Zwembad zou natuurlijk ook in de kelder kunnen, dan heb je alleen geen daglicht, of je moet de kelder groter maken dan het huis en er een lichtstraat of schuifdak boven hangen. 's Zomers wel minder handig als je eigenlijk lekker in de tuin wilt zitten. Of alleen de zwembad techniek in de kelder, dat hoeft niet perse op de begane grond.
Het zwembad zelf zal ongeveer 50k kosten, dat valt reuze mee. Dat is excl de muren/dak vd ruimte waar hij in komt, maar incl de techniek en vochtregulatie vd ruimte.
Ik wil iets bouwen waar we 30 jaar kunnen blijven. M'n vrouw wil graag in een woonwijk zitten en ik achteraf, deze groene villawijk zit daar precies tussenin. Aan de rand van een dorp wat weer tegen de stad aan ligt. In 5 min zit je op de snelweg. De enige grotere nog beschikbare kavel daar is meteen 350k voor 975m2. Dat kavel ligt met de achtertuin op het noorden en is slechts 5m breder, wel 50% dieper. Daar heb ik geen 125k extra voor over. Die steek ik liever in het huis.
Alternatief is wachten tot een ander kavel beschikbaar komt, of een bestaand huis kopen en dat verbouwen. Dat laatste kijken we al een jaar naar, maar er komt niks beschikbaar waar we genoeg potentie in zien om te doen wat we willen tegen het budget wat we willen. Bij zelfbouw kun je het simpelweg vanaf stap 1 intekenen.
Om terug te komen op eerdere vragen: het huis zal 3m aan beide kanten vrij hebben, en aan 1 kant kun je vanaf 5m achter de gevellijn ongeveer tegen de perceelsgrens uitbouwen. In de praktijk zetten de meesten hun garage met uitbouw erachter dicht op de perceelsgrens, allemaal aan de noordzijde zodat je maximaal zon meepikt aan de zuidkant. Dat wil ook zeggen op de begane grond geen ramen aan de noordkant, wat weer energie scheelt.
En wat betreft de ambitieuze plannen: ik droom graag groot en werk dan hard om ze waar te laten worden. Dat is ook de enige manier om ze uit te laten komen, want normaliter gaan ze niet vanzelf

Rekening houdend met 400/m3 normale bouw, 50k voor het zwembad en 50k overig, moet dit in 1000m3 voor 500k te doen zijn. Kwestie van de juiste mensen op de juiste tijd op de juiste plek zetten.