Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste
Acties:
  • 805.665 views

Onderwerpen

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
TLer schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:33:

Een twijfel puntje; wij hebben graag een hout kachel aan. Ik ben alleen bang dat als ik hier een houtkachel in plaatst ik het heel snel heel warm ga stoken..... Iemand ervaring met een hedendaagse nieuwbouw (EPC 0.4 of beter) en een houtkachel?

Ik sta open voor jullie mening, be gentle :P
Hier ervaring. Wij hebben een finnoven, dat is een accumulerende massakachel. Lijkt op een speksteenkachel, alleen moderner. Daar kan je gewoon mee stoken, zonder dat je in je onderbroek komt te zitten. Je hebt circa 25 procent straling door het deurtje en de rest gaat in de stenen zitten.
Dit jaar hebben we wat pech gehad met de schoorsteen (zat een lek in, is net gefixt), maar je kan er zeer aangename warmte mee in huis brengen. Zeker als je verder alleen vloerverwarming hebt op lage temps.
Wij hebben gekozen voor een variant zonder warmtewisselaar, dus zo simpel mogelijk, zodat het altijd goed werkt.

Let goed op hoe je schoorsteenkanaal wordt, zeker als je redelijk luchtdicht wilt bouwen.

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-11 09:56
Rtificial schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:45:
[...]

Ongetwijfeld al lang over nagedacht en met een reden, maar de deur tussen de hal en de speelkamer snap ik niet zo goed? Die maakt dat je in een riant huis een vrij klein toilet krijgt. Ik hou van een ruim toilet, dus kan mijn persoonlijke afwijking zijn ;-)
1600 klein? Je kan bijna liggend kakken. :+ Of heb je een miva in huis? Daar kan je ongeveer een koe in slachten. :P

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 06-11 10:21
Welkom terug van de kerstvakantie, Sjon ;)
We hebben je gemist :j

• Señor Sjon
Lol

• RomeoJ
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

RomeoJ

Matched: (.*)

:o

@artbij: dat is wel een mooie woning, buitenkant met dat riet (?) ziet er wel degelijk uit.

You only need two tools in life: WD-40 and Duct-Tape, if it doesn't move and it should, use the WD-40. If it does move and it shouldn't, use the Tape.

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14-11 17:39
RomeoJ schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:29:
:o

@artbij: dat is wel een mooie woning, buitenkant met dat riet (?) ziet er wel degelijk uit.
yup is riet.

[ Voor 38% gewijzigd door Artbij op 14-01-2017 10:41 . Reden: Plaatje eruit ]

Met gestrekt been.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
Wat moet dát wel niet kosten :| mooi hoor, ik zou al blij zijn met t tuinhuis

[ Voor 42% gewijzigd door Stefke op 13-01-2017 12:10 ]

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 11:07:
[...]

1600 klein? Je kan bijna liggend kakken. :+ Of heb je een miva in huis? Daar kan je ongeveer een koe in slachten. :P
Precies, BIJNA :+ Dat zeg ik dus, aan de kleine kant :) Zoals ik al zei, ik hou van een toilet met ruimte, dus ga altijd uit van een meter of 2. Voelt als pure luxe, en zo heb ik m'n toilet graag :+ Als je bedenkt dat je ongeveer 43 uur per jaar doorbrengt op het toilet, is het logisch dat enkel het beste goed genoeg is!

Even zonder dollen, van die 1590mm gaat nog gerust 150-200 af voor het inbouwreservoir en tegelwerk. Dat is niet de netto ruimte.

[ Voor 10% gewijzigd door Rtificial op 13-01-2017 13:03 ]

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

• Artbij
stefijn schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 12:02:
Wat moet dát wel niet kosten :| mooi hoor, ik zou al blij zijn met t tuinhuis
Valt allemaal best mee, lang niet het duurste uit dit topic....

Met gestrekt been.

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:29
artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:25:
[...]

Valt allemaal best mee, lang niet het duurste uit dit topic....
Mag ik een indicatie (al dan niet pm)?

• Artbij
stefijn schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 13:32:
[...]

Mag ik een indicatie (al dan niet pm)?
Waarom wil je dat weten?

Met gestrekt been.

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 14-11 06:40
Ik ben ook benieuwd, puur om te vergelijken :P
Vermeld dan ook aub ff hoeveel m3 als de woning is.

Wij hebben het ook overwogen, ik vind het namelijk prachtig, vers gelegd riet.

Persoonlijk vinden wij als nadeel van riet dat het er na 10 jaar niet meer uitziet in onze ogen, vooral als je veel bomen om het huis hebt.

Hier een overdreven voorbeeld wat ik dus echt niet mooi vind :P

Afbeeldingslocatie: http://www.rietwerk.nl/wp-content/uploads/2015/03/levensduur-1.jpg

Of je moet er veel onderhoud aan (laten) uitvoeren.

Maar hij blijft heel erg mooi (mooier als pannen bij de meeste woningen).

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 13-01-2017 14:02 ]

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Señor Sjon
Klopt, vakantieparken zie je dat ook. Nieuw prachtig, maar na een jaar of 10 veel mos en de helft gepikt door vogels.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Grolsch schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:01:

Wij hebben het ook overwogen, ik vind het namelijk prachtig, vers gelegd riet.

Persoonlijk vinden wij als nadeel van riet dat het er na 10 jaar niet meer uitziet in onze ogen, vooral als je veel bomen om het huis hebt.

Hier een overdreven voorbeeld wat ik dus echt niet mooi vind :P

[afbeelding]

Of je moet er veel onderhoud aan (laten) uitvoeren.

Maar hij blijft heel erg mooi (mooier als pannen bij de meeste woningen).
Dat dak is natuurlijk wel iets ouder dan 10 jaar, en de keuze van materialen maakt ook verschil. Maar je hebt gelijk, riet is geen onderhoudsvrije dakbedekking. Wel een van de mooiste om te zien, echt vakwerk, en zoveel mee mogelijk naar vormgeving toe O+

• Artbij
Ik heb heel weinig bomen rond de woning. Dus veel mos e.d. komt er niet op, volgens de rietdekker kun je het riet ook elke 2 jaar behandelen waardoor er bijna geen mos op groeit.

Groot verschil met pannen is dat het dak in eerste instatie even duur is, maar ik elke jaar tussen de 300 en 500 euro aan onderhoud moet plegen. Daarnaast om de 5 jaar 2,5K aan onderhoud.

Een rieten dak kost je dus ongeveer €75,- per maand aan onderhoud.

Als je bovenstaande niet doet wordt het een grote bende en vernaggelt het heel je woning....

Met gestrekt been.

• Artbij
Grolsch schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:01:
Jij bouwt ook in het zuiden, met rieten dak, schijfpui van 10meter, 100m2 kelder, alu kozijnen en in rechthoekige vorm?

Dan kun je het inderdaad goed vergelijken ;).

Met gestrekt been.

• Señor Sjon
Plus je opstalverzekering is een stuk hoger met riet.

• Grolsch
artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:48:
Ik heb heel weinig bomen rond de woning. Dus veel mos e.d. komt er niet op, volgens de rietdekker kun je het riet ook elke 2 jaar behandelen waardoor er bijna geen mos op groeit.

Groot verschil met pannen is dat het dak in eerste instatie even duur is, maar ik elke jaar tussen de 300 en 500 euro aan onderhoud moet plegen. Daarnaast om de 5 jaar 2,5K aan onderhoud.

Een rieten dak kost je dus ongeveer €75,- per maand aan onderhoud.

Als je bovenstaande niet doet wordt het een grote bende en vernaggelt het heel je woning....
Waarheid als een koe, maar dat is exact de reden dat wij geen riet hebben genomen.
Ik wil graag een onderhoudsarme woning, en riet is dat niet.
artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:50:
[...]

Jij bouwt ook in het zuiden, met rieten dak, schijfpui van 10meter, 100m2 kelder, alu kozijnen en in rechthoekige vorm?

Dan kun je het inderdaad goed vergelijken ;).
Het 1 verklaard wel het ander.

Regio (zuid of oost) doet elkaar weinig verwacht ik met aannemers.
Rieten dak geef je zelf al aan heeft initieel geen prijsconsequenties.
Schuifpui maakt het duurder per m3
Kelder maakt het goederkoper per m3
Alu kozijnen zijn inderdaad niet de goedkoopste oplossing.
Rechthoekige vorm komt de prijs per m3 wel ten goede :P

Maar je hoeft het niet te vertellen hoor, ik ben alleen nieuwsgierig :+
Señor Sjon schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:50:
Dat schijnt dus tegenwoordig niet meer zo te zijn.

Rieten daken zijn veel beter tegen brand beveiligd tegenwoordig in vergelijking met vroeger.

Heeft iets te maken met de ruimte tussen riet en dak welke er tegenwoordig niet meer is :?

[ Voor 47% gewijzigd door Grolsch op 13-01-2017 14:58 ]

• Rob-T6
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 20:57
Opstal verzekering en de opslag voor riet geldt met name voor de ouderwetse constructies.
Tegenwoordig is het nauwelijks duurder, of je hebt de verkeerde verzekeraar.

http://www.riet.com/het_rieten_dak/levensduur/onderconstructie.html

Zoiets indeling zou voor mij ook wel een soort van droom zijn met een mooie ruime achtertuin.

Wij gaan alleen niet richting het oosten / zuiden van het land ;)

• Artbij
Vroeger wel, dat is gelukkig al heel wat jaartjes geleden.

Met gestrekt been.

• Artbij
Rob-T6 schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 14:57:
[...]

Opstal verzekering en de opslag voor riet geldt met name voor de ouderwetse constructies.
Tegenwoordig is het nauwelijks duurder, of je hebt de verkeerde verzekeraar.

http://www.riet.com/het_rieten_dak/levensduur/onderconstructie.html

Zoiets indeling zou voor mij ook wel een soort van droom zijn met een mooie ruime achtertuin.

Wij gaan alleen niet richting het oosten / zuiden van het land ;)
Helaas zit ik niet zuidelijk genoeg om het goedkoop te laten worden :(.

Met gestrekt been.

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 00:50
Voor een rieten dak is een kopse bouw noord-zuid het allerbeste. Dan heb je van mossen/grassen niet zo gauw iets te vrezen. Dat vraagt toch al weer gauw om meer glas.

• Artbij
Over rieten dak, heb een foto gezien van een vuurpijl die in een rieten dak terecht kwam en explodeerde. Enige schade was een zwarte vlek op de dakplaat en wat verkoolde rietjes.

Voor 500,- nieuw riet erin en je ziet er niets meer van.

Met gestrekt been.

• Grolsch
Geloof ik direct, volgens mij wordt het riet ook behandeld om het tegen brand te beschermen.

• bartvb
En ook wij zijn inmiddels een heel eind opgeschoten met ons bouwproject. Op dit moment bezig met het definitief (achtig O:) ) maken van de indeling binnen. Ook ik ben erg benieuwd wat jullie aan feedbackpunten hebben.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

De deur van het toilet boven zou ik omkeren. Nu is die wel heel vervelend met de badkamerdeur.
Heeft slaapkamer 1 geen raam?

Verder weinig op aan te merken.

• bartvb
Deur van toilet; goed punt. Is/lijkt nu prettiger als je daar komt via de trap, maar dat is eigenlijk iets dat niet heel vaak voorkomt. Thanks!

De ramen hebben we nog niet naar gekeken. Slaapkamer 1 heeft in het model wel ramen maar die zitten net boven/onder het snijvlak van de tekening :) Maar ramen komen later. Eerst zorgen dat de indeling redelijk definitief is.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Een twijfel puntje; wij hebben graag een hout kachel aan. Ik ben alleen bang dat als ik hier een houtkachel in plaatst ik het heel snel heel warm ga stoken..... Iemand ervaring met een hedendaagse nieuwbouw (EPC 0.4 of beter) en een houtkachel?
Hier ervaring met een 7kw houtkachel in een huis met EPC<0,2.
Dit wordt al heel snel (veel te) warm. Dus wij stoken niet te lang op een dag en heel rustig aan.

Belangrijkste tip: Neem een stralingskachel en GEEN convectiekachel.

Op het moment dat je aan het stoken bent, kun je dan goed in de kamer zitten.
En tegen de tijd dat het ding begint te stralen ben je al naar bed.

Met een convectiekachel heb je na een half uur al flinke warmte en moet je heel rustig aan gaan doen.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Mooi huis, maar je moet wel van traplopen houden... Een bejaarde, gehandicapte of iemand die om andere redenen slecht ter been is kan niet of nauwelijks in je woonkamer komen... En de keuken op een andere etage dan de woonkamer zou ik persoonlijk ook gauw zat zijn.

Maar wel mooi!

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• bartvb
Klopt, dat is een beetje inherent aan het talud voor de woning, je moet ook minimaal 1 trap op om bij de voordeur te komen. Hebben we natuurlijk ook niet makkelijker gemaakt met de split-level. De keuken is wel zonder trappen te bereiken en in de ruimte tussen de trappen past in principe een personenlift. Ik hoop alleen dat we er nooit een nodig gaan hebben... Prettige is wel dat iemand die slecht ter been is op een derde van de trap even kan rusten O:)

Keuken op een andere verdieping is ook een gevolg van het talud. De keuken is bij ons (iig nu) een van de belangrijkste ruimtes. Ook als er vrienden langs komen zitten we over het algemeen langer/meer aan de keukentafel dan in de living. Keuken willen we dus beneden en daar is niet voldoende ruimte (of vooral licht) om dat te combineren met de woonkamer. Dus gekozen voor het uit elkaar trekken en zorgen voor contact tussen de twee ruimtes. Maar erg lastig om in te schatten hoe zoiets in de praktijk gaat werken...

En thanks!

[ Voor 3% gewijzigd door bartvb op 13-01-2017 21:06 ]

• gebruikerfz1
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 22-03 07:10
Inmiddels hebben wij ook een stukje grond in het bezit (940m2) en zijn wij druk bezig met de architect om ons nieuwe huisje vorm te geven. Vandaag kwam de eerste opzet binnen. Wij hebben al een aantal wijzigingen op het programma staan, maar met zoveel ervaring hier kan ik het niet laten om ook jullie input te vragen.

***members only***

De voorzijde (met de schoorsteen) staat ZW (+- 230 graden).

Ik sta open voor jullie mening, be gentle :P
hier een 20seconden werkje in paint van hoe ik de hal zelf zou doen, eventueel de deur van de hal naar de keuken ook nog weghalen of van de hal naar de bijkeuken doen ipv naar de keuken. De trap komt nu niet goed uit boven maar dat kon ik zo 1,2,3 niet goed doen in paint.

Linkje: http://i.imgur.com/cKRhDxU.jpg

• _sepulnation_
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-11 22:02
ik sta deze week voor de keuze van het HWA systeem.
De architect heeft nu zowel aan de voorzijde als de achterzijde regenpijpen ingetekend (dus 2 stuks per dakgoot). Ikzelf vind de regenpijpen aan de voorgevel absoluut niet mooi en ik zou dan ook het liefst alleen regenpijpen aan de achtergevel hebben.
Na een kijk in het bouwbesluit is dit theoretisch geen probleem. De architect raad het echter af omdat bij een verstopping je een probleem hebt. De regenpijp op de zijgevels plaatsen is niet mogelijk.

Hebben jullie ervaring met maar 1 regenpijp per dakgoot? Desnoods wil ik een grotere diameter nemen zodat ik zeker weet dat de afwatering goed loopt.
(de dakgoot is ongeveer 10 meter lang, het dakoppervlakte per dakhelft is ongeveer 80m2)

[ Voor 10% gewijzigd door _sepulnation_ op 14-01-2017 17:09 ]

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:14
Ik heb ze aan de zijkant laten plaatsen. Inderdaad aan de voorzijde vind ik ook geen gezicht.

• Jack
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 28-10 21:50

Jack

MHz Matters

bartvb schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 16:34:
En ook wij zijn inmiddels een heel eind opgeschoten met ons bouwproject. Op dit moment bezig met het definitief (achtig O:) ) maken van de indeling binnen. Ook ik ben erg benieuwd wat jullie aan feedbackpunten hebben.

***members only***
Hoe definitief is het trappenhuis? Ik vind de trap + overloop relatief veel ruimte innemen en het beperkt de indeling van de omliggende ruimtes nogal. Normaal is de trap compacter in ieder geval.

M.i. weinig privacy in de Living met zon joekel van een raam. 's Avonds kijkt iedereen daar naar binnen.

Waarom de voordeur niet aan de voorgevel? Wat is het idee daar achter?

[ Voor 13% gewijzigd door Jack op 14-01-2017 17:43 ]

[Specs]

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

_sepulnation_ schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 16:35:
De architect heeft nu zowel aan de voorzijde als de achterzijde regenpijpen ingetekend (dus 2 stuks per dakgoot). Ikzelf vind de regenpijpen aan de voorgevel absoluut niet mooi en ik zou dan ook het liefst alleen regenpijpen aan de achtergevel hebben.
Na een kijk in het bouwbesluit is dit theoretisch geen probleem. De architect raad het echter af omdat bij een verstopping je een probleem hebt. De regenpijp op de zijgevels plaatsen is niet mogelijk.

Hebben jullie ervaring met maar 1 regenpijp per dakgoot? Desnoods wil ik een grotere diameter nemen zodat ik zeker weet dat de afwatering goed loopt.
(de dakgoot is ongeveer 10 meter lang, het dakoppervlakte per dakhelft is ongeveer 80m2)
Je kan ze in de spouw laten wegwerken, dus min of meer onzichtbaar. Wel zorgen dat t niet verstopt, en onderin een rubber matje leggen tegen tikken geluid van de druppels.

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Wat hebben jullie gedaan qua rekening houden met domotica? Het meeste is allemaal draadloos dus voor m'n gevoel hoeft er niet heel bijzonder veel extra gedaan te worden of heb ik het mis?

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21:10
gebruikerfz1 schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 13:59:
[...]

hier een 20seconden werkje in paint van hoe ik de hal zelf zou doen, eventueel de deur van de hal naar de keuken ook nog weghalen of van de hal naar de bijkeuken doen ipv naar de keuken. De trap komt nu niet goed uit boven maar dat kon ik zo 1,2,3 niet goed doen in paint.

Linkje: http://i.imgur.com/cKRhDxU.jpg
Bedankt voor je input. Wij willen eigenlijk een beetje weg blijven bij de traditionele U-vorm voor de woonkamer/keuken. Ik weet dat er een rede is dat hij veel wordt toegepast. We nemen het in ieder geval mee in de overwegingen ;)

• Artbij
Cartman! schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:09:
Wat hebben jullie gedaan qua rekening houden met domotica? Het meeste is allemaal draadloos dus voor m'n gevoel hoeft er niet heel bijzonder veel extra gedaan te worden of heb ik het mis?
Dit is al 20 keer besproken in dit topic :). Zoek en je zult vinden ;).

Met gestrekt been.

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Zeker niet doen!
In goten verzamelt zich zand, vuil en blad. Dus er is een reële kans op verstopping. Dan wil je die tweede pijp echt hebben.

In een spouw ook niet doen. Bij lekkage zie je het niet en heb je het water meteen in de woning, waar de materialen er niet op berekend zijn.

• Cartman!
  • Niet online
artbij schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:13:
[...]

Dit is al 20 keer besproken in dit topic :). Zoek en je zult vinden ;).
Je hebt helemaal gelijk, ik heb niet gezocht... Nu wel en kom tot de conclusie dat er zeer weinig tot niet is gesproken over dat je dingen anders moet doen tijdens de bouw. Alleen dat KNX ieder geval geen aanrader is ;)

• Artbij
Cartman! schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:26:
[...]

Je hebt helemaal gelijk, ik heb niet gezocht... Nu wel en kom tot de conclusie dat er zeer weinig tot niet is gesproken over dat je dingen anders moet doen tijdens de bouw. Alleen dat KNX ieder geval geen aanrader is ;)
Dan moet je beter zoeken....

Met gestrekt been.

• Cartman!
  • Niet online
artbij schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:31:
[...]

Dan moet je beter zoeken....
Als ik zoek naar "domotica" kom ik niet veel nuttigs tegen ieder geval, welk zoekwoord levert betere resultaten op?

• Artbij
Cartman! schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:35:
[...]

Als ik zoek naar "domotica" kom ik niet veel nuttigs tegen ieder geval, welk zoekwoord levert betere resultaten op?
Ik ga niet voor je zoeken....

Tip: nuldraad en diepere contactdozen (heb je ook nodig als je alles draadloos doet).

Met gestrekt been.

• Cartman!
  • Niet online
artbij schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:37:
[...]

Ik ga niet voor je zoeken....

Tip: nuldraad en diepere contactdozen (heb je ook nodig als je alles draadloos doet).
Die woorden leveren enkel jouw eigen post op, het zal wel aan mij liggen dat ik het niet kan vinden dan :) Met name de diepere contactdozen zijn echter een goed punt, dank :)

• Artbij
Cartman! schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 20:45:
[...]

Die woorden leveren enkel jouw eigen post op, het zal wel aan mij liggen dat ik het niet kan vinden dan :) Met name de diepere contactdozen zijn echter een goed punt, dank :)
Diepere contactdozen zonder nuldraad heb je nog niet veel aan....

Die nuldraad zorgt ervoor dat je knopje ook nog werkt. Ten minste, zou heb ik het begrepen...

Met gestrekt been.

• Cartman!
  • Niet online
artbij schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 22:55:
[...]
Die nuldraad zorgt ervoor dat je knopje ook nog werkt. Ten minste, zou heb ik het begrepen...
Ik dacht dat je altijd 3 draden had...fase, nul en schakel en soms ook de 4e (aarde) maar dat kan ik zomaar mis hebben...zal het eens uitzoeken :)

Hoewel, ik heb op 1 plek in huis een KlikAanKlikUit vanwege praktische redenen en daar heb ik volgens mij ook enkel een fase + schakeldraad...

In het Domotica-topic is er wel meer over te vinden gelukkig: Domotica. Ervaringen en vragen.

Mijn interpretatie van waarom die nuldraad nodig is: met enkel fase + schakel bepaalt de schakelaar in je muur of de lamp (of whatever voor iets) aan staat. Stel je plaatst er een controller dan kan die alleen z'n werk doen zolang het apparaat ingeschakeld is. Daarom heb je die nuldraad nodig om de controller zelf aan te sluiten met daarop de lamp. Correct me if I'm wrong...

[ Voor 51% gewijzigd door Cartman! op 14-01-2017 23:13 ]

• izdp

Maak je regenpijpen veel mooier, Bv koperen.

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 15:38
Cartman! schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 23:02:
[...]

Ik dacht dat je altijd 3 draden had...fase, nul en schakel en soms ook de 4e (aarde) maar dat kan ik zomaar mis hebben...zal het eens uitzoeken :)

Hoewel, ik heb op 1 plek in huis een KlikAanKlikUit vanwege praktische redenen en daar heb ik volgens mij ook enkel een fase + schakeldraad...

In het Domotica-topic is er wel meer over te vinden gelukkig: Domotica. Ervaringen en vragen.

Mijn interpretatie van waarom die nuldraad nodig is: met enkel fase + schakel bepaalt de schakelaar in je muur of de lamp (of whatever voor iets) aan staat. Stel je plaatst er een controller dan kan die alleen z'n werk doen zolang het apparaat ingeschakeld is. Daarom heb je die nuldraad nodig om de controller zelf aan te sluiten met daarop de lamp. Correct me if I'm wrong...
Hoewel ik geen huis bouw lees ik wel met interesse topics over domotica....
Zelf zou ik zeggen: Je maakt NU een keuze of je schuift deze keuze vooruit.

Als je nu een keuze maak: lees zo veel mogelijk over de verschillende technieken (voordelen/nadelen) en pas je huisinstallatie hier op aan.

Schuif je de keuze vooruit: zorg ervoor dat alle schakel- en lichtpunten centraal worden geschakeld.
Dus alles aansluiten op de "ouderwetse" methode maar dan allemaal vanuit de meterkast!
Stopcontacten zou ik via de reguliere methode toepassen.

• Cartman!
  • Niet online
buiter schreef op zondag 15 januari 2017 @ 00:42:
[...]
Als je nu een keuze maak: lees zo veel mogelijk over de verschillende technieken (voordelen/nadelen) en pas je huisinstallatie hier op aan.
Ik heb mijn keuze min of meer al gemaakt: zwave :)
Schuif je de keuze vooruit: zorg ervoor dat alle schakel- en lichtpunten centraal worden geschakeld.
Dus alles aansluiten op de "ouderwetse" methode maar dan allemaal vanuit de meterkast!
Dat is dus KNX en lees ik slechte verhalen over (kostbaar in aanleg, niet goed uitbreidbaar).
Stopcontacten zou ik via de reguliere methode toepassen.
Waarom zou dit beter zijn dan zwave?

• buiter
Eigenlijk zeg ik: maak en keuze in techniek (z-wave) OF leg je huisinstallatie zo flexibel mogelijk aan....
Met centrale aansturing (wat flexibel is) doel ik juist niet op een techniek als KNX, je zorgt er alleen voor dat alles traditioneel schakelt maar samenkomt in de meterkast.

Zelf zie ik geen reden om een stopcontact "slim" te maken, dat doe je eventueel met een extra adapter dat je in de stopcontact drukt (maar dat is mijn mening).
Een stopcontact moet gewoon stroom leveren, anders is classificeer ik het een schakelpunt.
Keuzes maken, altijd lastig

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14-11 16:30

RUFFNECK

Poentje

Wellicht gaan we wat offtopic nu, maar wat bedoel je precies met 'samenkomen in de meterkast'?

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:34
RUFFNECK schreef op zondag 15 januari 2017 @ 09:52:
Wellicht gaan we wat offtopic nu, maar wat bedoel je precies met 'samenkomen in de meterkast'?
Ik neem aan ster bedrading dus van elk lichtpunt en van elke schakelaar een buis naar de meterkast.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Cartman!
  • Niet online
Dat klinkt erg kostbaar :? Tevens onnodig als je iets als zwave gaat gebruiken ook :?

[ Voor 53% gewijzigd door Cartman! op 15-01-2017 10:08 ]

• jacovn
Tja, hoe veel licht punten heb je ?
Woonkamer 2 a 3
Woonkeuken 2 a 3
Badkamer 1
Wc 1
Gang 1
Bijkeuken 1
Slaapkamers 1
Overloop 1

Dus stuk of 15-20 leidingen van plafond naar meterkast.
Iets meer schakelaar buizen als je ganglichten op meer plaatsen kunt aandoen.
Stel 50€ per aansluitpunt aan meerpijs (normaal systeem kost ook geld)
Dan zou je snel 2000-3000€ meer kwijt zijn.

Wellicht verdien je dat wel snel terug met een ander licht systeem wat je dan zo eenvoudiger kunt bedraden.

Het zal wel onbetaalbaar zijn, maar Philips heet poe verlichting: http://www.lighting.phili...cted-office-lighting.html

En Genisys ook

[ Voor 17% gewijzigd door jacovn op 15-01-2017 10:28 ]

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

• Artbij
Het gaat niet alleen om delichtpunten, maar ook om de schakelaars. Ik kom snel gegokt op 50 a 60. Als je echt alles witl doen, maar dat betekent dus ook dan er 50 a 60 buizen in je meterkast komen. In de meeste kasten past dat niet.....

Met gestrekt been.

• buiter
artbij schreef op zondag 15 januari 2017 @ 10:17:
Het gaat niet alleen om delichtpunten, maar ook om de schakelaars. Ik kom snel gegokt op 50 a 60. Als je echt alles witl doen, maar dat betekent dus ook dan er 50 a 60 buizen in je meterkast komen. In de meeste kasten past dat niet.....
In de meeste (huidige) meterkasten zal het inderdaad krap worden.
En dat het duurder is is waar, maar je hebt wel 100% vrijheid/flexibiliteit.
Als je voor zwave kiest dan moet je dit niet doen...

• Artbij
buiter schreef op zondag 15 januari 2017 @ 11:45:
[...]

In de meeste (huidige) meterkasten zal het inderdaad krap worden.
En dat het duurder is is waar, maar je hebt wel 100% vrijheid/flexibiliteit.
Als je voor zwave kiest dan moet je dit niet doen...
Voor een meterkast is dit uberhaubt niet geschikt bedenk ik me nu. Hier moet je echt een technische ruimte voor hebben.

Met gestrekt been.

• jacovn
Als je natuurlijk naar overal led toe wilt, is een compleet 230 volt netwerk voor je verlichting waarschijnlijk achterhaald idee. Ook zou je een trafo achtige unit niet bij je armatuur nodig hebben omdat je er met dc naar toe gaat. de led zelf is klein, de driver is relatief groot.
Je hebt wel meer verlies bij lagere spanning, maar de afstanden zijn niet zo heel groot in het gemiddelde woonhuis denk ik.

• buiter
artbij schreef op zondag 15 januari 2017 @ 12:01:
[...]

Voor een meterkast is dit uberhaubt niet geschikt bedenk ik me nu. Hier moet je echt een technische ruimte voor hebben.
Daar heb je helemaal gelijk in...

In mijn huidige meterkast:
- Komen alle nuts voorzieningen binnen
- Hangen/liggen alle meters (gas/water elektriciteit)
- Hangt mijn nas en zo ook alle netwerk voorzieningen (modem/router/switch)
- Hangt de omvormer voor de zonnepanelen

Bij nieuwbouw zou ik misschien een grotere meterkast/technische ruimte willen.
Of naast de meterkast (want die is toch verplicht?) separaat een technische ruimte tbv domotica, netwerk, waterontharder en verwarming

• Artbij
buiter schreef op zondag 15 januari 2017 @ 13:30:
[...]

Daar heb je helemaal gelijk in...

In mijn huidige meterkast:
- Komen alle nuts voorzieningen binnen
- Hangen/liggen alle meters (gas/water elektriciteit)
- Hangt mijn nas en zo ook alle netwerk voorzieningen (modem/router/switch)
- Hangt de omvormer voor de zonnepanelen

Bij nieuwbouw zou ik misschien een grotere meterkast/technische ruimte willen.
Of naast de meterkast (want die is toch verplicht?) separaat een technische ruimte tbv domotica, netwerk, waterontharder en verwarming
Meterkast en bepaalde afmetingen kom je niet onderuit, ook onder de locatie hiervan niet....helaas. Had graag alles in mijn technische ruimte gehad.

Met gestrekt been.

• Cartman!
  • Niet online
artbij schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:03:
[...]

Meterkast en bepaalde afmetingen kom je niet onderuit, ook onder de locatie hiervan niet....helaas. Had graag alles in mijn technische ruimte gehad.
Jep, ik zit met hetzelfde probleem. Ik had de meterkast graag op 5 meter afstand gehad zodat ik de garderobe naast de deur had maar dat kan niet vanwege het bouwbesluit. Nu komt de garderobe daardoor onder de trap wat ik toch nadelig vind. Helaas kom ik samen met de architect niet tot een betere oplossing qua inrichting van de ruimte en is dit momenteel het enige nadeel wat ik heb aan de gekozen indeling.

• Artbij
Cartman! schreef op zondag 15 januari 2017 @ 14:06:
[...]

Jep, ik zit met hetzelfde probleem. Ik had de meterkast graag op 5 meter afstand gehad zodat ik de garderobe naast de deur had maar dat kan niet vanwege het bouwbesluit. Nu komt de garderobe daardoor onder de trap wat ik toch nadelig vind. Helaas kom ik samen met de architect niet tot een betere oplossing qua inrichting van de ruimte en is dit momenteel het enige nadeel wat ik heb aan de gekozen indeling.
Je hebt maar 3 meter vanaf de voordeur. Dus het is sowieso erg beperkt. Geloof dat je met een aangebouwde gerage wel meer mogelijkheden hebt, maar dat weet ik niet zeker.

Met gestrekt been.

• Cartman!
  • Niet online
artbij schreef op zondag 15 januari 2017 @ 15:22:
[...]

Je hebt maar 3 meter vanaf de voordeur. Dus het is sowieso erg beperkt. Geloof dat je met een aangebouwde gerage wel meer mogelijkheden hebt, maar dat weet ik niet zeker.
Dat klopt maar daar heb je met een tussenwoning niet zoveel aan helaas.

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:36
Daarom heb ik drie "technische ruimtes"

1. Meterkast (Elektra en binnenkomst water), zoals gezegd, je zit vast aan bepaalde overheidseisen
2. Bijkeuken, voor de warmtepomp (water/water) en de waterontharder (die mag niet in de meterkast). Dus ik heb de hoofdwaterleiding naar achteren gebracht en vervolgens weer via de waterontharders naar de diverse punten. Reden van de WP in de bijkeuken en niet op zolder is het gewicht en de toevoer en retour van de bronleiding komen daar binnen (bewust, zonde om dat eerst naar boven te transporteren en veel werk ivm isolatie/condens)
3. Zolder, voor de omvormer van de zonnepanelen en de Itho Qualityflow WTW, deze heeft toe en afvoer nodig, dus op 1 gevel en 1 dakhelft (noord-west).

Ik snap dat bij een tussenwoning e.e.a. niet zo haalbaar is, maar ik prefereer een hoog rendement van de apparaten/functies ten opzichte van het "gemak" van 1 technische ruimte. Het lijkt leuk en praktisch, maar eigenlijk niet haalbaar.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ik zit toevallig even met hetzelfde (omtrent meterkast ruimte). Aangezien ik in een hoekje al een koof moet hebben voor CV leidingen, denk ik er aan om de meterkast door te trekken tot aan de muur. Het zou dan 1,6m breed worden (1,4m binnenmaat), ipv 99cm. Ik zou dan de douchewtw dan nu links laten plaatsen ipv rechts. Dan met een dubbele deur van elk 70cm breed.

De extra ruimte in de breedte dan toch misschien voor netwerk etc. Ik heb nu in het technisch plan alle utp naar zolder laten lopen, maar ik twijfel nog hoe futureproof dat is (stel dat ik de zolder flink wil verbouwen in de toekomst...

Plaatje:
Afbeeldingslocatie: https://s24.postimg.org/u74kgblkl/Screen_Shot_2017_01_15_at_21_00_29.png

Wat denken jullie? Zou dat breed genoeg moeten zijn?

• bartvb
Jack schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 17:36:
[...]

Hoe definitief is het trappenhuis? Ik vind de trap + overloop relatief veel ruimte innemen en het beperkt de indeling van de omliggende ruimtes nogal. Normaal is de trap compacter in ieder geval.

M.i. weinig privacy in de Living met zon joekel van een raam. 's Avonds kijkt iedereen daar naar binnen.

Waarom de voordeur niet aan de voorgevel? Wat is het idee daar achter?
In theorie kunnen we de indeling nog helemaal omgooien, maar dat hebben we inmiddels al een keer of 3 gedaan O:)

De trap en overloop nemen idd relatief veel ruimte in maar dat is hier een bewuste keuze. Ik had een andere indeling met een heel minimale overloopt, maar dat past ook niet heel erg bij de woning. Dan krijg je een sociale huur gevoel in je bijna 8 meter brede woning, ook zonde. De trap is op de beletage ook duidelijk de eyecatcher, dat mag best wat ruimte kosten. Levert aan de andere kant ook weer licht op en ook een wat meer ruimtelijke beleving.

Maar ik vind dat zelf ook een bijzonder moeilijk iets. Ben erg geneigd om alles zo efficient mogelijk in te delen voor zoveel mogelijk bruikbare vierkante meters, maar dat doet weer af aan de 'kwaliteit' van je ruimtes. Ingewikkeld om daar een goede balans in te vinden.

De gevelopeningen zijn we nog niet uit maar aan de voorkant willen we wel een aantal grote (en vooral ook hoge) ramen. Mooi om daar gebruik te maken van het plafond van 3.8m, daardoor ook meer licht dieper de ruimte in. Privacy valt mee omdat de living 3 meter boven de straat ligt, het voetpad voor de woningen wordt alleen gebruikt door de directe buren en ook die kijken niet zomaar naar binnen vanaf dat pad.

Voordeur aan de zijkant ivm het talud. Je moet een trapje op om op beletage-niveau te komen en de voorgevel moet (van de gemeente) op de rooilijn. Is allemaal wel te maken, maar op deze manier heb je een vrijstaande uitstraling (vanaf de voorkant) en is het ook mogelijk om voor veel glas te maken (wat ook weer handig is voor de energiebalans).

Overigens hebben we nog wel een puzzel want de trap naar de zolder past niet |:( Er is niet voldoende ruimte boven de laatste trede. Daar zal dus iets moeten gaan schuiven, erg jammer, het past verder zo mooi met de trappen nu...
Cartman! schreef op zaterdag 14 januari 2017 @ 19:09:
Dat ligt allemaal heel erg sterk aan je wensen en je budget. Als je Zwave wil gebruiken dan valt het allemaal idd wel mee. 50mm diepe inbouwdozen en overal een nuldraad (ook bij b.v. een wisselschakeling) ivm het goed kunnen functioneren van dimmers.

Voor ons is Zwave in ons nieuwbouwhuis geen optie. Zwave is leuk als je geen andere mogelijkheden hebt omdat je zit met een bestaande installatie. Daar kan je niet even een extra kabeltje trekken of een schakelaar anders inrichten. In een nieuwbouwwoning kan dat allemaal wel en mijn ervaring is dat de bedrade systemen echt een heel stuk betrouwbaarder en sneller werken dan het draadloze spul.

Mijn advies zou ook zijn om alles zoveel mogelijk centraal te schakelen. Eigenlijk de Belgische manier van aansluiten. Overal pulsdrukkers en in de meterkast impulsrelais/teleruptors of, als je een beetje handig bent, een PLC. Die laatste optie is over het algemeen goedkoper en flexibeler.

Later kan je dan altijd naar een 'echt' domonitcasysteem. Op dit moment heb je b.v. Loxone en KNX als opties, geen idee hoe dat over b.v. 10 jaar is. De kans dat je zo'n nieuw systeem ook makkelijk kan gebruiken met je centraal ingerichtte systeem is bijzonder groot. Ander voordeel is dat je op die manier veel beter gebruik kan maken van LED verlichting. LED verlichting werkt het beste als je driver en LED kan scheiden. Retrofit systemen die op 230 worden aangesloten en ook nog achter een dimmer hangen zijn technisch echt prut. Het kan allemaal, maar zoiets doe je vooral omdat het niet anders kan. In een nieuwbouwwoning kan je dat soort dingen een heel stuk efficienter inrichten.

Maar, zoals ik al zei, het ligt allemaal nogal aan je voorkeuren, budget en ook wel aan de manier waarop je gaat bouwen. Als je 100 euro moet aftikken voor iedere leiding dan is dit al snel een dure optie/voorbereiding.

Bij ons komt waarschijnlijk ook 1 schakelkast per verdieping of misschien 1 kast per twee verdiepingen en zoals het er nu uitziet gaan we Loxone gebruiken om alles te automatiseren. Kijk vooral ook in de domotica topics op GoT. In het Loxone en KNX topic staat heel wat info en Femme heeft een tijdje terug een monsterartikel geschreven met een vergelijking van de opties:
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken

• Señor Sjon

Heb je een plat dak of niet? Reken voor afschot 10-16mm/m1. Met een woning van 11 meter diep heb je dus 110-176mm extra isolatie, opstanden, the works alleen voor het naar achter brengen van het water. Maar ook in de gevel zijn veel dingen mogelijk. Ingewerkt in het metselwerk, bv van staal. Of zinken pijpen (zou ik sowieso doen aan de straatkant. Dat laffe PVC ziet er na een paar jaar niet uit).

Of is het een dwarskap waar je het water naar achter wil brengen?

• Artbij
Mooi zo'n loxone systeem. Maar ben altijd zeer benieuwd wat mensen daarmee doen, heb nog nooit echt een goede inzet ervan gezien.

Met gestrekt been.

• _sepulnation_
Señor Sjon schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:18:
[...]

Of is het een dwarskap waar je het water naar achter wil brengen?
Het is idd een dwarskap, een HWA aan de achterzijde moet er dus sowieso komen.
Het complete systeem is van zink en oogt fraai. Ik kan ze echter niet via de zijgevel laten lopen (ik bouw op de perceelsgrens), vandaar dat ik ze liever niet heb aan de voorzijde.
Ik plaats wel een bladvanger (tussen de pijp bij maaiveld, geen 'kroontje' in de dakgoot zelf). Mijn verwachting is dan ook dat deze niet snel zal verstoppen.

• Señor Sjon
Je goot aan de zijkant hangt dus over de erfgrens? En je zal dus altijd bij je buren moeten zijn om hem schoon te maken. Is het een vrijstaande woning? Je sleept eerst al het water naar achter om het vervolgens weer naar voren te brengen? Water moet je vanaf, niet 2x in je huis laten lopen. Althans ik neem aan dat de HWA ergens door je huis moet.

• _sepulnation_
Het huis is aan één zijde op de erfgrens gebouwd, de buitenriolering loopt dus via de andere kant.
Omdat ik een symetrisch huis wil, wil ik dus aan deze vrije zijde hetzelfde principe toepassen.
Afspraken met de buren zijn al gemaakt, zij vinden dit geen probleem :)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-11 07:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Kogel is hier door de kerk, wij gaan bouwen *O* net de optieovereenkomst ingeleverd, nu op zoek naar een beetje fatsoenlijke architect.

• Cartman!
  • Niet online
bartvb schreef op maandag 16 januari 2017 @ 08:42:
Bij ons komt waarschijnlijk ook 1 schakelkast per verdieping of misschien 1 kast per twee verdiepingen en zoals het er nu uitziet gaan we Loxone gebruiken om alles te automatiseren. Kijk vooral ook in de domotica topics op GoT. In het Loxone en KNX topic staat heel wat info en Femme heeft een tijdje terug een monsterartikel geschreven met een vergelijking van de opties:
reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken
Interessant, dat Loxone ziet er wel erg prijzig uit qua apparatuur en dan moet je inderdaad nog kijken naar hoeveel extra leidingen je moet aanleggen + bedraden. Ik kan me ook voorstellen dat je er met een gemiddelde maat meterkast geen ruimte genoeg voor gaat hebben om alles kwijt te kunnen.

Ik ga hoe dan ook eens even contact opnemen met zo'n partner, thanks voor de tip :)

Overigens wordt het later toevoegen van een sensor die kijkt of je voordeur open/dicht is erg lastig met een bedraad systeem.

[ Voor 6% gewijzigd door Cartman! op 16-01-2017 11:50 ]

• bartvb
Gefeliciteerd, Daniel! Leuk :)

@Cartman!; Kosten van een Loxone systeem kan heel erg meevallen, maar is sterk afhankelijk van hoeveel je zelf wil/kan doen. Als je alle bedrading en leidingen door een elektricien laat doen dan loopt het snel in de papieren. En als je alle input/output met de officiele Loxone extensions doet dan wordt ook dat deel vrij prijzig.

Maar blader de relevante topics op GoT eens door, vooral in het KNX topic staat veel informatie over het bekabelen en de installatieruimte. Op die manier krijg je best een aardig beeld. Grote voordeel van nu je bedrading goed organiseren is iig dat je erg flexibel bent.

Wat betreft dingen later doen; niets let je om later draadloze sensoren toe te voegen of om te koppelen met b.v. Zwave. Maar hoe meer je nu doet hoe beter. En grote kans dat je voordeur in de buurt van een schakelkast zit :)

• Cai
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Afgelopen vrijdag naar de kozijnenleverancier geweest om ons huis door te nemen. Nu toch een beetje geschrokken van de prijzen en mogelijkheden. Wat is jullie ervaring?

Zaken die we tegenkomen zijn:
- Inbraakwerend glas. Meerprijs voor het project EUR 1400,-
- Zonwerende beglazing zuidzijde BG - Meerprijs EUR 1100,-
- Screens voor de ramen slaapkamers - Meerprijs EUR 2300,- excl bijkomende constructiekosten EUR 750,-
- Nachtschootsignalering voor alle deuren - Meerprijs EUR 550,-
- Alarm magneet voorbereiding alle draaiende delen - Meerprijs EUR 500,-
- Inzet horren voor de ramen - Meerprijs EUR 750,-

Tel daarbij op dat vrouwlief een andere voordeur wenst, omdat ze die mooier vindt en dit andere deurknoppen en de totale post is aanzienlijk.

Wat doen jullie met je glas en kozijnen.

• jacovn
_sepulnation_ schreef op maandag 16 januari 2017 @ 09:41:
Het huis is aan één zijde op de erfgrens gebouwd, de buitenriolering loopt dus via de andere kant.
Omdat ik een symetrisch huis wil, wil ik dus aan deze vrije zijde hetzelfde principe toepassen.
Hmm, mijn buren bouwen garage op erfgrens, maar als die er letterlijk op staat moet hij maar zien hoe hij zijn dakafwerking doet. Niet boven mijn grond in principe. Dan kan hij ook 3 cm smaller bouwen :)
Ik ken overigens de buurman goed en heb geen hekel aan hem.

Maar er zal vast iets voor geregeld zijn in de wet.

• Cartman!
  • Niet online
Die ga ik opzoeken, dank voor je inbreng tot zover :)

• Señor Sjon
Cai schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:51:
Afgelopen vrijdag naar de kozijnenleverancier geweest om ons huis door te nemen. Nu toch een beetje geschrokken van de prijzen en mogelijkheden. Wat is jullie ervaring?

Zaken die we tegenkomen zijn:
- Inbraakwerend glas. Meerprijs voor het project EUR 1400,-
- Zonwerende beglazing zuidzijde BG - Meerprijs EUR 1100,-
- Screens voor de ramen slaapkamers - Meerprijs EUR 2300,- excl bijkomende constructiekosten EUR 750,-
- Nachtschootsignalering voor alle deuren - Meerprijs EUR 550,-
- Alarm magneet voorbereiding alle draaiende delen - Meerprijs EUR 500,-
- Inzet horren voor de ramen - Meerprijs EUR 750,-

Tel daarbij op dat vrouwlief een andere voordeur wenst, omdat ze die mooier vindt en dit andere deurknoppen en de totale post is aanzienlijk.

Vraag wel even welke klasse dat inbraakwerend glas is. Daar zijn veel gradaties in.

• bartvb
@Cai; zonder een idee van de complexiteit van je kozijnenverhaal is daar weinig over te zeggen denk ik?

Zonwerende beglazing betekent ook minder zon invangen in de winter = meer stoken.

Op internet zijn best een aantal sites te vinden waar je (consumenten) prijzen van glas kan bekijken. Daar kan je vrij snel zien hoeveel procent duurder b.v. inbraakwerend glas is. Zeker in Duitsland zijn redelijk wat sites met handige kozijn/glas configurators.

[ Voor 7% gewijzigd door bartvb op 16-01-2017 14:15 ]

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 29-10 10:01
Cai schreef op maandag 16 januari 2017 @ 12:51:

Bij mij was het de grootste post van de ruwbouw, circa 20 procent van het totaal. Aluminium kozijnen, deuren en tripple glas.

• Cai
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

We besluiten om de zaken redelijk basis te houden v.w.b. deze mogelijkheden. Ik bouw liever een dakkapel extra van het geldbedrag.

<Feestmodus>
Krijg net een uur geleden de verstrekte omgevingsvergunning van de gemeente binnen. *O* oOo :)F :Y _/-\o_ :D :*) :)
</feestmodus>

• Piet91
  • Registratie: November 2009
  • Niet online
Na dit topic al tijden gevolgd te hebben kom ik nu even binnenvallen met een vraag.
Ik ben bezig met de tekening van een tuininrichting; deze tekening moet in de vergunningsaanvraag komen.
Zaken als inrit, boompje hier en struikje daar zeg maar.

Nou heb ik ooit het hele huis in Sketchup gemaakt en hieruit kon ik makkelijk ook de tuin halen. Je kunt wel merken dat Sketchup niet voor 2D is gemaakt want zaken als 2D bomen/struiken etc. kun je bijna niet vinden.

Maar ik heb toch wat kunnen maken maar zit nu met het probleem hoe ik dit uiteindelijk op schaal in een PDF-bestand krijg met de nodige toelichting e.d. De 2D tekening kan ik wel direct vanuit Sketchup in 2D en op schaal als PDF exporteren maar ik weet nog niet hoe ik zoiets als dit (willekeurig Google resultaat) kan maken. Het kan met Google Layout maar dat zit alleen in Sketchup Pro.

Iemand een alternatief? (Wat ook niet of nauwelijks leercurve heeft?)
Autocad is dus niet echt een mogelijkheid...

• Grolsch
floorplanner.com :? zelfs ik snap het, dus het is niet moeilijk :)

• Señor Sjon
Cai schreef op maandag 16 januari 2017 @ 15:13:
We besluiten om de zaken redelijk basis te houden v.w.b. deze mogelijkheden. Ik bouw liever een dakkapel extra van het geldbedrag.

<Feestmodus>
Krijg net een uur geleden de verstrekte omgevingsvergunning van de gemeente binnen. *O* oOo :)F :Y _/-\o_ :D :*) :)
</feestmodus>
Niet te vroeg juichen, we hebben nog 6 weken om je adres te vinden en bezwaar te maken. :+

• izdp
In NL moet je daar erg mee oppassen. Burenruzie en .......
Geen burenruzie, maar ze verkopen en nieuwe buren willen dat echt niet.
Je kan het alleen goed afdekken door een erfdienstbaarheid te vestigen op het belendende perceel.
Dat betekent een gang naar de notaris met de buren.
Als ik je buur was ;-)

• izdp
jacovn schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:09:
[...]

Hmm, mijn buren bouwen garage op erfgrens, maar als die er letterlijk op staat moet hij maar zien hoe hij zijn dakafwerking doet. Niet boven mijn grond in principe. Dan kan hij ook 3 cm smaller bouwen :)

Zou ik nooit toestaan. Die muur blijft zijn eigendom en dus als jij wat wilt op of aan die muur, kan je al een probleem krijgen.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

izdp schreef op maandag 16 januari 2017 @ 19:11:
[...]

Zou ik nooit toestaan. Die muur blijft zijn eigendom en dus als jij wat wilt op of aan die muur, kan je al een probleem krijgen.
Tja, laten we proberen uit te gaan van het goede van de mens of je buur. Tegen of op de erfgrens (letterlijk een lijn op de tekening) prima, maar dan ook gewoon prima vinden als de buurman daar een mooie plantenbak tegenaan wilt bevestigen.

Ik zou dat totaal niet erg vinden, wat zou de buurman moeten uithalen om dat muurtje dusdanig te beschadigen dat het wat uitmaakt. Die kant zie je zelf ook niet, dus hij zou zichzelf alleen maar benadelen aangezien hij er tegen aan kijkt.

En ja ik bouw ook tegen/op de erfgrens (garage), maar ook bij mij vindt de buurman het geen issue. Sterker nog, bijna alle huizen in de straat zullen dit ook gaan doen (zijn niet al te brede kavels).

• izdp
Vandaar de vele burenruzies en rechtsgangen omtrent erfafscheidingen en erfgrenzen.
Het beschadigen of vinden van beschadiging kan op vele manieren.
Wijzer is voorkomen en zo wel nodig; regel het via een erfdienstbaarheid.

• jacovn
Tja als er een ranzig plankje als afwerking komt wil hij straks in mijn planten border elke 2 jaar alles afkrabben en schilderen.

• RUFFNECK

RUFFNECK

Poentje

Ik ontken zeker niet dat eea niet tot ellende kan leiden, het internet staat vol met verhalen van mensen met dezelfde vraag en van beide kampen. Maar een goede verstandhouding en duidelijk afspraken moet ook mogelijk zijn, zonder allerlei ergernis of "owee.." bij voorbaat. Je gaat er tenminste een lange tijd moeten wonen. Dus ja, als het via erfdienstbaarheid moet, sure...

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 21:36
RUFFNECK schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:03:
Ik ontken zeker niet dat eea niet tot ellende kan leiden, het internet staat vol met verhalen van mensen met dezelfde vraag en van beide kampen. Maar een goede verstandhouding en duidelijk afspraken moet ook mogelijk zijn, zonder allerlei ergernis of "owee.." bij voorbaat. Je gaat er tenminste een lange tijd moeten wonen. Dus ja, als het via erfdienstbaarheid moet, sure...
Typisch gevalletje van kop in het zand steken... en later balen dat jd ellende hebt.

Ik zou het ook willen regelen vooraf. En zelf met zwart op wit kun je nog gedoe krijgen, dus ik bouw liever niet op de grens.

Verwijderd

Ik ben aanbeland bij het elektraplan....

Iemand hier tips over hoe het aantal en positie van stopcontacten te bepalen.
Je wil er niet teveel, maar ook zeker niet te weinig.

• Señor Sjon
Tja, je zal zelf je wensen na moeten lopen en kijken wat erop aangesloten wordt plus xx reserve.

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

RUFFNECK schreef op maandag 16 januari 2017 @ 20:03:
Ik ben het vanuit idealistisch oogpunt wel met je eens, maar heb me vorige week toevallig vermaakt met een seizoen rijdende rechter bingen. Ik denk dat je best veilige marges bij de erfgrens aanhoudt, dat zorgt voor een betere relatie met je buren :)

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14-11 07:25

Daniel

Kapitein NCC-1701
Hoe zagen jullie tijdlijnen er uit? Dus van sluiten optie tot het moment dat je begint met bouwen? Als ik de maximale termijnen van de gemeente bij elkaar optel kom ik op start bouw in zomer 2018 en dat lijkt me wat overdreven :) Ik heb 6 maanden voor een voorlopig ontwerp, dan een maand toetsing door de gemeente en daarna sluit je de koopovereenkomst (bij positieve toetsing uiteraard). Vervolgens vier maanden voor het indienen van de vergunningsaanvraag. Daarna gaan de meer formele termijnen lopen waar je niet in kunt snijden, maar ben benieuwd waar je wel tijd kunt winnen. Ons ontwerp zal niet al te ingewikkeld worden, dus mijn vermoeden is dat we daar redelijk vlot doorheen kunnen.

[ Voor 8% gewijzigd door Daniel op 17-01-2017 08:39 ]

• Artbij
Daniel schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 08:35:
Hoe zagen jullie tijdlijnen er uit? Dus van sluiten optie tot het moment dat je begint met bouwen? Als ik de maximale termijnen van de gemeente bij elkaar optel kom ik op start bouw in zomer 2018 en dat lijkt me wat overdreven :) Ik heb 6 maanden voor een voorlopig ontwerp, dan een maand toetsing door de gemeente en daarna sluit je de koopovereenkomst (bij positieve toetsing uiteraard). Vervolgens vier maanden voor het indienen van de vergunningsaanvraag. Daarna gaan de meer formele termijnen lopen waar je niet in kunt snijden, maar ben benieuwd waar je wel tijd kunt winnen. Ons ontwerp zal niet al te ingewikkeld worden, dus mijn vermoeden is dat we daar redelijk vlot doorheen kunnen.
Let op dat je vaak een vergunning moet hebben voordat een bank financiert.
jacovn schreef op maandag 16 januari 2017 @ 13:09:
[...]

Ik zou hier echt mee uitkijken. Met de huidige buren heb je wellicht "nog" geen problemen maar je weet nooit wie er komt te wonen als je buurman weggaat. Ook zou ik het niet accepteren als op mijn grond regenwater gedumpt wordt.

Met gestrekt been.

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 06-11 19:44
Mijn tijdsperiode was ca. 1,5 jaar van optie tot start bouw (begin feb a.s.). Had er ook mee te maken dat grond pas zomer vorig jaar bouwrijp was, dus zaken zoals sondering (nodig voor vergunning) niet eerder konden. Belangrijkste voor doorlooptijd is weten wat je wilt: Van ontwerp huis tot en met afwerking.

Verder afhankelijk van je risico houding. Hypotheek aanvraag bij bank kun je bij veel banken pas na omgevingsvergunning definitief, gesloten aanneemovereenkomst en gekochte grond (overeenkomst) mee starten. Als je hier risico wil lopen door b.v. aannemer al vast zaken zoals heipalen/bg vloer/fundering te laten bestellen kun je in dit stuk zo 8 weken doorlooptijd winnen.

• jacovn
artbij schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:04:
[...]

Let op dat je vaak een vergunning moet hebben voordat een bank financiert.

[...]

[...]

Ik zou hier echt mee uitkijken. Met de huidige buren heb je wellicht "nog" geen problemen maar je weet nooit wie er komt te wonen als je buurman weggaat. Ook zou ik het niet accepteren als op mijn grond regenwater gedumpt wordt.
Juist, ik heb de gezamelijke architect net een email gestuurd wat hij van plan is met perceel van de buren.
Dan moet dat maar een steen breedte smaller desnoods.

• Artbij
jacovn schreef op dinsdag 17 januari 2017 @ 09:31:
[...]

Juist, ik heb de gezamelijke architect net een email gestuurd wat hij van plan is met perceel van de buren.
Dan moet dat maar een steen breedte smaller desnoods.
Wat staat er in het bestemmings/beeld kwaliteitsplan?

Met gestrekt been.

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Van ontwerp naar vergunningsaanvraag kán snel gaan. Als het ontwerp er is en er niet te veel wijzigt dan heb je het met een aantal weken op vergunningsniveau.
Probleem is vaak dat er tijdens het uitwerken van het ontwerp elke keer wijzigingen zijn die veel gevolgen hebben voor de uitwerking.
De klant wilt bijvoorbeeld toch een bredere woning (30 cm) maar denkt er dan niet bij na dat alles opnieuw berekend moet worden. Die berekeningen moeten dan verwerkt worden in de tekeningen en dan moet je alle bouwbesluit berekeningen weer opnieuw doen. Die kleine aanpassing kost zo een week of drie werk.

Mijn tip zal dan ook zijn, werk je schetsontwerp zo ver uit totdat je echt hebt wat je wilt en ga dan pas de berekeningen en het tekenwerk doen.
Pagina: 1 ... 67 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic