Factuur architect betalen na onvrede over werkzaamheden?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pielotje
  • Registratie: Januari 2017
  • Laatst online: 09-03-2022
Vraagje: ik heb een architect een opdracht gegeven voor een schetsontwerp, voor het bedrag van 1000 euro. Niet goedkoop (voor een schetsplan met wat aanzichtjes vind ik in ieder geval), maar dan mag je ook wat verwachten.
Helaas voldoet - ondanks dat ik zeer uitvoerig heb beschreven wat onze wensen zijn - het ontwerp op geen enkele manier aan de verwachtingen en hebben we een ontwerp waar we niets mee kunnen. Zo heeft hij zaken ontworpen waarvan ik expliciet heb aangegeven dat hier geen aandacht aan besteed moest worden.
Ben ik nu per definitie verplicht om de (volledige) factuur te betalen? Het ontwerp is waardeloos voor ons, daarnaast heeft hij zich, in ieder geval deels, niet aan de opdracht gehouden.

[ Voor 4% gewijzigd door Pielotje op 18-01-2017 14:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Pielotje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:31:
Vraagje: ik heb een architect een opdracht gegeven voor een schetsontwerp, voor het bedrag van 1000 euro. Niet goedkoop, maar dan mag je ook wat verwachten.
Helaas voldoet - ondanks dat ik zeer uitvoerig heb beschreven wat onze wensen zijn - het ontwerp op geen enkele manier aan de verwachtingen en hebben we een ontwerp waar we niets mee kunnen. Zo heeft hij zaken ontworpen waarvan ik expliciet heb aangegeven dat hier geen aandacht aan besteed moest worden.
Ben ik nu per definitie verplicht om de (volledige) factuur te betalen? Het ontwerp is waardeloos voor ons, daarnaast heeft hij zich, in ieder geval deels, niet aan de opdracht gehouden.
Naja, is een beetje complex om zo te beantwoorden.
We hebben het echt over een schets? Normaal gezien mag je voor 1000 euro verwachten dat de architect een dag of 2 werk er in steekt, inclusief alle gesprekken met jullie, voorstellen van de schetsen, etc.
Dat betekent dus in de praktijk dat je voor zo'n prijs best een paar variaties in schetsen mag verwachten, ook voor de architect om af te tasten wat wel en wat juist niet bij jullie past.
Dus meer input van de architect vragen, meer schetsen, dat kan wat mij betreft wel. De factuur niet betalen, nee, dat niet. Afspraak is afspraak.
Wat je wél kan doen, is deze vraag ook zo open bij de architect neerleggen. Als je het er over eens bent dat jullie er samen niet uit komen met het ontwerp, dan kunnen jullie wellicht ook op een ander bedrag uitkomen voor de gemaakte uren. Maar dat is enkel op basis van de welwillendheid van de architect. Afspraak is afspraak.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 07-08 10:10
Vraagje: ik heb een architect een opdracht gegeven voor een schetsontwerp, voor het bedrag van 1000 euro. Niet goedkoop, maar dan mag je ook wat verwachten.
Ik zou met de architect om tafel gaan om de wensen duidelijk te bespreken en overeen te komen wat de mogelijke wijzigingen op het ontwerp (moeten) zijn. Op deze manier geef je hem de kans om zijn werk onder de geldende overeenkomst (zonder meerkosten) aan te passen/te verbeteren.

De volgende stap is inderdaad de factuur deels niet betalen, of als laatste optie geheel niet betalen en de overeenkomst ontbinden. Bij ontbinden moet je wel héél erg sterke redenen hebben waarbij je kunt aantonen dat zijn werk écht niet heeft gedeugd, en dus niet bijv. dat je de wasbak niet mooi vindt of liever een ander kleur dakpannen had gezien.

Ik zou inzetten om een gemoedelijke oplossing, maar zoals het ontwerp nu ligt ben je in ieder geval niet tevreden en zou ik zeker nog niet de volle mep betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pielotje
Ik begrijp dat ik hem net zo lang kan laten schetsen tot het in principe voldoet, maar ik wil niet met hem het proces verder ingaan;
Het ontwerp dat hij geleverd heeft staat zo ver af van mijn wensen dat ik nu bij wijze van spreken zélf het ontwerp moet gaan maken en hem alleen nog wat strepen op papier laat zetten zodat er daadwerkelijk een schets op papier komt te staan.
Als ik zelf wilde ontwerpen had ik geen architect ingeschakeld, dan had ik wel een tekenaar ingeschakeld om te tekenen wat ik getekend wil zien.

Zelf vind ik ook dat hij een bepaalde vergoeding moet krijgen voor tijd die hij erin gestoken heeft, maar als hij zaken gaat ontwerpen waar ik niet om vraag vergooit hij zijn tijd zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Pielotje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:45:
Ik begrijp dat ik hem net zo lang kan laten schetsen tot het in principe voldoet, maar ik wil niet met hem het proces verder ingaan;
Het ontwerp dat hij geleverd heeft staat zo ver af van mijn wensen dat ik nu bij wijze van spreken zélf het ontwerp moet gaan maken en hem alleen nog wat strepen op papier laat zetten zodat er daadwerkelijk een schets op papier komt te staan.
Als ik zelf wilde ontwerpen had ik geen architect ingeschakeld, dan had ik wel een tekenaar ingeschakeld om te tekenen wat ik getekend wil zien.

Zelf vind ik ook dat hij een bepaalde vergoeding moet krijgen voor tijd die hij erin gestoken heeft, maar als hij zaken gaat ontwerpen waar ik niet om vraag vergooit hij zijn tijd zelf.
In dat geval gewoon zo snel mogelijk om de tafel gaan zitten om zonder verder wederzijdse tijd te verspillen een einde aan de opdracht te maken.
In het slechtste geval werkt ie niet mee, houdt vast aan het afgesproken bedrag, en zal je het beste af zijn door dat gewoon te betalen. Is het een redelijk mens, zoals de meeste, dan zal hij wellicht een korting kunnen geven op basis van de niet meer te maken uren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Ik proef wel redelijk wat zuur.
Hoe moeilijk het ook is, in dergelijke situaties is het beste wat je kan doen je constructief en welwillend opstellen (of de verdere afhandeling laten doen door iemand die er wat verder vanaf staat, wellicht partner, kind, ouder of vriend).

Het leest nu alsof je er redelijk geemotioneerd over bent. Die emotie staat m.i. een optimale oplossing in de weg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pielotje
Ja dat komt doordat ik nu het gevoel heb dat ik 1000 euro door de plee heb gespoeld, omdat er niets is waar ik mee verder wil aan dit ontwerp, en vanwege deze situatie niet het idee heb dat deze architect zelf een ontwerp gaat maken waar ik wel wat mee kan. (behalve als ik zelf zoveel input geef dat ik zelf een ontwerp heb gemaakt)

[ Voor 13% gewijzigd door Pielotje op 18-01-2017 15:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 23:22

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Weet niet waarom een aantal mensen aangeeft dat Pielotje zou moeten gaan betalen. Hij heeft iets besteld maar niet gekregen. Dan is het nogal logisch dat je niet betaald.
Of betalen jullie ook als jullie een schilder vragen om je huis wit te verven en als je thuis komt is het huize roze?

Niets geleverd = niets betaald, simpel. En niets geleverd zie ik dus als een schets die niet in de buurt komt van het beoogde en waarbij zelfs expliciete uitzonderingen wél mee zijn genomen in het ontwerp.

Ik ga er hierbij wel vanuit dat het e.e.a. aan wensen/uitgangspunten op papier zijn gezet.

[ Voor 9% gewijzigd door Angeloonie op 18-01-2017 15:00 ]

Uplay: Angeloonie - Battletag: Angeloonie#2758 - Steam: Angeloonie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramzzz
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Ramzzz

Ziet alles :|

Architecten hebben leveringsvoorwaarden. En daar moeten zowel architect als klant aan voldoen.

Lezen dus.

"Atheism is an attitude, a frame of mind that looks at the world objectively, fearlessly, always trying to understand all things as a part of nature" - Carl Sagan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Angeloonie schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 14:57:
Weet niet waarom een aantal mensen aangeeft dat Pielotje zou moeten gaan betalen. Hij heeft iets besteld maar niet gekregen. Dan is het nogal logisch dat je niet betaald.
Of betalen jullie ook als jullie een schilder vragen om je huis wit te verven en als je thuis komt is het huize roze?

Niets geleverd = niets betaald, simpel. En niets geleverd zie ik dus als een schets die niet in de buurt komt van het beoogde en waarbij zelfs expliciete uitzonderingen wél mee zijn genomen in het ontwerp.

Ik ga er hierbij wel vanuit dat het e.e.a. aan wensen/uitgangspunten op papier zijn gezet.
De architect heeft wel degelijk geleverd. Het gaat hier om een creatief product. Je vraagt om een of meer voorontwerpen, op basis van de interpretatie van de architect van de door jou geformuleerde wensen.
Nu kan je natuurlijk een welles-nietes-spel starten over waarom het voorontwerp wel of niet voldoet aan de geformuleerde wensen, maar het is over het algemeen een kwestie van interpretatie. Juist omdat het bij een architect heel erg van belang is dat er een klik is, vind ik het verstandig dat in eerste instantie gewoon gevraagd is naar een voorontwerp. Ik vind de prijs daarvoor overigens vrij hoog, maar dat terzijde.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Rtificial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:03:
[...]

De architect heeft wel degelijk geleverd. Het gaat hier om een creatief product. Je vraagt om een of meer voorontwerpen, op basis van de interpretatie van de architect van de door jou geformuleerde wensen.
Hij heeft wel geleverd maar het verkeerde. Als ik een schilder vraag om een schilderij van een huis, en hij komt met een schilderij van een hond, dan betaal ik toch ook niet?
Ik ga er dan dus wel even van uit dat de wensen goed en duidelijk vastgelegd zijn, dan mag er geen twijfel meer zijn wat wel/niet moet. Als hij dan met iets totaal anders aan komt zetten levert hij dus in feite niet wat afgesproken is.

Als er niets of niets duidelijk is vastgelegd.. tsja dan wordt het lastig.

[ Voor 6% gewijzigd door Angeloonie op 18-01-2017 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-02 01:01
Als je een stuk software op maat laat maken en het voldoet niet aan de specificaties dan is dat ook niet voldoende. Lijkt me bij een architect net zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pielotje
Ja, maar als de schilder vervolgens vraagt of hij het alsnog wit mag verven (zonder bijkomende kosten natuurlijk) kun je daar weinig tegenin brengen toch?

Dat is nou juist waarom ik deze vraag stel. Hij heeft imo het recht om een aangepast ontwerp te maken dat misschein wel voldoet, maar hij heeft mij ook laten zien onvoldoende creativiteit en inzicht te hebben, waardoor het voor mij zinloos is om dat traject in te gaan.
Maar goed, ik weet genoeg, bedankt voor de adviezen.

[ Voor 4% gewijzigd door Pielotje op 18-01-2017 15:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Als een schilder gevraagd wordt een schilderij van een huis te maken, dan kunnen daar heel verschillende dingen uit komen:

Afbeeldingslocatie: http://g03.a.alicdn.com/kf/HTB1EiLvJVXXXXa4XVXXq6xXFXXXO/impressionistisch-landschap-olieverfschilderij-hand-geschilderd-oud-huis-blauw-schilderen-woonkamer-decoratieve-muur-decor-schilderijen.jpg

Afbeeldingslocatie: https://www.artmajeur.com/medias/standard/m/a/marie-france-berthele/artwork/9065992_img-5546.jpg

En dan ga ik er nog van uit dat afgesproken is dat het schilderij impressionistische invloeden moest kennen, en daar de schilder ook op geselecteerd is.
Het betekent echter volstrekt niet dat welk van beide werken dan ook aansluit bij mijn verwachtingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Angeloonie

Angeloonie

Cheeseburger Addict

Pielotje schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:09:
Ja, maar als de schilder vervolgens vraagt of hij het alsnog wit mag verven (zonder bijkomende kosten natuurlijk) kun je daar weinig tegenin brengen toch?
Inderdaad, die kans moet hij in ieder geval krijgen. Als je hem die kans niet geeft dan moet je IMO wel betalen want dan kies je er zelf voor. Dat je na zijn correcties wilt stoppen kan altijd nog.
Dat is nou juist waarom ik deze vraag stel. Hij heeft imo het recht om een aangepast ontwerp te maken dat misschein wel voldoet, maar hij heeft mij ook laten zien onvoldoende creativiteit en inzicht te hebben, waardoor het voor mij zinloos is om dat traject in te gaan.
Maar goed, ik weet genoeg, bedankt voor de adviezen.
Dat recht heeft hij inderdaad, en als je hem dat recht niet geeft dan moet je voor zover ik weet inderdaad gaan betalen, want dan ontneem jij hem de kans om zijn werk te herstellen.
Alleen als hij weigert te herstellen kun je een betaling aanvechten, maar in dit geval zou jij weigeren dus heb je geen poot om op te staan.
Rtificial schreef op woensdag 18 januari 2017 @ 15:10:
Als een schilder gevraagd wordt een schilderij van een huis te maken, dan kunnen daar heel verschillende dingen uit komen:

[afbeelding]

[afbeelding]

En dan ga ik er nog van uit dat afgesproken is dat het schilderij impressionistische invloeden moest kennen, en daar de schilder ook op geselecteerd is.
Het betekent echter volstrekt niet dat welk van beide werken dan ook aansluit bij mijn verwachtingen.
Dan zijn de wensen dus niet duidelijk genoeg vastgelegd met een voorbeeld van de gewenste stijl. In dat geval heb je gelijk, maar ik mag hopen dat bij zoiets specifieks als een schetsontwerp er wel het e.e.a. goed besproken is.

[ Voor 3% gewijzigd door Angeloonie op 18-01-2017 15:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 10:54
Zo heeft hij zaken ontworpen waarvan ik expliciet heb aangegeven dat hier geen aandacht aan besteed moest worden.
Wat dan precies, en kun je het ontwerp laten zien?

Je moet hem nu vragen om het ontwerp aan die eisen aan te passen. Verder moet je wel gewoon betalen natuurlijk. Behalve als hij het ontwerp niet aanpast.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pielotje
Bijvoorbeeld: ik heb meerdere malen expliciet aangegeven dat ik géén ontwerp voor een bovenverdieping wilde (ma.w. een lege ruimte op de eerste verdieping, zodat ik die - zelfbouw - zelf later kan inrichten). Vervolgens heeft hij een twee ontwerpen gemaakt, beide met als enige verschil een andere indeling van de bovenverdieping

Waarbij één ontwerp met meer M3 vanwege de ruimere bovenverdieping, ook iets waarvan ik expliciet heb gezegd dat ik daar niet in geinteresseerd was (meer kub. mtrs)

Daarnaast heb ik zelf wat schetsindelingen bijgeleverd van de benedenverdieping, gericht op verkennen welke ruimte we ongeveer nodig hadden, met de expliciete opmerking dat deze niet letterlijk overgenomen moesten worden, maar hij heeft één van mijn eigen schetsen voor 90% overgenomen en alleen wat kleine punten veranderd waar we zelf ook wel uit waren gekomen mits we daar iets langer naar gekeken hadden.

Dus: een benedenverdieping die ik zelf ontworpen heb, en twee bovenverdiepingen/meer ruimte waar ik niet om gevraagd heb. Ook weinig creativiteit dus

Verder hebben we een ontwerp gevraagd voor een enorme kavel, en plaatst hij het (gesloten ontworpen) huis volledig gericht op de straat, daarbij zelfs de kavel letterlijk buitensluitend met een muur, waardoor ik net zo goed géén kavel kan kopen (1200m2 tuin op het zuiden, huis gericht de straat...)
Dat laatste is op zich redelijk gemakelijk op te lossen, maar geeft wel duidelijk aan dat de architect niet begrijpt waar wij naar toe willen (ik koop een enorme kavel om daarvan te genieten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bigfoot
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 24-07 10:54
Klinkt niet echt dat hij iets niet geleverd heeft, maar dat je gewoon (terecht) ontevreden bent over zijn werk. Ik denk dat je nergens recht op hebt, maar dat je met hem hierover moet onderhandelen. Wellicht kun je een deal maken om bijv. de helft te betalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-08 09:10
Betaal een kwart van de kosten. Hij heeft 1/4 opgeleverd van wat jullie gevraagd hebben.

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertJRB
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 03-07 23:42
Het is jammer dat je niet tevreden bent met het geleverde schetsontwerp. Wil er toch wel een kanttekening bij geven.

- 1000 euro voor een schets ontwerp hoeft helemaal niet veel geld te zijn. Ik weet niet wat voor architect je gekozen hebt (bureau of eenpitter, ervaren of net afgestudeerd) maar bij een beetje bureau rekenen ze snel 100 tot 150 euro per uur voor een architect. Dan heb je het dus over 6,5 tot 10 uur werk inclusief gesprekken.

- Ik heb net zelf een project gedaan waarbij de bovenverdieping niet ingericht wordt omdat de bewoners dit zelf mogen doen. Echter heb ik nog steeds een ontwerp gemaakt voor boven omdat de schachten beneden en de positie van de trap de bovenverdieping sterk bepalen. Om zeker te zijn dat er boven ook echt wat gebouwd kan worden was het in mijn geval fijn om dit toch te kunnen controleren met behulp van een ontwerp.

- Over het overnemen van jou schets. Het kan goed zijn dat jou schets (onbewust) een van de beste opties is voor de indeling. Het zou vreemd zijn wanneer die indeling niet gegeven wordt alleen omdat het anders moet zijn dan jou schets. Doel blijft toch de beste indeling lijkt mij.

Niet om je ongelijk te geven, maar er kan best een goede reden achter zitten. Ga met de architect in gesprek en leg je bezwaren voor.

Of je de factuur moet betalen ligt eraan wat er in de overeenkomst staat. Staat er specifiek vermeld dat het ontwerp niet op de schets mag lijken, het huis op de tuin gericht moet zijn en dat er geen bovenverdieping ontworpen mag worden dan heb je een punt. Staat dat er niet dan heeft hij gewoon geleverd (echter niet naar jou wens) en zul je moeten betalen.

Daarom oh zo belangrijk om het gesprek aan te gaan.

Leica MM + Sony A9

Pagina: 1