Ervaringen met het bouwen van een huis - Deel 1 Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste
Acties:
  • 804.859 views

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

Ernemmer schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:31:
[...]
En in NL worden de kanaalplaten ook meestal vanaf de vrachtwagen gelegd, ik gok dat de platen bij Grolsch te laat besteld zijn (volgens mij liep de bouw voor op de planning ) en er daardoor geen vrachtwagen met kraan beschikbaar was.
Hier wordt een kraan besteld en die doet dan meteen alles.

-Lijmkraantje uit het huis tillen
-Kanaalplaatvloeren van de vrachtwagen op huis plaatsen.
-Kozijnen hangen
-Lijmkraantje terugplaatsen op de zojuist geplaatste vloer.
-Stenen (die door vrachtwagenkraan op kavel zijn gemikt) op de juiste plaats zetten en in hoogte (op steiger bijvoorbeeld).
-Materialen container op handigere plaats zetten.
-Betonkubel tillen voor naden tussen de platen.

Zal dus 4x langskomen (BG, 1e VD, 2e VD en Dak) denk ik.

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Rtificial schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:38:
[...]

Is er een speciale reden om ze te gebruiken als onderdak? Kostprijs? Grotere overspanningen?
Kanaalplaten hebben een goed warmteaccumulerend vermogen en zijn inderdaad te gebruiken voor grote overspanningen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

_sepulnation_ schreef op maandag 14 november 2016 @ 15:17:

Vooruitlopend op dit laatste ben ik nu bezig met het organiseren van mijn hypotheek. Mijn hypotheekadviseur zegt echter dat ik een definitieve aanneemsovereenkomst dien te hebben wil ik een offerte van Nationale Nederlanden kunnen ontvangen. Ik zou graag toch nu al een offerte willen ontvangen omdat ik persoonlijk denk dat de rente binnen zeer korte termijn gaat stijgen.
Mijn vraag aan jullie is dan ook of jullie je herkennen in de gestelde procedure of hebben jullie een offerte kunnen ontvangen op basis van een elementenraming + begroting voor de overige posten (tuin, keuken etc.)? Zo ja, bij welke hypotheekverstrekker?
Wij zijn ook bezig met de hypotheek. ook NN. (scherpe rente he ;) )
Volgens onze adviseur kan je een rentebod vragen, maar bij uiteindelijke toezegging moet je inderdaad een onherroepelijke vergunning hebben en een getekende aanneemovereenkomst naast de gebruikelijke papieren. Het rentebod is 6 maanden geldig bij NN. Niet voldoende om bijvoorbeeld je ontbindende voorwaarde op te laten vallen, maar wel goed om rente vast te leggen en 6 maanden te nemen voor vergunning en aanneemovereenkomst.

Zo'n rentebod is in plaats van de ouderwetse offerte, omdat van europa aan offertes geen voorwaarden meer mogen zitten en je dan dus recht hebt op het geld. Geef het beestje een andere naam en je kan weer doen wat je weel moeten de banken gedacht hebben.

NN gaat inderdaad per 18-11-2016 0,1% omhoog is mij gemeld door de adviseur.

Wij hebben het rente aanbod dus aangevraagd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 23:03
Dit is de tekening van het huis.

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/ehn8rn.jpg

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richard
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:46

Richard

Kuru Kuru Kururin

Maar heeft het gebruik van riet wellicht te maken met de keuze voor de breedplaat?

20*350ZO45°

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Richard schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:35:
[...]

Maar heeft het gebruik van riet wellicht te maken met de keuze voor de breedplaat?
Nee, riet kun je gewoon op dakplaten schroeven. Vroeger deden ze dat rechtstreeks op de "pan"latten.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-08 09:26

WNT

Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 12:30:
[...]

Wij zijn ook bezig met de hypotheek. ook NN. (scherpe rente he ;) )
Volgens onze adviseur kan je een rentebod vragen, maar bij uiteindelijke toezegging moet je inderdaad een onherroepelijke vergunning hebben en een getekende aanneemovereenkomst naast de gebruikelijke papieren. Het rentebod is 6 maanden geldig bij NN. Niet voldoende om bijvoorbeeld je ontbindende voorwaarde op te laten vallen, maar wel goed om rente vast te leggen en 6 maanden te nemen voor vergunning en aanneemovereenkomst.

Zo'n rentebod is in plaats van de ouderwetse offerte, omdat van europa aan offertes geen voorwaarden meer mogen zitten en je dan dus recht hebt op het geld. Geef het beestje een andere naam en je kan weer doen wat je weel moeten de banken gedacht hebben.

NN gaat inderdaad per 18-11-2016 0,1% omhoog is mij gemeld door de adviseur.

Wij hebben het rente aanbod dus aangevraagd.
Ja klopt, alleen is een rente-aanbod geen garantie voor een offerte. Dus je neemt wel een risico door het zo te doen (maar je kunt zelf het beste inschatten hoe groot het risico is).
Wij doen nu trouwens een aanvraag bij ABN-AMRO, die hebben extra rentekorting (0,2%punt) als je EPC <0,7. Wij vragen 85% van de waarde van het huis aan en hebben dan bij ABN-AMRO echt een hele gunstige rente. Dus hoop dat we die offerte ook binnen gaan krijgen, nu bezig met alle stukken verzamelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18-09 18:32
WNT schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:05:
[...]
Wij doen nu trouwens een aanvraag bij ABN-AMRO, die hebben extra rentekorting (0,2%punt) als je EPC <0,7. Wij vragen 85% van de waarde van het huis aan en hebben dan bij ABN-AMRO echt een hele gunstige rente. Dus hoop dat we die offerte ook binnen gaan krijgen, nu bezig met alle stukken verzamelen.
??? Moet je volgens bouwbesluit al niet EPC 0.4 halen ?

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
jacovn schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:18:
[...]

??? Moet je volgens bouwbesluit al niet EPC 0.4 halen ?
Yup. Woningen wel.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

WNT schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:05:
[...]

Ja klopt, alleen is een rente-aanbod geen garantie voor een offerte. Dus je neemt wel een risico door het zo te doen (maar je kunt zelf het beste inschatten hoe groot het risico is).
Het is zeker geen garantie. Zo'n aanbod is dan ook geen reden om naar de verkoper te rennen en te zeggen laat de ontbindende voorwaarde voor financiering maar zitten ;)

Iedereen die bezig is met het (laten) bouwen van een huis zal beamen dat er een hoge mate van "kip-ei" situaties zijn. Ergens moet je op gokken, dus wij gaan er van uit dat, indien we alles netjes aanleveren, als we straks de echte offerte aanvraag doen NN niet op hun aanbod terugkomt. Volgens onze adviseur is dat hoe het gaat.

Wij hebben het volle pond nodig en dan is NN erg voordelig (ook als je de rente 0,1% ophogen)

@WNT Moet je bij ABN-AMRO ook je vergunning onherroepelijk hebben en de aanneemovereenkomst getekend hebben?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 16-11-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-09 13:47
@Jacovn; Je kan natuurlijk ook een bestaande woning kopen met een EPC < 0,7

Zijn er hier mensen die een hypotheek hebben geregeld zonder aanneemovereenkomst (b.v. door zelfbouw)? Erg benieuwd naar ervaringen.

Het is iig aan alle kanten duidelijk dat men in Nederland niet heel erg gewend is aan particulieren die aan het bouwen slaan. Je krijgt al helemaal vragende blikken terug als je niet via een standaard aanbesteding werkt.

Tijdje terug bij een hypotheekadviseur geweest, hij had een spreadsheet met alle partijen waarmee ze samenwerken. Op basis van onze plannen (CPO, Groningerakte, ondernemer) viel al een heel groot deel van de aanbieders af.

[ Voor 8% gewijzigd door bartvb op 16-11-2016 14:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

Iedereen die bezig is met het (laten) bouwen van een huis zal beamen dat er een hoge mate van "kip-ei" situaties zijn.

@WNT Moet je bij ABN-AMRO ook je vergunning onherroepelijk hebben en de aanneemovereenkomst getekend hebben?
Helemaal mee eens, werd ook echt gek van kip/ei verhaal.
Ze hebben tot nu toe alleen om de vergunning gevraagd, nog niet om een taxatie of aanneemovereenkomst....(wat ik raar vind).

Wij hadden trouwens dus een aanvraag gedaan bij de Rabo (die wilde toen een offerte uitbrengen zonder vergunning), was toen naast NN een van de weinige die dat wilde. Voordat we de hypo konden passeren was wel een vergunning nodig. Daarna kregen we problemen met de aannemer, waar we inmiddels mee gestopt zijn. Voordeel is wel dat we inmiddels de vergunning hebben en dat we dus op zoek kunnen naar een goedkopere hypotheek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jipsy
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 22:07
Verwijderd schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:31:
[...]

Het is zeker geen garantie. Zo'n aanbod is dan ook geen reden om naar de verkoper te rennen en te zeggen laat de ontbindende voorwaarde voor financiering maar zitten ;)

Iedereen die bezig is met het (laten) bouwen van een huis zal beamen dat er een hoge mate van "kip-ei" situaties zijn. Ergens moet je op gokken, dus wij gaan er van uit dat, indien we alles netjes aanleveren, als we straks de echte offerte aanvraag doen NN niet op hun aanbod terugkomt. Volgens onze adviseur is dat hoe het gaat.

Wij hebben het volle pond nodig en dan is NN erg voordelig (ook als je de rente 0,1% ophogen)

Getekende aanneemovereenkomst wel en vergunning kan dan onder voorbehoud. Zo heeft onze adviseur het bij ABN geregeld.

Passeren bij notaris kan pas wanneer de vergunning onherroepelijk is en dan komt ook bouwdepot vrij.

In de tussentijd mag/moet je alle kosten even voorschieten >:)

[ Voor 3% gewijzigd door Jipsy op 16-11-2016 14:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WNT

WNT

bartvb schreef op woensdag 16 november 2016 @ 14:32:
@Jacovn; Je kan natuurlijk ook een bestaande woning kopen met een EPC < 0,7

Zijn er hier mensen die een hypotheek hebben geregeld zonder aanneemovereenkomst (b.v. door zelfbouw)? Erg benieuwd naar ervaringen.
Begreep van onze adviseur dat ze bij ABN verschil maken tussen "Kavelbouw in eigen beheer" en "zelfbouw" of iets in die woorden. Het laatste is dan dat je het echt (deels) met je eigen handen doet.

Sommige aanbieders hebben ook een maximaal bedrag dat ze financieren dus dat moet je ook meenemen in je overweging. Bijv. bij argenta is dat 500K (dacht ik uit mijn hoofd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:45
Ernemmer schreef op woensdag 16 november 2016 @ 11:31:
[...]

Niet typisch staalbouw, ik had het bij mijn vorige kalkzandsteen woning ook.

En in NL worden de kanaalplaten ook meestal vanaf de vrachtwagen gelegd, ik gok dat de platen bij Grolsch te laat besteld zijn (volgens mij liep de bouw voor op de planning ) en er daardoor geen vrachtwagen met kraan beschikbaar was.
De platen zijn op zich wel op tijd besteld (juli) maar door een "administratieve fout" bij de vloerboer niet op tijd in productie gegaan waardoor ze 3 weken later gekomen zijn als verwacht.

Dat kan dus een reden zijn dat er geen vrachtwagen met kraan is geweest, maar er stond wel kraanhuur in de begroting, dus misschien dat het wel de bedoeling was :?

Ook niet zo heel erg boeiend voor mij, het zit bij de prijs in, en hoe de aannemer het doet moet hij zelf weten :P

Ik heb nog ff de begroting erbij gepakt

1. Kraanhuur beton storten incl. blokken draaien 4 uur á € 85,00
2. Kraanhuur b.g.g. vloerplaten leggen 3 uur á € 95,00
3. Kraanhuur 1e verdieping vloerplaten leggen 4 uur á € 95,00
4. Kraanhuur hulp dakplaten 5 uur á € 95,00

Prijzen allemaal excl. BTW. BTW, AK en Winst.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Rtificial

as fake as can be

Mooie prijs hoor, voor de kraanhuur! En inderdaad, hoe dia aannemer het doet moet ie zelf weten.

"Don't blow out my candle if you want yours to shine brighter..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik had al een tijdje een aanbod van 2.38% voor 20 jaar vast, maar zal wel de papierwinkel nog door moeten. Werkgeversverklaringen zal ik ook wel weer nodig hebben.
Als het meezit komt er deze week ook nog een aannemer met een prijs terug. Zal wel moeten gaan kiezen binnenkort, half januari srv toets..

8x330 NO12.5°, 8x330 ZW12.5°, 8x350 ZW60°, 8x325 NO10°, SE8K, P500. 6x410 ZW10° Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Even weer een post over huizen :).

Ik zit nog steeds met de architect te kloten met leidingwerk. We zitten met de WTW installatie. Indeaal gezien wil geen korte deuren. Dus bij WTW zit ik dan volgens mij vast aan een in -en afvoer rooster per kamer. Voor boven is dat een probleem, hoe komen de leidingen boven, met 5 kamers en 2 leidingen per kamer moet er dus best een pak naar de eerste verdieping.

Is WTW boven wel nodig? Kan ik niet gewoon ventilatieroosters gebruiken op de slaapkamers? Desnoods "moderne" varianten die co2 e.d. meten. Wellicht moet ik de badkamer hiervan uitzonderen.

Is bovenstaande mogelijk? Mag dit voor de EPC berekening?

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-09 15:10
Jij zit te kloten, de architect heeft een punt. :P

Overigens is er vaak een standleiding en wordt per ruimte individueel de lucht geregeld. Afvoer is vaak sowieso al gecombineerd. Door het afstellen van de ventielen wordt het debiet bepaald. Er gaan niet per kamer twee pijpen heen.

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Je gaat toch niet met twee kanalen per kamer naar boven?
Er gaan twee kanalen naar de bovenverdieping (in- en afvoer), die worden boven afgetakt richting de kamers.

Combineren van systeem C met systeem D lijkt mij vragen om problemen, dan krijg je iig een nogal aparte situatie waar de meeste WTW units niet op zijn gebouwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
Vergunningsaanvraag voor de uitbouw is ingediend :) Spannend :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 10:45:
Jij zit te kloten, de architect heeft een punt. :P

Overigens is er vaak een standleiding en wordt per ruimte individueel de lucht geregeld. Afvoer is vaak sowieso al gecombineerd. Door het afstellen van de ventielen wordt het debiet bepaald. Er gaan niet per kamer twee pijpen heen.
Architect zit te kloten :). Die wil per kamer 2 leidingen naar boven hebben. Ik heb er geen verstand van...

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Ging mij meer om het verslepen van de leidingen om de trap heen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Señor Sjon schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:15:
Ging mij meer om het verslepen van de leidingen om de trap heen. ;)
Daar heb ik al een betere oplossing voor. ;)

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kaasplank
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
artbij schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 12:09:
[...]

Architect zit te kloten :). Die wil per kamer 2 leidingen naar boven hebben. Ik heb er geen verstand van...
Wanneer je er geen verstand van hebt moet je misschien de architect zijn werk laten doen. Vanaf de wtw gaat een aanvoer en een retourleiding naar boven / beneden (afhankelijk vanaf waar de wtw hangt) die per verdieping aftakt naar de verschillende kamers. Afgezien van de verticale leidingen die door een schacht moeten zie je dus later bijzonder weinig terug van de leidingen horizontaal. Die liggen allemaal in de vloer of achter knieschotten (indien van toepassing)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Aan en afvoer naar dezelfde kamer heeft geen zin. Je voert af in de vochtige ruimtes, en aan in de andere ruimtes. Dat moet in balans zijn, en daarvoor moeten luchtstromen tussen de vertrekken mogelijk zijn. Vrije ruimte onder de deur is daarvoor de minst zichtbare optie. Je kan ook kiezen voor roosters in de deuren, of in de muur tussen ruimtes, maar dat is allemaal meer zichtbaar.

Ons huis is vrij klein, 550m3 ongeveer, en daarvoor staan de verdelers bij elkaar bij de ventilatieunit, en vertrekken we daarvandaan met individuele buizen naar de verschillende vertrekken. In sommige vertrekken is dat meer dan 1 (woonkamer en keuken). De overige vertrekken hebben ieder 1 buis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Kaasplank schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 13:25:
[...]

Wanneer je er geen verstand van hebt moet je misschien de architect zijn werk laten doen. Vanaf de wtw gaat een aanvoer en een retourleiding naar boven / beneden (afhankelijk vanaf waar de wtw hangt) die per verdieping aftakt naar de verschillende kamers. Afgezien van de verticale leidingen die door een schacht moeten zie je dus later bijzonder weinig terug van de leidingen horizontaal. Die liggen allemaal in de vloer of achter knieschotten (indien van toepassing)
Wanneer je een post niet goed leest. Laat dan ook je commentaar achterwege :).

Architect heeft geen idee van WTW....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 17-09 12:57

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Volgend jaar ga ik samen met vriendin, ons huis bouwen. We wonen in Spanje dus de kavelkosten zijn echt een schijntje vergeleken met NL:
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
Nadeel van de goedkope kavel is wel dat we niet aangesloten zijn aan het net, dus geen gas, water en licht. Energie moeten we dus zelf opwekken en water komt van twee bronnen: de lucht en een waterput van de buurman.

We gaan ook 'natuurlijk' bouwen. Dat betekend voor ons:
  • geen beton of kalkzandsteen. Voor de productie van beton wordt enorm veel energie verbruikt en kalkzandsteen is niet lokaal te krijgen. Hier wordt vooral gebouwd met keramieken bouwblokken
  • lokale producten gebruiken: strobalen muren, recycled hout of lokaal geproduceerd hout)
Door natuurlijke produkten te gebruiken, drukken we kosten van het huis enorm. Natuurlijk hebben we extra beginkosten zoals de zonnepanelen (5k euro) en de waterpomp + opslag (1 - 2k euro).
De muren zijn niet heel duur. Een vrachtwagen met 200 balen kost nog geen 500 euro :P
Het dak kunnen we zo duur maken als we willen, sierlijke leitjes of 'imitatie keramiek' platen 8)7 ...

Ik heb nu Sketchup al het een ander getekend en wil graag verder gaan met 2D tekeningen om details beter uit te werken. Nu zie ik door het bomen het bos niet meer, welk programma zou ik hier voor willen gebruiken? Liefst gratis natuurlijk :P

[ Voor 12% gewijzigd door _Erikje_ op 18-11-2016 22:50 . Reden: meer info ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Tekenschot met calpapier om het natuurlijk te houden. ;)

Ik weet niet wat je wil detailleren, maar eigenlijk zou je met alles waarmee je maatvast kan tekenen kunnen werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Dacht zelf ook aan papier, maar dat is zo ouderwets :P Daarnaast wil ik ook makkelijk wijzigingen maken zonder te gummen / opnieuw te tekenen.

Ik wil plattegronden tekenen: indeling ruimtes, leidingen, afvoeren, deuren etc. Sketchup is daar niet voor gemaakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nokiaan958GB
  • Registratie: Augustus 2008
  • Niet online
Leuk project daar in Spanje.

Strobalen tussen keramieken blokken mag ik hopen. Stro is supergoedkoop maar brandt te goed. Zeker als je met kaarslicht je huis moet verlichten :p
Is 2e keus schapenwol als vervanger van stro niet een optie? Dat neemt volgens mij minder water op waardoor de kans op rotting veel kleiner is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Nee! Strobalen branden juist niet. Ga maar eens youtuben. Je kunt er een beste butaanbrander oplos laten en het smeult alleen een beetje.

De balen worden wel afgewerkt met een stuclaag van klei, lijm, zand en stro. Dit zorgt voor een super isolerende én structurele wand.

Schapenwol lijkt me een hele dure aangelegenheid. Ook zijn er hier in de buurt meer varkens dan schapen.

[ Voor 7% gewijzigd door _Erikje_ op 18-11-2016 23:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Strobalen en leem is een prima, gekende methode. Je zal wel een degelijk houten frame moeten (laten) uitwerken, maar verder is vrijwel alles zelf te doen.

Heel veel succes!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Kijk eens op floorplanner.com , precies wat je zoekt denk ik, en een leuke bijkomstigheid, het is gratis :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
We hebben een keuze gemaakt. De catalogus bouwer deed aanbod wat maar paar duizend euro van architect/ontwikkelaar af zit. Was een beetje appels en peren. Carport 2 meter smaller, garage meter breder (20m3 meer) plafond onder veranda of balken etc.

Dus volgende fase maar in..

[ Voor 5% gewijzigd door jacovn op 19-11-2016 08:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:28
Gefeliciteerd! Met wie ga je uiteindelijk bouwen?

En hoe lang en breed is je woning?
Hoeveel m3?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 28-12-2022
Gefeliciteerd, plattegrondje is altijd leuk!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
@_Erikje_; leuk project! Weer eens heel wat anders dan wat hier normaal voorbij komt. Ook het autarkische geeft leuke uitdagingen :) Heel erg benieuwd wat jullie allemaal gaan doen daar.

En idd wat een grondprijs! Ik wil niet weten wat mijn kavel kost als ik dat omreken naar 1 hectare :o

Wat tekenen betreft; SketchUp vind ik echt een enorm knakenpakket. Het is erg laagdrempelig, maar je bent alleen maar 2D vlakjes tegen elkaar aan het stapelen. Even ergens een maat aanpassen is een hoop gedoe (of ik snap het pakket gewoon niet :+).

Ik gebruik zelf Revit, dat is een parametrische solid modeler. Hierdoor is het aanpassen echt VEEL makkelijker en het grootste voordeel is dat Revit gemaakt is om details en doorsnedes mee te maken. Goede combinatie van 2D en 3D. Normaal best een duur pakket maar ze zijn erg vrijgevig met de studentenversie. Die versie werkt volledig als de normale versie tot je gaat printen, dan staat er met grote letters STUDENT VERSION bij je tekening. Heeft een iets hogere leercurve, maar er zijn bergen tutorials te vinden en het is geen rocket science.

Heel veel succes met jullie project iig! Keep us posted :)

@jacovn; Super! Heel erg gefeliciteerd :) Leuk!

Hier overigens ook goed nieuws. Er is een wijziging door de gemeenteraad gekomen op ons bestemmingsplan. Iemand had in al z'n wijsheid besloten dat het 'peil' voor ons kavel wel N.A.P. kon zijn en de bouwhoogte (vanaf peil) 14 meter. Dat is leuk en aardig, maar het kavel ligt tegen de Veluwe aan en dus op 35m boven N.A.P. Dat geeft een wat onhandige situatie.

In de wijziging is nu aangegeven dat de bouwhoogte is aangepast naar 49m + N.A.P. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mekkieboek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 07:14
_Erikje_ schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 22:53:
Ik wil plattegronden tekenen: indeling ruimtes, leidingen, afvoeren, deuren etc. Sketchup is daar niet voor gemaakt...
SweetHome3D, kun je in 2D plattegronden op schaal mee maken mbv. elementen (raam, muur, deur etc.) en de 3d afbeelding daarvan is bonus. Is freeware.

|       |       |   ·  |     |  ·  |    |  · |    | · |   |   | : |  |  |·| |·| |·| |·|

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Qosmic schreef op zaterdag 19 november 2016 @ 08:33:
Gefeliciteerd! Met wie ga je uiteindelijk bouwen?

En hoe lang en breed is je woning?
Hoeveel m3?
Ik heb alleen de schets tekening van mijzelf waar de wensen in zaten. De architect gaat het uit tekenen nu.

Het is nijhuis bouw management.
11.8x8 meter hoofdgebouw. 4x4 open bijkeuken en 4x4 veranda. Garage 3x9 meter met daarin technische ruimte achterste stuk van 3x3 meter. Carport van 5.5x 6 meter.

Inhoud geen idee, reken je dan de netto ruimte tussen muren , vloer, plafond, of de buitenmaat ?

[ Voor 8% gewijzigd door jacovn op 19-11-2016 13:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
_Erikje_ schreef op vrijdag 18 november 2016 @ 22:40:
Volgend jaar ga ik samen met vriendin, ons huis bouwen. We wonen in Spanje dus de kavelkosten zijn echt een schijntje vergeleken met NL:
***members only***
Nadeel van de goedkope kavel is wel dat we niet aangesloten zijn aan het net, dus geen gas, water en licht. Energie moeten we dus zelf opwekken en water komt van twee bronnen: de lucht en een waterput van de buurman.
Landbouwgrond kost in Nederland ook niet zoveel, €40K tot 100K per hectare afhankelijk van de regio.
http://www.boerderij.nl/l...d/grondprijzen/?cmpid=ILC|Grond|C3_contentmarketing|home|keuze-redactie|grondprijzen
Bosgrond kost helemaal geen drol, 10K per hectare ofzo, maar daar kun/mag je dan ook niet zoveel mee.

Ik denk dat ze in Spanje iets minder moelijk doen over bestemmingsplannen en dat soort ambtelijk geneuzel, dat zal allicht helpen. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Erikje_

_Erikje_

Tweaker in Spanje

Ja, het bestemmingsplan is natuurlijk belangrijk. In Spanje is landelijk bepaald dat een stuk 'rustiek' land van >10.000m2 bebouwd mag worden tot 2% van de totale oppervlakte. We kopen dus geen landbouwgrond, ook al staan er nu amandel- en olijvenbomen op. De verkopers vragen nu na bij de gemeente of het bestemmingsplan niet veranderd is.

Ik ga even spelen met floorplan en SweetHome3D.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-09 16:48
Wat zijn de ervaringen met vloerverwarming op de eerste verdieping? :? We gebruiken de eerste verdieping normaal (badkamer, 4 slaapkamers, waarvan 1 slaapkamer iets meer in gebruik is buiten het slapen om).

Het gaat om een nieuwbouw woning dus de meerkosten zitten op zon 2000 euro tov radiatoren. We hebben een daalderdop warmtepomp. Voordeel wat ik zelf bedacht had was, systeem kan in de zomer boven ook iets koelen, ruimte radiatoren weg, minder stof. Zitten er ook praktische nadelen aan en wat zouden jullie aanraden? :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Als het binnen budget valt zou ik het persoonlijk wel doen.

Doordat de radiatoren wegvallen heb je meer indelingsvrijheid en vloerverwarming op de badkamer is wel erg fijn aan de voeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
okio schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:16:
Wat zijn de ervaringen met vloerverwarming op de eerste verdieping? :? We gebruiken de eerste verdieping normaal (badkamer, 4 slaapkamers, waarvan 1 slaapkamer iets meer in gebruik is buiten het slapen om).

Het gaat om een nieuwbouw woning dus de meerkosten zitten op zon 2000 euro tov radiatoren. We hebben een daalderdop warmtepomp. Voordeel wat ik zelf bedacht had was, systeem kan in de zomer boven ook iets koelen, ruimte radiatoren weg, minder stof. Zitten er ook praktische nadelen aan en wat zouden jullie aanraden? :*)
In kleinere ruimtes kan je in de knel komen met het beschikbaar vloeroppervlakte voor verwarming, maar is dit zelfbouw of projectbouw?

Ik zou altijd voor vloerverwarming gaan, dan heb je altijd de ruimte vrij en je hoeft ook geen radiatoren weg te halen bij de wandafwerking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
het is zelfbouw, ruimte gaat het issue niet direct worden (zijn vrij ruime kamers van +/- 4x4)

ok duidelijk, zit er qua energiekosten nog verschil in? Ik had nl het idee dat we boven niet of nauwelijks de kachel aan hebben en dat vloerverwarming natuurlijk wel redelijk continue aan staat

[ Voor 15% gewijzigd door okio op 20-11-2016 14:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Nog mensen met goede tips voor tuininrichtingssoftware? Wil buiten een beetje gaan plannen.

[ Voor 89% gewijzigd door Artbij op 20-11-2016 14:43 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
klopt ook, maar in de zin van. Overdag niet aan en dan savonds even aan.
Dat zal met wat ik er van weet met vloerverwarming niet gaan (duurt te lang voordat het er warm is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
okio schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:44:
klopt ook, maar in de zin van. Overdag niet aan en dan savonds even aan.
Dat zal met wat ik er van weet met vloerverwarming niet gaan (duurt te lang voordat het er warm is)
Dat is de reden dat ik nog twijfel over vloerverwarming. Als je kinderen hebt die op de kamer willen studeren kun je het met vloerverwarming niet even bij verwarmen. Duurt langer voordat het warm is en vervolgens weer lang voordat het afgekoeld is.

Ik ben van plan om vloerverwarming te doen. Die zet ik op 18gr oid. En als er dan gestudeerd moet worden een ventilatorkacheltje oid erbij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niek_
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:51
Je kan met vloerverwarming ook prima een specifieke ruimte verwarmen, door per ruimte een thermostaat te plaatsen en deze met het verdeelblok te verbinden. Werkt bij m'n zusje als een trein. Hele huis kan bij wijze van spreken koud zijn, maar als je dan op de 1e verdieping in de studeerkamer warmte vraagt springt de CV aan en wordt enkel die groep verwarmd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bluemoon23
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-06-2024
Ik heb zelf ook vloerverwarming op de 1e verdieping, dit omdat ik nergens radiatoren wilde hebben.
Je moet er ook rekening mee houden dat je bij goed geïsoleerde nieuwbouw (waar dit topic natuurlijk over gaat) het helemaal niet zo gek veel uit maakt in energieverbruik als je daar de temperatuur ook op peil houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Niek_ schreef op zondag 20 november 2016 @ 14:56:
Je kan met vloerverwarming ook prima een specifieke ruimte verwarmen, door per ruimte een thermostaat te plaatsen en deze met het verdeelblok te verbinden. Werkt bij m'n zusje als een trein. Hele huis kan bij wijze van spreken koud zijn, maar als je dan op de 1e verdieping in de studeerkamer warmte vraagt springt de CV aan en wordt enkel die groep verwarmd.
Het gaat er niet om dat je een aparte ruimte verwarmt. maar daar dit lang duurt en dat de warmte lang blijft hangen.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wom
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-09 21:00
We hebben hier vloerverwarming op alle twee de verdiepingen, welke we per verdieping kunnen instellen. Zeer tevreden over. Enkel badkamer hebben we een bij-verwarming in de vorm van een designradiator. En die staat dus feitelijk nooit aan :+

Systeem bij ons heeft een sensor die de buitentemperatuur meet en op basis daarvan de verwarming al bij regelt waar nodig. Dit voorkomt dat je de eerste echt koude dag in een wat kouder huis zit :P

Carnavalmarkt.nl - Gratis adverteren met carnaval- en feestartikelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
okio schreef op zondag 20 november 2016 @ 11:16:

Met de watertemperatuur die de warmtepomp levert voor de vloerverwarming beneden, doen radiatoren vrijwel niets meer.
Ook kun je tegen het probleem aan lopen dat 1 radiator te weinig vermogen kan afgeven om de onderdrempel van je warmtepomp te halen, dus pendelen.
Conclusie : vloerverwarming boven is een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Okay de meesten vinden het dus de extra investering wel waard. Dank voor alle reacties.

Praktische waar ik tegen aan loop was ook het scenario:
Kind overdag naar school (dus geen warmte nodig), komt einde middag thuis. Dan moet kamer even warm zijn voor studeren, etc. Om vervolgens savonds/snachts weer gewoon koud te zijn ivm nachtrust.

Gaat dit met vloerverwarming? Of gaat dit inefficient worden??
We moeten ook een beetje naar de toekomst kijken he

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• orf
  • Registratie: Augustus 2005
  • Nu online

orf

okio schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:07:
Okay de meesten vinden het dus de extra investering wel waard. Dank voor alle reacties.

Kind overdag naar school (dus geen warmte nodig), komt einde middag thuis. Dan moet kamer even warm zijn voor studeren, etc. Om vervolgens savonds/snachts weer gewoon koud te zijn ivm nachtrust.

Geen ervaring, maar ik ben bang dat je niet zomaar kunt verwarmen omdat het een traag systeem is. Misschien is dit topic interessant: Bijverwarmen met IR-panelen. Zinvol?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
okio schreef op zondag 20 november 2016 @ 21:07:

Lees je de posts wel :? ? Geef het al drie keer aan....

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Wij krijgen ook vloerverwarming op de 1e verdieping. Deze is per ruimte te regelen.

Meerprijs is 0 euro, volgens de installateur scheelt het niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Hoe ga je die uiteindelijk regelen per ruimte? Evohome, wth rf of iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Dat weet ik nog niet, kzit te denken aan danfoss...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:21:
Dat weet ik nog niet, kzit te denken aan danfoss...
Waar laat jij de verdelers op de eerste verdieping? Ik wil ze eigenlijk in de muur, architect is daar niet zo'n fan van.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Kan ik me voorstellen ivm de servicebaarheid. Wellicht in een wandkast oid?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Erasmo schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:16:
Kan ik me voorstellen ivm de servicebaarheid. Wellicht in een wandkast oid?
Zit geen verschil in volgens mij.

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op zondag 20 november 2016 @ 22:30:
[...]

Waar laat jij de verdelers op de eerste verdieping? Ik wil ze eigenlijk in de muur, architect is daar niet zo'n fan van.
Wij krijgen een technische ruimte op de 1e verdieping waar de binnenunit van WP komt te staan, samen met de boiler en het buffervat, en dus de v.v. verdeler voor de 1e verdieping.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

artbij schreef op zondag 20 november 2016 @ 23:20:
[...]

Zit geen verschil in volgens mij.
Ik bedoel onder in een kledingkast oid :P

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Erasmo schreef op maandag 21 november 2016 @ 07:46:
[...]

Ik bedoel onder in een kledingkast oid :P
Dan zit er nog steeds geen verschil in. Ook in de muur kun je er gewoon bij :).
Grolsch schreef op maandag 21 november 2016 @ 07:44:
[...]

Wij krijgen een technische ruimte op de 1e verdieping waar de binnenunit van WP komt te staan, samen met de boiler en het buffervat, en dus de v.v. verdeler voor de 1e verdieping.
Dan is het makkelijk inderdaad :).

[ Voor 41% gewijzigd door Artbij op 21-11-2016 08:52 ]

Met gestrekt been.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Hoe dik wordt die muur dan? Vooral als er pompen of naregeling bij komt kijken, past dat niet zonder meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

In de muur zie ik zo ook niet direct voor me. Heb je geen ingebouwde linnenkast ofzo? Kan me de plannen niet goed meer herinneren.
Wij hebben er voor gekozen boven geen vloerverwarming te doen, maar hebben ook een houten verdiepingsvloer. Zou het beton zijn geweest, dan had ik gewoon vloerverwarming gelegd boven.

Vloerverwarming is heel langzaam, en dus maar beperkt te regelen. Als je kamers gerichter wil kunnen sturen dan kan dat beter met radiatoren. Maar of dat economisch interessant is vraag ik me af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Waarom zou vloerverwarming snel moeten werken? De huidige woningen zijn dermate geïsoleerd dat er weinig warmteverlies is in de woning. Het is niet dat de vloerverwarming in 5 minuten de ijsbloemen van het enkele glas af moet jagen. :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Andere optie voor ruimtes die maar af en toe verwarmd hoeven worden zijn infrarood panelen. Die zijn erg betaalbaar, prettige warmte en behoorlijk effectief in het lokaal afgeven van warmte.

In onze woning gaan we hoogstwaarschijnlijk voor vloerverwarming overal. Het is geen mega investering nu, wel iets dat later vrijwel niet aan te brengen is. Grote voordeel van vloerverwarming is dat het geschikt is voor vrijwel iedere warmtebron (van water/water warmtepomp tot CV-ketel tot zonneboiler tot houtkachel) en het is ook geschikt voor koeling.

Nadeel is idd dat je niet snel even een ruimte op temperatuur kan krijgen, maar dat is met lage temperatuurverwarming (wat je in vrijwel iedere nieuwe woning hebt) sowieso een probleem. Verder wat Sjon zegt; in moderne huizen is het boven niet koud. Het kleine beetje extra comfort zou je dan prima met b.v. een IR-paneel kunnen organiseren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Mijn ervaring is dat nieuwe huizen met een EPC 0,4< helemaal niet echt koud worden op de 1e verdieping.

Wij kiezen voor vloerverwarming omdat we met een WP werken, dus LTV.
2e reden om voor vloerverwarming te kiezen op de 1e verdieping is de mogelijkheid tot koelen in de zomer
3e reden is de prijs, het maakt bij nieuwbouw nagenoeg niet uit, of LT radiatoren met thermostaatkranen of vloerverwarming.

Mijn kinderen zijn nu 0 en 2 , ik vraag me af in hoeverre mijn kinderen straks gaan studeren op hun eigen kamer. Op dit moment gebeurt alles al met tablets/laptops aan de keukentafel, laat staan over + 10 jaar als mijn kinderen gaan studeren.

infraroodpanelen vind ik dan weer een absolute nogo, echt foeilelijke dingen om te zien, dan nog liever "tijdelijk" een straalkacheltje mocht dat nodig zijn (wat ik niet verwacht).

[ Voor 12% gewijzigd door Grolsch op 21-11-2016 12:12 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grolsch
Voor de geïnteresseerden, hier nog een paar foto'tjes met de voortgang.

Afgelopen week los van de vloer 1e verdieping en een beetje metselwerk zo op het oog niet zo heel veel veranderd. Wel is de aannemer in zijn werkplaats bezig met de kapconstructie:

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/o6be4x.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/17uyrn.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i67.tinypic.com/c27td.jpg

Een blik in de woonkamer:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/id8xnt.jpg

Een blik in de keuken richting terras

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2ic0j7q.jpg

Een blik in de keuken richting oostkant

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/25i9kjt.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Blijft je uitzicht vanuit de keuken zo? Mooi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Markprinsen schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:38:
Blijft je uitzicht vanuit de keuken zo? Mooi!
Yup, de grond er naast en er achter zit helemaal geen bestemmingsplan op, dus ik verwacht dat daar de komende 50 jaar niets gaat gebeuren.

Wat ik met trouwens afvraag is waarom ze de kanaalplaten stutten :? Ik dacht dat dat niet nodig was :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bartvb
Die infraroodpanelen heb je ook weggewerkt in spiegels, schilderijen en ook gewoon net afgewerkte plafond en wand exemplaren. Hoeft niet lelijk te zijn dus :)

Maar tof, Grolsch! Komt het allemaal ook een beetje overeen met hoe je je het huis had voorgesteld?

Wij zijn ondertussen nog even bezig met het compleet omgooien van onze binnenindeling :o Voortschrijdend inzicht enzo :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
bartvb schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:00:
Die infraroodpanelen heb je ook weggewerkt in spiegels, schilderijen en ook gewoon net afgewerkte plafond en wand exemplaren. Hoeft niet lelijk te zijn dus :)

Maar tof, Grolsch! Komt het allemaal ook een beetje overeen met hoe je je het huis had voorgesteld?

Wij zijn ondertussen nog even bezig met het compleet omgooien van onze binnenindeling :o Voortschrijdend inzicht enzo :)
Het gaat inderdaad zoals verwacht.

Op tekening zei iedereen "Wat een grote keuken (7,2x5mtr) en wat een grote woonkamer (7,2x4,7mtr) maar nu ik het zo zie vind ik niet dat het lomp groot is.

Wij hebben de indeling ook een keer of 34 veranderd voordat we eruit waren wat het moest worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Señor Sjon schreef op maandag 21 november 2016 @ 11:44:
Waarom zou vloerverwarming snel moeten werken? De huidige woningen zijn dermate geïsoleerd dat er weinig warmteverlies is in de woning. Het is niet dat de vloerverwarming in 5 minuten de ijsbloemen van het enkele glas af moet jagen. :+
Helemaal mee eens, maar de vraagstelling was om te kunnen variëren tussen slaaptemperatuur (laag) en studeertemperatuur (hoog). Dat is lastig, met LTV.

Wij verwarmen boven momenteel helemaal niet, en dat is eigenlijk ook prima, met een goed geïsoleerde woning. Nu, als er iemand een dag zou moeten zitten studeren, dan zou ik wel wat gaan bijverwarmen, boven de 20 graden haal ik niet de hele winter. Ik heb de leidingen tijdens de bouw al gelegd, dus kan vrij eenvoudig radiatoren plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Artbij
Grolsch schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:11:

Mijn kinderen zijn nu 0 en 2 , ik vraag me af in hoeverre mijn kinderen straks gaan studeren op hun eigen kamer. Op dit moment gebeurt alles al met tablets/laptops aan de keukentafel, laat staan over + 10 jaar als mijn kinderen gaan studeren.
Vraag is of puberende kinderen het nog leuk vinden om met pa en ma aan de keuketafel te zitten :).

Met gestrekt been.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
artbij schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:09:
[...]

Vraag is of puberende kinderen het nog leuk vinden om met pa en ma aan de keuketafel te zitten :).
Dan kunnen pa en ma naar de slaapkamer om activiteiten uit te voeren waardoor de slaapkamer vanzelf warm wordt 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
@Grolsch, Waarom dekken ze het metselwerk niet af na een dagproductie eigenlijk? Nu regent alles van bovenaf in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Señor Sjon schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:19:
@Grolsch, Waarom dekken ze het metselwerk niet af na een dagproductie eigenlijk? Nu regent alles van bovenaf in.
Geen flauw idee, kheb me laten vertellen dat alles vanzelf wel weer droog wordt omdat alles kan ventileren :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Markprinsen
Als het maar niet je spouwblad in regent maar volgens mij hebben ze daar een EPDM strook ofzo op gelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• okio
Hmm wat mij wel opvalt is dat de meesten hier zeggen dat het niets extra zou moeten kosten, terwijl er bij ons dan toch zon 2k op de meerprijs lijst staat. Gaat om nieuwbouw woning.

Voor de rest zijn de meningen verdeeld, ik moet zeggen dat ik wel gevoelig ben voor het punt dat er boven waarschijnlijk maar weinig verwarmd hoeft te worden ivm EPC van onder de 0.4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qosmic
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:28
bij mij dekken ze het metselwerk na elke dag of met deze zwarte kapjes:

Afbeeldingslocatie: http://www.bouwtotaal.nl/media/system/artikelen/180/BT_01_11_Doorstrijkmortel_8.jpg

Juist omdat de metselaars tegen mij zeiden dat het beter is als het niet nat wordt en inregent.

Aankomende vrijdag gaan ze bij mij de kap plaatsen, hoe lang duurt het dan +/- voordat het ook bedekt is met pannen?

Stop chasing the dream, you're already living it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LittleTycoon
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 11-08 21:46
okio schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:38:
Hmm wat mij wel opvalt is dat de meesten hier zeggen dat het niets extra zou moeten kosten, terwijl er bij ons dan toch zon 2k op de meerprijs lijst staat. Gaat om nieuwbouw woning.

Voor de rest zijn de meningen verdeeld, ik moet zeggen dat ik wel gevoelig ben voor het punt dat er boven waarschijnlijk maar weinig verwarmd hoeft te worden ivm EPC van onder de 0.4
Zelf aparte offerte opvragen, kun je benchmarken. Bij mij kost het ook niets extra.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:40

The Legend

*Plop*

Grolsch schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:59:
[...]

Yup, de grond er naast en er achter zit helemaal geen bestemmingsplan op, dus ik verwacht dat daar de komende 50 jaar niets gaat gebeuren.
Niet om je bang te maken, maar als het echt 'bestemmingsloze' grond is (oftewel een witte vlek) dan zou dat betekenen dat daar in beginsel alles mag qua bouwen en gebruik. Dat kan dus erg aantrekkelijk zijn. De moeite waard om in de gaten te houden, en bij een bestemmingsplanherzieningen aan te dringen op het daadwerkelijk bestemmen van de grond zodat het past in de omgeving.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
The Legend schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:55:
[...]

Niet om je bang te maken, maar als het echt 'bestemmingsloze' grond is (oftewel een witte vlek) dan zou dat betekenen dat daar in beginsel alles mag qua bouwen en gebruik. Dat kan dus erg aantrekkelijk zijn. De moeite waard om in de gaten te houden, en bij een bestemmingsplanherzieningen aan te dringen op het daadwerkelijk bestemmen van de grond zodat het past in de omgeving.
Het zijn allemaal weilanden van mijn buren.

Er zit overal agrarische bestemming op, dus naar mijn idee wordt dat voorlopig geen bouwgrond, of de zoon van de buurman moet er willen bouwen.

Dan zal het links naast ons zijn, achter ons lopen geen eens wegen, dus daar gaan bouwen zal niet logisch zijn.
okio schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:38:

In eerste instantie zouden er LT radiatoren komen in de slaapkamers met thermostaat kranen. Nu is dat natuurlijk ook niet voor niks.

In vergelijking met wat er in onze offerte stond zal het niet duurder worden heeft de installateur mij beloofd.

Dus laat de aannemer/installateur maar uitleggen waarom het wel duurder is lijkt mij.
Qosmic schreef op maandag 21 november 2016 @ 13:48:
bij mij dekken ze het metselwerk na elke dag of met deze zwarte kapjes:

[afbeelding]

Juist omdat de metselaars tegen mij zeiden dat het beter is als het niet nat wordt en inregent.

Aankomende vrijdag gaan ze bij mij de kap plaatsen, hoe lang duurt het dan +/- voordat het ook bedekt is met pannen?
Volgens mij doen ze dat bij mij ook, kijk maar eens goed naar de foto's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Legend
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:40

The Legend

*Plop*

Grolsch schreef op maandag 21 november 2016 @ 14:09:
[...]

Het zijn allemaal weilanden van mijn buren.

Er zit overal agrarische bestemming op, dus naar mijn idee wordt dat voorlopig geen bouwgrond, of de zoon van de buurman moet er willen bouwen.
Nee ok, maar dan is het dus geen bestemmingsloze grond :P Dan is precies geregeld wat wel en niet mag.

Ik ben toch malle pietje niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Divak
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 18-09 14:26
Grolsch schreef op maandag 21 november 2016 @ 12:59:
[...]
Wat ik met trouwens afvraag is waarom ze de kanaalplaten stutten :? Ik dacht dat dat niet nodig was :?
Raar inderdaad.. Ik kan niet zo 1,2,3 zien waarom ze dat zouden doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 07:02

Milmoor

Footsteps and pictures.

Deden ze bij ons ook. Beste antwoord dat ik kon bedenken is dat de niet dragende muren stiekem toch een beetje dragend zijn, of dat het volle gewicht nog niet op de buitenmuren mag.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grolsch
Ik hoorde ook dat het zo kon zijn dat de kanaalplaten nog niet volledig uitgehard zouden zijn :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leecher
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-09 17:13
Klopt technisch gezien wel maar daar zou ik niet op wachten als ik jou was. Ben je decennia verder :+

Ik heb een betaalde 2025 WinRAR licentie (geen leugen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik denk dat ze het voor de zekerheid stutten aangezien er pallets / happen met kalkzandsteen blokken op staan. Een volle pallet weegt al 1600 kilo.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grolsch
Nieuwsgierig als ik ben dit nog gevonden
Montage
De fabrikant verstrekt de opdrachtgever een legplan
waarop de kanaalplaatelementen staan aangegeven.
Elke plaat is voorzien van een merk. De merken komen
overeen met die op de labels van de vloerplaten.
Door de voorspanning zijn de vloerplaten enigszins
getoogd. Opbuigingsverschillen tussen de platen kunnen
als dat nodig is vóór het vullen van de voegen in
het werk worden gecorrigeerd.
Dit kan gebeuren door bijvoorbeeld voorbelasten of
door plaatselijke onderstempeling, of eventueel een
combinatie van beide methoden. Hierna kan de voegvulling,
bestaande uit een fijn grindbeton of een zandcementspecie,
worden aangebracht.
bron: http://www.ab-fab.nl/Documenten/deel5-3-1.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snavel
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 25-03 15:08
De onderstempeling staat bij de grote sparingen (met raveling). Hier plaatst men toch onderstempeling (terwijl de platen zelfdragend zijn) om de belastingen tijdens de bouw op te vangen. Zoals hierboven aangegeven worden er pallets etc. boven op de platen gezet die een bepaalde (punt)belasting veroorzaken. Deze belastingen komen na de bouw niet meer voor en zijn daarom niet berekend. De grote sparingen zijn zwakke plekken en vandaar dat juist daar die onderstempeling staat. Dit gebeurt veel vaker, ook bij bv vers gelijmd/gemetselde muren plaatst men soms onderstempeling, bij ravelingen, etc.
Grolsch schreef op maandag 21 november 2016 @ 20:49:
Nieuwsgierig als ik ben dit nog gevonden
Persoonlijk ben ik hier geen fan van. Ze bedoelen dat wanneer de naden niet mooi aansluiten (door verschil in de toog) kun je onderstempeling onder de vloer plaatsen om dit op te vangen, eventueel in combinatie met een belasting op de vloeren. Ja dan krijg je idd die naad wat netter aangesloten maar je creëert ongewenste spanningen tussen de kanaalplaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rtificial

Rtificial

as fake as can be

Snavel schreef op maandag 21 november 2016 @ 22:30:
De onderstempeling staat bij de grote sparingen (met raveling). Hier plaatst men toch onderstempeling (terwijl de platen zelfdragend zijn) om de belastingen tijdens de bouw op te vangen. Zoals hierboven aangegeven worden er pallets etc. boven op de platen gezet die een bepaalde (punt)belasting veroorzaken. Deze belastingen komen na de bouw niet meer voor en zijn daarom niet berekend. De grote sparingen zijn zwakke plekken en vandaar dat juist daar die onderstempeling staat. Dit gebeurt veel vaker, ook bij bv vers gelijmd/gemetselde muren plaatst men soms onderstempeling, bij ravelingen, etc.

[...]

Persoonlijk ben ik hier geen fan van. Ze bedoelen dat wanneer de naden niet mooi aansluiten (door verschil in de toog) kun je onderstempeling onder de vloer plaatsen om dit op te vangen, eventueel in combinatie met een belasting op de vloeren. Ja dan krijg je idd die naad wat netter aangesloten maar je creëert ongewenste spanningen tussen de kanaalplaten.
Naja, ongewenst is dat niet. Dat is zoals de producent van die vloerdelen zelf aangeeft dat je dit soort verschillen oplost. Werkt over het algemeen prima.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Señor Sjon
Jup, alleen het plafond gladstucen kan je wel vergeten, die naden zullen altijd weer scheurtjes geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cai
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-04 09:13

Cai

Toch ook nog even nagevraagd bij onze bouwer met betrekking tot vloerverwarming 1e verdieping. Wij hebben nu ingepland staan vloerverwarming op bg en radiatoren op 1e.

Meerprijs vloerverwarming 1e verdieping EUR 2.000,- (niet seperaat te regelen tov BG)
Meerprijs vloerverwarming 1e verdieping seperaat te regelen gehele verdieping EUR 4.500,-
Meerprijs vloerverwarming 1e verdieping te regelen per kamer EUR 6.500,-

Bouwer geeft aan dat er dan een heel anders systeem (EVO Home oid) moet komen. Hij geeft echter ook aan dat je in de praktijk de radiatoren al niet aan zult hebben en het comfort minder wordt doordat het langer warm blijft in de kamers (EPC < 0.4). Zijn advies is als je geld wilt uitgeven om dat dan in onderdelen te stoppen wat echt meerwaarde biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
Dat vind ik wel heel stevig. Een individuele naregeling is niet veel meer dan:
- thermostaat op kamer.
- bedienelement op verdeler.
- 1 groep van de verdeler/kamer; maar dat hebben veel huizen nu ook al.
Ik kan je woning zo snel niet voor de geest halen, maar zoveel slaapkamers heb je toch niet? Een CV-ketel met A/B circuit is niet 2500 euro duurder. ;)

[ Voor 8% gewijzigd door Señor Sjon op 22-11-2016 09:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jacovn
Ik ga het ook vragen voor naregeling maar 6500 euro meerprijs is wel redelijk veel.

Met Danfoss zijn de kosten per kamer niet eens zo gek hoog leek me.

Danfoss CF2 thermostaten zijn vanaf 75 euro per stuk
Danfoss CF2 10 kanalen regelaar: 320 euro
Dan 24 volt NO kleppen voor elke groep zeg 40 euro per stuk.
Bij 10 groepen is het dan minder dan 150 euro per groep zonder plaatsing en afregeling.

Zal ik nog wel van alles missen, maar het zou 5000 euro arbeidsloon moeten worden..

In mijn beleving heb je per xx meter lengte vloerverwarmingsbuis een groep, en als er 2 groepen in een kamer zitten heb je dus 2 kleppen op de vloerverdeler nodig die desnoods aan 1 aansluiting op de regelaar zitten. Maar met 3 slaapkamers en een badkamer op de 1e verdieping (28 M2, 14 m2, 14 m2 en 12 m2) heb je niet zo veel nodig.
Ik neem haast aan dat de gang wel een beetje warm wordt van de leidingen die erdoor lopen naar de slaapkamer, of leg je daar ook een groep in met wat grotere hoh afstand ?

Afbeeldingslocatie: http://www.md.all.biz/img/md/catalog/more/38411_danfoss_cf2_master_kontroller.jpeg

[ Voor 38% gewijzigd door jacovn op 22-11-2016 10:10 ]

Pagina: 1 ... 59 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Dit topic kent een alias in Duurzame Energie & Domotica. Let er dus op dat duurzame installaties en domotica eigen topics hebben die veel meer diepgang hebben over dat onderwerp. Dit topic gaat over de perikelen omtrent het bouwen van een eigen woning.

Voor projectmatige woningbouw: Het nieuwbouwwoning topic