Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.663 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 11:36
gebruikerfz1 schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:11:
[...]

Dus je bent net geen miljoen kwijt? Ik vraag me af hoe goed de banen in de randstad dan betalen. Ik, ambulancechauffeur en mijn vriendin operatie assistente, wel redelijke banen, komen uit op een hypotheek van max 350.000,-.
Systeembeheerder.. 200k max. Ik ben pas jaloers 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Voor de mensen die willen rekenen een stukje uit een gemeentelijke gids voor mensen die zelf een huis willen bouwen:

Bouwkosten:
Vanaf € 1250 per m2 gebruiksoppervlak (exclusief BTW, exclusief de grond) is het mogelijk een gemiddeld huis te bouwen. Wilt u wat meer luxe, dan kan dat bedrag oplopen tot € 1500,- of zelfs € 1750,- per m2. Uiteraard worden de uiteindelijke kosten door uw keuzes en marktomstandigheden bepaald. Opmerking: Voor een kleine woning is € 1250 per m2 aan de lage kant, voor een grote woning is € 1750,- per m2 aan de hoge kant.

Met behulp van deze richtprijzen voor de bouwkosten, kunt u met onderstaand voorbeeld zelf uitrekenen wat de totale kosten bij benadering zijn om uw zelfbouwwoning te realiseren.

Rekenvoorbeeld van een bouwbegroting:
Bouwrijpe kavel brochure van uw project : € …………
Bouwkosten  aantal m2 x richtprijs per m2 : € …………
Onvoorzien  2 tot 4% van de bouwkosten : € …………
Leges en heffingen  3 tot 4% van de bouwkosten : € …………
Ontwerp en advies  10 tot 15% van de bouwkosten : € …………
Financieringskosten  7 tot 9% van de bouwkosten : € …………
Totale realisatiekosten = Stichtingskosten (exclusief 21% BTW). : € …………

Keuken, vloerafwerkingen, sanitair, tuinaanleg : € …………
Verhuis- en inrichtingskosten : € …………

Er zijn diverse websites waar u een globale bouwkostenberekening per m2 kunt laten berekenen maar houdt er rekening mee dat dit slechts een richtlijn betreft. Meer informatie kunt u ondermeer vinden op http://watkosteenhuisbouwen.nl of op http://watkostbouwen.nl/ van Vereniging Eigen Huis en http://www.iceb.nl van Informatie Centrum Eigen Bouw

Veel of weinig? Ik heb alleen copy-paste gedaan, dus ken de herkomst van de getallen helaas niet.
Maar ik weet wel dat de ervaring heeft uitgewezen dat dit in de randstad een goed beeld geeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 15-09 15:44

Daniel

Kapitein NCC-1701
Over leges mag geen BTW gerekend worden dus je kunt dat niet meenemen in de realisatiekosten waarover dan nog 21% BTW gaat. Sowieso altijd met incl btw prijzen rekenen, ik heb nooit begrepen waarom bij zaken doen met consumenten wordt vastgehouden aan het communiceren van ex btw prijzen.

Ontwerp en advies 10-15% lijkt mij behoorlijk hoog. Op een huis van 300k zou je dan 30-45k kwijt zijn wat mij overdreven lijkt voor 98% van de gevallen. Eerder 4 tot 8%? Verder zijn de financieringslasten erg hoog. Afsluitkosten van de hypotheek zijn 2-3k en daarnaast zijn het de dubbele woonlasten die je moet financieren. Hoe veel dat is hangt af van hoe veel eigen geld je inbrengt, hoe lang die lasten lopen en wat je rentepercentage is. Bovendien hangt het niet alleen samen met de bouwkosten maar ook met de grondprijs. Doorgaans ga je pas betalen als de grond geleverd wordt en lopen de lasten gedurende de bouw op tot oplevering. Stel dat dat traject een jaar duurt, dan betaal je bij een rente van 3% schat ik gemiddeld 2% tot 2,5% van de bouwkosten + grond.

[ Voor 4% gewijzigd door Daniel op 04-01-2017 15:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

De reden (in ieder geval in België) dat bij bouw-werkzaamheden excl BTW gesproken wordt, is omdat je in sommige gevallen het recht hebt maar 6% BTW te betalen, in plaats van 21%.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:02
Rtificial schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:16:
De reden (in ieder geval in België) dat bij bouw-werkzaamheden excl BTW gesproken wordt, is omdat je in sommige gevallen het recht hebt maar 6% BTW te betalen, in plaats van 21%.
In nederland is wettelijk geregeld dat bedrijven indien ze met consumenten communiceren altijd incl BTW moeten praten. Bij ons hangt het vaak van het product af welk tarief erop zit, niet zozeer van de afnemer.
Nopheros schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 15:13:
[...]

Systeembeheerder.. 200k max. Ik ben pas jaloers 8)7
[...]

Dus je bent net geen miljoen kwijt? Ik vraag me af hoe goed de banen in de randstad dan betalen. Ik, ambulancechauffeur en mijn vriendin operatie assistente, wel redelijke banen, komen uit op een hypotheek van max 350.000,-.
Als je veel geld wilt verdienen moet je een eigen bedrijf beginnen :).

[ Voor 37% gewijzigd door Artbij op 04-01-2017 16:29 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 16:24:
[...]

In nederland is wettelijk geregeld dat bedrijven indien ze met consumenten communiceren altijd incl BTW moeten praten. Bij ons hangt het vaak van het product af welk tarief erop zit, niet zozeer van de afnemer.
Naja, dat is in Nederland ook zo, maar in ieder geval is het hier zo dat je voor renovatiewerken over het algemeen aanspraak kan maken op het 6% regime, en in sommige gemeentes zelfs voor nieuwbouw het 6% regime kan hanteren als je een bestaand huis sloopt, en daar nieuw bouwt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 08:18
Mensen die sinds de jaren 90 een of meerdere huizen hebben gehad hebben over het algemeen weinig moeite om een huis van 500k tot 1000k te kopen met een niet al te grote hypotheek... Behoor ik niet toe (integendeel, mijn eerste huis precies voor de crisis gekocht, flinke financiele domper)

De architecten en aannemers waar ik tot nu toe mee praat vergeten altijd de BTW :( Beetje Makro-effect, alles klinkt goedkoop, tot je je weer realiseert dat Pietje ineens de BTW weer eens niet vermeldt. Zal ze eens op die wet gaat wijzen.

[ Voor 39% gewijzigd door Stefke op 05-01-2017 09:31 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

[...]
Ik probeer niet te kijken naar het totaalbedrag, maar naar of ik de maandbedragen kan betalen. En of ik dat ook kan als er wat veranderd aan de huidige situatie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:21:
[...]

Ik probeer niet te kijken naar het totaalbedrag, maar naar of ik de maandbedragen kan betalen. En of ik dat ook kan als er wat veranderd aan de huidige situatie
Ik vooral het totaalbedrag in de gaten. Een huis bouwen van 1.000.000,- wat een waarde heeft van 500.000,- lijkt me niet wenselijk. Ongeacht of ik die maandlasten kan dragen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:21:
[...]

artbij schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:56:
[...]

Ik vooral het totaalbedrag in de gaten. Een huis bouwen van 1.000.000,- wat een waarde heeft van 500.000,- lijkt me niet wenselijk. Ongeacht of ik die maandlasten kan dragen.
Waarom niet beide? Dat is wat wij gedaan hebben (projectbouw). Eerst gekeken wat kunnen we betalen in een worst-case scenario en daarna wat koop je nu en wat verkoop je straks. Als je bijv een starterswoning aankleed met allemaal leuke opties en het dan in een hogere prijsklasse te koop moet zetten dan schiet dat niet op. Mensen die dat kunnen betalen kopen dan gewoon een grotere niet-starterswoning en de starters verslikken zich in het prijskaartje. Het is ook een afweging van hoeveel verlies je maximaal wil lijden bij verkoop.

[ Voor 3% gewijzigd door leecher op 04-01-2017 18:52 ]

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:00
Zo hebben wij het ook gedaan inderdaad. Nu moet ik wel zeggen dat wij onze starterswoning niet met winst hebben verkocht. Hier zat ook wel een beetje eigen geld in.

Maar we moeten er zelf wonen, dan is dat beetje extra comfort ook wel fijn. Daar betaal je echter wel voor :)

Ook bij de nieuwe woning. Op het moment van afsluiten was mijn vrouw zwanger, we werkten toen beiden nog 40uur in de week. Echter hebben we bij haar werkgever wel een loonstrook laten opstellen waarin ze 24uur werkt.

Op basis daarvan zijn we naar een woning gaan kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Vorige week bij Esco vloeren geweest. Ook alles ex. Btw. Gevolg is dat ze bij mij met 1-0 achterstaan. Of je bent een groothandel/wholesale of je mikt op consumenten. Dit is m.i. niet netjes.

Voor wat betreft het gegooi met bedragen:
Ik merk dat wij voor 500m2 grond en een woning van buitenmuren 11x8 over de gemiddelde bedragen hier zitten.

Dat zit in de combinatie:
- echt helemaal niks zelf kunnen en dus ook niet doen
- luxe afwerking (althans dat hoop ik dan maar)
- randje Rotterdam (dus eur 625m2)
- de wijnkelder van de aannemer

Of we in de randstad meer verdienen dan mensen daarbuiten weet ik niet. Is ook niet relevant.

Wij hebben naar onze financiele draagkracht gekeken en daarbij naar de mogelijkheden op huizengebied. Daar viel na veel rekenwerk het zelf ontwikkelen bij. Als je eur 450k kan financieren moet je beoordelen of je hiermee een project kunt voltooien waar je gelukkig mee wordt. Hangt allemaal af van je wensen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

artbij schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 17:56:
[...]

Uiteraard is het belangrijk dat de kosten in verhouding staan tot de waarde. Een eerlijke taxatie van het plan is, naast nodig voor de hypotheek, een goed middel om te kijken of dit zo is. Dat viel bij ons prima in lijn.

Ik bedoelde meer: Als je me een paar jaar geleden had gevraagd of ik zoveel uit zou willen geven voor een huis had ik waarschijnlijk heel hard gaan lachen. Maar mijn vrouw en ik hebben die ruimte. Met de huidige rente zijn de maandlasten meer dan redelijk voor ons. Ik heb het dus omgedraaid, eerst bepaald hoeveel ik per maand zou willen betalen en toen bekeken wat de lening was die daarbij hoorde. Daar stond ik van te kijken moet ik eerlijk zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14-09 12:04
Het is nog steeds iets van 4x je gezamelijke inkomen, of dicht daar bij volgens mij.

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
Verwijderd schreef op woensdag 4 januari 2017 @ 23:50:
[...]
Ik heb het dus omgedraaid, eerst bepaald hoeveel ik per maand zou willen betalen en toen bekeken wat de lening was die daarbij hoorde. Daar stond ik van te kijken moet ik eerlijk zeggen.
Zo doe ik het ook. Ik weet wat ik per maand kwijt wil zijn aan woonlasten om ook nog een beetje geld over te houden voor leuk uit eten en een paar goede vakanties elk jaar. Dat is ver onder de max. hypotheek die de bank mij wil geven maar ik vind de maandlasten die zij als acceptabel beschouwen ook totaal niet realistisch (netto de helft van het gezamenlijk netto maandinkomen). Elke 10k meer lenen kost me circa 40 euro per maand. Een overschrijding van de bouwkosten is dus ook niet meteen een catastrofe, maar ik heb eerder in de situatie gezeten dat het huis een te groot beslag legde op het beschikbare inkomen en daar heb ik niet nog een keer zin in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Idem. Wij hebben ook gezegd: dit is wat we uit willen geven, en daarom zitten we met een zeer strak budget (400k). Maar het gaat me wel lukken, daar ben ik van overtuigd :)
Uiteindelijk kunnen we zo'n 60% meer lenen, maar dat willen we helemaal niet. We hebben in ieder geval genoeg ruimte om altijd te slagen, maar het budget zal ik zeer goed in de gaten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op maandag 2 januari 2017 @ 17:23:
Helaas gemeente blijft bij het oordeel dat ik pas vanaf 3m achter de voorgevel mag beginnen met bouwen. Compleet tegengesteld aan een eerdere toezegging in een brief.
Volgende stap is maar eens op gesprek gaan. Werkt dat niet misschien de wethouder.
En als het dan nog niet gaat, kijken wat de rechtsbijstand kan doen. Op zijn minst het aan de architect weggegooide geld terugvragen.

Maar dat wordt hem dit jaar niet meer. Met een nieuw hummeltje (begin juli) wil ik niet in de zooi zitten.
Vanmiddag op gesprek en daarvoor heb ik me voorbereid. Het komt er grofweg of neer of ik een twee-onder-één-kap (3m) heb of een hoekwoning (1m). En is dat negatief voor mij, mag ik nog 1.5m naar voren uitbouwen. En dan hebben we het dus nog over 0.5m.

Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Succes Jeltel, altijd lastig die discussies.

Wij gaan zaterdag op het kavel kijken en dan is heel goed nadenken. Het bouwen van max 7 breed, goothoogte 4,5m en 45 graden zadeldak dakhelling (allen verplicht) beperkt wel, zowel in de opties vaste trap zolder als in de schuine plafonds die je onherroepelijk krijgt.

Wel makkelijk ontwerpen want je kan qua buitenkant niet zo veel bijzonders dus een architect wordt al snel overbodig of alleen in te huren voor de tekeningen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
7m Houdt niet over als je ook nog eens zit met een goothoogte van 4,5m. Bedenk je dat de muren zo'n 35-40 cm in beslag nemen dus je houdt nog maar 6,20 over qua binnenmaten. De schuine daken zullen wel meevallen op de 1e als de goothoogte op 4,5m mag komen te liggen.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Daarom overwegen we ook een erker aan de zijkant te plaatsen van 6 meter lang en 1,5 breed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op donderdag 5 januari 2017 @ 11:40:
[...]
Vanmiddag op gesprek en daarvoor heb ik me voorbereid. Het komt er grofweg of neer of ik een twee-onder-één-kap (3m) heb of een hoekwoning (1m). En is dat negatief voor mij, mag ik nog 1.5m naar voren uitbouwen. En dan hebben we het dus nog over 0.5m.

Ben benieuwd.
Het is inderdaad een definitie kwestie. Is het een twee-onder-één-kap of een hoekwoning. En als het een twee-onder-één-kap is, (de enige in een straat van arbeidersrijtjeshuizen) doet het dan recht aan het doel van de beleidsregels.
Er is een artikel waarmee de gemeente op basis van architectonische, stedenbouwkundige etc redenen af kan wijken van het geheel.

Ze gaan nog in overleg. En anders gaan we een keer naar de wethouder.

Voordeel is dat ik geen haast heb. Ik heb me er al bij neergelegd dat het dit jaar niet meer lukt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bockelaar
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 12:47
als het helpt: wij hebben een 2-onder-1-kapper en onze gemeente zelf gaf aan dat alles op 1 meter achter de voorgevel toehoorde aan het achtererf. En voor het achtererf gelden redelijk vrije regels van bouwen/uitbouwen etc zonder vergunning. Nou wil het dat onze gevel ver naar voren staat en de garage bijvoorbeeld tegen het huis aan staat maar op een meter of 5 achter de (uitstekende) voorgevel. Daar mocht ik dus vergunningsvrij de deur vervangen door een pui met glas etc. Terwijl dat echt gewoon straatgericht is enzo. Ik was blij verbaasd want ging ervan uit dat dat een berg vergunningen en bezwaren ging worden; niet dus :)

Remember: A CRAY is the only computer that runs an endless loop in just 4 hours...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Bockelaar schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 08:40:
als het helpt: wij hebben een 2-onder-1-kapper en onze gemeente zelf gaf aan dat alles op 1 meter achter de voorgevel toehoorde aan het achtererf. En voor het achtererf gelden redelijk vrije regels van bouwen/uitbouwen etc zonder vergunning. Nou wil het dat onze gevel ver naar voren staat en de garage bijvoorbeeld tegen het huis aan staat maar op een meter of 5 achter de (uitstekende) voorgevel. Daar mocht ik dus vergunningsvrij de deur vervangen door een pui met glas etc. Terwijl dat echt gewoon straatgericht is enzo. Ik was blij verbaasd want ging ervan uit dat dat een berg vergunningen en bezwaren ging worden; niet dus :)
De beleidsregels verschillen per gemeente en zelfs per deel van de stad.
Ik woon in zogenaamd tuinstad. En daarvoor geldt in Nijmegen dat een hoekhuis niet grenzend aan openbaar terrein 1m vanaf de voorgevel mag worden gebouwd. Voor een twee-onder-één-kap of een hoekhuis wél grenzend aan openbaar terrein is dat pas vanaf 3m.

De discussie is dus of mijn arbeidershuis een hoekhuis of een twee-onder-één-kap is. En dan wordt het interessant. In 1912 zijn er twee keer twee huizen gebouwd. Dat zijn huizen 5 tot 8, waarbij 5 mijn huis is. Ik wil de ruimte richting de erfgrens van 4 volbouwen naast het huis.

Huizen 1 tot 4 hebben dezelfde grootte en (oorspronkelijke) indeling als huizen 5 tot 8. Enige verschil is dat huizen 5 tot 8 een mansarde dak hebben i.p.v. een plat dak. Huizen 10 tot 11 (en verder) zijn ook tegelijk gebouwd. Oorspronkelijk zat er dus een gat tussen huis 8 en 10. Huis 9 is daar ooit tussengezet (maar ook alweer > 70 jaar geleden).

Wat zijn huizen 7 en 8 dan? Een hoek en een rijtjeshuis? En wat maakt dat huis 5 en 6?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/alj8DsnEyCWrJWZ6LpZHWfNS/full.png

Het doel van de beleidsregel is natuurlijk dat in een straat met allemaal twee-onder-één-kap woningen de ruimte een beetje open blijft. Wat ook geldt voor een hoekwoning grenzend aan openbaar gebied.
In een straat waar het meeste bestaat uit rijtjeshuizen met her en der wat ruimte ertussen, is dat niet nodig. Daar is het al dicht.

edit: Daarnaast is er een geruime tijd geleden een precedent geschapen door het gat tussen huis 8 en 10 vol te bouwen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op dinsdag 22 november 2016 @ 20:10:
Even een snelle rekensom, in geval van radiatoren in ons verhaal:

5 x kamer met LTV radiator á 250 p/s = 1250 EURO
5 x thermostaatkraan á 25 = 125 euro
Totaal 1375 euro

Aanschaf materiaal vloeverwarming
+- 70m2 h.o.h. 15 CM = 465 meter á 1 euro per meter is 465 EURO
V.V. verdeler = 600 euro :?

Totaal 1065 EURO aan materiaal

Installateur rekent 40 euro per uur, dus mag hij 8 uur extra werk hebben aan vloerverwarming knopen in de matten.
Hier even op terugkomen.

Je moet ook matten leggen in de vloer. Voor 70m2 265€
Er moet isolatie onder, 9.50€ per m2 = 665€
Dan moet er eigenlijk folie onder de isolatie en boven de isolatie (als het niet nat mag worden)
Stel 1€ per m2 dan heb je wel een aluminium folie die ook nog reflecteerd. Nog een keer 140€

Dus dan is de vloer zonder de pijpen al 1070€ duurder.
Dan 700 meter leiding voor 700€ (Hoh 10 cm)
En je verdeler voor 500€ (niet zo veel zones nodig)

Zit je op 2270 euro, en dan moeten al die uren voor leggen van isolatie, netten, vastknopen er nog bij.

Maar cv leidingen moeten ook aangelegd worden, daar zitten ook uren in, en radiatoren kleven ook niet vanzelf aan de muur,

Dus ik vrees dat het toch wel duurder wordt..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 13:45
jacovn schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 14:52:
[...]

Hier even op terugkomen.

Je moet ook matten leggen in de vloer. Voor 70m2 265€
Er moet isolatie onder, 9.50€ per m2 = 665€
Dan moet er eigenlijk folie onder de isolatie en boven de isolatie (als het niet nat mag worden)
Stel 1€ per m2 dan heb je wel een aluminium folie die ook nog reflecteerd. Nog een keer 140€

Dus dan is de vloer zonder de pijpen al 1070€ duurder.
Dan 700 meter leiding voor 700€ (Hoh 10 cm)
En je verdeler voor 500€ (niet zo veel zones nodig)

Zit je op 2270 euro, en dan moeten al die uren voor leggen van isolatie, netten, vastknopen er nog bij.

Maar cv leidingen moeten ook aangelegd worden, daar zitten ook uren in, en radiatoren kleven ook niet vanzelf aan de muur,

Dus ik vrees dat het toch wel duurder wordt..
De installateur zei letterlijk tegen mij dat het voor de prijs niet zoveel uitmaakte, v.v. of LT radiatoren, dus daar hou ik hem ook maar aan dan :P

Wat wel duurder kan worden in ons geval zijn "speciale" verdelers omdat wij ook willen gaan koelen.

Ik heb aan extra kosten voor de warmtepomp 5K begroot, en ik verwacht dat ik daar binnenblijft.

Minderpijs CV ketel = -1500
Minderprijs geen gasaansluiting = -1000
Kosten Warmtepomp = +5000
Minderprijs subsidie warmtepomp = -2600
Meerprijs Buffervat + SWW vat + onderdelen = +2000

Maakt totaal € 1900,00, dan kan ik nog € 3100,00 aan tegenvallers hebben :P

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Grolsch schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:01:
[...]

De installateur zei letterlijk tegen mij dat het voor de prijs niet zoveel uitmaakte, v.v. of LT radiatoren, dus daar hou ik hem ook maar aan dan :P

Wat wel duurder kan worden in ons geval zijn "speciale" verdelers omdat wij ook willen gaan koelen.

Ik heb aan extra kosten voor de warmtepomp 5K begroot, en ik verwacht dat ik daar binnenblijft.

Minderpijs CV ketel = -1500
Minderprijs geen gasaansluiting = -1000
Kosten Warmtepomp = +5000
Minderprijs subsidie warmtepomp = -2600
Meerprijs Buffervat + SWW vat + onderdelen = +2000

Maakt totaal € 1900,00, dan kan ik nog € 3100,00 aan tegenvallers hebben :P
Welke installateur heb je als ik vragen mag? De bedragen die je zo opnoemt, komen bijna zo wat overeen met wat mijn installateur aanhoudt...tenzij alle installateurs dezelfde minderprijzen aanhouden :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
dus eigenlijk kan je zeggen dat je altijd bij nieuwbouw voor vv moet gaan? als het verschil in kosten er niet is dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Vind ik wel, je bent wel aan de regelzijde wat extra kwijt, thermostaat kranen op vv per kamer is nogal lastig ;)

Het nadeel van vv op de slaapkamers is dat het trager is als radiatoren.

[ Voor 25% gewijzigd door Grolsch op 06-01-2017 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Je moet je in een sterk geïsoleerd huis ook afvragen of je het boven nodig hebt. Als je weinig warmteverlies hebt, en balansventilatie met WTW, dan wordt de temperatuur overal redelijk gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgets
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 14-09 14:06
Rtificial schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 19:04:
Je moet je in een sterk geïsoleerd huis ook afvragen of je het boven nodig hebt. Als je weinig warmteverlies hebt, en balansventilatie met WTW, dan wordt de temperatuur overal redelijk gelijk.
Ik doe het vooral om te koelen, dat is de grote pre!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Ah okay, dat hebben mijn ouders ook, maar daar was ik niet zo van onder de indruk eerlijk gezegd. Hoeveel energie kan je vloer theoretisch opnemen om te koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
18mm hoh 10cm in mijn geval

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
wat zijn de meerkosten om ook te kunnen koelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Voor mij gaat het ook om het koelen op de 1e verdieping (slaapkamers)
3 slaapkamers zou ook een airco in kunnen en dan heb je echte koeling, maar het moet ook dan een multi split unit worden, en daarvoor lijkt me de installatie kosten ook niet voor niets te zijn.

Verder wil ik wel graag van de radiatoren af..

Edit, ik heb hier iets gevonden over de koel capaciteit:
http://www.noordegraaf-th.../Verwarmen_en_Koelen.html

Met 10 cm hoh kun je 30-50 watt koelen per m2

Hoeveel van wat daar staat waar is weet ik uiteraard niet, maar er staat in ieder geval iets waarmee je rekenen kan.

Een 2 KW LL airco wordt tot 50 m3 ingezet, dat is 19 m2 bij 260cm kamerhoogte. Dan zou je 570-950 watt koelvermogen hebben via de vloer dus maar de helft van de LL airco, en ontvochtigen kun je ook niet.

[ Voor 44% gewijzigd door jacovn op 06-01-2017 20:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Krijg net de tekening van de architect binnen. Hij tekent dat de vloer van de kelder bestaat uit breedplaten. Is dat normaal? Ik had het idee dat die alleen voor verdiepingsvloeren gebruikt worden.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:31

The Legend

*Plop*

Weet niet of het normaal is, maar het kan wel. Breedplaatvloeren worden ook wel gebruikt als beganegrondvloer. Vraag me alleen af wat het voordeel is van een breedplaatvloer als keldervloer. Heb je veel leidingwerk wat over de vloer moet daar? Geissoleerde kanaalplaat lijkt me iig goedkoper.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Grolsch schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 15:01:
[...]

Ik ga het meemaken.

Als ik in de beschrijving van zijn standard huis kijk:
• Radiator op zolder € 595,00 incl. BTW

Dan is een radiator niet echt die 250 euro..
Dus indien ik op zolder in 3 ruimtes een radiator plaats is er al bijna 1800 euro weg..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 23:23:
Krijg net de tekening van de architect binnen. Hij tekent dat de vloer van de kelder bestaat uit breedplaten. Is dat normaal? Ik had het idee dat die alleen voor verdiepingsvloeren gebruikt worden.
Als keldervloer!?? Waarom storten die niet gewoon een betonvloer, vast aan de muren?
Hoe maken ze die vloer waterdicht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
In principe zou het kunnen maar ik zou (zoals gewoon gebruikelijk is) een vloer op zand storten, of prefabben maar dan ben je gelimiteerd aan afmetingen. Normaal gesproken wordt de keldervloer in het werk gestort, kan mij zo ook geen situatie bedenken waarbij breedplaat een betere en/of goedkopere keuze zou zijn..

Of bedoel je de beganegrond vloer in de kelder? Dat kan wel gewoon en afhankelijk van de situatie kan dit ook een goede keus zijn. Dat een breedplaatvloer (nauwelijks tot) nooit gebruikt wordt voor een beganegrond vloer is vanwege de benodigde onderstempeling, dit is erg lastig in een kruipruimte. Wanneer de vloer rechtstreeks op het zand wordt gestort is gebruik van een breedplaat overbodig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
21 december woning opgeleverd gekregen met 35 'verbeterpunten' bij de oplevering (opleveringskeuring van VEH). Nog geen verdelers op de vloerverwarming zoals toegezegd (was al schromelijk te laat) maar de dag ervoor was ik nog gebeld erover en het zou die week nog gedaan worden. 2 dagen later ging iedereen op kerstvakantie, en zaten er nog geen verdelers in de woning. Ik had achteraf de oplevering moeten weigeren omdat het nog onbewoonbaar/onbruikbaar was maar ter goeder trouw heb ik het wel gedaan. Nu hebben we in de vakantie wel wát kunnen doen door een bouwdroger neer te zetten (huurkosten) en 3 elektrische heater (500 kwh per week) maar het is allemaal suboptimaal en duur. Dat wil ik sowieso vergoed hebben door de aannemer, maar ik moet ze ook nog te vriend houden voor de nog resterende 30 verbeterpunten die ze voor de kerstvakantie niet hebben opgelost. Best omvattende werkzaamheden, zo staat een achterwand van een toilet over de gehele lengte scheef en ligt de badkamervloer er niet goed in (had ik al eerder gepost), dus allerlei werkzaamheden (vloer op de verdiepingen) moeten we nog uitstellen tot we weten wat er wanneer gebeurd. Al met al voel ik me weer behoorlijk in de aap gelogeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 07:31

The Legend

*Plop*

Heeft de VEH bouwkundige wel geadviseerd om de oplevering te weigeren? Dit zijn dusdanig bouwkundige gebreken dat je er eigenlijk niet kunt wonen. Niet handig om dan toch te accepteren. Juridisch sta je nu erg zwak. De gebreken zullen door de aannemer verholpen moeten worden, maar formeel heb je denk ik geen recht op vergoeding van stroomkosten ed omdat je er zelf voor hebt gekozen om de sleutels te pakken en aan de slag te gaan, hoe begrijpelijk dat ook is.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Precies. Die oplevering had eigenlijk niet geaccepteerd kunnen worden. Vervelend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
VEH bouwkundige heeft het eigenlijk niet voorgesteld om te weigeren, die ging er denk ik ook vanuit dat de verdelers de dag erna of in ieder geval die week nog gedaan zouden worden.

Edit: omdat de warmtepomp door een andere installateur gedaan wordt had ik met verdelers niet per direct verwarming gehad, maar had die installateur wel per direct langs kunnen komen voor het aansluiten. Die installateur is al eens geweest om de warmtepomp klaar te zetten (staat al onder druk etc) maar kon het niet afmaken vanwege het gebrek aan verdelers - die hadden er dus al weken eerder moeten zijn.

[ Voor 53% gewijzigd door Vincm op 08-01-2017 17:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Dat is zuur zeg vincm... Ben jij de enige zonder verwarming of zijn dat meerdere huizen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 21:37
Vincm schreef op zondag 8 januari 2017 @ 17:30:
VEH bouwkundige heeft het eigenlijk niet voorgesteld om te weigeren, die ging er denk ik ook vanuit dat de verdelers de dag erna of in ieder geval die week nog gedaan zouden worden.

Edit: omdat de warmtepomp door een andere installateur gedaan wordt had ik met verdelers niet per direct verwarming gehad, maar had die installateur wel per direct langs kunnen komen voor het aansluiten. Die installateur is al eens geweest om de warmtepomp klaar te zetten (staat al onder druk etc) maar kon het niet afmaken vanwege het gebrek aan verdelers - die hadden er dus al weken eerder moeten zijn.
Je bent veel te lief voor de aannemer. Jouw strategie om ze te vriend te houden en daarmee hopen dat ze het oplossen heeft tot op heden niets opgeleverd. Zit maar 1 ding op: van strategie veranderen. Dat wil zeggen, aannemer uitnodigen, alle punten doornemen, notulen maken, opleverdatum per punt maken en als het even kan de dagen overschrijding vergoed beschrijven.

Aannemers zijn bandieten, zeker tegen mensen zoals jou (no offence). Veel mensen bouwen maar 1 keer een woning en dus hebben maar 1 keer met de materie te maken. Daarnaast is een huis geen standaard product, dus alle mogelijkheid tot rotzooien zonder dat de consument daar achter komt.

Elke zichzelf respecterende aannemer zet geen muur scheef, zorgt dat de vloeren goed lopen en wat al niet meer...

Kortom, wordt formeel tegen je aannemer, of je hebt de strijd bij voorbaat verloren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oilman
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-09 22:26
jacovn schreef op zaterdag 7 januari 2017 @ 07:04:
[...]

Ik ga het meemaken.

Als ik in de beschrijving van zijn standard huis kijk:
• Radiator op zolder € 595,00 incl. BTW

Dan is een radiator niet echt die 250 euro..
Dus indien ik op zolder in 3 ruimtes een radiator plaats is er al bijna 1800 euro weg..
Maar is dit niet de meerprijs waarop ze het geld moeten verdienen ipv de kostprijs waar Grolsch mee rekent?
Daarnaast ben je er natuurlijk niet met een losse radiator er moet ook een leiding naar toe. Voor de ene radiator stelt dat niets voor, voor de andere radiator gaat daar veel werk in zitten omdat de plek netjes op een lastige manier te bereiken is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Oilman schreef op maandag 9 januari 2017 @ 09:07:
[...]

Maar is dit niet de meerprijs waarop ze het geld moeten verdienen ipv de kostprijs waar Grolsch mee rekent?
Daarnaast ben je er natuurlijk niet met een losse radiator er moet ook een leiding naar toe. Voor de ene radiator stelt dat niets voor, voor de andere radiator gaat daar veel werk in zitten omdat de plek netjes op een lastige manier te bereiken is.
Dat snap ik, maar de gangbare reactie van bouwers (de catalogus bouwers die ik gesproken heb althans) is dat de vloerverwarming beneden aanbieden en dan radiatoren op 1 en 2 hoog, en dan is de redenatie: het huis is zo goed geisoleerd dat je in je slaapkamers haast niet hoeft te verwarmen.
Vervolgens rekenen ze 3000-4000 € per verdiepingsvloer extra om van radiatoren naar vloerverwarming te gaan.

Bij mijn bouwer werd gedacht aan 3500€. Als ik naar zijn meerwerklijst kijk zie ik dan die 595€ staan.
Dat is dan 2e verdieping, dus waar de cv staat: korte leidingen..

Als die bouwer met aan de duim zuigen tot 3500 komt redeneer ik maar dat 3 radiatren die er al zijn dan voor 1800€ gecalculeerd moeten zijn.is, en dan zou vloerverwarming voor een verdieping op 5300€ moeten komen.

Als je daar dan kosten tegenaan zet, voor 70 m2 wat ik aangegeven heb rond de 2100 € als je op webshops prijzen van benodigdheden opzoekt,
Dan blijft de vraag staan hoe je aan 3200€ aan uren moet komen.. Dat ga ik vragen of ze het me wat precieser kunnen uitleggen dan enkel: "het kost 3500€ meer"

3200€ zou goed 60 uur voor 50€ per uur kunnen zijn, en als het 45€ per uur is, dan kom je al op 70 uur etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vincm
  • Nu online
WNT schreef op zondag 8 januari 2017 @ 21:27:
Dat is zuur zeg vincm... Ben jij de enige zonder verwarming of zijn dat meerdere huizen?
Ik ben de enige die een warmtepomp (en balansventilatie) aan laat leggen en dat loopt via een andere installateur. CV-ketel zou vervallen, hoofdstukje 'vloerverwarming' zou echter wel door de aannemer aangelegd worden in verband met garantie omdat zij ook de ventilatiekanalen, cementdekvloer e.d. doen.
PolderPloer! schreef op zondag 8 januari 2017 @ 23:16:
[...]

Je bent veel te lief voor de aannemer. Jouw strategie om ze te vriend te houden en daarmee hopen dat ze het oplossen heeft tot op heden niets opgeleverd. Zit maar 1 ding op: van strategie veranderen. Dat wil zeggen, aannemer uitnodigen, alle punten doornemen, notulen maken, opleverdatum per punt maken en als het even kan de dagen overschrijding vergoed beschrijven.

Aannemers zijn bandieten, zeker tegen mensen zoals jou (no offence). Veel mensen bouwen maar 1 keer een woning en dus hebben maar 1 keer met de materie te maken. Daarnaast is een huis geen standaard product, dus alle mogelijkheid tot rotzooien zonder dat de consument daar achter komt.

Elke zichzelf respecterende aannemer zet geen muur scheef, zorgt dat de vloeren goed lopen en wat al niet meer...

Kortom, wordt formeel tegen je aannemer, of je hebt de strijd bij voorbaat verloren.
Heb toevallig gisteravond een e-mail gestuurd met een voorgestelde tijd om morgen dit soort dingen te bespreken.

[ Voor 52% gewijzigd door Vincm op 09-01-2017 10:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben de audio setup in het huis aan het overdenken. Ik wil graag 3 zones op de begane grond, waarbij de woonkamer als "home cinema" zal worden gebruikt. de andere 2 zones zullen de woonkeuken en veranda zijn. Boven wil ik in de 2 badkamers ingebouwde speakers en in de hoofdslaapkamer een speaker setje.

Zal vooral gebruikt worden met spotify, maar andere (hardware) bronnen zijn wellicht ook fijn om over de kamers te verdelen.

Ik vind op het net niet genoeg info om zoiets in elkaar te draaien. Ik denk nu aan een multi-zone reciever voor de woonkamer, keuken en veranda. Maar hoe vul ik de rest in?
sonos is mooi, maar hebben weer geen volwaardige recievers (ik kon het niet vinden)

Het moet eenvoudig te bedienen zijn, zodat ook de vrouw des huizes het eenvoudig kan bedienen.
Dus als je via je app zegt, spotify in de woonkamer dat je dan niet eerst 3 andere aparaten aan moet zetten, juiste inputs moet kiezen en whatnot...

Iemand hier zoiets al uitgezocht?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 04-09 07:54

RUFFNECK

Poentje

Verwijderd schreef op maandag 9 januari 2017 @ 17:04:
Ik ben de audio setup in het huis aan het overdenken. Ik wil graag 3 zones op de begane grond, waarbij de woonkamer als "home cinema" zal worden gebruikt. de andere 2 zones zullen de woonkeuken en veranda zijn. Boven wil ik in de 2 badkamers ingebouwde speakers en in de hoofdslaapkamer een speaker setje.

Zal vooral gebruikt worden met spotify, maar andere (hardware) bronnen zijn wellicht ook fijn om over de kamers te verdelen.

Ik vind op het net niet genoeg info om zoiets in elkaar te draaien. Ik denk nu aan een multi-zone reciever voor de woonkamer, keuken en veranda. Maar hoe vul ik de rest in?
sonos is mooi, maar hebben weer geen volwaardige recievers (ik kon het niet vinden)

Het moet eenvoudig te bedienen zijn, zodat ook de vrouw des huizes het eenvoudig kan bedienen.
Dus als je via je app zegt, spotify in de woonkamer dat je dan niet eerst 3 andere aparaten aan moet zetten, juiste inputs moet kiezen en whatnot...

Als je niet per se sonos hoeft, maar wel zo'n multiroom setup, is Heos (van Denon) geen optie dan? Denon receivers (sommige) hebben ook Heos technologie of zoiets, wellicht om die Heos speakers te kunnen aansturen. (bijv avr-x4300h)

Ik heb het niet uitgezocht, dus ik zeg maar wat gebaseerd op features op papier :)

(Op sommige sites kwam Heos beter uit de test op sommige punten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochemd13
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 14:14

Zeker te spreken over Bose Soundtouch, ik heb zelf de pricewatch: Bose Soundtouch Wireless Link en is gewoon te koppelen aan elke receiver.
Bose heeft een erg eenvoudige app (zoals ook besproken in mijn review :P ) en is niet echt duur verder. Klinkt allemaal ook goed.
https://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=soundtouch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 07:42
http://www.sonos.com/en-us/shop/connectamp.html

Met deze kun je een bestaand systeem uitbreiden waardoor je je conventionele systeem kan combineren met Sonos speakers. Ik ga over op een volledig draadloos systeem met Sonos, juist zodat het voor iedereen makkelijk te bedienen is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JaMaaT
Ik ga het straks anders doen. Koop straks los mijn audio (in de keuken bijvoorbeeld zoiets pricewatch: Edifier R1280T (Bruin)

Hier sluit ik dan een chromecast audio op aan. Deze heeft multiroom ondersteuning en levert ook nog eens een beter geluid dan Sonos. Ziet er naar mijn mening beter uit en is goedkoper.

Hier een klein voorbeeldfilmpje:
YouTube: Sonos Killer!? (Affordable Multi Room Audio Setup)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
kan je met chromecast ook meerdere ruimtes tegelijk aanzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaMaaT
Kijk het filmpje even zou ik zeggen :9 O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daniel

Daniel

Kapitein NCC-1701
bacardicoconut schreef op maandag 9 januari 2017 @ 19:46:

http://www.sonos.com/en-us/shop/connectamp.html

Met deze kun je een bestaand systeem uitbreiden waardoor je je conventionele systeem kan combineren met Sonos speakers. Ik ga over op een volledig draadloos systeem met Sonos, juist zodat het voor iedereen makkelijk te bedienen is.
Beetje buiten de scope van dit topic maar dit zou ik ook adviseren. Die Connect is wel absurd geprijsd: 400 euro voor een kastje dat basicly bestaat uit een wifi-chip, een DAC en wat Sonos-software. Een Play:1 waar hetzelfde in zit plus en versterker en speaker kost de helft, en is een prima speaker voor een niet al te grote kamer. Het werkt tegenwoordig ook direct vanuit Spotify, simpeler kan bijna niet.

Een Chromecast (audio) als alternatief voor de Connect is aanmerkelijk goedkoper, maar als je verschillende systemen gaat mengen kun je geen groepen maken. Als je je hele huis uitrust met Chromecast audio kan het wel, maar dan moet je overal nog apart speakers aan knopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Dat is wel een beetje een Tweaker-systeem. :+
Voor mensen die minder knutselbehoefte hebben is zo'n systeem als Sonos of Bose veel eenvoudiger. Gewoon je speaker(s) neerzetten, aanzetten en klaar. Meenemen naar een andere ruimte is geen probleem, stekker er uit, stekker er in, klaar.

Maar als je een permanenente multi-room setup wil maken, ja, dan is die Chromecast misschien nog wel een voordelig alternatief om te streamen ja.

Loxone heeft trouwens ook mutlitoom audio oplossingen dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Thanks voor de tips. Het raakt langzaam beetje buiten de scope van dit topic.

Het zit hem vooral in het feit dat ik de speakers wil inbouwen in plafond van de badkamer en veranda, wat maakt dat het hier nog een beetje thuishoort ;)
een chromecast audio met losse amps is een stuk goedkoper, maar integreert dan weer niet zo makkelijk met een home cinema reciever. En van de reciever een cd'tje/dvd in een andere kamer afspelen is er dan ook niet bij. Maar misschien moet ik die wens laten vallen

Laten we weer on topic gaan :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Weet iemand wat het ongeveer kost om op een stuk grond de nutsvoorzieningen incl. riool aan te sluiten, bijv. op een paar duizend euro nauwkeurig?

(Bijv. wanneer een weiland naast een boerderij bouwbestemming heeft gekregen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stefijn schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:33:
Weet iemand wat het ongeveer kost om op een stuk grond de nutsvoorzieningen incl. riool aan te sluiten, bijv. op een paar duizend euro nauwkeurig?

(Bijv. wanneer een weiland naast een boerderij bouwbestemming heeft gekregen)
Daar is niet veel zinnigs over te zeggen. In normale situaties heeft mijn architect +/- 5000,- euro begroot.
Maar het kan makkelijk hoger of lager uitvallen, afstanden van gevel tot de hoofdleidingen is een belangrijke factor.

https://www.mijnaansluiting.nl/ kan je een poging doen prijsopgaves te vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Verwijderd schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:38:
[...]

Daar is niet veel zinnigs over te zeggen. In normale situaties heeft mijn architect +/- 5000,- euro begroot.
Maar het kan makkelijk hoger of lager uitvallen, afstanden van gevel tot de hoofdleidingen is een belangrijke factor.

https://www.mijnaansluiting.nl/ kan je een poging doen prijsopgaves te vragen.
Tnx. Het weiland ligt gewoon aan een straat naast een boerderij (Waar uiteraard al de nodige aansluitingen zijn), dus ik ga er vanuit dat dat redelijk "gemakkelijk" aan te sluiten valt

Jouw link werkt niet voor Zuidnederland, maar ik kwam nu hier op uit http://www.huisaansluitingen.nl/. O.a. gevonden dat een wateraansluiting ong. 900 euro incl. kost. Electra lijkt ong. 500 euro te kosten https://www.enduris.nl/consument/tarieven.htm.
De rest ga ik even uitzoeken, bedankt. 5000 euro klinkt als een plausibel bedrag zo

[ Voor 20% gewijzigd door Stefke op 10-01-2017 12:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Het is ff grof gerekend 1000 euro incl. BTW per aansluiting (gas/water/stroom/coax/glas), maar ze gaan allen uit van max. 25 meter tot aan het aansluitnetwerk!

M'n maat is hier aardig mee op de koffie gekomen toen hij bouwbestemming kreeg op een weiland, uiteindelijk iets van 20K tegengevallen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Grolsch schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 12:54:
Het is ff grof gerekend 1000 euro incl. BTW per aansluiting (gas/water/stroom/coax/glas), maar ze gaan allen uit van max. 25 meter tot aan het aansluitnetwerk!

M'n maat is hier aardig mee op de koffie gekomen toen hij bouwbestemming kreeg op een weiland, uiteindelijk iets van 20K tegengevallen
Ja, lijkt aannemelijk om daar vanuit te gaan. Bedankt voor de waarschuwing, in de situatie die ik op het oog heb zal het binnen de 25m vallen (maar uiteraard zal ik dat definitief willen weten voor ik iets onderteken ;) )

En een rioolaansluiting? Ook ongeveer zo'n bedrag?

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 10-01-2017 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• izdp
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 11:37
Voor het riool moet je in het buitengebied kijken waar de laatste pompaansluiting staat. Vaak is dat natuurlijk bij het hoofdriool, maar bij meer woningen die verder van dat hoofdriool (= meestal langs de weg) af liggen kan dat ook ergens bij die woningen staan. Dan rekenen ze vanaf dat punt. Voordeel van een weiland is wel dat je het ook goedkoop en makkelijk zelf kan doen voor de meters die je evt tekort komt.
Echt duur wordt het als je na het "gratis" deel door verharding en/of kunstwerken moet gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
stefijn schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 13:08:
[...]

Ja, lijkt aannemelijk om daar vanuit te gaan. Bedankt voor de waarschuwing, in de situatie die ik op het oog heb zal het binnen de 25m vallen (maar uiteraard zal ik dat definitief willen weten voor ik iets onderteken ;) )

En een rioolaansluiting? Ook ongeveer zo'n bedrag?
Even voor de duidelijkheid, het gaat niet om 25 meter afstand van de buurman, maar 25 meter afstand naar het netwerk (meestal de straat).

Kosten voor het riool weet ik zo niet.

Wij hebben in ons bestek laten zetten dat al deze kosten voor de aannemer zijn, vandaar dat ik het allemaal zo niet paraat heb in mijn hoofd :)

[ Voor 14% gewijzigd door Grolsch op 10-01-2017 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Dat had ik begrepen, maar de kavel ligt aan de straat en ik zou - als ik die koop - mijn huis niet op 25m van de straat plaatsen, eerder max 10 of zo. Dus ik ga er vanuit dat ik dan met ong. 15-20m uit zou moeten kunnen komen. Maar ik zal het in de gaten houden, tnx!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Jelte schreef op vrijdag 6 januari 2017 @ 09:12:
[...]
De beleidsregels verschillen per gemeente en zelfs per deel van de stad.
Ik woon in zogenaamd tuinstad. En daarvoor geldt in Nijmegen dat een hoekhuis niet grenzend aan openbaar terrein 1m vanaf de voorgevel mag worden gebouwd. Voor een twee-onder-één-kap of een hoekhuis wél grenzend aan openbaar terrein is dat pas vanaf 3m.

De discussie is dus of mijn arbeidershuis een hoekhuis of een twee-onder-één-kap is. En dan wordt het interessant. In 1912 zijn er twee keer twee huizen gebouwd. Dat zijn huizen 5 tot 8, waarbij 5 mijn huis is. Ik wil de ruimte richting de erfgrens van 4 volbouwen naast het huis.

Huizen 1 tot 4 hebben dezelfde grootte en (oorspronkelijke) indeling als huizen 5 tot 8. Enige verschil is dat huizen 5 tot 8 een mansarde dak hebben i.p.v. een plat dak. Huizen 10 tot 11 (en verder) zijn ook tegelijk gebouwd. Oorspronkelijk zat er dus een gat tussen huis 8 en 10. Huis 9 is daar ooit tussengezet (maar ook alweer > 70 jaar geleden).

Wat zijn huizen 7 en 8 dan? Een hoek en een rijtjeshuis? En wat maakt dat huis 5 en 6?

[afbeelding]

Het doel van de beleidsregel is natuurlijk dat in een straat met allemaal twee-onder-één-kap woningen de ruimte een beetje open blijft. Wat ook geldt voor een hoekwoning grenzend aan openbaar gebied.
In een straat waar het meeste bestaat uit rijtjeshuizen met her en der wat ruimte ertussen, is dat niet nodig. Daar is het al dicht.

edit: Daarnaast is er een geruime tijd geleden een precedent geschapen door het gat tussen huis 8 en 10 vol te bouwen.
We gaan een laagje dieper de organisatie in :) Nu mag afdeling Stedelijke Ontwikkeling zich erover buigen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Annuk
  • Registratie: Juli 2010
  • Nu online
stefijn schreef op dinsdag 10 januari 2017 @ 14:17:
Dat had ik begrepen, maar de kavel ligt aan de straat en ik zou - als ik die koop - mijn huis niet op 25m van de straat plaatsen, eerder max 10 of zo. Dus ik ga er vanuit dat ik dan met ong. 15-20m uit zou moeten kunnen komen. Maar ik zal het in de gaten houden, tnx!
Zelf (jammer genoeg) nog geen ervaring met het bouwen van een eigen huis, maar een familielid van me is er nu druk mee bezig, en wordt volgende week of over 2 weken aangesloten op het vaste net.

Hij moest per aan sluiting ongeveer rekening houden met variaties tussen de €1000 - €2500,- na gelang het werk.
Het had voor de hoogte v/d kosten weinig invloed of hij zelf een speur zou gaan graven (en/of een mantelleiding naar de hoofdweg zou leggen), wat wel in de kleine lettertjes stond is dat als het werk tegenvalt de kosten (hard) oplopen.
Bijv. puin in de grond ofzo dan wordt het snel duurder. Hij zit trouwens ongeveer 35 á 40 meter vanaf de hoofdweg.

Maar vraag het even na, bij de netbeheerder(s), doe dat incl. tekening van de woning en waar het spulletje de woning in moet komen. Dan kunnen zij je al een goede raming v/d kosten geven.

Vake beej te bange! Maar soms beej oek te dapper! ;)
Zonder de agrariër ook geen eten voor de vegetariër!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:30
Zitten er hier nog doe-het-zelf-architecten op het forum? Ben aan het tekenen voor onze toekomstige nieuwbouw. De uitdaging is ons langwerpig volume 7m breed x 15m diep zo indelen dat we de breedte maximaal kunnen benutten en een open leefruimte krijgen. Als er nog mensen zijn hier met zo'n type woning hoor ik graag jullie tips! :)

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Ik ben wel benieuwd wat je zelf ontworpen hebt (tot nu toe)

Wij zoeken ook zoiets, maar ik moet zeggen dat ik het zelf wel lastig vind, krijg van alles getekend, maar niks waarvan ik zeg : dat is m.. Komt ook omdat ik de maten zo beperkt mogelijk wil houden.

Maar met die maten moet dat toch wel mogelijk zijn? Grote ruimte van 7x9 aan één kant (keuken, woonkamer, eethoek) en dan wat kamers aan de andere kant al dan niet met een gang aan de zijkant ivm veel glas (ik ga er vanuit dat er nog een bovenverdieping komt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:31
Qua nuts. Kijk welke netbeheerders je hebt voor gas/water/elektra. Het is ook erg handig om bij het kadaster een KLIC-melding te doen (kost wel 20 euro o.i.d.) en dan kan je zien waar de kabels liggen (tip, trek niet te zuinig vlak bij de aanvraag). Dan kan je gelijk meten voor die 25 meter afstand.

En vergeet niet, het jaar van aansluiten telt. Dus als dat 2018 wordt, kan een aansluiting zomaar 10% duurder zijn dan 2017. Hou rekening met absurde prijsstijgingen in NUTS-land.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Darks schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:40:
Zitten er hier nog doe-het-zelf-architecten op het forum? Ben aan het tekenen voor onze toekomstige nieuwbouw. De uitdaging is ons langwerpig volume 7m breed x 15m diep zo indelen dat we de breedte maximaal kunnen benutten en een open leefruimte krijgen. Als er nog mensen zijn hier met zo'n type woning hoor ik graag jullie tips! :)
Niet echt een doe-het-zelf architect, maar kan wel aardig tekenen.

Als eerste ga je wat informatie verzamelen.
- Aantal kamer en welke afmeting die moeten hebben
- Locatie van het huis
- Aantal afbeeldingen van gebouwen die je aanspreken
- Eisen vanuit het bestemmingsplan en welstand

Aan de hand van die gegevens kan je iets gaan schetsen wat je mooi vind. Daarna ga je er aan schaven zodat er iets overblijft wat je kan betalen. Die schets ga je dan verder uitwerken om zo tot een definitief ontwerp te komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darks
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 14:30
stefijn schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:57:
Ik ben wel benieuwd wat je zelf ontworpen hebt (tot nu toe)

Wij zoeken ook zoiets, maar ik moet zeggen dat ik het zelf wel lastig vind, krijg van alles getekend, maar niks waarvan ik zeg : dat is m.. Komt ook omdat ik de maten zo beperkt mogelijk wil houden.

Maar met die maten moet dat toch wel mogelijk zijn? Grote ruimte van 7x9 aan één kant (keuken, woonkamer, eethoek) en dan wat kamers aan de andere kant al dan niet met een gang aan de zijkant ivm veel glas (ik ga er vanuit dat er nog een bovenverdieping komt?
Ik zal vanavond aan de desktop eens proberen het plannetje te uploaden. Mijn huidige ontwerp is inderdaad zoals je beschrijft.

Gamertag: I Darks I PSN: Sgt_Darks

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TLer
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 09:31
Inmiddels hebben wij ook een stukje grond in het bezit (940m2) en zijn wij druk bezig met de architect om ons nieuwe huisje vorm te geven. Vandaag kwam de eerste opzet binnen. Wij hebben al een aantal wijzigingen op het programma staan, maar met zoveel ervaring hier kan ik het niet laten om ook jullie input te vragen.

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

De voorzijde (met de schoorsteen) staat ZW (+- 230 graden).

Een twijfel puntje; wij hebben graag een hout kachel aan. Ik ben alleen bang dat als ik hier een houtkachel in plaatst ik het heel snel heel warm ga stoken..... Iemand ervaring met een hedendaagse nieuwbouw (EPC 0.4 of beter) en een houtkachel?

Ik sta open voor jullie mening, be gentle :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
TLer schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:33:
Inmiddels hebben wij ook een stukje grond in het bezit (940m2) en zijn wij druk bezig met de architect om ons nieuwe huisje vorm te geven. Vandaag kwam de eerste opzet binnen. Wij hebben al een aantal wijzigingen op het programma staan, maar met zoveel ervaring hier kan ik het niet laten om ook jullie input te vragen.

***members only***

De voorzijde (met de schoorsteen) staat ZW (+- 230 graden).

Een twijfel puntje; wij hebben graag een hout kachel aan. Ik ben alleen bang dat als ik hier een houtkachel in plaatst ik het heel snel heel warm ga stoken..... Iemand ervaring met een hedendaagse nieuwbouw (EPC 0.4 of beter) en een houtkachel?

Mooi huis!

Wij zitten met hetzelfde probleem, wij hebben een inbouwkachel met een laag vermogen gekocht, ik kan je nog niet vertellen hoe het bevalt, de pannen zitten er nog niet op ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinE
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 10:26
TLer schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 20:33:

Wij liepen hier ook tegenaan, gekozen voor een hout-cv kachel, zit dus aangesloten op een buffervat (en boiler) waardoor er veel minder warmte de ruimte in gaat. Als we nu stoken wordt het ca 21-22 graden in de woonkamer, prima dus. Bij ons staat de trap ook in de woonkamer, dus zet daar de deur als het me te warm wordt ook wel eens open om daar ook wat extra warmte te krijgen. Op het buffervat zit ook een l/w warmtepomp die als de kachel niet brand het vat op een (lage) temperatuur houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Leuk ontwerp. Met de brede ruiten geeft het een strak aanzicht. De schoorsteen geeft er nog wat extra sjeu aan. Mijn opmerkingen/vragen zijn:
- uitbouw doet een beetje afbreuk aan het geheel. Waarom het huis niet wat langer of iets breder? Dan kan de uitbouw komen te vervallen.
- de realisatie van een dakhelling pal op het zuiden is dus niet mogelijk (ivm zonnepanelen)?
- de deur tussen hal en keuken kan wel eens ergernis wekken want daar krijg je last van als je in de keuken loopt of van hal naar keuken wil
- hal en overloop wordt erg donker
- denk dat ik toch echt ook een toilet in de badkamer zou willen
- waarom is bovendorpel keukenkozijn lager dan het kozijn ernaast? Denk dat je op het noordoosten profijt van meer raamoppervlak zult hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Het bouwvak is wat kleiner dan gewenst. Hij mag nog wel wal langer, maar niet veel breder. Vandaar de uitbouw.

Het dak zonder de dakkapel staat zo redelijk op zuid, beetje naar het westen.

De overloop wordt inderdaad donker, daar moeten we na gaan kijken. Zelfde geld voor dat kozijn, die had ik nog niet gezien.

[ Voor 6% gewijzigd door TLer op 12-01-2017 22:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolderPloer!
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 15-09 21:37
nokiaan958GB schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 21:40:
Leuk ontwerp. Met de brede ruiten geeft het een strak aanzicht. De schoorsteen geeft er nog wat extra sjeu aan. Mijn opmerkingen/vragen zijn:
- uitbouw doet een beetje afbreuk aan het geheel. Waarom het huis niet wat langer of iets breder? Dan kan de uitbouw komen te vervallen.
- de realisatie van een dakhelling pal op het zuiden is dus niet mogelijk (ivm zonnepanelen)?
- de deur tussen hal en keuken kan wel eens ergernis wekken want daar krijg je last van als je in de keuken loopt of van hal naar keuken wil
- hal en overloop wordt erg donker
- denk dat ik toch echt ook een toilet in de badkamer zou willen
- waarom is bovendorpel keukenkozijn lager dan het kozijn ernaast? Denk dat je op het noordoosten profijt van meer raamoppervlak zult hebben.
:) zoveel mensen zoveel meningen.

Als ik zo vrij mag zijn:

- Iets langer en breder is altijd mooi, kost ook een hoop extra. Voorzichtig met het geld, zeker in dit stadium
- Dakhelling op het zuiden ivm zonnepanelen, das echt geen must meer en wordt elk jaar minder een must. Zeker met het oog op 2020 (aanpassing op salderen), wil je juist oost west, zodat je maximale tijd opwekt ipv maximale energiehoeveelheid
- Toilet apart van badkamer is echt geweldig en hoeft je maar 2 vierkante meter te kosten. Ik heb dus juist geen toilet in badkamer gerealiseerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
Sowieso wil ik nog een schuur bouwen en die voorzien van PV met een oost - west oriëntatie + op het hoofd dak PV op zuid. Die schuur zal echter wat later komen.

Die toilet discussie voer ik hier ook, ik wil heb separaat en de vrouw in de badkamer.... voorlopig sta ik op winst :)

Ik heb wel een idee om e.e.a. nog wat te verbeteren. Zal morgen eens bellen om een idee te krijgen van de financiële gevolgen. We moeten inderdaad nog wat overhouden voor de echte 'tegenvallers'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
Tof huis, TLer!

2 kinderen nu?

Wat mij opvalt:
- Waar komt je garderobe?
- Vide idd weg. Kost veel ruimte en waarom boven het kookdeel?
- Super efficiente trap maar zorg voor een verhuisraam op de eerste verdieping
- WC op de verdieping is nu echt te groot. Op een gegeven moment wordt een toiletruimte lelijk ruim.
- Los toilet boven zou ik idd ook houden als je de ruimte hebt (en die heb je duidelijk_
- 'inbouwkasten' op de kinderslaapkamers; leuk maar onpraktisch. Beperkt de indelingsmogelijkheden nogal.
- Kast (handdoeken enzo) op de badkamer?
- Kledingkasten slaapkamer 3?

Maar leuk! En pas in dit stadium idd op :) Bijzonder verleidelijk om overal een paar centimeter bij te pakken 'want dat is zo handig'. Goede stichtingskostenopzet maken inclusief alles (gordijnen, dubbele woonlasten, etc).

Enorm kavel trouwens! Nice :j

En ga je voor EPC 0.4? Met een vrij kleine investering isoleer je net wat beter en heb je alles net wat meer luchtdicht waardoor je (op termijn) naar nul op de meter kan. Is handig voor de toekomst maar ook prettig voor het comfort (vooral bij de ramen)

Voor nu gewoon een goedkoop (en klein) gasketeltje eventueel samen met een CV-houtkachel. Als je gasketel aan vervanging toe is een warmtepomp (die tegen die tijd een stuk goedkoper zijn).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Voor NOM hoef je echt niet spannend veel meer isolatie te hebben dan Rc 5-6. Hoger is vaak niet rendabel (extra zonnepaneel ter compensatie is goedkoper).

Mijn puntjes:
  1. Driehoekige ramen zijn echt een crime en geven mij jaren '70-80 flashbacks. Daar is geen fatsoenlijk gordijn of zonwering voor te krijgen. Het is altijd een lelijke oplossing. Maak eerder een vierkant of desnoods rond raam in het midden als dat kan. Aan de voorkant is er ook bijna geen eer te halen met de schoorsteen en het dakoverstek.
  2. Probeer je gevelopeningen <2.800 te houden. Dan hoef je geen geveldragers toe te passen, maar kan je in de regel met lateien af. Scheelt weer geld.
  3. Meterkast en deur bijkeuken spiegelen? Sluit in ieder geval de techniek wat meer aan op het huis.
  4. Geen dakramen voor de slaapkamers?
  5. Badkamer en suite voor de nieuwe slk op de verdieping? Dan is de andere badkamer voor de kinderen. Ik ben zelf geen fan van een los toilet op de verdieping, maar smaken verschillen. Kost imo nodeloos meer geld (leidingen, extra MV punt, extra tegels, etc.) Ik zou er nog eerder een opbergkast van maken of een dakraam plaatsen zodat er daglicht op de overloop komt.
  6. Hal mist inderdaad een garderobe. Je kan er ook voor kiezen om deuren te plaatsen tussen hal en trap. Dan heb je wel een deur naar de keuken en naar de woonkamer nodig, maar dat kan gewoon een glasdeur zijn. In ieder geval heb je gelijk je ruime hal, met glasdeuren doorzicht, maar het belangrijkste is nog dat je niet om deuren heen hoeft te lopen.
  7. De getekende trap zie je ook in vluchttrappenhuizen. Ik zou dit niet zo doen. Hij is smal en onpraktisch. Ik zou alleen een bovenkwart nemen en de onderkant in de hal laten uitkomen.
  8. Let op geluid van beneden naar boven en overweeg valdorpels voor SLK 1 en 2 als je WTW gebruikt met afvoer in de kamer zelf. Geluid van de woonkamer gaat nu vrij rechtstreeks de overloop op. Vandaar ook het voorstel om de trap in de vergrootte(!) hal te laten uitkomen. Daarnaast past dan nog de deur naar de keuken.
  9. Bijkeuken via de keuken bereikbaar maken. Als je die deur verplaatst heb je gelijk ruimte voor een garderobe naast de meterkast.
  10. Badkamer heeft nu een loze hoek tussen douche en bad. Ik zou hier goed naar de indeling kijken en een glaswand i.p.v. stenen wand overwegen.
  11. Is de plasma afzuig jullie keuze of die van de architect? Het wordt vaak gebruikt om zo bochtjes af te snijden (want vide), maar het zadelt je wel op met een duur systeem.
Kan er nog wel meer verzinnen, maar je kan even vooruit. ;) Ik vind het in ieder geval een leuk plan met veel potentie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Darks schreef op donderdag 12 januari 2017 @ 16:40:
Ik heb 10x8, met open ruimte, volgens mij zijn er zonder veel problemen ontwerpen te maken op 7x15. Maar ik vraag me af dat wanneer je op een forum om ideeen moet vragen, je niet beter een architect kunt vragen.... Kost je 3 a 4k.....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:52:
[...]

Ik heb 10x8, met open ruimte, volgens mij zijn er zonder veel problemen ontwerpen te maken op 7x15. Maar ik vraag me af dat wanneer je op een forum om ideeen moet vragen, je niet beter een architect kunt vragen.... Kost je 3 a 4k.....
Daarom vraagt ie het hier. ;) Maar wat meer zelfredzaamheid, voorbeelden en eigen ideeën zijn wel gewenst.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TLer
bartvb schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:28:
Tof huis, TLer!

2 kinderen nu?

Wat mij opvalt:
- Super efficiente trap maar zorg voor een verhuisraam op de eerste verdieping
- WC op de verdieping is nu echt te groot. Op een gegeven moment wordt een toiletruimte lelijk ruim.
- Los toilet boven zou ik idd ook houden als je de ruimte hebt (en die heb je duidelijk_
- 'inbouwkasten' op de kinderslaapkamers; leuk maar onpraktisch. Beperkt de indelingsmogelijkheden nogal.

Maar leuk! En pas in dit stadium idd op :) Bijzonder verleidelijk om overal een paar centimeter bij te pakken 'want dat is zo handig'. Goede stichtingskostenopzet maken inclusief alles (gordijnen, dubbele woonlasten, etc).

Enorm kavel trouwens! Nice :j

En ga je voor EPC 0.4? Met een vrij kleine investering isoleer je net wat beter en heb je alles net wat meer luchtdicht waardoor je (op termijn) naar nul op de meter kan. Is handig voor de toekomst maar ook prettig voor het comfort (vooral bij de ramen)

Voor nu gewoon een goedkoop (en klein) gasketeltje eventueel samen met een CV-houtkachel. Als je gasketel aan vervanging toe is een warmtepomp (die tegen die tijd een stuk goedkoper zijn).
Yep, twee. Meer worden het er ook niet :+

Nee, ik ga voor een EPC ruim onder de 0,4. Zonnepanelen en een warmtepomp neem ik mee van mijn oude woning. Niemand wil daar extra voor betalen is mij opgevallen. Ik verkoop mijn huidige woning als een standaard huis. Sowieso komt er overal drievoudig glas en een dikke isolatie schil. Zeker omdat wij aan de rand van het dorp staan, dus we vangen veel wind in de winter.

Goede vraag...

- Super efficiënte trap maar zorg voor een verhuisraam op de eerste verdieping
Dat is een goede. Daar krijgen we vast niet veel groots naar boven.

Eens
Check
Leek mij wel handig. Zal er nog eens over nadenken met de vrouw.

Badkamer setup is nog niet over nagedacht. Dit is zo door de architect ingetekend als vulling.

Slaapkamer drie gaat komen waar nu het kantoor en de vide is. Dan is daar voldoende ruimte denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:53:
[...]

Daarom vraagt ie het hier. ;) Maar wat meer zelfredzaamheid, voorbeelden en eigen ideeën zijn wel gewenst.
Wat is 3 a 4k op een woning waar je jarenlang met plezier in gaat wonen :).

Al moet ik wel zeggen dat hier bruikbare tips voorbij komen :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een architect heeft ook input nodig van de opdrachtgever, dus ik snap wel dat ie eerst hier wat probeert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 09:52:
[...]

Misschien is het al voorbij gekomen, maar heb je een schetsje/tekening die je evnetueel wil laten zien? Al dan niet prive?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NovapaX
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-09 12:56
Weet je zeker dat je het echt open wilt houden tussen woonverdieping en slaapverdieping/slaapkamers.
Die vide is leuk, en i.c.m. de werkkamer lijkt me dat niet zo'n probleem, maar ik zou toch een deur willen hebben zodat je beneden niet het douchegeluid (enzo) van boven direct hoort.
Bovendien, als het beneden net even een beetje te gezellig met een verjaardag hoor je dat boven ook heel erg goed, weet niet of dat nou altijd zo handig is, zeker met kinderen (weet niet hoe oud ze zijn)

En als je het al open wilt houden, waarom dan zo'n onpraktische trap (probeer eens een lattenbodem naar boven te tillen....) en die dan zo wegmoffelen tussen wat muren.... maak dan een open trap in de vide.

[ Voor 24% gewijzigd door NovapaX op 13-01-2017 10:08 ]

1740Wp: 12xSF145-S @ Hosola 1600TL [pvoutput]
Sparql TV wiki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat kan ook. De trapkast heb je ook niet echt nodig als je al een bijkeuken hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Vind ik ook, die trap zit daar echt ongelukkig. Of je moet graag een afscheiding hebben tussen woonkamer en keuken.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:05:
[...]

Misschien is het al voorbij gekomen, maar heb je een schetsje/tekening die je eventueel wil laten zien? Al dan niet prive?

[ Voor 30% gewijzigd door Artbij op 14-01-2017 10:42 . Reden: Plaatje eruit ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Een open trap die aanhaakt op de vide kan een soort kunstwerk worden. Kost ruimte en geld, maar dan heb je ook wat. :+ Je hebt in ieder geval snel je troep boven. Ik zou dan wel een hogere verdiepingshoogte overwegen voor het ruimtelijk effect, maar dan ga je snel de design kant op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Fraai! Maar ik bedoelde meer de binnenindeling ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
stefijn schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:29:
[...]

Fraai! Maar ik bedoelde meer de binnenindeling ;)
Zie edit :).

Dit is overigens niet de definitieve versie, maar geeft wel een idee.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:23:
[...]

***members only***

***members only***
Ongetwijfeld al lang over nagedacht en met een reden, maar de deur tussen de hal en de speelkamer snap ik niet zo goed? Die maakt dat je in een riant huis een vrij klein toilet krijgt. Ik hou van een ruim toilet, dus kan mijn persoonlijke afwijking zijn ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Rtificial schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:45:
[...]

Ongetwijfeld al lang over nagedacht en met een reden, maar de deur tussen de hal en de speelkamer snap ik niet zo goed? Die maakt dat je in een riant huis een vrij klein toilet krijgt. Ik hou van een ruim toilet, dus kan mijn persoonlijke afwijking zijn ;-)
Toilet wordt gedraaid in de definitieve versie. Deur zit daar omdat het ook een werkkamer is voor mijn vrouw die mensen op bezoek krijgt. Op deze manier hoeven ze niet door de woonkamer. Het is niet ideaal, maar meer noodzaak.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stefke
Een toilet van 1,6m lang vind ik niet klein?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

artbij schreef op vrijdag 13 januari 2017 @ 10:50:
[...]

Toilet wordt gedraaid in de definitieve versie. Deur zit daar omdat het ook een werkkamer is voor mijn vrouw die mensen op bezoek krijgt. Op deze manier hoeven ze niet door de woonkamer. Het is niet ideaal, maar meer noodzaak.
Maar dat is wel een heel goede reden :)
En zoals ik al aangaf, het toilet is misschien neutraal gezien niet klein, ik persoonlijk vind het klein, maar daar moet niemand zich iets van aantrekken :D

Pagina: 1 ... 66 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic