Jack schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:36:
[...]
Hoe definitief is het trappenhuis? Ik vind de trap + overloop relatief veel ruimte innemen en het beperkt de indeling van de omliggende ruimtes nogal. Normaal is de trap compacter in ieder geval.
M.i. weinig privacy in de Living met zon joekel van een raam. 's Avonds kijkt iedereen daar naar binnen.
Waarom de voordeur niet aan de voorgevel? Wat is het idee daar achter?
In theorie kunnen we de indeling nog helemaal omgooien, maar dat hebben we inmiddels al een keer of 3 gedaan O:)
De trap en overloop nemen idd relatief veel ruimte in maar dat is hier een bewuste keuze. Ik had een andere indeling met een heel minimale overloopt, maar dat past ook niet heel erg bij de woning. Dan krijg je een sociale huur gevoel in je bijna 8 meter brede woning, ook zonde. De trap is op de beletage ook duidelijk de eyecatcher, dat mag best wat ruimte kosten. Levert aan de andere kant ook weer licht op en ook een wat meer ruimtelijke beleving.
Maar ik vind dat zelf ook een bijzonder moeilijk iets. Ben erg geneigd om alles zo efficient mogelijk in te delen voor zoveel mogelijk bruikbare vierkante meters, maar dat doet weer af aan de 'kwaliteit' van je ruimtes. Ingewikkeld om daar een goede balans in te vinden.
De gevelopeningen zijn we nog niet uit maar aan de voorkant willen we wel een aantal grote (en vooral ook hoge) ramen. Mooi om daar gebruik te maken van het plafond van 3.8m, daardoor ook meer licht dieper de ruimte in. Privacy valt mee omdat de living 3 meter boven de straat ligt, het voetpad voor de woningen wordt alleen gebruikt door de directe buren en ook die kijken niet zomaar naar binnen vanaf dat pad.
Voordeur aan de zijkant ivm het talud. Je moet een trapje op om op beletage-niveau te komen en de voorgevel moet (van de gemeente) op de rooilijn. Is allemaal wel te maken, maar op deze manier heb je een vrijstaande uitstraling (vanaf de voorkant) en is het ook mogelijk om voor veel glas te maken (wat ook weer handig is voor de energiebalans).
Overigens hebben we nog wel een puzzel want de trap naar de zolder past niet

Er is niet voldoende ruimte boven de laatste trede. Daar zal dus iets moeten gaan schuiven, erg jammer, het past verder zo mooi met de trappen nu...
Dat ligt allemaal heel erg sterk aan je wensen en je budget. Als je Zwave wil gebruiken dan valt het allemaal idd wel mee. 50mm diepe inbouwdozen en overal een nuldraad (ook bij b.v. een wisselschakeling) ivm het goed kunnen functioneren van dimmers.
Voor ons is Zwave in ons nieuwbouwhuis geen optie. Zwave is leuk als je geen andere mogelijkheden hebt omdat je zit met een bestaande installatie. Daar kan je niet even een extra kabeltje trekken of een schakelaar anders inrichten. In een nieuwbouwwoning kan dat allemaal wel en mijn ervaring is dat de bedrade systemen echt een heel stuk betrouwbaarder en sneller werken dan het draadloze spul.
Mijn advies zou ook zijn om alles zoveel mogelijk centraal te schakelen. Eigenlijk de Belgische manier van aansluiten. Overal pulsdrukkers en in de meterkast impulsrelais/teleruptors of, als je een beetje handig bent, een PLC. Die laatste optie is over het algemeen goedkoper en flexibeler.
Later kan je dan altijd naar een 'echt' domonitcasysteem. Op dit moment heb je b.v. Loxone en KNX als opties, geen idee hoe dat over b.v. 10 jaar is. De kans dat je zo'n nieuw systeem ook makkelijk kan gebruiken met je centraal ingerichtte systeem is bijzonder groot. Ander voordeel is dat je op die manier veel beter gebruik kan maken van LED verlichting. LED verlichting werkt het beste als je driver en LED kan scheiden. Retrofit systemen die op 230 worden aangesloten en ook nog achter een dimmer hangen zijn technisch echt prut. Het kan allemaal, maar zoiets doe je vooral omdat het niet anders kan. In een nieuwbouwwoning kan je dat soort dingen een heel stuk efficienter inrichten.
Maar, zoals ik al zei, het ligt allemaal nogal aan je voorkeuren, budget en ook wel aan de manier waarop je gaat bouwen. Als je 100 euro moet aftikken voor iedere leiding dan is dit al snel een dure optie/voorbereiding.
Bij ons komt waarschijnlijk ook 1 schakelkast per verdieping of misschien 1 kast per twee verdiepingen en zoals het er nu uitziet gaan we Loxone gebruiken om alles te automatiseren. Kijk vooral ook in de domotica topics op GoT. In het Loxone en KNX topic staat heel wat info en Femme heeft een tijdje terug een monsterartikel geschreven met een vergelijking van de opties:
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken