Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.739 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Tja.
Je huis is niet 5500€ minder waard als de platen geschroefd zijn.
Puur esthetisch is verlijmd, of eigenlijk, onzichtbaar, bevestigd natuurlijk mooier. Is er geen clip-systeem voor die platen?
Als ik voor die keuze zou staan, zou ik met mijn budget geen 5500€ aan de verlijming uitgegeven hebben. Maar, eerlijk is eerlijk, ik heb al die werken zelf uitgevoerd, en zou dus enkel naar de materiaalkosten hoeven te kijken, en die zullen nu ook weer niet gigantisch zijn. Wat voor oppervlak gaat het eigenlijk om?

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 18-09 15:54

RUFFNECK

Poentje

Worden de platen nog behandeld verder (zodat de schroeven weggewerkt kunnen worden)? Gezien je het al zelf aangeeft dat je de schroeven zal zien, lijkt het mij alsof dat al niet jouw voorkeur heeft? Als mijn denkwijze niet klopt en je vindt ze zelf mooi/prima, dan zou ik die 5500 lekker ergens anders voor gebruiken.

Ik bouw m'n huis niet voor een ander om mooi te vinden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Over hoeveel m2 gaat het?
Wij zijn ook aan het kijken naar Tectiva/Cembrit/SVK vezelcement. Voorkeur gaat bij ons zeker uit naar verlijmen maar ook bij ons is het een kostenafweging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 18-09 13:28
Ik neem aan dat het om trespa schroeven in kleur gaat? Anders ziet het er helemaal niet uit. Verlijmen heb ik (zakelijk) geen beste ervaringen mee, maar ook schroeven geeft geen schoonheidsprijs. Eigenlijk vermijd ik het toepassen ervan.

Overigens worden ze vaak verlijmd + geschroefd.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
RUFFNECK schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:18:
Worden de platen nog behandeld verder (zodat de schroeven weggewerkt kunnen worden)? Gezien je het al zelf aangeeft dat je de schroeven zal zien, lijkt het mij alsof dat al niet jouw voorkeur heeft? Als mijn denkwijze niet klopt en je vindt ze zelf mooi/prima, dan zou ik die 5500 lekker ergens anders voor gebruiken.

Ik bouw m'n huis niet voor een ander om mooi te vinden :)
Het gaat me niet alleen om mooi, maar ook om marktwaarde, wat anderen mooi vinden. Heeft het geen negatieve impact op marktwaarde, dan ga ik voor schroeven. Maar ja, heeft het impact op marktwaarde vs. lijmen.

Dit is ongeveer hoe geschroefd eruit ziet.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/l4Y03fBpZycIwVKtJ5YwXQuy/full.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18-09 14:13
Mijn woning wordt binnenkort opgeleverd en nu ik aangeef dat ik een oplever keuring wil laten doen merk ik dat de aannemer en uitvoerder beetje geïrriteerd worden.

Die geven aan dat ze alleen de punten aannemen als het via veh gebeurd.
Maar ik mag toch meenemen wie ik wil? Neem nu een bouwconsultant mee van een gerenommeerd bureau hier. Zijn weliswaar niet aangesloten bij veh, maar neem aan dat de oplever punten waar hij mee komt gewoon grfixed moeten worden.

Zelfde als de 5% regeling. Vinden ze ook niet erg leuk dat ik die bij de notaris ging stallen. Dat ik in mijn bestek had staan de laatste 10% volledig te moeten betalen voor oplevering.
Maar goed... Die 5% is wettelijk en bouw ook met woningborg en daar staat het ook in.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:35:
Ik neem aan dat het om trespa schroeven in kleur gaat? Anders ziet het er helemaal niet uit. Verlijmen heb ik (zakelijk) geen beste ervaringen mee, maar ook schroeven geeft geen schoonheidsprijs. Eigenlijk vermijd ik het toepassen ervan.

Overigens worden ze vaak verlijmd + geschroefd.
Schroeven zijn in kleur. Type schroeven geen idee. Het zijn wel stevige vezelcement platen van ca. 45kg per stuk, zie mijn foto hierboven (Cembrit Patina). Zijn er nog andere mogelijkheden om schroeven te vermijden?

[ Voor 5% gewijzigd door LittleTycoon op 24-03-2017 09:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Zoals op het plaatje vind ik het nog wel meevallen, vooral als het ook alleen een deel van je totale gevel zal zijn.. Het helpt wat idd dat ze in kleur zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een ophangsysteem aan de achterkant van de plaat is een andere onzichtbare ophangmethode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:48:
Een ophangsysteem aan de achterkant van de plaat is een andere onzichtbare ophangmethode.
Heb je een link in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 18-09 14:15
Wij zijn inmiddels in een stadium om 1-helft van een 2-onder-1 kap woning te kopen. De woning betreft een 'schuurwoning', zodat het in het landschap past (er stonden vroeger schuren). Dit is een samenwerking tussen een boer die zijn land heeft verkaveld en een lokale aannemer die de woning er heeft opgezet. D.w.z. we hebben een leveringsakte van de grond en een aparte aanneemovereenkomst met de aannemer. De woning heeft 3 woonlagen waarvan 1 woonlaag onder de grond zit (soutterain), waarbij 1 deel van de woning een volledige glazen pui heeft incl de kelder, zodat we gewoon daglicht hebben.

Voor de goede orde: de woning is al casco gebouwd en andere helft is al bewoond. D.w.z.: wind en waterdicht, nuts aansluitingen, ramen, kozijnen, pomp tbv kelder.

Wij betalen het volgende:

1. Kavel van 1000m2 voor 60k,- (overeenkomst met een boer).
2. Casco woning van 235 m2 en 830 m3 voor 303k,- (aparte aanneemovereenkomst met bouwbedrijf).

Voor de afbouw gaan we apart met deze partij in onderhandeling of gaan met een andere partij in zee (afhankelijk van de prijs).

We vinden de aannemingsovereenkomst erg summier:

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/p169fpuycqh7h18/AOvereenkomst.png?dl=1

Mijn vragen zijn:

1. Is het verstandiger om over de gehele prijs te onderhandelen inclusief afbouw?
2. Wat vinden jullie van de casco prijs?
3. Tips om de aannemingsovereenkomst te verbeteren?

Verder nog tips waar op te letten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
c0sje schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:00:
Wij zijn inmiddels in een stadium om 1-helft van een 2-onder-1 kap woning te kopen. De woning betreft een 'schuurwoning', zodat het in het landschap past (er stonden vroeger schuren). Dit is een samenwerking tussen een boer die zijn land heeft verkaveld en een lokale aannemer die de woning er heeft opgezet. D.w.z. we hebben een leveringsakte van de grond en een aparte aanneemovereenkomst met de aannemer. De woning heeft 3 woonlagen waarvan 1 woonlaag onder de grond zit (soutterain), waarbij 1 deel van de woning een volledige glazen pui heeft incl de kelder, zodat we gewoon daglicht hebben.

Voor de goede orde: de woning is al casco gebouwd en andere helft is al bewoond. D.w.z.: wind en waterdicht, nuts aansluitingen, ramen, kozijnen, pomp tbv kelder.

2. Casco woning van 235 m2 en 830 m3 voor 303k,- (aparte aanneemovereenkomst met bouwbedrijf).

Voor de afbouw gaan we apart met deze partij in onderhandeling of gaan met een andere partij in zee (afhankelijk van de prijs).

[afbeelding]

Mijn vragen zijn:

1. Is het verstandiger om over de gehele prijs te onderhandelen inclusief afbouw?

Lijkt aan de prijs voor casco alleen 800m3, maar dat is natuurlijk afhankelijk van ontwerp. Heb je gevoel voor wat afbouwkosten zijn en/of budget voldoende is? Zo niet, dan zou ik zeker vragen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZeRoC00L
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
LittleTycoon schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:35:
[...]

Het gaat me niet alleen om mooi, maar ook om marktwaarde, wat anderen mooi vinden. Heeft het geen negatieve impact op marktwaarde, dan ga ik voor schroeven. Maar ja, heeft het impact op marktwaarde vs. lijmen.

Dit is ongeveer hoe geschroefd eruit ziet.
[afbeelding]
Check wel even met je aannemer hoe er geschroefd gaat worden. Op dit plaatje lijken het mij vrij weinig schroeven (om het mooier te laten lijken ?).
In de voorschriften van de leverancier van platen staat om de hoeveel cm er geschroefd moet worden.
Mijn vragen zijn:

Informatie op de overeenkomst lijkt me vrij summier, zou in ieder geval zorgen dat je tekeningen toevoegd en in de overeenkomst opneemt om volgens die specs laat bouwen.
Daarnaast lijkt het dat de aannemer de volledige som bij aanvang wil, dat moet je natuurlijk nooit doen.

[ Voor 30% gewijzigd door ZeRoC00L op 24-03-2017 10:08 ]

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 18-09 14:23

[afbeelding]

Mijn vragen zijn:

Betalen bij overdracht grond? Alles vooraf dus?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
Voor de casco afbouw moeten we alles vooraf betalen, omdat ze het huis al hebben gebouwd (het is nogal een bijzonder constructie). Maar toch kopen we de kavel apart en de aannemingsovereenkomst apart. We weten dus wat we krijgen voor de 303k (de woning zoals deze er nu bij staat):

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/r9o3g1ybgckir6c/IMG_2222.JPG?dl=1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
LittleTycoon schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:00:
[...]

Heb je een link in de aanbieding?
Over het algemeen zijn dat soort systemen duurder dan lijmen. Het vraagt meer van je achterconstructie en de blinde bevestiging van de haken op de platen gaat ook niet voor niets. Eternit heeft b.v. Tergo als ophangsysteem.

@c0sje; die overeenkomst lijkt nogal op het verkiezingprogramma van de PVV :) Je hebt zo niet echt een idee wat je krijgt. Of ja, de woning staat er al begrjip ik? Dus 'what you see is what you get'?

Zonder installaties/binnenwanden/-deuren/etc is dat nogal een erg pittige prijs. Bijna 1300/m2? Voor dat geld kan je woning helemaal afgebouwd hebben.

Wel mooie woning trouwens en flinke lap grond! Voor dat geld heb ik de parkeerplaatsen :+ bij wijze van spreken dan.

[ Voor 8% gewijzigd door bartvb op 24-03-2017 10:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

c0sje schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:22:
Voor de casco afbouw moeten we alles vooraf betalen, omdat ze het huis al hebben gebouwd [/url]]
Dat je de casco prijs betaald bij de overdracht van de grond lijkt logisch... het casco staat er al.
Maar om de gehele afbouw voor te financieren is wel erg in het voordeel van de aannemer.

Erg forse casco prijs ook, maar dat is een gegeven....... Ik zou altijd eerst naar de totaalprijs kijken (inclusief afbouw) en eventueel voor dat laatste een alternatieve offerte zien te krijgen als het opnieuw een fors bedrag is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
c0sje schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:22:
Voor de casco afbouw moeten we alles vooraf betalen, omdat ze het huis al hebben gebouwd (het is nogal een bijzonder constructie). Maar toch kopen we de kavel apart en de aannemingsovereenkomst apart. We weten dus wat we krijgen voor de 303k (de woning zoals deze er nu bij staat):

[afbeelding]
Je koopt dus een bestaand huis, wat je nog verder af moet werken?

Ik vind het nogal een bedrag die 303K. Ik zou nog zeker 150k voor de afbouw rekenen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
artbij schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 10:29:
[...]

Je koopt dus een bestaand huis, wat je nog verder af moet werken?

Ik vind het nogal een bedrag die 303K. Ik zou nog zeker 150k voor de afbouw rekenen.
Wij vinden 303 ook prijzig. Ik koop inderdaad een huis wat inmiddels gebouwd is door de aannemer. Ik denk dat we een bouwtekening (verder) laten uitwerken en hierop een offerte vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bouwtekening?.... het casco staat er al. De aannemersovereenkomst die je gaat krijgen zal specificeren wat er geleverd gaat worden, dat is wat je nu koopt. Details wat er nu precies wordt opgeleverd zijn belangrijk om te bepalen wat er nog moet gebeuren.

Wat je nu moet bepalen is wat je als verdere afbouw wilt laten uitvoeren (en wat je zelf gaat doen) en daar een offerte/contract voor gaan krijgen. Maar gezien de casco prijs zal deze aannemer wel met een fors aanvullend bedrag gaan komen verwacht ik, of er moet al meer geleverd worden dan wat er als basis casco gangbaar is.

Dit is voor hen wel een erg mooi manier van ontwikkelen, ze hebben nu alle echte risico's al in de verkoopprijs opgenomen en komen nu vast met een contract waar ze de overgebleven risico's bij jou leggen.

[ Voor 73% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 11:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:03:
Bouwtekening?.... het casco staat er al. De aannemersovereenkomst die je gaat krijgen zal specificeren wat er geleverd gaat worden, dat is wat je nu koopt.

Wat je nodig hebt is een duidelijk beeld wat je als verdere afbouw wilt laten uitvoeren (en wat je zelf gaat doen) en daar een offerte/contract voor. Maar gezien de casco prijs zal deze aannemer wel met een fors aanvullend bedrag gaan komen verwacht ik.
Waarom zou je een aanneemovereenkomst krijgen? Je koopt een bestaande woning.

Ik zou hier niet om staan te springen. Het is ook maar de vraag of je al je wensen mbt de installatie nu nog uit kunt laten voeren.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:11:
[...]
Omdat dat is wat er wordt aangegeven door c0sje, maar het is een A4'tje met die titel ;) .
Hoewel er naar verwachting toch wel wat bijlagen bij zullen zitten :-).

En waarom zou je je wensen niet kunnen uitvoeren (binnen grenzen natuurlijk)....?
Alleen de buitenmuren staan er.

Zo op het eerste gezicht lijkt het mij vooral (extreem) duur voor wat je krijgt. Of het moet op een toplocatie zijn, maar dat is gezien de grondprijs niet aannemelijk.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
artbij schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 11:11:
[...]

Ik zou hier niet om staan te springen. Het is ook maar de vraag of je al je wensen mbt de installatie nu nog uit kunt laten voeren.
We krijgen een aanneemovereenkomst voor het huis wat er nu staat (nog niet alle werkzaamheden zijn gedaan: bijvoorbeeld afwerken van het pad).

Daarnaast hebben we niet meer dan dit (behalve bouwtekeningen van hoe het huis zou kunnen worden). Voor de installaties is er nog het 1 en ander mogelijk (bijvoorbeeld warmtepomp, etc).

De locatie is voor ons super overigens: nog geen 10 km naar Zwolle centrum en dicht bij uitvalswegen. Het valt onder buitengebied Noord-Veluwe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 00:16

The Legend

*Plop*

Wat artbij bedoelt is dat een aanneemovereenkomst is bedoeld voor het (buiten dienstbetrekking) tot stand brengen van een werk (een huis). Het huis staat hier al. Dat er nog een paadje aangelegd moet worden maakt dat niet anders. Hier is sprake van een koopovereenkomst van een bestaande woning. Dat je mogelijk met dezelfde aannemer nog een aanneemovereenkomst afsluit voor de afbouw is wat anders. Op basis van zo'n kladje zou ik geen drie ton uitgeven. Ik vraag me ook af of je op basis van deze overeenkomst überhaupt een hypotheek kunt krijgen. Als ik jou was zou ik me laten bijstaan door een deskundige bij de koop in deze bijzondere constructie.

[edit]

Ik zie dat zelfs enig installatiewerk ontbreekt. Dan is er ongetwijfeld nog wel 'een en ander mogelijk', maar ook wat jij graag wil? Ik noem balansventilatie of koeling, terwijl er misschien al wel ventilatieroosters in de buitenkozijnen zitten?

[ Voor 16% gewijzigd door The Legend op 24-03-2017 12:18 ]

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 18-09 17:04
Qosmic schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:35:
Mijn woning wordt binnenkort opgeleverd en nu ik aangeef dat ik een oplever keuring wil laten doen merk ik dat de aannemer en uitvoerder beetje geïrriteerd worden.

Maar ik mag toch meenemen wie ik wil? Neem nu een bouwconsultant mee van een gerenommeerd bureau hier. Zijn weliswaar niet aangesloten bij veh, maar neem aan dat de oplever punten waar hij mee komt gewoon grfixed moeten worden.

Zelfde als de 5% regeling. Vinden ze ook niet erg leuk dat ik die bij de notaris ging stallen. Dat ik in mijn bestek had staan de laatste 10% volledig te moeten betalen voor oplevering.
Maar goed... Die 5% is wettelijk en bouw ook met woningborg en daar staat het ook in.
Als je aannemer/uitvoerder zich nu al zo opstelt zou ik zeker nog ff die 5% achterhouden :)

1 ding kan ik je garanderen, als je eenmaal alles betaald hebt heb je geen drukmiddel meer om problemen op te laten lossen.

De laatste 5% betalen wij pas een half jaar na oplevering
De onderhoudsperiode bedraagt 6 maanden, waarna de laatste termijn, groot 5% van de aanneemsom, zal
worden voldaan, nadat de aannemer aan al zijn verplichtingen heeft voldaan.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

DJT

Grolsch schreef op donderdag 23 maart 2017 @ 23:34:
En ook de kachel is vandaag geplaatst, en aan het restant te zie heeft de kachel ook gebrand :P

[afbeelding]
Is dat een houtkachel met aan drie zijden glas? Of zie ik het verkeerd? Welk type is het?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DJT schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:50:
[...]

Is dat een houtkachel met aan drie zijden glas? Of zie ik het verkeerd? Welk type is het?
Inderdaad 3 zijden glas, het is de contura i50, is een inbouwkachel, dus moet nog afgetimmerd worden met een koof:

Afbeeldingslocatie: https://cpsmithstoves.files.wordpress.com/2017/01/i51s-kc3b6k.jpg

YouTube: Contura i50 brandend overzicht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
The Legend schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:12:
Wat artbij bedoelt is dat een aanneemovereenkomst is bedoeld voor het (buiten dienstbetrekking) tot stand brengen van een werk (een huis). Het huis staat hier al. Dat er nog een paadje aangelegd moet worden maakt dat niet anders. Hier is sprake van een koopovereenkomst van een bestaande woning. Dat je mogelijk met dezelfde aannemer nog een aanneemovereenkomst afsluit voor de afbouw is wat anders. Op basis van zo'n kladje zou ik geen drie ton uitgeven. Ik vraag me ook af of je op basis van deze overeenkomst überhaupt een hypotheek kunt krijgen. Als ik jou was zou ik me laten bijstaan door een deskundige bij de koop in deze bijzondere constructie.

[edit]

Ik zie dat zelfs enig installatiewerk ontbreekt. Dan is er ongetwijfeld nog wel 'een en ander mogelijk', maar ook wat jij graag wil? Ik noem balansventilatie of koeling, terwijl er misschien al wel ventilatieroosters in de buitenkozijnen zitten?
Klopt.

@c0sje Je kunt wel een warmtepomp aansluiten, maar wellicht is er al gas aangesloten (wat dan overbodig is) of ligt er juist geen gas en ben je dus verplicht een warmtepomp te pakken. Zelfde geldt eigenlijk voor de isolatie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Qosmic schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 09:35:

Zelfbouw of projectbouw?

Jij geeft gewoon aan wat niet klopt. Wie jou daar op wijst heeft de aannemer niets mee te maken.

Heb je hem al gevraagd waarom hij zo geirriteerd is? Zijn er wellicht punten die niet goed zijn?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJT
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22:47

DJT

Grolsch schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:54:
[...]

Inderdaad 3 zijden glas, het is de contura i50, is een inbouwkachel, dus moet nog afgetimmerd worden met een koof:

[afbeelding]

YouTube: Contura i50 brandend overzicht
Ik vind 'm erg mooi! Ben zelf alleen op zoek naar een CV houtkachel met drie zijden glas, is nog best lastig te vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 00:33
60k voor 1000m2 is natuurlijk een koopje, grote kans dat daar geen bouwtitel bij zit, en dat de aannemer dat bij de kosten voor het huis rekent.

Heb je het bestemmingsplan al eens gelezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
DJT schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:16:
[...]

Ik vind 'm erg mooi! Ben zelf alleen op zoek naar een CV houtkachel met drie zijden glas, is nog best lastig te vinden.
Wij vonden hem ook erg mooi, dus "iets" boven budget, maar wel iets wat we mooi vinden.

Neem eens contact op met https://www.uwkachel.nl , dat zijn echte specialisten, ook i.c.m. CV.

In hun showroom hebben ze ook een complete installatie staan met CV / buffervaten / etc.

Zelf hebben wij de kachel alleen voor de gezelligheid, dus bewust niet gekozen om dit te combineren met de WP / CV.

[ Voor 19% gewijzigd door Grolsch op 24-03-2017 13:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

[afbeelding]

Mijn vragen zijn:

1. Nee, ik zou dat zeker zelf in de hand houden, maar, zie 3
2. De casco prijs is erg hoog, als het echt gaat om enkel casco inclusief ramen en deuren. Uitgaande van een volledig afgewerkt huis voor €400/m3, dan kom je op een totaal van 830*400=€ 332.000.
Nu, ongeveer 1/3 tot 1/2 daarvan gaat in het casco zitten, de rest in installaties en verdere afwerking. Dus in het gunstige geval, staat daar nu voor een waarde van ongeveer € 165.000. Ik zou voor die prijs dus ook zeker niet kopen. Het is een slim spel dat ze spelen met je. Ze laten een huis zien dat er op het oog al bijna klaar uit ziet. Dan denk je, gaat enkel nog een beetje afwerking nodig zijn, maar daar vergis je je snel in. Afwerking en installaties kosten veel tijd en geld. Deze prijs is absurd, enkel de grondprijs is interessant.
3. Ik zou als je deze woning echt wil hebben, vragen de woning af te bouwen, volledig afgewerkt, en je dan opnieuw een voorstel te doen voor de verkoopprijs. Dan ligt het risico bij hun. Met het voorstel zoals het er nu ligt moet je natuurlijk kijken naar het geheel, maar als je wil financieren, dan vraag ik me af of de bank erg geinteresseerd gaat zijn op basis van deze overeenkomst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:37:
[...]

1. Nee, ik zou dat zeker zelf in de hand houden, maar, zie 3
2. De casco prijs is erg hoog, als het echt gaat om enkel casco inclusief ramen en deuren. Uitgaande van een volledig afgewerkt huis voor €400/m3, dan kom je op een totaal van 830*400=€ 332.000.
Nu, ongeveer 1/3 tot 1/2 daarvan gaat in het casco zitten, de rest in installaties en verdere afwerking. Dus in het gunstige geval, staat daar nu voor een waarde van ongeveer € 165.000. Ik zou voor die prijs dus ook zeker niet kopen. Het is een slim spel dat ze spelen met je. Ze laten een huis zien dat er op het oog al bijna klaar uit ziet. Dan denk je, gaat enkel nog een beetje afwerking nodig zijn, maar daar vergis je je snel in. Afwerking en installaties kosten veel tijd en geld. Deze prijs is absurd, enkel de grondprijs is interessant.
3. Ik zou als je deze woning echt wil hebben, vragen de woning af te bouwen, volledig afgewerkt, en je dan opnieuw een voorstel te doen voor de verkoopprijs. Dan ligt het risico bij hun. Met het voorstel zoals het er nu ligt moet je natuurlijk kijken naar het geheel, maar als je wil financieren, dan vraag ik me af of de bank erg geinteresseerd gaat zijn op basis van deze overeenkomst.
Compleet kost het zoals het er nu staat 363K. Daar komt nog 150 bij, Totaalprijs dus rond de 5ton. Is dat het waard?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Rtificial schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 13:37:
[...]Als je wil financieren, dan vraag ik me af of de bank erg geinteresseerd gaat zijn op basis van deze overeenkomst.
Financiering is vooral afhankelijk van de inkomens, daarna van de waarde van het onderpand. De constructie van eerst casco kopen en dan afbouwen boeit niet zoveel voor de financiering. Maar gezien de prijzen en locatie zou de werkelijke/taxatie waarde weleens flink onder de aanschafwaarde kunnen komen, >€500k voor een 2onder1kap bij Zwolle lijkt wel erg veel...

Grote kans dat de financier een taxatie zal gaan vragen.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-03-2017 14:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
Er wordt altijd taxatie gevraagd bij financiering

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
LittleTycoon schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 14:21:
Er wordt altijd taxatie gevraagd bij financiering
Nee hoor. Ligt aan veel verschillende dingen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat klopt, maar als een een aannemingsovereenkomst is als basis, dan gaat de bank daar een inschatting op maken. Als die zien dat het casco al meer dan > 350€/m3 kost, dan gaan die zich wel achter de oren krabben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
artbij schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 12:56:
[...]

Zelfbouw of projectbouw?

Jij geeft gewoon aan wat niet klopt. Wie jou daar op wijst heeft de aannemer niets mee te maken.

Heb je hem al gevraagd waarom hij zo geirriteerd is? Zijn er wellicht punten die niet goed zijn?
Gaat om zelfbouw. Maar zoals grolsch hierboven ook aangeeft. Juist door deze opstelling zorgt ie ervoor dat ik juist die 5% achter houd.

Uiteraard zijn er hier en daar punten die niet goed zijn. Die moet hij gewoon verhelpen en dan krijgt ie z'n geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Qosmic schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 15:44:
[...]

Gaat om zelfbouw. Maar zoals grolsch hierboven ook aangeeft. Juist door deze opstelling zorgt ie ervoor dat ik juist die 5% achter houd.

Uiteraard zijn er hier en daar punten die niet goed zijn. Die moet hij gewoon verhelpen en dan krijgt ie z'n geld.
Dat is vaak de enige manier om het goed opgelost te krijgen, ervoor zorgen dat het bedrag wat hij van je krijgt dusdanig hoog is dat hij daar zijn best voor gaat doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
Hoe zit het bijvoorbeeld met het buiten schilderwerk?
Bij mij zitten er allemaal blaasjes op (in de zon gedaan) en hier en daar een druiper.
Daarnaast zit er ook best veel zand opgesloten in het schilderwerk. Aan de ene kant logisch want het is een zanderige bouw kavel. Maar ik ben niet tevreden over de kwaliteit.
In hoeverre kan zo'n bouwer dan zeggen; ja er is geschilderd, zit toch verf op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022
Qosmic schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:56:
Hoe zit het bijvoorbeeld met het buiten schilderwerk?
Bij mij zitten er allemaal blaasjes op (in de zon gedaan) en hier en daar een druiper.
Daarnaast zit er ook best veel zand opgesloten in het schilderwerk. Aan de ene kant logisch want het is een zanderige bouw kavel. Maar ik ben niet tevreden over de kwaliteit.
In hoeverre kan zo'n bouwer dan zeggen; ja er is geschilderd, zit toch verf op.
Als het goed is ligt er een schilderbestek aan het schilderwerk ten grondslag (o.a.mbt laagdikte). Blaasjes zijn niet acceptabel (zand ook niet). Betekent dat de verf snel zal loslaten. Enige remedie: schuren en opnieuw aflakken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Grolsch schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 16:02:
[...]

Dat is vaak de enige manier om het goed opgelost te krijgen, ervoor zorgen dat het bedrag wat hij van je krijgt dusdanig hoog is dat hij daar zijn best voor gaat doen.
Woningborg limiteert het retentiebedrag naar verhouding van de (nog) niet opgeloste punten na drie maanden.

Voor het vervangen van een binnendeur van € 75,- kan je geen 5% van zes ton laten vasthouden door de notaris.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0sje
Bedankt voor de hulp. We hebben inmiddels een hulplijn ingeschakeld die ons hierbij gaat begeleiden. Maandag a.s. zitten wij bij de aannemer om alles te bespreken. Ik zal t.z.t. hier een update geven!

De prijs per kuub, is dit inclusief vloer, keuken etc?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
De Rikster schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 17:43:
[...]

Woningborg limiteert het retentiebedrag naar verhouding van de (nog) niet opgeloste punten na drie maanden.

Voor het vervangen van een binnendeur van € 75,- kan je geen 5% van zes ton laten vasthouden door de notaris.
Dat klopt, maar onze aannemer heeft geen woningborg dus wij moesten onze eigen spelregels bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Het is niet alleen Woningborg die redelijkheid en billijkheid voorschrijft. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een tijdje geleden heb ik hier mijn eerste ontwerp voor onze te bouwen woning geplaatst, na nog eens goed puzzelen, de feedback van dit forum en wat rondkijken is dit de volgende versie. Grootste verandering is dat het ontwerp van helemaal gelijkvloers naar 1,5 verdieping is gegaan. Bij deze een plaatje van de begane grond

Feedback is wederom erg welkom!
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/15g752h.jpg

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op vrijdag 24 maart 2017 @ 20:19:
Het is niet alleen Woningborg die redelijkheid en billijkheid voorschrijft. ;)
Dat is inderdaad wel een punt, maar naar mijn idee moet je altijd zorgen dat het te betalen bedrag hoger is als de waarde van de restpunten, maar je kunt om een paar kleine punten natuurlijk geen 50K achterhouden.
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 03:00:
Een tijdje geleden heb ik hier mijn eerste ontwerp voor onze te bouwen woning geplaatst, na nog eens goed puzzelen, de feedback van dit forum en wat rondkijken is dit de volgende versie. Grootste verandering is dat het ontwerp van helemaal gelijkvloers naar 1,5 verdieping is gegaan. Bij deze een plaatje van de begane grond

[afbeelding]
Dan is het misschien ook handig om een plattegrond van de B.G.G. toe te voegen :)

Afgelopen week weer veel gebeurd bij ons.

Voegwerk is afgerond, steigers zijn weggehaald, keuken is geplaatst, houtkachel is geplaatst, kozijnen zijn geplaatst.

De schoorsteen wordt later (prefab) geplaatst.

Voor volgende week staat in de planning tegelwerk afronden, keukenblad (Terrazzo) storten, aftimmeren.

Ook wordt binnenkort heel de tuin gerooid, alle bomen eruit, er ligt nog een betonplaat in van 25m3 beton die gaat eruit, een oud tuinhuisje, etc. etc.

Hier nog een paar foto's van gisteren, lijkt direct heel anders zonder steigers en inclusief voegwerk :)

Over 3 weken wil de aannemer de eerste oplevering inplannen. Dan zal wel niet alles af zijn, maar het meeste wel :)

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/1zbca6s.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/e5irg4.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/4jap36.jpg

[ Voor 29% gewijzigd door Grolsch op 26-03-2017 09:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19:34
Ziet er goed uit. Gaat hard opeens!

Waarom gaan alle bomen eruit? Ik vind dat altijd mooi, van die grote bomen. Het is niet dat je geen ruimte hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18:32
Worden carport en veranda later geplaatst ?
Tenminste ik heb ooit 2 vlakke dakdelen voorbij zien komen in zonnepanelen discussie.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Klopt, wel binnenkort denk ik.

Aan de dakgoten kun je zien waar ze komen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
TLer schreef op zondag 26 maart 2017 @ 12:39:
Ziet er goed uit. Gaat hard opeens!

Waarom gaan alle bomen eruit? Ik vind dat altijd mooi, van die grote bomen. Het is niet dat je geen ruimte hebt.
Omdat de bomen die erin staan meer ontplofte struiken zijn.

Zie hier een foto van google maps, ondertussen kun je het hele hek niets eens weer vinden

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/jj66xg.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/fbwdip.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2lkd8no.jpg

En achterop het perceel staat ook nog een bomenrij welke ervoor zorgt dat de zon en uitzicht geblokkeerd worden, dus die gaan ook de kachel in :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 18-09 11:49

[afbeelding]
Toilet in de gang: deur naar buiten open laten draaien, nu kan je bijna niet naar binnen en de deur weer dicht doen
Woonkamer/keuken: Persoonlijk zou ik de tussenwand eruit gooien, of in ieder geval niet in het midden plaatsen van het stuk buitenmuur. Nu heb je in beide ruimtes klein stukje muur, als je de wand richting keuken schuift, kan je in de woonkamer nog een kast oid voor deze muur zetten. Maar ik zou er 1 open ruimte van houden.
Kantoor: ik zou de deur vanaf de entree maken, kan je in de gang op de wand waar nu deur naar kantoor staat mooi een kapstok oid plannen, of is die onder de trap gepland :?
Kantoor: niet erg groot :? Nu net zo groot als je slaapkamer. Tenzij je 40 uur thuiswerkt zou ik hem wat kleiner maken om ruimtes waar je meer in verblijft wat meer in te winnen.
WC slaapkamer, is die niet erg groot :? Beter doucheruimte misschien wat groter zodat daar wat meer plek is voor opslag handdoeken e.d. :?
Entreedeur andere kant op laten draaien :? (aan die kant meer ruimte om je kont te keren ;) ) Of entreedeur meer verschuiven in de buitenwand richting kantoor.
Waar heb je de tv gepland :? Aan de wand van de bijkeuken is erg praktisch. Kabels doorboren en in de wasruimte klein gootje op de muur, of een stelling neerzetten waar je ook de nodige andere apparatuur in kwijt kan.

Just some opinions O-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

[afbeelding]
Het spijt me, maar ik vind nog steeds dat je hoge nood aan een architect hebt. Het geheel is nog altijd hokkerig, en er is geen natuurlijke flow.
De hele bijkeuken is vrij zinloos op deze manier, omdat je onvoldoende ruimte hebt om op een normale manier kasten te plaatsen. Als je nu kasten langs de lange wand zet, dan kunnen deze net open, maar dan heb je geen doorloop meer.
Maar wat ik al zei, er is geen flow, het geheel is rommelig en hokkerig.
Doe dit alsjeblieft niet zelf.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• asdf25
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 28-12-2024

[afbeelding]
Ik denk dat je het ontwerpen beter aan een specialist (architect) of bouwkundige kunt overlaten. Kan hier wel hele rits aan op- en aanmerkingen opsommen maar zie weinig leidraad wat kan resulteren tot een degelijk ontwerp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Iemand ervaring wat de kosten zijn van het omzetten van een bouwaansluiting naar een definitieve. Bij Stedin geeft men an dat dit maatwerk op offerte basis is, ben op zoek naar een richtbedrag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Cai schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:59:
Iemand ervaring wat de kosten zijn van het omzetten van een bouwaansluiting naar een definitieve. Bij Stedin geeft men an dat dit maatwerk op offerte basis is, ben op zoek naar een richtbedrag
€1000,-

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:15

Richard

Kuru Kuru Kururin

Cai schreef op zondag 26 maart 2017 @ 18:59:
https://www.stedin.net/rekenmodule/

20*350ZO45°

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon

[afbeelding]
Buiten de al genoemde dingen. Hoe kom je bij je technische ruimte? Oppervlaktes zeggen niet zoveel, de maatvoering des te meer. Less = more, waarom een portaal bij de hal? Je bijkeuken is onbruikbaar als je stellingen langs de wand zet. Het is eigenlijk meer een grote gang.

Zoals eerder gezegd, kijk naar andere plattegronden, het is meestal al een keer bedacht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ayous
  • Registratie: Februari 2017
  • Laatst online: 16-07-2022

[afbeelding]
Ik zou eerst al mijn wooneisen eens zo duidelijk mogelijk op papier zetten in termen van gebruiksfuncties, sfeer, (zon)licht, privacy, levensfasebestendigheid, comfort, integratie buiten/binnen etc. Daarbij een goed budget bepalen en dan eens een deskundige laten meedenken. Een goed schetsontwerp is niet zo duur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Señor Sjon schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:31:
[...]

Zoals eerder gezegd, kijk naar andere plattegronden, het is meestal al een keer bedacht.
Ik heb echt heel veel plattegronden bekeken, ook van appartementen. Onder andere door de vele gangen en doorlopen is er in ons plan nu toch een halve verdieping gekomen, zodat het geheel wat compacter is.
ybos schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:29:
[...]

WC slaapkamer, is die niet erg groot :? Daar staat WIC (walk in closet) :)

Just some opinions O-)
Ayous schreef op zondag 26 maart 2017 @ 20:42:
[...]

Ik zou eerst al mijn wooneisen eens zo duidelijk mogelijk op papier zetten in termen van gebruiksfuncties, sfeer, (zon)licht, privacy, levensfasebestendigheid, comfort, integratie buiten/binnen etc. Daarbij een goed budget bepalen en dan eens een deskundige laten meedenken. Een goed schetsontwerp is niet zo duur.
We hebben onze woonwensen al volledig en uit den treure uitgewerkt en in dit ontwerp zitten precies al deze wensen ingepast, daarom vind ik het ook een fijn ontwerp.Maar het lijkt erop dat onze wensen niet echt standaard zijn, want ik heb in meer dan 100 ontwerpen die ik heb bekeken nooit iets gezien dat volledig bij onze wensen past.

Het is wel lastig dat onze wensen zo ver bij de norm vandaan lijken te liggen, ik ben benieuwd hoe dat gaat als we binnenkort eerste kennismakingsgesprekken met mogelijke bouwers gaan maken :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Dat alle wensen erin zitten maakt het nog geen praktische plattegrond natuurlijk.
Ik vindt het eerlijk gezegd heel rommelig en een compleet verkeerde verdeling van de ruimte. Al zou je maar 5m2 van je woonkamer en woonkeuken afhalen kun je de overige ruimtes zoveel beter rangschikken en indelen.

Hoe ziet de halve verdieping er nu uit? Wat is het voor ruimte waar dit in komt? Hoe hoog etc?

Ook mijn advies zou zijn om met die lijst van eisen en wensen een ontwerper op te zoeken.

[ Voor 10% gewijzigd door NovapaX op 26-03-2017 23:07 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op zondag 26 maart 2017 @ 22:27:
[...]

Ik heb echt heel veel plattegronden bekeken, ook van appartementen. Onder andere door de vele gangen en doorlopen is er in ons plan nu toch een halve verdieping gekomen, zodat het geheel wat compacter is.

[...]

[...]

We hebben onze woonwensen al volledig en uit den treure uitgewerkt en in dit ontwerp zitten precies al deze wensen ingepast, daarom vind ik het ook een fijn ontwerp.Maar het lijkt erop dat onze wensen niet echt standaard zijn, want ik heb in meer dan 100 ontwerpen die ik heb bekeken nooit iets gezien dat volledig bij onze wensen past.

Het is wel lastig dat onze wensen zo ver bij de norm vandaan lijken te liggen, ik ben benieuwd hoe dat gaat als we binnenkort eerste kennismakingsgesprekken met mogelijke bouwers gaan maken :?
Als deze plattegrond echt is wat je wilt, zou ik met het bouwen van het huis alvast rekening houden met een eventuele verkoop. Zorg dat de muren die 99 van de 100 mensen eruit zouden willen bijvoorbeeld niet dragend zijn.

Die bijkeuken is geen bijkeuken, maar een gang. Daar kun je helemaal niets mee. Je hebt de ruimte, dus een pro zal er echt wel iets van kunnen maken voor jullie.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-09 16:17

Wailing_Banshee

You're Next

ybos schreef op zondag 26 maart 2017 @ 15:29:
[...]
WC slaapkamer, is die niet erg groot :? Beter doucheruimte misschien wat groter zodat daar wat meer plek is voor opslag handdoeken e.d. :?
WIC, niet WC: dus waarschijnlijk Walk-in Closet. Persoonlijk zou ik die weg doen, de badkamer een kwartslag draaien, de slaapkamer groter maken en een wandkast maken die van de deur van de badkamer naar de muur zou lopen.

@Verwijderd
Muur tussen de woonkeuken en woonkamer weg. Bijkeuken breder maken door de slaapkamer smaller te maken (die wordt natuurlijk al breder doordat je de WIC weg doet). Deur tussen de keuken en bijkeuken, niet via de gang.

Deur van de WC omdraaien.

Muur tussen entree en overloop wegdoen. Het idee van zo'n entree is dat je kou tegenhoud, uit je woongedeelte. Maar je hebt al een deur tussen je overloop en je keuken.

En je mist een deur naar je technische ruimte.

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 22:05

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Verwijderd schreef op maandag 20 maart 2017 @ 16:18:
[...]

fair enough! :)

Het is ook moeilijk specifiek te zijn als het iets is waar je niet dagelijks mee te maken hebt.
De vraag is ook vooral, welke leveranciers leveren kwalitatief goed werk en denken mee.

De bedoeling is:
Een boomloze houten (eiken denk ik, maar daar laat ik me graag over voorlichten) trap met onderkwart van begane grond naar 1e verdieping met een trapkast eronder.

Trap naar zolder zal een open variant in zelfde stijl worden (met trapboom)

Referentie:

[afbeelding]
Heb je al een goede leverancier gevonden? vind dit zelf ook zeer mooi voor onze woning en ben benieuwd waar ik zoiets kan krijgen voor niet teveel :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Bigg Balls schreef op maandag 27 maart 2017 @ 10:13:
[...]

Heb je al een goede leverancier gevonden? vind dit zelf ook zeer mooi voor onze woning en ben benieuwd waar ik zoiets kan krijgen voor niet teveel :-)
Nee, helaas. De zoektocht gaat nog door! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online

[afbeelding]
Ook maar even duit int zakje doen.

Mijn opmerkingen:
- ouderslaapkamer is relatief klein
- "overloop" lijkt geen daglicht te hebben
- bijkeuken lijkt een onhandige ruimte, kan dit niet gecombineerd met de technische ruimte?
- ik zou proberen studeerkamer aan oostkant te doen, slaapkamer daarboven in de hoek en aansluitend badkamer onder/achter de trap

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:49:
[...]

Kan een normale aannemer dit niet gewoon?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Een aannemer maakt geen trappen, dan moet je meer een timmerman hebben.
Daarvan zijn er natuurlijk genoeg die een mooie trap kunnen maken. Maar als je zoekt naar een showroom of werkplaats met voorbeelden, dan zal je eerder bij een trappenfabriek uitkomen.

http://www.eestairs.nl/nl/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigg Balls
  • Laatst online: 22:05

Bigg Balls

Screw you guys, I'm going

Verwijderd schreef op maandag 27 maart 2017 @ 21:49:
[...]

Mocht je goede tips / adviezen hebben wil je die dan delen? Ga zelf ook kijken of ik niet een alternatief ga nemen voor de standaard vuurhoutentrap die nu gepland staat.

Helemaal het plaatje dat je deelde vond ik zeer mooi, ben benieuwd wat zoets kost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Zie bijvoorbeeld ook http://www.vermeulen-trappen.nl/

De keepboomtrap waar je een plaatje van hebt staat daar in de showroom. Zoals met alles zul je je portemonnee moeten gaan trekken en vragen of je dat er voor over hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Ik kan zo snel geen plaatje vinden van onze trap, maar dit is de uitvoering:

Eiken Met onderkwart
Uitvoering : Open en aan de openzijde strakke keepboom
Leuning : Sleutelgat model
Behandeling : Blanke grondlak
Slijtstrippen : 2 per trede

Ze zijn ondertussen druk bezig om het aanrechtblad te storten. Helaas zelf nog geen tijd gehad, maar deze foto kreeg ik via de whatsapp binnen met de melding "Er is geen weg terug" :P

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/258lzf5.jpg

Vandaag gaan ze het Terrazzo storten en later deze week schuren/polijsten.

[ Voor 7% gewijzigd door Grolsch op 28-03-2017 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewil1990
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-09 11:39
Bij mij wordt er a.s. vrijdag beton gestort voor de beganagrond vloer. Als ik mij niet vergis werken bij met een (vrij dragende) PS isolatievloer (betonnen liggers met daartussen tempex elementen), hierop komt wapening, vervolgens beton.
Nu valt het mij op dat bij de buurman de waterleiding onder de isolatievloer ligt, bij ons ligt deze op de tempex onder de wapening, en wordt deze dadelijk dus in de beton gegoten.

Zijn er voor-/nadelen aan een van beide methodes voor het leggen van de waterleiding? Heeft één van de twee specifiek de voorkeur ten opzichte van de andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reloader
  • Laatst online: 12-09 17:33
onder de vloer is niet handig daar wordt het kouder als in de vloer, normaal gesproken mag het niet bevriezen maar je weet het nooit. in de vloer is vrij normaal :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De Rikster
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15-09 12:47
Willem1990 schreef op woensdag 29 maart 2017 @ 14:42:
Zijn er voor-/nadelen aan een van beide methodes voor het leggen van de waterleiding? Heeft één van de twee specifiek de voorkeur ten opzichte van de andere?
Je buurman moet een gaatje naar boven boren als hij nog ergens een waterleiding omhoog moet hebben, jij moet dan gaten naar beneden hakken.

Je buurman kan bij lekkage makkelijker een deel vervangen, jij hebt je leidingen uiteraard laten afpersen voor het storten dus als ze met het storten niet lek raken heb je hier geen omkijken meer naar.

Je buurman heeft minder last van het inbouwen van koude zones in de vloer met het oog op NEN1006 en kan effectief meer vloerverwarming kwijt muv rond de stijgpunten. Jij zal meer beperkingen hebben met het oog op vloerverwarming.

Met andere woorden, de buurman is meer flexibel, jij minder maar hebt meer zekerheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:51
Geschilletje met mijn aannemer. Tijdens onze vroegste gesprekken (bijna 2 jaar geleden) werd er gesproken over Sphinx 300 sanitair. Een paar maanden geleden, voor de oplevering, bleek er een Wisa bad geïnstalleerd te zijn. Dat aangegeven als 'fout' bij de opleveringskeuring van VEH maar ze hebben het niet opgelost. Inmiddels zijn de 3 maanden sinds de oplevering voorbij en heb ik mbt het 5% opschortingsrecht een bedrag (2500e) in laten houden.

Volgens de aannemer is er een bad geïnstalleerd volgens de getekende bevestiging, maar op die bevestiging staat alleen 'ligbad' en de bijbehorende maten. Probleem: er is dus nergens op papier te vinden welk sanitair geïnstalleerd zou worden, er wordt nergens gesproken over Wisa óf Sphinx 300. Ik kan me dus alleen beroepen op die mondelinge afspraak die niemand zich kan herinneren, en de aannemer had in theorie elk willekeurig bad kunnen plaatsen.

Ik heb nog een voorstel gedaan dat ze de materiaalkosten van het bad (750e ongeveer) crediteren en dat ik het dan ook zou accepteren, dan kunnen ze arbeidskosten e.d. gewoon houden (ik heb in totaal 1800 euro betaald voor het bad incl aansluitmateriaal, montage, tegelwerk). Lijkt me de minst kostbare oplossing voor de aannemer waar ik vrede mee heb. Maar de aannemer valt in herhaling en laat schriftelijk alleen weten dat ze hebben geïnstalleerd wat er was afgesproken, en wil simpelweg een afspraak met mij maken om de 'gereedmelding herstel' te tekenen.

Tips? De opleveringskeuring was van VEH, ik heb eventueel ook een rechtsbijstandverzekering, maar bij wie kan ik het beste aankloppen en vanaf wanneer is dat nodig, en wat gaat het toevoegen?

Disclaimer: Ik was al niet te spreken over hoe de aannemer de woning heeft afgewerkt, dus de relatie is altijd al moeizaam geweest, maar het is inmiddels ook principe-kwestie geworden. Voor de aannemer misschien ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rewind.
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 17-09 11:00
Welk bad had je willen hebben? Als ik google op Sphinx 300 bad of Wisa bad, zijn de Wisa baden een stuk duurder. Maar zolang niks op papier staat in een bestek kun je het denk ik vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Als het ook nog uitmaakt: wie weet is het Wisa bad een stuk nieuwer (qua model) dan de Sphinx 300 die 2 jaar geleden is afgesproken? Ik snap de principekwestie wel, maar als er verder geen poespas aan zit (whirlpool of jets of speciale badrand kranen of whatever) dat ook niet overeenkomt, dan zou ik me al die hoofdpijn rondom gelijk krijgen en rechtsbijstandverzekeringen willen vermijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-09 15:51
rewind. schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 09:57:
Welk bad had je willen hebben? Als ik google op Sphinx 300 bad of Wisa bad, zijn de Wisa baden een stuk duurder. Maar zolang niks op papier staat in een bestek kun je het denk ik vergeten.
We wilden een Sphinx 300 bad, die vinden we mooier en beter passen bij ons strakke interieur dan de Wisa Fontana. Dat er een aardig prijsverschil in zit heb ik ook gezien, maar dat maakt me eigenlijk niet veel uit, weet ook niet of dat een goede kwaliteitsparameter is bij baden?

Wat ik aan de aannemer heb gevraagd is of hij kan aantonen dat het vanaf het begin al duidelijk/de bedoeling was dat dit bad in zou komen en dat kan of wil hij niet.

Tijdens het typen van deze reactie werd ik teruggebeld door een adviseur van VEH en die geeft ook aan dat er weinig kans van slagen is omdat het merk/type niet op papier staat. In theorie had ie zelfs een groen ligbad kunnen plaatsen en dat was het nog 'volgens afspraak' omdat er geen merk, type of kleur in de bevestiging staat. Ethisch niet heel verantwoord, maar de aannemer kan hier dus gewoon mee wegkomen.

De volgende stap zou een arbitrage procedure zijn met een paar honderd euro kosten en een zwakke zaak, dus ik moet hier genoegen mee nemen :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Heeft iemand van jullie richtgetallen per m2 voor het laten bestraten van de oprit etc.

Bij ons in totaal +- 300m2 in redelijk grote vlakken met een getrommeld dikformaat steen (21x7x6CM).

Dus exclusief materiaal, zand, er vanuit gaande dat het gele zand er verdicht in ligt.

e.e.a. is goed bereikbaar, en ook geen ingewikkelde legpatronen.

Moet nog ff een stratenmaker zoeken die me dat erin wil leggen.

[ Voor 8% gewijzigd door Grolsch op 30-03-2017 10:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Vincm schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:23:
[...]

Wat ik aan de aannemer heb gevraagd is of hij kan aantonen dat het vanaf het begin al duidelijk/de bedoeling was dat dit bad in zou komen en dat kan of wil hij niet.
Dat zou ik ook niet doen als ik hem was. Omgekeerde bewijslast waar hij niet aan hoeft mee te werken.. Als het nergens op papier staat, en hij heeft gewoon een mooi bad geplaatst heeft hij zijn werk goed gedaan.

Ik zou er echt geen probleem van maken, want het is inderdaad een heel erg zwakke zaak. Ik vind ook niet dat hij 'ergens mee weg komt', hij heeft zo te lezen gewoon zijn werk goed gedaan en ook geen groen bad aangebracht ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Divak op 30-03-2017 12:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
@Vincm helaas voor jou, maar het lijkt erop dat je zelf "verzuimd" hebt het goed te definiëren. Dat soort "smaak gevoelige" dingen moet je gewoon gigantisch goed in de gaten houden en vast leggen.

Een mondelinge overeenkomst kun je niet zoveel mee, is zijn woord tegen jou woord, en het is niet voor niets dat hij een bevestiging maakt die JIJ moet controleren of deze klopt, en als jij daar niet op reageert levert hij wat in die bevestiging staat.

Zelf helaas ook al een "paar" bokjes van mezelf tegengekomen :+ Nobody is perfect :P

Zo heb ik zelf een typefout gemaakt in het typenummer van de binnendeuren :( Hierdoor verkeerde binnendeuren besteld door de aannemer, gelukkig nog niet geleverd, ik heb direct aannemer gebeld, antwoord was "Is geregeld" en hij had het niet over extra kosten, dus ik vraag er niet naar ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 18-09 15:14
Grolsch schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:34:
Heeft iemand van jullie richtgetallen per m2 voor het laten bestraten van de oprit etc.
Tussen de 5 en 7 euro per m2 is volgens mij een redelijk tarief. ( Zwart, Oost Nederland )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Laatst online: 18:32
Even een vraag over een huis met een gebalanceerde lucht verversing.
Ik wil liever geen recirculatie afzuigkap.

Stel ik neem 2 stuks van dit sort kleppen:
https://www.airtradecentr...cf=635339713b247d16239c85

Als de afzuigkap inschakeld, kan ik die dan bijschakelen (via relais wellicht als de load te groot is voor een afzuigkap contact) en dan de afblaas en inlaat open zetten ?

Als de inlaat dan enigszins bij de afzuigkap zit zodat luchtflow langs de kookplaat gaat, maar niet tocht in de rest van de keuken (als dat gaat) dan zal hooguit de afzuigpunten van de afzuiging van balanced lucht daar ook vandaag gaan trekken (weg minste weerstand neem ik aan)

Maar dan komt er niet een paar honder m3 lucht extra van de trap naar benden onder alle deuren door.

Iemand ervaring met zo'n opzet ?

Idee van de prijzen:
Ronde regelklep met servomotor
Type Ø prijs
KRK-A MED 100 100 € 127,00
KRK-A MED 125 125 € 130,00
KRK-A MED 150 150 € 136,00
KRK-A MED 160 160 € 136,00
KRK-A MED 200 200 € 142,00

Openingstijd is alleen wel 8 seconden.

[ Voor 11% gewijzigd door jacovn op 30-03-2017 13:17 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:50

Milmoor

Footsteps and pictures.

Grolsch schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:24:
Zo heb ik zelf een typefout gemaakt in het typenummer van de binnendeuren :( Hierdoor verkeerde binnendeuren besteld door de aannemer, gelukkig nog niet geleverd, ik heb direct aannemer gebeld, antwoord was "Is geregeld" en hij had het niet over extra kosten, dus ik vraag er niet naar ;)
Wel even per mail bevestigen dat je dit telefonisch hebt laten aanpassen. Dat voorkomt verderop discussie.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij hebben een bouw whatsapp groep waar aannemer, installateur, architect mijn vrouw en ik inzitten.

Ideaal voor dit soort zaken, en iedereen is gelijk op de hoogte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bacardicoconut schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 12:50:
[...]

Tussen de 5 en 7 euro per m2 is volgens mij een redelijk tarief. ( Zwart, Oost Nederland )
OK, dat is goedkoper als wat ik dacht (10 € /m2) Tnx voor de tip

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Zo, wij gaan ook in het woningbouwverhaal stappen :) Vorige week hebben we een bouwgrond gekocht voor halfopen bebouwing in een recente verkaveling. De meeste huizen staan er al een jaar of 4.

Helaas mag er geen garage naast het huis of in de tuin. Een inpandige garage willen we liever niet aangezien er dan weinig voorgevel overblijft voor leefruimtes. We willen zelf graag de keuken laten uitkijken op het speelpleintje voor de deur en met 8m woningbreedte wordt dat krap.

Nu staat er in het begin van de wijk nog een garagebox te koop. De eerste knoop wordt dus: kopen we deze of niet? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Waarom mag er geen garage in de tuin / naast de woning? Valt dat dan buiten een bouwvlak of zit er een privaatrechtelijke beperking op?

Je weet dat je tegenwoordig heel veel mag bouwen zonder bouwvergunning en dat je daarbij bijzonder weinig te maken met het bestemmingsplan.

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Volgens de verkavelingsvoorschriften mag er op ons lot enkel een houten tuinhuis in een bepaalde strook in de tuin. Overige bebouwing moet binnen het bouwvlak (8x15) blijven. Bovendien loopt er een greppel rond het perceel en is er enkel een overwelving voorzien voor het huis.

Tenslotte gaat het om een perceel in België en hoewel in België allerlei gedrochten en koterijen gebouwd worden mag het toch echt niet zonder vergunning ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Admiral Freebee op 31-03-2017 09:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Laatst online: 18-09 00:33
De kavel waar wij een optie op hebben geeft ook aan dat er allerlei beperkingen zijn mbt uitbouw, vergunningsvrij is er veel meer mogelijk zolang je 1m achter de voorgevel blijft.

Wat ik me dan wel afvraag: teken je de vergunningsvrije uitbouw al wel in op de tekening die naar de gemeente gaat voor de omgevingsvergunning, of laat je het daar weg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
pirke schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:49:
De kavel waar wij een optie op hebben geeft ook aan dat er allerlei beperkingen zijn mbt uitbouw, vergunningsvrij is er veel meer mogelijk zolang je 1m achter de voorgevel blijft.

Wat ik me dan wel afvraag: teken je de vergunningsvrije uitbouw al wel in op de tekening die naar de gemeente gaat voor de omgevingsvergunning, of laat je het daar weg?
weglaten. Scheelt je ook weer leges.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-09 16:37
In Nederland is het wel wat vaag omtrent bijgebouwen. Bij ons in het bestemmingsplan staat heel duidelijk dat "alle bebouwing" binnen het bouwvlak moet zijn. Maar alle aannemers zeggen dan vrolijk dat een bijgebouw van 8 x 4 hier niet onder valt. :S. Dat kun je nergens uit af leiden maar toch is het zo.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:27
Admiral Freebee schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 09:13:
Zo, wij gaan ook in het woningbouwverhaal stappen :) Vorige week hebben we een bouwgrond gekocht voor halfopen bebouwing in een recente verkaveling. De meeste huizen staan er al een jaar of 4.

Helaas mag er geen garage naast het huis of in de tuin. Een inpandige garage willen we liever niet aangezien er dan weinig voorgevel overblijft voor leefruimtes. We willen zelf graag de keuken laten uitkijken op het speelpleintje voor de deur en met 8m woningbreedte wordt dat krap.

Nu staat er in het begin van de wijk nog een garagebox te koop. De eerste knoop wordt dus: kopen we deze of niet? :)
Of een garage onder het huis? Of is dat geen optie? Een garagebox van huis af zou ik dan weer niet ideaal vinden. Waar laat je bijvoorbeeld je fietsen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op donderdag 30 maart 2017 @ 10:34:

Bij ons in totaal +- 300m2 in redelijk grote vlakken met een getrommeld dikformaat steen (21x7x6CM).

Dus exclusief materiaal, zand, er vanuit gaande dat het gele zand er verdicht in ligt.

e.e.a. is goed bereikbaar, en ook geen ingewikkelde legpatronen.

Moet nog ff een stratenmaker zoeken die me dat erin wil leggen.
Nevermind, exclusief materialen vroeg je.
35€/uur in het wit. En inderdaad gemiddeld 3-5m2/uur.

[ Voor 16% gewijzigd door Rtificial op 31-03-2017 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dit moet het ongeveer worden.

Totaal 346m2 bestrating
Totaal 36m2 veranda

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/2lcl0u0.jpg

Jullie nog tips en/of ideeën :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hammy87
  • Laatst online: 23:29
Grolsch schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 10:53:

Ik zou de oprit wat breder maken, voor feestje oid zodat mensen erlangs kunnen als ze de auto op de oprit zetten. En nu kan je de draai niet maken van rechts parkeren naar oprit. Rechts naar carport ga je gebruiken voor containerrs ed? Misschien ook wat breder maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij

Totaal 346m2 bestrating
Totaal 36m2 veranda

[afbeelding]

Je kunt nu alleen onder de veranda zitten? Ik zou ook een verhard stukje in de zon maken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 19:30

Totaal 346m2 bestrating
Totaal 36m2 veranda

[afbeelding]

Waar zitten de buitendeuren?

En om ook gelijk over na te denken, wat voor verlichting wil je buiten of eventueel in de oprit verwerken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
hammy87 schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:27:
[...]

Ik zou de oprit wat breder maken, voor feestje oid zodat mensen erlangs kunnen als ze de auto op de oprit zetten. En nu kan je de draai niet maken van rechts parkeren naar oprit. Rechts naar carport ga je gebruiken voor containerrs ed? Misschien ook wat breder maken.
Veel breder vind ik een beetje "te lomp" worden, voor aan de straat kunnen ook nog genoeg auto's staan, en als wij een feestje hebben komt het merendeel toch nog op de fiets.

Ik hou wel van een beetje meer groen ipv klinkers, vandaar dat we het zo willen doen.
artbij schreef op vrijdag 31 maart 2017 @ 12:46:
[...]

Je kunt nu alleen onder de veranda zitten? Ik zou ook een verhard stukje in de zon maken.
Dat moet er uiteindelijk nog wel komen, maar dat ga ik pas bepalen als we er wonen, dan krijg ik een beter "gevoel" bij de ruimte en wat handig zou zijn.

Pagina: 1 ... 78 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic