Groot genoeg voor 2 hoofdletters
Tien gemeentes? Of tien bouwen?Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 19:50:
En dan nog denk ik dat ze eerder isolatiewaardes gaan controleren, maar zoals aangegeven heb ik heel wat bouwen meegemaakt, en nog nooit een EPC controle meegemaakt vanuit de gemeente (N=+10)
Met gestrekt been.
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Zeker met zo'n grote vlakken zou ik echt proberen om er toch 230V heen te krijgen.
Ik ken die PV-systemen alleen van dakramen idd.
Wij hebben de afgelopen maanden met een aantal partijen gesproken, een combinatie van de 'betere' catalogusbouwers en een tweetal onafhankelijke architecten.
Eén van de architecten viel direct al af omwille van prijs (en omdat meteen al het in-ex btw geneuzel begon): met een indicatie van 500 euro per m3 ex btw voor kale bouw (zonder vloeren/sanitair/keuken/wandafwerking) zou het binnen ons budget wel een heel klein huis worden. De andere architect is één van mijn beste vrienden, die voor een redelijke matsprijs voor ons maatwerk zou leveren. Consequentie is dan natuurlijk wel dat we qua realisatie veel meer zelf zouden moeten regelen, dus als alternatief hebben we gesproken met drie bouwers: Brummelhuis, Livingstone en Buitenhuis Villabouw. Het concept van één aanspreekpunt en een bepaalde basisuitvoering van de woning zodat je niet over elke schroef apart een belissing hoeft te nemen spreekt ons wel aan.
Buitenhuis Villabouw is een wat kleiner bedrijf uit Oud Ablas. Totaal nu zo'n 50 woningen gerealiseerd. Er is een catalogus met inspiratiewoningen en richtprijzen maar alles is maatwerk. Het kostte de nodige moeite om een afspraak te maken. Toen ik belde konden we pas vier weken later terecht en die afspraak werd vervolgens een dag van tevoren om half 6 's avonds nog afgezegd omdat men 'vergeten was het in de agenda te zetten'. Dan sta je dus bij mij al 0-1 achter. Twee dagen later alsnog langs geweest en gesproken met Jelle van Houwelingen. Hij is de bouwer, er zijn verder drie architecten waar zijn bouwbedrijf een vaste samenwerking mee heeft. Op zich goed gesprek maar hij had zich niet echt voorbereid. We hebben een Pinterest moodboard dat we naar iedereen sturen om een idee te krijgen van wat we willen, en daar was (ondanks 4,5 week voorbereidingstijd) niet naar gekeken. Bij het eerste gesprek zat ook geen architect, die kwam er pas bij het tweede gesprek bij. Bleef allemaal erg oppervlakkig, de architect kwam niet echt zelf met nieuwe inzichten. Ook dit 2e gesprek was matig voorbereid, in het eerste gesprek hadden we het al over budget, welke kamers en oppervlaktes we zouden willen etc. gehad, en hier werd in het tweede gesprek weer opnieuw over begonnen, alsof het eerste gesprek nooit had plaatsgevonden. Verder stoorde het mij dat tijdens het tweede gesprek tot drie keer toe iemand zonder kloppen de kamer binnen kwam om een vraag te stellen, waardoor het gesprek abrupt werd onderbroken. Mijn conclusie was dat men het wellicht wat te druk heeft. Exit Buitenhuis
Bij Livingstone was de ontvangst aanzienlijk beter. Mooie showroom, en twee hele prettige gesprekken gehad met Marco Bakkers. Hij had zich goed voorbereid, werd snel concreet en luisterde goed naar onze wensen. Aansprekend bij Livingstone is het relatief hoge niveau van de standaard oplevering. Houtwerk (kozijnen, trappen, deuren, aftimmering) en sanitair zijn van een prima niveau, wat ervoor zorgt dat als je geen zin (of budget) hebt voor een upgrade je ook met het standaardmateriaal prima uit de voeten kunt.
De keerzijde is dat dit in combinatie met de dure bouwmethode (alles vol prefab beton) ervoor zorgt dat het voor ons buiten budget loopt. De richtprijs op basis van het gemaakte ontwerp, waarbij het huis eigenlijk nog zo'n 20-30 m2 kleiner is dan we zouden willen, kwam zo'n 80k boven het afgegeven budget uit. De architect belde mij een paar dagen later nog met een hercalculatie die het geheel 25-30k goedkoper maakte, maar dan nog zou vanaf dag 1 alle rek uit ons budget zijn. Ik vind dat sowieso een beetje gek: we geven niet voor niets een budgetindicatie af dus het zou handig zijn om daar gedurende het ontwerptraject een beetje rekening mee te houden. Ik snap dat je nooit heel precies kunt calculeren als je nog aan het schetsen bent maar eerst een ontwerp maken waar de klant enthousiast over is en dan op de proppen komen met 20% budgetoverschrijding is weer het andere uiterste. Wat jammer is, want over het algemeen maakte Livingstone een competente indruk.
Tenslotte Brummelhuis. Hier hebben we tot nu toe één gesprek gevoerd en voor de rest wat communicatie per mail gehad. We kwamen hier terecht op aanraden van onze toekomstige buren, die hun huis door Brummelhuis laten bouwen. Hun inspiratiewoningen waren niet direct onze eerste keuze maar maatwerk is ook mogelijk. Op basis van onze moodboards en het gesprek is een schets geleverd die in ieder geval qua oppervlakte/inhoud en indicatief budget een stuk meer aansluit bij onze mogelijkheden dan Livingstone (aanzienlijk groter voor aanzienlijk minder geld). In hoeverre dat in de detailcalculatie nog standhoudt is natuurlijk de vraag, zeker omdat de standaard oplevering van een lager niveau is. Verder is een verschil dat waar Livingstone echt end-to-end het traject in eigen hand heeft, Brummelhuis eigenlijk enkel de ontwerper is. Naar realisatie toe wordt het overgedragen naar één van de vaste aannemers waar ze mee werken, en die is vervolgens verantwoordelijk voor de bouw. In ieder geval voor ons genoeg aanknopingspunten om nog even verder te praten.
De kans is echter groot dat we er vanwege flexibiliteit voor kiezen om onze eigen architect het ontwerp te laten maken om vervolgens op zoek te gaan naar een geschikte aannemer.
zoiets (welliswaar in de USA): http://www.sunsetter.com/solar_easyshadesMilmoor schreef op dinsdag 14 maart 2017 @ 19:24:
Iemand hier een tip voor een type/merk van externe zonwering (screens) op zonnepanelen? We hebben bij de aanleg geen 220 gelegd naar de ramen, en hebben een wand met 8 manshoge ramen pal zuid. Velux heeft dakraam zonwering die dit doet, maar die lijkt niet goed elders in te zetten. Bij Somfy kan ik ze niet vinden. Af en toe zie ik verwijzingen op prijs sites van zo'n 300 euro per raam, maar geen concrete leveranciers.
het lijkt op die pagina wel een somfy remote..
Nederland (rolluiken) http://vandeneijnde-veran...lluiken-op-zonne-energie/
[ Voor 7% gewijzigd door jacovn op 15-03-2017 10:48 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Als je zijn werk combineert met een fatsoenlijke technische omschrijving (of zelfs bestek) van b.v. een van de catalogusbouwers dan ben je er toch ook? Dan is het daarna een kwestie van een aannemer zoeken (of laten zoeken) en klaar. Je hebt dan veel meer in eigen hand op de momenten dat je dat wil.
Meer mogelijkheden, minder kosten. Lijkt mij een mooie optie?
'k heb het even verduidelijkt, want dat is inderdaad wat we waarschijnlijk gaan doen - als hij voldoende tijd kan maken. Vandaar dat we toch ook het Brummelhuis-traject niet hebben afgeschoten.bartvb schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:57:
@Daniel; Klinkt alsof de eigen architect optie al is afgevallen? Waarom niet die route?
Als je zijn werk combineert met een fatsoenlijke technische omschrijving (of zelfs bestek) van b.v. een van de catalogusbouwers dan ben je er toch ook? Dan is het daarna een kwestie van een aannemer zoeken (of laten zoeken) en klaar. Je hebt dan veel meer in eigen hand op de momenten dat je dat wil.
Meer mogelijkheden, minder kosten. Lijkt mij een mooie optie?
Wij zijn overigens ook weer een paar stappen verder. Grond is eind vorig jaar gekocht (6% overdrachtbelasting ipv 21% BTW), de welstand heeft zijn (concept) zegening gegeven, er wordt nu hard gewerkt aan het verder technisch uitwerken en zorgen dat de omgevingsvergunning er ASAP is.
Voor het zover is moeten er nog wel een flink aantal keuzes worden gemaakt, interessante tijd dus
In ons geval gaat het om een project met 6 woningen (CPO), de architect heeft samen met de zes bewoners de buiten- en binnenkant uitgewerkt, verder hebben we een bouwbegeleider/-manager die het daadwerkelijke bouwen gaat regelen. Geen aannemer maar zelf onderaannemers contracteren en organiseren.
Bij een huis is dat niet heel snel interessant (of je moet gruwelijk veel vrijetijd hebben), maar in dit geval kunnen we iemand hier bijna fulltime op zetten en de kosten delen we door zes. Hierdoor heel veel flexibiliteit, veel mogelijkheden, veel minder gezeur over wat er wel/niet in het bestek staat en als het goed is ook een stuk minder kosten, ook door collectief voordeel. Keerzijde is wat meer risico want je hebt geen aannemer die je voor ieder ding dat misgaat aansprakelijk kan stellen, maar met een goede bouwmanager is dat risico te overzien naar mijn idee.
[ Voor 88% gewijzigd door bartvb op 15-03-2017 11:30 ]
Inderdaad, merci, en toch met Somfy: "The Solar-Powered EasyShade has an industry-leading Somfy Motor hidden inside the housing.". De vraag is nu wie de behuizing heeft gedaan, Somfy of een andere partij. Ik ga met een leverancier bellen/langsgaan.jacovn schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 10:45:
[...]
zoiets (welliswaar in de USA): http://www.sunsetter.com/solar_easyshades
het lijkt op die pagina wel een somfy remote..
Nederland (rolluiken) http://vandeneijnde-veran...lluiken-op-zonne-energie/
[ Voor 4% gewijzigd door Milmoor op 15-03-2017 11:56 ]
Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.
Mooie beschrijving van je ervaringen.Daniel schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 09:47:
Even een update
Wij hebben de afgelopen maanden met een aantal partijen gesproken, een combinatie van de 'betere' catalogusbouwers en een tweetal onafhankelijke architecten.
Eén van de architecten viel direct al af omwille van prijs (en omdat meteen al het in-ex btw geneuzel begon): met een indicatie van 500 euro per m3 ex btw voor kale bouw (zonder vloeren/sanitair/keuken/wandafwerking) zou het binnen ons budget wel een heel klein huis worden. De andere architect is één van mijn beste vrienden, die voor een redelijke matsprijs voor ons maatwerk zou leveren. Consequentie is dan natuurlijk wel dat we qua realisatie veel meer zelf zouden moeten regelen, dus als alternatief hebben we gesproken met drie bouwers: Brummelhuis, Livingstone en Buitenhuis Villabouw. Het concept van één aanspreekpunt en een bepaalde basisuitvoering van de woning zodat je niet over elke schroef apart een belissing hoeft te nemen spreekt ons wel aan.
Buitenhuis Villabouw is een wat kleiner bedrijf uit Oud Ablas. Totaal nu zo'n 50 woningen gerealiseerd. Er is een catalogus met inspiratiewoningen en richtprijzen maar alles is maatwerk. Het kostte de nodige moeite om een afspraak te maken. Toen ik belde konden we pas vier weken later terecht en die afspraak werd vervolgens een dag van tevoren om half 6 's avonds nog afgezegd omdat men 'vergeten was het in de agenda te zetten'. Dan sta je dus bij mij al 0-1 achter. Twee dagen later alsnog langs geweest en gesproken met Jelle van Houwelingen. Hij is de bouwer, er zijn verder drie architecten waar zijn bouwbedrijf een vaste samenwerking mee heeft. Op zich goed gesprek maar hij had zich niet echt voorbereid. We hebben een Pinterest moodboard dat we naar iedereen sturen om een idee te krijgen van wat we willen, en daar was (ondanks 4,5 week voorbereidingstijd) niet naar gekeken. Bij het eerste gesprek zat ook geen architect, die kwam er pas bij het tweede gesprek bij. Bleef allemaal erg oppervlakkig, de architect kwam niet echt zelf met nieuwe inzichten. Ook dit 2e gesprek was matig voorbereid, in het eerste gesprek hadden we het al over budget, welke kamers en oppervlaktes we zouden willen etc. gehad, en hier werd in het tweede gesprek weer opnieuw over begonnen, alsof het eerste gesprek nooit had plaatsgevonden. Verder stoorde het mij dat tijdens het tweede gesprek tot drie keer toe iemand zonder kloppen de kamer binnen kwam om een vraag te stellen, waardoor het gesprek abrupt werd onderbroken. Mijn conclusie was dat men het wellicht wat te druk heeft. Exit Buitenhuis
Bij Livingstone was de ontvangst aanzienlijk beter. Mooie showroom, en twee hele prettige gesprekken gehad met Marco Bakkers. Hij had zich goed voorbereid, werd snel concreet en luisterde goed naar onze wensen. Aansprekend bij Livingstone is het relatief hoge niveau van de standaard oplevering. Houtwerk (kozijnen, trappen, deuren, aftimmering) en sanitair zijn van een prima niveau, wat ervoor zorgt dat als je geen zin (of budget) hebt voor een upgrade je ook met het standaardmateriaal prima uit de voeten kunt.
De keerzijde is dat dit in combinatie met de dure bouwmethode (alles vol prefab beton) ervoor zorgt dat het voor ons buiten budget loopt. De richtprijs op basis van het gemaakte ontwerp, waarbij het huis eigenlijk nog zo'n 20-30 m2 kleiner is dan we zouden willen, kwam zo'n 80k boven het afgegeven budget uit. De architect belde mij een paar dagen later nog met een hercalculatie die het geheel 25-30k goedkoper maakte, maar dan nog zou vanaf dag 1 alle rek uit ons budget zijn. Ik vind dat sowieso een beetje gek: we geven niet voor niets een budgetindicatie af dus het zou handig zijn om daar gedurende het ontwerptraject een beetje rekening mee te houden. Ik snap dat je nooit heel precies kunt calculeren als je nog aan het schetsen bent maar eerst een ontwerp maken waar de klant enthousiast over is en dan op de proppen komen met 20% budgetoverschrijding is weer het andere uiterste. Wat jammer is, want over het algemeen maakte Livingstone een competente indruk.
Tenslotte Brummelhuis. Hier hebben we tot nu toe één gesprek gevoerd en voor de rest wat communicatie per mail gehad. We kwamen hier terecht op aanraden van onze toekomstige buren, die hun huis door Brummelhuis laten bouwen. Hun inspiratiewoningen waren niet direct onze eerste keuze maar maatwerk is ook mogelijk. Op basis van onze moodboards en het gesprek is een schets geleverd die in ieder geval qua oppervlakte/inhoud en indicatief budget een stuk meer aansluit bij onze mogelijkheden dan Livingstone (aanzienlijk groter voor aanzienlijk minder geld). In hoeverre dat in de detailcalculatie nog standhoudt is natuurlijk de vraag, zeker omdat de standaard oplevering van een lager niveau is. Verder is een verschil dat waar Livingstone echt end-to-end het traject in eigen hand heeft, Brummelhuis eigenlijk enkel de ontwerper is. Naar realisatie toe wordt het overgedragen naar één van de vaste aannemers waar ze mee werken, en die is vervolgens verantwoordelijk voor de bouw. In ieder geval voor ons genoeg aanknopingspunten om nog even verder te praten.
De kans is echter groot dat we er vanwege flexibiliteit voor kiezen om onze eigen architect het ontwerp te laten maken om vervolgens op zoek te gaan naar een geschikte aannemer.
Ik zou met iets als een huis toch altijd de voorkeur hebben voor een eigen architect, en een behoorlijk grote rol in de aanbesteding richting aannemer(s). Nu kan ik me voorstellen dat niet iedereen de tijd kan of wil vrijmaken om zelf de regie te houden, dus een bouwbegeleider zou dan uitkomst kunnen bieden, ook om te voorkomen dat je je goed overal in moet verdiepen. Zelf zou ik dat zelfs met een bouwbegeleider ook nog doen, gewoon om toch nog de regie te houden
"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."
Bij ons gaat het erg hard op dit moment.
Deze week wordt er gevoegd (buiten) dakgoten eraan, kunststof kozijnen erin en de steigers gaan naar beneden
Allemaal zaken waar het de afgelopen 8 weken geen weer voor was bij ons in Twente, en omdat het 1 afhankelijk is van het ander.
Maandag komt de keukenboer de keuken plaatsen (1e fase) donderdag komt de timmerman bekisting maken voor ons terrazzo aanrechtblad die week 13 erin gestort gaat worden.
Ik weet niet of ik het hier al verteld had, maar ondertussen ook onze eigen woning verkocht, en 2 juni moeten we naar de notaris, toch altijd een geruststelling, ondanks dat de rente niet hoog staat zijn 2 hypotheken niet wenselijk
De aannemer blijft vol houden dat hij eind maart klaar wil zijn, en zet alle zeilen bij om dat te realiseren.
Afgelopen weekend met de vrouw meubels gekocht, dus het einde is in zicht !!
Vooral dat je het erg lijkt te hebben getroffen met jouw aannemer. Doet niet moeilijk, denkt goed mee, houdt zich aan afspraken. Top! Zou ik meteen voor tekenen als hij tijd had en ik in Twente zou gaan bouwenGrolsch schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 12:30:
@bartvb wat bedoel je nu precies met je opmerkingIk vat hem niet helemaal
En klinkt verder allemaal erg goed! Inderdaad de laatste loodjes. Gefeliciteerd met het verkopen van jullie huidige woning!
Wat dat betreft hadden wij het 'geluk' dat we in een wat klein appartement zaten van mijn vrouw. Dat hebben we een tijd terug verkocht, huren nu een wat groter appartement tot we kunnen verhuizen naar de nieuwe woning
Overigens recent een gesprek gehad bij Triodos voor de financiering. Was een bijzonder prettig gesprek. Adviseur dacht erg goed mee, luisterde, kwam niet de hele tijd aan met wat er allemaal niet mag volgens de regels, erg oplossingsgericht. Tot nu toe een bijzonder positieve ervaring en de rente (1,5% 10 jaar) is ook niet bepaald verkeerd.
Inderdaad zijn we erg tevreden over onze aannemer, zijn planning en zijn geleverde kwaliteit van werk. Maar dit is natuurlijk niet "toevallig" zo, hij is daarop geselecteerd, en we hebben een vrij hard "bestek".bartvb schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 13:09:
[...]
Vooral dat je het erg lijkt te hebben getroffen met jouw aannemer. Doet niet moeilijk, denkt goed mee, houdt zich aan afspraken. Top! Zou ik meteen voor tekenen als hij tijd had en ik in Twente zou gaan bouwen
Niet op tijd klaar betekend voor hem punt 1. geen centjes en punt 2. een boete per dag te laat. Dat is voor hem natuurlijk wel een drukmiddel om het op tijd af te krijgen.
Ik weet uit "niet nader te noemen bronnen" dat er een aantal projectjes van deze aannemer iets op de langere baan geschoven zijn om ons huis op tijd af te krijgen, vanwaar die drukte
Tnx, geeft inderdaad wel rust als je de woning verkocht hebt, ach, we hadden gehoopt er meer voor te krijgen, maar we eindigen zonder restschuld, en we houden zelfs nog over (niet mee begroot), dus dat valt weer meeEn klinkt verder allemaal erg goed! Inderdaad de laatste loodjes. Gefeliciteerd met het verkopen van jullie huidige woning!
Wat dat betreft hadden wij het 'geluk' dat we in een wat klein appartement zaten van mijn vrouw. Dat hebben we een tijd terug verkocht, huren nu een wat groter appartement tot we kunnen verhuizen naar de nieuwe woningScheelt weer een zorg en maakt het verhaal richting bank een stuk eenvoudiger.
Dat is absoluut niet duur!Overigens recent een gesprek gehad bij Triodos voor de financiering. Was een bijzonder prettig gesprek. Adviseur dacht erg goed mee, luisterde, kwam niet de hele tijd aan met wat er allemaal niet mag volgens de regels, erg oplossingsgericht. Tot nu toe een bijzonder positieve ervaring en de rente (1,5% 10 jaar) is ook niet bepaald verkeerd.
Financiering met NHG of financieringsbehoefte tot en met 67,5% van de marktwaarde
Voor bovenstaande betaal je bij de Rabo op dit moment op 1,9% (inclusief betaalpakketkorting).
Zo leen je 500K voor nog geen geen 500 in de maand netto
en je moet ff 240k zelf inleggen (of aan waarde creeren). Als 500k namelijk 67,5% is...Grolsch schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:44:
[...]
Dat is absoluut niet duur!
Financiering met NHG of financieringsbehoefte tot en met 67,5% van de marktwaarde
Voor bovenstaande betaal je bij de Rabo op dit moment op 1,9% (inclusief betaalpakketkorting).
Zo leen je 500K voor nog geen geen 500 in de maand nettoKun je niet voor huren, alleen die "vervelende" aflossing hakt er nogal in
NHG of < 65% marktwaarde en 0,2%punt korting ivm EPC < 0,19. Aardige is overigens wel dat ze 'marktwaarde' definieren als getaxeerde waarde. Er zijn ook redelijk wat hypotheeknemers die uitgaan van grondkosten + bouwkosten. Volgende staffel is < 75% marktwaarde, dan zit je op 1,7%.
Maar die rentepercentages zijn gerommel in de marge. Verschil tussen 1,5% en 1,9% bij 500K is iets van 14 euro per maand (netto). Hoe de bank zich opstelt en voorwaarden vind ik interessanter, zeker voor de lange termijn.
Klopt, maar wel goedkoop geldthejoker80 schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:54:
[...]
en je moet ff 240k zelf inleggen (of aan waarde creeren). Als 500k namelijk 67,5% is...
Zelf zitten wij trouwens in de 67,5% tot en met 90% van de marktwaarde category, en wij betalen voor het aflossingsvrije gedeelte 2,6% en aflosgedeelte 2,4% rente.
Ik kom van 4,6% af, dus bijna een keer zoveel geld beschikbaar voor dezelfde rentelasten
Ik ben op zich wel redelijk technisch (eigen machinefabriek) maar niet specifiek in de bouw.bartvb schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 15:56:
Is een carrière als bouwbegeleider niets voor jou, Grolsch?Klinkt allemaal alsof je het extreem goed geregeld en dichtgetimmerd hebt :j Hoe kom je eigenlijk aan zoveel bouw ervaring? Had niet het idee dat je zelf echt in de bouwwereld zit, wel?
Wel hebben mijn ouders 3 x nieuw gebouwd waarvan ik 1 x bewust heb meegemaakt (ik was 18).
Zelf de hele bouw van onze nieuwe fabriek op hoofdlijnen begeleid (uiteraard wel met technische ondersteuning van architect/bouwbegeleider/constructeur/installateur), in totaal 5000m2 aan fabriekshallen en 500m2 kantoren.
Ook hebben veel vrienden en bekenden van mij gebouwd, en ik heb geprobeerd alle fouten die ik eerder gemaakt heb, en die andere gemaakt hebben nu te voorkomen
Ook heb ik in dit topic veel "Fouten" voorbij zien komen die ik niet wou maken
De architect / bouwbegeleider welke destijds onze fabriek begeleid heeft, die heeft nu dus ook ons huis bedacht en doet de totale bouwbegeleiding.
Ondanks dat ik zelf nog geen kwast/hamer/schop heb aangeraakt ben ik er wel erg druk mee, vooral met alles in de gaten te houden of het gebeurt zoals ik wil, en voor het geld wat ik kwijt wil, en om te krijgen wat ik (en vooral mijn vrouw natuurlijk) mooi vind
Neem van mij aan dat je expertise kunt inhuren wat je wil (aannemer/schilder/architect/bouwbegeleider), je moet zelf de helicopter view houden als je het gewenste resultaat binnen het gewenste budget en binnen de gewenste termijn wilt halen.
In de basis denk ik dat je niet perse alles zelf hoeft te weten en/of te kunnen, maar je moet vooral de "helicopter view" houden, eigenlijk net zoals het leiden van een bedrijf
Helaas zat ik redelijk gebonden aan de Rabobank omdat ik ondernemer ben en daardoor 90% van de hypotheek verstrekkers je geen hypotheek willen verstrekkenNHG of < 65% marktwaarde en 0,2%punt korting ivm EPC < 0,19. Aardige is overigens wel dat ze 'marktwaarde' definieren als getaxeerde waarde. Er zijn ook redelijk wat hypotheeknemers die uitgaan van grondkosten + bouwkosten. Volgende staffel is < 75% marktwaarde, dan zit je op 1,7%.
Maar die rentepercentages zijn gerommel in de marge. Verschil tussen 1,5% en 1,9% bij 500K is iets van 14 euro per maand (netto). Hoe de bank zich opstelt en voorwaarden vind ik interessanter, zeker voor de lange termijn.
Wat doen jullie met de verlichting in de badkamer? De elektra offerte aanvraag moet de deur uit, maar ik twijfel nog op dat punt. Zie tekening hieronder. Ik ben bang dat ik drie spots toch wat aan de donkere kant vind. Houdt rekening met een gemiddelde prijs van EUR 350,- per spot dus lukraak bijplaatsen is er helaas niet bij.

Stop chasing the dream, you're already living it
Je kunt er beter een paar extra in tekenen bij de offerte aanvraag.Cai schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:32:
Wij zijn nu bezig met 20 jaar vast voor 3,2% (85-100% EW) annuitair bij ASR. Dit traject loopt ook alweer een tijd (terwijl de bouwvergunning al is afgegeven), maar stokt en stokt doordat ik ondernemer ben. Vrij irritant.Zodra de woning is opgeleverd laten hertaxeren en dan naar de <85% staffel.
Wat doen jullie met de verlichting in de badkamer? De elektra offerte aanvraag moet de deur uit, maar ik twijfel nog op dat punt. Zie tekening hieronder. Ik ben bang dat ik drie spots toch wat aan de donkere kant vind. Houdt rekening met een gemiddelde prijs van EUR 350,- per spot dus lukraak bijplaatsen is er helaas niet bij.
[afbeelding]
Bij het aanbieden gaan ze er scherp langs met de prijs, als het meerwerk wordt kom je aan het betalen.
Wel goed opletten dat je met de aanvraag onderstaande tekst erin zet:
Zo pin je je nergens aan vast, want het is een illusie dat jij van te voren exact al je lichtpunten en schakelaars goed kunt bepalen, dat is mij nog nooit geluktIn woning een elektra-installatie volgens voorschriften en bouwkundige tekeningen, uitvoeringstekeningen
door aannemer ter goedkeuring aan gemeente en directie te verstrekken.
Vanaf de hoofdaansluiting in de meterkast een installatie uit te voeren in een centraaldozen systeem naar
de lichtpunten en wandcontactdozen als weergegeven op tekeningen. Exacte plaats lichtpunten,
schakelaars en wandcontactdozen in nader overleg met opdrachtgever tijdens uitvoering.
Je hebt 2 ramen in de badkamer, dus dat scheelt overdag al stukken qua licht.Cai schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:32:
Wat doen jullie met de verlichting in de badkamer? Ik ben bang dat ik drie spots toch wat aan de donkere kant vind.
Kies je voor een glazen of dichte douchewand? Bij muurtje of mat glas is een spotje boven de douche wel handig. En volgens mij is er nog verschil per spotje in hoe breed ze stralen.
I.c.m. fatsoenlijke spiegelverlichting, lijkt mij de 3 spotjes wel voldoende (bij ons 2 spots in een iets kleinere badkamer nl.).
@Grolsch Goed punt, echter worden die spots en verzameldozen bepaald ten tijde van de storting van breedplaatvloer (of heb ik het mis, ik begrijp er zelf namelijk (te) weinig van).
Dus tijdens de uitvoer zijn die prefab vloeren al besteld. Met name voor je keukentafel is dit natuurlijk feest. Komt nooit precies goed.
@Jack Die ruimte tussen bad en douche is een betegelde muur (met aan de de douchezijde een zitje). Als je de badkamer binnenloopt is er in deze muur op de kop kant een nisje met spotje (daar is rekening gehouden met shakeldraad m)
Die douche zal ondanks de buitenramen vrij donker blijven vrees ik
[ Voor 29% gewijzigd door Cai op 15-03-2017 16:52 ]
Breedplaatvloeren kunnen ze toch ook naderhand borenCai schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:50:
@Qosmic 6 spots, dacht ik inderdaad ook al
@Grolsch Goed punt, echter worden die spots en verzameldozen bepaald ten tijde van de storting van breedplaatvloer (of heb ik het mis, ik begrijp er zelf namelijk (te) weinig van).
Dus tijdens de uitvoer zijn die prefab vloeren al besteld. Met name voor je keukentafel is dit natuurlijk feest. Komt nooit precies goed.
Het beste/goedkoopste/efficiëntste is om alles van te voren te weten, maar dan moet je er van te voren heel erg goed over nadenken.
Wij hebben na de tijd toen vloeren erin lagen de locatie van alle spotjes en lichtpunten bepaald in het werk met stift en spuitbus.
En inderdaad de keukentafel lamp blijft een dillema, ik heb hem nu op "de gok" verplaatst, maar ik weet zeker dat mijn vrouw straks iets kan bedenken waar niemand aan gedacht heeft
Ik zou ze er zo inmaken (wel ff goed meten natuurlijk, dit is "quick & dirty".

Kies voor kantelbare LED SPOTS, dan kun je alles aanlichten zoals je wilt.
In jouw tekening heb je helemaal geen licht in je douche als er een muur tussen douche en bad staat.
Ik heb zelf de ervaring dat Aegon ondernemersvriendelijk is. Is ook wat mijn hypotheekadvisieur daarom advisieerde.Cai schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:32:
Wij zijn nu bezig met 20 jaar vast voor 3,2% (85-100% EW) annuitair bij ASR. Dit traject loopt ook alweer een tijd (terwijl de bouwvergunning al is afgegeven), maar stokt en stokt doordat ik ondernemer ben. Vrij irritant.Zodra de woning is opgeleverd laten hertaxeren en dan naar de <85% staffel.
Met gestrekt been.
Dat is inderdaad ook een goeie tip, voordat ik in dit topic kwam had ik nog nooit van een lichtplan gehoordartbij schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 18:10:
Ik zou gewoon voor een paar honder euro een lichtplan laten maken. En boren in breedplaatvloer is niet zo'n goed idee.....
In een breedplaatvloer kun je toch wel gaten boren voordat de afwerkvloer eroverheen komt
Zojuist ff "inspectie" gehouden en ze schieten mooi op.
Goten zitten eraan, 80% van de kozijnen zitten erin, en ze zijn begonnen met voegen
Lijkt direct heel anders!

Sorry? 350 euro per spot? Waar halen ze die prijzen vandaan.Cai schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 16:32:
[afbeelding]
Potje erin, pvc buis doorlussen en aansluiten op centraal doos, gat in stucwerk boren, kabel trekken, 2 kabels aansluiten en voila. Sorry, maar dit soort prijzen slaan nergens op.
Hoe dan ook, maak een lichtplan. Ik heb het huis zelf gebouwd en een goed lichtplan doet heel veel voor je huis (helaas vaak een onderbelicht onderwerp(pun intended
Wij hebben een badkamer van 265 x 375 cm (zon 10m2) met 1 raam erin en hebben voor 4 downlights gekozen. Specifiek voor downlights gekozen omdat de hoek waaronder ze lichtgeven veel groter is (110c oid) dan een spotje (35c) waardoor je minder schaduw val krijgt en alles mooier egaal wordt verlicht (vrouwen / douchen, you connect the dots). Ik heb 4x 7W gekozen en dit op een dimmer zitten, werkt goed. Kan wel nazoeken welke precies zou je het willen weten.
@ Grolsch, wordt mooie / flinke hut.
Ik woon nu zelf sinds een goede 2 maanden in ons huis, heerlijk! Moet aan de buitenkant nog de hardsteen band rond om het huis plaatsen maar deze heeft helaas al een paar keer vertraging opgelopen waardoor ik niet aan de oprit kan beginnen, heb er flink de baal in aangezien het goede weer eraan zit te komen en ik nu buiten alles in orde wil maken.
[ Voor 14% gewijzigd door Card Nox op 15-03-2017 23:56 ]
Offerte instalatuer:
69000 ex btw
Post verwarming 23000€ ex
Alpha innotec LW140
3 vloeren vloerverwarming.
Mechanische ventilatie Duco comfort box
Afzuigen op 4 punten
2600€ ex
Electra 13000€ ex
Inclusief 12 pv panelen blauw (verder niets gespicificeerd)
Incl 50 loze leidingen.
De bouwer maar gevraagd een andere te zoeken die aanbied wat ik graag wil:
Itho qualityflow
Mitsubishi Zubadan PUHZ-SHW112YHA + EHSC-VM2C
Moet zijn PUHZ-SHW112YHA + ERSC-VM2C
[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 16-03-2017 06:21 ]
8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase
Waarom zakt je broek af?jacovn schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:30:
Mijn broek is afgezakt.
Offerte instalatuer:
69000 ex btw
De prijs wijkt niet heel erg af van wat ik hier betaald heb voor de installaties.....
Ja, dat is een beetje stand van woningbouw op dit moment. Kopersmarkt is voorbij. Wil je hier nog iets uithalen moet je zelf aan de bak, uiternrafelen en vergelijken. Vind je dan op onderdelen iets beters moet je het organiseren. Kan. Maar bloed zweet en tranenjacovn schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 21:30:
Mijn broek is afgezakt.
Offerte instalatuer:
69000 ex btw
Post verwarming 23000€ ex
Alpha innotec LW140
3 vloeren vloerverwarming.
Mechanische ventilatie Duco comfort box
Afzuigen op 4 punten
2600€ ex
Electra 13000€ ex
Inclusief 12 pv panelen blauw (verder niets gespicificeerd)
Incl 50 loze leidingen.
De bouwer maar gevraagd een andere te zoeken die aanbied wat ik graag wil:
Itho qualityflow
Mitsubishi Zubadan PUHZ-SHW112YHA + EHSC-VM2C
Welke downlights heb jij precies?Card Nox schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 20:12:
[...]
Wij hebben een badkamer van 265 x 375 cm (zon 10m2) met 1 raam erin en hebben voor 4 downlights gekozen. Specifiek voor downlights gekozen omdat de hoek waaronder ze lichtgeven veel groter is (110c oid) dan een spotje (35c) waardoor je minder schaduw val krijgt en alles mooier egaal wordt verlicht (vrouwen / douchen, you connect the dots). Ik heb 4x 7W gekozen en dit op een dimmer zitten, werkt goed. Kan wel nazoeken welke precies zou je het willen weten.
Jazeker, rond de 3500€ bij ventilatieland voor 12 kanalen.LittleTycoon schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:36:
En qualityflow gaat je zeker meer kosten dan 2.600 ex
En dan moet hij opgehangen worden, en er moeten buizen in en afwerk ventielen etc.
De aangeboden ducobox kost bij ventilatie land rond de 600€
Laat er dus 2500€ buizen en manuren in zitten.
2x keuken, 1x wc, 1x wc en 1x badkamer.
Dat moet van 5 naar 12 buizen voor itho.
Dus 2.5x zoveel dan ?
Er moet zo ongeveer 120 meter buis in als ik naar alle benodigde ruimtes moet.
Met spiro is dat rond de 700 € incl bochten.
Daarvoor kun je ook uniflex plus nemen of zoiets, minder werk te installeren ?
Er zitten breedplaat vloeren in,dus het leggen moet te doen zijn.
Het gaat me er ook om dat ik klasse-d gevraagd heb en dan klasse-b aangeboden krijg zonder wtw
[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 16-03-2017 08:09 ]
Zit ook voor 9000€ ex aluminium dakgoten bij, en dan pvc grijs regenpijpen..jerh schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 22:00:
[...]
Waarom zakt je broek af?
De prijs wijkt niet heel erg af van wat ik hier betaald heb voor de installaties.....
En een post onbenoemd van 4500€
Maar ik moet blijkbaar al blij zijn dat het uitgesplitst is en niet een eindbedrag.
Goede producten en een stukje kwaliteit kost geld, en ik val van de bedragen die jij noemt niet van de stoel, maar echt goedkoop is het ook niet.
Als je goed inzicht wilt, moet je vragen om een open begroting. Maar zelfs dan is het ingewikkeld.jacovn schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 06:56:
[...]
Zit ook voor 9000€ ex aluminium dakgoten bij, en dan pvc grijs regenpijpen..
En een post onbenoemd van 4500€
Maar ik moet blijkbaar al blij zijn dat het uitgesplitst is en niet een eindbedrag.
Ik bespeur uit je postings een enigszins emotionele reactie. Ik denk dat je even tot 10 moet tellen en moet bepalen wat je precies wilt. Dat geeft meer kans op succes en als uitgangspunt hanteren dat bouwers slechte luisteraars zijn (en de neiging hebben om alles in het werk met hoge faalkosten op te lossen).
Bij bouwer 1 was het allemaal vaag en het zou wel komen.
Bij deze bouwer is de bouw offerte open, en daar heb ik weinig issue mee, enkel paar vragen.
De installatie is dus compleet anders dan ik gevraagd heb en stuk duurder. Het zal deze zo niet worden, maar ik zal wel duurder uitkomen dan gedacht
We hebben nogal wat eisen:
* master bedroom en bathroom
* 2 kinderkamers
* gastenkamer
* storage
* grote living/dining en kitchen area.
* NOM (nul op de meter woning)
en dat voor een relatief klein budget.
In eerste instantie wilde ik bouwen met zeecontainers, maar dit zou erg moeilijk worden gezien de bouwbesluiten. Na een grote zoektocht zijn we uitgekomen bij sustainerhomes. Deze maken houten modules van 3,5 bij 2,5 die je dan als lego in of naast elkaar kan zetten. We zijn enigzins gelimiteerd door het kavelpaspoort, deze schrijft een bouwvlak voor van 16m breed en 14,5m lang.
Volgende is ons semi definitive ontwerp:

Misschien dat iemand nog opmerkingen heeft? Zelf vinden we de masterbathroom een beetje klein, maar het kost veel geld om die groter te maken omdat je dan ipv binnen een unit over 2 units heen gaat en de badkamer dan niet meer prefab geplaats kan worden.
Daarnaast zitten we nog een beetje met de hoofdverwarming, dit is een centrale l/l warmtepomp, en dan hebben we in het plafond overal luchtgaatjes. Maar wij willen graag de verwarming/koeling per kamer kunnen regelen.
Heeft iemand hier al ervaring met een systeem als b.v. samsung dvm-s mini? met losse duct inblaas modules?
Maar wellicht dat je veel hebt om op te bergen...
Met gestrekt been.
- Ik mis een entreegebied? Je loopt langs alle slaapkamers naar je woonkamer? Dat is bijna 7-8 meter kegelbaan. Ook sluit de badkamer hier rechtstreeks op aan en ook de slaapkamers van kinderen. i.c.m. later bezoek of feestjes is dat dan niet handig.
- NOM met een éénlaagse woning is vrij kostbaar. Je bent veel oppervlakte aan het isoleren.
- Storage een (dubbele) deur naar buiten geven, kan eventueel dan nog een fietsen/motorenberging worden.
- Als je de woonkamer inkomt, zie je als eerste de keuken, weet niet of dat gewenst is?
- Ik zou eens goed de flow bekijken, die voelt niet goed zo, met name je entree zit imo verkeerd en zou ik eerder tegenover de technische ruimte of naast de keuken verwachten.
[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 16-03-2017 12:08 ]
This is my signature. There are many like it, but this one is mine.
We hebben twee entrees, eentje aan het begin bij de storage en een tweede (vouwdeuren) bij de keuken.
Normaal parkeren we de auto's naast de gastenkamer en lopen dan via de keuken naar binnen toe. Dat zal ook de primary toeloop zijn, gasten komen dan of via de keuken of via de voordeur naar binnen.
We hebben weinig keuze in NOM of niet, omdat de bouwer altijd al nom bouwt, het gebouw zou ook volledig offgrid kunnen zijn, maar daar hebben we geen behoefte aan. Al het glas is 3voudig, rc waarde vloer 8 en rc waarde plafond 6~7.
We hebben een grote behoefte aan storage en komen nu al tekort vandaar dat die best wat ruimte inneemt.
Het huis zelf staat 40cm boven maaiveld omdat het volledig van hout is, en we krijgen daarom ook trappen bij voor entree en een vlonder bij de keuken entree.
Verdeling van keuken/woonkamer/eettafel zijn we idd niet helemaal tevreden over, maar we zien niet veel andere mogelijkheden, of we moeten de ramen weghalen die daar nu naast de eetkamer tafel staan, die zijn nu vloer tot plafond hoog, en muur breed.
Er staat een demo unit bij de jaarbeurs in utrecht voor wie geïnteresseerd is
Waar storage nu is dan je office en is je secondary entree als het ware je directe entree/exit voor je kantoortje
Wat ik nog aan zou passen:
- vouwdeur een normale deur, rechts ervan een muur met evt. dubbele deur. Die vouwdeur zou ik naar het terras willen aan de achterkant, niet als entree.
- badkamer een kleiner toilet maken en zorgen dat ie vanuit de (nieuwer) entree bereikbaar is
- kantoor kwartslag draaien om je woonkamer wat meer lucht te geven.
Anoniem: 888777
Maar ik vrees dat ook mij het ontwerp niet echt kan bekoren.....
Er zijn vooral veel hokjes gecreëerd waardoor je relatief veel ruimte kwijt bent aan gangen, deuren en andere zinloze ruimte in bijvoorbeeld je slaapkamers. Ook zal het optisch allemaal als smalle gangetjes ogen. Laat eens een 3d beeld maken waar je doorheen kan lopen dan zul je zien dat het waarschijnlijk allemaal verre van prettig oogt om doorheen te lopen. De gang lijkt me echt verre van optimaal.
Ga eerder voor minder ruimtes dan meer... zo is bijvoorbeeld je opbergruimte en je wasruimte eenvoudig te combineren en heb je voor alles een meer flexibele ruimte. Minder muren ook dus waarschijnlijk minder kosten, ook met de modules.
En dingen als de ruimte naast de keuken, die geheel gesloten badkamer in het midden en het hokje van de meterkast zijn nou niet erg fraai opgelost. Ook die mega ruimte (in verhouding) van de werkkamer tov je eetgedeelte is wat vreemd, ga voor veel ruimte in je primaire gebruiksruimte en haal die insteek van je werkruimte eruit zodat je een mooie rechte ruimte krijgt. Dan oogt en woont het veel beter.
Ik zou eerder gaan voor een combinatie van werkruimte en gast slaapkamer te combineren, eventueel met iets als een schuifwand om je spullen uit zicht te laten, en dan voor beiden een ruimte te creëren met ramen en meer licht.
Maar de gang en die hap uit je woonkamer/keuken zou ik echt aanpassen.
Bedenk je ook dat, ondanks dat je primair voor jezelf bouwt, je een beetje moet nadenken over een eventuele verkoop. Een goed ontworpen huis met voldoende leefruimte is belangrijk voor de waarde. Maar ook een garage/carport is in dit segment belangrijk.... voor een goed ontwerp hoort het plaatje eigenlijk het totale kavel en je buitenruimte te bevatten dan zie je ook veel beter hoe je flow loopt.
[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 16-03-2017 13:58 ]
Oké duidelijk, de zoekresultaten bestaan enkel uit leverancier websites en bij de kozijnenboer kreeg ik de indruk dat het een relatief nieuw product was.Señor Sjon schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 13:53:
Die zitten al in duizenden woningen? Daar is niks spannends aan.
We kunnen alleen niet zomaar muren verplaatsen, misschien was ik niet helemaal duidelijk maar alles wordt opgebouwd uit volledig losse units, van 5x2,5 of 3,5x2,5 meter. Op elke unit grens komen dan ook palen te staan.
We hebben een variant gemaakt waar de office onder zat en boven storage, maar dan heb je 2 palen in je woonkamer staan waar je ook altijd tegen aankijkt. Ik vond dat persoonlijk niet zo mooi. Dit wordt een levensloop bestendig huis en we gaan er dan ook primair van uit om het huis voor onszelf te bouwen.
Als we andere muren veranderen hebben we daar weer palen zitten, de layout op het moment is zo uitgekozen dat alle palen in de muren vallen. Daarnaast is er de eis dat bv een badkamer en de keuken binnen een unit zitten, omdat in de fabriek al de keuken en de badkamer incl tegels gezet worden.
De 3d tekening in mijn post boven gelinkt heeft wat mensen erin getekend zitten op ware schaal (1.7m).
Ik neem aan dat de bouwer van deze pre-fab toch ook wel ondersteuning voor het ontwerp biedt?
Betaal anders wat aan een professional, al is het alleen maar voor de basis vorm. Die hebben ervaring met hoe ruimtes zich tot elkaar moeten verhouden en wat een doordachte flow is en hoe je niet zoveel ruimte verliest aan gangen.
[ Voor 29% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 16-03-2017 15:11 ]
Zou sowieso voor een tochtportaal gaan inderdaad. Stuk comfortabeler, plus dat je hier wellicht schoenen of jassen kan ophangen.
Je kunt dan toch wel kleine aanbouw doen buiten de units om?
Compleet off-topic maar is Engels je moedertaal?

Het levert ruimte op, maar je plaatst nooit iets tussen dat stuk muur en de palen. Mischien moeten we dit dan toch maar overwegen?
We hebben dus een architect, maar ik hou er van om alles in archicad over te tekenen zodat ik met meubels/muren/ramen kan schuiven en alles ook in 3d van alle kanten kan bekijken, naast het feit dat de architect altijd veel tijd neemt en ik zelf sneller kan tekenen
Ooh en de 3 units aan de tuinkant zijn al een uitbouw/vergunningsvrij. We hebben geen budget om nog meer bij te bouwen en mogen dat waarschijnlijk ook niet meer vergunningsvrij doen als we nog een schuur in de tuin willen.
[ Voor 14% gewijzigd door firestarz op 16-03-2017 16:30 ]
Maar dit ontwerp is wel een stuk strakker met grotere ruimtes en veel minder verlies in gangen en hoeken. Maar ik zie de beperkingen van de modules nog steeds wel heel erg terugkomen.
Het zal een uitdaging worden om met deze beperkte maten van de modules geen steunpilaren te krijgen. maar ik zou ze nog steeds prefereren in de woonkamer t.o.v. de ruimte die je zelf uit je kamer hebt genomen met de grotere studeerkamer. Open ruimte geeft een heel ander beeld en gevoel dan zo'n u-vorm. En gevoel van ruimte in een woonkamer maakt vaak de kamer, ook al is niet iedere meter even bruikbaar....
En als ik geen ontwerp zou kunnen maken waar ik echt helemaal tevreden over was, zou ik toch op zoek gaan naar een andere manier van constructie en bouw.
[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 888777 op 16-03-2017 17:02 ]
Ramen met roosters: Waarom staan die in de begroting als ik balanced lucht verversing wil. (ze waren wel consistent met de instalateur die dat niet aan bood)
Dakluik met Flizo trap. 4500 Ex BTW.: Is dat niet wat duur ? ik heb alleen een luik nodig, 4 voudige uitklapladder heb ik wel. -> OK kan ook wel voor 1500 ex.
Dat was in ieder geval wel 4400 Euro ex minder.
Uitgegraven zand egaliseren op terrein doen ze ook wel erbij toen ik vroeg of ik het met een schepje zelf moest gaan doen. (in de offerte staat dat de aanvrager het moet doen) ze willen niet afvoeren omdat ze dan een verklaring voor de grond moeten indienen. De gemeente graagt gewoon tonnen weg en spreid het uit op terrain in de buurt...
De installatie wordt nog aan een andere installateur een offerte gevraagd, maar ik reken er maar op dat ik wel op 50K ex uit kom.. op naar de hypotheek bemiddelaar maar.
Voor hoeveel heb je je trap bg naar 1e erin zitten?jacovn schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:03:
Vandaag met de bouwer om tafel gezeten. Dat was wel positief, althans.
Ramen met roosters: Waarom staan die in de begroting als ik balanced lucht verversing wil. (ze waren wel consistent met de instalateur die dat niet aan bood)
Dakluik met Flizo trap. 4500 Ex BTW.: Is dat niet wat duur ? ik heb alleen een luik nodig, 4 voudige uitklapladder heb ik wel. -> OK kan ook wel voor 1500 ex.
Dat was in ieder geval wel 4400 Euro ex minder.
Uitgegraven zand egaliseren op terrein doen ze ook wel erbij toen ik vroeg of ik het met een schepje zelf moest gaan doen. (in de offerte staat dat de aanvrager het moet doen) ze willen niet afvoeren omdat ze dan een verklaring voor de grond moeten indienen. De gemeente graagt gewoon tonnen weg en spreid het uit op terrain in de buurt...
De installatie wordt nog aan een andere installateur een offerte gevraagd, maar ik reken er maar op dat ik wel op 50K ex uit kom.. op naar de hypotheek bemiddelaar maar.
1656 ex met traphekjes, aftimmeren trapgat en anti slip roedes etc. etc.LittleTycoon schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:55:
[...]
Voor hoeveel heb je je trap bg naar 1e erin zitten?
Nog steeds niet kunnen achterhalen waar je bouwt, wist niet dat onze gemeente zo groot wasGrolsch schreef op woensdag 15 maart 2017 @ 19:42:
[...]
Goten zitten eraan, 80% van de kozijnen zitten erin, en ze zijn begonnen met voegen
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
[afbeelding]
Stenen, pan en afwerking dakkapel komen mooi uit, wat ik dan eigenlijk niet snap is dat je voor kunststof kozijnen bent gegaan en ook geen hout goot. Wel benieuwd naar je beweegredenen. Onderhoud?
Ik wist niet dat je bij ons in de gemeente woondeasdf25 schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 21:25:
[...]
Nog steeds niet kunnen achterhalen waar je bouwt, wist niet dat onze gemeente zo groot was
Stenen, pan en afwerking dakkapel komen mooi uit, wat ik dan eigenlijk niet snap is dat je voor kunststof kozijnen bent gegaan en ook geen hout goot. Wel benieuwd naar je beweegredenen. Onderhoud?
M.b.t. de kozijnen zijn er voor ons 2 redenen geweest om voor kunststof te kiezen
1. Ik zie optisch het verschil niet, en ik kan voor ons geen voordelen bedenken om voor hout te gaan.
2. Onderhoudskosten
Qua initiële investering doet het elkaar niet zoveel.
Op de foto's die ik gepost heb zit het folie nog op, ik neem aan dat je dat gezien hebt
Houten goten hebben we overwogen maar gaf een beste meerprijs.
De meersprijs stond voor ons niet in verhouding met de toegevoegde waarde. Dan steek ik het geld liever in zaken die het me wel waard zijn.
Maar het zijn allemaal persoonlijke keuzes natuurlijk
[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 16-03-2017 22:06 ]
ok, dank je. Dan zit ik niet zo verkeerd met mijn prijzen, ongeveer vergelijkbaar voor een basic trap.jacovn schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 21:11:
[...]
1656 ex met traphekjes, aftimmeren trapgat en anti slip roedes etc. etc.
Voor mij, ca 4.200 3.500,- ex BTW geplaatst. Specs onder, kan het niet beoordelen, lijkt me echter erg basic. Moet echt met de trappenfabrikant praten, weet eigenlijk niet wat ik krijg. Volgens mij niet het plaatje wat ik in de kleur- en materialenstaat had opgenomen.RUFFNECK schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 23:37:
Maar dat is dan alleen trap bg -> 1e...en de rest? 1e naar zolder bijv, doe je dan gewoon prijs x 2? Ik zit op 4K ex voor beide trappen incl. hekwerk, anti-slip etc etc voor een niet echt basis trap samengesteld bij PK Trappen.

Ik moet wel zeggen hij ws 5100 iets ex, maar de basistrap vanuit de aannemer werd dan verrekend en kwam ik uiteindelijk op 4k uit.
In mijn vorige woning (2012) heb ik de trappen (enkelkwart) laten plaatsen voor 1000 euro excl BTW. Dit zijn wel echt basic dichte vurenhouten trappen, alleen grondverf, incl leuningen. Maar geen mahoniehouten treden dus.
Had geinformeerd naar een hardhouten trap maar dat gaf een meerprijs van 1900 euro excl BTW per trap.
Ik weet niet wat je er allemaal in hebt zitten, maar ook dat vind ik voor een groot vrijstaand woonhuis aan de lage kant. Mijn bouwbegeleider rekende met minimaal 20 procent van de bouwkosten en gaf aan dat het vaker 25 procent werd.jacovn schreef op donderdag 16 maart 2017 @ 20:03:
Meestal doet de installateur ook dakbedekking van platte daken, zinkafwerking en dat soort zaken. Maar dat is dan vaak een verschuiving met de aannemers post daarvoor.
Zeker als je er pv/wp en dat soort zaken in stopt.
Ik zou eerst nog een keer voor jezelf duidelijkheid verkrijgen, want ik vrees dat je te positief bent over de bedragen.
Platte daken (die heb ik relatief veel) zitten bij de bouwer.jerh schreef op vrijdag 17 maart 2017 @ 08:57:
[...]
Ik weet niet wat je er allemaal in hebt zitten, maar ook dat vind ik voor een groot vrijstaand woonhuis aan de lage kant. Mijn bouwbegeleider rekende met minimaal 20 procent van de bouwkosten en gaf aan dat het vaker 25 procent werd.
Meestal doet de installateur ook dakbedekking van platte daken, zinkafwerking en dat soort zaken. Maar dat is dan vaak een verschuiving met de aannemers post daarvoor.
Zeker als je er pv/wp en dat soort zaken in stopt.
Ik zou eerst nog een keer voor jezelf duidelijkheid verkrijgen, want ik vrees dat je te positief bent over de bedragen.
Het is alles met een buis zeg maar. (Afvoer regen, Afvoer huiswater, SWW, verwarming en Electra)
En 50K ex is 20% van de bouwsom ongeveer.
PV zit er niet bijin, dat wil ik los laten doen.
Het lijkt me dat een betonnen trap duurzamer is. Het zal minder snel gaan kraken als het met houten tredes is afgewerkt.
Plus de bouwvakkers kunnen misschien efficiënter werken tijdens de bouw. Ze kunnen er gewoon overheen.
w00t
Duurzaam is tegenwoordig een populair woord maar zeg niet zoveel, met de juiste argumentatie kun je een kolencentrale ook duurzaam noemen.. Hoe lang een betontrap tov een houtentrap mee gaat in een binnensituatie is niet relevant (gaan beide een "huizenleven" mee), qua milieu zal beton nooit beter zijn dan hout.
Een houten trap die kraakt is slecht gedetailleerd/aangebracht, uiteraard is de ene houtsoort hier wel gevoeliger voor dan de ander.
Qua efficiëntie maakt het geen verschil, een houten trap kun je ook in de ruwbouw plaatsen. Dit wordt om verschillende redenen niet gedaan (beschadigingen, vochtgehalte, geen voordelen van vroeg plaatsen, etc). Er zijn ook genoeg redenen waarom er praktisch nooit een betontrap gebruikt wordt (denk bv aan gewicht, ingewikkelde/dure bekistingen en de daarbij gepaard gaande (productie)kosten, etc).
Ik krijg nu voor elektra keuken meerkosten aan mijn broek:
1 x aparte groep 230V/16A oven (190,-)
1 x aparte groep 230V/16A combi
1 x aparte groep 230V/16A vaarwasser.
Onderstaand aansluitwaarden.
Vaatwasser 2200W 230V
Oven 3500W 230V
Combi-magnetron 3000W 230V
Weet iemand hoe dit zich verhoudt tot de NEN 1010 normen die in de prijs zijn inbegrepen (en dus of aannemer dit mij als meerkosten kan aanrekenen)?
Denk dat het meer is met kwestie wat voor aansluitingen er in de basis opgenomen zijn?LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:22:
Vraag:
Vaatwasser 2200W 230V
Oven 3500W 230V
Weet iemand hoe dit zich verhoudt tot de NEN 1010 normen die in de prijs zijn inbegrepen (en dus of aannemer dit mij als meerkosten kan aanrekenen)?
Meestal is een groep voor de vaatwasser wel opgenomen, maar volgens mij is volgens de norm alleen een loze leiding voor kooktoestel verplicht.
Is het inclusief aanpassing van de meterkast? Dus ook extra groepen in de meterkast? Dan is het nieteens zo gek duur. Zelf doen is natuurlijk altijd goedkoper
Het is 190 per groep, dus 570,-totaal. Basis is NEN 1010 dus dan wordt het voor mij een beetje vaag wat wel, wat niet is opgenomen. Aanpassing meterkast in EUR 600,- extra maar hier zitten ook nog 4 extra groepen voor 2 warmtepompen in en 1 extra groep voor een whirlpool in de badkamer.ybos schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:33:
[...]
Denk dat het meer is met kwestie wat voor aansluitingen er in de basis opgenomen zijn?
Meestal is een groep voor de vaatwasser wel opgenomen, maar volgens mij is volgens de norm alleen een loze leiding voor kooktoestel verplicht.
Is het inclusief aanpassing van de meterkast? Dus ook extra groepen in de meterkast? Dan is het nieteens zo gek duur. Zelf doen is natuurlijk altijd goedkoper
je hebt toch wel een basis elektratekening met alle aansluitingen erop gekregen? Hier kan je op zien wat voor aansluitingen er voor apparatuur is opgenomen. Anders zou er in het bestek wel een omschrijving moeten staan wat er aan aansluitingen in je keuken is opgenomen. Basis NEN1010 zegt niets (meer) voor zover ik weet.LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:39:
[...]
Het is 190 per groep, dus 570,-totaal. Basis is NEN 1010 dus dan wordt het voor mij een beetje vaag wat wel, wat niet is opgenomen. Aanpassing meterkast in EUR 600,- extra maar hier zitten ook nog 4 extra groepen voor 2 warmtepompen in en 1 extra groep voor een whirlpool in de badkamer.
Ik denk dit inderdaad ook, maar zeker weet ik het niet. Ik weet wel dat ik er gewoon voor moet betalen en dat er wel staat "Elektrische installatie conform NPR 5310 tabel 1".ybos schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:33:
[...]
Denk dat het meer is met kwestie wat voor aansluitingen er in de basis opgenomen zijn?
Ik had er voor gezorgd dat alles in het bestek al duidelijk was (wat ik aan keuken apparatuur ga hebben, incl perilex voor inductie, 3-fase). Een aansluiting (incl. eigen groep) voor de stoomoven bijv staat gespecificeerd door de aannemer voor 120 ex. btw.
"Installatie met de eisen van NEN 1010" (of zoiets) dat is erg vaag en mager.LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 14:47:
Ja, ik heb een basis elektratekening. Deze zal ik wel checken, maar volgens mij staat daar alleen voor koken een 400V aansluiting bij. Nu is het redelijk normaal dat ook rekening wordt gehouden met 1 oven en 1 vaatwasser. De spullen die ik heb zijn heel gewoon. Had ik dan mogen verwachten dat op basis van NEN 1010 met aparte groepen al rekening was gehouden of niet?
Voor elk extra ding, en dat is heel wat bij een modern fatsoenlijk huis, moet je schijnbaar de hoofdprijs betalen.
Voor €190 voor een paar extra WCD`s had ik het zelf wel aangelegd, dat is snel verdiend.
Bedankt voor het aanbod, lastig om nu bouw begonnen is nog te wisselen van aannemer of partners.bluemoon23 schreef op zondag 19 maart 2017 @ 17:51:
[...]
"Installatie met de eisen van NEN 1010" (of zoiets) dat is erg vaag en mager.
Voor elk extra ding, en dat is heel wat bij een modern fatsoenlijk huis, moet je schijnbaar de hoofdprijs betalen.
Voor €190 voor een paar extra WCD`s had ik het zelf wel aangelegd, dat is snel verdiend.
Helaas is dit 1e keer dat ik bouw, dan is het "learning by doing" helaas. Voor een volgende keer wist ik het wel.
Belangrijkste uitgangspunten:
- Met ons budget mikken wij op een woning van ca. 600m3. Kosten grond zijn 225k voor der rest blijft ca. 300-350k over.
- Woning is wit keimwerk met grijze accenten.
- We vinden het mooi wanneer de kap al bij de 2e verdieping begint, maar willen niet teveel nadeel hebben van de schuine kap (vandaar dat de kap nu bij 1,50 begint).
- We willen graag dat de keuken het middelpunt van de benedenverdieping is, vandaar ook het grote kookeiland in het midden.
- Hoge entree vinden we mooi met overloop van 1e verdieping met uitzicht naar buiten.
- 4 slaapkamers boven maar wel een vaste trap naar zolder.
- Zowel bad als inloopdouche.
- We willen graag een veranda.
- Extra schuur wordt later elders gebouwd.
Buitenkant:

Beneden verdieping:

Bovenverdieping:

Over de bovenverdieping zijn we momenteel nog niet tevreden, om deze reden heb ik (in paint) e.e.a. aangepast. Let dus niet op scheef en geen deuren etc. (paint..) ik ben nog in afwachting van de verwerking door de architect. Hier vervalt o.a. het aparte toilet, dubbele deuren in de slaapkamer en een deel van de slaapkamer.

Zolder:

Ik ben benieuwd of jullie nog tips and trucs hebben (los van smaak..) waar we rekening mee kunnen houden?
[ Voor 6% gewijzigd door Ibbelz op 19-03-2017 18:15 ]
Even he, to whom most things that most people would think were pretty smart were pretty dumb, thought it was pretty smart.
Enige wat mij opvalt, giga ligbad in (inloop) douche. Zijn jullie echte liefhebbers van in bad gaan? Kost echt gigaruimte waar je anders wat meer opslag zou kunnen creeeren. Wij hebben ook een bad (was er al) maar gaan er zo goed als nooit in. Als je puur praktisch kijkt, is een bad gewoon een onding, zeker qua tijd dat je het gebruikt. Maar, ieder zijn eigen keuze uiteraard.Ibbelz schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:12:
Ook wij zijn bezig met het uitwerken van plannen om mogelijk ons eigen huis te gaan bouwen. We hebben een optie op een perceel van ca. 500m2 en hebben diverse sessies met onze architect gehad.
- Met ons budget mikken wij op een woning van ca. 600m3. Kosten grond zijn 225k voor der rest blijft ca. 300-350k over.
- We vinden het mooi wanneer de kap al bij de 2e verdieping begint, maar willen niet teveel nadeel hebben van de schuine kap (vandaar dat de kap nu bij 1,50 begint).
- We willen graag dat de keuken het middelpunt van de benedenverdieping is, vandaar ook het grote kookeiland in het midden.
- Hoge entree vinden we mooi met overloop van 1e verdieping met uitzicht naar buiten.
Buitenkant:
[afbeelding]
[afbeelding]
Beneden verdieping:
[afbeelding]
Bovenverdieping:
[afbeelding]
Over de bovenverdieping zijn we momenteel nog niet tevreden, om deze reden heb ik (in paint) e.e.a. aangepast. Let dus niet op scheef en geen deuren etc. (paint..) ik ben nog in afwachting van de verwerking door de architect. Hier vervalt o.a. het aparte toilet, dubbele deuren in de slaapkamer en een deel van de slaapkamer.
[afbeelding]
Zolder:
[afbeelding]
Ik ben benieuwd of jullie nog tips and trucs hebben (los van smaak..) waar we rekening mee kunnen houden?
Ik zou het bad weglaten, deur van de douche dan aan de lange zijde plaatsen en desnoods douche dan wat korter (lijkt me nu wel erg groot).
Ook gedacht aan douchewarmtewisselaar? Kost in nieuwbouw bijna niets extra maar scheelt beste slok op een borrel met warm (douche)water maken.
Thanks voor je feedback!ybos schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:19:
[...]
Enige wat mij opvalt, giga ligbad in (inloop) douche. Zijn jullie echte liefhebbers van in bad gaan? Kost echt gigaruimte waar je anders wat meer opslag zou kunnen creeeren. Wij hebben ook een bad (was er al) maar gaan er zo goed als nooit in. Als je puur praktisch kijkt, is een bad gewoon een onding, zeker qua tijd dat je het gebruikt. Maar, ieder zijn eigen keuze uiteraard.
Ik zou het bad weglaten, deur van de douche dan aan de lange zijde plaatsen en desnoods douche dan wat korter (lijkt me nu wel erg groot).
Ook gedacht aan douchewarmtewisselaar? Kost in nieuwbouw bijna niets extra maar scheelt beste slok op een borrel met warm (douche)water maken.
Ja we gaan wel regelmatig in bad, hebben ook een kleintje waar we vaak samen mee in bad gaan. Het bad is momenteel inderdaad wel wat overdreven ingetekend.
Jup douche wtw heb ik rekening mee gehouden, zie ook de open ruimte op de begane grond direct onder de doucheafvoer voor de wtw.
Even he, to whom most things that most people would think were pretty smart were pretty dumb, thought it was pretty smart.
Nog klein dingetje, van koelkast naar kooktoestel is dik 6mtr lopen, misschien dat je nog ruimte in het kookeiland hebt voor n koelkast? Is n end lopen iedere keer manIbbelz schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:12:
Ook wij zijn bezig met het uitwerken van plannen om mogelijk ons eigen huis te gaan bouwen. We hebben een optie op een perceel van ca. 500m2 en hebben diverse sessies met onze architect gehad.
Buitenkant:
[afbeelding]
[afbeelding]
Beneden verdieping:
[afbeelding]
Bovenverdieping:
[afbeelding]
[afbeelding]
Zolder:
[afbeelding]
Dat zou ook mijn voornaamste kritiek zijn. Die keuken is domweg veel te groot voor de rest van het huis, en daardoor ook bijzonder onpraktisch. Ik zou je willen aanraden om even met een keukenboer te praten om na te denken over een efficiënte indeling. Ongetwijfeld zijn jullie fanatieke kokers gezien de grootte van de keuken. Dan kun je er met deze ruimte echt heel veel van maken.ybos schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:35:
[...]
Nog klein dingetje, van koelkast naar kooktoestel is dik 6mtr lopen, misschien dat je nog ruimte in het kookeiland hebt voor n koelkast? Is n end lopen iedere keer man
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Ja bedankt beide. Inderdaad zijn wij veel bezig in de keuken, vandaar dat we ook graag willen dat de keuken aansluiting heeft met het gehele huis (en niet ergens in een apart hokje). Ik twijfel zelf ook nog over de afstand van kookeiland naar kastwand. Het gas is nu wel indicatief ingetekend natuurlijk, hiervoor moeten we zeker nog naar een keukenboer. Zoals de archtiectuur nu is, is het niet mogelijk om een kast achter het kookeiland te maken (ivm de uitbouw). We zouden wel een deel van het kookeiland aan de achterkant kunnen plaatsen, maar ik wil niet midden in het huis een hoog kookelement.Krisp schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:39:
[...]
Dat zou ook mijn voornaamste kritiek zijn. Die keuken is domweg veel te groot voor de rest van het huis, en daardoor ook bijzonder onpraktisch. Ik zou je willen aanraden om even met een keukenboer te praten om na te denken over een efficiënte indeling. Ongetwijfeld zijn jullie fanatieke kokers gezien de grootte van de keuken. Dan kun je er met deze ruimte echt heel veel van maken.
Misschien even ter extra info: hudige tekeningen zijn voornamelijk bedoeld om met aannemers te gaan praten om te achterhalen wat ca. de kosten zijn. Details zoals hoe groot de keuken is en waar de koelkast komt moeten inderaad nog nader ingevuld worden. Maar deze tekeningen geven wel de strekking van onze ideeën weer.
[ Voor 12% gewijzigd door Ibbelz op 19-03-2017 18:45 ]
Ik dacht dat je vanwege het bouwbesluit minimaal 5 groepen in de keuken moest hebben en een loze leiding van 19mm voor een eventuele kookgroep.LittleTycoon schreef op zondag 19 maart 2017 @ 13:22:
Vraag:
Vaatwasser 2200W 230V
Oven 3500W 230V
Dat zou je nog kunnen checken, daarin moet voldaan zijn, dus dat hoort dan in de basis,
Wat is de oriëntatie (waar is noord)?
[ Voor 97% gewijzigd door Proton_ op 19-03-2017 19:01 ]
Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.
Heb ik later toegevoegd eerst waren er geen dakramen, leek mijzelf wel fijn om wat daglicht te hebben? Er zijn ook ramen aan de korte zijde van de zolder.Proton_ schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:57:
@Ibbelz vanwaar de twee dakramen op de bergzolder?
Wat is de oriëntatie (waar is noord)?
Het dak met dakramen is op het westen, tuin is op het zuidoosten.
5 groepen voor alleen al de keuken volgens het bouwbesluit ?jerh schreef op zondag 19 maart 2017 @ 18:43:
Ik dacht dat je vanwege het bouwbesluit minimaal 5 groepen in de keuken moest hebben en een loze leiding van 19mm voor een eventuele kookgroep.
Dat lijkt mij stug.
Volgens mij worden er nog steeds huizen/appartementen opgeleverd waar je maar 5 groepen hebt voor het hele huis.
Dit topic is gesloten.
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.
Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic