Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.543 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 07:10
jacovn schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:31:
[...]

Juist, ik heb de gezamelijke architect net een email gestuurd wat hij van plan is met perceel van de buren.
Dan moet dat maar een steen breedte smaller desnoods.
Art. 5:52 BW | BW5 Artikel 52: 1 Een eigenaar is verplicht de afdekking van zijn gebouwen en werken zodanig in te richten, dat daarvan het water niet op eens anders erf afloopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-09 22:38
izdp schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:11:
[...]

Zou ik nooit toestaan. Die muur blijft zijn eigendom en dus als jij wat wilt op of aan die muur, kan je al een probleem krijgen.
Bij ons is het zo geregeld dat je of op de erfgrens mag bouwen of 1m (of meer uiteraard) er vanaf.

Wij bouwen op de erfgrens, en de daktrim zal er iets overheen steken. Dat is iets wat wel is afgetikt in de clausule die we tekenden bij de gemeente.

Ben je het er niet mee eens heb je pech. Voor jou 5 anderen. Nu is dit wel een "plan" waar 8 te bebouwen kavels komen. Dus kan zijn dat het met 1 "losse" kavel iets anders geregeld is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 10:17
Daniel schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:35:
Hoe zagen jullie tijdlijnen er uit? Dus van sluiten optie tot het moment dat je begint met bouwen? Als ik de maximale termijnen van de gemeente bij elkaar optel kom ik op start bouw in zomer 2018 en dat lijkt me wat overdreven :) Ik heb 6 maanden voor een voorlopig ontwerp, dan een maand toetsing door de gemeente en daarna sluit je de koopovereenkomst (bij positieve toetsing uiteraard). Vervolgens vier maanden voor het indienen van de vergunningsaanvraag. Daarna gaan de meer formele termijnen lopen waar je niet in kunt snijden, maar ben benieuwd waar je wel tijd kunt winnen. Ons ontwerp zal niet al te ingewikkeld worden, dus mijn vermoeden is dat we daar redelijk vlot doorheen kunnen.
Bij ons oktober 2015 eerste gesprekken met verkoper van de grond
December 2015 voorlopig ontwerp laten maken door architect en met de gemeente in overleg geweest of wij uberhaupt vergunning gingen krijgen voor dit plan.
Januari 2016 grond gekocht met als voorwaarde verkrijgen hypotheek en verkrijg omgevingsvergunning (dit hoort eigenlijk bij elkaar, zonder vergunning geen hypotheek).
Januari 2016 tekeningen definitief laten maken
Eind januari 2016 omgevingsvergunning ingediend
Begin februari 2016 prijs opgevraagd bij 4 aannemers.
April 2016 vergunning gekregen van de gemeente
16-06-2016 hypotheek defnitief rond
01-07-2016 grond definitief gekocht bij de notaris
11-07-2016 aannemer opdracht gegeven
01-09-2016 start bouw
31-03-2017 oplevering bouw door aannemer.

[ Voor 3% gewijzigd door Grolsch op 17-01-2017 09:54 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-08 18:36
artbij schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:42:
[...]

Wat staat er in het bestemmings/beeld kwaliteitsplan?
http://www.ikbouwmijnhuis...ek_Zelfbouw_juni_2015.pdf

Het Burenrecht valt onder het zogenaamde ‘privaatrecht’. Uw aanvraag voor een omgevingsvergunning wordt alleen getoetst aan het ‘publiekrecht’ uw ontwerp wordt dan ook niet getoetst aan de regels van het burenrecht. U bent er zelf verantwoordelijk voor dat u niet in strijd met het burenrecht handelt. Om eventuele problemen te voorkomen wordt aanbevolen om uw buren inzicht te geven in het ontwerp van uw huis. Hieronder worden enkele voorbeelden met betrekking tot het burenrecht beschreven.

Erfdienstbaarheden
Bij een erfdienstbaarheid maken de eigenaren van twee verschillende erven een afspraak die voor het ene erf een voordeel en voor het andere erf een nadeel oplevert. Deze afspraak kan een afwijking zijn van wat in het burenrecht is vastgelegd (bijvoorbeeld de toestemming een raam te maken binnen twee meter uit de erfgrens). Ook ten behoeve van nutsvoorzieningen worden erfdienstbaarheden verleend, bijvoorbeeld met betrekking tot bekabeling. Een erfdienstbaarheid is een zakelijk recht en wordt door een akte van vestiging tussen beide partijen bij de notaris vastgelegd en moet door de notaris in het openbare register worden ingeschreven. De erfdienstbaarheid blijft bestaan als het eigendom wisselt. Als er sprake is van een erfdienstbaarheid staat dat in de koopovereenkomst vermeld.

Ik heb de kavelwinkel gebeld en die gaan me terugbellen.

Weinig zin om me daar voor vast te leggen bij de Notaris..

edit: de architect komt met dit terug:
"Ladderrecht” artikel 5:56 van het Burgerlijk Wetboek

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
JaMaaT schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:48:
[...]

Bij ons is het zo geregeld dat je of op de erfgrens mag bouwen of 1m (of meer uiteraard) er vanaf.

Wij bouwen op de erfgrens, en de daktrim zal er iets overheen steken. Dat is iets wat wel is afgetikt in de clausule die we tekenden bij de gemeente.

Ben je het er niet mee eens heb je pech. Voor jou 5 anderen. Nu is dit wel een "plan" waar 8 te bebouwen kavels komen. Dus kan zijn dat het met 1 "losse" kavel iets anders geregeld is.
Dus dan mag ik een tuinhuis bouwen en het dak (waar geen water af loopt) lekker bij de buren over de erfgrens laten lopen zonder issue ? Kan ik lekker elk jaar afkrabben en schilderen en in hun tuin staan.

Ik vindt het bijzonder. Nu is daktrim niet zo heel erg natuurlijk zo lang het geen hout is)
En met de toekomstige buren kan ik het prima vinden, het gaat er meer om wat er eventueel na komt.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10-09 17:03
(bundel je posts svp)

Niet zonder issue. Vaak zijn er kruimelbepalingen om kleine overstekken e.d. toe te staan, maar als iemand de buitenmuur tegen de erfgrens maakt en vervolgens een gootoverstek heeft van 60 cm, dan kan je daar wel wat van vinden als buurman.

Overigens zijn veel bestemmingsplannen ingericht als volgt:
hoofdgebouw minimaal 1 of 3 meter van erfgrens (op de grens bij tweekappers)
bijge-/aanbouwen op of minimaal 1 meter van de erfgrens (vaak.garages dus)

Per situatie kan het anders zijn, even kwestie van op ruimtelijkeplannen.nl kijken wat er mogelijk is voor jouw perceel.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:09:
(bundel je posts svp)

Niet zonder issue. Vaak zijn er kruimelbepalingen om kleine overstekken e.d. toe te staan, maar als iemand de buitenmuur tegen de erfgrens maakt en vervolgens een gootoverstek heeft van 60 cm, dan kan je daar wel wat van vinden als buurman.

Overigens zijn veel bestemmingsplannen ingericht als volgt:
hoofdgebouw minimaal 1 of 3 meter van erfgrens (op de grens bij tweekappers)
bijge-/aanbouwen op of minimaal 1 meter van de erfgrens (vaak.garages dus)

Per situatie kan het anders zijn, even kwestie van op ruimtelijkeplannen.nl kijken wat er mogelijk is voor jouw perceel.
Dat heb ik net nagekeken, en het ziet er nu heel anders uit dan in dat systeem dus dat is verouderde informatie, of de gemeente heeft het aangepast.
.

http://wetten.overheid.nl...01#Boek5_Titel4_Artikel56

Daar staat het wel duidelijk. Moet in overleg, kan het weigeren indien het niet echt noodzakelijk lijkt te zijn, en als er schade optreed zal het vergoed moeten worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

@jacovn: ik hoor het graag wat de kavelwinkel zegt hierover.

Ladderrecht had ik inderdaad al over gelezen (o.a. hier http://www.advocatengooss...nrecht/mainburenrecht.htm)

Maar goed, we leven in een samenleving waar men van alles wat mag vinden enerzijds en waar je zoveel mogelijk zekerheid vastgelegd wilt hebben anderzijds, dus ik snap de gedachte wel.

Maar een overstek van max 5cm (daktrim of boeideel, dus geen goot) in combinatie met een vriendelijke afspraak met de buurman dat je indien nodig even met je ladder die kant mag schoonmaken/schilderen whatever en zorgt dat je geen troep achterlaat... Moet kunnen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
jacovn schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:05:
[...]

Dus dan mag ik een tuinhuis bouwen en het dak (waar geen water af loopt) lekker bij de buren over de erfgrens laten lopen zonder issue ? Kan ik lekker elk jaar afkrabben en schilderen en in hun tuin staan.

Ik vindt het bijzonder. Nu is daktrim niet zo heel erg natuurlijk zo lang het geen hout is)
En met de toekomstige buren kan ik het prima vinden, het gaat er meer om wat er eventueel na komt.
Nee, dat niet. Dat valt niet onder het hoofdgebouw. Maar dan nog. Als de daktrim precies op de erfgrens valt. Hoe wil je deze dan schilderen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Simpel, aluminium trim nemen, omdat je rekening houdt met de bereikbaarheid. Het is frappant dat iedereen tot de maximale grenzen wil bouwen en dan nog een beetje. Dat is mede de oorzaak van volgebouwde kavels waar men bij elkaar het eten van het bord kijkt (rij door het Homeruskwartier in Almere Poort en je ziet wat ik bedoel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:55:
Simpel, aluminium trim nemen, omdat je rekening houdt met de bereikbaarheid. Het is frappant dat iedereen tot de maximale grenzen wil bouwen en dan nog een beetje. Dat is mede de oorzaak van volgebouwde kavels waar men bij elkaar het eten van het bord kijkt (rij door het Homeruskwartier in Almere Poort en je ziet wat ik bedoel).
Juist, ik de strook waar ik wil bouwen staan dus huizen met een spleet van 10 cm ertussen (kan ook 20 of 30 zijn, maar lijkt erg small). Dat zijn dan wel platte daken als garages, maar die zijn dan elk xx cm van de grens gaan bouwen. Ziet er heel bijzonder uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

jacovn schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:57:
[...]

Juist, ik de strook waar ik wil bouwen staan dus huizen met een spleet van 10 cm ertussen (kan ook 20 of 30 zijn, maar lijkt erg small). Dat zijn dan wel platte daken als garages, maar die zijn dan elk xx cm van de grens gaan bouwen. Ziet er heel bijzonder uit.
Zijn de garages dan aan elkaars kanten op de kavel (als je snapt wat ik bedoel). Bij ons in de straat kunnen eventuele garages alleen maar aan 1 kant van de kavel, dus er zullen nooit garages "tegen elkaar" staan. Bouw je dus tegen/op de erfgrens heb je altijd wel aan een kant van je kavel een ruim 'vrijstaand' stukje.

Ik heb trouwens zinken kraal ipv aluminium daktrim (beetje zoals http://www.vandebildtdaktechniek.nl/275842672)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:35
Ik snap dat nooit dat die garages dan aan elkaars kant komt.

In Noorderplassen heb je dat ook, bij sommige stukken staan ze alleen maar aan 1 kant van de kavel.
En bij andere staan de garages aan dezelfde kant, maar die verspringen dan ook als dat niet goed met de buren is afgesproken.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vaak zijn ze niet tegelijk gebouwd, dus dan is het niet te combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Dit is in de striphelden buurt. Mensen konden daar in het begin kavels per 5 meter breedte kopen.
Dus je hebt mensen met 25 meter brede kavels naast iemand die 10 meter breed heeft gebouwd.

Is op dit stukje: https://www.google.nl/map...,123m/data=!3m1!1e3?hl=nl

Inzoomeen op de rechter 2 huizen: https://www.google.nl/map...!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

Dat laagbouw huis staat aan beide kanten min of meer op de kavelgrens.

Edit: die smalle strook is de andere kant van dat laagbouw huis:
https://www.google.nl/map...!2e0!7i13312!8i6656?hl=nl

[ Voor 23% gewijzigd door jacovn op 17-01-2017 12:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Dat ziet er idd niet uit....Jammer van het straatbeeld ook, wat dat betreft is het bij ons dan beter geregeld qua 'regels'..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ach, in Hout zie je ook andere probleempjes.

Oude deel: bomen/groen/bos tussen de verschillende stroken met vrijstaande woningen. In het deel wat nu ~20-25 jaar later verkocht wordt, zijn die verdwenen. Gevolg is weer een soort woonsteppe met van alles en nog wat.
https://www.google.nl/map...1165m/data=!3m1!1e3?hl=nl
Vergelijk west vs oost. Grappig is ook dat de grond nu vele malen duurder is dan toen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 20% gewijzigd door Grolsch op 17-01-2017 12:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10-09 18:00
Kan je er niet een bezoekersparkeerplaats van maken? Heb je zelf altijd je oprit vrij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Even een heel andere vraag:

Waar plaatsen jullie de opening naar de kruipruimte (luik)? :) Zo voor de voordeur vind ik maar niks, dus laat hem nu onderaan de trap plaatsen..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Daniel schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:35:
Hoe zagen jullie tijdlijnen er uit? Dus van sluiten optie tot het moment dat je begint met bouwen? Als ik de maximale termijnen van de gemeente bij elkaar optel kom ik op start bouw in zomer 2018 en dat lijkt me wat overdreven :) Ik heb 6 maanden voor een voorlopig ontwerp, dan een maand toetsing door de gemeente en daarna sluit je de koopovereenkomst (bij positieve toetsing uiteraard). Vervolgens vier maanden voor het indienen van de vergunningsaanvraag. Daarna gaan de meer formele termijnen lopen waar je niet in kunt snijden, maar ben benieuwd waar je wel tijd kunt winnen. Ons ontwerp zal niet al te ingewikkeld worden, dus mijn vermoeden is dat we daar redelijk vlot doorheen kunnen.
Van aankoop grond tot verhuizing was bij ons 15 maanden.
Aankoop grond tot verleende vergunning : 5 maanden
Voorbereidingen, grondwerken, fundering : 3 maanden
Ruwbouw en afwerking : 6 maanden
JaMaaT schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:48:
[...]

De gemeente is geen wetgever. Dus toch een beetje mee opletten. Het BW is er behoorlijk duidelijk in.
Ga je dan ook iets doen met die grond, of gaat het vanuit het principe?
Vanuit het principe zou ik zorgen dat het notarieel goed vast ligt, in een gebruiksrecht voor het deel van de oprit dat op jouw perceel ligt. Het eigendom blijft gewoon bij jou op die manier, en kan geen aanspraak op gemaakt worden door de buurman.
Voor wat betreft het nieuwe hek, snap ik dat je de buurman dan voorstelt dat op de groene lijn te plaatsen, zodat hij bij gebruik van jouw deel van de oprit geen last heeft van het hek. Iets vriendelijker formuleren natuurlijk.

[ Voor 37% gewijzigd door Rtificial op 17-01-2017 13:14 ]

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
RUFFNECK schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:03:

Waar plaatsen jullie de opening naar de kruipruimte (luik)? :) Zo voor de voordeur vind ik maar niks, dus laat hem nu onderaan de trap plaatsen..
Ligt maar net aan de vloervelden en de fundering waar je hem kwijt kan. Kruipsleuven zal ik altijd afraden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:15:
[...]

Ligt maar net aan de vloervelden en de fundering waar je hem kwijt kan. Kruipsleuven zal ik altijd afraden.
Kruipsleuven? Wat zijn dat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Verdiepte stukken onder funderingsbalken door. Kwam vroeger wat vaker voor om bijvoorbeeld van het vloerveld woning naar vloerveld garage te komen. Zelf heb ik bv 2 luiken, maar er zijn er ook genoeg die door een verdiepte sleuf onder de funderingsbalk door moeten kruipen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
jerh schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 12:40:
[...]

Kan je er niet een bezoekersparkeerplaats van maken? Heb je zelf altijd je oprit vrij.
Nee, mijn oprit komt heel ergens anders te liggen zoals te zien is, en ruimte genoeg voor bezoekersparkeerplaatsen.
RUFFNECK schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:03:

Bij ons in de bijkeuken, voor de voordeur leek ons ook helemaal niets.
Rtificial schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:06:

Ga je dan ook iets doen met die grond, of gaat het vanuit het principe?
Vanuit het principe zou ik zorgen dat het notarieel goed vast ligt, in een gebruiksrecht voor het deel van de oprit dat op jouw perceel ligt. Het eigendom blijft gewoon bij jou op die manier, en kan geen aanspraak op gemaakt worden door de buurman.
Voor wat betreft het nieuwe hek, snap ik dat je de buurman dan voorstelt dat op de groene lijn te plaatsen, zodat hij bij gebruik van jouw deel van de oprit geen last heeft van het hek. Iets vriendelijker formuleren natuurlijk.
Het ligt toch notarieel vast :? Het kadasterpaaltje staat er gewoon.
Die 2 grote bomen/bossen gaan er ook nog uit, en dat "paadje" richting mijn hekwerk wat je daar ziet gaan er ook uit. Er komt ook niet echt een groot hek ofzo, maar gewoon een scheiding in de vorm van een bescheiden hekje of planten.

Ik wil daar gewoon helemaal geen oprit hebben, dus wordt het straks tuin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:21:

Het ligt toch notarieel vast :? Het kadasterpaaltje staat er gewoon.
Die 2 grote bomen/bossen gaan er ook nog uit, en dat "paadje" richting mijn hekwerk wat je daar ziet gaan er ook uit. Er komt ook niet echt een groot hek ofzo, maar gewoon een scheiding in de vorm van een bescheiden hekje of planten.

Ik wil daar gewoon helemaal geen oprit hebben, dus wordt het straks tuin.
Er zijn momenteel een paar dingen;
1) De kadastrale grens, de rode lijn die de oprit in 2 delen splitst. U gebruikt dat straks zelf niet meer, enkel uw buurman nog.
2) De voorgestelde groene lijn voor de afscheiding, die maakt dat u uw tuin mooi afschermt, en de buurman toch nog deels via uw grond de oprit kan gebruiken. Correct?
Vooral die laatste vraagt om het goed vastleggen van het gebruiksrecht/overpad/erfdienstbaarheid? van het gedeelte van de oprit dat op uw perceel valt.
De buurman gaat dit deel van uw namelijk onderhouden, en behandelen alsof het zijn eigendom is, zelfs zonder intentie het van u af te nemen. In dit soort gebruik zit echter een verjaringstermijn, en hiermee loop je een risico dat in een toekomstig conflict over deze paar m2 grond, de buurman aangewezen wordt als eigenaar. Nu, helemaal geen ramp natuurlijk. Maar het beste is om dit soort dingen gewoon goed vast te leggen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
RUFFNECK schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 10:49:
@jacovn: ik hoor het graag wat de kavelwinkel zegt hierover.

Ladderrecht had ik inderdaad al over gelezen (o.a. hier http://www.advocatengooss...nrecht/mainburenrecht.htm)

Maar goed, we leven in een samenleving waar men van alles wat mag vinden enerzijds en waar je zoveel mogelijk zekerheid vastgelegd wilt hebben anderzijds, dus ik snap de gedachte wel.

Maar een overstek van max 5cm (daktrim of boeideel, dus geen goot) in combinatie met een vriendelijke afspraak met de buurman dat je indien nodig even met je ladder die kant mag schoonmaken/schilderen whatever en zorgt dat je geen troep achterlaat... Moet kunnen toch?
De gemeente kon me vertellen:

ehh dat is niet mijn vakgebied.
De erfdienstbaarheid is meer tijdens de bouw zodat ze de kavel kunnen bouwen, in mijn geval dat de metselaar zijn schutting op mijn grond moet gaan zetten.

Maar de preciese informatie over wat de erfdienstbaarheid is als je op de kavelgrens bouwt zou ik bij de Notaris moeten navragen..

Ik zal dat gaan doen voordat ik de grond koop, dan moet het er in komen te staan, dat ons kavel bezwaard is met erfdienstbaarheid voor buur kavel neem ik aan.

Aan eerder genoemd artikel van BW zal ik wel moeten voldoen, of ik het nu leuk vindt of niet..
Er moet alleen niet een vermomd recht van overpad verstopt zitten onder dat erfdienstbaarheids beginsel.

We hebben daar een stuk van 3,25 meter of zo, daar komen niet allemaal tegels in te liggen, ik had een nette groenstrook met wat planten in gedachten, ook mede om niet tegen hun garagemuur aan te moeten kijken.

[ Voor 6% gewijzigd door jacovn op 17-01-2017 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vraag een concept leveringsakte op. Als het Almere is, zouden ze die wel moeten hebben. Daar staan de erfdienstbaarheden en eventuele kettingbedingen in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Er staat idd wel eea in de leveringsakte betreffende erfdienstbaarheden (welke ik niet allemaal snap...). Laat maar weten jacovn als je deze passages wilt inzien.
Señor Sjon schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:19:
Verdiepte stukken onder funderingsbalken door. Kwam vroeger wat vaker voor om bijvoorbeeld van het vloerveld woning naar vloerveld garage te komen. Zelf heb ik bv 2 luiken, maar er zijn er ook genoeg die door een verdiepte sleuf onder de funderingsbalk door moeten kruipen.
Ah dat! Ja dat raadde mijn aannemer ook af, maar ik weet niet meer waarom.

[ Voor 59% gewijzigd door RUFFNECK op 17-01-2017 14:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik wel. Standaard kruipruimtes zijn al prut om doorheen te kruipen, laat staan als je door een laagje water naar een ander stuk moet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rtificial schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:26:
[...]

Er zijn momenteel een paar dingen;
1) De kadastrale grens, de rode lijn die de oprit in 2 delen splitst. U gebruikt dat straks zelf niet meer, enkel uw buurman nog.
2) De voorgestelde groene lijn voor de afscheiding, die maakt dat u uw tuin mooi afschermt, en de buurman toch nog deels via uw grond de oprit kan gebruiken. Correct?
Vooral die laatste vraagt om het goed vastleggen van het gebruiksrecht/overpad/erfdienstbaarheid? van het gedeelte van de oprit dat op uw perceel valt.
De buurman gaat dit deel van uw namelijk onderhouden, en behandelen alsof het zijn eigendom is, zelfs zonder intentie het van u af te nemen. In dit soort gebruik zit echter een verjaringstermijn, en hiermee loop je een risico dat in een toekomstig conflict over deze paar m2 grond, de buurman aangewezen wordt als eigenaar. Nu, helemaal geen ramp natuurlijk. Maar het beste is om dit soort dingen gewoon goed vast te leggen.
Het gaat uiteindelijk maar om een paar m2, en wat mij betreft hoeven we hier niet voor naar de notaris.

Wat ik me wel afvraag, deze situatie is al 25 jaar zo, is de boel al niet verjaard dan ondertussen ondanks dat ik pas sinds 01-07-2016 eigenaar ben van deze grond :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:13

Daniel

Kapitein NCC-1701
artbij schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:04:
[...]
Let op dat je vaak een vergunning moet hebben voordat een bank financiert.
Klopt, die zullen een ontwerp en een vergunning willen zien zodat ze iets te taxeren hebben. In de koopovereenkomst zal dus altijd een financieringsvoorbehoud staan. Maximale schade als het niet doorgaat is dan enkel de optievergoeding.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 14:29:
[...]

Het gaat uiteindelijk maar om een paar m2, en wat mij betreft hoeven we hier niet voor naar de notaris.

Wat ik me wel afvraag, deze situatie is al 25 jaar zo, is de boel al niet verjaard dan ondertussen ondanks dat ik pas sinds 01-07-2016 eigenaar ben van deze grond :?
Als die paar m2 je niet uitmaakt, wat ik me goed kan voorstellen, dan kan je natuurlijk gewoon de onderlinge afspraak maken over de te plaatsen erfafscheiding. Dat er dan ooit in de toekomst een situatie ontstaat waarin er duidelijkheid moet komen over het eigendom van die paar m2, dan is er ook geen probleem. Die vervallen dan in het slechtste geval aan de buurman. Maar in feite voorkom je dat al met de houding dat het je niet uitmaakt. Het tegenstrijdige is, dat zolang er geen conflict ontstaat, het jouw eigendom blijft, ook formeel. Pas vanaf het moment dat er een conflict ontstaat, zou een rechter kunnen beslissen dat het niet langer jouw eigendom is, maar dat van de buurman. Maar het ligt allemaal iets genuanceerder dan ik hier zo snel opschrijf.

De situatie is misschien al 25 jaar zo, maar is als ik je goed begrepen heb in die 25 jaar gebruikt als een gedeelde toegang tot beide percelen? Of het perceel waar jij bouwt in recentelijk misschien afgesplitst? Goed, maakt allemaal niets uit, zolang jij tevreden bent met de oplossing van de erfafscheiding op de groene lijn. Dan ontstaat er zolang jij eigenaar bent, geen conflict :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tsja, hij heeft nu een inparkeerhaven of keerplek voor bezorgers e.d.. Misschien wel makkelijk voor hem zo.

Waarschijnlijk heb jij nu een recht van overpad vanwege die inrit. Maar je kan niet zomaar grond claimen op basis van verjaring, ook al is het misschien 100 jaar zo. Daarvoor moet het echt toegeëigend zijn.

Overigens, laat het als het even kan wel vastleggen bij de notaris, want dit komt over een xx aantal jaar geheid ergens op TV. :+

[ Voor 4% gewijzigd door Señor Sjon op 17-01-2017 15:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik claim niks, de buurman heeft zelf de kadasterpaal voor mij opgezocht, want ik zag hem niet.

Gewoon goed overleggen met de buurman hoe we het gaan doen, en dan krijgen wij daar geen ruzie over.

Zoals Rtificial al aangeeft, in het ergste geval ben ik een paar m2 kwijt, scheelt, hoef ik dat ook niet te onderhouden ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:24:
Tsja, hij heeft nu een inparkeerhaven of keerplek voor bezorgers e.d.. Misschien wel makkelijk voor hem zo.

Waarschijnlijk heb jij nu een recht van overpad vanwege die inrit. Maar je kan niet zomaar grond claimen op basis van verjaring, ook al is het misschien 100 jaar zo. Daarvoor moet het echt toegeëigend zijn.

Overigens, laat het als het even kan wel vastleggen bij de notaris, want dit komt over een xx aantal jaar geheid ergens op TV. :+
Het is eigenlijk andersom. De claim op verjaring zou eventueel van de buurman kunnen komen, maar kan denk ik geen aanspraak op gemaakt worden, als de oprit voorheen gedeeld was voor beide percelen, of als de perceelgrenzen opnieuw bepaald zijn.
Als de buurman zelf de perceelgrens heeft bevestigd door te wijzen op de kadasterspijker, geeft ie in feite al aan dat ie de perceelgrens niet bestrijdt.
Als je nu als goede nieuwe buur aangeeft geen moeite te hebben met de oprit die over de perceelgrens loop, en die netjes met een erfafscheiding recht wil afwerken langs de oprit, zonder dat hij daar praktische hinder van ondervindt, dan denk ik niet dat het tot een conflict leidt. Nu, is het een stukje dat hij gebruikt om te parkeren, of bijvoorbeeld gebruikt om z'n vrachtwagen de oprit op te steken, dan kan je natuurlijk wel een verschil van inzicht krijgen over de erfafscheiding op die plek :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ik ga ervan uit dat die inrit geen los kadastraal perceel is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
nvm...

[ Voor 98% gewijzigd door JaMaaT op 17-01-2017 15:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Rtificial schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 13:06:
[...]

[...]

De gemeente is geen wetgever. Dus toch een beetje mee opletten. Het BW is er behoorlijk duidelijk in.

[...]
Maar waarin zit mijn risico dan? Bij verkoop van de woning moet de volgende bewoner ook tekenen voor de clausule (denk aan de beukenhaag in de voortuin, HWA niet in de riolering, autowassen niet op straat etc..

Dat moesten de kopers ook van onze woning.

Stel dat mijn buren gaan verhuizen over een aantal jaar, dan moet de nieuwe eigenaar ook die clausule tekenen (of de woning niet kopen uiteraard). Dan zit ik toch veilig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

JaMaaT schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 15:55:
[...]

Maar waarin zit mijn risico dan? Bij verkoop van de woning moet de volgende bewoner ook tekenen voor de clausule (denk aan de beukenhaag in de voortuin, HWA niet in de riolering, autowassen niet op straat etc..

Dat moesten de kopers ook van onze woning.

Stel dat mijn buren gaan verhuizen over een aantal jaar, dan moet de nieuwe eigenaar ook die clausule tekenen (of de woning niet kopen uiteraard). Dan zit ik toch veilig?
Wellicht heb je gelijk, maar van wie moeten eventuele, toekomstige nieuwe eigenaars dat tekenen?
Het gaat als ik het goed begreep enkel om de daktrim, dus niet de dakgoot, of afwatering van het dak. Dan hoef je je denk ik nergens zorgen om te maken. Na het zien van de Rijdende Rechter blijf ik tegenwoordig zo ver mogelijk bij m'n perceelgrens vandaan, en ik heb niet eens buren :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 09:38
Als jij Grolsch dat strookje in gebruik neemt, door zoals je zegt als voorbeeld door te beplanten, dan vermijdt je in ieder geval het risico van verjaring.
Dat zou kunnen als de buurman dat stukje ahw in gebruik neemt door beplanting en onderhoud.
Een hek in vorm van wat dan ook is maar lelijk en kost je het ruimtegevoel.

Edit: las pas later de aanvullingen.

Verjaring gaat niet automatisch. Als jij doet zoals ik schrijf dan zou de buurman naar de rechter moeten gaan en dan beroep op verjaring instellen. Lijkt mij dat hij geen kans maakt gezien je schrijven over de gezamelijke uitrit.
Nog beter": verkopen aan je buurman :P

[ Voor 32% gewijzigd door izdp op 17-01-2017 16:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Mag het misschien niet zeggen maar in de rijdende rechter zitten wel een bepaald type mensen, en als ik dan even arrogant mag doen. Dat soort mensen kunnen vaak niet het stukje grond van mijn buurman betalen (kon ik ook niet O-) )

De notaris had bij verkoop van onze vorige woning (5 jaar oud) netjes alles stukken waar ik destijds voor getekend heb. Dus dat zal wel ergens bewaard worden.

Inderdaad is het met een daktrim maak ik mij niet zo druk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@JanMaaT; ik gok dat er in een straat met artsen en advocaten meer juridische strijd is dan in de gemiddelde volkswijk. Alleen zullen de artsen en advocaten een heel stuk minder snel met hun gezicht bij de Rijdende Rechter voorbij willen komen...

Maar op zich een punt wat betreft 'bepaald type mensen'. Het ligt voor een heel erg groot deel aan je eigen instelling of iets als dit een juridisch probleem wordt. Als jij je schappelijk opstelt en in kan leven in het perspectief van je buurman dan verwacht ik niet heel snel problemen. Beetje geven en nemen en vooral blijven communiceren. Is niet altijd makkelijk, scheelt wel een hoop juridische kosten en ergernis op de lange termijn.

@Grolsch; als ik je zo hoor zou ik het gewoon onderling met je buurman oplossen. Hoop gedoe en flink wat kosten om dit via het kadaster/notaris te doen. Uiteindelijk wel de betere route, maar lijkt het mij niet waard. Als ik jou was zou ik die tijd aan je vrouw en kleine man besteden :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Dat bedoel(de) ik dus :)

"Het verbeteren van de wereld, begint bij jezelf" :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Op het moment zijn wij bezig met het kiezen van kozijnen. Die discussie is hier al een paar keer gevoerd, lijkt allemaal sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en prioriteiten.

Uit nieuwsgierigheid heb ik afgelopen weekend een simpel rekensommetje gemaakt. Heb 4 verschillende kozijnen gepakt met iedere keer hetzelfde glas (3 voudig, U=0,60) en openingsmogelijkheden. Alleen het materiaal van het raam veranderd, daar kwam dit uit gemiddeld per m2:

Aluminium: 350,- / m2
Hout/Alu: 315,- / m2
Hout: 224,- / m2
Kunst/Alu: 212,- / m2
Kunststof: 140,- / m2

Prijzen komen van: http://www.evofenster.com/ Gaan allemaal uit van passiefhuis kozijnen van Schüco

Tussen de goedkoopste en duurste optie zit een factor 2,5 verschil. Dat had ik niet helemaal verwacht. Ook lijkt er prijstechnisch geen verschil te zitten tussen alleen draaien en draai-/kiep?

Een belangrijk verschil tussen de verschillende systemen is onderhoud maar ook de aanzichtbreedte van de profielen. Hoe groot die verschillen zijn krijg ik alleen niet echt gevonden. Voor aluminium is er bij Schüco vanalles te vinden over afmetingen/doorsnedes, kunststof en hout zijn vrijwel onvindbaar?

Iemand die daar informatie over heeft? Het plan is overigens om de kozijnen zelf achter de gevel te plaatsen, maar bij meerdere ramen in een kozijn of bij beweegbare geveldelen blijf je natuurlijk stukken kozijn zien. Dat zo slank mogelijk houden heeft toch wel erg de voorkeur.

Dus:
- Zijn de prijsverschillen hierboven een beetje realistisch of moet ik eerst nog eens verder kijken?
- Iemand een idee van een orde van grootte van aanzichtbreedten bij de verschillende manterialen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 10-09 20:58
bartvb schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 17:14:
Op het moment zijn wij bezig met het kiezen van kozijnen. Die discussie is hier al een paar keer gevoerd, lijkt allemaal sterk afhankelijk van persoonlijke voorkeuren en prioriteiten.

Uit nieuwsgierigheid heb ik afgelopen weekend een simpel rekensommetje gemaakt. Heb 4 verschillende kozijnen gepakt met iedere keer hetzelfde glas (3 voudig, U=0,60) en openingsmogelijkheden. Alleen het materiaal van het raam veranderd, daar kwam dit uit gemiddeld per m2:

Aluminium: 350,- / m2
Hout/Alu: 315,- / m2
Hout: 224,- / m2
Kunst/Alu: 212,- / m2
Kunststof: 140,- / m2

Prijzen komen van: http://www.evofenster.com/ Gaan allemaal uit van passiefhuis kozijnen van Schüco

Tussen de goedkoopste en duurste optie zit een factor 2,5 verschil. Dat had ik niet helemaal verwacht. Ook lijkt er prijstechnisch geen verschil te zitten tussen alleen draaien en draai-/kiep?

Een belangrijk verschil tussen de verschillende systemen is onderhoud maar ook de aanzichtbreedte van de profielen. Hoe groot die verschillen zijn krijg ik alleen niet echt gevonden. Voor aluminium is er bij Schüco vanalles te vinden over afmetingen/doorsnedes, kunststof en hout zijn vrijwel onvindbaar?

Iemand die daar informatie over heeft? Het plan is overigens om de kozijnen zelf achter de gevel te plaatsen, maar bij meerdere ramen in een kozijn of bij beweegbare geveldelen blijf je natuurlijk stukken kozijn zien. Dat zo slank mogelijk houden heeft toch wel erg de voorkeur.

Dus:
- Zijn de prijsverschillen hierboven een beetje realistisch of moet ik eerst nog eens verder kijken?
- Iemand een idee van een orde van grootte van aanzichtbreedten bij de verschillende manterialen?
Alu bijna drie keer zo duur als kunststof? Dat lijkt me erg sterk.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Ik vond het ook nogal extreem, ook gezien het feit dat het glas hier relatief duur is.

Maar Schüco is (voor zover ik weet) primair een leverancier van aluminium kozijnen. Daar zou je dus eerder relatief duur kunststof verwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bartvb schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 19:21:
Ik vond het ook nogal extreem, ook gezien het feit dat het glas hier relatief duur is.

Maar Schüco is (voor zover ik weet) primair een leverancier van aluminium kozijnen. Daar zou je dus eerder relatief duur kunststof verwachten.
Bij mij was aluminium 10% duurder dan hout, kunstof was iets goedkoper dan hout. Hangt ook een beetje van de details af en bij wie je het inkoopt.

Aluminium is dan wel handiger met grote ramen en tripple glas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
bartvb schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 16:46:

@Grolsch; als ik je zo hoor zou ik het gewoon onderling met je buurman oplossen. Hoop gedoe en flink wat kosten om dit via het kadaster/notaris te doen. Uiteindelijk wel de betere route, maar lijkt het mij niet waard. Als ik jou was zou ik die tijd aan je vrouw en kleine man besteden :)
Je loopt achter, heb er ondertussen nog een klein vrouwtje bij van 7 maand ondertussen :P

Maar mensen denken hier volgens mij dat ik ruzie heb, maar dat heb ik helemaal niet.
Ik kan super met de buurman, hij zet koffie, helpt bij mij op de bouw, geen enkel probleem.

Dit soort problemen moet je niet bij de notaris uitvechten, maar onder het genot van 1 (of meerdere) groene rakker(s) :9

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:36:
[...]

Dit soort problemen moet je niet bij de notaris uitvechten, maar onder het genot van 1 (of meerdere) groene rakker(s) :9
Dit soort verhalen hoor ik ook bij de rijdende rechter ;).

Wat je afspreekt bij een biertje, leg je vervolgens vast bij de notaris... dat is wel zo verstandig.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Het kozijnenvraagstuk blijft me bezig houden :) Lastig om prijzen te vinden zonder overal offertes op te vragen. Kwam iig een 'budgettool' tegen bij Belisol, daar even willekeurig wat ingevuld (38m2 glasoppervlak, geen idee wat voor een isolatiewaardes enzo, ik neem aan gewoon HR++).

Aluminium: € 19.400
Hout: € 19.000
Kunststof glanzend wit: € 11.700
Kunststof met structuurfolie: € 15.200

Ook daar dus best een erg fors verschil tussen kunststof en de rest. Zie hier wel dat als je kunststof in een kleurtje wil dat de prijs fors omhoog gaat. Zelfde lijkt te gebeuren bij Schüco, daar wordt een kozijn van €294 ineeens €436 als er binnen en buiten een folie op moet. Prijsstijging van bijna 50% dus!
(1000x1400, draaikiep, Alu Inside, 3-voudig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
bartvb schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:09:
Het kozijnenvraagstuk blijft me bezig houden :) Lastig om prijzen te vinden zonder overal offertes op te vragen. Kwam iig een 'budgettool' tegen bij Belisol, daar even willekeurig wat ingevuld (38m2 glasoppervlak, geen idee wat voor een isolatiewaardes enzo, ik neem aan gewoon HR++).

Ook daar dus best een erg fors verschil tussen kunststof en de rest. Zie hier wel dat als je kunststof in een kleurtje wil dat de prijs fors omhoog gaat. Zelfde lijkt te gebeuren bij Schüco, daar wordt een kozijn van €294 ineeens €436 als er binnen en buiten een folie op moet. Prijsstijging van bijna 50% dus!
Net even voor je opgezocht, 68m2 glas, tripple, aluminium, ral 7016 gespoten, 3 deuren, plus openslaande deuren, 8x zonnewering inclusief bakken in kleur 7016, 2x badkamer raam gemateerd middelste laag, 1x gemateerd wc raam, inclusief installatie voor een bedrag van 36.500 ex btw.

De stelkozijnen zijn door de aannemer geplaatst en zitten dus niet in deze prijs.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Zijn jullie bekend met het fenomeen "schroeffundering" :?

Mijn aannemer heeft dit voorlaatst toegepast voor het bouwen van een schuurtje en is hier aardig enthousiast over. Hij wil dit ook gaan toepassen bij ons voor de carport.

Afbeeldingslocatie: http://www.schroeffundering.nl/wp-content/uploads/2016/05/set-van-4-lange-schroeffunderingen.png

YouTube: Schroeffundering Weenk Nijverdal

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 18-01-2017 07:56 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
bartvb schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 23:09:

Hier ca. 85-90 m2: triple glas, kozijnen met u waarde 1,1: Kunststof 32K, Kunststof/Alu clips: 36,5K en volledig Alu: 42K. Je moet er wel voor naar Duitsland. Advies = goed shoppen, scherpe prijzen zijn zeker mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 21:36:
[...]

Zo is dat, zeker als jij geen waarde hecht aan die paar m2's, en de buurman niet aan dat gekke parkeerhoekje.
Bottom line, als de buurman zegt geen last te hebben van het hek dat je gaat plaatsen, is er niets aan de hand. Er staat niets op zijn perceel, dus ook naar de toekomst toe ga jij er dan geen problemen mee hebben :)
Anyway, beter een goede buur dan een verre vriend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Hier 73m2 aan glas HR++ alu Reynaers voor 38K excl btw incl hefschuifdeuren en plaatsen.

[ Voor 24% gewijzigd door Artbij op 18-01-2017 09:43 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Bij ons in totaal 62,4m2 aan glasoppervlak, kunststof HR++ (dubbel) staat in de calculatie voor:

Kozijnen incl. glas: 18.500
Montage kozijnen: 876,00

Is excl. stelkozijnen, gootstukken, dakramen, luchtdichtafplakken, ventilatieroosters.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Grolsch schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:55:

Mijn aannemer heeft dit voorlaatst toegepast voor het bouwen van een schuurtje en is hier aardig enthousiast over. Hij wil dit ook gaan toepassen bij ons voor de carport.

[afbeelding]

Heeft dat een PZ60 bitje? :P

Ik ken het niet. Ziet eruit alsof je iets vastschroeft in piepschuim als je geen krachtige grondlagen hebt. Schuurtjes blijven in de regel wel drijven op de vloerplaat (indien aanwezig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mijn aannemer had het over schroeffunderingen die 5 ton per schroeffundering zouden kunnen hebben.

Hij gebruikt het ook niet om huizen te bouwen, maar wel voor zaken als tuinhuisjes, veranda's, carports, etc.

Het lijkt mij wel een mooi systeem, ik krijg bijvoorbeeld ook een warmtepomp en wil de buitenunit ook funderen. Dit lijkt mij daar dan uitermate geschikt voor.

Ik meende dat hij het had over +- € 150,00 per paal, daar kun je natuurlijk geen gat voor spitten, beton storten, wapenen, etc. etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ik ken het ook niet. Afhankelijk van hoeveel van die schroeven je nodig hebt kan het voor een carport of schuurtje nog wel een kostbaar verhaal worden? Ik snap op zich wel dat je een lichte constructie op deze manier goed kan ondersteunen, en de plaatsing zal snel en betrekkelijk gemakkelijk zijn, maar ik denk niet goedkoper.
Ik vraagt me ook af hoe dat gaat als je iets massiefs tegenkomt in de grond, en hoe je dat tijdens het boren mooi pas houdt. In de filmpjes doen ze wel iets met een hulp-paal ofzo, maar echt begrijpen doe ik het nog niet.

Die 150€ per paal is de materiaalkost, niet het werk denk ik? Maar hoeveel heb je er nodig? Normaal bij een carport een stuk of 6 neem ik aan. Maar 6 gaten graven, volstorten met een paar zakken snelcement en een anker er in, dat lijkt me nu ook niet snel 900€?

[ Voor 19% gewijzigd door Rtificial op 18-01-2017 10:38 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Fischer heeft speciale pluggen voor deze. :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

ja, die gaan op rol :+
Afbeeldingslocatie: http://www.zonneveldvlaardingen.nl/uploads/images/Drainagebuis%203_449.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rtificial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:35:
Ik ken het ook niet. Afhankelijk van hoeveel van die schroeven je nodig hebt kan het voor een carport of schuurtje nog wel een kostbaar verhaal worden? Ik snap op zich wel dat je een lichte constructie op deze manier goed kan ondersteunen, en de plaatsing zal snel en betrekkelijk gemakkelijk zijn, maar ik denk niet goedkoper.
Ik vraagt me ook af hoe dat gaat als je iets massiefs tegenkomt in de grond, en hoe je dat tijdens het boren mooi pas houdt. In de filmpjes doen ze wel iets met een hulp-paal ofzo, maar echt begrijpen doe ik het nog niet.

Die 150€ per paal is de materiaalkost, niet het werk denk ik? Maar hoeveel heb je er nodig? Normaal bij een carport een stuk of 6 neem ik aan. Maar 6 gaten graven, volstorten met een paar zakken snelcement en een anker er in, dat lijkt me nu ook niet snel 900€?
Het ligt eraan hoeveel je er wilt hebben, voor onze carport hebben we 3 palen nodig (de andere kant wordt vast aan het huis bevestigd) en onze aannemer had het over een paar honderd € aan kosten. Volgens hem veel goedkoper als spitten, bekisting maken, beton storten, uitharden, wachten, etc. etc.

Dat was inclusief montage, dus dan komt er zo'n kerel langs die ze erin schroeft.

Hoe doe je het met spitten als je iets massiefs tegenkomt in de grond :?

Even een quote van de website www.snelfunderen.nl (via google gevonden)
Geen graafwerkzaamheden
Geen beton storten en dus geen droogtijd
Korte montagetijd; slechts enkele minuten
Direct belastbaar; zeer grote belasting mogelijk
Geen af- en aanvoer van zware materialen
Duurzaam; herbruikbaar, eenvoudig uit te draaien
Ook bij slecht weer; prima te plaatsen bij vorst
Onderhoudsvrij en lange levensduur
Geen beschadiging aan omgeving
Hoge stabiliteit
Eindeloos veel toepassingsmogelijkheden
Geen puinbreek- en recyclingkosten bij sloop
Stel het u eens voor: U hoeft voor uw fundering geen grond meer af te voeren, bekisting te maken en zware materialen aan te voeren. Bij het plaatsen of storten van betonpoeren moet er flink gegraven worden, waar u bovendien de bodemstructuur mee beïnvloedt. De conische vorm van onze schroeffundamenten zorgt bij het indraaien voor een verdichting van de bodemstructuur waardoor de stabiliteit van de schroeffundering gegarandeerd is.

Na montage is de schroeffundering direct te belasten. U hoeft niet, zoals bij het storten van betonfunderingen, te wachten op uitharding. Dit kan u bijzonder veel tijd besparen. U kunt snel gaan bouwen en de doorlooptijden van uw bouwprojecten aanzienlijk verkorten.

Een schroeffundering is ook in bestrate oppervlakten eenvoudig te plaatsen. Asfalt, beton en natuursteen is bovendien met een diamantboor simpelweg voor te boren waarna het schroeffundament snel geplaatst kan worden. U hoeft in geen geval de bestrating weer aan te helen.

Chemische betonproducten moeten bij tijdelijk gebruik worden afgevoerd met de nodige logistieke belasting. Schroeffundamenten zijn makkelijk uit te draaien en opnieuw te gebruiken. Zo kunt u, zonder de omgeving te beschadigen, uw fundering duurzaam inzetten.

[ Voor 39% gewijzigd door Grolsch op 18-01-2017 10:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 07:55:

[afbeelding]

Interessant.

Hoe lang zijn die ?
Voor tuinhuis in omgeving waar alles zakt zou het een optie zijn in plaats van extra palen meppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:43:
[...]

Het ligt eraan hoeveel je er wilt hebben, voor onze carport hebben we 3 palen nodig (de andere kant wordt vast aan het huis bevestigd) en onze aannemer had het over een paar honderd € aan kosten. Volgens hem veel goedkoper als spitten, bekisting maken, beton storten, uitharden, wachten, etc. etc.

Dat was inclusief montage, dus dan komt er zo'n kerel langs die ze erin schroeft.

Hoe doe je het met spitten als je iets massiefs tegenkomt in de grond :?

Even een quote van de website www.snelfunderen.nl (via google gevonden)

[...]
Bij 3 stuks zal het inderdaad weinig verschil maken.
Als je bij het spitten een stronk (bij mij in het bos gebruikelijk) of een stuk steen of beton tegen komt, dan vloek je, en moet je meer spitten. Geen idee hoe dat werkt met zo'n schoefpaal.
De hoeveelheid werk voor een betonpoer wordt wat mij betreft een beetje overdreven, maar ik denk dat bij kleine hoeveelheden die palen inderdaad wel interessant kunnen zijn, het zal zeker stevig staan. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een interessant concept, ik probeer gewoon te begrijpen waar de winst zit. #advocaatvandeduivel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rtificial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 10:52:
[...]

Bij 3 stuks zal het inderdaad weinig verschil maken.
Als je bij het spitten een stronk (bij mij in het bos gebruikelijk) of een stuk steen of beton tegen komt, dan vloek je, en moet je meer spitten. Geen idee hoe dat werkt met zo'n schoefpaal.
De hoeveelheid werk voor een betonpoer wordt wat mij betreft een beetje overdreven, maar ik denk dat bij kleine hoeveelheden die palen inderdaad wel interessant kunnen zijn, het zal zeker stevig staan. Begrijp me niet verkeerd, ik vind het een interessant concept, ik probeer gewoon te begrijpen waar de winst zit. #advocaatvandeduivel
Dan zul je het moeten uitrekenen, maar karel de bouwvakker kost € 40,00 per uur, je kunt / mag met een vergelijking niet met je eigen uren rekenen.

Dus 3 gaten spitten, 3 x bekisting timmeren, 3 x volgieten, vervolgens naar huis om 3 dagen later terug te komen als de beton hard is, zijn toch allemaal argumenten om in bepaalde gevallen voor zo'n schroeffundering te kiezen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
LittleTycoon schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 09:07:
[...]

Hier ca. 85-90 m2: triple glas, kozijnen met u waarde 1,1: Kunststof 32K, Kunststof/Alu clips: 36,5K en volledig Alu: 42K. Je moet er wel voor naar Duitsland. Advies = goed shoppen, scherpe prijzen zijn zeker mogelijk.
In of ex btw? Als incl. is dat een nette prijs...ik kom all-in prijzen voor aluminium van ±800-900 euro per m2 tegen.

Ik hou mijn hart vast voor deze kostenpost...wij denken aan dit soort ramen:
Afbeeldingslocatie: http://www.kozijnen-weetjes.nl/wp-content/uploads/sites/15/2014/10/Aluminium-kozijnen-6.png en met een vrijstaand huis loopt dat nogal op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Daniel schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:28:
[...]

In of ex btw? Als incl. is dat een nette prijs...ik kom all-in prijzen voor aluminium van ±800-900 euro per m2 tegen.

[afbeelding] en met een vrijstaand huis loopt dat nogal op.
Zelfde prijs per m2. Zal wel meevallen denk ik.

Dat soort deuren binnen zijn een stuk duurder. Omdat dit populair is zijn de prijzen echt absurd.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Mwoah, ik zie hele slanke profielen. Dat kost meestal wel flink geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:09:
[...]

Dan zul je het moeten uitrekenen, maar karel de bouwvakker kost € 40,00 per uur, je kunt / mag met een vergelijking niet met je eigen uren rekenen.

Dus 3 gaten spitten, 3 x bekisting timmeren, 3 x volgieten, vervolgens naar huis om 3 dagen later terug te komen als de beton hard is, zijn toch allemaal argumenten om in bepaalde gevallen voor zo'n schroeffundering te kiezen.
Naja, bekisting bij betonpoeren voor een carport? Gat graven, anker er boven hangen, volstorten met snelbeton, water erbij.
Een gat graven voor zo'n betonpoer hangt natuurlijk nogal af van de grond. Bij ons is het maximaal een uurtje per gat, eigenlijk nog veel minder, dus reken per betonpoer ± 2 uur werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Rtificial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:01:
[...]

Naja, bekisting bij betonpoeren voor een carport? Gat graven, anker er boven hangen, volstorten met snelbeton, water erbij.
Een gat graven voor zo'n betonpoer hangt natuurlijk nogal af van de grond. Bij ons is het maximaal een uurtje per gat, eigenlijk nog veel minder, dus reken per betonpoer ± 2 uur werk.
Dus kosten qua uren = € 80,00 per poer, tel daar de materiaalkosten bij op en weeg af wat het je waard is dat je direct kunt beginnen of dat je een aantal dagen kunt wachten.

Ik kan me heel goed situaties voorstellen dat het een ideale oplossing is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
artbij schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 11:50:
[...]

Zelfde prijs per m2. Zal wel meevallen denk ik.

Dat soort deuren binnen zijn een stuk duurder. Omdat dit populair is zijn de prijzen echt absurd.
Ja, als we het al binnen doen zal het beperkt zijn tot misschien 1 set deuren (tussen eetkamer/keuken en zitkamer), in m'n slaapkamers en werkkamer wil ik gewoon dichte deuren en ik hoef ook niet vanuit het huis de hal in te kunnen kijken. Dus dat zal wel meevallen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 21:27
De afweging of je 'gewoon' een poer graaft en volgiet met beton of dat je schroefpalen toepast zou niet met de prijs te maken moeten hebben, maar met de bodem.

Als je carport in Gouda komt te staan kan ik je vertellen dat je carport zonder palen over 5 jaar een parkeergarage is, maar in Apeldoorn staat je carport zonder palen over 200 jaar nog steeds op dezelfde plek, om zomaar even een voorbeeld te noemen. De juiste diepte van de poer hangt ook nog af van de sonderingen. Als de aannemer lukraak een poertje maakt plaatst hij hem misschien net op een slap klei/veen-laagje terwijl een meter dieper een mooi zandpakket begint.

[ Voor 20% gewijzigd door Divak op 18-01-2017 12:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Divak schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:37:
De afweging of je 'gewoon' een poer graaft en volgiet met beton of dat je schroefpalen toepast zou niet met de prijs te maken moeten hebben, maar met de bodem.

Als je carport in Gouda komt te staan kan ik je vertellen dat je carport zonder palen over 5 jaar een parkeergarage is, maar in Apeldoorn staat je carport zonder palen over 200 jaar nog steeds op dezelfde plek, om zomaar even een voorbeeld te noemen. De juiste diepte van de poer hangt ook nog af van de sonderingen. Als de aannemer lukraak een poertje maakt plaatst hij hem misschien net op een slap klei/veen-laagje terwijl een meter dieper een mooi zandpakket begint.
Ja, daar heb je gelijk in, dat is eigenlijk de bottom line. Maar heb je dat probleem dan niet bij die schroefpalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Divak schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:37:

Juist, het zou dus een alternatief kunnen zijn na een sondering. Als die aantoont dat een voldoende stevige laag op 9 meter diep zit, deze schroef palen ook zeg maar 10 meter moeten zijn om vast genoeg te staan.

Blijft het wel een alternatief voor een paar betonpaal extra laten slaan bij de bouw van het huis voor een eventueel tuinhuis. Die zullen snel 2 a 3 x zo duur zijn (als meerwerk krijg je denk ik de gouden uitvoering van de betonpaal, of althans de prijs die deze zou moeten kosten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Piet91 schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:27:
Na dit topic al tijden gevolgd te hebben kom ik nu even binnenvallen met een vraag.
Ik ben bezig met de tekening van een tuininrichting; deze tekening moet in de vergunningsaanvraag komen.
Zaken als inrit, boompje hier en struikje daar zeg maar.

Nou heb ik ooit het hele huis in Sketchup gemaakt en hieruit kon ik makkelijk ook de tuin halen. Je kunt wel merken dat Sketchup niet voor 2D is gemaakt want zaken als 2D bomen/struiken etc. kun je bijna niet vinden.

Maar ik heb toch wat kunnen maken maar zit nu met het probleem hoe ik dit uiteindelijk op schaal in een PDF-bestand krijg met de nodige toelichting e.d. De 2D tekening kan ik wel direct vanuit Sketchup in 2D en op schaal als PDF exporteren maar ik weet nog niet hoe ik zoiets als dit (willekeurig Google resultaat) kan maken. Het kan met Google Layout maar dat zit alleen in Sketchup Pro.

Iemand een alternatief? (Wat ook niet of nauwelijks leercurve heeft?)
Autocad is dus niet echt een mogelijkheid...
Grolsch schreef op maandag 16 januari 2017 @ 16:33:
floorplanner.com :? zelfs ik snap het, dus het is niet moeilijk :)
Uiteindelijk toch met Sketchup Layout aan de gang gegaan. Moet nog wel even leren hoe en wat maar het lijkt er wel op dat deze precies kan wat ik zoek.
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:11:
Ik ben aanbeland bij het elektraplan....

Iemand hier tips over hoe het aantal en positie van stopcontacten te bepalen.
Je wil er niet teveel, maar ook zeker niet te weinig.
Bij bovenstaande woning pas bezig geweest met aanleggen van stopcontacten en momenteel leidingen leggen.

Meterkast
- Genoeg voor modem, router, switch, NAS, bel (indien je geen beltrafo gebruikt)

Woonkamer
- Plaatsing laag boven de grond ~30cm.
- Elk linker-stopcontact geschakeld.
- Twee loze leidingen van de ene kant naar de andere kant voor speakerdraden voor de achterste speakers.
- Genoeg netwerk-aansluitingen bij TV. Hier hebben we er vier gemaakt (2 dozen x 2 aansluitingen)
- Genoeg stopcontacten bij TV.
- De stopcontacten/netwerk-aansluitingen voor de TV zijn gespiegeld zodat TV-hoek ook gespiegeld kan worden.

Keuken
- Uiteraard de groepen goed uitgedacht voor vaste apparatuur. (kookplaat, oven etc.)
- Plaatsing van losse apparatuur (koffiezetapparaat, waterkoker etc.) verander je misschien nog wel eens. Zorg dus zeker voor genoeg stopcontacten in de keuken

Slaapkamer
- Plaatsing bij bed vonden we lastig. Of je maakt ze laag boven de grond (verdwijnen dus achter nachtkastjes) of juist hoger zodat ze boven de nachtkastjes uitkomen. Moet je bij dat laatste natuurlijk de hoogte wel juist hebben.
- Stopcontacten en netwerkaansluitingen (min. 2 stuks elk) voor TV. Eventueel op hoogte zodat je TV kunt ophangen en de dozen onzichtbaar achter TV zitten.

Nog wat algemeen
- Stopcontacten/lampen buiten.
- Je kunt de muren volproppen met stopcontacten en netwerkaansluitingen maar op een gegeven moment kun je IMHO beter een verlengdoos en/of switch plaatsten.

[ Voor 37% gewijzigd door Piet91 op 18-01-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Zal ook goed werken, ik gebruik floorplanner, ook om maten door te geven aan de installateur en aannemer.

Ff de meubels erin, afstanden invullen, maatlijnen toevoegen, erg handig :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Grolsch schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:59:
Zal ook goed werken, ik gebruik floorplanner, ook om maten door te geven aan de installateur en aannemer.

Ff de meubels erin, afstanden invullen, maatlijnen toevoegen, erg handig :)
Sketchup ben ik nu wel redelijk bedreven in maar je merkt wel erg duidelijk dat het voor 3D gebruik is en niet voor (schematisch) 2D. Zaken als bomen/struiken zoals je in dergelijke 2D plannen ziet heb je daar niet; je kunt hooguit wat uit de 3D ( :S ) warehouse halen.
En die staan er dan niet altijd goed op als je het naar 2D omzet...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@Daniel; Groot verschil tussen kozijnen/glas binnen en buiten natuurlijk. Dat soort slanke profielen met een beetje fatsoenlijke isolatiewaarde is niet bepaald goedkoop lijkt me. Het ziet er heel erg staalprofielachtig uit. Wel mooi :j

Iedereen veel dank voor de prijzen! Gaat echt alle kanten op zeg, maar natuurlijk ook grote verschillen in wat er geleverd wordt en welk werk er wel/niet in zit. Maar bij de prijzen die genoemd zijn zit er bijna een factor 2 verschil (650 vs 370 euro/m2). Ook dit kan je weer zo gek maken als je zelf wil :)

Had hier ook nog even gekeken naar kunststof en dat is alleen belachelijk goedkoop als je wit/wit doet. Zodra er een kleurtje (folie) bij komt kijken vliegt de prijs omhoog. Bij kunststof met folie kom ik op ongeveer de hout prijzen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
[...]

In de BTW, niet jouw ramen op de foto. Dat is wel erg premium, zou ik ook mijn hart vasthouden. Heel erg mooi trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

[...]

Dat zijn dure ramen... Ik heb nog wel eens prijzen gezien van dubbele openslaande binnendeuren in dezelfde stijl, en daar moest toch al snel op een 4000-6000€ gerekend worden.
Maar prachtige stijl ramen!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 10-09 21:27
Rtificial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 12:45:
[...]

Ja, daar heb je gelijk in, dat is eigenlijk de bottom line. Maar heb je dat probleem dan niet bij die schroefpalen?
Ik heb ook even op de website gekeken en ook bij deze palen zul je dat probleem hebben in slappe bodem (ondanks dat ze zeggen dat het in veen prima werkt). Dit lijkt meer op de XL-versie van een schroef waar je een schutting mee plaatst, ik had een wat grotere schaal in gedachte :9

Dus zeker afhankelijk van de bodem of het werkt. En inderdaad ook goede ankers zodat je carport bij een flinke wind niet opeens wegwaait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Rtificial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 13:36:
[...]

Dat zijn dure ramen... Ik heb nog wel eens prijzen gezien van dubbele openslaande binnendeuren in dezelfde stijl, en daar moest toch al snel op een 4000-6000€ gerekend worden.
Maar prachtige stijl ramen!
Ja ik heb mijn vrouw al verteld dat ze toch met wat teleurstellingen rekening zal moeten houden ;) We hebben een budget van 450k ex grond. Als je op topniveau wil afwerken met gebruikmaking van dit soort dure oplossingen zal het een stuk kleiner moeten worden dan wat we nu in gedachten hebben - en dan vind ik een beetje de ruimte hebben toch belangrijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Daniel schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:05:
[...]

Ja ik heb mijn vrouw al verteld dat ze toch met wat teleurstellingen rekening zal moeten houden ;) We hebben een budget van 450k ex grond. Als je op topniveau wil afwerken met gebruikmaking van dit soort dure oplossingen zal het een stuk kleiner moeten worden dan wat we nu in gedachten hebben - en dan vind ik een beetje de ruimte hebben toch belangrijker.
Dat moet inderdaad in balans blijven.
Het enige advies wat ik je mee kan geven is om niet te vallen voor de val van iets wat 'lijkt' op datgene wat je voor oen hebt. Dit soort kozijnen zijn maar op 1 manier goed. Doe je het niet goed, kijk dan of je het volledige concept van de ramen kan herzien naar iets wat wel haalbaar is. Snap je wat ik bedoel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Rtificial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:07:
[...]

Dat moet inderdaad in balans blijven.
Het enige advies wat ik je mee kan geven is om niet te vallen voor de val van iets wat 'lijkt' op datgene wat je voor oen hebt. Dit soort kozijnen zijn maar op 1 manier goed. Doe je het niet goed, kijk dan of je het volledige concept van de ramen kan herzien naar iets wat wel haalbaar is. Snap je wat ik bedoel?
Ja vooralsnog hebben we nog niet eens een ontwerp, en is het meer de ideevorming. Maar ook daar loont het om een beetje realistisch te blijven. Beter later iets upgraden als het meevalt, dan continue moeten bezuinigen waardoor het resultaat tegenvalt. Een 5-sterren afgewerkt huis bouwen op de locatie van ons kavel heeft sowieso geen zin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Vragen over een factuur zijn hier geplaatst: Factuur architect betalen na onvrede over werkzaamheden?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 10:05
Verwijderd schreef op maandag 16 januari 2017 @ 21:11:
Ik ben aanbeland bij het elektraplan....

Iemand hier tips over hoe het aantal en positie van stopcontacten te bepalen.
Je wil er niet teveel, maar ook zeker niet te weinig.
Je zou hier ff kunnen kijken/vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties – Deel 1

Was vanavond ff op een klusje en daar ff wezen tellen, kwam er op ~125 WCD's uit (een woning van plm. 8 x 17m) Dit is dus exclusief de data aansluitingen e.d.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Annuk schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 23:58:
[...]

Je zou hier ff kunnen kijken/vragen: Het grote topic voor Elektra huisinstallaties – Deel 1

Was vanavond ff op een klusje en daar ff wezen tellen, kwam er op ~125 WCD's uit (een woning van plm. 8 x 17m) Dit is dus exclusief de data aansluitingen e.d.
Wij hebben in een woning van 9 op 9 ook al zo'n 100 WCD's. En dat is wat mij betreft niet overdreven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Het is alweer een tijdje geleden, maar hier een update van onze woning.

Het oorspronkelijke plan was om de dakpannen voor de kerst erop te hebben, maar omdat de verdiepingsvloer 3 weken te laat kwam is dat mislukt :(

Voor de kerst hebben ze de woning wel wind en waterdicht gekregen waardoor ze binnen wel volop verder kunnen nu, maar volgens de aannemer gaat hij met dit weer niet metselen/voegen of dakpannen leggen, komt de kwaliteit van de woning niet tegen goede.

Hier een aantal foto's zoals de vlag er nu bij hangt, zoals je kunt zien is het dak nog 1 grote ijsplaat :)

Afbeeldingslocatie: https://s29.postimg.org/yxzr9wah3/20170121_144624.jpg

De berging:

Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/2iaquyv.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s23.postimg.org/9gtr3i3ff/20170121_143347.jpg

De keuken

Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/pew33j63p/20170121_143439.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s27.postimg.org/4nabp4643/20170121_143512.jpg%5B

De woonkamer (het linkerkozijn is iets te hoog opgemetseld met binnenmuurstenen, hier moeten nog 2 lagen uit, beide kozijnen zijn straks even hoog).

Afbeeldingslocatie: https://s28.postimg.org/3y5383ocd/20170121_144430.jpg

Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/u2pzbe3qt/20170121_144458.jpg

Major Bedroom :P

Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/4px3incit/20170121_143845.jpg

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qosmic
  • Laatst online: 09:35
Ziet er goed uit Grolsch. Redelijk opgedroogd ook al binnen als ik het zo zie of niet?

Bij mij staat het er ongeveer hetzelfde voor. Zou afgevoerd worden en glas gezet vorige week. Maar vanwege de vorst doen ze het niet een aankomende week ook niet zolang er nog vorst is.

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Gisteren bij Livingstone geweest om even rond te snuffelen. Over twee weken een afspraak. Eerste indruk is goed, ontwerpen zien er goed doordacht uit. Grootste vraag is uiteraard hoeveel pijn afwijken van het standaardwerk gaat doen. Prijzen lijken vrij redelijk, voor een woning van tussen de 800 en 1000 m3 zitten ze 'sleutelklaar' tussen de 360 en 400 euro per m3. Hoe sleutelklaar dat echt is, is natuurlijk de vraag, qua afwerking lijkt het allemaal erg basic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fmb
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 30-08 14:59

fmb

Daniel schreef op zondag 22 januari 2017 @ 11:37:
Gisteren bij Livingstone geweest om even rond te snuffelen. Over twee weken een afspraak. Eerste indruk is goed, ontwerpen zien er goed doordacht uit. Grootste vraag is uiteraard hoeveel pijn afwijken van het standaardwerk gaat doen. Prijzen lijken vrij redelijk, voor een woning van tussen de 800 en 1000 m3 zitten ze 'sleutelklaar' tussen de 360 en 400 euro per m3. Hoe sleutelklaar dat echt is, is natuurlijk de vraag, qua afwerking lijkt het allemaal erg basic.
Toevallig, ik heb vrijdag een eerste afspraak gehad. Het viel mij erg op dat ze eigenlijk altijd van de standaard ontwerpen/maten afwijken. Kwam wat dat betreft niet echt als catalogus bouw over, en zolang de prijs goed blijft is dat een voordeel ;-)

De showroom is erg handig, en sleutelklaar houdt wel in dat je binnen nog alles moet verven en stuucken of behangen.

WP: Remeha Elga Ace 6kW. PV: 14 x 310 wp Suntech + 10 x 380 wp Q-Cells, micro omvormers IQ7 & IQ7+ Enphase.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Qosmic schreef op zondag 22 januari 2017 @ 09:34:
Ziet er goed uit Grolsch. Redelijk opgedroogd ook al binnen als ik het zo zie of niet?

Bij mij staat het er ongeveer hetzelfde voor. Zou afgevoerd worden en glas gezet vorige week. Maar vanwege de vorst doen ze het niet een aankomende week ook niet zolang er nog vorst is.
Het is inderdaad redelijk opgedroogd, ik zag nu ook een bouwdroger staan binnen.

Kozijnen (kunststof) komen er bij ons 2e helft februari in als het goed is....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:37:
[...]

Het is inderdaad redelijk opgedroogd, ik zag nu ook een bouwdroger staan binnen.

Kozijnen (kunststof) komen er bij ons 2e helft februari in als het goed is....
Die staal matten en rollen zijn vast en zeker voor de vloerverwarming.
Doe je er ook nog isolatieplaat onder ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Er kwam wel iets reflecterends onder maar wat precies weet ik niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jack
  • Laatst online: 24-08 22:16

Jack

MHz Matters

Grolsch schreef op zondag 22 januari 2017 @ 08:35:
Het is alweer een tijdje geleden, maar hier een update van onze woning.
Ziet er groot uit nu. Het blijft toch altijd een beetje lastig inbeelden vanaf een 2D tekening.
Mooi licht ook binnen. Ik ben zelf ook fan van grote ramen en veel daglicht.

Tipje: Ik zou trouwens ook foto's maken van de overige kamers zodat je weet waar de leidingen in de muur zitten. Dan kan je later met gerust hart nog een keer een gat in de muur boren om wat op te hangen.
jacovn schreef op zondag 22 januari 2017 @ 20:11:
[...]

Die staal matten en rollen zijn vast en zeker voor de vloerverwarming.
Doe je er ook nog isolatieplaat onder ?
Gezien het gat onder de deurkozijnen verwacht ik geen extra isolatielaag. Dekvloer is 6-7cm en veel meer hoogte lijkt er niet te zijn.

[ Voor 26% gewijzigd door Jack op 22-01-2017 20:40 ]

[Specs]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Quindor
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-09 18:46

Quindor

Switching the universe....

We wonen inmiddels enkele weken (naar volle tevredenheid) in het nieuwe huis dus ik vond het tijd voor een nieuwe walkthrough! Nog niet alles is helemaal klaar, maar we zitten op 95% zullen we maar zeggen!

Dit word denk ik wel de laatste overview walkthrough voor een tijdje aangezien de meeste structurele zaken nu wel redelijk klaar zijn.

Comments en vragen zijn altijd welkom!

Intermit.Tech YouTube Kanaal, Intermit.Tech Blog, QuinLED

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjeee
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Quindor schreef op zondag 22 januari 2017 @ 22:08:
We wonen inmiddels enkele weken (naar volle tevredenheid) in het nieuwe huis dus ik vond het tijd voor een nieuwe walkthrough! Nog niet alles is helemaal klaar, maar we zitten op 95% zullen we maar zeggen!

Dit word denk ik wel de laatste overview walkthrough voor een tijdje aangezien de meeste structurele zaken nu wel redelijk klaar zijn.

Comments en vragen zijn altijd welkom!

[video]
Ik wel benieuwd wat jullie budget was, en of je er binnen gebleven bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
fmb schreef op zondag 22 januari 2017 @ 19:10:
[...]

Toevallig, ik heb vrijdag een eerste afspraak gehad. Het viel mij erg op dat ze eigenlijk altijd van de standaard ontwerpen/maten afwijken. Kwam wat dat betreft niet echt als catalogus bouw over, en zolang de prijs goed blijft is dat een voordeel ;-)
Nee eigenlijk is het gewoon een full service bouwer met een gestandaardiseerde bouwmethode. Wij gaan waarschijnlijk ook uit van een vrij ontwerp, en dan is iemand die alles voor je regelt wel handig, in plaats van dat ik zelf alle aannemers en onderaannemers aan elkaar moet gaan knopen. Maar dat zal ook sterk van de prijs afhangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krisp
  • Registratie: Oktober 2004
  • Niet online

Krisp

like.no.other

Daniel schreef op maandag 23 januari 2017 @ 07:40:
[...]

Nee eigenlijk is het gewoon een full service bouwer met een gestandaardiseerde bouwmethode. Wij gaan waarschijnlijk ook uit van een vrij ontwerp, en dan is iemand die alles voor je regelt wel handig, in plaats van dat ik zelf alle aannemers en onderaannemers aan elkaar moet gaan knopen. Maar dat zal ook sterk van de prijs afhangen.
Toen mijn ouders (kleine aannemer die ook de begeleiding deed) en hun buren (catalogusbouw, een variatie op dit model) de eindafrekening naast elkaar legden, was het verschil te verwaarlozen. Waar mijn ouders een stevige offerte kregen (ordegrootte van jouw budget) en uiteindelijk nog ±10K meerwerk hadden, werd dat bij de buren volkomen gelijkgetrokken (±€70K aan meerwerk :X). Op basis van deze ervaring denk ik dat een catalogushuis niet goedkoper uit gaat vallen. Je wilt gewoon te veel aanpassen.

Zeker omdat je aangeeft specifieke wensen hebt met betrekking tot de afwerking, kan ik je zeker een bouwbegeleider aanbevelen. Waar hebben die mensen een netwerk, waardoor je ook goede prijzen krijgt. Daarbij scheelt het dat de bouwbegeleider overdag wel beschikbaar is, zodat jij niet elke keer voor je werk uit met de uitvoerder moet gaan zitten om van alles te bespreken. Als iets een energy-drainer is, is dat het wel. :X

Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP

Pagina: 1 ... 68 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic