echt ver weg.
De eettafel heeft nu ook echt een mooie plek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Nu online
Ibbelz schreef op maandag 20 maart 2017 @ 18:10:
Ik ben nog wat met paint aan de slag geweest.Wat zouden jullie van een dergelijke indeling vinden dan? Gas en wasbak enz kunnen natuurlijk vrij ingevuld worden. Ik zou zeggen gas richting de ramen.

[afbeelding]

Idee is dan laag muurtje aan de werkblad kant en hogere muur (tot plafond) voor kastenwand achter. Zo hebben we aansluiting met eettafel en woonkamer en beter gebruik van de ruimte denk ik? Bovendien wel mogelijkheid voor afzuiging naar buiten. Nog wel even denken aan een raam dat open kan dan in de uitbouw.

En ben dan nog aan het bedenken wat ik met de andere ruimte moet. :+
Zo hebben wij het ingedeeld. De woning is in basis vorm en afmeting ongeveer gelijk denk ik. We hebben bewust de vide wat kleiner gehouden om niet te veel ruimte op de verdieping in te leveren. Ook hou je dan ook meer over op de b.g. De keuken is nog niet uitgezocht, dus deze indeling is puur indicatief.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/FftoU1USHfhNfm5r0kWFOBwJ/thumb.png

[ Voor 9% gewijzigd door TLer op 20-03-2017 22:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Afzuiging naar buiten? Dat kan toch niet meer in een modern huis? :)

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 00:42:
Afzuiging naar buiten? Dat kan toch niet meer in een modern huis? :)
Natuurlijk niet, de afzuigsystemen in moderne huizen hebben natuurlijk geen aanvoer en afzuiging van buiten ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 06:53:
[...]

Natuurlijk niet, de afzuigsystemen in moderne huizen hebben natuurlijk geen aanvoer en afzuiging van buiten ;) .
Nou ja, dit is dus wel wat ik las over balansventilatie, dat hierbij afzuiging naar buiten verstorend werkt en niet is toegestaan.. Met ventilatiesysteem c geen probleem. Ik moet echter ook rekening houden met epc 0,4. Wie heeft er uitsluitsel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18:32
Dat zet je toch gewoon niet op de tekening en legt het dan aan.
Raampje op ventilatiestand en afzuigen maar. Tijdens koken zal wel je rendement van de wtw wel wat zakken wellicht.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ibbelz schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 07:43:
[...]Nou ja, dit is dus wel wat ik las over balansventilatie, dat hierbij afzuiging naar buiten verstorend werkt en niet is toegestaan..
Het was een beetje sarcastisch bedoeld..... ook de balansventilatie heeft natuurlijk een aan/afvoer naar buiten, met een WTW wordt dan verlies voorkomen maar buitenlucht is er nog steeds. En alles heeft invloed op elkaar, het openzetten van een raam of een deur heeft dat ook... je gaat nou eenmaal niet in een gesloten systeem wonen (ondanks dat voor de cijfers je dat zou willen/moeten).

Maar als je een beetje serieus wil koken is er aan aanvullende afzuiging niet te ontkomen in mijn optiek. Geen van de systemen die je aansluit op je balansventilatie gaan zorgen dat je onbezorgd een stuk vlees kan bakken/grillen zonder dat de lucht ervan nog uren in je woning blijft hangen.

Ik woon door de week in een (modern) appartement met een fatsoenlijk ventilatiesysteem met boven de kookplaat (ook een eiland) een aanvullende afzuiging met koolstoffiltering en uitvoer in de buurt van de afzuiging van de balansventilatie. En een beetje sterke kooklucht blijft nog steeds uren hangen...... Terwijl ik in mijn andere keuken met afzuiging naar buiten gewoon flink kan grillen (met alle rook die daarbij hoort) of frituren en met het keukenraam op een kiertje en de afzuiging aan gaat er geen spoortje van de stank de woonkamer in.

Je moet dus gewoon rekening houding met de normering van de balansventilatie en als je een beetje serieus kookt gewoon aanvullende afzuiging boven je kookplaat plaatsen, liefst met een afvoer naar buiten. Ben je ook van het vervangen van dure koolstoffilters af die toch niet helemaal werken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2017 08:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Wat @Verwijderd idd zegt.

Gezien de grote wens om keuken actief bij leefgedeelte te betrekken denk ik dat je best wel "serieus" kookt :) Gewoon (aanvullende) afzuiging doen dus. Als je geen herrie wilt, kan je ook nog kijken naar eentje met een externe motor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Aanvullende afzuiging wil niet zeggen dat je een afzuiging naar buiten hebt....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Nee, maar de recirculatie systemen zijn het eigenlijk qua gebruikscomfort ook net niet.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Nee snap ik, er wordt ook gezegd het liefst met afvoer naar buiten (en die mening deel ik ook, vorige woning had ik ook wtw en koolstoffilters etc..).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ibbelz schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 07:43:
[...]

Nou ja, dit is dus wel wat ik las over balansventilatie, dat hierbij afzuiging naar buiten verstorend werkt en niet is toegestaan.. Met ventilatiesysteem c geen probleem. Ik moet echter ook rekening houden met epc 0,4. Wie heeft er uitsluitsel?
Wij koken ook in het kookeiland, en hebben een kanaalplaat vloer.

Ter plekke van het kookeiland komt een kleine "verlaging" om de afzuigkap in kwijt te kunnen.
Het afzuigkanaal ligt bij ons in de kanaalplaat vloer.

Wij hebben (bewust) gekozen voor Mechanische Ventilatie (wel CO2/RV gestuurd).

Hier een schets van onze keuken ter inspiratie.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2898kxz.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/wugq3p.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2870oxf.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/21o0k00.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Leuk gedaan. Welk programma heb je gebruikt voor de 3D schets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik gebruik floorplanner.com voor het maken van dit soort opzetjes.

Details kloppen niet hoor, en de kleuren ook niet, maar ik wist zo niet hoe ik een koof moest tekenen :P

[ Voor 45% gewijzigd door Grolsch op 21-03-2017 13:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 09:00:
[...]
Wij koken ook in het kookeiland, en hebben een kanaalplaat vloer.
Je hebt hier wel te maken met een meer gesloten keuken/eetgedeelte waar het lang niet zo vervelend is als geuren wat langer blijven hangen omdat het woongedeelte gescheiden is.....

Maar ik zou bij een volledig vrij ontwerp, en dat is een huis voor jezelf ontwerpen toch, graag voor een 100% optimale situatie gaan. En afzuiging boven kookeilanden zijn vaak al niet optimaal door de grote afstand tussen bron en afzuiging en de open ruimte eromheen. Plus dat mensen hun afzuiging vaak ook nog eens te klein nemen....

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 21-03-2017 14:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik ben in mijn situatie niet bang voor geuren die blijven hangen.

De afzuigkap is een Novy 6830 afzuigkap ( https://www.novynederland...ant/222-6830-pureline-rvs )

Rechtstreeks met een pijp naar buiten, dan maar wat meer "koude" lucht in de keuken, ik heb ook geen zin in vieze luchtjes :P

Ik heb ook nog wel ff gekeken naar iets anders met "actieve huppeldepup filters" maar ik had daar geen vertrouwen in.

We zijn bij 4 keukenboeren geweest, maar ze zweren allemaal bij Novy (vroeger Itho) afzuigkappen.

[ Voor 10% gewijzigd door Grolsch op 21-03-2017 14:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Grolsch schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:17:
We zijn bij 4 keukenboeren geweest, maar ze zweren allemaal bij Novy (vroeger Itho) afzuigkappen.
Ik heb ook al 15 jaar een tweetal Itho inbouw elementen draaien, en nooit problemen mee gehad....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Verwijderd schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 14:34:
[...]

Ik heb ook al 15 jaar een tweetal Itho inbouw elementen draaien, en nooit problemen mee gehad....
Ik wist het niet, maar ze schijnen qua techniek zeer vooruitstrevend te zijn, dus krachtig, storingsarm en geluidsarm. Nu vertrouw ik nooit zo op de verkooppraatjes van een keukenboer, maar als ze het alle 4 zeggen zal er een kern van waarheid inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik wist het toen ook niet maar mijn interieurbouwer die ook de keuken heeft gemaakt kwam ermee vanwege de goede ervaringen. En het was vele malen goedkoper dan de maatwerk afzuigkap die ik eerst op het oog had van ABK Innovent (die heb ik nu wel in mijn appartement).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Deze krijgen wij:

Afbeeldingslocatie: https://roomed.nl/wp-content/uploads/2013/07/Design-afzuigkap-2-LR.jpg
Afbeeldingslocatie: http://www.serious-kitchen.nl/img/rvs-afzuigkap/rvs-afzuigkap-650w.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
RVS :? Absoluut onze stijl, maar ik vind het toch wel mooi / apart (bij een ander :P ), het is alleen niet onze stijl :P

je weet dat RVS direct gaat krassen :?

[ Voor 9% gewijzigd door Grolsch op 21-03-2017 16:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 14:57

De afzuigkap is een Novy 6830 afzuigkap ( https://www.novynederland...ant/222-6830-pureline-rvs )

Rechtstreeks met een pijp naar buiten, dan maar wat meer "koude" lucht in de keuken, ik heb ook geen zin in vieze luchtjes :P

Ik heb ook nog wel ff gekeken naar iets anders met "actieve huppeldepup filters" maar ik had daar geen vertrouwen in.

Hier ook in gebruik. Prima apparaat, we hebben de motor in de bijkeuken opgehangen. Dat kan standaard met deze unit.

Hier ook een inductieplaat van Novy, je kan dan de afzuiger vanaf de kookplaat bedienen, erg handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grolsch schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:14:
RVS :? Absoluut onze stijl, maar ik vind het toch wel mooi / apart (bij een ander :P ), het is alleen niet onze stijl :P

je weet dat RVS direct gaat krassen :?
Inderdaad. RVS is veel te zacht als je van een krasvrij werkblad houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Dat lijkt me dus inderdaad helemaal niets. Ik heb sinds kort een rvs gootsteen. Onmogelijk om zo'n ding krasvrij te houden. Bij een heel werkblad lijkt me dat een compleet drama.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 16-09 15:26
Je moet het ook niet krasvrij willen houden denk ik... De eerste paar krasjes doen 'pijn' maar al snel wordt het een soort nieuwe oppervlakte structuur en vallen individuele krassen niet meer op. Je hebt dan wel een voor de rest erg bestendig werkblad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ik denk dat @artbij het over de afzuig(lampen)kappen had...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-09 22:23
Wat betreft krassen: wij hebben een Hi-Macs keukenblad en dat krast ook dat het een lieve lust is. Wel mbv Scotch Brite eenvoudig weer heel strak te krijgen. Maar dat doe je ook niet elke week ;)

Afbeeldingslocatie: https://pbs.twimg.com/media/B0FtN5pIQAAMwOj.jpg:large

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Het gaat inderdaad over afzuigkappen.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Nu we het toch over keukens hebben, bij ons is gisteren de 1e fase geplaatst.

De timmerman gaat eind deze week de bekisting plaatsen voor het terrazzo aanrechtblad, die volgende week gestort en gepolijst wordt.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/qsqjkg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/25gbfip.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Whoohoo! Nice, Grolsch :j
Kost allemaal even wat geregel en uitzoekwerk maar dan heb je ook wat...

Wat gaat er eigenlijk met het plafond gebeuren? Muren zijn al wel gestuct lijkt het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Klopt, muren zijn al gestuct, plafond moet nog, en dan komt er boven het kookeiland een soort van koof met een "trapje" erin.

Zoiets als dit.

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/homify/a_0,c_fit,q_70,w_554/v1440630754/p/photo/image/631219/IMG_4988.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18:47
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 16:39:
[...]

Inderdaad. RVS is veel te zacht als je van een krasvrij werkblad houdt.
Daarom kun je ook orbitaal geslepen RVS nemen. Dan is het RVS zo bewerkt dat je krassen niet meer opvallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Grolsch schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 19:39:
Nu we het toch over keukens hebben, bij ons is gisteren de 1e fase geplaatst.

De timmerman gaat eind deze week de bekisting plaatsen voor het terrazzo aanrechtblad, die volgende week gestort en gepolijst wordt.

[afbeelding]

[afbeelding]
Wat een heerlijk zonnige ruimte, lijkt me genieten om daar te koken. Ben benieuwd naar het terrazzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:54

Wij hebben deze afzuigkap ook alleen dan met de aparte uitblaasbox met koolstoffilter. Werkt als een trein, qua luchtjes net zo tevreden als rechtstreeks naar buiten. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• wimpo
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 11-09 22:39
Oke hier gaat hij dan,

Ik heb samen met een medebouwer de optie om een 2 onder 1 kap te bouwen. De financiering kan ik rond krijgen en de grond/kavel ook.
Het enigste wat ik nu nog nodig heb is een bouwtekening van een 2 onder 1 kapper met constructie berekening.

Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden en wil hier dus ook niet een architect voor inschakelen. Het is niet de intentie om mijn droomwoning te bouwen, maar om relatief goedkoop een woning te bouwen.

Ik ben zelf metselaar/timmerman en kan tevens stukadoren, tegelzetten, pannen leggen etc.. mijn medebouwer is installateur/elektricien. Dus aan uren hoeven we in ons geval niet veel geld uit te geven.

Nu is de vraag of iemand mij hier mee kan helpen, misschien een 2 onder 1 kapper die je zelf hebt laten zetten.

Brutaal vraagje, maar wie niet waagt wie niet wint.

in ieder geval bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Nee, dat kan niet. Je zal toch een vergunning moeten aanvragen met bijbehorende berekeningen voor EPC, daglicht, constructie, sonderingen, ventilatie, etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@wimpo Als je je huis casco laat bouwen door een "grote" jongen als Groothuis, regelen hun dat zo voor jou, die hebben die tekeningen zo op de plank liggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:55:
Nee, dat kan niet. Je zal toch een vergunning moeten aanvragen met bijbehorende berekeningen voor EPC, daglicht, constructie, sonderingen, ventilatie, etc.
Het kan natuurlijk wel, als iemand je al die documenten geeft kun je dat zo indienen. Moet het plan natuurlijk wel in het bestemmingsplan passen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• pirke
We hebben ondertussen een vrijblijvende optie op een kavel genomen, 511m2 met achtertuin op het west-zuid-westen in een hele groene omgeving. Onze straat is al een oprijlaan met aan weerskanten volwassenen eiken, dichtbij vennetjes en bos, en toch ook dichtbij de stad (10-15 min).

Het kavel is 14,3m breed en 35,76m diep. De enige echte beeldkwaliteitseis is de gevelkleur (wit en/of antraciet) met een bepaald percentage kavels wat hier van af mag wijken. Verder geen rare dingen, elke dakvorm toegestaan, max 11m hoog. Maximaal 120m2 hoofdgebouw en 90m2 bijgebouw/uitbouw. Daar kunnen we wel wat leuks mee.

Niet het grootste kavel, maar wel betaalbaar (224k) in deze dure regio. Ik had hem liever nog wat breder gehad, maar ik blijf een arme éénverdiener en er moet ook nog een huis op van grofweg 1000m3... Misschien houden we zo nog wat over voor een binnenzwembad met dak/zijwanden die open kunnen in de zomer en 's winters ook te gebruiken is :) En dit was het laatste beschikbare kavel wat in onze ogen perfect ligt ten opzichte vd middag en avondzon...

We hebben er zin in en zijn al druk aan het schetsen met de floorplanner :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Klinkt erg goed, Pirke :j
Ben benieuwd waar jullie op uitkomen. Al enig idee van de stijl?

Hoe wil je gaan bouwen? Aanbesteding? Bouwteam? Zelf?

@wimpo ik neem aan dat jullie alle twee een flink netwerk hebben in de bouwwereld? Dat maakt het zelfbouwen wel bijzonder interessant :)
Maar je hebt voor het mogen bouwen wel wat meer nodig dan twee rechterhanden. De vergunningsaanvraag klus je niet even op een zondagmiddag in elkaar, handig om daar b.v. een bouwkundig bureau op te zetten. Of inderdaad heel erg casco laten bouwen door een aannemer en vervolgens zelf de hele afbouw doen, eventueel inclusief je hele buitenschil e.d. Dan is iemand anders verantwoordelijk voor het constructieve deel en de hele administratieve handel en kunnen jullie zelf het meest arbeidsintensieve deel doen.

[ Voor 68% gewijzigd door bartvb op 21-03-2017 21:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:09
wimpo schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 20:40:
Oke hier gaat hij dan,

Ik heb samen met een medebouwer de optie om een 2 onder 1 kap te bouwen. De financiering kan ik rond krijgen en de grond/kavel ook.
Het enigste wat ik nu nog nodig heb is een bouwtekening van een 2 onder 1 kapper met constructie berekening.

Ik hoef het wiel niet opnieuw uit te vinden en wil hier dus ook niet een architect voor inschakelen. Het is niet de intentie om mijn droomwoning te bouwen, maar om relatief goedkoop een woning te bouwen.

Ik ben zelf metselaar/timmerman en kan tevens stukadoren, tegelzetten, pannen leggen etc.. mijn medebouwer is installateur/elektricien. Dus aan uren hoeven we in ons geval niet veel geld uit te geven.

Nu is de vraag of iemand mij hier mee kan helpen, misschien een 2 onder 1 kapper die je zelf hebt laten zetten.

Brutaal vraagje, maar wie niet waagt wie niet wint.

in ieder geval bedankt.
Nevermind... niet goed gelezen...

Ik denk dat dit nogal speciek is voor de woning... zo hebben wij een bloemkozijn wat volgens mij weer apart erin os opgenomen.

[ Voor 8% gewijzigd door JaMaaT op 21-03-2017 21:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
@bartvb in eerste instantie wil ik de regie zelf nemen, dus ook zelf schetsen maken etc en daarna pas naar een architect stappen. De vrouw van een vriend van me is architect en heeft een jaar geleden al aangegeven ooit voor zichzelf te willen gaan beginnen. Ik kan een leuke korting krijgen en zij bouwt portfolio op. Eens kijken of ze daar nog steeds achter staat.

Fysiek wil ik me niet met het bouwen bezig houden, hooguit de IT achtige zaken. Kabels door een leiding trekken lukt me nog wel, maar ik ga niet stuccen of metselen ofzo :) Die mannen kunnen dat beter, sneller en goedkoper als dat ik het zelf zou doen (gerekend tegen mijn freelance uurtarief).

Wel kan ik dingen regelen en uitzoeken, dus op zich is een casco woning ook nog wel een idee, om daarna datgene te laten doen wat nodig is, precies zoals wij het willen. Als ik zie dat sommige projectontwikkelaars slechts 1500 euro minderwerk rekenen als er geen keuken in hoeft... Afzetters. Ook ga ik geen 500 euro betalen om een stopcontact wat alleen nog maar op papier bestaat 1 meter op te schuiven...

Een vriend van m'n zus is glaszetter, hij heeft prima werk geleverd toen hij het huis van m'n ouders van isolerend glas heeft voorzien, en hij kent ook vast nog wel wat handige mensen voor andere taken. Ik verwacht het op die manier betaalbaarder te houden dan door alles uit handen te geven, paar maanden wachten en dan de sleutel te krijgen.

Maar goed, eerst flink oriënteren en wie weet wordt het toch een aannemer. De tijd zal het leren.

Ideeën voor het huis:
- verhoogde entree met een paar treden opstapje
- grote welkomsthal
- dubbele glazen deuren naar de woonkamer
- misschien verlaagde zitkuil voor de zithoek/thuisbioscoop (we hebben geen tv, alleen beamer)
- doorkijk gashaard grenzend aan de zitkuil en aan de andere kant aan de eettafel
- open keuken
- veranda op een verhoogd terras, even hoog als het huis, waardoor je met een paar treden de tuin in komt (net als voordeur), afhankelijk van het grondwater is het de tuin omlaag of het huis omhoog
- carport
- waarschijnlijk geen garage, wel berging
- bijkeuken
- hopelijk binnenzwembad met openslaande zijkant en/of plafond, zeg maar grote luxe serre met een mooi Romeins zwembad erin
- minimaal een wijnkelder, misschien een grotere kelder voor overige zaken
- werkkamer
- optioneel werkkamer en zwembad in de kelder, beetje afhankelijk van de kosten
- 4 ruime slaapkamers
- grote badkamer
- zonnepanelen
- zonnecollectoren voor het zwembad
- vloerverwarming als hoofdverwarming, gashaard is sfeer en bijverwarming
- het liefst geen radiatoren, in ieder geval geen radiatorputten ivm 2 grote verharende honden...
- koken het liefst op gas, maar inductie is te overwegen
- wtw enzo nog niet over nagedacht, geen balans ventilatie denk ik, we slapen altijd heerlijk met een raam open, ook in de winter, maar ik heb me nog niet in dat soort zaken verdiept

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
pirke schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 22:23:
@bartvb

Wel kan ik dingen regelen en uitzoeken, dus op zich is een casco woning ook nog wel een idee, om daarna datgene te laten doen wat nodig is, precies zoals wij het willen. Als ik zie dat sommige projectontwikkelaars slechts 1500 euro minderwerk rekenen als er geen keuken in hoeft... Afzetters. Ook ga ik geen 500 euro betalen om een stopcontact wat alleen nog maar op papier bestaat 1 meter op te schuiven...
Volgens mij haal je hier zelfbouw en projectbouw een beetje door elkaar...
Een vriend van m'n zus is glaszetter, hij heeft prima werk geleverd toen hij het huis van m'n ouders van isolerend glas heeft voorzien, en hij kent ook vast nog wel wat handige mensen voor andere taken. Ik verwacht het op die manier betaalbaarder te houden dan door alles uit handen te geven, paar maanden wachten en dan de sleutel te krijgen.

Maar goed, eerst flink oriënteren en wie weet wordt het toch een aannemer. De tijd zal het leren.

Ideeën voor het huis:
- verhoogde entree met een paar treden opstapje
- grote welkomsthal
- dubbele glazen deuren naar de woonkamer
- misschien verlaagde zitkuil voor de zithoek/thuisbioscoop (we hebben geen tv, alleen beamer)
- doorkijk gashaard grenzend aan de zitkuil en aan de andere kant aan de eettafel
- open keuken
- veranda op een verhoogd terras, even hoog als het huis, waardoor je met een paar treden de tuin in komt (net als voordeur), afhankelijk van het grondwater is het de tuin omlaag of het huis omhoog
- carport
- waarschijnlijk geen garage, wel berging
- bijkeuken
- hopelijk binnenzwembad met openslaande zijkant en/of plafond, zeg maar grote luxe serre met een mooi Romeins zwembad erin
- minimaal een wijnkelder, misschien een grotere kelder voor overige zaken
- werkkamer
- optioneel werkkamer en zwembad in de kelder, beetje afhankelijk van de kosten
- 4 ruime slaapkamers
- grote badkamer
- zonnepanelen
- zonnecollectoren voor het zwembad
- vloerverwarming als hoofdverwarming, gashaard is sfeer en bijverwarming
- het liefst geen radiatoren, in ieder geval geen radiatorputten ivm 2 grote verharende honden...
- koken het liefst op gas, maar inductie is te overwegen
- wtw enzo nog niet over nagedacht, geen balans ventilatie denk ik, we slapen altijd heerlijk met een raam open, ook in de winter, maar ik heb me nog niet in dat soort zaken verdiept
Je mag max 120m2 bouwen, daar past bovenstaande nooit in, zeker niet icm een zwembad, wijnkelder en welkomsthal.

Als ik jou was zou ik even doorsparen totdat je een stukje grond wat aan je wensen voldoet kunt kopen.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
120m2 maal 4 verdiepingen (kelder meegerekend) plus 90m2 uitbouw... Dat is 570m2. Te weinig ruimte??? Ik verwacht het met heel wat minder dan dat te kunnen.

Grove schatting begane grond:
- hal+wc etc 26m2
- werkkamer 12m2
- woonkamer + keuken + eetkamer 90m2
- bijkeuken 12m2
- zwembad (incl douche, wc, techniek) 50m2
- veranda 20m2

Samen 210m2, oftewel 120m2 hoofdgebouw en 90m2 uitbouw.

Dan blijft er potentieel nog 360m2 over in de verdiepingen en kelder, dat ga ik nooit volkrijgen met 4 slaapkamers, badkamer en wijnkelder... oftewel ik ga zeer waarschijnijk geen 3e verdieping doen, hooguit een bergzoldertje, en de kelder hoeft niet volledig onderkelderd, zoveel opslag heb ik niet nodig. De hal kan wellicht kleiner en de werkkamer wat groter, het is maar een eerste schets :)

[ Voor 88% gewijzigd door pirke op 21-03-2017 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
pirke schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:24:
120m2 maal 4 verdiepingen (kelder meegerekend) plus 90m2 uitbouw... Dat is 570m2. Te weinig ruimte??? Ik verwacht het met heel wat minder dan dat te kunnen.

- hal+wc etc 26m2
- werkkamer 12m2
- bijkeuken 12m2
- veranda 20m2

Dan blijft er potentieel nog 360m2 over in de verdiepingen en kelder, dat ga ik nooit volkrijgen met 4 slaapkamers, badkamer en wijnkelder... oftewel ik ga zeer waarschijnijk geen 3e verdieping doen, hooguit een bergzoldertje, en de kelder hoeft niet volledig onderkelderd, zoveel opslag heb ik niet nodig. De hal kan wellicht kleiner en de werkkamer wat groter, het is maar een eerste schets :)
Hoeveel mag het kosten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Artbij
pirke schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:24:

- hal+wc etc 26m2
- werkkamer 12m2
- bijkeuken 12m2
- veranda 20m2

Als je het zo doet wordt het allemaal net niet. Het zit allemaal in je huis, maar heeft dan niet de ruimte om de goede sfeer te kunnen weergeven. Tenminste dat is mijn mening.

Vraag me wel af hoe je een zwembad inclusief alles in 50m2 gaat doen. Hoe groot wordt je bad dan?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Grofweg 400k, wellicht kan ik 100k meer ook nog trekken, dan zit ik denk ik wel aan m'n limiet. Hoeft ook allemaal niet in 1x af, we sparen 50k netto per jaar, dus als ik er 2 jaar over doe heb 100k extra te besteden. Zwembad aansluiten heeft niet de hoogste prioriteit, maar wel handig om het nu vast mee te nemen in de tekeningen, en funderingen vast storten. De serre waar hij in komt kan ook vast gemaakt worden, het daadwerkelijke zwembad met betegeling komt dan wanneer het budget toereikend is.

Bad zelf 7,5*3,5. Vooral om 's ochtends lekker een duik te kunnen nemen voordat ik ga werken.

Disclaimer: ik ben pas 1 dag aan het tekenen he ;)

[ Voor 9% gewijzigd door pirke op 22-03-2017 00:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kan enthousiasme en positieve gedachten wel waarderen, maar gezien de begrenzingen (aantal m2 en aantal euros) klinkt dit als een boomstam door je neus drukken (lees: gaat niet goedkomen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Grolsch schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 00:59:
Ik kan enthousiasme en positieve gedachten wel waarderen, maar gezien de begrenzingen (aantal m2 en aantal euros) klinkt dit als een boomstam door je neus drukken (lees: gaat niet goedkomen)
Ik waardeer kritische feedback, maar iets meer detail zou ik prettig vinden. Waar liggen de beperkingen dan? 210m2 begane grond en 120m2 verdieping is echt genoeg volgens mij. Gecombineerd met een kleine wijnkelder heb ik dan alles wat we willen. Grofweg 1000m3, met een budget van 400-500k initieel, en 100k extra voordat het allemaal klaar is, excl grond. De optie op de grond kan al tot een jaar verlengd worden, dan binnen een jaar beginnen met bouwen en binnen 2 jaar daarna klaar zijn. Tijd genoeg dus, en elk jaar gaat het potentiële budget met 50k omhoog. Alleen wil ik liever niet zo lang wachten ;)

En om in eerste instantie bepaalde ideeën al niet te overwegen vind ik geen goede aanpak. Als blijkt dat we ver boven budget gaan kunnen we altijd de plannen nog aanpassen. Carport uitstellen, ipv veranda maar even tijdelijk een luifel, huis wat smaller/korter, iets kleiner zwembad, simpelere zwembad behuizing, goedkope initiële vloer, etc. Genoeg om op te besparen, maar dan wel ik wel eerst weten wat mij huidige wensen gaan kosten voordat ik ze bij voorbaat al uitsluit.

Eerst divergeren, daarna convergeren.

[ Voor 66% gewijzigd door pirke op 22-03-2017 01:54 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
pirke schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 01:27:
[...]

Ik waardeer kritische feedback, maar iets meer detail zou ik prettig vinden. Waar liggen de beperkingen dan? 210m2 begane grond en 120m2 verdieping is echt genoeg volgens mij. Gecombineerd met een kleine wijnkelder heb ik dan alles wat we willen. Grofweg 1000m3, met een budget van 400-500k initieel, en 100k extra voordat het allemaal klaar is, excl grond. De optie op de grond kan al tot een jaar verlengd worden, dan binnen een jaar beginnen met bouwen en binnen 2 jaar daarna klaar zijn. Tijd genoeg dus, en elk jaar gaat het potentiële budget met 50k omhoog. Alleen wil ik liever niet zo lang wachten ;)

En om in eerste instantie bepaalde ideeën al niet te overwegen vind ik geen goede aanpak. Als blijkt dat we ver boven budget gaan kunnen we altijd de plannen nog aanpassen. Carport uitstellen, ipv veranda maar even tijdelijk een luifel, huis wat smaller/korter, iets kleiner zwembad, simpelere zwembad behuizing, goedkope initiële vloer, etc. Genoeg om op te besparen, maar dan wel ik wel eerst weten wat mij huidige wensen gaan kosten voordat ik ze bij voorbaat al uitsluit.

Je kavel is 511m2, wat natuurlijk niet klein is, maar nu ook weer niet lomp groot voor je plannen.

Gezien de breedte van je kavel (14,3 meter) kun je ook qua bouwvormen niet zo heel gek doen.
Als je 3 meter per kant over wil houden (wat naar mijn idee toch wel een beetje minimaal is voor een vrijstaande woning) kun je dus een huis bouwen van 8 meter breed en 15 meter lang. Dit vind ik persoonlijk geen vorm en te "lomp" voor zo'n smal kavel, maar je gaat ook geen huis bouwen van 6 meter breed en 20 meter lang lijkt mij :? Maar wellicht dat een architect hier wel iets mee kan, die heeft ervoor geleerd :P

Reken voor de bouwkosten voor je wensenlijstje maar zo'n 500 € per m3, dus 500K ben je kwijt voor bouwen.
Dit is exclusief leges,architect, keuken, tuininrichting, zwembad alles met elkaar ook nog zo'n 50 á 100K :?

Verder zijn ideeën goed, maar nu nog in de praktijk brengen, dus ik ben erg benieuwd naar de eerste schetsen / ideeën :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

pirke schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 01:27:
[...]

Alles kan, maar je gaat hier enorm inleveren op kwaliteit. Bovendien heb je een aantal opties die niet gebruikelijk zijn, en daarom duur uitvallen. Je zegt zelf al 'hopelijk' bij het zwembad, en ik zou het -als ik jou was- bij hopen laten. Verder zie ik -buiten dat ik een zitkuil echt afraad- geen gekke dingen. Voor €400K ga je alleen geen 0-op de meter woning realiseren, dan heb je vermoedelijk nog €30K extra nodig.

Beste tip die ik je kan geven is om met een serieuze zwembadbouwer te gaan praten en met hem door te spreken wat je wil, en een indicatieve prijs op te vragen. Daarmee weet je al snel of wat je wil kan, qua oppervlakte en qua prijs.

Alternatief (maar dat moet je willen) is een natuurzwembad. Dan kun je niet in de winter zwemmen, maar wel in de zomer. Deze kun je ook verwarmen, waardoor je de bruikbaarheid vergroot.

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
1.000 m3 net die wensen voor dat bedrag? Ik zie het niet gebeuren. Als je 50k/jaar kan sparen loont het dus om niks zelf te doen, immers is je verdiencapaciteit veel hoger dan zelf klussen.

511 m2 kavel is gewoon te weinig voor al je wensen, tenzij je zo ongeveer het hele perceel bebouwd.

Een beetje zwembad is 4x8 meter. Nog minimaal een meter loopruimte eromheen (6x10) en dan heb je al 60m2 Dan heb je zeker nog 20m2 ruimte nodig om je kont te keren en ruimte voor installaties. Dan zit je al op 80m2 en een niet misselijk prijskaartje. 4*8*1,5 (1 deel 1,2 diep en de ander 1,8 diep) is al 48 m3 water; dat weegt alleen al 48 ton zonder het betonnen bad zelf en moet ook weer gefundeerd worden.

Als de bouwhoogte geen issue is, zou ik eerder hoger bouwen dan een kelder. Kelder is vaak vele malen duurder en vochtgevoeliger. Plus een extra verdieping heeft ook gewoon daglicht nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
@pirke Ik zou nog 10 jaar door sparen. Met je 50K netto (kun je ook bruto sparen?) heb je dan 500K extra. Dat zul je minimaal nodig hebben om je wensen fatsoenlijk uit te voeren.

Je kavel moet 3 a 4 keer groter. 511m2 voor onverveer 250K is niet duur. Reken voor het kavel van 1500m2 400 a 500k. En reken voor je bouw 1mio. Dan ben je er ongeveer.

Met gestrekt been.

Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic