Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.737 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Zijn mooie wensen @pirke, vind die natuurvijver die @Krisp aanhaalde ook heel gaaf. Je hebt ook zgn lap pools, dan zit er een krachtige waterstroom in waardoor je de beweging krijgt alsof je een baantje zwemt terwijl je op dezelfde plek blijft liggen. Zwembad hoeft dan ook niet zo groot te zijn.

In aanvulling op de post van artbij, je kunt ook nog overwegen om het twee keer te doen. Nu op dit kavel met bescheiden wensen en dan over 10jr nog een keer, kan je gelijk leren van de fouten van de eerste bouw en wordt de tweede bouw nog beter ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15-09 12:20
pirke schreef op dinsdag 21 maart 2017 @ 23:24:
120m2 maal 4 verdiepingen (kelder meegerekend) plus 90m2 uitbouw... Dat is 570m2. Te weinig ruimte??? Ik verwacht het met heel wat minder dan dat te kunnen.

Grove schatting begane grond:
- hal+wc etc 26m2
- werkkamer 12m2
- woonkamer + keuken + eetkamer 90m2
- bijkeuken 12m2
- zwembad (incl douche, wc, techniek) 50m2
- veranda 20m2
Ach als tegen geluid omdat iedereen die zegt dat het niet lukt voor +/- 400K. Waarom niet?

Onderkelder je hele woning in de vorm van een souterrain. Houd rekening met je zwembad qua voorzieningen. Kan dan later ook nog worden aangelegd zoals je zelf aangeeft. Kelder als fundering. Ik weet niet waar je gaat wonen maar voor minder dan 100K kan je echt wel een knappe kelder/souterrain met trap naar buiten en daglicht laten bouwen. Houd je nog minimaal 300K over voor de rest van de woning. En ja ook voor 300K kun je wat leuks bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
Zwembad zou natuurlijk ook in de kelder kunnen, dan heb je alleen geen daglicht, of je moet de kelder groter maken dan het huis en er een lichtstraat of schuifdak boven hangen. 's Zomers wel minder handig als je eigenlijk lekker in de tuin wilt zitten. Of alleen de zwembad techniek in de kelder, dat hoeft niet perse op de begane grond.

Het zwembad zelf zal ongeveer 50k kosten, dat valt reuze mee. Dat is excl de muren/dak vd ruimte waar hij in komt, maar incl de techniek en vochtregulatie vd ruimte.

Ik wil iets bouwen waar we 30 jaar kunnen blijven. M'n vrouw wil graag in een woonwijk zitten en ik achteraf, deze groene villawijk zit daar precies tussenin. Aan de rand van een dorp wat weer tegen de stad aan ligt. In 5 min zit je op de snelweg. De enige grotere nog beschikbare kavel daar is meteen 350k voor 975m2. Dat kavel ligt met de achtertuin op het noorden en is slechts 5m breder, wel 50% dieper. Daar heb ik geen 125k extra voor over. Die steek ik liever in het huis.

Alternatief is wachten tot een ander kavel beschikbaar komt, of een bestaand huis kopen en dat verbouwen. Dat laatste kijken we al een jaar naar, maar er komt niks beschikbaar waar we genoeg potentie in zien om te doen wat we willen tegen het budget wat we willen. Bij zelfbouw kun je het simpelweg vanaf stap 1 intekenen.

Om terug te komen op eerdere vragen: het huis zal 3m aan beide kanten vrij hebben, en aan 1 kant kun je vanaf 5m achter de gevellijn ongeveer tegen de perceelsgrens uitbouwen. In de praktijk zetten de meesten hun garage met uitbouw erachter dicht op de perceelsgrens, allemaal aan de noordzijde zodat je maximaal zon meepikt aan de zuidkant. Dat wil ook zeggen op de begane grond geen ramen aan de noordkant, wat weer energie scheelt.

En wat betreft de ambitieuze plannen: ik droom graag groot en werk dan hard om ze waar te laten worden. Dat is ook de enige manier om ze uit te laten komen, want normaliter gaan ze niet vanzelf :) Rekening houdend met 400/m3 normale bouw, 50k voor het zwembad en 50k overig, moet dit in 1000m3 voor 500k te doen zijn. Kwestie van de juiste mensen op de juiste tijd op de juiste plek zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:23
pirke schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:20:

En wat betreft de ambitieuze plannen: ik droom graag groot en werk dan hard om ze waar te laten worden. Dat is ook de enige manier om ze uit te laten komen, want normaliter gaan ze niet vanzelf :) Rekening houdend met 400/m3 normale bouw, 50k voor het zwembad en 50k overig, moet dit in 1000m3 voor 500k te doen zijn. Kwestie van de juiste mensen op de juiste tijd op de juiste plek zetten.
Echt onzin. Je gaat veel duurder uit zijn. Hoop je dat in dit topic blijft hangen om te vertellen wat er allemaal terecht komt van je plannen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:39:
[...]
Echt onzin. Je gaat veel duurder uit zijn. Hoop je dat in dit topic blijft hangen om te vertellen wat er allemaal terecht komt van je plannen :).
Precies... en deze "bluf" werkt vaak in een werkomgeving prima maar bij het bouwen van een huis wat minder...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
@Pirke Maak er zoiets van: https://tinyurl.com/kvoh8gr en daglicht en je kunt zo de tuin in.

Succes met je plannen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 17:04
pirke schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 10:20:
Zwembad zou natuurlijk ook in de kelder kunnen, dan heb je alleen geen daglicht, of je moet de kelder groter maken dan het huis en er een lichtstraat of schuifdak boven hangen. 's Zomers wel minder handig als je eigenlijk lekker in de tuin wilt zitten. Of alleen de zwembad techniek in de kelder, dat hoeft niet perse op de begane grond.

Het zwembad zelf zal ongeveer 50k kosten, dat valt reuze mee. Dat is excl de muren/dak vd ruimte waar hij in komt, maar incl de techniek en vochtregulatie vd ruimte.

Ik wil iets bouwen waar we 30 jaar kunnen blijven. M'n vrouw wil graag in een woonwijk zitten en ik achteraf, deze groene villawijk zit daar precies tussenin. Aan de rand van een dorp wat weer tegen de stad aan ligt. In 5 min zit je op de snelweg. De enige grotere nog beschikbare kavel daar is meteen 350k voor 975m2. Dat kavel ligt met de achtertuin op het noorden en is slechts 5m breder, wel 50% dieper. Daar heb ik geen 125k extra voor over. Die steek ik liever in het huis.

Alternatief is wachten tot een ander kavel beschikbaar komt, of een bestaand huis kopen en dat verbouwen. Dat laatste kijken we al een jaar naar, maar er komt niks beschikbaar waar we genoeg potentie in zien om te doen wat we willen tegen het budget wat we willen. Bij zelfbouw kun je het simpelweg vanaf stap 1 intekenen.

Om terug te komen op eerdere vragen: het huis zal 3m aan beide kanten vrij hebben, en aan 1 kant kun je vanaf 5m achter de gevellijn ongeveer tegen de perceelsgrens uitbouwen. In de praktijk zetten de meesten hun garage met uitbouw erachter dicht op de perceelsgrens, allemaal aan de noordzijde zodat je maximaal zon meepikt aan de zuidkant. Dat wil ook zeggen op de begane grond geen ramen aan de noordkant, wat weer energie scheelt.

We blijven je volgen in dit topic.

Dromen is niet erg, dat doen de meesten hier, maar als je gaat bouwen moet je wel realistisch blijven.

Als je 50K per jaar over houdt moet je haast een gigantische goede baan hebben, ik zou dan 1 mio extra lenen, dan is je budget 1,5 mio en meteen alle problemen opgelost kavel van +2000m2 en een huis van 1000m3 is dan geen probleem (zelfs met zwembad niet).

Die mio extra kost je nog geen 25K per jaar netto, hou je nog 25K per jaar over om zwembroeken voor te kopen :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ik ben ondernemer, heb geen baan... Dat maakt het lastiger om hypotheek te krijgen. Banken kijken naar bedrijfswinst, oftewel bruto inkomen ipv netto inkomen. Als je het goed doet zit daar niet heel veel verschil in ;) Een hypotheek van 1m kunnen we makkelijk trekken met de huidige rentestand, aflossen meegerekend, maar daar willen de banken niet aan meewerken. Daarbij moet je je afvragen of je wel een dergelijk bedrag wilt aflossen, want je kan je geld ook rendabeler besteden dan alles in een huis stoppen. Bij 10% rente is het een no-brainer om af te lossen, bij netto minder dan 1% niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Als jij een gezond bedrijf hebt en werkelijk per jaar buiten alle lasten om consequent 50K overhoudt zijn er genoeg banken die daar aan mee willen werken.

Maar dit forum is daar wat mij betreft niet de discussieplek voor, we gaan je op de voet volgen en zien met belangstelling je ontwerpen tegemoet :)

Dit forum is een goede plek om je zojuist bedachte ideeën af te laten schieten door mede-Tweakers.

In het begin moest ik er ook aan wennen (ik post in dit topic sinds ik m'n eerste kavel ovb heb gekocht (welke het uiteindelijk niet is geworden) tm vandaag (de woning is bijna opgeleverd) en ik heb erg veel gehad aan jullie commentaar en reacties! _/-\o_ _/-\o_

Ik ben het lang niet altijd met iedereen eens, maar ik hou wel van een kritische blik, meepraters hebben we genoeg in NL :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Op een kavel van 1.000+ m2 maakt een noordligging echt geen bal meer uit. :P Als de plek bevalt, is 2x zoveel oppervlakte een fijne bijkomstigheid. Sowieso ben ik er met mijn eigen plannen wel achter dat een kavel van 25x30 wel redelijk bare minimum is. Dan zit je niet gelijk op schoot bij de buren. :P

Qua licht in je woonkamer heb je wel veel constanter licht bij een noordligging (vandaar ook noorderlichten in fabriekshallen, altijd daglicht zonder de nadelen).

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Tja, @pirke , ik kan me enkel aansluiten bij bovenstaande commentaren.
Wanneer je 1000m3 tegen een redelijke standaard af gaat werken kom je zonder zwembad al aan een kleine 400.000€.
Je berekening van de ruimte laat ook wel wat te wensen over. Een beetje zwembad heeft in totaal ruimt 100m2 nodig. Een loop en verblijfruimte van 1 meter rondom kán functioneel wel, maar is erg onaangenaam.
Het kavel past ook gewoon heel slecht bij je ambitie. In feite wil je de begane grond voor 210m2 bebouwen. Zoals @Señor Sjon geloof ik al aanhaalde, met de kavelbreedte die je hebt, bouw je eigenlijk maximaal 8 meter breed. Inclusief serre met zwembad heb je dan dus zo'n 26 meter lengte nodig. Overgebleven tuin? aan alle kanten 3-5 meter. Daar ga je niet gelukkig van worden.
Je plannen op zich zijn prima, en moet je ook zeker zo gaan realiseren, maar ik zou het echt niet op zo'n klein kavel doen.
Ik heb hier een 100m2 bebouwd op een kavel van zo'n 1700m2, en eigenlijk zou ik nog altijd wel wat meer ruimte om het huis heen willen. Ter indicatie, ik heb aan elke zijde van de woning een meter of 13 vrij, plus nog wat extra aan de achterzijde.

Voor wat betreft het zelf nemen van de regie van de bouw, zeker doen! Scheelt mogelijk wat in geld, maar zorgt vooral voor de juiste kwaliteit. Zorg wel dat je overige werkzaamheden in die periode op een lager pitje staan, want er gaat wel veel tijd in zitten.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Wij hebben 1750m2 gekocht, en dat vind ik eigenlijk nog steeds niet lomp groot, maar misschien ben ik verwend,

Maar ik zou het geen porum vinden om onze woning op een "kaveltje" van 500m2 te drukken, en wij hebben 130m2 vloeroppervlakte (bruto 185m2)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Helemaal mee eens, @Grolsch
Voor de volgende bouw zoek ik eerder in de richting vanaf 3500m2. Maar goed, dan zal ik zelfs deze omgeving wel moeten verlaten ben ik bang.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik vind het 2-ledig veel grond.

Erg mooi om in te wonen, maar ik heb een vreselijke hekel aan tuinieren.

Een tuin is erg mooi, maar om een potje bier in te drinken en niet om in aan het werk te zijn.

Dus Qua gemak zat ik het liefst in een appartement, en qua ruimte het liefst op een kavel van 10.000m2 :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Kavelgrootte op zich is niet zo interessant, het is vooral de ligging tov andere huizen en gebouwen.

Als ik de foto's van Grolsch zie, met maar aan 1 kant een buurman, dan maakt die grootte van het perceel niet meer zoveel uit. Idem als je midden in de bossen woont, of die bomen nu van jou of de overheid zijn, je kunt er toch naar kijken.

Ik heb zelf een kavel van 22x52meter. Achter is het helemaal vrij, en dat is ook het noorden, dit maakt dat we de gehele achterkant op de bg van glas maken. Niemand kan binnenkijken en we hebben geen last van oververhitting.

Tuin komt veel gras in en een robotmaaier :).

Maat van mij heeft 10.000m2. Daar gaan we met een paar vrienden 2 keer jaar het bos in om onderhoud te plegen....

[ Voor 8% gewijzigd door Artbij op 22-03-2017 11:49 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@artbij , nu niet met mijn ideeën aan de haal gaan ;) Ik schaf ook zo'n robotgrasmaaier aan :P

Bij ons achter geheel vrij zicht over de weilanden (op het zuiden) en links ook vrij zicht over de weilanden.
Alleen aan de rechterkant een buurman op zo'n 15 á 20 meter afstand.

Ons kavel is +- 35 meter breed en zo'n 50 meter diep, helaas hebben wij wel relatief veel voortuin, maar dit mocht niet anders i.v.m. het aanwezige bouwblok.

Nu "maar' 15 meter achtertuin, maar zoals je zelf al aangeeft maakt dit niet zoveel uit aangezien erachter een weiland ligt welke ik niet hoef te maaien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:50:
@artbij , nu niet met mijn ideeën aan de haal gaan ;) Ik schaf ook zo'n robotgrasmaaier aan :P

Bij ons achter geheel vrij zicht over de weilanden (op het zuiden) en links ook vrij zicht over de weilanden.
Alleen aan de rechterkant een buurman op zo'n 15 á 20 meter afstand.

Ons kavel is +- 35 meter breed en zo'n 50 meter diep, helaas hebben wij wel relatief veel voortuin, maar dit mocht niet anders i.v.m. het aanwezige bouwblok.

Nu "maar' 15 meter achtertuin, maar zoals je zelf al aangeeft maakt dit niet zoveel uit aangezien erachter een weiland ligt welke ik niet hoef te maaien :P
Enige waar ik nog mee zit is dat de paarden van de achterbuurman mijn planten niet kapot gaan knauwen.:)

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Zo zit ik er ook in. Hier staat een perceel van 1015m2 te koop. In principe voldoet ie aan alles, alleen kijken er een stuk of wat sociale koopwoningen op de achtertuin uit... Ja, dat is wel te jammer. Elke paar maanden kijk ik er weer naar en komt tot dezelfde conclusie. Ik wil niet dat ik vrijstaand bouw met aan de voorkant vrijheid, maar met 10-15 achterburen. Ander puntje was de maximale hoogte van 7 meter en een goothoogte van 4.... Daar kan ik net niks mee.

[ Voor 12% gewijzigd door Señor Sjon op 22-03-2017 11:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Grolsch schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:27:
Als jij een gezond bedrijf hebt en werkelijk per jaar buiten alle lasten om consequent 50K overhoudt zijn er genoeg banken die daar aan mee willen werken.
offtopic:
Ik wil niet te veel offtopic gaan, maar een jaar geleden heb ik gesprekken gehad met banken en het valt vies tegen wat ze willen financieren. Netto inkomen speelt helaas echt geen rol. Wel is de ene bank wat soepeler om door boekhoudkundige trucjes heen te kijken dan de andere, want op papier wil je de winst maximaal drukken zodat je minimaal belasting betaald. Mijn bruto verzamelinkomen is grofweg de helft van mijn netto inkomen :)
Grolsch schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:27:
Ik ben het lang niet altijd met iedereen eens, maar ik hou wel van een kritische blik, meepraters hebben we genoeg in NL :P
Zeker mee eens, daarom kom ik hier :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
offtopic:
Stuur anders maar een DM, heb met hetzelfde bijltje gehakt. uiteindelijk alles top geregeld door een bedrijf die niets anders doet dan ondernemers helpen. Uiteindelijk zelfde bank, zelfde getallen, hogere financiering. Zij kunnen namelijk wel jaarrekeningen lezen. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
offtopic:
Ik heb dezelfde ervaringen, ook ondernemer, en het is inderdaad geen appeltje / eitje, maar als je een gezond bedrijf hebt zijn er zeker mogelijkheden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 11:46:
Kavelgrootte op zich is niet zo interessant, het is vooral de ligging tov andere huizen en gebouwen.

Als ik de foto's van Grolsch zie, met maar aan 1 kant een buurman, dan maakt die grootte van het perceel niet meer zoveel uit. Idem als je midden in de bossen woont, of die bomen nu van jou of de overheid zijn, je kunt er toch naar kijken.

Ik heb zelf een kavel van 22x52meter. Achter is het helemaal vrij, en dat is ook het noorden, dit maakt dat we de gehele achterkant op de bg van glas maken. Niemand kan binnenkijken en we hebben geen last van oververhitting.

Tuin komt veel gras in en een robotmaaier :).

Maat van mij heeft 10.000m2. Daar gaan we met een paar vrienden 2 keer jaar het bos in om onderhoud te plegen....
Daar hebben jullie natuurlijk gelijk in. Het bos bij mij vraagt niet heel veel onderhoud en zorg, het meer als tuin ingerichte deel natuurlijk des te meer. Maar er van uitgaande dat je in een villawijk bouwt, dan wil je niet dat er die 15 bovengenoemde buren je zwembad inkijken, en je wil ook niet dat je na het planten van een haag je de auto met moeite naast het huis kan krijgen. Althans, niet als je van plan bent een villa te bouwen. Met ons bescheiden huisje zou dat misschien minder een probleem zijn, maar ik zie toch graag tenminste twee keer de breedte van een woning tussen mijn huis en dat van de buren :)

offtopic:
Ook in kleine letters blijft het offtopic hoor :p Hier in België is het overigens echt veel minder een probleem te financieren als ondernemer. Hangt er waarschijnlijk van af over hoeveel het gaat, en hoeveel waarde de woning vertegenwoordigt, maar voor mij was het in ieder geval geen probleem, ik heb ook zojuist nog voor een betere rente de financiering verhuisd naar een andere bank. Eigenlijk is er nooit gesproken over problemen. Maar denk wel dat je onder de 70-80% financiering moet blijven. Dat willen ze hier in België sowieso liever.

[ Voor 16% gewijzigd door Rtificial op 22-03-2017 12:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hier in de randstad is het eerder regel dan uitzondering: kavel (of postzegel) volbouwen met huis. tuin vindt men blijkbaar niet belangrijk.
Ik wil niet weg uit de randstad, dus heb ik toch wel een tijd gezocht naar een kavel dat mijn wensen vervulde. Niet alles....dat bestaat hier haast niet. Dus heb nu een kavel van ongeveer 16 x 40 in een rij van 10 kavels naast elkaar. ruimte tussen de woningen 1 - 3 meter. Midden in het dorp, alle gemakken binnen handbereik.

Ik hou een tuin over van 16 x 20 op het westen en heb een huis van 900m3 (incl garage)

@pirke
Bouwkosten gaan over iets over de 500k heen (sleutelklaar). dat zet je plannen misschien wat in perspectief. reken je niet rijk. bouwen kost geld. Kan het voor minder....uiteraard. Heb je dan een afwerking en installatie en isolatie die je bij een vrijstaande villa anno 2017 mag verwachten...neen. (uiteraard is dat mijn mening gebracht als een feit :) )

En ik heb een aantal aannemers voorbij zien komen die het voor een kleine 700k konden bouwen. Minder lukte niet.

Ik heb geen zwembad, geen kelder. 3 lagen met kap. 215 bruikbare m2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:33:
En ik heb een aantal aannemers voorbij zien komen die het voor een kleine 700k konden bouwen. Minder lukte niet.
En de bouwkosten zijn de afgelopen jaren flink gestegen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 12:42:
[...]
En de bouwkosten zijn de afgelopen jaren flink gestegen...
Dat is zeker, de uiteindelijke kosten zijn niet eens in de buurt van wat de architect in eerste instantie dacht.
Dit is van erg recent. De bouw moet nog starten. Kan dus hier en daar nog wel wat stijgen door nieuw inzicht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Als de bouw nog moet starten, dan is het niet ongebruikelijk nog 10% onvoorzien te rekenen.
Nu, eerlijk is eerlijk, ik denk dat het bij ons niet over de 3% heen is gegaan, maar je moet er wel rekening mee houden. Hangt af van de kwaliteit van je bestek en ramingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rtificial schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:57:
Als de bouw nog moet starten, dan is het niet ongebruikelijk nog 10% onvoorzien te rekenen.
Nu, eerlijk is eerlijk, ik denk dat het bij ons niet over de 3% heen is gegaan, maar je moet er wel rekening mee houden. Hangt af van de kwaliteit van je bestek en ramingen.
Er zitten weinig stelposten in, wat mij betreft vrij compleet bestek. Dus de mening van architect en aannemer is dat er niet veel aan zal veranderen, anders dan hier en daar een stopcontact. Sleutelklaar zeg maar.
Budget laat ook geen 10% toe, dus dat is vrij makkelijk :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Rtificial schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 13:57:
Nog meer aan jezelf. Genoeg mensen die pas tijdens de bouw doorhebben wat ze kopen en dan on the fly van alles aan gaan passen. :X Dan loopt je budget hard van je af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is zo, @Señor Sjon , ik ging er met mijn opmerking van uit dat men zelf het bestek schrijft, maar ik lees nu net dat het van de architect en aannemer komt.

Het gebrek aan stelposten zegt overigens niets over de kwaliteit en detail van het bestek. Het ontbreken van bepaalde posten zegt daarover veel meer :+
Verwijderd schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:19:
[...]

Budget laat ook geen 10% toe, dus dat is vrij makkelijk :)
Ik denk dat die 10% altijd nog wel ergens te vinden is, als je een project van 500.000€ gaat draaien.
In ieder geval, zonder die buffer nog moeten beginnen aan de bouw is een risico. Maar bouwen zonder risico's is ook niet spannend natuurlijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Rtificial op 22-03-2017 14:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:29:
[...]
Nog meer aan jezelf. Genoeg mensen die pas tijdens de bouw doorhebben wat ze kopen en dan on the fly van alles aan gaan passen. :X Dan loopt je budget hard van je af.
Ja, daar kan je weleens gelijk in hebben. Hoeveel advies je van profs ook krijgt, je moet zelf in de details duiken. Weet wat je koopt, of het nu gaat om je w-installatie, je e-installatie, deuren, kozijnen, beslag, isolatie, afwerking........etc etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rtificial schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 14:35:
Dat is zo, @Señor Sjon , ik ging er met mijn opmerking van uit dat men zelf het bestek schrijft, maar ik lees nu net dat het van de architect en aannemer komt.

Het gebrek aan stelposten zegt overigens niets over de kwaliteit en detail van het bestek. Het ontbreken van bepaalde posten zegt daarover veel meer :+
Dat is als amateur lastig te zien inderdaad. Het vergelijken van de inschrijvingen heeft wel wat aan het licht gebracht. Dat moet je dan netjes bespreken met de aannemer die je kiest. Beter vooraf discussie dan tijdens of achteraf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is zo, maar ik ben ook maar een amateur. Het probleem is misschien dat je de tijd en interesse moet opbrengen om je er goed in te verdiepen. Nu heb ik nog niet eens de helft uitgegeven van wat jij van plan bent, maar als ik prive dat soort uitgaven doe, dan heb ik geleerd dat ik me er beter goed in kan verdiepen, en zorgen dat ik begrijp waar het om gaat, dan blind te varen op de inschattingen van anderen.
Begrijp goed dat het de architect en aannemer niets uit maakt of je binnen budget blijft. De enige die daar belang bij heeft ben je zelf.

Nu heb ik gemakkelijk praten, ik heb het grootste deel van de werkzaamheden zelf uitgevoerd, dus was eigenlijk wel gedwongen om alles goed uit te zoeken van te voren, en bij mij stond dus letterlijk alles wel in de begroting. Mijn 2% zat in het feit dat ik 2 weken voor de verhuizing m'n rug bezeerde, en iemand moest laten komen voor wat last minute klusjes.

Maar goed, moraal van het verhaal, als je geen buffer hebt voor onvoorzien, dan moet je zorgen dat je tot de komma begrijpt wat er in het bestek en de begroting staat, en wat er ontbreekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
En ook als professional hebben we die 2-5% onvoorzien vaak nog wel nodig. Bouwen is in die zin altijd wat onvoorspelbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:04:
En ook als professional hebben we die 2-5% onvoorzien vaak nog wel nodig. Bouwen is in die zin altijd wat onvoorspelbaar.
Die bouw jij zelf al in? En die wordt sowieso door de klant betaald?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Staat gewoon in de open begroting. Komt ook vaak doordat moment van aannemingsovereenkomst en daadwerkelijke inkoop niet op hetzelfde moment zijn. Daarbuiten is papier gewillig, maar de werkelijkheid soms wat weerbarstiger. Dan passen dingen net niet of is de onderaannemer waar je al jaren mee werkt opeens gestopt en moet je duurder inkopen.

Klant kan het ook nalaten, maar dan hebben we bij elke afwijking een discussie. :P

[ Voor 31% gewijzigd door Señor Sjon op 22-03-2017 15:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18:32
Wij doen wel aan postzegel bouwen of hoe je het ook noemt..

Kavel is 419 m2 (iets van 368€ per m2)
Huis is bruto 162 m2 (benenden verdieping met garage en uitbouw)

Huis staat dan minimaal 2.5 meter van grens af en wordt bij ons iets van 3.x meter.

Achtertuin is dan 16x6 meter en voortuin 3 x 17.5 (kavel loopt beetje scheef)
Zijkant links is dan 25x3 meter, en zijkant rechts 25 x 2.5 (aan de voorkant weglopend naar dik 1 meter aan achterkant bebouwing en achter in tuin 0)

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ibbelz
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-06-2022
Op dit moment is bij het ontwerp van ons huis overigens uitgegaan van witte gevels. Nu vinden we de witte gevels erg mooi, maar is het praktisch? Deze gevels zouden behandeld worden met keim (minerale verf op silicaat basis). Ik hoor verschillende geluiden over witte gevels, voornaamste bezwaard is dat je er alles op ziet en dat het lastig schoon te houden is. Nu wordt juist keim allerlei mooie kwaliteiten toegedicht die dit tegen zouden gaan. Zo zou er niet snel viezigheid aan binden en het bovendien eenvoudig schoon te houden zijn, ook zou het onderhoudsarm zijn.

Iemand in de praktijk ervaring met keim? Dien je het vaak schoon te maken / blijft het inderdaad makkelijk schoon? Hoe vaak zou keim ongeveer opnieuw dienen te moeten worden behandeld/aangebracht?

Verder trouwens iedereen bedankt voor de input op onze eerste tekeningen en het ontwerp + afzuiging in de keuken. We zijn nemen de input mee, ook de voorbeelden hebben voor inspiratie gezorgd. :)

[ Voor 11% gewijzigd door Ibbelz op 22-03-2017 15:53 ]

Even he, to whom most things that most people would think were pretty smart were pretty dumb, thought it was pretty smart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
jacovn schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:44:
Wij doen wel aan postzegel bouwen of hoe je het ook noemt..

Kavel is 419 m2
Huis is bruto 162 m2 (benenden verdieping met garage en uitbouw)

Huis staat dan minimaal 2.5 meter van grens af en wordt bij ons iets van 3.x meter.

Achtertuin is dan 16x6 meter en voortuin 3 x 17.5 (kavel loopt beetje scheef)
Zijkant links is dan 25x3 meter, en zijkant rechts 25 x 2.5 (aan de voorkant weglopend naar dik 1 meter aan achterkant bebouwing en achter in tuin 0)
Ik doe ook postzegel bouwen. Wil je niet boven de 600K all in uitkomen in de randstad heb je niet zoveel keus anders dan postzegel bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Wij ook, is ook een bewuste keuze. Wilde in een woonwijk wonen en daar zijn de kavels gewoon niet groot (iig niet in de wijk waar wij wilde wonen). Zie ons huis ook echt als huis, niet als vrijstaande villa.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:54

RUFFNECK

Poentje

Idem hier! (buurman van LittleTycoon :)) inderdaad meer een keus van/voor plaats/wijk dan de kosten.

Zolang je er gelukkig bent toch :)

[ Voor 5% gewijzigd door RUFFNECK op 22-03-2017 17:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

RUFFNECK schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 17:29:
Idem hier! (buurman van LittleTycoon :)) inderdaad meer een keus van/voor plaats/wijk dan de kosten.

Zolang je er gelukkig bent toch :)
Zeker weten!
Hoop ook niet dat mijn "postzegel" opmerking als een waardeoordeel is opgevat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Hier ook postzegel bouwen. Suburbia Rotterdam. Kavel is 500m2 Woning 11x8m. Bouwen aan de ene kant op 1m van buren, andere kant op 3M.

Achterkant is dichte schutting met aangrenzend achtertuin overburen.

Zitten nu op 715k en verwacht nog overschreiding op elektra installatie en airco. Tuin is een sluitpost die als een echte struisvogel 0 euro kost in mijn excel.

We hebben geen winst begroot op verkoop onze huidige woning en hopen zo rond te komen.

Starten over 8 weken met heijen. Plattegronden al eerder gepost. Zal de artist impression snel uploaden en zodra er bouwactiviteiten zijn foto updates geven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik snap dat met zulke grondprijzen je al vrij snel aan "postzegelbouw" moet doen, als wij in het westen hadden gewoond hadden wij ook weinig keuze gehad.

"Gelukkig" wonen wij op het platteland in Twente, en los van het feit dat mijn roots hier liggen, ik geen stadsmens ben en ik al helemaal niet kan wennen aan de "cultuur" in het westen zijn de grondprijzen hier ook nog eens betaalbaar.

Ik kom nu volgens begroting op een "totaalprijs" van 590K, en daar zit ik ondertussen geen 10K meer naast ;) Ik verwacht zelfs dat e.e.a. nog mee gaat vallen ten opzichte van de begroting, maar die meevallers worden meestal weer ergens anders voor mis/gebruikt :P

Bij deze prijs zit dan ook alles, maar dan ook alles in, van advieskosten t/m de meubels en inrichting.

Kavel van 1750m2, en een huis met een bruto oppervlak 12,5x14,85= 185m2

En het gaat inderdaad niet om de m2's, en je moet de tering naar de nering zetten. Als ik in het westen had gewoond had ik waarschijnlijk ook in een luxe 2 onder 1 kapper gezeten voor dat geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Over keuzes maken gesproken en er toch achter komen dat ook het bestek van ons niet 100% sluitend is.

Optie 1: (bestek)

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/w024d4.jpg

Optie 2: = suggestie van de aannemer

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/jfae7o.jpg

Tsjah, ik wou dat ik voordat ik ging bouwen wist dat er zoveel soorten beleg waren, normaal heb ik alleen verschillende soorten "beleg" op m'n brood :P

excuses moi voor de gedraaide foto's, ik heb dat soms met TinyPic, en weet niet hoe ik ze recht krijgt :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Grappig, dit soort keuzes toont mijn aannemer juist ruim van tevoren in hun 2 zgn. kopersgesprekken (die makkelijk elk 3 uur kunnen duren). Niet dat dat de keuze makkelijker maakt, de architraven (ik neem aan dat je het daarover hebt) hebben wij ook pas 1 maand geleden gekozen, terwijl het gesprek zeker een half jaar geleden was :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat is het verschil in de manier van aanpak, ik heb geen gesprek gehad met mijn aannemer, mijn aannemer heeft een hard bestek gehad en daar moest hij prijs voor maken.

Alle "zichtdingetjes" dienen voor uitvoer goedgekeurd te worden door opdrachtgever.

Dus dit is een fout van onszelf / architect omdat het bestek op dit punt dus niet 100% sluitend was, en wij ons van te voren niet 100% verdiept hebben in dit soort details.

Maar hoeveel kosten hebben we het over :? Volgens de aannemer een dag extra werk dus 8*35 = 280 euro en een beetje materiaal, geen bedragen waar ik wakker van lig.

Aan de andere kant is er ook nog voldoende te verrekenen (minderwerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ik was idd vergeten dat je (en vele anderen hier) het anders doet. Architect kom bij mij via de aannemer ja.

Maar inderdaad geen kosten om wakker van te liggen, het is een stuk mooier (mening) dus sowieso doen (no brainer net als stompe deuren :p)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Ibbelz schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:49:
Op dit moment is bij het ontwerp van ons huis overigens uitgegaan van witte gevels. Nu vinden we de witte gevels erg mooi, maar is het praktisch? Deze gevels zouden behandeld worden met keim (minerale verf op silicaat basis). Ik hoor verschillende geluiden over witte gevels, voornaamste bezwaard is dat je er alles op ziet en dat het lastig schoon te houden is. Nu wordt juist keim allerlei mooie kwaliteiten toegedicht die dit tegen zouden gaan. Zo zou er niet snel viezigheid aan binden en het bovendien eenvoudig schoon te houden zijn, ook zou het onderhoudsarm zijn.

Iemand in de praktijk ervaring met keim? Dien je het vaak schoon te maken / blijft het inderdaad makkelijk schoon? Hoe vaak zou keim ongeveer opnieuw dienen te moeten worden behandeld/aangebracht?

Verder trouwens iedereen bedankt voor de input op onze eerste tekeningen en het ontwerp + afzuiging in de keuken. We zijn nemen de input mee, ook de voorbeelden hebben voor inspiratie gezorgd. :)
Keim is onderhoudsarm (elk jaar de gevel met zachte borstel afspoelen) en ziet er mooi uit. Vooral als wordt afgewisseld met andere kleuren, bijvoorbeeld antraciete 'plint' met wit keimwerk. Ga ervan uit dat je na 15-20 jr weer moet keimen. Dit kost plusminus euro 3500, dus per jr valt het erg mee. Voordeel van keimen is dat je goedkope gevelsteen kunt gebruiken. Per saldo is keimen daarom niet duurder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
LittleTycoon schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:57:
[...]

Ik doe ook postzegel bouwen. Wil je niet boven de 600K all in uitkomen in de randstad heb je niet zoveel keus anders dan postzegel bouwen.
Grond iets van €155.000 en huis van €360.000. Daar dan nog keuken kosten, tuin kosten en huis inrichting (vloer, schilderen/spuiten, gordijnen, wat meubels en verlichting)
Zal wel dicht bij €600.000 komen.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Wij verhuizen eerst alle meubels/inboedel mee, hooguit meteen een nieuwe eettafel, want die is aan vervanging toe. De reden is meer dat we het (denk ik) beter kunnen "zien" hoe en wat we nodig hebben als we d'r in zitten. Zo op papier etc is (vinden wij) knap lastig... "Voordeel" zal dan zijn dat we die bijkomende kosten wat kunnen opschuiven, maar komen zullen ze ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Ik zit inmiddels op 565K
- Grond 162K
- Huis 370K
- Overig 33K

Overig en grond is gelijk gebleven: Huis is van 320K naar 370K gegaan, verschil tussen niet weten wat je nu eigenlijk krijgt tot weten wat je wil en krampachtig proberen dit te realiseren zonder de hoofdprijs te betalen. Dit heeft me ca. 20K opgeleverd, maar is weer in het zwarte gat gestort :). Ik hoop dat het hierbij blijft, irritatiegrens is inmiddels wel bereikt.

Oh ja, betekent wel meubels meeverhuizen

[ Voor 4% gewijzigd door LittleTycoon op 22-03-2017 21:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Mooi al die grondprijzen van rond de 150K. Dat kan hier in de buurt helaas niet. Ik heb geluk gehad en betaal 275000,-.

Grond 275K
Huis 420K
Garage 50K
Overig 40K

Ik durf het zelf niet op te tellen.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
artbij schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:15:
Mooi al die grondprijzen van rond de 150K.
je hebt het dan wel over Almere he, soort van Lelystad plus en kavels van rond de 400-450m2. Ik had graag richting Veluwe of Brabant gegaan, maar was voor mijn "lovely wife" no go. Ik ben al blij dat ik Hilversum of Naarden uit haar hoofd heb gekregen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:20:
[...]

je hebt het dan wel over Almere he, soort van Lelystad plus en kavels van rond de 400-450m2. Ik had graag richting Veluwe of Brabant gegaan, maar was voor mijn "lovely wife" no go. Ik ben al blij dat ik Hilversum of Naarden uit haar hoofd heb gekregen :)
Denk niet dat je daar goedkoper uit geweest zou zijn.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Voor mij allemaal droombudgetten hoor. Hier heb ik 140000 voor de grond betaald, en 210000 om ons huis te bouwen.
Wel maar 160m2 plus 80m2 kelder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:14
Bedragen die hier besproken worden zijn inderdaad gigantisch, helemaal als ik het vergelijk met de prijzen bij ons in het oosten hier. Wij hebben een kavel van 725m2 gekocht aan de rand van een kleine stad voor 70.000 euro. Komt een vrijstaande woning op van 200m2 totaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Ipv de totaalprijs vd grond te noemen is de prijs/m2 interessanter. Gemeentegrond op een leuke locatie gaat hier voor grofweg 450/m2 weg. Boven de 500m2 gelden er vaak staffels. Op 20 min rijden kun je grond voor 300/m2 krijgen, en bij grote percelen (2500+) zakt het tot 200/m2.

Toen ik de prijzen vd goedkope gemeente in Excel gooide was er een redelijk nauwkeurige lineaire functie doorheen te plotten, kom je uit op een a * oppervlakte + b = kavelprijs. In deze goedkope gemeente kwam het uit op ongeveer 80k+120*oppervlakte. Die 80k zal wel te maken hebben met alle administratieve handelingen door de gemeente, bestemmingsplan wijzigen etc en de "echte" grondprijs was dus 120 euro/m2. Deze formule klopte best aardig voor kavels tussen de 300m2 en 2000m2 :)

Overigens heb ik een half uurtje "de verkeerde kant op" ook kavels van 50.000 m2 gezien waar je slechts 11 euro/m2 voor hoefde te betalen, met mogelijkheid voor fiscale voordelen onder de landgoederen wet. Het bebouwingsgebied was zo'n 5000m2 groot, de rest was natuurgebied. Best gaaf je eigen landgoed, alleen nog wat aan de prijzige kant :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ok, laten we maar ophouden 8)7 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob Z
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:09
bacardicoconut schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 21:51:
Bedragen die hier besproken worden zijn inderdaad gigantisch, helemaal als ik het vergelijk met de prijzen bij ons in het oosten hier. Wij hebben een kavel van 725m2 gekocht aan de rand van een kleine stad voor 70.000 euro. Komt een vrijstaande woning op van 200m2 totaal.
Minder dan 100,00/m2? Welke kleine stad is dat? Ahaus? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:14
Rob Z schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 22:07:
[...]

Minder dan 100,00/m2? Welke kleine stad is dat? Ahaus? ;)
Haha, nee gewoon in Nederland.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Hier 140K voor 1750m2 dus 80 euro de m2. Dat zijn nog leuke prijzen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Dat is wel erg netjes! Als dat hier voor dat geld bouwrijp opgeleverd zou worden zou ik meteen m'n spaarrekening plunderen en het cash betalen _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Hier net buiten NL, als ik goed kijk kan ik NL wel zien, ongeveer tegen dezelfde prijs als @Grolsch gekocht. Hier is dat overigens niet bouwrijp hoor, je moet gewoon nog een stukje ontbossen.
Maar de kosten voor bouwrijp maken zijn over het algemeen niet het probleem, @pirke
Met de plannen die jij hebt stellen die kosten al helemaal niets voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:05

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Hier 637m2 gekocht voor 110K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 29-11-2023
Purmerend: 185m2 voor 113.000€ = 610€/m2
Wel mooie locatie in Purmerend, dicht bij het centrum en snel in Amsterdam

[ Voor 50% gewijzigd door migila op 23-03-2017 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
[...]

je hebt het dan wel over Almere he, soort van Lelystad plus en kavels van rond de 400-450m2.
De kavels van 400-455 m2 zijn wel de grotere in de normale projecten hier, althans in de wijk waar wij gaan bouwen. Er zijn ook wel kleinere kavels.

Je mag hier 60% bebouwen en moet 2.5 meter van buren af blijven met hoofd gebouw. Bijgeboouwen mag je tot de perceelgrens bouwen helaas. 11 meter hoog is maximal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

migila schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 08:03:
Purmerend: 185m2 voor 113.000€ = 610€/m2
Wel mooie locatie in Purmerend, dicht bij het centrum en snel in Amsterdam
En dat is dan voor een tussenwoning neem ik aan? Hoe zijn de verhoudingen van zo'n perceel dan eigenlijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ibbelz schreef op woensdag 22 maart 2017 @ 15:49:

Laat je bij keimwerk ontzettend goed adviseren over de toe te passen keim EN de bijbehorende steen. Niet elke steen is geschikt voor keimwerk (slechte hechting). Ik heb een huis met keimwerk gehad waarbij pas 2-3 jaar na oplevering het keimwerk is aangebracht en dat zag er 10 jaar later nog uitstekend uit. De omgeving en detaillering is ontzettend belangrijk. Details bij kozijnen kunnen druipwerk en dus vieze gevels veroorzaken. Werk dan ook met overstekken om de gevel wat te beschermen.
[...]

Laatste kavels die ik elke keer langs zie komen tikken ook makkelijk de 200k+ aan voor <500 m².
jacovn schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 08:24:
[...]

De kavels van 400-455 m2 zijn wel de grotere in de normale projecten hier, althans in de wijk waar wij gaan bouwen. Er zijn ook wel kleinere kavels.

Je mag hier 60% bebouwen en moet 2.5 meter van buren af blijven met hoofd gebouw. Bijgeboouwen mag je tot de perceelgrens bouwen helaas. 11 meter hoog is maximal.
En wat zie je in bv Almere-Hout gebeuren... de buren doen het allebei en je hebt een veredelde tweekapper. Maak percelen nou dat er een nogo is tot 3 meter uit de erfgrens. Dat maakt heel veel uit in beleving van kavels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:15:
[...]

Laat je bij keimwerk ontzettend goed adviseren over de toe te passen keim EN de bijbehorende steen.

En wat zie je in bv Almere-Hout gebeuren... de buren doen het allebei en je hebt een veredelde tweekapper. Maak percelen nou dat er een nogo is tot 3 meter uit de erfgrens. Dat maakt heel veel uit in beleving van kavels.
Vrijstaand geschakeld noemen ze dat hier. Er is vaak gewoon te weinig plek voor iets anders dan dit.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

artbij schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:19:
[...]

Vrijstaand geschakeld noemen ze dat hier. Er is vaak gewoon te weinig plek voor iets anders dan dit.
In mijn straat is de breedste ruimte (oprit) bij alle kavels aan dezelfde kant. Dus mensen die een uitbouw of garage doen, hebben die dus meestal allemaal aan dezelfde kant en dus nooit geschakeld. Zo kan het dus ook denk ik...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

In Veenendaal is de m2 prijs zo'n 550 euro, en 500 euro als je er een nul op de meter woning op bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CodeIT
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-09 21:49

CodeIT

Code IT

MAZZA schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:42:
In Veenendaal is de m2 prijs zo'n 550 euro, en 500 euro als je er een nul op de meter woning op bouwt.
Volgens mij in Veenendaal (Oost) wel een verplichte aansluiting op stadsverwarming.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
[quote]Señor Sjon schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:15:

[...]

Laatste kavels die ik elke keer langs zie komen tikken ook makkelijk de 200k+ aan voor <500 m².

[...]

Ja, gemeente Almere heeft de prijs per 1-1 dit jaar met 12,5% verhoogd voor nieuwe kavels. Even de aparte kavels in Almere-Hout niet meegerekend zit je nu zo rond de 450 per m2.Dus vanaf ca. 445m2 kavel zit je op de 200K.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
CodeIT schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:07:
[...]

Volgens mij in Veenendaal (Oost) wel een verplichte aansluiting op stadsverwarming.
Ah, dat is gelijk een no-go voor een beetje zelfbouwer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Rtificial schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 08:39:
[...]

En dat is dan voor een tussenwoning neem ik aan? Hoe zijn de verhoudingen van zo'n perceel dan eigenlijk?
De gele kavels mogen vrijstaand bouwen. Ik heb kavel A31 en kies er toch voor om geschakeld te bouwen ivm benutting kavel. Berging komt in huis, dan houden we 80m2 tuin over.

kavels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAZZA
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 17-09 16:30

MAZZA

Barbie is er weer!

CodeIT schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:07:
[...]

Niet langs de Dragonderweg. Maar verder inderdaad wel (voor E10000,- heb ik me laten vertellen...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Hier is een voorbeeldje van wat ik in gedachten heb met zwembad:

Afbeeldingslocatie: https://cloud.funda.nl/valentina_media/015/410/192_1440.jpg

Alleen dan een wat modernere look :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
pirke schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:41:

[afbeelding]

potverdorie dat is mooi zeg! (in een moderner jasje dan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Dat krijg ik maar op 1 manier voor elkaar, nieuwe rijke vrouw vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
migila schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:22:
[...]

De gele kavels mogen vrijstaand bouwen. Ik heb kavel A31 en kies er toch voor om geschakeld te bouwen ivm benutting kavel. Berging komt in huis, dan houden we 80m2 tuin over.

[afbeelding]
Hoe werkt die kavelkaart? Met de zone zijtuin hou je een pijpenlade over? 185m² is cru gesteld helemaal niets natuurlijk om een vrijstaand huis op te bouwen. Met 11 meter diepte (normaal kavel is voor een tuissenwoning 5,4x25-30 meter. Zelfs voor een tweekapper is een front van 7,5 meter erg krap. Maar goed, ik neem aan dat de prijs er ook naar is.

[afbeelding]

Dat is meer dan 60 m² ;) Ook met openschuivende wanden gaat de teller goed lopen (wel mooi hoor, dus als het kan, zeker doen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

[afbeelding]

Je ziet hierop wel aardig over wat voor formaat ruimte je het hebt. De lengte van die zwemzaal is ongeveer 20 meter. De breedte op die verhouding zal op een meter of 7 komen verwacht ik.Nu, in 120m2 kan je dat natuurlijk ook kwijt, er is altijd wel wat te spelen met de maten. Maar, dit zwembad, inclusief installatie, en de constructie van de ruimte met afwerking en glazen puien zal niet voor 40.000€ gedaan zijn. Eerlijk gezegd, als je wat sanitair en afwerking wil, dan zal je eerder aan een 140.000€ komen verwacht ik. Maar dat is gewoon een inschatting op basis van m2's.

Ik ben echt benieuwd je project te volgen, interessant!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

MAZZA schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 10:42:
Dan heb je nog geluk, jaar geleden was het 600 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
Señor Sjon schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:27:
[...]
Hoe werkt die kavelkaart? Met de zone zijtuin hou je een pijpenlade over? 185m² is cru gesteld helemaal niets natuurlijk om een vrijstaand huis op te bouwen. Met 11 meter diepte (normaal kavel is voor een tussenwoning 5,4x25-30 meter. Zelfs voor een tweekapper is een front van 7,5 meter erg krap. Maar goed, ik neem aan dat de prijs er ook naar is.
[...]
Ja, of vast of 1 meter los. Inderdaad is dat niks dus vandaar dat ik vast bouw. En de prijs is er niet naar, dure grond rond Amsterdam van 610€/m2. Woning wordt 245m2 en de tuin blijft nog 80m2, prima voor een stadswoning natuurlijk. Voorgevel is 7,5 breed, achtergevel 11,6 en dan 10meter diep (binnenmaat).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online

[afbeelding]

Als je een binnenzwembad neemt moet je wel zorgen dat je warme lucht gordijnen neemt voor de ramen zodat ze niet altijd beslagen zijn.

http://www.updesignzwemba...heersing-binnenbaden.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
Rtificial schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 12:46:
[...]

Je ziet hierop wel aardig over wat voor formaat ruimte je het hebt. De lengte van die zwemzaal is ongeveer 20 meter. De breedte op die verhouding zal op een meter of 7 komen verwacht ik.Nu, in 120m2 kan je dat natuurlijk ook kwijt, er is altijd wel wat te spelen met de maten. Maar, dit zwembad, inclusief installatie, en de constructie van de ruimte met afwerking en glazen puien zal niet voor 40.000€ gedaan zijn. Eerlijk gezegd, als je wat sanitair en afwerking wil, dan zal je eerder aan een 140.000€ komen verwacht ik. Maar dat is gewoon een inschatting op basis van m2's.

Ik ben echt benieuwd je project te volgen, interessant!
Volgens Funda is het bad 8x4, dan lijkt 20m me een beetje erg overdreven.

En het kan ook in een veel kleinere setting:

Afbeeldingslocatie: https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/af/8e/43/af8e43be3d54a8b3c1456bdc69f57233.jpg

Het is maar net hoe groot en duur je het zelf wilt maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Er zit een kleedruimte achter. De schuiframen zijn 3-4 meter elk, en er is nog iets achter de rug van de fotograaf.
Het volgende plaatje is behoorlijk kostbaar naar kozijnen en glas toe. Reken gemakkelijk 30k€ aan ramen.

En ja, het kan goedkoper. Dat krijg je een huis met van alles "net niet". Zou ik niet doen. Zoek een groter kavel, dan kan je het op jouw manier doen, je budget is ruim genoeg.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
pirke schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:35:
[...]

[afbeelding]

Potverdikkie, dat is mooi zeg!
(deels te danken aan de fotograaf misschien)

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terpen Tijn
  • Laatst online: 21:57
NovapaX schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 14:19:
[...]

Potverdikkie, dat is mooi zeg!
(deels te danken aan de fotograaf misschien)
Ik vind dat meer een bad dan een zwembad; naar het raam toe is de diepte gering, dus zwemmen kun je daar niet, lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Terpen Tijn schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:03:
[...]

Ik vind dat meer een bad dan een zwembad; naar het raam toe is de diepte gering, dus zwemmen kun je daar niet, lijkt me.
Daar heb je gelijk in, maar ik blijft het mooi vinden :P

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:27
migila schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 11:22:
[...]

[afbeelding]
Poh, dat is wel knap om daarop vrijstaand te bouwen. Het maximale bouwvak is dus ook 11m in geval van kavel A32?

Ik zou dan nog liever 3 onder 1 kap willen zien met maximale ruimte ipv daarop vrijstaand te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Terpen Tijn schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 15:03:
[...]Ik vind dat meer een bad dan een zwembad; naar het raam toe is de diepte gering, dus zwemmen kun je daar niet, lijkt me.
Het is ook alleen maar bedoeld om indruk op anderen te maken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is ook totaal niet praktisch, maar meestal maakt de eigenaar hem zelf niet schoon. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
pirke schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 13:35:
[...]

[afbeelding]

En hoeveel moeite je wilt doen om je gelijk te halen....
Señor Sjon schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:48:
Het is ook totaal niet praktisch, maar meestal maakt de eigenaar hem zelf niet schoon. :+
Als het budget op is bij zo'n klein badje wel verwacht ik :)

[ Voor 21% gewijzigd door Artbij op 23-03-2017 17:56 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• migila
JaMaaT schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 16:18:
[...]

Poh, dat is wel knap om daarop vrijstaand te bouwen. Het maximale bouwvak is dus ook 11m in geval van kavel A32?

Ik zou dan nog liever 3 onder 1 kap willen zien met maximale ruimte ipv daarop vrijstaand te bouwen.
Wij hebben er dus voor gekozen om geschakeld te bouwen. Om nou 20k meer te betalen voor een buitengevel en dan een raar steegje te hebben met minder ruimte binnen. Ja, los van de buren is ook wat waard maar mijn buren aan die kant krijgen een kelder onder het huis dus de fundering is ook nog eens los van onze fundering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:59
Grote bouwkavels zijn niet zo makkelijk te vinden in de Randstad.
In en rondom de steden en de dorpen op de verbindingslijnen bovendien erg duur.
Zo zag je in onze gemeente een plan voor kavels van minimaal 500 mtr met inschrijvingsprijs tussen de 800 en 1200 per m2. een jaar of 7 geleden.
Dat was blijkbaar te bar en de kavels werden een kleine 300 plus en daarop ehum vrijstaande kasten van huizen en geschakelde op 200 plus.
En het idiote is dat ik met heel veel ruimte buiten maar 600m3 plus 10 procent als huis mag bouwen en het veelvoudige aan niet woongebonden gebouwen.

ik denk dus ook dat pirke wel aardig wat kan met zijn budget met een hoop creativiteit, sparen voor de volgende fase en geen hoge eisen, maar met 500 meter is vrijstaand niet bepaald de beleving die ik er bij heb en zeker niet voor dat geld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Grolsch
Gisteren weer "bouwvergadering" gehad, en de aannemer wil over 3 weken opleveren, dus er moet nog wel e.e.a. gebeuren.

Vanavond ff met m'n maat (Timmerman) de bekisting geplaatst op de keuken, en nu krijg ik er pas een gevoel bij hoe het gaat worden :)

Mijn excuses voor de slechte belichting, het was donker met een peertje :P

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/250hwub.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/ounwxt.jpg

En ook de kachel is vandaag geplaatst, en aan het restant te zie heeft de kachel ook gebrand :P

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/1670zzk.jpg

Voor ons nog een beetje onwerkelijk dat het huis dus over 3 weken "aannemer-klaar" is.

Onze bestaande woning moeten we per 02-06-2016 verlaten, dus we willen in het weekend van Hemelvaart verhuizen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 21:59
Een heel traject en het grappige vind ik altijd als je in een niewbouwwoning binnenstapt en rondkijkt, dat het zo simpel lijkt.
Vloertje, muren, deurtjes raampjes en dakje; klaar is het kinderbestek ;-0

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Vraag: Ik moet kiezen tussen schroeven of verlijmen van mijn cembrit vezelcement gevelplaten grijs (verdorie eternit tectiva platen niet meer leverbaar in beoogde kleur). Verlijmen kost zo'n 5,5K extra. Is ongeveer de helft van mijn gevel, andere helft is metselwerk. Gevelplaten beginnen vanaf zo'n 2,7 meter hoogte (hoeveel per gevel verschilt per gevel).

Kan maar niet beslissen. Schroeven zie je zitten in de gevelplaten, ca. iedere 40-50 cm hoh, dus minder estetisch. Platen zelf zijn 3,05m x 1,2m cq. 2,5m x 1,2m. Maar gevelplaten beginnen vanaf 2,4 meter dus ik neem aan dat schroeven van afstand/op hoogte minder opvallen.

Wat is nu wijs? Industriele look met schroeven (impact marktwaarde?) of niet deze poor man variant en dus verlijmen met egale look?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

5,5K€ extra voor het verlijmen!?! Extra?
Mijn hemel, dat is een kostbare bedoening. Alle gevels van mijn huis bij elkaar hebben aan materiaal nog geen 9000€ gekost.
Goed, blijkbaar gaat het dus vooral in de uren zitten. Zijn ze echt 12 mandagen langer bezig met het verlijmen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Rtificial schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 08:56:
5,5K€ extra voor het verlijmen!?! Extra?
Mijn hemel, dat is een kostbare bedoening. Alle gevels van mijn huis bij elkaar hebben aan materiaal nog geen 9000€ gekost.
Goed, blijkbaar gaat het dus vooral in de uren zitten. Zijn ze echt 12 mandagen langer bezig met het verlijmen?
Ja extra. Niet te controleren voor mij natuurlijk hoe lang ze bezig zijn, aannemer doet alsof zijn neus bloedt. Zit ook een stukje garantie in, verlijmd heeft een iets groter risico van loslaten. Maar vandaag dus mijn vraag: 5,5K is veel geld, maar is het het ook waard als je het probeert te objectiveren
Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic