Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste
Acties:
  • 802.145 views

Onderwerpen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 16:43

Quindor

Switching the universe....

Klopt, dat heb je zelfs eerder gezien dat ons, en wij wisten het! :+

Mijn vriendin had via facebook gereageerd op een oproep voor mensen die een nieuw huis hadden gebouwd, nou, zo gezegd zo gedaan. 8)

Het huis kun je niet echt van zien echter op de foto, maar goed, daar zijn genoeg videos van! :P

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertFoxNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-04 00:44
Quindor schreef op vrijdag 3 maart 2017 @ 00:06:
[...]

Klopt, dat heb je zelfs eerder gezien dat ons, en wij wisten het! :+

Mijn vriendin had via facebook gereageerd op een oproep voor mensen die een nieuw huis hadden gebouwd, nou, zo gezegd zo gedaan. 8)

Het huis kun je niet echt van zien echter op de foto, maar goed, daar zijn genoeg videos van! :P
Ik had je laatste filmpje nog even bekeken. :-) altijd mooi en informatief. Welke afzuiginstallatie heb je in de keuken?
En over de 3x400V lader van de auto . Is dat een hele aparte elektrische aansluiting in de meterkast, of zit het op een aparte groep alleen? Zo ja, trekt dat niet al je stroom weg als je snel gaat laden met dat ding.. of kan je dan ook nog TV kijken?

Ik vraag ernaar, omdat ik vaak lees dat als je het volle vermogen wilt gebruiken je een aparte stroomaansluiting bij je elektriciteitsboer moet huren/nemen.

Thnx, super huis! Goed inspiratie bron..

Onze SRV toets (almere) is goedgekeurd en de omgevingsvergunning/bouwvergunning loopt nu. Hopelijk nog maar 6 weken tot hij definitief is... Het heeft al maanden geduurd, nu mogen ze ook wel beginnen ook.
De nieuwe schatting is dat ze na de bouwvak beginnen met bouwen. Buitensteens :
- 9x12m Notariswoning
- Uitbouw van 6x3.5
- Garage van 4.3x7.5 Op de maten van een Ford Mustang + ruimte werkbank. Vereiste, haha :D

:)

[ Voor 3% gewijzigd door DesertFoxNL op 06-03-2017 18:14 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:34
afgelopen weekend nog ff wat beter het keramische parket bekeken.

Ze wouden net beginnen met invoegen dus snel een paar foto's gemaakt.

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zx5gms.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/x0y2ci.jpg

Ik blijf ruzie houden met Tinypic, foto's staan recht op m'n PC, maar ik krijg ze daar niet gedraaid :(

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 08:25
Grolsch schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:18:
afgelopen weekend nog ff wat beter het keramische parket bekeken.

Ze wouden net beginnen met invoegen dus snel een paar foto's gemaakt.

[afbeelding]

[afbeelding]

Ik blijf ruzie houden met Tinypic, foto's staan recht op m'n PC, maar ik krijg ze daar niet gedraaid :(
Is het een soort steen dat er gevoegd moet worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Niek_ schreef op maandag 6 maart 2017 @ 22:42:
[...]

Is het een soort steen dat er gevoegd moet worden?
Keramisch parket is inderdaad een soort steen/tegel die inderdaad gevoegd moet worden.

Eigenlijk is het een "gewoon" een tegel welke de looks heeft van een houten parket vloer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 29-05 17:18

RUFFNECK

Poentje

Weet iemand welk legpatroon dit is? Voor zover ik weet, is dit niet het 'normale' visgraat. Ik vind het namelijk wel mooi, maar kan er, afgezien van dit plaatje, niet veel over vinden.

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/736x/70/a9/dd/70a9dd8dca45f98dee0e4c812a8aa2ab.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-05 08:25
3-om-3 visgraat zo te zien, waarbij de gehele breedte 6 planken is waardoor de hoek van de visgraat op precies de helft (3 planken) begint. Kan je ook 2-om-2 of 4-om-4, enz maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 893965

Na dit topic enkele dagen doorgelezen te hebben al heel veel tips en inspiratie opgedaan voor het ontwikkelen van ons eigen huis.

We zijn al een stukje op weg; optie op een mooi kavel, met 2 architecten een oriënterend gesprek gevoerd, lijstje gemaakt met wensen en eisen aan het ontwerp en vooral heel veel zelf zitten schetsen.

Doel is een energie neutrale gelijkvloerse woning, geschikt voor (nu nog) 2 personen maar met hopelijk gezinsuitbreiding in de toekomst.

Nu hebben we een ontwerp gemaakt waar we zelf wel enthousiast over zijn, maar ontvangen daarop heel graag feedback. Hier het idee met alle afmetingen erbij:

[url]https://Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/16k0xhh.jpg[/url]

En hetzelfde plaatje maar dan zonder maten:
[url]https://Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2mnoq5c.jpg[/url]

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 893965 op 07-03-2017 00:37 . Reden: link werkt niet ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Dit is denk ik jullie eigen schets, niet van een architect.
Ik weet niet zo goed waar te beginnen, maar dat komt deels ook doordat de plaatjes niet heel duidelijk zijn.

De entree en hal zitten eigenlijk vreemd ten opzichte van de leefruimtes. De bijkeuken bijvoorbeeld is praktisch om aan de buitenkant van de woning te hebben, zodat je met vuile schoenen en boodschappen enzo direct de bijkeuken in kan.
De woonkeuken en zithoek worden hierdoor nu ook vreemd van elkaar gescheiden.
De werkkamer heeft een lastig smal formaat.
De technische ruimte met ventilatie, etc., wil je liefst niet aan een slaapkamer vast.

Al met al komt het op mij heel hokkerig over. Heel veel hokjes, hoekjes, veel verloren ruimte aan een lange gang en in slaapkamer 3.

Ik zou een architect een tekening laten maken op basis van jullie gebruikswensen. Daar betaal je em voor.

De woning heeft overigens een vrij grote, kostbare footprint voor het gebruiksoppervlak. Tegen soortgelijke kosten kan je waarschijnlijk een woning met slaapverdiep maken met een degelijke lift er in. Dat maakt de woning compacter, en dus naar energieneutraal veel eenvoudiger. Dit ontwerp zal veel meer moeite kosten om energieneutraal te maken.

[ Voor 16% gewijzigd door Rtificial op 07-03-2017 09:08 ]

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

DesertFoxNL schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:10:
[...]

Onze SRV toets (almere) is goedgekeurd en de omgevingsvergunning/bouwvergunning loopt nu. Hopelijk nog maar 6 weken tot hij definitief is... Het heeft al maanden geduurd, nu mogen ze ook wel beginnen ook.
De nieuwe schatting is dat ze na de bouwvak beginnen met bouwen. Buitensteens :
- 9x12m Notariswoning
- Uitbouw van 6x3.5
- Garage van 4.3x7.5 Op de maten van een Ford Mustang + ruimte werkbank. Vereiste, haha :D

:)
Klinkt als een hele mooie woning (ben altijd wel gecharmeerd geweest van notariswoningen). Welke buurt in Almere?
En Ford Mustang is cool :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 21:14
Anoniem: 893965 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 00:22:
Na dit topic enkele dagen doorgelezen te hebben al heel veel tips en inspiratie opgedaan voor het ontwikkelen van ons eigen huis.

We zijn al een stukje op weg; optie op een mooi kavel, met 2 architecten een oriënterend gesprek gevoerd, lijstje gemaakt met wensen en eisen aan het ontwerp en vooral heel veel zelf zitten schetsen.

Doel is een energie neutrale gelijkvloerse woning, geschikt voor (nu nog) 2 personen maar met hopelijk gezinsuitbreiding in de toekomst.

Nu hebben we een ontwerp gemaakt waar we zelf wel enthousiast over zijn, maar ontvangen daarop heel graag feedback. Hier het idee met alle afmetingen erbij:

[url]https://[afbeelding][/url]

De plaatjes zijn wat korrelig. Misschien handig om eerst 1:100 of 1:50 de gewenste ruimtes uit te knippen en dan ermee te gaan schuiven. Maak foto's van wat je wil hebben en ga het dan uittekenen. Wat Rtifical al zegt, het is niet bijzonder efficiënt en erg hokkerig. Door alles op één laag te maken wordt deze woning ook erg duur.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Zonder te kunnen zien hoe de woning ligt op de kavel (orientatie) is het ook iets lastiger oordelen, maar hierboven zijn al wat goede punten benoemd. Techniek ruimte zou ik zelf ook proberen te mergen met bijkeuken bijv. Wat minder hoeken en dus een meer 'traditionele' indeling zou moeten lukken denk ik, maar misschien is dit speelse juist iets wat jullie willen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Bedankt voor jullie reacties. Dit is inderdaad een eigen tekening vanuit Sweethome.

We zijn er nog niet uit of we met een architect in zee willen gaan, deels omdat we het leuk vinden om zelf iets te bedenken en ook om kosten uit te sparen willen we eerst eens kijken hoe ver we zelf komen.

De dingen die jullie noemen van wat hokkerig en hoekig zien we zelf ook, maar we lopen juist vast op hoe dan wel. De kavel is ruim 2000m2, praktisch vierkant en ligt helemaal vrij, er zijn geen eisen over hoe het huis er uit moet komen te zien en waar deze op het kavel moet komen te staan. De lange wand aan eethoek en zitkamer ligt op het zuiden.

Al onze wensen op papier zetten, ruimtes op schaal knippen en naast elkaar leggen hebben we allemaal gedaan, en dan rolt dit er dus uit. In principe zijn we hier dan ook enthousiast over, maar toch oogt de indeling 'raar'. Ik heb onze wensen op basis van waaruit deze indeling volgt hieronder geplakt, als iemand het leuk vindt om om met ons mee te denken, heel graag!

* BVO maximaal 190m2

* Netto vloeroppervlak ca.160 m2

* Masterbedroom met doorloopkast en natte cel

* 1 centrale hal van waaruit alle gebruiksruimtes bereikbaar zijn

* Grote multifunctionele ruimte met toegang tot badkamer met toilet

* Mogelijkheden multifunctionele ruimte; 2 slaapkamers te realiseren, los te verhurern, in te richten als atelier / kantoor ruimte (op het plaatje is de 2 slaapkamers inrichting gebruikt)

* 1 separaat toilet

* Grote woonkeuken als centrale ruimte, van waaruit zowel het voorerf (op het noorden) als de tuin (op zuid en west) goed zichtbaar er bereikbaar zijn.

* Knusse woonkamer

* Woonkeuken en woonkamer deels van elkaar gescheiden

* Bijkeuken / washok / berging.

* Werk / hobbykamer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-05 16:43

Quindor

Switching the universe....

DesertFoxNL schreef op maandag 6 maart 2017 @ 18:10:
[...]

Ik had je laatste filmpje nog even bekeken. :-) altijd mooi en informatief. Welke afzuiginstallatie heb je in de keuken?
En over de 3x400V lader van de auto . Is dat een hele aparte elektrische aansluiting in de meterkast, of zit het op een aparte groep alleen? Zo ja, trekt dat niet al je stroom weg als je snel gaat laden met dat ding.. of kan je dan ook nog TV kijken?

Ik vraag ernaar, omdat ik vaak lees dat als je het volle vermogen wilt gebruiken je een aparte stroomaansluiting bij je elektriciteitsboer moet huren/nemen.

Thnx, super huis! Goed inspiratie bron..
Bedankt!

We hebben een Novy afzuigkap hangen, deze zit in de aanbouw dus heeft met een "petje" een direct kanaal naar buiten toe. Het exacte type van de afzuigkap is de Novy D6830 (86cm, rvs) deze konden we voor een goede prijs krijgen in combinatie met de Novy 1755 een 4 zone 78x52cm inductie kookplaat. Beide doen het prima in dagelijks gebruik! En het handige is dat de afzuigkap ook via de kookplaat is te bedienen!

Qua Electra voor de auto heb je gelijk. Als je een auto zou hebben die echt per dag 500KM moet laden is mijn huidige 3x25A aansluiting waarschijnlijk niet genoeg. Op dit moment zijn alle kracht groepen (Ik heb er 5!) allemaal aangesloten als groepen in de meterkast.

Mocht er meer vermogen nodig zijn kan ik gemakkelijk doorschalen naar 3x35A of zelfs 3x80 als het zou moeten, allemaal zonder de meterkast te hoeven veranderen (of met misschien kleine aanpassingen). Vandaar dat ik alles nu al heb laten aanleggen dan hoef ik in de toekomst eventueel alleen nog maar op te schalen. Ik heb zelfs rekening gehouden met een tweede kracht aansluiting aan de andere kant van het huis zodat daar eventueel ook nog een auto geladen kan worden. 8)

Voor nu, mijn Passat GTE kan maximaal met 16A op 1 groep laden maar ik gebruik nog steeds de bijgeleverde stekker lader (want een laadkast is naar mijn mening een totaal nutteloos veel te dure relais...) en die doet het met maximaal 12A. Dat betekend dat mijn auto in zo'n 3,5 tot 4,0 uur vol zit. Prima om elke avond mee te laden!

Als laatste, er zijn intelligente laadstations to koop die met je slimme meter overleggen op welke fases hoeveel stroom over is. Deze kan op die manier intelligent gebruiken wat er over is zonder het te over belasten. Op die manier zal het landen ook sneller gaan 's nachts als iedereen slaapt dan wanneer het huis "in gebruik is".

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arshia
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 06-02 12:57
Anoniem: 893965 schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 17:38:
Bedankt voor jullie reacties. Dit is inderdaad een eigen tekening vanuit Sweethome.

We zijn er nog niet uit of we met een architect in zee willen gaan, deels omdat we het leuk vinden om zelf iets te bedenken en ook om kosten uit te sparen willen we eerst eens kijken hoe ver we zelf komen.

De dingen die jullie noemen van wat hokkerig en hoekig zien we zelf ook, maar we lopen juist vast op hoe dan wel. De kavel is ruim 2000m2, praktisch vierkant en ligt helemaal vrij, er zijn geen eisen over hoe het huis er uit moet komen te zien en waar deze op het kavel moet komen te staan. De lange wand aan eethoek en zitkamer ligt op het zuiden.

Al onze wensen op papier zetten, ruimtes op schaal knippen en naast elkaar leggen hebben we allemaal gedaan, en dan rolt dit er dus uit. In principe zijn we hier dan ook enthousiast over, maar toch oogt de indeling 'raar'. Ik heb onze wensen op basis van waaruit deze indeling volgt hieronder geplakt, als iemand het leuk vindt om om met ons mee te denken, heel graag!

* BVO maximaal 190m2

* Mogelijkheden multifunctionele ruimte; 2 slaapkamers te realiseren, los te verhurern, in te richten als atelier / kantoor ruimte (op het plaatje is de 2 slaapkamers inrichting gebruikt)

* 1 separaat toilet

* Grote woonkeuken als centrale ruimte, van waaruit zowel het voorerf (op het noorden) als de tuin (op zuid en west) goed zichtbaar er bereikbaar zijn.

* Knusse woonkamer

* Werk / hobbykamer
Heb je al op pinterest gezocht op 1 story floor plans? Veel voorbeelden die wat minder hokkerig overkomen.

\o/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

Zelf ontwerpen is natuurlijk erg leuk, maar de indeling zoals die nu is vind ik zelf een beetje rommelig en een aaneenschakeling van kleine kamers.

Om wat ideeën op te doen zou je hier eens kunnen kijken.
https://www.mc-home.nl/index.html
Daar staan erg veel ontwerpen met plattegronden er bij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Anoniem: 893965 , met alle respect, maar als ik jullie ontwerp zie zou ik stoppen met de architect weg te bezuinigen, en er snel 1 inschakelen. Zulke mensen hebben ervoor geleerd de problemen/vragen die je aangeeft te vertalen naar een woning.

Het komt op mij ook heel hokkerig over, je wilt zoveel ruimtes in een "beperkte" ruimte kwijt dat je uiteindelijk geen enkele normale ruimte overhoudt. (just my 2 € cts)

Wat is de reden dat jullie alle functionaliteiten op 1 verdieping kwijt willen :?

Wat betekend BVO :?

Hoe gaat de woning er aan de buitenkant uit zien :?

Ik zou echt eens "vrijblijvend" met een architect gaan praten, en laat ze wat conceptplaatjes maken, doen ze meestal wel kosteloos om te bepalen of "de klik" er is :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
BVO is het bruto vloeroppervlak, dus het oppervlak van het gebouw, per verdieping, inclusief de buitenwanden.
Wikipedia: Vloeroppervlak

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 10-05 18:03
BVO = Bruto Vloer Oppervlakte

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zo'n vermoeden had ik al ;) Dus naar mijn mening niet mogelijk om praktisch zoveel kamers/voorzieningen te maken op 1 verdieping zonder kleine "hokjes" te creëren..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:07

Hoeveel denk je uit te sparen aan een architect? Ontwerp is een van de belangrijkste dingen.

Daarnaast kun je zelf wel hokjes tekenen. Maar heb je ook rekening gehouden met daglicht berekeningen en andere bouweisen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Berekeningen kunnen later.

@Anoniem: 893965
Maar waarom één laag? Je kan ook je begane grond zo maken dat je er sowieso een slaapkamer plus badkamer kwijt kan in een apart vertrek. Met 2.000 m2 kavel (ca 40x50 begrijp ik uit je verhaal) kan je heel veel.kanten op.

Kijk voor inspiratie eens naar de standaard plattegronden van de diverse catalogusbouwers. Op funda kan je met die criteria (vrijstaand, groot kavel, veel m2) via de kaart zoeken en zo de plattegronden afgaan. Als je alles op één laag wilt, kan je ook op grote appartementen zoeken. Alleen die zijn wel vaak gebaseerd op 'blinde' hoeken zonder daglicht. Daar heb jij geen last van.

Kom je er echt niet uit, schakel dan een architect in. Het huidige ontwerp wordt je niet gelukkig van en als je een hypotheek nodig hebt, gaat de bank ook wat van een uitgesproken plattegrond vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

* BVO maximaal 190m2

* 1 separaat toilet

* Knusse woonkamer

* Werk / hobbykamer
Sorry, maar uitsparen op een architect gaat je sowieso niet lukken. Je ontwerp moet bouwkundig ook in orde zijn, maar nog belangrijker, ook voldoen aan jullie wens om energieneutraal te zijn.

Ik vind alle bovenstaande tips voor voorbeeldontwerpen heel goed, maar bedenk goed dat als je een goed ontworpen woning wil hebben die een uniek karakter heeft en aansluit bij jullie wensen, er mensen zijn die daarvoor gestudeerd hebben, en tegen een redelijke prijs voor jullie een goed ontwerp kunnen maken. De architect denkt normaal gesproken aan zaken waar jullie zelf nog geen moment bij stil hebben gestaan.

Het gaat niet om een paar stuivers die je uit gaat geven, maar om een kapitaal. Zeker zijn dat je een goed doordacht ontwerp hebt is dan wel het minste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DesertFoxNL
  • Registratie: April 2015
  • Laatst online: 12-04 00:44
RUFFNECK schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 09:07:
[...]

Klinkt als een hele mooie woning (ben altijd wel gecharmeerd geweest van notariswoningen). Welke buurt in Almere?
En Ford Mustang is cool :)
Thnx quindor voor je antwoorden!

In Almere Poort komt de woning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-05 21:50
Quindor schreef op dinsdag 7 maart 2017 @ 18:08:
[...]

Bedankt!

We hebben een Novy afzuigkap hangen, deze zit in de aanbouw dus heeft met een "petje" een direct kanaal naar buiten toe. Het exacte type van de afzuigkap is de Novy D6830 (86cm, rvs) deze konden we voor een goede prijs krijgen in combinatie met de Novy 1755 een 4 zone 78x52cm inductie kookplaat. Beide doen het prima in dagelijks gebruik! En het handige is dat de afzuigkap ook via de kookplaat is te bedienen!
Waar komt de extra lucht vandaan die de kap naar buiten blaast ?
Als Ik het goed begrpen heb, heb je ook gebalanceerder luchtverversing. Dan kan de inlaatkant wel harder gaan lopen wellicht. En voor de rest zijjn de meeste huizen nog steeds zo lek dat die kleine ventilator van de afzuigkap toch geen vacuum kan trekken :)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-05 14:27

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Wie van jullie heeft ervaringen met het maken van lichtplannen voor je nieuwbouwwoning? Gisteren heb ik een lichtexpert thuis ontvangen die lichtplannen maakt en dat in een programma tekent zodat je kunt zien hoe de verlichting in je woning zal zijn.

Ik ben er van overtuigd dat een goed lichtplan essentieel is maar hoe ik dat het beste kan regelen weet ik nog niet exact.

Als ik via de expert een lichtplan laat maken weet ik zeker dat het goed is en ik kan op twee manieren daarvoor betalen. Optie één is dat ik de verlichting via hem bestel en dan is het lichtplan een service die je bij de verlichting krijgt. Optie twee is dat je de uren betaalt die de expert aan het lichtplan besteedt.

Is het echter mogelijk om zelf een lichtplan te maken op basis van openbare kennis, tools en informatie of moet je dat niet willen?

Ik ben benieuwd naar de ervaringen hier en mogelijke alternatieven daaruit :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Bigg Balls schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:27:
Wie van jullie heeft ervaringen met het maken van lichtplannen voor je nieuwbouwwoning? Gisteren heb ik een lichtexpert thuis ontvangen die lichtplannen maakt en dat in een programma tekent zodat je kunt zien hoe de verlichting in je woning zal zijn.

Ik ben er van overtuigd dat een goed lichtplan essentieel is maar hoe ik dat het beste kan regelen weet ik nog niet exact.

Als ik via de expert een lichtplan laat maken weet ik zeker dat het goed is en ik kan op twee manieren daarvoor betalen. Optie één is dat ik de verlichting via hem bestel en dan is het lichtplan een service die je bij de verlichting krijgt. Optie twee is dat je de uren betaalt die de expert aan het lichtplan besteedt.

Is het echter mogelijk om zelf een lichtplan te maken op basis van openbare kennis, tools en informatie of moet je dat niet willen?

Wij betalen voor een lichtplan en zijn vrij in het kiezen van de verlichting. Wordt te beperkt in lampenkeus als ik dat anders doe. Een lichtplan is voor mij dat ik wil zien welke soort verlichting ik moet hebben, staande lamp, spotje etc.

Wat ga je er ongeveer voor betalen?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij hebben geen lichtplan laten maken, in praktisch alle ruimtes dimbare LED spot verlichting, de vrouw des huizen zal straks e.e.a. gaan aankleden met schemerlampjes, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:02:
Wij hebben geen lichtplan laten maken, in praktisch alle ruimtes dimbare LED spot verlichting, de vrouw des huizen zal straks e.e.a. gaan aankleden met schemerlampjes, etc. etc.
En die spotjes heb je op de gok geplaatst?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 16:53
Welke dimbare ledspots heb je Grolsch?

Ik zit zelf te denken aan de Philips 66762000 Master Ledspot DimTone 36°.

Deze wordt ook warmer naarmate hij meer gedimd wordtzoals halogeen.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Mooi inhakertje, toevallig ook met m'n vrouw aan het bespreken of we nou niet misschien een echt lichtplan te laten maken. Ben dus ook benieuwd naar de geschatte kosten (of welke experts).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 30-05 12:55

Wij laten een lichtplan maken. Is toch echt wel weer een vak apart. Omdat deze lichtarchitect met praktisch alle merken werkt, ook eigen armaturen maakt en rekening houdt met ons budget kiezen we ervoor de meeste lampen hier ook af te nemen. Het lichtplan is dan ook 'gratis'.
Ik heb wel even wat onderzoek gedaan of het zelf mogelijk is, en ook wat in Sketchup lopen rommelen. Maar na het resultaat van de professional te hebben gezien toch maar besloten voor een lichtplan te gaan. Dit betekent overigens ook dat er in de gehele woning geen enkel plafondspotje zal worden geïnstalleerd :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
hutch schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:20:
[...]

Wij laten een lichtplan maken. Is toch echt wel weer een vak apart. Omdat deze lichtarchitect met praktisch alle merken werkt, ook eigen armaturen maakt en rekening houdt met ons budget kiezen we ervoor de meeste lampen hier ook af te nemen. Het lichtplan is dan ook 'gratis'.
Ik heb wel even wat onderzoek gedaan of het zelf mogelijk is, en ook wat in Sketchup lopen rommelen. Maar na het resultaat van de professional te hebben gezien toch maar besloten voor een lichtplan te gaan. Dit betekent overigens ook dat er in de gehele woning geen enkel plafondspotje zal worden geïnstalleerd :P
Geen enkel spotje? Ben benieuwd hoe je dat dan doet.

Ik zelf vind spotjes wel handig, mooi dimbaar licht, eventueel zelfs in kleur. Een woonkamer van 60 a70 m2 kan volgens mij bijna niet zonder.

En zonder inbouwspotjes ga je waarschijnlijk duizenden euros kwijt zijn aan armaturen. Dus dat je plan dan gratis is kun je wel verwachten :P.....

Ik schat zelf tussen de 250 en 600 kwijt te zijn voor het lichtplan voor woonkamer, eetkamer, keuken en badkamer. Andere kamers laten we niet doen.

[ Voor 14% gewijzigd door Artbij op 08-03-2017 10:24 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mwoah, voor de tuin heb ik het ook op eigen inschatting gedaan en dat is erg goed gelukt. Ik stel mezelf altijd wel als eis dat lichtbronnen vervangbaar zijn en 230V. Niets zo irritant als armaturen met vaste LEDs waarvan één LED stukgaat of half brand of klooien met trafo's..

[ Voor 6% gewijzigd door Señor Sjon op 08-03-2017 10:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:27:
Mwoah, voor de tuin heb ik het ook op eigen inschatting gedaan en dat is erg goed gelukt. Ik stel mezelf altijd wel als eis dat lichtbronnen vervangbaar zijn en 230V. Niets zo irritant als armaturen met vaste LEDs waarvan één LED stukgaat of half brand of klooien met trafo's..
Tuin != Woning. :)

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
artbij schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:22:
[...]

Geen enkel spotje? Ben benieuwd hoe je dat dan doet.

Ik zelf vind spotjes wel handig, mooi dimbaar licht, eventueel zelfs in kleur. Een woonkamer van 60 a70 m2 kan volgens mij bijna niet zonder.
Wandverlichting in combinatie met sfeerverlichting. De basisverlichting wordt opgebouwd door dimbare wandverlichting (bv. met een dergelijk armatuur). Daarnaast wordt gewerkt met sfeerverlichting (bv. met staande lampen in de woonkamer) en functionele verlichting (bv. hanglamp boven de eettafel). Tot slot wordt nog met gericht licht accenten aangebracht (bv. uitlichten plant of schilderij)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Señor Sjon
Klopt, maar ook veel common sense doet een hoop. Je kan helemaal leeglopen op lichtplannen van Erco of Philips. Een IP-systeem met een overkill aan spots en je kan elke sfeer creëren die je wilt voor een stuk minder kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
hutch schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:28:
[...]

Wandverlichting in combinatie met sfeerverlichting. De basisverlichting wordt opgebouwd door dimbare wandverlichting (bv. met een dergelijk armatuur). Daarnaast wordt gewerkt met sfeerverlichting (bv. met staande lampen in de woonkamer) en functionele verlichting (bv. hanglamp boven de eettafel). Tot slot wordt nog met gericht licht accenten aangebracht (bv. uitlichten plant of schilderij)
Daar moet je wel een geschikte woning voor hebben. Bij grotere ruimtes gaat dit niet werken, of de lampen staan in de weg.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:30:
Klopt, maar ook veel common sense doet een hoop. Je kan helemaal leeglopen op lichtplannen van Erco of Philips. Een IP-systeem met een overkill aan spots en je kan elke sfeer creëren die je wilt voor een stuk minder kosten.
Dat is een lastige, met common sense denk je vanuit wat je weet/kent, niet vanuit alles wat mogelijk is. En dat is wel een stukje toegevoegde waarde van een specialist.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hutch
artbij schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:30:
[...]

Daar moet je wel een geschikte woning voor hebben. Bij grotere ruimtes gaat dit niet werken, of de lampen staan in de weg.
Ik denk niet dat de meeste lichtarchitecten dat met je eens zullen zijn. Het gaat blijkbaar om het strategisch plaatsen van de basisverlichting. Op onze benedenverdieping ~70 vierkante meter wordt voldoende lichtopbrengst gerealiseerd met 4-5 wandarmaturen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
hutch schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:34:
[...]

Ik denk niet dat de meeste lichtarchitecten dat met je eens zullen zijn. Het gaat blijkbaar om het strategisch plaatsen van de basisverlichting. Op onze benedenverdieping ~70 vierkante meter wordt voldoende lichtopbrengst gerealiseerd met 4-5 wandarmaturen
Dan heb ik een heel specifiek huis. Ik kan echt gaan 4 a 5 armaturen kwijt op mijn binnenmuren. Ik denk dat 70% van de wanden hiervoor niet geschikt is (glas, keukenkastjes of deur). Maar wellicht denk ik niet goed, ik ga niet voor niets naar een specialist ;).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:03:
[...]

En die spotjes heb je op de gok geplaatst?
Nee, in overleg met de installateur en een stukje boerenverstand.

Aangezien ze dimbaar zijn heb ik zelf de lichtsterkte in de hand.
Ook zijn de door ons gekozen spots kantelbaar, dus kan ze altijd in een bepaalde richting (kasten bijvoorbeeld) draaien.

Over de slaapkamers kan ik duidelijk zijn, licht = licht, en meestal slaap ik in het donker, zaken die licht behoeven in onze slaapkamer doe ik op gevoel en dat kan dus in schemerlicht ;) Dus in elke slaapkamer voldoende spotjes, en logisch voor de kasten geplaatst.

In de keuken hangen de spotjes functioneel, 3 loodrecht boven het aanrechtblad zodat ik zelf nooit zorg voor schaduw, deze 3 spotjes moeten een blad van 3,6 meter verlichten. Links en Rechts van onze keuken komen hoge kasten, daar heb ik spotjes iets terug laten springen zodat ze niet bovenop de kast schijnen, maar door te kantelen op de kast. Deze staan in lijn met een raam.

Beetje zoals hieronder schematisch weergegeven.

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/efs8rm.jpg

Boven het kookeiland moet ik ze nog bedenken, maar dat bekijk ik tzt wel.

Boven de keukentafel wil mijn vrouw een "mooie" lamp, dus daar geprobeerd een goede plek te vinden die toch altijd verkeerd zal zijn :)

Verder woonkamer/gangen/werkkamer/berging alles met logica en gevoel bepaald samen met installateur.
Qosmic schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:08:
Welke dimbare ledspots heb je Grolsch?

Ik zit zelf te denken aan de Philips 66762000 Master Ledspot DimTone 36°.

Deze wordt ook warmer naarmate hij meer gedimd wordtzoals halogeen.
De installateur had het wel over philips verlichting, maar type weet ik niet precies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

artbij schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 09:48:
[...]

Wij betalen voor een lichtplan en zijn vrij in het kiezen van de verlichting. Wordt te beperkt in lampenkeus als ik dat anders doe. Een lichtplan is voor mij dat ik wil zien welke soort verlichting ik moet hebben, staande lamp, spotje etc.

Wat ga je er ongeveer voor betalen?
Als ik het lichtplan "los" bestel betaal ik 75 euro per uur voor het geleverde werk. Dat totaalprijs is dan afhankelijk van onze feedback en eisen i.c.m. de inspiratie / snelheid van de architect.

Denk dat het een heel goede lichtarchitect is overigens, de vraag is alleen vind ik het belangrijk genoeg om zo groot aan te pakken (waardoor iets anders komt te vervallen)

https://lichtsinnich.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls

Bigg Balls

hutch schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:20:
[...]

Dat laatste gevoel heb ik zelf ook wat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Grolsch
Gebruik indien mogelijk een rozet voor het iichtpunt boven de eettafel, dan kan je altijd een beetje smokkelen.

Je kan vrij makkelijk uittekenen waar het licht van een spot terecht komt. Een spot heeft meestal een kegel van 25-50 graden, afhankelijk van type lamp (GU10 is meestal 35 graden in LED). Hoogte werkblad op ~90 cm en plafondhoogte 260 geeft 170 hoogte. Uitrekenen geeft een straal van 54 cm. Dit is dus een cirkel met diameter 1,08 meter op het blad. Met elke 1200 een lamp heb je dus net geen overlap. ;) Met 40 graden bundel zit je op 62cm straal en gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Een goed lichtplan is over het algemeen wel de moeite waard, als je van plan bent goed te investeren in je verlichting. Het kan een woning echt verheffen naar een niveau hoger als het goed gedaan wordt.
Tegelijkertijd moet ik eerlijk zeggen dat wij daar geen cent aan uitgegeven hebben, en gewoon uit zijn gegaan van de basisprincipes van verlichting.
Bij ons zorgen led spots voor de basisverlichting, zijn dimbaar, en op maat gemaakt in china. De locatie daarvan is gewoon simpelweg berekend op basis van hoek en hoogte, en een visueel symmetrische verdeling in de ruimte.
En dan is er allerlei specifieke verlichting door mijn lief toegevoegd die enerzijds sfeer brengt, maar anderzijds ook functioneel als leeslampjes, orientatieverlichting in de verkeersruimtes en dat soort dingen. Wij zijn niet ontevreden met het resultaat, maar ik geloof best dat als je van plan bent meer uit te geven aan verlichting en armaturen, dat een lichtstudie een waardevol idee is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 29-05 09:26
Grolsch schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 10:44:
[...]
In de keuken hangen de spotjes functioneel, 3 loodrecht boven het aanrechtblad zodat ik zelf nooit zorg voor schaduw, deze 3 spotjes moeten een blad van 3,6 meter verlichten. Links en Rechts van onze keuken komen hoge kasten, daar heb ik spotjes iets terug laten springen zodat ze niet bovenop de kast schijnen, maar door te kantelen op de kast. Deze staan in lijn met een raam.

Beetje zoals hieronder schematisch weergegeven.

[afbeelding]

Boven het kookeiland moet ik ze nog bedenken, maar dat bekijk ik tzt wel.

De installateur had het wel over philips verlichting, maar type weet ik niet precies.
Boven het kookeiland is het bij ons zo gedaan, niet de beste foto maar toch:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/og9aSRQiOGe3W3BwZ5FSqPq3/medium.jpg

Onze keuken heeft wel een iets andere indeling maar voor ons is de verlichting zo echt perfect. Dit zijn de pricewatch: Philips Master LedspotMV 4,5-50W GU10 Dimtone 40° en in totaal in het huis zijn dit er 20. Het is gewoon mooi dat deze qua dimniveau mooi meegaan met de kleurtemperatuur. Nu nog halogeenlampen kopen is naar mijn idee onnodig ouderwets. Dat is ook waarom er een Hue Lightstrip bovenop de keukenkast zit.

Lichtplan is overigens door ons zelf gedaan, voornamelijk door mij :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Jochemd13 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 13:59:
[...]

Boven het kookeiland is het bij ons zo gedaan, niet de beste foto maar toch:
[afbeelding]

Onze keuken heeft wel een iets andere indeling maar voor ons is de verlichting zo echt perfect. Dit zijn de pricewatch: Philips Master LedspotMV 4,5-50W GU10 Dimtone 40° en in totaal in het huis zijn dit er 20. Het is gewoon mooi dat deze qua dimniveau mooi meegaan met de kleurtemperatuur. Nu nog halogeenlampen kopen is naar mijn idee onnodig ouderwets. Dat is ook waarom er een Hue Lightstrip bovenop de keukenkast zit.

Lichtplan is overigens door ons zelf gedaan, voornamelijk door mij :P
wij krijgen een koof boven het kookeiland, omdat wij zo'n afzuigkap hangend aan het plafond niet mooi vinden, dus een beetje in deze trend:

Afbeeldingslocatie: https://res.cloudinary.com/homify/a_0,c_fit,q_70,w_554/v1440630754/p/photo/image/631219/IMG_4988.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Beste mensen,

Bedankt voor jullie reacties. Waar ik zelf gehoopt had een ontwerp te hebben waar nog aan geschaafd moest worden begrijp ik uit jullie input dat het wellicht zinniger is om 'uit te huilen en opnieuw te beginnen' . Daar gaan we de komende dagen dus eens goed mee aan de slag!

Een aantal mensen vroeg waarom 1 bouwlaag? Dit is eigenlijk omdat we altijd op 1 bouwlaag hebben gewoond (appartement, bungalowtje) en dat gewoon heel prettig vinden. Voor het kavel maakt het ook niet, er mag een x percentage bebouwd worden en of je dat nu 'plat' doet of stapelt maakt in deze niks uit. Voor wat betreft de bouwkosten (duur heien want in Almere) willen we eerst uitgaan van onze ideaal gewenste situatie en kunnen we als het te duur wordt altijd nog gaan stapelen.

En dan nog mbt een architect; we zijn geenzins van plan zelf het gehele proces van ontwerp tot bouw zelf te gaan doen, maar vinden het gewoon leuk om zelf te kijken of we onze ideeën in een ontwerp vorm kunnen geven. Lukt dit onvoldoende dan kunnen we altijd nog naar een architect stappen.

We gaan in ieder geval binnenkort eens praten bij een bouwkundig teken- en ontwerp bureau om eens te kijken wat zij zoal kunnen doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Volgens mij wordt de prijs bij 1 bouwlaag per definitie (aanzienlijk) hoger per m2 / m3

Wat voor een dak heb je in gedachten dan :? Een plat dak :? Daar krijg ik altijd een beetje een woonwagen gevoel bij persoonlijk :)

Architecten willen ook verkopen, dus nodig er 2 á 3 uit en laat ze (vrijblijvend) een voorstel maken gebaseerd op jullie woonwensen.

Zo doe je ideeën op, en ga je "out-the-box" denken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
merendeel van projecten die nu in dit topic voorbijkomen is in Almere, je zou bijna het topic een andere naam kunnen geven

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 19:58
Grolsch schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:43:
Volgens mij wordt de prijs bij 1 bouwlaag per definitie (aanzienlijk) hoger per m2 / m3

Wat voor een dak heb je in gedachten dan :? Een plat dak :? Daar krijg ik altijd een beetje een woonwagen gevoel bij persoonlijk :)

Architecten willen ook verkopen, dus nodig er 2 á 3 uit en laat ze (vrijblijvend) een voorstel maken gebaseerd op jullie woonwensen.

Zo doe je ideeën op, en ga je "out-the-box" denken :P
Lol, ik opteer ook voor 1 laag. Dan wel liefst totaal onderkelderd.
Maar parbleu, huh woonwagen???
Jij denkt dan aan stacaravanachtig of vakantieparkachtig iets?

Goh er zijn zoveel mooie ontwerpen, dan wil je toch nooit meer een boven voor hebben, laat staan een 2e etage en godbetert nog een vliering ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Heb je misschien foto's van wat je bedoelt :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ik zat al te zoeken naar voorbeelden. Ik heb er een aantal op een pc staan die 2 dagen geleden niet meer wilde opstarten.
Zit nog steeds te klungelen om die 2 schijven die in raid stonden op een andere pc te installeren.
Ze zitten er wel in op deze pc met een andere schijf, maar natuurlijk niet te benaderen.
Maar zodra weer ok zal ik laten zien wat ik fraai vind, al zou ik natuurlijk nog weer wat anders willen ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
izdp schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 19:29:
[...]

Lol, ik opteer ook voor 1 laag. Dan wel liefst totaal onderkelderd.
Maar parbleu, huh woonwagen???
Jij denkt dan aan stacaravanachtig of vakantieparkachtig iets?

Goh er zijn zoveel mooie ontwerpen, dan wil je toch nooit meer een boven voor hebben, laat staan een 2e etage en godbetert nog een vliering ook?
Een mooie trap op is veel makkelijker dan 20-30 meter hal door. ;) Zo scheidt je slapen en leven ook wat makkelijker, zeker met een mogelijke gezinsuitbreiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
En als je denkt rond een patio.
Zo van linkerzijde daarvan wonen/keuken/ werkhoek achter de patio(zwembad inpandig kan ook) nat sanitair(sauna).
Rechts dan slapen en hobbyruimten.
Kelder technisch/opslag en hobby.
Dan blijft het lopen zeer beperkt.
En kan met ruime overstekken tot veranda-achtig toe, al zou ik dat niet willen afbakenen dus laten doorlopen.
Waarom zou dat zoveel duurder moeten zijn?
Ik denk vast veel te simpel als ik zeg dan kan je toch veel lichter bouwen? Makkelijk dak met epdm.
Zonnepaneeltjes in een mooi designvorm om het af te maken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Rond een patio is energieneutraal bijna niet te doen. De compactheid van je ontwerp is dan volledig naar de maan. Plus, met een flinke patio moet je al snel rekenen met een gigantische footprint voor de omsluitende woning. Neemt niet weg dat het mooi kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:22

Fiber

Beaches are for storming.

* BVO maximaal 190m2

* 1 separaat toilet

* Knusse woonkamer

* Werk / hobbykamer
Ik snap het basis idee wel achter het ontwerp, maar ben het wel met veel van de opmerkingen eens. Als je alle ruimtes een factor twee of zo groter maakt wordt het al een stuk beter... Nu heeft bijna elke ruimte de minimale afmetingen en is dus te klein om mooi te zijn en dat is gewoon jammer voor een huis dat gewoon erg mooi kan worden. Juist als je zoveel ruimte hebt moet je niet beknibbelen op een ruime hal, wc, washok, etc.

Ga je die werkkamer echt gebruiken...? Weet je het zeker?
Als die bijkeuken echt een bijkeuken is heeft hij een deur naar buiten nodig en dan een binnendeur naar de keuken. Als het meer een washok is zou ik hem meer bij de slaapkamers en badkamers situeren.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
izdp schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 20:16:
En als je denkt rond een patio.
Zo van linkerzijde daarvan wonen/keuken/ werkhoek achter de patio(zwembad inpandig kan ook) nat sanitair(sauna).
Rechts dan slapen en hobbyruimten.
Kelder technisch/opslag en hobby.
Dan blijft het lopen zeer beperkt.
En kan met ruime overstekken tot veranda-achtig toe, al zou ik dat niet willen afbakenen dus laten doorlopen.
Waarom zou dat zoveel duurder moeten zijn?
Ik denk vast veel te simpel als ik zeg dan kan je toch veel lichter bouwen? Makkelijk dak met epdm.
Zonnepaneeltjes in een mooi designvorm om het af te maken ;)
Wat mij betreft is er ook niks mis met een bungalow en is levenbestendig met het oog op vergrijzend Nederland ;)

Een bungalow is dacht ik relatief duur omdat je veel dakoppervlak hebt in verhouding tot het aantal kuups. Ik dacht dat de herbouwwaardemeter van 10% duurder uitgaat.

En als je moet schilderen of schoonmaken dan is een keukentrapje voldoende :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Vergrijzing hoef je geen rekening te houden als je onder de 40 bent. Er staan als jij het nodig het honderden zo niet duizenden aangepast woningen te koop dan.

Ik zou zelf ook liever een bungalow bouwen. Stukje door de gang is een stuk makkelijker dan een trap op. Hieronder een voorbeeldje van een mooie bungalow:

Afbeeldingslocatie: http://www.lab32architecten.nl/wp-content/uploads/2013/12/Gerrits_1.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is inderdaat een mooi ontwerp, maar dat gaat niet op ieder kavel Je zit daar al snel aan een gevelbreedte van 18-20 meter, en om dat visueel goed tot z'n recht te laten komen heb je dan een perceel met een straatzijde van 40 a 50 meter nodig, en buren met soortgelijke kavels.
Maar mooi is het zeker.
Het moeilijk met dit soort ontwerpen is dat je het eigenlijk moet kunnen bouwen zonder concessies aan het ontwerp te doen. Dus in feite moet je geld en functionaliteit ondergeschikt maken aan het ontwerp. Dat is ook precies wat er gedaan is bij 9 op de 10 architectonische hoogstandjes.
Leuk voor mensen met een eindeloos diepe portemonnee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dirtbiter
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05 16:00

Wij hebben zelf een 'lichtplan' gemaakt. Deels door tijdsdruk vanuit de bouwer, deels omdat we de mogelijkheden die een lichtarchitect biedt onderschat hebben (als ik de reacties hier lees).

We hebben nu op strategische punten in het plafond lichtpunten zitten. Geen spots, want dat werd in onze ogen érg duur bij de bouwer (in de verdiepingsvloer meestorten). Dan zou later een verlaagd plafond met spots misschien nog aantrekkelijker zijn. We moeten dus nog kijken wat we op die punten in het plafond inzetten als basisverlichting (waarschijnlijk meerdere, richtbare, spots op een voet).

We hebben wel overlegd met een bevriende interieurontwerpster, maar die was niet concreet genoeg om écht iets aan te hebben.
Achteraf bekeken had ik toch een lichtarchitect in de arm genomen, voor die paar honderd euro.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 07:54:
Dat is inderdaat een mooi ontwerp, maar dat gaat niet op ieder kavel Je zit daar al snel aan een gevelbreedte van 18-20 meter, en om dat visueel goed tot z'n recht te laten komen heb je dan een perceel met een straatzijde van 40 a 50 meter nodig, en buren met soortgelijke kavels.
Maar mooi is het zeker.
Het moeilijk met dit soort ontwerpen is dat je het eigenlijk moet kunnen bouwen zonder concessies aan het ontwerp te doen. Dus in feite moet je geld en functionaliteit ondergeschikt maken aan het ontwerp. Dat is ook precies wat er gedaan is bij 9 op de 10 architectonische hoogstandjes.
Leuk voor mensen met een eindeloos diepe portemonnee :)
Klopt helemaal. Maar om aan te geven dat 1 verdieping niet altijd op een camping hoort te staan....

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Als je zoekt op iets van 'single story (flat roof) modern house (floor) plan' of zo kom je genoeg fraais tegen. Maar inderdaad, dan moet je het wel gelijk goed doen en het echt af kunnen maken en dat is inderdaad niet goedkoop.

Afbeeldingslocatie: https://www.adrianzorzi.com.au/sites/default/files/glasspavilion_architecturebeast.jpg

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17:43

Qwerty-273

Meukposter

Fiber schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:14:
Als je zoekt op iets van 'single story (flat roof) modern house (floor) plan' of zo kom je genoeg fraais tegen. Maar inderdaad, dan moet je het wel gelijk goed doen en het echt af kunnen maken en dat is inderdaad niet goedkoop.
[afbeelding]
Ik weet dat NL houdt van leuke doorzon woningen, maar dit is toch wel een beetje te gortig. Of ga je dan aan de slag met meters gordijnen? Of op de belgische tour met enorme rolluiken?

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber

Fiber

Ach, als de buren en de doorgaande weg op honderden meters of meer afstand zijn boeit dat ook niet meer. En desnoods zet je een hoog hek of hoge heg om je landgoed... :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Qwerty-273 schreef op donderdag 9 maart 2017 @ 18:52:
[...]

Ik weet dat NL houdt van leuke doorzon woningen, maar dit is toch wel een beetje te gortig. Of ga je dan aan de slag met meters gordijnen? Of op de belgische tour met enorme rolluiken?
Kavels waar dit soort huizen op staan hebben geen gordijnen nodig. En anders gebruik je glas wat dmv elektrische spanning ondoorzichtig wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Nog een ander voordeel: als je achtertuin op het noorden ligt, heb nauwelijks last van de schaduw door je eigen huis ;)

Hier in de regio zijn vrije kavels toch vaak vanaf de 6 are. Daar past een bungalow van 15x15 makkelijk op. Dan heb je nog maar 30% van je kavel bebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Ah, jullie hebben er al een paar gevonden.
Vrij simpele los van de afwerking, maar lijkt toch niet op een woonwagen toch?

Ik mag hier slechts 600m3 bouwen en dan natuurlijk 10% erbij.
Overstekken, doorlopend in terras/veranda tellen toch niet mee?
Ruimte heb ik wel, maar wil wel aan/vlakbij/in het water bouwen.
In het water als favoriet, wel op mijn stuk grond.
Maar uit die puzzel ben ik nog niet .
Zou dan woonboot worden Grolsch ;)

Wel veel glas, maar doorzon vind ik 3x niks.
Lijkt me niet zo lastig om dat te variëren met schuifpanelen/houten screenachtig iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@izdp , dat lijkt inderdaad niet op een woonwagen :)

Ondanks dat het niet mijn stijl is, vind ik het wel mooi, ik zou het alleen zelf niet bouwen, maar dat is een kwestie van smaak.

Als je "slechts" 600m3 mag bouwen zit je met 1 verdieping op +- 230m2

Ik verwacht dat als je wilt bouwen conform bovenstaande stijl, en passief dat je met dit type woning minimaal op 800 € / m3 uitkomt, maar als je voldoende budget hebt, en je vindt het mooi, dan gewoon doen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik denk dat het aanzienlijk meer is dan 800€/m3 voor de getoonde artist impressions. Er zijn voldoende architecten die je die informatie over daadwerkelijke realisaties wel kunnen verstrekken.

Voor wat betreft het bouwen van 15x15 op een kavel van 600m2: Dat gaat ja. Zeker. Het past technisch. Je moet dan wel al een kavel hebben van meer dan 20 meter breed, en dan nog hoe je aan weerszijden een minimale ruimte over. Als we uit gaan van 20 meter breed, dan betekent dat dus 30 meter diep. Neem daar nu eens 5 meter van af aan de voorkant van de woning. Dat is niets eigenlijk, dat is nauwelijks de lengte van een auto, dan hou je aan de achterzijde nog eens 10 meter over. Dat is geen ruimtelijk gevoel, voor een vrijstaande woning.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de plannen die Artbij eerder in dit topic geplaatst heeft. Die maakt denk ik op behoorlijk goede manier gebruik van de ruimte die het kavel biedt. Zo zijn er wel meer hoor, maar die staat me zo even bij in mn geheugen.
Wat mij betreft, als je graag enkellaags wil bouwen, met een flinke oppervlakte, dan kom je het beste uit met kavelbreedtes van > 30m, en een kaveldiepte van >50m. Het ontwerp van zo'n woning komt vaak pas tot z'n recht met een voldoende vrije omlijsting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Rtificial , ik had het over € 800,00 per m3, dus +- 2K per m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:16:
@Rtificial , ik had het over € 800,00 per m3, dus +- 2K per m2.
Sorry, dat bedoelde ik ook :) Ik schreef het enkel verkeerd :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Anoniem: 893965 schreef op woensdag 8 maart 2017 @ 15:21:

We gaan in ieder geval binnenkort eens praten bij een bouwkundig teken- en ontwerp bureau om eens te kijken wat zij zoal kunnen doen.
Als jij 2000 m2 in Almere neemt a 3xx€ per m2 dan moet een architect er vast ook nog wel af kunnen, of lijkt mij wenselijk om daarmee te praten.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

2000m2 in Almere zal dan neem ik aan Overgooi zijn.
Gemiddeld tussen de €400.000 en €500.000 voor een dergelijk kavel. Er wordt daar wel verwacht dat je onder architectuur bouwt.
Daar moet je overigens in de meeste gevallen verplicht 2 bouwlagen bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
jacovn schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 13:26:
[...]

Als jij 2000 m2 in Almere neemt a 3xx€ per m2 dan moet een architect er vast ook nog wel af kunnen, of lijkt mij wenselijk om daarmee te praten.
Niewste kavels gaan al ruim over de 400m2. In mijn wijkje gewoon 12,5% stijging in 1 jaar tijd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Niet online
Rtificial schreef op vrijdag 10 maart 2017 @ 11:02:
Ik denk dat het aanzienlijk meer is dan 800€/m3 voor de getoonde artist impressions. Er zijn voldoende architecten die je die informatie over daadwerkelijke realisaties wel kunnen verstrekken.

Voor wat betreft het bouwen van 15x15 op een kavel van 600m2: Dat gaat ja. Zeker. Het past technisch. Je moet dan wel al een kavel hebben van meer dan 20 meter breed, en dan nog hoe je aan weerszijden een minimale ruimte over. Als we uit gaan van 20 meter breed, dan betekent dat dus 30 meter diep. Neem daar nu eens 5 meter van af aan de voorkant van de woning. Dat is niets eigenlijk, dat is nauwelijks de lengte van een auto, dan hou je aan de achterzijde nog eens 10 meter over. Dat is geen ruimtelijk gevoel, voor een vrijstaande woning.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de plannen die Artbij eerder in dit topic geplaatst heeft. Die maakt denk ik op behoorlijk goede manier gebruik van de ruimte die het kavel biedt. Zo zijn er wel meer hoor, maar die staat me zo even bij in mn geheugen.
Wat mij betreft, als je graag enkellaags wil bouwen, met een flinke oppervlakte, dan kom je het beste uit met kavelbreedtes van > 30m, en een kaveldiepte van >50m. Het ontwerp van zo'n woning komt vaak pas tot z'n recht met een voldoende vrije omlijsting.
Natuurlijk heb je gelijk dat je goed moet nadenken over maten en ruimte.

Voor de arme sloebers die geen budget voor een kavel groter dan 6 are hebben, hebben ze in de jaren 60 van de vorige eeuw voor het overdekt parkeren al eens een oplossing bedacht :+
Asten
Bocholtz
Klimmen
Maarheze
Terneuzen
Weert
Onbekend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
Kavel is het punt niet. Ruimte genoeg.
En ik geef je gelijk Grolsch wat betreft de getoonde afbeeldingen.
Is ook niet mijn smaak, maar daar ging het niet om.
Wat ik niet snap waarom dat duurder bouwen is.
Dat kwartje wil nog niet vallen
Mij lijkt het juist veel goedkoper om te bouwen.
Het hoeft allemaal niet zo zwaar en zo moeilijk, want maar 1 laag.
Dak is ook veel goedkoper en sneller te leggen.

Deze, niet een echte bungalow, vind ik aardig in de omgeving passen:

http://vanbaaren-aannemer.../#PhotoSwipe1489189474574

Deze mag je ook met recht design noemen.: http://www.dds-bta.nl/bou...nen-een-week/#prettyPhoto[gallery1994]/0/

[ Voor 11% gewijzigd door izdp op 11-03-2017 00:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
In Almere zou ik geen garage onder je huis plannen.
Ik heb ervaring met half onder huis, en dat was al problematisch bij zware regenval, er was wel een afvoer systeem met pomp, maar die is berekend op regenwater op de afrit, of hoe je dat noemt.
Als het echter zo hard regent dat riool het niet aan kon, steeg het water op de straat en golfde het zo over de stoep de afrit naar de garage af en steeg het water in de garage ook.

Het gebeurde maar heel zelden, maar fijn is anders..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Een enkellaags woning is duurder in constructie door een grotere fundering, over het algemeen een groter geveloppervlak, en meer glas. De potentiële besparing de je benoemt in de stabiliteit van materialen en goedkoper dak bestaat in de praktijk niet.
Waar de extra kosten in gaan zitten, is dat van een woning van een dergelijk kaliber ook een bepaalde afwerking verwacht wordt. Luxe materialen, perfectie in afwerking.
Ook de te technische installaties zullen duurder zijn. Meer bekabeling, langere aan en afvoerleidingen.
Je zal ook meer kwijt zijn aan isolatie van een dergelijk volume. Gigantisch verliesoppervlak bij het dak.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Iemand ervaring met EPC berekening en vergunning? In onze EPC berekening staat een W/W warmtepomp. Ik ga waarschijnlijk voor een L/W. Volgens de installateur kan dit officieel niet omdat een W/W in de vergunning en EPC staat. In hoeverre telt dit?

De EPC die is afgegeven is 0,4. Als ik met eem L/W pomp ook 0,4 haal, is dit dan voldoende voor de vergunning? Of moet ik echt w/w?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Je kan via het omgevingsloket zo een nieuwe EPC uploaden. Ik kom eigenlijk zelden tegen dat we exact volgens de EPC bouwen. Meestal is er tussen vergunning en bouw wel weer een nieuw apparaat gekomen of nieuw, verbeterd inzicht.

Maar neem contact op met de behandelend ambtenaar, dit moet geen probleem zijn, mits je de 0,4 haalt.

[ Voor 18% gewijzigd door Señor Sjon op 13-03-2017 11:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 13 maart 2017 @ 11:53:
Iemand ervaring met EPC berekening en vergunning? In onze EPC berekening staat een W/W warmtepomp. Ik ga waarschijnlijk voor een L/W. Volgens de installateur kan dit officieel niet omdat een W/W in de vergunning en EPC staat. In hoeverre telt dit?

De EPC die is afgegeven is 0,4. Als ik met eem L/W pomp ook 0,4 haal, is dit dan voldoende voor de vergunning? Of moet ik echt w/w?
Nog een aardig nadeeltje, als je de WP nodig hebt om aan de EPC norm te voldoen krijg je geen subsidie.

Ik zou de EPC berekening nogmaals laten uitvoeren maar dan met een CV ketel en kijken of je het passend krijgt, tis doodzonde om die +- 2K aan subsidie mis te lopen.
Bij nieuwbouwprojecten gelden wettelijke eisen aan de Energie Prestatie Coëfficiënt (EPC). Daar moet uw nieuwbouwproject al aan voldoen zonder de duurzame installatie waar u nu subsidie voor aanvraagt. U komt dus niet voor ISDE in aanmerking als u deze duurzame installatie nodig heeft om aan de wettelijke EPC-eis te voldoen.

Voor een subsidieaanvraag voor een nieuwbouwproject met een duurzame installatie moet de aanvrager twee berekeningen hebben. In beide gevallen moet aan de wettelijke eis worden voldaan:

De EPC-berekening voor het nieuwbouwproject met de duurzame installatie.
Een EPC-berekening zonder de duurzame installatie. Bij het maken van een EPC berekening moet u altijd een aantal gegevens invullen. Zonder het invullen van een verwarmingssysteem kunt u de berekening niet maken. Omdat u een nieuwbouwproject heeft, mag u in deze tweede berekening uw duurzame installatie niet invullen. Wij vragen u daarom als referentiesituatie hier een hr-ketel in te vullen.
Er zijn genoeg "Foefjes" beschikbaar om toch aan de EPC norm te voldoen, Douche WTW, PV paneeltjes, tis een beetje goochelen met cijfers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:06:

Nog een aardig nadeeltje, als je de WP nodig hebt om aan de EPC norm te voldoen krijg je geen subsidie.
Die regel zie je nu nergens meer staan (ook niet bij indienen)
Dus volgens mij mag je nu mits het apparaat nieuwe is, subsidie aanvragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
buiter schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:13:
[...]

Die regel zie je nu nergens meer staan (ook niet bij indienen)
Dus volgens mij mag je nu mits het apparaat nieuwe is, subsidie aanvragen.
Dat staat er nog steeds, zie het 4e punt op onderstaande website.

http://www.rvo.nl/subsidi...idie-duurzame-energie/faq

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 13-03-2017 12:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:06:
[...]

Ik zou de EPC berekening nogmaals laten uitvoeren maar dan met een CV ketel en kijken of je het passend krijgt, tis doodzonde om die +- 2K aan subsidie mis te lopen.

[...]

Er zijn genoeg "Foefjes" beschikbaar om toch aan de EPC norm te voldoen, Douche WTW, PV paneeltjes, tis een beetje goochelen met cijfers.
We hebben hem express op 0,4 gezet omdat we ruimte wilde houden in het kiezen van installaties. 0,4 is met maar een paar m2 PV panelen. In werkelijkheid komt er meer op.

Ik wist niet dat je 2 berekeningen nodig, die laat ik meteen even maken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:19:
[...]

We hebben hem express op 0,4 gezet omdat we ruimte wilde houden in het kiezen van installaties. 0,4 is met maar een paar m2 PV panelen. In werkelijkheid komt er meer op.

Ik wist niet dat je 2 berekeningen nodig, die laat ik meteen even maken.
Zoals Senor Sjon al aangeeft zou je 1 van de weinigen zijn als je exact ging bouwen zoals vermeld in de eerste EPC berekening welke met de bouwaanvraag is verstuurd.

Het gaat erom dat je uiteindelijk aan de EPC norm voldoet, maar door allerlei wijzigingen/voortschrijdend inzicht hoef je je niet te houden aan de eerste EPC berekening zo ver ik weet, als je er uiteindelijk maar aan voldoet.

Wij hebben dus EPC berekening laten maken met paar PV paneeltjes en een HR ketel, zodat het uiteindelijk "pas gemaakt" kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:23:
[...]

Zoals Senor Sjon al aangeeft zou je 1 van de weinigen zijn als je exact ging bouwen zoals vermeld in de eerste EPC berekening welke met de bouwaanvraag is verstuurd.

Het gaat erom dat je uiteindelijk aan de EPC norm voldoet, maar door allerlei wijzigingen/voortschrijdend inzicht hoef je je niet te houden aan de eerste EPC berekening zo ver ik weet, als je er uiteindelijk maar aan voldoet.

Wij hebben dus EPC berekening laten maken met paar PV paneeltjes en een HR ketel, zodat het uiteindelijk "pas gemaakt" kan worden.
Jij gaat ipv hr een zabudan plaatsen? En heb je dus ook nog een tweede epc laten berekenen? Maar die is nooit bij de gemeente geweest?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:25:
[...]

Jij gaat ipv hr een zabudan plaatsen? En heb je dus ook nog een tweede epc laten berekenen? Maar die is nooit bij de gemeente geweest?
Klopt, volgens mij gaat het erom dat ik uiteindelijk aan de EPC norm voldoe met de bouw van mijn nieuwe woning.

Ik vraag mij af hoe en wanneer ze dit gaan controleren :? Maar dat weet Senor Sjon misschien :?

Het woordje warmtepomp heeft de gemeente van mij nooit gezien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:27:
[...]

Klopt, volgens mij gaat het erom dat ik uiteindelijk aan de EPC norm voldoe met de bouw van mijn nieuwe woning.

Ik vraag mij af hoe en wanneer ze dit gaan controleren :? Maar dat weet Senor Sjon misschien :?

Het woordje warmtepomp heeft de gemeente van mij nooit gezien.
Controleren is toch niet zo lastig? Ze lopen binnen en zien een Zabudan, geen cv ketel. Beter nog, ze zien je buitenunit buiten al staan.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:15
Grolsch schreef op maandag 13 maart 2017 @ 12:14:
[...]

Dat staat er nog steeds, zie het 4e punt op onderstaande website.

http://www.rvo.nl/subsidi...idie-duurzame-energie/faq
Ik zie het nu ook (weer), waarschijnlijk omdat mijn situatie geen nieuwbouw betreft waardoor die optie niet van toepassing is.
Wel raar dat deze voorwaarde in de FAQ uitgelegd wordt en niet in de lijst met voorwaarden:
http://www.rvo.nl/subsidi...aarden-voor-particulieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:31:
[...]

Controleren is toch niet zo lastig? Ze lopen binnen en zien een Zabudan, geen cv ketel. Beter nog, ze zien je buitenunit buiten al staan.
Dat is niet lastig, ik heb alleen nog nooit gehoord dat er daadwerkelijk controle plaats vindt op een EPC berekening, maar ze zullen het steekproefsgewijs wel doen vermoed ik.
buiter schreef op maandag 13 maart 2017 @ 13:34:
[...]

Ik zie het nu ook (weer), waarschijnlijk omdat mijn situatie geen nieuwbouw betreft waardoor die optie niet van toepassing is.
Wel raar dat deze voorwaarde in de FAQ uitgelegd wordt en niet in de lijst met voorwaarden:
http://www.rvo.nl/subsidi...aarden-voor-particulieren
Inderdaad tegenstrijdig, maar ze zullen het wel niet voor de fun in de FAQ vermeld hebben, dus ga er maar vanuit dat het moet.

[ Voor 4% gewijzigd door Grolsch op 13-03-2017 13:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 15-05 10:20
Klopt:

http://wetten.overheid.nl...z=2017-02-04&g=2017-02-04
1. De minister beslist afwijzend op een aanvraag indien:
a. [...]
b. de installatie voor de productie van duurzame energie is of wordt geïnstalleerd om te voldoen aan de wettelijke voorschriften, bedoeld in hoofdstuk 5 van het Bouwbesluit 2012;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 16:54

mijn aannemer gaf aan dat er nooit op epc gecontroleerd wordt na het afgeven van de vergunning.....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Installateur hier heeft het idee dat het wel gebeurt. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de gemeente.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Waarom hebben ze een L/W of een W/W warmtepomp nodig om de EPC te halen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op maandag 13 maart 2017 @ 14:22:
Installateur hier heeft het idee dat het wel gebeurt. Maar dat is natuurlijk afhankelijk van de gemeente.....
EPC's worden in de regel niet door de installateur gemaakt. Cru gesteld, heeft hij er vaak ook niet zoveel mee te maken. Als hij in beeld komt is het al een voldongen feit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Zolang je inderdaad met de L/W ook maar ten minste 0,4 haalt is er niets aan de hand. Even een aangepaste berekening uploaden in het omgevingsloket en je bent ook juridisch gedekt. Strikt formeel (maar niemand doet dat) wijzig je je aanvraag en moet je een hele nieuwe aanvraag doen. Dat is natuurlijk van de gekke voor zo iets kleins.

Nog 1 jaar en dan zijn we van dit geneuzel af. Dan heb je een kwaliteitsborger in dienst die controleert of je aan de regelgeving voldoet tijdens de bouw. (als de eerste kamer instemt). Dan kan je dit soort wijzigingen aan hem voorleggen en checkt hij op het oke is. Dan ben je als opdrachtgever dus veel flexibeler.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op maandag 13 maart 2017 @ 15:11:
[...]

EPC's worden in de regel niet door de installateur gemaakt. Cru gesteld, heeft hij er vaak ook niet zoveel mee te maken. Als hij in beeld komt is het al een voldongen feit.
Het gaat over de controle door de gemeente, niet over het opstellen van een EPC.

Hij stelt dat de gemeente toch wel eens de installatie komt controleren op WP en PV.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zal eerder zijn of het aangebracht is of niet. ;)

Pagina: 1 ... 74 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic